Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GSTV: Jan Roos peilt woede politici over in werking treden van associatieverdrag

Een deel van het associatieverdrag met de Oekraïne is per 1 januari 2016 al in werking gesteld. Dat is raar. Want het referendum over dat associatieverdrag is pas 6 april 2016. Omdat politici tijdens de kerstdagen een week langer reces hebben dan leerlingen kerstvakantie, kon Jan Roos ze niet op het Binnenhof aan hun stropdas (m/v) trekken. Dan maar kijken welke politici bereid waren om in hun vrije tijd de simpele vraag van Jan Roos te beantwoorden: hoe kan het dat het associatieverdrag al deels in werking is getreden, terwijl het Nederlandse volk nog het recht heeft haar stem daarover te laten horen? Joram van Klamervragen (VNL), Kees Verhoeven (D66) en Harry van Bommel (SP), bedankt dat jullie wel tijd vrij wilden maken om je zorgen te maken over het complete gebrek aan respect waarmee dit kabinet met democratie om gaat.

Reaguursels

Inloggen

Nepreferendum, is dat het woord van 2016?

mans6640 | 06-01-16 | 13:28

De zinloosheid van dit referendumpje over niets was de meesten al vanaf het begin duidelijk. Hoezo zou men woedend zijn?

DreHa | 06-01-16 | 10:05

dat het verdrag op 1 januari al in werking zou treden was al bekend voordat Geenpeil begon met handtekeningetjes verzamelen. Dat een eventueel referendum niet voor 1 januari mogelijk zou zijn ook. Weggegooid geld dit referendum, waar (zelfs volgens Jan Roos zelf, heeft hij toegegeven) dit gewoon sowieso geen goed onderwerp voor is.

MacGyver | 06-01-16 | 09:00

Stil maar, mensen.....binnenkort vliegt Engeland uit de EU, en wordt Polen erachteraan geschopt.
Griekenland taait af en wij krijgen stinkende bonje met La Merkel.
Europa is al uit elkaar aan het donderen.

mallekater | 06-01-16 | 08:59

Deze regering heeft nog nooit naar de bevolking geluisterd.
Ik hoop oprecht dat ze daarop worden afgerekend, in 2017.

mallekater | 06-01-16 | 08:57

@neetegenpvda | 06-01-16 | 06:51
Ja! Wat Parel zegt; de economie stil leggen. Dan beseffen ze in Den Haag tenminste over wiens rug en op wiens kosten ze nu eigenlijk het land naar de verdoemenis aan het helpen zijn. De gebeurtenissen in Duitsland zijn wat mij betreft de druppel; ondanks alle waarschuwingen laten ze hier gewoon de burgers gevaar lopen en ze in hun vrijheid beperken. Ze kunnen niet zeggen dat ze het niet geweten hebben, want ik heb ze persoonlijk gewaarschuwd.

Maria.1 | 06-01-16 | 07:06

laten we het zien, dames en heren nederlanders;
dit land is volledig naar de kloten en de machthebbers dienen het land in no-time de ene doodsteek na de andere toe.
we hebben allemaal een stabiel leven, maar wordt het niet tijd, nu dit in al zijn heftigheid bedreigd wordt, om 'de bastille te bestormen'?

neetegenpvda | 06-01-16 | 06:51

Mooie woorden. Een partij, bijvoorbeeld d66 of de vvd, zal in zijn verkiezingsprogramma zaken opnemen om stemmen te trekken, een verkooppraatje voor de stemmer. Die twee partijen zijn van elkaar afhankelijk. Maar zodra de verkiezingen voorbij zijn, volgt de formatie en daarna komt snel de ware aard van die partij naar boven, dan worden zaken in het geven en nemen spelletje duidelijk. De kiezer die de mooie verhalen heeft gelooft voelt zich dan genaaid en terecht en zit er jaren aan vast tot het kabinet valt of verloopt. Hoe een partij werkelijk is kan je zien aan gedragingen in heden en verleden, dus kijk daarna ipv praatjes te geloven. Politici zijn net mensen en heel goed in het verdoezelen van hun ware aard, zeker als er een afhankelijkheid is van een kiezer. Geloof dus die partij programma's niet, die staan vol met versluierde leugens. Kijk naar het gedrag en de omgevings-factoren van die partij.

Ongeblustekalk | 06-01-16 | 06:27

Laat die van Klaveren een haatbaard groeien?
Of is het de belichting die de snor weg filtert?

McMarx | 06-01-16 | 05:20

“Our great democracies still tend to think that a stupid man is more likely to be honest than a clever man, and our politicians take advantage of this prejudice by pretending to be even more stupid than nature made them.”
― Bertrand Russell, New Hopes for a Changing World

guurderdanguur | 06-01-16 | 02:34

Den Haag vertegenwoordigt het volk niet meer. Er is geen kloof maar een waterscheiding.

ben kokhals | 06-01-16 | 02:20

Ach nadat de regering ons de shit in het gezicht gooit, gaan we een week vloeken op deze site en dan lopen we weer allemaal verder. Kijk maar naar de gebeurtenissen in het verleden.

Hetisniks | 06-01-16 | 02:16

We gaan het zien wat er in april gaat gebeuren.
Wel gewoon gaan stemmen of je nu voor of tegen bent gewoon gaan.
Er is nog een veel te groot gedeelte slapend Nederland die bij een nee misschien wakker wordt als de regering het verneukt.
Kan alleen bij een volgende stembus gang beter uitpakken.
Wat mij betreft mag die hele EU in de fik vliegen met Ratte en z'n vriendjes erbij.

mag ik ook nog ff | 06-01-16 | 02:08

joram heeft mijn stem

Tokoloshe | 06-01-16 | 02:04

Als ik in een masochistische bui ben ga ik stemmen.
Als het volk kiest voor Nee, het referendum is niet bindend maar adviserend, en was het wel bindend dan gaat het met een omweg over enige tijd toch door.

Hetisniks | 06-01-16 | 01:57

Het is gewoon 1 corrupte zooi ruggenkrabbende verkrachtingstunnelfaciliterende volksverneukers bij elkaar die werkelijk niets, maar dan ook echt niets, goed wil doen voor ons belasting-op-belasting betalende autochtone Hollandsche menschen. Wij moeten gewoon gauw dood en plaats maken voor de islam-infanteristen.

WitteGrunneger | 06-01-16 | 00:32

Of Zelfstandig Zonder Poen?

WitteGrunneger | 06-01-16 | 00:27

@Lewis: ZZP'er is dat Zuiplap Zonder Principes?

WitteGrunneger | 06-01-16 | 00:26

@ Parel van het Zuiden
Je zegt zeer interessante dingen. Ik ga er over nadenken. Weet niet precies wat ik als eenvoudig ZZP'er kan betekenen, maar hé, waar een wil is, is een weg.

Lewis | 05-01-16 | 23:40

Wierd Duk bij Jinek. De Mannen stonden erbij terwijl vrouwen verkracht werden. Dit is een pijnlijke uitzending voor Policor Nederland. Wat hebben mensen zoals Samson, Pechtold, Merkel toch aangericht. Ze zijn zo schuldig.

Mark_D_NL | 05-01-16 | 23:24

@rekennietmachine | 05-01-16 | 22:35

Excuus. u houdt een uitvoeriger antwoord van me te goed op een vervolgdraad. Ik heb net de tandjes gepoetst en sta naast m'n bed. Morgen weer vroeg dag. Ff kort.
.
Ik mijd het Russen argument doorgaans. U heeft daar zeker een punt, maar ik vind dat je bij dit soort gelegenheden eerst naar interne overwegingen moet kijken.
.
En wat iemand een foute bepaling vindt mag hij of zij zelf weten. Zoals gezegd, ik vind Ukraine niet waardig en zelfs risicovol om wat voor een militaire afspraak dan ook mee aan te gaan.
.
Niet associeren is trouwens niet hetzelfde als jezelf isoleren. Er kan rustig gepraat en geregeld worden via reguliere diplomatieke kanalen. Die zijn daar tenslotte voor.
.
Versoepelde visaprocedures hoeven inderdaad geen tsunami te betekenen, maar betekenen in de regel wel degelijk meer grensoverstijgende criminaliteit. Zeker wanneer er corrupte ambtenarenapparaten bij betrokken raken. Mensenhandel, smokkel, roofexpedities, etc. Zo zijn de voorbeelden van Roemeense rooftoeristen legio geweest.

Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 22:52

Bruine Beer | 05-01-16 | 22:16
Ik zeg niet dat het over de inhoud moet gaan, ik zeg enkel dat de inhoud niet schadelijk is. Je moet juist verder kijken dan de inhoud. Dat Poetin er over stuitert moet je namelijk wél zorgen baren.

rekennietmachine | 05-01-16 | 22:44

Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 22:06
De militaire bepalingen gaan enkel over militair-technische samenwerking en overleg. Van het wederzijds steunen met materieel of mankracht is geen sprake in het verdrag, dus die foute bepalingen staan er niet in.
.
De EU heeft een proefballonnetje opgelaten met het laten vestigen van Roemenen in de EU zonder werkvergunning. Wat bleek, Nederland is niet overspoeld met Roemenen. Dat de barbaren uit het oosten zich massaal hier naartoe komen is onzin. Daarnaast heeft het versoepelen van visumaanvragen wel economische voordelen.
.
Dat de EU interne strubbelingen heeft, onderken ik. Maar dat is geen reden om je compleet af te sluiten van de buitenwereld. Banden met buurlanden moeten altijd onderhouden worden, JUIST in tijden van crisis.
.
Waarom het verdrag er wel zou moeten komen? Laten we wel wezen, in de wereld van afspraken en verdragen stelt dit niks voor. De enige reden waarom het nu belangrijk wordt gemaakt, is omdat het referendabel is. Er staat nauwelijks iets boeiends in, de enige reden waarom het goedgekeurd zou moeten worden, is omdat het minime economische voordelen oplevert en geen inhoudelijke nadelen. Het enige nadeel komt van buiten, en dat is inderdaad het chagrijn van de Russen.
.
Het enige punt is: hoe belangrijk zijn de Russen voor ons? Pakweg 3 jaar geleden waren ze dat nauwelijks. Maar met de strijd in Syrië, waar ze een dikke vinger in de pap hebben door hun goede relatie met Assad, is hun goodwill opeens belangrijk geworden. De relatie met de Russen is, op dit moment, belangrijker dan het verdrag.
.
DAAROM ben ik tegen, inderdaad tegen en niet voor. Op inhoud valt er niks af te keuren, daar ben ik mild positief over. De relatie met een buurland van de EU is ook belangrijk, juist als het land in kwestie instabiel is. Je kan je geen instabiel land aan je buitengrens veroorloven, daarom samenwerking. Maar de relatie met Rusland mag op dit moment niet kapot, althans, niet verder kapot. Niet afkeuren op inhoud, wel omdat Rusland.

rekennietmachine | 05-01-16 | 22:35

@Maria.1 | 05-01-16 | 22:17
IK stuur mijn illegale Thaise au pair? Dat is dan 5. Ik laat Oma wel een dagje oppassen.

Mark_D_NL | 05-01-16 | 22:34

Waarschijnlijk haalt de overheid hier het zelfde trucje uit als bij het de EU grondwet als men tegen stemt.

Dan gaan alle belangrijke zaken en waarom de meeste mensen tegen stemmen gewoon door (sterker nog, ik gok dat juist die dingen nu al zijn ingevoerd).

Vervolgens roepen ze of “We hebben gekeken wat mensen niet wilde en die eruit gehaald” (Alleen hebben ze daar niet gekeken, en halen ze dus juist de basale dingen eruit waarom niet niet tegen stemde.). Of de nieuwe variant daarvan is dat ze dus in werking laten want nu al van kracht is (wat dat konden we niet meer terug draaien) want dan dus weer juist die essentiële zaken zijn.

En dan raar vinden dat steeds meer mensen de overheid niet meer als “wij” zien maar als hun... en niet alleen als hun, maar als vijandige hun.

DerUnterMensch | 05-01-16 | 22:32

@lupuslupus Wilders verliet ook zijn voormalige club. Had trouwens ook niet genoeg voorkeursstemmen. VVD was niet rechts genoeg. En hij had gelijk. Jammer dat hij vervolgens zelf links werd. VNL is een realistische club. VNL heeft zelfde kritiek op grote problemen als pvv maar zonder al die woonwagenretoriek van de pvv. Van Klaveren heeft prima verhaal.

marco2304 | 05-01-16 | 22:31

Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 22:11
-
Met dit soort betogen krijg jij binnen de kortste keren heul veul mensen op de been. Count me in!
-
Ennuh redactie, kan Parel niet een vaste rubriek krijgen, wat een prachtige schrijfsels, chapeau!

herrieschepper | 05-01-16 | 22:23

@Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 22:11
Als jij nou zorgt dat mevrouw van het Zuiden mee doet, dan gooi ik een balletje op bij meneer Maria.1. Dan zijn we al met z'n vieren ;)

Maria.1 | 05-01-16 | 22:17

rekennietmachine | 05-01-16 | 21:26

Je hebt gelijk dat het over de inhoud moet gaan. En die is niet schokkend; samenwerking op economisch gebied, enige ondersteuning bij militaire zaken, wegnemen van handelsbarrières. Op lange termijn mogelijk associatie.

Dat Putin hierover stuitert, interesseert me niet. Ukraine is niet zijn land, en het geblaat over invloedssferen is precies dat: geblaat. Rusland is niet het land dat beslist met wie zijn buren zaken doet. Zou zoiets zijn als Duitsland die Nederland vertelt niet samen te mogen werken met Engeland.

Maar dat is toch niet het hele verhaal. Dit verdrag in laten gaan ondanks dat het nog niet is geratificeerd, is een directe aanval op de democratie. Dat alleen al zou grond moeten zijn mensen als Timmermans te arresteren en berechten. Los van de inhoud van het verdrag. Nu ben ik het eens met het verdrag, morgen doen ze dit met een verdrag dat ik niet zie zitten. Dan hoop ik óók protesten te horen.

Dus, mogen we boos zijn over het schenden van onze rechten?

Bruine Beer | 05-01-16 | 22:16

@Maria.1 | 05-01-16 | 21:41

Ik wil u best een voorstel doen. Ik heb echter niet de illusie dat Nederland in beweging komt omdat @Parel van het Zuiden even een datum prikt.
.
Dat wordt dan met z'n tweeen. Ik denk niet dat mevrouw van het Zuiden akkoord gaat met zo'n propositie ;-)

Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 22:11

@rekennietmachine | 05-01-16 | 21:52

Een bepaling met de verkeerde militaire afspraak is al voldoende om bergen ellende over ons af te roepen.
Ik wil trouwens geen enkele militaire afspraak met Ukraine maken. Ik wil afstand tussen ons en landen die in een defacto staat van oorlog verkeren. Het wordt mij nu gevraagd, dit is mijn antwoord.
.
Ik heb overigens niets over visumvrij reizen geschreven. Daarbij wil ik graag dat visumaanvragen zo moeilijk mogelijk gemaakt worden in termen van criteria. Dat land is immers niet eens in staat haar soevereiniteit te waarborgen en ook maar mondjes maat in staat wet-, orde, en regels te handhaven. Op afstand houden dus.
Het wordt mij nu gevraagd, dit mijn antwoord.
.
Overkoepelend bezwaar tegen zo'n verdrag is simpelweg dat de EU meer dan genoeg problemen heeft die mijn inziens prioriteit en focus verdienen. Elke cent, elke resource, elke minuut die in Ukraine gestopt wordt gaat ten koste van die prioriteit en focus.
.
Maar vertelt u eens? Waarom zou ik zo'n verdrag WEL willen? Ik heb daar nog heel weinig over gehoord van voorstanders. Die zijn over het algemeen druk met doodzwijgen van het onderwerp, of vertellen wat er zoal mis zou zijn met de tegenargumenten. Waarom zou een Nederlandse burger zo'n verdrag moeten willen?
.
Gaarne. Even een antwoord waarin u een keer mijn hele verhaal weerlegt en een coherent betoog VOOR het verdrag. Ik neem volgens mij de moeite om u redelijk volledig te antwoorden. U mag mij hetzelfde fatsoen wederkeren.
.
Ik ben erg benieuwd.

Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 22:06

-weggejorist-

Polska | 05-01-16 | 22:06

Maar kom terug om te stemmen.
m29 | 05-01-16 | 21:36
.
Dat is mooi! We hebben elke stem hard nodig.

Lupuslupus | 05-01-16 | 22:00

Kale vriend doet het heel goed. Op verschillende terreinen. Zou lijsttrekker moeten zijn.
marco2304 | 05-01-16 | 21:45
.
Uw (!) kale vriend is een wegloper. Een in.de.rug.steker. En met dat VNL wordt het helemaal niets. Gelukkig maar.

Lupuslupus | 05-01-16 | 21:58

Lupuslupus | 05-01-16 | 21:32
Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 21:41
Welgeteld twee van de 500+ artikelen gaan over militair overleg, danwel gezamenlijk crisisbeheer. Dat stelt mij inderdaad behoorlijk gerust.
Voorts wordt er niet gesproken over het invoeren van visumvrij reizen. Enkel over het gemakkelijker maken om een visum aan te vragen, volgens de visacode uit 2010.
.
Angst voor die twee dingen is dus behoorlijk overtrokken.

rekennietmachine | 05-01-16 | 21:52

@lupuslupus Vrij lege reactie. En niet echt christelijk. Van Klaveren heeft een inhoudelijk goed statement. Iemand beoordelen op een baard is het verraden van de baard (lol) Karel martel had ook en baard. Kale vriend doet het heel goed. Op verschillende terreinen. Zou lijsttrekker moeten zijn.

marco2304 | 05-01-16 | 21:45

@rekennietmachine | 05-01-16 | 21:26

Oh, maar we zijn nog niet bij die inhoud aangeland. Toch is de vertrouwensvraag zeer relevant in een democratie. Een regering moet vertrouwen opbouwen wil ze per mandaat kunnen regeren. Als ze dat niet doet, komt hun mandaat en de inhoud onder het vergrootglas.
.
Een aantal interessante zaken uit het verdrag.
.
Er staan nogal wat militaire bepalingen in dat "handelsverdrag". Willen wij dat wel?
.
Ukrainers verkrijgen nogal wat rechten in de EU die tot voor kort toch echt voorbehouden waren aan ingezetenen van EU-lidstaten. Willen wij dat wel?
.
De EU gaat diverse financiele commitments aan. Gezien de staat der dingen met diverse zuidelijke lidstaten. Laat ik de afnemende draagkracht van de sterkere landen maar niet noemen. Willen wij dat wel?
.
De EU belooft voorts inspanningen op diverse terreinen te leveren (oa corruptiebestrijding) terwijl er grote problemen binnen de EU ongeadresseerd blijven. Willen wij dat wel?
.
Een burger is zo dom als hij zelf wenst te blijven. Kijk het verdrag in. Lees wat er staat. Pas dan kunt u oordelen of er een hetze gevoerd wordt of niet. Zomaar in het wilde weg oordelen. Dat is pas bekrompen.
.
Oh. Wat is het nou, jochie? Een handelsverdrag of een samenwerkingsverdrag? Scope van beide soorten verdragen verschilt doorgaans nogal. Wilt u daar geen duidelijkheid over?

Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 21:41

@Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 21:23
Ik doe mee! Voorstel wanneer?

Maria.1 | 05-01-16 | 21:41

@ lupuslupus, grote kans dat je gelijk hebt,in Nederland duurt het wat langer,gelukkig woon ik nu in Hongarije.Maar kom terug om te stemmen.

m29 | 05-01-16 | 21:36

Mode Centrum (UFO) in Almere en Koppelpoort in Amersfoort.

Charlie36 | 05-01-16 | 21:32

Een samenwerkingsverdrag gaat toevallig over, tja, samenwerking. Daartegen een hetze voeren omdat de EU er mee te maken heeft, vind ik, wederom, bekrompen.
rekennietmachine | 05-01-16 | 21:26
.
U begrijpt er geen hol van. Een van de onderdelen - en wel de meest gevaarlijke - van het verdrag met Oekraïne is MILITAIRE samenwerking! Tegen Rusland uiteraard. Oekraïne sluist ons op die manier een wereldoorlog in. Begrijpt u dat??!! Of nog steeds niet??

Lupuslupus | 05-01-16 | 21:32

@Klompmans | 05-01-16 | 21:18

Er zijn 400.000 mensen die getekend hebben. De campagne moet nog starten. Ondertussen dendert de negatieve berichtgeving over de EU door. Momentum is mogelijk. I beg to differ.
.
Als iedereen zijn steentje bijdraagt, hoe klein ook, kan het. Het is eerder gedaan in de geschiedenis, het kan altijd weer.
.
Een vrijheidsstreven begint niet zelden bij enkelen. Wees een van die enkelen!

Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 21:28

Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 21:09
Allereerst is het geen 'ingrijpende verandering', zo'n gedrocht als TTIP is het verdrag namelijk niet.

Ten tweede, verdragen stem je weg om de inhoud, niet omdat de houding van het kabinet je niet bevalt.

Over de inhoud valt dan ook weinig te zeggen, omdat die niet erg schokkend is. Een samenwerkingsverdrag gaat toevallig over, tja, samenwerking. Daartegen een hetze voeren omdat de EU er mee te maken heeft, vind ik, wederom, bekrompen.

rekennietmachine | 05-01-16 | 21:26

Let maar op, ondanks alle sabotage zal een voldoende aantal mensen nee zeggen tegen het verdrag. Daarna volgt de grootste middelvinger ooit van Rutte richting de Nederlandse burgers. Mark zorgt er wel voor dat zijn baantje in Brussel niet op de tocht komt te staan. Het is een kansloze onderneming. Wat rest is emigreren.

Murk Ratte | 05-01-16 | 21:24

@Lewis | 05-01-16 | 20:57

Als ik het voor het zeggen had.
.
Staken. (Lucht)havens plat, spoorwegen plat, Europese distributiecentra (staan er heel veel in NL) plat. Transport stil. Een week lang de Europese supply chain stilleggen. Vergist u niet over de omvang van de goederenstromen door NL, die doet er toe.
.
Aangevuld door een menselijk cordon sanitaire rond het Binnenhof. Op te stellen terwijl TK-leden inpandig zijn. Ze komen er die week niet meer uit. Alleen water en brood er in. In die tijd staat het ze vrij om herstelvoorstellen te doen en aan te nemen, onder het oog van de natie.
.
De stilvallende accijns-, en BTW stromen zullen zowel de NL overheid, als Brussel enorm veel pijn doen. De stilvallende goederenstromen zullen productie in oa Duitsland in gevaar brengen, zo niet tot stilstand brengen.
.
Ik schat dat Den Haag en Brussel binnen drie dagen al door de knieen gaan. Deze geldverslaafde overheden kunnen dat niet hebben. Of Duitsland, het Duitse bedrijfsleven gaat op de achterste poten staan. Of ze zullen de staking geweldadig proberen te beeindigen. Weten we dat ook weer. Het ware gezicht getoond.
.
Dat gaat ons zelf op de korte termijn overigens ook flink pijn doen, maar het zal veel meer (immateriele) pijn voorkomen. Moeten we als investering in de toekomst zien.
.
Wellicht inspireert het zelfs onze buurtvolken. Ik heb de indruk dat die het allemaal ook aardig zat aan het worden zijn.
.
Maar goed, ik heb het niet voor het zeggen...

Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 21:23

m29 | 05-01-16 | 21:16
.
Er komt helemaal geen revolutie omdat zelfs een totaal vredige demonstratie zoals van Pegida de laatste keer in ons land 100 demonstranten telde. Honderd!
.
Dus de overheid kan rustig haar gang blijven gaan met ons uit te verkopen aan de EUSSR. En op een bepaald moment is de slavernij in Nederland dan een feit.

Lupuslupus | 05-01-16 | 21:21

VNL spreekt mij meer en meer aan. Zeker Van Klaveren. Rustige pik, afgestudeerd maar wel met beide beentjes op de grond.

Pomster | 05-01-16 | 21:19

Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 21:09
Uiteraard helemaal mee eens. Maar die paar duizend stemmen van onze reageerders zal heus niet genoeg worden om de drempel te halen.
Mijn voorspelling: oude "democratie" wint van echte democratie.

Klompmans | 05-01-16 | 21:18

@Ikhebeenvraag | 05-01-16 | 20:57
Ooit, twintig jaar geleden, kon ik mij bij de VVD eventueel in hun ideologie vinden..
Nu staat het voor mij vooral voor : "Verraders Van de Democratie".
Verkocht en weggegeven, leden die alleen maar bestuurlijke baantjesjagers zijn en corruptie in alle lagen.
Er zullen best wel goede VVD'ers zijn, dat kan.
Maar die hangen we dan wel apart op...

Wijze uit het Oosten | 05-01-16 | 21:17

Wat alle politici lijken te vergeten ,zelfs de ex geschiedenis studenten,dat iedere gewelddadige revolutie begonnen is met een vriendelijk haast onderdanig verzoek van de bevolking.

m29 | 05-01-16 | 21:16

Maar Nederland is toch een democratie? En veel beter dan andere systemen zoals bijvoorbeeld in Rusland en Polen.
Oh, wacht, Polen is ook een democratie.

Klompmans | 05-01-16 | 21:15

de EU is een op antidemocratisch gedrocht dat alleen maar op zoek is naar meer macht over de lidstaten.

al in 2008 schreef een econoom van AIG de volgende profetische doelstellingen voor de EU:
What Europe Wants
•
To use global issues as excuses to extend its power:
--- environmental issues: increase control over member countries;advance idea of global governance
--- terrorism: use excuse for greater control over police and judicialissues; increase extent of surveillance
-- global financial crisis: kill two birds (free market; Anglo-Saxoneconomies) with one stone (Europe-wide regulator; attempts atglobal financial governance)
--- EMU: create a crisis to force introduction of “Europeaneconomic government”

de EU voert een doelbewuste maar onderhuidse oorlog tegen de eigen bevolking. de EU moet worden gestopt voordat de ellende echt uitbreekt. het referendum is een op de macroschaal wellicht kleine stap, maar wel noodzakelijk omdat het een van de weinige vreedzame vormen van protest is die we nog over hebben. Het alternatief.. Parel van het Zuiden, kom er maar in.

Glasgow Argus | 05-01-16 | 21:12

@rekennietmachine | 05-01-16 | 20:33

Wilt u voor uzelf spreken?
.
Daarnaast horen mensen bij dit soort zwaarwegende besluiten geinformeerd te worden. De NPO geeft op dat terrein niet thuis, bewust ook nog. De politiek onderneemt niet eens een poging. Ook niet per ongeluk.
.
Goede plannen zijn altijd uit te leggen. Hoe complex sommige zaken ook zijn. Mensen die de materie echt meester zijn kunnen zoiets ook in lekenmans termen uitleggen.
.
Slechte plannen, iets wat je niet kunt uitleggen hebben sowieso geen plaats in een democratie. Dat is namelijk een teken dat er bijzonder vreemde constructies worden opgezet. Dat je iets gemaakt hebt wat de handen niet op elkaar krijgt. De geveinsde complexiteit is hoogstwaarschijnlijk ook niet per ongeluk. Dat is ruimte creeren om te rommelen.
.
Het hele handelen omtrent dit verdrag ademt ter kwader trouw uit. Wegstemmen dus. Laat ze maar terugkeren met een goed plan, een goed verhaal, een goede uitleg. Dat is vrij normaal hoor, als je ingrijpende veranderingen voorstelt.

Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 21:09

Ik verheug me nu al op het gedraai waarmee politici uit gaan leggen waarom ze deze keer WEER hun reet af hebben geveegd met de uitslag van het referendum.

Veritas Splendor | 05-01-16 | 21:06

Alleen PVV'ers zijn woedend daar zij de democratie hoog in het vaandel hebben staan.

De overig politici, met name Pvvd'66A, hadden het verdrag nog liever vorig jaar nog laten ingaan vanwege de komst van nog meer gratis arbeidskrachten.
Dat is geen verrassing daar zij ten dienste staan van de werkgevers/multinationals.

ProAsfalt | 05-01-16 | 21:00

Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 20:45
"ik wordt"
Erg veel lettertjes zal hij in zijn leven niet gelezen hebben.

spanarchist | 05-01-16 | 21:00

Tijd om de hooivorken uit het vet te halen, zo rond begin April.

Qwrk_II | 05-01-16 | 20:58

@grouverr | 05-01-16 | 20:56
Je bent verzuurd. Sorry kerel. Geen hoop meer voor jouw, jij hebt al opgegeven.

Mark_D_NL | 05-01-16 | 20:58

@ Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 20:54
Word eens concreter als je wilt? Ik zou graag meehelpen aan vreedzame actie, omdat ik geweld nu te vroeg vind (en daar vooral ook gewoon helemaal niet van bén) maar straks wel een burgeroorlog zie aankomen.
Zal pas later reageren, moet nu weg.

Lewis | 05-01-16 | 20:57

Weer een middelvinger die de VVD naar de belastingbetaler opsteekt. Ze staan ondertussen op alle kernpunten rechtbtegenover hun kiezer.
- belastingverhoging in plaats van belastingverlaging
- meer EU in plaats van afbouwen
- meer import van kansloze buitenlanders is plaats van grenzen dicht voor kansloze immigranten
- meer geld naar Griekenland in plaats van geen cent
- meer geld naar ontwikkelingshulp

Het kwalijkst is nog dat ze heel goed weten waar ze mee bezig zijn. Anders zouden ze bij de verkiezingen niet met de juiste uitspraken komen. Ook zouden ze dan hun stemgedrag niet verdoezelen met stoere taal.

Ikhebeenvraag | 05-01-16 | 20:57

@undead | 05-01-16 | 20:38
Dit gaat de kiezer heel veel zeggen. Uiteindelijk staat dit referendum model voor alles wat mis is met de EU en het NL Nep Parlement.

Mark_D_NL | 05-01-16 | 20:56

Ach, na een paar jaar gaan we gewoon weer over tot de orde van de dag en interesseert het merendeel van Nederland niet of dat associatieverdrag er wel of niet komt. Hoor je iemand nog over het referendum van 2005? We roepen wel allemaal dat het zo erg is en dat Den Haag niet naar het volk luisterd maar we kabbelen met ze allen lekker verder en het zal allemaal wel. Veel doen tegen de grote belangen en machten in dit systeem kunnen we toch niet. Ben ik nu een pessimist of een realist?

grouverr | 05-01-16 | 20:56

@rekennietmachine | 05-01-16 | 20:33
En jij bent het op voorhand eens met iedere overeenkomst. Jij leest een contract niet even na voordat je tekent? Een beetje een domme en doorzichtige trol opmerking. Trutje.

Mark_D_NL | 05-01-16 | 20:55

@Lewis | 05-01-16 | 20:40

Nederland, Europa is een tijdje terug in de twilight zone terechtgekomen. De wereld staat hier op z'n kop. Gevolgen zijn oorzaken geworden. Het alphabet begint inmiddels met de letter Z.
.
Dat blijft zo zolang Zij (zelfbenoemde elite) het voor het zeggen heeft, en Wij burgers hen laten begaan. Ik moet vooral huilen als mensen over stemmen beginnen. Alsof we nog tot en met 2017 kunnen wachten.
.
Ik verzeker u. De slachtoffers van Islam en immigratie die in 2016 gaan vallen, al aan het vallen zijn, hebben daar helemaal niets aan.
.
Dus snel vreedzame actie, in een laatste poging het tij te keren. Ik vrees dat er anders echt andere dingen gaan gebeuren. Een immer groter deel van onze bevolking heeft het water aan de lippen staan, borrelt van frustratie en woede. Die gaan andere dingen doen.
.
Ja, ik stof 'm maar weer eens af.
.
"The Eurocrats must be stopped, no matter the cost!"

Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 20:54

@Walter E. Kurtz | 05-01-16 | 20:43
Welk deel van "Meeste stemmen gelden" heeft u niet begrepen op de kleuterschool ?
In dit geval is niet gaan stemmen gelijk aan stemmen vóór het verdrag..

Wijze uit het Oosten | 05-01-16 | 20:54

Ik ga niet stemmen,Walter E.Kurts 20:43;
Bij u is de boodschap duidelijk niet overgekomen,jammer maar ja u bent dan een van de weinige.

storm op komst | 05-01-16 | 20:52

heeft die kale nu zon wijven steentje op ze tand?

de_dominee82 | 05-01-16 | 20:49

Vieze rutte eh ratten!!

NACademicus | 05-01-16 | 20:48

@Piet Karbiet | 05-01-16 | 20:36
Nee,
Wij staan in ons hemp..
Dat is nét iets anders...

Wijze uit het Oosten | 05-01-16 | 20:46

@Walter E. Kurtz | 05-01-16 | 20:43

De boodschap is duidelijk dus niet bij u overgekomen.
Mijn kinderen danken u voor uw tomeloze inzet.
.
Deed het trouwens pijn, al die lettertjes op uw netvlies?

Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 20:45

Ik ga niet stemmen omdat ik ziek wordt van de constante berichtgeving op Geenstijl over het referendum en Oekraïne. Op een gegeven moment is de boodschap wel overgekomen.

Walter E. Kurtz | 05-01-16 | 20:43

@ Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 20:37
Ik moest lachen om 'tunnelbouwers'.
En toen moest ik bijna janken, omdat we opeens, door toedoen van onze huidige regeringen, in een absurd West-Europa leven.
Moet je nagaan wat we alleen al afgelopen jaar allemaal te verstouwen hebben gehad.
Sorry, moest ik even kwijt. Ga verder.

Lewis | 05-01-16 | 20:40

Een referendum - uit de EU ja of nee dat zet pas zoden aan de dijk.
Dit referendum zegt de kiezer niks..

undead | 05-01-16 | 20:38

Gisteren vroegen ze mij shocking of ik niet terug wilde naar Nederland... de tranen liepen over mijn wangen... van het lachen.

duitse herder | 05-01-16 | 20:38

Nep-democratie. Het referendum wordt de laatste keer dat ik ga stemmen.

Bobbbe | 05-01-16 | 20:38

@de Voorzittert | 05-01-16 | 20:31

Dan zal toch eerst het Kabinet moeten vallen. Er is dus buitenparlementaire druk nodig.
2017 is echt te laat. Dan zijn die Ukrainers hier al, alsmede nog eens 200k aan tunnelbouwers.
.
Uw urgentie-perceptie is niet de mijne...

Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 20:37

Huh, het was toch ijzel en horrorkou des doods vandaag?
Ze lopen gewoon in hun hemd.

Piet Karbiet | 05-01-16 | 20:36

Niemand weet wat er in het verdrag staat, zoals terecht wordt opgemerkt. En toch is iedereen op voorhand tegen, beetje kortzichtig weer.

rekennietmachine | 05-01-16 | 20:33

@Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 20:29
Slimmer stemmen.

de Voorzittert | 05-01-16 | 20:31

Het wordt toch echt wel tijd dat Markje Rutte zijn koffertje inpakt en weer terug naar zijn moeder gaat.

Snap je!? | 05-01-16 | 20:31

@de Voorzittert | 05-01-16 | 20:26

Nou dan doen we toch niets. Dan verandert er zeker wat. Dank voor het constructieve meedenken.
Verder nog suggesties?

Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 20:29

@Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 20:24
En dan? Hoogstens een omgekeerde verkrachtingstunnel. Wij -het volk- omgedraaid met de blote billen omhoog. Klaar om genomen te worden door de EU en FC Wegmetons.

de Voorzittert | 05-01-16 | 20:26

Geenpeil als lakmoesproef. Daarna massaal de straat op. Of verdienen onze kinderen en kleinkinderen geen democratie, rechtstaat, en vrijheid?
.
U bent aan zet.

Parel van het Zuiden | 05-01-16 | 20:24

ach dat referendum, wat maakt het uit als we toch in 2017 uit de EU stappen

d' 8hØker | 05-01-16 | 20:23

-weggejorist-

mijn-idee | 05-01-16 | 20:23

winst of geen winst........... de uitkomst is toch al duidelijk?

Als een deel al in werking is, denkt toch geen nuchter mens dat dat ooit nog teruggedraaid gaat worden?

mijn-idee | 05-01-16 | 20:23

Toen ik Van Klaveren met z'n radicaliserings-baard zag ben ik afgehaakt. Van Doorn 2.0 in aantocht.
Taggart | 05-01-16 | 20:01
.
Kaal hoofd, akelig baardje. Bah.

Lupuslupus | 05-01-16 | 20:23

Wat zou ik toch allahver graag die smoel van Timmerfrans willen zien bij het overleg van de Europese Commissie op 7 april 2016. Dat tie daar in zijn keurige Frans uit gaat leggen dat tie Rutte zal bellen met de vraag hoe de regering de verpletterende nederlaag gaat omzeilen.

de Voorzittert | 05-01-16 | 20:18

Tijd om het zinkende schip te verlaten. Hoewel, tis al gezonken.

God Zelf | 05-01-16 | 20:17

@ prof. paardekut | 05-01-16 | 20:13
Inderdaad. Wat was het, 62%? Da's écht veel.

Lewis | 05-01-16 | 20:15

-weggejorist-

prof. paardekut | 05-01-16 | 20:13

Het gaat gewoon heel simpel zijn met dat referendum.
Stemt het volk voor, word de uitslag gerespecteerd.
Stemt het volk tegen, gaat het ook gewoon door, het volk moet zijn domme muil houden.
Grondwet all over again.

God |Bestaat Niet | 05-01-16 | 20:12

Het woord van 2016 = Nepkabinet !!!

elcidisback | 05-01-16 | 20:11

Van "Democratie" is er in dit land geen sprake meer! Landverraders, een smerig "corrupt" zooitje!

Lexus01 | 05-01-16 | 20:08

-weggejorist-

Nouhierdan | 05-01-16 | 20:06

Volgens mij is jan een beetje verkouden.

KaasBewonderaar | 05-01-16 | 20:04

@ Taggart | 05-01-16 | 20:01
Ik mag hem wel. Kundige man, en ik ben het regelmatig met hem eens.

Lewis | 05-01-16 | 20:04

Toen ik Van Klaveren met z'n radicaliserings-baard zag ben ik afgehaakt. Van Doorn 2.0 in aantocht.

Taggart | 05-01-16 | 20:01

Heel goed. Een tip aan de montage. Als Jan een vraag stelt, zorg dan er wel voor dat de ander ook nog kan antwoorden. Anders lijkt het net of het alleen om de bevestigende vragen gaat. Jan zijn mening kennen we al en daar is ook al iedere week een topic over.

roze_bril | 05-01-16 | 20:01

Democratie :
"Een trein die je neemt, en als je op je bestemming bent stap je er uit..."
Wij zijn dus net zo'n bananenrepubliek (was dat republiek maar waar) als Turkije..
Het is nu officieel..

Wijze uit het Oosten | 05-01-16 | 20:01

Voor straf ook met elkaar matten in de tweede kamer. Kijken wie wie de ogen wil uitsteken.

merel veld | 05-01-16 | 20:00

En natuurlijk gaat dat verdrag sowieso door. Deze regering gaat echt niet naar het volk luisteren als het haar niet uitkomt.

Lewis | 05-01-16 | 19:59

Laat Van Bommel nou uitpraten! Dit is nou net een issue waarbij hij zeer zinnige dingen zegt. En waarbij ik hem geloof.

Lewis | 05-01-16 | 19:57

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken