Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Steunzender Starink: 'Problemen in Oekraine zijn ontstaan door het EU associatieverdrag'

Geinige video is geinig. Bovenstaand fragment komt uit een lezing die Laura Starink in november 2014 gaf aan studenten van de TU Delft. Laura Starink is de voormalige NRC-redactrice die samen met NRC-collega Hubert Smeets in ruil voor drie ton subsidie als steunzender van MinBuZa Koenders optreedt. Mevrouw Starink is enorrrjm Oekraïnefan want 'Ons Soort Mensen gaat daar altijd op vakantie' (haar woorden), dus ze wil graag dat Nederland op 6 april 'ja' zegt tegen het associatieverdrag. Maar wat zei ze in november 2014 in Delft? "Er was niets aan de hand in Oekraïne vóórdat het krankzinnige scenario rond het associatieverdrag begon", "De EU is er met open ogen ingetuind", "Als er geen verdrag was gesloten, waren er geen 5000 mensen gestorven, daar zit wat in" en "Het associatieverdrag is idioot." Mevrouw Starink hekelt in het fragment hierboven ook - zeer terecht - de Russische militaire agressie jegens Oekraïne, een actie waar het Westen nooit op gerekend had. Maar dat bewijst eigenlijk des te meer: de EU had zich nooit moeten vergalopperen in Oost-Europa met een naïef associatieverdrag dat, quote Nederlandse ambassadeur in Oekraïne, "door volstrekt apolitieke mensen is opgesteld." Toch, mevrouw Starink? Hele video hierrr.

Reaguursels

Inloggen

'Het volgen van @LauraStarink1 en het weergeven van de Tweets van @LauraStarink1 is voor jou geblokkeerd.'
Wanneer je vraagt waar die draai vandaan komt.
Het ja-kamp is rotter dan de staat van Denemarken.

gentle giant | 11-03-16 | 18:58

@RoBD=Skullfucker.
Zowel het Duitse, Turkse en Britse leger zijn qua omvang weldegelijk kleiner dan het Russische leger. Dit geldt zowel voor de troepen in actieve dienst als voor getrainde oproepbare reservisten.

Pakeha | 10-03-16 | 09:28

Vanavond mag het andere geluid ook aanschuiven bij de VARA/NPO/NOS ? Nope. Zo doen ze dat niet.

Rest In Privacy | 09-03-16 | 18:12

En toch heeft ze gelijk: als de EU dat associatieverdrag niet had doorgezet, hadden we nu geen Ukraïne crises en geen compleet failliet Ukraïne op kosten van de EU belastingbetaler.

Raider Twix | 09-03-16 | 16:31

Een ongelofelijke hoop mensen weet niet eens dat we ueberhaupt een referendum hebben,
@telelezer | 09-03-16 | 15:41
Onzin, effe goed lezen, 72,6% weet er nu al vanaf, terwijl de campagnes nog moeten beginnen.
en hier een goeie kieskompaswijzer van trouw, die prima genuanceerde informatie geeft en je vanzelf wel gaat stemmen (waarschijnlijk TEGEN).
www.trouw.nl/tr/nl/4324/referendum/int...
Verspreid die link !!!

louis6227 | 09-03-16 | 16:17

-weggejorist-

louis6227 | 09-03-16 | 16:14

@Feynman
Een mens zou bijna (of juist niet) hopen dat het westen over een paar jaar ipv grondtroepen robots als vervanger v grondtroepen kan inzetten.
Met de oorlog om uit een depressie te komen of om het volk een externe vijand te bieden, daarmee ben ik het helemaal eens. Denk dat heer Poetin en heer Erdogan daar iid mee bezig zijn. Heb wel de hoop dat er genoeg "leiders" zijn in Rusland die zoveel bezittingen in het westen hebben dat ze een volle clash niet aangaan. Samen metbde angst dat ze, als er teveel troepen richting oorlog Oekraïne etc worden, ze te kwetsbaar worden richting China.
(PS, Koreaanse slet, lees je mee? Ik zeg zomaar iets lelijks over Poetin!)

RoBD=Skullfucker | 09-03-16 | 16:09

Denk door kapitaal krachtige communisten.. Ofwel menselijke cultuur..

Neut | 09-03-16 | 15:59

""De Baltische staten in gedachten houdend die hetzelfde in 1991 hebben meegemaakt, zal ik tóch ‘ja’ stemmen.
@ Pastduiven Verkwil | 09-03-16 | 15:37
Het is wel even een groot verschil of je gedwongen lid bent van de oude USSR of dat je binnen gelokt wordt met miljarden door die andere EU(SSR) die je land verbiedt om handel te drijven met je buurman(het nieuwe Rusland)
Kom nou toch zeg... leest u wel eens kranten?

telelezer | 09-03-16 | 15:45

Een ongelofelijke hoop mensen weet niet eens dat we ueberhaupt een referendum hebben, laat staan dat ze weten waar het om gaat.
Kom op GeenPeil maak reklame, reklame, reklame, voor het te laat is!
http://www.telegraaf.nl/binnenland/25352225/___Weinig_weet_van_referendum___.html
Maar ach, het aloude spreekwoord zegt immers: een volk krijgt de regering (lees: de ellende) die het verdient

telelezer | 09-03-16 | 15:41

Ja het is onze fout dat Rusland oorlog voert in Oekraïne! Weg met ons!
GeenStijl lijkt wel zo'n links vies clubje te worden

artijn | 09-03-16 | 15:36

Het is gewoon de schuld van Wilders.. (toch..?)

telelezer | 09-03-16 | 15:35

RoBD=Skullfucker | 09-03-16 | 13:26
1) Beide zijn een dictatuur. Klopt wel dat Poetin meer zelf moet verzinnen.
2) Rusland kan ook ons binnenvallen. Deden ze al in associatieverdragpartner Oekraïne & Georgië.
3) Dan kijk je te veel naar in actieve dienst. Kijk eens inclusief reservisten. Dan staat USA gewoon onder beide Korea`s, Vietnam, China & India. Finland is het eerste Europese land.
4) Dat is dus precies wat we verleerd zijn. Zie USA in Irak & Afghanistan of de EU in Libië.

Als je dan gaat kijken hoeveel mensen je op de grond nodig hebt om een land te bezetten en een land daarna te democratiseren, moet je dus meer mensen sturen dan in Irak en Afghanistan gebeurd is. USA heeft 6 biljoen dollar in die put gegooid. Irak is in handen van IS & 1 sektarische groep die de andere onderdrukt, kent nu meer zinloze burgerdoden per jaar dan ooit onder Saddam. Afghanistan valt langzaam weer onder de Taliban met een westers poppenspel in Kabul. Top investering.

Uiteindelijk kom je in de fase boots on the ground. Een bewapende westerse militair kost ongeveer een ton en die mag niet sterven. Bij IS, Fatah of Hezbollah kost dat hooguit een AK47 van 100 dollar, die de meeste militairen nog zelf betalen ook.

Daarom is het Franse Vreemdelingen Legioen in Irak & Afghanistan als eerste ter plaatse geweest. Operation Human shield. Geen politieke gevolgen bij een hoge bodycount.

USA is vaak genoeg uit een economische depressie gekomen door een oorlog te starten. Gaat misschien gewoon weer gebeuren.

Feynman | 09-03-16 | 15:23

Het wordt steeds gekker.
Zo gek, dat het gewoon vermakelijk begint te worden.

MogeWijEveOvergeve | 09-03-16 | 14:43

@lingo star | 09-03-16 | 14:05 "de reactie van Rusland op het associatieverdrag vindt zij buiten enige proportie. Daar zit ook wat in."
.
De reactie van "het Westen" op de voorkeur van de Oekrainse regering voor voortzetting van de handelsbanden met Rusland, was een door de VS aangestuurde bloedige staatsgreep en een vuile oorlog tegen de oppositie in het Oosten. Dat is niet "buiten enige proportie" volgens goedmeisje Starink?

ben kokhals | 09-03-16 | 14:27

@Feynman | 09-03-16 | 12:30 "Het westen verward haar capaciteit om een veldslag te winnen, met haar capaciteit een oorlog te winnen."
.
Welke oorlog? "Washington is responsible for the destruction of Yugoslavia and Serbia, Afghanistan, Iraq, Libya, Somalia, and part of Syria. Washington has enabled Saudi Arabia’s attack on Yemen, Ukraine’s attack on its former Russian provinces, and Israel’s destruction of Palestine and the Palestinian people.
The American state’s murderous rampage through the Middle East and North Africa was enabled by the Europeans who provided diplomatic and military cover for Washington’s crimes." www.paulcraigroberts.org/2016/03/04/mu...

ben kokhals | 09-03-16 | 14:10

Laura Starink geeft de schuld niet aan het westen, de reactie van Rusland op het associatieverdrag vindt zij buiten enige proportie. Daar zit ook wat in.

lingo star | 09-03-16 | 14:05

@vanrechteren | 09-03-16 | 13:38 "5000 doden, door de EU! Dat moet wel een foute club zijn, met zoveel lijken!"
.
Inderdaad, en dat is inmiddels alweer meer dan 8000 burgerdoden en een paar miljoen vluchtelingen, merendeels naar Rusland en Belarus. Daar hoor je Samsom en Rutte niet over. Een associatieverdrag dat over lijken gaat zal hun nachtrust niet verstoren.

ben kokhals | 09-03-16 | 13:59

Voor 3 ton stap je wel even over een stapeltje van 5000 lijken heen .

Castor12 | 09-03-16 | 13:49

Dit lijkt mij een heel nare vrouw.

bft | 09-03-16 | 13:39

@Panos88 | 09-03-16 | 12:56 "En dat Rusland vervolgens zonder enige serieuze diplomatie de Krim op wandelt is natuurlijk volkomen logisch"
.
Rusland is als vanouds al op de Krim. Heeft daar sinds jaar- en dag een uiterst belangrijke en strategische marinehaven (waar het sinds de onafhankelijkheid huur voor betaalde aan Kiev) die de VS/NAVO wilde inpikken futuristrendcast.wordpress.com/2014/0... Vandaar dat de VS/NAVO zo pissig zijn.

ben kokhals | 09-03-16 | 13:38

5000 doden, door de EU!
Dat moet wel een foute club zijn, met zoveel lijken!

vanrechteren | 09-03-16 | 13:38

De bewoners van de Krim is in ieder geval een hoop ellende bespaard gebleven. Hoop dat het ook goed gaat met de rest van de bevolking, incl de 800.000 Oekrainers die naar Rusland gevlucht zijn.

Mark_Pugner | 09-03-16 | 13:37

@Panos88 12:56
Inderdaad, het was al honderd jaar behelpen. Maar er was wel een evenwicht, zij het wankel. En dat evenwicht is door EU-onozelaars verstoord. Onbedoeld waarschijnlijk, uiterst naïef, amateuristisch, maar dat neemt niet weg dat ook ik vind dat zij Rusland maar één keuze gaven: de Krim bezetten. Vergelijk het maar met Cuba destijds. Je wilt geen vijandelijke kernraketten aan de grens van je land.

RoBD=Skullfucker | 09-03-16 | 13:32

@Feynman 12:30
Vier opmerkingen:
1. De vergelijking tussen de Russische bevolking en de aanhangers van Fatah en consorten is een beetje raar. Je vergeet nl de belangrijkste aanjager die Fatah-aanhangers wel hebben en Russen niet, de Islam. En het Russische leger zelf kan een bezetting van de Krim al amper aan.
2. De oorlog tussen de Krim/Rusland enerzijds en Vietnam. Afghanistan, Irak vergelijken met een eventuele oorlog tussen het westen is een beetje raar. Niemand is van plan Rusland binnen te vallen.
3. Rusland heeft een heel groot leger.... Ehhh???
USA
China
Verenigd Koninkrijk
India
Duitsland
Noord Korea
Turkije
zijn stuk voor stuk groter.
4. Wij houden een uitputtingsoorlog niet vol omdat bij ons in het westen alles zo duur is en onze economie er niet op ingericht is.... Laat ik nou denken dat de koude oorlog precies dat was en dat het te Oostblok was wat dat destijds niet vol kon houden.

RoBD=Skullfucker | 09-03-16 | 13:26

De beste NEE campagne komt van die ja-steunstumpers.

belo | 09-03-16 | 13:15

Dus het JA-kamp zegt "het associatieverdrag is idioot" en daarom pleit het voor het associatieverdrag. Wow.

ben kokhals | 09-03-16 | 13:13

Kan iemand mij vertellen wie dan die "apolitieke mensen" zijn die dat assosiatieverdrag hebben opgesteld/ondertekend en daarmee blijkbaar de hele Europese unie kunnen binden?

de euro middenweg | 09-03-16 | 13:11

Het is een spel om Putin klem te zetten.
Als dit land bij de EU komt kan de Unaaitmesteeds lekker een basis met raketjes dichter bij de voordeur plaatsen.
Dit hele spelletje stinkt naar orde uit chaos. De samenloop van omstandigheden zijn te toevallig om uit het niets te komen.

ilumiToetoegaaaman | 09-03-16 | 13:07

Ook aardig was Sylvia Borren, directeur van Greenpeace, a titre personel, in een stuk in het Parool PS van dit weekend.

Zij houdt een steekhoudend betoog over de gevaren van Chernobyl en beweert doodleuk helemaal aan het einde van haar verhaal dat het associatieverdrag nodig is voor de samenwerking met Oekraïne om de gevaren van Chernobyl te bestrijden.

Zomaar zonder enige beredenering wordt dat ineens gepostuleerd. Lulkoek dus, want dat kun je natuurlijk ook gewoon onderling afspreken met een aantal landen en Oekraïne om iets aan de voortgaande problemen te doen. Daar heb je niet speciefiek het onderhavige verdrag voor van node.
Salut! Evocatus

Evocatus | 09-03-16 | 13:06

Nickname85 | 09-03-16 | 11:46
"Rusland is pas de krim ingelopen toen bleek dat een groot deel vd bevolking aangaf tegen het verdrag te zijn met de EU, en er een situatie ontstond van europese oekraniers vs russische oekrainers." Oh die situatie is toen pas ontstaan! En ik maar denken dat het al meer dan 100 jaar behelpen was, maar ja wie ben ik hè.... En dat Rusland vervolgens zonder enige serieuze diplomatie de Krim op wandelt is natuurlijk volkomen logisch.

Panos88 | 09-03-16 | 12:56

Glasgow Argus, ouwe schot, wat zeg je het weer mooi.
Een fan, Goedzo.

Goedzo | 09-03-16 | 12:53

Wat zou ze precies onder "ons soort mensen" verstaan?
Ik moet er niet aan denken dat ik daar eventueel onder zou kunnen vallen.
spanarchist | 09-03-16 | 11:24
Dat was humor, onder studenten aan een technische universiteit.

Synecdoche | 09-03-16 | 12:51

Hoor eens mensen, voor een ton aan euro's
zou zou ik nu ook wel een ander verhaal
willen lullen.

louis6227 | 09-03-16 | 12:44

Nou mooi.
Hier volstaan dus de wetenschappelijke 3 letters:
QED

datzouzomaarkunnen | 09-03-16 | 12:44

@glasgow
goed verhaal

harrie8174 | 09-03-16 | 12:43

@Glasgow Argus | 09-03-16 | 11:24 "De EU is compleet medeplichtig aan alle oorlogshandelingen in oekraine, uitgelokt door de Amerikanen onder leiding van Victoria - fuck the EU - Nuland."
.
Zo is het.

ben kokhals | 09-03-16 | 12:43

Zijn wij hier bij GS de enige die zich hierom druk maken!? Deze subsidie komt van iedereen in Nederland, dus iedereen zou dit moeten weten. Weer 3 ton down the drain.

PijlVader | 09-03-16 | 12:41

"Een verrukkelijk land waar niets aan de hand was"....

Oh, dan ga ik bij nader inzien tóch maar ineens JA stemmen op 6 april. (Dachetnie)

Sorry hoor,... maar na "ons soort mensen" ben ik vrij snel afgehaakt.

HypoPseudo | 09-03-16 | 12:40

Misschien een rare vraag, maar waarom zouden we Rusland niet ook gewoon bij de NAVO en EU vragen? Zijn we van dit gezeik af en kunnen we ons met z'n allen richten op het echte grote gevaar....

BlowingBubbles | 09-03-16 | 12:38

Journalistiek betekent voor Starink: Wiens brood men eet, diens woord men spreekt .

krelus | 09-03-16 | 12:38

ha ha ha, een beter bewijs dat dit verdrag niet deugt is niet te vinden.

denoorman | 09-03-16 | 12:34

Watching the Wheels | 09-03-16 | 12:01
Rusland heeft weinig meer te verliezen en een heel groot leger. Dat kan eeuwige ellende geven. Wij kunnen daar nauwelijks iets kapot schieten wat hun echt pijn doet, andersom hebben ze daar alle munitie, tijd en mensen voor.

Dat is ook de tactiek van Fatah en Hezbollah. Hou de bevolking arm, dom en in een uitzichtloze positie en je zult altijd genoeg strijders, wapens en geld krijgen uit die bevolking. Het is jammer dat de IDF zo goed meewerkt aan die strategie.

Zodra een land weinig of niets meer te verliezen heeft krijg je situaties zoals in Afghanistan, Irak of Vietnam. Ja we kunnen er heel veel bombarderen, maar nee er gaat weinig echt kapot wat de vijand nodig heeft en nee wij westerlingen houden een uitputtingsoorlog nooit vol omdat echt ieder boutje, moertje, kogel, geweer of soldaat minimaal honderd keer duurder is als bij de vijand. Die landen zijn veel te groot om langdurig te bezetten. Daar zijn we al achter gekomen toen het koloniale tijdperk werd beëindigd.

De oorlog in Irak & Afghanistan waren duurder dan een derde van de huidige Amerikaanse staatsschuld. Het was geeneens een wereldoorlog. Toen de EU een militaire actie uitvoerde in Libië tegen Gaddafi waren binnen weken de bommen al op.

Oorlog gaat niet alleen om het nieuwste toestel. (die we overigens niet af krijgen & niet kunnen betalen) Maar ook om aantallen, de bereidheid offers te maken en een economie hebben die in oorlog ook functioneert.

Het westen verward haar capaciteit om een veldslag te winnen, met haar capaciteit een oorlog te winnen.

Feynman | 09-03-16 | 12:30

blauw geel konijn

Watching the Wheels | 09-03-16 | 12:28

Deze lezing van Starink is 4 maanden na het neerschieten van MH17 en wat opvalt is dat ze alles heel stellig loopt te duiden zonder twijfel en het verdrag vooral duidt als 'onhandigheidjes' van mensen die niet politiek zouden zijn en alleen maar wat handel willen drijven. En in 2013, een jaar eerder, ging ze toevallig in Donetsk op vakantie. Dat was precies het moment waarop Shell/Rutte een schaliegasdeal met Janoekovitsj sloot? https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=3NB-P8PhISA#t=77 "aan de inwoners van het gebied werd niks gevraagd". Ik snap niet dat die mensen niet iets terughoudender zijn. Waarom zou een NRC-journalist in zo'n zaaltje zoiets zo stellig gaan duiden binnen 4 maanden na zo'n ramp? Het lijkt wel een spreekbeurt. Mijn spreekbeurt gaat over een wit konijn.

Watching the Wheels | 09-03-16 | 12:25

watissur | 09-03-16 | 12:05
dank voor de input/verduidelijking

Nickname85 | 09-03-16 | 12:24

Laru Starink zegt: (over Putin/Rusland-reactie); "Zo doen we dat niet"
Het probleem is juist dat Rusland dat zo wel deed/doet. En gezien de geschiedenis van Rusland(bijna vernietiging door Napoleon; in WW1; tijdens Sovjet/burgeroorlog met inmenging en Britse en Amerikaanse troepen in Rusland gestationeerd; en WW2) is dat niet gek. Misschien ook niet goed, maar ook niet gek. En daar had men rekening mee moeten houden. Geopolitiek ipv naïeve politiek.

Hemmenaar7 | 09-03-16 | 12:21

Is zij familie van Mike Starink? Leeft die Mike Starink eigenlijk nog, want vroeger had ie al zo'n kookkop? Dat zijn de pas relevante vragen.

Taggart | 09-03-16 | 12:21

Wil deze muts tijdens haar campagne nog eens herhalen wat voor mensen dit verdrag hebben bedacht? Haha

WistAllesBeter | 09-03-16 | 12:20

Mijn reactie was al meteen het zelfde als het GS panel. vrouwtje rosewater met haar ik ging op vakantie naar Oekraïne want 'Ons Soort Mensen gaat daar altijd op vakantie' verhaal maakt het hele verhaal meteen waardeloos want het is gewoon een opiniestuk geworden van het niveau "ik vind de schilderij van schilder ABC mooi want irrelevante fuckup reden" het is altijd leuk om naar zult geouwehoer te luisteren en dan heel snel te zien hoe erg ze uit hun nek lullen van oh en aah wat mooi zeg.. zo ook dit stuk over Oekraïne waar ze allemaal russisch praten want zij verstaat geen oekraine .. goh je zou denken dat het een deel van Rusland was .. dan ook geen reden voor zo'n verdrag ding he denk ik dan maar want ies gewon roesland met borsht

FailingHumanity | 09-03-16 | 12:18

Ik vind Laura Starink wel een goed en proportioneel verhaal hebben. Alle woorden op GeenStijl ten spijt ga ik voor het associatieverdrag stemmen. En dat zeg ik als reaguurder en SP'er (zoek mijn geschiedenis er maar op na).

Gräf&Stift | 09-03-16 | 12:18

weten politici eigenlijk nog wel dat er ook nog andere mensen zijn buiten hun eigen zelfbevlekkende incestueuse clubjes?

swassannuf | 09-03-16 | 12:17

"Laura Starink is de voormalige NRC-redactrice..."

Kennelijk zelfs tè erg voor de NRC? Da's knap werk!

EefjeWentelteefje | 09-03-16 | 12:14

Laura Starink doet de snelste transformatie ooit van "Steunzender" naar "Stoorzender" voor het JA-kamp.

En dat voor slechts 294,000 belasting-euros van Bert Koenders. Ha ha...

Outsider-Inside | 09-03-16 | 12:13

Wauw wat een hypocriet mens. Het wordt tijd dat het Westen, de Oekraïners en de Russen om een tafel gaan zitten en afspraken gaan maken waar we allemaal achter kunnen staan. Een tegenstem zal de dialoog laten ontstaan, met een voor stem wordt de toekomst van Europa bepaalt door corruptie en ongekozen politici.

heldheino | 09-03-16 | 12:13

Ik zou d'r doen, en Femke Halsema er bij. Anaal. Met zo'n hele grote gele Volvo-bulldozer.
S.MeisForPresident | 09-03-16 | 12:10
Hmmm, je kan je afvragen of je Volvo daarmee niet tekort doet...

watissur | 09-03-16 | 12:12

Gecorrigeerde versie. Sorry. Beste Laura Starink het maakt ons Vrije Palingen niet uit of u tot de categorie OSM(ons soort mensen) of ASL(ander soort lui)behoort. U behoort in ieder geval niet tot de vrije denkers. Uw betoog welwillend te hebben aangehoord en de ontwikkelingen van de laatste tijd, heeft ons toch doen besluiten nog overtuigender te volharden in ons besluit op 6 april a.s. "TEUGEN" het associatieverdrag te stemmen. Moge uw geest helder worden en ons daarin volgen.
Een vrije paling | 09-03-16 | 12:08

Een vrije paling | 09-03-16 | 12:12

-weggejorist-

S.MeisForPresident | 09-03-16 | 12:10

Oh ja die vergat ik nog, de Poroschenko regering wilde in den beginnen nog tegemoetkomen aan de Donbass separatisten door ze verregaande autonomie te geven. Maar dat werd geblokkeerd door de IMF die onder de voorwaarde dat Oekraine zou ingrijpen bij de onrusten in het oosten pas weer een volgende tranche noodsteun zou overmaken. Dat triggerde de sterkere militaire reactie van Oekraine en de huidige stand off.

watissur | 09-03-16 | 12:09

Beste Laura Starink het maakt ons Vrije Palingen niet uit of u tot de categorie OSM(ons soort mensen)of ASL(ander soort lui)bent. U behoort in ieder geval niet tot de vrije denkers. Uw betoog welwillend te hebben aangehoord en de ontwikkelingen van de laatste tijd, heeft ons toch doen besluiten nog overtuigender te volharden in ons besluit op 6 april a.s. "TEUGEN" het associatieverdrag te stemmen. Moge uw geest helder worden en ons daarin volgen.

Een vrije paling | 09-03-16 | 12:08

En ja, je kunt je afvragen of Rusland er wel of niet goed aan heeft gedaan door direct naar militaire middelen te grijpen... maar dat is een andere discussie.
Nickname85 | 09-03-16 | 11:46
.
Rusland had geen andere optie dan TEGENGEWELD in O.Oekraïne en wat de Krim betreft: daar waren altijd al zo'n 10.000 Russische militairen gestationeerd vanwege de door Rusland, van Kiev gehuurde haven (huur was betaald tot 2040 !). Toen Poetin deze zeer belangrijke haven dreigde kwijt te raken heeft hij de Krimbewoners netjes een referendum voorgelegd. En de uitslag is bekend.

Lupuslupus | 09-03-16 | 12:07

Rusland is pas de krim ingelopen toen bleek dat een groot deel vd bevolking aangaf tegen het verdrag te zijn met de EU, en er een situatie ontstond van europese oekraniers vs russische oekrainers.(en moet rusland burgers die aangeven zich meer rus te voelen dan maar aan hun lot overlaten?) Deze hele situatie is ontstaan dankzij de expansiedrang van de EU. En ja, je kunt je afvragen of Rusland er wel of niet goed aan heeft gedaan door direct naar militaire middelen te grijpen... maar dat is een andere discussie.
Nickname85 | 09-03-16 | 11:46
Bijna, volgens mij is het ongeveer zo:
Het voert terug op de historie koude oorlog, de bekende demarcatielijn Oost/West, Ijzeren Gordijn etc. Na de val van de Sovjet Unie heeft de Navo steeds meer landen ingelijfd en steeds meer Navo basissen dichter bij Rusland gestationeerd. Daar werden de Russen nerveus van.
Rusland werd door de jaren heen economisch steeds zwakker en de expansie drang van de EU richtte zich op de Oekraine. Op het moment dat UA President Yanukovisch met de onderhandelingen bezig was met de EU over het verdrag zag deze Russisch gezinde president in dat dit onder voorwaarden was die tegen het zere been van de Russen zou zijn. Hij besloot derhalve gesteund door de Russen het verdrag niet te ondertekenen of uit te stellen. Dit was min of meer de directe aanleiding voor de revolutie op Maidan omdat de Oekrainse bevolking wel het verdrag en aansluiting bij de EU wilden.
Nadat Yanokovich was gevlucht en de nieuwe EU gezinde regering van Poroschenko aan de macht kwam na de zelf ingestelde verkiezingen, kwamen de Russisch gezinde provincies Donbass en Krim tegen Kiev in opstand waarna milities ondersteund door Russische (para)-militairen in de Donbass en Krim ingrepen. Doordat in de Krim verreweg de meeste Russen wonen (nagenoeg geen Oekrainers) heeft Rusland daarna gemeend de Krim per decreet weer in te lijven bij Russische Federatie.
Ergo, de Russische interventie is wel degelijk voor een deel direct oorzakelijk gevolg van het verdrag en de EU expansie drang.

watissur | 09-03-16 | 12:05

Subsidie is het financieren van alles wat niet levensvatbaar is. In dit geval de campagne om voor te stemmen.

Ikhebeenvraag | 09-03-16 | 12:04

We zien in oekraine in de praktijk wat de Amerikaanse buitenlandse politiek sinds de jaren 90 inhoudt. Zowel republikeinen als democraten hangen deze doctrine aan, zo is Obama een volgeling van zgbiniew brzezinski (anders dan zijn naam doet vermoeden is hij een Amerikaans politicus, nationaal veiligheidsadviseur van de democratische president Jimmy Carter)
"Our first objective is to prevent the re-emergence of a new rival, either on the territory of the former Soviet Union or elsewhere that poses a threat on the order of that posed formerly by the Soviet Union. This is a dominant consideration underlying the new regional defense strategy and requires that we endeavor to prevent any hostile power from dominating a region whose resources would, under consolidated control, be sufficient to generate global power. These regions include Western Europe, East Asia, the territory of the former Soviet Union, and Southwest Asia.”
.
Waar het dus om gaat is een wereld van slechts een supermacht - de VS - te behouden. Concurrerende grootmachten, met name China en Rusland moeten dus verzwakt worden, op wat voor manier dan ook. Door het steunen van separatisten in China en door het afwijzen van separatie in Oekraine. Consequente lijn is dus ook niet van belang, als het maar destabiliseert.
.
Poetin' s visie op de unipolaire politiek van de VS is veelzeggend: “What is a unipolar world? However one might embellish this term, at the end of the day it refers to one type of situation, namely one centre of authority, one centre of force, one centre of decision-making. It is a world in which there is one master, one sovereign. And at the end of the day this is pernicious not only for all those within this system, but also for the sovereign itself because it destroys itself from within. And this certainly has nothing in common with democracy. Because, as you know, democracy is the power of the majority in light of the interests and opinions of the minority.
Incidentally, Russia – we – are constantly being taught about democracy. But for some reason those who teach us do not want to learn themselves. I consider that the unipolar model is not only unacceptable but also impossible in today’s world.”
.
De EU is niet meer dan een pion in handen van de politiek van de VS. En uit domheid, naïviteit of misschien zelfs bewust laat de EU zich ook gebruiken. Bijvoorbeeld omdat de EU denkt de eigen machtsbasis over vleugels van de VS te kunnen uitbouwen. Zou nog maar eens goed nadenken waar die vluchtelingenstroom toch vandaan kwam.

Glasgow Argus | 09-03-16 | 12:04

@Feynman | 09-03-16 | 11:52
Ze willen nu doorpakken. Ze hebben het idee dat Rusland nu kwetsbaar is en willen niet het risico nemen dat dit ooit weer verandert.

Watching the Wheels | 09-03-16 | 12:01

Soros, Starink, Levchenko, uitgelekte propagandaplannen, MH17, Livestro, Rob de Wijk, "continentale crisis" en andere "dan-dooft-het-licht" gekkies. Met zo'n JA-kamp is er weinig campagne nodig voor NEE.

JohannGambolputty | 09-03-16 | 11:59

Ik heb de studenten aan de TU-Delft iets te hoog om te denken dat ze met dergelijke onzin meegaan, zijn toch de écht slimme lui die daar studeren

Bokito ergo sum | 09-03-16 | 11:57

Zo, de NEE folders kunnen de prullebak in wat dit gaat breed uitgemeten worden bij Nieuwsuur, 1 vandaag, NOS journaal, joop.nl, Zembla, etc.

funkyd | 09-03-16 | 11:54

Die lezing hierboven is toch pure manipulatie?! Er wordt een partij stellingen de groep in geslingerd zonder ze te onderbouwen en het volk luistert. Hoe kun je over het land van een ander zo stellig zijn? Waar komt die behoefte vandaan? Voor wie? Uit eigen beweging, ze voelt zelf die "wetenschappelijke" drang. Sure!

Watching the Wheels | 09-03-16 | 11:53

5 maart 2014: IMF & EU & consorten geven Oekraïne 40 miljard euro.
6 april 2014: Oorlog in Oost Oekraïne start.
27 juni 2014: Ondertekening associatie verdrag.
14 juli 2014: Antonov AN-26 neergeschoten van 6500 meter hoogte.
17 juli 2014: MH17 wordt neergeschoten.

Eerst geven we geld, daarna start een extra oorlog, daarna tekenen we militaire samenwerking en daarna pas wordt ons vliegtuig uit de lucht geschoten.

Voor MH17 zijn uit hetzelfde luchtruim diverse vliegtuigen en helikopters uit de lucht geschoten en nóg komt niemand op het idee om dat luchtruim te sluiten. en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ukraini... verzamelen enorm veel informatie, verwerken en doorgeven is echter nog een puntje.

Misschien moet de EU eens stoppen met filosoferen en prediken van vrede in associatieverdragen en beginnen met sluiten van vrede in vredesverdragen in ons Vredespaleis. Nu zijn we luchtkastelen aan het bouwen zonder heipalen in het veen te laten zakken.

Anders probeer je te oogsten wat je letterlijk nooit gezaaid hebt.

Feynman | 09-03-16 | 11:52

En wij maar denken dat al die steunzenders zwakbegaafd zijn. Ze zijn gewoon omgekocht.

Arnold9638 | 09-03-16 | 11:48

Onder Ben Knapen gewerkt http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2002/oktober/tot-uw-dienst-majesteit.html en daarna is waarschijnlijk aan haar uitgelegd dat ze moet begrijpen hoe het werkt en dat het belangrijk is voor de "stabiliteit" dat het werkt zoals het werkt. Kans is ook klein dat ze 'toevallig' in Oekraïne op vakantie was. Heerlijk die onafhankelijke controlerende Nederlandse pers.

Watching the Wheels | 09-03-16 | 11:48

Panos88 | 09-03-16 | 11:20

Rusland is pas de krim ingelopen toen bleek dat een groot deel vd bevolking aangaf tegen het verdrag te zijn met de EU, en er een situatie ontstond van europese oekraniers vs russische oekrainers.(en moet rusland burgers die aangeven zich meer rus te voelen dan maar aan hun lot overlaten?) Deze hele situatie is ontstaan dankzij de expansiedrang van de EU. En ja, je kunt je afvragen of Rusland er wel of niet goed aan heeft gedaan door direct naar militaire middelen te grijpen... maar dat is een andere discussie.

Nickname85 | 09-03-16 | 11:46

Krijgt Rusland ok miljarden van de EU voor het opvangen van de duizenden vluchtelingen uit Oekraïne?

neemjemoederindemali | 09-03-16 | 11:45

Het enige waar het EU-parlement in uitblinkt is Europa destabiliseren. Dat doen ze dan ook met verve.

Conan de Rabarber | 09-03-16 | 11:45

-weggejorist-

centre pompidoe | 09-03-16 | 11:43

Boterhammeisje is best wel liev.

Boris die Sauertopf | 09-03-16 | 11:43

Panos88 | 09-03-16 | 11:20 | | Reageer+ | 0

Gaat u wat verder inlezen voordat u dom blaat dat wij niet verantwoordelijk waren voor de inval van de Krim.

Gelatineridder | 09-03-16 | 11:40

...hekelt in het fragment hierboven ook - zeer terecht - de Russische militaire agressie jegens Oekraïne, een actie waar het Westen nooit op gerekend had".
.
Die zogenaamde "agressie" van Rusland is zéér terecht - zij beschermt immers de Russischtaligen in de Donbass die door het nazi tuig in Kiev wordt gebombardeerd, méér dan 80.000 mensen zijn daarvandaan al naar RUSLAND gevlucht - en die "agressie" is UITGELOKT door VS/Brussel/Kiev.
.
En dat "het Westen" daar nooit op gerekend had? Ik ben van mening dat ze daar zeker WEL op rekenden, het zelfs heel goed wisten en er zelfs op uit waren. Of zijn wij - voor het gemak - de 5 miljard vergeten die de VS gespendeerd heeft om het nazituig in Kiev aan de macht te helpen en de wettig gekozen president te verdrijven?
.
Hetzelfde smerige spel als de VS (o.a.) speelde in Irak, Egypte, Syrië en Libië. Want de lijst met oorlogen die gestart zijn door de VS is te lang om hier te vermelden.
Alleen in Egypte is dat smerige plan verijdeld door Al Sisi en komt het hopelijk goed in Syrië. Nee dat laatste natuurlijk NIET door de VS maar door Poetin met hulp van Iran en Hezbollah. Het Westen is daar zogenaamd al jaren aan het bombarderen met 0,0 resultaat. Maar nu Poetin wèl resultaat boekt staat het hele hypocritische Westen op zijn achterste poten want een oplossing voor Syrië, nee DAT was nou juist NIET de bedoeling.

Lupuslupus | 09-03-16 | 11:35

Dus de halve ja-campagne loopt op steunzolen.

Conan de Rabarber | 09-03-16 | 11:31

Hoerkraïne?

gein_zörreg | 09-03-16 | 11:30

Toch kan ik me goed voorstellen dat het inderdaad allemaal geen tactisch plan of Brusselse samenzwering is maar vooral naieve politieke onkunde.

Harry Turtle | 09-03-16 | 11:30

En vrolijk met de volgende MH17 naar Kiev vliegen.

hakbarry | 09-03-16 | 11:28

jesus wat een afgang

wolfje21 | 09-03-16 | 11:27

Mij kun je wegdragen In geen tijden zo gelachen

t.zeefje | 09-03-16 | 11:27

Hoorden jullie dat? Dat was het geluid van kortsluiting bij 76 hoofden in de tweede kamer. De gruisloze implosie bij rutte hior je niet. Daar zat niks vanaf het begin. Goed bezig GS!

tattooboer | 09-03-16 | 11:26

ha ha ha ha, duidelijk verhaal, de Europese Unie is door dit verdrag schuldig aan de ellende en zeker de oorlogshitsers van Baalen (VVD) en Verhofstadt (D66) die alleen maar meer EU willen.. ze geven het nu zelf toe notabene!!

denoorman | 09-03-16 | 11:26

Maar de mening van 'haar soort mensen' interesseert me niet echt, ik spreek liever een lokale taxichauffeur.

Harry Turtle | 09-03-16 | 11:25

<pvda modus on>
"U rekent op mijn consistentie en dat kunt u niet!"
</pvda modus off>

Fadz | 09-03-16 | 11:24

Mevrouw Starink mag wel meer krijgen dan drie ton als steunzender. Als joernaliste is ze definitief en totaal door de mand gevallen.
De ellende in oekraine is ontstaan omdat de EU al sinds het uiteenvallen van de Sovjet unie bezig is met het destabiliseren van het land. Onder meer door het aanbod lid te worden van zowel de EU als van de NATO.
De onlusten in oekraine ontstonden omdat de EU het voorziene tripartite verdrag tussen Rusland, oekraine en de EU eenzijdig wilde aanpassen door de douane unie tussen oekraine en Rusland onmogelijk te maken. Dat zou het land in een klap bankroet maken omdat de belangrijkste handelspartner, Rusland dus, een een klap buitenspel gezet zou zijn. Een volstrekt onverantwoordelijke zet van de ex-communist Barroso.
Daarop besloot de zittende oekrainse president dat hij de overeenkomsten niet kon tekenen en vlogen van Baalen en Verhofstadt naar kiev. Amerikaanse huursoldaten tenslotte schoten op demonstranten waarna de staatsgreep compleet werd. Een nieuwe regering waarin met spoed genaturaliseerde Amerikaanse staatsburgers sleutelposities innemen. Proxy war, iemand?
De EU is compleet medeplichtig aan alle oorlogshandelingen in oekraine, uitgelokt door de Amerikanen onder leiding van Victoria - fuck the EU - Nuland.
Laura starink gaat nu het verhaal vertellen dat het associatieverdrag de ellende bracht? Daarmee, als gezegd, toont ze niet alleen haar onbenul, maar wordt ze net zo medeplichtig. Guilty by association, zalmaarzeggen.

Glasgow Argus | 09-03-16 | 11:24

eeehhhh allemaal eehhh de schuld eehhh van eehhh deeehhh eeehhhh EU... DUS moeten eeehh weee eehhhh nu ineens eeehhh JA gaan stemmen? "how to make ehhh U-turn" by mrs Starink

dutcherrt | 09-03-16 | 11:24

Wat zou ze precies onder "ons soort mensen" verstaan?
Ik moet er niet aan denken dat ik daar eventueel onder zou kunnen vallen.

spanarchist | 09-03-16 | 11:24

Klopt helemaal. Al die doden inclusief MH17 vanwege dit kudt verdrag

gestopt | 09-03-16 | 11:23

Laura Starink
&#9835; Daarrr &#9835;
&#9835; moet &#9835;
&#9835; eeeennn.. &#9835;

Nee, geintje, daar moet helemaal niks meer in.

Cuyahoga | 09-03-16 | 11:22

Haar ziel verkocht aan satan. Net als alle EU fetishisten. Gaat allemaal om geld, deze mensen zijn tot op het bot corrupt en verrot.

panadol | 09-03-16 | 11:22

Biedt haar een tonnetje meer, en ze zit zo weer in het nee-kamp.

ElMatadero | 09-03-16 | 11:21

Ja ja, allemaal onze schuld dat Rusland even zonder kloppen de Krim is binnengewandeld; ze hadden duidelijk geen andere keus. Even eerlijk jongens, ik stem tegen, maar dit is natuurlijk gewoon slap gelul.

Panos88 | 09-03-16 | 11:20

Principes zijn er om overboord te gooien. Zeker als er extragratis 3 ton gemeenschapsgeld tegenover staat.

Harry Turtle | 09-03-16 | 11:20

Benieuwd wat Laura 180gr. heeft gemaakt. O wacht. Subsidie.

Madrox | 09-03-16 | 11:18

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken