Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof - Dit was 2015

bassiehof100xxx.jpgD66 hamert er nu al enige tijd op dat vluchtelingen zo snel mogelijk Nederlandse taalles moeten krijgen. Een hoogst onverstandig voorstel. Het was de Duitse bondskanselier die de poorten voor de vluchtelingen heeft opengezet. Daar is iets voor te zeggen: het vrije westen is namelijk superieur aan welke regio op de aardbol dan ook. Maar de vloer lijkt te bezwijken. Vluchtelingen Nederlands laten leren wekt bovendien de indruk dat ze hier kunnen blijven. Maar dat zou niet de bedoeling moeten zijn. Syrië voor de Syriërs en Nederland voor de Nederlanders als adagium, toch? Daar mag geld tegenover staan, veel geld wat mij betreft. En militaire kracht, ook Nederland moet Syrië bombarderen. Afgelopen jaar kwamen dergelijke voorstellen wél uit de hoek van de VVD: naar Nederland komen moet worden ontmoedigd, vluchtelingen dienen sober te worden gehuisvest en natuurlijk opvang in de regio. Maar door het knellende huwelijk met de PvdA komt hier niets van terecht. Laat staan Nederlandse bombardementen op ISIS-stellingen in Syrië. Zaterdag hoorde ik op de radio de CDA-burgemeester van Katwijk de oorzaak van het probleem in de schoenen van Geert Wilders schuiven. Jos Wienen zat daar namens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Afgelopen week werd bekend dat de nog geen twee maanden geleden opgestapte Loek Hermans (VVD) op voorspraak van partijgenoot en Commissaris van de Koning Clemens Cornielje interim-burgemeester van het Gelderse Zutphen wordt. Ik heb de Vereniging van Nederlandse Gemeenten er niet over gehoord. Wilders op zijn beurt riep op tot een ‘politieke revolutie’. REVOLUCION! Dat is een naar frame mijnerzijds natuurlijk, want naast de moordenaarsbende van Fidel Castro en Che Guevara was het niemand minder dan de Amerikaanse president Richard Nixon die in 1971 hetzelfde deed. En die had ook al een probleem met ‘de leugenachtige media’. Was ik maar een VARA-cabaretier. Wat zou het leven dan makkelijk zijn: nooit twijfel kennen, nooit bang hoeven zijn. Links is goed, rechts is slecht en Geert heeft raar haar. En klaar is Dolf. Maar zo werkt het niet, grijstinten zijn er namelijk altijd. Het continent – dat mieterse continent van ons - staat voor één van de grootste uitdagingen ooit. Want 2016 wordt in dat opzicht wederom een kutjaar. De vluchtelingen zullen blijven komen. De politiek zal wederom geen antwoorden bieden. En D66 zal blijven pleiten voor taallessen. Een politieke revolutie kan wel degelijk de oplossing bieden maar die zal dan binnen de VVD plaats moeten vinden. Meer Halbe en minder Mark derhalve. (Hier het feuilleton). Maar ja, Halbe wil weer geen politiek leider worden dus dat schiet ook niet op. Kommer en kwel, ik hoor het u zeggen. Toch had ik met dank aan mijn ladyfriend Annabel Nanninga een lolletje in 2015. Dat zie je die verschillige VARA-cabaretiers dan weer niet doen. Gelukkig 2016, lui.

Reaguursels

Inloggen

Ik denk niet dat Dolf het heeft gehad over het haar van Wilders. Als dat wel zo is zijn al zijn spiegels kapot. Want Dolf ziet er flatteus uit. Maar het hebben over iemands uiterlijk is het einde van een discussie. Zwakte.

wallenberg | 28-12-15 | 10:06

-weggejorist-

VicVictor | 28-12-15 | 09:08

Mogelijk zal deze regering snel vallen en komen er verkiezingen voor de 2de kamer, zodat het Nederlandse volk zich kan uitspreken.

F Cobben | 28-12-15 | 09:00

.... En Dolf Jansen is een met linkse correctie doordrenkte Varafreak die met z'n uitgemergelde vegahoofd en knaagdierengebit met dedain neerkijkt op andersdenkenden (rectificatie: onvoorwaardelijke xenofobe racisten).

Kunnen we niet meteen al capituleren voor een kalifaat? Dan kan het nooit erger meer worden.

Europe goes exit

HypoPseudo | 28-12-15 | 07:10

Dit jaar 1 miljoen asielzoekers die 30 miljard kosten. Volgend jaar 1 miljoen erbij, met die van dit jaar volgend jaar dus 60 miljard euro.

Vergelijk even met de hulp die we aan de 48 miljoen arme mensen geven die wél echt vluchteling zijn én ginds bleven: 1 miljoen euro.

Patatter | 27-12-15 | 22:04

Halbe = Mark. Halbe bokt wat voor de bühne.

De Geus | 27-12-15 | 17:33

Geen taalles, maar cursussen hoe je eigen geboorteland weer op te bouwen.
Op die manier geef je een duidelijk signaal dat hier niet hun toekomst ligt.

donjon | 27-12-15 | 16:22

Ahhhh... 2016... een nieuw jaar... nog erger dan 2015.
nou... Nederlandse bewoners, Nederland... Toedeloedoki.

Paaldanseres | 27-12-15 | 15:07

Muxje | 27-12-15 | 13:20
God schept er een behagen in om de een als Christen geboren te laten worden, de ander als heiden. Dat is willekeur, zeker als die heiden nooit de kans krijgt om überhaupt ooit een Christen tegen te komen die hem gaat vertellen dat hij zich snel moet bekeren om nog een kansje te maken het rijk der hemelen te betreden.

Schoorsteenveger | 27-12-15 | 14:56

Bas Paternotte | 27-12-15 | 10:59 | Link | 109 reacties
-
Die bombardementen, van wie dan ook, zijn mede de oorzaak van de vluchtelingenstroom.
Een andere belangrijke oorzaak is dat de EU openlijke vluchtelingen ronselt in de zandbak.
-
Meer inwoners = meer verkopen van bedrijven.
Dat moet de economie aanzwengelen.
Dat de halve (jonge) EU nu geen huis meer durft te bouwen, bij pa en moe langer thuis blijft wonen, en dus voorlopig geen kinderen neemt, daar let niemand op.

Raider Twix | 27-12-15 | 14:51

"Een politieke revolutie"... en dan de VVD noemen, of wat dat betreft sowieso een gevestigde partij noemen als onderdeel van 'verandering'. Bas, de politiek is er niet om te veranderen, de politiek is er om een primitief ziek systeem van geld en macht in stand te houden. Ook Bas slaapt en denkt dat de democratie achteruit is gegaan en weer opgepoetst moet worden. Democratie heeft nooit bestaan, vanaf de eerste dag dat we NL een democratie noemden was het al nep en niets meer dan een deken voor de ogen van het makke volk dat de macht uit handen heeft gegeven.

XaleX_2 | 27-12-15 | 14:47

""Zodra de rente oploopt en de economie knerpend en knarsend tot stilstand komt, zouden we wel eens de Troika op bezoek kunnen krijgen voor een laatste uitverkoop.""
@ ben kokhals | 27-12-15 | 14:27
die laatste uitverkoop, ben ik bang, zal zijn: het weggeven van onze pensioenfondsen aan de Troika.

Als de gedachte niet zo beschamend was, dan zou ik bijna gaan denken dat alles vooraf door Brussel en hun Haagse trawanten gepland is om de lang bestaande natte EU droom te kunnen verwezenlijken: namelijk onze pensieonen te kunnen inpikken

telelezer | 27-12-15 | 14:36

@ telelezer | 27-12-15 | 14:19 (ikzelf dus)
de schandelijke misdaden, slavenjachten, moorden en verkrachtingen VAN islamieten
moet zijn: "DOOR islamieten"

telelezer | 27-12-15 | 14:29

@telelezer | 27-12-15 | 13:59
De staatsschuld is in de afgelopen tien jaar net zo hard opgelopen als in de voorgaande honderd jaar. Dat is een wanprestatie. De belastingen zijn ook alleen maar toegenomen (Kunduz, Rutte II) evenals het aantal onaangepaste fee-lunchers uit verweggistan @ 36.000 eure pp per jaar. Intussen zijn de banken niet gespitst en is de overheid niet gesaneerd, integendeel zo blijkt. Zodra de rente oploopt en de economie knerpend en knarsend tot stilstand komt, zouden we wel eens de Troika op bezoek kunnen krijgen voor een laatste uitverkoop.

ben kokhals | 27-12-15 | 14:27

""(...)wat het goedvolk wil horen: Nederland is schuldig, blank is schuldig, West Europa is schuldig, populisme is slecht etc. etc.. De allesbeheersende verderfelijke invloed van de islam is volledig ontweken. Laf, laffer lafst.""
@ krelus | 27-12-15 | 13:53
Goed gezien..!

En als u genoeg tijd heeft, bekijk dan vooral deze uitermate interessante documentaire waarin Dr.Warner haarfijn uitlegt waarom de laffe Linkschmenschen vinden dat wij Westerlingen zo slecht zijn, en waarom ze de schandelijke misdaden, slavenjachten, moorden en verkrachtingen van islamieten van de laatste 1400 jaren niet durven benoemen. Het blijkt te zijn: een soort Stockholm syndroom van geslagen (westerse) honden.
https://www.youtube.com/watch?v=t_Qpy0mXg8Y

telelezer | 27-12-15 | 14:19

@krelus | 27-12-15 | 13:53
De Hilversumse collaborateurs zijn in paniek en "full retard" aan het gaan. Zie ook dit weer: "NOS Journaal wijst met vinger naar PVV na brand en moffelt het later weg" joostniemoller.nl/2015/12/onthullend-n...

ben kokhals | 27-12-15 | 14:03

@ Lupuslupus | 27-12-15 | 13:27
Volkomen met u eens; maar vergeet vooral ook niet de schandelijke en grove onverantwoordelijke staatsschuld waarmee de Haagse lakeien van Brussel ons en onze (achter-achter-klein)kinderen hebben opgezadeld (de grote bedragen voornamelijk begonnen sinds Balkenende) puur om als Gekke Henkie Sinterklaas te spelen om de rest van de wereld te onderhouden en daarmee als braafste debieltje van de klas te kunnen pronken.

Een in mijn ogen misdadige staatsschuld van bijna 500.000.000.000,00 Eurootjes.
http://www.destaatsschuldmeter.nl/
Een staatsschuld waarvan alleen zelfs al de jaarlijkse rente hoger is dan ons jaarlijkse defensie budget, dus laat staan de aflossing..!

Een staatschuld waarvan de aflossing door de krankzinnige hoogte zo goed als oneindig is en die maar blijft groeien en groeien, maar die ons door andere landen gretig wordt geleend(lees: opgedrongen) omdat onze regenten daarvoor als dekking onze(..!) miljarden aan pensioengeld stellen.
Ons pensioengeld waar Brussel al jarenlang jaloers op loert.
-
Al met al een beangstigende en verbijsterende situatie.
Verbijsterend omdat wij Nederlanders gewoon maar lamweg blijven toelaten dat onze (achter-achter-klein)kinderen levenslang met een misdadige en krankzinnige (en steeds maar groeiende) schuld zijn, en nog steeds worden, opgezadeld.
-
En waarvoor?
Neen, niet om Nederland verbeteren, niet onze zorg betaalbaarder te maken, niet om onze ecomomie te verbeteren, niet om ons onderwijs te verbeteren, niet om meer sociale woningen te bouwen, niet om onze wegen en OV te verbeteren, niet om te investeren in onze medische wetenschap, niet om onze koopkracht te verbeteren, niet om onze belastingen, accijnzen en premies te verlagen, niet om onze politie en ons leger te versterken, niet om onze ouderen en onze chronisch zieken een beter leven te geven, zelfs niet om ons allemaal eerder met de VUT te kunnen laten gaan zoals vroeger.
Neen..! die honderden miljarden zijn geleend (let op: geleend, dus het is niet eens ons geld) om op grove nalatige wijze tegenover ons eigen volk, als Gekke Henkie onverantwoordelijk Sinterklaasje te kunnen spelen voor sluwe handophouders.

telelezer | 27-12-15 | 13:59

krelus | 27-12-15 | 13:53

Dan weten we in ieder geval uit welke hoek het " Ze zitten hier hoor! " mogen verwachten.

Sophie9985 | 27-12-15 | 13:55

En vlak dat programma van de Vara, Buitenhof niet uit. Zo ook vanmiddag, waren we weer getuige van de zuigende Marcia Luyten die voortduren bezig was David van Reybrouck te laten zeggen wat het goedvolk wil horen: Nederland is schuldig, blank is schuldig, West Europa is schuldig, populisme is slecht etc. etc.. De allesbeheersende verderfelijke invloed van de islam is volledig ontweken. Laf, laffer lafst.

krelus | 27-12-15 | 13:53

@Peter Emile | 27-12-15 | 13:20 "Er hangt al jaren een penetrante gaslucht in de straten van het oude Europa…"
.
In de theaters van Parijs trad ooit een petomaan op. Een grote bijzonderheid, want meer waren er niet die zo melodieus winden kon laten. historiasdelahistoria.com/wordpress-2.... De Nederlandse politiek en media is tegenwoordig verzadigd van regressief links ruftende petomanen die op zichzelf al goed zijn voor een ware milieuramp als we ze niet aanmoedigen een Hansje Brinker te doen. Met penetrante walmen komen we niet verder, zo is gebleken.
Een voorspoedig 2016 gewenst allen, dat het een jaar moge worden waarin de wind draait omdat mensen niet langer met zich laten sollen.

ben kokhals | 27-12-15 | 13:49

Ik heb hier maar 1 goed Nederlands woord voor: Kutlamaz.

3xminder | 27-12-15 | 13:45

@Muxje | 27-12-15 | 12:43

Goed verhaal, Mux.
ik zou het niet beter kunnen verwoorden.

Peter Emile | 27-12-15 | 13:38

@Schoorsteenveger | 27-12-15 | 12:37

Hear, hear.

Mooi verwoord, Schoorsteenveger.
En zo herkenbaar, vooral.

Vroeger, in de jaren '60, '70 en '80, zat ik vaak schaterlachend voor de tv. Schaterend om Toon Hermans, Wim Sonneveld, Wim Kan, Freek de Jonge, Van Kooten en De Bie.
Maar het lachen is mij inmiddels al lang vergaan; Hermans, Kan en Sonneveld zijn dood. Van Kooten en De Bie zijn hun irrelevantie inmiddels al ver voorbij en De Jonge is een zure, zelf-ingenomen, irrelevante en irritante huilebalk geworden, een oude profeet van een foute leer.

En bij de huidige generatie cabaretiers - uitgezonderd Frans Teeuwen - heb ik nog nooit ook maar het begin van een glimlach kunnen vertonen. Ze ergeren me en ze maken me tegelijkertijd bedroefd.

Peter Emile | 27-12-15 | 13:35

@ EEnzame SchizofrEEN | 27-12-15 | 11:20
Zelfs die (enkele) echte vluchtelingen zijn allang geen vluchtelingen meer wanneer ze hier aankomen (tenzij ze over de Noordzee rechtstreeks Katwijk(pun intended) binnen zijn komen dobberen), want ze hebben immers al weken lang (veilig..!)door 7 veilige landen gereisd om het land met de meeste luxe en de domste inwoners uit te zoeken.
En velen hebben bovendien al jaren lang in veilige landen als bv.Turkije gewoond totdat ze na al die jaren (veilig wonen..!) opeens het idee kregen om hierheen te "vluchten" dankzij de krankzinnige opengrenzen politiek, ons door de strot gedouwd door Brussel (mmv hun Haagse trawanten).
-
Ik begrijp niet waarom de weg-met-ons-Gutmenschen dat weigeren in te zien; Wat steekt erachter..???

telelezer | 27-12-15 | 13:31

Stel dat er een God is. En ik kom ooit voor hem te staan. Hoe ik dan moet rechtvaardigen dat ik in veiligheid en relatieve luxe heb geleefd en anderen in armoede heb laten leven, alleen omdat ik in Nederland geboren ben en niet in een arm k*tland, ik weet het werkelijk niet.
RoBD=Skullfucker | 27-12-15 | 11:50
.
U bent in een - voorheen - veilig en redelijk welvarend land geboren. God heeft dat zo gewild dus waarom zou u zich daarvoor verontschuldigen?
Wat u met uw eigen leven doet en hebt gedaan is geheel uw eigen verantwoordelijkheid omdat u een vrije wil hebt gekregen.
De 2 grote opdrachten die de hele Bijbel omvatten zijn: "Heb God boven alles lief èn uw naaste als uzelf". Uw naaste liefhebben hoeft helemaal niet te betekenen dat u allen die het minder getroffen hebben, in uw land en huis opneemt. Ons piepkleine landje is propvol. Daar kan niemand meer bij en al helemaal niet de mensen die ons haten. U zet toch ook geen valse pitbull bij uw kinderen? Begrijpt u wat ik bedoel?
.
Nederland doet meer dan menig ander "rijk" land aan ontwikkelingssamenwerking: 5000 miljoen per jaar. Want o kijk eens hoe "goed" wij zijn. Maar inmiddels worden onze ouderen uit de bejaarden- en verzorgingshuizen getrapt en rijzen de voedselbanken als paddenstoelen uit de grond, is er voor onze eigen thuislozen steeds minder onderdak en kunnen onze eigen woningzoekers nog wel een aantal jaren langer wachten op een betaalbare woning. Zaten een kwart van onze ouderen met Kerst moederziel alleen. Maar wèl in bijna elk dorp een azc neerpleuren want o wat zijn wij begaan met het lot van de asiel- en geluk EISERS.
.
Ik kan zo nog wel een uurtje doorgaan maar dat doe ik niet want dan komt mijn diepvries-kerstpizza alsnog omhoog.
.
Hou eens op met uzelf de schuld te geven voor alle ellende in de wereld en kom eens op voor de Nederlanders.
.

Lupuslupus | 27-12-15 | 13:27

2016 word een explosief jaar niet alleen voor NL,maar voor de hele EU.Als ik RTL-nieuws mag geloven is de nieuwste trend vluchtelingen al gearriveerd op Lesbos.Er zijn daar inmiddels al 500 Marokanen aangekomen die vluchten uit hun armoedig bestaan,volgens ene Harim inmiddels woedend heeft hem dat grapje al 1200 euro gekost en ja hij vind zichzelf een vluchteling en iedere dag als hij en zijn vrienden bij het registratiekantoor komen krijgen ze hetzelfde antwoord no mocrans hij en zijn 500 vrienden leven dus nu ook noodgedwongen in een tentenkamp ze zijn woedend.
Volgens een andere snotaap genaamd Akim is het een kwestie van geduld wachtend op een griekse smokkelaar die hun weer een stapje verder brengt,hij belooft ons ook nog dat dit het begin is er zullen nog velen volgen is dit een belofte of een dreigement Akim.

brilletje1 | 27-12-15 | 13:22

@Schoorsteenveger 13:10: God laat mensen in abjecte armoede geboren worden om ons de kans te geven wat aan hun omstandigheden te doen, en zo het paradijs te verdienen. Dat klinkt nogal cru maar helaas rolt god zo. Lees het verhaal van Job maar eens: god brengt iemands gehele familie en al zijn werknemers om zeep (of laat dat gebeuren, wat voor hem op hetzelfde neerkomt), enkel en alleen om zijn geloof op de proef te stellen.

Muxje | 27-12-15 | 13:20

Ik voel het al een tijdje aan mijn water.
Het jaar 2016 wordt het jaar van de waarheid.
Het jaar waarin de kruik barst die al 40 jaar in het water ligt. Het jaar waarin de hete, kloppende steenpuist van het ongenoegen en van de woede, open barst.
Het jaar waarin de eerste zijvleugels van het foeilelijke bouwwerk dat 'EU' heet, in elkaar zullen donderen.
Het jaar waarin de politieke elites van Het Westen eindelijk met hun smoelen die steevast geblokkeerd staan in de verkeerde richting (de wegkijk-richting dus) in de stinkende bagger zullen worden gedrukt waarvoor ze zelf de sluizen hebben open gezet - en open hebben gehóuden.
Het jaar waarin zal blijken hoe kwetsbaar en fragiel (en hoe allesbehalve vanzelfsprekend) de vanzelfsprekende vrede en stabiliteit zijn waaraan al twee, drie generaties in West-Europa gewend zijn geraakt.

Er hangt al jaren een penetrante gaslucht in de straten van het oude Europa, het inscheurende bolwerk van rust, stabiliteit, welvaart, zekerheden en beschaving; Het is de stank van testosteron.

Het kán niet anders, of die onwelriekende gas-ophoping gaat exploderen.

het enige waarop ik nog hoop is, dat de rondvliegende brokstukken van die mega-explosie het kleine bolwerk van mij en mijn geliefden, niet zullen raken. Maar ik ben niet optimistisch.

Ik voel het al een tijdje aan mijn water.
En 'mijn water' is, door de lange jaren heen, steeds een goede graadmeter gebleken. Een goede graadmeter, maar geen onfeilbare. En op dat laatste feit is mijn laatste hoop gebaseerd: dat het ditmaal een verkeerd voorgevoel zal blijken te te zijn.

Peter Emile | 27-12-15 | 13:20

@Sophie9985 | 27-12-15 | 13:10
Ik geloof niet in god of religie.. en mijn antwoord aan RoBo=Skullfucker heb je hiermee wel mooi aangevuld,waarvoor dank.

deraderendraaien | 27-12-15 | 13:16

Schengen zou reizigers aan de buitengrens of het eerste land van binnenkomst tegenhouden, doorlichten en dan toelaten of terugsturen. Vluchtelingen kunnen dan een verzoek tot erkenning indienen. Dat is niet gedaan noch gebeurd waarmee Shengen een zoveelste EU-farce is gebleken die ons door de Bende Van Vier (VVD66CDAPvdA) door de strot is gedrukt. De eigen buitengrens moet dus per direct worden hersteld, en alle immigranten teruggestuurd naar waar ze hun bootje het strand op trokken (zie Shengen) of waar ze vandaan kwamen. Zo simpel is het.
Nederland kampt nog steeds met de gevolgen van de moeizame integratie van moslimgemeenschappen uit het middellandse zeegebied, die bijna een halve eeuw geleden binnenkwamen en geen verrijking hebben gebracht, maar eerder een aantasting van onze cultuur, vrijheid en leefbaarheid, en een verlies van miljarden euros per jaar. Zelfs een ezel zou niet pleiten voor een herhaling.

ben kokhals | 27-12-15 | 13:13

RoBD=Skullfucker | 27-12-15 | 11:50
Je kunt God dan ook vragen waarom hij de een in een luxe wereld geboren laat worden, en de ander in een wereld waarin hij nauwelijks kans maakt te overleven.

Schoorsteenveger | 27-12-15 | 13:10

deraderendraaien | 27-12-15 | 12:59

Daarom, indoctrineren van kinderen met welke religie dan ook zou strafbaar moeten zijn. Waarom twijfelen over religie/realiteit? Kijk om je heen, what you see is what you get. Ik behandel mensen zoals ik door hen wordt behandeld. En verwacht dat terug.

Uiteindelijk begint en eindigt mijn leven bij mij. Bepaal ik wat ik denk, voel en/of reageer op situaties. Bidden is niets anders dan in gesprek gaan met jezelf. Niks mis mee, zelfreflectie. Zouden meer mensen kunnen doen. Maar een hoger wezen erbij verzinnen ( dan wel geloven want ouders en indoctrinatie ) geeft feitelijk het failliet van mensen aan.

Nogmaals, kijk eens om ons heen en zie wat er gebeurt als de verantwoordelijkheid bij een non identiteit wordt gelegd. Ik heb geen god nodig om te zien wat ik zie, te horen wat ik hoor. Al helemaal niet als het gaat over leven en overleven. Het eeuwige leven krijg je vanzelf als je dood bent. Begraven of gecremeerd, jouw lichaam geeft voedingsstoffen aan andere organismen op deze aarde en geeft deze energie mee om te groeien en voort te planten. Veel makkelijker kan het niet.

Sophie9985 | 27-12-15 | 13:10

@ notamused | 27-12-15 | 12:05
zeer goede samenvatting..!

telelezer | 27-12-15 | 13:09

RoBD=Skullfucker | 27-12-15 | 11:50
Je schrijft: stel dat er een God is. Met deze zin vlieg je al gelijk uit de bocht. God bestaat namelijk niet. Ik (jij) ben per toeval in Nederland geboren. Was dat de wil van God? Om het makkelijk te maken: per dag sterven 16.000 kinderen en al hun ouders bidden waarschijnlijk tot God (die dus niet bestaat) om hun kind te laten leven. Deze kinderen gaan toch gewoon dood. Wat leert jou dit? Dat het universum onverschillig is. Naar de actualiteit: het is bijna een daad van terreur tegen het eigen volk om de sluizen van massa-immigratie open te zetten. Of stel jezelf deze vraag eens: waarom is het een Europees probleem?Met mijn empathisch vermogen is niets mis, maar ik wil in de figuurlijke zin hier in Europa niet verzuipen met al deze gelukszoekers (een uitzondering daargelaten). Dit is het Paard van Troje wat nu Europa binnenkomt. Beter gezegd: Paard van Troje 2. Het eerste deel zit hier al. Vandaag of morgen verschijnt onze MinPres op de televee met een korte mededeling: "De welvaartsstaat zoals we die nu kennen is naar de kloten. Succes alle Nederlanders maar ik pak nu mijn privé vliegtuig om politiek asiel in de US aan te vragen... daaag".

The Opinionator | 27-12-15 | 13:02

@The Opinionator | 27-12-15 | 12:40
Precies, er is maar 1 ras, de Homo Sapiens.
Goeie van George Carlin, klopt helemaal. Zeer van toepassing op de stand van het land.

Dhr. de Wit | 27-12-15 | 13:01

Als de gevestigde orde gedaan had, wat goed was, dan was er geen pvv, stelletje leugenaars !

Anjin Mohammed | 27-12-15 | 12:59

@RoBD=Skullfucker | 27-12-15 | 11:50
"Stel dat er een Lord Helix is. En ik kom ooit voor hem te staan."
Dan zou je hem de tyfus moeten schelden,omdat 'ie zoveel mafkuikens het levenslicht heeft laten zien,en dat 'ie naar z'n eigen onvermogen moet kijken omdat hij faalt op het gebied van religie en ideologieën.

deraderendraaien | 27-12-15 | 12:59

@ duitse herder | 27-12-15 | 12:35
U bedoeld Nederlanders ?

edelweiss | 27-12-15 | 12:57

@ Koonkluk Huis | 27-12-15 | 12:32

Ja goed hé? Heb ik ook gekeken.

edelweiss | 27-12-15 | 12:55

Ik vrees dat 1916 nog kutter dan kut gaat worden. Ik verwacht een enorme domper in de economie en een grote onrust. Ik pessimistisch? Nee, want het zal ook een einde betekenen voor de EU zoals we die nu kennen.

Graaf van Egmont | 27-12-15 | 12:52


Stel dat er een God is. En ik kom ooit voor hem te staan. Hoe ik dan moet rechtvaardigen dat ik in veiligheid en relatieve luxe heb geleefd en anderen in armoede heb laten leven, alleen omdat ik in Nederland geboren ben en niet in een arm k*tland, ik weet het werkelijk niet.
RoBD=Skullfucker | 27-12-15 | 11:50

Als wij hier gezien zouden hebben dat die asieleisers nou met zweet op het voorhoofd in een laatste poging zouden proberen om vrouwen en kinderen eerst af te zetten in een veilig gebied, en daarna gecoördineerd, zouden trachten een veilig stukje in Syrie te bemachtigen dan zou je reden kunnen hebben tot schuldgevoel als je geen poot zou uit steken om dat waar te maken.
Nu zitten we hier met een stel laffe jonge lui. Dat gaat dus nooit wat worden. Met dat soort mentaliteit kun je geen dijken bouwen.

bodemloos | 27-12-15 | 12:47

duitse herder | 27-12-15 | 12:35
.
Wat wil je nu eigenlijk met die cijfers zeggen.... je plempt ze voor de zoveelste maal maar wat moet ik met die informatie?
.
BTW.... 2016 is een eigen aanname?

Fatwabuster | 27-12-15 | 12:43

@notamused 12:05: Ik ben daar nog wat somberder over. Er is niets minder nodig dan een Europa-brede cultuuromslag om het tij te keren, op alle fronten. In de politiek, de media, het onderwijs, de hulpverlening en onder het volk. En er is meer nodig dan een paar aanslagen om dat te bewerkstelligen.

De aanslagen en de toenemende problemen zorgen er eerder voor dat men de hakken in het zand zet. Polarisatie dus, en dat is niet de schuld van Wilders, maar van de gutmensch die elke kritiek op hun zienswijze wegzetten als vreemdelingenhaat en racisme, hoe genuanceerd die kritiek ook is. Die houding gaat echt niet veranderen door een paar "incidenten". En de toenemende afkeer onder het volk en bij kleine plukjes politici sterkt ze alleen maar in het idee dat ze juist nu de rug recht moeten houden.

Ik ben bang dat de onvermijdelijke toename van het aantal incidenten, en de onvermijdelijke tegenreactie van de bevolking, de partijen alleen maar verder uit elkaar zal drijven. Waar de nuance voorheen door links verketterd is, zal ze nu door zowel links als rechts worden aangevallen als zijnde naïef, niet ver genoeg gaand, of gewoon weer ouderwets racistisch. En wie zou dat genuanceerde standpunt moeten uitdragen? Wilders? Pechtold die het licht ziet? Roemer die wat inspiratie uit de oude SP haalt? Een genuanceerd standpunt innemen betekent voor de meeste van de politici dat ze op fundamentele zaken een draai zullen moeten maken, en daarmee volmondig toegeven dat ze er eerder gewoon naast zaten. Maar juist op dit onderwerp hebben ze zo stellig hun eigen gelijk verkondigd en de tegenstander verketterd, dat ze die draai nooit zullen kunnen maken. Dat gaat tegen het diepste van hun ziel in.

Het "beste" scenario is misschien nog wel dat Wilders aan de macht komt, dat er een ongekend harde backlash tegen immigranten komt, en dat pas daarna een politiek klimaat ontstaat dat aan zowel de Nederlandse bevolking als de immigranten recht doet. We moeten eerst door een diep en donker dal van stront, en ik kijk daar niet naar uit. Maar het alternatief is blijven hopen dat het allemaal wel goed komt, en ik heb die hoop eigenlijk wel laten varen.

Muxje | 27-12-15 | 12:43

Dhr. de Wit | 27-12-15 | 11:33
Kop... spijker... raak. Ik las ergens dat in biologische zin (DNA) er helemaal geen verschillende rassen bestaan. Het is gewoon een "gereedschap" van de (politieke) elite om mensen tegen elkaar uit te spelen. Er is maar 1 ras: het menselijk ras. Wat mooier is er voor deze elite denkbaar, wanneer mensen constant met elkaar in conflict zijn? (Zgn "ras", religie, politiek, etc, etc). Helaas is de gemiddelde mens te dom om deze geloofssystemen te herkennen. Gelukkig kan George Carlin dit veel beter duiden: youtu.be/XdH38k0iUgI

The Opinionator | 27-12-15 | 12:40

@Lewis Lewinsky | 27-12-15 | 12:27
Best leuk plaatsje hoor, Katwijk. Zit er wel eens op een terras aan zee na een eindje fietsen. Maar inderdaad zeer jammer van de burgemeester. Sowieso is het jammer van iedere burgemeester, want niet gekozen. Nederland, een van de laatste drie bananenrepublieken ter wereld waar burgemeesters aangesteld worden.
Maar daar hoor je VARA cabaretiers niet over. Veel te moeilijk onderwerp.

Dhr. de Wit | 27-12-15 | 12:40

Ja Bas. Maar die verschillige cabaretiers krijgen het wel steeds moeilijker om welgemikte grappen te maken.
Als het duidelijk is wat goed is en wat slecht, dan is het gemakkelijk om te hekelen, te trappen, te schoppen en te slaan, en zul je een hele zaal op je hand krijgen. Maar als de kennis van goed en kwaad wat meer gaten gaat vertonen en hier en daar zelfs tegenspraken met zich meedraagt wordt het al wat moeilijker.
Je ziet dan ook dat de verschilligen hoekiger taal gaan hanteren, agressiever worden en harder gaan schreeuwen naarmate de vanzelfsprekendheid van hun gelijk meer en meer aan erosie onderhevig is. Het hekelen gaat de grappenmakers dan ook niet zo gemakkelijk meer af, en ook zij nemen hun toevlucht tot een hardere toon.
Het gezapige "wij hebben gewoon gelijk" heeft plaatsgemaakt voor een "we hebben nog steeds gelijk, toch?", en de open doekjes zijn veranderd van een "ja, wij hebben inderdaad gelijk, volkomen gelijk" in een bijna angstig klinkend "ja, we moeten gewoon gelijk blijven hebben, koste wat kost".
In een wijds veld van zelfgenoegzame gelijkhebberigheid is het ook een stuk gemakkelijker om relativerend te zijn en te doen, jezelf en je eigen denkbeelden op de korrel te nemen. Je hebt immers tóch gelijk, dus het kan geen kwaad jezelf een spiegel voor te houden. Die laat voldoende ijdelheid terugkaatsen om niet te verontrusten. Maar als dat veld kale plekken gaat vertonen, dan is ook die zelfrelativering niet meer zo veilig en aangenaam, maar wordt die bedreigend en lastig.
En zo verdwijnt het "wij durven onze eigen denkbeelden ter discussie te stellen, want natuurlijk hebben we niet in alles gelijk" maakt plaats voor een verkrampt "wij moeten de denkbeelden van die anderen ter discussie stellen, want anders hebben we het gelijk niet meer aan onze kant".
Rond de jaarwisseling zullen we meer verschillige pogingen zien dan ooit om het eigen gelijk tegen beter weten in overeind te houden. En in de open doekjes zal steeds meer angst doorklinken.

Schoorsteenveger | 27-12-15 | 12:37

31-12-2016.
.
Emigratie Hollanders:
2010 - 128.000
2011 - 133.000
2012 - 142.800
2013 - 145.700
2014 - 144.134
2015 - 151.156
2016 - 214.985

duitse herder | 27-12-15 | 12:35

De revolutie moet niet uit de politiek komen maar van de kiezer. Zolang we met z'n allen op de oude partijen blijven stemmen, krijgen we wat we altijd al kregen.

PietGeniet | 27-12-15 | 12:35

Wat mij betreft krijgen vluchtelingen in Nederland zo snel mogelijk Duitse taalles, en een inburgeringscursus om in Duitsland te leren inburgeren. Voor als we ze de grens weer over zetten.

GerbenW | 27-12-15 | 12:35

2015 was het jaar van de Scandinavische TV-series. Ben nu bezig in Occupied (een Noorse serie) en in Blue Eyes (een Zweedse serie). Alles wat je daar ziet zal ook in Nederland gebeuren, op afzienbare tijd.

Rest In Privacy | 27-12-15 | 12:32

Afgelopen jaar kwamen dergelijke voorstellen wél uit de hoek van de VVD: naar Nederland komen moet worden ontmoedigd, vluchtelingen dienen sober te worden gehuisvest en natuurlijk opvang in de regio. Maar door het knellende huwelijk met de PvdA komt hier niets van terecht.
1. de VVD heeft hier zelf voor gekozen
2. de enige maar dan ook enige reden dat de VVD met dit idee komt is omdat er een PVV bestaat en die doen het ook nog eens goed in de peilingen, anders had de VVD de vluchtelingen net zo warm onthaald dan de PvdA dat doet. Kijk maar naar Rutte die precies verteld wat de EU horen wilt en het nog meent ook.
3. er zijn genoeg VVDers die smeig veel geld verdienen aan asielzoekers want het COA is net zo zeer een VVD nest als de PvdA daar haar tentakels heeft:
Nurten Albayrak:
www.volkskrant.nl/archief/salaris-dire...
Loek Hermans:
politiek.tpo.nl/2015/11/02/vvd-promine...
Anne-Wil Duthler
www.publiekrechtenpolitiek.nl/coa-alba...

Moonwarrior | 27-12-15 | 12:30

De burgemeester van Katwijk aan Zee
Wat politiek gezien slechts een pygmee
Hij deed allen grienen
Die malle Jos Wienen
En de Katwijk aan Zee'ers zaten ermee

Lewis Lewinsky | 27-12-15 | 12:27

Leer ze vooruit lezen ipv achteruit

nix81 | 27-12-15 | 12:22

Allemaal waar, maar wel een beetje repeteertoeteren. OK, eindejaar, terugblikken en zo...

VARA cabaratiers door het slijk trekken natuurlijk altijd goed. Dat werd sowieso wel eens tijd.

metzonderzijwieltjes | 27-12-15 | 12:21

Gevestigde politiek gaat ons nooit helpen! Ons = normaal weldenkende Nederlanders.
Halbe Zijlstra LIJKT dan wel iets meer zinnige dingen te zeggen, maar da's voor de buhne. VVD zit vast met PVDA in regering. Marc Prutte moet dus steeds bukken. Deed ie zonder pvda ook wel, maar goed..
Zijlstra speelt toneel door wat rechtser geluid te verspreiden. Als puntje bij paaltje komt word je toch weer genaaid door de VVD.
Één pot nat. Politiek is failliet. Ze hebben óf willen geen goede oplossingen voor de huidige problemen. Kortzichtigheid, dikke piemels, belangen spelen allemaal mee. Welzijn van het land, de mensen en onze toekomst, ach.. Bijzaak!

iustus | 27-12-15 | 12:14

De elite en het volk verschillen fundamenteel met elkaar van mening over de koers die gevolgd dient te worden. Komend jaar zal duidelijk worden wie er gelijk heeft. En het zal knetteren. Behoorlijk knetteren.

balustrade | 27-12-15 | 12:14

Jos Wienen heeft er belang bij dat hij Geert Wilders basht. Hij staat aan het hoofd van de adviescommissie asiel en immigratie. Wij van WC-eend ... vng.nl/vereniging/organisatie/vng-com...

En dat allemaal voor zijn eigen glorie, prestige en achtergestelde betaling door de asielmafia.

Dhr. de Wit | 27-12-15 | 12:12

Nederland besteedt evenveel aan de opvang van de tienduizenden gelukseisers die dit jaar Nederland ingekomen zijn als de complete internationale gemeenschap in de zandbak aan de miljoenen vluchtelingen die nog in de regio zijn.

Het beleid van opvang in de regio is een fata morgana in de woestijn. Bestaat de facto niet. Een vluchteling hier krijgt vijftig tot honderd keer zo veel als daar en krijgt dat gegarandeerd tien keer zo lang. Die verschillen verklaren de enorme risico`s die gelukseisers durven te nemen en maken de oorlog irrelevant.

Iedere keer als een politicus de woorden "opvang in de regio" in de mond neemt weet hij of zij dat ze spreekt over een sprookje. Weet dat u die woorden wil horen. Weet dat er niets veranderd. André van Duin vertelde een halve eeuw ook een hoop onzin, maar daar kon je tenminste om lachen.

Duitsland meldde triomfantelijk 10.000 gelukseisers uit het wassende water gered te hebben. Hun opvang kost tienduizenden euro`s per jaar, de meeste Somaliërs hebben nooit werk gevonden, dus de kans bestaat dat deze Syriërs levenslang blijven hangen in een uitkering. Eerst van het COA, daarna de sociale dienst en als afsluiter de Sociale Verzekeringsbank.

We hebben al een miljoen werkelozen met een kortere afstand tot de arbeidsmarkt. Laat staan mensen achter een taalbarrière, oorlogstrauma`s en een compleet andere cultuur. Bij gebrek aan banen kan alleen de ene arbeider de andere vervangen. Banen inpikken.

Of die nieuwkomer nu werkt of de huidige bankzitter maakt niet uit. Een van beide eindigt een halve eeuw in een uitkering. Bij 10.000 extra mensen krijg je dus ook 10.000 extra uitkeringen. 10.000 mensen maal 50 jaar maal 20.000 maakt een kostenpost van 10 miljard voor alleen al de mensen die door de Duitse Marine gered zijn.

Ga je uit van de miljoen gelukseisers van 2015 praat je over 1000 miljard. Een biljoen. En in 2016 komen er nog meer. De vraag is niet of deze volksverhuizing onhoudbaar is, maar wanneer de ziekelijke ontkenning van het probleem omslaat in blinde paniek.

Iemand opvangen begint bij een maaltijd, een dak en een goed gesprek. Tijdelijke praktische problemen. Maar het moet eindigen met een baan, zelfredzaam bestaan en verzoening met onze verlichte cultuur.

Je moet een gelukseiser niet alleen uit de oorlog halen. Je moet ook de oorlog uit de gelukseisers halen. Alleen dan bied je hun een ander leven. Wat geldt voor de kinderen van War Child geldt voor de gehele groep.

De Europese Unie is compleet gefaald op het eerste praktische vraagstuk, heeft geen enkel antwoord op de structurele werkloosheid zonder aanbodoverschot vanuit een volksverhuizing en heeft ook geen enkel plan om deze volksverhuizing tot een succes te maken.

Voor iedere oorlogsvluchteling die Europa in 2015 is opgenomen zijn er dertien kinderen in een oorlogsgebied geboren. Voor iedere Syriër die Europa heeft bereikt zijn er dertig die hun huis zijn ontvlucht.

Alles is al kapot gewaaid en de storm is nog geeneens over de horizon in zicht gekomen.

Feynman | 27-12-15 | 12:10

Krankzinnigheid ten top. Alsof het VVD-beleid door PvdA belemmerd zou worden. VVD is zelf vooral de halfzachte op Defensiegebied. Zien we ergens kordaat optreden met bestaande middelen? Met laat de marineschepen die je zo kan inzetten gewoon in de mottenballen. Tanks bleven in de verkoop totdat er maar zo'n 15 over waren. Men kiest blind voor de JSF terwijl er veel betere en goedkopere Europese vliegtuigen direkt beschikbaar zijn.

DreHa | 27-12-15 | 12:07

Volgens mij wordt het tijd om uit te leggen wat goede cultuur is. Goede cultuur doet aan wetenschap, respecteert mensenrechten en leert kinderen denken en vragen stellen. Slechte cultuur evenwel, is als constant inbeuken op de creativiteit en humaniteit van mensen. Slechte cultuur produceert tirannieke en corrupte werelden. Slechte cultuur produceert ellende, leed, afbraak, verval. Ten behoeve van dit inzicht is zeer veel wetenschappelijke onderbouwing aan te dragen. Zie op internet de Social Progress Index, de Human Development Index, de Good Country Index, de Human Rights Watch Index, de Happiness Index, en de dynamische statistieken van Hans Rösling. De cultuurrelativistische idee die zozeer de Absolute Waarheid is in kringen van politieke correctheid, wordt weersproken door de werkelijkheid. Het is een waan, een schadelijke waan, die maakt o.a. dat de politieke correctheid de islamitische cultuur afschermt tegen kritiek, islamcritici demoniseert, en het als verrijking ziet dat Europa islamiseert. Maar die islamisering is dus een aanval op de kwaliteit van cultuur in Europa. Want de islam doet niet aan wetenschap, niet aan mensenrechten, en programmeert kinderen tot een destructieve haat jegens andersdenkenden. Zullen de poltiek correcte mandarijnen ooit hun waan overkomen? Ik ben daar somber over. Het vraagt waarschijnlijk nog veel meer aanslagen en terreur en kapotte mensenlevens, voordat deze mensen het presteren om tot zoiets als voortschrijdend inzicht te komen.

notamused | 27-12-15 | 12:05

Nog meer Bataclans en nog meer wegkijken.

DearMud | 27-12-15 | 12:04

Nederlande taalles? Worden we vast klaargestoomd dat ze in 2017 mee mogen stemmen, uiteraard op D66 en PvdA?

mom van avezaath | 27-12-15 | 12:02

@RoBD=Skullfucker | 27-12-15 | 11:50
Waarom zou je je schuldig voelen over de coöordinaten waar je geboren bent. Als "god" zou bestaan, dan moet het wel zo zijn. "Hij" (seksistisch als de pest) heeft het waarschijnlijk zo gewild.
Er is niks mee om op te komen voor je cultuur.

Vergelijk het eens met dit: stel je voor dat Nederlanders massaal naar het Amazone-gebied zouden trekken en daar tussen de naakte inboorlingen gaan wonen.
Dan zou de wereld te klein zijn, immers, je schaadt daarmee hun cultuur.
Nederland is Nederland geworden door de mensen die er wonen en de cultuur die zij hebben. Wij zijn gerechtigd, neen verplicht zelfs, om onze cultuur te verdedigen!

Dhr. de Wit | 27-12-15 | 12:01

@ RoBD=Skullfucker | 27-12-15 | 11:50
Mooi dat je er op die manier over nadenkt.
Ik vind de politiek correcten stuitend naïef en zwart-wit in hun benadering, maar laten we van de weeromstuit niet kil en harteloos worden.
Mijn persoonlijke mening is echter dat bezorgdheid over de huidige toestroom, en de wens daar grenzen aan te stellen, niet in tegenspraak hoeft te zijn met medemenselijkheid.

Lewis | 27-12-15 | 11:59

Dat van dat rare haar klopt natuurlijk sowieso.

Bruine Beer | 27-12-15 | 11:58

Begrijp niet waarom de scribent zo gek is op Halbe. Er zit een duidelijk patroon in de Bassiehoven, Mark is kut en Halbe is OK. Maar ze zijn van de zelfde partij en trekken dus hetzelfde plan al verwoorden ze dingen soms anders.
Heeft waarschijnlijk ook te maken met strategie dat Halbe iets harder oreert want dan lijk de VVD nog iets voor te stellen. Van Markie moeten ze het niet hebben, die heeft inmiddels een negatief reputatie-saldo.

Geen enkele partij biedt overigens DE oplossing. Wat de politiek nodig heeft is samenwerking met elkaar en met het volk. Luister nu eens naar de mensen die alles mogelijk maken door braaf belasting af te dragen in plaats van te doen wat voor veel mensen tegen gevoel en ratio in druist!

Dhr. de Wit | 27-12-15 | 11:56

@Pieter V 11:36: Het kan wel een prima filtermechanisme zijn. Een maatregel bovenop alle andere maatregels. Dus: "vluchtelingen" altijd een tijdelijke status (zoals het CDA bijv. wil), waarbij na 5 jaar onder voorwaarden een permanente status gegeven wordt. Het spreken van de taal zou één van die voorwaarden kunnen zijn. Als je na 5 jaar de taal van een land niet spreekt ga je nooit integreren, maar als je de taal wel spreekt is de kans op bijvoorbeeld een baan ook veel hoger.

Muxje | 27-12-15 | 11:53

@pennestront | 27-12-15 | 11:48

Niet alleen uit je pen komt stront...

overVecht | 27-12-15 | 11:51

2015 was fantastisch. Nu met veel plezier richting 2016. Bas Paternotte kan ook met dit schijttopic mijn stemming niet veranderen. Daar is Bas namelijk veel te dom voor. Op weg naar 2016 met GS en "redactie". Hopelijk gaat #GS2016 wel iets bereiken. Ben wel klaar met de klepel zoektocht van deze belabberde redactie. De GS sukkels hebben in 2015 niets voor elkaar gekregen, echt helegaar niets.

Paul Veerkamp | 27-12-15 | 11:50

Ook ik vind dat de grenzen dicht moeten. Europa kan het anders niet aan.
Maar toch....
Stel dat er een God is. En ik kom ooit voor hem te staan. Hoe ik dan moet rechtvaardigen dat ik in veiligheid en relatieve luxe heb geleefd en anderen in armoede heb laten leven, alleen omdat ik in Nederland geboren ben en niet in een arm k*tland, ik weet het werkelijk niet.

RoBD=Skullfucker | 27-12-15 | 11:50

Ook ik vind dat de grenzen dicht moeten. Europa kan het anders niet aan.
Maar toch....
Stel dat er een God is. En ik kom ooit voor hem te staan. Hoe ik dan moet rechtvaardigen dat ik in veiligheid en relatieve luxe heb geleefd en anderen in armoede heb laten leven, alleen omdat ik in Nederland geboren ben en niet in een arm k*tland, ik weet het werkelijk niet.

RoBD=Skullfucker | 27-12-15 | 11:50

2015 was het jaar van minder minder, 2016 wordt het jaar van méér méér.

de uitbater | 27-12-15 | 11:48

-weggejorist-

pennestront | 27-12-15 | 11:48

2016 wordt o.a. het jaar van Geert en Marine.

Zoals het nu lijkt, zullen nog meer en nog grotere nationalistische partijen ontstaan die zeer waarschijnlijk vaarwel zeggen tegen de EU, Schengen en euro.

SapperDeFlap2166 | 27-12-15 | 11:46

Politici, tja.
Ik kende eens een politica die me vrijdags een gigapak documenten liet zien die ze nog moest "doorwerken".
Ik snapte en snap nog steeds niet wat al die documenten nu eigenlijk behelzen.

Carmelita | 27-12-15 | 11:45

Ik heb de tijd nog meegemaakt dat cabaretiers zich een beetje afzetten tegen de gevestigde politieke orde.
In veel landen is dat nog steeds zo, maar in Nederland zijn ze vadsige vette veelverdienende vara varkens geworden die zich welig wentelen in het warme modderbad van de met algemene middelen gefinancierde NPO.
Op een enkeling na dan (Teeuwen, Goedemondt een beetje).
Voor Dolf Jansen, Sanne Wallis de Vries, de hippe guys van De Kwis, Claudia de Breij, die plofkop van de Leeuw, noem ze allemaal maar op, ze zien iedere maand hun bankrekening en vinden het allemaal geweldig.
De Leeuw neemt het openlijk op voor de islam, terwijl iedere moslim hem het liefst van een flat wil gooien, maar 6 ton per jaar, lache toch?
Een ietwat naar corpulentie neigende mevrouw wordt mishandeld en valt bijna onder een auto, maar heeft een raar accent, lache toch?
Als zo'n, Martijn Koning 's avonds alleen in zijn bedje ligt, en hij denkt nog eens terug aan wat hij over die arme mevrouw heeft gezegd, zou hij dan trots zijn op zichzelf?
Denk het niet, maar misschien is zijn brein dusdanig beneveld door de coke en alcohol, dat zijn hart inmiddels een klomp ijs is geworden.

Van luis in de pels van de politiek naar meesmuilende slijmkwallen, dat heeft de vara/pvda toch mooi bereikt.
Ik denk dat de situatie zoals die hier is, waar een politieke partij een eigen omroep heeft en de rest van de omroepen in zijn zak heeft, vrij uniek is.
Een herstructurering van het Staatsvoorlichtingskanaal is noodzakelijk om een omwenteling te kunnen bewerkstelligen, maar wie gaat dat doen?
De gevestigde orde in ieder geval niet.

Cuyahoga | 27-12-15 | 11:45

Ik zou ze Duits laten leren.

Rest In Privacy | 27-12-15 | 11:44

-weggejorist-

Aristotalloss | 27-12-15 | 11:44

Je vraagt je af waarom de huidige VVD-kliek voor de politiek heeft gekozen. Ze kunnen de oorzaak van problemen niet goed analyseren. Op een visie heb ik ze nog geen seconde kunnen betrappen. Verzint dan iemand een keer een oplossing, zetten ze niet door. Dat zou er namelijk toe kunnen leiden dat ze hun baantje verliezen. Waardeloze club die het landsbelang verloochent.

Ikhebeenvraag | 27-12-15 | 11:44

Wat RobberenRukkie | 27-12-15 | 11:29

Wat een onsamenhangend stuk. Kan er geen fuck mee.

overVecht | 27-12-15 | 11:41

2016?

2015 is nog niet klaar en als de berichten die ik lees kloppen, komt er nog flink wat vuurwerk van onze vrienden van de religie van de vrede aan.

En aangezien zo ongeveer de hele Europese bevolking het politieke onvermogen zat is, zou die "Revolucion" misschien ook al in 2015 aanvang kunnen nemen.

Zie Corsica. Wie kwam daar trouwens ook alweer vandaan?

De Droit | 27-12-15 | 11:41

Het aantal werkelozen stijgt ook 1 op 1 mee met de intocht van deze kansloze genadebrood vreters. Dit jaar alleen al meer dan er mensen in Vlaardingen wonen. Laat even doordringen: we importeren straks ieder jaar een middelgrote stad kansloze werklozen die we aan de vreet moeten houden. Mutti Merkel heeft er al een stad vol werkelozen van bijna ter grootte van München bijgekregen om gratis van alle gemakken te voorzien. En 2016 moet nog beginnen.

Conan de Rabarber | 27-12-15 | 11:40

Liever zo weinig mogelijk interventies voortaan s.v.p., nergens voor nodig.En als het dan toch per se moet wel netjes vijand aanwijzen en oorlog verklaren, corruptelingen in Den Haag. Geen vage ondersteunings-, trainings-, of vredesmissies met wazige opdrachten als je Nederlandse soldaten inzet.
Verder kan het leger gewoon in NL de grenzen en AZC's gaan bewaken en hekken bouwen...
Haha, ijdele hoop op de zondagmorgen. Lekker hoor.

Willem Hollander | 27-12-15 | 11:39

De VVD produceert al zo'n vijftig jaar weinig meer dan gezeik dat de PvdA niet doet wat de PvdA had moeten doen – volgens de VVD dan – en populistische toeterleugens om net te doen alsof de VVD een volkspartij is (130km/u! Strenge aanpak van criminelen! € 1000 voor iedere werkende Nederlander!).
Zodra de partij de kans krijgt om te regeren, is ze alleen bezig met geld smijten naar ondernemers waarbij maatschappelijke consequenties niet tellen.
Het is me onduidelijk waarom – volgens dit stuk – de oplossing voor een maatschappelijk probleem van de VVD wordt verwacht als die partij daarvoor eerst via een "politieke revolutie" moet veranderen in een partij die de VVD niet meer is.

simpelman | 27-12-15 | 11:38

Merkel krijgt altijd "de schuld".
Toch ben ik ervan overtuigd dat ook zonder haar de massale instroom zou hebben plaatsgevonden.

Carmelita | 27-12-15 | 11:37

2015 was het jaar van de islamitische terreur en ellende. 2016 ongetwijfeld ook weer. Emigratie wordt steeds meer een optie.

Dizzydent | 27-12-15 | 11:37

Taallessen? Afgezien van het weggegooide geld zal het weinig helpen.
Een gruwelijk hoog percentage van immigranten van de afgelopen 40 jaar beheersen het Nederlands vaak na 30 jaar nog steeds niet.

Je gaat toch zeker niet de taal leren van die inferieure ongelovige honden! Betalen zullen die kufars en verder hun bek houden!
De hele wereld is namelijk het exclusief eigendom van de moslims volgens de koran.

Pieter V | 27-12-15 | 11:36

HALLO! Gewoon even in de geschiedenis kijken. Europa heeft zijn beste tijd gehad. Met dank aan Europa zelluf. Toedeloe.

bolkebeer | 27-12-15 | 11:36

In feite zijn veel van hen geen vluchteling, ze hebben besloten te emigreren naar een land waar hun kinderen wel een toekomst zouden hebben.
Islamofiel | 27-12-15 | 11:12
Klopt, en voor emigreren geldt dat je toestemming moet hebben, vooraf, van het land van bestemming. Die kleinigheid wordt te vaak vergeten. Voor overvallers moet je de deur niet open doen.

Synecdoche | 27-12-15 | 11:36

.
Wij (NL) hebben niets met Syrië te maken.
Wij moeten Syrië niet bombarderen.
Wij moeten geen Syriërs opvangen.
Das logisch.
.

Stoned Hengst | 27-12-15 | 11:35

Wat een raar onbeargumenteerd stuk, Bassie. We zijn beter gewend van je.

Dr. Plofkop | 27-12-15 | 11:34

Even doorgebladerd onder Wilders' aangehaalde tweet over revolutie en daar lees ik dit:
"NL heeft een revolutie nodig tegen jou om het land racisten-vrij te maken"

Dit is wat mij in al het gezeik het meeste steekt: dat mensen die kritiek hebben op de islam worden weggezet als racist. Alsof moslims een ras zijn.
Maar ja, ze hebben natuurlijk niet echt veel valide argumenten om Wilders echt van repliek te dienen en dan is het makkelijk om terug te vallen op je huidskleur, ook al ben je maar een paar procent meer getint dan kaaskoppen.

Als kritiek op islamieten racisme is, dan zou kritiek op Christenen of Joden óók racisme moeten zijn.
Als kritiek op islamieten racisme is, dan zou kritiek op roomblanke bekeerlingen als van Doorn of Holierhook óók racisme moeten zijn.

Als we het dan toch over racisme hebben, waarom kiezen criminele getinte islamitische moslims over het algemeen roomblanke Nederlanders als slachtoffer en niet andere getinte islamitische moslims?
Als we het dan toch over racisme hebben, waarom kan ik als roomblanke Nederlander dan niet zonder uitgescholden, bedreigd of geintimideerd te worden over de Haagse Vaillantlaan lopen?
Dat zou andersom eens moeten gebeuren, dat roomblanke Nederlanders islamitische moslims uitschelden, bedreigen of intimideren.
Dat gebeurt niet, omdat Nederlanders over het algemeen helemaal niet racistisch zijn. Daarvoor zijn Nederlanders veel te beschaafd en veel te geconditioneerd door staatsmedia de afgelopen 40 jaar. Want waarom zouden Nederlanders, als ze zo racistisch zijn, dan al die "negers" binnen halen en miljarden aan ontwikkelingshulp geven en genereus doneren aan iedere hulpactie voor "negers"?

Het woord racisme heeft zijn waarde volledig verloren dankzij mensen die maar niet willen inzien dat kritiek op religie niets met huidskleur of afkomst te maken heeft.

Dhr. de Wit | 27-12-15 | 11:33

Vol is vol maar die kreet mag zeker ook niet meer. In de jaren 60 werd emigratie bevorderd omdat Nederland te vol werd. Inmiddels zitten we bijna op 17 miljoen mensen op dat hele kleine stukje aarde. Er komt een een AOW golf aan van de baby-boomers. Steeds minder arbeidskrachten moeten de lasten opbrengen voor meer mensen. Daar kunnen gewoon geen tientallen duizenden gelukszoekers meer bij. Echte vluchtelingen opvangen in de regio en voor de rest enkeltje naar huis!

dubbelq | 27-12-15 | 11:32

Dat 2016 een kutjaar wordt lijkt evident... hoe kut hangt af waar, wanneer en op welke schaal aanslagen in Europa worden gepleegd.... deze aanslagen zullen als katalysator werken op de burger en politici dwingen om eindelijk eens flink te gaan en de grenzen te sluiten.
.
Tevens zal hierdoor de EU nog meer verkruimelen en uiteindelijk imploderen.

Fatwabuster | 27-12-15 | 11:32

-weggejorist-

rfv17963679 | 27-12-15 | 11:31

Waarom moeten we syrie bombarderen? Zodat er uit wraak hier meer aanslagen worden gepleegd? Omdat we geld te veel hebben? Omdat al die missies vanaf sept 2001 zo succesvol waren? Besteed die miljarden liever aan Nederland

Rest In Privacy | 27-12-15 | 11:29

Wat een warrig en onsamenhangend stuk.

RobberenRukkie | 27-12-15 | 11:29

@ Captain_greenbeard | 27-12-15 | 11:25
Ze kunnen altijd nog zeggen dat het geweld is uitgelokt door buitensluiting, discriminatie, stigmatisering enzovoorts. En dat zal natuurlijk ook gebeuren.

Lewis | 27-12-15 | 11:27

Loopt nou werkelijk iedereen te snurken?

postmodernismisdead | 27-12-15 | 11:27

Tallessen zijn prima, voor degenen die we permanent laten blijven. Dat mogelijk er best een aantal zijn hoor. Laten we ons eerst maar eens focussen op het wegkrijgen van zelf de 25% minst gewenste meelopers. Want zolang in bijvoorbeeld duitsland van de instroom van 2015 maar 2% daadwerkelijk weer het land verlaat zijn taallessen aan een paar blijvers echt niet ons belangrijkste probleem

F#ckingAwesome | 27-12-15 | 11:25

2016 wordt het jaar van de waarheid.. Kan niet wachten om al die linkse smoeltjes te zien bij het wapengekletter van Islam.

Captain_greenbeard | 27-12-15 | 11:25

In 2016 gaan we allemaal een Bart Nijman worden. Toch?

Driewerf Hoezee | 27-12-15 | 11:24

Enige nuance is wellicht op zijn plaats; het zijn (op een zéér kleine groep na) géén vluchtelingen, maar migranten. Ze vluchten immers niet?

Verder een fijne jaarwisseling toegewenst voor een ieder (zowel moslims als Nederlandsers, meneer Rutte!) en ik hoop op een mooi 2016 met een politieke verlichting.

EEnzame SchizofrEEN | 27-12-15 | 11:20

@King of the Oneliner | 27-12-15 | 11:16
Die putz was niet zo'n groot succes dacht ik.

Conan de Rabarber | 27-12-15 | 11:20

@Lewis: dat is voor mij inderdaad de enige reden: Isis is het groorste kwaad. Eigenlijk denk ik dat assad het minste van de kwaden is maar dat krijg je onze moreel superieure politici niet aan het verstand.

ZoekEenVrijeNick | 27-12-15 | 11:20

@Lewis: dat is voor mij inderdaad de enige reden: Isis is het groorste kwaad. Eigenlijk denk ik dat assad het minste van de kwaden is maar dat krijg je onze moreel superieure politici niet aan het verstand.

ZoekEenVrijeNick | 27-12-15 | 11:20

@King of the Oneliner | 27-12-15 | 11:16
#debeukerin

Mark_D_NL | 27-12-15 | 11:17

@ZoekEenVrijeNick | 27-12-15 | 11:11

Oorlog voeren met grenzen open en vijfde colonne in de rug is sowieso vrij immoreel jegens je onbeschermde bevolking.
.
*zachtjes "scheer ze" , "scheer ze" mompelt*

Parel van het Zuiden | 27-12-15 | 11:17

VVD-PvdA is als dat bevriende uitgebluste stel die jaren geleden al uit elkaar hadden moeten gaan.

Harry Turtle | 27-12-15 | 11:16

We kunnen wel weer met zijn allen hyper-intelligente comments gaan schrijven over hoe en wat, maar er moet maar één ding gebeuren:
De Beuk Erin!.
Gewoon een staatsgreep plegen volgens het stramien van de film Valkyrie , en Nederland onafhankelijk maken van de EU en andere Bilderberg elite, die alles naar hun eigen hand zetten.

King of the Oneliner | 27-12-15 | 11:16

Leer ze Duits en geef ze het adres van Herr uh Frau Merkel!

(s)trondheim | 27-12-15 | 11:16

@ ZoekEenVrijeNick | 27-12-15 | 11:11
IS is een belichaming van het grootste kwaad. Niets doen zou in mijn ogen nog veel erger en frustrerender zijn dan bombarderen zonder lange-termijn-plan.

Lewis | 27-12-15 | 11:16

D66. Een strikte scheiding tussen woord en daad.
.
Spreken over democratie, maar bij inspraak en weerwoord demoniseren en dwingen.
.
Spreken over rechtstaat, maar als het zo uitkomt elke regel breken.
.
Spreken over transparantie, maar in elk achterkamertje aanwezig om in het geniep af te kaarten.
.
Spreken over dialoog, maar slechts tot monologen komen.
.
Spreken over opvang van vluchtelingen, maar streven naar permanente vestiging.
.
En de achterban maar wentelen in hun veronderstelde "hoogopgeleidheid". Oh wacht D66 spreekt vaak over goed onderwijs, dus de praktijk....
.
Overigens een ontzettend slecht stuk, Bas. Een samengeveegd zooitje, tsja, wat eigenlijk? Wat wil je nou zeggen. Ach ja, Paternotte's, zullen zich gisteren op de D66 borrel wel flink hebben laten gaan.

Parel van het Zuiden | 27-12-15 | 11:14

2016 wordt een heftig jaar. Een goed 2016 voor iedereen in Nederland. Behalve voor Mark Rutte.

Mark_D_NL | 27-12-15 | 11:13

Van vluchtelingen hoor ik dat ze geen toekomst meer zien in hun eigen land en dat velen er zo over denken.
De stroom zal voorlopig niet ophouden.
In feite zijn veel van hen geen vluchteling, ze hebben besloten te emigreren naar een land waar hun kinderen wel een toekomst zouden hebben.

Islamofiel | 27-12-15 | 11:12

Ik heb moeite met oproepen om in Syrië te gaan bombarderen. Ja, ook ik wil Isis weg hebben. Maar wat dan. Er ontstaat dan weer een machtsvacuüm en dan krijgen we of stammenstrijd of Isis mark 2. Eerst een goed plan, dan bombarderen.

ZoekEenVrijeNick | 27-12-15 | 11:11

Als de gevestigde politiek haar werk naar behoren had gedaan dan was de PVV nog steeds een twee zetel partijtje. Nu jij weer Dolf.

Conan de Rabarber | 27-12-15 | 11:11

Ik zou graag een bemoedigende, relativerende reactie geven.
Helaas.
2016 wordt waarschijnlijk nog veel erger dan dit jaar.

Lewis | 27-12-15 | 11:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken

#BREEK

Bonjour/Allahoe akbar. Vrouw onthoofd, nog 2 doden bij terreuraanslag in kerk in Nice