Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VVN: 130 kilometer per uur net zo veilig als 120

suskeenwiskeenhetgratisgeld.jpgOkee. Ineens is het nauwelijks meer een probleem. Volgens Veilig Verkeer Nederland is 130 kilometer per uur nagenoeg net zo veilig als 120 kilometer per uur. Zeker op onze wegen. Het is dat er af en toe nog mobiele flitsbrigades staan, want zonder die laserlulletjes zouden er helemaal geen ongelukken meer gebeuren. Zo veilig zijn de Nederlandse wegen. Wel doet VVN nog een beetje mokken. "Ja, maar met 130 kilometer per uur kom je echt niet superveel eerder aan dan met 120 kilometer per uur, of zo, als je dat soms denkt". Okee, prima, whatever. Dit betekent dus dat de VVD met de zegen van VVN binnenkort weer een paar snelheidscadeautjes kan uitdelen om de kiezer te populistisch te rimmen. Nu zijn we tevreden met een vinger, maar we willen graag de hele hand. Als 130 kilometer per uur net zo veilig is als 120 kilometer per uur op onze fantastische wegen. Hoe zit het dan met 140 kilometer per uur? Of 150 kilometer per uur? Of de Duitse Geschwindigkeit macht Frei-methode? Want 130 kilometer per uur is natuurlijk ergens ook maar een arbitrair getal. De auto's worden steeds beter en veiliger, en volgens de VVN zijn de wegen dat ook. Dus hier onze bindende campagne-advies voor de VVD: oppompen die snelheid, binnenslepen die zetels. Maak plaats, maak plaats, maak plaats, we hebben ongelooflijk haast!

Reaguursels

Inloggen

Als de doden aan het te snel rijden op snelwegen waarom valt dan slechts 16% van de verkeersdoden op snelwegen?

Shoarmamasutra | 01-03-16 | 21:16

Ik zou graag willen weten waarom het nu geen probleem meer is terwijl het een jaar terug nog onwijs slecht voor het milieu was. Een tijd lang gezeik om niets dus.

geensteelo | 01-03-16 | 19:29

@DreHa | 01-03-16 | 10:07
Sorry maar het verband tussen snelheid en verkeersdoden heeft men tot nu toe nog niet echt duidelijk kunnen bewijzen. Het aantal verkeersdoden is lastig te linken aan snelheid. Zo heeft Duitsland juist tamelijk weinig verkeersdoden en is Nederland qua verkeersdoden een van de veiligste landen ter wereld, terwijl de maximumsnelheid hier vergeleken met veel landen vrij hoog ligt. Verder zijn er tientallen factoren die in deze afweging mee spelen: de kwaliteit van het wegennet, de vaardigheid van de chauffeurs, de grootte en veiligheid van de auto's, etc.
europa.eu/rapid/press-release_IP-12-32...

potsenmakkert | 01-03-16 | 15:17

Ik ben het op alle fronten met VVN eens. Nadelen van het huidige beleid is dat je met 130km/h nauwelijks sneller op je bestemming bent (150 of freie fahrt zou dat probleem oplossen), en het is een wirwar van borden en regelingen geworden. Verder heb ik altijd al gezegd dat een hogere maximumsnelheid op de snelweg nauwelijks meer ongevallen oplevert. Het aandeel van snelwegen in ongevallenstatistieken is klein, en de ongevallen die wel gebeuren komen vooral door alcohol, achterop rijdende vrachtwagens, afleiding, en maar in beperkte mate door hoge snelheid.

Dr. Vigilante | 01-03-16 | 14:49

Verander de max. snelheid van een wettelijke limiet maar een advies, en regel met de verzekeringen dat degene die boven die max.adviessnelheid rijdt en een ongeluk veroorzaakt, niet verzekerd is en 100% aansprakelijk. Wanneer iemand bijvoorbeeld in de nacht 300 wil rijden waar max.150 geadviseerd wordt, is dat zijn eigen verantwoordelijkheid.

ben kokhals | 01-03-16 | 13:26

Volgens mij het enige resultaat van beleid maken door de PVV: 130 Km/h rijden in Nederland. Een populistischere maatregel kun je haast niet verzinnen en het volk trapte er in.

Pieleke | 01-03-16 | 13:17

150 zou wel een mooie snelheid zijn want dat haal elke auto makkelijk (paar oldtimers daargelaten), of na 21:00 op de Duitse toer gaan.

BozeHenk | 01-03-16 | 13:04

VVN heeft gelijk, snelheid is niet dodelijk. We suizen met een een miljoenmiljard km/h door de ruimte, geen enkel probleem. Ook voor de mens is snelheid geen probleem, zie (rocket man) en.wikipedia.org/wiki/John_Stapp.
Het is namelijk vooral het abrupt tot stilstand komen, dat gevaar oplevert voor de mens. En dan maakt het inderdaad vrij weinig uit, of je met 120 of 130 km/h je bolide tegen een brugpijler parkeert...

automobilaterealist | 01-03-16 | 11:52

Maar de bevolking wordt ook steeds ouder en dat gaat sneller dan de veiligheid van de auto's. Dus kan de max snelheid beter verlaagd worden!

Ik neem de trein wel. oh wacht...

van heinde en verre | 01-03-16 | 11:34

Ik ben voor een max. Snelheid van 120kmu. Het probleem nu is dat mensen die in een Suzuki alto oid rijden, bang worden om een vrachtwagen in te halen. Ze rijden namelijk 87 achter een vrachtwagen en als ze er omheen willen, moeten ze wel 30sec accelereren om 137 te rijden zodat die agressieve Audi s en bmws niet irritant op hun bumper gaan kleven. Met 120 voel je je in zo'n auto minder bezwaard, want je mag toch niet harder.

Rest In Privacy | 01-03-16 | 11:34

120 is altijd veiliger dan 130. Dat kan een kind zien. 130 is alleen praktisch op stukken met zeer weinig op- en afritten maar die stukken zijn schaars in Nederland. Verder pleit ik voor vereenvoudiging van de verschillende snelheden: 30, 50, 70, 90, 110 en 130.

Koonkluk Huis | 01-03-16 | 11:31

Misschien geen slecht idee om de snelheid onbegrensd te laten in Nederland.
Binnen korte tijd zijn de Whatsapp/Facebook-verslaafde automongolisten uit de genenpoel gejorist.

Draak uit Brabant | 01-03-16 | 11:26

Met je benzineslurpende en teringherrie makende winterbandjes 130 rijden,dat is pas echt genieten.

watervlug | 01-03-16 | 11:20

Hobbykip | 01-03-16 | 10:04

Dat lijkt me een goed idee. Dan geef je EV's en CO2-neutrale en niet-NOx-uitstotende auto's een speciaal kenteken, zodat die wat harder kunnen rijden en dan laat je alle vervuilende wagens maximaal 80 rijden. Dan zal je zien dat het Nederlands wagenpark binnen een paar jaar is vergroend.

Alexander des Burgus | 01-03-16 | 11:12

necrosis | 01-03-16 | 10:50
Ja die.
Welke Alt is dat?

Cuyahoga | 01-03-16 | 10:56

Geen goed plan. De gemiddelde Nederlander rijdt als een suffe kut. Zit in gedachten achter het stuur (waarom wil mijn vrouw al 4 weken niet neuken, wat zal ik vandaag eens gaan koken, hey! een app-je van die leuke chick, wat heb ik klote geslapen omdat die kutkoter van mij de halve nacht heeft lopen kotsen, enz. enz.)

kleinkonijn | 01-03-16 | 10:53

De halve gare (kleinbedrijf plagende) wethouders Pex en Lot willen de paar oudere autootjes weren in de binnenstad, maar let nu op; door de toestroom van honderdduizenden migranten, komen de salaris-betalingen en uitkeringen van politici en top-ambtenaren in gevaar en, VVD en PVDA worden gedecimeerd. Daarom zo snel mogelijk de snelheden verhogen, waardoor er miljarden meer brandstof- accijns gaan binnenkomen bij de Haagse roofridders.De uitstoot zal miljoenen kg CO2, roet etc. meer bedragen dan de paar wagentjes van de hardwerkende ondernemers. Pex en Lot zal je er niet over horen; enge lui, vinden Kobus en......

mevr.Kribo | 01-03-16 | 10:53

@Cuyahoga | 01-03-16 | 10:30
Bedoel je deze: ≠

necrosis | 01-03-16 | 10:50

En nu nog het eeuwige linksplakken eens aanpakken!

Maxx! | 01-03-16 | 10:48

Veilig Verkeer Nederland ook al op(om)gekocht door de Veilig Verkeer Dienaren! Net als de terroristen hier te lande.

gnor | 01-03-16 | 10:44

@Stijlloser | 01-03-16 | 10:38
Inderdaad! Als er iets is wat er files veroorzaakt is dat het wel. Met 130km/uur op naar de volgende file zei iemand hierboven ergens. Klopt inderdaad met van die 80km/uur stukken er tussendoor.

Hobbykip | 01-03-16 | 10:43

@Poes Fiep | 01-03-16 | 10:32
Dat is op dit moment het enige juiste argument om het niet te doen. Maar gelukkig worden de auto's al jaren schoner en schoner. En over een x aantal jaren rijden we allemaal schoon of op zijn minst CO2 neutraal. Laten we alvast voorsorteren ;)

Hobbykip | 01-03-16 | 10:39

-weggejorist-

Stijlloser | 01-03-16 | 10:38

Of het nou 120 of 130 km/uur is boeit mij geen reedt, ik erger me veel meer aan het constant moeten aanpassen van de snelheid.... dan is het weer 100, dan weer 80, dan weer 120, dan weer 130, dan weer 60, dan weer........ schijtziek word ik er van en dan is de kans dat je een bekeuring krijgt omdat je nét ff een bordje heb gemist groot. Sowieso dat flitsen is een kutsysteem, dan is trajectcontrole beter.

Stijlloser | 01-03-16 | 10:38

Of het nou 120 of 130 km/uur is boeit mij geen reedt, ik erger me veel meer aan het constant moeten aanpassen van de snelheid.... dan is het weer 100, dan weer 80, dan weer 120, dan weer 130, dan weer 60, dan weer........ schijtziek word ik er van en dan is de kans dat je een bekeuring krijgt omdat je nét ff een bordje heb gemist groot. Sowieso dat flitsen is een kutsysteem, dan is trajectcontrole beter.

Stijlloser | 01-03-16 | 10:38

Wat voor simpele ziel ben je als je grootste wens is overal in Nederland 130 te mogen rijden. Dat soort automobilisten zijn rupsjes nooit genoeg; met steeds 10 km extra kom je uiteindelijk op snelheden die nooit gehaald zullen worden omdat bijna alle (snel)wegen in Nederland nu al overvol zijn.

Peyronie | 01-03-16 | 10:36

@Cuyahoga | 01-03-16 | 10:30
Haha... ik snap het nu met je uitleg er bij. Is wel een beetje zo.

Hobbykip | 01-03-16 | 10:36

Harder rijden levert dan misschien geen extra dooien door ongelukken op, maar wel door hart en longproblemen tgv extra uitstoot. Maakt mij niet uit dat uw vader met Copd en uw kind met asthma naar adem zitten te snakken hoor, maar t is misschien even het overdenken waard?

Poes Fiep | 01-03-16 | 10:32

130 is voor de diehards toch meestal 150/160 die aflaat zo nu en dan is gewoon een soort autorouute de peage... als je gaat zeuren over een snelheids bon moet je gewoon een goedkopere auto kopen,dan kan die overmaking er ook fluitend weer vanaf...

arretje | 01-03-16 | 10:31

@Dutchbeaurouge | 01-03-16 | 10:22
Inderdaad, en ook nog eens uitgerust aankomen terwijl de hardrijders dan eerst nog hun adrenalinepeil naar beneden moeten brengen voordat ze weer normaal kunnen functioneren.
Maar hard rijden is stoer, ze betalen toch niet voor niets 200 euro in de maand extra aan leasebijdrage omdat ze dan 20 pk meer hebben dan hun collega.

sinar2 | 01-03-16 | 10:30

Bij die tweede is meneer Jansen niet op kantoor maar dat teken doet het blijkbaar niet hier.
Net als de vergelijkingstekens.

Cuyahoga | 01-03-16 | 10:30

Al luisterend naar BNR op de radio vanmorgen had ik het idee dat de 130 kilometer eenmiljoenmiljard extra doden op het nederlandse wegennet veroorzaakte. In het nieuwsbericht in geheel breaking news mode moest minister Schulz zo snel mogelijk ingrijpen of althans beter tellen ofzo.
Maar wat een schrille tegenstelling met het VVN bericht in de telegraaf.
BNR heeft een autoshow op de radio. Die zal binnenkort wel alleen maar gaan ov elektrische auto' s en openbaar vervoer.

Glasgow Argus | 01-03-16 | 10:28

Reinaert | 01-03-16 | 10:07
@Hobbykip
Mijn ervaring is dat de files in dit land afhankelijk zijn van mijn baas, laten we hem voor het gemak meneer Jansen noemen.

Volgens de wiskundige formule:
Meneer Jansen = op kantoor <> Iedereen, op tijd, dus weinig file
Meneer Jansen ‚ op kantoor <> Niet normaal die files in grote delen van het land. Maar dan ook echt niet normaal. Een uur eerder van huis weggegaan, maar man, man, man wat een drama met al die andere mensen die niet kunnen autorijden.

Dat is mijn oordeel en daar moet u het mee doen.

Cuyahoga | 01-03-16 | 10:28

Jaja superleuk 10km/u harder. Woooweee. Ken al die stukken wel op de A27 en de A15 enz. ineens staat er een bord 100 en 200 meter erna ligt er een struikrover in de bosjes te gluipen. Pleur maar borden neer wat je wilt ik blijf op de snelwegen extreemrechts en 100 of 120 op cruise rijden en geen km harder. Rijd 50k per jaar en al 3 jaar geen boetes. En geen gelul want als iedereen dat zou doen, dan zou dát die etters een lesje leren. Maar noop, naar goed Nederlands gebruik; altijd lekker veel te hard rijden en dan vervolgens moord en brand gillen als er weer een CJIB'tje op de mat pleurt. En de regering rekent zich rijk en vind het fantastisch dat al die eikels zich een hele peer voelen als ze hun 1 punt zes vierpitterig blik stikstoer met 140 door een 100km gebied jagen. Lekker iedereen inhalen kan alleen in zo'n Frans of Chinees D2 DCI'tje van de zaak als je bereid bent HEEL veel geld neer te tellen aan boetes.

Dutchbeaurouge | 01-03-16 | 10:22

@el burro | 01-03-16 | 10:17
Jaja...... als het aan jou ligt rijden we overal 80 km/uur zeker?

Hobbykip | 01-03-16 | 10:20

@watervlug | 01-03-16 | 10:13

Dan ga je alleen wel met 140 km per uur naar een station dat vaak niet eens in de buurt ligt van de plek waar je echt moet zijn.

Tom_Kroes | 01-03-16 | 10:18

Hobbykip | 01-03-16 | 10:12

De enige juiste reactie ook.

el burro | 01-03-16 | 10:17

Onbelangrijk

swassannuf | 01-03-16 | 10:15

onze bindende advies, Quid?

hein zeis | 01-03-16 | 10:14

De trein heeft al jaren een snelheid van 140 km per uur hoor!Het is maar dat jullie het weten trage automobilisten,gelukkig kom je met 130 km/u wel sneller bij de volgende file aan,dat dan weer wel.

watervlug | 01-03-16 | 10:13

@Hiesjes | 01-03-16 | 10:10
De reactie waarvan je wist dat die ging komen

Hobbykip | 01-03-16 | 10:12

@Reinaert | 01-03-16 | 10:07
Dat is mij meerdere keren overkomen alleen al deze maand

Hobbykip | 01-03-16 | 10:11

@jawor36 | 01-03-16 | 09:58
4 minuten kan het verschil zijn tussen op tijd komen of te laat komen.
Hobbykip | 01-03-16 | 10:03

Had je 5 minuten eerder de deur uit moeten gaan.

Hiesjes | 01-03-16 | 10:10

@Mastermattie | 01-03-16 | 10:07
Mja.... je krijgt wel een soort van apartheid. Misschien toch maar niet doen dan.

Hobbykip | 01-03-16 | 10:10

Ik zie liever dat ze eens wat doen aan die files op de A4 bij Schiphol, iedere dag. Ja, inderdaad, op dat stukje waar je 130 mag.

Mastermattie | 01-03-16 | 10:09

@Cuyahoga 10:06: Het invoeren van die 130-limiet is net zulke grote onzin als het afschaffen ervan.

Muxje | 01-03-16 | 10:09

Ik ben al blij als mijn knalrode Japanse rukbak uit '97 de 100 haalt.

Driewerf Hoezee | 01-03-16 | 10:07

@Hobbykip | 01-03-16 | 10:03:

Wie op tijd van huis gaat komt altijd op tijd op de plaats van bestemming aan, tenzij er sprake is van ernstige en onvermijdbare hinder waardoor je buiten je schuld stil komt te staan..........

Dat laatste is mij in m'n werkzame leven welgeteld twee keer overkomen.

Reinaert | 01-03-16 | 10:07

Het aantal verkeersdoden zal onmiddellijk toenemen bij een hogere maximum snelheid. De luchtkwaliteit zal ook verder naar beneden gaan dan bij 120km/h.
Dat het in Duitsland beter zou zijn is gewoon een waanidee. Er vallen meer doden. Ook heb je er veel snelheidsbeperkingen, oop op de snelwegen. En in Duitsland handhaaft men streng direct vanaf het aankondigingsbord. Vandaar dat velen daar zo in de remmen gaan bij een 120 of 100 km/h instelling.
Het grootste probleem vormen op dit moment de gadgets en devices achter het stuur. Dit zorgt in Nederland al voor tientallen doden per jaar. Vandaar dat het totaal aantal doden per jaar al enige jaren niet meer naar beneden wil ondanks de grote maatschappelijk inspanningen daartoe. Wij lijden onder al die maatregelen zonder resultaat te zien omdat allerlei dwazen voortdurend met hun video en smartphone bezig zijn.

DreHa | 01-03-16 | 10:07

@Hobbykip | 01-03-16 | 10:04
Een "Carpool Lane" voor Tesla's? "Teslane" persoonlijk vind ik dat wel een beetje "Teslame"

Mastermattie | 01-03-16 | 10:07

"Ja, maar met 130 kilometer per uur kom je echt niet superveel eerder aan dan met 120 kilometer per uur, of zo, als je dat soms denkt"

Dat vind ik zo'n kul argument. Als 100.000 Nederlanders één minuut eerder thuis is, dan neemt de verkeersdrukte voor de 100.000 mensen die één minuut later vertrekt af, of zie ik dat verkeerd?

Dikkerd108kg | 01-03-16 | 10:07

Ha, het maakt niet uit of je 120 of 130 rijdt.
Dat zullen we nog wel eens zien.
Als ik van jubbega naar Surhuisterveen rijdt over de A7, dan scheelt mij dat 42 seconden.
Haha, in your face VVN.
Als ik dan in Surnuisterveen moet schijten, kan ik mooi een extra veegronde doen.
Wat misschien wel twee.
Gewoon 1 keer extra met drie velletjes, en dan nog een naveeg met twee.
'niet veel eerder op je bestemming', mijn reedt.

Cuyahoga | 01-03-16 | 10:06

Ik zie er wel wat in om de linkse mensen een beetje tegemoet te komen: Schonere auto's mogen harder dan vervuilende auto's.

Hobbykip | 01-03-16 | 10:04

@Muxje | 01-03-16 | 10:01
Ook op de linkerbaan als ik een vrachtwagen ga inhalen. Maar dan kijk ik wel of er niet zo'n opgefokt figuur komt aanscheuren die dan voor me moet remmen. Ik gun hem graag zijn bekeuring, scheelt mij weer belasting betalen.

sinar2 | 01-03-16 | 10:04

@jawor36 | 01-03-16 | 09:58
4 minuten kan het verschil zijn tussen op tijd komen of te laat komen.

Hobbykip | 01-03-16 | 10:03

Boven de 120 beginnen auto's wel veel meer te zuipen. Iets met luchtweerstand die in het quadraat meer wordt. Dat betekent dat een auto die 130 km/h rijdt, 17 % méér brandstof verbruikt dan eenzelfde auto die 120 km/h rijdt. Op een rit van 100 km aan één stuk scheelt het 4 minuten.

Hiesjes | 01-03-16 | 10:02

@sinar2 09:57: Een prima rij-filosofie. Alleen niet op de linkerbaan graag...

Muxje | 01-03-16 | 10:01

Wegen worden vooral veiliger van genoeg verkeersagenten die optreden tegen de idioten die in dashcam filmpjes de hoofdrol spelen. De tijd van de foto`s uit de flitspaal is gewoon voorbij. Technische revolutie, deal with it.

Feynman | 01-03-16 | 10:01

Een hogere max snelheid zorgt ook voor een betere spreiding over de breedte van de weg qua snelheid. Vrachtwagens en trage burgertrutten rechts. Inhaalverkeer middenbaan en voor hun die wel ergens op tijd moeten zijn en gewoon door willen rijden, de linkerbaan. Dat zenuwachtig gedoe op een weg met max 100 en/of traject controle is vele malen gevaarlijker.

Johnny Hotrod | 01-03-16 | 09:58

rode peper | 01-03-16 | 09:52

Nauwelijks eerder. En dat klopt gewoon. Op eens stuk van 100km win je 4 minuten. Voor de dagelijkse woon-werk ritjes schiet je dus geen fuck op hiermee. Het is een typisch vvd verhaal om de simple-minded kiezer te pleasen met symboolpolitiek.

jawor36 | 01-03-16 | 09:58

Ik blijf gewoon 100-110 rijden, ik laat me niet opnaaien met de gedachte dat alles sneller moet. Muziekje erbij, geen gestress. En geen boetes en stukken goedkoper in de benzine.

sinar2 | 01-03-16 | 09:57

Minder op- en afritten en je kan prima zonder maximumsnelheid. Niet elk kutdorp hoeft een afslag en oprit aan de snelweg. De helft minder afslagen en je kan buiten de Randstad prima de snelheid vrijgeven, net als in Duitsland.

Stormageddon | 01-03-16 | 09:56

We mogen niet opeens 130km/u rijden omdat de auto's veiliger worden, we mogen 130km/u rijden omdat ze bij lagere snelheid te zuinig zijn geworden voor onze (r)overheid.

alexbl | 01-03-16 | 09:54

Al haalt de VVD het snelheidslimiet van de snelwegen af, dan nog zullen ze mijn stem nooit krijgen.

Mastermattie | 01-03-16 | 09:52

Alleen met linkse wiskunde ben je niet eerder op je bestemming als je harder rijdt

rode peper | 01-03-16 | 09:52

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken