Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Eerdmans: politie moet stralen!

Ik ben weer terug!Onze columnist Eerdmans is in New York geweest en heeft daar kennis gemaakt met het gezag. In New York weten ze sinds Giuliani namelijk weer hoe ze een policeforce moeten runnen. Zero tolerance, aardig voor toeristen, keihard voor criminelen en nog veel harder voor zichzelf. Nee, neem dan die Nederlandse softies:Onder het aloude motto 'die pet past ons allemaal' duwen we Sjonnie en Anita de korpsen binnen met de belofte van behoud van eigen identiteit en zoeken we rappend naar nieuwe collegaatjes... Politie in Nederland? Dat kan harder, dat kan blauwer, dat kan beter. Politie met uitstraling? Als je het hoofdbureau van de New York Police binnenloopt op 1 Police Plaza in Manhattan, zijn er drie woorden waar je als bezoeker over struikelt: COURTESY – PROFESSIONALISM – RESPECT: wees beleefd, gezaghebbend en respectvol, even vrij vertaald. In New York wordt van agenten verlangd dat zij het toonbeeld van gezag zijn. Niet zonder reden trouwens: het keurkorps wordt regelmatig geplaagd door beschuldigingen van corruptie en racisme. Zo bestudeert een burgerjury momenteel de beschieting van Sean Bell die eind vorig jaar door 4 agenten met 50 kogels werd doorzeefd, een paar uur voor zijn bruiloft. Eén agent vuurde zelfs 31 kogels op hem af; hij dacht dat er op hem werd geschoten maar het bleek de echo van zijn eigen geweer te zijn. Triest. Het was burgemeester Giuliani die goed doorhad dat een politiemacht die zero tolerant optreedt, zelf van onbesproken gedrag moet zijn. Hij bedacht het 'bejegeningsprofiel' waarmee alle New Yorkse agenten op strikte eisen en gedragsregels aanspreekbaar zijn. Hij ontwierp tests waarmee gecorrumpeerde officers in de val liepen en hij begreep dat autoriteit alles te maken heeft met uitstraling en een uniform uiterlijk. Gezag = uitstraling en grenzen stellen. Vooral in het openbaar vervoer is goed te zien hoe ver het gezag is weggezakt ofwel: hoe asociaal kan ik me gedragen? In Chicago hangt een bord in de stadsbus: wie de bestuurder molesteert krijgt 10 jaar cel. Kom daar maar eens in Nederland om. Daar richten we eerst een praatgroep op als iemand “fuck you” tegen een agent roept. Op de arrestatieteams en ME na, herken je Hollandse agentes en agenten meestal het snelst aan hun geblondeerde permanent, oorbellen, piercings of tattoos. Ik zie lange paardenstaarten bij zowel vrouwen als mannen en een minister Remkes die een nieuw uniform ontwierp dat nog het meest het midden hield tussen een winterparka en een slaapzak. De nieuwe politiejas was zo lomp dat een dikke agent die ging zitten automatisch bovenop zijn revolver en pepperspray terecht kwam. Waarom weet ik niet, maar er is de overheid blijkbaar veel aan gelegen dat de politie een waarheidsgetrouwe afspiegeling van een gemiddeld Nederlands pretpark vormt. Onder het aloude motto 'die pet past ons allemaal' duwen we Sjonnie en Anita de korpsen binnen met de belofte van behoud van eigen identiteit en zoeken we rappend naar nieuwe collegaatjes. Wat een kul allemaal! De wijze waarop in New York eisen worden gesteld aan het uniforme uiterlijk van agenten lijkt me uitstekend geschikt voor Nederland. Een agent is ook hier een dienaar van het gezag: straal dit dan ook op alle fronten uit. Joost Eerdmans

Reaguursels

Inloggen

eerdmans hou je bek en rot op met die kutpolitie van je

024_kicksass | 03-04-07 | 08:24

Joost, Joost, Joost. Jammer dit. Ga nu eens meelopen met de Politie NL en oordeel dan nog eens. En dan niet alleen met de Politie in Schubbenkuttenveen, maar ook in 010/020/030.

minimal-dj | 02-04-07 | 21:32

Amerika minder criminaliteit

I dont think SO.

En om nou neer geschoten te worden door de smeris

Nee ik bedankt

Nederland gaat het een stuk beter dan in de VS

Dazs91 | 02-04-07 | 17:51

Als je meer blauw op straat wil moet je bij de smurfen gaan wonen.

Bigi Bana Boy | 02-04-07 | 13:35

Breinstein 02-04-07 @ 08:37
Noem es één land op waar het beter is dan?
En nog es iets over die 4km te hard rijden. Er wordt pas een paar km er boven geflitst. Dit is om enige twijfel weg te halen in het voordeel van de bestuurder. Dan gaat er nog es wettelijke correctie vanaf om de laatste twijfel niet aan te hoeven. Daar komt bij dat elke km-teller van een auto een paar km/h te veel aangeeft.
Dus als iemand een boete krijgt voor uiteindelijk 84 km waar 80 is toegestaan, dan is zijn teller zeer waarschijnlijk dik over de 90 gegaan. Maar dat vertelt de bestuurder er nooit bij op verjaardagsfeestjes.

Anaalfabeet | 02-04-07 | 13:23

En voor een betere politie heeft de Republikeinse Moderne Partij een lumineus idee en dat leest u in het verkiezingsprogramma van de RMP op:
home.tele2.nl/rmp/program2.html onder het kopje 'Binnenlandse zaken'.

hubert99 | 02-04-07 | 12:51

Ben ik de enige die moe wordt van al die klagende hardrijders? zo ja, da's dan zuur voor mij, anders

heren hardrijders: u is niet zielig omdat u geflitst wordt.... u is voornamelijk dom. Als u haast heeft moet u eerder vertrekken, als u wilt racen raad ik u een circuit aan, als u de uitdaging aan wenst te gaan, moet u niet zeuren dat u gepakt wordt.

Door uw statement 'ga eens boeven vangen' impliciert u belang te hebben bij de criminaliteit in Nl, daar dit de politie volgens u van de straat haalt, opdat u stevig door kunt kachelen.

Naast dat alles lijkt mij een boete wegens 8 km te hard rijden niet eeen zondanige aanslag op uw beurs, dat u daardoor uw hypotheektermijn op uw vinexwoning mis dreigt te lopen.

Cunegho | 02-04-07 | 12:23

@ Breinstein 02-04-07 @ 08:37
Hearhear! Vroeger, als kleine jongen, had ik respect voor de politie. Nu, 30 jaar later, is een politie-agent(e) verworden tot een op een postbode gelijkende laagopgeleide met zoiets erotiserends voor deze doelgroep als "macht". Je krijgt een pipa, je mag lekker hard rijden en er zijn allerlei regels die voor jou niet gelden in the line of duty. En het mooiste is: we wilden het zelf. Want jaren geleden steeg de misdaag dus moest er meer blauw op straat (lees: eisen omlaag).

Maar misdaad oplossen is er niet bij. Sporenonderzoek na inbraak? Natuurlijk niet, een PB'tje via internet mag je invullen. Goed voor de statistieken en nodig voor de verzekering, maar de (waarschijnlijk veelplegende, want pakkans = 0 zo) inbreker opsporen is veel te tijdrovend.

Maarrr, een groot deel van de NL bevolking is tokkie genoeg om zo met de maatschappij om te gaan dat frustie gedrag naar de pliesie gemeengoed is geworden. Uiteindelijk gaat dit gedrag dus wel hand in hand met het totaal niet rechtvaardig functioneren van onze langste arm der wet.

Tobus | 02-04-07 | 12:22

Heb je geen opleiding en geen ambisie ga dan bij het spoor of bij de pliesie.

Dr R. Clavan | 02-04-07 | 12:18

@ Bottehond, kuttekrap: zeg nou zelf: disrespect voor de politie heeft meer te maken met maatschappelijke ontwikkelingen zoals individualisering (“regels gelden niet voor mij!”) en emancipatie (“maar IK vindt…) dan met de kleren van de politie. Bovendien is allang duidelijk dat een hogere pakkans, preventie en nazorg beter is dan harder straffen. Daarvoor hoef ik alleen maar naar zo een beetje alle bestaande onderzoeken te verwijzen. Eerdmans geeft trots toe dat hij niet begrijpt waarom de NL politie een afspiegeling moet zijn van de maatschappij. Hij wil het niet weten, omdat gefrustreerde onderbuikgevoelens erom vragen om bevredigd te worden met Amerikaanse maatregelen. Biertje en borrelnootjes erbij, Eerdmans?

rjochtrêgich | 02-04-07 | 11:36

Roofmoorden, moskeeen met preken die zelfs in Saudi-Arabië verboden zijn, hangjongeren op 150 plekken, vandalisme, vrouwenhandel, drugsdealers, zinloos geweld, dodelijke ongelukken met trams, bouwzwendelaars, zwervers, PvdA aan de macht, bendeoorlogen en ik krijg GVD een boete omdat ik in Amsterdam geen achterlicht op mijn fiets heb.

Generaal Pardon | 02-04-07 | 11:06

Verhuis dan naar New York, kan je je ook laten volblaffen door de NYPD.

Alibombalie | 02-04-07 | 10:16

Heb je al een andere baan? Al dat wachtgeld, dat zou Eerdmans niet goed vinden.

bwahaha | 02-04-07 | 10:04

@Eerdmans: je wilt zeker lekker veel invloed van de overheid?

synchronicity | 02-04-07 | 09:20

Als kind fietste ik eens over een (lege) stoep. Helaas had ik de agent niet gezien die aan het eind van de straat stond. Hij zei dat ik moest afstappen en terugLOPEN naar het punt waar ik begonnen was. En natuurlijk deed ik dat, was eigenlijk nogal geschrokken dat (toen nog) Oom Agent mij aansprak. Tientallen jaren later rijd ik met een aanhangertje om grofvuil naar de stortplaats te brengen. Ik word aangehouden door 2 politie-agenten, man en vrouw. Zegt die bitch (want dat was het) tegen mij: "er hoort een normaal kenteken op de aanhanger (die ik had geleend) en geen kartonnen kenteken. Als ik u hier nog een keer mee zie krijgt u een bekeuring". Het waren beiden waarschuwingen maar wel errug verschillend. De TOON waarop dat mens het zei: alsof ik een grote crimineel was! Respect voor de politie? Niet als ik op zo'n machtswellustig toontje word toegesproken. Ik had alsnog een prent gekregen als ik had uitgesproken wat ik op dat moment van deze persoon dacht en dat gunde ik haar niet. (Ik zou graag gezegd hebben dat ze thuis zeker niks te vertellen heeft en dus een baantje heeft gevonden waar ze vrijelijk een grote bek op kan zetten).

Nurhajati | 02-04-07 | 09:14

@Anaalfabeet 02-04-07 @ 02:13: Dat is pertinent onwaar. Mijn vader heeft z'n hele leven bij de politie gewerkt (eerst geuniformeerde dienst, later rechercheur) maar zelfs IK heb al geen enkel R.E.P.S.E.C.T meer voor de pliesie.

De oplossingspercentages zijn hier significant lager dan in omringende landen. Je kunt hier aangifte blijven doen tot je een ons weegt, maar steevast krijg je de mededeling "Helaas hebben wij de zaak nog niet kunnen oplossen. Maar blijf vooral aangifte doen!" De pakkans voor inbrekers, moordenaars, aanranders, drankrijders, verkrachters, pyromanen, witwassers, drugshandelaren, oplichters, afpersers, dieven, overvallers en vernielers is belachelijk klein. Die worden veelal pas gepakt nadat drie burgers de persoon in kwestie hebben aangegeven.

Wie hier WEL een grote pakkans hebben: de hardwerkende burgers, die zich de hele dag de pokkepleuris werken om het salaris van die VMBO-brigade te kunnen opbrengen en een filevertraging proberen goed te maken door 4 km/u te hard (ja, ik weet, het is MISDADIG!) naar hun afspraak te rijden. En dan kun je roepen dat Remkes dan geen prestatie-contracten had moeten afsluiten, maar ik heb bij de politie ook amper iemand gehoord die zich daartegen heeft verzet. I rest my case.

Breinstein | 02-04-07 | 08:37

ojédiaré 02-04-07 @ 07:10

Daar heb je helemaal gelijk in,agressie roept agressie op.

souty | 02-04-07 | 08:29

Inderdaad, met zo'n taser gun kan de pliesie lekker stralen. Dan leren die boeven het wel af om 104 te rijden op de snelweg!

Generaal Pardon | 02-04-07 | 07:22

De gemiddelde Amerikaan heeft een gruwelijke hekel aan cops. Voor het gemak worden ze daar pigs genoemd. Er vinden jaarlijks meer (duizenden)moorden op agenten plaats dan in de rest van de wereld. Een gemiddelde inbreker gebruikt direct zijn wapen om te voorkomen dat hij 99 jaar de bak in. De burger bewapend zich als reactie daarop. Geweldadige vicieuze cirkeljes waar geen oplossingen meer voorhanden zijn. Er is wat mis met de heldere visie van Eerdmans. Wat dacht je van Pearle, Joost?

ojédiaré | 02-04-07 | 07:10

O god nee hè! Gaan die slappe zakken van CU nu ook al Amerika achterna hobbelen! Bah!

dutchdj | 02-04-07 | 06:24

Het ontbreken van respect voor de politie ligt nog altijd voor een groot deel bij de huidige generatie inwoners en niet bij de politie zelf.

Anaalfabeet | 02-04-07 | 02:13

Wat mij betreft kan dhr. Eerdmans met de kliko mee dinsdag, maar dit terzijde.

Hij heeft wel een punt dat het gezag van blauw al jaren aan het tanende is.
De tijd dat Bromsnor met een enkele blik je al liet rillen en snel naar huis deed rennen is voorbij.
Aan de andere kant is recentelijk gebleken dat de 0031-ers de produktiefste zijn van europa, dus ook blauw. En dat klopt ook wel weer met de prestatiecontracten.
Vele gemeentebegrotingen worden sluitend gemaakt met de inkomsten die blauw genereert.
Dus waar ligt dat dan aan, dat gebrek aan gezag, zijn ze niet efficiënt genoeg of is het niet effectief genoeg?
Vanavond de hele avond aan de telefoon gehangen met de KPN, ik heb sinds kort zo'n nieuw speeltje van ze Mine, werkte niet effeciënt. Voetballen al gemist en wilde persé ook niet nogeens Spooks missen. Uiteindelijk wel effectief geholpen (Hulde) en mijn favo kunnen kijken.
Vervolgens weer inlezen alhier (kost veel tijd = niet efficiënt en effectief, maar wel weer leuk. Dat dan weer wel)
Zit ik me in ene af te vragen; zou mijn tokkie buurman mss wel zo 'n highclass opgeleide spook zijn. Je weet het gewoon niet en zo worden we wel met meer zaken in de maling genomen.

Sikkeneur | 02-04-07 | 02:00

Overigens vraag ik mij af wat die Eerdmans nog voor belangwekkends te berde meent te moeten brengen.
Van mijn mag ie.
Maar meneer schijnt wat politiek uitgeblust te zijn.
Nutteloze lutser.

janoesj | 02-04-07 | 01:42

Shareholder 02-04-07 @ 00:52

En... geniet je een beetje van je intellectueel en ethisch "gelijk"... wist jij dat la mulles Menschen kaputt heeft gemaakt omwille van zijn egomane status? Hm... Nou dan. De Keizer van de Onderwereld Reve sprak reedsch:

* Mulish is vullis en Reve, da's pas leven *

Ik heaup dat deze versie de juiste is van velen, want dat "en " dat er zo knullig tussendoor hobbelt is subliem. Ahum. Jij doet mij denken aan Stadler en Waldorff.... Daar zijn er meer van en ze zijn te weinig bereid ethische en intellectuele compromissen te sluiten. Zelfs la balque viel de oorverdeauvende stilte ter intellectueler zijde op. En la mulish sprak: we zwijgen omwille de islam, meneer.

bartjanspruyt.blogspot.com/2006/12/jan...

Ik vind jou een misplaatst zelfingenomen elitaire l*l, eigenlijk. Niet om je gelijk, maar omdat jij je buiten de discours plaatst met je cynisme. Je naam doet vrezen dat je belang hebt.

bottehond | 02-04-07 | 01:19

Nogmaals:
Als 't Gezags-apparaat geen betere vertegenwoordigers op straat weet te brengen dan paardereten die door 'n probleemwijk waggelen, helpt 't ook niet veel of de "burger" sociale controle zou willen uitvoeren.
Als 'n alleenstaande bejaarde dame 's avonds in Amsterdam-Slotermeer vergast wordt met de aanwezigheid van Maroc-boys in haar achtertuintje en die bejaarde mevrouw belt de politie en de pliessie vraagt of ze even wil vragen wat die Maroc-boys in haar achtertuintje doen, tja.
Zo gaat dat.
De bejaarde burger wordt geacht z'n eigen erfje schoon te vegen.
De Politie-Paardereten zijn te belazerd zich uit hun Forma-Natura stoeltjes te hijssen.

janoesj | 02-04-07 | 01:09

@brouhaha ben jij nou zo dom of ben je hier vrienden aan het maken?

Shareholder | 02-04-07 | 00:59

Hulde aan de tolerantie. Verder moesten ze Joost's teelbal vergruizen.

Shareholder | 02-04-07 | 00:52

Het verschil tussen echte landen, waar mannen nog mannen zijn, zoals Spanje of Amerika, en mietjesland Nederland is het duidelijkst zichtbaar bij de politie. Zie je hier meer dan twee agenten bij elkaar, wordt het altijd een soort theekransje. Gezellig in een kringetje een kringgesprek voeren; zijn ze gewend van de nazorgsessies als er weer eens een crimineel op ze geschoten heeft.
Als je in Spanje drie of meer agenten bij elkaar ziet, staan die allemaal een andere kant uit te kijken met geweren in de aanslag, zo van: 'don't fuck with us...'. In de VS idem. Meestal ligt er dan een winkeldief of zo zwaar geboeid op de grond naast te wachten tot 'ie wordt afgevoerd.
Nee, dan de Nederlandse klabakken: de enigen die daar last van hebben zijn de salarimen in hun leasebakjes, als ze maandagochtend weer naar kantoor gaan om de belastingen bij elkaar te verdienen waar die platvoeten van worden betaald. Achter een boom kruipen, laserpistooltjes in de aanslag en incasseren maar! Altijd op een makkelijke plek, waar 10km te hard geen bal uitmaakt maar waar je wel efficient kunt scoren. Daarna naar 't buro koffie met gebak. Misschien nog een gestolen fiets aangifte opnemen, en dat kost met 1 vinger en zo'n moeilijk kompjoeter-programma ook al gauw een uur en daarna naar huis, klussen. Want iedere agent heeft wel een bijbaantje, toch? Maar criminelen oppakken, daar beginnen ze niet aan. Veel te gevaarlijk voor carriere (het trekken van een dienstwapen kan je al een bevordering kosten) en lijf en leden!

Brouhaha | 02-04-07 | 00:50

Is het niet gewoon zo dat de macht geen gezag meer heeft en het gezag geen macht? Met andere woorden: de rechtspersoon "Staat der Nederlanden" heeft wel de macht (dwz. het geweldsmonoplie en de middelen - politie/justitie) maar absoluut geen gezag meer, en dat wat je gezag zou kunnen noemen (de burger, noem het sociale controle) geen macht...
Ik gooi maar een balletje op dat Joost heeft laten liggen.

koerbagh | 02-04-07 | 00:28

gezag dient alleen zichzelf..

Minister van Angst | 02-04-07 | 00:12

-weggejorist-

janoesj | 01-04-07 | 23:58

Duizend euro boete voor Behangdelul omdat-ie niet kan schrijven en het toch doet. En nog eens duizend erbij voor die achterlijke nick. Zero tolerance!

Einstein | 01-04-07 | 23:57

@De Intrigant 01-04-07 @ 23:43
Ik leg nooit klemtonen, veels te vermoeiend.

kuttekrap | 01-04-07 | 23:52

En waar ik tegenargumentatie zeg, moet zijn tegenargumenten.
Stop de tijd, ik zet twee jokers in.

kuttekrap | 01-04-07 | 23:49

@kuttekrap
Even een vraagje tussendoor.
Waar leg je de klemtoon in jouw nick?

De Intrigant | 01-04-07 | 23:43

@rjochtrêgich 01-04-07 @ 22:58
"Dit is wederom een schaamteloos populistisch, eenzijdig en niet-onderbouwd stukje, dat slechts getuigt van jouw eigen gefrustreerde kleinburgerlijke onderbuikgevoelens."
Populistisch,kleinburgerlijk, onderbuikgevoelens, dat zijn termen vanuit de linkse hoek als ze even geen tegenargumentatie kunnen verzinnen.

kuttekrap | 01-04-07 | 23:38

@Hodja
Ok, dan is het goed.
Wat een kudtpatser dan die agent.

De Intrigant | 01-04-07 | 23:31

@De Intrigant 01-04-07 @ 23:16:

jazeker!

Hodja | 01-04-07 | 23:28

@nummer niet te telle
je stemt niet op hem en collega's omdat jeast en de zijnen voor strengere straffen zijn?
ben je crimineel ofzo?

rylands | 01-04-07 | 23:25

@Hodja
Je weet wel het verschil tussen een portier en een agent?

De Intrigant | 01-04-07 | 23:16

Hodja 01-04-07 @ 23:12
Ach, het zijn ook mensen moet je maar denken!

de honden blaffen... | 01-04-07 | 23:16

Ik liep laatst met een vriend samen de HMH uit en waren voor de deur getuige, hoe een vet kewle agent met glimmertjes in zijn oren en een dik horloge losjes aan zijn pols hangend twee dames probeerde te versieren door te vragen hoe laat het was. Wat een kansloze kneus.

Hodja | 01-04-07 | 23:12

nummer niet te telle 01-04-07 @ 22:57

Want? Dit is zo gratuit borreltafelgebral dat ik spijt heb dat ik het gelezen heb. Iets roepen en dan niets toelichten. * zucht * ... de luchtfietsende egofapperTs over de rug van de toekomst van onze kinderen zijn van dermate bedroevend niveau dat ik nu wel zeker weet dat die gemanipuleerde excuses for men en hun meesters, de drie establishmentpartijen en hun paladijnen, de SStaatSSomroep asap aan splinters geblazen motten worden als het ooit nog iets mot worden met 0031. De leeghoofdige aanname dat dit onnut geblaat nog kan anno 2007 says it all. Jeaust, doe eens heel gauw weer de polletiek ingaan. You are needed. Je vriendin is vast niet bang meer dat jullie iets overkomt en zo wel: dumpen die handel.

bottehond | 01-04-07 | 23:11

rjochtrêgich 01-04-07 @ 22:58

Als jij je post inhoudelijk onderbouwd aannemelijk kunt maken krijg je van mij 100.000 kuddo's, ingebeelde betweter. Tyf jij lekker op met je egofapperij. Een ander verwijten maken waar je zelf in grossiert. Hoe lomp kun je zijn. Denk jij dat het FOK! is hiero? Lutser. Nou, kom op... impress me....

bottehond | 01-04-07 | 23:07

Beste Joost,
-
Dit is wederom een schaamteloos populistisch, eenzijdig en niet-onderbouwd stukje, dat slechts getuigt van jouw eigen gefrustreerde kleinburgerlijke onderbuikgevoelens.

rjochtrêgich | 01-04-07 | 22:58

Na dit stukje Joost.... Vergeet ik never nooit meer dat ik NEVER NOOIT op jou of jouw collegea zal stemmen... Bedankt voor de waarschuwing weer !!!!

nummer niet te telle | 01-04-07 | 22:57

Eerst alle lesbo`s uit het korps flikkeren.
Zou al een stuk geyler zijn die uniformpjes.
Daarnaast heeft Eerdmans wel gelijk vind ik.
De huidige politieman is agent, jongerenwerker en buurtwerker en wat nog niet meer allemaal. Niet het dialoog aangaan maar rammen.
Desnoods weer met de ouderwetse waterslang in de reet bij verhoren etc.

De Intrigant | 01-04-07 | 22:56

EENS, zoals altijd

derkcs | 01-04-07 | 22:55

In een stad als A'dam zijn er op 100.000 inwoners bijna 500 voltijd politiepersoneel aan het werk! En er moeten er nog tig bij volgens hun. Nou dikke pleures voor ze. Vergelijk dit belachelijke aantal agenten in de Randstad eens met een gemiddelde kleine stad van 25.000 inwoners in het oosten: daar rijden normaliter alleen een paar auto's rond met nog een paar mensen op de centrale. In Amsterdamse verhoudingen zou zo'n stadje meer dan 100 man blauw continu aan het werk hebben. Gaat Nederland failliet.
Conclusie: veel minder agenten in steden (de grote criminelen lossen het onder elkaar wel op) en de agenten die er zijn veel en veel harder laten straffen voor overtredingen waar de bevolking last van heeft, zoals inbraak en andere draaideur en drugsgerelateerde criminaliteit. Het OM moet dus met een streng grote stedenbeleid komen (met parkeren schijnt dat ook te lukken), want om iedereen in de Randstad een eigen agent te geven gaat echt te ver. En anders stelen ze maar weer terug wat van hun gejat is zoals dat ook reeds gebruikelijk is bij fietsen.
www.cpb.nl/nl/pub/cpbreeksen/document/...

sgandaalich | 01-04-07 | 22:52

wederom een prima column joost

Ben ook van mening dat als het gezag daadwerlijk ook gezag uitstraalt mensen meer respect geven. Dan moeten, zoals je zelf ook al aanhaalt in je stuk en er later helaas niet op door gaat, wel de straffen omhoog....

Behangdelul | 01-04-07 | 22:46

@AppletjeQut 01-04-07 @ 22:30
In de VS hebben ze vast ook wel vlinders... Die heeft ons Jeaust vrolijk gevangen. ies nuttig!

dlseth | 01-04-07 | 22:42

woefdram 01-04-07 @ 20:50
Heb je de lijfwachten van Chadaffi wel eens gezien?
Dan ga je echt een blokje om!

de honden blaffen... | 01-04-07 | 22:38

Die pet zou Joost in ieder geval niet passen. Wat een klaploper, op kosten van ons (wachtgeld!!!) snoepreisjes naar de US maken...

AppletjeQut | 01-04-07 | 22:30

Eerdmans met een politiepet die over zijn oren zakt. Dat straalt pas gezag uit... Blijf lekker daar in de U Naait Ze Steeds, don't come back now!

jobu | 01-04-07 | 22:27

Mazzeltov 20.57

Er was gewoon geen plaats tussen Rita en Geert.
Overigens waardeerde ik die Pastors meer dan Verdonk.
Het zegt wel iets dat Wilders er meteen 9 zetels uitramde.
(in de peilingen stond hij al tijden op 1- of minder zetels)

bejaarde op brommer | 01-04-07 | 22:09

Hoever zit het met de sequel Robocop 12?

Dirk Teur | 01-04-07 | 22:03

Op vakantie geweest en nu behoefte aan gezag.
www.smpalace.com/

jimbololo | 01-04-07 | 21:46

@HuubF 01-04-07 @ 20:01

Kiezen ze niet meer op je?
Het is stemmen ze niet meer op je. Stemmen zeg ik U.
Of ze kiezen je niet meer, U mag kiezen.

kuttekrap | 01-04-07 | 21:25

Eindelijk weer eens iets zinnigs!!!

killermiller | 01-04-07 | 21:25

En Joost, heb je er nu al wat van opgestoken sinds Wilders met 9 mensen in de kamer zit?
Daar zou je ook eens een column aan moeten wagen, het drama van 1NL en Pastors.
Hoe je dat gaat verwerken en zo.

Mazzeltov | 01-04-07 | 20:57

woefdram 01-04-07 @ 20:50
Onzin...... Ik ken vrouwen waar de meest flinke vent voor op de loop gaat. Zeker niet allemaal, maar ook daar kan op geselecteerd worden.

Wishbone | 01-04-07 | 20:54

Je hebt gelijk, het Nederlandse politiecorps lijkt nergens op. Het probleem zijn vooral de vrouwen, die hebben net als in het leger en bij de brandweer niets te zoeken bij de uitvoerende diensten. Kortom, vrouwen opzouten en mannen weer mannen maken, basta !!!

woefdram | 01-04-07 | 20:50


HuubF 01-04-07 @ 20:01
U lijkt mij typerend voor diegenen die toen Fortuyn begraven was dachten:zo, dat hebben we ook weer gehad,en nu over tot de orde van de dag.
Echter,ik ben direct na de dood van Fortuyn naar zijn huis gegaan uit nieuwsgierigheid(ik woon er niet ver vandaan)en heb in Rotterdam drie dagen lang de mensen gezien die om hem rouwden(waardig),en met hen gesproken.
En die mensen, dat waren niet zoals zij door het vara journaal afgeschilderd werden:rechts radicalen,schreeuwers,ietwat zwak begaafden,etc etc.
Niets van dat alles,dit was een dwarsdoorsnede van het Nederlandse volk.
En wen er maar aan,wat Fortuyn losgemaakt heeft dat gaat nooit meer weg,nooit!

de honden blaffen... | 01-04-07 | 20:48

Gravin v Kippenbouth 01-04-07 @ 20:27

Ik ging vroegah voor mijn plezier wel lunchen op de faculteit wiskunde. Dan weet je genoeg over de verhouding sociale vaardigheden en intelligentie.

bottehond | 01-04-07 | 20:44

LS...

Was een keer in Amsterdam. Wat een gribus die Politie daar. Junky-types met matjes en vette krullen in een blauw slobberpak. Moest denken aan de film:
CLOCKWORK ORANGE !

Lion Cachet | 01-04-07 | 20:44

Anaalfabeet 01-04-07 @ 20:33
Conclusies trekken is je sterkste kant niet. weltrusten

Prinskromijn | 01-04-07 | 20:39

Gravin v Kippenbouth 01-04-07 @ 20:27
Worden de agenten daar niet op geselecteerd of voor opgeleid dan ? Je zou toch denken dat dat een van de eerste vereisten is, en dat als ze het niet kunnen, het ze geleerd wordt...... Zoveel mogelijk dan......

Wishbone | 01-04-07 | 20:34

Wishbone 01-04-07 @ 20:23

Ik ben niet gefrusteerd hoor. Ik heb geen moeite met de authoriteiten, nooit gehad en zal het waarschijnlijk ook nooit krijgen.
Mijn PC gaat uit nu. Eén tip nog voor je. Doe rustig aan in deze threat en maak van je hart geen moordkuil. En lees goed.

Anaalfabeet | 01-04-07 | 20:33

Wat ben ik blij dat deze uber flapdrol uit de politiek is gegaan. wat jij alleen maar kan is praten in clichés, oneliners en open deuren. Je bent duidelijk het product van christelijke inteelt.

Boeddhi | 01-04-07 | 20:33

de honden blaffen... 01-04-07 @ 19:27

Die gozer is niet goed bij zijn verstand. Zelfingenomen kwast. Die lust ik er 45 bíj mijn copieuze ontbijt. Door zo'n houding aan te nemen ben je al bij voorbaat gezien. Die heeft duidelijk niet vooraan gestaan bij de IQ- distrubitie.

bottehond | 01-04-07 | 20:30

@ Wishbone 01-04-07 @ 19:41
Het hebben van goede sociale vaardigheden is inderdaad niet rechtstreeks gerelateerd aan de hoogte van de opleiding, goddank zou ik bijna zeggen.

Het hebben van goede sociale vaardigheden is wel een vereiste wil je het beroep van politieagent goed uit kunnen oefenen. Daar zit hem nu juist de kneep. Bij de instroom van agenten wordt gewoon niet goed naar dit soort elementaire zaken gekeken.

Gravin v Kippenbouth | 01-04-07 | 20:27

HuubF 01-04-07 @ 20:24
Geen idee............ Hij heeft goede punten dus hij zal best een achterban hebben. Ik stem niet op hem. Ik stem op een echte stemmingsmaker...........

Wishbone | 01-04-07 | 20:26

Is Jamai Eerdmans alweer een beetje aan het werk?

El Gouda | 01-04-07 | 20:25

Wishbone 01-04-07 @ 20:10
Verduiveld je hebt gelijk! Joost Eerdmans, de populist zonder kiezers. Met een column op GeenStijl, dat dan weer wel. En met een flinke achterban!

HuubF | 01-04-07 | 20:24

Anaalfabeet 01-04-07 @ 20:18
Waarom doe je dan zoveel moeit om het verhaal onderuit te halen? Heeft namelijk geen enkele meerwaarde en mensen kunnen zelf heel goed beslissen of ze het geloven/herkennen of niet.
.
Als je overal op gaat reageren wat het goed doet op verjaardagen dan heb je op één topic vaak genoeg voor het hele leven..... Vandaar dus de slakken en zout...
.
Overdrijven is niet vreemd lijkt me op GS-NN en is daarom alleen maar leuk om af en toe je frustratie te ventileren..... Toch ?

Wishbone | 01-04-07 | 20:23

Wishbone 01-04-07 @ 19:23

Ik neem het voor niemand op. Zeker niet voor dienders. Ik stelde alleen dat PrinsKromijn z'n saaie verhaaltje van 17:05 , wat het altijd erg goed doet op verjaardagsfeestjes, na de helft van z'n verhaal nergens meer op gebaseerd is.

Anaalfabeet | 01-04-07 | 20:18

Wishbone 01-04-07 @ 19:41

Dat zeg ik. Deels ligt het aan.... Zwakke sociale vaardigheden heeft niet veel met opleiding te maken. En daarbij geldt ook wat de politie opgedragen wordt door hogerhand (politici).
De Bromsnor van vroeger was ws. beter geschikt, nu ook, om politieagent te zijn. Toen waren de regels en de handhaving er van duidelijker.
/sentimentele modus on/ Toen was geluk nog heel gewoon /off

rosalie | 01-04-07 | 20:14

HuubF 01-04-07 @ 20:01
Ik heb geen enkel idee waar je je verhaal op denkt te basseren, maar het is je waarschijnlijk ontgaan dat joost juist heel weinig kiezers heeft gekregen. Ook al spreekt hij nu dezelfde standpunten uit van voor de verkiezing, gezien dit reisje al een tijd geleden is.
.
Je verhaal zou dus op moeten gaan voor CDA en PVDA en SP. Ik ben klootjesvolk dus zeg maar gewoon waar het op staat. Je lult slap..... en om in je eigen bewoordingen te blijven, simplistisch.......

Wishbone | 01-04-07 | 20:10

HuubF 01-04-07 @ 20:01

Mensen die met hun handen in de aarde woelen hebben vaak meer levenswijsheid dan kamergeleerden die vanuit hun luie leunstoel de wereld verklaren die ze niet kennen. 'De mensen' die dagelijks met de rampspoed van de multiculturele tirannie te maken hebben hoef je niets te leren: die weten wel wat er fout zit. Je positief-kritische houding doet me denken aan een brandend huis dat je wil blussen met een flesje rozewater. Wat Eerdmans betreft: 't is een politicus, en die halen de gekste geintjes uit voor hun marktaandeel, de één na de ander in onze (over-)gemediatiseerde maatschappij. Het geeft geen pas één politicus te verwijten wat ze allemaal doen, of beter gezegd: het maakt je argument tot een lege doos.
-
bejaarde op brommer 01-04-07 @ 19:58
www.brakkehond.be/pvo/pvo32.html

v Maerlant | 01-04-07 | 20:07

v Maerlant 01-04-07 @ 19:43
Ik zal het anders omschrijven. Simplisten als Joost Eerdmans appeleren aan een onderbuikgevoel. Door altijd maar in die onderbuik te blijven wroeten krijg je veel kiezers, maar leer je de mensen helemaal niets. En ik verdenk veel van die volksverlakkerds dat ze dat expres doen. Als je de mensen wijzer maakt, kiezen ze niet meer op je. In een land dat op veel fronten méédoet in de top van de wereld is een positief-kritische houding veel constructiever. En vriendelijker.
Blijf maar lekker schreeuwen (overigens denk ik niet dat jij dat doet), dan komt het vanzelf niet goed.

HuubF | 01-04-07 | 20:01

Wishbone 01-04-07 @ 19:23
Dankje! Had het niet beter kunnen zeggen.

Prinskromijn | 01-04-07 | 19:59

vM
terwijl de zelfverklaarde intellectueel Huub verder "googlet "mag je mij het gedicht alvast wel verklappen,
het blijft namelijk akelig stil van Huub's kantje....

bejaarde op brommer | 01-04-07 | 19:58


HuubF 01-04-07 @ 19:35

Wie een goed stel hersens heeft meegekregen, wat ik in jouw geval betwijfel, moet daar moeder natuur op z'n blote knietjes voor bedanken en zeker niet uit de hoogte doen voor iets waar ie geen verdienste aan heeft; is erg misplaatst. De man in de straat waar jij zo neerbuigend over doet was en is het eerste slachtoffer van onze ontwrichte maatschappelijke omgangsvormen, en alsof dat nog niet erg genoeg is krijgt hij van zelfingenomen typetjes nog eens de wind van voren ook. Dat is wat men noemt wreed onrechtvaardig.

v Maerlant | 01-04-07 | 19:43

Wishbone 01-04-07 @ 19:41
Was ook bedoeld voor........
.
Gravin v Kippenbouth 01-04-07 @ 19:02

Wishbone | 01-04-07 | 19:42

rosalie 01-04-07 @ 19:28
Wat ik wel een beetje jammer vind is dat het nu de agent op straat wordt aangerekend terwijl die gewoon het werk doet wat hem opgedragen word. Vaak kunnen en mogen ze ook niet meer door omstandigheden die door hoger hand voorgeschreven worden. Een beetje wat jezelf al aanhaalt met betrekking tot de politiek......
.
Ik ken namelijk genoeg laag opgeleiden die zich uitstekend uit kunnen drukken en nog veel beter met mensen op kunnen schieten.

Wishbone | 01-04-07 | 19:41

Ohoh, wat zijn ze goed bezig bij de NYPD. En Joost gelooft echt dat de Sean Bell-incidenten nooit mee voor zulen komen nu?
Hij laat zich lekker inpakken door de PR van de NYPD.
Sean Bell, kom er maar in!
http://en.wikipedia.org/wiki/Sean_Bell

Zeurders | 01-04-07 | 19:39

HuubF 01-04-07 @ 19:35

Ik voel me noch aangesproken, noch verongelijkt. Geërgerd door je dédain, dat wel. Kan je overigens even zeggen naar welk gedichtje ik knipoogde?

v Maerlant | 01-04-07 | 19:36

v Maerlant 01-04-07 @ 19:30
Grappig om te zien hoe verongelijkt mensen reageren als ze zelf onder vuur denken te liggen. ;-)
Iedereen wordt hier afgezeken. Dan mag ik toch wel zeggen dat Joost Eerdmans schrijft voor hersenleaus kleaudtjesvolk?

HuubF | 01-04-07 | 19:35

HuubF 01-04-07 @ 19:27
Ik ben blij dat er aandacht aan besteed wordt. Je kan natuurlijk maar hopen en hopen en hopen en hopen en in de tussentijd gewoon je mond dichthouden maar dat werkt ook niet. Mensen willen niet alleen maar horen, "ja maar, we werken er aan". Mensen willen resultaten zien.
.
En ik geloof niet dat jij veel anders bent ,maar er meer bij betrokken bent/voelt dan de meeste reaguurders...

Wishbone | 01-04-07 | 19:33

HuubF 01-04-07 @ 19:29
Absoluut...

de honden blaffen... | 01-04-07 | 19:31

idee: 8.3
uitvoering: 2

heb je trouwens al een baan?

roo | 01-04-07 | 19:30

HuubF 01-04-07 @ 19:19

Klootjesvolk hier, schreeuwlelijkerds ginder... jij groet 's morgens je spiegelbeeld?

v Maerlant | 01-04-07 | 19:30

de honden blaffen... 01-04-07 @ 19:27

En de karavaan trekt voort...

HuubF | 01-04-07 | 19:29

Gravin v Kippenbouth 01-04-07 @ 19:02

"Het meest elementaire inzicht ontbreekt bij sommige agenten. Dat ligt deels aan de gebrekkige opleiding en zwakke sociale vaardigheden. Deels ligt het ook aan het systeem "an sich"."

Dezelfde stelling geldt ook voor politici dus krijg je dat vice versa in de maatschappij.

rosalie | 01-04-07 | 19:28

bottehond 01-04-07 @ 19:19
Leuk he?

de honden blaffen... | 01-04-07 | 19:27

Wishbone 01-04-07 @ 19:24
Daarom wordt er ook hard aan gewerkt. Maar van de zijlijn wat popi-schreeuwdingetjes roepen fapt de boel alleen maar op. En je ziet hier dat het volk er nog dankbaar voor is ook.

HuubF | 01-04-07 | 19:27

HuubF 01-04-07 @ 19:19
Het zal nooit goed zijn, maar het neemt niet weg dat het er nu niet goed aan toe gaat........

Wishbone | 01-04-07 | 19:24

Anaalfabeet 01-04-07 @ 19:18
Misschien eerdere ervaringen met betrekking tot het kamp ? Of denk je dat een stelletje agenten even een gestolen fiets gaan controleren op het terein van de Hells Angels ? War ze overigens vaak nog beleefder worden ontvangen dan bij kampers........
.
Je poging om het voor een stelletje dienders op te nemen is dus ook nergens op gebasseerd en komt een beetje als zout op slakken over.........

Wishbone | 01-04-07 | 19:23

@StijlvolRechts. In New York gaat het er op straat heel wat harder aan toe dan hier. Als morgen de politie hier zou optreden als in New York, zouden de schreeuwerds gaan kankeren dat het hier een politiestaat is.

HuubF | 01-04-07 | 19:19

@antira
handjesophouders zijn altijd links.
rechts en profiteren gaan nu eenmaal niet samen.

rylands | 01-04-07 | 19:19

HuubF 01-04-07 @ 19:10

Hier lul je je niet meer onderuit, dude. Jij dacht zeker: ik plemp wat van mijn gemakzuchtige standaard-oneliners op de draad en voila: ik kan me weer goed voelen over mezelf. Ik noem dat ego- fapperij en daar kom je hier niet mee weg, simpelweg omdat het gemiddelde IQ hier dat van de gemiddelde 0031er verre overstijgt. Ergo: doe eens netjes je verontschuldigingen aanbieden aan de honden blaffen puntjes. Lutser.

bottehond | 01-04-07 | 19:19

HuubF 01-04-07 @ 19:10
En?Is het koud boven?

de honden blaffen... | 01-04-07 | 19:18

Prinskromijn 01-04-07 @ 18:43

Inderdaad 'feiten' ja.

Je verhaal begint goed en geloofwaardig. Tot aan het stukje dat jij opeens zo wijs bent geworden en denkt te weten waarom de politie jouw zaak niet heeft opgelost. Hetgeen is te lezen op jouw schrijven @17:05

@17:05 "Menneke belt de politie op. Die hebben even andere priotiteiten aka schijten in hun blauwe pofbroek alleen al bij de gedachte om het kutkamp te moeten betreden. Mietjes met een paar handboeien en een proppeschieter meer zijn het niet".

Bovenstaand deel van jouw verhaal is ook nergens op gebaseerd. Dat is ontstaan uit jouw eigen conclusie. Dit kunnen dus ook geen feiten zijn. Wie heeft jou verteld dat het zo gegaan is dan?

Allemaal

Anaalfabeet | 01-04-07 | 19:18

Gezaghebbend is zelfs geen vríje vertaling van professionalism. Zo zie je maar weer, Josti denkt met z'n aambei ipv met z'n hersenen. Ga toch lekker tomaten plukken of zo, werk zat in de tuinbouw, luie rechtse handophouder.

Antira | 01-04-07 | 19:18

Hij heeft natuurlijk wel gelijk. De NL politie is ook om op te poepen en dat gebeurd dus ook regelmatig. Neem nou dat filmpje in de dump laatst waar een agent behoorlijk wat moeite heeft om een fin te arresteren. Of dat gastje in die tunnel die weg gestuurd werd maar bleef staan en ouwehoeren tegen de agent. In Amerika hadden die beelden heel anders geweest en vermoedelijk ook een stuk korter.

StijlvolRechts | 01-04-07 | 19:17

@de honden blaffen e.a. Je hoeft geen lid te zijn van de "culturele elite" om je verheven te voelen boven hersenleauze schreeuwerds. En Joost doet net alsof hij hersenloos is. En jullie trappen er nog in ook.

HuubF | 01-04-07 | 19:10

Het is inderdaad niet bijster goed gesteld met het de hermandad.
Voorbeeldje.
Mijn man rijdt motor. Enige tijd geleden reed hij in het donker naar huis over een smal landweggetje. Het regende.
Hij werd aangehouden door een agent naar later bleek omdat mijn man langzaam reed. Het eerste wat de agent aan mijn doorweekte echtgenoot vroeg was:
"Van wie is die motor?" "Van mij", antwoordde mijn echtgenoot.
Het tweede wat de agent vroeg was: "waarom rijdt u zo langzaam?"
"Omdat het hard regent en het zicht slecht is, en het natte wegdek mogelijk glad is".
Het derde wat de agent te melden had was dat mijn man een rijtest af moest leggen, want hij reed te langzaam.
Na enige weken ontving mijn man een brief van het CBR waarin hij werd uitgenodigd voor een rijtest.
Het schrijven van een kort briefje naar het CBR was voldoende om de zaak uit te leggen. Rijtest hoefde niet omdat men van mening was dat mijn man zijn rijstijl terecht aangepast had aan het slechte weer van dat moment.
.
Het meest elementaire inzicht ontbreekt bij sommige agenten. Dat ligt deels aan de gebrekkige opleiding en zwakke sociale vaardigheden. Deels ligt het ook aan het systeem "an sich".
Het zou goed zijn indien men die vergadercultuur eens zou laten voor wat het was, zodat de agenten weer gewoon de straat op kunnen ipv achter muffe buro's papierwerk zitten in te vullen.

Gravin v Kippenbouth | 01-04-07 | 19:02

tommy 51
hij is niet gekozen, en het cda hapte ook niet.

bejaarde op brommer | 01-04-07 | 18:53

de honden blaffen... 01-04-07 @ 18:48
Als er iemand belang bij heeft om het volk dom te houden is het namelijk wel de "culturele elite".
Die het tot een kunst verheven heeft om de subsidiepotten leeg te vreten die door het "domme volk"gevuld worden.

de honden blaffen... | 01-04-07 | 18:52

stel ik wederom de vraag: JOOST WAAROM BEN JE WEG UIT DEN HAAG???

Tommygunner | 01-04-07 | 18:51

HuubF 01-04-07 @ 18:45

Dat hebben ze dan geleerd van de PVDA'ers waar dat klootjesvolk vroeger en masse voor stemde?

v Maerlant | 01-04-07 | 18:49

"Om populist te zijn moet je je namelijk verlagen tot het niveau van je kiezerds."
Ook u behoort ongetwijfeld tot de "culturele elite"?

de honden blaffen... | 01-04-07 | 18:48

HuubF 01-04-07 @ 18:45

Jouw domheid kan natuurlijk niet van één van genoemde heren komen omdat zij nimmer deelgenomen hebben aan de regering. Je punt klopt wel, maar je vult de verkeerde mannetjes in. Part of the trick, slimmerik.

bottehond | 01-04-07 | 18:48

Jeaust,

Prima column weer. Wat ga je er nou mee doen, met je ideeen. Dat EénNL, dat wordt zekers niets meer? Damn shame.
Ontopic:vroeg of laat motten we er hier ook aan geloven: zero tolerance. Maar inderdaad, dan zal de wind uit een andere hoek motten gaan waaien. Met de huisige regeringspartijen en vvd zie ik dat niet gebeuren. De pliesie is (tot verdriet van vele dienders) verworden tot een bende maatschappelijk werkenden. Daar zijn ze op zich "redelijk" in, maar het impliceert ook een dermate andere attitude, dat bergen van de maatschappelijk meest overlast gevende criminaliteit en hufterig gedrag ruim baan krijgen.

bottehond | 01-04-07 | 18:46

Het krankzinnige is, dat die populisten veel intelligenter zijn dan ze zich voordoen. Om populist te zijn moet je je namelijk verlagen tot het niveau van je kiezerds. En dat kunnen mannen als Joost, Geert en Jan heel erg goed.

Daarmee houden ze het arme klootjesvolk voor altijd dom.

HuubF | 01-04-07 | 18:45

nou joosie, solliciteren maar, of durf je niet

topcat | 01-04-07 | 18:44

King of controversy 01-04-07 @ 18:28
Vergeet niet dat als het kapitalisme niet meer bestaat ook het socialisme ten dode opgeschreven is.

de honden blaffen... | 01-04-07 | 18:44

Anaalfabeet 01-04-07 @ 17:22
Uhm feiten ?

Prinskromijn | 01-04-07 | 18:43

@indogirl 01-04-07 @ 18:30

Dat waren nog eens tijden.
*zucht*

kuttekrap | 01-04-07 | 18:39

Wishbone 01-04-07 @ 17:30
Ik denk dat de politie vanzelf meer respect zal krijgen als zij de futuliteiten waar ik over praat meer door de vingers ziet of afdoet met een kwinkslag,en zich richt op de criminaliteit en overlast waar de burger echt last van heeft zoals staatroven overvallen etc.

de honden blaffen... | 01-04-07 | 18:30

@ Murdockyoufool
Tegenwoordig komt de openbare orde al in 'gevaar' als je met z'n 3en op straat hangt. Er is volgens mij geen wet die het met z'n 3en op straat hangen verbied.
Maar nee, dan zijn er boeren, die ook wel eens wat in de metro lezen, en dan komt de politie om de openbare orde te handhaven, en flikker toch op.
Wet handhaven is niet de openbare orde handhaven. En allerlei prutsende regeltje die het openbare orde handhaven een wettelijk tintje geven, moeten opgesodemieteren uit het wetboek.
Als ik dronken over straat wil lopen, moet dat kunnen. Jammer dan voor dat xenofobe ouwe vrouwtje dat zich door mijn geweldige lichaam geintimideerd voelt *kuch*.
De openbare orde is slechts een excuus om burgers in het gelid te krijgen, zodat ze optimaal productief zijn voor het kapitalistische systeem. Mot ook allemaal dood.

King of controversy | 01-04-07 | 18:28

1808 KB
*op de vlucht hij slaat voor de zandman*
(vroeg me al af waarom dat rode licht in mijn linkerhand al 15 jaar knippert)

bejaarde op brommer | 01-04-07 | 18:26

jellyb33 01-04-07 @ 18:21
Zitten er twee hoor...........

Wishbone | 01-04-07 | 18:21

zit wel wat in in Amsterdam-Noord is nouwelijks politie, en bij zit er nog wel een politieburo in de buurt.

jellyb33 | 01-04-07 | 18:21

Joost, kan je eens een anti-links kolom schrijven?
Dan heb ik nog wat gevatte commentaren in de aanbieding.

kuttekrap | 01-04-07 | 18:19

*Vermoed dat Jeaust een abonnement op een leesmap heeft*

knutsel | 01-04-07 | 18:18

Birger=Burger

puur hollands | 01-04-07 | 18:08

Murdockyoufool 01-04-07 @ 18:02
Zoals ik je lees vind ik dat je opleiding en ervaring door elkaar haalt. Een politie agent is niet per definitie slechter dan een ander omdat die een lagere opleiding heeft............ Als je alleen over een groot geheel gaat bekijken dan heb je gelijk maar een wijkagent is toch echt een individu............. Ik ben dus eens met de stelling ervaren krachten maar bij hogere opleiding zet ik mijn vraagtekens...

Wishbone | 01-04-07 | 18:07

Een site van de overheid waarin ze willen weten hoe de birger over de overheid denkt en allerhande zaken, samen leven samen kreperen.

puur hollands | 01-04-07 | 18:06

Murdockyoufool 01-04-07 @ 17:51
Ik zal het je nog sterker vertellen.Als de verplichte euthanasie ingevoerd wordt zal de grote meerderheid van de burgers zich keurig op tijd melden.

de honden blaffen... | 01-04-07 | 18:06

@Wishbone 01-04-07 @ 17:56
Junkkrotten overstijgen de burgerlijke ongehoorzaamheid waar ik over spreek.

Apropos, tijd voor de dis.

Murdockyoufool | 01-04-07 | 18:04

@koerbagh 01-04-07 @ 17:55
Juist. En VMBO-Jeroen en dito Priscilla kunnen niet anders dan doen wat hen wordt opgedragen. Dit is geen vergelijking met de fietsende wijkagent (weet niet of ze nog bestaan) van zo'n twinig jaar geleden. Deze meer ervaren kracht wist precies wanneer hij moest handhaven en wanneer niet. Loste ook vaak zaken -overlast op schoolpleinen etc.- met een glimlach en een geintje op.
Maar goed, we zouden dus zijn gebaat bij iets hoger opgeleide en meer ervaren krachten. Mensen die weten waar het om draait (klinkt als foute overheidsslogan).

Murdockyoufool | 01-04-07 | 18:02

Murdockyoufool 01-04-07 @ 17:51
Ik zeg ook niet dat het zo moet daarom heb ik er bij gezet dat ik het in het extreme trok.......... Ik had het meer over ongehoorzaamheid waar de burger last van heeft en die openlijk plaats vind door het gedoogbeleid wat vaak gehanteerd wordt door de overheid.
.
Dan heb ik het bijvoorbeeld over een Junkehol e.d. waar niet tegen opgertreden word.....

Wishbone | 01-04-07 | 17:56

"Bij een grote verkeerscontrole op de A27 bij Gorinchem zijn tientallen automobilisten op de bon geslingerd.

Ruim 140 agenten EN MEDEWERKERS VAN DE BELASTINGDIENST controleerden vanaf zaterdagmiddag vier uur automobilisten op onder meer alcoholgebruik, drugsbezit en achterstallige belastingschulden. De controle was georganiseerd door de vrijwillige politie van de korpsen Zuid-Holland Zuid en Midden en West-Brabant.

Twee automobilisten hadden te veel gedronken. Er zijn wat gebruikshoeveelheden drugs gevonden en twee personen werden aangehouden wegens het opgeven van een valse naam. Drie auto's werden in beslag genomen omdat ze onverzekerd waren.

De ANWB heeft ter plekke nog zo'n 70 gebreken aan voertuigen verholpen. Deze mensen ontliepen daardoor een boete.

De controle duurde tot zaterdagavond half elf."
Zo dan, ben ik even blij dat die medewerkers van de belastingdienst niet staakten.
"Nederland wordt veilig!"

gentle giant | 01-04-07 | 17:55

@Murdockyoufool 01-04-07 @ 17:51:
Kijk, nu komen we ergens! Het probleem is dus niet de handhaving op zich, maar de regeltjes en wetten die de pliesie wordt geacht te handhaven. Daar zit de kneep. Want wildplassen, ID-pasje vergeten, zonder licht rijden en 2 km te hard rijden, dat kunnen ze allemaal erg goed handhaven.

koerbagh | 01-04-07 | 17:55

Hannalore 01-04-07 @ 17:47
Duidelijk............... Ik ben absoluut tegen dat middel maar het is wel duidelijk........

Wishbone | 01-04-07 | 17:52

"Op de arrestatieteams en ME na, herken je Hollandse agentes en agenten meestal het snelst aan hun geblondeerde permanent, oorbellen, piercings of tattoos."

Eerdmans heeft iets tegen geblondeerd?
Dat is dus de echte reden dat Wilders en Eerdmans niet op een gemeenschappelijke lijst meededen met de Tweede Kamerverkiezingen.

theedrinker | 01-04-07 | 17:51

@Wishbone 01-04-07 @ 17:45
Deze vorm van openbare orde kunnen we missen als kiespijn, alsmede het handhaven van de anti-rookorde op in de buitenlucht gelegen perrons en de niet-fietsen-orde in een lege winkelstraat, om er een paar te noemen. Ik vind burgerlijke ongehoorzaamheid trouwens een plicht. Flikker op, als ze maandag in Den Haag bepalen dat iedereen zijn bovenste knopje van z'n overhemd vast moet doen, loopt 80 procent van de Nederlanders op dinsdag met een gesloten kraag. Schapen.

Murdockyoufool | 01-04-07 | 17:51

Ik zou me ook kudt voelen als ik pliesieagendt was.
Je de pleuris werken voor een hongerloontje.

a.n.alvabeet | 01-04-07 | 17:50

mee eens, keihard optreden!!
Politieagent uitschelden? 1000 euro boete
politieagent slaan? 6 maanden cel en 10000 euro boete
politieagent doden? levenslang zonder vervroegd vrijkomen

BLOODYBIGBADBULL | 01-04-07 | 17:48

De Nederlandse politie is vergelijkbaar met het Nederlandse leger en de Nederlandse politiek. Stelt geen ruk voor.

Horsedick | 01-04-07 | 17:48

@Wishbone 17:40

Identiteit, dus. Ooit een privaat gebeuren, tegenwoordig een middel om onze persoonlijke autonomie ondergeschikt te maken aan de sociale orde, van Balkenende en Halsema. Trouwens, ook bedacht door de Amerikanen, doch dit terzijde.

Hannalore | 01-04-07 | 17:47

@Sendis
Maar de VWOer gaat niet werken, maar studeren. Je gaat toch niet de rest van je leven weken voor een kudtloontje? Bovendien werkt het beter door de politie (net als in NY) van een niet al te hoog IQ te voorzien. Gezag en discipline werkt nu eenmaal beter als je ja en amen zegt en doet wat je opgedragen wordt, in plaats van dat je je 'leider' vraagt waarom je de beerput in moet duiken.

@Joosdt Eerdtmans
Lijkt me een goed plan, ook van .nl een politiestaat maken. Van meer blauw op straat met ook nog eens zero tolerance voel je je echt niet veiliger. Eerder het tegenovergestelde. Daarnaast .nl (waar alleen de politie en criminelen wapens hebben) vergelijken met .us (waar iedere malloot een wapen heeft...)

k3 | 01-04-07 | 17:46

Murdockyoufool 01-04-07 @ 17:39
Dat was ik al helemaal vergeten.............

Wishbone | 01-04-07 | 17:45

@koerbagh 01-04-07 @ 17:39
Yep. De VMBO-Faroukh en -Fatima zullen zich juist op kruimelincidenten concentreren omdat ze hoofd- en bijzaken niet kunnen scheiden. Gevolg: KOC wordt erg ongelukkig...

Murdockyoufool | 01-04-07 | 17:44

Wishbone 01-04-07 @ 17:38
broodje eten in metro? !

TAFKAVGL | 01-04-07 | 17:41

-weggejorist-

B75 | 01-04-07 | 17:41

Hannalore 01-04-07 @ 17:37
Wat betekent dat volgens jou dan tegenwoordig ?

Wishbone | 01-04-07 | 17:40

@Murdockyoufool 01-04-07 @ 17:32:
Meer to the point: Wie moet dat volgens Kingetje dan doen? Volgens king de gemiddelde Sjonnie en Anita van de VMBO die zich lachend in de bek laten spuwen door de licht getinte scooterjeugd. "Moet kunnen". Jajaja...

koerbagh | 01-04-07 | 17:39

voor de plisie van tegenwordig is het ook moeilijk respect hebben Kriet..

TAFKAVGL | 01-04-07 | 17:38

Murdockyoufool 01-04-07 @ 17:36
Ik ken dat incident niet.......... Doe eens een hint geven..........

Wishbone | 01-04-07 | 17:38

Agenten moeten hier eens een goede training krijgen, kistjes aan, barret op en alle stadswachten verdienen een nekschot. En als je als agent een dikke bierbuik hebt krijg je er ook een. Het is allemaal zo makkelijk.

Aveq | 01-04-07 | 17:38

Goede column, ben het er zeker mee eens. Hogere straffen minder criminaliteit.

geenstijlisdope | 01-04-07 | 17:37

Zat net op het toilet.., de dunne poep liep eruit.., daar aan de onderkant van mijn rug. 'k Dacht nog: 'Zal die dunne, bruine massa het gevolg zijn van.., van het gegeven dat mijn netvlies zojuist geteisterd werd door het aanzien van de woorden "identiteit" en "rappend"'.? Hm, inderdaad ja, ik vermoed van wel.

"Community, Identity, Stability", de gevleugelde woorden uit "Brave New World".., ooit science-fiction.., nu bijna realiteit.., wat een knap stukje schrijven toch.., van die Aldous Huxley. Kijk, mijn beste Eerdmans.., als ik jou was, dan zal ik dat boekje maar eens gaan lezen.., moet je zien.., wat voor wilde politiek je dan gaat bedrijven.., helemaal bij de tijd. En wedden.., wedden dat.., dat je net zo dun gaat poepen zoals ik dat net deed.., op mijn toilet.., als je de confrontatie met het woord "identiteit" aangaat.? Want dan begrijp je wat "orde en gezag" tegenwoordig betekent.

Hannalore | 01-04-07 | 17:37

@Wishbone 01-04-07 @ 17:34
De eerste die dat overkomt moet nog worden geboren. Maar, ik geef toe, het kruimelincident in de metro kwam er verdomd dichtbij.

Murdockyoufool | 01-04-07 | 17:36

Een ding wat Eerdmans niet kan opbrengen is respect voor de politie, terwijl hij dat in zijn 'stukje' wel schrijft als één van drie <i>wijsheden</i> die op een schild in een politiebureau staan vermeld. Ondanks het gezag wat de Amerikaanse politie uitstraalt en de zware straffen is en blijft dat land noemero 1 wat criminaliteit aangaat.

Hyppo Kriet | 01-04-07 | 17:35

Murdockyoufool 01-04-07 @ 17:32
Bekeuring voor een open gulp ?

Wishbone | 01-04-07 | 17:34

Suske 01-04-07 @ 17:29
Ja dat had ik ook graag gezien. Ik had ook graag gezien dat Wilders en hij een tussenoplossing hadden gevonden. Sterke punten met ietwat gematigdere uitspraken van Wilders........

Wishbone | 01-04-07 | 17:33

@King of controversy 01-04-07 @ 17:28
Ja... maar het handhaven van de openbare orde is niet meer dan het handhaven van de wettelijke orde, waar jij dus ook voor pleit. Wat versta jij dan onder 'openbare orde'?

Murdockyoufool | 01-04-07 | 17:32

Werk op het Weena bij de bouwput aldaar. Die kanslozen staan daar met meer dan 10 man te bekeuren op aangeven van een NSB'er.
de honden blaffen...... het gaat niet alleen om biculturele types..... ook de autochtone aso's zijn door hun getolereerde gedrag boven de wet verheven

JoBo1976 | 01-04-07 | 17:31

de honden blaffen... 01-04-07 @ 17:24
Mijn idee van het stuk is ook dat Joost dat bedoelt met gezag. Als de politie "wel" gezag uitstraalt haalt een zwerver het niet in zijn hoofd om een blikje bier te drinken bij een agent in de buurt, een opgeschoten joch een middelvinger op te steken naar een agent of een student zonder licht te fietsen............ Nu trek ik het in het extreme maar er mag van mij best wat meer gezag uitstralen van onze dienders.... Ter voorkoming van.............

Wishbone | 01-04-07 | 17:30

@JoBo1976 01-04-07 @ 17:19
nee, Jobo, dat was niet het ENIGE dat ik in zijn stukje gelezen heb, de rest prikkelde me ook niet, omdat het open deuren zijn...... bij teveel open deuren krijg ik voornamelijk last van mijn nek door de tocht...

Cunegho | 01-04-07 | 17:29

@Wishbone - Nee, hij hoeft niet de hele wetgeving op de schop te nemen. Dat is iets dat zelfs ik niet kan. Maar in nota bene het huisblaadje van het OM (Opportuun 1/2006) staat in een interview met Eerdmans te lezen: "Eerdmans beschouwt zijn Herstelplan Rechtsstaat als een steen in de vijver. Zijn actiepunten moeten leiden tot structurele veranderingen in het rechtssysteem. Dat hij met zijn gespierde taal staande en zittende magistraten van zich vervreemdt, gelooft hij niet. “Natuurlijk krijg ik kritiek op de plannen, maar dat is alleen maar goed. Ik sta open voor de dialoog. Ik ga binnenkort praten met Harm Brouwer, de voorzitter van het college, en dat vind ik heel positief. Met openheid en transparantie kunnen we veel vertrouwen terugwinnen.”

Dat zijn wel hele dikke grotemensenwoorden, en ik had graag gezien hoe dat was afgelopen.

Suske | 01-04-07 | 17:29

@ rosalie 17:13
Weg met de orde, vna burgelijke onvrijheden. De openbare orde staat de vrijheid van het individu in de weg, en niets is belangrijker dan dat. Weg met de openbare orde, en voorkom vandaag nog dat u in een eenheidsworstensamenleving woont.
Stop de politie, NU
@ MurdockYou fool 17:21
Jij wilt dus handhaven en voorkomen? Cool, ik ook. Maar alleen de wet handhaven, niet de openbare orde. Het is net zo goed mijn straat.

King of controversy | 01-04-07 | 17:28

De politie in Nederland heeft evenals de journalistiek opdracht om biculturelen met de zijden handschoen aan te pakken.
Er is jaren lang veel door de vingers gezien want de criminaliteitstatistieken zijn toch al zo stigmatiserend.
Daar komt bij dat de politie vaak bang is om op te treden tegen groepen biculturele jongeren uit angst voor een pak slaag of voor rellen.Een recent voorbeeld daarvan is de wijk ondiep in Utrecht.
Ook het feit dat de meeste politiemensen een "9to5 job"hebben draagt niet bij aan het veiligheidsgevoel van de burger omdat in de grote steden de meeste straatroven s'avonds en s'nachts plaatsvinden als er geen enkele agent op straat te bekennen is.
Overdag echter zijn zij in grote getale aanwezig,voornamelijk om burgers te bekeuren voor futuliteiten zoals het fietsen op de stoep,het niet dragen van autogordels,een blikje bier drinken door een zwerver,snelheidsccontroles etc etc.Het vermoeden bestaat dat zij hiermeee zichzelf bekostigen.In het verleden is wel degelijk bewezen dat agenten die niet het quotum bekeuringen halen problemen krijgen met de korpsleiding.

de honden blaffen... | 01-04-07 | 17:24

@Prinskromijn 01-04-07 @ 17:05
Je verhaal klinkt erg goed t/m de zin "Menneke belt de politie op". Daarna lul je maar wat om je onvrede en frustratie goed te praten.

Anaalfabeet | 01-04-07 | 17:22

Bad boys, bad boys, watcha gonna do, watcha gonna do when they come for you...

@King of controversy 01-04-07 @ 16:47
'k Zie graag dat de openbare orde en veiligheid blijven gehandhaafd. Iets met 'voorkomen' en 'genezen'. Alleen misdaden oplossen en eventueel voorkomen, zoals jij het takenpakket van de pliessie wil omschrijven, lijkt me niet voldoende, aangezien burgers het vermogen om de rust te bewaren missen.

Murdockyoufool | 01-04-07 | 17:21

Cunegho 01-04-07 @ 17:08

Juist, het ligt dus niet aan de uniformiteit van de Nederlandse politie.
zie:
Anaalfabeet 01-04-07 @ 16:14,

rosalie | 01-04-07 | 17:21

Suske 01-04-07 @ 17:14
En daarom had hij maar in zijn eentje de hele wetgeving op de schop moeten nemen ?

Wishbone | 01-04-07 | 17:20

Fijn genuanceerd Cunegho....... dank je. Was dat trouwens het enigste wat je gelezen hebt in zijn 'stukje' of ging de rest jouw intelligente prikkeling te boven?

JoBo1976 | 01-04-07 | 17:19

@koerbagh 01-04-07 @ 17:07
lol... en rond deze dagen ook nog mensen verkleed als paasei... ben je weer een weekje aan de slag knaap

Cunegho | 01-04-07 | 17:18

Goed stuk weer Joost. Laat dat stelletje negatievelingen hier maar lekker ongezien de tyfus krijgen. Kom alsjebelieft terug de politiek in (PVV) voor we hier helemaal naar de donder zijn in deze bananenrepubliek.

karmahead | 01-04-07 | 17:16

@tasmaniandevil - Je hebt een punt als het gaat om flitsen. Strafmaat is echter iets van de wetgever en laat nu uitgereknd Joost daar nu ooit in een vorige baan iets mee te maken hebben gehad.

Suske | 01-04-07 | 17:14

@tasmaniandevil
maar ja, dat zijn ook meer zaken die op Justitie betrekking hebben.....

Cunegho | 01-04-07 | 17:14

King of controversy 01-04-07 @ 16:47

Handhaaf de openbare orde!

rosalie | 01-04-07 | 17:13

Ik vind het niet terecht dat Joost Eerdmans vaak helemaal wordt afgebrand vanwege de wachtgeldregeling,terwijl velen niet eens ingaan op het punt wat hij wil maken. Mijn begrip voor de pliesie is ook tanende,ze staan het liefst te flitsen op plekken waar het het makkelijkst scoren is,terwijl dat heel vaak plekken zijn waar de verkeersveiligheid nauwelijks een issue is. Verder is de strafmaat voor echte delicten een lachertje en wordt er alleen maar in daders geinvesteerd en worden slachtoffers aan hun lot overgelaten.....

tasmaniandevil | 01-04-07 | 17:12

@jobo
laat ik het anders wat genuanceerder stellen.... Joost, als je gaat lopen zeiken over de nederlandse politiemacht en dan ook nog op GS, kom dan ook eens met een plan hoe het beter zou moeten en kietel de intelliggentie van de lezer eens..... je schrijft niet voor party-flock....

ik heb overigens zelf geen probleem met de uniformiteit van de nederlandse politie, ik herken ze duidelijk, ook de auto's waarin ze rijden en zie het probleem van die uniformen niet zo. Ik stoor me wel aan hun opdrachten en de wijze waarop ze die uitvoeren, maar dat onderwerp vind Joost schijnbaar te link, vandaar dat hij het bij een laf inkoppertje houdt..

Cunegho | 01-04-07 | 17:08

Strenger zijn bij de selectie. In Duitsland kom je niet bij de politie zonder Abitur (=VWO/Gymnasium).

Sendis | 01-04-07 | 17:08

Hé Joost: ik las net op de site van Albert Heijn dat ze nog vakkenvullers zoeken.

koerbagh | 01-04-07 | 17:07

Argumentatie is wat zwalkerig, maar om professionalism met gezaghebbend te willen vertalen is zelfs in de meest vrije interpretatie nog een paar lichtjaar naast de kernbetekenis. Professionalisme is een intern, individueel proces en heeft alles te maken met je vak willen kennen, dit weten uit te oefenen en daar succesvol in zijn. Of je daarmee vervolgens gezag uitstraalt, is nog maar zeer de vraag. Ik wil zonder meer aannemen dat er goede, professionele politiemensen zijn, maar daar hoor ik eigenlijk nooit wat van.
Individueel onderscheid is nooit populair geweest in uber-egalitair doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg Nederland en om als professional met je kop boven het maaiveld uit te steken moet je helaas van het kaliber Ron Brandsteder zijn...

De Nederlandse politie presenteert en gedraagt zich als korps, en juist daarom wordt het afwijkend gedrag van de eenling dan ook graag en snel als nieuws door de media opgepikt. Helaas voor onze thin blue line is dit alleen zo als er weer een platte diender over de voorpagina's dendert. Het enige individuele accent wordt in officiele politiepublicaties gemaakt als er weer eens een politiek-correcte gecaste, doch hoogstwaarschijnlijk fictieve excuus-Fatimah in vierkleurendruk-uniform op de wervingsfolders mag pruttelen hoe geweldig geintegreerd ze wel niet bijdraagt aan de Nederlandse maniaculte samenleving. Over de profi Bromsnor die na jarenlang, correct en volhardend optreden een hele wijk van fietsenstelende kudteskimo's/-indianen/-gristenfundamentalisten/-taliban/etc. afhelpt, hoor je niets, hij hoort gewoon bij de reguliere grijsblauwe bende. In de politietop wil het maar niet doordringen dat ze zelfs bij McDonalds een employee-of-the-month programma hebben. Kortom: geef ons Helden!

Suske | 01-04-07 | 17:06

@cunegho...... beetje lastig ook in je ééntje of met een splinterpartijtje als de rest van die poldermodel-eikels en boomknuffelaars er geen probleem mee lijken te hebben

JoBo1976 | 01-04-07 | 17:06

Mooie anekdote: Gastje had een nieuwe rode scooter bij mekaar gespaard en deels voor zijn verjaardag gekregen. Drie weken later wordt die gejat. Zit die aap lekker rustig in de bus, komt ie voorbij het plaatselijke kamp. Ziet die schele daar toch echt zijn scootah. Geen twijfel mogelijk die stickers had hij er eigenhandig op gespuugd.

Menneke belt de politie op. Die hebben even andere priotiteiten aka schijten in hun blauwe pofbroek alleen al bij de gedachte om het kutkamp te moeten betreden. Mietjes met een paar handboeien en een proppeschieter meer zijn het niet

Prinskromijn | 01-04-07 | 17:05

Als het gaat om de inhoud en niet de verpakking zullen we toch eerst de toelatingseisen tot ruim boven M.A.V.O. niveau op moeten trekken.

sluipschutter | 01-04-07 | 17:04

@JoBo1976 01-04-07 @ 17:00
dan heeft'ie zijn werk niet goed gedaan en is het nog steeds een lamlul

Cunegho | 01-04-07 | 17:02

cunegho.... eikel...... hij zegt toch niet dat ze een ander pakje aanmoeten? Hij ergert zich aan die oplossing die anderen hebben bedacht.

JoBo1976 | 01-04-07 | 17:00

Los van je antipathie of sympathie die je hebt voor Joost Eerdmans kun je het toch moeilijk oneens zijn met de strekking van het verhaal. Je kunt ook best twijfelen aan het papiertje dat hij eromheenstopt, maar de essentie lijkt mij een waarheid als een koe. Ik erger me ook al jaren aan de lakse en slappe houding van de politie. Ze zorgen er zelf voor dat ze geen enkele vorm van autoriteit en respect meer krijgen. Slachtoffers krijgen het gevoel dader te zijn en daders worden met handschoentjes aangepakt.

JoBo1976 | 01-04-07 | 16:58

I AM the law! - S. Stallone

Patrick Zweedsey | 01-04-07 | 16:55

Zo dan, knap stukje werk hoor, sluit naadloos aan bij de rest van het politiek establishment in NL, als in 'wat een leeg gelul'.
Het probleem dat je schetst: het nederlandse politieapparaat straalt geen gezag uit, de oplossing: we geven ze een nieuw pakkie.....
lamlul, het gaat om de inhoud, niet om de verpakking.... maar ja, daar ben je natuurlijk geen politicus voor..

Cunegho | 01-04-07 | 16:55

King of controversy 01-04-07 @ 16:47

Ik ben een legalist, onnozelaar, zij het soms tegen wil en dank.

*spreidt de 10 kudo's van Rosalie schutkringsgewijs om hem heen tegen de controversiële kindertjes van deze wereld en gaat in de zon z'n weekendkrant lezen*

v Maerlant | 01-04-07 | 16:51

LOL@Karel
Moehahaahaa Marietjes..... hahahaha

Dirk Teur | 01-04-07 | 16:50

@ v Maerlant 16:35
Ah, jij bent van het type iedereen in het gelid, opstaan, werken, file, eten, slapen= openbare orde, of niet? Ga toch weg met je burgelijke bla-idealen. Openbare orde is bullshit. Je hebt crimineel gedrag, en je hebt -oncrimineel gedrag. Het eerste leid tot misdaden, en die moet de politie oplossen, en als het even kan voorkomen. Maar de openbare orde handhaven, gatver, dat iemand dat anno 2007 nog mag roepen. Revolutie!!

King of controversy | 01-04-07 | 16:47

Joost, pleur toch op joh. Open deuren intrappen, daar ben je goed in. Heb je al werk gevonden trouwens?

IDSMadDog | 01-04-07 | 16:43

Joost, dat is de juiste toon. Het softe "gezag" hier stelt geen moer voor. Inderdaad eerst een praatgroep en dan kijken wie de schuldige was. Wijken waar "agenten" niet in durfden/durven (hahahaha), wat een lulhannessen. Treinen laten slopen door voetbalschorem en ze dan onder begeleiding naar huis brengen. Trein- en buspassagiers die door geteisem gemolesteerd worden, maar inplaats van dat schorriemorrie meteen op de rails te leggen, wordt er bestraffend met ze gesproken. En vooral geen allochtonen aanpakken want dan ben je racist. Zachte heelmeesters, stinkende wonden.

hoogh | 01-04-07 | 16:41

Goede collum Joost. Ga zo door, de politie moet meer macht en steun krijgen om de straatschoffies en andere tuig van de straat te halen en dat niet doen met zijden handschoentjes en buurtvaders, dat helpt geen moer.

MaartenP | 01-04-07 | 16:39

v Maerlant 01-04-07 @ 16:35

10 kudo's!

rosalie | 01-04-07 | 16:38

In rotterdam circuleert de uitdrukking"Frans Moret"agenten.
Daarbij is het belangrijk te weten dat Frans Moret een winkel in feestartikelen runt.

de honden blaffen... | 01-04-07 | 16:37

King of controversy 01-04-07 @ 16:29

Joh, de politie dient de burger het best door het handhaven van de openbare orde - haar kerntaak. Voor het softe gelul hebben we sokken in overvloed.

v Maerlant | 01-04-07 | 16:35

TV Dominee 01-04-07 @ 16:28

En als je zoiets nu zegt, als kind zijnde, tegen een kind, dan kijken ze je meewarig aan en wordt je gemeden. Waar zijn de tijden van gezag en gehoorzaamheid ;).

rosalie | 01-04-07 | 16:33

@ >>Joop

Zeker nooit in New York geweest?

Zielig mormel!

Ion Susai | 01-04-07 | 16:31

Vroeger was een priemende vinger of een doordringende blik van een agent voldoende. Tegenwoordig worden alleen mariniers dar nog bang van.

Karel kwakbol | 01-04-07 | 16:30

@ v Maerlant 16:05
En ik vind dus dat de politie zich vooral moet bezig houden met het dienen van burgers, en dat de frase "Een agent is ook hier een dienaar van het gezag" nergens op slaat, want het gezag is de staat, en ook de staat moet er zijn om de burgers te dienen, nietwaar?

King of controversy | 01-04-07 | 16:29

Politie moet stralen? Moeten ze allemaal en masse aan de polonium of zo?

enver | 01-04-07 | 16:29

@Rosalie: Precies, en zeggen dat je pappa bij de pliesie zit was een van de beste manieren om vervelende leeftijdsgenootjes op te laten tiefen.

TV Dominee | 01-04-07 | 16:28

USA Roeleert mf!

Dirk Teur | 01-04-07 | 16:25

Anaalfabeet 01-04-07 @ 16:14

Juist. Ik had vroeger een groot respect, zeg maar angst, voor de politie. Kwam misschien ook doordat er regelmatig tegen mij, als klein meisje, werd gezegd: "Als je dat doet, bel ik de pliesie op!" Zag ik er dan 1, dan hield ik m'n adem in...
Die bangmakerij vanuit de opvoeding is er niet meer, integendeel, de ouders gaan zelf nu tekeer tegen de politie als ze iets niet aanstaat. Iets met goed voorbeeld en goed volgen dus.

rosalie | 01-04-07 | 16:25

Tuurlijk later we van nederland lekker een politiestaat maken, lijkt me echt een prima ideetje. Nederland spiegelen aan die randmongolen in de US of A wat een verstand.

modahfokah | 01-04-07 | 16:24

Joost, alweer aan de slag of nog steeds op wachtgeld?

Hans van Diemen | 01-04-07 | 16:21

Gelukkig zijn er nog mensen zoals jij Eerdmans! Goed geschreven goede vergelijking.

mental K | 01-04-07 | 16:19

@robbert jan hendrik 01-04-07 @ 16:13

Een rechercheur kan zo maar s een revolver als vuurwapen hebben heur!
Aleen het dienstwapen is standaard een pistolet!

Euroknaller | 01-04-07 | 16:15

Het ontbreken van respect voor de politie ligt nog altijd voor een groot deel bij de huidige generatie inwoners en niet bij de politie zelf.

Anaalfabeet | 01-04-07 | 16:14

Is die eerdmanss nou gvd nog niet deaud?

Euroknaller | 01-04-07 | 16:13

Volgens mij dragen ze hier in Nederland pistolen en geen revolvers. Jammer maar helaas.

robbert jan hendrik | 01-04-07 | 16:13

Ik denk dat Eertmans gewoon een harde piemel krijgt van kortgeknipte mannen zonder piercings in uniform. Vooral als ze hem lekker ruw behandelen.

anarchistica | 01-04-07 | 16:13

ons politiekorps bestaat ook uit vmbo-anita's en sjonnie's? daarom hebben we er geen respect voor; ze zijn dommer dan gemiddeld.

DirtyDude | 01-04-07 | 16:10

lauwe pis vlek.

Mark. | 01-04-07 | 16:10

Wie respect zaait zal respect oogsten, wie haat zaait etc.
Ik heb een tiefushekel aan de NY police en dat is omdat ze haat en angst zaaien, grove fouten maken en onschuldigen in elkaar beuken.
Nee, kijk voor een goed voorbeeld maar hoe het in Israel is aangepakt, daar valt van te leren, van die kudtyanks niet, die verdienen een neqschot.

..zapper | 01-04-07 | 16:08

King of controversy 01-04-07 @ 15:55

Ernaast zitten is geen schande en m'n 'domoor' wat misschien wat streng, maar geef toch eens gewoon je ongelijk toe man, je maakt je lichtjes belachelijk anders.
-
www.politie.nl/Overige/Overdepolitie/w...
-
Uit de link:

'Geweldsmonopolie
Bijzonder aan het politiewerk is dat de politie het geweldsmonopolie heeft. Dat wil zeggen dat ze niet alleen mensen mag inzetten om haar doelen te bereiken, maar ook - in het uiterste geval - wapens. '

-
Hoeveel duidelijker wil je 'm nog?

v Maerlant | 01-04-07 | 16:05

Dan mogen eerst de salaria de lucht in!
Hollandsche wouten krijgen gewoon niet genoeg betaald...

Euroknaller | 01-04-07 | 16:04

prohibitandis 01-04-07 @ 15:55

een volk dat er geen zin in heeft........?

Van welke planeet ben jij neergedaald? Als je hier zo nu en dan eens rond kijkt, dan krijg je wellicht een andere indruk. Bullshit M.I. Hooguit de politiek die het wankele evenwicht graag overeind houdt.

Jeblijftjeverbazen | 01-04-07 | 16:01

Heel vermakelijk om te lezen hoe iemand als Fleischbaum enhousiast instemt met een pleidooi voor courtesy, professionalism en respect. :-)

ich bin unschuldig | 01-04-07 | 15:59

Dat bezoek aan de States was januari 2006! Voor de heldere geesten hier. Was destijds uitgebreid in de actualiteit.

ofarim | 01-04-07 | 15:58

@hoelahoep 01-04-07 @ 15:09
Jij zou niet eens door de eerste psychische keuring heen komen... niet dat je daar wakker van ligt. Maar doe niet alsof je beter bent dan de rest.

skaars | 01-04-07 | 15:56

De Nederlandse politie heeft geen gezag nodig, die willen flitsen in de berm en zouden het liefst heel NL volhangen met camera's om vanachter het bureau bekeuringen uit te delen. De NL politie is behalve ME en AT's vooral een afspiegeling van de samenleving - een volk dat er geen zin in heeft.

prohibitandis | 01-04-07 | 15:55

De nieuwe politiejas was zo lomp dat een dikke agent die ging zitten automatisch bovenop zijn revolver en pepperspray terecht kwam.
.
Ze dragen PISTOLEN hier, maar goed Joost je weet zoals gewoonlijk niet waar je overpraat. Leuk stukje als je er in wilt geloven, de realiteit is zo dat het politie korps in New York na Los Angeles de meest racistischen en corrupte is van Amerika, maar dat wil je natuurlijk niet horen en zien na een gratis snoep reisje op de kosten van de belasting betaler.
.
Ook weer het kijken naar Amerika het land dat een heel andere en geweldadigere soort criminaliteit heeft dan hier in Europa. Maar nee Amerika is natuurlijk ons grote voorbeeld die we in alles moeten volgen. Zouden we niet eens gewoon nuchter naar onze ECHTE problemen kijken en deze oplossen. Net als het Nederlandse Politie korps die wel iedere week voor 1 of ander iets in het nieuws staat. Tijd om de bezem er door heen te halen.

RDJ134 | 01-04-07 | 15:55

@ v Maerlant 15:48
Daarom is het dragen van een wapen ook een misdaad. Ren eens met 500.000 man het parlement binnen, en schreeuw wat over revolutie. Moet je eens opletten wie je tegenhoud. Het leger beschermd primair het geweldsmonopolie van de staat, zowel tegen buitenlandse en binnenlandse mogendheden. In de meeste gevallen is het geweldsmonopolie niet echt in het geding, en kan de politie het oplossen met het strafrecht in de hand.

King of controversy | 01-04-07 | 15:55

Had die populistische oetlul niet in de States kunnen blijven?
En heeft ie met die duikbril op geen gelazer bij de douane gehad?

Opa-Buiswater | 01-04-07 | 15:52

al een baan gevonden?

JAWOL1 | 01-04-07 | 15:51

Ahh, nu snap ik waar Joost z'n droombaan is misgelopen!: Joost Eerdmans (oud-LPF), is net 'een droombaan' misgelopen; iemand anders was geschikter. "Maak je over mij geen zorgen, ik zit niet de hele dag piano te spelen" zegt hij. De oud-politici hoeven voorlopig ook niet te vrezen dat ze droog brood moeten eten. Ze hebben recht op 2 tot 6 jaar wachtgeld.
Bron: De Stentor, 31 maart 2007.

rosalie | 01-04-07 | 15:50

Mmm het is inderdaad vreemd dat een militair in nederland die op uitzending wordt gestuurd wel ongeveer het riedeltje te horen krijgt wat eerdmans roept. Waarom de politie dan niet waarom hanteren onze politici veschillende standaarts bij dit soort zaken ?
Is de opmerking niet gerechtvaardigd om dan te denken dat de politici ons een soort wonderland willen voorspiegelen?Een beetje Nederland=Wonderland.

van de kraats | 01-04-07 | 15:50

Helemaal mee eens Joost!! Ik vind dat het aantal flitspalen per strekkende kilometer in Nederland nog steeds absurd laag is. Ook de boetes voor te hard rijden en het rijden zonder gordel, etc. zullen minimaal met 100% moeten stijgen! ZERO TOLERANCE!

Tarakan | 01-04-07 | 15:49

Eerdmans, denk alleen ff na; hoe kom je erbij dat strenger straffen en strenger gedragen etc. helpt?? Vergelijk voor de grap is de criminaliteitscijfers van de V.S met die van Nederland. (In V.S. percentueel 9 x zoveel moorden als in Nederland)

Louis XVII | 01-04-07 | 15:49


King of controversy 01-04-07 @ 15:42

Hier jong, een site van het OM. Lees even de paragraaf over optie drie.
De deal die de burger met de overheid heeft is: wij wapenen ons niet, en in ruil staan jullie in voor onze veiligheid. Primair doet de politie dat voor binnenlands gebruik en klopt ze enkel bij het leger aan in geval van overmacht. Het leger is primair voor 'buitenlands gebruik' t.t.z. bescherming tegen den vijand van buiten de landsgrenzen.

www.om.nl/over_het_om/speeches/26929/

v Maerlant | 01-04-07 | 15:48

Kees van der Kruijk 01-04-07 @ 15:43
Nee, hij schiet samen met zijn 3 collega's 51 kogels door je heen.

mistere | 01-04-07 | 15:47

De Nederlandse plisie mag geen gezag uitstralen. Het overduidelijke voorbeeld hiervan stond laatst nog op dumpert. Zodra die politieman die jongen lichamelijk had gecorrigeerd was hij aangeklaagt en veroordeeld. Gaat nergens over dus..

Dsquared² | 01-04-07 | 15:46

Eerdmans heeft gewoon gelijk: de nederlandse politie straalt geen gezag uit. Het zijn meer hulpverleners dan wetshandhavers. Alhoewel hulpverlenend: ik heb tweemaal in mijn leven een aangifte gedaan en tweemaal moest ik lullen als brugman om hem opgenomen te krijgen. Ze wilden ze met een kluitje in het riet sturen en het op civielrecht gooien. Ja doewie.

Ik vraag me trouwens af hoe een new yorkse agent reageert als iemand zijn middelvinger opsteekt en fuck you roept. Meteen inrekenen en afkoelen in de cel?

Kees van der Kruijk | 01-04-07 | 15:43

@ v Maerlant 15:25
Nee slimmerd, het leger beschermd het geweldsmonopolie.
Het is de huidige taak van de politie om misdaden op te lossen en te voorkomen.
Het gezag dienen hoort niet bij de taken, wel de burger dienen. (protect en serve enzo)

King of controversy | 01-04-07 | 15:42

Joost, jij als witte kakker, die in New York je wachtgeld er doorheen jast, kan makkelijk praten over " de politie" in de US of A.
Ik ben ook wel voor harde politie acties, maar dan moet het wel rechtvaardig en vrij van vooroordelen zijn.
Dat is new york nog steeds niet hoor..

Weeraanmelden | 01-04-07 | 15:42

Je vraagt je af wanneer ofarim een column slecht vindt.

Einstein | 01-04-07 | 15:42

Nou Jeast zoals je kunt lezen zijn de meeste bovenstaande reaguurders uiterst tevreden met de manier waarop de politie hier opereert en gezag uitstraalt.
.
Zelf ben ik wel wat meer van de harde hand en heb ik eigenlijk ook wel een beetje een hekel aan het geknuffel van boefjes. Het moet maar gewoon zo blijven als het is dus. De criminaliteit zal hand over hand toenemen en zal vanzelf uitbreiden naar buiten de grote steden. Tegen die tijd kun jij als laatste lachen en zeggen "I told you so".
.
Goed stuk overigens........

Wishbone | 01-04-07 | 15:41

Wat een gelul weer dit, ga een baan zoeken, als je je druk gaat maken over zoiets, dn kan ik elke 10 minuten wel een collumn schrijven. Lozer. Ik begrijp dat je snel klaar bent met het tellen van de stemmen op je partij, maar waarom mag deze knurft dan van Geenstijl hier elke keer weer zn onzinpraatje houden. Waarom geen serieuze politici?? Verdienen wij, lezers, niets meer dan deze knurft?

Louis XVII | 01-04-07 | 15:41

Ga toch een baan zoeken stumperT !

R.E.S.P.E.C.T. hebben voor die kutkneuzen die in hun undercover auto lopen te nsb-en of s'lands wegen, kijken of je toevallig niet iets te dicht op je voorgangerT zit.....? ga toch fietsen stelen Joost.

Heb je geen ambitie ga dan werken bij de Politie.
Kom je op school niet zo best mee, dan ben je welkom bij de Marechaussee.

mooie werkgeverTs voor jou Joost, ohnee wat dan moet je misschien wel echt wat gaan doen ooit.......

QB (ja die.....) | 01-04-07 | 15:38

Helemaal gelijk Joost!

Echt belachelijk hier...

Reez | 01-04-07 | 15:37

Goede column Joost! Het gezag van de Nederlandse agent(e) is inderdaad flink beneden peil: lekker rappen om de allo's binnen het corps binnen te halen.
Wanneer kom je weer terug in de politiek? Je bent tenslotte een prominent Tweede Kamerlid geweest. Jij moet terug in de politiek! Jammer dat het is misgegaan met Eennl. Toen was jouw afscheid wel erg ruw uit de politiek. Gewoon bij Wilders aansluiten. Die zoekt nog naar ervaren politici. Want Wilders wordt bij de volgende verkiezingen wellicht veel groter dan de VVD.

Prima verhaal over de softe aanpak van de politie hier!

ofarim | 01-04-07 | 15:36

Ik zal van de zomer eens kijken in NY hoe de politie daar is. Volgens mij valt het hier nog wel mee, zowel qua misdaad als qua optreden van de politie.

Hansje Brinker | 01-04-07 | 15:35

Is Joost de broer van Rotger ?

aso-sjaal | 01-04-07 | 15:34

Wat je leert in de US: "Gezag = uitstraling en grenzen stellen."
Wat je vervolgens concludeert: "het uniforme uiterlijk van agenten lijkt me uitstekend geschikt voor Nederland".

Toch best knap om eerst de juiste feiten onder je neus geduwd te krijgen dan nog de meest waardeloze conclusie mogelijk te kunnen trekken.

Luister goed, Joost. Als er bij me ingebroken wordt, dan wil ik NIET een agent die met een professionele uitstraling die zegt dat ze er geen flikker aan gaan doen. Ik wil een agent die de inbreker oppakt en m'n spullen teruggeeft, en het interreseert me geen fuck hoe die agent eruit ziet.

wateenellende | 01-04-07 | 15:33

Jeblijftjeverbazen 01-04-07 @ 15:31

Dat heeft met links of rechts niets te maken. Is niet mijn kijk op de zaak, is onderdeel van de constructie die rechtsstaat heet.

v Maerlant | 01-04-07 | 15:33

Een keertje in Amerika rondkijken en eenmaal terug in eigen land in slecht Nederlands beweren dat het hier allemaal ook zo moet - het doet me ergens aan denken.

Einstein | 01-04-07 | 15:33

v Maerlant 01-04-07 @ 15:25

Nee deze opmerking geeft blijk van een objectieve kijk op de politie......

U is links?

Jeblijftjeverbazen | 01-04-07 | 15:31

"Op de arrestatieteams en ME na, herken je Hollandse agentes en agenten meestal het snelst aan hun geblondeerde permanent, oorbellen, piercings of tattoos."
Wat een onzin zeg, gelukkig ben jij geen wetgever meer mongeaul.
Populistisch gekanker van Joost, maar dat zijn we wel gewend (Y).

Ridge Forrester | 01-04-07 | 15:30

Kom, kom, Joost, niet zo negatief. Als de politie de Marokkaanse rotjongetjes niet meer de baas kan, hebben we toch altijd de buurtvaders nog...

Shani | 01-04-07 | 15:26

King of controversy 01-04-07 @ 14:57

Domoor. De politie wordt verondersteld het geweldsmonopolie van de staat te handhaven.

v Maerlant | 01-04-07 | 15:25

Dat de gemiddelde agent weinig gezag uitstraalt is bekend. Maar als iemand een middelvinger opsteekt of "fuck you" tegen een agent roept dan komt hij/zij daarmee weg. De rechters in 0031 doen ook niet echt hun best om agenten in hun waarde te laten.

Afgeven op de individuele agent is te makkelijk. Ik kan me niet voorstellen dat de aanpak van Giuliani heeft gewerkt alleen door de agenten weerbaarder en correcter te maken. Dit moet een breed gedragen beleid zijn geweest.

Totdat in 0031 justitie gaat meewerken blijft het tobben.

Jeblijftjeverbazen | 01-04-07 | 15:22

@ "Eén agent vuurde zelfs 31 kogels op hem af; hij dacht dat er op hem werd geschoten maar het bleek de echo van zijn eigen geweer te zijn. Triest."

Zeau .. is die dom ofniet? ¬¬

Piemelpap | 01-04-07 | 15:22

Jeaust!!! Een goed idee om lekker zelf naar de US of A op te tyften.
Goodbye en nooit meer ziens, hufterige lutser!!!

Gripzz | 01-04-07 | 15:20

Joost, you suck. Je bent een lulletje rozewater, even vrij vertaald.

Darwin's bulldog | 01-04-07 | 15:19

Hoeveel open deuren gaan we nog krijgen van deze kwast?

cayenne | 01-04-07 | 15:19

Check.

Don Knieschot | 01-04-07 | 15:17

En dat zijn ZEER recente cijfers, ik durf te wedden dat Eerdmans die niet onder ogen heeft gehad.

Tony S | 01-04-07 | 15:15

Gezag en macht zijn 2 verschillende zaken, dat hebben ze in New York niet door. Maar daar hebben ze tenminste nog macht en dat is er in Nederland ook al niet bij. Alleen mensen die al deugen luisteren nog naar de Nederlandse politie.

holtor | 01-04-07 | 15:14

P.S. heb je al een baantje op het eaug, je wachtgeld leaupt binnenkort af.

kneuterzak | 01-04-07 | 15:14

"Zo bestudeert een burgerjury momenteel de beschieting van Sean Bell die eind vorig jaar door 4 agenten met 50 kogels werd doorzeefd, een paar uur voor zijn bruiloft. Eén agent vuurde zelfs 31 kogels op hem af; hij dacht dat er op hem werd geschoten maar het bleek de echo van zijn eigen geweer te zijn. Triest."

Ja Joost, dat willen we hier natuurlijk ook. Je hebt geen idee waar je het over hebt.

naamloos.doc | 01-04-07 | 15:10

Hey Joost, ga je nog wat in de politiek doen op korte termijn? Vind het nog steeds jammer dat het toen niks is geworden met 1NL. Goede column trouwens weer!

Aussie | 01-04-07 | 15:09


Die Eerdmans toch,

hij heeft 1 klein foutje gemaakt: "een uitzondering zijn de arrestatieteams en de ME"

M.b.t. de arrestatieteams heeft hij gelijk, maar de ME bestaat in NL uit de NORMALE poltieagenten die NAAST hun normale politiewerk bij nacht en ontij worden opgeroepen om ME diensten te doen.

Wat betreft de instroom van politieagenten: je krijgt wat je betaald:

begin jaren 80 waren het vwo'ers en Havo die vooral instroomden bij de politie. Na de bezuinigingen in de jaren 80 ging het snel bergaf.

Het LTS en Mavo volkje werd uitgenodigd en kwamen tezamen met de eerste Allochtonen het blauw versterken. Na de reorganisatie in 1992 werden de Vwo-ers al snel weggekocht door de bijzondere diensten.
Het klootjesvolk bleef en met de aanvullingen uit de latere jaren werd het er niet beter op : daaruit bestaat nu het blauw.

Maar: de politiek bepaald welke politie zij wil. Net als Guiliano die het welletjes vond toen hij aantrad

hoelahoep | 01-04-07 | 15:09

Eerdmans waarom ben je niet daargebleven.........

kneuterzak | 01-04-07 | 15:06

Way to go Joost. Het gezag moet weer hersteld worden, anders is 0031 reddeloos verloren. Keer het tij nu het nog kan! Een agent met respect en zelfs angst inboezemen. Het is een wonder dat onze burgers nog de straat op durven.

*kijkt uit over zijn zonovergoten straatje, waar de kinderen spelen. De schapen en lammetjes dartelen in het daarachtergelegen weiland.*

vast goed | 01-04-07 | 15:02

Law & order!

Blijft leuk om te lezen deze columns!

kreft | 01-04-07 | 14:58

Overigens, die laatste zin: "Een agent is ook hier een dienaar van het gezag"
M'n reet. Een agent is er om de burger te dienen. Het gezag bestaat niet eens. Wie is dan dat gezag? De staat? En die staat moet toch ons burgers dienen?

King of controversy | 01-04-07 | 14:57

morgen 8.30 wemelt het weer van de politie, forensje handhaven.
moet ik respect hebben voor die sullen?
ga weg!

bejaarde op brommer | 01-04-07 | 14:56

@-edit- 01-04-07 @ 14:55
@a) Bij*baan

-edit- | 01-04-07 | 14:56

Joost , don't call us We call you if we need

ADHDslet | 01-04-07 | 14:56

Klopt natuurlijk wel dat het politie korps in Nederland zo langzamerhand een aanfluiting is en nauweliks meer serieus valt te nemen. Misschien wordt het inderdaad wel eens tijd dat er iets verandert, bijvoorbeeld naar New York's vorbeeld.

Hano | 01-04-07 | 14:55

@>>Joop 01-04-07 @ 14:53
a) Stukjes schrijven ís zijn baan
b) Jij bent lekker nuttig bezig? Zoek een baan (op zondag) in plaats van die domme reacties te schrijven

-edit- | 01-04-07 | 14:55

Befehl = befehl

King of controversy | 01-04-07 | 14:54

Populistische kneus. Jou soort sterft gelukkig altijd uit. Wachtgeldtoerist.

Eau24 | 01-04-07 | 14:54

Zit wel wat in ja...

Indiana | 01-04-07 | 14:53

Ja het gras bij de buren is altijd groener he' !
Zoek toch een baan in plaats van die domme stukje te schrijven.

>>Joop | 01-04-07 | 14:53

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken