
Sorry, Gloria Wekker. Onze Steyllooze bet- bet- bet- bet- bet- overgrootouders hebben in de tijden van J.P. Coen eens voor een grijpstuiver zich in het zweet gewerkt op een VOC-boot, dus kunnen we niet anders dan hardracistische grappen over uw covershoot voor Vrij (doch institutioneel racistisch) Nederland. In een mooi
interview scheert u alle witte Nederlanders als institutioneel racistische apartheidsfans over één kam; gelukkig dat u de blonde mensjes eruit pikt, want dat kroeshaar is niet om door te komen met een kam. Sorry, sorry, we konden ons weer niet inhouden. Zoals u uitlegt in uw boek hebben wij witte mensen daar nu eenmaal last van, van neurotische kwetsdrift. Het was trouwens wel een beetje gniffelen om interviewster Greta Riemersma, grootmeester in de orde van Erkende Deugers, die nog probeert met haar linkse credentials onder het oordeel uit te komen dat ze ook een apartheidnazi is, maar daar wil Kwekker niets van weten:
"Mijn linkse ouders verboden mij te benoemen dat iemand anders een andere kleur had dan ik. Ik wil mezelf niet vrijpleiten, maar hoe kan het dat ook ik me blijkbaar superieur voel of racistisch ben?
Je ouders hadden dan de attitude van de kleurenblindheid, of zoals de Amerikaanse schrijfster Toni Morrison zei: You dont talk with the hunchback about his hump, je praat niet met de gebochelde over zijn bult. Via allerlei kanalen heb jij toch de boodschap van superioriteit meegekregen en omdat we die nooit met zijn allen ter discussie stellen, blijft dat allemaal zitten. "Debatteren met activisten als Kwekker: you can't win, omdat ze al lang bepaald hebben dat iedereen met een griesmeelpuddingkleurtje een koloniale fascist is. In ieder geval nogmaals excuses, naar welk rekeningnummer kunnen we de herstelbetalingen overmaken? Als u zo vriendelijk zou willen zijn ze te verrekenen met de uitkeringen en de ontwikkelingshulp praten we daarna nergens meer over.
Reaguursels
InloggenDe zwartjes die 30 jaar de Zeedijk hebben bezet en de witman zijn heroïne pushte, die waren onschuldig zuwwe zegge...
bovendien, de voorouders van Gloria Ku Klux Wekker hebben de slavernij uitgevonden
www.npogeschiedenis.nl/de-slavernij/af...
Die boodschap van superioriteit he, dat is wel waar het allemaal om draait in deze discussie, wat mij betreft.
Waar degenen die overal racisme zien, de mensen die willen voorkomen dat op individueel dan wel collectief niveau de ene bevolkingsgroep zich biologisch superieur verklaart aan de ander, terecht signaleren is dat een superioriteitsdenken dat ongefundeerd is op collectief niveau, en toch uitspraken of generalisaties veroorzaakt die impact hebben op individueel niveau, gewoon harstikke fout en dom is.
Je kunt niet zomaar de conclusie trekken dat een groep anderen minderwaardig is, of vanuit een onbewust vooroordeel van die strekking handelen.
Maar, en daar komt nou net de crux van onze tijd: waar is in dat argument de ruimte voor objectiviteit gebleven? Waar is dat argument tegen discriminatie uit onbewust dan wel bewust superioriteitsgevoel is de vraag gesteld waar dat superioriteitsdenken vandaan komt, en of er wellicht sprake is van discriminatie op basis van veel verschillende gronden, waarbij je wellicht de vraag moet mogen stellen of het argument moet kunnen brengen dat discriminatie op basis van waarneembare verifieerbare verschillen wellicht gewoon moet kunnen?
We weten allemaal wat de angst is.. Nie wieder, het recht van het individu mag niet lijden onder de dwang van het collectief etc.
Maar waar in hemelsnaam sylvana e.a., is de ruimte voor de objectieve vaststelling dat er nu eenmaal verschillen bestaan die een vaststaande impact hebben op zowel indovidueel als collectief niveau, en die leiden tot een vaststelbare superioriteit van het één over het ander?
Kort gezegd: waar is de nuance in de vaststelling dat discriminatie verkeerd is?
telelezer | 09-06-16 | 10:09
en
telelezer | 09-06-16 | 10:15
Waarom gaat dat rare mens Gloria Wekker dan niet in Arabie over de smerige moordpartijen in hun ongelofelijk smerige slavernij verleden (en ook nog heden!) klagen..?
Oh wacht... daar is geen "Wiedergutmachungsgelt" te halen...
Onder moslim slavernij stierven 20 miljoen Afrikanen maar ach, het was immers "de straf van Allah" dat de Afrikanen gevangen werden, omdat zij ongeciviliseerde beesten zouden zijn.
Het sterftecijfer was extreem hoog. De mogelijkheid tot voortplanting bestond niet, omdat een enorm aantal nieuwe slaven op de grenzen van het islamitische rijk gecastreerd werden en de tong werd afgesneden en klaargemaakt werden om verkocht te worden.
.
Men had eunuchen vooral als bodyguards nodig als zwijgzame dienaren in de harems. Van de 100 gecastreerde slaven overleefden er slechts 5. In het Ottomaanse rijk werd het overgrote deel van de slaven door overvallen in Afrika geroofd.
.
Documenten bewijzen dat de slaven in de islamitische wereld hoofdzakelijk voor smerig huishoudelijk werk of commerciële doeleinden gebruikt werden.
Omdat huisbedienden gecastreerd moesten worden, bestond er ook geen volgende generatie. Vrouwen werden gebruikt als lust-concubines en lage bedienden.
Een islamitische slavenhouder mocht volgens de wet slaven bezitten voor seksueel genoegen.
ejbron.wordpress.com/2014/06/14/de-ro...
".. En wat blijkt mijn oma heeft ook al niets met slavernij te maken. Ik was even bezorgd."
@ Rayboogie | 09-06-16 | 07:34
.
De ECHTE slavenjagers:
nl.wikipedia.org/wiki/Arabische_slave...
en
ejbron.wordpress.com/2012/07/02/slave...
en
ejbron.wordpress.com/2014/06/14/de-ro...
en
en
en
"(..)Alle blanken zijn schuldig. Afmaken die hap. Is dat de redenatie, (blanke) mevrouw?"
@ Tux1337 | 08-06-16 | 13:21
.
Maar wie gaat er dan voor hun uitkeringen zorgen..!?
Oh, en als ik nu toch even bezig ben... kan iemand, bijvoorbeeld vander F, mij een land noemen dat door zwarten , (sorry, als ze ons witten noemen noem ik hen zwarten, iets wat ik nog nooit eerder heb gedacht laat staan gedaan), of moslims wordt geregeerd waar de mensenrechten minder ernstig worden geschonden dan in dit godvergeten racistische land?
Een soort zwart -of lichtgetint walhalla van rechtvaardigheid, gelijkberechtiging en vredelievendheid, alsmede een fatsoenlijke rechtsstaat?
Waar geen doodstraf of ernstige lijfstraffen bestaan tegen andersdenkenden,, vrouwen, homoseksuelen
Ik hou me aanbevolen voor een aantal keurige antwoorden zijnerzijds.
Verder zou mevrouw Gloria eens moeten nadenken in hoeverre zij zich inzet voor de 36 miljoen slaven die er op dit moment nog op aarde rondlopen.
Jammeren over een eigen, 5 generaties geleden, verleden is mooi, je inzetten voor het treurige lot van mensen die NU lijden onder slavernij zou nog veel mooier zijn.
Maar ja, ook bij mevrouw Gloria is het hemd nader dan de rok.
Eigen - vermeende - ellende is vele malen erger dan de echte ellende van anderen.
vander F.
Zeker.
Alleen haar naam klopt wel:
De Wekker maakt het slechtste in mij wakker, en als ik jou keihard tegen je gezicht timmer terwijl jij helemaal NIETS hebt misdaan dan maak ik het slechtste in JOU wakker.
Dan geef jij ook een dreun terug, of laat jij je dat welgevallen?
Wat had jij dan gedacht:
Dat iemand ongestraft dergelijke absurditeiten en grove beschuldigingen kan uitkramen zonder dat daar heftige reacties op komen, zodat ZIJ - en JIJ - dan weer kunnen kraaien dat ze toch gelijk had omdat ze dergelijke reacties krijgt?
Of, en daar lijkt het op, is het pure uitlokking?
Wie is er nou gek?
wel grappig dat bovenstaande comments haar gelijk geven
'de preoccupatie met ras en de ontkenning van de geschiedenis.'
Gloortje moest maar eens beginnen de opleiding die ze hier heeft gekregen, betaald en gefaciliteerd door heel enge witte belastingbetalende racisten, in zijn geheel terug te betalen aan de Nederlandse samenleving.
Daarna hebben we het nog eens over háár evident racisme.
Mensen als Wekker maken van mij, zelf kind van een gekleurde moeder, een oprecht en vburig racist.
Iemand die zichzelf wetenschapper noemt en dan met dergelijke echt báárlijke nonsens komt aandraven verdient geen plek in onze maatschapp[ij en al helemaal niet in de media.
Of je moet van de media een soort rariteitenkabinet willen maken.
Die arrogante ongewassen rotkop van haar .... brrrr.
Zoals gezegd: Als witte onschuld niet bestaat bestaan zwarte hersens EN zwart fatsoen evenmin.
En daar hebben we het feest in volle gang:
Witten zijn altijd schuldig en zwarten zijn altijd dom en
vies.
Gekke Gloria heeft haar zin.
Voor haar informatie, mijn overgrootvader was dagloner in NO Groningen, mijn andere overgrootvader was een zwarte loonslaaf op Curacao.
De ene was dus per definitie schuldig, de andere dom en vies, net als Gloria.
-weggejorist-
Witte onschuld bestaat niet.
Een platitude, net als: Zwarte hersens bestaan niet.
www.mgtow.com/wp-content/uploads/2015...
Wij (blanken) worden gediscrimineerd!
Zij, deze mevrouw Wekker, blijkt te stammen uit 1950.
Wijsheid komt niet automatisch met de leeftijd.
Echt waar. Ik had 't graag anders bij haar bedacht.
Dat is 't enige dat ik nog bij haar opmerkingen denk: over haar 'Witte onschuld bestaat niet'.
In de middeleeuwen werden de mensen geïndoctrineerd met ; 'de mens is zondig'.
En of je nou 'gelooft' in Jahwe, of God, of Allah, of winti, of communisme, of welke andere ideologie ook, je kunt zien aan dat soort fundamentele uitspraken over 'de zondige mensen', of over 'de zondige blanken', dat er hele vuil-spel-spelende rabbi's, priesters, imams, bos-medicijnmanvrouwen, of bazelende oproerkraaiers achter zitten.
Telkens hetzelfde liedje.
De mens is 'slecht'. Daarna volgt de ene of andere onderwerping en knechting van de slechte mensen. Daarna blijken deze zichzelf-benoemde-zieners de grootste despoten met als geheime agenda, 'jou' te willen overheersen en uitvreten.
Deze Gloria Wekker is ook zo'n tussen de rassen-oorlog-ophitsende tovenaarsknol. Met veel geroer in soepjes met kippenpootjes en andere tovenaars-ingrediënten. Je mag ook denken ****, gehuld in de schaapskleren van de schone schijn. Het deerniswekkende is, dat winti niet werkt. Er is geen bezwering. Alleen maar psychologische verzuring. En heel veel wreedheid, de eigen kring van Surinamers nog meer te vergiftigen en geestelijk te verkreupelen tot slachtofferschap. Zoiets zei mijn moeder al over gestudeerde mensen zonder begeleidende beschaving: 'hoe groter geest, hoe groter beest'.
Deze Gloria Wekker mag dan hoogleraar zijn in 'iets', maar gezien haar doorgeslagen racisme is ze al bijna lachwekkend, als 't niet zo troosteloos is, waarmee ze blijkbaar overgebleven is. Ze moet wel heel erg zielig en rancuneus zijn. Zeg maar 'boe' tegen jezelf in de spiegel, dame. En probeer iets vrolijker te bedenken.Ik ben al bijna van jouw leeftijd; en je had echt op iets veel beters kunnen uitkomen.
@Zenzeo | 08-06-16 | 21:15
Mee eens dat het rancuneuze gezwets gewoon agitatie is. Klassenstrijd (marxisme) is niet revolutionair geworden, dan maar rassenstrijd (cultureel marxisme). Dat de blanken een einde hebben gemaakt aan de eeuwenoude slavenhandel door Arabieren én Afrikanen (stammen die elkaar verkochten en bekeerde Afrikaanse slavenjagers), vergeet men gemakshalve. Dat blanken aan dekolonisatie hebben gedaan, en nu zelf worden gekoloniseerd, vergeet men ook maar al te graag. Dat blanken al een halve eeuw biljoenen euro's in Afrika hebben gepompt (Nederland alleen al een kwart miljard) is ze ook ontgaan. Dat blanken miljoenen mensen uit alle windstreken hebben verwelkomd in hun verzorgingsstaten, en zelf uit de grote steden zijn verdrongen, hoor je ze ook niet over. Zelfs toen de linkse minister Ter Horst vond dat de politie niet een blanke man mocht aannemen als korpschef, omdat hij blank was, en een man, werd er gemord, maar volgde geen oproer in de media. Het racismegejank is dus typisch iets van cultureel marxisten. Om de mensen tegen elkaar op te zetten en de samenleving verder te ontwrichten. C'est ça.
Voor de rest,
zr verwijst wel degelijk naar de inlandse slavenhandel in Congo,
maar we zitten nu eenmaal niet in Congo.
En onderwijs:
belabberd, er is al bijna geen geschiedenis onderwijs, erg weinig aandacht aan het koloniale verleden.
En als er al over bv slavenhandel wordt onderwezen is dat vaak oppervlakkig, eenzijdig, politiek correct en schuldbewust.
Wat onzin is, slavenhandel was wereldwijd tot pak 'm beet 1800 gewoon handel,
in Azie, de Amerikas's, Afrika zelf, Europa, altijd overal en al sinds het begin der tijden.
@Uw Verzekeringsadvis | 08-06-16 | 13:58
Iets met positieve discriminatie of zo?
De door de overheid intens bedreven discriminatie van de autochtone bevolking ten gunste van alternatief gekleurden en bij voorkeur ook nog vrouw?
De Quinsy Gario's die niets presteren maar in de waan worden gelaten iets voor te stellen en met een door de belastingbetaler betaalde tentoonstelling van papier, plakband, en papieren vliegtuigjes in die waan worden bevestigd.
@vander F | 08-06-16 | 22:29,
wat gebeurt is moet je nooit wegmoffelen (oooooh hij zei Mof!)
noch ophemelen, heel erg lastig maar daar hebben we de wetenschap voor,
in ieder geval trachten de boel enigszins te begrijpen, omschrijven en uit te leggen zonder het Ome Willem rond het Kampvuur niveau,
beetje niveau huidige politics
@EefjeWentelteefje | 08-06-16 | 13:25
Volgens mij is het gewoon schimmel.
Ik ben een blanke man, en de mensen die mij daarop aanspreken zijn 99% van de tijd blank en vrouw. Dat soort vrouwen kunnen niet snel genoeg naar de zandbak worden gestuurd samen met hun krankzinnige moslim vriendjes.
@Zenzeo | 08-06-16 | 21:15
dat doen ze, net als Josef Gubbels dat deed in Duitsland en Joseph McCarthy in de VS, door mensen voortdurend aan te praten dat hen onrecht wordt aangedaan, dat ze gevaar lopen'
Dit is echt een zeldzame opeenstapeling van wat namen noemen, extreem bekende namen, uit extreme hoeken
fascisten, communisten jagers. Dekker behandelt
Wat plaatselijke typjes d'r bij flikkeren, Kuzu, Simons (McCarthy???? en Simons)
complete tijdsgewrichten negeren.
Zomaar wat beweren 'ze weet dat ze zwak staat' (huh?waar waarom)
Wat.In.Godsnaam.Bedoel.Je.Met.Dit.Structuurloze.Gebrabbel?
Beetje 'kankeren' , zeg dan gewoon kutwijf en loop niet zo te zeuren.
@Zenzeo | 08-06-16 | 21:15
dat doen ze, net als Josef Gubbels dat deed in Duitsland en Joseph McCarthy in de VS, door mensen voortdurend aan te praten dat hen onrecht wordt aangedaan, dat ze gevaar lopen'
Dit is echt een zeldzame opeenstapeling van wat namen noemen, extreem bekende namen, uit extreme hoeken
fascisten, communisten jagers. Dekker behandelt
Wat plaatselijke typjes d'r bij flikkeren, Kuzu, Simons (McCarthy???? en Simons)
complete tijdsgewrichten negeren.
Zomaar wat beweren 'ze weet dat ze zwak staat' (huh?waar waarom)
Wat.In.Godsnaam.Bedoel.Je.Met.Dit.Structuurloze.Gebrabbel?
Beetje 'kankeren' , zeg dan gewoon kutwijf en loop niet zo te zeuren.
@vander F | 08-06-16 | 20:48
Joh, wat dacht je van USA en Engeland met hun antikolonialisme, waardoor Nederland met een onmogelijk na te komen ereschuld achterbleef ten overstaan van de Papoea's en Molukkers omdat Javanen geen blanken zijn? En hun anti-racisme en anti-apartheid, terwijl de USA nota bene dat systeem heeft uitgevonden, maar vooral volhouden dat Nederlandse Zuid-Afrikaners aan de oorsprong liggen. Hè? Wat? Wie? Rosa Parks? Nee joh, dat was in Johannesburg. En Martin Luther King was een pseudoniem van Mandela.
Het probleem is dat wij allen geleid worden door idioten die van mening zijn dat hedendaagse generaties opgezadeld moeten worden met de schuld van mensen die honderden jaren geleden leefden en waar wij helemaal geen relatie mee hebben. Moet je nagaan: dit zijn dezelfde mensen die mij toestaan dat ik de nalatenschap van mijn eigen vader kan verwerpen. Maar die van Herman Schmitt uit Hannover die ooit eens op een Hollandse boot naar Suriname voer kan ik dan niet afkomen. Compleet bezopen.
Peter Emile | 08-06-16 | 21:23
Veel van mijn zaken wikkelen zich af op de Duitse markt.
Deze 6 cilinder bi-turbo loopt op verhoogde en verbreedde sloffen soepeltjes >280 Km/h, tenminste daar waar het kan.
Ook de verhoogde zit geeft mij een verreikend zichtveld, dat ook handig is bij het snel rijden en het parkeerplaats zoeken.
Hiervoor had ik een veel duurdere BMW X6, die liep niet half zo prettig als deze MB.
@TriestGeval | 08-06-16 | 19:09
Mooie bak hoor, die GLE.
Maar waarom koop je een auto van 212000 euro, terwijl je voor éénderde (of zelfs een kwart) van dat bedrag ook al een fantastische auto hebt?
Want Gloria Wekker is een agitator, een onruststoker, een ophitser. Het gaat haar helemaal niet om het signaleren van 'misstanden', want die zijn er helemaal niet, dat weet ze drommels goed. Het gaat haar en haar clubje van gelijkgestemden (Kuzu, Özturk, Simons, Gario, Duurvoort en hoe ze verder ook mogen heten) om het ont-wrich-ten van de samenleving. Dat doen ze, net als Josef Gubbels dat deed in Duitsland en Joseph McCarthy in de VS, door mensen voortdurend aan te praten dat hen onrecht wordt aangedaan, dat ze gevaar lopen. Hun doel is daarbij de 'daders' (joden in Duitsland, communisten in de VS, blanken in Nederland) vogelvrij te verklaren, zodat de 'slachtoffers' ongestraft deze 'daders' kunnen lastigvallen, behandelen als oud vuil, uitschelden of zelfs fysiek bedreigen. Gloria Wekker is dus gevaarlijk. Ze weet dat ze inhoudelijk zwak staat, en mijdt daarom het openbare debat, maar opereert als het ware undercover. De meest doeltreffende manier om haar te bestrijden is dan ook om haar in de media géén aandacht te geven. Agitators danken hun bestaansrecht immers aan de aandacht die ze genereren.
De simpelste reaktie op Gloria Wekker is natuurlijk: Gloria Wekker (ver)oordeelt mensen op basis van hun huidskleur, Gloria Wekker is een racist, klaar. Maar helaas, in Nederland is het niet meer zo simpel.
Sterke opmerking:
'Toen Nederland in de tweede helft van de vorige eeuw zijn positie als koloniale machthebber kwijt was, stortte het zich bijna van het ene op het andere moment in het ontwikkelingswerk. Fascinerend heb ik dat altijd gevonden, zegt Wekker, want daarmee was de instelling die we daarvoor hadden natuurlijk niet weg. Wij, Nederlanders, wisten nog steeds wat het beste was voor andere landen.
Verdomde waar, Nederland dat ineens vingerwapperend de wereld wel even liet zien hoe ongelofelijk superieur dat landje aan de Noordzee wel niet was,
gidland..
Prima vrouw,
de legt de vinger heel rustig en genuanceerd op wat zere plekken.
Zonder dat hysterische populisme van klagers als Quinsy Gario of godbeterd Sunny Bergman.
Ze Klaagt namelijk niet, ze beschrijft en analyseert het een en ander,
is dan ook fatsoenlijk opgeleid, scheelt een slok op een borrel.
Ik kon dat interview met gemak lezen zonder kromme tenen en fronsen,
.
@ben kokhals | 08-06-16 | 16:40
You dont talk with the hunchback about his hump,
dat betekent dat je wegkijkt, net doen alsof je het niet ziet,
politiek correct zijn.
Ik weet niet of jij het kan begrijpen, je moet wel kunnen lezen en zo,
en tegelijkertijd nadenken, maar hier heeft ze kritiek op het kritiekloze politiek correctisme,.
We zijn allemaal 'racisten'. En een groeiende minderheid van Surinaamse achtergrond cultiveert hun zichzelf aangeprate slachtofferrol. Klaar. Zoals bedelende mensen in India hun eigen kinderen verkreupelen om beter te kunnen bedelen, zo mismaken de Surinamers hun eigen kinderen en kleinkinderen, door hen de geestelijke verkreupeling van ' eeuwenoude racistische uitbuiting' aan te praten. Want 't is zoveel overtuigender bedelen als je de ander van racisme beticht. Maar nogmaals, racisme betekent niets anders dan gewoon gezond verstand, vraag de politieman maar die 'n jonge neger in 'n peperdure auto aanhoudt. Is racisme erg (?);
dat is net zoiets vragen naar of water positief of negatief is. Te weinig water (in de woestijn) en je sterft. Te veel water (om je heen) en je verdrinkt. Dit is de les. Bij racisme is er niet sprake van 'n absoluut kwaad. Te weinig racisme is oliedom en naïef; geloven dat alle Marokkaanse jongeren alleen maar 'n brave stagiair zullen zijn; hoe vaak je ook door die Marokkaanse stagiairs wordt bestolen en bedreigd; tóch moet je die ervaringen telkens weer 'vergeten'. Te veel racisme is schofferend en ontmenselijkend; roepen dat alle Duitsers Nazi's zijn is net zo verblindend als roepen, dat alle mannen eigenlijk verkrachters zijn en dat alle zielige mensen maar moeten sterven. Maar 't begint dus bij de verlichting 2.0. Bij de eerste verlichting leerde de mens zichzelf accepteren als goed met álle eigenschappen;dus ook met de capaciteiten om te kunnen stelen, liegen en desnoods vermoorden (je moet 't wel kúnnen, maar niet doén, als 't niet echt nodig is) Daardoor kon men denken aan géén aangeboren erfzonde door slechte eigenschappen. De verlichting 2.0. doet de eerste verlichting nog eens dunnetjes over. 'Wij' mensen moeten onszelf accepteren inclusief n milde mate van discriminatie; 'n milde mate van racisme; 'n milde mate van seksisme en verder 'n milde mate van andere vormen van discriminatie inclusief homofobie, islamofobie, vreemdelingenhaat en misschien ook 'n nu nog niet ont dekte vorm van discriminatie waar wij ons in de toekomst vreselijk druk over gaan maken (hoe kun je nou zo lomp zijn (?); je lijkt wel iemand uit de 21e eeuw') Natuurlijk blijven er altijd 'gelovigen' bestaan, die denken dat de mens vreselijk slechte eigenschappen heeft zodat er 'daarom' 'n god nodig is om de zonden van zo'n mens weer te vergeven .. En dat die gelovigen in deze tijden net zo goed seculiere socialisten zijn, die ook denken vanuit de argwaan en 't wantrouwen, dat elke mens egoïstisch is, en daarom gedwongen moet worden alles te delen met andere zielepoten, ja ook dat zijn de achterblijvende gelovigen in de toekomst. We blijven elkaar nog wel even vol verwijten aankijken. En we blijven elkaar ten diepste wantrouwen met onze mono-meninkjes. Die engerdjes houden ons de verlichten 2.0 scherp Want ik laat me natuurlijk niet aanpraten, dat racisme opzich al slecht is. Racisme in milde mate is 'dus' prima. Stereotypen in milde mate gebruiken is prima. Clichés in milde mate gebruiken is prima. Vooroordelen in milde mate gebruiken is prima. Discrimineren in milde mate is prima. Islamofobie in milde mate gebruiken is prima. Seksisme in milde mate is prima. Wen er aan. Niemand heeft verkeerde eigenschappen. Alles met mate is prima. Er bestaan geen verkeerde eigenschappen. Er bestaat alleen maar verkeerd gebruik van op zich goede eigenschappen. Daarom is te weinig racisme oliedom. Daarom is teveel racisme zelfverblindend.Maar racisme op zich is 'n goede ingeving. Je moet er alleen maar met mate mee leren omgaan om 't leuk te houden. Net als eten, drinken seks, enz. Maar iemand beoordelen op de eerste racistische indruk, en weten welke sjablonen, silhouetten, verwachtingspatronen daarbij horen; allemaal prima. Laat je geen oor aannaaien, alsof er 'n foute eigenschap in je zit. Ondertussen wensen wij de Surinaamse medemens veel succes bij hun klagende gedrag, maar niet heus, alle anderen de pek aan te smeren, dat alleen de blanken racisten zijn (of in ieder geval de ergsten). Sorry, maar daar trappen wij, blanken niet in. Wij zijn allemaal 'n beetje racistisch en we zijn allemaal onschuldig daaraan. En af en toe heb je echt je racistische eigenschappen nodig. En gebruik ik die eigenschap met overtuiging. Ik wens mevrouw Gloria Wekker veel beschaving toe. Want haar potje pek en gal is al zó passé en zó middeleeuws. Zij heeft echt nog vijf eeuwen in te halen.
-weggejorist-
De trendy variant op de 'ewige Jude', ik heb het al eens geschreven.
Mijn voorouders van vaders kant waren mijnwerkers en boeren, van moeders kant vanaf 1540 alleen maar boeren, ik deel dezelfde stam met wijlen Toon Hermans.
Sodemieter dus een end op met die blacklivesmatter propaganda want ik lees het niet en luister er ook niet naar. Neem een pepernoot of zo, val mij niet lastig met je aangekweekte schuldgevoel die er enkel voor bedoeld is 'de ander' te isoleren, te belasteren en monddood te maken. Links is hypocriet, links denkt dat de TV serie 'Roots' de werkelijkheid beschreef, maar 'Roots' had het niet over de Arabische slavenhandelaren die in Afrika negertjes kochten om in Marrakesh te verkopen. Dacht u werkelijk dat die Engelsen en Hollanders de rimboe introkken? Maar goed, hier hebben op Geenstijl veel geletterder mensen dan ik over geschreven.
Wist u dat er in de VS de meeste slaven werden gehouden door zwarte slavenhouders? Of moet ik gekleurd zeggen? Sorry, maar ik word er telkens aan herinnert dat er mensen zijn met andere kleuren, dus ga ik er meer op letten en dus zodanig beschrijven. Als links dat dus belangrijk vindt om telkens te benadrukken, krijg je dat.
Beste machtshongerige en politiek failliet links, weet u nog wie de Romeinen waren? En de Grieken? Wist u dat zij ook slaven hielden? Dat waren onze voorouders. Gaan we nu ineens daar woest over worden? Herstelbetalingen eisen? Speciale behandeling eisen als we in Rome een fontein verwoesten?
Obama is met dit gezeik begonnen en links pakt het gretig op. Letterlijk vertaald vanuit zijn retoriek: 'racism in our dna' speech,
timesofindia.indiatimes.com/world/us/U...
Obama's getier over racisme heeft ertoe geresulteert dat alle vooruitgang die de afgelopen 50 jaar na Martin Luther King is geboekt, in één klap is weggevaagd. Terug zijn de rellen, de haat, de slogans en de volksmenners. Geen woord rept hij over 'black on black violence', alles wordt in de schoenen van de 'white privilege' geschoven, voor de rest is niemand nog verantwoordelijk. Je draagt geen verantwoording meer voor je eigen leven, de keuzes die je maakt, de vrienden die je kiest, nee, alles komt door de slavernij. Succesvolle zwarten moeten óf meedoen, óf ze worden 'uncle Tom' genoemd. Het overlijden van Mohammed Ali wordt meteen in het politieke getrokken, er heerst een onbeheersbaar fanatisme dat gevaarlijke vormen heeft aangenomen. Oproerkraaiers en relschoppers bepalen nu de politieke agenda, en de 'white man' mag in de verdediging - al moet hij wel hierbij zijn mond houden.
Ideale toestand voor links. Links leeft als een parasiet van de 'strijd', de strijd die nooit ophoudt, er is altijd wel onrecht waar fel tegen geageerd moet worden. Hoe typerend was RARA in de jaren '80 van dit volstrekt willekeurige en opportunistische gedrag: eerst aanslagen op Shell en Makro 'vanwege Zuid-Afrika', en toen daar een oud-terrorist president werd, werd de boeg omgegooid en moesten 'racisten' als Aad Kosto het ontgelden.
Ga weg, 'fatsoenskliek', u heeft geen fatsoen, u creëert oproer en wanorde om er zelf beter van te worden. U roept dat de wereld van iedereen is, om uzelf dan terug te trekken op landgoederen met hoge muren. U bent walgelijk.
Dit soort klagers snapt het gewoon niet. Ze creëren eigenhandig het bewustzijn dat hun huidskleur iets is om je voor te schamen. Iets waar je niet over mag praten. En dan vooral ook schelden op kleuters die vanzelfsprekend wel iets doen met de visuele prikkels maar geen enkel besef hebben van zoiets als een minderwaardigheidscomplex, totdat de ouders van hun gekleurde klasgenoten hun eigen kinderen dit aanpraten. Ja, mensen als Gloria Wekker en SS die andersgekleurden als schuldigen aanwijzen voor hun zelf gecreëerde psychische problemen begrijpen het echt helemaal.
@theo-is-dood | 08-06-16 | 19:16
De siener segt dat de space invaders komen.
Ik drink nog eerder een bier met Theo.
Wat beleven we als lieve hippie grijze autochtoontjes de afgelopen jaren wel niet; de blankenhaters en de islam leren ons het ware gezicht van racisme en fascisme.
Het heeft dimensies die wij ons niet eens konden voorstellen.
Dit leidt tot gedachten over de eigen cultuur die daarna als onwrikbaar tot het lichamelijk sterfmoment door blijven leven.
Om de discussie op te vrolijken een lied:
youtu.be/-jVNoTrUilE
""Siener" is the Afrikaans word for "Prophet". Directed by Lloyd Ross of Shifty Records www.shifty.co.za from the 2006 album "Alien Inboorling" by Rian Malan, author of the acclaimed "My Traitors Heart".
Laat iedere blanke voor zichzelf spreken.
Carmelita | 08-06-16 | 16:32
Weet je wat echte discriminatie is?
Vanmorgen kon ik met mijn GLE 500e niet de Q-park parkeergarage van de Bijenkorf in Eindhoven in want hij paste niet tussen de stoepranden met zijn brede sloffen.
Ik meen dat ik met de afleverprijs van 212.000 Euro toch voldoende belasting betaald heb om overal toegang tot een parkeergarage te hebben.
Waar kan ik mij melden om gelijke rechten op te eisen voor onschuldige auto bezitters?
-"South Africa's President Zuma to face 783 corruption charges after High Court rules it was 'irrational' of the chief prosecutor to drop them
Read more: www.dailymail.co.uk/news/article-35654...
Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook
-weggejorist-
Persoonlijk heb ik nooit geldelijk of ander genot van slaven gehad. Ook mijn voorouders hadden dat hoogstwaarschijnlijk niet. Ik voel mij dus niet aangesproken als het over slavernij gaat.
Aangezien de huidskleur van deze mevrouw aanmerkelijk lichter is dan die van de mensen uit de streken waar de West-Indische compagnie haar slaven haalde, heeft zij hoogst waarschijnlijk ook Nederlandse voorouders. Voorouders die hoogst waarschijnlijk wel een dingetje met slavernij hadden.
Zij moest zich schamen. En dat is waarschijnlijk de reden van haar onredelijkheid.
EefjeWentelteefje | 08-06-16 | 17:36
Ik ben 73 en ben nog steeds werkgever.
Omdat ik een sollicitant niet medisch en psychologisch mag bevragen, kijk ik naar zijn/haar beweeglijkheid, taalgebruik, auto, laatst gevolgde werkgever gerichte cursussen en activiteiten gedurende de werkeloosheid, mediakennis, type- en spreekvaardigheid, sociaal gedrag tijdens periode in de wachtkamer, enz.
De christenen hebben ooit de halve wereld een trauma bezorgd met de uitvinding die ze 'erfzonde' noemden; vanaf de eerste seconde nadat je uit de baarmoeder bent geperst of getrokken, ben je al een smeerlap, een verwerpelijk moreel onderkruipsel. Want je bent behept met de 'erfzonde'.
Het idee achter het concept is zoiets als dat je eigenlijk dood moet omdat je een jood bent. Of dat je minder en vooral veel smeriger dan een hond bent omdat je als jongen valt voor jongens. Of als meisje voor meisjes. Of dat je minderwaardig bent als je zwart bent.
Het is een beproefd concept; als je groepen mensen wilt neutraliseren, verzin je iets waardoor ze zich massaal schuldig gaan voelen, en waardoor ze door anderen als 'schuldigen' worden beschouwd. Zich schuldig voelende mensen kruipen in hun schulp, worden bang en zijn aldus makkelijk te manipuleren.
Het is een machts-dingetje.
Linkse, hoog in de wolken rijdende moraalruiters en andere deugmensen passen dit beproefde concept nu toe op de blanke mens. Het is de nieuwe erfzonde: je bent blank, dus schuldig. Je bent blank, dus een racist. Je bent blank, dus een fascist.
Het is de nieuwe erfzonde, bedacht en opgelegd door linkse deugmensen, die hun collectieve, afbrokkelende monopolie op De Juiste Moraal bedreigd zien.
Het is een machts-dingetje.
Voel je je bedreigd door guurrechtse realisten en engerds die behept zijn met gezond verstand? Verzin een erfzonde voor dat onderbuik-volk en elke discussie is daarmee bij voorbaat gewonnen, want niet meer nodig.
U & ik, beste mede-reaguurders, zijn besmet. Met iets héél errugs. We zijn besmet met de erfzonde van de Witte Huid. Jahaaa, mensen. Lach er maar om, maar in sommige landen in Donker Afrika wordt je dood gemaakt als je met een witte huid ter wereld komt!
Maar wij kunnen allen iets doen tegen deze onheuse bejegening, tegen deze verkettering van onze witheid; een voorbeeld nemen aan de geuzen ("les gueux", de schooiers) die het aandurfden het op te nemen tegen de Spaanse bezetter in de zestiende eeuw. En daarmee de opmaat waren tot de definitieve bevrijding van de Nederlanden in 1648.
Spanje was dé grootmacht in die tijd. Net zoals de links georiënteerde, politiek correcte elite met haar Brusselse hoofdkwartier dat nu is.
Kortom: beschouw de benaming 'racist' als uw geuzennaam! Weg met de Witte Erfzonde! Schud hem af! En ooit zullen de Gloria Wekkersen diep door het stof moeten gaan!
-weggejorist-
Zijn er eigenlijk landen, bewoond en geleid door donkere mensen, die niet door en door corrupt zijn?
Iedereen die het zat is om tussen blanke (en niet witte) mensen te wonen rot maar lekker op naar Liberia. Klaar. Geen gezeik meer.
Maar nee, dat kan ook niet. Want het geld van de blanke man is dan toch wel weer prettig, evenals het gekruip van de linksmens. Ik moet altijd aan dit plaatje denken bij jankballen als Kwekker: pbs.twimg.com/media/B08P298CcAEgv3P.j...
Ik ga dit niet allemaal meer lezen hoor.
Ik heb het hele interview niet gelezen, maar afgaande op de eerste paar regels: er is m.i. niks mis met wat minder grofheid en platvloers gescheld.
@TriestGeval | 08-06-16 | 15:54
"Werkgevers discrimineren niet op leeftijd"????
Vergeet het maar. Dat is juist een enorm probleem.
Ik neem aan dat u nog geen 40 bent? Bereid u voor op een 'rude awakening', mocht je t.z.t. op die leeftijd werkloos worden.
Hoeveel afwijzingsbrieven met 'u bent te hoog opgeleid' (oh - u vraagt een meester in de rechten, en toevallig ben ik dat ook), 'u past niet in het profiel' (NB: profiel op het lijf geschreven), 'u bent te zwaar voor deze functie' (uh... ik moet toch ook solliciteren op banen 'onder mijn niveau'?) moet ik overleggen om u te overtuigen?
Er staan er inmiddels zo'n 300 op mijn computer.
Daarbij heeft het verderfelijke westen met hun verderfelijke blanken slechts gezorgd dat mw. Wekker kon studeren, in plaats van dat ze gedwongen was in haar geboorteplaats Paramaribo te blijven wonen.
Het slavernijverleden van/door de westeuropeanen, wat historisch gezien zelfs relatief kort geduurd heeft is ineens een soort erfzonde geworden waar iedere blanke tot in lengte van dagen blijkbaar diep voor door het stof moet.
Merkwaardig om bewijzen te ontlenen aan je eigen verwondering. Misschien was het handig geweest om eerst geschiedenis te gaan studeren. Als je eigen verwondering de maatstaf is voor je oordeel is je mening slechts het resultaat van je persoonlijke anekdote. En daar zijn er heel veel van en allemaal verschillend.
Mw. G. Wekker: "Witte onschuld bestaat niet." Beste mevrouw Wekker, zwarte onschuld bestaat ook niet. Vraag maar aan de Hutu's en de Tutsi's. Of liever, aan hun nabestaanden.
ben kokhals | 08-06-16 | 16:40
Je hebt gelijk!
Blijkbaar ziet mevrouw zelf "zwart" als iets verwerpelijks.
@CaptainKurk | 08-06-16 | 15:00
Klopt !
Stank voor blank. Het begint gewoontjes te worden.
Heeft Wekker een man of is tie weggelopen naar een ander comme l'habitude. Oei, wat zeg ik nou.
ok gezien haar lichte huidskleur (zeg maar te licht om nina simone te spelen) heeft ze ergens ook wat niet afrikaans bloed in haar aderen, maakt dat haar niet hypocriet,
kudos dan weer voor het afserveren van de hijgende blackofielen
"de attitude van de kleurenblindheid ( ) je praat niet met de gebochelde over zijn bult"
Wow. Iemands huidskleur vergelijken met een lichamelijk gebrek. Nog een reden waardoor het moeilijk is om aan de indruk te ontkomen dat de racismejankers in het diepst van hun gedachten enorme racisten zijn. Die kunnen beter aan zichzelf gaan sleutenen dan aan de samenleving om hen heen.
Zij heeft 100 procent zeker blank slavenhoudersbloed door de aderen stromen. Bij mij is die kans te verwaarlozen. En ik ben een autochtoon.
Weet je, zo zwart vind ik die Wekker nu ook weer niet. Denk dat die net zoveel Hollandsche kolonialen in haar genen heeft als ik.
Ik denk dat mevrouw minderheid verwart met racisme.
Als je als gekleurde behoort tot een "minderheid", voel je je erbuiten staan, ergo: gediscrimineerd.
Maar het is niet meer dan dat: je bent als gekleurde nu eenmaal niet (tot voor kort gebruikelijk) "wit".
'Nederland is racistisch' is een racistische opmerking. Gekleurde mensen wonen graag in Nederland. 'Nederland is racistisch' betekent dus dat anders gepigmenteerden zo dom zijn dat ze niet eens kunnen bedenken dat ze ook weg kunnen gaan.
Ik mis vooral dankbaarheid en zelfreflectie in de racismediscussie. Dankbaar dat men in NL toegang heeft gekregen tot alle voorzieningen die het hun mogelijk heeft gemaakt om hun persoonlijke welvaart,welzijn en ontwikkeling op een hoger peil te brengen. Ik kom ook uit een arm en relatief laaggeschoold gezin maar ik, en velen met mij, hebben de kansen gegrepen om voorruit te komen. En dat is zeer goed gelukt. Maar als je in je eigen sociaal kringetje of getto blijft hangen, en je je op je 16 laat bezwangeren of je 10e diefstal al achter de rug hebt dan doe je dat echt zelf hoor en dan rekent de maatschappij je daar (collectief) op een gegeven moment op af, want er is geen enkele zelfcorrectie binnen de geimporteerde subcultulturen. En wentel die verantwoordelijkheid niet af op de blanke maatschappij. Misschien wordt het tijd dat die Gloria eens in de spiegel kijkt, of is dat ook al weer een onderdrukkende opmerking?. Dat zal me, zo langzamerhand, eigenlijk ook worst zijn, ik laat me niet onderdrukken door deze emo-chanteur(s). Nederland biedt genoeg kansen, maar sommigen mensen zijn echt te dom om te poepen. Take it.
.
ps: ik ken een Surinaams vrouw die heeft 10 broers en zussen. Van 9 verschillende vaders!!!!?????. Sommige vooroordelen versterken zichzelf. De vrouw heeft zich gelukkig maatschappelijk goed ontwikkeld en neemt absoluut afstand van al dit gejammer. Sterker nog, ze heeft er juist last van.
Onderscheid maken door gebruik te maken van de kenmerken van rassen is voor mij de normaalste zaak. Net zoals al die andere kenmerken als godsdienst, politieke gezindheid en noem maar op. Het is geen wet van meten en persen, want ook witte mensen kunnen springen, maar ik combineer het wel met de opgedane ervaring en gebruik het als basis als er geen andere feiten voorhanden zijn.
@Groepstypering op basis van ervaring is geen discriminatie maar een uiterst belangrijke vorm van ondernemingsbehoud.
TriestGeval | 08-06-16 | 15:54
Discriminatie is letterlijk "onderscheid maken". Mag in NL niet op basis van geloof,godsdienst/levensovertuiging, politieke gezindheid, ras (bestaat dat? red), afkomst, geslacht,zwangerschap,nationaliteit, o.a.
Maar onderscheid maken op ("discrimineren") op basis van b.v. opleidingsdniveau of sociale vaardigheden bij een sollicitatieronde is (m.i., maar misschien heb ik het mis) gewoon toegestaan. Het is niet zo dat een schoolverlater met een sjofel uiterlijk niet afgewezen mag worden voor b.v. een CEO functie op zijn gebrek aan opleiding en voorkomen.
Toch?
Werkgevers discrimineren niet op leeftijd of huidskleur, zij selecteren slechts op verwacht en ervaren nut voor de onderneming.
Volkskrantlezers = nutteloos plaats innemers volk
Islamieten = vaak afwezig plaats innemers volk
Jehova's = waardevol plaats innemers volk
Chinezen = waardevol plaats innemers volk
Polen = waardevol plaats innemers volk
50 ++ = te duur en te sloom plaats innemers volk
PVV'ers = waardevol plaats innemers volk
PvdA'ers = nutteloos plaats innemers volk
D66'ers = nutteloos plaats innemers volk
CDA'ers = waardevol plaats innemers volk
PvdD'ers = ruzie zoekend plaats innemers volk
SP'ers = ruzie zoekend plaats innemers volk
BMW rijders = ruzie zoekend plaats innemers volk
Groepstypering op basis van ervaring is geen discriminatie maar een uiterst belangrijke vorm van ondernemingsbehoud.
@adanteh | 08-06-16 | 15:30
Haha, mooi verwoord!
Mijn punt is dat dit soort extreme polarisatie geen van beide partijen verder 'helpt', en dus zinloos is.
Natuurlijk bestaat racisme (en seksisme, en leeftijdsdiscriminatie e.d.) wel degelijk, en dient e.e.a. mijns inziens inderdaad bestreden te worden. Maar: je kunt natuurlijk ook overdrijven door op alle slakken zout te leggen.
Dat helpt de goede zaak geen ene moer en roept uiteindelijk alleen maar irritatie (en agressie) op. Zie ook: Zwarte Piet-discussie. Man man... waar gáát dat over...
*zucht*
@een_mike: spijker op z'n kop. En dit is dan Emeritus hoogleraar aan een Nederlandse Uni, WTF... Emeritus hoog doorgeleerd op het vlak van anti-blanken racisme toevallig? De uitspraak "alle blanken zijn schuldig" is echt niet op een andere manier uit te leggen dan dat de Crackers etnisch geprofileerd worden. Vind ik prima, maar dan ook niet janken als wij hetzelfde doen Gloria, ow wacht daar verdien je je boterham mee... Hoe kom je trouwens aan zo'n hoge post bij de Uni als de blanke institutioneel racistische maatschappij jou structureel alle kansen ontneemt? Het zal niet zijn omdat je zo wetenschappelijk methodisch verantwoord kan redeneren, want je klets alles naar je eigen cirkelberedeneerde standpunt toe. Daar had ik mijn twee Masters niet mee gehaald...
@harry21 | 08-06-16 | 15:09
Ik wil herstelbetaling van Erdogan....
Boer in 020 | 08-06-16 | 14:12 Volgens mij heeft het te maken met het structureel meten met twee maten en dat alle zelfkastijding en zelfhaat en weg-met-ons vooral betrekking heeft op de westerse cultuur en het christendom, het koningshuis, de westerse geschiedenis, enzovoort. Bijvoorbeeld de islam heeft een geschiedenis van 14 eeuwen genocide en slavernij en debilisering van de menselijke geest, maar de geestverwanten van Wekker worden helemaal fanaat demoniserend bij elk beetje islamkritiek. Als je evenwel zegt dat christendom een vorm van georganiseerde misdaad is, dan word je bewonderend ontvangen in alle praatprogrammas, de PAUW, DWDD, Buitenhof, en dan krijg je pagina-grote artikelen in de NRC, de Volkskrant, enzovoort. Dat heet hypocrisie, meten met twee maten, dubbele moraal. En dat irriteert.
Oeioeioei, nu gaan alle blanken rellen hoor.
Demonstraties, auto's in de brand steken enz.
Word ik hier nu beoordeeld op basis van mijn huidskleur?
Blanke schuld (ik weiger pertinent het woord 'wit') bestaat niet. Wat wel bestaat is, om het zo maar dan te noemen, zwarte afgunst. Het systematisch falen van hele bevolkingsgroepen in zo'n beetje ALLE landen waar ze zich vestigen, of het nou Afrika is of de Verenigde Staten, of West Europa. Racisme? Nee, gewoon een cultuur die weigert iets van zichzelf te maken. En dan gaan dreinen dat het andere culturen wél is gelukt om na de oorlog een bloeiende maatschappij op te bouwen en welvaart voor ECHT iedereen (ook de zwarten) maar dat is dus niet genoeg, men moet en zal een gepriviligeerde positie ten opzichte van de blanke verkrijgen. En waarvoor? Slavernijverleden, waarbij makkelijk vergeten wordt dat slavenhandel floreerde op het afrikaanse continent en nu nog steeds wordt gedreven in de Arabische culturen. Maar dat doet er niet toe, want bij de blanken valt wat te halen en dan hoeft de zwarte ten minste zichzelf de schuld niet te geven. Want white privilege. Dat bestaat dus ook al niet. Wat wel bestaat is black privilege. Het gegeven dat minderheden bij bepaalde posities positief gediscrimineerd worden want 'meer kansen bieden'. Dat bestaat dus WEL hier in het Westen maar daar hoor je nooit een zwarte over.
Waar kunnen we het voorbedrukte aangifteformulier ondertekenen? Dit is onverholen racisme.
EefjeWentelteefje | 08-06-16 | 15:24
Kijk, typisch gevalletje witte onschuld. Jij kan je nu eenmaal niet voorstellen dat het WEL seksisme was, dat zit namelijk nu eenmaal zo in ons culture archief dat je het niet meer herkent. Duizenden jaren lang een patriarchale samenleving en dan net doen alsof die docent je niet keihard benadeelde vanwege je sekse? Male innocence! (Overigens heeft Gloria ook Gender Studies gestudeerd, dus kans is groot dat ik haar gedachtegang redelijk heb verwoord)
"Onschuld bestaat niet".
Zo discussie over, het zwarte-pieten (pun intended) in deze oeverloze en heilloze discussie kan stoppen.
Iedereen lekker bedelen en afpersen, want we toch een partij zielig!!!
@Vogelbeest | 08-06-16 | 15:14
Er waren in totale aantallen denk ik iets meer zwarte dan blanke slaven. Maar het feit blijft dat het heel goed kan zijn dat als een "donker" iemand u als "blanke" uitmaakt voor slavenhandelaar/whatever hij historisch gezien totaal onjuist heeft en (in de logica van een persoon die geloofd in erfzonde) HIJ of ZIJ juist de schuldige is.
En de witman/vrouw het slachtoffer. Iets wat natuurlijk kolder is - hoe kan een klein-klein-klein-klein kind de verantwoordelijk dragen wat een voorouder gedaan heeft?
Nog wat leuk leesvoer
www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel...
@Julia | 08-06-16 | 13:59
Iets vergelijkbaars heb ik in de jaren 1980 meegemaakt toen ik op de uni een practicumzaal voor mijn bijvak Natuurkunde binnenliep. In die tijd (en helaas nog steeds...?) best wel opmerkelijk voor een meisje, en dus dacht de dienstdoende docent dat ik kwam schoonmaken, haha.
Heb ik toen luidkeels geroepen "SEKSISME!11!1!!!", heb ik daar een trauma van opgelopen?
Niks hoor, stevig om gelachen. Begrijpelijke vergissing, want ik wàs nu eenmaal een uitzondering daar.
Het zou mevrouw Wekker sieren als ze zich dit zelf ook eens realiseerde. Sterker nog, wees een rolmodel als je als zwarte vrouw promoveert, wees trots, en vergeet dit soort domme incidentjes gewoon.
Dat kan dus óók.
Die vrouw laat zich leiden door onverholen wrok jegens de blanke mens. Alles wordt door dit voorbeeld van onbevooroordeeld denken op een hoop gegooid: racisme, uitsluiting, kolonialisme, cultureel archief, oeïtte schuld.
En dan dus beweren dat het superioriteitsgevoel van de historisch hier verwortelde, veel te gastvrije oeïtte mensen niet voortkomt uit groepsbehoud maar uit iets als kolonialisme. Want we zullen weten moeten wat we haar voorouders hebben aangedaan.
Ik kan me voorstellen dat het een academische tour de force vergt om in Nederlandse vooroordelen ten aanzien van allochtonen de doorwerking van kolonialisme te ontdekken. Maar mevrouw heeft er kennelijk voor geleerd!
Trouwens, zonder het flinke aandeel oeïtte schuldigen in haar volksgeschiedenis en ethnogenese zou zij niet in het rijke Europa hebben gewoond maar in Afrika, en had zij geen beige perkament gehad om haar sproetjes op te tonen!
Dus de nu geborende Duitsers zijn en blijven allemaal nazi's, ook hun kinderen en hun kinds kinderen?!
Jan Boule | 08-06-16 | 15:03
Dat mag jij helemaal niet zeggen, jij bent blank!
Zal me aan m'n reet roesten wie ik kwets met mijn bestaan. En ja, blanken en hun beschavingen zijn gewoon superieur. Kees in point: al die jankerts zitten niet in Paramaribo, Ankara of Rabbat te zeiken nu.
Piet Karbiet | 08-06-16 | 13:40 haar over, over,... grootmoeder had hetzelfde effect als een wekker. Jij wordt er naast wakker, irritant geluid, probeert het uit te zetten en jij gaat er vandoor.
The irony is strong in this one. Haar hele verhaal is gebaseerd op haar eigen ongefundeerde vooroordelen over witte mensen en de witte cultuur en de geschiedenis en opvoeding van IEDEREEN. Ze generaliseert zelf veel harder dan de groep waar ze kritiek op heeft, ooit zal kunnen. Bij voorbaat op basis van afkomst iemand fout vinden, dat is de definitie van racisme, was u al wakker mevrouw Wekker?
Zoals hierboven al aangehaald waren er meer blanke dan zwarte slaven.
Ik wens dus stanbeelden in alle Noord-Afrikaanse steden, en het is de hoogste tijd voor excuses en herstelbetalingen.
PS - de schattingen over de hoeveelheid Christelijke (veelal blanke) slaven zit zo rond de 1,5 MILJOEN slaven.
Bron: Davis, R. (2003), Christian Slaves, Muslim Masters: White Slavery in the Mediterranean, the Barbary Coast and Italy, 1500-1800, Palgrave, Macmillan.
-weggejorist-
en.wikipedia.org/wiki/Barbary_slave_t...
Er waren ook veel (misschien wel net zo veel) "blanke" slaven. Veelal Noord-Afrikaanse slavenhandelaren gingen even shoppen in Spanje, Frankrijk en soms zelfs aan de kust van Nederland.
Ook de Ottomanen (huidige Turkije) ging even winkelen voor slaven (o.a. in de Balkan) en maakte er een soort "Unsullied" legertje van
nl.wikipedia.org/wiki/Janitsaren
en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_the_...
nl.wikipedia.org/wiki/Barbarijse_zeer...
Maargoed, wij Witmannen geven niet zoveel over wat men vroeger deed. Dat is achter ons en kunnen wij de huidige Ottomanen en Barbarijse zeerovers niet echt kwaad nemen.
Misschien vergeet Gloria dat mensen er af en toe ook wel een beetje klaar mee zijn. "Ik" krijg constant verwijten naar mijn hoofd toe over alle slechte dingen die ik wel heb gedaan. Ik ben tenslotte een nakomeling van een slavendrijver (Hoi Quincy!). Mijn racistische opvoeding komt echter niet verder dan een paar slechte grappen over Negers. Wat veel meer langs kwam waren de grappen over Leeuwarders, Duitsers en Belgen. Verschil is dat daar geen kleurtje op zit, dus dan mogen grappen over anderen natuurlijk wel. Wat ik wel weet is dat ik de laatste jaren veel meer in ras ben gaan denken, komt vooral door dit soort dingen. Maarja, ik wil me tenslotte onschuldig voelen natuurlijk hè Gloria. En jij wil je vooral slachtoffer kunnen voelen.
.
Anyway, hier kijken vanaf www.npo.nl/buitenhof/05-06-2016/VPWON_... 34 minuten ongeveer. Wel even een kopje Kamille thee er bij om niet volledig door te slaan.
.
I'm sorry I'm white, I'm sorry I'm male.
@Jan Boule | 08-06-16 | 15:03
Inderdaad, zo is het toevallig ook nog eens een keer.
Dit zondebesef is typisch seculier calvinisme, en daarmee eigenlijk erg Nederlands. Wie de Nederlandse cultuur liefheeft, zal moeten erkennen dat dit erbij hoort.
JTKDM | 08-06-16 | 14:15
Rot.eens.op.met.uw.calvinisme. Nederland is voor 90% atheïst en weet helemaal NIETS van de grote kerkhervormer Calvijn of het Calvinisme.
Lupuslupus | 08-06-16 | 14:34
Nederland is ontkerkelijkt, maar dat betekent nog niet dat de cultuur van erfzonde geen onderdeel uit kan maken van de Nederlandse cultuur. Hoe kun je anders verklaren dat mensen totaal in hun schulp kruipen zodra ze ook maar de schijn van racisme (= zonde) op lijken te wekken? Het is tijd om het misbruik van de framing van racisme op basis van erfzonde (toch altijd schuldig) de kop in te drukken. De echte racist is degene die een ander racist noemt terwijl die ander dat niet is.
Blanken zijn geëvolueerd uit de mensen die van Afrika naar het noorden trokken. Om daar te kunnen overleven, met periodes van kou en schaarste, moesten ze kunnen plannen, creatief problemen oplossen en samenwerken. Degenen die dat het beste konden overleefden het barre klimaat. Door datzelfde klimaat werden ze steeds lichter van kleur. Immers een donkere huid neemt minder zonlicht op. Ergo: witte mensen zijn opgebleekte zwarte mensen die zijn geëvolueerd in plannen, samenwerken en oplossingen bedenken.
Dit soort uitspraken ("witte onschuld bestaat niet") ondermijnen de sociale en etnische dynamiek van Europa. Om zo'n uitspraak te geloven, moet je in het idee geloven dat Europe bestaat en altijd heeft bestaan uit een uiterst homogene aristocratische bovenklasse met een totaal gebrek aan een midden- en onderklasse. Feit is dat het gros van de Nederlanders voorouders heeft die in bittere armoede leefden, en die naast Nederland ook uit hele andere regio's kunnen komen. Wil je ondanks deze gegevens tóch in deze absolute schuld van een volk geloven, dan moet deze mevrouw Wekker per analogie ook aannemen dat elke zwarte schuldig is: immers, de slaven werden door andere Afrikanen aan de Europeanen verkocht en binnen de Afrikaanse samenleving heerst een uiterst vijandige tribale volksdynamiek.
Het meerendeel van de Nederlanders heeft tot aan 1950 nog nooit, ik herhaal: nooit, een slaaf of zelfs maar neger gezien. En dat geldt niet alleen maar de laatste 400 jaar, maar de laatste 4 milennia. Mevrouw (k)Wekker vergeet opeens heel makkelijk dat feit óók in haar "cultureel archief" op te nemen. Voor deze subjectieve en selectieve behandeling van zaken is eigenlijk maar één goede kwalificatie mogelijk : ze is volstrekt onbetrouwbaar als het om wetenschappelijke degelijkheid gaat.
In tegenstelling tot de vier eeuwen durende slavernijhandel heeft de arabo-islamitische slavernijhandel veertien eeuwen geduurd. In 1960 werd de slavernij formeel in Saoedie-Arabié afgeschaft maar tienduizenden Filipino's en anderen leven min of meer als slaaf aldaar. De arabo-moslims zagen ( zien?)afgaand op het bijbelverhaal, Cham als het letterlijke zwarte schaap nadat hij diens vader Noach naakt had zien liggen , dronken van zijn eigen wijn. Vanaf de 7e eeuw derhalve was het dan ook legitiem om "zwarten" -als afstammelingen van Cham- , als slaven te verhandelen. De mannen werden gecastreerd zodat ze niet voor ( lastige) nakomelingen konden zorgen en de vrouwen verdwenen in de harems van de Maghreb tot Persië. De Europeanen castreerden de zwarte slaven niet en dezen konden voor nakomelingen in de Amerika's en de West zorgen. De Arabieren kunnen op hun conto miljoenen slachtoffers schrijven al was het alleen al dat meer dan de helft van de mannen de castratie niet overleefden en doodbloedden vanwege de verminking. Heden ten dage zijn er in de arabo-islamitische wereld geen Zwarte Piet discussies of wordt de gewone Arabier niet verweten 'racist, xenofoob of een slavernijhandelaarverleden" te hebben immers er zijn geen of amper afstammelingen.
bron:
1. Tidiane N'Diayne : la génocide voilée ( de verhulde volkerenmoord 2008).
2. 'Comment l'islam a castré et réduit en esclavage des dizaines de millions d'Africains noirs
3. Salah Tribelsi ; 14 siècles d'esclavage et de traite négrière arabo-musulmane
Dit soort uitspraken ("witte onschuld bestaat niet") ondermijnen de sociale en etnische dynamiek van Europa. Om zo'n uitspraak te geloven, moet je in het idee geloven dat Europe bestaat en altijd heeft bestaan uit een uiterst homogene aristocratische bovenklasse met een totaal gebrek aan een midden- en onderklasse. Feit is dat het gros van de Nederlanders voorouders heeft die in bittere armoede leefden, en die naast Nederland ook uit hele andere regio's kunnen komen. Wil je ondanks deze gegevens tóch in deze absolute schuld van een volk geloven, dan moet deze mevrouw Wekker per analogie ook aannemen dat elke zwarte schuldig is: immers, de slaven werden door andere Afrikanen aan de Europeanen verkocht en binnen de Afrikaanse samenleving heerst een uiterst vijandige tribale volksdynamiek.
@Lupuslupus,
God mag dan uit Jorwerd verdwenen zijn, het zondebesef is in seculiere vorm blijven hangen. Maar je kunt het natuurlijk ook aan het katholicisme ophangen, want dat zou verklaren waarom Nederlanders hun zonden zo driftig proberen te compenseren met goede werken. Dus ok, dan is het niet per se het calvinisme maar het christendom in het algemeen waarvan onze cultuur nog altijd doordesemd is.
@CaptainKurk | 08-06-16 | 14:24
Klopt, onder de blanken gaat het er harder aan toe qua racisme, t is en blijft een klasse maatschappij.
Uw Verzekeringsadvis | 08-06-16 | 14:26
Alleen wij noemen dat dan discriminatie. Racisme klinkt erger, dus wordt die term vaker en naar mijn mening ten onrechte gebruikt.
@ Lupuslupus | 08-06-16 | 14:34
Voor 90% atheïst?
www.volkskrant.nl/binnenland/-voor-het...
Christendom overboord gegooid? Zou je dat kunnen duiden? Voor zover ik weet zitten er maar liefst drie op christelijke leest geschoeide partijen in de regering.
Overigens was Calvijn nou niet echt iemand om je aan op te trekken.
De zoveelste huilneger die in de spotlight wil komen omdat iedereen in NL gek is geworden en dit soort klagende zeikerts een platform wil geven.
Ga dan gewoon naar Suriname. Kijken of je daar gelukkig bent.
Kijk aan.
-
De benepenheid waarin een klein land groot kan zijn. Nog héél even wachten - en wij hebben de USA en Canada overtroffen in politieke correctheid.
Het wordt zo langzamerhand tijd voor een White Power beweging! White is wonderful! The pride to be white!
Wit is het nieuwe zwart!
Haal op die wekker, snot smaakt lekker.
spuitje11 | 08-06-16 | 13:32
Groen en geel glijdt het door mijn keel.
Want in het witte nederlander waarom rond de 90% in abjecte armoede leefde vroegah had iedereen natuurlijk een slaaf en een actief of passief aandeel in de slavernij.
Maak je niet druk over dit soort types. Ze zal het nooit leren.Dit heeft ook niets met wetenschap te maken. Het ergerlijke is alleen dat er wel weer veel te veel belastingcenten naar dit soort idiotie gaat. Afz: Een afstammeling van een horige. Krijg ik nu ook Wiedergutmachung?
Ontzettend flauw, ik weet het. Maar ik kon het toch niet laten. Dus daar komt ie: Vervang het woordje witten mensen nu eens door het woordje moslims of joden'.....
Dat is een religieuze redenering. Alle blanken zijn fout, want white privilege.
Te vergelijken met alle niet-Moslims moeten/mogen dood, want Haram.
Prettig is wel dat je er niet mee in discussie hoeft te gaan, want haar argumenten, hoewel onjuist, sluiten iedere andere conclusie dan de hare uit.
Dit zondebesef is typisch seculier calvinisme, en daarmee eigenlijk erg Nederlands. Wie de Nederlandse cultuur liefheeft, zal moeten erkennen dat dit erbij hoort.
JTKDM | 08-06-16 | 14:15
.
Rot.eens.op.met.uw.calvinisme. Nederland is voor 90% atheïst en weet helemaal NIETS van de grote kerkhervormer Calvijn of het Calvinisme.
Het Christendom in Nederland is overboord gegooid dus hou op om dat erbij te slepen. Het Christendom ltijd de grond intrappen op GS maar alleen als er een negatief tintje aan gegeven kan worden, wordt het weer van stal gehaald!
Nederland is van God los en de gevolgen daarvan zijn overduidelijk en zullen nog veel en veel erger worden.
Succes ermee.
Geef die fascisten toch geen podium.
Misschien moeten we nu toch maar eens aangifte gaan doen van discriminatie. Je kunt namelijk niet een hele bevolkingsgroep wegzetten als stigmatiserende dicriminerende slavendrijvers kinderen zonder...
Een stigmatiserende generaliserende klein denkende vuil spuitende RACIST te zijn!!!
Het is wel een fijne gedachte dat in Suriname alle Bosnegers, Hindoestanen, Creolen, Marrons, Javanen, Indianen, Chinezen en drugsdealers zo harmonieus samen werken.
@CaptainKurk | 08-06-16 | 14:24
Klopt, onder de blanken gaat het er harder aan toe qua racisme, t is en blijft een klasse maatschappij.
-weggejorist-
We worden kapot gegooid in de media met zielige verhalen van mensen die niet tevreden zijn en dat per definitie wijten aan mensen die het beter hebben. Onder het motto 'jij bent een racist' of breder, de staat is racistisch. Zag van de week ook in de rebound het alleraardigste Varia Americana, zeg maar A. Kuiper revisiting de Joe Es Ee. Zag ik ook alleen maar huilmensen die nog net niet Obama aanwrijven dat hij een racist is.
Life is what you make. Ga gewoon es werken, in de eerste plaats aan jezelf. Heb ik ook gedaan, tot op de dag vandaag. Het betaalt zichzelf echt uit.
@EefjeWentelteefje | 08-06-16 | 13:25
Marsupilami soortachtige.
Boer in 020 | 08-06-16 | 14:12
Ik vind dat er best geprikkeld gereageerd mag worden. Zij komt hier wonen, krijgt alle kansen en kan op basis van haar huidskleur een carrière uitbouwen, om vervolgens de mensen die haar salaris opbrengen te verwijten voor het vuil van de straat.
De reden waarom zij dit kan doen is dat Europeanen hierover hun schouders ophalen. We mogen best wat assertiever worden. Dit soort lieden jent ons omdat wij het toelaten.
Vraag: "Mijn linkse ouders verboden mij te benoemen dat iemand anders een andere kleur had dan ik. Ik wil mezelf niet vrijpleiten, maar hoe kan het dat ook ik me blijkbaar superieur voel of racistisch ben?"
Antwoord: "Via allerlei kanalen heb jij toch de boodschap van superioriteit meegekregen en omdat we die nooit met zijn allen ter discussie stellen, blijft dat allemaal zitten."
Dit ook weer. Hoe kan Gloria dit weten? Stond ze met en notitieblokje aantekeningen te maken toen deze mevrouw als kind in de tuin speelde of naar hockey ging, om zo te registreren of mevrouw een "boodschap van superioriteit" meekreeg gedurende haar jeugd?
Volgens mij niet. Er is geen enkele data beschikbaar op basis waarvan Gloria dit soort verstrekkende uitspraken kan doen over wat iemand in zijn of haar jeugd zoal heeft meegekregen aan culturele invloeden. Zij kan helemaal niet weten hoe een willekeurig "wit persoon" is opgegroeid, welke indrukken hij of zij heeft opgedaan, met welke ideologische invloeden hij of zij te maken heeft gehad, et cetera.
Er is letterlijk niets op basis waarvan Gloria een geïnformeerde uitspraak kan doen over wat een willekeurig individu voor "boodschappen heeft meegekregen" in het verleden.
Dit is dus puur gebaseerd op Gloria's eigen vooroordelen over "hoe witte mensen opgroeien in Nederland."
Iedereen die een basaal besef heeft van hoe wetenschap werkt, die weet dat uitspraken die op geen enkele wijze gesubstantieerd kunnen worden om die reden geen enkele intellectuele of inhoudelijke waarde hebben en dus niet thuis horen in het wetenschappelijke discours.
Mensen die dit soort redenaties desondanks gebruiken tonen daarmee aan niet thuis te horen op een universiteit.
Daarom vind ik het ronduit schandelijk dat mijn alma mater, de Universiteit Utrecht, toestaat dat deze vrouw zichzelf mag voordoen als "emeritus hoogleraar." Dit brengt het instituut, en de wetenschap als geheel, ernstige schade toe.
@ necrosis | 08-06-16 | 14:10
Eens. Het zag er te bezopen voor woorden uit wat daar gebeurde. Maar een goed katholiek is hij. Ook zo'n onderdrukkings-uitbuit-export-product van het westen.
@batvoca2 | 08-06-16 | 14:02
Heel lang VN gelezen , toen het nog elke week een dik pak papier was met later de magazines er nog bij , moet 40 jr geleden zijn. Veel gedegen onderzoeksjournalistiek, wel links , maar gewoon feitelijk. Ik stemde toen overigens ook al aan de rechterkant maar dat terzijde. Ik mis dus niks als je dit soort warrige figuren in het kader van de aanval op de Witte Racistische Mannen aan het woord moet laten.
Iedereen die witte mensen zo slecht vindt moet dan ook maar eens ophouden om die verdomd handige uitvindingen van ze (telefoons, computers, auto's, vliegtuigen, televise, camera's, electriciteit, gasfornuizen, aspirientjes, anti-biotica, air conditioning, democratie, etc.) te gebruiken. Is namelijk "cultural appropriation" van de blanke cultuur.
De zeurpieten zijn full circle gegaan met hun sarcasme. Nu spreken ze per ongeluk de waarheid.
Dit zondebesef is typisch seculier calvinisme, en daarmee eigenlijk erg Nederlands. Wie de Nederlandse cultuur liefheeft, zal moeten erkennen dat dit erbij hoort.
behalve rooien die zijn helemaal nergens welkom.
Het is zo fijn om blank te zijn. En als ik ergens schuldig aan ben, zou niet weten wat, interesseert me dat geen ene moer. Dat is dan mijn privilege omdat ik blank ben en omdat blanken gewoon superieur zijn en niet zo'n klein beetje ook. De eerste de beste blanke straatveger is al superieur aan een "hoogleraar etniciteit".
Ik weet vrij zeker dat de voorouders van Sylvana hun dorpsgenoten verkochten als slaaf. Zij is dus de echte schuldige.
Om Theo Maassen te citeren "in ons hart zijn wij allemaal blank".
Toch heb ik een vraag, lieve medereaguurders: als mevrouw Wekker zo ontzettend uit haar nek kletst, dan hoeven we ons toch juist niet zo geprikkeld te gedragen? Haal je schouders op en laat 'r lekker. En laat zien in je eigen dagelijks leven dat ze ongelijk heeft.
Tja zit je dan in een gemengd gezin, vond mn vader altijd zo onschuldig.
Da's toch geen geleerdheid. Gender en Etniciteit. Slaat toch helemaal nergens op. Jezus jezus jezus.
Toen ze in 1951 in Nederland aankwamen waren ze de hoofd attractie, iedereen keek naar ze. Net zoals je als blanke de hoofd attractie zou zijn in de meeste landen in Afrika als je daar in 1951 kwam en nu nog wel. Wat een kul zeg en wat vind je je zelf dan zielig. Het is eigenlijk niet te geloven dat we deze haat zaaierij moeten dulden.
@TheseDays00 | 08-06-16 | 14:02
Zimbabwe was ooit 'de graanschuur' van Afrika, een redelijk welvarend land.
Nu is het een armoedige teringzooi waar veel mensen amper te eten hebben.
Mugabe maakte destijds de opmerking dat 'het westen naar de hel kon lopen' als antwoord op kritiek op zijn beleid.
Wat mij betreft gaat er geen cent meer naar die despoot!
Het begint er wel op te lijken dat hier een globale agenda achter zit. Maar waarom burgers tegen elkaar opzetten? Inmiddels heeft niemand het meer over criminele bankiers.
Ik ben wit DUS ik ben superieur. 1 + 1 = 2. Nog vragen?
En dat heeft niets met "racisme" te maken maar met de FEITEN.
"Ja nee dan kan ik niet. Tentamen Gender en Etniciteit. Over negerinnentieten."
Ja, het is jammer, maar mevrouw heeft haar kop niet mee.
op het moment dat ik die zelfingenomen tronie zag opduiken was ik er acuut helemaal klaar mee.En vanaf nu geloof ik geen woord meer van haar gejank.
Is het per definitie verkeerd om op te merken dat een man of vrouw uit Nigeria een donkere huidskleur heeft? Ik zie bij zon persoon natuurlijk zijn donkere huidskleur, omdat zoiets opvalt. Het is in mijn ogen hetzelfde als dat iemand blond, zwart, of rood haar heeft. Het is een kenmerk en meer ook niet. Blijkbaar mag je bij bepaalde mensen niet praten over uiterlijke kenmerken, omdat deze mensen racisme en discriminatie niet begrijpen.
Ik zag laatst op Facebook een prachtig voorbeeld, over Silvana, die in de jaren 90 veel op muziek chanels te zien en te horen was. Natuurlijk heeft ze een donkere huidskleur, maar dat viel toen niet eens op, omdat discriminatie en racisme toen geen hype waren. Ik zag alleen een lekkere donkere meid die er goed uit zag. Nu, anno 2016, zie ik iemand die racisme en discriminatie niet begrijpt en het over zichzelf afroept. Waarom? Omdat ze keer op keer de slachtoffer kaart trekt. Deze en veel andere mensen begrijpen niet dat hun huidskleur alleen een kenmerk is, net zoals de verschillende kleuren haar en ogen.
Met de import van veel vluchtelingen, heeft Europa maar ook de rest van de wereld een volkje binnen gehaald die in opvoedkundige basis totaal verschilt als de originele bewoners van Europa.
Ze worden grotendeels opgevoed tot narcistische personen. (www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/01/... ) Meerdere wetenschappers hebben deze conclusie ook getrokken. En wat is nu een eigenschap van een Narcist? Juist zodra ze op bepaalde fronten hun controle verliezen, vallen ze in een slachtofferrol, net zolang tot ze de controle weer hebben.
Racisme en discriminatie worden dan ook naar mijn mening verkeerd gebruikt anno 2016. Het lijkt me daarom noodzakelijk om door de overheid voor eens en voor altijd duidelijk te maken dat je de racisme/discriminatie kaart niet kunt gebruiken voor zelfverheerlijking. Dat je je aan moet passen aan de NL cultuur en je zult werken voor je centen. Lukt dat niet, dan heb je dat waarschijnlijk (uitzonderingen daargelaten) aan jezelf te danken en zul je jezelf eens achter de oren moeten krabben.
Tot een paar jaar terug had ik er geen idee van dat we racisten zijn, gelukkig hebben Quinsy en z n maatjes ons er op gewezen, wist van niks, nooit mee bezig geweest, je zou er bijna racist van gaan worden.
En toch is het link dat gepolariseer van Quinsy, Silvana en en Denk etc.
Zo brengen ze bijv. werkgevers alleen maar op ideeën die gaan nu denken dat het normaal is om iemand met een rare naam te weigeren.
@Julia | 08-06-16 | 13:59
.
Precies, een voorvalletje uit 1984. Poe, nou.
De laatste keer in de rechtszaal vroeg de rechter ook aan mij: U bent de advocaat? Schokkend.
Nou, dat met die herstelbetalingen vind ik prima.
Vermits alle kleurtjesmensen alle geld dat ze ooit vanuit Nederland aan ontwikkelingshulp en scholing, bouwhulp, economische steun onderwijshulp, medische zorg etcetcetc hebben ontvangen eerst even terug betalen.
Dan doenneme daarna gelijk oversteken.
Check. Doen we!!
Offtopic, maar de oppositie gaat Ard van der Steur het vuur aan de schenen leggen:
www.telegraaf.nl/binnenland/25955053/_...
*bier en chips klaarzetten doet*
Emeritus hoogleraar Etniciteit. Wat is dat dan? Als ik dat gezwatel zo lees, moet dat iets zijn als professor Hogere Negerkunde.
Dus alle blanken bij geboorte maar een strafblad geven. Wordt het ook een stuk makkelijker het quotum van DENK uit te voeren.
En zo rolt Gloria: ikje.blogspot.nl/2013/11/anti-zwarte-p...
Lekker objectief en geloofwaardig toch.....
@ necrosis | 08-06-16 | 13:48
Hmm, ja. Ik zag het Mugabe vorige week nog ergens beweren. De blanken hoorden niet in Afrika volgens hem en hadden het land ingepikt, met terugwerkende kracht verantwoordelijk voor al het leed, ook na vertrek.
Ondertussen worden in Malawi, Mozambique en Tanzania albinokinderen vermoord om hun organen te verkopen... Het is vreselijk, dat witte racisme.
Ik realiseer me nu pas dat ik al een hele, hele, hele lange tijd geen Vrij Nederland meer lees. Soms weet ik door dit soort berichten weer waarom. Rinus Ferdinandusse, oude witman, het ga je goed.
Nadat ze dat haar van haar een keer heeft danig heeft door-gewassen wil ik wel graag dat ze ook haar hersens waarin - neem ik aan - nog een aantal fatsoenlijk werkelende elementen aanwezig zijn - even door de afwasser gooit.
Dat zij door haar merkwaardige ouders een beetje in de war is geraakt en dus helemaal niet meer ziet hoe de hazen lopen is tot daar aan toe, maar dat ze met haar superieur grijnzende rotharsens iedereen die het niet met haar deviatie eens is tot racist bombardeert lijkt me dat ze*a suitbable case for treatment*is.
In één klap, na haar allereerste denigrerende en zelfoverschattende superioriteitsgezwatel, wist ik het al: Deze ongewassen taart spoort niet.
En maar roepen dat de tweedeling in de maatschappij de schuld is van Wilders...
Toen ik aan de universiteit zat, werd gewaarschuwd voor het misbruiken van de geschiedenis als dienstmaagd.
Dat is blijkbaar alweer achterhaald.
De geschiedenis moet opnieuw geïnstrumentaliseerd worden, ditmaal niet om aan te tonen dat de Ariërs Atlantis, het Oude Egypte, Griekenland en het Romeinse Rijk hebben opgebouwd, maar om blanke mensen zwart te maken (sorry.).
Hier mogen we rustig tegen vechten, want de feiten spreken dit zwarte racisme tegen. Het was geen 'blanke slavenhandel', het was een handel van meedogenloze mensen die grof geld wilden verdienen. De slavenkopers waren vaak blank, de slavenhalers waren zwart en lichtgetint. Er waren blanke slaven en zwarte slaven.
Blanken hebben de slavernij niet uitgevonden en ze hadden er geen monopolie op. Het zijn echter wel blanken geweest die de slavernij hebben verboden.
bergsbeklimmer | 08-06-16 | 13:54
Heb ik ook nooit begrepen. Dat verhaal van die erfzonden wel, maar aansluitend het verhaal van Jezus die voor onze zonden aan het kruis gestorven was, begreep ik niet. Dan moest die erfzonde dus ook verdwenen zijn.
Samenvattend: Jezus is helemaal zinloos en voor niks gestorven. Tenzij we een rad voor ogen gedraaid krijgen dus.
Het probleem met dit soort mensen is dat ze heel erg snel op hun teentjes getrapt zijn, kijk bv. ook naar Sylvana Simons.. wanneer je maar iets verkeerd zegt hoe klein ook gaan ze gelijk in de verdediging en slachtofferrol.
Deze vrouw was afgelopen zondag ook in Buitenhof te gast. Uiteindelijk komt het erop neer dat alle blanken racistisch zijn... en gekleurden altijd het slachtoffer (wat eigenlijk net zo racistisch is maargoed)
Ze haalde een voorbeeld aan; in de jaren 80 wanneer ze promoveerde bij een bijeenkomst met hoogleraren was ze aanwezig en een blanke man gaf haar zijn jas want hij dacht dat ze voor de garderobe zorgde...(ok, dus een foutje... alsof blanken nooit worden beledigd of voor iets anders worden gezien etc)
Maargoed, Paul Witteman moest erom lachen.... en je zag haar gewoon kijken en denken:... WAT!! PAUL WITTEMAN MOET HIEROM LACHEN??DIT IS HARSTIKKE ERG WAT IK HEB MEEGEMAAKT, DIE BLANKEN ZIJN GEWOON RACISTISCH ETCETC!!! Ze sprong gelijk op de kast.... Paul Witteman zag haar gezichtsuitdrukking; ojee k had niet mogen lachen.... hij haaste zich om erbij te zeggen dat het absurd was en daarom dat hij erom moest lachen. Witteman moet natuurlijk zijn beeld van zijn politiek correctheid wel in stand houden.
Maargoed, het is maar een voorbeeld waarvan dit soort mensen enorm zo snel zich voelen beledigd.
@Stormageddon | 08-06-16 | 13:36
Idd, ook gekeken, ze kon alleen maar hard nee schudden, overigens heeft ze wel het geluk gehad dat ze ruim 30 jaar door een universiteit is onderhouden.
Pot, ketel, knettergek.
Dat negers ooit in hun historie wél hebben moeten werken (in plaats van onder een boom in Afrika zitten), zullen ze de witmens tot in den eeuwigheid blijven nadragen.
Overigens ben ik van mening dat Gloria Wekker vanwege haar vergoelijkingen van pedofilie (maar uiteraard alleen door Surinamers!) per direct uit het onderwijs ontslagen moet worden: archive.is/6JLzN
Och arme. En dan Verwoerd opvoeren als de ultieme racist. Ik zie nog de beelden voor me dat hij als een varken werd afgeslacht. En oh ironie, de beelden waren in zwart-wit.
Piet Karbiet | 08-06-16 | 13:40
Haar voorouders versliepen zich vaak. Komt vaak voor bij, naja, laamaar.....
Laten we anders alle witte mensen hier degraderen tot 2e rangs burgers. Maken Turks hier de voertaal. Sturen alle Hollanders op taalcursus en zetten ze thuis met een uitkering en een zakje qat. La?ten we allochtoon Nederlnad de kar trekken en gaan we collectief genieten van de vooruitgang hier. Racisme is niethet kernwoord. Gebrek aan dankbaarheid en respect, daar draait het om.
Denken dat je huidskleur er niet toe doet is duidelijk achterhaald in 2016.
Doet me denken aan die aloude godsdienstlessen waar de RK school in mijn prille jeugd 60 jaar geleden last van had. De erfzonde, de zonde die op iedere pasgeborene lag omdat Adam van een granny smith gesnoept had die Eva van een verboden appelboom geplukt had. Als je gedoopt was, dat was je gered, maar stierf je voor dat je gedoopt werd, dan stuurde de god van de liefde je voor eeuwig in de hel. Je had het niet makkelijk als pasgeborene.
Nu is de RK kerk vervangen door witte selfkickers, die ons vertellen dat de erfzonde geldt voor iedereen die van het kaukasische ras is. Ben je Kaukasier dan mag iedereen van een ander ras tegen je aanschoppen, olv NSB slangen zoals Gloria Wekker die het racisme tot grote hoogten hebben gebracht, het zelfracisme. Egoracisten zoals Gloria Wekker generaliseren zich de moeder onder het mom niet te willen generaliseren..
Negeren en negeren deze witte negers
Racisme, zowel van blank als zwart en geel en bruin.
Wie is er niet groot mee geworden.
Dat gezwets van die verongelijkte juffrouw heeft maar een doel: de financiering voor haar universitaire leerstoel overeind houden. Dat mogen we haar toegeven.
Verder is het allemaal racistisch gelul.
@Leptob | 08-06-16 | 13:44
Zelfs de uitvinder van de zwarte doos is een witte.
Mijn ene opa werkte voor de oorlog bij de plantsoenendienst. Als lagere arbeider. Hij maakte later promotie en werd 'Handlanger'. Voor 5 gulden per maand. Pleurt op.
Lokaal geboren, genetische doorzon, logisch dat je een voorsprong hebt en dus superieur..
necrosis | 08-06-16 | 13:45
De foto van de Gravin mag niet, ik herhaal, niet gepubliceerd worden. Ze beroept zich als blanke op het portretrecht. Als je wil fappen op een foto, moet je maar een foto van een katoen plukkende negerin pakken. Aldus de Gravin. Ja, ze is me een racistje!
Zo iemand noemen we toch gewoon een calimero?
Er is hier in Nederland sprake van 'een aangeharkt rubberen tegel paradijs'. (Vrij naar Marianne Zwagerman)
.
Waar de blanke autochtone Nederlander de rol van rubberen meegevende tegel moet spelen, en waar de zwarte/getinte medemens naar hartenlust op kan springen/beuken, samen met de VERRADERS/heu(i)lers.
Als 'witte onschuld' niet bestaat, dan bestaat 'allochtoonse onschuld' (ik beweer niet dat die term bestaat, maar als Gloria Wekker meent iemands schuldigheid of onschuldigheid kan afzien aan diens ras, dan is het toch zeker niet onjuist om op basis van criminaliteitsstatistieken per nationaliteit haar ongetwijfeld rigoureuze onderzoek te herhalen) al helemaal niet:
www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/hoe... :
"In 2012 werden gemiddeld 572 van de 10.000 inwoners van Marokkaanse herkomst in Nederland verdacht van een misdrijf. Onder autochtonen zijn dit er 106 per 10.000 inwoners. Onder mensen van Nederlands-Antilliaanse herkomst is dit aantal overigens hoger: 656."
"Na correctie voor verschillen in sociaaleconomische achtergrond neemt de criminele oververtegenwoordiging onder alle herkomstgroepen af, maar verdwijnt niet helemaal. Marokkanen en Antillianen worden ook na correctie nog steeds twee keer vaker verdacht van een misdrijf dan autochtonen.", schrijven zij.
Onder mensen van Turkse herkomst zijn de verschillen met autochtonen na de toegepaste correctie verdwenen, of minder geworden dan 100 procent. Maar bij mensen van Marokkaanse herkomst is dat dus niet zo.
Met name mensen tussen de 18 en 38 uit de tweede generatie van Marokkaanse herkomst blijven oververtegenwoordigd: zij worden meer dan 3 keer zo vaak verdacht als vergelijkbare autochtonen."
@TheseDays00 | 08-06-16 | 13:37
Over hongersnood gesproken:
De grote Sprong Voorwaarts (China onder Mao)
De grote hongersnood in Zimbabwe omdat Mugabe blanke boeren liet vermoorden/ het land uitgooien.
Allemaal de schuld van de blanken.....
@Graaf van Egmont | 08-06-16 | 13:36
Als dat de laatste vrouw op aarde was, trouwde ik met mijn rechterhand!
Enne... waar blijft die foto van de Gravin nou?
Het is nogal racistisch dat alleen blanken voor racist mogen worden uitgemaakt.
Als we nu iedereen ongeacht ras voor racist kunnen uitmaken zijn we al een eind op de goede weg.
Als ik kijk naar alle grote uitvinders van de afgelopen eeuwen zijn dat allemaal blanken. Op basis daarvan vind ik het blanke ras superieur aan alle gekleurde rassen
#Jesuisracist
.
Anyway, het begint altijd met een bepaalde groep ergens de schuld van te geven. Dat is de aanloop naar de legitimatie om die groep achter te stellen. Vervolgens gooi je er nog een lading beschuldigingen overheen en neemt niemand het je meer kwalijk als je die groep uitroeit, het waren immers toch kudtmensen.
.
Nu zijn het de witmensen die massaal door alles wat niet een witmens is wordt weggezet als een rascist want tja witmens he.
Een wit persoon is niet superieur aan een zwart persoon. Maar ik heb wel de voorkeur VOOR een democratische maatschappij gestoeld op verlichtingswaarden, boven een dictatuur die bijvoorbeeld homo's en apostaten criminaliseert en ongelijke rechten voor mannen en vrouwen implementeert.
Flaggalant, linkse mensen snappen niet dat ze ontzettend religieus zijn.
Bokito ergo sum | 08-06-16 | 13:35
Goed punt:
nl.wikipedia.org/wiki/Erfzonde
Zou dat de oorzaak zijn?
Een wit persoon is niet superieur aan een zwart persoon. Maar ik heb wel de voorkeur van een democratische maatschappij gestoeld op verlichtingswaarden, boven een dictatuur die bijvoorbeeld homo's en apostaten criminaliseert en ongelijke rechten voor mannen en vrouwen implementeert.
Wat is dat nou, een studie gender en etniciteit. Wie wil die twee dingen met elkaar verbinden? En sterker nog. Wie wil daar iets over weten?
Mja. 'tis wachten tot zo'n beetje iedereen murw is van dat rasiesmuh gebazel en vervolgens 't gewoon gaat negeren (pun intended).
Blank is niet superieur als ras. Maar ik kan het hard maken dat de westerse culturen kwa persoonlijke vrijheden en welvaart vaak jaren voorliggen op die uit vooral afrikaanse en middenoosterse landen. Ik heb ook niks tegen mensen van een ander ras. Ik heb wel iets tegen mensen die hier hun eigen cultuur (en de daarbij behorende problemen) komen brengen. De problemen met marrokaanse reljeugd en nu die turkse invloeden via DENK en andere wegen zijn allen cultureel van aard.
Dat is nog een reden waarom de EU zo gevaarlijk is. De wens/eis van de EU aan heel europa om de nationale identiteiten op te geven en een nieuwe europese identiteit op te bouwen is niet realistisch. Zoiets bestaat alleen in de koppen van het europarlement...
Ik mag mij niet schminken als zwarte piet want dat schijnt racistisch te zijn.
Sylvana Simons mag wel haar kroeshaar afscheren en een blonde pruik opzetten.
En dan ben IK een institutioneel racist?
*aan de drank gaat*
Ik lees net dat Gloria Wekker heeft gepleit dat we meer open moeten staan voor pedoseksuele relaties.
Ze verkoopt dus niet alleen maar onzin.
Het is goed om blank te zijn. Omtzettend mazzel mee gehad. Ik kan het iedereen aanraden en volgende keer wil ik weer blank zijn (Lewis CK).
Hoe komt ze eigenlijk aan de achternaam Wekker? Van namen als Bakboord, Stuurboord, Kluivert, Mast enzo begrijp ik dat wel. Die werden op de slavenboot verzonnen, naar gelang de plek waar je vastgeketend lag. Maar Wekker? Riep haar opoe ieder uur hoe laat het was?
Mag je haar een zwarte nazi noemen? Ja het zit wel in de richting. Nog wat insanyosaus erover en de zwarte soldaten kunnen weer marcheren.
Als we dan toch zover in de geschiedenis teruggaan om mensen zwart te maken: "So langhe gaet te water die cruuc, dat si breect ende valt an sticken"
Nu we het toch over Zwarte Piet hebben (kuch) hier een boeiende voordracht over de echte roots van dat 'duiveltje' dat we allemaal koesteren:
www.youtube.com/watch?v=LK3t2nO4TBo
Wat heb ik er toch de tiefes aan als ze wit zeggen, in plaats van blank, om hip en modieus te zijn. (in hun wereldje dan)
Waarom hier hoogleraar zijn; ga toch terug naar je eigen mooie land om daar wat aan educatie te doen!!!
Let's face it. We are awesome!
Warrig artikel, gelezen voor 0,89 Ct. Geen idee waar het gezeur allemaal over gaat. Zelf lijkt deze mevrouw me voor 80% blank met kroeshaar.
Het racisme , kolonialisme gezeik wordt met de dag erger, iedereen wil nog even een graantje meepakken van de hype.
Die vrouw is gewoon geestesziek. Er is geen andere uitleg voor. Eindeloos gejengel over een in de laatste decennia door de zwarte medemens bedachte erfzonde-constructie waardoor de blanke mens anno 2016 verantwoordelijkheid zou moeten voelen en dragen voor de slavernij van een paar honderd jaar geleden. In alle opzichten bezopen. We nemen de nazaten van Nazi's ook niet kwalijk wat hun (groot)ouders hebben misdaan. Het zou een mooie boel worden! Bovendien weet ik toevallig dat mijn voorouders zich de afgelopen eeuwen op de Veluwe bezig hielden met kleinschalige landbouw en veeteelt --> wat dan hun connectie is met de slavernij heeft nog geen boosneger me kunnen uitleggen. Ik vind inmiddels (als jongere was ik links, ze weten het goed te verpesten) dat die Sylvana's, Quinsies en aanverwant TUIG tot persona non grata moet worden verklaard wegens opruiing en algeheel wanstaltig gedrag. Nooit meer welkom in NL. No mercy. Sterf.
@ ja,diedus! | 08-06-16 | 13:33
Dus is hongersnood de schuld van blanken.
Mevrouw wil meer politieke correctheid.... Dan krijg je dus dit: www.thedailybeast.com/articles/2016/06...
Dat is het einde van alle academia. Het einde van vrijheid en de resultante is het tegendeel van wat het beoogt: iedereen bij zijn eigen soort in de safe space (dat noemden we ooit apartheid), ontoegankelijk voor anderen, en wee als de een ander iets van zegt: dat is micro agressie zonder agency en daarmee strafbaar.
Mevrouw Wekker kreeg afgelopen zondag al een oorwassing in Buitenhof. Toen merkte Dilan Yesilgöz al op dat Gloria zelf racistisch is en daarop zat Wekker eventje met de bek vol tanden. Daar kon ze zich niet onderuit wezelen. Was tamelijk ontluisterend.
@ja,diedus! | 08-06-16 | 13:33
.
Zuid Afrika. De regering is wel 30 x keer groter dan in een normaal land. En alle ANC staatssecretarissen rijden in de dikste BMW's en regeren vanuit de grootste kantoren. Inclusief hun grote staf.
necrosis | 08-06-16 | 13:33
Nou snap ik dat ze in Artis aangestaard werd. Niet om haar kleurtje, want dat valt best wel mee, maar om haar lelijkheid!
Manmanman, die gasten krijgen me dadelijk nog een keer zo gek dat ik met een witte puntmuts op rond ga lopen.
Flaggalant, linkse mensen snappen niet dat ze ontzettend religieus zijn.
Op deze manier word ik natuurlijk met de dag nòg rascistischer dan ik al was, heerlijk!
Dalmatiërs hebben vaak snel last van doofheid volgens Wikipedia. nl.wikipedia.org/wiki/Dalmati%C3%ABr
Blijf ons blanken gewoon net zo lang racisten noemen tot we het worden, dan lost de rest zich vanzelf snel genoeg op!
Met weemoed denk ik terug aan de tijd dat ik nog PvdA stemde, en geen racist was. Ik was toen wel al geboren.
Dit is echt eng. Heel eng.
Deze Gloria Wekker?
4.bp.blogspot.com/-khyHd74oPdE/UEjPREY...
Noem eens een land waar blanken wonen en werken en waar hongersnood is. Iemand ?
Wat is die Pippi Langkous oud geworden zeg, bah..
Haal op die wekker, snot smaakt lekker.
Ik wordt vanwege mijn kleur als slecht mens weggezet. Zo voelt dat dus, racisme.
"Via allerlei kanalen heb jij toch de boodschap van superioriteit meegekregen en omdat we die nooit met zijn allen ter discussie stellen, blijft dat allemaal zitten."
Het probleem is dus de witte obstipatie. Hoe wekker hoe gekker.
Is dat de - met anusbleek uitgeschoten - zus van Bob Marley?
Donderstraal toch eens op met dat eeuwige gejank over racisme.
Ik ben er eigenlijk wel klaar mee.
Toch zit er wel een waarheid in: Ik voelde me nooit superieur, totdat iedereen, leraren en, media etc. mij erop gingen wijzen dat ik de gekleurde medemens niet op hun fouten mocht wijzen, omdat dat te gevoelig lag. Dat heeft me voorgoed veranderd, en nu vertel ik het mijn negers direct als ze wat fout doen.
In mijn beleving zijn blanken ook gewoon superieur. Maar om ons daarvoor nou te straffen? nee dus.
Kijk nou eens gewoon naar de werelddelen die succesvol zijn en naar de delen die altijd in de ellende zitten. En dan vervolgens kijken naar de overheersende bevolkingsgroepen die daar wonen.
Wat kan je daar dan objectief uit concluderen met betrekking tot die bevolkingsgroepen?
Gloria Wekker moet eens ophouden met haar gemekker. Gisteren hield een donkere man mij tegen bij AH, ik mocht mijn boodschappen niet op de band leggen, "ik wil ruimte, want ik wil jouw soort niet te dicht in mijn buurt". Ik ben dus blank, sorry Gloria, zo ben ik geboren, met alle goede bedoelingen die ik heb. Ik ben fout.
Mooi. Ik ben wit. Ik ben toch schuldig dus wat maakt het uit. Hoef ik me tenminste nergens voor in te spannen en nergens mee rekening te houden. Fijn opgelost zo. Next subject please.
Mijn voorouders waren lijfeigenen. In welke categorie val ik dan?
Kill it with fire?
De kleurenwaaier van histor ook verbieden.
Gloria Wekker, is dat niet een van die mensen die indertijd Piet Emmer het leven hebben geprobeerd te verzuren? Emmer toonde namelijk aan dat het lot van de "onvrijwillige werkkrachten uit Afrika" aan boord van de slavenschepen veel beter was dan dat van de blanke bemanningen. De negers waren namelijk kapitaal en daar werd goed voor gezorgd. Ook in de Nieuwe Wereld hadden ze het doorgaans beter dan veel blanken. En dat mens van wekker lijkt mij ook een "kakalaka blankoe" zoals ze op Curacao zeggen. Met andere woorden ze heeft zelf ook blanke voorouders en is dus ook niet onschuldig volgens haar eigen criteria. Tja, het is me wat met die genderstudies en vrouwen in die tak van "wetenschap": ze kletsen zichzelf zo vaak vast. Toch sneu voor al die vrouwen die wel iets waard zijn op hun vakgebied.
Dat wijf, is het wel blank, sorry, wit? Ik zie iets wits met grijze en zwarte stippeltjes! Welke categorie, sorry, ras is dat?
Okee, serieus: wat een gezanik weer... kan deze stupide hype-discussie nou eindelijk eens ophouden?
Wat zo grappig is: als blanke mag je nooit iets zeggen over iemand met een kleurtje, want "je weet niet hoe het voelt". Maar blijkbaar weten kleuractivisten wel precies hoe de blank zich voelt.
Op cultuur profileren is meer dan genoeg. Daar kun je kleurtjes buiten laten hoewel die wel met elkaar te maken zouden kunnen hebben.
Ik ben trotse Blanke man, vol zelfvertrouwen, ideeën, risicovol gedrag om verder te komen, en compassie voor iedereen die dat verdient. En dat blijven we.. ;-)
Van alle knettergekken in dit land is dit een van de knettergekste.
En dan heb ik het dus over een land waar we schoolkrantjournalist, Jolo, Arzu Aslan, DENK, Arnoud van Doorn en Jeroen de Kreek hebben.
Maar voor deze evil voodoo-priesteres is geen enkele krankzinnigheid taboo.
Google maar eens en let dan vooral op de artikelen waarin ze seks met kinderen goed keurt.
ikje.blogspot.de/2013/11/anti-zwarte-p...
Een dwangbuis, dat is het enige kledingstuk wat ze nog zou moeten dragen.
Oh ja, als ik drie dagen in de zon heb gelopen ben ik getinter dan zij, en dan ben ik een boze witte man?
Sorry Gloria, dat mijn bet- bet- bet- bet- bet- overgrootvader jouw bet- bet- bet- bet- bet-overgrootvader katoen liet plukken.
Helaas, ons familiekapitaal is al een paar generaties geleden opgesoupeerd, dus bij mij valt niets meer te halen.
"witte onschuld bestaat niet".
Dus alle blanken worden schuldig geboren.
Valt dit nou onder de noemer racisme of is het meer aanzetten tot haat?
We zijn toch ook superieur. Op welke objectieve maatstaf niet dan? (Even afgezien van hardlopen, maar wat wil je als de waterput al eeuwenlang 20km verderop is)
Waarom gaan deze mensen niet lekker in Zimbabwe wonen kunnen ze daar zien hoe geweldig donkere mensen met elkaar omgaan.
Herstelbetalingen naar halfbloedjes, de miskende slachtoffers van het regime van kolonel Simons.
"Och mens, ga toch koken."
flikker nou toch eens op met je kleurenschema's....
Witte onschuld bestaat niet. Alle blanken zijn schuldig. Afmaken die hap. Is dat de redenatie, (blanke) mevrouw? Ik zou zeggen, geef het goeie voorbeeld.
Dat hoofd heb ik eerder gezien...
Ach ja! Aphex Twin: Windowlicker!
www.uglykids.org/pics/wl/Windowlicker....
www.youtube.com/watch?v=UBS4Gi1y_nc
Er bestaat alleen zwarte onschuld..... of zoals Sylvana het wil, gekleurde onschuld.....
REAGEER OOK