Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hoorcollege IslamTerreur met meester Knoope

Het zijn verwarrende tijden. Beroepsmoslims die in de Volkskrant een hansjansentje doen en opschrijven dat het allemaal wel met islam te maken heeft. Westerse journo-malloten die tegen Der Spiegel zeggen dat we maar aan aanslagen moeten wennen, alsof het files of vrouwen met leggings zijn. EliteMiljonairs die roeptoeteren dat het aan ongelijkheid ligt. En dan hebben we ook nog een *kuch* terrorisme-expert Peter Knoope, die aan de TU Delft gaat uitleggen waarom hunnie ons haten. Aan de TU Delft notabene godbetert nogaantoe! Hallo Techniese Unie. Moeten er geen raketjes uitgevonden, zonne-auto's ontwikkeld of dijken getest worden? Enfin, gaarne gehele Studium Generale afkijkon, dan pas reaguren. (Extra studiepunten voor diegene die weet wat Peter Knoope vertelde toen de camera uit moest, op 24:26)

Reaguursels

Inloggen

Ligt het aan mij of hoor ik hem bijna janken: "Zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk"?

kp-usa | 04-12-15 | 19:28

notamused | 03-12-15 | 11:31
De 'edele wilde', het naïeve ideaalbeeld dat Rousseau heeft gecreëerd zit diep verankerd in ons 'verlichte' denken. De rationele mens, de goede mens, de mens die zichzelf gevonden heeft, de geestelijk gezonde mens, al deze idealen zijn gebouwd op Rousseau's herdertjes die lieflijke deuntjes op hun fluit spelen, niet behept met enige cultuurhistorische wortels.

Schoorsteenveger | 03-12-15 | 12:36

Zo had het gemoeten. Een vrouw die het beter kan benoemen dan Peter Knoope.
https://www.youtube.com/watch?v=-1ZiZdz5nao

Datkanjenietmenen | 03-12-15 | 11:54

Schoorsteenveger | 03-12-15 | 00:36
-
Dan hebben we misschien wel te maken met meerdere vormen van mythologie die elkaar versterken. Het westerse sprookje (Rousseau) van geloof in de nog niet door cultuur bedorven natuurmens, pakweg Karl May en Winnetou, en het islamitische sprookje (Quttb) van terug naar de tijd van Mohammed, de tijd van ‘opperste vrede en rechtvaardigheid’, met daaroverheen waarschijnlijk nog een saus van Karl-Marxistiese heilstaatverwachting, waarin blind geloofd werd, ook door Sartre, die de absolute vrijheid verkondigde maar ondertussen de Stalinistische wreedheid bleef negeren. Met daar bovenop nog het EU-sprookje van ‘Alle menschen werden Bruder’, ook al hebben steeds meer mensen steeds minder trek in de EU-dictatuur.
-
Het probleem met de islam lijkt mij vooral het onvermogen tot rationaliteit en vrijheid en wetenschap. De geest van de moslim zit op slot, zit gevangen in een totalitaire doctrine die hem veroordeelt tot achterlijkheid en terreur jegens andersdenkenden. Ondertussen zie je in China en India de toename van de aantallen wetenschappers en ingenieurs en miljonairs en ondernemers, juist omdat men zich daar allang met grote gretigheid gestort heeft op westerse kennis wat betreft wetenschap, techniek en industrie. Dat we dan hier in het westen massaal de islam importeren en tegelijk steeds maar de islam de hand boven het hoofd houden met 'religie van de vrede’ en ‘islamkritiek=racist!’, betekent dan zo ongeveer dat we onze eigen burgeroorlog en ondergang bewerkstelligen, en dat de zogenaamde Aziatische eeuw misschien nog wel veel Aziatischer zal uitpakken dan we nu al denken.

notamused | 03-12-15 | 11:31

Hij komt klaar net voor die kamera uit gaat geloof ik.
Een raaskallende rukker?

kakkerlakgod | 03-12-15 | 07:35

Wat een nulpraat. Ik dacht dat dit zoort gepreek alleen in de kerk uitgezonden werd.

Is dat een soort mini peniskoker die er om zijn gulp hangt?

kakkerlakgod | 03-12-15 | 07:32

Deze vent is blijkbaar de wortel van het 'weg met ons' denken en notabene ook nog anti-terrorisme expert omdat hij de (moslim)terroristen wel kan begrijpen? Nou, dat worden dan 'gezellige' adviezen waarbij wij ons aan de moslims moeten aanpassen, geven wat zij wensen en ze vooral niet boos mogen maken, van dat soort werk?

afdankert | 03-12-15 | 07:32

Zelden zoveel koekwaus gehoord in 42 minuten fop-college, ik zou de man op ongeveer alle punten beargumenteert kunnen weerspreken en onderuit halen. Afgezien daarvan spreekt hij zichzelf gedeeltelijk ook nog tegen. Ongelooflijk dat dit soort bullshit onze kinderen in de hoofjes geprent word. Om te janken!

afdankert | 03-12-15 | 07:18

Als hij gelijk heeft wordt de vernedering de reden dat ik Moslims ga haten !! Wordt dagelijks uit gemaakt voor alles en nog wat !! Gelukkig kan ik mij aan sluiten bij vrienden. met een eigen structuur en een nieuwe fiets !! Moet alleen even kiezen of het een kinderfiets of een damesfiets word, want bomgordel moet ook op maat geworden.... Ruim 22 minuten geluisterd naar deze wereldburger die VK leest, hij heeft van alles gezien en gelezen, begrijpt er helaas alleen niets van.
Blij dat mijn studie voorbij is. Tijd heb ik gelukkig wel, dat dan weer wel !!! Zekerheid van verleden, daar heeft U iets aan.... Oma dood, Pa en Ma dood, daar zit Uw tijd.
Je zou er opstandig van worden... Ook nog even het koloniale verleden aanhalen, en Voila, weg met zwarte Piet.

club2001 | 03-12-15 | 04:40

Het had trouwens ook in een half uur gekund als ie wat sneller zou praten.

De Mentalist | 03-12-15 | 03:17

Ik heb geen uur de tijd voor die man, maar laat me raden, het is allemaal onze eigen schuld en nu moeten we boete doen.

De Mentalist | 03-12-15 | 03:16

Anderen graven dieper. Bijvoorbeeld Hamed Abdel-Samad die hier spreekt over de islamitische wereld, die instort vanwege onvermogen tot vrede en vooruitgang, en die aldus miljoenen vluchtelingen genereert:
notamused | 02-12-15 | 21:02

Heel goed dat u hem aanhaalt dat verbreed aanzienlijk en essentieel het verhaal van dhr. Knoope. Ondanks vele waarheden zijn zijn verhaal, blijft uityeiendelijk te onvolledig.

Aardig is op zich wel zijn betoog over hoe men verleden en heden waarneemt en welek betekenis men er aan geeft.

Hij vergeet echter dat de mix van heel veel verleden hebben en de islam belijden kan lijden tot een dodelijke cocktail van geestelijke stilstand of ontwikkeling van moorddadige neigingen.
Salut!Evocatus

Evocatus | 03-12-15 | 01:13

"Aan de TU Delft notabene godbetert nogaantoe! Hallo Techniese Unie. Moeten er geen raketjes uitgevonden, zonne-auto's ontwikkeld of dijken getest worden?"

Het is een Studium Generale college, dus dat kan daar uitstekend.
Salut! Evocatus

Evocatus | 03-12-15 | 01:04

Na 32 minuten komt hij tot de conclusie dat hij te langzaam gaat, daarop gewezen zijnde door iemand buiten beeld. Hè, hè.

Godallejezus, kennelijk schat hij zijn toehoorders/sters in als domme schapen, want het moest kennelijk goed doordringen en dat doe je door heul, heul langzaam te praten, althans het lijkt daarop dat dhr. Knoope dat denkt. Als ex-docent heb ik mij voortdurend aan dit tempo zitten ergeren.

Er zit overigens heel veel waars in wat hij zegt, maar de religieuze component wordt buitengesloten en de stap naar het afsnijden van hoofden wordt niet aannemelijk gemaakt, ook al kennen we de Milgram- en Zimbardo-onderzoeken.

Vanuit je sociaal-klotepositie gaan ageren tegen de diegene die je direct corrupt onderdrukken en hun een kopje kleiner maken kan ik mij uitstekend voorstellen, maar dan begin je bij je eigen regering.

Het grote probleem daarbij is dat je dan onmiddellijk verward raakt in geopolitiek en dat je acties overgenomen worden door wereldmachten zo ze al niet vooropgezet zijn door deze zelfde machten.
Salut! Evocatus

Evocatus | 03-12-15 | 01:01

notamused | 02-12-15 | 23:52
Inderdaad. Dat is nou precies dat paternalistische. Achter die door cultuur en historie bepaalde een 'authentieke' mens zien, die als vanzelf tevoorschijn komt als je hem maar de ruimte en de tijd gunt om die cultuurhistorische veren af te schudden. Arrogantie ten top, jezelf al aan de zijde der authenticiteit opstellen en pretenderen de voorwaarden te scheppen waarbinnen die nog-niet-authentieke mens zijn vrijheid zal gaan vinden. Dat is westerse Ummah, gemaskerde bekeringsdrift. Die 'authentieke mens' is de projectie van een mens-zonder-waarheid, een mens dus die niet door het westen ontworpen zou zijn maar een soort universaliteit heeft die achter alle cultuur en geschiedenis schuilgaat.
Wat hiet 'weg-met-ons' genoemd wordt is het heilige geloof in een onbedorven natuurlijke mens.

Schoorsteenveger | 03-12-15 | 00:36

Notamused
Niet zoveel blowen

Rest In Privacy | 03-12-15 | 00:14

Knoope, "missen" moet "ontbreken" zijn.
Salut! Evocatus

Evocatus | 03-12-15 | 00:11

Als de TU zichzelf serieus neemt als wetenschappelijk instituut dient ze nu ook een gastdocent uit te nodigen die over het onderwerp de andere heersende visie uiteenzet. Pas dan kunnen de studenten zich een zelfstandige mening vormen. Nu is het geen kennisoverdracht, maar indoctrinatie van een fossiel uit het verleden. Ik houd me aanbevolen.
Knopu opsluiten in Guantánamo bay!

Rest In Privacy | 02-12-15 | 23:54

Schoorsteenveger | 02-12-15 | 22:36 Nou, scherp gezien allemaal. Volgens mij is er een vergelijkbaar intern tegenstrijdige met ook ‘de multiculturele samenleving’, zeker hoe dat begeleid werd met ‘integratie met behoud van eigen identiteit en cultuur’ en ‘integratie moet van twee kanten komen’ en ‘integratie geen assimilatie, want dat is racistisch’. Ook is er dat postmoderne idee dat uiteindelijk alles subjectieve voorkeur is en opinie. Waarbij je dan blijkbaar moet denken dat de wetten van de thermodynamica de ene dag het wel doen en de andere niet, dit afhankelijk van de subjectieve bui die men heeft. Wat ik ook vreemd vind, dat is dat bijna paternalistisch voor de moslim besluiten dat de islam een religie van de vrede is, terwijl moslims daar zelf beslist heel anders over denken, zoals ook de islam-doctrine heel anders suggereert, en zeker de islamitische terreur de hele tijd. Het is net alsof die islam als een groot kind wordt gezien, een soort sociaal-cultureel zorgobject, dat met de juiste incentives wel vanzelf op het seculier-moderne pad zal komen. En al dit soort wringende en tenenkrommende denken wordt al decennialang geherkauwd in de zogenaamde kwaliteitskranten en aanverwante media.

notamused | 02-12-15 | 23:52

Verklaart dit ook waarom ze in die landen geiten neuken, mensen onthoofden, vrouwen stenigen en handen afhakken? Wel eens van Ockhams Razor gehoord? Die mensen zijn gewoon achterlijk, punt. Simpelste verklaring wint!

mrXL | 02-12-15 | 23:41

Wat een malloot, net als die malloten die er een uur lang ademloos naar zitten te luisteren. Wat moet daar van terecht komen. Gelukkig zijn er ook nog mensen die gewoon werken om dit allemaal mogelijk te kunnen maken.

El Muñeco | 02-12-15 | 22:45

notamused | 02-12-15 | 21:31
Er zit een tegenstrijdigheid in cultuurrelativisme. Als je alle culturen aan elkaar gelijkstelt, dan doe je dat vanuit een bepaalde positie, een positie van waaruit je kennelijk die culturen naast elkaar waar kunt nemen, een positie ook van waaruit je meent het vermogen te hebben om te kunnen oordelen dat die culturen gelijkwaardig zijn. Daartoe dien je, als je die opdracht volmaakt wilt uitvoeren, je eigen culturele achtergrond, die mutatis mutandis óók als relatief moet worden gezien, te ontstijgen of op z'n minst in z'n totaliteit tussen haakjes te kunnen zetten. Een schier onmogelijke opgaaf, want wie of wat ben je dan? God?
Die tegenstrijdigheid leidt tot een zekere wezensvreemdheid. Je kunt niet iemand zijn met een specifieke, relatieve culturele achtergrond en tegelijkertijd bóven al die culturen zweven, je kunt niet tegelijk een relatieve én een absolute positie innemen. Dat is de valkuil waar ook Knoope in gedonderd is. Relativisme bijt zichzelf in de staart.

Schoorsteenveger | 02-12-15 | 22:36

hij gaat mij te langzaam, en o wat is dit pedante mannetje blij met zichzelf.
Gut, hij kwam "vanmorgen uit het vliegtuig uit de VS, was vorige week nog in Nigeria, en ja, een van de slachtoffers was een vriend van me. Er zijn twee verhalen en ik ga ze allebei vertellen. Maar eerst gaan we een uurtje even doen alsof terroristen net mensen zijn, kan dat, een uurtje?
Nee

Biff Everwood | 02-12-15 | 21:40

Schoorsteenveger | 02-12-15 | 18:09 Je schrijft over Knoope: “… hij is de weg kwijt en weet niet welke referentie hij zou moeten hanteren.” Volgens mij is dit zo ongeveer de Absolute Waarheid van het postmodernisme, die vaak vergezeld gaat met woorden als ‘differentie’, ‘deconstructie’ en ‘logocentrisme’. Maar in één adem door zie je ook dat cultuurrelativisme, waarin alle cultuur gelijkwaardig is. Hoewel men tegelijk ook vol van kritiek zit jegens de zo verderfelijke westerse cultuur. En de islam blijft maar de religie van de vrede, hoe hoog ook de stapels lijken die het produceert. Het is haast iets voor de psychiatrie dit alles. Toch? www.youtube.com/watch?v=2aVjaUfcwn8

notamused | 02-12-15 | 21:31

Even over Nigeria, de zuidelijke stammen zijn altijd onderdrukt door de noordelijke stammen, Abuja is door zo'n noordelijke dictator tot hoofdstad van het land gemaakt ipv Lagos. Kijk naar de herkomst van de machthebbers. Iemand die beweerd dat de zuidelijke christenen de noordelijke islamieten onderdrukken weet niet waarover hij het heeft.

bijna_raak | 02-12-15 | 21:14

'Nadat zijn vader in 1967 bij een vliegtuigongeluk om het leven kwam, erfde Osama een deel van diens fortuin, waarschijnlijk een bedrag van tussen de 25 en 30 miljoen dollar. Met dit vermogen legde hij rond 1990 de basis voor Al Qaida.' Bron Wikipedia

ITS ISLAM STUPID!

pislink | 02-12-15 | 21:03

Heb Knoope nog een keer bekeken. Zijn these: de postkoloniale islamitische wereld is dermate ellendig dat mensen in de islam redding zien. Maar wat ik elders verneem dat is dat de islam dermate repressief is jegens denken en vrijheid, dat het vooral ellende en stagnatie produceert, die dan een uitstekende voedingsbodem is voor meer islam. Hoe komt hij tot zijn these? De islam lijkt een blinde vlek in zijn manier van duiden. Anderen graven dieper. Bijvoorbeeld Hamed Abdel-Samad die hier spreekt over de islamitische wereld, die instort vanwege onvermogen tot vrede en vooruitgang, en die aldus miljoenen vluchtelingen genereert: www.youtube.com/watch?v=syDMRI-0Hk4 De islamitische wereld zal belangrijk opknappen bij minder islam en meer vrijheid en ook openheid voor wetenschap. Maar dit is een waarheid die totaal taboe is binnen een bepaald soort kijk op de werkelijkheid. En Knoope lijkt mij deel van het probleem.

notamused | 02-12-15 | 21:02

"Afganistan. Wie heeft besloten wat voor en achter is?"

Kleine jongetjes anaal verkrachten is achterlopen. Maar wellicht zou dhr. Knoope een dergelijke bezigheid ook op Clingendael willen terugzien. Met jonge stagiaires en zo...

The Motorcycle Boy | 02-12-15 | 20:50

De Bruselse megalomanen en hun Haagse marionetten hebben duidelijk nog nooit van het Paard van Troye gehoord, of willen dat niet horen, of lijden aan Alzheimer-geheugenveries.
Het is immers alweer een tijdje geleden dat Erdogan kraaide dat met de buiken van hun vrouwen Europa wordt veroverd.

De terminale fase ("Endloesung" is nu in gang gezet, maar onze volksvertegenwoordigers zijn niet thuis (want anders "raassiest" of nog erger:..PVVer)
Of steekt er soms meer achter..? Bilderberg of zo, of Coudenhove..?
Of is er een sluw plan en wordt de Europese bevolking gewoon verraden (zoals de Hongaarse premier Orban zegt)
http://fenixx.org/2015/11/05/orban-verraad-ligt-achter-de--immigratie-naar-europa/comment-page-1/
-
Wie het weet mag het zeggen..

telelezer | 02-12-15 | 20:23

"laten we een uur doen alsof de verkrachters en slavenhouders van Jezidi vrouwen onder de veertig en moordenaars van Jezidi vrouwen van boven de veertig mensen zijn".

Geil, man!

The Motorcycle Boy | 02-12-15 | 20:17

Volgens mij moet zo’n Knoope gezien worden in de context van zelfhaat en strijd tegen de Westerse cultuur die al een eeuw gaande is, en waarin nu de islam wordt ingezet als vehikel van verdere ondermijning. Daarom kan de islam moorden wat ze wil, ze blijft buiten de kritiek en ze blijft de religie van de vrede. Dergelijk wegkijken is al eerder vertoond. Enige citaten: “"Wat ook de aard van de huidige sovjetmaatschappij moge zijn, de USSR bevindt zich binnen het mondiale machtsevenwicht grosso modo aan de zijde van diegenen die strijden tegen de ons bekende vormen van uitbuiting. (…) elke politiek die zich definieert als tegengesteld aan Rusland en op dat land al haar kritiek richt, is een vorm van vergiffenis aan de kapitalistische wereld."“ “Dankzij hem erkenden ze met een vertraging van vijftig jaar dat er in communistisch Rusland concentratiekampen bestonden; zelfs progressieve figuren gaven opeens toe dat het niet juist was iemand op te sluiten voor wat hij dacht.” “Een gevecht tussen het linkse 'J'accuse' van Zola en het rechtse 'L'état c'est moi' van president De Gaulle. Een gevecht waarin de ogen werden gesloten voor de meest afschuwelijke misdaden in naam van het grote gelijk.” Bron: www.liberales.be/boeken/vanmiddelaarpo...

notamused | 02-12-15 | 20:06

Ik ben er na zo'n 20 minuten mee gestopt. Daarna nog wat fragmenten bekeken. Vermoeiende, voorspelbare en pretentieuze onzin. De werkelijkheid is natuurlijk veel eenvoudiger. En heeft niets te maken met kolonialisme of zielige mohammedanen die worden geweigerd bij de disco.

Het heeft alles te maken met de rol die islam toekent aan de gelovigen. Zij zijn de besten. Alle anderen zijn inferieur aan moslims. Moslims zijn geboren om te heersen over al het wereldse.

Dit staat natuurlijk in schril contrast met de werkelijkheid. In die werkelijkheid zijn moslims zo irrelevant, dat ze alleen overleven middels volledige afhankelijkheid van succesvoller culturen. En dat zijn zo'n beetje alle andere culturen.

De discrepantie tussen de beloofde goddelijke uitverkorenheid en de werkelijke wereldlijke irrelevantie, maakt de volgelingen van Mohammed permanent verongelijkt. Ze weten absoluut zeker dat ze de meerderen moeten zijn van alle anderen. Maar worden permanent geconfronteerd met een werkelijkheid waarin ze ondergeschikt zijn aan anderen. Het maakt van (vooral mannelijke) moslims een horde permanent jengelende kinderen. Maar dan met vuurwapens.

Mike_DB | 02-12-15 | 20:00

Bezorgde_Burger | 02-12-15 | 19:27
Juist. Blonde autochtone meisjes die door scooterpareltjes voor hoer worden uitgemaakt of bespuugd worden grijpen ook niet meteen naar de kalashnikov, toch?
En ook die Chinees die door Gordon werd beledigd begon niet meteen te schieten.

Schoorsteenveger | 02-12-15 | 19:45

@Russells Teapot | 02-12-15 | 14:06
"Dat zie je bijvoorbeeld ook bij geologische studies, waar sommigen voor Shell of de NAM gaan werken, terwijl anderen onderzoek gaan doen voor IPCC en alarm slaan over Global Warming."

Diederik Samsom, Technische Natuurkunde differentiatie kernfysica. Hij moet weten waarover de klimaat- milieu-discussie echt gaat maar verkiest linkse ideologie boven wetenschap.

Bezorgde_Burger | 02-12-15 | 19:40

@MarcS | 02-12-15 | 14:38
"Hij zei iets in de trant van: Dat meisje dat in de train bespuugd wordt omdat ze een hoofddoek draagt" Zonder getallen, maar als voorbeeld van vernedering waardoor aansluiten bij een org. die jou met respect behandeld begrijpelijk wordt."

Vanuit de uitzondering generaliseren naar het algemene, leuke maatschappij opvatting. De realiteit laat toch heel wat anders zien. Nuanceer maar lekker verder Marc met anekdotes en "werkelijke incidenten". Kijk vooral niet naar structurele problemen met bepaalde groepen want discriminatie, xenofobie en racisme.

Bezorgde_Burger | 02-12-15 | 19:27

Pastduiven Verkwil | 02-12-15 | 18:37
"Die waren altijd streng (Leon Wecke) in de marxistische leer."
Die hadden dus ook niet zo'n relativistisch modieuze merkbril voor hun harsens, zo'n bril 'om weg te kijken' zoals een reaguurder -ben vergeten wie het was-hier onlangs nog zo treffend wist te duiden.

Schoorsteenveger | 02-12-15 | 19:08

vanderbilt | 02-12-15 | 18:48
De duivelskring waarin de Gutmensch steeds sneller ronddraait is dat vanuit een westers relatief denken er geopperd wordt dat westers relatief denken eigenlijk de opperste vorm van arrogantie is. Hoe arrogant ben je dan?
De Salafist, om eens een zijstraat te noemen, zal zeggen dat hij dat westerse relativisme afwijst omdat het niet 'de Waarheid' is. Knoope echter 'weet' dat die Waarheid der Salafisten eigenlijk geen echte waarheid is, want ook in het hoofd van Knoope is die waarheid al lang dood. Maar desondanks gunt, nee hergeeft hij die Salafist zijn waarheid, als ware hij, Peter Knoope, God zelve.

Schoorsteenveger | 02-12-15 | 19:05

De Joden waren toch ook als honden behandeld door de Duitsers???? Welke Joodse terroristen hadden we toen, die deze gruweldaden begingen??? Nee, dit soort leugenaars verdraaien de waarheid om het gefaalde ideaal van " niet lullen, integreren" in stand willen houden... zelfs als je er kennelijk chemische reacties van krijgt en dat het gaat borrelen in een samenleving...

Omefrenk | 02-12-15 | 19:00

Daarbij heeft de man gelijk: ik vind ook dat ze (cultureel, technologisch en wetenschappelijk) achterlopen in het midden oosten.

vanderbilt | 02-12-15 | 18:48

Overigens, is 'bloedworst' zoals wij het kennen halal?
Dan zeg ik appeltjes !

nix81 | 02-12-15 | 18:48

Moest dat nou? | 02-12-15 | 16:42

Dus wel, maar wat zei hij in die 'break' ?

nix81 | 02-12-15 | 18:46

Ach Peter, de moslims sluiten zichzelf buiten in de westerse maatschappij. Alleen halal eten accepteren (en op steeds meer plaatsen krijgen), zich specifiek kleden (dames). Als ik zou gaan solliciteren met een groot kruis om m'n nek, maak ik ook minder kans op een baan...

steelbreeze | 02-12-15 | 18:44

Op een Universiteit moet ALTIJD ruimte zijn om een tegengeluid te geven, het oneens te zijn en vragen te stellen. Ook al zijn jullie het niet eens met hetgeen de man verteld! Daarbij, niet elke student gelooft alles wat een hoogleraar of docent verteld/schrijft, zo geloof ik ook niet alles wat op Geenstijl staat. Amen, een TU-Delft student.

vanderbilt | 02-12-15 | 18:43

Hier zien we Hans Rosling uitleggen wat de grote lijn is in de ontwikkeling van culturen wereldwijd: óp naar groter rijkdom, vrijheid, gezondheid, wèg van korte gewelddadige levens, geterroriseerd worden door psychopaten, altijd vechten tegen corruptie, enzovoort. Zou zo’n Knoope ooit van Rosling gehoord hebben? Op dit moment zie ik vooral de islam als bij uitstek een factor die kan maken dat heel die trend in ontwikkeling afbuigt naar linksonder: www.youtube.com/watch?v=jbkSRLYSojo

notamused | 02-12-15 | 18:42

Studium Generale heb je bij elke richting.
In 1972 had ik het ook op de Landbouwhogeschool.
Die waren altijd streng (Leon Wecke) in de marxistische leer.

Pastduiven Verkwil | 02-12-15 | 18:37

Een gevaarlijk mannetje,deze Peter Knoope.
Ten eerste omdat hij als "associate fellow" van het ICCT de club van Teflon Mark adviseert aangaande de bestrijding van terrorisme.

icct.nl/people/mr-peter-b-m-knoope-ass...

Ten tweede:een vos verliest wel zijn haren (vandaar die kale knar) maar niet zijn streken.
Peter blijkt volgens eigen zeggen "groot te zijn geworden bij het ANC. . ‘Ik heb wel eens nagedacht over het plegen van een aanslag.’
Maar net als Stella Braam en Klaas de Jonge was hij daar natuurlijk te laf voor.

www.mareonline.nl/archive/2014/04/17/g...

Mevrouw Knoope-die Marisa Gerards heet-blijkt zowaar onze ambassadeur in het land van die lieverd van een Jacob Zuma te zijn.

zuidafrika.nlambassade.org/organizatio...

southafrica.nlembassy.org/organization...

twitter.com/margrietvonno/status/5036...

www.facebook.com/Swanlake.Kby/photos/...

Terpentijn | 02-12-15 | 18:26

Wat ik jammer vind is dat ik niet in die collega zal zat, ik maak gehakt van zijn punten.

Wat heeft hij nog gezegd toen de camera op zwart ging?

De_echte_man | 02-12-15 | 18:25

Had 'm ffe gevraagd naar de studies waaruit die conclusies blijken...
Wat een miskleum zeg die man...

mrXL | 02-12-15 | 18:21

Ik geloof overigens zonder meer in het bestaan van die ressentimenten waarbinnen honderden miljoenen of misschien inderdaad wel miljarden zich achtergesteld en vernederd voelen. Maar waar de stompzinnige gutmensch aan voorbijgaat is dat deze massa's de oorzaak van hun situatie ten onrechte niet bij zichzelf zoeken, maar deze,in hun ogen terecht, wijten aan de ander, in dit geval dus de blanke westerse man. En het ergste is dus dat er blanke westerse mannen zijn die dit als een evangelie uitdragen. Opknopen is nog te goed.

Elessir | 02-12-15 | 18:21

notamused | 02-12-15 | 17:45
Knoope een communist? Ben je gek! Peter Knoope is de Emile Ratelband van te terrorisme-deskundigen. Nog niet eens oude wijn in nieuwe zakken, maar platgetrapte druivenschillen die verkocht worden als ging het om Grand Cru Classé.
Knoope is het type dweper-met-een-glad-praatje, iemand die in zijn studententijd, toen jij nog in staat was om een boek helemaal uit te lezen, zich graag mee liet voeren door de auteurs die toen 'en vogue' waren en in de kroeg besproken werden alsof ze profeten van de nieuwe tijd waren. Het is Knoope, zo lijkt het, vervolgens allemaal wat tegengevallen. De meeste profeten die hij destijds aanbad bleken charlatans, zwamkousen, of werden gewoon vergeten, maar iets van de romantiek van destijds is in zijn hoofd blijven hangen, en hij heeft er een kunstje van gemaakt om met die verouderde boodschap alsnog goede sier te maken en te presenteren alsof hij werkelijk iets van zichzelf heeft en alsof het ook hout snijdt.
Knoope is een cultuurrelativist in hart en nieren, die veinst geen cultuurrelativist te zijn. Aldus camoufleert hij zijn teleurstelling. "Moderniteit is gesublimeerde onzekerheid" blaat hij, maar zijn kritiek op die moderniteit is een nóg hogere vorm van sublimering, van angst en afgrijzen. Nihilisme wordt door Knoope en de zijnen verkocht als kritiek op dat nihilisme. Hij verwijt de modernen dat zij de wereld de maat nemen, dat mogen zij niet van hem, maar in feite durft hij de wereld niet de maat te nemen, want hij is de weg kwijt en weet niet welke referentie hij zou moeten hanteren.
Nou, dat weten die vernederden zoveel te beter, Peter!

Schoorsteenveger | 02-12-15 | 18:09

Peter: "Het is iemand, die bij de disco wordt geweigerd, omdat-ie een Arabisch uiterlijk heeft..." - "Eh, mag ik even onderbreken? Waarom werd-ie dan geweigerd bij de disco? Wat ging daaraan vooraf? of is dat niet relevant?" Ondertussen op dichtbij.nl: 'Jongen lichtgewond door vuurwerkgooiers - 'De jongens zouden het vuurwerk op de Lauwerecht in de richting van een andere jongen hebben gegooid. Het slachtoffer raakte daarbij lichtgewond aan zijn hand en zijn jas liep brandplekken op. De verdachten zijn alle vijf ongeveer 16 jaar oud en van Marokkaanse afkomst.' Waren zeker ook geweigerd bij de disco?

www.dichtbij.nl/utrecht-en-leidsche-ri...

steelbreeze | 02-12-15 | 18:08

Volgens mij is die Knoope een communist die als absolute waarheid heeft dat alle terrorisme voortkomst uit armoede en Verelendung, en dat het uit te roeien Westen&Kapitaal er de oorzaak van is, van die armoede en van dus het terrorisme. Maar ondertussen neemt overal in de wereld de welvaart toe van samenlevingen die doen wat westerse culturen doen. In China en India groeien de aantallen miljonairs en miljardairs, en ook de banken en ondernemingen die met de hele wereld zaken doen, en ook de aantallen wetenschappers en ingenieurs die nobelprijzen halen en nieuwe technologie bedenken. Het probleem van het terrorisme is de islam, omdat de islam gelooft dat terrorisme de zuiverste vorm is van islam. Verder is de islam perfect voor grootschalige productie van armoede en onvrijheid en achterlijkheid. Dat is wetenschappelijk bewezen, zie: The Arab Human Development Reports. En al die rijkdom en blinkende steden in de oliestaten? Anderen hebben de olie uit de grond gehaald. Anderen hebben die steden bedacht en gebouwd. Maar zelf zijn ze nog steeds de woestijnrovers die naast gokken in Nice en het verzamelen van Ferrari’s ook nog even het wereldwijde terrorisme financieren.

notamused | 02-12-15 | 17:45

En wat betreft die sociaal-economische en politiek-institutionele factoren die er aan ten grondaslag kunnen liggen: misschien is het wel makkelijker een kalashnikov op te rapen in dienst van een abstracte saamhorigheid dan een door jezelf bedacht idee of innerlijke drijfveer iets van je leven te maken.

Zoltan | 02-12-15 | 17:41

Die vent heeft een alien in zn hoofd.
Mijn hemel; je kan individualisering of juist onderdeel zijn van een collectief als basis nemen om het probleem te beschrijven. Het islamitische collectief probeert het individu op alle manieren te neutraliseren. Daar kan je een heel betoog met sociaal-economische en politiek institutionele brei door heen roeren, niet van belang.
Ik vind het oprecht erg dat zijn studenten een rookgordijn toegeworpen wordt.

Zoltan | 02-12-15 | 17:33

Ik heb het 11 minuten volgehouden, een hele prestatie al zeg ik het zelf. Het is niet alleen stompzinnigheid maar ook kwaadaardigheid, gevoed door zelfhaat, die er van af druipt. Je ziet het aankomen in zijn aanloop en ja hoor, het is allemaal de schuld van de slechte westerse blanke man. Als ik dan bedenk hoeveel van mijn zure centjes, met bloed, zweet en tranen verdiend, zijn terecht gekomen bij lamlendige luie uitvreters hier en verspreid over de hele wereld, in plaats van bij mijn eigen bloedjes die ik zo graag iets extra's had gegund, kan ik alleen maar walging en weerzin voelen voor de politici, bestuurders en dit soort volk als deze flutspreker die het klimaat daarvoor hebben geschapen.

Elessir | 02-12-15 | 17:31

Peter Knoope, de vleesgeworden open deur der Gutmenschen....
"Vernedering staat aan de basis van het hele probleem." Man, wat een simplistisch wereldbeeld heeft die zak arrogantie. Kolonialisme, neokolonialisme, uitbuiting, tja, dan gaat men zich al gauw diep vernederd voelen en zich verschansen in de eigen culturele waarden en de eigen historie.
Wat hij niet duidelijk maakt, maar misschien zat dit in dat kleine stukje dat die lafbek niet op beeld wilde hebben, waarom sommige tradities vervolgens tot moord en doodslag leiden en andere niet.
Vernedering, althans het gevoel te worden vernederd, staat aan de basis van ressentimentsgevoelens, maar dergelijke gram en haat zijn alom en uiten zich in duizend verschillende vormen. En neem me niet kwalijk, de ene uiting is de andere niet.
Vernedering staat niet aan de basis van het hele probleem. Het is de specifieke wijze waarop ressentimensgevoelens binnen de groep gekanaliseerd worden. Islam kanaliseert anders dan andere systemen, Islam heeft een specifieke vorm en dynamiek om ressentiment te sublimeren, zoals het Christendom zijn eigen vorm en dynamiek had, Bhagwan, Hell's Angels, de krakersbeweging, het socialisme, het feminisme, noem maar op.
Daar gaat meneer Knoope niet op in, dat gaat hem boven de pet. En wat hij al helemaal niet doorziet is dat uitgerekend zijn houding en die van andere Gutmenschen de meest dodelijke vorm van neokolonialisme is. "Jij hoeft het modernisme, die "gesublimeerde onzekerheid" niet te omarmen, wij dringen je die niet op, dat willen we zelfs niet. Jij hebt genoeg aan je eigen cultuur en je eigen verleden, en daar sluiten we je nu in op". Arroganter kan het niet dan de canons van Lévi-Strauss en consorten, onversneden neerbuigend van bovenaf die arme derde wereld vertellen dat die ons relativisme niet of nog niet aankan.
Knoope bekritiseert ogenschijnlijk de moderniteit, maar in feite bejubelt hij deze, zoals elke Gutmensch, door te vinden dat-ie kan denken voor de ander. Het van bovenaf "begrijpen" van de vernederden is de ultieme vorm van vernedering. En de vernederde zal, als hij het zwaard opneemt, allereerst die begrijpenden de kop afhakken.

Schoorsteenveger | 02-12-15 | 17:30

Linkse bolwerken die Universiteiten waar politieke correctheid hoogtij viert, zwarte Pieten verboden zijn. enz.

frisenfruitig | 02-12-15 | 17:25

Zal deze indewar man. want dat vind ik hem, er nog geld voor vangen ook
Onbegrijpelijk
Rijp voor een inrichting

Links is link | 02-12-15 | 17:13

Volgens mij had ie ook zin om naderhand een studentje te neuqen die zou vallen voor zijn zelfingenomenheid.

Rest In Privacy | 02-12-15 | 17:01

Conclusie van deze zijige op de volkskrant geilende pipo; het is allemaal de schuld van de blanke Christenhond! Er is maar 1 slachtoffer en dat is de moslim. De moslims zijn al 1500 jaar in oorlog met iedereen die afwijkt. 1500 jaar geleden was er nog geen wereldeconomie waarbij de moslims (volgens deze pipo) achtergesteld werden. Mijn zoon en dochter gaan binnenkort studeren, maar ik zal ze bewapenen tegen deze "weg met ons"-figuren.

sallandstrots | 02-12-15 | 17:00

Dit verhaal kun je net zo goed omdraaien.
Omdat moslims mij als atheïst uitsluiten en constant wapperen met een heilig boek dat dicteert mij te bestrijden, hoef ik ze niet meer in mijn discotheek te hebben. Rot dan maar lekker op.
-
Hele hoorcollege vond ik maar luchtfietserij. Toch vind ik het wel leuk om naar te luisteren. Geeft een goed gevoel over mijn eigen intellect.

Vanzelluf | 02-12-15 | 17:00

Slaapverwekkende presentatie... Ga hier niet een uurtje van mijn tijd voor gebruiken.

Où est Charlie? | 02-12-15 | 16:45

Vooruit, ik heb het (waarschijnlijk als enige) wel afgekeken. Zijn slotconclusie is dat de terreur een verzetsdaad is tegen de corrupte regimes in alle kans-landen die worden ondersteund door het Westen.

U kunt deze video rustig overslaan, dus.

Moest dat nou? | 02-12-15 | 16:42

Wat een narcist zeg ... dat zie je al na 2 minuten.

Simon_GS | 02-12-15 | 16:26

De man zegt in zoveel woorden iedereen een smartfoon of niemand.
Zit wat in, want als de halve wereldbevolking er een heeft zal de andere helft ze gaan stelen. Die diefstallen worden collectief aanbevolen door hen die er geen hebben en het mag van de profeet. Maar de profeet heeft geen telefoonnummer om advies te geven het rechtvaardig te laten verlopen. Sterker nog er gaan geruchten dat de profeet helemaal niet gebeld wil worden en ook al geen TV kijkt, laat staan satelliet TV. Als de ijskast niet naar Mohammed komt, komt Mohammed wel naar de ijskast. En in het stukje dat wij niet mochten zien zei de man: "en op de markt is uw gulden een daalder waard". Bang voor de EU hebben ze dat er dus maar uit geknipt, immers je bent je leven niet zeker

nix81 | 02-12-15 | 15:58

Wat Peter zegt over Moderniteit raakt echt kant nog wal. Op gespeeld geirriteerde toon zegt jij "... Loopt achter op WAT ... etc" Of vroeger beter was of slechter is een waarde oordeel, maar als het in B nu is zoals het in A 10 jaar geleden was, lijkt achterlopen me bewezen.
Meneer is demagoog, geen acadeem.

Nothingbutthetruth | 02-12-15 | 15:54

Als discotheekeigenaar ben ik van mening dat iedereen welkom is. Kleurtje, religie, lengte, lelijk of nationaliteit is niet belangrijk. Als een blonde Zweedse ijshockeyer problemen schopt dan vliegt hij er uit. Als de volgende week een andere blonde Zweedse ijshockeyer problemen maakt dan vliegt hij er ook uit. Als het hele team problemen blijkt te maken dan laat ik geen blonde ijshockeyers meer binnen. Die mogen niet meer meedoen. Die sluit ik uit omdat ze zich niet kunnen gedragen. Meegemaakt met supporters van een voetbalteam die zich op wedstrijddagen misdroegen. Met kampers. Met leden van een MC. En met Marokkanen. Weet je je te gedragen dan ben je welkom. Zo niet dan sluit ik je uit.

r@face | 02-12-15 | 15:51

Gelukkig is het wel allemaal onze schuld.

Fanshitter | 02-12-15 | 15:50

ozon
Mooi scherp betoog!

Rest In Privacy | 02-12-15 | 15:48

Heb het 30 seconden volgehouden. Gruwel.

Fadz | 02-12-15 | 15:48

In zijn eenzijdige, achterhaalde betoog zijn zoveel gaten te schieten dat het te ver voert hier nu diep op in te gaan.
Laat ik er eentje uit nemen die ik nog niet terug las. De Jihadisten in spe zijn gefrustreerd en hebben geen binding met de overheid, zegt knopu.
Het wrede leger van Sadam Hussein vormde de overheid en werd na de val van Sadam het Isis leger. Daar sluiten de Jihadisten zich bij aan. Die arme bespuugde individuen waar knope het over heeft staan dus niet veraf van de overheid: zij ZIJN in die landen de overheid.
Knopu met zijn zestiger jaren vorming kan maar niet accepteren dat de Jihadisten de fascisten van nu zijn. Als er geen duidelijk centraal gezag is wat de Jihadisten vertegenwoordigt herkent hij het gewoon niet als bedreiging omdat hij dan geen referentie heeft. Hij vindt het romantisch en ziet het als een emancipatoire beweging. Terwijl het Islamisten zijn. je bent blind knopu en niet meer te redden.

Rest In Privacy | 02-12-15 | 15:41

Traaaaaaaaaaaag college. Ligt dat aan het niveau van zijn toehoorders of speelt de meester toneel i.p.v. dat hij kennis probeert over te brengen.

r@face | 02-12-15 | 15:40

en op minuut 24:26 werd mohammed in het donker afgebeeld om te laten zien dat moslims daar prima mee om kunnen gaan.

Datkanjenietmenen | 02-12-15 | 15:39

Zo langste zit ooit, pas op minuut 37 gaat het ergens over, maar de sharia wordt niet benoemd. De koran wordt niet benoemd. De regels in de koran die het dus rechtvaardigen in de ogen van sommige moslims om onschuldige mensen op te blazen. Dus in mijn ogen geen deskundige, laat staan op het gebied van terrorisme in naam van een sprookjesfiguur. Dat armoede een probleem is , weet iedereen en nog steeds geen geldig argument om mensen op te blazen. Dus zelfs op de universiteit wordt het probleem niet met naam en toenaam benoemd. Typisch hollands, kijk naar engeland daar is er wel een discussie, een echte discussie op gang. En het probleem is gewoon te serieus om dit op deze manier te behandelen. Verlichting binnen de islam en dat betekent dat er een paar verzen in de moderne koran moeten worden aangepast of verwijderd, anders geen verlichting en dus ook geen oplossing.

Datkanjenietmenen | 02-12-15 | 15:33

Hij heeft wel heel veel woorden om tot de conclusie te komen dat de islam achterlijk is en een vergif. Of komt ie daar niet toe? (Ik ben nog aan het luisteren).

Rest In Privacy | 02-12-15 | 15:33

Heeeeeee, vanaf 40'' begint hij toch opeens te bazelen over 'sharia-law' en 'islam die vroeger grote dingen heeft voortgebracht'. Zelfs Knoope is het niet gelukt een uur college te geven zonder de islam te noemen.

Maar ach, ach, ach wat een armoe, die man. Buitengewoon tevreden over zichzelf, wijzend en zwaaiend met zijn vingertje. Het heerschap barst bekant in huilen uit om 'tienduizenden moslims wiens hoofddoekje wordt bespuugd'. En dan dat lachje, echt gênant.

Arm West Europa! Dit soort dikdoenerige mannen zijn het grootste probleem van tegenwoordig.

marielle | 02-12-15 | 15:24

Tering, uitgezeten maar wat een oeverloos gezwets. Zo oneens met die koekenbakker. Waarom sloopt IS dan al hun geschiedenis? In NL krijgen ze alle kansen om zich te ontwikkelen met een (redelijk) corruptievrij rechtssysteem en toch fout gaan? Er is maar 1 middel tegen radicalisering: ANTI-OXIDANTEN!

Ruben Koene | 02-12-15 | 15:18

"Moderniteit is gesublimeerde eenzaamheid". En deze mensen doceren aan ons hoger onderwijs? Sneuneus!

Ignatius Barracuda | 02-12-15 | 15:12

Dat college had ik ook kunnen geven. Die meneer vertelt niets nieuws, met dit verschil dat hij vraagtekens plaatst bij de 'moderniteit'. Wat is modern? Wel beste meneer, laat ik u dan meteen verhelderen en u 'verlichten': de ontwikkeling van de wetenschap (wiskunde, fysica, scheikunde, biologie en de talloze daaruit voortgekomen wetenschappen) hebben de basis gelegd voor de moderne beschaving waarin het beschavingspeil ongekende hoogtes heeft bereikt en zal bereiken. Stel moderniteit gelijk aan een levensverwachting van 80+, aan een efficiënte en economische voedselproductie die de noden van hele volken en naties kan ledigen, van een onderwijssysteem dat de komende generaties van wetenschappers en onderlegde mensen zal voortbrengen, mensen die kunnen redeneren en afwegingen kunnen maken. Moderniteit is zo veelomvattend dat het onmogelijk is om in extenso de lading te omschrijven die deze vlag dekt, maar dit containerbegrip is alles behalve vaag en is de hoeksteen van de beschaving vandaag en morgen. Kom dus niet met de vraag wat is moderniteit, want vraagsteller en vraag zijn zelf afgeleide producten van diezelfde moderniteit. Kortom, een nutteloos en onnozel discours over een onderwerp dat leuk is voor een uurtje filosoferen, maar niet voor een hoorcollege. Zouden uw toehoorders echt iets nieuws geleerd hebben? I doubt it.

Ozon | 02-12-15 | 15:12

Wat een ongelooflijk slap verhaal!

harpagornis | 02-12-15 | 15:10

Wat een zak, die Knoope. Na zijn trieste gezwets van "ga even een uurtje weg, ik neem jullie mee" kon ik het niet langer aanzien.
Dat domme gezwets van deze idoten is er immers mede de oorzaak van dat de weg-met-ons psychopaten ons land verkachten

telelezer | 02-12-15 | 15:08

Russells Teapot | 02-12-15 | 13:33

Heel goed!
Daarbij komt nog de zoveelste leugen van dit ventje:"vrouwen met hooddoeken etc... worden bespuugd etc.". Godverdomme, het is juist andersom, zandhoofd!
Hier worden de tram/buschauffeurs bespuugd door deze meisjes en jongens!Wanneer dringt dat nou eens door in je bewustzijn?

Foezela | 02-12-15 | 15:03

Deze lezing lijkt meer op die van een cultureel-antropoloog. Ongelooflijk dat zo'n carriere diplomaat in het verleden is doorgedrongen tot de bestuursorganen van het Nationaal Coordinator Terrorismebestrijding en diverse andere ministeries.
Tijdens de lezing refereert meneer diverse malen naar de Volkskrant, passeren telkenmale diverse Afrikaanse landen en kolonien de revue, en is de rode draad in het verhaal: 'Vernedering is de essentie'. Oftewel, culturele-antropologie. Angstvallig, maar eerder uit morele superioriteit, wordt door Knoope een verband vermeden met islam. Knoope vermijdt zo veel mogelijk de woorden islam, moslim, hadith, jihadisme of midden-oosten, want 'vernedering is de essentie'. Volgens hem zijn kolonialisme en moderniteit de oorzaak van jihadisme. Een geraffineerde lezing om de schuld bij het westen te leggen en daarmee impliciet te zeggen: De slachtoffers zijn daders, en de daders zijn slachtoffers. Iets soortgelijks zei hij ook bij Dit Is De Dag: 'Het feit dat wij nu met elkaar focussen op de Franse slachtoffers is eerder onderdeel van het probleem dan dat van de oplossing'.

Sticky Rice | 02-12-15 | 14:59

jammer dat er weer als motivatie aangegeven wordt, dat die moslim jongetjes onrecht wordt aangedaan.
iedereen komt wel eens met onrecht in aanraking namelijk.
maar moslim jongetjes worden van kinds af aan opgevoed met haat minachting en geweld.
dat is het verschil

Veritas Splendor | 02-12-15 | 14:57

@MarcS | 02-12-15 | 14:35
Het is gewoon een lulverhaal wat niet gewoon helemaal niet klopt want als het is zoals Knoope is waarom zien we dan geen christelijke, atheistische, boedhistische, hindoeistische, sikh, joodse etc etc terroristen uit de arabische wereld, uit Azie of uit Afrika?

Hoeveel mohammedaanse terroristen van indiase afkomst heeft het VK voortgebracht en hoeveel hindoeterroristen en hoeveel sikhterroristen? Allemaal mensen die er identiek uitzien, gekke namen hebben, uit dezelfde regio komen (en sikhs, die door hun tulband vaak worden gezien als mohammedanen).

Bijna een uur over terrorisme (ongelovelijk saai) praten en dan niet eens praten over het mohammedanisme, man man man...

rode peper | 02-12-15 | 14:56

Wat een volbloed-mongool. Meneer heeft zich duidelijk voorgenomen de White Saviour uit te hangen. Natuurlijk enkel en alleen omwille van zijn eigen ego-stijfje.

Dat gelul ook over "vernedering door het Westen". Alsof moslims niet zélf al lang met lede ogen hebben vastgesteld hoe hun cultuur hopeloos achter loopt. Ze vinden hun eigen vernedering uit: willen geloven in een religie die ze wijsmaakt hoe oneindig superieur ze zijn, maar elke dag opnieuw vaststellen dat de werkelijkheid anders is. Daar heeft het Westen part noch deel aan.

Dus fuck you, Knoope. Debiel.

Lagonda | 02-12-15 | 14:56

Met dank aan reaguurders die het wèl konden aanzien.

Halfzachte is niet harden.
3 minuten van het begin gezien en wat gehijg rondom de 24:26.

In onvervalst 020-gaziaans: viese rassies, z'n knakkermoer.

hallevvezool | 02-12-15 | 14:54

'98/'90: einde van de "hoop op saamhorigheid", hij zei het echt!
Het einde van oa de DDR was dus het "einde van de hoop op saamhorigheid", mijn hemel, hoe krijg je het anno 2015 uit je strot.
Onbenulliger krijg je het niet tegenwoordig!

Foezela | 02-12-15 | 14:53

MarcS | 02-12-15 | 14:46
Kan zijn dat ik het niet goed gehoord heb, want ik was tegelijk met iets anders bezig. Maar ik begreep dat hij vertelde dat de westerse landen hun democratische model hebben opgedrongen aan niet-westerse landen, waarna bleek dat de daarna gekozen leiders er een zooitje van maakten.

Poesmobiel | 02-12-15 | 14:51

Bij "lopen achter, achter wat?!" kon ik t niet meer aanhoren. Blijf lekker geloven in je cultuur-relativitische gezwets, dwaas.

kaastostie | 02-12-15 | 14:51

Echt superchill dat je bij Youtube videos de snelheid kunt aanpassen

Totti14 | 02-12-15 | 14:47

OMG wat een gezever, over moderniteit en achterlopen en bespuugde hoofddoekjes in de bus en over christenen in zuid-Nigeria die de rijkdommen hebben en moslims in noord-Nigeria niet. Over geweigerd worden in de disco alhier en streng politie-optreden in Indonesie...
Het ligt weer eens aan alles en iedereen, behalve aan de islam en het grote Haatboek met bijbehorende attitude van z'n aanhangers.
Nou, Peter Knoope, tegenwoordig doen de moslimterroristen exact hetzelfde als ten tijde van de barbaarse veroveringen door de volgelingen van mo de pedo. Met moderne wapens, dat wel.
Voor de rest heeft de islam in niets vooruitgang geboekt, nul verlichting of verandering ondergaan. Wel zich vermeerdert en verspreidt. Erg genoeg.
Maar dat mag ik niet zeggen want is vernederend voor moslims en geeft hen reden om een aanslag te plegen op een universiteit, om niet-moslimstudenten af te knallen en de wel-moslimstudenten in leven te laten. Volgens de waarheid van Peter Knoope dan.

appelvink | 02-12-15 | 14:47

@Poesmobiel | 02-12-15 | 14:35
Hm, we hebben blijkbaar naar een andere aflevering gekeken. Ik hoorde hem zeggen dat het niet door ons komt, maar door de post koloniale leiders in die landen. Die eigenlijk ipv een 'beter' land en toekomst bieden aan hun onderdanen het perspectief en inspraak alleen maar verminderden. Dus niet wij zijn de schuldigen, maar de post-koloniale leiders. Uiteraard helpen wij wel mee door die mensen te vertellen dat ze achter lopen, de sneer naar ons was er uiteraard wel, maar niet de hoofd reden.

MarcS | 02-12-15 | 14:46

@Piet van het Padje | 02-12-15 | 13:45
Ik ga op wat linkse idioten hier lijken, maar dat zei hij helemaal NIET. Hij gaf voorbeelden waarom mensen zich vernederd zouden KUNNEN gaan voelen. Als je selectief luistert dan is de wereld een tango.

MarcS | 02-12-15 | 14:42

Heurcollege.

RCdW | 02-12-15 | 14:41

@Piet Karbiet | 02-12-15 | 13:39
NEEN.

MarcS | 02-12-15 | 14:39

@Joosthoudtervan | 02-12-15 | 13:37
Say what? Dat heb ik hem niet horen zeggen hoor en ik heb het hele verhaal gehoord.

Hij zei iets in de trant van: Dat meisje dat in de train bespuugd wordt omdat ze een hoofddoek draagt" Zonder getallen, maar als voorbeeld van vernedering waardoor aansluiten bij een org. die jou met respect behandeld begrijpelijk wordt.

MarcS | 02-12-15 | 14:38

"ik ben zojuist 50 punten in IQ gedaald"

stunter | 02-12-15 | 14:26

Triest man, ik zie het inderdaad aan je zinsbouw.
Begin anders om te proberen een hoofdletter bij het begin van een zin te schrijven, met babystapjes bouw je het weer zo op naar de 80 die je had.
Succes!

Cuyahoga | 02-12-15 | 14:38

@Kamervraag | 02-12-15 | 14:27

Nee, niet "hunnie zijn slachtoffer". "Hunnie zijn anders". Dat mag, maar niet hier.

Ik heb nog nooit zo'n goed verhaal gehoord om 'hunnie' van ons grondgebied te weren. Want 'hunnie' gaan zich niet aanpassen, en 'wij' hebben onze buik meer dan vol. Alleen denk ik dat Peter Knoope dat anders ziet.

marcoplarco | 02-12-15 | 14:37

In elk geval gaat dat hijgerige neplachje zeker nog eens gebruikt worden bij een enge film.

Hier de samenvatting: het gevoel van achterstelling, gebrek aan perspectief en belediging door overheersing door westerse landen die vinden dat ze een moderner manier van leven hebben, maakt opstandig. Logisch dat je dan mensen gaat afknallen.

Hij vertelt er nog net niet bij dat een dergelijk soort 'opstandigheid' heel erg goed gaat helpen om alle misstanden (die wij toch weer allemaal blijken te hebben veroorzaakt)op te heffen.

Poesmobiel | 02-12-15 | 14:35

@Russells Teapot | 02-12-15 | 14:02
Ik wil geen partypooper zijn, maar dat is ook niet helemaal wat hij zegt. Hij zegt inderdaad het komt door:
- Geen kansen, zowel sociaal als economisch. Hij vertelde nadat jij afgehaakt was dat dit de reden is dat mensen in landen als Mali etc in opstand komen en gevoeliger zijn om zich aan te sluiten bij organisaties die hun wel respect geven en het gevoel ergens bij te horen.
- Hij zegt ook heel erg duidelijk dat, weer in dat soort landen, men het raar vind dat de machthebbers die niets voor hun eigen volk doen aan tafel zitten bij de VN etc.
- Eenmaal aangesloten en het gevoel hebben gehoord te worden, geeft incentives om dan maar mee te doen met de meute aangezien ze denken dat ze na de stofwolken wel mee mogen beslissen.

OOK noemde hij dat dit gevoel; niet vertegenwoordigd te worden door de regering, geen reeele economische toekomst etc in EUropa ook begint te spelen.

Ik denk dat ondanks dat hij de VK als bron gebruikt, hij best wel een punt heeft. Ik praat hiermee niets goeds, zelfs hem niet. Het is gewoon een koekwaus die veel te veel geld verdient terwijl hij op onze kosten een beetje de wereld over vliegt first class.

Maar ondanks dat ik het een rare kwiebes vind, denk ik wel dat hij een punt heeft, geen oplossing echt niet maar wel een punt. Ik denk dat er geen oplossing is voor het 'probleem' behalve een behoorlijk ingrijpende reset.

MarcS | 02-12-15 | 14:35

Bizar. Laten we aan het begin beginnen. Sociologie, politicologie en eigenlijk iedere vorm van sociale studies hebben totaal geen waarde. Het is een beetje als het kijken naar een brandend huis en vaststellen dat het door vuur komt. Een echte oorzaak van problemen wordt nooit gevonden, aangezien dergelijke pseudo wetenschap altijd doordrenkt is met bias. That being said, nu een vertaling naar een van de meest saaie hoorcolleges die ik ooit heb gezien. Ja, ik heb de moeite genomen om dit geheel te beluisteren. Helaas.

De heer Knoope is eng. Begint met autoritaire argumentatie, die hij borgt met een persoonlijk drama: hij kent een van de slachtoffers van Parijs. Hiermee geeft hij vooral zichzelf een schouderklop, want in plaats van emotioneel te reageren, transcendeert hij zichzelf boven de emotie en naar de reden. In zijn hoofd dan. Wat een arrogantie en manipulatie van de bovenste plank. Dit is zijn kick off.

Zijn argumentatie is zo lek als een vergiet. Om te beginnen stelt hij dat de moslims zich als joden voelen. Ze worden overal gediscrimineerd en gebagettaliseerd. Dit is geenzins de waarheid. In de VS en het overige westen hebben ze de kans gekregen om te participeren. Echter, vooral in Europa, hebben ze nooit de moeite genomen te integreren, dit terwijl de kansen gelijk zijn. Moslims in Zuid Amerika zijn overigens totaal niet boos, of gewelddadig, dit terzijde.

De arabische wereld heeft, na het afzetten van de shah in Iran, gekozen voor fundamentalisme. Met als grootste drijver onze vrienden uit SA. Die hebben baat bij een instabiele regio, en haten Israel. Decennia aan indoctrinatie tegen het boze westen laten de sporen na. Incest ook. Er heerst al 1400 jaar oorlog in die regio, en ze zijn vergeten te industrialiseren. Daarom kwamen ze naar Europa. Omdat het kut is waar ze wonen. Nu voelen ze zich nergens thuis. Boe fucking hoe

Wij in het westen moeten onze handen niet in drakenbloed wassen. Wij hebben actief zitten zieken in de regio, voornamelijk vanwege economische motieven.

Het is een combinatie van factoren. Maar om het vanuit het "we zijn zielig dus is het terecht anderen te vermoorden" te gaan redeneren, lijkt me beetje achterhaald. We gaan dit niet meer winnen met begrip. Dat station is gepasseerd.

ik ben een beetje moe van die eigenpijperij van professoren. Als je het zo goed weet, kom eens met een oplossing. Als wij zo schuldig zijn, moeten we het ook kunnen oplossen. Maar helaas ligt het niet zo makkelijk. Anders had dhr Knoope wel een oplossing gegeven. Kansloos college dus.

Sir Nastian | 02-12-15 | 14:35

Die gast loopt te prediken tegen het verkeerde collectief. laat hem zijn zegje even lekker daar doen. kijken of die proleten ook naar zijn uitleg willen luisteren. vrees dat hij geroosterd gaat worden daar.

simplie | 02-12-15 | 14:34

Dit is gewoon een KWAKZALVER!

Lulkoek van de ergste soort

Foezela | 02-12-15 | 14:34

@stunter | 02-12-15 | 14:26
Dus nu sta je onder nul?
En heb je nog argumenten of zijn die ook op?

Piet Karbiet | 02-12-15 | 14:34

Wat praat die absolute randdebiel traaaaaaaaaaag zeg. Die terroristen knuffelaer wordt zeker per minuut betaald. En dan al die halve waarheden of verzonnen 'feiten'. Gewoon niet vol te houden voor een heel college.

eerlijkere joop | 02-12-15 | 14:30

"Hunnie zijn slachtoffers. Wij de agressors. Zijn hoeven geen kerken te bouwen in hun land. Wij moeten blij zijn met al die moskees. Wij moeten hen omarmen. En begrijpen dat mannen en vrouwen niet gelijk zijn. Dat homo's met hun hoofd naar beneden van een toren worden gegooid. Welk recht hebben wij om dat te veroordelen ? Vrouwen mogen gestenigd worden. Gewoon omdat het hunnie cultuur is. Dat moeten wij begrijpen. En natuurlijk ... afhakken van hoofden is bizar. Maar wel begrijpelijk. Als je niet het ware geloof wil aanhangen omdat je daar te arrogant voor bent, dan moet je het voelen..."
O n v o o r s t e l b a a r

Kamervraag | 02-12-15 | 14:27

het VMBO niveau in de reaguursels is wel erg hoog en doet niet representatief aan voor het beeld van het zogenaamd hoogopgeleide niveau van de reaguurders in het algemeen.

ik ben zojuist 50 punten in IQ gedaald alleen door het lezen van al deze stront.

stunter | 02-12-15 | 14:26

'Geweigerd bij de disco'. Haha, ach man. En natuurlijk, hij had 'een vriend' die omkwam. En toch heeft het niets met Islam te maken, zeg je? Nou dan moet het wel waar zijn.

Bram van Ojik | 02-12-15 | 14:24

Godver de godgloeiende god godverdomme ! Inderdaad een nuttige idioot dit ! Lees Allah en Eva over Pakistan. Een natie van volledig godsdienstwaanzinnige gehersenspoelde madrassa slachtoffers. Zonder die Islam zouden ze ons maar half zo erg haten. Nog steeds genoeg voor rare acties, geef ik toe. Maar waarom krijgen dit soort matteklappers steeds weer een podium voor hun totale onzin.

pleemobiel | 02-12-15 | 14:21

Kan het niet zien. Vind het erg dat scholieren gemanipuleerd worden ipv onderwezen.

ET007 | 02-12-15 | 14:20

Deze kerel is de woordenboek definitie van nuttige idioot.

Rest In Privacy | 02-12-15 | 14:13

Moslims zijn zelf de grote uitsluiters. Ze sluiten immers zelf alle niet moslims uit want... niet moslim!!!

Walgelijke cultuur met het opgeheven vingertje naar anderen, het ligt nooit aan hun eigen tekortkomingen, nooit aan hun cultuur, nooit aan hun religie, het is altijd de schuld van de ander.

Solar666 | 02-12-15 | 14:12

Als je moslim bent mag je niet meedoen. Overal.
?
Aha, vandaar dat de christenen, joden, koerden, druzen, atheisten, yezidi en vrouwen wel zo lekker mee mogen doen in Saoedie-Arabie, natuurlijk. En in Kuweit, Jemen, Irak, Afghanistan, Marokko, Algarije, Somalie, Iran, Tunesie, afijn, de lijst is eindeloos. De islamitische landen nemen in de VN alleen al drie anti-Israel resoluties aan per week. Maar meedoen, ho maar. Institutioneel vals slachtofferschap.

Piet Karbiet | 02-12-15 | 14:11

Russells Teapot | 02-12-15 | 14:06
Precies, kijk maar naar Volkert en D'n Dijs.
Hebben zowat bij elkaar in de klas gezeten.
En laat ik het maar eerlijk zeggen, ik heb er ook een jaar gezeten, dus ik weet dingen.

Cuyahoga | 02-12-15 | 14:10

Dat morsige gegrinnik op 24.33 min.. brrr. Heb al 2 rennies op en ben nog misselijk dus die studiepunten gaan aan mij voorbij ;-).

satuka | 02-12-15 | 14:10

Zo'n grachtengordel flapdrol leidt hier het toekomstig D66 stemvee op. Van welke 'technische' studie maakt dit vak in godsnaam deel uit?

Murk Ratte | 02-12-15 | 14:09

@BigShow | 02-12-15 | 14:01
Ze worden bij de disco geweigerd om dezelfde reden dat ze bij veel zwembaden niet welkom zijn.
En dat is geen racisme maar een gevalletje 'oorzaak en gevolg'.

necrosis | 02-12-15 | 14:06

@HMCuiteraard | 02-12-15 | 13:58
Dat betekent niet dat het geen GL-nest is. Vaak hebben mensen van verschillende uiteindes van het spectrum dezelfde studies gedaan. Ze hebben immers dezelfde interesses.

Dat zie je bijvoorbeeld ook bij geologische studies, waar sommigen voor Shell of de NAM gaan werken, terwijl anderen onderzoek gaan doen voor IPCC en alarm slaan over Global Warming.

Russells Teapot | 02-12-15 | 14:06

Ik ben wel benieuwd naar de negatieve effecten op de ontwikkeling van ons o zo vooruitstrevende landje nu er een hoop geld en aandacht verloren gaat aan zulke zaken.
Sommige basale zaken zoals vrouwen emancipatie, antisemitisme en acceptatie van homoseksualiteit zijn in bepaalde wijken in ieder geval al teruggevallen naar een vooroorlogse situatie..

henkdekanarie | 02-12-15 | 14:06

Te saai om aan te horen, maar zal wel weer allemaal onze schuld zijn...

beaujudas | 02-12-15 | 14:03

@Julia | 02-12-15 | 13:48
Precies, ook dat. Er is gewoon zoveel mis met het "terrorisme-komt-door-discriminatie" sprookje dat je uren bezig kunt zijn als je alleen al een lijst maakt van al het bewijs voor het tegendeel.

Dat is ook omdat deze hypothese nooit is verzonnen omdat het ooit echt zo leek te zijn dat terrorisme door discriminatie kwam.
Niemand keek ooit objectief naar de feiten om dan te concluderen: "volgens mij komt het door discriminatie."

Integendeel, deze hypothese is verzonnen omdat de linkse ideologie dicteerde dat het wel zo moest zijn, aangezien alles wat verkeerd is in de wereld de Schuld Van Het Westen moet zijn.

Russells Teapot | 02-12-15 | 14:02

Ik heb het geprobeerd maar toen hij begon met "omdat ze geweigerd worden bij de disco" kon ik het niet meer aanhoren, want waarom werden ze "op den duur" geweigerd!

kots!

BigShow | 02-12-15 | 14:01

het komt er op neer dat als we stoppen met het bespugen van meisjes met een hoofddoek en arabieren toe laten in de disco, alle terreur stopt. Top!

poldergeiz | 02-12-15 | 14:01

@Cuyahoga
Wageningen is helemaal geen GL nest. Werkt perfect samen met Monsanto en zooi. Walgelijk conglomeraat van uni's en bedrijven. Alhoewel Wageningen uni natuurlijk ook gewoon een bedrijf is.

HMCuiteraard | 02-12-15 | 13:58

Door eerst de commentaren te lezen en daarna pas wel/niet het artikel, bespaar ik mij al tijden heel veel ergernis. Ik weet alweer genoeg.

Lupuslupus | 02-12-15 | 13:57

Ik heb zonder geluid naar die man gekeken.
Lichaamstaal zegt dat deze man vol van zichzelf is en teveel naar joep heeft gekeken.Verder wil hij thuishoren bij een "select groepje" en zal zijn betoog daarom doordrenkt zijn van westerse zelfhaat.
Voor deze mensen tellen feiten niet meer.

jaap932057795966 | 02-12-15 | 13:56

Gevaarlijke plekken die Universiteiten met hun gevaarlijke gekken.

Uw Verzekeringsadvis | 02-12-15 | 13:55

Knoope aan de TU: "Als je moslim bent mag je niet meedoen aan de olie".
Toen brak echt mijn aller, allerlaatste klomp.

Piet Karbiet | 02-12-15 | 13:55

Als je niet happy bent in je eigen cultuur, religie, geschiedenis etc. dan moet je zeker in opstand komen. Dan ben je ook een echte held. Maar niet tegen mijn cultuur, achtegrond mijnheer Knoope want dan ben je een laffe vluchteling!!!

metagod | 02-12-15 | 13:52

Nou. Oh. Die bonuspunten zijn wel een inkoppertje hoor. Welke organisatie in Nederland wil er nu (volgens sommigen) terug naar het verleden? En dan een beetje zitten giechelen dat hij dood gemaakt zou kunnen worden om die opmerking. Vooralsnog gaan de bedreigingen en aanslagen allemaal de andere kant op. En of moslims nou echt blij moeten zijn met zo iemand die hun als een soort veredelt huisdier beschouwt is ook nog maar de vraag. Geef die man nog een borrel.

Pierre Tombal | 02-12-15 | 13:51

Oh ja, en op 24:26 zegt hij natuurlijk 2 minuten lang dat "het inderdaad toch wel waar is dat in het verleden rare dingen zijn gebeurd, zoals pedo Mo die kleine kinderen deed."

HMCuiteraard | 02-12-15 | 13:51

En dat mag ik zeggen, want meneer heeft begrip voor extremistische denkbeelden. Dus ook de mijne.
@Piet van het Padje | 02-12-15 | 13:45
.
LOL. Die hou ik er in.

Piet Karbiet | 02-12-15 | 13:51

@Willianus Wortelus | 02-12-15 | 13:21
Klopt, met vestigingen in Alphen aan den Rijn en Strijen.

necrosis | 02-12-15 | 13:50

Wat een kul. Raad al die bakvissen aan te luisteren naar ex-radical Maajid Nawaz: www.youtube.com/watch?v=8fCDa0OZeS4

of Sam Harris:
"Humanities and social science departments are filled with scholars and pseudo-scholars deemed to be experts in terrorism, religion, Islamic jurisprudence, anthropology, political science and other diverse fields, who claim that where Muslim intolerance and violence are concerned, nothing is ever what it seems."

Bram van Ojik | 02-12-15 | 13:50

Ik herhaal het maar even:

--sql error-- | 02-12-15 | 13:41
hoop gelul, maar hij zegt niks.
Het woord dat hij weet te vermijden is: "islam" . Knap hoor.
Hij praat ook op zo'n dominee maniertje. Heel vervelend en denigrerend. alsof hij vind dat al z'n toehoorders enorm dom en onwetend zijn.
Knoope was vroeger zelf actief in een terroristische organisatie (ANC). een zieke vent die blijkbaar altijd de verkeerde kant kiest en 1000% overtuigd is van z'n eigen gelijk. gevaarlijk.

demdem | 02-12-15 | 13:49

Russells Teapot | 02-12-15 | 13:33
Dan vraag ik me af waarom er dan niet autochtonen zulke aanslagen plegen op moslims? Want de autochtone bevolking ondervind namelijk ook zeer veel last van de islamitische bevolking. Autochtone meisjes en vrouwen worden lastig gevallen door islamitische mannelijke hordes, criminaliteit is torenhoog;oudjes worden beroofd,fraudes torenhoog,gebruik van gezondheidszorg torenhoog, onevenredig veel gebruik van de sociale zekerheid en huurwoningen, achterstand in onderwijs, niet willen aanpassen in taal en cultuur etc.
Maargoed, het is natuurlijk doodnormaal wanneer je in 'zogenaamde' armoede leeft, om Joden af te slachten, om criticasters en grappenmakers van de islam af te slachten, of mensen die van het leven genieten; terrasje,concert,voetbalwedstrijd, af te slachten. Is natuurlijk doodnormaal en mensen het heeft echt absoluut niets met de islam te maken hoor!

Julia | 02-12-15 | 13:48

Dat laatste over Jakarta klopt wel, maar dat is niet onze schuld, maar de schuld van die luie indo's zelf. Spijt me dat te zeggen. Woon hier nu al 15 jaar, en daar zit 0 procent nederlanderschap in. Gewoon luiheid die corruptie aanwakkert, en een elitegevoel.

HMCuiteraard | 02-12-15 | 13:48

@ Joosthoudtervan | 02-12-15 | 13:37
Ook ik ben weleens bespuugd door ene kaaskop. Had ook niks met de islam te maken of mijn hoofddoek, maar dat ik hem aansprak op zijn asociale gedrag. Ik ben er geen extremist of fundamentalist met aggresieve neigingen van geworden.

TheseDays00 | 02-12-15 | 13:47

En, beste mede-reaguurders, allemaal mogelijk gemaakt van uw belastingcenten.
Veel reizen (en zuipen) waarschijnlijk een salaris van een ton of meer en dan dit soort waanzin over studenten uitstrooien.
De lul zou bij mij in de Biertent niet eens mogen afwassen.

Jan van de Biertent | 02-12-15 | 13:47

In en interview in het Belgische Knack vertelt deze ex raamambtenaar Knoope dat hij op niveau reist naar alle uithoeken van de wereld, dat zullen we weten ook: “ik ben de hypermobiliteit zelve”. Na een opmerking van een Fransman in Niger is het Eureka: ‘Het merendeel van de mensen hier in Afrika is antiwesters.”.Hij acht die zin van zo’n eminent belang dat hij de lezer op een herhaling trakteert. En na diepgaand onderzoek in de stad Pretoria, hij las daar een PR foldertje op de ambassade van de Volksrepubliek China: “en ook in grote delen van Azië.” Ter afsluiting slaat hij ons met ‘Generationele solidariteit' om de oren, een lading die alles lijkt te dekken. De brave borst zou eens op blote poten bijvoorbeeld door Indonesië en Vietnam moeten reizen. Geen invuloefeningen vanuit 5 sterrenhotels maar gewoon eens ervaren hoe het met de haat staat op de begane grond; richting Hollanders en Amerikanen. En als hij zich daar bescheidener zou weten te manifesteren is het wellicht wederom Eureka. Hij zal mogelijk ontdekken dat men in die contreien wat meer in het NU leeft en zelfhaat vooral een Westers struikelblok is.

sastro | 02-12-15 | 13:47

Maar goed, je zal maar ouder zijn van een kind dat moet gaan studeren.
De indoctriversiteiten in Amsterdam met sociale wetenschappen zijn sowieso geen optie, Wageningen is Groenlinks territorium, Nijmegen is een links bolwerk, Utrecht, hahahaha Utrecht, enzovoorts.
Dan zou je toch denken dat je kind aan de TU safe zit wat betreft het erin maseren van de multiculti- en islamleugens, blijkt dat dus niet zo te zijn.
We moeten ons daar ernstig zorgen om maken.

P.S. ik heb nog nooit meegemaakt, of ooit horen zeggen, of dat iemand iemand kent die ooit heeft horen zeggen dat er een hoofddoekje bespuugd zou zijn in de tram.
Als dat één keer zou gebeuren zou de staatsmedia daar een week over berichten.

Cuyahoga | 02-12-15 | 13:46

Hier zijn inderdaad de bushokjes ook helemaal volgespuugd.
Maar dan door Marokkaanse en Antilliaanse jongetjes.
De disco's zijn in handen van Turkse en Albanese maffia.
Donder met je lulpraatjes maar lekker op naar Je States, dwaas.

Piet Karbiet | 02-12-15 | 13:45

Dus het ligt weer eens aan ons, de blanke westerling. Heeft hij een een dochter en gaat hij dat haar ook vertellend straks ...

Vreselijk slechte spreker trouwens.

BieVerschoftstad | 02-12-15 | 13:45

OK, ik heb geprobeerd dat filmpje te kijken, maar ik heb het na een paar minuten weer uitgezet, want die vent loopt de grootste onzin te verkopen. Bah, wat walg ik van deze man. Aan de andere kant, ik kan hem makkelijk een tik op de snuffert gaan verkopen, want daar heeft hij toch begrip voor.

Hoe gestoord moet je wel niet zijn om terrorisme te vergoeielijken met de stelling dat Moslims soms worden geweigerd bij de disco? En waarom worden ze geweigerd, meneer de terroristenvriend? Omdat ze binnen rotzooi gaan trappen. Of omdat hun identiteitsbewijs niet klopt, zoals ik laatst zag. Maar wel vloekend weglopen en racisme de schuld geven, terwijl ze de boel gewoon probeerden te bedriegen.

Het is een schande dat een Nederlandse universiteit podium geeft aan dit ideologische gewauwel. Als ik daar had gezeten, was ik de zaal uitgelopen. Maargoed, ik weet natuurlijk bij het lezen van de titel al dat het onzin gaat worden, dus ik ga er niet eens naartoe.

Gelukkig heb ik geen nuance, dus ik kan gewoon zeggen dat ik hoop dat meneer de volgende keer de kogels mag vangen. Hoe meer van dit soort terroristenvriendjes er dood gaan bij een aanslag, hoe meer echte mensen blijven leven. En dat mag ik zeggen, want meneer heeft begrip voor extremistische denkbeelden. Dus ook de mijne.

Piet van het Padje | 02-12-15 | 13:45

Jezusismijnheer | 02-12-15 | 13:40
ik voel ook onrecht en ben ook niet tevreden met m'n positie in de maatschappij. Volgens Knoops is dat dus een prima argument om te gaan moorden. wat een dwaas.

--sql error-- | 02-12-15 | 13:44

En wat is volgens deze flapdrol de oplossing dan?

Kwijldraad | 02-12-15 | 13:44

Ok, SG staat voor Slachtoffer Gemeenschap. Verder plugt hij VK een paar keer.
Het verhaal over moderniteit is wel degelijk duidelijk beschreven, zie bijvoorbeeld de boeken van R. Dawkins.
Het verhaal over voor-en achterlopen is makkelijker te ontkrachten. Wij stenigen niet meer en hakken geen hoofden af. Aardig voorlopend. Verder lopen wij niet per se voor, maar "hunnie" wel degelijk achter. Leuk hoe hij dat spel speelt.

Verder gaat zijn verhaaltje wel goed natuurlijk, en valt er weinig over te zeggen, maar dat een kampung-dorpeling uit mijn geliefde Indonesie niet meteen goed zal functioneren in Den Haag kan gewoon niet ontkend worden.
En de kolonialismekaart is bullshit.
En ik heb ook geen toegang tot de macht, toch heb ik geen AK47 in mijn slaapkamer, en kan niemand mij ervan overtuigen dat ik dat wel zou moeten hebben. En ik heb ook echt wel teleurstellende weigenringen en ervaringen meegemaakt.
De laatste 10 minuten zijn gewoon gezwets.

HMCuiteraard | 02-12-15 | 13:43

Vroeger had je een dichter, Johny the Selfkicker, is Peter Knoope uit dezelfde genenpool?
Wat een zelfingenomen droplul. Hij deed wel een paar keer Wilders na door steden en landen waar het een islamistische teringzooi is of wordt maar te blijven herhalen.

Jan van de Biertent | 02-12-15 | 13:43

Jim Lovell | 02-12-15 | 13:08
extra studiepunten voor u.

Zeg maar | 02-12-15 | 13:43

Had vroeger een hoogleraar sociologie die ook elke zin begon met "mijn vriendin uit Jemen". Een man die idd erg blij is met zichzelf. Verhaal mist wetenschappelijke ondersteuning.

vlamuz | 02-12-15 | 13:42

hoop gelul, maar hij zegt niks.
Het woord dat hij weet te vermijden is: "islam" . Knap hoor.

Hij praat ook op zo'n dominee maniertje. Heel vervelend en denigrerend. alsof hij vind dat al z'n toehoorders enorm dom en onwetend zijn.
Knoope was vroeger zelf actief in een terroristische organisatie (ANC). een zieke vent die blijkbaar altijd de verkeerde kant kiest en 1000% overtuigd is van z'n eigen gelijk. gevaarlijk.

--sql error-- | 02-12-15 | 13:41

Dit is een geraffineerde 'docent' die frisse studenten indoctrineert met zijn gelijk. Alles wat hij zegt is zijn verstockholmde visie zonder wederhoor. Het komt allemaal door onze (neo) koloniale agenda.

"Afghanen worden overspoeld door buitenlanders die vertellen dat ze 1000 jaar achterlopen" ?!? Hoe verzint hij het.

Het ligt aan alle andere mensen culturen religies behalve aan de moslims in het midden oosten, tjetsenie, china, afrika en de 5e collonne in Europa. Meneer in de Knoope u begrijpt duidelijk niet wat de Islam voor een probleem is.

Ga eens snel naar Saoudi Arabie en kijk eens naar de toepassing van de universele rechten van de mens aldaar en hou dan nog eens een praatje.

demdem | 02-12-15 | 13:40

Als zij ons mogen haten en komen afmaken? Waarom zouden wij ons dan beter gedragen?

Solar666 | 02-12-15 | 13:40

Ik heb tot nu toe ongeveer 20 minuten gekeken en de oorzaak die hij noemt is dat moslims zich bij groepen als de islamitische staat gaan aansluiten omdat ze in hun eigen leven onrecht/onderdrukking hebben ervaren of voelen om vervolgens zelf te onderdrukken/wraak te nemen.

Jezusismijnheer | 02-12-15 | 13:40

Gheghegheghegheghe. Dat zei Peter Knoope toen de camera uit was. Wat een slap verhaal. Niet eens een echte mening of standpunt. Het grote niets. Wacht, ging dit over een zwart gat? Het is tenslotte de TU.

Wat erger is dan deze slappe vaatdoek is de apathische houding van het studentenvolk.

ristretto | 02-12-15 | 13:40

ja,diedus! | 02-12-15 | 13:04

Laat onze dronken medemens erbuiten ja.

Zeg maar | 02-12-15 | 13:39

Na 12 minuten afgemaakt.
Hoor wel of er nog kritische vragen gesteld mochten worden.

Piet Karbiet | 02-12-15 | 13:39

Roed | 02-12-15 | 13:15
Sinds Collegerama zit het tuig gewoon thuis.

Feynman | 02-12-15 | 13:38

halverwege nu. Nog niet gehoord dat het aan de joden ligt, maar dat zal nog wel komen

poldergeiz | 02-12-15 | 13:37

"tienduizenden meisjes met hoofddoeken die in Nederland bespuugd worden."
.
Wat een tekst dit ook weer. Het begint een beetje een man-vrouw-discussie te worden. Mannen die zich aan de feiten houden en blijven redeneren en oplossen tegenover vrouwen die de man aan de lopende band met nieuwe onzinnige beschuldigingen bestoken. En de media als de partij die de vrouwen zielig vindt en dus gelooft.

Joosthoudtervan | 02-12-15 | 13:37

Hij mist de gave van het woord.
Niet vol te houden af te luisteren.
Kudo's voor hen die het volhielden.

Carmelita | 02-12-15 | 13:36

Na 10 minuten open deuren intrappen begint hij op 10:40 pas met de eerste bullshit: "het begint bij moslims die terecht boos zijn, omdat mensen met hoofddoeken bespuugd worden, of mensen bij de disco worden geweigerd."

Politiek correcte leugens dus, die deze vent niet zou kunnen onderbouwen als er naar gevraagd zou worden.

Opnieuw wijs ik op het bewezen feit dat terroristen juist moslims zijn die hoog opgeleid zijn, perspectief hebben, en goed passen en gerespecteerd worden binnen de westerse samenleving:
www.cnsnews.com/news/article/patrick-g...
www.elsevier.nl/Nederland/blogs/2015/3...
www.nytimes.com/2006/09/14/business/14...
nationalinterest.org/blog/bruce-hoffma...

Maar ja, als we de feiten mee gaan nemen in onze argumentaties kunnen we natuurlijk nooit de islam vrijpleiten en onszelf de schuld geven.

Russells Teapot | 02-12-15 | 13:33

Dus Peter Knoope, jij vind niet dat wij voorlopen, of modern zijn als wij mannen en vrouwen als gelijk behandelen, racisme proberen te bestrijden, oorlogen uit religieuze overwegingen vermijden. Voorkomen dat mensen religie op elkaar proberen uit te oefenen, indoctrinatie voorkomen?

Jij vind dat vrouwen besnijden, onthoofdingen, jihad, en onderdrukking modern is? Pakistan, de nieuwe wereldorde, de voorloper.

RozePollepel | 02-12-15 | 13:33

Als ik denk aan terreur, dan denk ik aan islam.
Dan denk ik aan het dichtstbijzijnde islamland Turkije.
Turkije die 500000 Syriërs naar Europa wil vervoeren. Turkije die vuil spel speelt door Europa te overspoelen met moslim gelukszoekers.
--
Ooit werden de Turken bij Wenen verslagen door Sobiesky in 1863.
Ik durf te wedden dat Erdogan Europa als een vijand ziet dat veroverd moet worden. Net als in 1863.
-
En als je dit alles zo beziet.. wat is hierin dan de rol van Merkel,Rutte, Timmermans, Schultz...
Juist ja.

appeltjesgroeneweide | 02-12-15 | 13:33

LangeTijdGeleden | 02-12-15 | 13:11
Precies. Maar deze leugen herhalen ze zo vaak dat ik zelfs PVV-stemmende conservatievelingen hoor zeggen dat het aan de armoede ligt. Als dat waar zou zijn, zou je verwachten dat die plus-minus 30 jaar aan knuffelbeleid de vruchten inmiddels wel afgeworpen zouden hebben. Maar het heeft niet gewerkt, dus het antwoord van de zorgdragers is steevast om verder te gaan met hetzelfde systeem. Als de overheid een bedrijf was geweest, was het al lang geleden failliet gegaan.

Roed | 02-12-15 | 13:21
Zeker. Maar misdaad is geen terrorisme. Dat is nou precies waar de schoen wringt. Terrorisme wordt gedaan om een ideologie te ondersteunen. Terroristen worden er namelijk niet rijker van. En precies daarom is het zo'n achterlijke uitspraak om te beweren dat terrorisme door armoede komt. Onvoorstelbaar dat mensen met een opleiding het maar blijven roepen. Maarja, mensen met een opleiding blijven ook aanslagen plegen, dus er valt wel te stellen dat de juiste ideologie zelfs een slim mens van elke rede berooft.

Piet van het Padje | 02-12-15 | 13:31

Binnen=binden

WML | 02-12-15 | 13:30

Na 8 minuten nog niks verteld. Nou ja een teaser: hij kende iemand in Parijs die tot de slachtoffers hoorde.. Sorry, als je je publiek aan je wilt binnen omdat je iemand uit Parijs kent en vervolgens 8 minuten lang niks vertelt, vrees ik dat het verhaal er ook niet gaat komen... Ik ben afgehaakt. Houd er niet van als slachtoffers als teasers worden opgevoerd.

WML | 02-12-15 | 13:29

De Nederlandse elite heeft het wel vaker flink mis, velen zijn ronduit fout.
prof. dr. T. Goedewaagen
J.W. baron Van Haersolte van Haerst
jhr. D. de Blocq van Scheltinga
mr. H. Reydon
ir. C.J. Huygen
jhr. mr. E.J.B.M. von Bönninghausen
mr. M.M. Rost van Tonningen
mr. J.H. Carp
ir. W.L.Z. van der Vegte
ds. G. van Duyl
mr. A.J. van Vessem
M.V.E.H.J.M. Graaf de Marchant et d'Ansembourg
ir. F.E. Müller
prof. mr. dr. R. van Genechten
mr. A. Zondervan
ir. A.A. Mussert
En nu dus ook Peter Knoope

Morgenhout | 02-12-15 | 13:29

Studium Generale zijn lezingen voor als je daar interesse in hebt. Dit is geen onderdeel van het curriculum. Dus stop maar met huilen, de meeste studenten komen hier niet mee in contact.

Flapuidt | 02-12-15 | 13:28

Ik bespaar mijzelf wel een aanslag op de hartkleppen en aanverwante onderdelen.

Kan iemand het melden als ik niet 45 minuten krampachtig wegkijken en vooral het I... m woord niet noemen gemist heb? Bedankt!

Rooddraakje | 02-12-15 | 13:26

Het komt door de duizenden, wat zeg ik, tienduizenden meisjes met hoofddoeken die in Nederland bespuugd worden.

Mokum Kosher | 02-12-15 | 13:26

@ Dhr. de Wit | 02-12-15 | 13:21
Over het labeltje valt inderdaad te discussiëren.

Panos88 | 02-12-15 | 13:25

Slaapverwekkend stukje propagandistische opinie dat op een kwaliteits universiteit als waarheid wordt gepresenteerd.

uncommonsense | 02-12-15 | 13:25

Peter Knoppe speelt een heel geraffineerd spelletje met "oorzaak" en "gevolg".

YMMMV | 02-12-15 | 13:24

@appeltjesgroeneweide | 02-12-15 | 13:21
Als ik Knoope hoor en zie, dan hoor en zie ik een omhooggevallen verkoper van tweedehands auto's, of in dit geval, tweedehands meningen.

Dhr. de Wit | 02-12-15 | 13:24

Wat is deze man geil van zichzelf zeg.

namensmijnhond | 02-12-15 | 13:24

Als ik op schiphol zou staan voor een taxi, zou het andersom zijn, no fucking way dat ik bij zo'n mocro in de taxi stap, zoeken dus.

God |Bestaat Niet | 02-12-15 | 13:23

Ik heb een paar minuten
*handen vouwt en een bedachtzame pose aan neemt*
proberen te kijken.
Maar respect voor die
*denkbeeldige piemol pakt en denkbeeldig even aan sabbelt*
eh, studenten die niet
*je ne sais quoi gebaar maakt en eventjes omhoog kijkt*
in slaap zijn gevallen.

Cuyahoga | 02-12-15 | 13:22

Vast een naieve preek vol nonsens. Dat filmpje ga ik niet bekijken. Ben ik na 45 min tot bot geërgerd en verlies ik nog meer vertrouwen in dat het ooit goedkomt.

iustus | 02-12-15 | 13:22

LangeTijdGeleden | 02-12-15 | 13:11 Als het echt aan de armoede zou liggen , dan moeten er ook Braziliaanse terroristen tussen zitten. Want daar vreten ze van de vuilnisbelt. Maar goed , dat zijn dan ook weer geen moslims.
ja,diedus! | 02-12-15 | 13:17

Er zijn geen Brazilianen die aanslagen plegen in het buitenland, daarin heb je gelijk. Maar alle roofovervallen, de favela's waar geen politie komt zouden best eens een gevolg kunnen zijn van de armoede en de kansloosheid van het bestaan.

Roed | 02-12-15 | 13:21

Technische Uni: prima.

Maar Technische Unie is toch echt een bedrijf.

Willianus Wortelus | 02-12-15 | 13:21

@Panos88 | 02-12-15 | 13:15
Inderdaad, maar om dat "progressief" te noemen, het is eerder "regressief".

Dhr. de Wit | 02-12-15 | 13:21

Als je kijkt naar de lichaamstaal van Knoope, geilt ie nogal op zichzelf. Vooral als ie zegt "kom net terug uit de states". Bah. Brrrrr... Egotrippertje. Precies het type dat "met de camera" uit allerlei dingen zegt maar voor de bühne hun bek houden. Exemplarisch...
Dhr. de Wit | 02-12-15 | 13:15
--
Exact mijn gevoel ook.
En de manier waarop hij praat suggereert dat hij ter plekke wat halfslappe voorbeelden verzint.
Bah.

appeltjesgroeneweide | 02-12-15 | 13:21

We zullen er inderdaad wel aan moeten gaan wennen, net zoals aan de files. Alleen maar omdat de politiek weigert met zijn hersens na te denken in plaats van met zijn onderbuik (multiculti respectievelijk milieu).

Peter_K | 02-12-15 | 13:20

Na ruim vijf minuten heeft hij in ieder geval nog geen punt gemaakt. Dit lijkt meer op een mindfulness oefening dan op een college.

Russells Teapot | 02-12-15 | 13:19

Bekende stompzinnige en vooral onware riedeltje: "het is onze eigen schuld, blablabla". Pure zelfhaat en volksverlakkerij. Nou ik heb mijn uurtje ergernis weer gehad voor vandaag.

De Psychiater | 02-12-15 | 13:18

Afgezien van de geestdodende intonatie in zijn stem vindt deze prutser dat hij het weet en alleen hij het weet. Het is de schuld van de blanke man. Lulhannes.

Jan van de Biertent | 02-12-15 | 13:17

LangeTijdGeleden | 02-12-15 | 13:11 Als het echt aan de armoede zou liggen , dan moeten er ook Braziliaanse terroristen tussen zitten. Want daar vreten ze van de vuilnisbelt. Maar goed , dat zijn dan ook weer geen moslims.

ja,diedus! | 02-12-15 | 13:17

Die blonde bossen krulhaar in de zaal zeggen mij genoeg

de fietsende rukker | 02-12-15 | 13:16

Al haalt Geert Wilders 100 zetels bij de volgende verkiezingen, het probleem blijft dat op onze universiteiten louter progressief gedachtengoed wordt getolereerd.

Panos88 | 02-12-15 | 13:15

Als je kijkt naar de lichaamstaal van Knoope, geilt ie nogal op zichzelf. Vooral als ie zegt "kom net terug uit de states". Bah. Brrrrr... Egotrippertje. Precies het type dat "met de camera" uit allerlei dingen zegt maar voor de bühne hun bek houden. Exemplarisch...

Dhr. de Wit | 02-12-15 | 13:15

Ik heb juist de indruk dat deze tijden juist duidelijkheid aan het scheppen zijn. Zo hebben we inmiddels uitstekend zicht op wie nog bij "wij" horen, wie bij "zij". Zien we Islam en Politiekcorrecten hun maskers afdoen en hun hang naar totalitaire oplossingen duidelijk maken.

Parel van het Zuiden | 02-12-15 | 13:15

Eerste rij zeven uit zeven blonde haren. Toeval?
Feynman | 02-12-15 | 13:10

Het tuig zit altijd achterin.

Roed | 02-12-15 | 13:15

Dit zijn nog steeds dezelfde 'deskundigen' die ons, de cynici; islamofoben, op het hart drukte dat er toch echt sprake was van een 'Arabische lente'; een schreeuw om democratie en mensenrechten in de islamitische wereld.
Er waren hier zelfs lieden die rakingsvlakken zagen met de Franse Revolutie.

Opdat wij niet vergeten.

Desmoulins | 02-12-15 | 13:14

Deze lul de behanger was in het verleden lid van de ANC; een zekere mate van begrip voor terreur is hem dus niet vreemd.

de fietsende rukker | 02-12-15 | 13:14

Vanochtend aangekomen uit de VS zegt hij. En zeker de hele drankvoorraad genuttigd in het vliegtuig?

Roed | 02-12-15 | 13:12

"Je kunt er om dood gemaakt worden als je dat soort dingen zegt".
Hij heeft gezegd dat hij Minister President zou worden, net als Pim Fortuyn? Want daar kun je ook dood gemaakt om worden. Of zou hij iets over een niet nader te noemen idiotologie hebben gezegd?

Dhr. de Wit | 02-12-15 | 13:12

Ik ga dit niet helemaal kijken. Waren er ook studenten die kritische vragen stelden, of was dat niet toegestaan? Of, belangrijker nog, waren er kritische geesten aanwezig in de zaal? Dat zie je ook steeds minder op onze universiteiten.

Russells Teapot | 02-12-15 | 13:12

@Piet van het Padje | 02-12-15 | 13:05
4 van de 8 parijs terroristen waren hoger opgeleid, volgens mij zelfs 1 universitair en hadden een redelijk normaal leven.
Zijn uiteindelijk met 4 ongedocumenteerde "syriërs" voor hun geloof er op uit gestrokken met wapens en hebben 130 onschuldige mensen gedood en zijn gedood door agenten. Vóór hun geloof.

En nog geven ze vaak de schuld aan armoede, terwijl armoede hedendaags is als je 40 uur werkt voor lager dan modaal loon, geen woning mag/kan kopen/krijgen en aan alle kanten de schuld krijgt omdat je blank bent terwijl de Politiek via je linkerbroekzak je geld maar afhandig blijft maken via rare en onnodige belastingen en accijnzen.

LangeTijdGeleden | 02-12-15 | 13:11

@Desmoulins | 02-12-15 | 13:10

wit voetje, dat is.

Desmoulins | 02-12-15 | 13:11

Volgens mij is ie dronken!

Gerrit gordijnstok | 02-12-15 | 13:11

@Einde van de Domheid | 02-12-15 | 13:03

En de rest van de Golfstaten?
Ook blijft buiten beschouwing dat de onfeilbare leer van de islam per definitie ongeschikt is voor een 'reformatie' of iets dergelijks. Men poogt nu op zeer hypocriete wijze de schuld te leggen bij het wahabisme net of deze vorm totaal haaks staat op de eigenlijke leer of interpretatie.

Waar waren deze 'deskundigen' trouwens toen Wientjens en het kabinet een wit wilde halen bij de Saoediërs vanwege een zeer beledigende sticker?

Desmoulins | 02-12-15 | 13:10

Eerste rij zeven uit zeven blonde haren. Toeval?

Feynman | 02-12-15 | 13:10

Die zak hooi stond laatst ook al in het AD de Islam te apologeren..

de fietsende rukker | 02-12-15 | 13:09

Hij vertelde niets maar liet zijn broek zakken om zijn besneden piemel te laten zien.

Jim Lovell | 02-12-15 | 13:08

Is het de moeite waard om te kijken? Of ga ik me een uur lang ergeren, want dan pas ik.

heldheino | 02-12-15 | 13:08

Dit zijn belangrijke vraagstukken Pritt. Technische uni of niet.
Kennis is macht.

GateKeeperNL | 02-12-15 | 13:08

Islamisme nieuwe faculteit TU?

charissa | 02-12-15 | 13:07

Piketty is echt zo'n onzin verkopende lul. Naar voren geschoven als celebrity-econoom vanwege zijn politieke denkbeelden, en constant de wetenschap voor het karretje van de ideologie spannen. Ondertussen worden de blanke, atheïstische/Christelijke burgers van het Westen met de dag armer om het achterlijke baby-boom idealisme van de salon-socialisten te bekostigen, maar zijn ze nog niet begonnen met koppen afsnijden. En als ze dat wel zouden doen, zouden figuren als Piketty het opeens toeschrijven aan racisme/fascisme/noem nog eens een isme, maar NOOIT aan armoede.

Stuk voor stuk zijn die lui die naar ISIS vertrekken mensen met meer geld in hun zak dan menig Westerling. En stuk voor stuk worden ze zielig gevonden, terwijl vadertje staat rustig bij u nog eventjes van de gezondheidszorg of het AOW komt snoepen. En waarom? Om de influx van nog meer van deze terroristen te betalen!

Piet van het Padje | 02-12-15 | 13:05

-weggejorist-

ja,diedus! | 02-12-15 | 13:04

Bij de volgende verkiezingen kunnen we kijken wat demense er allemaal van vinden.

Bigi Bana Boy | 02-12-15 | 13:03

Bij Buitenhof was er een eerste goede analyse. Het ligt aan het wahabisme en Saoedie Arabie boycotten zou de eerste stap zijn.

Einde van de Domheid | 02-12-15 | 13:03

Ha, hij leest wel eerst de Volkskranten om te kijken hoe de discussie een beetje loopt.

Piet Karbiet | 02-12-15 | 13:03

Wat?
Hondje Luna is ook al bekeerd?
Man, man, man in wat een wereld leven we?

Cuyahoga | 02-12-15 | 13:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken