Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kaartje. Niemand snapt Midden-Oosten nog

classdismissedlol.jpgKlik voor groot. En voor de magistrale interactieve versie, zie hier. Want nu onze NAVO-bondgenoot Erdogan onze door de Russen gesteunde Koerdische bondgenoten tegen IS openlijk aanvalt, is het ineens allemaal niet leuk meer en snappen ze het zelfs bij Clingendael niet meer. Maar als dit alles ook maar iets aantoont, dan is het wel dat de VS simpelweg geen Midden-Oosten-beleid meer heeft. Ongeacht wat u er van vindt, het Russische beleid is een coherent beleid dat die naam zowaar verdient. Ze hebben een hoofddoel, namelijk, Assad in het zadel houden en IS verneuken. Dat zijn samenhangende, verenigbare doelen. De VS daarentegen is verzand in een clusterfuck van morele classificatie, halfslachtigheid en de eis dat hun 'bondgenoten' zich houden aan een in die regio volstrekt non-existent begrip: mensenrechten. De VS is nog altijd onbetwist de sterkste supermacht op aarde, maar zonder coherent beleid is dit weinig waard. Onderstaand wat frontlinie-achtige beelden van Assads boys en Russische tank crews + UNHRC-tenten. Na de breek een dubbele clusterbom op een stad, afzender: Vlad.

Reaguursels

Inloggen

De wereldbevolking bestaat voor 22 procent uit moslims. Met name de Golfstaten , Saoedie_Arabië incluis, zijn puissant rijk. De Sultan van het islamitische Brunei bezit 20 miljard dollar en 5000 auto's (bron o.a. les souverains les plus riches du monde.)
Het prestigieuse Italiaanse modemerk Dolce et Gabbana heeft in januari 2016 een lijn gelanceerd om de rijke moslima"s aldaar te behagen met sluiers, hoofddoeken en andere kleding om de mannen aldaar niet op seksueel getinte gedachten te brengen. Het Zweedse H&M in navolging heeft zulks eveneens gelanceerd maar dan voor de gewone moslima van wie er voorwaar een groot aantal in Zweden woont. Het hemd is nader dan de rok, er is geld te verdienen aan de oprukkende islam. Dat het de vrouw is die zich moet bedekken om de man van haar af te houden , doet er niet toe. In Europa heeft geen enkele moslimus een hoofddoek, sluier of niqab .Kennelijk wordt de moslima niet bepaald seksueel opgewonden door zijn coiffure zulks kennelijk in tegenstelling tot de mannen in de Golfstaten die wel het hoofd bedekt hebben.

Jan Boule | 16-02-16 | 17:38

Een tijdje geleden heb ik bij dergelijke berichtgeving ooit met "hek eromheen, bom erop" gereaguurd. Werd niet getolereerd. Ik probeer het bij dezen nog maar een keertje...

EefjeWentelteefje | 16-02-16 | 17:08

Grappig dat zoveel mensen denken te weten wat er gebeurt in Syrië, terwijl ze het hele gebeuren totaal niet volgen (of enkel westerse bronnen raadplegen maar Arabische of Russische bronnen negeren.
.
Het is niet dat Assad de extremisten van IS met rust laat, nee ook die worden keihard aangevallen. In Deir Ez Zor, Tadmur, ten oosten van Aleppo, en ze zijn net een offensief begonnen op Raqqa. Maar IS heeft voornamelijk lege woestijn in handen, terwijl Al Qaeda overal aanwezig is in het westen van Syrië, de bevolkte gebeiden rond Aleppe, Idlib, enclaves rond Homs, Damascus en op de grens met Jordanië en Israël (die eveneens heimelijk Al Qaeda steunen)
.
Dit is een goed kanaal met dagelijkse updates: www.youtube.com/channel/UC0Xdv68MBa78...

vansuyle.com | 16-02-16 | 14:06

omanders | 15-02-16 | 23:26
Ik zeg niet dat we ons als hippies moeten opstellen, ik ben niet zo van het toekeren van de andere wang, maar om nu te zeggen dat ik me erop verheug: NEE. Oorlog is verschrikkelijk, hoe zeer het soms ook nodig is.

BlowingBubbles | 16-02-16 | 10:41

Misschien ligt het gesodemieter daar toch een heel klein beetje aan de Islam?
Zou zo maar kunnen, toch??

mallekater | 16-02-16 | 09:56

nu de VS olie exporteert hebben ze ook geen MO-beleid meer nodig...

Hemmenaar7 | 16-02-16 | 09:48

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden: Syrië/ Irak is al jarenlang een stinkende wond door zowel het NAVO gedrag alswel het gedrag van Czaar Wladimir I.
Remedie is heel hard: we wachten op deerste nucleaire staat die het waagt om een bommetje van Hiroshima/Nagasaki formaat boven Raqqua af te werpen.

Brulboei_61SB | 16-02-16 | 09:41

Nu weten die Amerikanen hoe een proxy war kan gaan. Ze zitten nu met de handen in het haar, want de lente is mislukt. Die andere landen lieten zich snel inpakken, maar Syrie liet zich niet inpakken. Clinton rekende op: We came, we saw and we killed Assad. Dat laatste lukte in Libie. Maar HC lacht niet zo hard meer.

wallenberg | 16-02-16 | 09:36

Yep het is een zooitje daar. Machtspelletjes ego's manupilaties en een vuile oorlog waar de bevolking daar en in europa flink de dupe van is en word. Al dit is met opzet inelkaar gezet en de grote jongens hier achter blijven buiten schot. De burgers lijden zwaar onder deze gruwlijke omstandigheden kinderen oude mensen vrouwen mannen die hier niets van doen hebben maken afschuwelijke dingen mee en het kan ze geen reet schelen. En alleen maar om een zelf gefantaseerde zelf verzonnen leugenachtige machtspelletje.

jitro | 16-02-16 | 09:34

@John nie | 15-02-16 | 20:39
De Russen en Assad hebben een landbasis van waaruit hun route naar ISIS geblokkeerd wordt door andere rebellen. Wat jij wilt is dat zij zingend langs deze rebellen trekken om ISIS een lesje te leren, maar in plaats van mee te vechten tegen ISIS zouden deze "bondgenoten" dan lachend naar het paleis van Assad trekken om hem ongehinderd een kopje kleiner te maken. Want ze mogen dan in onze media wel steevast als "gematigd" worden aangehaald, getuige het als schietschijf gebruiken van een Russische vlieger aan een parachute hechten deze lui net zoveel waarde aan onze normen en waarden als ISIS doet. Wees maar niet ongerust, die komen echt nog wel aan de beurt.

Pierre Tombal | 16-02-16 | 09:07

Het hele midden-oosten is een wespennest. Op het moment dat je daar in gaat roeren zijn de gevolgen onvoorspelbaar.
Wij hechten zo aan onze cultuur van democratie en vrijheden. Misschien moeten wij dan ook accepteren dat in de islamitische landen een andere cultuur is. Met andere waarden en normen, die vaak haaks staan op de onze. Daarom zou het mijns inziens ook beter zijn deze mensen hun eigen problemen te laten oplossen. Hoe geweldadig dat misschien ook is. Wij zouden het ook niet accepteren als Saudi Arabie of Iran ons de islamitische cultuur kwamen opdringen.
Niet alle vissen kunnen goed samen in een aquarium. Voor sommige vissen is er een ander aquarium nodig, waarin ze "gelukkig" kunnen zijn...

number668 | 16-02-16 | 09:05

@La Bailaora | 15-02-16 | 21:29
Helemaal mee eens. er zijn gematigde "moslim" rebellen.
Dat zeggen de gutmenschen graag, maar ze willen allemaal de macht en hebben allemaal het enige echte ware geloof, waarbij alle ongelovigen dood moeten.

Tostiman | 16-02-16 | 08:48

En IMHO mag dat hele gebied worden volgegooid met waterstofbommen. Minstens 15.000 jaar oorlog en conflict, een door en door verotte cultuur. Hele Midden Oosten plat. Weg met al die malloten en hun gehersenspoelde volgelingen.

Dima Beeline | 16-02-16 | 08:27

Volgens mij gaat het er vooral om met welke opa je 11 jarig nichtje getrouwd is. En dan volg je de lijn van die opa's nichtje. Etc etc. Uiteindelijk is het een enorm pedofiel netwerk en ben je vriendjes van opa's die je nichtje trouw zijn en wil je de kop afhakken van opa's (en dus ook je nichtje) die je nichtje misbruikt hebben. Dat duidt aardig dat kaartje.

Dima Beeline | 16-02-16 | 08:22

Het belang van stabiliteit in het MO is er nooit geweest, na de invoering van de euro heeft de VS alles aangedaan om de EU kapot te maken. Eerst moest Irak het ontgelden, vervolgens de Afrikaanse noordkust, nu Syrië en het ziet er naar uit dat een grote escalatie van wereldmachten aankomend is. Dus zo ben je door ze bevrijd in de 2e wereldoorlog, en zo schoppen ze je een derde in.

Sweetlakecity | 16-02-16 | 08:12

Turkije die helemaal Oekraine gaat op 3 ziekenhuizen om de Russen de zwarte piet toe te spelen...

Want Erdo ziet dat dat bij de MH17 propaganda ook prima werkt!

number668 | 16-02-16 | 08:00

Dat de VS geen coherent MO beleid heeft is misschien wel het beleid...?

Zzzzooooffff | 16-02-16 | 05:04

@Abu Koop Dan | 16-02-16 | 00:02
Webster Tarpley, historicus waarschuwt al meer dan 10 jaar tegen dovemansoren voor de situatie waar we nu in verzeild dreigen te raken, nl. de vooravond van WOIII. Helaas zijn veel van zijn voorspellingen uitgekomen. Hij was in 2008 in Nederland, hier is nog een videoverslag van beschikbaar:
www.youtube.com/watch?v=5Tef2UDN_2k

#enpassant | 16-02-16 | 04:24

@Feynman 'Wie zijn geluk opeist, zal het nooit vinden'.
Hulde.

osjo | 16-02-16 | 02:14

Vrijwel alle islamitische landen hebben moeite om met hun buurlanden om te kunnen gaan.
Teveel verschillende stammen teveel verschillende middeleeuwse ideeën en teveel bloedwraak.
Deze mensen zijn nu eenmaal niet instaat het verleden achter zich te laten en zich uitsluitend te richten op de toekomst.
Daarom zijn nu eenmaal dictators daar nodig om die landen bijeen te houden en te proberen er nog iets van te maken.
Een ding is duidelijk de westerse wereld moet zich helemaal niet bemoeien met deze landen, ja kan net zo goed je handen in een wespennest steken en hopen dat je niet gestoken wordt is slechts een utopie.
Poetin zit helemaal niet te wachten op een oorlog als hij dat gewild had was hij die allang begonnen, door de jaren heen heeft de VS en Europa en nu ook Turkije, Rusland voldoende redenen gegeven dat wel te doen.
Turkije moet per direct uit de Navo gekukeld worden, dit is ook zo een land wat niet met zijn buren kan op schieten en heeft gezien zijn historie geen plek binnen de westerse gemeenschap.
Ook het voeren van een zelfs binnenlandse en buitenlandse oorlog toont aan dat dit land geheel niet past bij de westerse leef en denkwijze.
Het feit dat er in Turkije een binnenlandse oorlog aan de gang is wordt door de EU en VS even onder het oosterse tapijt geveegd, dit omdat deze landen het hebben van een militaire basis in dat land belangrijker vinden dan de levens van de Koerden.

mag ik ook nog ff | 16-02-16 | 00:55

Never underestimate the wanton brutality, psychopathic denial and guiltless fratricide of the fat thief cornered with the cookie jar and out of options save one last willy-pete grenade.

postmodernismisdead | 16-02-16 | 00:54

@wie zal het zeggen | 15-02-16 | 23:52
ik ben voor molten salt reactors en blauwe energie. Vele malen beter dan wind en zon energie.

Abu Koop Dan | 16-02-16 | 00:20

@Abu Koop Dan | 16-02-16 | 00:02
Hij heeft zijn huiswerk gedaan...

La Bailaora | 16-02-16 | 00:12

Wat ik me soms wel eens afvraag.
Andere mensen (in de politiek) willen zaakjes. Maar ik wil helemaal geen zaakjes. Ik wil gewoon leven. Als er andere mensen zijn (zij die in de politiek beland zijn) heel andere zaakjes willen (omdat er 'belangengroepjes zijn (lobbyisten), die hun dat hun aanpraten), dan is dat hun zaak. Maar laat mij daarbuiten!~Snapt U? Fascisme betrekt MIJ bij dingen die ik helemaal niet WIL!
Ik wil NIET voor hun hobby's betalen. Want dat is belasting. Betalen voor de hobby van je... V*AND.

AntiSoof | 16-02-16 | 00:11

@arkan sonney:
;-) goeie!! Zit zeker wat in!!

baard van troje | 15-02-16 | 23:59

In het Midden Oosten is er zoveel om tegen te zijn dat je af kan vragen of je wel voor een groepering kan zijn daar. Het heeft geen zin om je daar in te mengen als buitenstaander. Dictators zitten daar vaak niet voor niets. Waar ik voor ben? Voor grensbeleid zoals Australie dat doet. Kom je wat brengen of halen als vlucheling, m.a.w. wat is je netto waarde? Ik ben verder voor verbod in Europa (en noord Amerika en Azie)op nieuwe benzine en diesel auto's in 2020.(met en zonder sjoemel software:-) Ik ben voor zon-, wind en getijde energie, aardwarmte en alle ander vormen (behalve kernenergie) zolang het maar niet uit het midden oosten komt! We hebben dan geen enkel belang meer daar. Moslims kunnen elkaar rustig de tent uitvechten in de zandbak totdat hun oliegeld op is. Ons olie gebruik is net als doorgaan met roken, je weet dat het niet goed voor je is!!

wie zal het zeggen | 15-02-16 | 23:52

Ik begin steeds meer te beseffen dat democratie als het erop aankomt helemaal niet bestaat. Wij hebben verkiezingen en kiezen op basis van de beloften van partijen. Zolang we redelijk tevreden zijn is alles oké ook al worden beloften niet nagekomen. Maar als ik om me heen hoor en hier het commentaar lees dan is een groot deel van Nederland zeer ongerust wat betreft het gooien van Bommen op Syrie en totaal geen zin hebben in grote aantallen moslim. Straks zit Is in Afrika en krijgen we Afrika ook nog op ons dak. Leuke dat soort mannen hier met hun achterlijke ideen over vrouwen. Burgemeester van der Laan vind dat we ons aan moeten passen en niet moeilijk doen als een cultuur vrouwen geen handen wil geven. Ik sta paf van de domheid van onze "bestuurders" Had ie ook niet gezegd dat in Amsterdam nooit zal gebeuren wat er in Keulen gebeurd? Omdat de Amsterdammers te lief zijn. Wat een randdebiel.Later zegt ie dat heb ik nooit gezegd. Godverdomme ik heb het hem horen zeggen op tv. Schlemiel. Oeps je mag hier de geweldige bestuurders geen randebielen noemen. Nou ascher mijn dochters en familie mogen prima weten dat ik jullie een stel randdebielen noem. Ongelofelijk die gasten zijn zo gek als een deur. En nou zoete broden bakken met Turkije. Godverdomme gooi die grenzen dicht dat is wat de Nederlanders willen. Plus een leger op de been brengen om de grenzen te beschermen. Eigen volk gaat voor zo simpel is het. Dan maar minder economische groei. Peter R de Vries zegt je moet zelf maar eens in zo;n vluchteingenkamp zitten. Tuurlijk is dat helemaal niet leuk. Maar ze zijn veilig toch?. Wat verwacht ie dan? En wat verwachten de vluchtelingen dan> Dat er direct huizen en werk en lekker eten en alles wat ze wensen klaar zal staan? Zo werkt dat niet als je vlucnteling bent. Wie weet worden wij zelf nog vluchteling. Waar kunnen we heen dan?Naar een moslimland? Die steken een dikke middelvinger op van zoek het maar uit ongelovige. Ik pleit ervoor goed te zorgen voor ons eigen volk zoals onze ouderen, die onze welvaart bewerkstelligt hebben. Kennelijk denkt de politiek er anders over.IK heb me nooit erg met politiek bezig gehouden. Maar nu begin ik steeds meer in te zien dat we een stel klootzakken in de top hebben, die totaal niks in hun mars hebben. Wat een zooi begint het te worden. Dit loopt niet goed af. Ik geloof da tje alleen bij geen stijl je weerstand mag profileren. De kranten zitten al censuur toe te passen. Want je hebt je aan te passen. zoals die randdebiel van een vander Laan zegt niet zeuren als mannen je geen hand willen geven. Ik wil die kerels het liefst het land uit trappen. Dat is mijn mening. Woest ben ik. Ik ben vrijwilliger geweest bij vluchtelingenwerk. Flirten en als je er niet p ingaat krijg je via een ander te horen dat ze over je zeggen dat je met iedereen gaat. UIt frustratie. Lekker zulk soort. En guess what? Ik heb alleen maar loosers gezien. Allemaal in de uitkering en toch geld hebben familie in het Midden Oosten te bezoeken. rararra hoe kan dat. Ik ben er klaar mee. Alles draait nu nog op vrijwilligers. Ben benieuwd wanneer die zich terugtrekken. Dat punt zal komen.Ze zitten nog in het helperssyndroom.

Yvonne54 | 15-02-16 | 23:52

Het is intussen wel duidelijk. Turkije moet per direct uit de NAVO worden gezet. Poetin vaagt vervolgens eerst Erdogan van de kaart middels enkele gerichte clusterbommen. Turkije weer een seculiere staat vrij van ISIS-support, corruptie en megalomane Ottomaanse expansiedrift. Het oostelijke deel van het land wordt samengevoegd met Noord-Irak, nieuwe Koerdische staat. Dat verdienen ze. Vervolgens Poetin met Assad ISIS wegvagen. Irak opgedeeld in Noord (soennieten), Zuid (sji'ieten) en Koerdistan. Soennieten en Sji'ieten elk met eigen dictator. Geen democratie, werkt daar niet. Syrie weer onder leiding Assad. Assad onder toezicht VN. Alle Syriers in Europa terug naar Syrië, Irakezen terug naar Irak. 3 miljoen personen terug naar hun eigen land, hun thuisland. Wat ze weer kunnen opbouwen. Omdat het hun plicht is. EU definitief uiteen. Terug naar economische unie met open interne grenzen en handel, misschien vergaande militaire samenwerking om een sterk Europees leger te hebben. Verder alle landen weer eigen munt en eigen politiek beleid. Met alle shit opgelost kunnen mensen zich dan eindelijk weer bezighouden met de meaning of life: learn, grow and love. Amen.

Boerkablaffer | 15-02-16 | 23:52

Maar goed. Het gaat in wezen over goed en kwaad. Goed qua Christelijke normen - zoals vertrapt door dat gespuis uit Capelle aan de IJsel- en kwaad zoals we dat leren van de Farizeeërs. Huichelaars en mooipraters, vanbuiten mooi maar vanbinnen verrot. Immorele infantiele honden. En ze zijn er nog trots op ook. Eerlijk. Jezus zou misschien nooit bestaan hebben, maar zijn woorden leven nog steeds.

AntiSoof | 15-02-16 | 23:45

Ja het kwartje valt hard. Maar sinds een vrouw en een neger samen met de Amerikaanse snackbars (McCain en Kerry) daar aan de frituur staan zijn de VS verworden tot roeptoeters aan de rand van de woestijn. Gelukkig hebben zij onze steppewolven https://yersinia.files.wordpress.com/2009/12/van-baalen.jpg http://www.voyagesphotosmanu.com/Complet/images/guy_verhofstadt_belgium.jpg nog die Putin hun smerige tanden en bolle kop tonen.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 15-02-16 | 23:42

@Abu Koop Dan | 15-02-16 | 23:31
Ja, het is inderdaad ongelooflijk. Maar het is zo.

Dat verklaart overigens ook waarom de VS zowel de 'gematigde' Al Nusra (=Al Qaeda, en die waren oh zo slecht nog een aantal jaren geleden...) en indirect ook ISIS steunen, en van wapens voorzien. Dit is ook vrij ongelooflijk, ze geven de steun aan ISIS gewoon toe:
www.youtube.com/watch?v=tgLj5s0Xk8A

Obama:
www.youtube.com/watch?v=1UM1VILYe6Q

La Bailaora | 15-02-16 | 23:36

#TeamPutin

Parsons | 15-02-16 | 23:33

@omanders | 15-02-16 | 23:29
Tja, ontken het bestaan van het boek maar joh, het bestaan van Brzezinski en de gebeurtenissen in het MO. Het past helaas 1 op 1.

Dus inderdaad, vingers in je oren, keihard lalala schreeuwen, dan hoef je niet naar feiten te kijken.

La Bailaora | 15-02-16 | 23:33

@omanders | 15-02-16 | 23:29
Tja, ontken het bestaan van het boek maar joh, het bestaan van Brzezinski en de gebeurtenissen in het MO. Het past helaas 1 op 1.

Dus inderdaad, vingers in je oren, keihard lalala schreeuwen, dan hoef je niet naar feiten te kijken.

La Bailaora | 15-02-16 | 23:33

Het geo politieke beleid in het westen wordt volledig gefrustreerd door zogenaamde politieke correctheid. Binnen tien jaar de sharia hier. Niet via terreur maar via Merkel en de baarmoeder. De islamieten, de derde wereldlanden, Poetin en Kim lachen ons uit. Terecht. Overigens; er bestaat niet meer zoiets als -ons-. Kijk maar naar de media. Geenstijl, TPO of anders MSM en NPO. Dat geeft de toestand aardig weer.

j.m.de graaff | 15-02-16 | 23:31

@tipo | 15-02-16 | 23:20
Haha, true. Maar ik maak mij geen illusies meer, het maakt niet meer uit wie de verkiezingen wint in de VS. Dat wordt door het grootgeld achter de schermen bepaald. Zoals Tarpley al zegt: 'Obama is a puppet'.

La Bailaora | 15-02-16 | 23:31

@La Bailaora | 15-02-16 | 22:44
ernstig eng dat dit filmpje gewoon klopt

Abu Koop Dan | 15-02-16 | 23:31

@Driewerf Hoezee | 15-02-16 | 20:47
Ik lees nu Lou de Jong deel3, over de Duitse inval in mei '40: daaruit blijkt dat we in Nederland geen schijn van kans maken. Het enige wat je kunt doen is steun verlenen in een bondgenootschap: fregatten ter beschikking stellen voor NAVO missies, helikopters, vliegtuigen, zodat grote broer Amerika bereid is indien nodig weer de kastanjes voor ons uit het vuur te halen. Want alleen kunnen we niets, dat is duidelijk.

unspiek | 15-02-16 | 23:29

@La Bailaora | 15-02-16 | 23:26


Er zijn op markplaats vast wel zo goed als nieuwe bullshit filters te koop. Doe er je voordeel mee.

omanders | 15-02-16 | 23:29

Die vervelende (politieke) mensen die dit soort zaken bedenken kunnen hun rare plannetjes er alleen maar doordrukken met behulp van de wapenindustrie. Ergens vind ik wapengebruik gewoon een vorm van fascisme.
Rot op met jullie kolere zooi.

AntiSoof | 15-02-16 | 23:29

@Frans1156 | 15-02-16 | 23:25


In het Westen eigenlijk niet want wij zijn de erfgenamen; de Byzantijnen wel. Maar er zijn niet zoveel opties en de Byznatijnen hebben het opvallend lang volgehouden.

omanders | 15-02-16 | 23:27

@omanders | 15-02-16 | 23:20
De details van plan van aanpak moet je aan Brzezinski vragen. De Oeigoeren lenen zich er goed voor: zijn als moslims makkelijk voor het karretje te spannen. Maar we zien wel degelijk dat ze ook proberen China te verzwakken. Of dacht je dat de opstanden in Hongkong 'spontaan' zijn?

We zien wel degelijk hetzelfde spelletje met China, vooral om de nieuwe eilandjes waar de VS duidelijk loopt te provoceren, en probeert in Zuid Oost Azië andere partners uit te lokken, oa Japan. Maar ook de Filipijnen en Vietnam.

La Bailaora | 15-02-16 | 23:26

Het opschroeven van olieproductie door SA heeft natuurlijk precies de bedoeling Rusland te treffen. Een land dat sinds sancties sterk afhankelijk is van olie- en gasproductie en precies dat wordt getroffen nu. Waarom anders zou SA zo'n stap nemen? Ook zij hebben last van lagere olieprijs. Maar Assad afzetten heeft topprioriteit voor ze, tijdelijk inkomstenderving wordt voor lief genomen. Maar als ik SA was, zou ik me toch maar twee bedenken voor ik invasie pleeg. Rusland kan en zal het hoe dan ook het niet toestaan. En Rusland heeft een der grootste arsenaal nukes.

Het Vijfde Wiel | 15-02-16 | 23:26

@BlowingBubbles | 15-02-16 | 23:20


Ach nee. Niet dat gezeik. Beste vriend. De hele geschiedenis van de mensheid werden dergelijke experimenten in gezagsloosheid beantwoord met de enige juiste reactie van roofdieren: "Ach wat leuk. Weldoorvoede zwakkelingen bieden zich vrijwillig aan".


Hippies. Het concept maakt de roofdieren blij.

omanders | 15-02-16 | 23:26

Omanders: Het is dus op zijn Romeins op te lossen: Zet de vijand tegen elkaar op.

Is het Romijnse Rijk daarna niet ingestort?

Frans1156 | 15-02-16 | 23:25

@moonshiner3519 | 15-02-16 | 20:40:
1 belangrijk punt ontbreekt nog, blijkbaar heeft niemand dit nog opgemerkt? Het volgende: OOK in de USA slagen moslims er geleidelijk aan in, om te infiltreren in de diverse hogere lagen van de bevolking en nemen nu steeds meer sleutelposities in de maatschappij in. Gevolg: beïnvloeding van wat ooit een strikt en consistent beleid was, wordt nu geleidelijk aan van binnenuit kapotgemaakt. Kijk een paar uurtjes CNN en je ziet duidelijk de linkse pro-moslim-invloeden in de berichtgeving.

prakkie | 15-02-16 | 23:25

@Anti links/rechts | 15-02-16 | 20:51
Je hoopt het niet ,maar ondertussen is het volop aan de gang .
Zo ,weer een illusie armer .

iopeth | 15-02-16 | 23:24

laten we er een referendum over houden
Henk en Ingrid begrijpen het wel en bieden ons vast de oplossing

hipocritisch | 15-02-16 | 23:23

@Driewerf Hoezee | 15-02-16 | 20:47 Het enige waar de Wijk inderdaad gelijk in heeft is investeren in defensie (hoewel deze Eurofiel waarschijnlijk de EU legermacht voor ogen heeft). Maar de lage bereidheid het eigen land te verdedigen is direct het gevolg van mensen zoals hij. Iedereen die patriottisch was is door hem en zijn geestverwanten stelselmatig neergezet als populist en nationalist. Zijn column voor deze struikelde hij zowat over het aantal keren dat hij de tegenstanders van zijn weg-met-ons en leve-de-EU denkbeelden, uitmaakte voor xenofoob, populist en nationalist.

Barani517 | 15-02-16 | 23:23

Bezorgd eb ontevrde 21.04: Wat bedoel je nou, immigreren of emigreren? Waarschijnlijk dat laatste? Zou ik ook doen als ik nog jong was.

bruin kikkertje | 15-02-16 | 23:23

@omanders | 15-02-16 | 23:03
Er worden in dit interview zeer veel details beschreven, oa. wat er met Syrië gaat gebeuren. En dat het doel Rusland is, en de haven van Tartus. Precies wat we zien. Zelfs voorspeld wordt dat Iran niet zal worden aangevallen.

Dus niet 'zomaar een wereldoorlog'.

La Bailaora | 15-02-16 | 23:21

@Gen. Maximus | 15-02-16 | 23:14
Het is maar net wat je een kwaadaardige tiran noemt.
In Nederland lopen ook heel wat foute politici rond die schandalige beslissingen hebben genomen.
Beslissingen die ik voel, als ingezetene van dit land.

necrosis | 15-02-16 | 23:21

@La Bailaora 23:11
Mooie punchline: "The neo-cons at least had some limits to their insanity. The insanity of Brzezinski is unlimited."

En dat allemaal onder de vlag van mensenrechten en democratie, net als onder Carter.

tipo | 15-02-16 | 23:20

Driewerf Hoezee | 15-02-16 | 22:49
Niet mee eens! Er kunnen niet genoeg verschillende vlaggetjes zijn. Het liefst zou ik de VS ook volledig uit elkaar zien vallen in daadwerkelijk verschillende staten. Concentratie van macht en kracht is de grootste veroorzaker van ellende. Het zal wel hippie achtig klinken, maar het liefst zou ik zien dat er helemaal niet meer gevochten werd....

BlowingBubbles | 15-02-16 | 23:20

@La Bailaora | 15-02-16 | 22:44


Als het doelwit China zou zijn, waarom dan de Uighuren als instrument gebruiken, en niet de Hui? Die laatste groep zou juist een perfecte aanval op het *hart* van China zijn: en.wikipedia.org/wiki/Hui_people


Ik ga niet verder weerleggen. Mijn tijd is te beperkt voor slechte boeken: www.goodreads.com/quotes/255277-the-ar...

omanders | 15-02-16 | 23:20

@peterdh | 15-02-16 | 21:09
Sterk stukje .
Respect daarvoor .

iopeth | 15-02-16 | 23:19

Een hoop geblér maar toch. Assad en zijn bondgenoten(wie zij de bondgenoten van Assad?) zullen een Saudische in samenwerking met Turkse(en Amerikaanse goedkeuring) een grondoffensief in Syrië bevechten; tass.ru/en/world/856896 (Daargelaten wat ik van dit medium vind)

Laatste las ik op een Turks nieuws site dat Rusland alweer de turkse territoriale grondgebied hebben geschonden. Turkije heeft dit x niet geschoten maar ernstig gewaarschuwd.

Ach de hele geopolitieke wereld op mijn smart/desk/laptop. Take an another bite of myn hotwings!! Take it easy, take a sisi. -Out-

Dr. Frambozenjam | 15-02-16 | 23:18

necrosis | 15-02-16 | 23:00
" vandaar dat ik het gewoon niet snap dat het westen de oppositie van Syrië steunt."
Simpel. De bleeding heart PC generatie is inmiddels doorgedrongen toch de echte machtsposities. Dan krijg je dus dit soort halfhartig beleid. Ipv de afgewogen. besluiten van waarbij het eigenbelang voorop stond. Ook als dit support voor kwaadaardige tirans vergde. Laten we hopen dat het pendulum weer terug naar real politik zwaait. Het moge toch duidelijk zijn dat deze nieuwe aanpak funest is....

Gen. Maximus | 15-02-16 | 23:14

Dat een lijntje staat verkeerd. Maar laat maar zitten.
En wat doet die touringcar aan het eind in beeld. Wordt blijkbaar door geen van de partijen beschoten, zitten daar soms die 72 maagden in?

Barani517 | 15-02-16 | 23:14

@Guy Veropzoudten | 15-02-16 | 23:03
Dat een land als de VS (veel) meer wapens heeft, wil niet zeggen dat ze nadenken over hun strategie.
Daar waar de VS hopeloos faalde in meerdere interventies, wist Israël op meerdere fronten te winnen tijdens de 6-daagse oorlog.

necrosis | 15-02-16 | 23:13

Er is daar in Syrië een moorddadige strijd aan de gang waarbij alle partijen de menselijkheid aan hun laars lappen. Wat we in Gaza gezien hebben, nl. aanvallen vanuit scholen en hospitalen, die dan weer beantwoord worden, zien we nu ook in Syrië. En dan maar de tegenstander beschuldigen nadat zijn reactie werd uitgelokt. Toemaar!
Het internationale journaille laat zich weer lekker voor de diverse karretjes spannen. Maar je zal er maar wonen met je vrouw en kinderen.

bruin kikkertje | 15-02-16 | 23:13

La Bailaora | 15-02-16 | 22:44
Mijn hemel, een confronterend filmpje. De goede man voorspelde een mogelijke oorlog tussen Georgië en Rusland, welke in 2008 al volgde.... En de Oeigoeren komen de laatste tijd inderdaad vaak in het nieuws.... We are fucked...

BlowingBubbles | 15-02-16 | 23:11

@Snap je!? | 15-02-16 | 22:50
Ja. Wat er gezegd wordt is dat de VS wereldmacht wil blijven maar niet zelf tegen de Russen wil vechten. Dus moeten andere landen de kastanjes uit het vuur halen om de Russen te verzwakken. En dat is ook precies wat je ziet de laatste jaren. Men probeert het met Oekraïne, men probeert Europa erin te betrekken, men probeert nu via de Baltische staten, men probeert 'sancties', ja zelfs MH17 is er voor ingezet. Om maar de Russen als de 'duivel' af te schilderen. Anders is er ook geen hond die tegen ze wil vechten.

Nu denk ik dat de VS het probeert met de Turken en de Saoedies in Syrië. Die 2 dromen van een kalifaat, een terugkeer van het Ottomaanse rijk en denken nu de steun van de NAVO/VS te hebben. Wanneer de Turken aanvallen en de Russen reageren schat ik in dat de VS wel wat doet, maar niet hun leger in de strijd werpt. Achterover leunen en kijken hoe ze mekaar afmatten.

Dat is althans de theorie geschilderd door Brzezinski in zijn boek 'The Grand Chessboard'.

La Bailaora | 15-02-16 | 23:11

La Bailaora | 15-02-16 | 22:44
Mijn hemel, een confronterend filmpje. De goede man voorspelde een mogelijke oorlog tussen Georgië en Rusland, welke in 2008 al volgde.... En de Oeigoeren komen de laatste tijd inderdaad vaak in het nieuws.... We are fucked...

BlowingBubbles | 15-02-16 | 23:11

von Strumpfhausen | 15-02-16 | 22:52 Geld is een schuld daar heb jij volkomen gelijk in. Geld bemiddeld ook tussen een handelstransactie en is daarom een intermediair. Het is in principe een schuld aan jezelf want geld in de zak betekent dat jij (ergens) een handelstransactie niet voltooid hebt.

cees2025 | 15-02-16 | 23:08

@Willianus Wortelus | 15-02-16 | 20:50
Ik kan wel moonshiner plussen en jou minnen, maar dat verdwijnt weer dus toch maar even een tegeltje om te zeggen dat moonshiner misschien niet op alle punten gelijk heeft, maar toch een hoop zinnige dingen zegt. Terwijl jouw reactie... nou ja: ik verwachte beter van een oude reaguurder.

unspiek | 15-02-16 | 23:07

Mooi man die clusterbommen :)

swagmachine | 15-02-16 | 23:06

en het mooie is nog wel dat er zich langzaam ook een blok aan het vormen is bij de oost europese landen, de voormalig warschau pact landen. Zij hebben gekozen voor een europa met democratie, vrijheid en voordelen mbt handel. Na oekraine en nu in Syrie is het voor hun zonneklaar dat er spijkers met koppen worden geslagen. De boosdoener volgens de VS en EU, Rusland ziet de kwetsbaarheid.

gelachewoar | 15-02-16 | 23:04

@Guy Veropzoudten | 15-02-16 | 22:24
Wellicht omdat Israël dat hele IS binnen een paar dagen van de aardbodem vaagt?
necrosis | 15-02-16 | 22:36
Dat zou je denken ja. Maar de VS, die een tig keer grotere militaire kracht hebben dan Israël, zouden dat ook kunnen doen. Sterker nog, ze zeggen daar mee bezig zijn. Maar ze doen het niet. Begrijp je waarom? Ik wel.

Guy Veropzoudten | 15-02-16 | 23:03

@La Bailaora | 15-02-16 | 22:44


In dezelfde lijn van gedachte waren de Protocollen van de Ouderen van Zion voorspellend. Het voorspelde immers een wereldoorlog.

omanders | 15-02-16 | 23:03

@cees2025 | 15-02-16 | 22:49
Democratie in een (gedeeltelijk) islamitisch land gaat niet werken!
Nergens!
Nooit!
Die gekke kolonel was bepaald geen lieverdje, maar de economie van het land draaide goed, toeristen waren er relatief veilig, medische zorg was er gratis en van hoog niveau, etc.
En nu, nu is Libië een anarchistische puinhoop waar je je leven niet zeker bent.
Vandaar dat ik het gewoon niet snap dat het westen de oppositie van Syrië steunt.
Als Assad valt, hebben we er weer een anarchistische puinhoop bij, met alle risico's van dien voor (bijvoorbeeld) het aangrenzende Libanon.

necrosis | 15-02-16 | 23:00

cees2025 | 15-02-16 | 22:49
correct cees.

Obstiopaat | 15-02-16 | 22:59

Het is als star wars.. wat als een goede republiek begon (amerika), werd een evil empire, en creeerde een clone leger (isis) wat eerst onze vijanden aanviel, maar later ons emperium..
Moreel gezien hebben ze de sterkere hand.
Wij moeten namelijk principes verdedigen, waarvan we zelf weten dat ze niet kloppen..
De vijand sluipt onder eigen gelederen.
Daar hebben de russen, en zelfs isis, minder last van.

baard van troje | 15-02-16 | 22:57

@cees2025 | 15-02-16 | 22:40
Absoluut waar. Net als dat de gekte waarmee de VSA extra geld maakt om het in overzeese defensiemachten te pompen schijnen zij hier zelfs weer aan te verdienen. Er is een economisch motief om die investering (tegen beter weten in, zou ik misschien durven zeggen) te doen.

Ondertussen leasen we onze voormalige eigen tanks van de Oosterburen, omdat dat zo mooi in het economische plaatje past. Wat een troebel beeld zo...

Driewerf Hoezee | 15-02-16 | 22:52

@cees2025 | 15-02-16 | 22:40

Nope geld=schuld
Zonder schuld is er ook geen geld.

von Strumpfhausen | 15-02-16 | 22:52

La Bailaora | 15-02-16 | 22:44
Interessant, hij noemt Soros ook

Snap je!? | 15-02-16 | 22:50

@BlowingBubbles | 15-02-16 | 22:11
Vind ik ook doodeng. Samenwerking zie ik juist wel zitten. Er zijn geen grenzen meer, dus hoeft het niet zo te zijn dat de oude grenzen het werkgebied van een leger primair bepalen. Mekaar helpen +1, maar wel met maar één soort vlaggetje op de mouw graag.

Wat Rob de Wijk betreft: hij heeft een punt als het gaat om het Europese investeren in defensie. Meer niet.

Driewerf Hoezee | 15-02-16 | 22:49

necrosis | 15-02-16 | 22:41 Democratie proberen in te voeren in een islamitisch land. Wanneer jij weet hoe de Islam in elkaar steekt dan moet het besef er zijn dat dit onmogelijk is. De opstandelingen speelden het slim en zagen dat het woord "democratie" gevoelig ligt bij het Westen. Gevolg Syrië is een puinhoop, Libië is een puinhoop, Irak is een puinhoop. Tunesië aan de kust is langzaam weer stabiel aan het worden. Alleen het leger in Eqypte heeft gelukkig snel en adequaat opgetreden toen de ware aap uit de mouw kwam.

cees2025 | 15-02-16 | 22:49

@Guy Veropzoudten 22:33
Dat mag jij vinden. De VS-regering moet echter enkel het Amerikaanse belang dienen. Niet het belang van een onschuldige Syrier of Nederlander. Dat Amerikaanse belang dienen ze goed.

tipo | 15-02-16 | 22:47

Obama en Hillary hebben er een grote puinhoop van gemaakt. Het zomaar weghalen van alle troepen in Irak heeft geleid tot de ontwikkeling en de opmars van IS. Daarna natuurlijk de bombardementen in Libië en steun van rebellen die tegen Assad vechten. Maar ja we moeten ook wel elke 30 jaar een revolutie in die regio veroorzaken want we willen natuurlijk geen tweede Ottomaanse rijk. It's just politics

ren2782 | 15-02-16 | 22:47

@Graaf van Egmont | 15-02-16 | 21:54
Ik heb mij eens een patriottistische oneliner laten ontvallen waarna ik 'xenofobe nationalist' werd genoemd. En dat was niet eens digitaal.

Driewerf Hoezee | 15-02-16 | 22:47

@omanders | 15-02-16 | 22:32
En het doel wordt ook uitgelegd, in 2007 al: niet Assad is het doel, Rusland is het doel. En ik weet wel zeker dat de Russen dat weten.

La Bailaora | 15-02-16 | 22:46

"bed" omhoog gooit

von Strumpfhausen | 15-02-16 | 22:45

Vageling | 15-02-16 | 21:58

ow die ken ik allemaal hoor, ik heb wel e.e.a. gelezen over de mogelijke politieke doeleinden en redenen van dit conflict. Bottom line; wij , Europa, bevinden ons in een splagaat. Enerzijds historisch gezien zijn wij bondgenoten van de VS en sluiten we aan bij gezamenlijke doelen en omdat we omringd zijn met brandhaarden en een assertief Rusland moeten we eens sneller gaan handelen in hoe we ons kunnen bewapenen. Anderzijds; we hebben gezamenlijke belangen. je kan niet ontkennen dat door toedoen van de VS en alle propaganda er een onrealistisch beeld van een vijandig rusland, china e.d is gecreeerd. Hiervoor deden we gewoon zaken. Werk samen,

gelachewoar | 15-02-16 | 22:44

@omanders | 15-02-16 | 22:32
David Icke is wel een aluhoedje maar zover zit ie er weer niet naast. Kijk maar eens het 2007 interview voordat Obama president werd. Alles wat er nu in Syrië en het MO gebeurt is in dit interview voorspeld:
www.youtube.com/watch?v=OygG10gaHTg

Het is dus zo uitgedacht...

La Bailaora | 15-02-16 | 22:44

@Van Duyvenbode | 15-02-16 | 22:24

Tja.... ziet er wel naar uit.
Alles zal naar mijn mening afhangen van hoe de NATO/VS zich opstelt t.o.v. Turkije als de Russen hun provocaties zullen gaan beantwoorden, iets waar de Russen naar mijn mening zoals de zaken er nu voorstaan niet aan zullen kunnen ontkomen, althans als ze het door hun gestelde doel nog wensen te bereiken.
Dat Putin enkele dagen geleden Obama uit zijn belt,wat diplomatiek zeer ongebruikelijk is, kan opgevat worden als een indicatie dat het geduld van de Russen met Erdogan/Turkije op het einde loopt.

von Strumpfhausen | 15-02-16 | 22:44

Die stad van het filmpje waar de clusterbom op valt is Hraytan en ligt al jaren in de frontlinie. Daar woont echt geen burger meer

Guuske | 15-02-16 | 22:43

Van dat sociogram klopt dus alvast niet heel erg veel.
-
In Oman bijvoorbeeld is 80 procent van de bevolking Ibadi, een stroming die stelt dat het geloof nooit als reden voor oorlog en bloedvergieten gebruikt worden.
-
Wie de Ibadi sunni noemt, moet z'n huiswerk overdoen. Het Ibadisme komt voort uit de khawarij, het eerste grote schisma binnen islam. Ibadi is JUIST niet Sunni.
-
En wie de woorden 'moslim broederschap'in Oman ook maar durft te fluisteren.... zit héél snel in de gevangenis. Charmant land, maar je moet er vooral niet al te radicale opvattingen op na houden - al helemaal niet in religieus opzicht.

bisbisbis | 15-02-16 | 22:43

Allemaal courtesy of Obama! Slappe linkse lul dat ie er is... Ik hoor ze nog allemaal zwijmelen in de VS en EU toen hij werd verkozen. Alsof het om de nieuwe messias ging. Gadverdamme; het moet eens afgelopen zijn met de gutmensch cultuur en de walgelijke ruggegraatloze producten hiervan. Tijd dat iemand eens Israel helpt een vuist te maken tegen de middeleeuwers in het Midden Oosten. De rest van de wereld is deze achterlijke haatcultuur helemaal beu. Tijd voor hervorming!

Pgibbons01 | 15-02-16 | 22:43

@BlowingBubbles | 15-02-16 | 22:34
Natuurlijk is Assad een dictator, maar hij hield het land stabiel en garandeerde de rechten van welke geloofsstroming dan ook.
Iets wat Die gekke kolonel en Mubarak ook deden, maar ze moesten weg.
Het resultaat bekend.

necrosis | 15-02-16 | 22:41

@koolteer | 15-02-16 | 22:08
Op 6:59: ISIS vlag... 'Gematigde rebellen', haha.

La Bailaora | 15-02-16 | 22:41

Driewerf Hoezee | 15-02-16 | 20:47 Wat de beste man er niet bij verteld is dat Amerika maar geld bij blijft printen alsof het WC-papier is. Het heeft (daardoor) de grootste staatschuld van de wereld.

Als de Europese landen wat meer vrijheden krijgen bij het gebruik van de geld pers dan zou ook hier het defensie budget omhoog kunnen. Eigenlijk zou dit moeten gebeuren. Geld in zijn basis vorm is een intermediair in een (handels)transactie van goederen. Ook slecht eigenlijk dat alles uitgedrukt wordt in geld.

Dit is tevens ook één van de problemen bij het defensie "budget" overal wordt een prijskaart aan gehangen. Zodat het afgeschreven kan worden, vervangen of verkocht. Alles moet "geld genereren" een principe overgekomen uit het bedrijfsleven of anders gezegd maakt het bedrijf optimaal gebruik van zijn eigen middelen. Is dit niet het geval, dan weg ermee.

cees2025 | 15-02-16 | 22:40

De NAVO zit in de tang. Het Westen ziet in de Koerden een bondgenoot, Turkije ziet in de Koerden een vijand, de Russen buiten dit uit.

lingo star | 15-02-16 | 22:40

necrosis | 15-02-16 | 22:33
Misschien valt er niks te leren. Ik denk dat alles loopt zoals gepland, inclusief de vluchtelingen.

Graaf van Egmont | 15-02-16 | 22:39

@Guy Veropzoudten | 15-02-16 | 22:24
Wellicht omdat Israël dat hele IS binnen een paar dagen van de aardbodem vaagt?

necrosis | 15-02-16 | 22:36

Le Roi | 15-02-16 | 22:11
U zit er denk ik het dichtst bij. Ik herinner me ook dat het de soennieten waren die niet meer onder de dictatuur van Alawiet Assad wilden leven en daarom een opstand startten. Men lijkt dat makkelijk te vergeten. En volgens mij leert de geschiedenis ons dat die soennieten dat niet deden om daarna een democratisch regime in het zadel te helpen die alle niet-soennieten gelijke rechten aan henzelf zou schenken. Dat er daarna allerlei geo-politieke en economische motieven een rol zijn gaan spelen geloof ik graag, dat geldt voor het hele EU project ook.

BlowingBubbles | 15-02-16 | 22:34

Ik pak vrijdagavond gewoon weer het vliegtuig naar Rusland om met ome Vlad (ik mag Vlad zeggen) een biertje te drinken.
Hij is zo'n beetje de enige die niet gelijk begon te gillen dat Assad afgezet moest worden.
Schijnbaar heeft Vlad beter opgelet dan de westerse wereld met hun Arabische lente.
En nog erger: het westen heeft NIETS geleerd van Libië, Egypte en Irak.

necrosis | 15-02-16 | 22:33

Goed en kwaad bestaan niet in geo-politiek. Enkel belangen en een hoop opportunisme.
tipo | 15-02-16 | 22:25
Als je het ene na het andere land met radicale moslimregeringen en instabiliteit opzadelt, dan beschouw ik dat wel degelijk als kwaad.

Guy Veropzoudten | 15-02-16 | 22:33

@La Bailaora | 15-02-16 | 21:30


Linksboven is een David "Lizzard" Icke icoontje te zien. Bemachtig een werkend bullshit filter.

omanders | 15-02-16 | 22:32

koolteer | 15-02-16 | 22:08
Ik zag het filmpje en dacht: zo daar gaan weer een aantal onschuldige burgerslachtoffers. Die vervloekte Russen ook. En dan gaan ze het stadje in en zie je de netjes gebombardeerde Toyota's, het wapenfabriekje en de gebombardeerde stellingen. En de leveranciers voor deze oorlog: SA en Quatar alsook het World Food Fund.

Graaf van Egmont | 15-02-16 | 22:29

nog 13 dagen to North Thunder

Centauri3 | 15-02-16 | 22:28

@Parel van het Zuiden | 15-02-16 | 21:48


Het artikel legt namelijk ook de enorme achilleshiel van de Islam bloot. Men kan zich weliswaar verenigen tegen een gemeenschappelijke vijand maar innerlijke conflicten worden daardoor niet minder hard uitgevochten. Het is dus op zijn Romeins op te lossen: Zet de vijand tegen elkaar op. Ik vermaak me soms wel eens met de gedachte dat het opblazen van de moskee van Samarra een Mossad actie had kunnen zijn geweest.


en.wikipedia.org/wiki/2006_al-Askari_...

omanders | 15-02-16 | 22:25

@Guy Veropzoudten 22:11
Dat klopt, wat je zegt. Maar het is niet als terreur bedoeld. Het is bedoeld om de belangen van Amerika te waarborgen. Een lage olieprijs werkt als een soort belastingverlaging voor consumenten in Amerika. De gecontroleerde chaos maakt Saudi-Arabie armer en dictators zwakker en Europa minder innovatief. Amerika profiteert daarvan, want zij wordt dan relatief rijker, sterker en innovatiever. Nou ja, in theorie dan he?

Goed en kwaad bestaan niet in geo-politiek. Enkel belangen en een hoop opportunisme.

tipo | 15-02-16 | 22:25

Graaf van Egmont | 15-02-16 | 21:50
Ha! Ik deed precies hetzelfde! Boem, bij de tweede keer Israël de stekker eruit. Dat anti Israël gedoe begint trouwens ernstige en gevaarlijke vormen aan te nemen...

BlowingBubbles | 15-02-16 | 22:25

2016 wordt het jaar van de versnelde collaps, afgetopt met een kernoorlog.

Rest In Privacy | 15-02-16 | 22:24

Ook eentje om over na te denken: geen enkele vijandige actie van ISIS richting Israël.
Als vredelievend mens ben ik daar heel blij mee, maar als logisch redenerend mens bevreemdt het me.

Guy Veropzoudten | 15-02-16 | 22:24

Totale chaos. En op dat moment besluit onze regering ook mee te gaan bombarderen in Syrie zonder verder plan. Hoe dom kan je zijn.. En de tweede kamer stemt er mee in?? Ze zijn daar in Den Haag helemaal van god los.. Totaal foute beslissing, ze kunnen het beter nu terugdraaien.

denoorman | 15-02-16 | 22:22

marcoplarco | 15-02-16 | 22:05

We krijgen een atoombom op onze kanus en tot overmaat van ramp werd het pensioen ook al niet meer geïndexeerd.

Rest In Privacy | 15-02-16 | 22:20

Bottom line is dat islam voor al deze ellende verantwoordelijk is. Zoveel verschillende soorten vervelende moslims.
Gelukkig is er maar 1 soort bom.
Wordt het langzamerhand tijd voor denk ik.

pennestront | 15-02-16 | 22:19

Doe het goed of doe het niet. Alles daartussen maak je ze sterker door IS te laten bestaan en ze een argument te geven het westen te haten. Eigen grenzen bewaken, en niet overal in de wereld ingrijpen. Dat idee is hopelijk toch wel achterhaald.'t lukt gewoon niet.

merel veld | 15-02-16 | 22:18

Parel van het Zuiden | 15-02-16 | 22:05
Ik zou inderdaad ook niet willen vechten voor het Nederland van PvdA, CDA, VVD en D66. Erger nog, ik zou zelfs een ander er niet meer voor laten vechten.

Graaf van Egmont | 15-02-16 | 22:13

tipo | 15-02-16 | 21:26
Je vergeet een essentieel onderdeel, namelijk HOE de VS die regeringen neerhaalt. Dat doen ze door bestaand verzet te steunen en/of of zelf het verzet te organiseren. En dat zijn dus die terreurgroepen zoals Al-Qaeda en ISIS. Die krijgen geld, wapens en training van (o.a.) de VS. En dat is het probleem. Geen enkel 'groot' medium in het westen benoemt dat en daarom geloven zoveel mensen dat het oprechte opstanden van de burgers zijn. Kissinger deed het al en het is doorgegaan tot en met de 'revolutie' in Oekraïne.

Guy Veropzoudten | 15-02-16 | 22:11

Er valt niet veel te snappen aan de ellende daar in het Midden-Oosten; er is maar één ding dat al dat vuur aanwakkert, en dat is de Islam. Hoe graag Palestinasjaaltjes en linkse mafklappers je ook willen laten geloven dat het een Amerikaans of Zionistisch complot is.

Le Roi | 15-02-16 | 22:11

Driewerf Hoezee | 15-02-16 | 20:47
In dat artikel zie je maar weer dat De Wijk een wolf in schaapskleren is. Wat hij er niet bij schrijft is dat hij voorstander is van een EU-leger. Iets waarvan ieder weldenkend mens moet gruwelen!

BlowingBubbles | 15-02-16 | 22:11

La Bailaora | 15-02-16 | 22:01
Ik geloof best dat ze ons vertelt wat ze in Syrië van de gewone mensen heeft gehoord. Dat zijn ook de mensen die gebleven zijn en dus niet tegen Assad zullen ageren. Maar ik heb wat tegen het gemak waarmee de strijdende partijen genoemd worden en daar vanzelfsprekend Israel aan toegevoegd wordt.

Graaf van Egmont | 15-02-16 | 22:10

Waar lag dit ook alweer aan?
Een man met een lange witte baard op een wolk in de lucht.... en zwart goud.

Slogra | 15-02-16 | 22:10

Even een gerucht erbij trekken. Poetin belde Obama gister. Hoop alu-hoedjes gingen los. Niet zo moeilijk omdat het gesprek voor de hand ligt. Men beweert weer stemmetjes te horen enzo.Zou het geholpen hebben? Die zandaapjes kunnen niet tegen verlies. Het wordt een kudtmaand!

Vageling | 15-02-16 | 22:10

Voor mij is het vrij duidelijk.
Een lijntrekken van usa naar EU dan van EU naar China en alles beneden deze lijn gewoon vergeten.
Die gekken vechten al decennia met elkaar (zelf gelezen in een Asterix album) dus waarom je eigen druk maken??

miko | 15-02-16 | 22:09

www.youtube.com/watch?v=rKDrLAVrhl4
Weer een fijn stukje film van een ontwikkeld stadje dat aan puin geschoten wordt.
Niemand weet wie op wie aan het schieten is. Alles moet kapot lijkt het devies. Het mondiale arsenaal aan ramsj wapens wordt daar gekocht en uitgedeeld door de diverse diensten. Ook de Nederlandse. Maar, commissie stiekem.

Syrië is momenteel de endeldarm van de mondiale politiek. De expansiedrift van China, de om aandacht gillende Kim Jong Dinges, de strijd om Oekraïne. Alles wordt vergeten nu de spotlights op Syrië staan.

De propaganda tegen Rusland blijkt steeds vaker flinterdun, en de bondgenoten blijken steeds vaker de vijand. Dat kan propaganda niet meer verhullen in deze tijd. Toch kunnen wij niet veranderen wat er daar gebeurt. We kunnen hooguit proberen het waar te nemen en te begrijpen.

De belangrijkste vraag is, "Wat is plan B?".

Als daar de pleuris uitbreekt, voelen we het hier.
-Zijn voedsel en brandstof gewaarborgd als de aanvoer stokt?
-Zijn we in staat onze grenzen te sluiten en te verdedigen als de noodzaak daar is?
-Zijn er plannen om bij een eventuele 'moslim-opstand' in ons land adequaat in te grijpen?
-Zijn we voorbereid op een oorlog?

Laat ze daar eens kamervragen over stellen. En Antwoorden geven.

koolteer | 15-02-16 | 22:08

@VerenigingVanDieven | 15-02-16 | 21:32
Dat zijn de belangen inderdaad van de bankiers en multinationals. Zelfde kaart kan opgesteld worden van de overige partijen binnen de WSG. Ik krijg er maar geen grip op wie de AAA aanstuurt.

Vageling | 15-02-16 | 22:06

Iets zegt me dat ik me geen zorgen hoef te maken over mijn pensioen. War is coming.

marcoplarco | 15-02-16 | 22:05

@Graaf van Egmont | 15-02-16 | 21:54

Ik denk dat u die moet nuanceren. Willem van Oranje bracht een gedachte voort die inspireerde. Op een manier die inspireerde. De "handelaren" wilden voor zoiets wel vechten. De opvolgende regenten en koningshuizen hebben nog nooit zoiets voortgebracht. Slechts op de toko gepast en dan gaat de handel, het eigen leven, al snel voor.
.
Ik merk het nu ook aan mezelf. Ik zou willen vechten voor een vrij en democratisch Nederland. Ik zal nooit vechten voor het Nederland van CDA, PvdA, VVD, D66 en consorten. Nooit. Idem voor deze NAVO, de EU. Dat gaat me waarschijnlijk de komende jaren problemen opleveren want op zeker dat die landverraders ons een oorlog in gaan marcheren...

Parel van het Zuiden | 15-02-16 | 22:05

@Graaier | 15-02-16 | 21:17
Als het kudo systeem nog werkte kreeg jij er één! China ja! Vliegdekschip is er ook. China observeert nu maar is gereed qua QRF. Vergeet India ook niet. Tegenpolen van het Westerse Imperialisme.

Vageling | 15-02-16 | 22:03

@Osdorpertje | 15-02-16 | 21:41
Dat ging even mis op mijn smartphone.
Wij bestrijden de terroristen die wie eigenlijk steunen.
Wij willen Assad weg en daarom staan wij toe dat de terroristen, gesteund door Saoedië Arabië en Turkije een oorlog ontketen.
We mogen ze niet bombarderen, wat Rusland wel doet.
Europa steunt de verkeerde partijen en vertelt de bevolking iets anders.
Wij hebben die oorlog veroorzaakt en in stand gehouden, dus eigenlijk verdienen wij die tsunami van gelukszoekers en asieleisers.
Als wij die oorlog niet hadden gestart dan zou al die apothekers nog steeds in Aleppo wonen.
Assad is misschien een dictator maar hij hield wel hel land stabiel, tot wij in de stront gingen roeren. En de partijen die de terroristen van IS steunen zijn onze bondgenoten.

Osdorpertje | 15-02-16 | 22:03

Turkije uit de NAVO
Remove Turkey from NATO

Thomas333 | 15-02-16 | 22:02

@Parel van het Zuiden | 15-02-16 | 21:48


Heb je het helemaal gelezen? Want Salzman slaat de spijker op de kop. En aangezien we hier hoe dan ook mee te maken gaan krijgen kan je het maar beter begrijpen.

omanders | 15-02-16 | 22:01

@Graaf van Egmont | 15-02-16 | 21:50
Da's jammer, want je hoeft voor het grote plaatje het niet met elk detail eens te zijn. Vooral interessant is het deel dat zij vertelt over haar ervaringen in Syrië en wat de mensen vertellen. Er is idd. zo ver ik zie geen bewijs dat Israël betrokken is, wel Saoedie Arabië, Turkije en op de achtergrond de VS.

La Bailaora | 15-02-16 | 22:01

Dr. Frambozenjam | 15-02-16 | 21:50

We staan op voet van oorlog met de Russen, ongeacht wat een miep van de EU hiervan vindt.

Rest In Privacy | 15-02-16 | 21:58

@gelachewoar | 15-02-16 | 21:14
lUL JIJ NOU!? Omgekeerd is een grotere zorg. Troepen verzamelen zich aan de deur van Rusland en de zandbakaapjes verenigen zich in SA. Verder kan ik mij in u tegel vinden behalve... Belangenverstrengelingen. Petrodollar vs BRICS. Het gaat nog dieper. De AAA, The Crown, WSG... Ga eens huiswerk doen.

Vageling | 15-02-16 | 21:58

et is allemaal niet zo moeilijk: de VS, Turkije, Saudi-Arabië en Qatar hebben ISIS opgericht om de olierijke gebieden van Assad te veroveren. Erdogan en ISIS doen lekker oliehandelen en verdienen daar gruwelijk veel geld mee.
De westerse media vertellen de cruciale feiten niet en daardoor raken mensen in de war.
Poetin cs hebben er genoeg van dat schijnheilige gedoe en vallen ISIS (= de VS, Turkije, Saudi-Arabië en Qatar) aan. En nu is iedereen boos op Poetin.
Dat is in een notendop wat er aan de hand is.
Guy Veropzoudten | 15-02-16 | 20:55

Haha, deze had ik nog niet gehoord. Rijke fantasie heb je. Dus die verknipte Syriegangers zijn eigenlijk ingehuurd door de VS? Ik denk dat we dit verder in de wereld moeten brengen, dan is het zwaaien met een IS-vlag snel afgelopen.

mok | 15-02-16 | 21:58

@Parel van het Zuiden | 15-02-16 | 21:34 Amen.

MacMiep.nl | 15-02-16 | 21:57

Parel van het Zuiden | 15-02-16 | 21:50

Nee... Nederland noem ik niet eens meer... opgegeven.

Rest In Privacy | 15-02-16 | 21:55

Driewerf Hoezee | 15-02-16 | 21:50
Het zit in onze genen. Het is zo wie zo een raadsel hoe Willem van Oranje die Spanjaarden uit Nederland geschopt heeft. Of kwam het dat het een ordinaire Duitser was?
Nederlanders zijn handelaren. En laten het vechten graag over aan een ander. Daarom is patriottisme ook zo'n vies woord hier.

Graaf van Egmont | 15-02-16 | 21:54

La Bailaora | 15-02-16 | 21:30
Even geluisterd naar dat interview. Toen ik voor de 2e keer de naam Israel langs hoorde komen, heb ik het filmpje lekker dicht geklikt. Als er één conflict is waar Israel niet (direct) bij betrokken is, is het wel Syrië.

Graaf van Egmont | 15-02-16 | 21:50

@Graaf van Egmont | 15-02-16 | 21:11
Goede vraag, goed antwoord. En wij vinden het hier wel best. Laat 'hunnie' maar lekker rijk worden, dan hoeven wij niet van die enge dingen zoals Defensie te hebben. Ik word er persoonlijk helemaal gek van, dat uitbesteedde veiligheidsgarantiedingetje onder het mom van quasi-pacifistische wenspolitiek.

Driewerf Hoezee | 15-02-16 | 21:50

@Van Duyvenbode | 15-02-16 | 21:47

Grappig dat u als Nederlander Nederland niet noemt. U heeft nog hoop?

Parel van het Zuiden | 15-02-16 | 21:50

@omanders | 15-02-16 | 21:42

Tribalisme maakt het slechts makkelijker voor de man met de geldkoffer en de Koran. Hij weet de stamoudsten voor zich te winnen en krijgt er automatisch een roedel slagers bij. AK's en explosieven uitdelen, voorgaan in het gebed en "we're in business".

Parel van het Zuiden | 15-02-16 | 21:48

Dit zijn de jaren van collaps. Dat bewijst al de migrantenstroom, die volledig ongecontroleerd wordt doorgelaten.
Dit betekent het politieke failliet van de EU, maar ook van nationale staten als Duitsland.

Rest In Privacy | 15-02-16 | 21:47

@Parel van het Zuiden | 15-02-16 | 21:34


Antropologie is grotendeels kapotgemaakt door politieke correctheid. Tweederde mag je ongelezen de vuilnisbak in kiepen. Carl Salzman is niet iemand waar je dat mee mag doen en laat zien wat het vakgebied ook kan zijn:


www.meforum.org/1813/the-middle-easts-...

omanders | 15-02-16 | 21:42

Eigenlijk is het niet zo ingewikkeld.
Er zijn 3 stromingen in de Islam en die haten elkaar.
Assad is Alawiet, de kleinste stroming en dictator van Syrië.
Om hem weg te krijgen (en voor die Arabische lente) steunen wij zijn tegenstanders.
Dat zijn de Soennieten, die leven in Marokko, Saoedië Arabië en Turkije.
IS is ook Soenitisch en ontvangt steun uit Saoedië Arabië en Turkije maar officieel staan ze te boek als terroristen.
Op papier zijn ze onze tegenstanders, maar we willen ze geen stro breed in de weg staan.
Aan de andere kant heb je de Sjiieten, die bestrijden de terroristen en worden door ons tegen gewerkt. Sjiiieten wonen voornamelijk in Iran, dat samen met Ruskand de oppositie vormt.

Osdorpertje | 15-02-16 | 21:41

Dit is al volledig uit controle geraakt, en het duurt niet lang meer voordat de navo in oorlog is met Rusland. Ik zie niet hoe men dit nog wil vermijden.
Ik ga er vanuit dat 2016 ons aller laatste jaar zal zijn.
Niks meer aan te doen, het is aan alle kanten al teveel geëscaleerd. Dus. Doe wat je graag doet, geniet van het leven.
Mochten we toch 2017 halen, kunnen we zeggen dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn.

Rest In Privacy | 15-02-16 | 21:40

fleurtje | 15-02-16 | 21:36
Het was Bush die Irak binnen viel.

marilyn monroe | 15-02-16 | 21:39

Een uitspraak van Medvedev; “especially in the Arab world, where everybody is fighting against everybody.”

“All sides must be compelled to sit at the negotiating table instead of unleashing a new world war,” he said.

english.alarabiya.net/en/News/middle-...

En toch krijg ik van deze site meestal realtime news. Zo ook weleens nieuws dat in Amsterdam onder NL "Eu voorzitterschap van Nederland inzake Turkse grenzen die niet dicht mogen" eerder op deze site te vinden is dan in landelijke Nederlands MSM. Apart!

Dr. Frambozenjam | 15-02-16 | 21:38

Iedereen vecht tegen iedereen, en niemand weet waarom. En wij gaan ook mee doen, geweldig.

Klompmans | 15-02-16 | 21:37

Klompmans | 15-02-16 | 21:17
Sorry, de waarheid doet soms pijn.

Spinazi | 15-02-16 | 21:37

Obama is een grote oorlogophitser, de lul zet even de wereld in brand, Yes we can , nou hij kan werkelijk helemaal niks , hij heeft de 3e wereldoorlog veroorzaakt, met zijn "democratie "

fleurtje | 15-02-16 | 21:36

Wel gek eigenlijk dat ISIS in de EU en de VS aanslagen wil plegen en et niet in Rusland doet. Ik snap er niets meer van... (of is het dan toch alleen maar om de westerse Henk & Ingrid mentaal te beïnvloeden?)

Mark_Pugner | 15-02-16 | 21:34

Het Midden Oosten zit heel erg eenvoudig in elkaar. Men neme een sterke man die het addergebroed onder de duim houdt namens beschaafde mogendheden of er ontstaat een situatie waarin iedere mafkees met een koffer dollars (om wapens te kopen) en een koran een legertje slagers achter zich weet te verenigen die zich toeleggen op het slachten van iedereen die anders is of denkt in eigen "land" of op onze bodem. Bevolkingen die van jongsaf aan zijn ondergedompeld in de haat van Islam en verstoken van educatie over andere meer tolerante en vredelievende levenswijzen zijn nou eenmaal levensgevaarlijk. Het resultaat laat zich aanzien.
.
Binnenkort ook nog eens een stuk dichterbij want de politiekcorrecte goegemeente is druk bezig ook onze Westerse samenlevingen onder te dompelen in dezelfde cocktail van Islamhaat en onbeschaving. Dan wordt het hier ook allemaal een stuk eenvoudiger. Als niet-moslim je leven niet zeker op eigen bodem.

Parel van het Zuiden | 15-02-16 | 21:34

@VerenigingVanDieven | 15-02-16 | 21:32
Zou het ...

SyntaxError | 15-02-16 | 21:33

Het feit dat Obama een volstrekte amateur is - en hij weet het van zichzelf, zie de "rode lijn" en zijn terugkrabbelen als doorslaggevend bewijs - en de VS geen enkel midden-oostenbeleid hebben zou het westen wel eens heel goed kunnen uitkomen. Laffe amateurs doen het liefst niet veel en dat betekent dus niet een slangenkuil induiken.


Dus ik ben achteraf toch wel blij dat die amateur is gekozen.

omanders | 15-02-16 | 21:33

@tattooboer | 15-02-16 | 21:19
Het fiat-geld systeem staat op instorten. Iedereen probeert nu het goud, het gas, de olie en strategische plekken zoals de Krim en de Bosporus in handen te krijgen voor wanneer de kaarten opnieuw geschud worden.

VerenigingVanDieven | 15-02-16 | 21:32

Het amerikaanse beleid is ook simpel:
- Assad moet weg
- die pijplijn van qatar naar de eu moet er komen
- we willen aan iedereen wapens verkopen
- en assad moet weg

Mark_Pugner | 15-02-16 | 21:30

@John nie | 15-02-16 | 20:39
Nee hoor, ook tegen IS vechten ze: Deir ez Zor, ten Oosten van Aleppo, rondom de electriciteitscentrale, Al Bab, nabij Palmyra, en ze rukken nu op richting Raqqa:
twitter.com/bm21_grad/status/69925304...

Het is waar dat ze meer tegen de andere, Al Nusra rebellen etc, vechten, en dat is logisch, want die bedreigen Assad's troepen direct, oa. vlakbij Damascus en Aleppo. Daarnaast is er eigenlijk geen verschil tussen Al Nusra en IS. Er zijn geen 'gematigde rebellen'.

La Bailaora | 15-02-16 | 21:29

Eerlijk is Eerlijk. Het midden-oosten bestaat niet.

Casus Lou | 15-02-16 | 21:28

Waarschijnlijk is realistisch gezien het hoogst haalbare in dit tijdsgewricht meteen te worden weggenuked. Bespaart een hoop gedoe. Al het andere is slechts een verlenging van het lijden.

Rest In Privacy | 15-02-16 | 21:28

@GKH90 | 15-02-16 | 21:19
Da's inderdaad de beste oplossing, maar dat wil SA, de VS en Israël omdat ze de invloed van Iran willen inperken en die groeit als Assad in het zadel blijft. De Saoedies hebben minder moeite met ISIS dan met Sjiieten en de Bath'-partij, de VS volgen hun misselijkmakende Arabische bondgenoot vanwege de olie-belangen en Israël heeft een hekel aan Assad en Iran vanwege de steun voor Hezbollah. En dan heb je nog Turkije dat de macht van onafhankelijke Koerden wil inperken in Syrië.

En de EU is ondertussen bezig om "gematigde" rebellen (=moslimextremisten die enkel tov ISIS gematigd lijken) te steunen. Het is een schande dat de NL pers hier niet kritischer over schrijft.

mirvink3478 | 15-02-16 | 21:27

moonshiner3519 | 15-02-16 | 21:04
Ik denk dat we een denkfout maken. In WW1 dacht iedereen dat Kaiser Wilhelm de boosdoener was, terwijl achter zijn rug Hindenburg en Ludendorf het vuurtje opstookten. Hetzelfde in Frankrijk. Pointcaré was op een gegeven moment overgeleverd aan de generaals Jofre en Mangin.
In WW2 hetzelfde met Japan. De keizer was de boosdoener, terwijl de militairen aan de touwtjes trokken.
Ik geloof dus niet zo in staten met één machtige man. Achter de schermen zitten de echte spelers.

Graaf van Egmont | 15-02-16 | 21:27

-weggejorist-

Charles de Batz | 15-02-16 | 21:26

@Guy Veropzoudten 21:06
Generaal Wesley Clark zegt daar wat anders: Hij zegt dat er 7 regeringen neergebracht gaan worden, omdat de VS de middelen heeft om regeringen neer te brengen. En dus moet het probleem tot regeringen worden teruggebracht. De VS heeft namelijk geen middelen om terreurgroepen neer te brengen.

Het gevolg is duidelijk. De regering die je neerhaalt controleert het land niet meer, dus doen een aantal terreurgroepen dat. En daar kan de VS vervolgens niet meer tegenop, omdat de VS alleen regeringen kan neerhalen. Maar dat geeft niet, want “You grow stronger as they grow weaker. Learn to use your enemy’s own weapons against him."

'Controlled Chaos' is een consistent en consequent beleid van Obama. Het is niet nieuw. Het is een perfecte combinatie van Sun Tzu, Machiavelli, Alinsky and chaos theory. www.wnd.com/2009/03/92093/#wFycvOUL3Bp...

tipo | 15-02-16 | 21:26

peterdh | 15-02-16 | 21:09
+1, Goed betoog.

Over aansprakelijk stellen van leiders voor falend beleid kunnen we hier nog veel leren.

Überhaupt over leiderschap in beginsel, je moet bijna een halve slang zijn om het hier tot de top te halen, en dan vinden we het gek dat er vrijwel alleen ruggengraatloos gespuis aan het roer zit. De Romeinen trainden hun leiders praktisch van geboorte tot het graf om leiders te zijn.
Toch is alle vertrouwen in een man stellen i.m.h.o. te gevaarlijk. Zelfs als diegene slechts het beste met een volk voor heeft, is de weerstand van de overige met lege handen blijven zitten ''elite'' groot genoeg om oorlogen over te voeren. Misschien is dat nu ook wat we met Poetin vs the west zien...

moonshiner3519 | 15-02-16 | 21:25

WTF. Dat grafiekje vind ik nogal verrassend. Wat doet UAE (Ultimate Amiga Emulator rechtsonder in dit hele wespennest?

lillendvleesch | 15-02-16 | 21:22

Het zal wel. Ik ga terug naar mijn postzegelverzameling.
Mocht het echt uit de klauwen lopen, hoor ik de sirenes wel.
Of niet, dat is beter.

Rest In Privacy | 15-02-16 | 21:22

Als vrede de doelstelling is, dan is het op dit punt het beste om Assad en de Russen een militaire overwinning te laten behalen. Dan kunnen we gaan focussen op wederopbouw en repatriëring van migranten. Ook kan dan een vredige transitie van de macht besproken worden. Assad met geweld afzetten terwijl de rest van het land nog een grote chaos is waar iedereen tegen iedereen vecht is een recept voor nog meer sektarisch geweld in de hele regio, zie nasleep Irak-oorlog.

GKH90 | 15-02-16 | 21:19

@Feynman | 15-02-16 | 20:57
Hulde, prachtig verwoord. Helemaal mee eens.

WatZalIkErvanZeggen | 15-02-16 | 21:19

Topografisch en demografisch niet echt nee..

Neut | 15-02-16 | 21:19

Er moet geld verdiend worden aan wapens en leningen verstrekt voor humane zorg die door het aanwenden van die wapens veroorzaakt word. Dit cirkeltje is het enige dat op dit moment de banken, verzekeraars en pensioenfondsen nog overeind houd zodat ze de V&D's Scapino's enz niet verliezen uit het straat beeld. Dit systeem vecht voor zijn bestaan.

tattooboer | 15-02-16 | 21:19

Volgens deze kaart is de EU niet eens vijanden met ISIS. Niet dat dat z'n verassing is met al die import Islam, export jihadisme en Erdogan ballenlikkerij.

heldheino | 15-02-16 | 21:17

Goed om te zien dat de bevrijding van Syrië lekker opschiet. Goed om te zien dat de Turken op alle fronten verliezen. Het gaat de goede kant op. Nu nog IS verslaan en ervoor zorgen dat die geloofsgekkies niet hierheen komen omdat Mutti Merkel de grenzen heeft open gezet met haar open uitnodiging. O ja Rusland, Iran en China bedankt voor het steunen van Assad. 2016 wordt nog een mooi jaar.

Graaier | 15-02-16 | 21:17

Spinazi | 15-02-16 | 20:46
Lul!

Klompmans | 15-02-16 | 21:17

waar is men bang voor een russische invasie van Europa? Ik ben echt geen fan van rusland en putin maar kom op mensen blijf relativeren. We zijn bewerkt tot dat we heir in Europa landen als Rusland zijn gaan beschouwen tot kunstmatige vijanden. Dat Putin de trots van zijn land hoog houden wil, prima maar je weet het niet met die man. Maar kom op bouw aan een nieuw gecoordineerd leger als Europa of gewoon afzonderlijk en laat zien dat EU niet met zich laat sollen. Stap af van die Putin en Rusland zijn de boosdoeners van alles retoriek. Organiseer een internationale handelstop en wereldtop en verbeter betrekkingen en zet verdragen op

gelachewoar | 15-02-16 | 21:14

Clusterfuck valt wel mee. Met Poetin zijn komst zijn de belangenverstrengelingen open en bloot. Dit is passe. Alle partijen maken zich aan van alles schuldig. Ondertussen heeft SA North Thunder opgezet en het materieel komt van alle kanten. Oefening of invasie? Want het recht vergeten mensen ook voor het gemak. Ongeacht wat men van Assad vindt is hij de legitieme leider. We gaan zien. Verder discuseren is nutteloos. Iedereen wil alles zwart/wit, links/rechts, etc. Vergeet het maar.

Vageling | 15-02-16 | 21:14

Nu CNN er heen gaat wort het pas echt leuk.

Klompmans | 15-02-16 | 21:14

@moonshiner3519 | 15-02-16 | 21:04
Onze machtshebbers zijn waanzinnig. Gelukkig houdt nog één iemand het hoofd koel.

VerenigingVanDieven | 15-02-16 | 21:14

So what dat Rusland een coherent beleid heeft. Noord-Korea heeft ook een coherent beleid. Hitler had het ook.

Nice guy Eddie | 15-02-16 | 21:13

@Driewerf Hoezee
Waarom herhaalt de geschiedenis zich en wil Amerika ons voor de derde maal in een eeuw te hulp schieten?
Goede vraag van De Wijk.
Het antwoord: omdat je er schat en schatrijk van wordt. En je bent meteen de enige grootmacht.

Graaf van Egmont | 15-02-16 | 21:11

Driewerf Hoezee | 15-02-16 | 20:53

Een verenigd Europa is in ieder geval niet in Poetins belang...

jawor36 | 15-02-16 | 21:11

Lol @ "State of Palestine" in het overzichtje ook. Wensdenken van maker misschien? Verder duidelijk verhaal lijkt me. Hele grote muur bouwen en komende 200 jaar niet meer naar omkijken.

GKH90 | 15-02-16 | 21:10

@moonshiner3519 | 15-02-16 | 20:51

Het heeft alletwee zijn voor en nadelen. Maar ondertussen worden *wij* een oorlog in gemarcheerd. En wie kunnen *wij* daar voor verantwoordelijk houden, en wie kunnen wij daar op afrekenen? Juist. Niemand. Er worden wat poppetjes vervangen en alles gaat op oude voet verder. Keer op keer op keer.

Alleen op kleine schaal al, de miljarden en miljarden die bij allerlei faalprojecten over de balk gesmeten worden in Nederland? Noem jij eens de laatste die daar op is afgerekend? Juist niemand. Er is een ministertje gevallen, eentje die door de rest werd afgeschreven (als dat niet zo zijn geweest had ze gewoon blijven zitten) en voor de rest veranderd er *niets* omdat 99,999% van alle andere poppetjes gewoon blijft zitten. Even wat verkiezingsrethoriek eruit blaten bij de veriezingen en *een* dag later alle beloften weer de vuilnisbak in.

Je kan veel zeggen van Rusland, met 1 man aan de macht. Maar toen hij daar kwam, zijn er *wel* dingen veranderd. Aanpakken. Dat kunnen we hier niet zeggen. Op nationaal niveau gaat het langzaam maar zeker bergafwaarts. Iedereen ziet dat. En niemand kan er iets aan doen. Ook al zouden we een Wilders of FortuynII krijgen. Simpelweg cordon sanitair. Lekker uitsluiten.

En dan nog niet eens te praten over Europees niveau? Hoeveel deugt daar niet. Heeeeel simpel voorbeeld. Verhuizing Brussel-Strassburg. Echt *debiel* , en *iedereen* maar dan ook echt *iedereen* snapt dat. Zelfs een debiel kind met down en hersenletsel kan je vertellen dat dat echt zwakzinnige kolder is. Maar kunnen wij het veranderen? Kunnen wij er iemand voor aanwijzen, kunnen wij iemand verantwoordelijk houden? Nope. Pech gehad. Honderden miljoen per jaar, gaat gewoon door. Jaar na jaar na jaar na jaar na jaar na jaar na jaar na jaar na jaar....

En dat is 1 klein , superklein, miniem voorbeeldje van de *duizenden*. Dus kom nou niet aanzetten dat 1 man met macht gevaarlijker omdat die teveel macht heeft. Dacht je echt dat jij nu macht hebt dan?

peterdh | 15-02-16 | 21:09

Interessanter zijn de secundaire connecties. Bijvoorbeeld de vijand van de vijand.

Bv:

State Of Palestine-[hate]->IS-[hate]->AL Qaeda

Het is niet direct liefde, maar er zitten wel gedeelde belangen of in iedergeval gedeelde vijanden. Een goede basis voor een prachtige samenwerking.

decadent degeneraat | 15-02-16 | 21:09

En dan Al Nusra nog en dan pakken we continent Afrika er nog bij om te zien wat de religie van vrede wereldwijd aan het doen is. Hoopvol...

PopperFlopper | 15-02-16 | 21:08

Het wordt eens tijd dat die leeghoofden de eu het besef krijgen dat voor alle ellende er maar 1 oplossing is. Namelijk poetin bellen en hem zeggen dat we meedoen.

swapper | 15-02-16 | 21:06

Het grote probleem van het westen is de onbedwingbare neiging om partij te kiezen. Of het nu Syrië is of Oekraïne, er zijn alleen maar foute kanten een geen goede. Wij hebben ons vanaf het begin achter de - door radicaal-islamitische elementen gedomineerde - rebellen geschaard, en daarmee voor het slechtste van twee kwaden gekozen. Inmiddels is het enthousiasme waarmee we het rebellenkamp steunden wat weggeëbd (hoewel we IS via bondgenoot Turkije nog altijd steunen bombarderen we IS nu ook), maar het kwaad is al geschied want half Syrië ligt in puin.

Dr. Vigilante | 15-02-16 | 21:06

De V.S. terroriseert al jarenlang de wereld en in het bijzonder het Midden-Oosten. Generaal Wesley Clark heeft het letterlijk aangekondigd.
www.youtube.com/watch?v=9RC1Mepk_Sw
Alle westerse media, inclusief de Telegraaf, Volkskrant, NRC, Trouw, AD en al die andere fabeltjeskranten, ~en alle NEderlandse politici schijten in hun broek voor de VS/CIA om dat op te schrijven of te benoemen. En mede daarom houdt het maar niet op.

Guy Veropzoudten | 15-02-16 | 21:06

@peterdh | 15-02-16 | 20:58
Moest dat zijn.

moonshiner3519 | 15-02-16 | 21:05

Graaf van Egmont | 15-02-16 | 20:59

Daar ben ik het voor groot deel mee eens, vandaar ook de slag om de arm over westerse individuen die de facto evenveel invloed als Poetin hebben.

Toch is het hebben van zo'n kopstuk uiterst riskant in een wereld waar een druk op een knop of een bevel de wereld kan veranderen. Wat als de man waanzinnig wordt? Wat als zijn opvolger in het nagelaten vacuum gekke plannen gaat uitvoeren?

moonshiner3519 | 15-02-16 | 21:04

Wij als gezin gaan maar immigreren ik wil niet dat mijn jongens als kanonvoer moeten dienen. Zeker niet voor het niet bestaande Nederland meer bah

Bezorgd en ontevrede | 15-02-16 | 21:04

Het overzicht is zelfs als je op groot klikt niet echt overzichtelijk. Wat dan weer wel duidelijk is, dat er vanuit Rusland maar 2 lijntjes lopen en vanuit de USA ontelbare. Zo bouw je dus een clusterfuck.

Graaf van Egmont | 15-02-16 | 20:59

@moonshiner3519 | 15-02-16 | 20:40
Ik vind Poetin een gevaar voor de wereldvrede. Enkel al om het gegeven dat er zo veel macht bij een man ligt
---

Hier kreeg ik even de neiging om op te houden met lezen (niet gedaan hoor) maar onze "democratisch" gekozen leiders, waarvan echt *niemand* weet wie het nu precies voor het zeggen heeft doordat ze simpelweg niet democratisch gekozen zijn (bv EU), aan elkaar hangen van lobbyclubjes en compleet ondoorzichtige structuur hebben voor de normale burger dat zijn degene die ons nu langzaam maar zeker een oorlog in marcheren.

Je denkt compleet fout, het is niet gevaarlijk dat die ene gast daar de macht heeft, het is gevaarlijk dat bij ons de complete wapenlobby van de VS die gebaat is bij het voeren van oorlog (Irak/WMD anyone) vuist-, en vuistdiep in de politieke machtsstructuur zit.

peterdh | 15-02-16 | 20:58

Te vermoeiend. De hele kliek terugbombarberen tot een uit de kluiten gewassen zandbak.

_Fly66_ | 15-02-16 | 20:57

Heerlijk die topografische kennis van CNN. Rusland & Assad proberen Aleppo te veroveren op strijders die hier geen aanslagen plegen. Dat is vanuit Damascus en vanuit de Russische basissen in Syrië aan de middellandse zee NIET op weg naar Raqqa, de hoofdstad van de islamitische kortsluiting.

Turkije schiet vervolgens in de buurt van de kust op het Syrische regeringsleger omdat er ook op een grenspostje een afzwaaier geland is. Turkije schiet ook op Koerden die te veel terrein winnen op IS, en dan vooral het grondgebied wat IS heeft aan de grens met Turkije. Turkije wil immers netjes met IS kunnen blijven handelen, en wil een vrije corridor om straks als derde hond Aleppo in te nemen.

Als je alleen al kijkt naar het kaartje waar geschoten wordt zie je dat de minste bommen vallen op IS. Of het nu het Syrische regeringsleger is, de Russen of Turkije. Turkije is een Navo Bondgenoot, een afperser met miljoenen vluchtelingen tegen Europa en een kandidaat lid van de Europese Unie. Met dit soort vrienden heb je geen vijand meer nodig.

Herman van Veen zei dat hij als cabaretier de democratie moest bewaken. In zijn tunnelvisie op Nederland denkt de dementerende bejaarde met hartfalen dat Wilders het grote gevaar is. Terwijl toch echt de vluchtelingenstroom uit landen komen waar democratie niet de norm is, een boekje wel en daarvoor moet onze cultuur wijken.

Mijn oma had de oorlog mee gemaakt. Ieder kliekje moest bewaard worden. Zeventig jaar na de hongerwinter. Ondertussen hebben we hier vluchtelingen die na vier maanden een warm bed, gratis computers, internet, eten, begeleiding, taallessen, kleding, zakgeld, Miele wasmachines en vele andere douceurtjes met spandoeken rondlopen dat de toch zo verschrikkelijk slecht behandeld worden door de IND.

Dit totale gebrek aan dankbaarheid en gebrek aan een nieuw referentiekader betekent maar 1 ding. Deze heren zijn nooit in een oorlog geweest. Ze zijn niet geschrokken, hebben nooit honger gekend en zijn nooit de kleine basale dingen in het leven echt leren waarderen. Veiligheid en vrijheid bijvoorbeeld. Zijn dus geen vluchteling.

Wie zijn geluk opeist, zal het nooit vinden.

Feynman | 15-02-16 | 20:57

Bush heeft Saddam van de troon geflikkerd en toen is het begonnen met de ellende. Deze mensen zijn geestelijk niet in staat om democratie te zijn en hebben een dictator nodig. Helaas nog wel. Eerst maar eens Renaissance en Verlichting doormaken daaro. Daarna kijken we verder. Democratie - is accepteren van andermans mening en dat er mensen anders kunnen en mogen zijn - was hier ook niet gelukt anno domini 1500.

MacMiep.nl | 15-02-16 | 20:56

Het is allemaal niet zo moeilijk: de VS, Turkije, Saudi-Arabië en Qatar hebben ISIS opgericht om de olierijke gebieden van Assad te veroveren. Erdogan en ISIS doen lekker oliehandelen en verdienen daar gruwelijk veel geld mee.
De westerse media vertellen de cruciale feiten niet en daardoor raken mensen in de war.
Poetin cs hebben er genoeg van dat schijnheilige gedoe en vallen ISIS (= de VS, Turkije, Saudi-Arabië en Qatar) aan. En nu is iedereen boos op Poetin.
Dat is in een notendop wat er aan de hand is.

Guy Veropzoudten | 15-02-16 | 20:55

@jawor36 | 15-02-16 | 20:43
Vreselijke berichten inderdaad. Het effect is dat nog meer mensen het hazenpad gaan kiezen. Dat is meer instroom hier. Iets of iemand wil dat dus...

Driewerf Hoezee | 15-02-16 | 20:53

Als scholier was ik pro USA. Als oudere-jongere prefereer ik mijn Kaukasische afkomst. Vlad, zet ze schaakmat.

padbuffel | 15-02-16 | 20:53

-weggejorist-

Jakob-Jan | 15-02-16 | 20:52

het meest schrijnend is toch wel het totale gebrek aan leiderschap binnen de EU, fijn he dat een zooi ongekozen zelfpijpers de grootste problemen t.a.v. vluchtelingen en de gebeurtenissen in Syrie zo constructief aanpakken. De zwakte van Europa, in alle opzichten, is aangetoond. Knielend komen ze bij die ratten in Turkije vragen om hulp, heel gevaarlijk deze situatie

gelachewoar | 15-02-16 | 20:52

@deoriner | 15-02-16 | 20:43

Lees mijn tegel eens goed. Ik zeg nergens dat Poetin uit is op oorlog met het westen. Wel dat de man teveel macht heeft. Power corrupts enz.
Verder is het eerder Erdogan en het westen die aansturen op een confrontatie inderdaad.

moonshiner3519 | 15-02-16 | 20:51

Ik hoop dat Nederland zich niet achter die gekke Erdogan gaat scharen. Ik vat het even heel bondig samen.

oktober 2014: ISIS staat op het punt om YPG weg te vagen in de grensstad Kobani. Turkse tanks staan aan de grens, kijken toe en doen niks, terwijl de Koerden worden weggevaagd (uiteindelijk winnen de Koerden alsnog).

jan - feb 2016: de Koerden worden aangevallen door Al Qaeda rebellen. Koerden slaan terug en staan op het punt om de grensstad Azaz op Al Qaeda te veroveren. Turkse tanks staan ook nu aan de grens, maar beschieten nu de Koerden die de afgelopen 2 jaar als enige succesvol ISIS hebben bestreden.

Ongekend! Ik had Turkije altijd hoog zitten, maar sinds Erdogan aan de macht is, zijn het Koerdenhatende salafisten geworden...

Anti links/rechts | 15-02-16 | 20:51

moonshiner3519 | 15-02-16 | 20:40 Neem je medicijnen en ga eens naar bed knul.

Willianus Wortelus | 15-02-16 | 20:50

Liever een russische beer dan een grijze wolf

Bracula | 15-02-16 | 20:50

Ook daarom is 't het meer dan waard om te investeren in Defensie. Wereldvrede bestaat niet door te rekenen op hulp van overzeese grootmacht(en). Met pijn in het hart (vanwege GeenPeil enzo) drop ik hier een link naar een stukje van Rob de Wijk die daar iets over zegt: www.trouw.nl/tr/nl/6844/Rob-de-Wijk/ar...

Driewerf Hoezee | 15-02-16 | 20:47

-weggejorist-

Spinazi | 15-02-16 | 20:46

Verfrissend een keer geen alhuha akhbar blerend door mijn speakertje.

ministerSinister | 15-02-16 | 20:45

Turkije uit de NAVO! Nu!

rifraf | 15-02-16 | 20:44

Daarom, weg blijven daar. Het enige wat wij met onze bommen toevoegen is meer complexiteit en burgerslachtoffers. Ondertussen richten Assad en Poetin het visier nog maar eens op ziekenhuizen en kinderen.

jawor36 | 15-02-16 | 20:43

Moonshiner3519,

Je zit er helemaal naast.
Juncker en trawanten zijn uit op oorlog. Poetin niet.

deoriner | 15-02-16 | 20:43

Turkije is uit op confrontatie met Rusland. En wordt daarin gesteund door de EU. Turkije als NAVO-lid trekt daarmee het hele Europese continent in een oorlog met Rusland.
De EU is de ondergang van Europa.

deoriner | 15-02-16 | 20:42

*vol op het orgel

moonshiner3519 | 15-02-16 | 20:41

Lijkt wel Europa over 5 jaar

Botte Hork | 15-02-16 | 20:40

Ik vind Poetin een gevaar voor de wereldvrede. Enkel al om het gegeven dat er zo veel macht bij een man ligt. Misschien zijn er in het westen ook zulke onaantastbare individuen, dat weet ik niet. Als die bestaan zijn zij een minstens even groot gevaar voor de wereldvrede.

Toch is het bijzonder hoe Poetin ons laat zien dat onze ''bondgenoten'' in het gehele Syrië conflict schrijnend FOUT zitten. Vanaf het begin tot nu:

-Het bruut neerslaan van democratische protesten in hun eigen landen en vervolgens voor op het orgel over Syrië, want na verloop uitmond in steun aan de gewapende tegenstand van het regime
-De aanval met chemische wapens waar nog steeds onduidelijkheid over is en Obama’s rode lijn. Een rode lijn die overigens niet overschreden werd toen een half volk werd uitgeroeid door terroristen: De Yahzidi’s.
-De agressie van Turkije tegen de Koerden
-Überhaupt het nog bestaan van IS; een bende van 30.000 ongetrainde radicalen die jaren stand houdt tegen een coalitie van de machtigste militaire landen ter wereld en daarbij een open stuk woestijn ter grootte van Frankrijk beheerd en ondertussen Youtube filmpjes maakt van talloze oorlogsmisdaden
-De houding van Saoudi Arabie: van wie officials ronduit zeggen dat Assad kostte wat kost vernietigd moet worden na we ze hem geflikt hebben
-De lijst gaat door en door.

Ondertussen is Assad ook goed fout. Vrij zeker kan inmiddels worden gesteld daar hij barrel bombs op steden laat gooien. Maar Rusland en China blokkeren beiden actief een VN resolutie om te interveniëren. Met een grote verwijzing naar Libië, waar Ghaddaffi op straat gelyncht werd nadat de coalitie haar mandaat overschreed.

Als het Poetins doel is om de wereld te laten zien hoe fout het Westen en haar bondgenoten handelen, dan slaagt hij daar tot nu toe met vlag en wimpel in.

moonshiner3519 | 15-02-16 | 20:40

Rusland en Syrei maken korte meten met.... de rebellen die tegen Asad zijn. IS laten ze gewoon met rust.

John nie | 15-02-16 | 20:39

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken