Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zucht. Meldpunt tegen digibete docenten

boehoehoehoehoehoehoehoe.jpgOkee. Okee. Wij zijn ook pissig om de staat van het huidige onderwijs. Liever alle miljarden die we hebben naar goed onderwijs, in plaats van naar veiligheid. Want aan goed onderwijs heb je op de lange termijn ook wat. En ja, wij zijn ook van mening dat het onderwijs van nu leerlingen opleidt voor een wereld die al zeker twintig jaar niet meer bestaat. Dat zuigt. Maar wat absoluut niet gaat helpen, IS EEN FUCKING MELDPUNT. De stichting 'leerlingen met een traantje', afgekort als LAKS, gaat een meldpunt in het leven roepen waar kinderen hun leraar kunnen snitchen als deze niet weet hoe je het volume op YouTube harder zet. Op de vraag of leerlingen daarin hun docenten niet gewoon een handje kunnen helpen, in het kader van participatiemaatschappij en niemand is te oud om te leren, zegt LAKS dus nee. Want: 'Docenten zouden niet afhankelijk moeten zijn van leerlingen bij het uitvoeren van digitale activiteiten in de les'. Dus de stichting die opgericht is om leerlingen inspraak te hebben in het onderwijs, is tegen de meest directe inspraak van leerlingen in het onderwijs. Namelijk een leerling die even helpt met het swipen op het digibord. Nope, niet assisteren en elkaar beter maken, maar gewoon verraden die leraar. Zodat LAKS kan gaan schandpalen, aandacht kan eisen met nummerpersberichten ('al 20.000 docenten aangegeven bij digibetenmeldpunt') en zich op de voorgrond van onderwijsvernieuwing kan snitchen. In ons boek ben je dan gewoon een vuile NSB'er, als organisatie. Pleur op. Onderwijsvernieuwing? Ja! Meer invloed voor de constant jankende Judassen van het LAKS? Hel neukende nee.

Reaguursels

Inloggen

Dat sommige mensen niet de Ict kennis hebben om zelf een eenvoudige website op te zetten is tot daaraan toe, maar ze kennen zich een status toe: dat kan ik niet. Vroeger was alles bete r. Zonder volume knop kom ik er ook. Jammer.

leukhe1 | 29-12-15 | 11:15

@lupuslupus
jouw strekking klopt ook niet hoor. Doe 's Amsterdamse brandweer en Artis zoeken. Dan bezie je dat grasveldje iets anders.
En schande dat daar geen monument voor is.

Alquest | 29-12-15 | 08:06

Lijkt een beetje op zoals het op menig werkvloer gaat. Niet als volwassen collega's elkaar rechtstreeks aanspreken over dingen die onder elkaar meteen opgelost kunnen worden, maar in plaats daarvan buiten het zicht om bij je overste de ander 'verklikken' (wat vervolgens ook het probleem niet verhelpt).

HypoPseudo | 29-12-15 | 06:49

Die wijsneuzen van het LAKS moeten hun bek eens dicht houden, ze hebben niets te zeggen ze hebben GVD niet eens een diploma.

Pier_penspien | 29-12-15 | 00:49

Graag dan ook een openbaar meldpunt voor leraren waar je leerlingen aan de schandpaal nagelt die de les saboteren en vergallen.

priwax | 29-12-15 | 00:29

"Hier een linkje naar vermakelijk leesvoer over de ICT skills van de jeugd volgens een docent: coding2learn.org...

Conclusie: De generatie die de eerste PC's gebruikt hebben zijn het meest zelfredzaam en probleemoplossend. Van de jeugd hoef je maar weinig te verwachten.
Wedstrijdkrokodil | 28-12-15 | 18:46"

Hartelijk dan voor de link. Buitengewoon vermakelijk en zeer to-the-point!
Salut! Evocatus

Evocatus | 29-12-15 | 00:22

De ervaringen van een aantal docent-reaguurders kan ik volledig beamen. Ben zelf in de zeventiger jaren begonnen met programmeerbare rekenmachines, en via MSX en PC's werd ik de welbekende eenoog in het land der blinden. Ik werd 'systeembeheerder' en mocht het schoolnetwerk aanleggen (eerst Ariadne, later een COAX-gebaseerde versie, en nog wat later een op ethernet gebaseerd netwerk onder Novell). Uiteraard mocht ik ook vanaf het eerste moment een aantal klassen computerles/informatica geven. Vervolgens heb ik collega's opgeleid voor het 'digitale rijbewijs' - zowel van mijn eigen school als van andere scholen.
Nu is uw scribent met pensioen, en helpt vele vrienden en oud-collega's bij hun ICT-avonturen. Het valt me op dat computervaardigheden weinig te maken hebben met leeftijd, maar veelmeer met interesse en systematisch denken.
Het maakt weinig uit of mensen uit de ambtenarij, het onderwijs of de commerciële hoek komen - ik zie zoveel ondoordacht gebruik en onwetendheid, dat ik er vaak van schrik. Veiligheid, opschonen, juist gebruik van besturingssysteem en applicaties, het kost me soms uren om een op hol geslagen computer (en het baasje) weer tot rust en kalmte te krijgen. Waarom ik dat dan toch doe? Gewoon, om ze te helpen.
.
Er is slechts één maatregel die zal helpen deze situatie iets te verbeteren: Aanpakken tijdens de opleiding van docenten. Geen genoegen nemen met een digitaal ingestuurd Word- of Powerpoint bestand, maar tijdens de studie daadwerkelijk laten begeleiden in dit opzicht. Wacht dan een twintig jaar, en je hebt kans dat de huidige situatie gaat kantelen. Pas dan op: Want dan gaan docenten echt meer vragen stellen, over de aanwezige hard- en software, bijvoorbeeld. Over de inperkingen die ingebakken worden in het systeem. Over de veiligheid en het up-to-date zijn van alles.....
.
Afgeven op docenten die niets hebben met ICT is onzin. Als mensen er niet voor of mee opgeleid zijn, en het in de dagelijkse lespraktijk weinig of niet nodig hebben, anders dan een digibord gebruiken en cijfers inkloppen in Magister, hoef je ook niet te verwachten dat het ICT-gebruik verder uitgebouwd zal worden.
Dat dat wel nodig is, zal zelfs de minst zure reaguurder hier met me eens zijn.
En zoals anderen al zeiden, om de digibeten onder de huidige docenten bij te scholen, is erg veel geld nodig. Waarschijnlijk teveel geld. Want tijd is geld.
.
Ik ervaar dit meldpunt dan ook als natrappen. En natrappen vind ik een rotstreek.

L.E. Raar | 28-12-15 | 23:15

Stel dat je als leraar best wel weet hoe een laptop werkt. En een tablet. En een beamer. Maar dat er op 40 leerlingen maar 4 laptops beschikbaar zijn. Die dan ook nog eens vreselijk traag zijn en de helft van de tijd niet werken... dat is de realiteit op de school waar ik dit schooljaar werk.

Elspeth | 28-12-15 | 22:38

@ Hypocritus | 28-12-15 | 20:50

Naar ik het zo kan bekijken; te laat. Het onderwijs staat al bol van het 'realistisch rekenen', 'snuffelstages' en wat al niet meer.

Kort door de bocht: het onderwijs is na de mammoet-wet volledig van het pad af gegaan. Het is door achtereenvolgende staats-secretarissen en ministers van onderwijs middels proefballonnetjes via het studiehuis volledig in handen van de omliggende instanties gekomen. Ofwel, het onderwijs wordt inhoudelijk bepaald door instanties met mooie namen die theorietjes uit het bedrijfsleven proberen te implementeren.
Het resultaat hiervan vinden we inmiddels terug onder de huidige jonge honden voor de klas. Ze hebben uren gestudeerd op pedagogie, sociologie, psychologie, omgangsvormen, lesmethodieken, didactische stromingen, ADHD, PDD-NOS, austisme spectrum stoornissen... maar hun vakgebied, tja, dat is dan even wat lastiger. Dan pakken ze al snel hun methode erbij en vragen de leerlingen op welke bladzijde 'we' zijn gebleven.

Om op het onderwerp terug te komen; vind je het gek dat deze jonge honden geen flauw benul hebben wat het verschil is tussen het internet, het World-Wide-Web, een internet browser of een search-engine? (Link van Wedstrijdkrokodil | 28-12-15 | 18:46)

Ik zou het wel weten. Core-business (brrr) is onderwijzen. Niet een kunstje met een digitaal schoolbord kunnen vertonen.

EEnzame SchizofrEEN | 28-12-15 | 22:31

Daar hoort Johnny Quid natuurlijk ook bij.

Trolo-Häckert | 28-12-15 | 22:20

Dit al dan en vaak niet terechte geweeklaag van de jeugd is het gevolg van het feit dat alles is ingesteld op efficiëntie en korte tijdsduur. De theorie die ten grondslag ligt aan de digitale vaardigheden snapt geen hond, terwijl dat zeker zo belangrijk is, de digitale vaardigheden veranderen per minuut. Ik heb nog onder water gewerkt met Word Perfect, wie kent dat programma nog? Voor een deel van de leraren zal het gewoon verplicht bijscholen worden, een ander deel snapt het al beter dan de kinderen zelf die klagen, omdat ze veel te vroeg worden afgerekend op mindere prestaties. Ik heb zes jaar mogen doen over mijn universitaire studie en heb dit gedaan na mavo havo vwo, nu is zo'n route ondenkbaar.

lingo star | 28-12-15 | 22:10

Ach de volksverlakkers van de patatgeneratie vindt zichzelf wederom briljant. Zout.toch.op.

G,I. Jane | 28-12-15 | 21:40

Is er midden op de afsluitdijk al een kolonie digibete leraren waargenomen?

down | 28-12-15 | 21:20

Laten die leerlingen eerst zichzelf maar eens helpen door correct Nederlands te leren schrijven en spreken. Fietste vanmiddag achter twee roomblanke Amsterdam Centrum mannetjes van een jaar of vijftien en ik dacht eerst dat er twee Mocro-matties voor me fietsten. Leren rekenen heb ik voor toekomstige generaties al opgegeven. Digibeet of Analfabeet. Wat heb je liever?

verbanden | 28-12-15 | 21:15

Deze generatie leerlingen kent alleen de werking van facebook, twitter, instagram en youtube.
Daarbuiten hebben ze er helemaal niets van begrepen.
Mijn groepen bevatten 13 t/m 19 jarigen; op het gebied van bijvoorbeeld Boleaans zoeken, offline opslag, compabiliteit en DTP zijn ze net zo erg als bejaarden.

Petskast | 28-12-15 | 21:07

Het huidige onderwijs gaat binnen afzienbare tijd rigoureus veranderen. Vooral de vaardigheden krijgen steeds meer zwaarte mee en "de kennis valt wel te googlelen". De beleidsmakers zetten daar vol op in en de gedweeë docenten helpen noodgedwongen mee, om hun eigen vakinhoudelijke doodskist te timmeren. Helaas valt dit tij niet meer te keren.

Hypocritus | 28-12-15 | 20:50

@telelezer | 28-12-15 | 20:19
De smartphone is geen slecht ding. De mensen die nu de macht over de content hebben doen er gewoon iets heel vervelends mee. En het lijkt wel of de NL overheid dat wel prettig vind. Want ook de NL overheid kan die data kopen van de welbekende data brokers. Dus ook daar weer een reden om kinderen op scholen niet te slim te maken.

Mark_D_NL | 28-12-15 | 20:32

Quid lijkt zelf wel een onderwijzer zo onzelfverzekerd komt bij over.
Leerlingen moeten tegenwoordig in de schulden duiken om een studie te volgen, lijkt mij dat ze dan kwaliteit mogen verwachten en geen docenten van het niveau Johnny Quid.
Ja tuurlijk moeten leerlingen docenten helpen maar laten docenten en oo onderwijsinstellingen dan zelf even de kostprijs van de opleiding drastisch verlagen.
Ik heb zelf heel veel met onderwijs te maken, tegenwoordig zelfs tot aan cuircilum toestanden aan toe, het niveau vind ik dramatisch slecht, zo slecht dat mijn voorstel zou zijn alleen het lager onderwijs nog te funden. Voor wie iets wil leren, alles wat je weten wil staat online.

General McAuliffe | 28-12-15 | 20:24

Dit is dus wat er allemaal mis is in Nederland. Iedereen schreeuwt maar wat weten zelf helemaal nergens wat vanaf. En sinds wanneer nemen we zeikgroepjes als het LAKS serieus? Iedereen weet dat dat een groepje cv-geilende Oostblokkers en verveelde Luzackindjes zijn. Gewoon weer lekker vodka gaan stoken en tennis spelen met je vriendjes en niet zo disrespectvol zijn. Oh, een googledocs? Seriously?

Hesig | 28-12-15 | 20:20

""Het is nu al geen geheim meer dat overheden burgers vaak alleen nog maar zoekresultaten laten zien die zij willen dat de burger ziet. Pure propaganda. En nog maar weinigen zien dit of doen er iets tegen""
@ Mark_D_NL | 28-12-15 | 20:03
dus net zo'n gemanipuleer als bij de MSM..!
Bij de zoekmachines gaat het om "gericht" adverteren maar de MSM trawanten van de overheid gaat het on politieke macht.
-
Omdat we andere tijden hebben meegemaakt, hebben wij "ouderen" dat (nog steeds) door maar de jongere generatie(s) hebben slechts oog voor hun telefoontjes met sociale media en spelletjes en zijn politiek steeds minder bewust van de angstige (Big Brother) waarheid.
Geef het volk brood en spelen en ze houden hun bek, zeiden de oude Romeinen reeds.
Ik voeg daar aan toe (nogal vrij naar Karl Marx):
De i-phone is de zucht van de in benauwenis verkerende creatuur, het gemoed van een harteloze wereld, zoals zij de geest van de geestloze toestanden is. De i-phone is de opium van het volk
(ref: 1844, Deutsch-Französische Jahrbücher in Zur Kritik der Hegelschen Rechtsphilosophie)

telelezer | 28-12-15 | 20:19

Maar een meldpunt is idd een jeukinitiatief,

xspalm | 28-12-15 | 20:14

Wel balen dat die leraren zelf niet kunnen nagaan of ze op die schandpaal staan... want dat kunnen ze niet -).

Maar het is idd wel bizar dat je 8-jarige de leraar vertelt hoe hij ppt moet gebruiken.

xspalm | 28-12-15 | 20:13

Onderwijs???? Geestdoding, klaarstomen om jaknikker te worden in de maatschappij....
Zou iedereen die de kans krijgt de docu alphabet te kijken, het willen aanraden.

Onderwijs is geheel gewijd om mensen van jongs af aan al in gareel te houden en te laten wennen om ja en amen te zeggen, kinderen verliezen na de eerste 2jaar onderwijs al 40% creatieve gedachten.
Is allemaal onderzocht en wordt natuurlijk van alle kanten tegengewerkt.
Thuisonderwijs zou het beste zijn voor je kind maar dit wordt ook niet makkelijk gemaakt.
Onthoud de naam maar ALPHABET, een aanrader voor iedereen die schoolgaande kinderen heeft.

mmamax | 28-12-15 | 20:12

De Drenth | 28-12-15 | 19:27
De voorbeelden die je geeft kan ik me goed voorstellen. En ook dat die op elk onderwijsniveau voorkomen. En dat collega's het ook niet altijd weten. Hoe je verstandig met al die wachtwoorden om moet gaan is ook erg lastig om te begrijpen als je niet stapje voor stapje hebt geleerd hoe het hele ICT landschap is opgebouwd.

Wedstrijdkrokodil | 28-12-15 | 20:06

@Sophie9985 | 28-12-15 | 19:41
Nu klink je als een oud wief. . . ;-) Die smartphones gaan niet meer weg. En daar is niets mis mee.
--
Ouders leren hun kinderen wel de deur op slot te doen. Anders maak je het een inbreker wel heel makkelijk. En ouders praten, meestal, over de gevolgen van drank en drugs met hun kinderen. Maar wie praat er met die kinderen over de long term gevolgen van de data die over je wordt opgeslagen. Of wat er kan gebeuren wanneer je data wordt gestolen. En wat je dan moet doen?
--
Het is super wanneer je jouw dochter op Krav Magna stuurt. Maar ze kan ook gemanipuleerd worden met haar data, long term. En hoe herkent zij (of jij) dat. Een leeg geroofd huis is niet moeilijk te herkennen. Een fysieke aanval voel je. Maar hoe herken je het wanneer je nog alleen maar voorgekauwde zoekresultaten voorgeschoteld krijgt? En dat is geen "internet pesten" verhaaltje. Dit gaat om mensen levens, om vrijheid, vrije keuze en democratie.
--
Het is nu al geen geheim meer dat overheden burgers vaak alleen nog maar zoekresultaten laten zien die zij willen dat de burger ziet. Pure propaganda. En nog maar weinigen zien dit of doen er iets tegen.

Mark_D_NL | 28-12-15 | 20:03

Verraden deden ze ook in de DDR; typisch dat NL daar nu in alles ook steeds meer op gaat lijken

telelezer | 28-12-15 | 19:58

Citaatje:"Liever alle miljarden die we hebben naar goed onderwijs, in plaats van naar veiligheid."
-
Geloof me er zou geen computer meer in een klaslokaal te vinden zijn. Alleen inbraaksporen. Tja.

Dr. Frambozenjam | 28-12-15 | 19:50

Ik ben niet zo van de meldpunten maar op dit terrein moet de zaak wel open. Het probleem in het kort, er zijn nog heel veel oudere onderwijzers en leraren die weigeren zich te verdiepen in deze materie en weigeren mee te gaan in deze tijd. Ze zijn bovendien dikwijls niet bepaald ontvankelijk voor feedback op dit gebied. Dat is simpelweg onacceptabel.
.
Niet persé alleen om dat onderwijs mee moet in veranderingen zodat kinderen goed met deze technologie om kunnen gaan. In veel gevallen lost dat probleem zichzelf wel op. Immers de technologie is aantrekkelijk, kinderen staan er open voor, en dat regelt zichzelf wel.
.
Deze technologie is echter, zelfs op jonge leeftijd, een integraal onderdeel geworden van het sociaal maatschappelijk leven en verkeer. Daarmee is per definitie besloten dat onderwijzers en leraren moeten begrijpen wat er kan, wat er gebeurt, wat voor een dingen daar als resultante van komen. Dat gebeurt namelijk ook in de klas. Wat zien, horen, ervaren en doen hun pupillen met deze technologie. In het kort: wat spoken ze allemaal uit?
.
Het is simpelweg onmogelijk voor een onderwijzer of leraar zonder kennis en ervaring om te voldoen aan diverse kerntaken van onderwijs, namelijk het klaarstomen van onze kinderen voor onze maatschappij, ze begeleiden in onderlinge interacties, en een veilige omgeving bieden waar ze kunnen leren en interacteren. Hebben we nog niet genoeg voorbeelden gezien van de problemen waar kinderen op internet in verzeild raken.
.
Kennelijk zijn er genoeg onderwijzers en leraren die onvoldoende professioneel zijn om zich dit zelf te realiseren of dit aan te nemen van kinderen en ouders. Zo blijft zo'n oncceptabele dus bestaan. Meldpunt dan maar.
.
Persoonlijk sta ik hardere maatregelen voor. Eenvoudig. Er komt een toets voor onderwijzers en leraren om hun internetfähigkeit te meten. Bij een onvoldoende krijgt men een half jaar om zich alsnog te bekwamen. Een nieuwe onvoldoende op de herhalingstoets is einde loopbaan.
.
Kom op, zeg. Dit is zo als zojuist geargumenteerd heel erg belangrijk voor het kunnen uitoefenen van het vak. En zo moeilijk is het allemaal niet. We constateren met z'n allen dat kinderen het dus wel kunnen en dan mogen we dit van "professionals" niet verwachten? Dacht het even van niet. Wil-niet ligt op het kerkhof, en kan-niet ernaast.
.
Voorts wil ik iedere ouder oproepen dit aanhangig te maken op ouderavonden, ouderraden, en medezeggensschapsraden. Uw kind is toch potverdikkie die moeite wel waard!
.
PS dit ontslaat een ouder geenzins van de plicht zelf ook bekwaam te zijn op dit gebied. Echter kinderen spenderen ook heel veel tijd op school met dit medium bij de hand.

Parel van het Zuiden | 28-12-15 | 19:45

EEnzame SchizofrEEN | 28-12-15 | 19:23

Ook ik heb het begin van de pc mogen meemaken, reuze leuk en vooral interessant wat je ineens allemaal kon doen. Technisch ben ik niet begaafd, maar wat me is voorgedaan vergeet ik niet meer. Maar ja, je las nog eens een boek erover, vroeg de oren van de kop van vrienden die er beter in waren.
Ik heb een phone, maar eerlijk gezegd heb ik die nauwelijks bij. Als iets heel belangrijk is, dan bellen ze maar 's avonds of stuur een email. Rust in de tent en in het hoofd. Zoveel kids die zoals ze op de gsm zitten te gluren, weleens nare nekklachten kunnen krijgen.

Sophie9985 | 28-12-15 | 19:41

@EEnzame SchizofrEEN | 28-12-15 | 19:23

Het is treist om te zien hoe ouders de moeite niet nemen om hun kinderen te leren over de uitwassen op hut internet. Op je 18e drinken mag niet. Maar jezelf geheel uitverkopen online vinden de meeste ouders schijnbaar geen probleem. ook de overheid faalt in deze (express?). De overheid spendeert miljoenen aan die 18nix campagne. Maar een recept for ICE/Crystal Meth van het web halen is schijnbaar niet zo schadelijk.

Mark_D_NL | 28-12-15 | 19:38

Samenwerking/collaboration is de sleutel voor de toekomst. Help die leraar gewoon een handje met de computer dan geeft hij je een lading kennis mee die je dan zonder google gewoon paraat hebt.

devil13 | 28-12-15 | 19:34

Een beetje eens met Quid. Het LAKS zou zich er niet mee moeten bemoeien. En dat ze een meldpunt maken om over een leraar te schrijven is toch wel tamelijk apart. De leerlingen zouden niet in de gelegenheid gesteld moeten worden om OVER hun leraar te schrijven. Ze zouden MET de leraar moeten spreken.
En met @EEnzame SchizofrEEN | 28-12-15 | 19:23 eens ook. Gewoon goede oude boeken gebruiken. Zo een computer leidt alleen maar af. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat computerles een vak behoort te zijn op school. Minstens 3 uur per week lijkt mij wel goed. Maar verder... Nee hoor.

AntiSoof | 28-12-15 | 19:33

Graag ook een meldpunt Landverraders voor incapabele en corrupte politici,overheidsinstellingen, media, NGO's, rozenbrillenburgers, etc. die Nederland naar de kloten helpen.

ad melkert | 28-12-15 | 19:33

Je kunt niet alles weten: Er zijn duizenden en duizenden apps en websites en die veranderen bijna dagelijks ook qua bediening....

lulleficatie | 28-12-15 | 19:31

Wedstrijdkrokodil | 28-12-15 | 18:46

Helaas zijn de ICT skills inderdaad slecht van de huidig generatie. Ik geef ICT in de onderbouw van een VMBO school en je zou mij dus een ervaringsdeskundige kunnen noemen. Om dit te illustreren geef ik een aantal voorbeelden uit mijn weerbartstige praktijk. Leerlingen weten bijna geen van allen waar ze een document opslaan. Het is bijzonder lastig voor ze om te begrijpen wat het verschil is tussen de C: schijf, USB stick en een cloud opslag. Regelmatig zijn ze documenten kwijt en weten ze niet waar ze die hebben opgeslagen. Hieruit volgt dat ze veel moeite hebben om een email met bijlag te versturen of een ontvangen bijlage op te slaan op een plek waar ze deze kunnen terug vinden.
Ook het onthouden van username en password is een regelrechte uitdaging voor deze leerlingen. want alles staat ingesteld op de smartphone en tablet. Als ik ze laat zien dat ze op een willekeurige internetverbinding hun e-mail, social media account, Netflix, etc. kunnen bereiken is het alsof water brandt.
Degene die zijn password en username weet te onthouden gebruikt negen van de tien keer een heel simpel wachtwoord en datzelfde wachtwoord wordt ook nog eens voor alle accounts gebruikt. De ellende die een leerling meemaakt als hun sociaal media account gehakt is, is voor hun vaak niet te overzien.
Helaas is hun privacybewustzijn ook erg onderontwikkeld. Het beste kan ik ze dat laten illustreren door "zoek mijn IPhone" laat zien op het Digibord. Het is voor hun een schok om te zien dat de locatie van mijn tablet en telefoon zo nauwkeurig terug te vinden zijn. Als ik hun vertel dat bijna elke APP in hun telefoon de locatie van diezelfde telefoon ook vastlegt en volgt, geloven velen dat niet. Ze hebben echt geen idee wat er mogelijk is voor APP bouwers om aan gevoelige informatie te komen.

De Drenth | 28-12-15 | 19:27

Helemaal in mijn straatje, dit stukje.
-Ik werk in het onderwijs (voor een groep, niet zo'n doorgeleerde manager),
-Ik geef al de helft van mijn werkzame leventje les in ICT,
-Ik ben van de generatie die met de commodore 64 / Philils P2000 in Pascal is begonnen.

Het is een feit dat een groot deel van de oudere collega's absoluut geen flauw idee hebben hoe een PC, digibord of muis werkt. Ik lees dat deze docenten dan maar moeten nascholen. Prima, maar dan moet u uw engeltje die dag wel thuis houden. En dat willen we niet, toch? Dus moeten deze docenten maar na schooltijd op cursus. Oh, maar dan kunnen ze uw.. Oh, sorry, de door uw kind gemaakte werkstukjes niet nakijken. Dus wat wordt het? Let wel, we hebben het dan over collega's die bijkans tegen de pensioen gerechte leeftijd hebben.

De kindertjes die we vandaag de dag mogen ontvangen hebben een ongelooflijk gebrek aan kennis van ICT. Hun wereld speelt zich voornamelijk af op social media als facebook, instagram en twitter, spelletjes als agar.io, tanki-online en youtube. Enzo Knol, je weet zelf!

Moeten ze een stukje typen, dan wordt het al lastiger bij de leestekentjes, laat staan dat ze weten hoe de karaktertjes bij de cijfertjes werken. Als de stekker uit een monitor is gehaald (is een simpel testje...) dan raken ze in paniek en moeten ze op hun phone (zucht) google raadplegen.

Ik heb welgeteld één leerling die enigszins richting script-kiddie neigt (zoekt op youtube filmpjes hoe je een firewall moet omzeilen maar blijft hangen in 'grappige' cmd trucjes) en een ander vind de kreet deep web al vreselijk spannend (en dat laat ik zo.)

Toen ik een uitleg over bitcoins gaf, wilden de finse mannetjes enkel weten hoeveel ze waard zijn (wekelijks hoor ik nu :" Menher, menher, wheet oe what die bitcoin waard ies?" en roepen ze de waarde door de klas). Hoe een bitcoin verder werkt zal ze bonen wezen.

Wachtwoorden, ook zo iets. ik moet twee maal per jaar een uur uitleg geven wat veilig is.

Social media? ze gooien hun hele hebben en houwen op het net. Naaktfoto's, bedreigingen... De hele lijst met 'foute' zaken zie en hoor ik langs komen. Het verbaasde me eerlijk gezegd dat we niet meer zwangere tienermoeders hebben rondlopen.

Maar nee hoor, het ligt allemaal aan de docenten.

Laks, flikker toch op. Geef mij maar weer de ouderwetse boeken, schriften en toetsbladen, dan geef ik net zo goed les.

EEnzame SchizofrEEN | 28-12-15 | 19:23

@Chiant | 28-12-15 | 18:59
Bedankt. Eindelijk iemand die het ook snapt.

Vrije Nator | 28-12-15 | 19:21

@Paul de Vries6711 | 28-12-15 | 19:15 Hartelijk dank voor dit stukje autobiografische duiding. Altijd fijn als zwitsalletjes zich even netjes voorstellen.

Dr. Plofkop | 28-12-15 | 19:19

Een meldpunt is fout, maar dat er in kaart wordt gebracht dat wij op ict gebied zijn ingehaald door 13 jarige is al tientallen jaren een feit. Grotendeel van de samenleving kan niet omgaan met de visie van de jeugd. En dat gaat escaleren in de toekomst. waar nu de samenleving wordt beroofd door moedertje overheid en haar leger ambtenaren voldoet straks pc met ai. De overheid en de huidige industrie komt in een vrije val terecht, 3d printing is gone kick some asses.

toetanchamon | 28-12-15 | 19:16

Wat een gefuck van het laks - iPads in de tas, en boek lezen goedvoerdoeme

Nobeltje | 28-12-15 | 19:16

-weggejorist-

Paul de Vries6711 | 28-12-15 | 19:15

LAKS is dus een soort NSB? Nee, dan begrijp ik het weer.

postmodernismisdead | 28-12-15 | 19:15

Grappig, een middelbare scholier die kritiek heeft op vaardigheden van een docent. Hopelijk kunnen ze google.forms van LAKS vinden en invullen.

Gobytweets | 28-12-15 | 19:03

Alles voor de kliks.
Dat had vroeger een betekenis van zoveel mogelijk internet traffic.
Tegenwoordig wie het meest succesvolle klik meldpunt heeft.
Triestelingen.

Dick Luyenlomp | 28-12-15 | 19:03

Ook maar een meldpunt voor domme en luie leerlingen instellen.

BrutusBosch | 28-12-15 | 19:02

"Liever alle miljarden die we hebben naar goed onderwijs, in plaats van naar veiligheid. Want aan goed onderwijs heb je op de lange termijn ook wat."

Dit behoeft geen enkele duiding. Het is nu zeker: @Quid is knettergek en ontoerekeningsvatbaar. Zijn stukjes zijn, indien vermakelijk, louter satirisch op te vatten. Zo ook dit stukje. De vervolgzin "En ja, wij zijn ook van mening dat het onderwijs van nu leerlingen opleidt voor een wereld die al zeker twintig jaar niet meer bestaat." Is echter volstrekt niet satirisch op te vatten wegens het enorme waarheidsgehalte. Met die vervolgzin verklaart @Quid zijn stukje niet satirsch en zichzelf volkomen idioot, wereldvreemd en surrealistisch.

Chiant | 28-12-15 | 18:59

r zijn procentueel ook nergens zo veel joden afgevoerd tijdens WOII als in Nederland.
nlnl | 28-12-15 | 18:43
.
Hou toch eindelijk eens op met dat na brabbelen van die grijsgedraaide langspeelplaat!
Nederland had zijn administratie piekfijn in orde en dat was helaas ten voordele van de bezetter.
Gaat u maar de held uithangen door de gevraagde gegevens niet te overhandigen - met een geladen pistool in uw nek! -.
.
Natuurlijk waren er verraders die de gegevens met volle instemming en zelfs plezier overhandigden maar het merendeel koos voor het eigen leven - en dat van het eigen gezin -.
.
Zodra hier de burgeroorlog uitbreekt zien wij u uiteraard in de voorste gelederen om ons land te verdedigen tegen de islamitische bezetter? Laat.mij.niet.lachen!

Lupuslupus | 28-12-15 | 18:57

De huidige generatie kids heeft aanzienlijk minder kennis van computers dan de vorige generaties. Ook geen generatie die computers onveiliger gebruikt dan de huidige. Ik zou het zeker niet aan kids overlaten. Een slecht idee (net als dat NSB-meldpunt trouwens).

De Psychiater | 28-12-15 | 18:56

Ik ben het met het LAKS eens dat leerlingen niet verantwoordelijk zijn voor de scholing van de leraar. Die gaat godverdomme anno 2015 maar eens zélf wat aan scholing doen. Als je als leraar nu nóg niet met een computer om kunt gaan, kun je beter meteen ontslag nemen.

Kameroudste | 28-12-15 | 18:50

Maar dan ook een meldpunt voor als die kweepeer van Sywert van Lienden zijn bleke smoelwerk weer eens opdringt aan de argeloze tv kijkers.

Conan de Rabarber | 28-12-15 | 18:47

De jeugd neemt nieuwe ontwikkelingen in de ICT natuurlijk veel sneller op en zitten in een omgeving waarbij telefoon en computer het middelpunt zijn. De school van mijn dochter is zich daarvan bewust en zet leerlingen juist in als ICT-hulpen. Win-win situatie, leerlingen en leraren leren ervan. Het afspelen van een filmpje is het domein van de leerling, de inhoud van de leraar. Elkaar afzeiken heeft natuurlijk geen enkele zin.

mok | 28-12-15 | 18:47

Hier een linkje naar vermakelijk leesvoer over de ICT skills van de jeugd volgens een docent: http://coding2learn.org/blog/2013/07/29/kids-cant-use-computers/

Conclusie: De generatie die de eerste PC's gebruikt hebben zijn het meest zelfredzaam en probleemoplossend. Van de jeugd hoef je maar weinig te verwachten.

Wedstrijdkrokodil | 28-12-15 | 18:46

problemen genoeg, meldpunten genoeg, adviescommissies, besluitvormingscommissies, maar niemand die daadwerkelijk zijn handen uit de mouwen steekt en iets oplost

krekwakzeg | 28-12-15 | 18:46

Bij PC denkt de langharige slobbertruileraar niet aan een computer.

De Psychiater | 28-12-15 | 18:46

@Driewerf Hoezee | 28-12-15 | 18:44
Plus dikgedruk lichtgekronkeld uitroep-/ironieteken.

Driewerf Hoezee | 28-12-15 | 18:45

'Liever alle miljarden die we hebben naar goed onderwijs, in plaats van naar veiligheid.'

Beter een half kapotgebombardeerde school maar met docenten die weten hoe een computer werkt, dan dat wat we nu hebben

Driewerf Hoezee | 28-12-15 | 18:44

Dit is niet om docenten erbij te lappen maar om de NSB-mentaliteit van de nieuwe generatie te trainen zodat weten hoe je omgaat met de vele meldpunten die er zijn.

Nederlanders klikken graag daarom is er overal wel een meldpunt voor. Er zijn procentueel ook nergens zo veel joden afgevoerd tijdens WOII als in Nederland. En "onze" overheid vindt natuurlijk niks leuker dan een bevolking die zichzelf erbij lapt.

nlnl | 28-12-15 | 18:43

Doe Ton Elias maar als Beschermheer.
Komt het allemaal goed.

Piet Karbiet | 28-12-15 | 18:41

De hele perceptie rondom ICT zit fout in het onderwijs. Daar wordt de maatschappij nog bekeken door een jaren '80 bril. Helaas. Voor veel leraren is een PC de exponent van ICT.

LanzVonLiebenfels | 28-12-15 | 18:40

Dat is NL anno nu! Gaat er iets (wat dan ook) niet helemaal goed, dan help je geen handje maar dan film je het en gooi je het op het internet. En nu is het blijkbaar tijd om leraren voor lul te zetten.

Wat mij betreft gewoon weer les uit een boek (dan weet de jeugd ook eens wat een boek is) en proefwerken waar je een onvoldoende krijgt als je het verkloot.

Maar ja, dat levert de scholen te weinig op en de bestuurders moeten natuurlijk wel hun nieuwe A8 kunnen rijden.

James Lastig | 28-12-15 | 18:39

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken