Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kiesraad jorist eigen stembureau-norm van internet

kiesraadvriendentoen.png De GeenPeil WTF van de Dag komt niet eens op naam van dat malle Vrij Nederland twitternetwerk onzinonderzoek. De bokaal gaat vandaag naar de Kiesraad. U weet: in heel het land worden stemlokalen gesloopt om de opkomst op 6 april te frustreren. Hoeveel stembureaus moet een gemeente eigenlijk instellen? Nou. Daar had de Kiesraad een helder advies over. Bovenstaande screenshot komt van Kiesraad.nl, via Google Cache. Daarin staat duidelijk in de tweede zin te lezen: "in de praktijk gaan gemeenten uit van 1200 kiezers per stembureau." Die pagina hebben we geraadpleegd toen we onze rechtszaak tegen Oldenzaal aan het bouwen waren. Maar als we op dit moment naar de url van die pagina gaan op https://www.kiesraad.nl/en/node/349, dan is die zin ineens verdwenen. Zie screenshot onder. WE DACHTEN DAT WE VRIENDEN WAREN, KIESRAAD! kiesraadfukkersnu.png En ondertussen loopt de kiezersdruk op Oldenzaal op van 1400 mensen per bureau bij de vorige verkiezingen, naar VIJFDUIZEND op 6 april. Voorbeeldcasus na de breek. UPDATE: Ook de Rijksoverheid jorist teksten van het internet: waarschuwingen voor kinderarbeid in Oekraïne plots verdwenen van website Economische Zaken. In Oldenzaal wordt wel 70% van het aantal stemlokalen gejorist. In het Overijsselse dorp wonen ongeveer 25.000 kiesgerechtigden. Deel je dat door de 18 stemlokalen die ze normaal gesproken neerzetten, dan kom je op een kleine 1400 personen per stemlokaal. Delen door de slechts 5 stembureaus die er op 6 april zullen staan, is dat aantal ineens VIJFDUIZEND kiezers gemiddeld per lokaal. In het centrum van Oldenzaal loopt die kiesdruk zelfs op tot boven de 10.000 bij 1 stembureau. En dat strookt zo slecht met de adviezen van de Kiesraad. Dat de Kiesraad z'n adviezen maar van de site gehaald heeft. Democratie, Nederland, iets met bananen. OldenzaalGR2014data-met-REF2016-Stembureaus534339.gif

Reaguursels

Inloggen

Oekraïne moet en zal die handelsverdrag krijgen. Allemaal een vooropgezet plan van de EU. Wij, als Nederlandse burgers kunnen hier een signaal afgeven dmv het referendum a.s 6 april. Of er naar geluisterd wordt is een tweede. Of wij daarna nog naar de overheid luisteren is 1+1=2. Den Haag, het wordt tijd dat u uw volk weer representeert ipv knielen voor Brussel.

Madrox | 22-03-16 | 09:47

Kwam ik toevallig ook nog tegen:
www.duurzamemeisjes.nl...
Bezorgde Muts | 21-03-16 | 19:05

Thanks voor de link. Is weer een andere manier om er naar te kijken!

Reacties zoals die van Serge op die site zijn echt tenenkrommend:
"Wat walgelijke bangmakerij om een land met eerlijke, hardwerkende en oprechte mensen buiten de EU te houden. Oekraine, en daarmee elk land ter wereld is heel wat meer dan een ieders favoriete actiepunt. Dat dat jullie hele wereld beheerst maakt het nog niet een reden om tegen te stemmen. Heb je je wel eens verdiept in de rijke cultuur van de Oekraieners? Hun muziek? Hun scheijvers? Hun mensen? Waarom stem je niet ja om de kans te krijgen je te verbinden met anderen?"

Alsof je een associatieverdrag nodig hebt om je te verdiepen in een andere cultuur. Als je het nu niet deed (met behulp van het internet) ga je dat n.a.v. een verdrag ook niet doen. Het domste argument om ja te stemmen tot nu toe naar mijn mening.

Halveneger | 22-03-16 | 08:01

Democratie: ik lig dubbel van het lachen. Dat huilen dat daarna onvermijdelijk gaat komen, stel ik nog even uit.

McMarx | 22-03-16 | 02:38

@Eduard Daams7832 | 22-03-16 | 00:26
Soms verdwijnt een reactie, omdat ze een database terugzetten of zo. Niet altijd meteen het ergste denken. Gebeurt mij ook wel eens.

Watching the Wheels | 22-03-16 | 00:55

-weggejorist-

Eduard Daams7832 | 22-03-16 | 00:26

De propaganda bij het journaal was dit keer ongekend. De staatsgreep tegen door een meerderheid van de Oekrainers gekozen president Janoekovitch wordt nu omgetoverd tot 'toen kozen de Oekrainers massaal voor Europa' en de 'journalist' sluit af met de claim dat 'de Oekrainers smachten dus naar een ja van Nederland'. Dat de staatsgreep tot een burgeroorlog tussen Oekrainers heeft geleid - en dat 'de' Oekrainers dus helemaal niet massaal voor Europa kozen - en dat een groot deel van de Oekrainers helemaal niet smacht naar een ja van Nederland is kennelijk te moeilijk om te rapporteren. Je kunt voor of tegen het verdrag zijn, maar dit is echt een journalistiek dieptepunt.

Fadz | 22-03-16 | 00:03

@Stormageddon | 21-03-16 | 16:37 Daar moet ik je gelijk geven. Met een professionele fotograaf zouden ze een heel eind gekomen zijn. Eigenlijk vond ik het een blamage voor het instituut. Maar nu ik weet dat ze corrupt zijn vind ik dat ze ronduit uitgelachen mogen worden, zoals ook zij menen de stemmers te mogen minachten.

belo | 21-03-16 | 23:49

Alleen al de overduidelijke sabotage van de democratie is een reden om tegen dat achterlijke verdrag te stemmen. Ik had eerst zoiets van pfff ik woon niet meer in Nederland het zal mij een worst wezen, nou ik heb vandaag toch maar eens geregeld dat ik op afstand kan stemmen. Mn ouders en broer/zus waren ook zo overtuigd. Dat zijn dan alweer 5 tegen stemmen erbij

BozeHenk | 21-03-16 | 23:37

Er staat KIEZERS en niet KIESGERECHTIGDEN.

Ze zijn misschien uitgegaan van bepaalde peilingen om de beslissing te maken. Sommige vroege peilingen schatten de opkomst op 26% (peil.nl) of 28% (I&O Research). Als je van de laagste uitgaat kom je uit op 1300 kiezers per stembureau, wat heel erg in de buurt komt van het advies van de Kiesraad.

La Cosa Nostra | 21-03-16 | 23:33

theteach | 21-03-16 | 23:10

Zie mijn reaguursel van eerder vandaag, wie er op tijd is mag stemmen, ook als dit na 21 uur zou gebeuren. Zie de kieswet.

H. Drievuldigheid | 21-03-16 | 23:18

Krijgen we die beelden die we herkennen uit 2e en 3e wereldlanden: Lange rijen voor de stembureaus en stembureaus die langer moeten openblijven. Want je gaat echt niet de deur dicht maken als er nog 100 mensen voor de deur staan. Dat staat heeeel slecht op de NPO ...

theteach | 21-03-16 | 23:10

Democratie is ook de grootste illusie in dit land.

Wynardtage | 21-03-16 | 22:28

De overheid als Linke Loetje.

De Geus | 21-03-16 | 21:44

@ telelezer

Graag gedaan! Onbegrijpelijk dat al die linkse gutmenschen hier niet gevoelig voor zijn. Het is dan wel ook moeilijk om verder na te denken..

Bezorgde Muts | 21-03-16 | 21:42

Zoals ik al eerder zei, op 6 april stem ik voor het laatst. Nederland is op.

OhJee | 21-03-16 | 21:37

Wanneer krijgen we die kiespassen trouwens?
Hier in de gemeente ten Boer nog niets ontvangen.
Maar Misschien hebben ze daarom ook wel minder stemlokalen geopend.

Gijsie | 21-03-16 | 21:28

PvdA was vandaag in de Indische buurt, in gesprek met bewoners over oa hun buurt en het referendum #pvdaindebuurt
https://twitter.com/jeroenfritz/status/711234321198260225?lang=nl

Jan Leul | 21-03-16 | 21:24

-weggejorist-

petgerrit53 | 21-03-16 | 21:19

spuitje11 | 21-03-16 | 16:12

Helaas spuitje11; HAFMO was in 2005 al de mening toegedaan dat referenda over de EU niet zouden mogen. Eerst was hij voor directe democratie, later blijkbaar alleen voor referenda die D66 welgevallig waren. Een goede D66 herken je tenslotte aan het verkwanselen van het eigen erfgoed, nietwaar?

OT mooie nick trouwens, zelfde strekking als de mijne

moutardeaprèslerepas | 21-03-16 | 20:17

@hotmint | 21-03-16 | 19:59
En dan wordt er precies bijgehouden wat iemand stemt, vooropgesteld dat er bij de overheid al een betrouwbare methode wordt gevonden om hackers buiten te houden, en dat ze een procedure hebben om de stemming onafhankelijk te controlerenen er niet gewoon een wenselijke stemming uit de overheidsserver rolt (goh wat toevallig, er komt precies uit wat de overheid wil... En: hee, de PvdA haalt gewoon 49 zetels. 40 meer dan de peilingen... Maar het is allemaal eerlijk gegaan hoor...)
Klinkt leuk, stemmen via DigID, maar lijkt mij niet zo'n goed idee.

Stormageddon | 21-03-16 | 20:06

Het zou zo mooi zijn wanneer iedereen naar de stembus zal gaan op D-day, maakt mij niet uit wat ze stemmen. Als ze maar stemmen. Chaotische toestanden, lange wachtrijen voor de stembureaus ik zie het al helemaal voor me. Ga verder dromen.

politiekincorrect | 21-03-16 | 19:59

Potkandriekus! (vandaag maar eens een ander woord)
Dit lijken me twee goede ontderwerpen voor kamervragen.
Kom op Marianne, zet m op! Ik stem op je.
.
Klein herhalio:
Via internet + DigiD stemmen zou dit allemaal veel goedkoper en democratischer kunnen maken.
Maar ja, dan krijgt den haag *echt* te horen wat NL vind...

hotmint | 21-03-16 | 19:59

Een corrupte boel is het die hun politiek als een soort geloof achterna loopt. Alles wat de top besloten is moet waar zijn omdat het zo is en dan moet de waarheid gewoon weggepoetst worden. 1984.

Patatter | 21-03-16 | 19:38

Ik heb mijn formulier op de brievenbus gedaan, vanwege buitenland. Formulier zal wel in de shredder verdwijnen door vervolgens te melden, niet ontvangen. Ik vertrouw ze voor geen cent.

EmilioEsteves | 21-03-16 | 19:02

Heerlijk die kinderlijke verontwaardiging, als de illusie van democratie wordt doorgeprikt. TPTB hebben reeds besloten.

Bertus Brulbroek | 21-03-16 | 18:55

-weggejorist-

Woehahahaa | 21-03-16 | 18:43

-weggejorist-

Woehahahaa | 21-03-16 | 18:43

-weggejorist-

Woehahahaa | 21-03-16 | 18:42

-weggejorist-

Woehahahaa | 21-03-16 | 18:42

fase 1: censuur van de media
fase 2: corrumperen van het kiessysteem
fase 3: ...
Korneel Kafka | 21-03-16 | 15:52

fase 4: Prophet

Sleutelplanktovenaar | 21-03-16 | 18:33

Met een opkomst van rond de 30% en een verwacht aantal nee stemmers van rond de 60%, kan je zelf berekenen hoeveel mensen van het totaal aantal stemgerechtigden tegen het verdrag hebben gestemd. Te weinig om beleid om te gooien dus. next

Gerard Leeflang | 21-03-16 | 18:18

Volgens mij lopen hier in NL een heleboel Cigarette Smoking Men rond....

PijlVader | 21-03-16 | 18:11

Korneel [email protected]

De waarheid komt nu een beetje boven tafel te komen !!

elcidisback | 21-03-16 | 18:04

Het enge is natuurlijk dat er mannetjes en vrouwtjes bewust bezig zijn dit soort van informatie te jorissen.
En dat ze daar opdracht voor krijgen.
Hoe George Orwell wil je het hebben?
Nog enger is dat we nooit zullen weten wie dat zijn.
Normaal is het als er binnen processen uitvoeren check en nog een check zit. En dat ontbreekt dus helemaal.
Er is niemand die ergens verantwoording voor hoeft af te leggen.

bakoenin | 21-03-16 | 18:01

Graaf van Egmont | 21-03-16 | 16:46
Daar ging mijn wijn op je laatste zin.

hurenisvoorpaupers | 21-03-16 | 17:56

Godver ,nog erger dan in donker Afrika hier .

fleurtje | 21-03-16 | 17:53

Te triest voor woorden.
En maar een grote mond hebben over de corruptie van andere landen.

meneervlieg | 21-03-16 | 17:50

"Verwarring bij Haarlemmers over datum stempas referendum"
http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemeo/article27925425.ece/Verwarring-bij-Haarlemmers-over-datum-stempas-referendum

Jan Leul | 21-03-16 | 17:46

Mijn vertrouwen in de overheid was al zo goed als nul. Nu is het per definitie nul. wie nu nog denkt dat de overheid het goed met ons voor heeft, spoort helaas niet. De overheid is alleen goed voor hunzelf en alle ambtenaren. De plebs zijn niet belangrijk zo blijkt en komen verder toch niet in actie. Er zal hier in Nederland toch een advocaat moeten rondrennen die hier een zaak van kan en wil maken. Er zijn godverdomme slechtere landen waar dit soort dingen beter geregeld zijn. En hoe zit het eigen met die waarnemers!? Die zouden we op 6 april wel kunnen gebruiken lijkt me, als ze tenminste niet aan de EU zijn gelieerd. Pislink word ik hiervan. Democratie my Ass!

PijlVader | 21-03-16 | 17:34

Dit zal toch niet de invloed zijn van de deal met Turkije?
Censuur?

Mannes | 21-03-16 | 17:30

Wat is die Nederlandse (r)overheid toch een volstrekt onbetrouwbaar instituut. Alles wat Rutte c.s. niet past wordt op de een of andere manier verdonkeremaand. Boeventuig !

Ik stel voor dat we op 6 april a.s. veel volmachten gaan verzamelen (max. 2 per stemgerechtigde) om het gedoe met Oekraine een halt toe te roepen.

klaas waak | 21-03-16 | 17:29

insensitive clod | 21-03-16 | 17:17
Vrijwilligers kunnen ook betaald worden. In dit geval krijgen zij presentiegeld, ongeveer €150 per man. Er zijn wettelijk minimaal 3 leden per stembureau. Kosten dus ten minste al €450 per stembureau.

Dommelsch | 21-03-16 | 17:26

En aangezien het meer om het idee gaat dan het referendum zelf. Gezien dit toch niet zal dragen. Is weer prima aangetoond in wat een schijnvertoning het allemaal weer is..

Neut | 21-03-16 | 17:23

insensitive clod | 21-03-16 | 17:17

duur kosten ? Echt waar joh ?

mr Fawlty | 21-03-16 | 17:21

En aangezien stembureaus door vrijwilliger bemand worden, is het het argument dat het te duur kost ook nogal onzinnig.

insensitive clod | 21-03-16 | 17:17

@Lupuslupus

Bedankt, maar die heb ik nog niet kunnen bekijken. Ben heel veel onderweg. Weet geeneens of ik hem heb ontvangen, maar zal volgende week m'n opgespaarde post bekijken en idd iemand machtigen.

provocativo | 21-03-16 | 17:16

Laat ze toch kloten, de kiesdrempel wordt ruimschoots gehaald en het resultaat zal een dikke NEE zijn. 'Het volk' is niet achterlijk en hoe harder de volksverlakkers dreigen, hoe harder ze zichzelf in de voet schieten.

De Nederlanders zijn 2005 nog niet vergeten.

mr Fawlty | 21-03-16 | 17:16

Nederland. Een land wat wél een wet heeft voor de maximale afstand tot een brievenbus(!), maar geen wet heeft voor de maximale afstand of zelfs maar het minimum aantal stembureaus per inwoner.

DutchMountain | 21-03-16 | 17:13

de VVD, het CDA en de PvdA de drie partijen die hun gouverneurs en burgemeesters liever benoemen. Het beeld van een oude schommelstoel op een Indonesische veranda en een hoop huishoudsters duikt onmiddellijk op. Ze zijn nooit democratisch geworden in den Haag.

BananaMonarchy | 21-03-16 | 17:13

Geef een signaal af aan de burgemeester en stem na 21.00 uur: Dankzij artikel J 30 van de kieswet: Artikel J 30
Zodra de voor de stemming bepaalde tijd verstreken is, wordt dit door de voorzitter aangekondigd en worden alleen de op dat ogenblik in het stemlokaal of bij de ingang daarvan aanwezige kiezers nog tot de stemming toegelaten.

H. Drievuldigheid | 21-03-16 | 17:11

Ow ik hoop echt dat het referendum snel voorbij is. Dan kunnen we eindelijk weer eens door met normale topics. Deze topics gaan ten koste van de andere.
Walter E. Kurtz | 21-03-16 | 16:51
Ik geloof dat je het belang van deze topics een beetje mist. Het is niet alsof we ieder jaar een referendum hebben en zeker niet een die de nep-democratie genadeloos blootlegt.

XaleX_2 | 21-03-16 | 17:10

In 2017 ook maar Rechts stemmen. PVV of zo.

Raider Twix | 21-03-16 | 16:59

Ik ga ze op 6 april helemaal de moeder stemmen.

Joris Draaksteker | 21-03-16 | 16:53

Het is weer niet fraai wat Geenstijl hier naar boven haalt. De Kiesverraad in bananenrepubliek NL. En war geschreven wordt over Hans va Mierlo die zich in zijn graf omdraait, het referendum in 2005 vond hij ook geen goed idee op dat moment omdat Wilders al aan de weg timmerde, van Mierlo was de laatste al net zo'n regent geworden als de rest van het stel is.
NL is helemaal niet zo'n geweldige democratie, in Frankrijk en in de VS bijvoorbeeld kun je de prefect, de burgemeester en/of de politiecommissaris kiezen. In NL is geen enkele persoon te kiezen, dat wordt lekker allemaal bedisseld door de kopstukken van de partijen. Bovenstaande voorbeelden versterken dit beeld, plus dan natuurlijk de tegenstand tegen referenda, we hebben er nu pas twee inclusief 6 april gehad, doorgaans allerhande openbare figuren.

Ruud5 | 21-03-16 | 16:53

Ow ik hoop echt dat het referendum snel voorbij is. Dan kunnen we eindelijk weer eens door met normale topics. Deze topics gaan ten koste van de andere.

Walter E. Kurtz | 21-03-16 | 16:51

Lupuslupus | 21-03-16 | 16:35
Inderdaad. Met die edelen is best te praten. Moeten er alles aan doen om de eindjes aan elkaar te knopen. Dat maakt ze nederig, maar met stijl. Zelf ben ik ook een normaal mens gebleven.

Graaf van Egmont | 21-03-16 | 16:46

Vageling | 21-03-16 | 16:27
Bedankt, ik heb hem opgeslagen.

Graaf van Egmont | 21-03-16 | 16:44

De uitslag is al bekend. De uitslag = de democratie is nep. Geenpijl heeft al lang en breed gewonnen.

XaleX_2 | 21-03-16 | 16:40

Tja, ergens klopte die zin ook niet meer he. Aangezien de praktijk in sommige gemeenten duidelijk anders is. Hoe droevig ook, geen norm is geen norm. Evident dat die er wel moet komen.

Dommelsch | 21-03-16 | 16:40

oke, en wanneer gaat die revolutie nu eindelijk eens van start?
zou leuk zijn als de macht weer bij het volk komt en deze lui verantwoordelijk worden gehouden voor hun daden.

razwanzel | 21-03-16 | 16:39

@belo | 21-03-16 | 16:25
Ik ben niet iemand die snel op uiterlijk oordeelt, maar eh... Ik dacht toch even dat het de hoofdrolspelers van De Laatste Downer met Johnny de Mol waren. Het lijkt de Jostiband wel. Hoe krijg je zo'n lelijke groep bij elkaar? Op elk kantoor en in elk bedrijf is er altijd wel eentje waarvan je denkt: ach gossie. Moet jij met zo'n hoofd door het leven? Zielig.
Maar dat is hier bij allemaal!

Stormageddon | 21-03-16 | 16:37

En de titel 'Graaf' is ook al 100 jaar uit de mode :-)
Eigenaar_IJsland | 21-03-16 | 15:54
.
Hier in Almelo hebben we nog een hele ECHTE graaf: de Graaf van Rechteren-Limpurg,wonende in Huize Almelo (google maar). In het verleden heb ik zelfs mijn toenmalige moestuin van hem gehuurd. We hadden afgesproken om elkaar te ontmoeten om e.e.a. te regelen en hij kwam aanrijden op een krakkemikkige damesfiets. Echt helemaal geweldig!

Lupuslupus | 21-03-16 | 16:35

In ieder geval mag de eindverantwoordelijke, PvdA boegbeeld Ronald Plasterk in 2017, en liefst eerder, voorgoed naar huis en zal de keuning, we gaan er van uit dat hij in deze kwestie niet on the take is, zijn koninklijke benoemingen niet herhalen. Ergo: We stevenen dus af op een geheel nieuwe kiesraad.

belo | 21-03-16 | 16:32

Zelfs deze wasknijper is niet meer groot genoeg om de inmiddels onwelriekende geur rondom dit referendum te maskeren :https://www.missmeubel.nl/shop/mega-grote-witte-knijper/

ja,diedus! | 21-03-16 | 16:32

Ik moet voor m'n werk naar het buitenland die week. Is er dan nog een mogelijkheid om te stemmen?

- EDIT: Je kan iemand machtigen om namens jou te stemmen -
provocativo | 21-03-16 | 15:28
.
Het staat notabene op de STEMPAS (aan de achterkant):
.
Wilt u een andere kiezer uit uw EIGEN gemeente voor u laten stemmen?
en
.
Wilt u een andere kiezer uit een ANDERE gemeente voor u laten stemmen?
en
.
Wilt u zelf in een andere gemeente stemmen? .

Lupuslupus | 21-03-16 | 16:29

Maar whodunnit? De kiesraad club heeft zelfs een ádministratief medewerker referenda' aangetrokken: Maaike van Hoboken zal het toch niet gedaan hebben? Dan toch vast niet in haar eentje: In opdracht van Jeroen Kraaijeveld, teamleider referenda? Hahaha! Of zou het hele zooitje www.kiesraad.nl/over_ons/secretariaat... er een maandagochtend over gebrainstormd hebben in opdracht van De Zeven www.kiesraad.nl/over_ons/leden_kiesra... En gaan er nou koppen rollen voor het saboteren van het eerste referendum?

belo | 21-03-16 | 16:25

Nu MOETEN we wel laten zien waar we van gemaakt zijn, mannen. Godverdomme wat kinderachtig dit.

Samba-boy | 21-03-16 | 16:25

Want een boven maffia praktijken!!!!Effe snel info weghalen, boeven zijn het!

vanrechteren | 21-03-16 | 16:22

Gaan we nog wel stemmentellers oproepen om de boel ter plekke s'avond te controleren en door te geven aan jullie Geen Peil?
Dat lijkt me deze keer namelijk broodnodig.

deraderendraaien | 21-03-16 | 16:21

Ik flyer strategisch in ultra PVV gebied. De Voor-gekkies mogen bijdehand doen op internet, terwijl ik in een middag tientallen Nee-stemmen ronsel muhahah. #jesuislonewolf

pluk-87 | 21-03-16 | 16:21

Ach, geheel in de norm van de orde van politieke draaikonten. Samenleving anno 2016 in onze bananenrepubliek in een afbeelding uitgelegd.
static.topyaps.com/wp-content/uploads/...

Vageling | 21-03-16 | 16:19

Zo zie je maar dat een verondersteld respectabel en solide instituut hun reputatie zomaar te grabbel gooit en tóch corrumpeert als als er een beroep op ze wordt gedaan. Wat levert het op ?!? is dan nu mijn vraag aan de jongens en meisjes van de kiesraad van bananenmonarchie Nederland.

belo | 21-03-16 | 16:16

Zoals El Rico Grande zegt "democratie Erdogan stijl". De aanloop naar dit referendum toont al glashelder aan hoe democratisch besturend Nederland eigenlijk is. Zelfs de kiesraad loopt aan het handje van plucheplakkend Nederland dat lijkt nu wel duidelijk en ook de Europese raad die is verzocht toe te zien op een eerlijke democratische verloop van dit referendum laat het afweten. Dat het ooit zover moest komen dat zon aanvraag nodig was zegt al alles. Man, man, man wat een zooi in dit land. Ik vraag me af hoe betrouwbaar de uitslag zal zijn.

Therapietje | 21-03-16 | 16:14

"boefjes zijn het"
Zeg maar gerust gore schoften.

Dostranamus | 21-03-16 | 16:14

Graaf van Egmont | 21-03-16 | 16:02

Ik ben niet verbaasd (erg zat) maar wel teleurgesteld (stupid me).

Sjors W. | 21-03-16 | 16:13

Hierom ben ik blij met een site als Geenstijl.nl. Je weet dat je belazerd wordt maar dankzij Geenstijl.nl weet ik waarmee, waarom, door wie en wanneer.

Yohean | 21-03-16 | 16:13

De democratie is een contract dat uw heersers eenzijdig kunnen wijzigen, zonder uw toestemming. Dat wordt intussen wel pijnlijk duidelijk.
Kapsi_Sarcoom | 21-03-16 | 16:07
Klopt, maar door hun arrogantie maken ze fouten. Pak ze individueel, sloop ze tot aan loonbeslag aan toe. Het kan in Nederland. Eens kijken waar die grote bek van de andere bestuurders blijft. Het zijn wat dat betreft net Marokanen,

hurenisvoorpaupers | 21-03-16 | 16:13

Rellen.

Neut | 21-03-16 | 16:12

Hans van Mierlo ligt met 5200 rpm te draaien in z'n kist.

spuitje11 | 21-03-16 | 16:12

Dat verdrag is natuurlijk een goede zaak. Nederland doet wat corruptie betreft niet veel meer onder voor Oekraïne. Het zijn onze broeders eigenlijk.

Graaf van Egmont | 21-03-16 | 16:10

Complimenten voor jullie speurwerk, Geenstijl!!!

R van Perzie | 21-03-16 | 16:09

Ik had nooit gedacht dat ik verkiezingsuitslagen in Nederland zou moeten gaan wantrouwen.

Harry Turtle | 21-03-16 | 16:09

@Jos Tiebent | 21-03-16 | 16:03
De wachtrij voor het stemlokaal bedoel je? Gouden tip, dat mag niet! Kun je dus ook maar beter niet doen voordat het Ja-kamp ermee aan de haal gaat.

Wat misschien wel leuk is, is om op de plaatsen waar normaal een stemlokaal was, en nu niet, een poster op te hangen. Hier is 6 Januari jaar GEEN stembureau. Red de democ....

DerUnterMensch | 21-03-16 | 16:08

sorry, kreeg serverfout.

hurenisvoorpaupers | 21-03-16 | 16:07

De ware aard van onze leiders komt naar boven. Het angstzweet loopt ze door de bilnaad en ondemocratische ingrepen worden klakkeloos toegepast om dit nare uitwas der democratie te frustreren.
De democratie is een contract dat uw heersers eenzijdig kunnen wijzigen, zonder uw toestemming. Dat wordt intussen wel pijnlijk duidelijk.

Kaposi_Sarcoom | 21-03-16 | 16:07

-weggejorist-

hurenisvoorpaupers | 21-03-16 | 16:07

Jongens, we kunnen ze hebben. Geloof me maar, ze zijn vaak te stom om voor duvel te dansen. Met een beetje tijd en geld. Zij onder de gordel, dan wij ook. En zo duur hoeft het allemaal niet te zijn. Er is altijd wel een reden te vinden om ergens aanstoot aan te nemen. Maar pak ze persoonlijk anders ben je kansloos.

hurenisvoorpaupers | 21-03-16 | 16:07

@Jos Tiebent | 21-03-16 | 16:03
D=Demagogen?
*gokje waagt*

necrosis | 21-03-16 | 16:06

Ambtelijk top = altijd ratten wanneer het om dit soort zaken gaat. Never nooit te vertrouwen. Walgelijke inquisitie bah.

ecologiste | 21-03-16 | 16:06

Na Die Lügenpresse nu ook Die Behördenlügen.

Thomas333 | 21-03-16 | 16:06

Nu de burgers over meer informatie beschikken, is het moeilijker geworden om te verhullen dat we in een dictatuur leven. Dictators hebben zo hun manieren om dingen naar hun hand te zetten. Verwacht niet dat de stemmen eerlijk geteld zullen worden.
Ik zal niet oproepen tot geweld, maar het beeld van massa's die met hooivorken naar Den Haag trekken komt toch steeds in mij op.

ugur | 21-03-16 | 16:05

Stormageddon | 21-03-16 | 15:59
Kudt, wat was ik typende? 2017 natuurlijk.
*de hond uit gaat laten na zoveel onbenul*

Graaf van Egmont | 21-03-16 | 16:05

De kiesraad moet straks het referendum geldig/correct verklaren. Dat kan alleen achteraf. Wie het niet eens is met die beslissing kan bezwaar aantekenen.

Als straks blijkt dat de uitslag u niet zint in gemeenten met een duidelijke correlatie tussen aantal stembureaus en het opkomst percentage, dan heeft u een mooi handvat om die gemeenten op extra kosten te jagen. Dan wordt het referendum in die gemeenten overgedaan zonder extra middelen.
Dan geldt goedkoop is duurkoop.

Hetzelfde geldt voor de komende begroting op Prinsjesdag. Denkt u dat er een kostenpost voor de permanente referendumcommissie in staat? Tegen die tijd draait de verkiezingsretoriek op volle toeren.

Denkt terug aan de kamerverkiezingen na de NEE van 1 juni 2005.

BraadWorstLul | 21-03-16 | 16:05

@Graaf van Egmont | 21-03-16 | 16:02
Klopt. Kinderarbeid is opeens ook miraculeus verdwenen uit de Oekraine. Althans, volgens de Nederlandse overheid.
politiek.tpo.nl/2016/03/21/en-toen-was...

Stormageddon | 21-03-16 | 16:05

En dan vinden die klootzakken van de overheid lees links gekkies het gek dat de verharding van de maatschappij een feit is. Verlakkers van het ergste soort.

Rest In Privacy | 21-03-16 | 16:04

Eigenaar_IJsland | 21-03-16 | 15:54
Niet waar IK woon. Comte is nog een gangbare titel hier. En daar laat ik het bij.

Graaf van Egmont | 21-03-16 | 16:04

Als ze bewijzen moeten verwijderen om hun gelijk te behalen bewijst dat vooral dat ze geen gelijk hebben. En op die manier lijkt de overheid nu toch vooral twee dingen te bewijzen. Ten eerste, de gang van zaken rondom het aantal stembureaus is NIET goed, en ten tweede, het verdrag met Oekraïne is NIET goed. Naar vrije interpretatie van de overheid.

DerUnterMensch | 21-03-16 | 16:03

Waar staat de D in D'66 eigenlijk voor... PS: gouden tip = flyeren in de wachtrij.

Jos Tiebent | 21-03-16 | 16:03

Sjors W. | 21-03-16 | 15:53
Ik denk dat elk ministerie de opdracht heeft gekregen om verwijzingen op hun sites, wat er allemaal in OE niet deugt, te verwijderen. De mensen zouden eens door krijgen met wat voor bananenrepubliek we een accoord sluiten.

Graaf van Egmont | 21-03-16 | 16:02

@hurenisvoorpaupers | 21-03-16 | 15:56
Nooit gemerkt dat sommige burgemeesters juist weer in de landelijke politiek terechtkwamen?
(Ik noem een Guusje)....

necrosis | 21-03-16 | 16:02

@Graaf van Egmont | 21-03-16 | 15:53
Ik wil ook in 1917 stemmen. Weg met Troelstra!

Stormageddon | 21-03-16 | 15:59

Sorry verkeerde topic 15.56. Maar procedeer ze helemaal naar de mallemoer. Ik hoor het plan van aanpak wel.

hurenisvoorpaupers | 21-03-16 | 15:59

Schijndemocratie is waar we in leven. En we geloven er met z'n allen in.

alusion | 21-03-16 | 15:58

Duidelijk bewijs dat sluiten van stemhokjes in opdracht van is, gelukkig zijn er ook nog genoeg gemeentes die geen stemhokjes sluit, hopelijk uit principe.

niemand specifiek | 21-03-16 | 15:58

Dit bevestigt voor mij een hoop onderbuikgevoelens die ik had over dubbele agenda's. Mijn Geenpeil ondersteuning is zojuist opgeschaald van semi-passief naar actief.

robbah | 21-03-16 | 15:57

Deze sabotage gaan jullie toch niet accepteren? Pak die burgermeester persoonlijk en procedeer hem kapot. Ik zie de crowdfunding tegemoet.

hurenisvoorpaupers | 21-03-16 | 15:56

De beelden van de wel aanwezige maar onderbezette stembureaus op 6 april worden wel mooi. Lange rijen van mensen die hun stem willen uitbrengen die zich beklagen. De ja stemmers haken af maar de NEE stemmers zullen wachten want hun wraak is zoet!
Hypno2050 | 21-03-16 | 15:27

Ik hoop dan dat het die kant op gaat! Hopelijk wordt de opkomst van minimaal 30% wel gehaald en als in dat geval de potentiële ja-stemmers afhaken wegens te lange wachtrijen dan kan het bijna niet anders dan dat het aantal nee-stemmen overtuigend is ( waarmee dan mogelijk de poepert zal worden afgeveegd door het kabinet)
7 april weten we weer wat democratie in dit land betekent!

loze stijl | 21-03-16 | 15:55

@Graaf van Egmont | 21-03-16 | 15:53
En de titel 'Graaf' is ook al 100 jaar uit de mode :-)

Eigenaar_IJsland | 21-03-16 | 15:54

Democratie is verrekte hard werken als de machthebbers het er niet mee eens zijn. Hup Geen Peil.

Koos Knak | 21-03-16 | 15:54

Ik vind vooral die update heel, heel eng. Dat is geen praktische frustratie, maar bewuste ideologische beslissing.

Sjors W. | 21-03-16 | 15:53

@mevr.Kribo | 21-03-16 | 15:49
Wat heeft u toch met Kobus?

necrosis | 21-03-16 | 15:53

Het lijkt me een strak plan om in 1917 (of zoveel eerder als nodig) alleen nog maar te stemmen op een partij die het bindend referendum en een Nexit in zijn programma heeft staan. Zijn die partijen er niet, dan blijven we gewoon thuis.

Graaf van Egmont | 21-03-16 | 15:53

Jullie denken toch niet dat dit nep-kabinet dat nep-referendum serieus neemt? Hah.
Serieus neemt ja, zonder spuug

Ali Bi | 21-03-16 | 15:53

fase 1: censuur van de media
fase 2: corrumperen van het kiessysteem
fase 3: ...

Korneel Kafka | 21-03-16 | 15:52

@LaPanerola | 21-03-16 | 15:48
Daar ben ik het niet mee eens als de minderheid via trucjes de meerderheid bepaalt.

necrosis | 21-03-16 | 15:52

Smeerlappen, die leden van de kiesraad en oliedom! Dit vertrutte stelletje PvdA, CDA, D66 en VVD anti democraten, zijn antieke idioten die nog steeds niet in de gaten hebben dat al hun gekonkel en gekuip voor de huidige snelle media, niet lang verborgen blijft. Graag nog ff de namen van deze top-klunzen; verzoeken Kobus en.....

mevr.Kribo | 21-03-16 | 15:49

LaPanerola | 21-03-16 | 15:43
De mijne ook. En het is gek, die gedachte bekruipt me ook steeds maar weer. Theoretisch en praktisch kunnen ze de helft van de enveloppen weggooien als zijnde niet ontvangen. En de schuld kan dan overal liggen. Vooral bij de post natuurlijk.
Je stuurt je stem weg, maar je geeft ook alles uit handen.

Graaf van Egmont | 21-03-16 | 15:48

Democratie is simpel. De meerderheid bepaalt.

LaPanerola | 21-03-16 | 15:48

@General McAuliffe | 21-03-16 | 15:43
Dat lijkt me een prima plan!

necrosis | 21-03-16 | 15:47

Je suis het volk

Watching the Wheels | 21-03-16 | 15:47

Mochten de stemlokalen niet op tijd dicht kunnen, maar wel op tijd dicht gaan om te kunnen tellen, is de uitslag volgens mij ook ongeldig.
Maar er staat vast wel ergens in de kieswet dat het dan OVER moet (hoop ik). Is het Rijk TWEE keer zoveel kwijt.
Maar daar hebben ze vast nog niet over nagedacht.

Bijtendehond | 21-03-16 | 15:46

Het risico van een overvloed van dit soort praktijken is dat men denkt: 'laat ook maar'. Dat mag dus niet gebeuren. If we tolerate this, our children will be next.

LaPetite | 21-03-16 | 15:46

Even lekker naar het postkantoor gewandeld en de oranje brief gepost. Wat een heerlijke dag om "hell no" te stemmen. En nu ook mijn vrouwtje haar "vote" aftroggelen en Trump stemmen. Democatische plicht weer voldaan.
Btw, wat een lafbekken actie van de kiesraad, sneue ambtenaartjes.

Fuck-a-duck | 21-03-16 | 15:45

Democratie is veel te ingewikkeld om in een referendum te stoppen

Drenthie | 21-03-16 | 15:45

Het is dat ik in het buitenland woon, maar ik zou op 6 april maar mee gaan tellen, want daar heb ik na deze bananenactie nog veel minder vertrouwen in....
Tering wat een ellende zeg.
Maar ja, het goede nieuws is dat de boven ons gestelden blijkbaar zeven kleuren schijten voor het volk.

Wir sind das Volk!

De Droit | 21-03-16 | 15:44

necrosis | 21-03-16 | 15:31
Nederland rekent niet in absolute getallen. Daarom doen wij altijd als braafste jongetje van de klas vooraan. We leveren graag onze jongens om in Afghanistan te sneuvelen, of Mali, of wherever. Nederland doet er toe tussen de grote jongens in de wereld.
Maar ja, als het op absolute getallen aankomt blijven we elke keer het loodje leggen.

Graaf van Egmont | 21-03-16 | 15:44

Stemlokaal is open van 7.30 tot 21.00 uur, dus 810 minuten.
Oldenzaal centrum, 10.000 oproepen, opkomst zeg 50%. Dit is netto 5.000 stemmers, dus elke 7,5 seconde een stemmer. Als ze tenminste netjes gespreid over de dag komen. Wie dat voor mogelijk houdt hoort eerder in een inrichting dan in een bestuur. Of de stemmers lopen gefrustreerd weg, wat de voorspelling van de diversde gemeentes daarmee doet uitkomen.
Zelfs al houdt je de voorspelling aan van burgemeester Theo (PvdA, what else, VVD?) aan van 33% dan heeft het stemlokaal per stemmer maximaal 14,5 seconde, cet. par.
Als er 70 % gaat komen loopt de bemanning van het stemlokaal al ergens in de ochtend gillend en trillend weg.

H. Drievuldigheid | 21-03-16 | 15:43

Gelukkig al vanuit het buitenland gestemd. Nu maar hopen dat mijn stembiljet niet kwijtraakt zoals het Srebrenica filmrolletje.

LaPanerola | 21-03-16 | 15:43

Simpel op te lossen. Gewoon het salaris van een burgemeester koppelen aan het aantal stembureaus in plaats van aan het inwoneraantal van de gemeente.
Voor de burgemeester van oldenzaal betekent dit dat zijn salaris met een factor 5000/1400 (=3,5) verlaagd kan worden.
Heb je die stembureaus er morgen meteen bij.

General McAuliffe | 21-03-16 | 15:43

We worden gepiepeld!
Zelfs door de Kiesraad!
Alles geoorloofd om de kiezers te ontmoedigen.
Wat een achterbakse soap begint dit te worden.

Schietmijmaarlek | 21-03-16 | 15:42

Als we ervan uit gaan dat die 10000 kiezers in het centrum zich gelijkmatig over de dag verdelen en dat de stembureaus open zijn van 7.30 tot 21:00u (in totaal 810 minuten). Dan zou het stembureau een kiezer per 4 seconden moeten verwerken. Dat zijn snelle ambtenaren.

Zelfs in een ideal scenario, waarbij de bovengenoemde 5000 kiezers per bureau zich homogeen verspreiden over Oldenzaal en de beschikbare tijd, dan moet een stembureau elke 9 seconden een kiezer verwerken.

Ik vrees dat er na 6 april een paar mensen overspannen thuis zitten...

ir.Bob | 21-03-16 | 15:42

Als we ervan uit gaan dat die 10000 kiezers in het centrum zich gelijkmatig over de dag verdelen en dat de stembureaus open zijn van 7.30 tot 21:00u (in totaal 810 minuten). Dan zou het stembureau een kiezer per 4 seconden moeten verwerken. Dat zijn snelle ambtenaren.

Zelfs in een ideal scenario, waarbij de bovengenoemde 5000 kiezers per bureau zich homogeen verspreiden over Oldenzaal en de beschikbare tijd, dan moet een stembureau elke 9 seconden een kiezer verwerken.

Ik vrees dat er na 6 april een paar mensen overspannen thuis zitten...

ir.Bob | 21-03-16 | 15:42

Dat is niet kies raad. 6 april Nee, Tegen, F*ck de EU ... al moet ik een kwartier reizen en een uur in de rij staan.

Watching the Wheels | 21-03-16 | 15:41

Politici zitten ook helemaal niet op democratie te wachten. Die vinden het systeem van mensen een maandje voor de verkiezingen van alles voorliegen om daarna 4 jaar lang ongehinderd hun gang te kunnen gaan wel best. En dat geldt voor zowel Den Haag als de gemeentepolitiek.

sinar2 | 21-03-16 | 15:41

Dit is democratie Erdogan-style.
De rechtbank heeft gezegd dat er maar een stembureau per gemeente moet zijn. De gemeente Amsterdam kan dus een stembureau neerzetten in de Baarsjes. Succes!

El Rico Grande | 21-03-16 | 15:40

Ik neem aan dat als Igor Dury and the Blockheads straks hier voor de poort staan, dat ze ook een aantal regels uit het wetboek van strafrecht gaan deleten. Die over vrouwenhandel bijvoorbeeld.

Cuyahoga | 21-03-16 | 15:39

De wet is vrij helder op dit punt: gemeenten zijn verplicht om zijn inwoners de mogelijkheid te geven te kunnen stemmen. In principe is dan 1 stembureau ook genoeg, zelfs in een stad als Amsterdam. Als de gemeente Amsterdam alleen in de Stopera een stembureau zou inrichten voldoen ze in principe aan de wet.
Het gemiddelde van 1 stembureau per 1200 stemgerechtigden is een gemiddelde waarvan in de praktijk is gebleken dat er dan zo min mogelijk wachttijden zijn en er relatief snel kan worden geteld, maar het is geen wettelujke verplichting. Gemeenten zijn er helemaal vrij in. Maar het is natuurlijk wel raar als je bij waterschapsverkiezingen en EU verkiezingen de praktische norm aanhoudt waarbin amper 30% opkomt, en dan bij eenzelfde verwachte opkomst (die nergens op gebaseerd is) opeens gaat besluiten om veel minder stembureaus in te richten.

Stormageddon | 21-03-16 | 15:39

@OmeLenin | 21-03-16 | 15:24
Corrupt LANDJE?
45 miljoen inwoners is best veel, zeker als ze toetreden tot de EU, aangezien aantal inwoners evenredig is met de zwaarte van de stem.
Of dacht je dat de stem van Rutte (17 mio inwoners) net zo zwaar weegt als de stem van merkel (80 mio), of die van Polen, of Turkije of..... Oekraïne?
Griekenland telt 11 Mio inwoners, you do the math!

necrosis | 21-03-16 | 15:31

6 april. Vroeg opstaan. Naar het stembureau. Dan door naar de trein. Naar Oldenzaal. In de rij staan. #JesuisOldenzaal

Sneeschuiver | 21-03-16 | 15:29

Oldenzaal kunnen ze als gemeente beter opheffen. Achterbakse jankpolitici die de heropening van vliegveld Twente continu hebben gefrustreerd onder het mom dat vliegveld Twente te kleinschalig zou zijn. Zelf is het een inteeltdorp van nog geen 32.000 inwoners en ontbreekt het aan schaal en kwaliteit om fatsoenlijke bestuurders voort te brengen. Opheffen en binnen gemeente Enschede onderbrengen.

Norman N. Warden | 21-03-16 | 15:29

Google -karma- cache is a bitch Kiesraad!

reaguurbot | 21-03-16 | 15:28

Ik moet voor m'n werk naar het buitenland die week. Is er dan nog een mogelijkheid om te stemmen?

- EDIT: Je kan iemand machtigen om namens jou te stemmen -

provocativo | 21-03-16 | 15:28

De beelden van de wel aanwezige maar onderbezette stembureaus op 6 april worden wel mooi. Lange rijen van mensen die hun stem willen uitbrengen die zich beklagen. De ja stemmers haken af maar de NEE stemmers zullen wachten want hun wraak is zoet!

Hypno2050 | 21-03-16 | 15:27

We hebben het referendum al gewonnen wat mij betreft. Aan alles van de afgelopen 6 maanden hangt een luchtje. Het is duidelijk dat de democratie al lang verleden tijd is.

Dubz | 21-03-16 | 15:27

Gewoon die oude pagina bij de casus voegen. Dan mogen ze daarna zelf uitleggen waarom die zin weg is.

Jan Toeternuitje | 21-03-16 | 15:27

Man, m.... Laat ook maar!

SpiritusSancti | 21-03-16 | 15:26

Zeer kwalijk, juist de kiesraad dient volstrekt onpartijdig, onafhankelijk en neutraal te zijn en blijven. Als de kiesraad dat niet meer is valt het vertrouwen rond de uitslagen bij verkiezingen weg en is de democratie ten einde.

seven | 21-03-16 | 15:26

Man, man, man.....

SpiritusSancti | 21-03-16 | 15:25

Ook een paar trekpoppen daar bij de Kiesraad!

BigShow | 21-03-16 | 15:25

Man, man, man.....

SpiritusSancti | 21-03-16 | 15:25

Zal die zin in opdracht van Pechtold zijn verwijderd? Of heeft GroenLinks weer een ongewassen knokploeg afgestuurd op de kiesraad? Of werkt de kiesraad misschien in opdracht van de PvdA?

Uw Psychiater | 21-03-16 | 15:24

boefjes zijn het

bitvakker | 21-03-16 | 15:24

Wat hebben die mensen sowieso met Oekraïne? Willen ze zo graag nog zo'n corrupt landje de EU in? Zijn er al genoeg van wat mij betreft.

OmeLenin | 21-03-16 | 15:24

Voor den haag is democratie ook veel te belangrijk om over te laten aan het volk.

Glasgow Argus | 21-03-16 | 15:23

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken