Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Dutchies zijn doetjes in Uruzgan

special opsAan alle Nederlandse militairen in Afghanistan! Ga eens wat vaker het veld in en schiet eens wat scherper op de Taliban. Moet van jullie Australische bondgenoten. Jullie hebben de militaire leiding in Uruzgan maar even orde op zaken stellen, no f*cking way. Onder het mom van wederopbouwwerk delen jullie liever schepjes en dekens uit terwijl de Taliban alsmaar sterker wordt. Zo verdommen julie het om lang op verkenning te gaan buiten de basis Tarin Kowt. Hierdoor krijgt de Taliban alle tijd om zich voor te bereiden op het zoveelste offensief. In al die tijd dat jullie er zitten is er nog niet één van jullie in combat gesneuveld, terwijl onder jullie bondgenoten ze bij bosjes dood gaan. Dus, huppakee, die papavervelden in en doe eens doortastend met die vijandige baarden. Laat the Dutchies niet weer na Srebrenica voor lul staan en denk aan de brisante belangen van onze pensioenfondsen!

Reaguursels

Inloggen

en nu ben ik pissed ...

luister stelletje achterlijke nitwit burgermannetjes!

Wij zitten te popellen om iets te doen !!!!

Ga lekker klagen tegen de heren politici die verbieden t ons namelijk om daadwerkelijk in te grijpen waar we kunnen .......

O ja en dan nog maar te zwijgen van het OM , en vergeet niet dat JULLIE ( de kiezers ) er voor zorgen dat wiij ONS land vertegenwoordigen uit JULLIE naam dus nu niet lopen OH-en dat we nix WILLEN , we MOGEN t niet ....

adhdxl | 29-03-07 | 12:44

Omdat er geen doden gevallen zijn, zou dat meteen moeten betekenen dat ze niks doen? Ik zou eerder zeggen dat de Nederlanders hun verstand gebruiken ipv hun geweertjes.

En aan de andere kant kun je ook beter op je basis blijven, dan door Amerkaanse jets onder vuur genomen te worden.

hetkwartjevancock | 29-03-07 | 10:46

Hollanders zijn sowieso doetjes...........................

( Let op, nu wordt ik hoogstwaarschijnlijk deaudgewenst...... )

Is-lamme-miet | 29-03-07 | 09:35

Be proud to see your son come home in a box, the first one on your block.

q18 | 29-03-07 | 08:38

barHaak 28-03-07 @ 21:33
Je verwart dom patriotisme met militaire traditie. 0031'ers sterven niet voor het vaderland, maar vechten er wel voor. Aan dode soldaten heb je niks. Jezelf opofferen laten we aan domme sukkels over uit het amerikaanse leger. Die volgen blind de bevelen op en vinden het vreemd dat ze terugreizen in een bodybag.

En we zitten niet in Afganistan om iemand een lesje te leren. En je hebt de Taliban nodig om een duurzame vrede op te bouwen, omdat het namelijk afghanen zijn. Je kan niet eerst Afghanistan zuiver van de taliban en dan denken dat wat overblijft je vriendje is. Zo werkt dat niet en het lijkt erop of alleen Nederland dat begrijpt.

jecus | 29-03-07 | 08:09

vet man leger lekker schieten, maarja als ze terug gaan schieten ja ... nou... dan hoeft het van mij niet meer hoor

hetzaljekindmaarweze | 29-03-07 | 04:12

@King of controversy 28-03-07 @ 21:40:
Bliksem kan heel goed twee keer op 1 plek inslaan, dat het niet zou kunnen is een mythe. Integendeel zelfs, bliksem slaat heel vaak op dezelfde plek in. Maar dit terzijde.
Een goede beelspraak kan een tekst attractiever maken, maar jouw beeldspraken doen dat zelden en verduidelijken ook vaak niks maar vertroebelen eerder. Van een helder betoog ben jij in staat een volstrekt onsamenhangende brei van beelspraak te maken van het type: "De tijd snelde vooruit als een botsautootje op de afsluitdijk met de dood op de hielen". Niet echt een beeld waar je als lezer wat mee kan. Of ze zijn fysiek onmogelijk... Van het type: "Hij stond met 1 been z'n graf, maar trapte met z'n andere been nog mensen de grond in".
Tsja... ik kan me dat beeld niet echt voor de geest halen, want die moet die persoon 1 been van 3 meter hebben en een ander van een halve meter, maar jij hebt er een handje van om dat soort beelspraken te gebruiken.
Maar goed, het geeft verder niet, je hebt vast andere talenten.

koerbagh | 29-03-07 | 01:05

We come in peace, shoot to kill, shoot to kill men... (Startrekking)

Simon Says | 28-03-07 | 23:24

Ik vind het prima, ik heb er helemaal geen behoefte aan om overal op de wereld politieagent te spelen en daarmee Nederlandse levens op het spel te zetten. Het leger is primair bedoeld om het land te verdedigen als er sprake is van een (poging tot) aanval en niet om allerlei andere culturen aan de andere kant van de aardbol onze westerse beschaving op te dringen. Dus prima jongens daar in the desert, blijf in leven en kom heel terug en laat die soepjurken mekaar maar afmaken als ze dat zo graag doen.

Crusher | 28-03-07 | 23:05

@ koerbagh
Beeldspraak kan nooit een perfecte vergelijking zijn, zoals de bliksem nooit twee keer op dezelfde plek kan inslaan.
Verder kun je beeldspraak ook gebruiken om een tekst attractiever te maken, en leuker om te lezen. (en tis maar een idee, maar volgens mij slaag ik daar dan wel weer in)

King of controversy | 28-03-07 | 21:40

Nederland heeft geen sterke militaire traditie, ze zijn in vergelijking met omringende landen niet bereid te sterven voor het vaderland.

Vraag 's aan een willekeurige groep NL mannen wie er nog nooit gevochten heeft, je zult verbaasd staan hoeveel vingers er omhoog gaan.

Srebenica was ook zo rampzalig, en wij maar op zoek naar excuses, dat het bijv aan de internationale politiek lag, etc. Kom op zeg, we kwamen daar om die moslims te beschermen. En nu zijn we in Afghanistan om de Taliban een lesje te leren. Maar goed, van NL kun je dat niet echt vewachten, die gaan lekker polderen en vriendjes maken. Militairen uit andere landen gaan die motherfokkers gewoon neerknallen.

barHaak | 28-03-07 | 21:33

Miischien wat laat, maar startegisch denken is niet aan Angel-Saksische landen besteed. Die gaan alleen voor de korte termijn. Scoren is het motto daar. Dat zie je in de manier van zaken doen en van oorlog. Nederland heeft een rijke militaire traditie, alleen leren we daar niks van op school. Ondanks onze militaire overwinningen in Nederlands-Indië hebben we daar nooit echt de harten gewonnen. Daarvan hebben we geleerd. En mensen die vinden dat we in 1940 niks deden, weten zeker niet dat we wel 2/3 van de duitse transportvloot hebben uitgeschakeld.

Nee makkelijk zeiken, maar het vereist veel meer moed en lef om te doen wat we nu doen in Uruzgan. Namelijk je open stellen en in contact te treden en niet elke baard meteen af te knallen onder het mom "het zal wel een taliban zijn". Worden Amerikanen, Australiërs en Engelsen dan door de bevolking gewaarschuwd of worden ze in de val gelokt en vervolgens beschoten.

Nederland zou ze moeten verzetten tegen meer Australische troepen in Uruzgan. Dat komt de opbouw niet ten goede. Tactisch misschien leuk, maar strategisch een blunder.

jecus | 28-03-07 | 20:53

@King of controversy 28-03-07 @ 18:39,
uiteraard,
daarom vinden de Engelsen en Yanks ons doetjes.
Te weinig vlees over de balk gesneden tot nu toie.

Maar wel vragen om Nederlandse Apache luchtsteun,
omdat de Nederelanders niet schieten als ze niet zeker zijn waaaar ze nu op zouden moeten schieten.
Dat vragen ze dus om er zeker van te zijn dat ze zelf niet overhoop geknald worden, wat bij yanks nog wel eens mis gaat.

Beetje flauw, dat we eigen NAVO troepen niet afknallen wordt gewaardeerd, maar als we te weinig Taliban slopen zijn we ineens doetjes.

Lastig, dat militaire handwerk.

vander F | 28-03-07 | 20:25

-weggejorist-

Charon | 28-03-07 | 20:17

-weggejorist-

CamickaezeJunior | 28-03-07 | 20:14

@King of controversy 28-03-07 @ 19:29:
Of: (en dit is zo maar een ideetje hoor, 't komt uit een oud handboek over schrijven, iets wat tegenwoordig blijkbaar niet meer aan universiteiten wordt gegeven) je kunt je beeldspraak zo kiezen dat hij a) klopt en b) volstrekt duidelijk is.
Maar ja als de gedachte om te beginnen al niet helder en duidelijk is wordt de beeldspraak dat waarschijnlijk ook nooit.

koerbagh | 28-03-07 | 19:56

Ha ha, wat een Doetjes zijn het toch ook.

sarcasm | 28-03-07 | 19:43

@ koerbagh
tsja, als men in beeldspraak spreekt, moet de ander natuurlijk wel creatief kunnen denken, buiten bestaande kaders enzo.
Ik wil je daar wel bij helpen, door slechts enkel in beeldspraak tegen jou aan te gaan lullen?

King of controversy | 28-03-07 | 19:29

@King of controversy 28-03-07 @ 18:39:
Je beelspraak is weer eens zo helder als een pan macaroni met kaas. Of liever: een wirwar van spaghetti. (En ik maar denken dat beeldspraak bedoeld was als stijlfiguur om een complexe zaak of gedachte te verhelderen... silly me.)

koerbagh | 28-03-07 | 19:25

@ koerbagh
En als jouw hart ooit jouw lichaam verlaat, wordt het hele broeikaseffect teniet gedaan, terwijl we met die plaat een dijk kunnen maken van Den Helder tot Edinburgh.
@ _patrique_
Welk mandaat dan? Dat van de Nederlandse soldaten bedoel je toch? Waarom gebruiken de Canadezen bijvoorbeeld dezelfde tactiek? Denk jij dat de tactiek is afgestemd op het mandaat, of zal het mandaat zijn afgestemd op de tactiek?
Infantrie is kanonnenvoer
@ vander F 17:38
Dat militairen niet zomaar mogen schieten op alles wat beweegt, lijkt mij eigenlijk niet meer dan logisch. Ik zie niet in hoe deze geweldsinstructie soldaten belemmert. Inderdaad, ze mogen pas wat doen als de vijand eerst wat doet. En om die vijand een beetje te helpen, worden er patrouiiles het (verre) veld in gestuurd. Niet meer dan logisch dat Nederlandse commandanten daar een beetje mee oppassen, toch?

King of controversy | 28-03-07 | 18:39

Zoals de Hollanders zich inzetten in Afganistan, zo gaat men tegen de Islamisering in. Not! Sinds De Ruyter zijn we niets meer.

Zo jammer! | 28-03-07 | 18:10

Dat heet de Lucky Dutch, maar wat wil je als je te papaver teelt ongemoeid laat en via lokale vertegenwoordigers indirect de Taliban financieel steunt.

souty | 28-03-07 | 18:10

citaatje:

"Geweldsinstructies
Dat geldt ook voor de geweldsinstructies die van kracht zijn. De instructies zijn strikt geheim, maar het zal de Taliban sinds 1 augustus vorig jaar niet ontgaan zijn dat er een zekere systematiek valt te constateren. Zolang men de Nederlanders niet aanvalt, of daar duidelijk plannen toe smeedt, wordt de tegenpartij grotendeels met rust gelaten.

Kandahar_mortierinstelling.
Een citaat van een anonieme Apachepiloot, eerder deze week voor Omroep Brabant: "Er moeten echt vijandelijkheden zijn richting onze grondtroepen, dat wij worden beschoten, direct of indirect, pas dan zullen wij eventueel wapeninzet doen." Uit een blog van een militair: "[wij] schieten pas als er sprake is van een duidelijke vijandige handeling of uit zelfverdediging. Daarnaast moeten we, voordat we vuren, er zeker van zijn dat we schieten op tegenstanders en niet op onschuldige burgers. Er moet dus sprake zijn van positieve identificatie."
Uit een andere openbare bron: "Je mag niet in alle situaties bombarderen of schieten. De vijand die het voornemen heeft om de aftocht te blazen met achterlaten van hun wapens en spullen zijn geen bedreiging meer en mogen dus ook niet meer achtervolgd worden om te vernietigen".
oruzgan.web-log.nl/

vander F | 28-03-07 | 17:38

@King of controversy 28-03-07 @ 15:05:
Nee, ik poets gewoon m'n tanden. Zou je ook eens moeten doen in plaats van vertrouwen op King-pepermuntjes.
@ 15:24
Waar denk je dat de marechaussee voor is?

koerbagh | 28-03-07 | 17:02

Bovendien hebben die padvinders van ons nul komma nul politieke steun van het zooitje nitwitten in Den Haag. Ik ken nog een verhaal van ene Erik O. Die kon zo in het korps politietroepen, kende de mentaliteit van de baardmansen en tulbanden een beetje en schoot toen er een menigte met stenen begon te gooien en dreigde een container te plunderen. Die begreep dat 'billetjes poederen' in die landen geen respect afdwingt, maar stevig je tanden laten zien des te meer. Ja, lands wijs, lands eer, nietwaar? Treft een afgezwaaide kogel een tulband of een baardmans die voorop stond bij het stenengooien... Jezis, die vent is behandeld alsof t'ie de paus had vermoord door Nederlands justitie! Ik bewonder zijn collega's want ik had ze allemaal ter plekke als 1 man het jankanker laten krijgen, had ter plaatse ontslag genomen en had de lullenbehangers in Den Haag uitgenodigd om het zelf maar op te knappen.

fokkenmast | 28-03-07 | 16:45

Playmobil zou een talibanstrijder moeten uitbrengen.

Lafayette | 28-03-07 | 16:11

@King of controversy
Nee, dat uitlokken was geen tactiek (en daar hebben ze ook voor op hun kloten gehad van hun commandant (dat het gefilmd was dan)), maar een kwestie van mandaat.
.
En over dat OM op die missie: vertrouwen is goed maar controle is beter. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maaaar, de manier waarop ze het doen kan serieus doden opleveren. Als ze niet durven schieten en vervolgens van dicht bij onder vuur genomen kunnen worden, zitten ze in een veel neteligere situatie dan wanneer de vijand op afstand gehouden kan worden.

_patrique_ | 28-03-07 | 15:57

Pass the Dutchies on the left hand side.....

rosalie | 28-03-07 | 15:54

@ _patrique_ 15:10
Ik denk dat het niet meer dan normaal is dat er OM mee gaat met de missie. Net zoals hier ook politie op straat loopt. Overal is controle nodig.
Heb de docu niet gezien; werd er ook terug geschoten vanuit de trucks?

Verder is het volgens mij de beste taktiek om de taliban op te sporen. Kenmerk van de guerilla oorlog is dat ze alleen vechten als ze kunnen winnen. Wil je de taliban dus opsporen, zul je ze uit moeten lokken.
Heeft niks met mandaten te maken, is gewoon taktiek, die je ook terug ziet bij de Amerikanen en Canadezen op dumpert filmpjes.
soldaten bezoeken dorp, dorp wordt omsingeld, soldaten zoeken dekking, wachten op luchtsteun, volgende dorp.

King of controversy | 28-03-07 | 15:24

@King of controversy
nou, het OM laat wel degelijk wat van zich heuren hoor. Ik weet niet of je die docu van die schietende journalist hebt gezien, maar daar is o.a. te zien dat er een juridisch "adviseur" langskomt om de militairen in verwarring te brengen. Een tijdje later is er te zien dat er een aantal trucks met taliban stijders langskomen. De Afghanen die er bij zijn roepen "Taliban, Taliban" en beginnen direct volle bak te schieten. De Nederlandse groepscommandant durft niet het bevel te geven om te schieten, omdat hij niet weet wat de eventuele consequenties zijn. Dus ja, ze zijn er en doen hun verwoestend werk.
,
En ze moeten zich laten uitlokken (= laten beschieten) om ervoor te zorgen dat ze terug mogen schieten :s
Lekker mandaat heb je dan hé.

_patrique_ | 28-03-07 | 15:10

verdikkeme, haal ik kauwen en kouwessen door elkaar

King of controversy | 28-03-07 | 15:07

@ koerbagh 15:02
Beviel prima die macaroni
Maar heb jij soms zolang op die dadels lopen kouwen dat ze wortel hebben geschoten in je mond?

King of controversy | 28-03-07 | 15:05

Als die eerste dooie is gevallen is het of over of er komen nog vele bij. Het was toch een vredesmissie...? En dan moeten ze zeker constant in levensgevaar zijn..

j0stiebent | 28-03-07 | 15:03

@King of controversy 28-03-07 @ 14:48:
tuttutut.... Is de macaroni van gisteravond niet goed bevallen? Of kreeg je het niet uit de pan door de gesmolten kaasdraden?

koerbagh | 28-03-07 | 15:02

Ah, daar hebben we ons nationale zeikkonijn ook weer.
Hoi koerbagh.

King of controversy | 28-03-07 | 14:48

@vander F 28-03-07 @ 14:26:
Je weet toch dat King niet al te best is in het verzamelen van feiten om daar een mening op te baseren? KoC doet het omgekeerde: Hij heeft een mening en probeert daar feiten bij te zoeken. (Daar is hij niet alleen in overigens...)

koerbagh | 28-03-07 | 14:43

Erik Eau. kleaunen, en er blijft geen taliban meer eauver

De Barmhartige Rabbi | 28-03-07 | 14:42

@ vander F
Even los van de discussie of het OM inderdaad laf is geworden, en militairen een vrijbrief heeft gegeven om ongelimiteerd baarden te vermoorden, het lijkt erop dat de taktiek van de geallieerden simpelweg is om de infantrie als lokaas te gebruiken. als de taliban hapt, komen de grote jongens van de luchtmacht. dan kan ik wel begrijpen dat Nederlandse commandanten wantrouwig zijn naar buitenlandse luchtsteun ;)
@ Tobi 14:36
Goh, zielig hoor. Ik had een wedje afgesloten met iemand dat ik niet eerder zou pissen dan dat iemand die link had geplaatst. ;)

King of controversy | 28-03-07 | 14:42

@King of controversy @ 14:16
Nou bedankt heur; heb ik 3 uur me in moeten houden

Tobi | 28-03-07 | 14:36

@KOC,\
die geweldsinstructie is vrij duidelijk hoor,
en aan alle kanten uitgelekt.
Dat hou je niet geheim onder duizenden militairen.

En denk nou niet dat er geen flikker gebeurd in zeg, Tarin kowt...

" Luchtaanvallen bij Tarin Kowt

CENTAF Airpower Summary for March 27, 2007

U.S. Central Command Air Forces officials have released the airpower summary for March 27.

B1b_18 In Afghanistan, an Air Force B-1B Lancer dropped guided bomb unit-38s on insurgents in an open area and others hiding behind a wall near Tarin Kowt*. An on-scene joint terminal attack controller confirmed the targets were directly hit.

Air Force F-15E Strike Eagles dropped GBU-38s and GBU-39s on two enemy buildings used as a small-arms and rocket-propelled grenade firing positions near Now Zad**. A JTAC confirmed the buildings were destroyed.

F15s_en_b1_1 Another F-15E dropped a GBU-38 on a building containing an enemy firing position near Tarin Kowt*. The strike came at the request of the JTAC after coalition forces received small-arms, mortar and RPG fire from the building. The JTAC confirmed the building was destroyed."

Meer dagelijks en verfrissend nieuws verzameld op:
oruzgan.web-log.nl/

vander F | 28-03-07 | 14:26

@ Tobi
Dat hebben we express nagelaten, anders had jij niks te commenten ;)

King of controversy | 28-03-07 | 14:16

Die jongens willen best matten,maar ja p.o.l.i.t.i.e.k hé.
Het oud hollandsche pappen und nathouden.!

Nik neem | 28-03-07 | 14:04

ik heb is gehoord dat de Nederlanders het het beste doen in Afghanistan!! Dan moeten ze niet gaan klagen..

jellyb33 | 28-03-07 | 13:59

Gewoon zo door gaan op een gegeven moment denken die boeren daar ook mwa misschien is graan telen nog niet zo slecht.
En de mensen van taliban gaan twijfelen in hun overtuigingen dat die westerse landen niet allemaal eikels zijn.
gevolg is dat we hier geen last hebben van bom aanslagen :)

Haas82 | 28-03-07 | 13:54

@ koekje-dr-bij
nog even voor de duidelijkheid, ik hekelde de volgende frase in het comment van kloosterJunk: "schiet nou niet per ongeluk een keer raak want dan zijn de rapen gaar. Zo politiek correct is het OM/Staat dan ook wel weer."
En vervolgens ga jij een beetje lopen zeven over de geweldsinstructie (die, volgens mij, nog altijd geheim is, dus hoe kun jij weten wat daar in staat?)
De Nederlandse soldaten houden zich keurig aan de gulden regels? Ze schieten Afgaanse militairen dood en schieten afgaanse burgers dood. Incidenten die het toch waard zijn om door het OM ofzo onderzocht te worden, lijkt mij.
Maar nee, er gebeurd niets. Het tegenovergestelde van wat kloosterJunk beweerde is eerder waar. Het OM is zich wild geschrokken van de kritiek op de zaak Eric O, en durft nu helemaal niets meer.

King of controversy | 28-03-07 | 13:50

Knuffelen moet je overlaten aan maatschappelijk werkers en politici.
Knuppelen en lik op stuk, daar moeten leger en politie in uitblinken. Mannen zijn nou eenmaal niet goed in multi-tasken.

ErikZA | 28-03-07 | 13:49

AANVALLUH!!!!!!!!!!!!!!

blauwe vogel (pino) | 28-03-07 | 13:31

@Armageddon 28-03-07 @ 11:09

" Nederland heeft trouwens de best getrainde soldaten ter wereld. That's why er nog geen doden zijn onder de Nederlanders. Zet 1000 Nederlanders tegenover 1000 Amerikanen en die Amerikanen gaan er allemaal aan."

LOL. Er zijn nog geen doden omdat die mietjes niet het kamp uit durven. Grote bek achter het hek, homos!!!

Ontzettende Jan | 28-03-07 | 13:26

Geweld moet met geweld bestreden worden.. I say no more.Maar niet iedereen overhoop schieten die er anders uit ziet.

de grote Anti | 28-03-07 | 13:21

Tja, de één is goed in vechten en de ander is goed in polderen en thee drinken met de vijand...

da wizard | 28-03-07 | 13:14

@Erik
.
Staat die ZA voor een bepaald land toevallig..?
Maar even om je op de hoogte te brengen,veel tulbanden hebben geen wapens en zijn niet agressief,maar willen gewoon hun familie onderhouden,thats all.
Dus je moet wel degelijk onderscheid maken.Een tip.. het zijn vaak de jonge mannen die zich willen/moeten bewijzen.Terwijl als ze hun wapens neerleggen,ze er alleen maar op vooruit kunnen gaan.Nu nog het besef.

de grote Anti | 28-03-07 | 13:13

We moeten natuurlijk wel politiek correct blijven. Stel nou dat een van onze wakkere jongens zijn vinger verstuik? En denk eens aan die rechtszaak die staat te wachten als ze per ongeluk toch een Taliban doodschieten?

Hadjewat? | 28-03-07 | 13:10

@King of controversy 28-03-07 @ 12:51

Dat is idd spijtig voor mijn kennissen, maar wat echt jammer is dat je niet begrijpt wat ik bedoel.

kloosterJunk | 28-03-07 | 13:10

-weggejorist-

code delight | 28-03-07 | 13:09

@ anti & koekie,
Kijk ik had ook liever gehad dat ze daar nooit heen waren gestuurd, maar het lijkt mij dat iedereen dezelfde lijn moet trekken, of knuffelen, of hakken, niet een beetje van dit en een beetje van dat.
Hakbars worden er genoeg gekweekt, maar aan de anderekant heeft Talibaba's knuffelen in Afganistan volgens mij net zoveel zin als jeugdige delinquenten knuffelen in NL.

ErikZA | 28-03-07 | 13:03

precies.... stelletje mietjes!!en wat de vrouwen betreft in dat kamp........ jullie zijn ook mietjes!!

stoeipoessnoezelaar | 28-03-07 | 12:57

King of controversy 28-03-07 @ 12:51
Waar het om gaat, O onwetende, is dat de kogels om de oren moeten vliegen alvorens er geschoten mag worden. Dat er niemand door het OM op het matje is geroepen, is omdat men zich braaf aan de gulden regel houdt.
Idiot.

Koekje-dr-bij? | 28-03-07 | 12:54

ErikZA 28-03-07 @ 12:42
U heeft liever de Amerikaanse methoden waar hele peleton`s willekeurige woonwijken afstruinen midden in de nacht en zo de bevolking schrik aanjagen en af en toe een verdwaald kogeltje in een mannetje of zoontje pompen omdat die zaklamp in zn klauwen in het donker zoveel op een wapen leek? Dat is dus géén goodwill, maar hakbars kweken.
De nederlanders gaan eerst theedrinken, krijgen na een kwartiertje lief lachen te horen dat de achterbuurman 6 ak`s in zijn schuur heeft, en gaan daar op de terugweg even langs. Zo handle je die business.

Koekje-dr-bij? | 28-03-07 | 12:52

@Erika (f*cken met nicks kan ik ook slimmerik)
.
Er zit helaas weinig anders op dan ze uit hun tenten te lokken.. En Uzi's worden niet meer gebruikt geloof ik.

de grote Anti | 28-03-07 | 12:52

@ Koekje-erbij 12:32
Met geallieerde zijde heeft het nederlandse OM niets mee te maken. Wel met Nederlandse soldaten die taliban kapotschieten (en laatst zelfs Afgaanse soldaten) maar het OM hoor je niet.
Eric O kan tevreden zijn. Het OM durft nu niets meer.
@ kloosterJunk 12:36
Dat is jammer voor die vrienden van je. Maar bij deze missie in Afganistan is het volgens mij nog nooit zo geweest dat het OM soldaten vervolgde nadat ze mensen hadden gedood.

King of controversy | 28-03-07 | 12:51

Laat het in elk geval een voordeel zijn dat die Tulbanden daar de eerste paar schoten bijna altijd missen,en vervolgens een gerichte tegen-aanval krijgen.Sitting ducks misschien,maar het werkt wel.

de grote Anti | 28-03-07 | 12:47

GVD! Ze doen hetzelfde daarachter als de politie hier doet. En als ze terug zijn hebben ze een grote waffel, want ze zijn in afghanistan geweest...

Hop Tap Sap | 28-03-07 | 12:44

@ antiheld
"In zelfverdediging wordt er altijd geschoten,niet geknuffeld,slimmerik"

Ja, maar daar ligt ook gelijk het probleem. Als je in je te druk hebt met het knuffelen van de bevolking in de onmiddelijke nabijheid van je compound en dus geen preventieve interventie doet. Dan kunnen de Talibaba's hun AK47 glimmend oppoetsen en lekker ongestoord bommetjes inelkaar draaien.
Uiteindelijk vallen ze je dan misschien toch aan en wordt je dus genootzaakt het magazijn uzzi in zelf verdediging te ledigen en vervolgens jaren in terapie voor de shock.
Jammergenoeg is het waarschijnlijker,dat ze niet de NL militairen die niet te ver van de buut (compound) dwalen aan, maar hun NAVO bondgenoten die wel echt uit marcheren gaan, omdat ze niet zo goed in knuffelen zijn.
Dat wordt de knuffelaars dan weer niet in dank afgenomen door de bondgenoten. Ies het probleem in een notendop volgens mij...

ErikZA | 28-03-07 | 12:42

Lafayette 28-03-07 @ 12:20

Dan is het hoog tijd voor een nieuwe wat dacht je van
"de Noordelijke Alliantie"

Gifkikker | 28-03-07 | 12:39

@ Koekje-dr-bij? 28-03-07 @ 12:32
Juischt.

Jarhead | 28-03-07 | 12:37

@King of controversy 28-03-07 @ 12:23

Is dat zo?
.
2 mensen uit mijn directe omgeving hebben gediend of dienen nu in Afghanistan. Zij hebben/hadden wel degelijk het gevoel dat ze geen volledig mandaat hebben, dat ze door Den Haag kort gehouden worden uit angst voor het OM of één of ander diplomatiek conflict. Misschien hebben de echo's van Sbrenica de overheid alleen maar banger en nog meer onzeker gemaakt.....
.
Heeft niks te maken met m'n onderbuik. Ik vind gewoon dat we niet moeten beginnen aan dingen waarvan we niet bereid zijn om ze af te maken of de consequenties te dragen.

kloosterJunk | 28-03-07 | 12:36

King of controversy 28-03-07 @ 12:23
Dat is inderdaad gebeurd, ja. Maar in deze situaties zijn er wel steeds gewonden gevallen aan geallieerde zijde. Zelfs deaude afghaanse soldaten. Dan mag je nét terugschieten. Waar het om gaat zijn de seek-and-destroy missies waar de aussies wat meer van zouden willen zien, maar wat absoluut haram is in politieke kringen. En van mij hoeft het ook niet, maar het zou wel moeten mogen. Als "onze jongens" nu wat theedoekvleesch willen roosteren mogen ze ze niet gewoon gaan zoeken. Ze moeten min of meer in de woestijn gaan zitten, de vlag hijsen en wachten tot ze beschoten worden. Zodra de eerste dan wordt geraakt mogen ze terugschieten. Dat moet makkelijker kunnen.

Koekje-dr-bij? | 28-03-07 | 12:32

@ kloosterJunk 12:20
Nou heb ik al verschillende keren gehoord dat bij gevechten tussen de Taliban en de Nederlanders, taliban zijn gedood. Maar ik heb nog niet gelezen dat het OM naar al die gevallen onderzoek doet. Jij wel?
Nee, je (en ik spreek hier ook tegen al die anderen met dezelfde klacht) laat gewoon je onderbuik gevoelens de vrije loop, zonder na te denken of wat je zegt, ook feitelijk klopt.

King of controversy | 28-03-07 | 12:23

kloosterJunk 28-03-07 @ 12:20
Ook u slaat de spijker op de kop enzo.

Jarhead | 28-03-07 | 12:23

@Koekje-dr-bij? 28-03-07 @ 12:07

Spijker op de kop enzo. Je mag en kan soldaten niet op een missie sturen als ze niet het volledige mandaat van de staat hebben. En het lijkt erop dat niet altijd het geval is ..... schiet nou niet per ongeluk een keer raak want dan zijn de rapen gaar. Zo politiek correct is het OM/Staat dan ook wel weer. Persoonlijk denk ik dat Nederland gewoon wat selectiever moet zijn in de missies waaraan ze willen deelnemen. Er zijn verschillende gebieden in de wereld waar het minder vijandig is, waar de VN goed werk verricht en waar ze de hulp van onze jongens goed zouden kunen gebruiken. Nu sturen we jongens getraind om te vechten naar gebieden waar word gevochten, maar ze moeten opbouwwerk doen. Dat gaat niet werken.

kloosterJunk | 28-03-07 | 12:20

Playmobil Noordelijke cavalerie, mijn eerste poppetje en all time favorite. (ongeveer 30 jaar geleden).

Lafayette | 28-03-07 | 12:20

Waarom wordt hier zo afgedaan op de Nederlandse krijgsmacht?
Zijn jullie te dom om te begrijpen dat militairen met een mandaat op zak naar een oorlogsgebied vertrekken, en daardoor beperkt worden in hun optreden? Begrijpen jullie dan echt niet dat de politiek in Den-Haag beslist wat militairen wel of niet mogen doen op uitzending?

Jarhead | 28-03-07 | 12:20

de lachende derde 28-03-07 @ 12:09
Juistem. ( van mij hadden Irak en Iran erbij gemogen, maar éérst pakistan )
Het is net als bij een overstroming; je gooit eerst langs de hele waterlijn zandzakken en dan ga je er een goeie dijk van maken. Niet op de ene plek de boel ophogen terwijl er 20 meter verderop het water een meterhoog het land instroomt. Ofzeau.

Koekje-dr-bij? | 28-03-07 | 12:19

@ErikZA
.
In zelfverdediging wordt er altijd geschoten,niet geknuffeld,slimmerik.
Maarja,U bent Afghaan?

de grote Anti | 28-03-07 | 12:16

Was het niet zeau dat de US daar de combatmissie hebben gedaan, en dat wij met een opbouwmissie hebben ingestemd?
Als extra hebben we een contignent commando's in de bergen gedropt, maar die zijn natuurlijk niet te vergelijken met een aussie. Daar heb je wat meer dan een baard en een ak-47 nodig om die op hun rug te krijgen.
Neej, laat die bodybags maar lekker in het magazijn liggen.

Eppo | 28-03-07 | 12:10

Je moet je ook even afvragen wat dit zegt over de capaciteit van het Nederlandse apparaat om adequaat te reageren op bedreigingen. Als zelfs je leger uit een stelletje beroeps knuffelaars bestaat.....
Ben ik ff blij dat ik daar jaren niet meer woon

ErikZA | 28-03-07 | 12:09

America heeft het sowieso helemaal verkeerd gedaan. Ze hadden nooit Irak aan moeten vallen, maar in plaats daarvan Pakistan. Dat is het land waar alle ellende ( en ook oorspronkelijk de taliban ) vandaan komt.

de lachende derde | 28-03-07 | 12:09

Zo ken ik onze jongens weer. In de meidagen van '40 was het niet anders.

voorstoppert | 28-03-07 | 12:08

kloosterJunk 28-03-07 @ 11:59
Dat is ook zo. Wat dat betreft is niet alleen de Nederlandse overheid, maar de hele bevolking zo hypocriet als de pest. Nederland moet een fantastisch indrukwekkend leger hebben, maar zodra er wat wordt uitgegeven komt er gezeik over "onze belastingcenten". Nederland moet nobel en moedig overal ter wereld voorop gaan in de strijd tegen onrechtvaardigheid, maar als er geschoten wordt zijn de rapen gaar. Laat stáán als er raak geschoten wordt door NL millitairen; dan moet er naar elke ontbrekende kogel een onderzoek ingesteld worden. Deze dualiteit zit de leidinggevenden niet lekker in de maag en de soldaten al helemaal niet.
Maar maak wel onderscheid tussen "het leger" waarvan ongeveer 10% een wapen draagt, en de rest ondersteunende functies heeft in de keuken, de postkamer, en de klantenservice enerzijds, en de mariniers anderzijds. Er wordt wel degelijk aars geschopt in Uruzgan, alleen zijn dat nou nét de missies waar je op het NOS niets van meekrijgt.

Koekje-dr-bij? | 28-03-07 | 12:07

[-InFiDeLz!-] 28-03-07 @ 11:55
OeiOei, wil je misschien nog iets toevoegen aan je comment? Iets betreffende Zionistisch complot of iets dergelijks?

Koekje-dr-bij? | 28-03-07 | 11:59

@Koekje-dr-bij? 28-03-07 @ 11:43

Weet je wat nou zo lullig is? Je hebt op al je genoemde punten gelijk. Waar ik tegenaan hik is eigenlijk dat iedere keer als Nederland besluit om mee te doen aan dit soort missies ik het gevoel heb dat het weer zo'n halfslachtig besluit is waar niemand echt gelukkig mee is. De politiek is verdeeld en de legerleiding heeft het moeilijk omdat ze met een onmogelijke opdracht word opgezadelt. Ik heb het gevoel dat dit doordruppelt naar de werkvloer en dat de motivatie hierdoor misscien niet optimaal is. "Sneuvelbereidheid" was misschien niet de juiste keuze....

kloosterJunk | 28-03-07 | 11:59

Australie is net zoiets als Engeland. "Ja, meneer Bush, zeker meneer Bush. Wilt u nog meer troepen meneer Bush?"
@ Fokkenmast
Doe es niet zoveel quoten uit het Grote Boek Der Clichés

[-InFiDeLz!-] | 28-03-07 | 11:55

Gisteren pas de film '300' gezien.. en weer wat geleerd:Het is beter wanneer je de vijand niet het plezier gunt om op je deaude lichaam een rondedansje te doen.Interceptie en anticipatie zijn de sleutelwoorden.Duh.

de grote Anti | 28-03-07 | 11:55

de lachende derde 28-03-07 @ 11:48
Stingers... Dat was idd de jaren '80; die werden geleverd aan de gasten die nou de baas zijn in Afganistan. Denk je dat de Taliban die ook heeft? Ik heb ze nog niet gezien! Volgens mij is het enige dat die Taliban hebben een paar kromme Kalashnikovs en een paar ouwe mortieren ofzo.

Gigs | 28-03-07 | 11:55

@fokkenmast 28-03-07 @ 11:48

Sinds wanneer wordt 25 jaar VVD landsregeren verkocht als 'linkse landverraders'?

El Gouda | 28-03-07 | 11:54

lol, een korps politietroepen zal veel helpen in een bergachtig gebied,vergeven van de bommen en landmijnen...

de lachende derde | 28-03-07 | 11:53

fokkenmast 28-03-07 @ 11:48

Jaaa wat dom van ons het is natuurlijk weer een Links COMPLOT.....

Gifkikker | 28-03-07 | 11:51

Sinds onze linkse landverraders het leger afgebroken hebben tot het padvindersclubje wat het nu is, is het gewoon humor om de boys en girls achter akela aan naar gevaarlijke gebieden te sturen. Eerst laten we ze wegjagen door een paar joego's met een grote bek en veel bling-bling. Vervolgens sturen we naar Afganistan, waar baardmans en tulband de wijven verkrachten als traditie en we geven ze spiegeltjes en kraaltjes mee.
Stop toch met die tranentrekkende onzin en hef dat hele kutleger op, maak een goed klein korps politietroepen (elitekorps, zoiets als Van Heutsz vroeger had in Indonesie), train ze als pitbulls en ga met de rest naar het voorjaarskamp op de Veluwe, voordat je ze massaal de zak geeft.
Scheelt het binnenhalen van Polen, Roemenen, Turken, Verweggistanen en ander werkvolk, dat wij blijkbaar niet genoeg hebben.
Scheelt miljarden aan ONS belastinggeld en het resultaat is veel beter!

fokkenmast | 28-03-07 | 11:48

dat gebied waar de Nederlanders zitten is zo groot als Belgie dus dat schiet sowieso al totaal niet op..

Gigs 28-03-07 @ 11:32
Op luchtmacht hebben ze toch geen antwoord...
.
Wat denk je van Amerikaanse stinger raketten uit de jaren 80....

de lachende derde | 28-03-07 | 11:48

@Barbierossa
Hou jij je nou maar bezig met je playmobil!
De jongens daar doen genoeg, ze verdienen iig meer respect dan jij, lutser!

Big Ern | 28-03-07 | 11:46

Ja dat krijg je ervan als je de stormbaan training vervangt met de schriftelijke cursus: cultureel verantwoord voedsel pakketten samenstellen voor gevorderden.

ErikZA | 28-03-07 | 11:45

Jullie snappen het niet, wederopbouw dat doe je nou eenmaal met schepjes en dekens uitdelen enzo, niet met wapens. Het is nl. een wederopbouwmissie ipv. een combat missie.... snap dat nou es.

Joeper de poeper | 28-03-07 | 11:45

Dacht dat Nederlandse Soldaten alleen maar goed waren voor het inladen van bevolking in vrachtauteaus en daarna lekker jenever zuipen met de vijand. Mission Karremans zeg maar

De Barmhartige Rabbi | 28-03-07 | 11:44

kloosterJunk 28-03-07 @ 11:33
Haha, sportief. Maar je reactie gaat natuurlijk nergens over. Ten eerste hebben die jongens geen donder te zeggen over waar en wanneer ze ten strijde trekken ofdat ze waterputten gaan graven. Daar gaan de besnorde commandanten over, en het is een goede zaak dat die een beetje zuinig zijn op hun millitairen. Manschappen met duizenden tegelijk over de kling jagen is zeau 1914-1918.
Ten tweede is een dode soldaat niet best voor zowel het moreel in het kamp zelf, als de steun onder de bevolking. Huilende moeders op het binnenhof worden niet buiten de hekken gehouden als in de USA, maar balkie zal met tranen in zijn ogen de hele mikmak weer op de veluwe aan de chocolademelk zetten en zo win je helemáál geen oorlogen.
Ten derde doen de millitairen daar vooral aan binding met de locals, wat véél belangrijker kan zijn dan een paar Talib`s overhoop schieten. Die worden vanuit pakistan wel weer bijgevuld. Als je de bevolking aan je zijde hebt hoef je niet constant over je schouder te kijken, en kun je zelfs tips krijgen over opslagdepots, talib`s in schaapskleren en óók op hande zijnde offensieven.

Koekje-dr-bij? | 28-03-07 | 11:43

Of we zien straks de opvolger van Overtste K. lekker met z'n Taliban tegenhanger aan de opiumpijp lurken. Waarna het NL detachement toekijkt hoe de Tali's het gebied zuiveren van Aussies.

kloosterJunk | 28-03-07 | 11:42

Wat ZI zegt dus. Ondertussen beetje coke snuiven en whiskey drinken en een kaartje leggen.

Armageddon | 28-03-07 | 11:42

Waar is die KARREMANS als je hem nodig hebt...

Gifkikker | 28-03-07 | 11:41

We staan toch voor lul in deze wereld ! Als zelfs die ausies al gaan zeiken ben je het lachertje van de NAVEAU.
.
En als je het niet met me eens bent, heb ik nog maar 1 ding te zeggen "Jaap de Hoop Scheffer"
.
I rest my case

Burgerlijke ongehoor | 28-03-07 | 11:40

mogelijk scenario
Door die extra Australische troepen, kunnen de Aussies het zich permitteren om wat zelfstandiger op te treden in Uruzgan.
Verwaande kolonel doet dat te fanatiek en komt in botsing met Nederlands commando. Conflict loopt uit de hand, en binnen de kortste keren hebben wij hier onze 5de colonne terug die naar Australie was opgerot.

King of controversy | 28-03-07 | 11:39

Volgens mij hebben wij alle gevechten met die baarden tot nu toe gewonnen, we hebben 1 gewonde met een paar schrammetjes. Waar hebben we het over? Waarom zou je die gasten zelf aan gaan vallen in gebied wat zij goed kennen? Laat ze maar komen met hun 'offensief' dan pakken we ze wel. Dat offensief zal nooit groot genoeg zijn om ook maar iets van schade aan te richten, daar geloof ik niets van. Maar goed, als de Australiers ons niet waarderen, ga dan lekker zelf daar in die provincie patrouilleren, laat jezelf maar doodschieten, dan weten wij waar die gasten zitten.

ZI | 28-03-07 | 11:38

het was toch géén vechtmissie? Harry?

dienstweigeraar... | 28-03-07 | 11:34

@Koekje-dr-bij? 28-03-07 @ 11:29

dat valt wel mee hoor. gewoon een mening. En het VMBO, tja daar heb ik drie jaar les gegeven. Zat je bij me in de klas.?

kloosterJunk | 28-03-07 | 11:33

*scrabble pakt*

"sneuvelbereidheid". Mooi.

kolonel klootoog | 28-03-07 | 11:32

Waarom moet je uitgebreid in Taliban gebied patrouilleren en je in de rug laten schieten en van de weg laten blazen als je ze ook met de sateliet in de gaten kunt houden. Lekker laten hergroeperen die lutsers en als ze allemaal op hun plek zitten ze met artillerie, Apaches en F16's naar de hel sturen. Op luchtmacht hebben ze toch geen antwoord...

Gigs | 28-03-07 | 11:32

Yeah man, wiet is daar lekker goedkoop, dus onze probleem jongeren zitten lekker in hun tentje te blowen. Binnenkort een clip op YouTube rechtstreeks vanuit Wietbat in Afghanistan.

ipje | 28-03-07 | 11:30

de brisante belangen zijn inmiddels opgegeven

_waverider_ | 28-03-07 | 11:29

kloosterJunk 28-03-07 @ 11:23
Goh, wat leer je tegenwoordig veel op het VMBO.

Koekje-dr-bij? | 28-03-07 | 11:29

Sinds we een Gereformeerde Artikel 2x15,5 Minister als Oberkommando des Heeres hebben, zijn de soldaten misschien bereid om wat meer Hemelvaartscommandacties (driedubbele ww) te ondernemen.

El Gouda | 28-03-07 | 11:28

Belachelijk toch. Het zouden beroepsmilitairen moeten zijn maar ze stellen zich op als een stel jonge dienders vers van de politieschool. Help! Ze schieten terug mam!
.
Ze hoeven van mij niet met een "you gotta die for your country" gevoel rond te lopen maar als beroeps militair ken je de gevaren. Een klein beetje meer sneuvelbereidheid en gung-ho attitude zou je toch wel mogen verwachten van deze super getrainde mannen.

kloosterJunk | 28-03-07 | 11:23

am westfront nichts neues

eric@fuall | 28-03-07 | 11:20

VOC-mentaliteit; tijd voor een JP Coen aan het roer in Tarin Kowt.

BroncO | 28-03-07 | 11:19

Laat Bush en Blair lekker hun eigen teringzooi opruimen, en laat de Nederlandse soldaten lekker naar huis komen, Nederland heeft er niets te zoeken.

Turbo-Tinus | 28-03-07 | 11:19

wat doen die idioten daar dan ook?... go home, and stay home!

Intelroy | 28-03-07 | 11:17

911 = inside job. Bin Laden werkt(e) voor de CIA. De taliban is niet zo groot en gevaarlijk als men ons doet geloven. Kappen nu met die propaganda. De wereld wordt wakker. Wie gelooft deze kletspraatjes nou nog?
Machiel, Oegstgeest wo 28/3, 08:05
-
Jargent = Televaag lezerT ?

Koekje-dr-bij? | 28-03-07 | 11:17

En waarom word ik niet wekelijks geupdate inzake de bodycount?

KaiserSoza | 28-03-07 | 11:14

Waar is die Kruistocht mentaliteit goedverdoemme

Prinskromijn | 28-03-07 | 11:13

Dan gaan we toch lekker weg? Laat die andere idioten het maar uitzoeken als de Nederlandse inzet niet wordt gewaardeerd.

Spyrograaf | 28-03-07 | 11:12

Is wel goede tactiek toch: bemoei je niet met de taliban en de taliban bemoeit zich niet met jou. Betekent wel een beetje het einde van het oorlogvoeren as we know it, maar het is nu eenamaal niet anders

Telegraafhoerrr | 28-03-07 | 11:11

Mooie afspiegeling van de huidige politiek aan het thuisfront, dus. Alles wat niet glad gezalfd kan worden, bedekken met de deken der liefde.

KaiserSoza | 28-03-07 | 11:10

gaap

BP Richfield | 28-03-07 | 11:10

Nederland heeft trouwens de best getrainde soldaten ter wereld. That's why er nog geen doden zijn onder de Nederlanders. Zet 1000 Nederlanders tegenover 1000 Amerikanen en die Amerikanen gaan er allemaal aan.

Armageddon | 28-03-07 | 11:09

Ho, Aussies. Eerst kijken wie het hardst kan zwemmen, daarna praten we verder.

Dr. Mabuse | 28-03-07 | 11:08

Gelijk hebben ze. Lekker binnen blijven.

Armageddon | 28-03-07 | 11:07

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland