Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NS wint. Studenten voortaan uit spits gejorist

toettoetnsboxtel.jpgAch, de NS. Niemand weet inmiddels nog of het nou een publiek of privaat bedrijf is, en dat betekent maar één ding: die lui komen overal mee weg. Want in plaats dat NS-topman Roger van Boxtel ervoor zorgt dat hij de dienst levert waaraan zijn bedrijf bestaansrecht ontleent, namelijk mensen van A naar B vervoeren op het moment dat die mensen van A naar B willen, draait-ie het gewoon om. "In Utrecht gaat de hogeschool lesgeven tot 19.00 uur, studenten reizen dan buiten de spits. Ook de Universiteit Utrecht studeert op mogelijkheden. Ik ben al in Nijmegen geweest. Ik ga volgende week naar de universiteit van Leiden en ik ga ook nog praten in Amsterdam. Het gaat vooral om de drukste knooppunten. Maar ook de universiteiten in Groningen en Enschede hebben al gezegd dat ze flexibiliseren," aldus een trotse Van Boxtel. Toegegeven, wat later beginnen zal op weinig weerstand stuiten onder 's lands aanstaande gearriveerden. Maar tot 19:00 colleges volgen is natuurlijk lastig. "We zijn helemaal niet zo flexibel als het lijkt," zegt een soort grotemensen-Sywert. Want door de afschaffing van de basisbeurs, is dat zakgeld uit horeca baantjes [dienst start om 19:30, anders ontslagen] natuurlijk gewoon een kwestie van leven en dood. En vooral universiteit Utrecht toont zich maar wat medeplichtig aan deze studentocide. "De instelling denkt daarnaast aan spaaracties om studenten te verleiden buiten de spits te reizen, zegt Marieke de Bakker, hoofd studentenbegeleiding van de universiteit. ,,Bijvoorbeeld met een gratis kop koffie buiten de spits of in het weekend met extra korting reizen als je week-ov hebt.'' Spitsmijders zouden zelfs kunnen sparen voor een gratis treinticket naar Barcelona of Berlijn." Allemaal leuk en aardig, maar dit alles heeft natuurlijk maar één effect. Tenzij die avondcolleges ultra-verplicht zijn, gaat helegaar niemand daar meer heen. Vaarwel kenniseconomie!

Reaguursels

Inloggen

@Den Meester | 02-03-16 | 10:19
Wat het probleem is, is al uitgebreid uiteengezet in de comments. En inderdaad, toen jij nog studeerde hadden studenten het een stuk makkelijker.

Nietvoordekat | 04-03-16 | 15:53

Als we studenten 's avonds laten studeren omdat de gebouwen dan toch leeg zijn, waarom laten we de ambtenaren dat dan ook niet doen? Want dan zijn de gebouwen juist 's ochtends weer uitgestorven. Dit is alleen het probleem verplaatsen, en duidelijk hebben deze mensen zelf nooit gestudeerd. Waar moet die €1952,- per jaar+ schoolboeken+ huur+ boodschappen+ zorgverzekering vandaan komen als studenten niet meer kunnen werken? Hij gaat het in ieder geval niet betalen. Terwijl hij waarschijnlijk wel iedere dag, tijdens spitsuur nog wel liefst, in zijn dikke BMW naar zijn werk gaat. Oh, de ironie. Kunnen we op z'n minst iemand aan de NS-top zetten die meer heeft behaald in z'n leven dan alleen een middelbare school diploma? Dank.

lutinplop | 03-03-16 | 22:24

Prima toch, halve universiteiten zijn uitgestorven 's avonds, dus die ruimtes beter benutten en minder bijbouwen is alleen maar prima.

kolonel bromsnor | 03-03-16 | 08:33

Die man roept ook maar wat onzinnige dingen om zijn falende beleid tegen een astronomische maandelijkse vergoeding voor zijn huidige functie, verkregen met hielenlikker bij zijn billenmaatjes/politieke zakkenvullers.
Het spitsprobleem op de weg en openbaar vervoer zal altijd zo blijven zolang we een 9 tot 5 economie houden.
De werktijden worden wel steeds verder verruimd, maar het gros moet nog steeds tussen 8 en 9 uur beginnen.

Dit zal altijd een structureel probleem blijven met de NS.
Maar als onze linkse milieubiologischverantwoordegeitenwollensokkendragende in Amsterdam hun zin krijgen mag je na die overvolle trein ( als die rijd ) , jezelf daarna in een overvolle bus of tram proberen te wurmen, daar ze alle brom/snorfietsen in de stad gaan verbieden in 2018.

www.at5.nl/artikelen/153338/scooter-mi...

Ronnie L5042 | 03-03-16 | 01:33

-weggejorist en opgerot-

Vic284 | 02-03-16 | 23:34

Kenniseconomie, hah! Bedrijfskunde en cultuur en media studentjes die na jaren 'studeren' (lees 'zuipen en feesten'), omdat werken nu eenmaal niet automatisch status heeft, als resultaat de politiek in kunnen om de komende decennia er een nog grotere teringzooi van te maken dan het al is.
Ik had met Sharon Dijksma al mijn buik vol van 'de student', en dat was in 1991 of zo, (het ging over de 'basisbeurs' en je moet echt goed zoeken wil je dit verleden terugvinden, maar mevrouw Dijksma stond met grote toeter te razen en te tieren over de studentenbeurs in die periode). Een paar jaar later zat ze voor de PvdA in de 2e kamer en dat was het dan.
Ik zie ze dagelijks, die oud-studentjes. Dan zijn ze weer druk in de weer met stroomdiagrammen, rapportjes en procesjes, en meestal vergallen ze de levens van echt werkenden hiermee. Kenniseconomie...

DearMud | 02-03-16 | 18:55

En loopt overigens Timo Huges nog altijd vrij rond? Is dat eigenlijk niet schandalig?

Boris die Sauertopf | 02-03-16 | 18:36

Waarom zou je uberhaupt naar colleges gaan? Ik vind dat wel zulke enorme onzin. Ten eerste omdat er universeel doorheen geluld wordt door jan en alleman of het geluid kut is, maar dat even terzijde: zend die shit gewoon uit via het internet!

Heel simpele oplossing: colleges doe je via het internet, dat is lekker flexibel. Kan men leren waar ze willen. Vragen stellen kan achteraf via een chatbox, logs daarvan gaan naar elke student die "aanwezig" was.

Vervolgens plan je de werkcolleges, waarvoor je wél een noodzaak hebt om aanwezig te zijn in het gebouw van de hogeschool/uni, in van 10 a 10.30 uur 's ochtends tot 15 a 16 uur 's middags.

Tafuckingda. Moet het nou zo moeilijk zijn?
Vroeg op om te reizen met zo'n tering trein, naar een monotoon college van 3 uur waar je toch niet onbeperkt je aandacht bij kan houden, en dat in dit digitale tijdperk? Rot toch op zeg.

Liroy | 02-03-16 | 17:55

Dat wordt geen universitaire studie: vanaf 19.00 uur sta ik vakken te vullen voor mijn studie.

Raider Twix | 02-03-16 | 17:12

Van Boxtel: wat weet ie veel van treinen he.

lingo star | 02-03-16 | 16:11

Veel universiteiten en hbo's geven al in de avonduren college. Niet vanwege de volle treinen, maar het gebrek aan voldoende collegezalen. Misschien dat dit ook mee telt in de overweging?

Weerduivel | 02-03-16 | 15:57

Bijna nergens ter wereld is het openbaar vervoer belazerder 'georganiseerd' dan in Nederland. Je komt vanuit een provinciegat in Tadjikistan geregelder, systematischer ensneller (en héééél veel goedkoper...) in je bergdorp achterin de Hoge Pamir tweehonderd kilometer verderop, dan dat je in Nederland van Eindhoven naar Amsterdam komt. Enje bent zowaar nog minder haring in een tonnetje. Dit land glijd in rapido tempo af naar tweede-wereld land.

bisbisbis | 02-03-16 | 15:44

Fijn, later beginnen.
Heb ik dat studentenflatje ook niet meer nodig en ga op een "christelijke" tijd forensen.
O ja, zit ik wel in de trein tijdens spitsuur.

nl04922 | 02-03-16 | 13:25

@ bArAbAts | 02-03-16 | 12:01

Dat zijn ze woorden van de NS zelf

Mark van Leeuwen | 02-03-16 | 13:11

Openbaarvervoer hoe lang nog? Gaan we straks scheiding krijgen tussen ras, afkomst, religie, klasse en wie wel en wie niet mee mag en of je voorin mag zitten of achterin moet staan?
De staat krijgt nog heeeeeeel veel geld van de ns van de aanbesteding van het traject tussen amsterdam en brussel/parijs. Maar dat is onder de onderste steen geschoven.

jitro | 02-03-16 | 13:01

De NS is een uit de hand gelopen linkse hobby; gewoon al die treintjesgeile linkse ministers een Märklin tegoedbon geven en afschaffen dat anachronisme.
Van de uitgespaarde miljarden kun je dan het wegennet fatsoeneren en vervoer dat wel van deze tijd is betaalbaar maken.

Ravian | 02-03-16 | 13:01

Van Boxtel... is dat niet die man van die organisatie die was 'vergeten' nieuwe treinstellen te bestellen?
Is dat ook niet die man die toen er werd gedreigd de bonus voor de directie in te trekken als treinen niet op tijd reden, gewoon de treinen die te laat dreigden te rijden schrapte van het dienstrooster zodat alle treinen op tijd reden?
Jezus Christus op en houtvlot, wat zijn we hier toch afgezakt naar een bananenrepubliek......

miff | 02-03-16 | 12:45

@ Randiaan | 02-03-16 | 11:58

De OV jaarkaart is onderdeel van de studiefinanciering en dus niet gratis.

Ravian | 02-03-16 | 12:39

Als student heb je het tegenwoordig wel kut. Geen kamers te vinden, dus lekker forensen vanuit het ouderlijk huis. Heb je wel een kamer, mag je er na behalen van diploma of sjezen meteen weer uit. De universiteit is een soort Schrödinger-instelling die verwacht dat je werkt en studeert tegelijkertijd. Verenigingen mogen steeds minder leuk zijn, want boehoe tere zieltjes, bier is slecht voor je, en allochtonen vinden het toch niet leuk (want bier), dus is het waardeloos. Je docenten kunnen zomaar politieke haatpredikers, of sjoemelaars als Stapel en Vonk zijn. Of je mede-"studenten" bezetten eventjes leuk een pand om hun politieke onzin door te drukken. Kan ook. En dan worden je collegetijden nu bepaald door dezelfde bedriegers die je doodleuk vertellen dat je maar lekker in je broek pist in de trein, en die eigenlijk alleen tijdens de oorlog tot volle tevredenheid van de klant hebben gewerkt.

En als klap op de vuurpijl loopt heel pisnijdig Nederland je te vertellen dat je het allemaal maar moet slikken, want ze hebben zelf geen leuke jeugd gehad, dus jij mag dat ook niet hebben.

Ik zou er ook spontaan alcoholist van worden.

Piet van het Padje | 02-03-16 | 12:39

Een uistekende zaak! Het is natuurlijk van den zotten dat betalende reizigers geen zitplaatsen hebben ten gevolge van gratis reizende studenten die dezelfde trein gebruiken.
.
Eerst betalende klanten. Dan de gratis meelifters...
Randiaan | 02-03-16 | 11:58

Het studentenov maakt onderdeel uit van de studiefinanciering, met andere woorden studenten betalen per maand een vast bedrag (opgeteld bij de studieschuld) voor het studentenov. Vroeger was het zelfs zo dat je als je je studentenov stop zette je daar een extra bedrag per maand voor kon lenen. Beetje domme reactie om dan te zeggen dat het "gratis" is terwijl je zelf niet eens weet wat het studentenov inhoud.

Anlail | 02-03-16 | 12:38

Een uistekende zaak! Het is natuurlijk van den zotten dat betalende reizigers geen zitplaatsen hebben ten gevolge van gratis reizende studenten die dezelfde trein gebruiken.
.
Eerst betalende klanten. Dan de gratis meelifters...
Randiaan | 02-03-16 | 11:58

Het studentenov maakt onderdeel uit van de studiefinanciering, met andere woorden studenten betalen per maand een vast bedrag (opgeteld bij de studieschuld) voor het studentenov. Vroeger was het zelfs zo dat je als je je studentenov stop zette je daar een extra bedrag per maand voor kon lenen. Beetje domme reactie om dan te zeggen dat het "gratis" is terwijl je zelf niet eens weet wat het studentenov inhoud.

Anlail | 02-03-16 | 12:38

En de NS en de staat kwamen samen tegelijk spuitend klaar bij het horen van dit idee. Zonder zelf te investeren je problemen oplossen en vervolgens de groep die al keihard bij de ballen werd gegrepen door de afschaffing van de studiefinanciering ook nog de mogelijkheid om bij te verdienen afnemen. En het ergste van alles is dat de studenten die hierdoor geraakt worden nooit in opstand zullen komen. Liever vanuit hun smartphone klagen op Twitter of Instagram, maar daadwerkelijk een opstand vormen op het binnenhof of malieveld is zo passé.

schermsoldaat | 02-03-16 | 12:31

NS = Faalbedrijf en trekpop van Den Haag. Er moesten overal poortjes op de stations komen "omdat er zoveel geweld tegen het treinpersoneel was". Vele miljarden verder, zitten we met een privacy-hatende OV-chipkaart en afgesloten stations. Of het heeft geholpen?
.
In 2015 werden 9 op de 10 conducteurs bedreigt door met name zwartrijders: www.ad.nl/ad/nl/38261/Nieuws/article/d...

DutchMountain | 02-03-16 | 12:27

Alle studenten uit het OV. Wanneer is het referendum?

Ome Gijs | 02-03-16 | 12:25

Studenten 2016.... Openbaar Vervoer 2016.....?
Over 10 jaar is dit nostalgie, want wegens Islam-Vluchtelingen-Overheersing afgeschaft.
Studeren doe je in de WijkMoskeeKoran en voor Mekka heb je geen NS nodig.

Musset | 02-03-16 | 12:17

squadra | 02-03-16 | 11:54
in derde wereldlanden is de prijs van het vervoerbewijs ook naargelang. Wil je een zitplaats kost het je iets meer, wil je gratis dan neem je plaats op het dak of hang je aan de deur van de trein. Kortom, je kunt daar een zitplaats kopen,op naam. En dan nog is die prijs daarvan 90% goedkoper dan de NS nu hanteert voor vervoer hangend aan de binnendeur van de trein.

fikkieblijf! | 02-03-16 | 12:14

Knor knor knor

verbanden | 02-03-16 | 12:13

Een uistekende zaak! Het is natuurlijk van den zotten dat betalende reizigers geen zitplaatsen hebben ten gevolge van gratis reizende studenten die dezelfde trein gebruiken.
.
Eerst betalende klanten. Dan de gratis meelifters...
Randiaan | 02-03-16 | 11:58

omdat studenten niet van dezelfde privilege mogen genieten die u toen destijds heeft gekregen?

luscious | 02-03-16 | 12:09

Met al die studenten buiten de spits krijg je om half acht dus gewoon een nieuwe spits.

His Lordship | 02-03-16 | 12:02

@Mark van Leeuwen, momenteel zet de NS het materiaal op 1 en niet de reiziger.... die problemen zijn pas ergens in 2017 opgelost.... dus waar haal jij vandaan dat ze nu de reizigers op 1 zetten?

bArAbAts | 02-03-16 | 12:01

Een uistekende zaak! Het is natuurlijk van den zotten dat betalende reizigers geen zitplaatsen hebben ten gevolge van gratis reizende studenten die dezelfde trein gebruiken.
.
Eerst betalende klanten. Dan de gratis meelifters...

Randiaan | 02-03-16 | 11:58

@orca | 02-03-16 | 10:43
Om 13:01 Amsterdam Centraal naar Berlijn Hbf en twee uur later weer een.

McMarx | 02-03-16 | 11:57

In derde wereldlanden zitten de reizigers op het dak en staan op de treeplanken. Dat werkt prima. Dus nu snel alle bovenleidingen slopen, diesel en stoomtreinen op het spoor en probleem opgelost. Oh ja, goederenwagons aankoppelen in de spits is ook nog een idee. Met van die handige schuifdeuren. Poepen op de ton.

squadra | 02-03-16 | 11:54

Is buitenschoolse kinderopvang tot de volgende dag geen optie voor die studenten?

Mark van Leeuwen | 02-03-16 | 11:51

De NS gaat de reizigers weer centraal stellen. Heel mooi natuurlijk, maar niemand die de vraag stelt wie of wat er dan vvoorheen centraal stond

Mark van Leeuwen | 02-03-16 | 11:48

Mijn oma zei altijd: "Gooi je oude schoenen niet weg voordat je nieuwe hebt." Dat geldt natuurlijk ook voor treinen

Mark van Leeuwen | 02-03-16 | 11:46

Ha leuk dan kan je in de helft van die boerendorpjes niet meer thuis komen omdat er na een uur of 7-8 s'avonds al geen bussen meer rijden.

jip_86 | 02-03-16 | 11:21

blijft raar dat eerst de stufie wordt afgeschaft en nu ook nog eens de tijd om als student te WERKEN (om je studie te betalen) van je afgenomen OMDAT een commercieel bedrijf zijn zaakjes niet goed geregeld heeft! (en dan niet te vergeten dat er een vriendje van het kabinet directeur is bij de NS!)

bArAbAts | 02-03-16 | 11:21

KlunsJohannus | 02-03-16 | 10:28
Die 20 uur in de week studies hebben ook een negatief effect op de studenten. Wel een studieschuld en minimaal vier jaar vertraging op een echte studie, weinig kans op baan. Strippenkaart verbruikt, tienduizenden euro`s studieschuld en ontslagen op je bijbaan omdat je niet meer onder het minimumjeugdloon valt.

Studies waar de studenten ruim de tijd hebben te werken, te studeren en zich en plein public kapot te zuipen. Dat beeld wordt vervolgens gebruikt om ALLE studenten op rantsoen te zetten. Het kabinet zat daar gewoon ongegeneerd te generaliseren om een ordinaire ongerichte bezuiniging te realiseren.

Ondertussen vangt een onderwijsinstelling wel de volle mep aan toelagen uit het rijk, inclusief diplomabonussen, terwijl het maar de helft van het onderwijs aanbied. Zullen we dat gewoon fraude noemen? Wanneer wordt die accreditatie eens ingetrokken?

Medische en technische studies die ruim in de 60 uur in de week lopen zien hun studenten ook nog een paar dagen werken. Dat begint echt onmenselijk te worden, en we hebben die mensen straks wel nodig. Niet alleen degene die óók nog eens goed met extreme werkdruk kunnen omgaan, maar gewoon alle die slim genoeg zijn.

Nu hebben we een gehaktmolen waar studenten met een domme studiekeuze of studenten die zich niet drie slagen in de rondte kunnen werken gewoon als afvalproduct de markt op worden gespuwd.

Feynman | 02-03-16 | 11:05

Leuk, na 19u ben je minstens nog 1,5 uur met de NS bezig om thuis te zijn. Geen student die dan nog gezond gaat koken.
Gelukkig loop ik nu stage met het ''nieuwe werken'' en hoef ik nooit meer colleges te volgen.

Kauai-o O | 02-03-16 | 11:04

Jonge moeders met kinderen kunnen ook niet meer studeren, want de kinderopvang sluit om 18:30, dus ophalen om 19:30 lukt ook niet, wat overigens bedtijd is voor jonge kinderen.
* ik nomineer Boxtel voor de lulhannes award *

Astroturfer | 02-03-16 | 11:01

@overVecht | 02-03-16 | 10:45
Typisch Nederlands dat 'men' om 18:00 met de gestampte pot voor de televisie zit/ wil zitten.

necrosis | 02-03-16 | 10:59

Toch wel grappig.
Ene kant miepen dat er te weinig reizigers zijn.
Andere kant de meest onmogelijke constructies bedenken om mensen te ontmoedigen om überhaupt gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Een ticket vanuit Friesland naar Amsterdam kost meer dan 50,- (retour)

een vliegtuig ticket van Amsterdam naar Spanje buiten hoog seizoen kost minder dan 50,-

J.T | 02-03-16 | 10:57

@Nietvoordekat | 02-03-16 | 10:47
En daarna komt er geen hond meer. Op dat moment is zo'n college inderdaad niks meer geworden dan eenrichtingsverkeer. Joris dan ook de collegezaal weg een neem professionele korte clips met de lesstof op.

Maar veel liever: zorg voor meerwaarde in colleges. We gaan ook naar het theater of naar Lowlands/Pinkpop, terwijl we de muziek gewoon op onze telefoon hebben staan.

Maar ja, dat kost tijd en de prof moet nog wel een paar nutteloze subsidievoorstellen schrijven...

Geenstijlfiguur | 02-03-16 | 10:57

Gewoon die hele studenten ov-kaart opheffen en je bent overal vanaf. Studenten gaan weer met de fiets zoals het hoort en de hardwerkende forenzen kunnen weer zitten.

Ome Gijs | 02-03-16 | 10:55

@Nietvoordekat | 02-03-16 | 10:48
*met trots naar veterstrikdiploma kijken doet*

necrosis | 02-03-16 | 10:55

@dolffie | 02-03-16 | 10:46
Bijna elke opleiding is geen psychologencursusje.

Nietvoordekat | 02-03-16 | 10:48

Bij het aanschouwen van het interview met Roger van Boxel aangaande deze kwestie kon ik maar aan een ding denken: Die man is de vleesgeworden burgerhaat, het gevolg van decennia lang in een ivoren toren zitten. Geef die gek een spuitje!

Abject | 02-03-16 | 10:47

@Bokito ergo sum | 02-03-16 | 10:38
Hier ben ik het heel erg mee eens. Volgens mij is het veel goedkoper om elke collegezaal uit te rusten met fatsoenlijke opname-apparatuur en die colleges online beschikbaar te maken voor studenten, dan om het studenten op voorhand onmogelijk te maken om die colleges online te volgen.

Komt bij dat het voor studenten die verder van de universiteit af wonen (ik ken studenten die hier een uur vandaan wonen) vaak een stuk makkelijker zal zijn om een college online te volgen, dan om er fysiek naartoe te gaan.

Nietvoordekat | 02-03-16 | 10:47

waarschijnlijk kennen weinig mensen hier studenten die chemie studeren in utrecht. Daar was het zonder meer al een uitzondering als er 'savonds geen praktica waren. Te veel studenten te weinig ruimte

Nu zijn de lessen daar ook nog regelmatig tot in de avonduren.
Het is wel een serieuze opleiding en niet een psychologencursusje.

dolffie | 02-03-16 | 10:46

Owja. Alle professoren en leraren hebben natuurlijk geen gezin thuis die met het eten zitten te wachten...

overVecht | 02-03-16 | 10:45

Haha, studenten moeten werken om niet te hoeven lenen, nu naar school tot 7 uur, kunnen niet meer werken, of later in de avond waardoor ze minder slaap krijgen etc. De NS helpt het verval een handje.. Terwijl ze eigenlijk gewoon meer/langere treinen moeten hebben..

tiku99 | 02-03-16 | 10:43

Er is helemaal geen trein meer naar Berlijn. Ja uit Mofrika, maar rechtstreeks vanuit NL bestaat niet meer.

orca | 02-03-16 | 10:43

En dan vindt men het vreemd dat zoveel hoogopgeleiden zoiets hebben van: 'dag Nederland, daaahaag daaahaag jihadpiet'.

Halveneger | 02-03-16 | 10:41

Wel ja, we passen heel Nederland aan. Maar wel alleen aan de wensen( eisen ) van de NS!

vanrechteren | 02-03-16 | 10:39

Of je geeft toe dat NL toch echt vol is en de studenten dus te dom om een beter baantje dan horecamiep te vinden. Wat doen die studenten in een universiteit?
tattooboer | 02-03-16 | 10:18

In een universiteit? En probeer maar eens een betere baan te vinden dat bij je studie uren past en waar ze je aannemen met een middelbare school diploma (je krijgt je papiertje niet terwijl je nog studeert, vreemd hè). Er wordt verwacht dat je minstens 40 uur per week aan je studie werkt. Daarnaast moet je deze ook nog kunnen betalen. En de universiteit kan het geen reet schelen hoe je, je studie betaalt en wat je in de dagelijkse leven nog moet doen, als je er maar bent en alles op tijd af hebt.

Halveneger | 02-03-16 | 10:39

Universiteiten zijn dinosaurers, iedereen heeft een computer met internet, stream die colleges gewoon. Zonder 9 tot 5 zouden de treinen veel prettiger zijn.

Bokito ergo sum | 02-03-16 | 10:38

je zal maar de professor of hoogleraar zijn

wachtendopeenrukwind | 02-03-16 | 10:37

College tot 19:00 is redelijk van het padje af, maar het kan erger. Ik heb in Enschede geruchten gehoord dat men studeert op avondcolleges voor gewone studenten "om de capaciteit beter te benutten". Met een leegstand van collegezalen van meer dan 50%, als ik me niet vergis.

Nietvoordekat | 02-03-16 | 10:36

Dat is allemaal wel leuk, meneer van Boxtel. Maar wie gaat die studenten lesgeven tot 7 uur 's avonds?

Menig docent zit dan al thuis bij moeder de vrouw achter een bord verse stamppot...

Reaguurder009 | 02-03-16 | 10:35

Opeens weet je het. Je gaat een campus bouwen in B.

Jos Tiebent | 02-03-16 | 10:35

Nou Rogier, ben de laatste jaren 3x met de trein gereisd. In schoolvakanties buiten de spits.. horror, geplet tussen deur en een stinkende bejaarde in een volgepropte gangpad. En dit dankzij de voordeelkaartjes die de NS huis aan huis laat bezorgen. Volgens deze zwaar overbetaalde voormalige beleidsmaker dient heel werkende en studerend Nederland zich maar aan te passen aan het wanbeleid van de monopolist op de rails.. de N.S. Dient voor dit veevervoer de volle mep te betalen. Wat ik mij altijd afvraag. Als ik tegen die deur aan geplet sta met mijn kind aan de hand die eveneens geplet wordt tussen volwassene. En die trein stop vanwege een noodsituatie.. wie is dan verantwoordelijk en aansprakelijk voor mijn persoonlijk leed of erger dood? Of kan de burger onze minister van VERKEER en VEILIGHEID alvast voor de rechter slepen. Zij staan dit immers toe aan een door de staat gesubsidieerde monopolist. Als ik in de auto mij vervoer dien ik mij en mijn passagiers vast te ketenen in veiligheidsmaatregelen anders vette boete.. en zelfs geen uitkering van een verzekering...

fikkieblijf! | 02-03-16 | 10:34

Omkopen met nutteloze dingen, het bus alternatief naar Amsterdam zou je ook korting krijgen op producten vh station. Allemaal zooi dat je niet of weinig koopt.. kopje koffie, thee etc. Broodjes dit en dat.. Nutteloze omkoping..

Blauwe Wafel | 02-03-16 | 10:33

necrosis | 02-03-16 | 10:20

Dank je wel, heb ik tenminste het idee dat ik ergens nog een beetje verstand van heb.

eerstneukendanpraten | 02-03-16 | 10:33

Bizar, ronduit bizar. dus omdat de NS niet functioneert moeten hogescholen en universiteiten zich aanpassen. mensen met een bijbaan in de avond kunnen dus al stoppen met werken...

BozeHenk | 02-03-16 | 10:33

En wat vinden de docenten hiervan?? Kinderopvang gaat om 19 uur dicht.

TouchSmart | 02-03-16 | 10:33

Reinaert | 02-03-16 | 10:14

Net als destijds bij de Simca 1000, die dingen roestten al in de folder werd gezegd. Maar inderdaad perfect voor de NS met het oog op de consistentie voor wat betreft het materieel.

eerstneukendanpraten | 02-03-16 | 10:31

"De intercityrijtuigen (ICL) die NS in het verleden heeft gehuurd (periode 2006-2010) zou het bedrijf opnieuw kunnen huren. Het spoorbedrijf heeft echter nooit geïnformeerd of de rijtuigen opnieuw gehuurd zouden kunnen worden." www.treinreiziger.nl/actueel/ns_kan_in...

Feynman | 02-03-16 | 10:30

Feynman | 02-03-16 | 10:22
Goed plan. Valt of staat wel met het studiefinanciering-voor-studiepunten-systeem. En het niveau van het hoger onderwijs moet drastisch naar boven worden bijgesteld. Want nu kun je het voor veel studies met 20 uur studeren / college volgen per week af.

KlunsJohannus | 02-03-16 | 10:28

De overheid betaald de NS toch gewoon voor de studenten OV's? Waarom is de overheid dan nu niet de boze klant aan het uithangen? Ohja opkomen voor burgerbelangen is zoooo 1960.

Rest In Privacy | 02-03-16 | 10:24

necrosis | 02-03-16 | 10:20
Wat vind jij er nou van, necro? Studenten moeten toch in hun studentenstad wonen en niet forenzen. Bijbaantjes zijn helemaal uit den boze. Kunnen ze de hele avond zuipen snuiven en neuq0n, gaan ze met glazen lopen. Snap jij dat?

7,62x39 | 02-03-16 | 10:24

Nederland heeft extreme moeite arbeid correct te verdelen. Een miljoen studenten met een bijbaantje omdat fatsoenlijke studiefinanciering ontbreekt. Die studenten verdringen maximaal half miljoen bijstandgerechtigden van eerlijk ongeschoold werk.

Je kan dus zonder budgettair neutraal voor staat, student & werkloze. Het werk & loon verhuizen van student naar langdurig werkloze. Uitkering verhuist de andere kant op. Betalen per behaald studiepunt, dan zijn al die alcoholisten gelijk uit de stufi-regeling, in plaats van halfbakken maatregelen achteraf.

Studenten hebben meer tijd & energie voor de studie en hoeven niet te schakelen tussen de wereld op de universiteit & het baantje. Kenniseconomie voor ons & de jeugd met talent, eerlijke kans op eerlijk werk voor de kaartenbak van de sociale dienst. Minimumloon is immers anderhalf keer zoveel als de bijstand.

We creëren langzaam een tweedeling in de samenleving. De ene helft rent zich kapot, heeft geen tijd voor vertragingen en moet studie & baan combineren, betaalt straks zoveel belasting dat emigratie fiscaal verstandig is. Vergeet niet vannacht aangifte te doen.

De andere helft ervaart alleen enige zekerheid in een bijstandsuitkering in een sociale huurwoning. Durft niet te solliciteren omdat dan het toeslagcircus & uitkeringssysteem instabiel wordt, waardoor duizenden euro`s aan liquiditeitsproblemen kunnen ontstaan. Hoeft geen aangifte te doen.

Het gebrek aan machinisten, treinen & conducteurs is ook weer zo`n voorbeeld van extreme kortzichtigheid. Aan de ene kant een hoop verloren eerlijk werk voor mensen die een universitaire studie niet machtig zijn.

Aan de andere kant hebben we nu in een economisch moeilijke periode met dus weinig forenzen een infarct op rails & snelwegen. Moet je voorstellen wat voor episch drama de spits wordt als door een aantrekkende economie we een miljoen extra mensen hebben die naar hun baan moet.

Waar je ook kijkt, je ziet teleurstellend beleid.

Feynman | 02-03-16 | 10:22

OK, de NS is een clusterfuck van faalhazerij en moet zo snel mogelijk weer in handen van de overheid komen. Maar nu het kwaad eenmaal is geschied, vind ik het tijdelijk weren van studenten uit de spits een logische maatregel.

KlunsJohannus | 02-03-16 | 10:20

Toen Den Meester in 1997 in 030 begon met studeren waren er ook al regelmatig avondcolleges. Niks mis mee. Zeker niet voor de opleidelingen rechtsgeleerdheid die 's ochtends nog een paar uurtjes bedrust nodig hadden. Wat is het probleem precies?

Den Meester | 02-03-16 | 10:19

Of je geeft toe dat NL toch echt vol is en de studenten dus te dom om een beter baantje dan horecamiep te vinden. Wat doen die studenten in een universiteit?

tattooboer | 02-03-16 | 10:18

Reinaert | 02-03-16 | 10:14
De AK's van Zastava zijn dan weer beter dan de originele van Izjmasj.

7,62x39 | 02-03-16 | 10:17

Ja, laten we de hele maatschappij gaan aanpassen aan een falende onderneming. Wat next: bedrijven en ministeries die 'flexibel moeten gaan werken' omdat de NS geen service en capaciteit kan leveren?
Nog een ideetje: De NS wil een kwart van het personeel kwijt. Nee, dat zal helpen.

Zzzzooooffff | 02-03-16 | 10:16

Populatie groeit, mensen studeren af, dus automatisch drukker in de trein. Kansloze oplossing! Mensen kiezen er zelf voor ergens te wonen en te werken, die gasten moeten niet zeiken over overvolle treinen! STudenten heb niet altijd het geld om dichtbij school te wonen

Strongbow | 02-03-16 | 10:16

Populatie groeit, mensen studeren af, dus automatisch drukker in de trein. Kansloze oplossing! Mensen kiezen er zelf voor ergens te wonen en te werken, die gasten moeten niet zeiken over overvolle treinen! STudenten heb niet altijd het geld om dichtbij school te wonen

Strongbow | 02-03-16 | 10:16

Men wist toen ik jong was (en ik ben 40!) al dat men een tekort aan treinstellen zou krijgen. Dit kan ik me nog als de dag van gisteren herinneren. Maar het zakkenvullen en winst maken was belangrijker. Nu de rek eruit is en de onrendabelen het niet meer pikken grijpt men in. Peperdure stations gebouwd de laatste tien/ vijftien jaar en dito dure Chipkaart.. en de reiziger betaalt penning zestien. Hoezo allemaal de auto uit?

Marcello Christiani | 02-03-16 | 10:16

Studenten moeten studeren, geen bijbaantjes hebben. Bovendien is het voor jongvolwassenen goed om een paar jaar in een studentenstad te wonen. Bijkomend voordeel is dat ze dan niet dagelijks met de trein hoeven.

7,62x39 | 02-03-16 | 10:16

De NS brengt mensen van A naar B, terwijl de mensen in C wonen en naar D moeten.

necrosis | 02-03-16 | 10:16

Jonge vrouwen ontlenen een zekere bescherming aan de mensenmenigte. Maar als zij om half acht een stille trein moeten pakken naar een stil perron dan kan dit tot ongewenste situaties leiden. Daarbij zal 19.00 uur niet de uiterste grens zijn.

Wat te denken van dit briljante voorstel maar dan voor mannelijke ambtenaren, waar zij die wat later op het werk komen nu nog moeten oppassen om niet te botsen met hen die wat eerder naar huis gaan?

Basic Dimension | 02-03-16 | 10:14

@eerstneukendanpraten | 02-03-16 | 10:12:

Klopt. Zastava was de Joegoslavische kopie van Fiat. Maar dan extraspeciaal snel roestend en zo. Echt hebbedingetje voor een organisatie als de NS dus: een Fyra avant la lettre.

Reinaert | 02-03-16 | 10:14

Reinaert | 02-03-16 | 10:11

Dank. Denk echter dat het naar voorbeeld van FIAT is gemaakt net als de Lada destijds.

eerstneukendanpraten | 02-03-16 | 10:12

@eerstneukendanpraten | 02-03-16 | 10:09:

Da's geen Fiat maar een Zastava. NS koopt alleen het beste van het beste!

Reinaert | 02-03-16 | 10:11

Ja ja, omdat de NS zijn zaakje niet op orde heeft pakken ze studenten, reizen gratis dus lekker makkelijk. Mijn dochter studeert toevallig in Utrecht en reist met de trein, tot 19 uur collega betekent inderdaad einde bijbaantje en einde topsport.

Meneer Rozenwater | 02-03-16 | 10:10

"Vaarwel kenniseconomie!"

Ik hoop dat velen hier er al van op de hoogte zijn dat dat dus precies het "plan" is. Het plebs is veel te slim, en weet bovendien veel te veel. Dat moet veranderen.

HMCuiteraard | 02-03-16 | 10:09

Die pica, is dat nu een customized FIAT 126?

eerstneukendanpraten | 02-03-16 | 10:09

dat wordt dus niet meer werken na 5 of 6 uur! toppie..

luscious | 02-03-16 | 10:08

Ze hadden daar beleid moeten voeren en op tijd extra treinen moeten kopen.
.
Wat doen die bonsjes in godsnaam wel de hele dag?

centre pompidoe | 02-03-16 | 10:08

@yamahaha | 02-03-16 | 10:05
Maar waarom ben je gestopt?

Botte Hork | 02-03-16 | 10:07

maar je moet wel er naast werken om je studie te betalen. Gaat prima met zo'n lestijden.

swift1.6 | 02-03-16 | 10:07

Dat die van Boxtel nog niet heeft afgedwongen, dat er genoeg betaalbare studenten woningen vrij komen in die steden zodat ze in de buurt kunnen wonen en helemaal geen gebruik hoeven maken van de NS...

verlegenmaarlief | 02-03-16 | 10:07

Studenten mogen blij zijn; Langer in je bed blijven rotten en zitplekken in de trein. Maar idd, als het niet op straffe des doods verplicht is komt er geen hond.

horsteknots | 02-03-16 | 10:06

Van Boxtel... nuff said.

centre pompidoe | 02-03-16 | 10:06

Avondcolleges zijn of erg gezellig, of een slaapfeestje. Geen goed idee, dus.

Petrus de Rewa | 02-03-16 | 10:06

Iedereen thuiswerken, niemand meer met de trein. De natte droom van dhr. Van Boxtel.

El Rico Grande | 02-03-16 | 10:05

Roger van Boxtel. Uitvreter puur sang. Die heb ik eens een half jaar van Twitter geklierd toen 'ie nog 4 ton per jaar uit de zorgsector trok.

yamahaha | 02-03-16 | 10:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken