Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

JSF kan alleen bestuurd worden door dwergen

Goed nieuws voor Oekraïense balletdanseressen die graag hobbyën als gevechtsvliegtuigpilote. Vanwege het ontwerp van de schietstoel van de JSF kan de technologisch uitermate geavanceerde vliegmachine alleen bestuurd worden door piloten lichter dan 61 kilo. Dwergen en goed getrainde wasberen (liefst pratend) komen ook in aanmerking, net als de wat schrieler uitgevallen jongetjes uit groep 8. Mits ze hun baard nog niet in de keel hebben gehad. Voorlopig blijft de gewichtsrestrictie voor piloten van de vliegende Fyra tot 2018 van kracht. USAF is inmiddels al bezig om het vliegende wagenpark te voorzien van andere vliegtuigen, want met deze machine gaan ze voorlopig geen oorlog winnen. Onze 37 modellen zouden we in 2017 moeten krijgen, voor 5,2 miljard euro, maar gelukkig zijn er maar vier van de 37 operationeel inzetbaar. Dat scheelt weer 33 kabouters opleiden tot straaljagerpiloot. Met andere woorden, de Fyra is voor Nederland niks meer dan een parlementaire enquête in de ontkenninsfase. Gezellig. Zien we na Rutte II onze Jeanine Hennis-Plasschaert toch nog eens terug op het Binnenhof.
UPDATE! Joost Blokzijl vertrouwen wij blind, dan checken wij niks, maar toch had hij het mis. Eikel. Juist piloten lichter dan 74 kilo lopen risico om hun nekwervels aan gruzelementen geklapt te krijgen door de schietstoel. Dus stop met het trainen van cavia's en chihuahua's om JSF's te vliegen. Dat is absurd. Alleen lange mensen in dat apparaat.

Reaguursels

Inloggen

En die kale knoeit is chef redactie eenvandaag? Wat een onbenul. Leest niet eens een heel stuk of kan geen Engels.
Leest vast ook moslim ergens denk meteen aan racisme en wilders. Zo'n type.

ca12nag3 | 11-01-16 | 02:35

T is juist dat t gewicht niet te laag mag zijn. Niet echt een probleem behalve voor vrouwelijke vliegers.
Beetje piloot weegt toch wel meer dan 75 kilo.

ca12nag3 | 11-01-16 | 02:32

Hoe lang zijn die Syriers gemiddeld eigenlijk?

kloopindeslootjijook | 10-01-16 | 15:42

Wen er vast maar aan, want je mag er 30/40 jaar tegenaan kijken (als je dan al niet verkast bent naar Putinistan, waar je uiteraard hoort)
plaszak | 10-01-16 | 15:08
-
Daar hoef ik niet aan te wennen, want zo ver komt die JSF / F-35 niet, zonder neer te storten.

Raider Twix | 10-01-16 | 15:24

@Raider Twix | 10-01-16 | 14:42
Ondertussen gaan we er weer gewoon 8 aanschaffen aanstaande maart op de 10 die we al hebben.
Wen er vast maar aan, want je mag er 30/40 jaar tegenaan kijken (als je dan al niet verkast bent naar Putinistan, waar je uiteraard hoort)

plaszak | 10-01-16 | 15:08

JSF F-35 is knudde.
Die slome (geen mach 2) achterruitloze (slechte dogfighter) kernbommen vrachtwagen (voor de vernieuwde NL kernwapens in Woensdrecht) heeft zelfs geen goed werkende nooduitgang.
Ach ja, wat werkt wel aan dat ding.

Raider Twix | 10-01-16 | 14:42

@update @ Johnny,

Ja, regel 1 van journalistiek: Hoor en wederhoor. Nu heb je een heel kwartier lopen typen op een artikel over dwergen terwijl het juist over obesitas zou hebben moeten gaan. Of over het gebrek aan beheersing van de Engelse taal van Joost Bakzijl

Leermomentje?

Joost Maghetweten | 10-01-16 | 06:29

Wat boeit het. Schietstoel niet nodig. Een heel kleine kans dat deze halve helikopter ooit in een gevechtssituatie terecht gaat komen. Dat zou een piloot op zelfmoordmissie sturen zijn. Ik zou me meer richten op de vierkante meters in het toestel zelf; komen binnen no time terecht langs snelwegen als een pannekoekenrestaurant.

verbanden | 09-01-16 | 22:41

Wat zijn de overeenkomsten tussen de EU & JSF ? Beiden zijn geflopt/mislukt en kosten vele miljarden meer dan nodig zou zijn geweest. Bij beiden de stekker er uit. Verlies nemen en er het beste van maken (alle alternatieven voor JSF & EU zijn sowieso beter).

Rest In Privacy | 09-01-16 | 21:52

Het is toch zo eenvoudig. Je moet én lichter dan 61 kilo zijn én zwaarder dan 74 kilo. Dat kan best.

Patatter | 09-01-16 | 21:01

De JSF is de laatste nagel aan de doodskist van de Nederlandse krijgsmacht.

Het enige positieve wat je van het ding kunt zeggen is dat het een "stealth" toestel is, totdat je er achter komt dat de betreffende stealth eigenschappen zwaar onder de maat zijn.

En wat je dan over houd is geen jachtvliegtuig maar een drie keer te dure bestelwagen waar zelfs een 25 jaar oude F-16 rondjes omheen vliegt.

Zoveelste voorbeeld van overheids incompetentie.

Ravian | 09-01-16 | 20:41

Er schijnt een project te zijn om titanium onderdelen in de motor te vervangen door composiet - en men overweegt dit ook te gaan doen voor oudere motoren (waaronder dacht ik die van de F15 & F16). Dat scheelde per vliegtuig honderden kilo's (kan het artikel even niet meer vinden - maar met name voor die oudere vliegtuigen was het verschil heel substantieel, omdat een relatief groot deel van het gewicht de motor is). Mogelijk als bommen afgooien dan niet de belangrijkste taak is van zo'n vliegtuig, kan je ook het landingsgestel lichter uitvoeren (kan je dan altijd weer terugbouwen door een zwaardere misschien). Minder startgewicht is minder brandstof + minder brandstof om die extra brandstof weer mee te nemen (en dan is de actieradius mogelijk ook weer substantieel groter, waardoor je er weer geen of minder vaak brandstof naartoe hoeft te vliegen om in de lucht bij te tanken). Als je niet voor iedere tegenstander een JSF nodig hebt - scheelt dat wel substantieel veel geld misschien. Dan zou je upgraden nog eens kunnen overwegen (mogelijk als ie lichter wordt qua motor kan je structureel extra gewicht aan apparatuur toevoegen en mogelijk kan de brandstoftank dan ook een stukje kleiner, wat weer extra ruimte zou kunnen scheppen). En die composietonderdelen zouden ook in een doorontwikkelde versie van de F35/JSF gaan komen (maar daar scheelt het dus minder substantieel). Maar mogelijk zou je dus F16's kunnen upgraden (hebben de Turken ook gedaan met de toestellen die ze van ons overnamen) en voorlopig doorvliegen met 1 of 2 squadrons naast de JSF (kennis is al in huis) en die dan eventueel later door een 'batch 2' F-35 vervangen.. Ik weet niet in hoeverre die aanschaf in aantallen al beklonken is..
Ik vind het defensie artikel zo snel niet terug - maar hier staat iets over dat soort materialen in de burgerluchtvaart (waar de resultaten ook redelijk sensationeel waren - en de motor is daar een relatief minder dominant onderdeel). www.gereports.com/post/74545165909/the...

nickolaas | 09-01-16 | 20:24

Racsistisch toestel enne zeker ook niet hallal.

jitro | 09-01-16 | 20:23

Dingen zijn vooruit betaald, geld foetsie.
Verwacht niet anders.

HotPotato | 09-01-16 | 19:11

Als weblog immer afgeven op de 'overschrijfjournalistiek' en dan zelf de mist in gaan... Heerlijk!

Slimkees | 09-01-16 | 18:58

boeiend artikel. Is het nu 61 of 74 kg? Moet je nu lichter of zwaarder zijn? Toch vrij relevant om te weten. Stuur maar een bericht als het allemaal uitgeplozen is.

pandalicious | 09-01-16 | 18:28

zozo de journalist is van het zelfde maaksel als die vliegende schroothoop
alle twee kut

wachtendopeenrukwind | 09-01-16 | 18:13

necrosis | 09-01-16 | 16:41

Geen idee maar toch minstens een stuk of 1.500 mits goed gesjord.

eerstneukendanpraten | 09-01-16 | 18:05

Kut, 8 kilo te zwaar!

pibasso | 09-01-16 | 17:49

Gisteren een docu over de Starfighter gezien en die had vergelijkbare problemen met de schietstoel. En die vielen bij bosjes uit de lucht. 1/3 van alle duitse toestellen is neergestort. Hooen dat het met het JSF gebakje niet dezelfde kant logaat.

Der Schnitzeljäger | 09-01-16 | 17:46

FAIL! Geenstijl.nl spoort verkeerde JSF-piloot op.

-braadwurst- | 09-01-16 | 17:34

Die Zweedse kist is nooit in beeld geweest voor vervanging door de nederlanders etc. want hij moet voor ons iets doen wat de zweden volgens hun grondwet niet mogen ontwikkelen zelfs niet voor de export. Andere kandidaten waren te groot zodat de infrastuctuur van Leeuwarden en Volkel en Eindhoven rigoreus op de schop moet, en das ook niet goedkoop.En voor sommige types moesten we zelfs onze tankers aanpassen want anders past de slang niet maar dat probleem wordt schijnbaar bij invoering nieuwe tanktoestellen in 2020/21 opgelost.

Umberto die trotzoni | 09-01-16 | 17:32

@necrosis | 09-01-16 | 16:50
Dikke vriendjes gaat misschien wat ver om te zeggen, maar de heer Khadaffi was inderdaad al weer een tijdje salonfähig. Waarschijnlijk dankzij zijn medewerking aan de Lockerbie -cover up- deal.

VanBukkem | 09-01-16 | 17:31

@Russells Teapot | 09-01-16 | 16:38
Nope, ook niet. 61 - 74 is een verhoogd risico op letsel, onder de 61kg is het verboden de JSF te vliegen.

potsenmakkert | 09-01-16 | 17:19

beetje flauw om Joost Blokzijl nu eikel te noemen.. gewoon altijd bronnen checken, manmanman.. zeker zaterdagmiddag ofzo..

Interpoolbal | 09-01-16 | 17:13

Met 85 kg kom ik dus in aanmerking.

meneer Q | 09-01-16 | 17:12

„Ik had wel gedacht dat ze minister of staatssecretaris zou worden, maar niet per se op Defensie”, zegt Van Baalen, zelf vaak genoemd als mogelijke minister op dat departement. Volgens hem is Hennis „multi-inzetbaar”, maar is de keuze om haar op Defensie te zetten „een gouden greep”
E. van Outeren - nrcreader.nl.
Dat hele Rutte kabinet is net de Rene Sleeswijk Revue, maar dan minder leuk.

dedeurs | 09-01-16 | 17:10

er is nog een probleem: piloten kunnen ook niet al te lang zijn want dan zitten ze klem met hun helm als ze achterom willen kijken....

FW Ta-183 Huckebein | 09-01-16 | 17:04

@Sinai2, de echte reden is nuclaire capaciteit, kunnen de (superieure) andere vliegtuigen niet. Best mooi ding op zich maar heeft wel wat handjes erbij nodig.

Bokito ergo sum | 09-01-16 | 17:03

-weggejorist-

Jeff Hawke | 09-01-16 | 17:03

@fikkieblijf! | 09-01-16 | 16:59
Zie mijn comment van 15:32...

Jeff Hawke | 09-01-16 | 17:03

vrouwen dus.. onze strijdkrachten in de lucht zullen jonge vrouwen of hele jonge jongens moeten zijn.. En geen moment is daar dus over nagedacht. Alhoewel, ik zie die hele EUregenten er nog voor aan om de nieuwe lading Syrische Islamitische piloten achter de stuurknuppel te zetten van die moordmachines.

fikkieblijf! | 09-01-16 | 16:59

Het probleem was dat de JSF in de lucht kann blijven hangen en dus hebben ze de schietstoel eerst bij gebrek aan een werkende JSF bij een Helicopter uitgeprobeerd en toen was daar een probleem...

jan huppeldepup | 09-01-16 | 16:56

Waarom we nog aan de JSF gebonden zitten? Omdat we naar de pijpen van Amerika dansen ondanks dat we al weten dat het niks word en ons alleen veel geld gaat kosten. Net zoals het Oekraïne project doorgedrukt moet worden vanwege de schaliegas belangen van zoontje Biden.

sinar2 | 09-01-16 | 16:55

74kg, dan ben je toch de gemiddelde gezonde nl man

Bokito ergo sum | 09-01-16 | 16:51

@VanBukkem | 09-01-16 | 16:42
Waren de Frambozen niet ooit dikke vriendjes met die gekke kolonel uit Libië?

necrosis | 09-01-16 | 16:50

en zelfs al weeg je wel minder dan die 74kg,.. je verwerkt een extra stukkie lood of ander zwaar materiaal in t pakkie en hoppaa... vliegen met dat hok.

W.A. van Buuren | 09-01-16 | 16:48

@Dhr. de Wit | 09-01-16 | 16:29
Ik denk dat die burgerregering de JSF laat vallen en gewoon voor dat vliegdekschip gaat.
Hebben die Fransozen momenteel niet eentje in de aanbieding?

VanBukkem | 09-01-16 | 16:42

@eerstneukendanpraten | 09-01-16 | 16:37
Hoeveel Qat-kauwende Somaliërs passen er in een Hercules?
En die zijn stukken goedkoper dan een vliegende Fyra.

necrosis | 09-01-16 | 16:41

Het leek me eerlijk gezegd al sterk dat je een Zwaard moest zijn om te mogen vliegen. Een hakbijl kan toch ook?

een_mike | 09-01-16 | 16:40

Lichter dan 74 kg vs. zwaarder dan 61 kg. Dat is wel even iets anders dus. Gaat in ieder geval wat meer richting normale eisen, zoals bv. ook de eis van een maximale lengte van iets over de 1.90.

Russells Teapot | 09-01-16 | 16:38

Maar de gemiddelde qat-kauwende Somaliër kan er dan wel weer in vliegen, allemaal!

eerstneukendanpraten | 09-01-16 | 16:37

"mounting a “head support panel” between the parachute risers that will protect the pilot’s head from moving backwards during parachute opening."

1980: Dr. Robert Hubbard van Michigan State University vind Head and Neck Support systeem uit. (HANS)
2001: HANS verplicht bij Champcars
2003: HANS verplicht bij Formule 1, etcetera. nl.wikipedia.org/wiki/Head_and_Neck_S...
2017: HANS alsnog ingebouwd in de JSF.

Je kan het je toch niet voorstellen dat een ZEVENenDERTIG jaar oude techniek niet even in een EERDER stadium van het ontwerpproces wordt meegenomen?!? Fucking prutsers.

Als we iedere keer een stukje JSF achteraf moeten verbeteren komt die nooit af.

Feynman | 09-01-16 | 16:34

Boys.. ik wil het factchecken graag aan jullie overlaten zodat ik niet alle artikelen op details hoef te controleren!!

deministerpresident | 09-01-16 | 16:29

Over een tijdje zijn we van dit gezeik af, zodra de burger-regering zich heeft geinstalleerd.

Dhr. de Wit | 09-01-16 | 16:29

Mense mense, gewoon meer fastfood hamburgers, KFC enz. eten en suikerrijke frisdrankjes probleem zo opgelost

HetOorAakel | 09-01-16 | 16:28

De JSF is er niet om mee te vliegen, maar om in goede aarde te vallen in de VS, zodat de Nederlandse elite daar een baantje kan krijgen.

Zweberstein2612 | 09-01-16 | 16:25

@necrosis | 09-01-16 | 16:17
Wanneer het van Joris niet mag mag het van mij wel maar ik ben Joris niet. Het was bedoeld als een verwijt om haar te noemen, ben het met je eens dat dit mormel daar nooit had mogen zitten.

Mark Verheijen | 09-01-16 | 16:23

necrosis | 09-01-16 | 16:17
Heb jij ooit een walvis z'n .....

Oeloeboeloe | 09-01-16 | 16:23

@Mark Verheijen | 09-01-16 | 16:07
Waarom ik Dijksma noem?
Gewoon omdat ze zonder afgemaakte opleiding opvolger geworden is van Mansveld, die wel de nodige educatie heeft genoten.
Dijksma kan niets!
Waarschijnlijk zijn haar armen te dik en te kort om haar eigen reedT af te vegen!
*hopelijk mag dit van Joris*

necrosis | 09-01-16 | 16:17

Johnny Quid doet dus niet aan factchecken.

Oeloeboeloe | 09-01-16 | 16:17

Hahaha, hij type zwaarden in plaats van zwaarder in zijn tweet.

je_schoonvader | 09-01-16 | 16:15

Mooi, een vliegtuig op maat gemaakt voor mij :)

Abu Koop Dan | 09-01-16 | 16:14

Ik wil er wel een hebben als plantenbak

Berthe | 09-01-16 | 16:12

Die JSF wordt er doorgedrukt omdat een conglomeraat van mafiosi onze volksvertegenwoordigers op een of andere manier in de tang hebben. Een andere verklaring is er bijna niet.

Dhr. de Wit | 09-01-16 | 16:12

Die schietstoel zullen ze hard nodig hebben.
Meer kans dan in de loterij, hij kan zomaar vallen.

Wim Venijn | 09-01-16 | 16:12

@GOEM | 09-01-16 | 15:56
Het hangt er maar vanaf wat je doel is.
Die Block-60 (moest ik even opzoeken) is in bepaalde situaties in het nadeel van een enorme bommenwerper als de B-52.
Maar als ik de nieuwsberichten moet geloven, moeten we maandag allemaal (alleen mannen) naar de kapper om zich een Kim Jong Oen kapsel te laten aanmeten.
Waarschijnlijk eindig ik in de bak wegens het niet hebben hebben van haar.
*snik*

necrosis | 09-01-16 | 16:09

Ik zie het probleem niet op sterke eisen op het fysiek van de piloot. Jammer voor die kerels die er niet in passen of mogen, maar de wereld is nu eenmaal niet eerlijk.

TegenBeterWetenIn | 09-01-16 | 16:09

Die F in JSF, stond toch voor Fyra, niet?
PureYak | 09-01-16 | 15:30

Bijna goed. Joint Strike Fail is een betere benaming..

loze stijl | 09-01-16 | 16:09

Het gaat los in Keulen..

Conan de Rabarber | 09-01-16 | 16:08

@necrosis | 09-01-16 | 15:52
Dat je nu Dijksma moet noemen... Wanneer onze luchtmacht dan zou moeten optreden is ze er niet omdat ze moet schijten.
twitter.com/JosHeymans/status/6850278...

Mark Verheijen | 09-01-16 | 16:07

Gewoon een slecht artikel dus, waarin GS elke plank heeft misgeslagen.

-braadwurst- | 09-01-16 | 16:06

Hoe het ook zij, die hele JSF is en blijft een vliegende baksteen.
Voor heel veel geld.

VanBukkem | 09-01-16 | 16:05

Dus onder de 74kg een verhoogt risico en onder de 61kg verboden. Ik mag dan geen fan zijn van de vliegende Fyra, maar dat zou weinig problemen moeten geven. Voor een man langer dan 1.75 (kort vergeleken met de meeste Nederlanders dus) is 74kg niet al te moeilijk als je een beetje spiermassa hebt (en dat mag je toch van piloten verwachten). Onder de 61kg zal zelfs voor een vrouwelijke pilote nog lastig te halen zijn. Niet echt een groot probleem dus.

potsenmakkert | 09-01-16 | 16:03

@necrosis | 09-01-16 | 15:52
Ik mag haar niet. Zij is politiek correct.

Lewis Lewinsky | 09-01-16 | 16:00

Nou Quid, effe terug naar de mavo om je Engels op te halen...

Optelsommetje | 09-01-16 | 16:00

@jip_86 | 09-01-16 | 15:31
yep, jij begint onze regeringen te doorzien. Nu de massa nog.

La Bailaora | 09-01-16 | 16:00

Nederland gaat wel érg ver met het kopen van Toys for the Boys
die zo graag slechts Amerikaans vliegen
Misschien eens tijd om met deze onzin te stoppen en een normaal, degelijk vliegtuig te kopen
Daadwerkelijk inzetten zit er tenslotte al nauwelijks in [4 inzetbare JSF's is niet serieus participeren] dus je kan er maar beter niet al te veel geld in steken
Dat de Luchtmach jongens [en enkel meisje] slechts Amerikaans willen vliegen is dikke pech voor de vliegers; je hebt het gewoon te doen met wat het vliegtuig wat voor jou wordt aangeschaft
er zijn onder de weinige piloten die wel straks nodi hebben altijd wel genoeg te vinden die zonder morren in een Grippen of ander niet-JSF stappen

Tobi | 09-01-16 | 15:58

Hennis: 'The size of freedom"

piloot47 | 09-01-16 | 15:56

@necrosis | 09-01-16 | 15:44

De block-60 wordt gebruikt door de arabische emiraten. Mijn topo is niet helemaal top, maar volgens mij voldoet dat wel redelijk aan de omschrijving zandbak. Betreffende technische beperkingen lijkt me dat dus geen probleem.

GOEM | 09-01-16 | 15:56

@Nietvoordekat | 09-01-16 | 15:30

De Gripen is een korteafstandsonderschepper specifiek ontworpen voor de defensie van Zweden en voldoet niet aan het takenpakket dat de Nederlandse politiek heeft vastgesteld voor de Nederlandse luchtmacht.
.
Er zijn best alternatieven voor de F35. De Gripen is dat niet, en nooit geweest.

Parel van het Zuiden | 09-01-16 | 15:55

Zoveel miljarden voor de JSF en er zit niet eens een claxon in.. Wat moet je met dat ding?

Dr. Frambozenjam | 09-01-16 | 15:54

@Lewis Lewinsky | 09-01-16 | 15:47
Wat is er mis met Eva Jinek?
Ik verkies haar boven Dijksma en die moestuin-minister.

necrosis | 09-01-16 | 15:52

Op zich doen die Amerikanen dat toch weer goed. Dat toestel restricties opleggen totdat de problemen zijn opgelost, met toevoeging van een deadline.
.
In Nederland zouden de problemen worden weggemoffeld door ambtenaren van MinDef. Er eerst diverse piloten zwaar gewond raken of omkomen. En als die invalide piloten of hun nabestaanden de vermetele moed tonen om genoegdoening te zoeken zou datzelfde MinDef de bewijzen eerst dertig jaar proberen te verdonkermanen, de slachtoffers beschimpen, zwartmaken, en hun verdere leven onleefbaar maken. Om als klapper op de vuurpijl wanneer de rechter MinDef sommeert genoegdoening alsnog plaats te laten vinden die sommaties naast zich neerleggen.
.
Wanneer de F35 dus in dienst treedt kunnen de piloten er in ieder geval op vertrouwen dat de schietstoel werkt. Niet onbelangrijk want aangezien onze politiek ism EU en andere lidstaten actief aanstuurt op oorlog binnen eigen grenzen en daarbuiten zullen die schietstoelen hoogstwaarschijnlijk nodig zijn.

Parel van het Zuiden | 09-01-16 | 15:52

Volgens mij had zelfs Nederland zelf, met eigen mensen en kennis, een goedkoper en beter vliegtuig kunnen bouwen.

je suis bier | 09-01-16 | 15:51

@deluiegriek | 09-01-16 | 15:44 ,

Dit maakt GS zo'n betrouwbaar medium, als een de redactieleden een canard publiceert zijn de reaguurders er als de kippen bij. (en bij kwit moeten we natuurlijk altijd wat meer opletten)

rode peper | 09-01-16 | 15:51

74 Kilo geenstijl. Wie faalt hier nu in bronnen checken?

Cactus Kid | 09-01-16 | 15:51

@Lewis Lewinsky | 09-01-16 | 15:47
Ok, doen zou ik zeggen.

Mark Verheijen | 09-01-16 | 15:50

Die vluchtelingen zien er vaak redelijk magertjes uit, dus we hoeven niet bang te zijn dat we de komende jaren mensen te kort komen.

je suis bier | 09-01-16 | 15:50

Voor mijn ejaculatie systeem heb je een derde been nodig en minstens 100 kg wegen.

ET007 | 09-01-16 | 15:50

Als ik er in twee tegelijk mag vliegen red ik dat op mijn sloffen.

bergsbeklimmer | 09-01-16 | 15:50

Eeuwige gezeik over JSF. Waarschijnlijk te moelijk voor de meesten van jullie maar het echte technische verhaal:

www.youtube.com/watch?v=-HVY6Fdc2CM

Als tegengeluid voor alle russische en europese propaganda.

Cactus Kid | 09-01-16 | 15:50

@PureYak | 09-01-16 | 15:30
nee, de F stond voor Fail (of Falen, dat weet ik niet meer zeker).

Mark_Pugner | 09-01-16 | 15:47

Gezellig. Zien we na Rutte II onze Jeanine Hennis-Plasschaert toch nog eens terug op het Binnenhof.
-
Nou wat je gezellig noemt, het mokkel ziet er nu al niet meer uit. Laat maar zitten in de ballenbak. Wat een gans!

hurenisvoorpaupers | 09-01-16 | 15:47

Echt, hoe kan dit nou zo misgaan. In Zweden bouwen ze hoogtechnologische straaljagerts voor een duppie

Bokito ergo sum | 09-01-16 | 15:47

@Mark Verheijen | 09-01-16 | 15:38
Die zien eruit als Eva Jinek :)

Lewis Lewinsky | 09-01-16 | 15:47

Dan maar naast Syrische advocaten ook maar Noord-Koreaanse piloten verwelkomen. Ze komen in vrede.

Gauss | 09-01-16 | 15:46

JSF, Noord-Zuid-lijn, Fyra, Betuwelijn.... hoe meer geld en hoe meer prestige, hoe lager de intelligentie.

Donkersloot | 09-01-16 | 15:46

Dus. De zichzelf sjoernalist noemende Joost B. zegt eerst dat je om JSF te vliegen lichter moet zijn dan 61 kilo en daarna beweert hij dat je om JSF te vliegen zwaarder moet zijn dan 74 kilo.
Zoek een andere baan, Joost. Je bent te licht bevonden.

Lewis Lewinsky | 09-01-16 | 15:46

Er klopt geen zak van dit verplicht geschreven click-bait berichtje.
Overigens waren we veel beter af geweest wanneer we een Europees product tegen Europrijs hadden gekozen. Eurofighter is direct beschikbaar en kost veel minder. Dan hadden we mooi samen kunnen werken met Duitsland, België en UK. Rafale of Grippen had ook goed gekund.

DreHa | 09-01-16 | 15:45

@GOEM | 09-01-16 | 15:37
Persoonlijk denk ik meer aan een 'upgrade' van de B-52, lijkt me een stuk zinvoller tijdens missies in een zandbak....

necrosis | 09-01-16 | 15:44

Joost Blokzijl is een idioot die naar een cursus engels moet. En GS moet ophouden met copypasten, want artikel klopt niet.
.
Uit het artikel:
"The Pentagon is working with Martin Baker and aircraft maker Lockheed Martin on three fixes to the ejection seat problem: designing a lighter helmet to reduce pressure on the pilot’s neck; installing a switch for lightweight pilots that will delay deployment of the main parachute; and mounting a “head support panel” between the parachute risers that will protect the pilot’s head from moving backwards during parachute opening."
.
Uit een ander artikel: www.defensenews.com/story/defense-news...
.
"“We have done the risk analysis on the test points that we have had on the ejection seat, and what we have found is the only area where we have a problem today is with the lightweight pilot below 136 pounds,”"
.
Dus als je minder dan 136 pounds weegt (61 kg) heb je een hoger risico.

deluiegriek | 09-01-16 | 15:44

Joost mag het (niet) weten

jan huppeldepup | 09-01-16 | 15:44

Nieuwe carrièrekans voor Wesley S.?

Eduardo- | 09-01-16 | 15:44

Nieuwe carrière voor Wesley Sneijder!

Der Klassenfeind | 09-01-16 | 15:44

Eerst even checken voor posten: het is juist zo dat piloten LICHTER dan 61 kg niet mogen vliegen (en voor piloten lichter dan 74 kg is er een verhoogd risico op letsel). Zie www.defensenews.com/story/defense/2016...

mrv | 09-01-16 | 15:43

Oei oei, dat wordt een zwaar beoordelingsgesprek.

Ars Vivendi | 09-01-16 | 15:42

www.youtube.com/watch?v=0Udzfdl2xuw Als een (grofpratende) wasbeer al een ruimteschip kan besturen dan is het vliegen van een JSF natuurlijk een koud kunstje (mits er natuurlijk niet weer een pilot restriction bijkomt).

Zwarte Kip II | 09-01-16 | 15:42

@nicias | 09-01-16 | 15:34 ,

goed dat iemand de bronnen nog wel leest ;)

rode peper | 09-01-16 | 15:39

ik zou zeggen; cockpit eruit en er een drone van maken.

Risingson | 09-01-16 | 15:39

De vraag naar lilliputters gaat dus ook weer toenemen.

Conan de Rabarber | 09-01-16 | 15:38

@Lewis Lewinsky | 09-01-16 | 15:34
Hoe zien Oekraïense balletdanseressen van meer dan 74 kilo er eigenlijk uit?

Mark Verheijen | 09-01-16 | 15:38

@Nietvoordekat | 09-01-16 | 15:30
De toenmalige Nederlandse regering dacht waarschijnlijk heel wat banen in de wacht te slepen vanwege de 'tegenorders' voor de bouw van dat onding.
Aan de Saab viel niets te verdienen, die lag al op de plank.
Ik snap nog steeds niet waarom Nederland miljarden taxpoet in een vliegtuig stopt op basis van een paar tekeningen.
Maar ik ben dan ook geen minister.
Voorstel: Hennis op de weegschaal!
*gnehehe*

necrosis | 09-01-16 | 15:38

We moeten er gewoon een paar block60 f16's bij hebben. Die kunnen binnen afzienbare tijd geleverd worden. Geen idee hoe lang het nog gaat duren voordat die f35 eindelijk inzetbaar is, maar de f16-mlu wordt er ook niet jonger op. Er is uiteindelijk niks mis mee, om verschillende toestellen te hebben.

GOEM | 09-01-16 | 15:37

@ rrav4 | 09-01-16 | 15:35
Hoezo slecht? Er wordt zoveel bullshit gepost over de F-35 dat dit bericht niet eens vreemd is. Journalisten en defensie gerelateerde zaken gaan gewoon niet samen.

Bubske | 09-01-16 | 15:37

En Oekraïense balletdanseressen zullen we ook niet krijgen bij een "NEE" op 6 april.

Mark Verheijen | 09-01-16 | 15:36

Als ik Geenstijl was zou ik dit topic jorissen. Scribent heeft de artikelen omtrent dit probleem duidelijk niet gelezen. Het verhoogde risico is juist van toepassing op de lichtere piloten. Ronduit genant dit..

Parel van het Zuiden | 09-01-16 | 15:36

@rode peper | 09-01-16 | 15:33 ,

ofwel volgens de laatste groeicurve de p10, dus de kleinste 10% van NL maar die moeten dan dus een QI van 20 hebben en dat is eigenlijk behoorlijk mager, die moeten niet in vijandelijke handen vallen want die hebben geen grammetje spier of vet

rode peper | 09-01-16 | 15:36

Mooi, dan kan defensie ook op voedsel bezuinigen.

modderator | 09-01-16 | 15:35

Die tweet klopt niet, hij geeft het zelf in de reactie al toe. Het is juist andersom, staat in het bronbericht: personen onder de 61 kg mogen niet vliegen, onder de 74 kg is er verhoogd gevaar.

Wel slecht dat een journalist zo'n grote fout maakt..

rrav4 | 09-01-16 | 15:35

Waarschijnlijk stond er in de aanbesteding voor dit ding ook nergens dat ie moest vliegen.

Mark Verheijen | 09-01-16 | 15:35

ja wat dacht je dan, dat de VS wapens hun goede materiaal verkoopt? Alleen hun afdankertjes gaan de (europese) markt op.

--sql error-- | 09-01-16 | 15:34

Testing of the seat, built by UK company Martin-Baker, last August showed an “elevated” risk of injury for F-35 pilots weighing under 165 pounds, and an “unacceptable” risk for those under 136 pounds, according to the Air Force.

Handsomeboy | 09-01-16 | 15:34

als je het artikel leest wat jullie linken:
www.defensenews.com/story/defense/2016...

staat er duidelijk:
showed an “elevated” risk of injury for F-35 pilots weighing under 165 pounds, and an “unacceptable” risk for those under 136 pounds, according to the Air Force.

Het gaat dus juist om een verhoogd risico voor lichte piloten, niet zwaardere....

nicias | 09-01-16 | 15:34

Dat zijn dus magere mannen kleiner dan 1.74m (Quetelet-index moet tussen 20-25 zijn voor gezond normaal gewicht, m/l^2 >=20 en <=25), mannen met een beetje spiermassa moeten dan al richting de 1.60m

rode peper | 09-01-16 | 15:33

Maakt weinig uit waar je die bom mee uit de lucht mietert want alsof nederland ooit een dogfight zou riskeren.

RealGlass | 09-01-16 | 15:32

Ongelooflijk hoe diep deze regering in de aars van die Amerikanen zit. Om te huilen.

GroeneGlasbak | 09-01-16 | 15:32

Houdt het gefaal met dit project ooit op? Ik durf te wedden dat er op dit moment geen enkele piloot van gevechtsvliegtuigen in ons land is die minder dan 61kg weegt.

DeZitzak | 09-01-16 | 15:32

*kijkt op weegschaal en huilen doet*

necrosis | 09-01-16 | 15:32

Gelukkig zijn de hoogopgeleide Syrische piloten die ons land binnenkomen nogal klein van stuk. Dus wat is het probleem?

Jeff Hawke | 09-01-16 | 15:32

Die F in JSF, stond toch voor Fyra, niet?

PureYak | 09-01-16 | 15:30

De Saab Gripen ( nl.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS39_Grip... ) kostte, als ik me niet vergis, een fractie van wat de JSF kost, doet het prima voor waar we het ding voor nodig hebben, en is al een stuk beter uitontwikkeld. En: het is een Europees product. Waarom is het deze vliegende Fyra geworden? Het zou toch niet zijn omdat onze leiders politieke overwegingen zwaarder hebben doen wegen?

Nietvoordekat | 09-01-16 | 15:30

Goed nieuws voor Sneeuwittje, hebben haar 7 inwoners allemaal een job.

jan huppeldepup | 09-01-16 | 15:30

Dat die lutsers nog steeds met dat faalding bezig zijn. Allang achterhaald dat pokkeding. Gewoon vliegende schietschijven niks meer.

Vageling | 09-01-16 | 15:27

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken