
Oh shit. De Brexit gaat ons waarschijnlijk wellicht zomaar
10 miljard euro kosten in 2030. Dat heeft het CPB berekend, dus dan is het waar. De handel komt namelijk acuut tot stilstand bij een Brexit en wij handelen nu eenmaal veel met de Britten. Kijk maar naar landen buiten de EU, of Europese landen voor de EU: nul handel. De Volkskrant drukt de paniekknop nog even wat verder in en personaliseert de economische impact van de Brexit: het gaat zeker
1000 euro per Nederlander kosten. Niet alleen concluderen we hieruit dat de EU-bode haar lezers als simpeler inschat dan de Telegraaf, maar ook dat dezelfde mechanismes die we tijdens de aanloop naar het referendum zagen nu weer aangezwengeld worden. Alles wat neigt naar een bedreiging van de status quo van de EU, wordt de focus van een tsunami van angstpropaganda. Weet u nog, hoe een 'nee' tijdens het referendum de hele Oekraïense en Nederlandse economie lam zou leggen? Is dat gebeurd? Nope, er is helemaal niks gebeurd -dat is op zich al
een schande- en zeker op economisch vlak niet. De Brexit gaat absoluut economische impact hebben, maar dat heeft meer te maken met de
fragiliteit van met name de financiële markten in Zuid-Europa en als het goed is hebben alle instituten die er toe doen de Brexit al zo goed mogelijk ingeprijsd. Als een Brexit echt funest zou zijn voor de economie, betekent dit dat de EU
too big too fail is geworden, wat een stuk enger is dan een kortstondig economisch hikje dat een Brexit eventueel zou veroorzaken. In plaats van te strooien met angstcijfers bij al dit soort zaken zou de EU er beter aan doen om de critici te overtuigen met argumenten en daden waarom de EU wel werkt. Voor Nederland, voor Groot-Brittannië, voor Europa. Maar dat vinden ze een stuk moeilijker dan gewoon heel hard PANIEK roepen.
Reaguursels
InloggenKost ons minder dan Griekenland
kost ons minder dan de bankencrisis
Kost ons minder dan de Oekraine
Kost ons minder dan de asielzoekers.
Kost ons op den duur VEEL minder dan Europa.
Wir schaffen das.
Nog meer wijsheden Quid, vRossum en cs?
Kijk eens naar de beurzen vandaag.
Gelukkig zijn er mensen in dit land die hier meer verstand van hebben...
Fadz | 09-06-16 | 10:03
Over onderzoeksmethode lees ik ook niets in het rapport. Wel viel me onmiddellijk op dat je wordt verwelkomd met een Samenvatting. Dat heb ik echt nog niet eerder gezien. Dr samenvatting lezende, begrijp ik meteen de duiding die dit rapport moet geven. De opdrachtgever verraad natuurlijk ook een hoop, maar de conclusies vallen wel erg goed bij het gekozen EU pad van NL.
Het rapport zelf is verre van verslag van objectief onderzoek. Het is een samenraapsel van slecht - tot ongefundeerde pro-EU stellingen. En het rapport riekt akelig naar bedrijfseconomisch perspectief voor partijen met grote expansiedrift en kleine milieu/mensenrechten/ethisch kompas(sie).
Het had zomaar een rapport kunnen zijn met stempels TTIP, Monsanto, Ryanair, Shell, Goldman Sachs en AstraZeneca op de cover...
Het ergste is dat veel Nederlanders deze onzin slikken als zoete koek..
Functionerend...
Ik heb uit betrouwbare bron gehoord dat Rutte die 1000 Euro uit eigen zak zal betalen, hij heeft namelijk belooft dat elke Nederlander 1000 Euro krijgt.
Ja, democratie kost nu eenmaal geld...
zie ook www.vrijspreker.nl/wp/2016/06/socialis...
-weggejorist-
Poeh hé, gelukkig minder dan de bankencrisis.... business as usual :-)
By the way, de idiote sancties tegen Rusland kosten nog veel meer www.welt.de... en zijn blijvende verliezen, en dat interesseert niemand wat.
ben kokhals | 09-06-16 | 17:00
-
Russische export, vooral olie gas, ca 140 miljard euro (of dollar)
EU export, ca. 180 miljard.
Zeg dat elke euro voor 50% arbeid is, niet ongebruikelijk. Een deel is goedkope Oost-Europees spul een deel duur West.
Neem een gemiddeld salaris van 20.000 (modaal NL is 36K of zo).
180 miljard / 20.000 = 9 miljoen banen verlies EU.
-
Weet je gelijk waarom of het crisis is in de EU en de ECB 60 - 80 miljard per maand in de economie pompt als QE.
Precies 1000 euro.. dit is zo uitgerekend om nog eens extra boos op die rotte te worden natuurlijk.
Het schijnt ook dat een Brexit een gat in de ozonlaag creëert boven de UK.
Echt waar !
IJsland is weer Boven Jan na het failliet van de twee banken, waar onder Icesave. Vooral de EMU (= euro) landen doen het bar slecht. Een verdrag met de EU is tien keer beter dan een EU-lidmaatschap. Zie talloze landen met een verdrag.
Brexit en Nexit kan nooit meer kosten dan dat we nu aan de EU betalen.
"want zij hebben dan geen toegang meer tot de Europese interne markt."
.
Dus als het al geld & banen kost, ligt het aan de EU, niet aan de Brexit. By the way, de idiote sancties tegen Rusland kosten nog veel meer www.welt.de/wirtschaft/article14274204... en zijn blijvende verliezen, en dat interesseert niemand wat.
De EU is een machts- en inkomensspeeltje geworden van ongeveer 10.000 ambtenaren en 5.000 ondernemingen. Zij zijn de enigen die beter worden van dit spel zonder grenzen.
Krijg toevallig nog een rug van Rutte
Dus dat is dus meteen opgelost
Hoeveel het Nederland gaat kosten is niet duidelijk, maar een Brexit gaat sowieso bloedig worden voor Engeland, al was het maar omdat de EU staten zulk gedrag niet onbestraft gaan laten. Die gaan een voorbeeld maken van Engeland, dat in no time een soort derde wereldland zal worden.
Volgens Politico wil met name Frankrijk bloed zien. Als de Britten gaan brexitten gaat de EU ook een hele hoop onderlinge verdragen daarbuiten met spoed opzeggen, elke handelsbetrekking zal opnieuw bekeken worden, zakendoen met de EU vanuit Britse vestigingen (passporting) zal niet meer mogelijk zijn waardoor veel bedrijven Engeland zullen verlaten, financiele dienstverlening zal lastig worden (doei, city of London), er zal haast gemaakt worden met het opzeggen van de verdragen maar geen haast met het opstellen van nieuwe verdragen, Britten zullen niet makkelijk meer in de EU kunnen werken en al helemaal geen ssnapraak kunnen maken op sociale voorzieningen in de EU.
EU landen zullen kortom hun uiterste best doen om Engeland zo hard mogelijk de goot in te trappen als het deze weg inslaat. En terecht, www.politico.eu/article/france-plan-fo...
Ze hebben ons van de duitsers afgeholpen, ze hebben voor vrede en welvaart gezorgd, we kunnen nu iets terug doen.
Ik snap wel hoe ze aan die 10 miljard komen. Dat is (ongeveer) 45 miljard (Nederlandse uitvoer naar VK) minus 32 miljard (Nederlands invoer uit VK). Als je die 100% stil zou leggen dan schieten we er dus 13 miljard/jaar bij in.
.
Voor Duitsland is het nog gekker: export is 105 miljard, import is 58 miljard, dus die gaan er 47 miljard/jaar op achteruit!
.
Of ze steken gewoon een dikke vinger op naar Brussel en doen waar ze zin in hebben, natuurlijk. Wat me persoonlijk wel zo verstandig lijkt... Wat gaat Brussel doen: Duitsland boycotten (succes daarmee)? Het Europese leger eropaf sturen? Duitsland voor straf uit de EU gooien?
.
Het allergrootste gevaar voor de EU is dat Engeland succesvol is als onafhankelijk land. Handelssancties zijn een voor de hand liggend pressiemiddel, maar ik zie werkelijk niet in waarom Duitsland en Nederland zich daarvoor zouden lenen. Ook al omdat een dergelijk middel puur als pesterij bedoeld is, en geen enkele basis in enig verdrag of wet heeft.
Mooi afgerond getal ook, die 10 miljard...... zouden ze dat zo uit de duim gezogen hebben? Laten we het volk bang maken en wat roepen.
Niet erg slim van de volkskrant om aan het eind van het artikel gelijk een poll te plaatsen waar dan gelijk 75% het ermee eens is dat het ons geld gaat kosten. Maarja als hierover een referendum gehouden wordt zullen rutte en consorten hierover ook wel goed moeten nádenken.
Ik heb met liefde 1000 euri over voor een brexit, en nog eens hetzelfde bedrag voor een nexit.
Hahaha, het CPB probeert niet eens meer de schijn van politieke neutraliteit en onafhankelijkheid op te houden. Groot-Brittanië kan gewoon lid van het vrijhandelsverdrag blijven dat vroeger het EEG heette. Geen EU, wel vrijhandel: Noorwegen vaart er wel bij! En GB kan ook proberen eigen voorwaarden en beperkingen van de open grenzen te bedingen: Zwitserland vaart er wel bij!
Zoals gezegd, dat godvergeten Europa kost ons ongeveer hetzelfde per maand.
Hee ik hoor niemand over het kwartje van Cock.
Hee ik hoor niemand over het kwartje van Cock.
Ik kan me nog herinneren dat gekke
Trutje on allemaal 1000 Euro beloofde.
Die heeft hij ons op zeldzaam onbeschofte wijze door de neus geboord.
Nou, dan boren wij hem even 17.000.000 x 1000 Eurietjes door zijn verwijfde rotsneusje = 17 miljard.
Dat heb je er nu van eigenweijze snotneus Truttemans, we vertrouwen jou en je medecriminelen niet meer.
Het is wel een fraai staaltje volksverlakkerij van het CPB. De aanname is namelijk dat bij een Brexit de UK ook niet meer deelneemt aan de EER en dat er dus importheffingen gaan gelden. De aanname is ook dat er voor talloze Britse produkten en diensten geen goedkoper alternatief zal komen, dat Britse exporteurs geen andere manier vinden om hun produkten en diensten in de EU te verhandelen, en dat de prijs voor die produkten automatisch hoger zal worden, niet rekening houdend met de mogelijkheid dat de Britten met een eenvoudige devaluatie van het pond sterling hun produkten goedkoper kunnen maken. De volgende aanname is dat de export naar de UK duurder gaat worden, dat de export drastisch afneemt en de regelgeving van vóór de EEG gaan gelden. Er zitten zoveel stompzinnige aannames in de berekening, het gaat nergens over. Het is totale onzin.
1000 euro? Doe ik het voor. Koopje, eigenlijk.
Alsof er na de BREXIT geen handel kan worden opgestart buiten de bemoeienis van de EU om... Verdragen zijn per definitie vrijheidsbeperkend, en contradiceren een vrije markt. Nestlé en Novartis floreren niet zomaar. De werkloosheid in Zwitserland is niet voor niets de laagste in heel Europa.
Dan zet ik die 1000 euro in die ik nog te goed heb van Rutte. Als iedereen dat doet is het ook weer opgelost.
Brexit is de laatste kans op een vreedzame ontmanteling van de EU.
bijna_raak | 09-06-16 | 12:54
De EU is totaal overbodig en alleen maar verzonnen om banken te spekken en ouwe verveelde mannen een hobby te geven. Veiligheid hebben we (gelukkig) al heel lang dankzij Europa en de NAVO. Het was niet nodig en werkt alleen maar tegen ons. Bovendien is een conflict met Rusland nog nooit zo dichtbij geweest. Het kost ons miljarden per jaar waar we niets voor terug zien, ze gaan op aan luxe en vage subsidies. Het levert ons tienduizenden gelukszoekers op die straks het sociaal stelsel laten ploffen. Kortom een nachtmerrie.
Argumenten waarom de EU wel werkt, moeilijk. Nu is het een feit dat democratieën niet met elkaar in oorlog raken, daarvoor hadden we geen EU nodig (ondanks de Nobelprijs voor de vrede...), helaas glijdt de EU hoe langer hoe meer af naar een dictatuur.
De EU kost ons waarschijnlijk meer, per jaar.
Pff, buiten het feit dat het ons alleen maar geld gaat opleveren, 1000 euro betalen voor een vrij britannie kan er wel bij. De oudjes liggen toch al in de zeik en mo en zn kameel krijgen alle bijstand die er is. Veranderd er dan wat voor de netto belasting betaler? Meh.
Waarom moet de Nederlander bang gemaakt worden met flauwekul? Wij hebben toch geen stem in het kapittel, Nederlanders hebben geen stemrecht in de UK en Britten lezen geen Volkskrant.
10 miljard... in 2030... jaja... was het geen 100.000 miljard in 2072?? Of 100.000.000.000.000 miljard miljoen in 2183??? Ik bedoel, waarom niet? Toch...
1000 euro per Nederlander? Dan is het maar goed dat Rutte ons dat aan extra koopkracht heeft gegeven, toch?
Ik geloof weinig van deze bangmakerij.
Na een BREXIT zou plotseling de handel met GBR opdrogen?
Mensen die nu geld willen verdienen verdienen willen dat straks ook.
Wellicht moeten er wat vrijhandels regels komen na de BREXIT.
Sluit daar maar *handelsverdrag* voor af.
.
Maar aub _geen_ *assiciatieverdrag* en _geen_ TTIP achtige waanzin.
Komt goed dan.
HA!BIER
je zal wel eens van deze gasten zijn. Tenzij je een Brits paspoort hebt mag je niet stemmen. Tenzij je een Brits paspoort hebt zou ik een trip naar het stemlokaal besparen. Het is ook een keus van de Britten, niet van ons migranten.
BBC News: EU referendum: Thousands wrongly sent polling cards
EU referendum: Thousands wrongly sent polling cards - www.bbc.co.uk/news/uk-politics-eu-refe...
Dat gaat vooral slecht zijn voor de onderlinge handel omdat Britse boeren is beloofd 'na de brexit krijgt Engeland heel andere maatstaven voor de kromheid van komkommers dan de EU, dus wordt je niet meer uit de markt geprijsd door zuid-europese en Nederlandse kwekers'.
Leuk voor de boeren, vervelend voor de Britse consument die meer gaat betalen voor zijn boodschappen (en je betaalt op dat eiland al pleurisveel voor matige kwaliteit groente), behoorlijk irrelevant voor ons want de Engelse markt is niet groot en er wordt dan immers ook niks uitgevoerd richting EU.
Verder nog het ineenstorten van the City: slecht voor het BNP van Engeland maar ook slecht voor de huizenprijzen in Londen en daarmee juist goed voor het volk. Een deel van die banken gaat naar de Zuidas maar de meesten zullen hun activiteiten 'aan de rand van de Europese wet' dan beperken tot Zwitserland.
Schotland? Komt bij de eurozone en stemt in een volgend referendum voor onafhankelijkheid.
Geloof er niets van.
Er moet toch iemand zijn die gaat verdienen aan Brexit, als anderen eraan verliezen ...
FUD van de EU en NPO.
Waardeloze des-informatie van 2 leugenfabrieken.
Ik zou zeggen: pak de kilometers papier aan Europese afspraken, wetten, verdragen, etc. Haal daar de nutteloze bemoeial teksten uit, en sluit met de resterende paar pagina's een handelsverdragje met de Britten. Problem solved!
Mochten ze eruit stappen staan ze zwak bij de nieuwe prijs verdragen/ afspraken. Als buurland zullen we er eerder geld uit weten te slaan denk ik..
Neut | 09-06-16 | 11:54
Nieuwe ronde! Nieuwe kansen!!
Inbread cockney islandic cunts, what would we have to lose except for some stanking pounds? ;)
Bijtendehond
Begrijpend lezen. Een British Citizen die resident is in the UK. Ben ik met mijn Nederlandse paspoort een British citizen? Nee dus. Ook al ben ik resident in het VK.
Stelletje volksverlakkers, er is niet eens een handelsverdrag nodig om handel te drijven, hebben jaren zaken gedaan met het verre oosten, was er een handelsverdrag van Nederland met die landen? Geen idee, nooit naar gevraagd, je houdt je aan de regels en niks in de weg. Stelletjes dombo's, alsof je geen handel kan doen zonder handelsverdrag. Die hele EU houdt tegenwoordig in dat je overgeleverd bent aan wat een stelletje veelal non-valeurs(ambtenaren) en notoire cafe-gangers weten te verzinnen met hun bezopen koppen,terwijl ze volop hun zakken vullen.
Bij de EU zijn 10.000 (tienduizend) mensen werkzaam die meer verdienen dan MP Cameron!
Eruit voor het te laat is!
Er staat UK citizens, niet UK nationals...
-weggejorist-
Who can vote in the referendum?
British, Irish and Commonwealth citizens aged 18 or over who are resident in the UK or Gibraltar will be eligible to vote. UK citizens resident overseas will also be eligible to vote, provided they have been registered to vote at a UK address in the last 15 years.
www.gov.uk/government/topical-events/...
HA, BIER!1! | 09-06-16 | 11:13
Jij bent een UK-resident met staying permit.
Die uitleg gaat over non-residents. En nee, natuurlijk mag een non-resident niet stemmen in een land waar hij niet woont.
Dat mag zelfs in Nederland niet.
De non-resident mag wel stemmen als hij de nationaliteit van het desbetreffende land heeft.
HA, BIER!1! | 09-06-16 | 08:56
Dat mag dus niet. Ik woon hier 3 jaar en mag ook niet stemmen. EU burgers mogen hierin niet stemmen. Zou ook oneerlijk zijn. Is een keus van de Britten.
Ik vraag ik me af of je uberhaupt geprobeerd hebt je te registreren voor stemmen of zomaar wat roept. Denk het laatste. Anders had je het wel geweten.
Daarnaast hoop ik dat ze in stemmen. Vooral het out kamp roept hier maar wat er gaat gebeuren. Nergens op gebaseerd. Het zal wel degelijk desastreuse gevolgen hebben voor de economie. Weet bijvoorbeeld uit zeer betrouwbare bron dat JP Morgan zijn hoofdkantoor verhuisd van London naar Frankfurt in geval van Brexit. Dat zijn al 4500 banen verloren bij slechts 1 bedrijf.
Je kan zien aan de demografie van de peilingen dat een Brexit zeer onverstandig is. Jongeren en hoogopgeleiden zijn vaak voor remain. Ouderen en laagopgeleiden voor out.
Nog een bonus statistiek: er zijn procentueel meer hoog opgeleiden in de EU migranten in GB dan de native Britten. Ze hebben er wel degelijk veel voordeel van maar laagopgeleiden en pensionados kunnen dat niet zien. Die zien een dronken Pool ergens en zijn direct tegen. Of kunnen geen werk vinden en geven Europa maar de schuld van hun eigen tekortkomingen.
En wat gaat het kosten in 2050? Heeft iemand dat al berekend?
Die EU Begint sterk dictatoriale trekken te vertonen. met figuren als, jankbal Timmerfrans, psychopaat Merkel, zatlap Jucker, mister kunstmatige lage rente, Draghi, met hulpje Dijselbloem en die Italiaanse en Zweedse wijven Mogherini en Malmström, met hun Stockholm syndroom. Allemaal salonsocialisten van de ergste soort. Die EU
lijkt sterk op een voortzetting van nazi Duitsland qua ideeën. Een Europa en 1 leger, waar straks Europese kinderen moeten sneuvelen in een oorlog tegen Rusland, die ze nu aan het uitlokken zijn. Graag een BREXIT en snel daarna een NEXIT, zo snel
mogelijk!
Yeah, ik mag ook gewoon stemmen.
Woon sinds kort in de UK en nu mag ik lekker mijn steentje bijdragen aan een Brexit.
2 keer historisch zijn in 1 jaar.
HA, BIER!1! | 09-06-16 | 08:56
Can European citizens vote?
Citizens from other European countries - apart from Ireland, Malta and Cyprus - will not get a vote on whether the UK remains part of the EU.
www.express.co.uk...
Helaas pindakaas.
ditotje | 09-06-16 | 09:14
Dan zal ik die persoonlijk geadresseerde post erover maar weer terug sturen.
The truth about Brexit.
youtu.be/rNJ05NfM-4Y
Het gaat Nederland inderdaad een kluit geld kosten. Want Engeland is een netto betaler. Als dat wegvalt, zullen de andere nettobetalers (wij dus) meer moeten betalen om het hele zooitje overeind te houden.
Waar is piet paniek als je hem nodig hebt?
Het EU-gekluns van de laatste 15 jaar heeft een veelvoud van die 1000 piek gekost.
Voordat die Engelsen opzeggen sluiten ze echt wel nieuwe handelsverdragen. Is juist in hun belang. Bangmakerij der EU technocraten!
Kost het ons 1000euro? Prima! Kan Rutten dat mooi verrekenen met zijn belofte. Klaar.
Ik ben benieuwd wat al die onheilsprofeten straks zeggen als het na de Brexit gewoon beter gaat met de UK. Want dat is wat er gaat gebeuren Ook al vindt Syp Winia van niet.
Wilhelmina Kuttje | 09-06-16 | 09:52
Dat was ook een belangrijk puntje in het Brexit debat op ITV. Iemand uit het publiek zei tegen Farage dat Juncker had gedreigd om de Britten tegen te gaan werken als het tot een Brexit kwam.
Ziedaar het beste argument om uit deze vrolijke club te stappen.
Voor de EU is het vertrek van de Britten een zegen: ze willen wel de lusten, maar niet de lasten. Daar moet je als EU natuurlijk niet aan toegeven, want dan is het hek van de dam. En principes hebben zo hun kosten.
Hebben ze het argument eigenlijk al gebruikt dat de Britten Europa hebben platgebombardeerd toen zij eerder in de geschiedenis óók al niet bij een groot Europa wilden horen?
Door dir soort bangmakerij gaan de aandelen Popla (koning, keizer, admiraal...) alleen al een miljoenmiljard keer omhoog. Maar daar hoor je niemand over.
10 miljard?
Dat is een koopje vergeleken bij de "vluchtelingen£ crisis, Griekenland, bank bail outs, sociale voorzieningen van onwelwillenden\rendabelen, medische kosten voor uit buitenland ingevlogen familie van hier gevestigd import volk, et cetera, et cetera.
ik denk zelf dat het ergens bij de hondermiljoenmiljard zit en dat de Nederlanders dat bij moeten betalen door een verhoging van de motorrijtuigenbelasting
I don't care.
Straks is alleen de handel met China van belang.
Forget the VK.
Gelukszoekers+asieleisers kosten ons VELE MALEN meer; zeker de komende tientallen jaren.
@Sjaakyuitbijlmer | 09-06-16 | 10:31
Kun je ook Nederlands typen?
QUOTE "n plaats van te strooien met angstcijfers bij al dit soort zaken zou de EU er beter aan doen om de critici te overtuigen met argumenten en daden waarom de EU wel werkt. Voor Nederland, voor Groot-Brittannië, voor Europa. "
------
Probleempje: de EU werkt NIET. En dat weten de EU-nazi's maar al te goed. Er valt dus niets uit te leggen. En bij gebrek aan goede argumenten gaan ze proberen angst te zaaien.
-weggejorist-
Ik weet wel waar die kosten liggen dat zijn de kosten van alle snoepreisjes die de "happy few" van de EU continue maken om hun pyramidespel te faciliteren.
@Buurman van Bankje | 09-06-16 | 10:25
Een troost Bently's worden deels in Nederland gemaakt (van Rolls Royces weet ik het niet). Dat zou de prijs toch weer wat moeten drukken.
En hoe zit het met de Continentale Crisis van Dronkenlap Juncker?
De Rolls Royces en Bentley's worden onbetaalbaar.
Grexit zou ons minstens 10 miljard per jaar schelen aan geld in de bodemloze put werpen. Hoeveel heeft de Fyra en de Betuwelijn gekost en wat heeft het opgeleverd?
Dit is uit de lucht gegrepen gelul. Dat een Brexit ons 10 miljard zou gaan kosten kan met geen enkel feit onderbouwd worden. Zoals gewoonlijk proberen de eurofiele paria's met onderbuikgevoelens de meute voor zich te winnen. Een goede handelspartner nu is na de Brexit nog steeds een goede handelspartner. Na de Brexit zo spoedig mogelijk overgaan naar de NEXIT!!!
Kijk en je weet hoe we belazerd worden; wat de EU voor een impact heeft op de Britten. Hoe de handel en middenstand kapot gemaakt wordt !
Deze documentaire zou iedereen binnen de EU moeten zien. Nederlands ondertiteld.
www.youtube.com/watch?v=z_epNtM0QmY
Hier is mijn voorspelling wat er gebeurt:
1. It sucks maar angstcampagnes werken. Dikke kans dat UK blijft.
2. Als er toch een Brexit komt, dan zijn we tot 2018 een nieuw handelsverdrag met UK aan het uitonderhandelen. NL en Ierland willen dezelfde handelsvoorwaarden houden, Zuid-Europa wil dat niet. Rutte & Dijsselbloem doen weer 'braafste jongetje' en beloven Zuid-Europa alles wat ze willen, in casu tientallen miljarden EU-steun. Daarna blijft UK op dezelfde manier handelen met EU, floreert het financieel en storten wij nog meer poen in die achterlijke Zuid-Europese put.
.
Of we gaan in 2017 echt eens nadenken in het stemlokaal en kiezen een anti-EU geluid. Zuid-Europa gaat huillie huillie doen over de handelsvoorwaarden en onze nieuwe premier zegt "rot op met je kattengejank, ga werken voor je geld". In dat geval blijft UK op dezelfde manier handelen met EU, floreert het financieel, hebben wij een meerderheid voor een Nexit en neemt Zuid-Europa eens zelf verantwoordelijkheid.
Eindelijk een Game of Thrones foto! Waarom mis ik toch Gamr of thrones stukken op geenstijl en dumpert....
Al moet ik de rest van mijn leven bloembollen eten. Iedere stap naar de vrijheid is er weer één. De Europese bevolking heeft inmiddels toch niets meer te verliezen.
In Dresden worden deze week alle neuzen weer de juiste kant opgezet en krijgt iedereen zijn marcheerorders weer. Met name de pers..
De deelnemeners:
www.bilderbergmeetings.org/participant...
Volgens berekeningen door het EU (lol) KAN het 10 miljard Euro kosten. Maar volgens diezelfde EU zou NL er ook DIK op vooruit gaan en krijgen we het geld 3 dubbel van Griekenland terug.
Dit is simpelweg paniekvoetbal door het EU. Ze weten als het een Brexit wordt (wat ik echt hoop) dat de rest van de rijke landen ook uit de EU stapt en de EU als een kaartenhuis eindelijk in elkaar valt.
Dan stopt gelijk dat oversocalistische geneuzel en draagt het bij aan meer stabiliteit, meer onafhankelijkheid, meer zelfstandigheid, betere economie, minder criminaliteit............ maar dat wil Brussel liever niet ;)
Bij elk medium moet je kritisch luisteren. Dat geldt voor de NOS en de VK, maar ook voor GS. Onafhankelijkheid is nooit absoluut, maar bij clubs als het CPB wordt er in ieder geval veel aan gedaan om daar bij in de buurt te komen met QA's en toezichthouders. Rapport al gelezen trouwens? Maak vooral je eigen oordeel over de gebruikte methodiek.
www.cpb.nl...
jawor36 | 09-06-16 | 09:34
Ik kan met de beste wil in het rapport geen beschrijving vinden van de gebruikte methodiek die ten grondslag ligt aan de specifieke berekeningen. Laat me raden: de gebruikelijke absurde aannames over mens en maatschappij, vervolgens geperst in een statistisch-econometrisch model?
Gevalletje 'the model says no'?
fd.nl/economie-politiek/1127165/cpb-mo...
Wat?? Kost de Brexit slechts 1.000,00 per nederlander?
Naar welke bankrekening kan ik dat overmaken? Doe ik dat ook meteen voor m'n beide dochters. Goeie deal man!!!
Overigens: Het schijnt dat de marsmannetjes landen bij een Brexit... en dat elfjes bestaan. En dat de oceaan verandert in appelsap. En dat Rutte betrouwbaar is. Allemaal door de Brexit! Wat een zegen voor de mensheid!
Het CPB maakt ons ten onrechte bang.
Want natuurlijk zullen de Britten, nadat zij uit die EU zijn gegaan, nieuwe handelsverdragen sluiten met landen zoals Nederland.
Dat was immers vroeger ook al zo.Het zal best meevallen.
Het lijkt erop dat het CPB dit van onze regering moet zeggen, maar onlangs stelde het CPB óók dat ons leven 60% duurder is geworden sinds we de EU hebben.
Het CPB is een ambivalente club.
Ook Nederland moet uit die EU en we zullen daarvoor ook een bindend referendum moeten afdwingen.
We moeten baas in eigen huis worden en het geldverslindende technocraten bureau in Brussel opheffen.
De Nederlander is altijd, behalve een dominee ( maar die hebben de socialisten ook al afgeschaft) ook een koopman, die redt zich wel, welk "verdrag" ook.
Voor de ingang van de EU - 1999 - was Nederland vele malen rijker, terwijl door die invoering van de euro onze prima gulden met 10% werd gedevalueerd.
Onze identiteit en soevereiniteit wordt door de Brussel afgenomen. Het is een moderne dictatuur, die weinigen zien.
( Zie maar de perfecte column van gisteren in de Telegraaf van Leon de Winter,want die ziet het wel heel scherp)
Ik begrijp er ook helemaal niets van dat wij politici hebben die daaraan volkomen voorbij gaan, negeren en ons voor de gek houden.
Nu verraden veel Nederlandse politici met hun anti Nederland attitude dit land. Waarom ?
De non valeur en republikein oud D66 mannetje, Laurens
Jan Brinkhorst, probeerde ons destijds ook bang te maken dat "het licht in Nederland"zou uitgaan, als we niet die wet zouden erkennen. Hij verloor trouwens ook dat "referendum". Maar we werden er toch ingeluisd door nitwit Balkenellende.
Premier Cameron van Engeland, stelde dat bij een eventueel Brexit dan wel eens de oorlog zou kunnen uitbreken.
Kijk met dit soort "politieke heren"kom je nooit ver.
Als demagogen zoiets roepen moet je bij voorbaat al kappen.
Wat hier dus staat is dat de EU landen gaat straffen als ze een democratisch besluit uitvoeren? Dat druist tegen ieder moreel en ethisch besef in.
@Wilhelmina Kuttje | 09-06-16 | 09:52
Jup, mooie club zitten we bij hè.
@Wilhelmina Kuttje | 09-06-16 | 09:52
.
So true. Stel, je geeft een feestje en alle gasten betalen een tientje voor bier en chips. Een gast ergert zich aan het drankgelag en vertrekt eerder. Hij wordt vervolgens door de anderen in elkaar geslagen en zijn fietsbanden lek geprikt. Klinkt ook niet normaal.
Wanneer gaan burgers nu eens inzien dat de EU er alleen is voor multinationals, banken en politici? De burgers en het MKB zijn er alleen voor de funding van het project.
Natuurlijk wordt de handel met de Britten bij een Brexit gereduceerd tot 0.
Aangezien Duitsland dan handelsembargo's oplegt en Nederland natuurlijk klakkeloos gehoorzaamt.
Want zo rollen de ruggengraatloze Hollanders.
De Bilderbergers zullen het oplossen. Uw mening is verder
onbelangrijk.Een volk van schapen krijgt wolven als leiders.
@jawor36 | 09-06-16 | 09:43
Afgaan op loze kreten van politici raad ik sowieso iedereen af.
Persoonlijk zie ik het CPB niet als neutrale instelling. Net als Eurostat. Uitkomsten zijn in mijn ogen vaak de politiek wenselijke en tegen de tijd dat de werkelijkheid voorbij komt is iedereen de prognose van 3 maanden geleden vergeten. Daarnaast kun je je als statistiek bureau natuurlijk altijd beroepen op veranderde / onvoorziene omstandigheden welke niet meegenomen zijn in de vorige berekening.
Panic on the streets of London
Panic on the streets of Birmingham
I wonder to myself
Could life ever be sane again?
.
Burn down the disco
Hang the blessed DJ
Because the music that they constantly play
It says nothing to me about my life
youtu.be/JlYXp_3A64k?t=4
Weet je nog dat de nl overheid ongeveer een maand na het referendum economische cijfers over de Oekraïne vrijgaf? Geen export meer vanwege geen krim-havens en geen import meer vanwege wisselkoersen. De hele campagne met oude cijfers gevoerd....
De EU is een op fabels gebaseerd instituut die puur uit is op macht en haar heerschappij misbruikt om het volk op de knieën te krijgen met angstverhalen.
Het heeft ook een hoop voordelen:
youtu.be/UTMxfAkxfQ0
Het CPB berekende ooit dat de euro een maandsalaris zou opleveren. Dat werd later naar beneden bijgesteld. En nog eens en nog eens. En toen het negatief dreigde te worden zijn ze gestopt met communiceren.
Als een Brexit alle landen zoveeel miljarden kost, waar gaan al die miljarden dan naar toe? Iemand moet toch steenrijk worden van al dat geld?
Oh wacht, Poetin natuurlijk.....
Er zijn nijpender kwesties die dit land financieel parten spelen waarvan de waarschijnlijkheid van een debacle aanzienlijk groter is, zo niet een zekerheid.
Zelfs 1000 euri zou een koopje zijn om het af te handelen. Maar daar hoor je ze nooit over.
Ook niet over de schade voor (melk) boeren en tuinders wegens de debiele bocycot van Rusland. Allemaal raar.
Weet je wat Nederland veel geld gekost heeft? Dat zelf de Gulden te goedkoop verkocht heeft.
Volgens de EU gaat het vaker regenen in de UK na de brexit.... Hahaha!
Nou, en? Dat is minder dan Griekenland ons in een week kost...(en de handel met GB houdt écht niet op, hoor)
Het kost ons 10 miljard en het kost UK miljarden. Dus dat betekent na de Brexit een nieuw handelsverdrag. De EEG wordt opnieuw opgevonden want we hebben er allemaal belang bij. Slecht nieuws voor de gelijkgestemden van bullebak Verhofstadts en andere potverteerders en EU-adepten. Laat die Brexit maar komen!
Klopt dat er niet meer gaan exporteren. Engelsen eten namelijk pas kaas sinds ze in de EU zitten. Ook heineken hadden ze nog nooit gezien voordat ze bij de EU kwamen. In engelse tuinen was nog nooit een tulpenbol gezien, en tóen kwam de EU.
Als ze er uit stappen dan stopt dat allemaal weer. Daarom hebben we ook geen handel met Zwitserland en Noorwegen.
Zouden die onderzoekers het eigelijk zelf wel geloven?
Ik betaal direkt 1000 euro als de uk uit de eu gaat.
Bizar artikel: "Als het lukt om tot een nieuw vrijhandelsverdrag met Groot-Brittannië te komen, zullen de economische gevolgen van een Brexit minder zwaar zijn. Maar de EU zal terughoudend zijn om een dergelijk verdrag te sluiten, om te voorkomen dat er een precedentwerking uitgaat van de Brexit, of dat er vrijelijk gewinkeld wordt in de voor en nadelen van het EU lidmaatschap. De EU zal daarom de kosten van uittreding zo hoog mogelijk maken."
Wat hier dus staat is dat de EU landen gaat straffen als ze een democratisch besluit uitvoeren? Dat druist tegen ieder moreel en ethisch besef in.
paniek....
echt hoor, echt paniek....
.... gaaaap....
Moet het CPB niet met enorme groeicijfers van de Nederlandse economie komen? En forse loonstijgingen, extreem dalende huren en stijgende pensioenen in 2017. Qua aankomende verkiezingen? Daar worden ze toch voor betaald.
Alles wat we naar de UK exporteren gaat gewoon door. Krijgen we nog steeds in ponden voor betaald. Want die hebben ze daar nog steeds. Dus voor hun is een Brexit veel minder grote overstap dan ons.
Volgens de laatste voorspellingen verwacht men de Apocalyps op 23/6/2016
Omdat ik het niet kan laten:
www.youtube.com/watch?v=S2_Q22Va544
(van Muiswinkel en Blok alert)
Het gaat ons geen geld kosten, sterker nog het levert alleen maar geld op voor Nederland. Die berekeningen van het CPB zijn statische berekeningen. Ze kijken hoe de situatie nu is en maken daar een berekening op. Maar "the world turns" en er gaan allerlei dingen veranderen wanneer het VK uit de EU stapt. En daar kunnen wij als Nederland veel voordeel aan hebben.
Dat geld boeit me niet, als die EU maar ophoudt.
10 mld tot 2030 is een bruto getal, "als we niets doen". Het CPB schrijft er zelf nog bij: "(...) dat Nederland de negatieve impact van een Brexit kan beperken als een vrijhandelsverdrag met het Verenigd Koninkrijk wordt gesloten. In dat geval pakt de schade 20 procent lager uit."
Dus, de schade is in ieder geval maximaal 8 mrd, als je de rest al voor zoete koek slikt..
mvdwarsligger | 09-06-16 | 09:32
Klopt, ook bij het doorrekenen van de verkiezingsprogramma's geldt nooit een absolute waarheid. Het geeft wel iets meer houvast om je keuze te maken, zonder het alleen afgaan op loze kreten van politici.
ik moet helaas het CBP gelijk geven. De handel met de Britten zal ophouden te bestaan. Op die dag verzand de haven van Rotterdam namelijk waar Britse schepen op vastlopen. Of dat niet genoeg is zal er op het Britse eiland een vulkaan uitbarsting plaatsvinden wat na een paar dagen zal leiden tot het afzinken van het land in de Atlantische oceaan. De vele vluchtelingen die per boot het wegzinkende land willen ontvluchten en onze kant uit komen, komen vast te zitten in de haven van Rotterdam en verdrinken wegens het kapseizen. Dan moeten we de 500 meter hoge tsunami niet vergeten die het Britse eiland genereert tijdens het plotseling afzinken. De tsunami zal tot diep in Duitsland doordringen......
Overigens heeft Jean-Claud Juncker dit allemaal allang voorspelt. Goed, hij had een borreltje op, maar dat doet aan de ernst van de situatie niets af.
Die Brexit gaat er toch niet komen.... ig.ft.com...
Naomi71 | 09-06-16 | 08:57
Uit uw link blijkt dat het ongeveer gelijk opgaat...
Overigens verwacht ik dat de Leavers gemotiveerder zullen zijn dan de Remainers om te gaan stemmen. Ik verwacht bijgevolg een meerderheid voor Leave, maar de officiële uitslag zal wellicht Remain zijn.
Als ik er met duizend euro voor kon zorgen dat er een Brexit kwam, maakte ik ze vandaag nog over. 10.000'en witte kruizen in Normandië maken voor iedereen die het maar wil zien duidelijk dat democratie en vrijheid nog een heel stuk duurder kunnen zijn. Dat de democratische betonrot er hier in NL ook diep inzit, blijkt wel uit het feit dat het ooit eerbiedwaardige CPB zich heeft laten corrumperen tot Centraal Propaganda Bureau. Mensen intimideren met deze pseudowetenschappelijke praatjes. Ze mogen zich diep gaan schamen daar.
"Het volk" bang maken waardoor ze blindelings "de leiders" volgen..... graag weer deze link kijken en delen, het kan niet vaak genoeg!
www.youtube.com/watch?v=z_epNtM0QmY
Het is in de periode tot 2030... Dus dat is zo'n 13 jaar, dus dat is 2.3 miljard per jaar...
Als de overheid eens beter met haar centen om zou gaan zouden we zo die 2.3 miljard kunnen besparen per jaar.
Bovendien is het glazenbol kijken en kan het ook juist positief uitvallen voor ons.
En het is het begin van WW3 en alle laatst geboren kinderen moeten geofferd worden en alle bejaarden gaan dan dood en dehongerwinter zal zijn intreden weer doen. Ik weet niet of ik alle scenario's heb genoemd, maar toch zeker wel de belangrijkste.
Nexit aub!
paniek zaaien om t te voorkomen; en als t dan toch gebeurt, hebben ze een mooi excuus opgebouwd om opnieuw allerlei belastingen te verhogen. win/win
Een Brexit zou wel degelijk geld kosten. De EU ambtenaren kennende zullen ze voor wraak de gehele EU-VK vrijhandelen stil leggen. Frankrijk zal nog meer macht krijgen, die socialistische Hollande gaat gebruiken om hun interne markt nog meer te gaan beschermen. EU contributies zullen herverdeeld moeten worden en het is nog maar de vraag of de EU zal gaan bezuinigen, grotere kans is dat ze gewoon de Nederlanders meer laten betalen.
.
Dat allemaal daargelaten is het wel een aanval op de EU en als het VK er over een paar jaar beter uitkomt, is er voor Nederland geen reden meer om te blijven.
Dat rekenen de mensen u voor uit die al jaren de crisis veroorzaken. De banken.
Ik ben/was voor de EU, maar nu ze het voor elkaar krijgen om na 60 jaar onderhandelen nog niet voor elkaar hebben dat de stopcontacten en stekkers gestandaardiseerd zijn, geloof ik er niet meer in.
Bangmakerij, de angst regeert. Hoop maar dat de mensen hier niet voor vallen. Al ben ik daar nog niet zo zeker van..
Je kunt als land beter buiten de EU liggen. Dan krijg je miljarden cadeau van Brussel. Vraag maar aan Marokko, Tunesie, Algerije, Egypte en Turkije.
@gnor | 09-06-16 | 09:29
Ja ja ja JA! Laat maar komen die Brexit, Dexit, Nexit en Bexit voor 1 miljard aan kosten per jaar is me dat méér dan waard, gezien de veel hogere kosten die je hebt voor Brussel en de Migrantenmeuk. (Zou bijna een Suske en Wiske titel kunnen zijn, wat eenzelfde soort poppenkast is).
Mastermattie | 09-06-16 | 09:25
Bij elk medium moet je kritisch luisteren. Dat geldt voor de NOS en de VK, maar ook voor GS. Onafhankelijkheid is nooit absoluut, maar bij clubs als het CPB wordt er in ieder geval veel aan gedaan om daar bij in de buurt te komen met QA's en toezichthouders. Rapport al gelezen trouwens? Maak vooral je eigen oordeel over de gebruikte methodiek.
www.cpb.nl/sites/default/files/omnidow...
Ik betaal liever 2200 gulden voor een Brexit dan 2200 gulden voor die zogenaamde vluchtelingen. Alles zolang de kans op een Nexit maar groter wordt.
Bijna Orwelliaans (verdraait, wat zeg ik, dat is het gewoon!) hoe de EU voor Big Brother speelt en doet alsof er niets was voor de EU. In den beginnen schiep Juncker de EU en de aarde... Alsof we pre-EU geen handel dreven, alsof er pre-EU geen handelsverdragen waren.
@jawor36 | 09-06-16 | 09:05
Zal ik u een geheimpje verklappen?
Economie staat als wetenschap dichter bij de psychologie dan bij de natuurkunde. Niet bepaald harde wetenschap dus.
Met andere woorden, een iets ander beeld van de maatschappij en hoe mensen reageren in een bepaalde situatie, geeft ineens een heel ander beeld van de economische gevolgen van een bepaalde beslissing.
Voor wat het doorberekenen van verkiezingsprogramma's betreft; er gaan ondertussen meerdere stemmen op (ook vanuit de politiek zelf) om dit maar niet meer te doen. Het CPB is in bepaalde opzichten behoorlijk politiek gekleurd.
Hoeveel draagt Groot Brittannië jaarlijks af aan het criminele syndicaat genaamd EU? Vermenigvuldig dat met 14 jaar, komen ze hoger of lager uit dan 10 miljard?
Top Mr. Johnny Q. eindelijk een beetje aandacht voor de mogelijk belangrijkste beslissing sinds 2005 tevens zou het de Nederlandse propaganda bladen sieren indien zij eens zouden bezinnen wat het kost als holland gewoon doorgaat in deze club!
Onzin, een goede econoon kijkt naar de vraag. En die blijft hetzelfde, dus wellicht komt het zelfs ten goede aan de interne markt van Nederland: mensen willen iets, UK is duurder dus dan nu hetzelfde uit NL (eten, drinken) of Dld (auto's).
Prima!ik gun het ze! Griekenland heeft ons toch al meer gekost.
Lees niet 10 miljard in 2030 maar maximaal 10 miljard tot 2030. Dat betekent aanzienlijk minder dan 1 miljard per jaar; dat is veel goedkoper dan de Nederlandse bijdrage aan de asieltsunami alleen al. Ook onze jaarlijkse netto-bijdrage aan het monster EU is aanzienlijk hoger. Het CPB heeft i.s.m. met de pers de opdracht onderbuikgevoelens naar boven te brengen. In feite zou het een koopje zijn om zo weinig en dan nog maximaal en verspreid over vele jaren uit te geven. Het CPB beweert dat de bedrijven er 14 jaar over doen om deze economische fluctuatie op te vangen. Dan denk je toch dat die bedrijven weinig tot geen goede ondernemers vertegenwoordigen. Gezien dit koopje, gaat een Nexit steeds noodzakelijker worden. Denkt u aan de werkgelegenheid die dit in Nederland alleen al zal geven door allerlei wegbezuinigd werk weer te kunnen laten uitvoeren en dan houdt de Staat verhoudingsgewijs nog steeds geld over= belastingen omlaag en eindelijk die 1000 van Flutte. De tering naar de nering zetten kan dan weer.
Gewoon hard op de rode knop drukken.
We zitten in een DDR scenario - iedereen wil eruit , maar de ongekozen leiders proberen dat met alle middelen te verhinderen.
Bangmakerij is de tactiek van bange mensen zonder argumenten.
BTW: Donald Tusk is een koning die Juncker en Hammerboy droog in de poepert pakt. Hij wil geen uitbreiding en is fel tegen een federaal Europa. De held.
Ik denk dat er veel Nederlanders zijn die er 1000 euro voor over hebben om uit de EU te mogen treden.
In 2030 ?????
Dan is de burgeroorlog in volle gang.
Mastermattie | 09-06-16 | 09:17
We zullen de uitslag van het referendum respecteren.
@jawor36 | 09-06-16 | 09:05
Maak van die complottheorieën inmiddels maar complotfeiten.
Het is al meerdere keren aangetoond dat we door de MSM worden voorgelogen met halve waarheden en hele onwaarheden.
Het feit dat u dat niet in wilt zien zegt meer over u dan over de stijlloze reaguurders welke de MSM al lang hebben afgezworen.
Fel tegenstander van de Brexit zijn ook een vliegmaatschappij die personeel en brandstoftanks uitknijpt, een bank die in belangrijke mate verantwoordelijk was voor de nog na-etterende crisis, een volledig corrupte medische gigant en een van de grootste oliemaatschappijen, die het met mensen/rechten niet zo nauw neemt. Sterk betoog :-) BREXIT dus!
Heeel interessant echt hoor!
En wat levert het ons op? Of beter, wat levert het Engeland op? Een tijdelijk dip(je) kan ik me nog wat bij voorstellen, maar rekenen ze ook de voordelen even door? Ja, je moet de handelsovereenkomsten zelf opnieuw afsluiten, net zoals in de tijd van het EEG. Maar je kan ook de eindeloze migrantencrap een halt toeroepen, je hebt ook geen gigantische afdrachten meer richting Brussel, en ga zo maar door. En een stukje soevereiniteit, democratie en simpelweg controle over je eigen keuzes en welzijn, is óók wat waard in mijn ogen áls het inderdaad geld blijft kosten ten minste.
@niemand specifiek | 09-06-16 | 09:02
Dat gaat zeker gebeuren.
En dat geeft ons nog een extra reden om dat boevennest, genaamd EU, de vinger te geven.
Die 1000 euro had ik nog van Rutte tegoed , gebruik die ermaar voor
Nu de datum van het referendum nadert worden de scare mongering en de opzichtige leugens wel érg doorzichtig. Heb vandeweek "Brexit, the movie" gekeken. Daarin wordt door diverse experts en hoogwaardigheidsbekleders haarfijn uit de doeken gedaan hóe hard we, inclusief de UK, genaaid zijn door die hele EU. Ik hoop zo op de "stiff upper lip" van de Engelsen. Ze moeten dit zinkende schip verlaten nu het nog kan. En wij er hard achter aan. Dit EU sprookje heeft namelijk geen goed einde. Iedereen met een halve hersencel en één oog kan dat zien. Je hoeft alleen maar naar de retoriek van Timmerzwanz te luisteren. Of te zien hoe de migrantencrisis (neehee, het zíjn geen vluchtelingen!) het hele continent ontwricht. Hoe de zwijnen van Orwell's Animal Farm zich steeds meer toe bedichten over de ruggen van de Eu bevolking heen. En wat mij betreft na Brexit en hele dikke Nexit!!!
2030? dan is dit land kapotgeschoten en leven we midden in een oorlog!
Let op, Afrika komt er ook aan, en nog doet de EU niks, met handen en voeten gebonden aan Schengen, het niet willen loslaten van verworven rijkdom daar in Brussel, en gaat de burger heel langzaam wakker worden wat die EU allemaal veroorzaakt, maar wel in hun kielzog de meelopende bukkende mannetjes en vrouwtjes die ons, de burger het leven zuur maakt.
Tijd voor een NEXIT.
Wilt u dat ik het vandaag nog overmaak, of mag het in twee delen?
BREXIT!
Die 10 miljard is waarschijnlijk om de GB bijdrage over de andere landen te verdelen. Zo kan de Brusselse zelfpijperij in ongewijzigde vorm doorgaan.
@spanarchist | 09-06-16 | 08:59
Oh en vergaten we bijna de belangrijkste:
VVD: "Stem op ons om de PvdA uit de regering te houden",
PvdA: "Stem op ons om de VVD uit de regering te houden"
Wie rekent het even na?
Het kost 10 miljard. Op de korte termijn. Maar wat levert het op op de lange termijn. Ik denk dat dit het begin van het einde van de EU betekent en dat mag wat mij betreft wel 10000 euro kosten. The sooner the better.
Ik hoorde dat de zwaarte kracht de andere kant op gaat werken bij een Brexit. Eg woar.
Hoelang voordat men gaat roepen dat we ook wederom bv. geen stroom toegevoerd kunnen krijgen of iets in die trant. Dat weet ik nog wel van die EU grondwet; als we niet ja zouden stemmen dan zou er plots geen stroom meer zijn in NL. Stemmen we nee en dan nog voeren ze ja door want het zou beter zijn voor ons.
Het enige wat ons meer kost bij de brexit zijn de heffingen die de EU op ons land moet verhogen om enigzins zichzelf te recht te houden.
Yeah, ik mag ook gewoon stemmen.
Woon sinds kort in de UK en nu mag ik lekker mijn steentje bijdragen aan een Brexit.
2 keer historisch zijn in 1 jaar.
HA, BIER!1! | 09-06-16 | 08:56
Can European citizens vote?
Citizens from other European countries - apart from Ireland, Malta and Cyprus - will not get a vote on whether the UK remains part of the EU.
www.express.co.uk/news/politics/649517...
Helaas pindakaas.
Wat heeft Griekenland ons nu al gekost?
De langste thuis | 09-06-16 | 09:09
Juist, stel inderdaad dát het al waar is, dan is het die 1000 euro meer dan waard en moeten wij snel erachteraan met een #Nexit!
10 miljard? In 2030? Is niks... corrigeer even voor inflatie zit je op 8mrd. Dat is het bedrag dat de staat in 2015 betaalde aan rente op de staatsschuld. Echter momenteel lenen we al tegen 0%. Als we de komende jaren de hele staatsschuld herfinancieren tegen 0% dan zijn we er al.... volgende aub
Als je bij elke tegen EU beweging zegt dat de wereld vergaat dan verlies je na een keer of wat elke geloofwaardigheid.
Britten laten zich lastig intimideren.
Het is een eiland volk en is in de geschiedenis vaker op zichzelf aangewezen geweest. Vaak met succes.
Op de hordes dronken Britse toeristen na is het een fijn volkje.
Moge ze democratisch en eerlijk hun eigen toekomstig lot bepalen. Of dat nu in of uit de EU is... vrijheid en soevereiniteit zijn nooit gratis geweest.
1000 E in 15 jaar is heel wat minder dan de 100 E die we dit jaar p.p. al hebben betaald aan de Oekraïne, zonder onze toestemming en zonder nut.
Vroegâh koste vrijheid je potentieel je leven. Nu maar 1000.
Allemaal bangmakerij... ja, zo lust ik er ook nog wel ene paar:
Post even (via Tor) op 4Chan dat het complete metrostelsel van Londen overhoop gaat als men voor "stay" stemt.
Man, man, man... Dat de MSM zich tot dit niveau verlaagt en dat instituten zoals CPB zich laten degraderen tot WC-eend onderzoekers.
Al kost het 1000 euro. De pond dondert de eerste tijd in elkaar. Gewoon op vakantie naar de UK gaan. Lekker goedkoop. Goed voor ons en voor die eilanders.
Daarna gaan wij er ook uit. Goedkope gulden, toename toerisme en handel (niet meer aan miljoen/miljard regeltjes gebonden). Komt allemaal goed.
Het zal tot 23/6 nog wel even los gaan met de horrorverhalen.
Als er een Brexit komt, heb je dan ook geen last meer van die witte of juist superrode blubberlichamen van Britse toeristen aan de Costas?
Wat heeft Griekenland ons nu al gekost?
Dat geld kunnen we terugverdienen als we NU stoppen met het spekken van Erdogans verwezenlijking van een vierde Duizendjarige Rijk. En we verdienen nog veel meer terug als we Ploumen in de handboeien zetten en haar miljarden kostende ministerietje met de grond gelijk maken.
Mastermattie | 09-06-16 | 09:00
Eens, vandaar de paniek natuurlijk. Het overbetaalde clubje uit Brussel voelt ook wel dat men doorheeft dat de EU geen vereiste is voor vrijhandel.
@spanarchist | 09-06-16 | 08:59
Voor dat de EU er was gingen er grote vrachtschepen van Norfolk Line, volgeladen met trailers dagelijks van Scheveningen naar Engeland.
Dus wat lullen ze nou over 'instorten van de markt'?
Het stinkt hier naar bangmakerij.......
Dat de EU ons dit bedrag (netto) in de komende 5 jaar al kost, komt nooit zo uitgebreid in het nieuws.
Daarnaast wordt die kostenpost niet veroorzaakt door een Brexit an sich, maar door barrières die de EU zelf opwerpt.
@spanarchist | 09-06-16 | 08:59
"De NOS en MSM brengen objectief en ongecensureerd nieuws",
"We hebben het beste kabinet sinds WOII",
"Ik zal niet rusten voor de onderste steen boven is",
"Iedereen krijgt 1000,-"
Lijkt me best reëel. Welke politieke argumenten je ook hebt tegen de EU, op het gebied van handel loopt het volgens mij redelijk soepel. Dan vind ik 10 miljard niet zo'n gek getal.
Bovendien, als er een doorrekening gemaakt wordt door het CPB (rekenen ook verkiezingsprogramma's, best handig toch?) die niet in lijn is met de zienswijze van GS, is het wel heel makkelijk om het weer over propaganda te gaan hebben. Een Brexit zou best wel eens geld kunnen gaan kosten, so what? Erken dat gewoon en stop met janken over de onmetelijke macht van de MSM met bijhorende complottheorieën.
Haha 75% van de stemmers hebben er vrede mee dat de BREXIT ons geld gaat kosten in de poll van de VK.
Ja want van de een op de andere dag halen de Britten die spulletjes niet meer bij ons maar gaan ze dus alles zelf maken? Geloof er niets van.
Argumenten... HA! Grap van de dag Quid. Echt grappig. Koffie op het scherm.
Handel met de Britten zal niet toegestaan zijn van Brussel en de Nederlandse overheid zal hier naar buigen.
@NietInDeHondHouden | 09-06-16 | 08:52
U vergeet een letter.
(Nexit)
2030... dan is alleen al door inflatie de EU-rekening 10 miljard duurder. Dat heeft helemaal niets met een Brexit te maken.
alleen 1000 euro !? Wat kost ons eigenlijk het multiculturele drama ?
Mooi stukkie. Bangmakerij door bange mensen die het verschil tussen Europa en EU niet snappen. Handel gaat gewoon door bij een Brexit, ook bij een Nexit. Wolf! Neuh
Maar iets wat men niet moet onderschatten is dat de EU waarschijnlijk bij een Brexit er alles aan zal doen om de Britse economie naar de knoppen te helpen. Daar zal dan namelijk een afschrikkende werking van uit gaan. Plus ze kunnen dan roepen dat ze het al van te voren gezegd hadden. Kortom vooral qua bureaucratie denk ik dat de EU zal proberen het moeilijk te maken om zaken te doen met GB. Mark my words.
Mooie aan dit soort berichten (het oorspronkelijke paniek bericht bedoel ik dan) nagenoeg geen effect meer sorteren. Er is zo vaak gedreigd met allerlei rampen dat het middel simpelweg niet meer werkt.
De EU laat steeds meer zijn ware gezicht zien: een tiranniek walhalla voor politici en ambtenaren. Accountable to nobody. Geen vervelende kiezers waar je naar moet luisteren, volstrekt perverse arbeidsvoorwaarden. En elke politicus, alsmede een ieder bij de semi-overheid en het 'grote' bedrijfsleven speelt het spelletje mee, want het levert ze goud geld op.
De gewone man en het MKB zijn ondertussen de lul. Die mogen telkens weer de knip trekken en hebben nul komma nul invloed op wat er allemaal voor ze besloten wordt.
Bij elke bedreiging van deze macht wordt het volle arsenaal aan agitprop van stal gehaald door de zittende macht in samenwerking met de MSM. Want de ruif smaakt zo lekker en zit zo lekker vol. Dreigt de ruif leeg te raken, dan verzinnen we toch weer een naheffinkje? Of twee... of drie.
Maar de mensen pikken het gelukkig niet meer. Ze zijn teveel bedonderd en belazerd de afgelopen 2 decennia. Europa staat financieel en sociaal aan de rand van de afgrond. Nog een stap verder op het Europese pad en we donderen allemaal over de rand. De nakende Brexit is een eerste stap terug. Terug naar een normale situatie. Een situatie waar we controle over hebben.
Het is alleen te hopen dat dit proces vreedzaam zal verlopen. Want niets is gevaarlijker dan de macht van wereldvreemde mensen met macht inperken. Dan gaan ze gekke dingen doen.
Het valt al een tijdje op dat de "mainstream media" inderdaad ene dingetje is. Het valt overal aan terug te zien, debiele hart van Nederland achtige stukjes op het half 8 nieuws, debiele feelgood media uit de uithoeken van de wereld & onvervalste propaganda vanuit de EUSSR.
.
Nu zijn niet al deze dingen even kwalijk, ik snap ook wel dat er wat winst gedraaid moet worden of "clicks" per dag nodig zijn. RTL nieuws bijvoorbeeld, een zeer gedegen onderzoeksteam welke niet bang zijn om te roeren waar het stinkt. Maar de onvervalste burgerhaat en onzin uit de VK en NOS lijken haast wel op luidsprekers van de regering zelf.
Men schijnt in Brussel nog steeds te denken dat geld het Leitmotiv van de Europeaan is. Dat men ons met kraaltjes en kettinkjes kan lijmen.
Dat berust op projectie.
Persoonlijk geef ik geen fuck om geld, geld is slechts een middel om belastingen en naheffingen te betalen.
Vrijheid, democratie en mijn (klein-)kinderen over straat te zien huppelen, daar gaat 't om. Voor mijn part als armoedzaaier.
Overigens kunnen we die 1000 met die 1000 van Ruitte verrekenen, spelen we nog quitte.
@Dé cl | 09-06-16 | 08:55
Kortom, ieder weldenkend land geeft de EU de vinger en gaat weer onderling handelsverdragen sluiten.
Blijft er van dat overbetaalde clubje zure idioten in Brussel ook niets meer over.
Dus als Zwitserland toetreedt gaan we er veel op vooruit? Wat een bangmakerij.
10 miljard is echt een schijntje vergeleken met de 100 miljard die we 2020 wegpissen voor "duurzame" energie.
Bij een BREXIT gaat Nederland failliet.
Al die immigranten zijn in de toekomst keihard nodig op de arbeidsmarkt.
Alle vluchtelingen zijn hooggekwalificeerde specialisten die een zinvolle bijdrage aan de Nederlandse economie zullen leveren.
De DENK-medewerkers zijn helemaal geen racisten.
En Islam is vrede.
Ook grappig: dat gedrocht van de Azijnbode zit níet achter de paywall. Bepaalde propaganda mag zeker wel onbeperkt verspreid worden.
Hoe zit het eigenlijk met Engels drop?
Die Brexit gaat er toch niet komen.... ig.ft.com/sites/brexit-polling/
Twee jaar geleden in diezelfde dode dode boom: www.volkskrant.nl/politiek/wilders-bli...
Je stukjes lijken wat volwassener te worden Kwit!
Yeah, ik mag ook gewoon stemmen.
Woon sinds kort in de UK en nu mag ik lekker mijn steentje bijdragen aan een Brexit.
2 keer historisch zijn in 1 jaar.
1000 euro pp.? Dat verrekenen we gewoon met die 1000 euri die we nog van Rutte en de VVD tegoed hebben!
mwahaha wat een onzin.. Als Nederland gewoon heel snel met de UK een mooi handelsverdrag sluit buiten de EUdictators om gaan we er snel gigantisch op vooruit.. maar ja da magg weer niet he.. want de Juncker, Draghi, Merkel zal Nl wel flink onder de voeten schuiven en zelf snel akkoordjes gaan maken.. Net als Merkel met Erdo doet en net als de tolwegen die tijdens deze EU tijd gewoon worden ingezet door de diverse landen met Duitsland voorop..
fikkieblijf! | 09-06-16 | 08:49
Dat mag inderdaad niet, handelsverdragen mogen niet door lidstaten zelf worden gesloten. De EU heeft altijd de mond vol over vrijhandel, maar met elk noemenswaardig land heeft de EU geen handelsverdrag.
Ik geloof het CPB in deze. Een nettobetaler stapt uit het gedrocht dat EU heet, dat betekend dat andere landen meer van de rekening moeten gaan betalen. De oplossing is natuurlijk ook heel simpel, hef de EU op.
Ik verwacht dat het hele Verenigd Koninkrijk naar de oceaanbodem zinkt en Nederland grote problemen met de kustverdediging krijgt door de Brexit. En aardbevingen natuurlijk!
Ik hoorde dat bij een BREXIT de Noord-Koreanen binnen komen vallen....
Hoe dichter de datum van het Brexitreferendum ons nadert, des te harder schreeuwen allerlei instanties hoe meer dan vréselijk dat wel niet zou zijn.
Dat is te zien aan Noorwegen en Zwitserland, twee landen die er allebei beroerd aan toe zijn in vergelijk met Europa, Noorwegen doet het 25 % beter en Zwitserland maar liefst 36 %.
Wanneer Nederland al verlies zou lijden( en dat is nog maar de vraag) is dat de schuld van de financiële on ondernemende sjoemelaars die ons de EU ingerommeld hebben, -GEHEEL te eigen bate overigens, WIJ gingen er niet echt op vooruit-.
Maar er is één gelukje: het CPB zal de Britten aan hun jeweetwel roesten.
Ze liggen er geen seconde wakker van.
Hoe harder er geschreeuwd wordt in de rest van Europa, hoe duidelijker de Britten zullen zien dat men ze alleen maar wil laten blijven om de EU overeind te houden.
Daar zou ik ook voor passen, ALS ik de keuze had.
Alsof er echt een stilstand van de handel komt met GB. Het is niet alsof GB ineens alles wat ze nu verhandelen niet meer nodig heeft, of ergens anders vandaan halen/afzetten. Er zit alleen dan wel een import/export heffing op. Dat werkt beide kanten op, hoewel de balans scheef zal liggen. En ongetwijfeld zal het effect hebben. Als alles wat wij naar GB doorvoeren duurder voor ze wordt zal er een terugval zijn in die stroom goederen, of een prijs-effect om deels te compenseren. Of we maken een losse, gunstige afspraak met GB over de heffingen om het zo veel mogelijk te beperken.
Ik geloof echt niet dat onze handel met GB ineens totaal instort. Of uberhaupt niet. Tenzij Brussel heel rancuneus gaat doen en NL gaat verbieden om gunstige heffingen af te spreken. Maar dan is het eerder tijd voor Nexit, daarop volgen vanzelf de eerder genoemde Ierland, België en Luxemburg, en stap voor stap stort het kaartenhuis in, totdat de EU bestaat uit de Zeuro landen, Frankrijk en het oostblok.
Ach met een beetje inspannig wordt Engeland het nieuwe Singapore van Europa ,de vrijstaat waar iedereen handel mee wil drijven....
En er komt ook WWIII dan volgens Cameron.
En wanneer gaat de eu-bode het hebben over het economische gokje dankzij de euro?!? Dankzij eurolanden die zich niet aan begrotingsnormen houden? Dankzij massale illegale immigratie? Dankzij massale legale immigratie? Dankzij vluchtelingen die niet in het goedkope eerste Europese land asiel aanvragen, maar doortrekken naar duurdere landen. Dat geeft bijvoorbeeld in Calais economische hikjes. De Europese unie veroorzaakt datgene wat het beweert te voorkomen.
Tief op met je 10 miljard en tief helemaal op met je rooitje per Nederlander. Ik wil eerst de ons stellig beloofde inter-continetale crisis.
1000 euro, OK kunnen we dat even verrekenen met de 1000 euro van Rutte?
Mooi, dan is dat budgetneutraal opgelost.
Next.
Om de 2 dagen komt er ergens een rapportje tevoorschijn waaruit blijkt dat een Brexit 3848494 miljard gaat kosten. Het begint allemaal een beetje doorzichtig te worden.
Volgens de eurofiele politici heeft de EU ons veel welvaart opgeleverd. Op zich geloof ik dat wel, al vraag ik me af met welke snelheid die welvaart momenteel wordt afgebroken. Heel toevallig zijn daar geen rapporten over te vinden.
Nexit nexit!
De massale instroom van illegale crimigranten kost nog veel meer.
En daar gaat de EU ook niet mee stoppen.
Ja, natuurlijk.....
En er zou ook een continetale crisis uutbreken bij een "Nee" op het Oekraïne referendum...
mwahaha wat een onzin.. Als Nederland gewoon heel snel met de UK een mooi handelsverdrag sluit buiten de EUdictators om gaan we er snel gigantisch op vooruit.. maar ja da magg weer niet he.. want de Juncker, Draghi, Merkel zal Nl wel flink onder de voeten schuiven en zelf snel akkoordjes gaan maken.. Net als Merkel met Erdo doet en net als de tolwegen die tijdens deze EU tijd gewoon worden ingezet door de diverse landen met Duitsland voorop..
Ik denk dat het referendum (lees: onzekerheid) over de BREXIT meer doet dan de BREXIT zelf.
REAGEER OOK