Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wob! GeenPeil deed een wobje naar zichzelf

referendumwob.png Hier. Voor tijdens het wachten op opkomstprognoses, uitslagvoorspellingen en exit polls. Nadat het referendum een feit werd in oktober, diende Brenno de Winter namens GeenPeil natuurlijk meteen een Wob-verzoek in, om aan de rijksoverheid te vragen wat er zoal gezegd en geschreven is over dat teringgeintje van GeenStijl. Best wel veel, blijkt uit een tussenbesluit (we hebben nog niet alles, toch, Brenno?) van 128 pagina's. Helaas waren we nogal druk de afgelopen weken, dus we zijn nog niet eens aan het lezen van de stukken toegekomen. Misschien hebben jullie d'r zin in? Nou, dan kun je 128 kantjes interne memo's, milde paniek en een gevoel van 'halen ze het wel of halen ze het niet' hier downloaden als pdf. Rijksinformatie over GeenPeil, recht uit het hart van de bestuurselite die we zo hard getroffen hebben met het referendum. Jottem!

Reaguursels

Inloggen

okay heb het allemaal doorgespit, tussen de regels geschreven staat er: BZK heeft willens en wetens te weinig geld ter beschikking gesteld aan de gemeenten voor de organisatie van het referendum, wetende dat het kan leiden tot een lagere opkomst en dus ongeldigheid van het referendum (ivm kiesdrempel van 30%).

De gemeenten protesteerden en wilden meer geld. BZK antwoorde: bespaar geld door alles heel sober te houden bv door minder stemlokalen te openen want om de een of andere magische reden verwachten we een lage opkomst. Vervolgens stoppen de gemeenten met protesteren en openen erg weinig stemlokalen, want geen geld volgens hun.

Het foponderzoekje achteraf is al aangekondigd waaruit zal blijken "niemand heeft schuld maar er was wat meer geld nodig", ondertussen is de politiek blij want lagere opkomst door weinig stemlokalen, en de gemeenten blij want ze krijgen meer geld de volgende keer (geld dat niet gereserveerd is voor de verkiezingen maar dat in een algemeen potje zit).

de blije libertarier | 06-04-16 | 18:43

Pagina 82: "... developed further than traditional agreements."
.
Pagina 83: het verdrag bestaat uit 1200 pagina's, inclusief de (geheime?) bijlagen.

W_F | 06-04-16 | 18:43

Pagina 98, in een verslag van een telefoongesprek tussen de voorzitter Commissie Bestuur en Veiligheid van de VNG en een niet nader genoemd persoon (waarschijnlijk van BZK) wordt als mogelijke kostenbesparing een afname van het aantal stemlokalen geopperd van bijvoorbeeld 50%.

de blije libertarier | 06-04-16 | 17:56

Npo geeft geen percentages Door om later makkelijker tekunnen manipuleren

arnold64 | 06-04-16 | 17:46

Op pagina 87 word door de Kiesraad gerept over "een veel lagere verwachte opkomst dan bij verkiezingen". Een rare verwachting omdat niemand enig onderzoek heeft gedaan over te verwachten opkomst en dit het eerste dergelijke referendum is.

de blije libertarier | 06-04-16 | 17:36

Pagina 84, VGN geeft aan dat het rijk veel minder geld beschikbaar stelt voor het referendum dan voor een Tweede Kamerverkiezing, terwijl de hoeveelheid werk vrijwel gelijk is, het gevolg zal zijn dat kiezers verder moeten reizen en er grote kans is op lange wachtrijen. Als antwoord daarop van BZK dat het minder werk is omdat er geen kandidaten lijsten hoeven te worden gedrukt en verzonden en het stembiljet is makkelijker te tellen.

de blije libertarier | 06-04-16 | 17:30

Pagina 82 en 83, daar staan precies de argumenten waarom iedereen met een beetje hersens tegen het verdrag moet stemmen.
Een paar quotes: "It provides political association and economic integration", "Enhanced cooperation in foreign and security policy", "A Deep and Comprehensive Free Trade Area, which goes much further than classic free trade areas, "Justice, Freedom and Security .... fight against organised crime, counter-terrorism" (militaire samenwerking dus!!!! want de oorlog tegen oost Oekraine wordt door Poroshenko en consorten ATO (Anti Terrorist Operation) genoemd, dus de EU kan zich volgens dit verdrag direct inmengen in die bloedige burgeroorlog!), "Enhanced cooperation in some 28 key sector policy areas including ... public finance, macroeconomic stability" (daar gaan onze miljarden naar de volgende bodemloze put ...)

de blije libertarier | 06-04-16 | 17:17

Indoneesje | 06-04-16 | 16:19
'Maar dat is moeilijk uit te leggen aan een doorgewinterde anti-semiet met fascistische trekjes. *zwaait*"

Iemand antisemiet noemen omdat hij vindt dat de PvdA de schuld is van alle problemen. Erg makkelijk om het geloof van de PvdA-ers bij de discussie te gebruiken.

Het is nobel dat je op komt voor de PvdA maar het deze partij die met uitvindingen van Hitler, zorg, ouderenzorg, kinderbijslag en pensioenen zijn door Hitler geïntroduceerd Nederland naar de afgrond heeft gebracht.
Dit beleid verdedig jij nu, ben er maar trots op

the Jackdawn | 06-04-16 | 17:05

Pagina 64 is ook wel een interessante, vooral om wat je allemaal niet mag lezen.

de blije libertarier | 06-04-16 | 16:47

Pagina 43, "De minister van BZK heeft geschreven dat hij het niet op voorhand bezwaarlijk vindt dat gemeenten - mist dat, gelet op eerdergenoemde randvoorwaarden, verantwoord is - minder stemlokalen inrichten dan bij reguliere verkiezingen gebruikelijk is."

de blije libertarier | 06-04-16 | 16:27

@Majid 16:08
Kleinere plaatsen als Amersfoort en Hoek van Holland maken veel goed. Maar Urk en Staphorst blijven voorlopig nog thuis. Veel mensen wacht nu tot het laatst, omdat ze niet aan de opkomst willen helpen. Wanneer rond 19.30 uur duidelijk is dat de 30% zeker gehaald wordt, dan gaan er een heleboel stemmers aankomen. Wanneer rond 19.30 uur zeker is dat de 30% niet gehaald wordt, dan blijven die D66-ers en SGP-ers thuis.

tipo | 06-04-16 | 16:24

Pagina 40, BZK schrijft nooit onderzoek te doen naar verwachte opkomst voor verkiezingen en dat ook niet van plan te zijn voor het referendum van 6 april. Echter BZK heeft het toch steeds over die mogelijk lage opkomst terwijl BZK zich bewust is van het mogelijk ongeldig worden van het referendum door te lage opkomst ivm het niet openen van voldoende stemlokalen.

de blije libertarier | 06-04-16 | 16:21

the Jackdawn | 06-04-16 | 15:38 Jammer dat jou ouders (ook babyboomers) geen abortus hebben gepleegd. Scheelt mijn kleinkinderen namelijk tientallen euries, want stel dat u 80 word en tot uw 90ste de billen moet worden gewassen? Weet u wat, bespaar uw eigen kinderen en de rest van Nederland geld en spring van een gebouw af ofzo. Zelfs de lucht die u uitademt kost de Nederlander geld!
.
Ouderenzorg en zorg in het algemeen is een gemeenschappelijk goed waar we alleen de verantwoordelijkheid voor dragen omdat wij als Nederlandse samenleving daar een gemeenschappelijk belang inzien. Net als een referendum door ruim een half miljoen kiesrechtigde als een gemeenschappelijk belang word gezien. Dat is dat ene tientje voor 2016 dubbel en dwars waard. Vrijheid en democratie zijn namelijk onbetaalbaar en niet in geld uit te drukken. Maar dat is moeilijk uit te leggen aan een doorgewinterde anti-semiet met fascistische trekjes. *zwaait*

Indoneesje | 06-04-16 | 16:19

-weggejorist-

ska ska ska | 06-04-16 | 16:17

the Jackdawn | 06-04-16 | 15:52
Hier heeft u dan weer wel een goed punt.

BlowingBubbles | 06-04-16 | 16:10

>Precies nu zou de helft van de echte kiezers hun stem hebben uitgebracht.
>Dit overzicht twitter.com... loopt nogal achter, maar voorspelt 30,83% om 14.30 uur op basis van de grote steden en de Maurice-index.
>tipo | 06-04-16 | 15:54

Dat zou wel heel nipt zijn, maar ik denk dat we nog wel hoger dan 30.83% komen te liggen. Dit is namelijk gebaseerd op de grote steden, terwijl in kleine gemeenten de opkomst normaal gesproken hoger is dan in grote steden.

Majid | 06-04-16 | 16:08

pagina 29, de politieke context is onleesbaar gemaakt, blijkbaar iets te gevoelig, volgens de codering gaat het om een "persoonlijke beleidsopvatting van de steller(s) van de nota's". Op pagina 27 staat nog wel een politieke context, kan een andere zijn natuurlijk, maar daar wordt gezegd dat "Ingevolge de Wet raadgevend referendum is het referendum pas geldig als de opkomst ten minste 30% is. Als de gemeenten minder stemlokalen aanwijzen omdat zij vinden dat de vergoeding ontoereikend is, bestaat de kans dat het kabinet zal worden verweten de opkomst te willen beinvloeden"

de blije libertarier | 06-04-16 | 16:05

Het ongewogen gemiddelde stijgt met het uur: twitter.com/volgzwijn/status/71771344...
Nu op 31,2%

Voor de strategische thuisblijvers: Trek uw jas aan. Ga naar buiten en sluit u maar aan in de rij...

tipo | 06-04-16 | 16:04

Pagina 23, VNG zegt bij het huidige budget van 19,2 miljoen slechts een kwart tot een derde van het aantal stemlokalen te kunnen openen ivg reguliere verkiezingen (de Tweede Kamer verkiezingen kosten in 2012 42 miljoen euro)

Pagina 26, BZK voert in een gesprek met de NVG argumenten aan om minder stemlokaties te openen omdat er mogelijk minder opkomst is voor het referendum. Het Kabinet vindt het van groot belang dat het het referendum sober en kostenefficient wordt uitgevoerd, dus minder stemlokalen dan bij reguliere verkiezingen.

de blije libertarier | 06-04-16 | 15:55

Precies nu zou de helft van de echte kiezers hun stem hebben uitgebracht.

Dit overzicht twitter.com/CarlKonigel/status/717707... loopt nogal achter, maar voorspelt 30,83% om 14.30 uur op basis van de grote steden en de Maurice-index.

tipo | 06-04-16 | 15:54

vinzDH | 06-04-16 | 15:48
"Ouderen hebben dit land opgebouwd en jarenland belasting afgestaan,"

Onzin, die babyboomers hebben het land kaalgevreten, de gasvoorraad opgestookt aan leuke dingen en klagen dat hun gratis geld nu in gevaar komt. De ouderen hebben de jongeren met de rekening opgescheept en kosten de maatschappij het 20 voudige van wat de immigrant kost.

the Jackdawn | 06-04-16 | 15:52

Heeft iemand toevallig nog wat highlights uit het WOBje?

The_Undertaker | 06-04-16 | 15:50

vinzDH | 06-04-16 | 15:48
En geen woord Nederlands praten.

endtotrolling | 06-04-16 | 15:49

-weggejorist-

vinzDH | 06-04-16 | 15:48

-weggejorist-

meneer Q | 06-04-16 | 15:45

Wie tellen straks al deze stemmen??
pvda'ers, d66'ers, vvd'ers??
De smerigheden die zijn uitgehaald om dit referendum te boycotten doet me het ergste vrezen over de betrouwbaarheid van de stemtellers!

meneer Q | 06-04-16 | 15:45

Ga de pdf thuis wel even downloaden (wifi),onderweg terug van stemmen en was in elk geval niet de enige.
Voor zover ik weet zijn overigens hier in Alphen aan den Lijn zelfs gewoon alle gebruikelijke stemlocaties geopend.

ska ska ska | 06-04-16 | 15:40

@Lupuslupus | 06-04-16 | 15:29
Nee, dat kan dus niet, want je mag overal in de gemeente stemmen, je hoeft niet naar je "eigen" stembureau in de buurt. Het is hooguit een indicatie.

Stormageddon | 06-04-16 | 15:40

In Brabant ligt het ook nog rond de 10% maar het is nog vroeg.nog 5 uur te gaan.En werken er een hoop mensen nog, die piek gaat rond de 18.00 wel komen. Ben wel overtuigd dat we die 30% wel gaan halen.

endtotrolling | 06-04-16 | 15:40

Indoneesje | 06-04-16 | 15:33
"kost ons land ruim 5 miljard per jaar, das ruim 300 euro per Nederlander per jaar. Denk daar maar eens over na."

Ouderen kosten Nederland 80 miljard per jaar en dat getal blijft maar stijgen.

the Jackdawn | 06-04-16 | 15:38

the Jackdawn | 06-04-16 | 15:08 Weer lekker op dreef met je anti-democratisch gelul? Immigratie (lees asielzoekers + integratie etc) kost ons land ruim 5 miljard per jaar, das ruim 300 euro per Nederlander per jaar. Denk daar maar eens over na.

Indoneesje | 06-04-16 | 15:33

De stapel stempassen, leek mij niet al te hoog.

Afwachten dus.
Uiteraard had men geen idee met %, iedereen kan immers overal stemmen.
MarcS | 06-04-16 | 15:15
.
De stempassen worden genummerd dus met één blik op de bovenste stempas had de exacte opkomst kunnen worden verteld.

Lupuslupus | 06-04-16 | 15:29

Overigens vind ik het ook vreemd dat persoonlijke beleidsopvattingen in officiële ambtelijke stukken onder de privacy vallen. Wat je in functie doet is niet privé.

frank87 | 06-04-16 | 15:28

In een vorig topic had je het over 1,86 miljoen steun aan Marokko. Dat betrof 1,86 miljoen dirham, geen euro's. Terzijde. fenixx.org...

Piet Karbiet | 06-04-16 | 15:13
.
Er moet geen ene euro noch dirham naar die PARASIETEN gaan. Hebben ze daar nog niet genoeg 2e en 3e huizen, allemaal betaald door de Nederlandse belastingbetaler d.m.v. o.s. Kinderbijslag (voor niet bestaande kinderen, neven, nichtjes) en A.O.W. voor allang overleden personen, en wanneer krijgt Nederland inzicht in het Kadaster van dat parasietenland??
.
Maar desondanks dank voor uw correctie.!

Lupuslupus | 06-04-16 | 15:26

We liggen op koers om de 30% te halen!

Rotterdam houdt het live bij en die cijfers lijken misschien tegen te vallen, maar Rotterdam heeft traditioneel een relatief lage opkomst bij verkiezingen, vergeleken met andere gemeentes.

Bij de Provinciale Statenverkiezingen in 2015 was 47.5% van de mensen in Nederland op komen dagen om te stemmen. In tegenstelling daartoe, was in Rotterdam slechts 35% van de mensen op komen dagen.

Majid | 06-04-16 | 15:21

tussen 17.00 en 21.00 u. komt er nog ca. 41% bij de opkomst.

Maaiveld | 06-04-16 | 15:21

Ben nog druk aan het lezen maar bv op pagina 13 en 14 het volgende:
op 13 okt 2015, vanuit het Directoraat-Generaal Bestuur en Koninkrijksrelaties komt het advies aan minister Plasterk om slechts een beperkte evaluatie te houden na afloop van het referendum.

Er staat ook expliciet dat er minder geld is uitgetrokken voor het referendum dan voor andere verkiezingen. Dat was natuurlijk al gebleken in de praktijk, maar ik weet niet of dit al ergens in een officieel schrijven naar boven was gekomen.

de blije libertarier | 06-04-16 | 15:19

De meeste mensen die ik ken gaan pas na 5 uur stemmen... Logisch ivm werk e.d. Dus na vijven gaat het opkomst percentage sky high!

Mark_D_NL | 06-04-16 | 15:18

@Maaiveld | 06-04-16 | 15:14
Steden geven een vertekend beeld door de prachtwijken, denk ik.

Stormageddon | 06-04-16 | 15:18

@Maaiveld 15:14
Ja, en een deel van de gegarandeerde bible-belt-opkomst valt weg om gods ondoorgrondelijke redenen. Dus dat maakt het nog spannender.

tipo | 06-04-16 | 15:18

Een aantal mensen van het voorkamp wacht ongetwijfeld met stemmen totdat er een beter beeld van de opkomst bekend is.

Vergeleken met normale verkiezingen zal er dus ongetwijfeld 's avonds veel gestemd worden.

Majid | 06-04-16 | 15:17

the Jackdawn | 06-04-16 | 15:08
Dat is dan een fractie van de miljarden die Brussel straks uit onze zakken klopt om door te storten naar de bodemloze put genaamd Oekraine......

BlowingBubbles | 06-04-16 | 15:17

@tipo | 06-04-16 | 15:12
Die rekenmethodes en polls van de Hond zijn de afgelopen jaren nooit heel betrouwbaar gebleken, dus daar zou ik niet blind op varen. Maar, Hoek van Holland is waarschijnlijk een betere indicatie voor het landelijke beeld dan het R'damse gemiddelde, vermoed ik.

Stormageddon | 06-04-16 | 15:17

Mijn stembureau baasje viel het alleszins mee. Wel merkte hij op dat de 1e uren niemand was geweest. De stapel stempassen, leek mij niet al te hoog.

Afwachten dus.
Uiteraard had men geen idee met %, iedereen kan immers overal stemmen.

MarcS | 06-04-16 | 15:15

Stormageddon | 06-04-16 | 14:45
Amsterdam 13.00 uur 6,5% komt in dit schema uit op 21% om 21.00 uur. Rotterdam 13.00 u. 9,1% wordt 21.00 u. 29,4%. Utrecht komt uit rond 30%. Den-Haag ligt op schema 32,6%. Het gaat erom spannen.

Maaiveld | 06-04-16 | 15:14

@Lupuslupus | 06-04-16 | 15:05
In een vorig topic had je het over 1,86 miljoen steun aan Marokko. Dat betrof 1,86 miljoen dirham, geen euro's. Terzijde. fenixx.org/2016/04/05/marokko-krijgt-1...

Piet Karbiet | 06-04-16 | 15:13

@Lupuslupus 15:05
Om 1400 uur heeft 38% van de echte stemmers gestemd: www.noties.nl/v/get.php?r=pp161305&am...

Hoek van Holland kan dus uitkomen op 2,631 x 18 =47,4%

Dat is voor een referendum met principiele thuisblijvers een heel goede opkomst.

tipo | 06-04-16 | 15:12

gemiddeld tussen 4 en 5 vanmiddag kun je een redelijke prognose wagen.
Stormageddon | 06-04-16 | 15:00
.
Zelfs dan niet omdat de stemmers in "golven" arriveren. Rond etenstijd (18:00u) is het meestal stil en daarna komt de laatste golf. Heb zelfs meegemaakt dat er meerdere mensen aan de deur stonden (die om 21:00u) was gesloten. Te laat dus.

Lupuslupus | 06-04-16 | 15:11

Er even doorheen gescand. Belachelijk hoeveel 'excuses voor deze late reactie' er tussen staan.

Waldkorn | 06-04-16 | 15:11

Rdam 15u: 12,3%

centre pompidoe | 06-04-16 | 15:11

Ik word zo moe van al die mensen die lopen te roepen 'democratie dit, democratie dat'. Ze hadden bij de oude Grieken al door dat het een foutje was, toen de succesvolste steden de steden bleken te zijn waar ze zich niet lieten verleiden tot de democratie.

rekennietmachine | 06-04-16 | 15:10

Rutte moet op 12 april met iets komen. Ik denk dat het zoiets wordt "als we het de kiezer beter uit hadden gelegd, dan was er een groter Ja kamp geweest" en "de mensen hebben het niet goed begrepen".

Piet Karbiet | 06-04-16 | 15:08

Toch goed om te weten dat GeenPeil de staatsschuldmeter met 40 miljoen heeft laten oplopen, gaat de burger toch een extra 10 euro per jaar kosten.

the Jackdawn | 06-04-16 | 15:08

Wonderful-Life | 06-04-16 | 15:03
Ik ben het helaas met je eens. PVV is ook tegen... dus braaf links geïndoctrineerd NL gaat om die reden al 'voor' stemmen. Ze doen maar, het ontstoken brandje van inspraak en directe democratie kunnen ze niet meer blussen.

XaleX_2 | 06-04-16 | 15:08

Zojuist burgerplicht volbracht en tegen rood gekleurd. Was de enige op het stembureau, maar dat is te verwachten rond deze tijd. Laatste keer stemmen was rond 20.00 uur en toen stond er een rij van 40 minuten.

koosnaam | 06-04-16 | 15:07

't Was zoals verwacht daverend stil in het grachtengordelkerkstembureau. Akoestiekbonus, dus, bij het neuriën van 'The final countdown' tijdens het roodmaken van dat Tegen-rondje.

De Vrijlansier | 06-04-16 | 15:06

-weggejorist-

Rest In Privacy | 06-04-16 | 15:06

Teringgeintje? Het is bloedserieus!

Rest In Privacy | 06-04-16 | 15:05

Hoek van Holland bijvoorbeeld al op 18% om 1400 uur.
tipo | 06-04-16 | 14:57
.
"AL"???? Dat had minimaal 30 tot 40% moeten zijn.

Lupuslupus | 06-04-16 | 15:05

@tipo | 06-04-16 | 14:57 De bezette gebieden, Charlois, Feijenoord etc, in R'dam hebben geen interesse om te stemmen. Kunnen misschien niet lezen of zijn al druk bezig met het suikerfeest.

lijn5 | 06-04-16 | 15:05

Zo... dat voelde goed, NEE gestemd!
.
Opkomst in de gemeenten Groningen om 14.00 uur (poll onder 18 van de 124 stembureaus) 11.8%

Fatwabuster | 06-04-16 | 15:04

Opkomst Den Haag 12,4% om 1400 uur.
Om 1600 uur zit je meestal op de helft van het aantal stemmers.
www.omroepwest.nl/nieuws/3121240/Alles...

Rotterdam en Den Haag gaan de 30% net halen, zo lijkt het.

tipo | 06-04-16 | 15:03

Lol, allemaal fake accounts... Tsja, daar kan mn onderbuik allemaal geen rekening mee houden hoor.

Binnenbaan | 06-04-16 | 15:03

@Stormageddon | 06-04-16 | 15:00
.
In de Vogelaarwijken kijken de meeste mensen overdag naar een Arabische zender. De hebben geen idee. Voor 1986 hadden die geeneens stemrecht. Tsja, nu tellen ze wel mee.

Piet Karbiet | 06-04-16 | 15:03

Ik verwacht er eigenlijk niet zoveel van dit referendum. Als NEE overtuigend wordt, dan wordt er toch ook niks mee gedaan, het kabinet gaat de uitslag negeren.

Maar, ik denk zelfs die 30% niet eens gehaald gaat worden, want de meerderheid van dit naïef volk is toch links en links heeft hekel aan GeenStijl, omdat GeenStijl vooral de waarheid verkondigt, zonder censuur. Daarom gaan de meeste linkse rakkers niet stemmen, puur om GeenStijl en wij de reaguurders dwars te zetten.

Dit land is (net als heel West-Europa) een zinkend schip, dankzij links.

Wonderful-Life | 06-04-16 | 15:03

Straks zijn de telramen zoek en komt men niet aan de 30%. Ook zullen er stapeltjes de verkeerde/goede kant uit vallen. We zien wel, democratie werkt toch niet ondanks mijn Nee om 08.30 deze morgen. Binnenkort hebben we in elk geval weer wat theater om alle k-smoezen aan te horen waarom het allemaal voor Jan L. i.p.v. Jan R. is geweest. En dat allemaal om de dollar in stand te houden tis wa.

gnor | 06-04-16 | 15:02

Hier (dorpje tnv Amsterdam) best een redelijke opkomst volgens de man achter de tafel. Ik was nummer 109 om 10 uur vanochtend. Hoe dat bij andere verkiezingen was weet ik niet. KOM OP!!!!

marielle | 06-04-16 | 15:02

@ Rob1D1 | 06-04-16 | 14:54

Lol, misschien moet iemand mevrouw Bussemaker daar dan even op wijzen, aangezien de tweet door haar is geretweet.

Binnenbaan | 06-04-16 | 15:01

@Rob1D1 | 06-04-16 | 14:50
Ik verwacht ook een extra piek tussen 18:00 en 21:00 in vergelijking met reguliere verkiezingen. Ik denk zelfs dat het ongeveer 55% wordt, over het hele land gerekend. Maar dat baseer ik op TNS/NIPO polls van de afgelopen week en diverse polls op websites. Die lieten allemaal hetzelfde beeld zien.
Op Rotterdam.nl kun je de opkomst live volgen, en wat interessant is: de vogelaarachtige kans- en prachtwijken (Feijenoord, Charlois etc.) lopen ver achter qua opkomst. Dat zal in 020 ook zo zijn, dus de grote steden zijn geen beste indicator voor het totaal, vermoed ik. Schiermonnikoog ook niet, overigens. Met de opkomstcijfers, gemiddeld tussen 4 en 5 vanmiddag kun je een redelijke prognose wagen.

Stormageddon | 06-04-16 | 15:00

-weggejorist-

Rob1D1 | 06-04-16 | 14:59

En nu doorpakken! Richt de GeenPeil-Bindend Referendum partij op!
Vogelbeest | 06-04-16 | 14:28
.
Hou.eens.op. Er IS al een partij die het bindend referendum in haar programma heeft staan: de PVV!

Lupuslupus | 06-04-16 | 14:59

Opkomst Rotterdam 11,9% om 1400 uur.
Om 1600 uur zit je meestal op de helft van het aantal stemmers.
rotterdam.raadsinformatie.nl/vergaderi...

Grote verschillen binnen Rotterdam. Hoek van Holland bijvoorbeeld al op 18% om 1400 uur.

tipo | 06-04-16 | 14:57

-weggejorist-

Rob1D1 | 06-04-16 | 14:54

Laat je niet bedotten door gemanipuleerde, te hoge opkomstcijfers!
.
Denk dus niet: We halen het, dus ik hoef niet te gaan stemmen.
.
Ga vanavond stemmen en stem TEGEN.

Wobbelplatte | 06-04-16 | 14:54

Azijnbode doet in hun "blog" ook echt ALLEEN maar dingen tiepen over de opkomst, en dan graag zo negatoef mogelijk. Echt tenenkrommend.

HMCuiteraard | 06-04-16 | 14:53

@Binnenbaan | 06-04-16 | 14:51
.
Ze werkt bij een soort toezichthouder. 100% overheid.

Piet Karbiet | 06-04-16 | 14:53

Ik hoor overal (BEHALVE OP TV-staatsgeheim /NOS) dat de opkomst nog in de meeste plaatsen onder de 10% is.. weet iemand wat dat betekend? Het is toch vrij normaal dat 2/3 van de stemmen 's avonds komt ofniet?
monteur | 06-04-16 | 14:21
.
Ben zojuist toch maar (2x NEE) gaan stemmen, kon gewoon niet langer wachten.
Heb aan de voorzitter gevraagd hoe gaat het met de opkomst?
(elke ingeleverde stempas wordt genummerd) en hij wierp een blik op het stapeltje stempassen en zei: "om 13.30: 258 stemmers, bij andere verkiezingen op dit tijdstip tussen de 400 en 500".
.
Natuurlijk is dit maar één van de hoeveel?? stembureau's maar de trent lijkt mij: (veel) minder opkomst.
Over het "nee" maak ik mij totaal geen zorgen, dat zit wel goed. Maar die opkomst mensen, ga stemmen!!! Zorg dat de 30% wordt gehaald!
.
En voor degenen die opgeroepen hebben om NIET te gaan stemmen: wat een vreselijke losers zijn jullie! Wat een SCHANDE zijn jullie voor de democratie waar jullie zogenaamd de bek vol van hebben!!

Lupuslupus | 06-04-16 | 14:52

@ Piet Karbiet | 06-04-16 | 14:50

ik weet niet bij welke Rijksoverheid je vrouw werkt maar das is niet de nederlandse rijksoverheid vriend.

Binnenbaan | 06-04-16 | 14:51

-weggejorist-

Rob1D1 | 06-04-16 | 14:50

@Call on the attacker | 06-04-16 | 14:44
.
Zal mijn buurvrouw de rijksambtenaar wel wezen. 6 weken achtereen op vakantie. Tering. En dan ook nog alle andere schoolvakanties plus de stedentripjes in het weekend. Want dat heeft ze verdiend. En maar klagen. Dit soort types gaan ook rustig een jaar op sabbatical. Zeilen rond de Maladiven. Bij terugkomst staat het buro op het ministerie gewoon weer klaar.

Piet Karbiet | 06-04-16 | 14:50

Ook hier de burgerplicht inmiddels volbracht.
Gelukkig gewoon in het bejaardentehuis hiernaast. Geen drukte. Wel gespot: Turkse mevrouw die trots nog eventjes vermelde vet NEE te hebben gestemd.
Dat geeft de burger weer moed.

EefjeWentelteefje | 06-04-16 | 14:49

@dopinie Maak zelf pijltjes voor anderen! ;D

Mozes Langebroek | 06-04-16 | 14:49

Ah, van de Dijs, vers van de twitter: De financiële consequenties van een tegen bij Oekraïne-referendum zullen catastrofaal zijn voor NL. Denk na mensen en stem voor! #referendum

catastrofaal cq het licht gaat uit! PANIEK!

Binnenbaan | 06-04-16 | 14:49

Meh... Weinig spannende dingen hierin. Nu maar weer zelf nota's tikken dan.

Govermans | 06-04-16 | 14:47

Mijn burgerplicht is weer volbracht. En hoe. Door weer en wind op de pedalen, naar een vrijwel onvindbaar weggestopt lokaaltje (ver van waar normaal gesproken gestemd wordt bij verkiezingen). Geen pijl of aanduiding te vinden.

dopinie | 06-04-16 | 14:45

@tipo Based on de Hond. Niet eens serieus nemen die toei. Het is heel simpel: veel mensen werken en zelfs als zij een huisvrouw en / of stemgerechtige kinderen hebben wachten zij meestal allemaal tot dat vader thuis is zodat ze allemaal tegelijk kunnen stemmen. De Hond is een ramdebiel en zegt:

Nou, in 4 uur tijd is er dus 8% opkomen dagen, en 3 * 8 is geen 30%.

Mozes Langebroek | 06-04-16 | 14:45

@Maaiveld | 06-04-16 | 14:33
Je moet er wel bij vermelden dat dat grafiekje het verloop is van de opkomst, niet de opkomst zelf. 100% opkomst hebben we namelijk nog nooit gehaald, zelfs niet ten tijde van de opkomstplicht. De "100" in het grafiekje is dus de geïndexeerde opkomst, ongeacht of dat 30% of 80% is.
Wat het betekent is dat om ca. 16:00u de helft van de kiezers is opgekomen en dat de andere helft tussen 16:00 en 21:00 gaat. Dat komt ongeveer wel overeen met mijn ervaring als steambureaulid. Dus als er om 4 uur gemiddeld 15% van het totaal is opgekomen, dan wordt de 30% waarschijnlijk wel gehaald. Als ik nu naar de liveblogs in steden kijk dan is het ongeveer 12 tot 14% dus dat ligt op koers.

Stormageddon | 06-04-16 | 14:45

-weggejorist-

Rob1D1 | 06-04-16 | 14:44

In ieder geval gezien dat die belangrijke mevrouw even niet kon reageren omdat ze 6 weken aaneengesloten op vakantie was.

Verder is het vrij veel tekst en lastig te volgen omdat de geadresseerden en de afzenders zijn weggelakt. Daarvoor in de plaats is ook geen unieke code of iets dergelijks, zodat je moet raden wie er nu op wie reageert.

Call on the attacker | 06-04-16 | 14:44

www.trouw.nl...
BlowingBubbles | 06-04-16 | 14:34
Het is om te kosten idd, ik kan hier echt pislink van worden. Geen Europese burger die zich hierover uit mag spreken. Wederom wordt er weer soevereiniteit afgedragen aan Brussel die vervolgens gaat bepalen hoeveel asieleisers een land MOET opvangen. Revolutie graag.

XaleX_2 | 06-04-16 | 14:43

Er zijn natuurlijk nog mensen die pas om 17.30 uur door hun baas worden vrijgelaten. Die stemmen meestal na het eten. Wat beter weer zou ook helpen maar onze twee opa's hebben al gestemd.

Piet Karbiet | 06-04-16 | 14:42

Intrigerend, de persoonlijke beleidsopvattingen staan al in het briefhoofd.

frank87 | 06-04-16 | 14:42

Candy_Covered | 06-04-16 | 14:32
Alleen als vandaag blijkt dat mijn landgenoten het ook belangrijk vinden dat we baas in eigen huis blijven.....

BlowingBubbles | 06-04-16 | 14:40

Zouden ze in Oekraïne ook kunnen gebruiken.
Daar hebben ze meer aan dan 11 Miljard zonder afspraken.
monteur | 06-04-16 | 14:18
Zoals in Bulgarije waar bijna alle eu geld door corrupte overheid onder de eigen armen verdeelt wordt?

Blootkapje | 06-04-16 | 14:40

Weet iemand waarom de officiële uitslag pas op 12 april bekend wordt?
Gaan ze achter gesloten deuren nog een keer natellen of is dat een aluhoedje-gedachte van mij?

Candy_Covered | 06-04-16 | 14:36

Lalala Geld! | 06-04-16 | 14:28
Zie onderstaande, we hebben al bijna geen eigen land meer als het aan de eurocisten ligt. Ze geven gewoon extra gas. Als er vandaag geen duidelijk NEE komt, dan moeten we inderdaad concluderen dat we verloren zijn. www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/art...

BlowingBubbles | 06-04-16 | 14:34

Ik heb hier en daar gelezen dat sommige stem bureau's op stations al gesloten zijn,of sommige stem bureau's pas om 14.00 open gingen.Sommige gemeentes hebben liever geen democratie.

endtotrolling | 06-04-16 | 14:33

Steden zitten momenteel op schema iets onder 30%, provincie er iets boven: i.imgur.com/MLpwNFO.jpg

Maaiveld | 06-04-16 | 14:33

@BlowingBubbles | 06-04-16 | 14:26

Tja, nog een referendumpje dan maar?

Candy_Covered | 06-04-16 | 14:32

@Goatboy2014 | 06-04-16 | 14:26
Heb jij weleens gehoord van ene @widtvoet?

Prof. D.A.H. Vintik | 06-04-16 | 14:30

Ik geeft dit land echt op als we niet eens de opkomstdrempel halen...
Als er 'Ja' uitkomt, dan geef ik nog niet volledig op, maar dan is er eigenlijk al geen redden meer aan.
Een combinatie van beide is het officiële teken van het failliet van NL

Lalala Geld! | 06-04-16 | 14:28

En nu doorpakken! Richt de GeenPeil-Bindend Referendum partij op!

Vogelbeest | 06-04-16 | 14:28

Als er iets bijzonders in die documenten had gestaan, was het hier ongetwijfeld in chocoladeletters gemeld. Kennelijk valt er door de Calimero's van GS niet meer van te maken dan een suggestie.

bintang | 06-04-16 | 14:27

Kij. Eens naar de Twitter van jet Bussemaker
@Jet_Bussemaker: Ook als U tegen wil stemmen roep ik op gebruik te maken van dat democratisch recht. Let erop dat U dan 't hele vakje rood maakt. #referendum

Lees ik dat nu goed ?

Goatboy2014 | 06-04-16 | 14:26

Vooral heeeeeel veeel emailtjes uitgeprint. Weinig schokkends kunnen diagonaallezen. Ow, wel: 'er wordt samengewerkt met Geenstijl, wat natuurlijk voor veel reuring kan zorgen'. Reken maar.

Bass Trouble | 06-04-16 | 14:24

Mooi te lezen dat er bij de politiek en bestuurders in de lande het democratisch hart wèl op de juiste plek zit. Overigens; Twee duimen omhoog voor mijn gemeente (Helmond - 100% open) en het stemlokaal de Fonkel. De dames gaven bij iedere kiezer een heldere toelichting hoe het stemformulier te gebruiken.

PureYak | 06-04-16 | 14:24

monteur | 06-04-16 | 14:21
Tot nu toe is de opkomst vergelijkbaar met de opkomst tijdens Europese verkiezingen... heb ik vernomen.

XaleX_2 | 06-04-16 | 14:23

Ik snak nog steeds naar een opkomstprognose. Dus niet alleen een meting maar ook extrapolatie naar wat het bij sluiten stemlokalen zou moeten zijn.

Anyone?

Godsammekraken | 06-04-16 | 14:23

Ik hoor overal (BEHALVE OP TV-staatsgeheim /NOS) dat de opkomst nog in de meeste plaatsen onder de 10% is.. weet iemand wat dat betekend? Het is toch vrij normaal dat 2/3 van de stemmen 's avonds komt ofniet?

monteur | 06-04-16 | 14:21

Nexit polls.

Piet Karbiet | 06-04-16 | 14:19

Mooi hé wetgeving die mogelijk om de overheid te controleren. Zouden ze in Oekraïne ook kunnen gebruiken.

Daar hebben ze meer aan dan 11 Miljard zonder afspraken.

monteur | 06-04-16 | 14:18

Openheid voor iedereen altijd +1

TTimoNN | 06-04-16 | 14:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken