Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Onze Man in Oekrainistan. Porosjenko weet helemaal niets van democratie en denkt enkel aan zichzelf

onzemaninoekrainistan.jpg Het was de week van de Oekraïense leugens, bedrog en propaganda. Dat terwijl de Oekraïense oligarch president Petro Porosjenko een bezoekje aan Nederland bracht. In het Nederland van liberale Europese normen en waarden mocht Porosjenko zelfs een lezing geven over Europese democratie. Wat weet die man nou van Europese democratie. Het begrip democratie kent hij niet eens. Hij zit zelf op de Oekraïense troon, juist door het niet zo nauw te nemen met een democratische rechtsstaat. De afgezette Janoekovitsj zag allicht meer heil in Rusland dan Europa, maar het was geen dictator zoals velen hem noemen. Janoekovitsj was namelijk democratisch verkozen. In een goed functionerende democratie zouden er tegen het einde van de ambtstermijn van Janoekovitsj nieuwe presidentsverkiezingen komen. Op een geciviliseerde manier, zoals we dat onder andere in de Europese Unie kennen. Noem het gerust "Europese democratie" of "Westerse democratie", maar dat Porosjenko de scepter zwaait over Oekraïne is in geen enkel geval op een democratische manier gebeurd. Dat Porosjenko juist een lezing geeft over Europese democratie laat zien hoe arrogant en Europa-blind hij is, want (nogmaals) hij weet NIETS van democratie. Maar eerst… op 20 november jl. werd de forensisch onderzoeker Oleksandr Roevin neergeschoten. Roevin was niet zomaar iemand, hij was de enige Oekraïense forensisch expert in het MH17-onderzoek. De dader is vooralsnog niet gepakt. Frappant detail is dat Porosjenko geen woord aan Roevin heeft gewijd tijdens zijn bezoek aan Nederland, want ja, eigenbelang. Dat er kennelijk om politiek gemotiveerde redenen in de Oekraïense hoofdstad sleutelfiguren in het MH17-onderzoek worden neergeknald, vindt Porosjenko niet zo belangrijk. Europa, Europa, Europa (en laten we de 298 MH17-slachtoffers snel vergeten). Dat is de retoriek die Porosjenko uitkraamt. Dat zijn land een grote puinzooi is, lijkt Porosjenko ook niet te deren. Oekraïense extreemrechtse neo-nazi's activisten blokkeren sinds 20 september de drie hoofdwegen die van het Oekraïense vaste land naar de Krim leiden. Goederen- en voedseltrucks komen er niet door heen. De activisten eisen dat Rusland het schiereiland teruggeeft aan Oekraïne. Na zo’n twee maanden bedachten deze activisten iets nieuws: er werden een paar elektriciteitsmasten opgeblazen en de hele Krim zit zonder elektriciteit. Gewoon, om de druk een beetje op te voeren. Nou dat bleek, want er kwamen direct berichten binnen dat Rusland tanks richting de grens met de Krim en Oekraïne stuurde. De blokkade van de Krim werd eerst nog gedoogd door de regering van Porosjenko, maar nadat een stelletje activisten dus de elektriciteitsmasten opbliezen, deed de Oekraïense regering er een schepje bovenop. Ze begonnen de blokkade van de Krim als beleid in te stellen. De neo-nazi's activisten kregen dus een beetje hun zin. Fijn als je op dat schiereiland woont. Rusland moest het maar oplossen, zo redeneerde Porosjenko. De reactie van Rusland was trouwens dat het de kolenexport naar Oekraïne ging terugdringen. Met een koude winter in het verschiet voor Oekraïne zou dit weer een nieuwe crisis kunnen betekenen in het land dat zo graag EU-lid wil worden. Maar goed, al het bovenstaande mag je in Oekraïne niet noemen, want dat is kritiek en wie kritisch is over het "Europese project" van Oekraïne, moet kapot. Dat zei Porosjenko in ieder geval in een kritiekloos GeenPeil-haat interview in het NRC Handelsblad. Het aanstaande referendum zou "koren op de molen van Poetin" zijn. Wederom bevestigt Porosjenko het hele probleem in zijn vrije en liberale utopie dat Oekraïne heet. Kritiek is hetzelfde als heulen met Poetin. Inhoudelijk gaat hij dus niet in op de zorgen van de Nederlander, die in tegenstelling tot de armzalige Oekraïense burger wél EU-burgers zijn. Als Porosjenko zo graag banden met Europa wilt aanhalen (lees: op termijn EU-lid worden), dan siert het hem om het Nederlandse publiek nou eens uit te leggen dat de zorgen niet terecht zijn. Porosjenko zwijgt liever, en bedelt met armzalige puppyoogjes in Brussel dat alléén Europa Oekraïne weer op weg kan krijgen. Als je de zorgen van de Nederlander (en veel andere Europeanen) niet begrijpt, en liever doodzwijgt, wat zoek je dan nog in Europa waar het (in tegenstelling tot in Oekraïne) normaal is om een debat aan te gaan zonder vuistgevechten. Wat heb je te vrezen? Of zijn de zorgen van het GeenPeil-initiatief soms terecht? Ik denk het laatste. GeenPeil is een goed voorbeeld van hoe een Europese democratie werkt. Geciviliseerd. Je zorgen uiten middels een petitie, er over stemmen middels een referendum. Dat is wel iets anders dan een stel beulen die het bloed door de straten lieten stromen om een pro-Russische president weg te jagen. En Poro is en blijft een chocolademagnaat, die zelfs bij z'n praatje in Leiden op vrijdag zijn product nog aan de man wist te brengen.

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

Moestapha | 29-11-15 | 17:27

-weggejorist-

Slava Ukraine | 29-11-15 | 11:31

Ik vraag me trouwens af waarom een schrijver van dit artikel wel een revolutie afwijst als iets dat niet democratisch is, maar wel een referendum kan ondersteunen.

quote: "In een goed functionerende democratie zouden er tegen het einde van de ambtstermijn van Janoekovitsj nieuwe presidentsverkiezingen komen." Daarmee een revolutie als iets ondemocratisch bestempelen.

Hetzelfde zou je kunnen zeggen over een referendum. Ook wij hebben de mogelijkheid te wachten totdat er nieuwe verkiezingen zijn. Een referendum is met de logica van de schrijver van dit artikel zeker erg ondemocratisch.

dimitrivisser | 29-11-15 | 11:08

@Moestapha | 29-11-15 | 10:13
Als je zegt dat GS de jongens steunt die MH17 hebben neergehaald ben je zelf een demagoog. En een hele nare.

En waar ligt de grens tussen ochlocratie en democratie? Of is het gewoon democratie als jij het met de meerderheid eens bent, en ochlocratie als jij het met de meerderheid oneens bent?

En GS liegt helemaal niet over dat verdrag. Poroshenko en Yatsenyuk hebben zelf bevestigd dat ze op weg zijn naar EU-lidmaatschap. En militaire samenwerking is bijvoorbeeld onderdeel van artikel 10 van het associatieverdrag.

Russells Teapot | 29-11-15 | 11:04

Beetje een zwak stukje en duidelijk geschreven door iemand met weinig kennis van zaken. Zelf had ik veel moeite om verder te lezen na zijn opmerking "Hij zit zelf op de Oekraïense troon, juist door het niet zo nauw te nemen met een democratische rechtsstaat." De man is gewoon democratisch door een meerderheid gekozen. En ja, dat was na een revolutie tegen een pro Russische corrupte president. Maar dat is zoals alle democratieen ontstaan. Als je elke verkiezing na een revolutie ondemocratisch noemt dan is er geen enkel land op deze wereldbol met een democratisch gekozen regering.

dimitrivisser | 29-11-15 | 10:57

-weggejorist-

Slava Ukraine | 29-11-15 | 10:43

-weggejorist-

Moestapha | 29-11-15 | 10:13

@Mustapha, @Jim Lovell
Ik geloof inderdaad ook niet, zoals Jim Lovell al zei, dat JIJ het allemaal begrijpt......

HypoPseudo | 29-11-15 | 08:13

Als ik alle informatie even doorneem, dan is de helft van de Oekraïners pro Europa en de andere helft pro Russisch. Lijkt me dus niet dat zo'n land op korte termijn nauwe banden kan aanhalen met Europa. Er moet toch een duidelijke meerderheid zijn, anders krijg je oorlog. Oh, dat is al?

mok | 29-11-15 | 00:19

-weggejorist-

Van der Merwe | 28-11-15 | 22:38

-weggejorist-

Van der Merwe | 28-11-15 | 22:34

Oekraine had veel voordelen in de Soviet-Unie, het uiteenvallen van de Soviet-Unie is het land nooit helemaal te boven gekomen. Oekraine was eeuwenlang deel van het tsaren-rijk en geen zelfstandig land zoals Nederland.

F Cobben | 28-11-15 | 21:11

@ Van der Merwe

The Guardian:was dat vroeger niet een krant?

Ik had begrepen dat ook daar nu het spreekwoord geldt:

Wiens brood men eet diens woord men spreekt.

maf334 | 28-11-15 | 20:01

-weggejorist-

Van der Merwe | 28-11-15 | 19:54

Ik snap nog steeds niet dat Saakashvilli (een Georgiër, notoir oplichter en oorlogsstoker) in Oekraïne gouverneur kan worden (van Odessa)... of is het juist daarom??
Hij kan zich natuurlijk wel in onbetrouwbaarheid meten met Poroshenko en zou in Georgië zelf na al zijn malversaties achter de tralies vliegen.

Is dat in Oekraïne een pluspunt?
Was het daarom dat Verhofstad, van Balen en de andere Euroklunzen zo stonden te juichen?

Hoe kan het dat zoiets tegenwoordig uit het nieuws blijft?

Is de wereld nog corrupter dan ik dacht?

maf334 | 28-11-15 | 19:43

-weggejorist-

Van der Merwe | 28-11-15 | 19:26

-weggejorist-

Van der Merwe | 28-11-15 | 19:20

@ van der merwe
Ja de brave oekrainers en niet the vergeten oekrainse babushka's die je vermeld, mogen vandaag de dag : 9 mei , niet meer vieren en mogen hun decoraties in het publiek niet meer dragen!
Het wordt beschouwd als het verheerlijke van het communisme !

pietka | 28-11-15 | 19:12

Wat een onvoorstelbaar slecht geschrevenen geïnformeerd stuk is dit. Als je dan propaganda bedrijft, doe het dan goed. Als dit het beste is wat de GeenPeil campagne te bieden heeft ("fair en balanced" moest het toch zijn?), dan is een voor-stem een no brainer.
Hoe meer onzin van deze Huijboom, hoe groter de kansen voor het Ja-kamp.

De echte Stolwijker | 28-11-15 | 19:04

@walter E kurts
Oblast van Rusland, denk niet dat de russen op ons staan the wachten, zeker NLertjes niet die alles beter weten met hun befaamde geheven vingertje!
Veder zie ik in poetin een zeer capable president die de belangen van Rusland met hand en tand verdedigd!
Ik Ben zeker dat 90 % van de poetin bashers , nog geen een keer naar zijn TV intervieuws ,
hebben gekeken, maar wel klakeloos de retoriek van de NOS en NPO overnemen!
Net zo als de buren bij mij die iedere keer de retoriek van de NPO over wilder blijven napraten , die alles wat uit dat kasje komt als zoete koek slikken , en als heilig beschouwen, ondanks dat ons mooie land met islamitisch schorem wordt gevuld , blijven wij maar zeggen invasie baltische staten invasie oekraine! En nu invasie europa ! Maar Dan Door erdogan en zijn kornuiten , en poetin lacht in zijn vuistje, en denk : wat een stelletje achterlijk zombies !

pietka | 28-11-15 | 19:02

@Tukker | 28-11-15 | 18:40
@ben kokhals | 28-11-15 | 18:46

Jongens, het kudosysteem werkt niet meer....

(is dat trouwens al lang zo?)

Russells Teapot | 28-11-15 | 18:51

duf | 28-11-15 | 16:34
-1

ben kokhals | 28-11-15 | 18:46

duf | 28-11-15 | 16:34
+1

Tukker | 28-11-15 | 18:40

@Van der Merwe | 28-11-15 | 18:03
Morele overwegingen moeten zeker een rol spelen. Maar die morele overwegingen moeten we baseren op de situatie zoals die nu is, niet op de situatie zoals die 50 jaar geleden was.

Russells Teapot | 28-11-15 | 18:39

@Van der Merwe | 28-11-15 | 18:06
De Maidancoup was dat overduidelijk niet. Janoekovitch had meer legitimiteit als staatshoofd van geheel Oekraine dan Poroshenko nu heeft.

Russells Teapot | 28-11-15 | 18:38

@plaszak | 28-11-15 | 18:27 "@ben kokhals | 28-11-15 | 18:18 De aluminiumfolie is bij jouw inmiddels niet meer aan te rukken."
.
Je vergeet "conspiracy theorist" en "Poetinfan". Je moet wel je scheldlijstje in zijn geheel afwerken als je het niet meer weet.

ben kokhals | 28-11-15 | 18:33

@Van der Merwe | 28-11-15 | 18:04 "Om de Oekraieners als nazis voor te stellen is Russische propaganda."
.
Propaganda? "Over 900,000 Jews died in Soviet Ukraine between 1941 and 1944 as a result of the genocidal policies of Nazi Germany and its Ukrainian henchmen", hoewel andere bronnen het over 1,6 miljoen slachtoffers hebben www.dailymail.co.uk/news/article-32057...
Deze massamoordenaars zijn in Oekraine onlangs officieel tot "Helden" verheven: "Poroshenko signs laws praising Ukraine nationalists as ‘freedom fighters’". En dan zijn er nog de hedendaagse nazis www.telesurtv.net/english/news/Ukraini...

ben kokhals | 28-11-15 | 18:31

@ben kokhals | 28-11-15 | 18:18
De aluminiumfolie is bij jouw inmiddels niet meer aan te rukken. Tis crisis in de aluminiumfolie industrie; er is er eentje full retard gegaan.

plaszak | 28-11-15 | 18:27

@Van der Merwe | 28-11-15 | 18:03 Naast geopolitieke interesses..."
.
De Obama-adviseur Brzezinsky, je weet wel, die Rusland hatende Amerikaan van Pools-Oekraise afkomst die met Jimmy (Carter) nog Alkaida heeft opgericht en de werelwijde jihad opgepookt, had in de 90'er jaren al Oekraine in het vizier van de neocons gelegd: "Ukraine, Azerbaijan, South Korea, Turkey and Iran play the role of critically important geopolitical pivots", en Oekraine is elementair om grip te krijgen op Eurazie, dus Rusland www.globalresearch.ca/the-eurasian-che... Dit sluit aan bij de Wolfowitz Doctrine uit begin '90 voor Washington's absolute wereldheerschappij. Het kan geen kwaad wanneer je dit soort dingen even meeneemt in je denken over Oekraine en Rusland, enzovoorts.

ben kokhals | 28-11-15 | 18:18

-weggejorist-

Van der Merwe | 28-11-15 | 18:06

-weggejorist-

Van der Merwe | 28-11-15 | 18:04

@Russells Teapot | 28-11-15 | 17:43 "Ik bedoel, ik keur Poetins acties in Oost Oekraine zeker niet goed, maar het is allemaal begonnen met de illegale Maidancoup..."
.
Mee eens. En het ging al mis toen Rusland in 2013 een tripartite overleg voorstelde om een voor alle partijen werkbare oplossing te vinden (bijvoorbeeld over de douane regelingen die de aloude economische banden zouden bestendigen, heel begrijpelijk allemaal). De door Van Rompuy daartegen ingebrachte "Helsinki principles of freedom of choice of organising a country’s relations with other states" (29.11.2013) -ofwel: bemoei je niet met onze plannen- werden uiteindelijk door de EU in no time de prullenbak ingetrapt toen het moment van staatsreep plegen eenmaal aangebroken was (vlak voor de finale op 23 februari van de Olympische Winterspelen in Rusland en de "Ukraine-EU summit" van begin maart 2014). Allemaal belangrijke kwesties die door de rioolmedia meteen onder het tapijt zijn geveegd.

ben kokhals | 28-11-15 | 18:03

-weggejorist-

Van der Merwe | 28-11-15 | 18:03

-weggejorist-

Van der Merwe | 28-11-15 | 17:59

@Van der Merwe | 28-11-15 | 17:53
Dat zijn emotionele argumenten, geen rationele. Wat er in het verleden gebeurd is verandert niets aan de feiten over de Oekraiense crisis zoals die nu op tafel liggen.

Russells Teapot | 28-11-15 | 17:55

-weggejorist-

Van der Merwe | 28-11-15 | 17:53

@Desmoulins | 28-11-15 | 17:27 "Je bent tegenwoordig al een veredelde NSB'er als je bezwaren hebt tegen de huidige koers omtrent de europeanisering van de Oekraïne, want dan heul je met Rusland."
.
En daar sta je dan als vrijheidslievende bewonderaar van de oorspronkelijke Amerikaanse grondwet. Die demonisering treft in een politiek correcte dictatuur als de onze dan ook iedere kritische geest die de status quo in de weg loopt, en dat gaat van immigratie-politiek tot en met klimaat-politiek en geo-politiek. Dat misplaatste "poetinfan" idee is bedoeld om dissidente monden af te plakken, om de hele meute hersenloos dezelfde kant op te laten marcheren.

ben kokhals | 28-11-15 | 17:44

@ben kokhals | 28-11-15 | 17:11
Het feit dat het de Maidanjunta was die in minder dan 24 uur een overeenkomst schond die door beide partijen was ondertekend geeft inderdaad wel aan welke "kant" hier de aggressor was, in ieder geval op dat moment.

Ik bedoel, ik keur Poetins acties in Oost Oekraine zeker niet goed, maar het is allemaal begonnen met de illegale Maidancoup, die 24 uur nodig had om deze overeenkomst te schenden, en nog eens 24 uur om de Russische minderheid van Oekraine enkele belangrijke rechten te ontnemen, zoals de status van Russisch als tweede taal.

Maar blijkbaar denken mensen dat deze feiten in een wolkje van eurofiel idealisme oplossen als ze hun ogen ervoor sluiten en net doen alsof ze niet waar zijn.

Russells Teapot | 28-11-15 | 17:43

Ik kijk voortaan alleen nog naar plaatjes van Oekraine. Bij voorkeur vrouwen.
Deze heeft al een paar leuke exemplaren. Titels lezen, laat maar. Inhoud? Who cares :)

waragainstclimate | 28-11-15 | 17:41

@duf | 28-11-15 | 17:13
Het internet staat vol met zogenaamde met-eigen-ogen berichten. Alleen de allerdomsten onder ons nemen dat serieus. Ik geloof mensen in een filmpje op YouTube, dat is opgenomen in Donbass, inderdaad eerder dan een random reaguurder die beweert onlangs in een oorlogsgebied te zijn geweest.

Net als Nonkel die zogenaamd uit eigen ervaring spreekt als hij aantoonbare onzin over het conflict verkondigt. Het is veelzeggend dat deze "eigen ervaring" vooral wordt aangeroepen als de argumenten op zijn.

En als je alle data die niet in je wereldbeeld valt in te passen als "Russische propaganda" afdoet, ben je niet echt in een positie om anderen te beschuldigen van een kleuterschoolniveau.

Jij ook een prettige avond nog.

Russells Teapot | 28-11-15 | 17:33

Vandaag nog is het overigens de dag van herdenking van Holodomor en als je weet wat de Sovjets onder aanvoering van de Russen in Ukraine hebben aangericht zou je kunnen begrijpen dat Ukraine zich liever met West Europa associeert in plaats gevangen blijft in de Russische invloedssfeer.Slecht stukje van de man in Oekrainistan... er wel wonen maar ze niet begrijpen.

devil13 | 28-11-15 | 17:31

@Van der Merwe | 28-11-15 | 16:59 "Als de Amerikanen na WO II de logica van veel preaguurders hadden gevolgd dan was Nederland misschien wel een satelliet van de Sovjet-Unie geworden."
.
Waar slaat dit nu weer op. Rusland is niet de USSR (dat is naar Brussel verhuist) en niet Rusland heeft een coup laten plegen in Oekraïne, maar de VS www.youtube.com/watch?v=jL7cgMiGKL0 Daar gaat het over als je ergens wilt beginnen. Overigens, als het aan de sous-chef van Oekraïne had gelegen, waren de Nazi's helemaal niet verslagen door die klote Russen: "All of us still clearly remember the Soviet invasion of [Nazi]Ukraine and [Nazi]Germany. That has to be avoided." Dan had jij nu Duits geluld.

ben kokhals | 28-11-15 | 17:28

@ben kokhals | 28-11-15 | 16:19

''Die obligate poging tot ridiculiseren en demoniseren van kritische burgers leeft behalve bij zapzombies en corrupte rioolnalisten, met name onder het rapalje zoals radicale eurofielen, atlanticisten en neocons.''

Dat zijn opgeteld een flink aantal groepen mensen die vanwege hun invloed binnen de politiek, media en onderwijs juist de obligate poging tot ridiculisering en demonisering tot een breed geaccepteerd fenomeen hebben weten te verheffen. Je bent tegenwoordig al een veredelde NSB'er als je bezwaren hebt tegen de huidige koers omtrent de europeanisering van de Oekraïne, want dan heul je met Rusland.
Solidariteit begint steeds meer krankzinnige vormen aan te nemen.

De sponsoren onder uw link laten weinig aan de duidelijkheid over.

Desmoulins | 28-11-15 | 17:27

ben kokhals | 28-11-15 | 17:15
Janoekovitsj is niet afgezet. Hij is door het parlement (dus ook door de parlementsleden van zijn eigen partij) ontheven van zijn functie wegens plichtsverzuim (nadat hij de benen had genomen naar Rusland). Pas daarna is hij aangeklaagd en nu door Interpol gezocht voor grootschalige corruptie en zelfverrijking. Wel weten waarover je praat he...

duf | 28-11-15 | 17:23

@duf | 28-11-15 | 17:00 "Nee, ook Cataloniers dienen zich te houden aan de Spaanse grondwet. Net als de Oekraïense grondwet..."
.
Waar stond in de Oekraïense grondwet dan iets over het afzetten van een democratisch gekozen president/regering?

ben kokhals | 28-11-15 | 17:15

Russells Teapot | 28-11-15 | 17:04 'Hoe lang heeft u die telepathische giften al?'

Leuke poging om je eigen falen te verbergen Russell, omdat je tegen een met-eigen-ogen bericht blijkbaar geen 'heb-ik-gezien-op-youtube' respons hebt. Helaas wel behoorlijk niveautje kleuterschool. Maar ga gerust verder met je wereldbeeld op Youtube en Russische propaganda te funderen, mij heb je er niet mee. Prettige avond verder (niet vergeten straks naar het RT journaal te kijken he, anders kan je morgen niet met onzin reaguren)

duf | 28-11-15 | 17:13

@Russells Teapot | 28-11-15 | 16:53 "Ik bedoel, je kunt toch ook Rusland veroordelen en tegelijk erkennen dat Poroshenko geen mandaat heeft in de Krim en Donbass? Waarom is die stap voor deze mensen zo groot?"
.
Mee eens. Naar ik vrees komt dit door ordinaire propaganda, zoals ook in dit stuk wordt uiteengezet: www.paulcraigroberts.org/2015/04/28/tr... en dat heeft met het grotere geopolitieke belang van de neocons te maken. Je hoorde indertijd meteen niemand meer, ook Merkel niet, over de overeenkomst van 21 februari (dus vlak voor de coup) dat het verval in geweld en armoe nog had kunnen voorkomen www.theguardian.com/world/2014/feb/21/...

ben kokhals | 28-11-15 | 17:11

-weggejorist-

Getreal45623438703 | 28-11-15 | 17:11

@duf | 28-11-15 | 17:00
Ik heb nooit ontkend dat er Russische militairen rondlopen. Opnieuw faalt u op het gebied van begrijpend lezen.

Maar wel knap dat u door naar mensen te kijken gelijk de achtergrond van die mensen weet. Dat u weet dat al die geinterviewde mensen hun levensverhaal compleet uit hun duim hebben gezogen. Hoe lang heeft u die telepathische giften al?

Russells Teapot | 28-11-15 | 17:04

@plaszak | 28-11-15 | 16:30
Wie is "ons?" Jij, Nonkel en Guy Verhofstadt?

Russells Teapot | 28-11-15 | 17:01

@ben kokhals | 28-11-15 | 16:48

Nee, ook Cataloniers dienen zich te houden aan de Spaanse grondwet. Net als de Oekraïense grondwet is het ook volgens de Spaanse (en Nederlandse) niet mogelijk om eenzijdig af te scheiden. Dan zal eerst de grondwet democratisch via verkiezingen in HEEL Spanje veranderd moeten worden.

Russells Teapot | 28-11-15 | 16:45 "Er zijn Russische burgers bij, maar de meeste strijders zijn gewoon kapsters, kruideniers en automonteurs uit Oost Oekraine".

Beste Rusell, je kletst uit je nek. Ik ben in het betreffende gebied geweest en heb met eigen ogen (dus niet zoals jij via een Youtube linkje) enkel Russische militairen/tanks/pantserwagens etc. gezien, voor de bühne ondersteund door een zooitje ongeregeld dat zich 'rebellen' noemt (deels Donbass, deels Russische fanatici), en daar zat echt geen kapster of kruidenier tussen. Eigenlijk dus hetzelfde als aan de andere kant van de frontlinie, waar het reguliere Oekraïense leger ook wordt ondersteund door vage 'militia-groepen'.

duf | 28-11-15 | 17:00

-weggejorist-

Van der Merwe | 28-11-15 | 16:59

@Nonkel Frituur | 28-11-15 | 16:50
Ik heb net gelinkt naar een bron. Je kunt wel "nietes!" roepen en vurig nee schudden als je wereldbeeld effectief ontkracht wordt door de feitelijke realiteit, maar daar houdt je alleen jezelf mee voor de gek. De realiteit kun je niet veranderen door er heel hard niet in te geloven.

En ja, jij bent natuurlijk wél in het door oorlog verscheurde Donbass geweest, en reaguurt direct vanuit een bunker in Donetsk. Natuurlijk.

Russells Teapot | 28-11-15 | 16:56

@Sophie9985 | 28-11-15 | 16:49
Niet teveel badschuim erin, anders moet je na het badderen weer douchen.
Een fijne avond toegewenst ;)
Tot snel!

Jim Lovell | 28-11-15 | 16:53

@Nonkel Frituur | 28-11-15 | 16:50 "kapsters, kruideniers en automonteurs uit Oost Oekraine" U ziet ze compleet vliegen..."
.
En mijnwerkers: ukraineantifascistsolidarity.wordpres...

ben kokhals | 28-11-15 | 16:53

@ben kokhals | 28-11-15 | 16:41
Inderdaad. Maar de EU en VS hebben gewoon politieke belangen, die weten echt wel van zichzelf dat ze hypocriet de boel aan het belazeren zijn.

Maar wat ik gewoon niet begrijp is dat deze feiten en argumenten simpelweg niet geregistreerd worden in de breinen van de Kiev-laafjes. Ik bedoel, je kunt toch ook Rusland veroordelen en tegelijk erkennen dat Poroshenko geen mandaat heeft in de Krim en Donbass? Waarom is die stap voor deze mensen zo groot?

Russells Teapot | 28-11-15 | 16:53

De hoogste tijd om een 'Porosjenko-vrij' keurmerk voor chocolade in te voeren. Voor de zekerheid eet ik totdat dat gerealiseerd is maar helemaal geen chocolade meer. Better save then sorry!

Rätselhaft | 28-11-15 | 16:50

Russells Teapot | 28-11-15 | 16:45
"kapsters, kruideniers en automonteurs uit Oost Oekraine"
U ziet ze compleet vliegen.
En u bent er nog nooit geweest, zoveel is wel duidelijk.
Man toch, ga uzelf eens laten herstellen door een automonteur.

Nonkel Frituur | 28-11-15 | 16:50

@duf | 28-11-15 | 16:43
"Dus mocht Catalonie zich eenzijdig afscheiden van Spanje en daar geen Spaanse verkiezingen meer toestaan, dan zou volgens jouw logica de volgende Spaanse premier dus ook niet 'democratisch' zijn? Tja..."

Nee, je snapt het gewoon niet. Die Spaanse premier zou legitiem zijn in Spanje, maar NIET in Catalonië.

Russells Teapot | 28-11-15 | 16:49

Jim Lovell | 28-11-15 | 16:46

Ga ik doen, even badderen en dan vanaf morgen weer wat nieuws tot mij nemen ;-). Tot ooit ;)

Sophie9985 | 28-11-15 | 16:49

ben kokhals | 28-11-15 | 16:44
Oh, gaan we de aandacht proberen afleiden?

Nonkel Frituur | 28-11-15 | 16:48

@duf | 28-11-15 | 16:43 "Dus mocht Catalonie zich eenzijdig afscheiden van Spanje"
.
Als de Catalonen daartoe "en masse" besluiten, dan is dat toch hun zaak? Dan heeft de Spaanse president daar uiteraard geen zeggenschap meer.

ben kokhals | 28-11-15 | 16:48

@Nonkel Frituur | 28-11-15 | 16:40
Dus omdat hij zich ook wel eens in Moskou bevindt, telt het niet dat hij gewoon een groot deel van de tijd in Kiev doorbrengt?

Blijf zoeken. Wellicht vind je op een dag bij toeval een geldig argument. Alhoewel ik daar niet al te veel fiducie in heb.

Russells Teapot | 28-11-15 | 16:47

@Sophie9985 | 28-11-15 | 16:39
Ik heb hier niets aan toe te voegen. Jouw reaguursels lees ik al een poosje en er staat geen letter scheef in, voor mij dan. Dat heb ik nog nooit meegemaakt al die tijd hier.
Maar wel wat meer ontspannen, anders krijg je last van de spieren in je schouders en daardoor hoofdpijn ;)

Jim Lovell | 28-11-15 | 16:46

@Nonkel Frituur | 28-11-15 | 16:27
Nee, er heerst een burgeroorlog. Opnieuw een feit dat je denkt te kunnen opheffen door het domweg te ontkennen. De Russische minderheid kreeg te maken met discriminatoire wetgeving van de Maidanjunta, die eerst een democratisch verkozen president die voor hun rechten opkwam had afgezet. Men kwam in opstand. Aangemoedigd en gesteund door het Kremlin, maar de opstand komt primair uit Donbass zelf. Portret van de vechters:
www.youtube.com/watch?v=DfA12I582_M

Er zijn Russische burgers bij, maar de meeste strijders zijn gewoon kapsters, kruideniers en automonteurs uit Oost Oekraine.

Russells Teapot | 28-11-15 | 16:45

@Nonkel Frituur | 28-11-15 | 16:40 "dan ga je even zoeken waar hij zich bevindt"
.
En jij staat toch op de achterste rij in deze groepsfoto, tweede van rechts? uacrisis.org/about

ben kokhals | 28-11-15 | 16:44

@Russells Teapot

Dus mocht Catalonie zich eenzijdig afscheiden van Spanje en daar geen Spaanse verkiezingen meer toestaan, dan zou volgens jouw logica de volgende Spaanse premier dus ook niet 'democratisch' zijn? Tja...

Trouwens met je uitspraak dat Oekraiene beter af zou zijn als neutraal land a la Zwitserland, IJsland of Noorwegen ben ik het geheel eens, en dat besef begint ook in Kiev al goed door te dringen. Alleen hebben Zwitserland, IJsland en Noorwegen WEL overeenkomsten met de EU zonder direct lid te willen worden. Vandaar dat het 40 miljoen belastinggeld kostende nep-referendum van GS een totale farce is!

duf | 28-11-15 | 16:43

@Russells Teapot | 28-11-15 | 16:18
Hier een kaartje met de stemverhoudingen in 2010 4.bp.blogspot.com/-r38q7MYJqIA/Vlj4wR5... In de blauwe gebieden het electoraat wiens democratische keuze met geweld Kiev werd uitgezet nieuws.tpo.nl/2015/11/25/canadees-oekr... en daarna kwam het geweld ook naar hen toe om met ze af te rekenen. Dat de EU en VS daar niet meteen een stokje voor hebben gestoken spreekt boekdelen.

ben kokhals | 28-11-15 | 16:41

duf | 28-11-15 | 16:34
Prima verwoord! Ik hoop dat Stefan er lessen uit trekt en zich schaamt over zijn gedrag. Het is mensonwaardig. Dan zit je daar tussen mensen wiens familieleden overhoop geschoten zijn door de bezetter, en ga je nog lopen heulen met de vijand, in het land waar je verwelkomd wordt.
Maar ik heb intussen al begrepen dat mijnheer Stefan hier wel wordt aangekondigd als "onze man in oekrainistan", maar dan ga je even zoeken waar hij zich bevindt:
https://twitter.com/SHuijboom/status/670291181385986048?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Etweet
Precies. In Moskou !!!
Hoeveel duidelijker kan het nog?

Nonkel Frituur | 28-11-15 | 16:40

Jim Lovell | 28-11-15 | 16:32

Als je met ze de burgers bedoelt, dan geef ik je gelijk. De informatie wordt op z'n zachts gezegd niet waarheidsgetrouw naar buiten gebracht. Dat zijn keiharde feiten. Wie houdt ons tegen om die juiste informatie wel te verkondigen? We zijn het hier grosso mosso eens dat de status quo niet vol te houden is. Het roze leger heeft al laten zien dat er wel degelijk een deuk in de elitaire houding van de snobs in DH te trappen valt. Belangrijkste is dat het legaal en wettelijk wordt uitgevoerd wordt. En massaal reageren heeft een enorme invloed, want dan komt het ineens wel in msm. Vergeet niet dat wij met een snel groeiende groep zijn in Europa. Kijk eens in de kranten over onze grenzen, zelfde laken en pak.Informatie is vitaal in dat proces.

Sophie9985 | 28-11-15 | 16:39

De stukjes van Stefan Heijboom beginnen ondertussen dezelfde waarde te krijgen als bescheten toiletpapier. Objectiviteit is ver te zoeken, hoe dan ook moet Oekraïne belachelijk worden gemaakt en of dat met leugens en andere klinkklare onzin gebeurt deert meneertje Stefanovitch niet. Waarschijnlijk met zijn zakken volgepropt met Putin-Roebels (net als Geenstijl trouwens) blaat hij maar een dom eind weg.

Paar dingetjes Stefanovic: Neo-Nazi's zijn er in Oekraiene amper, het land vocht immers TEGEN Nazi-Duitsland met vele malen meer slachtoffers dan wij hier hadden. Wel zijn er veel nationalisten (Anti-Russen), en in een land in oorlog is dat ook niet geheel vreemd, maar om hen Nazi's te noemen/te vergelijken slaat werkelijkwaar nergens op.

Dan de volgende Poetinistische drogreden: 'Janoekovitsj was namelijk democratisch verkozen' SORRY ????????? Als je dit daadwerkelijk meent moet je je laten nakijken. Porosjenko's verkiezing is 1000x democratischer verlopen dan die van Janoekovitsj. Die laatste is trouwens geheel volgens de grondwet afgezet en de daarop door het parlement uitgeschreven verkiezing is dus volledig rechtsgeldig.

Last but not least, Je geeft Oekraieners op hun flikker waar ze 'het lef vandaan halen' om zich te verzetten tegen de Russiche verovering en bezetting van hun grondgebied (Krim) iedereen die zich daar tegen zou durven verzetten is in jou ogen dus meteen 'extreemrechts dan wel neo-nazi....

Stefan, ik hoop dat je met je vele Poetinroebels in je knip een lekker leventje hebt daar, iets wat 85% van de Oekraieners daar na de Russische invallen en de daaropvolgende destructie van de Oekraïense economie zich in ieder geval niet meer kunnen veroorloven. Geniet ervan!

duf | 28-11-15 | 16:34

@Nonkel Frituur | 28-11-15 | 16:24
"Als u de moeite deed om de uitslagen op te zoeken dan zou u zien dat er ondanks de bezetting toch bijna overal kon gestemd worden. Maar u gaat hoe dan ook niet op zoek naar de waarheid, dus waar maak ik me druk om?"

Jij bent gek. Kijk, kaartje van Donbass. Grijs betekent "niet gestemd:"
upload.wikimedia.org/wikipedia/common...

In de Krim kon evenmin worden gestemd, tenzij men naar Oekraine reisde om te stemmen. Maar onbenullen die te dom zijn om democratie te snappen denken desondanks dat Poroshenko's mandaat zich uitstrekt tot Donbass en de Krim. Terwijl 4.6 miljoen Oekraieners uit deze gebieden (waar men overweldigend pro-Russisch is) niet konden stemmen. Als je niet begrijpt waarom dat niet klopt, ben je werkelijk waar te dom om serieus genomen te worden.

Wordt de wereld daar aangenamer van, voelt dat veilig of zo, als je gewoon net doet alsof al die feiten die je wereldbeeld ontkrachten gewoonweg niet bestaan?

Russells Teapot | 28-11-15 | 16:33

@Sophie9985 | 28-11-15 | 16:21
Daar heb je helemaal gelijk in. Wel is het zaak moed te houden en jezelf inderdaad zo goed mogelijk te informeren.
Maar, niet kennis is macht, maar informatie is macht, en dat hebben ze niet.

Jim Lovell | 28-11-15 | 16:32

@Russells Teapot | 28-11-15 | 16:24
Yay, weg-met-ons!

plaszak | 28-11-15 | 16:30

Russells Teapot | 28-11-15 | 16:24
Er heerst geen burgeroorlog, er heerst enkel een kortsluiting in uw hersenen. Er is oorlog omdat een vreemde mogendheid daar met geweld is binnengevallen.

Nonkel Frituur | 28-11-15 | 16:27

Klaarblijkelijk is de Krim nu "Russisch".
Mooi, laat de Russen dan ook maar voor de primaire levensbehoeften zorgen.
Voort wat, hoort wat.

plaszak | 28-11-15 | 16:27

@Walter E. Kurtz | 28-11-15 | 16:16
Dat is geen belangrijk argument, dat is gewoon een gruwelijk simplistisch zwart-wit wereldbeeld volgen in plaats van de realiteit. Alsof het een onontkoombare natuurwet is dat de Russen onze vijanden zijn.

Als de EU/VS/NAVO gewoon haar gezonde verstand had gebruikt, hadden we ingezien dat Oekraïne perfect was zoals het was: een neutrale bufferstaat tussen Rusland en de NAVO in. Maar vanwege achterlijk imperialisme vanuit Brussel heerst daar nu een burgeroorlog: www.foreignaffairs.com/articles/russi...

Als we gewoon Oekraïne als neutrale staat accepteren, hóeven we helemaal geen "kant" te kiezen.

Russells Teapot | 28-11-15 | 16:24

Russells Teapot | 28-11-15 | 16:18
Dat u het verstandelijk vermogen hebt van een zak wortelen, daar heb ik geen enkele schuld aan.
Als u de moeite deed om de uitslagen op te zoeken dan zou u zien dat er ondanks de bezetting toch bijna overal kon gestemd worden. Maar u gaat hoe dan ook niet op zoek naar de waarheid, dus waar maak ik me druk om?
Als de Duitsers hier opnieuw zouden binnenvallen, en er daardoor in enkele steden niet kan gestemd worden, dan neem ik aan dat u de Duitse bezetter in het gelijk stelt? Iets met NSB-mentaliteit.

Nonkel Frituur | 28-11-15 | 16:24

-weggejorist-

Van der Merwe | 28-11-15 | 16:21

Jim Lovell | 28-11-15 | 16:13

Zal best,maar die doodsreutel kan lang duren... Er zijn zoveel belangen hoog te houden dat het niet uitmaakt hoe groot de chaos zal zijn. Mensen nu meer bewust maken van wat er werkelijk speelt lijkt me wel zo handig. Het is al pijnlijk duidelijk dat we van de overheid en diensten niets moeten verwachten. Ergo, kennis is macht. Dan kan eenieder zijn of haar mening ook onderbouwd vormen.

Sophie9985 | 28-11-15 | 16:21

@Desmoulins | 28-11-15 | 15:29 "Het is overigens ook hier een zeer breed geaccepteerde opvatting dat wie om overduidelijke redenen tegen de opname van Oekraine binnen de 'ever closer union' is, een Poetin-fanboy moet zijn."
.
Nou, zeer breed geacccepteerd... Die obligate poging tot ridiculiseren en demoniseren van kritische burgers leeft behalve bij zapzombies en corrupte rioolnalisten, met name onder het rapalje zoals radicale eurofielen, atlanticisten en neocons. Met de groeten van dit mede door Nederlandse belastingbetalers gesubsidieerde propaganda-gezelschap: uacrisis.org/about Want zo gaat dat als je regering veel teveel belastinggeld binnensleept.

ben kokhals | 28-11-15 | 16:19

@Nonkel Frituur | 28-11-15 | 16:05
"Zelfs in de oostelijke gebieden waar stemhokjes waren stemde een meerderheid voor hem."

Alleen al het feit dat je moet zeggen "in de oostelijke gebieden waar stemhokjes waren" geeft dus al aan dat zijn mandaat niet geldt voor de gebieden waar dat níet zo was. Alsof je uitsluitend op Urk verkiezingen houdt, en de resulterende SGP-premier de "democratisch gekozen leider" van Nederland noemt.

Maar ja, democratie. Een moeilijk concept voor gehersenspoelde EU-lakeien zonder kritisch denkvermogen.

Russells Teapot | 28-11-15 | 16:18

Wel typisch dat onze 'man' in Oekrainistan tegenwoordig vanuit Moskou zijn berichtgeving moet doen. Zijn de Oekraïense jochies op hem uitgekeken?

Tukker | 28-11-15 | 16:17

Een belangrijk argument dat ik vaak nog mis is het volgende:
Het gaat hier om een geo-politiek en militair-strategisch spel. In dat spel speelt iedereen vals; zo speel je dat spel. Dus quit bitchin' and choose your side: Rusland of het westen. Ik kies het westen.
En om even te trollen: als je niet voor het westen bent, ben je dus voor Rusland. Want als je in dit spel eerlijk probeert te spelen verlies je en word heel Europa een oblast onder het verschrikkelijke kut-regime van Poetin.

Walter E. Kurtz | 28-11-15 | 16:16

@Nonkel Frituur | 28-11-15 | 16:13
Wat een onzin, als het je hier zo slecht bevalt, wat doe je hier dan dag in dag uit comments te posten. Ik zou zeggen, richt zelf een Belgische GS op.

Jim Lovell | 28-11-15 | 16:16

Van der Merwe | 28-11-15 | 16:08
Inderdaad! Opgeblazen door moslims, niet door Oekraïeners.
Leest u mee, Stefan ? Of komt die waarheid u niet goed uit?

Nonkel Frituur | 28-11-15 | 16:15

-weggejorist-

Van der Merwe | 28-11-15 | 16:15

-weggejorist en opgerot-

Nonkel Frituur | 28-11-15 | 16:13

@Sophie9985 | 28-11-15 | 16:11
Doe maar rustig aan, alles komt wel goed, die EU staat op het punt van instorten.

Jim Lovell | 28-11-15 | 16:13

-weggejorist-

Van der Merwe | 28-11-15 | 16:12

@Walter E. Kurtz | 28-11-15 | 16:06
Het is echter wel zo. Maar je hebt gelijk, ik zal dat proberen te minderen.

Jim Lovell | 28-11-15 | 16:12

En nog iets, Stefan:
Die hoogspanningsmasten zijn door Tsjetsjenen opgeblazen, niet door Oekraïeners. Bijzonder opvallend dat Tsjetsjenen daar Oekraïense vlaggen aan gehangen hebben, zo ostentatief mogelijk. Ze hebben namelijk niks met Oekraïne. Dus wie heeft ze dat ingefluisterd en door wie zijn ze betaald?
Voor Oekraïne is het leveren van stroom een bron van inkomsten, ze zijn dus niet zo gek om zichzelf in de voet te schieten.

Nonkel Frituur | 28-11-15 | 16:11

Moestapha | 28-11-15 | 15:52

Precies die gelatenheid hier moet verdwijnen, voordat wat jij beschrijft hier ook gemeengoed wordt. RIP Van Gogh en Pim om maar eens wat te noemen. Ik zit met kippenvel te rammen op mijn toetsenbord om mensen wakker te schudden. Ik ben zo niet opgevoed, op school werd je geleerd wat je rechten waren en vooral hoe dat tot stand is gekomen. Daar was en ben ik trots op. Heel trots en dankbaar. Maar zoals zo vaak al in de geschiedenis is beschreven is die EU farce en de gevolgen nu ook ons lot als we niet uitkijken en protesteren. Welvaart is geweldig, maar men wordt er wel wat onverschillig van. En dat is erg gevaarlijk.

Sophie9985 | 28-11-15 | 16:11

"dat Porosjenko de scepter zwaait over Oekraïne is in geen enkel geval op een democratische manier gebeurd."

Daar zou ik toch graag bewijs van zien.

SamKoeman | 28-11-15 | 16:10

-weggejorist-

Van der Merwe | 28-11-15 | 16:08

@Moestapha | 28-11-15 | 15:52

In jouw land heerst de islam, vandaar die massahysterie; willen wij hier niet. Net zoals de almaar verdergaande integratie van de EU en daarmee de facto het einde van Nederland als natiestaat; willen wij ook niet en staat dus los van de non-argumenten die u aandraagt noch van de droevige godwin die u op sluimerende wijze gebruikt.
Overigens schrijven we moslims gewoon zonder hoofdletter in ons land, Moestapha.

U begrijpt in ieder geval niets van democratie.
Logisch. Dat kent u niet.

Desmoulins | 28-11-15 | 16:07

@Jim Lovell | 28-11-15 | 15:56
Zie hier: een pedante opmerking.

Walter E. Kurtz | 28-11-15 | 16:06

Hé Stefan, Poroshenko is gewoon democratisch verkozen, mocht u dat nieuws gemist hebben. Zelfs in de oostelijke gebieden waar stemhokjes waren stemde een meerderheid voor hem.
Maar dat zal u gemist hebben, in de darkroom.

Nonkel Frituur | 28-11-15 | 16:05

Willianus Wortelus | 28-11-15 | 15:07

Dus vindt de EU dat deze fantastische mensen perfect bij het Europese Plan Tot Onderwerping Van Het Plebs passen. Vergeet niet dat de betere beulen uit WO2 zich vrijwillig aanmeldde toen die andere Duitser voor de deur stond... Maar hey, goed bezig

Sophie9985 | 28-11-15 | 16:05

Desmoulins | 28-11-15 | 15:29
Goed verwoord. Er blijkt een verschil te kunnen bestaan tussen de begrippen Volksvijand en Staatsvijand. Zodra het volk de staatsvijand dreigt te worden wordt de staat nerveus en gaat het ogenschijnlijk onzinnige dingen doen, zoals mensen uitmaken voor Putin-lover en hordes islamitische immigranten toelaten, zodat het volk zich vanzelf in de juiste categorie opstelt: Eurofiel of rechts-extremistische nationalistische xenofobe islamofoob.
Als het allemaal zo gepland is gaat het de geschiedenis in als een voorbeeld van een geslaagd plan, indien het allemaal toeval is kunnen we Heisenberg feliciteren.

kindapaas | 28-11-15 | 16:03

-weggejorist-

Van der Merwe | 28-11-15 | 16:03

Ik ga gewoon lekker voor stemmen omdat ik vind dat Oekraïne bij de EU en NATO moet komen om tegenwicht te bieden tegen Poetin's Rusland.

Walter E. Kurtz | 28-11-15 | 16:03

@Moestapha
Ik geloof niet dat jij weet wat democratie inhoudt.

Jim Lovell | 28-11-15 | 15:56

Als je steeds neo nazi schrijft met een streepje erdoor dan ben je geen objectief verhaal aan het neerzetten.De situatue in Ukraine ligt veel genuanceerder dan dit en er is een lang geschiedenis aan voorafgegaan die op deze manier buiten de discussie wordt gehouden maar wel cruciaal is om de situatie waarin Ukraine zich bevindt te begrijpen.

devil13 | 28-11-15 | 15:55

@ 3Xniks | 28-11-15 | 15:18

Ik niet; er is weinig Russischer dan de Krim. Wat er ook gaat gebeuren in toekomstige onderhandelingen, die Russen zullen de Krim nooit meer afstaan.

Aldus Du Flaperon | 28-11-15 | 15:55

-weggejorist-

Moestapha | 28-11-15 | 15:52

Europese waarden: Overeenkomst met een democratisch gekozen president aan de kant schuiven. Met een gewelddadige staatsgreep een democratisch tot stand gekomen regering afzetten. Met militairen en fascistische bendes proberen alle burgers uit te moorden (van babies tot en met rolstoel-bejaarden) in de gebieden waar men op de afgezette president heeft gestemd en tegen de staatsgreep is. Wapens verkopen aan islamitische isis-jihadi's en die lui ook inzetten tegen onwillige burgers. Een standbeeld oprichten voor de nationale Mussert en openlijk het verlies van WOII betreuren. Een antidemocratische xenofobe coup-pleger een lezing laten geven over democratie in Leiden.
Wat dit laatste betreft, wie is de volgende in het geestverruimende Leiden, Erdogan?

ben kokhals | 28-11-15 | 15:49

@Vrije Nator | 28-11-15 | 15:31
Erdogan lokt het uit. Zelfde als Porosjenko. Wie is eerst. En daar vallen de eerste klappen van Poetin.
Wel spannend, nek aan nek race tussen die twee.

Wim Venijn | 28-11-15 | 15:45

De Oekraïne kan best naar democratie toe groeien en Poro kan daar een rol in spelen. De echte vraag is wie het gaat betalen.

i-Wonder | 28-11-15 | 15:33

Mensen komen niet in opstand omdat ze dom gehouden worden en alleen maar non-nieuws en halve danwel hele leugens voorgeschoteld krijgen.
Het nieuws op SBS6 gaat over katjes die uit bomen worden gered, de NPO wordt gebruikt als de PR-afdeling van de "boven ons gestelden" en RTL zwabbert schizofreen heen-en-weer tussen voorgelezen persberichten van de overheid en wob-verzoeken.
Kranten en tijdschriften en hun online outlets hoef ik het niet eens over te hebben, met als enige uitzondering wellicht Elsevier. Soms, af en toe.
Dat komt omdat bij bovengenoemden geen echte journalisten werken, veel meer dan veredelde arrogante knip-en-plakkers zijn het niet. Nadenken doen ze niet en kritisch zijn al helemaal niet, allemaal bang voor de waarheid van vandaag de dag, maar vooral bang voor hun kutbaantje.

Dhr. de Wit | 28-11-15 | 15:33

@Wim Venijn | 28-11-15 | 15:28
Erdogan, natuurlijk. Ik denk dat hij eerder klapt dan Porosjenko.

Vrije Nator | 28-11-15 | 15:31

Ik denk dat Porosjenko juist heel goed bij de huidige Europese betekenis van 'democratie' past.
Het is overigens ook hier een zeer breed geaccepteerde opvatting dat wie om overduidelijke redenen tegen de opname van Oekraine binnen de 'ever closer union' is, een Poetin-fanboy moet zijn.
Terwijl de huidige gang van zaken omtrent Turkije het zoveelste argument is tegen de expansiedrift van de EU.
De propaganda over Rusland als de nieuwe gemeenschappelijke vijand van 'Europa', werpt zijn vruchten af.
Het heeft als doel om de Europese identiteit, of wat dat ook mag betekenen, verder vorm te geven, en niets werkt zo verbindend als een imaginaire, gemeenschappelijke vijand.

Desmoulins | 28-11-15 | 15:29

Mij ontgaat telkens weer de strekking van zijn uitgerekte wekelijkse betoog. Doe eens kort en bondig Stefan, en iets actueler graag.

Krassimir | 28-11-15 | 15:28

Vrede dankzij Europa aldus de eurofielen.
Maar ze doen wel verdomd hun best om oorlog te krijgen. Gelukzoekers (waar onder veel moslims), naar Europa. Turken zonder visum naar Europa. Neo-nazi's uit Oekraïne die ruzie maken met Rusland.
En maar veel belasting betalen aan een bestuur waar je niets over te zeggen hebt. Met dictators die het vuurtje nog eens flink opstoken.
Dat wordt oorlog. Wie begint?

Wim Venijn | 28-11-15 | 15:28

:-) Stef moet nog effen leren hoe je een link neerzet. Zwitsal!

Lefgozer | 28-11-15 | 15:24

In Leiden en last

Jim Lovell | 28-11-15 | 15:23

Vraag me af hoeveel dat snertland de Nederlander gaat kosten, we staan nu al bovenaan met onze bijdrage en dan voor straf zeker nog een boete per hoofd van de bevolking meer, de EU kennende.

Tyromancer | 28-11-15 | 15:22

Lees net dat het Nederlands belang in de wereldeconomie is gehalveerd.Dank zij de EU en haar beleid.

www.elsevier.nl/Economie/achtergrond/2...

Mocht Porosjenko lid van de EU worden zullen we binnen enkele jaren helemaal geen belang meer hebben.

pejoar | 28-11-15 | 15:20

Er is veel mis met deze man maar de AktieSport tegen de Krim kan ik goed begrijpen.

3Xniks | 28-11-15 | 15:18

Althans, dat was neem ik aan de bedoeling.

Willianus Wortelus | 28-11-15 | 15:16

Porosjenko is hopelijk de man die de EU-Toren van Babel omver zal blazen.
Geschiedkundigen van de toekomst zullen gefascineerd terugkijken naar deze periode. Net zoals er nu nonstop WO2 documentaires op de Discoveries en History's worden uitgezonden, zullen er tegen die tijd nonstop WO3 documentaires worden uitgezonden, waaronder "The hunt for those who destroyed Europe".

Dhr. de Wit | 28-11-15 | 15:09

In Nederland wordt George Maat op een smerige manier buitenspel gezet en moet hij vechten voor eerherstel.

In Oekraïne schieten ze zijn collega gewoon dood.

Willianus Wortelus | 28-11-15 | 15:07

Even die eerste link goedzetten Stefan. < a href="http://law.leidenuniv.nl/nieuws/-porosjenko-van-oekraine-houdt-europalezing.html" target="_blank">

Boerkablaffer | 28-11-15 | 15:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken