Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Minister Plasterk weigert te betalen voor GeenPeil

stemhokjesgezocht.jpg Het GeenPeil-referendum heeft een geldprobleem. Minister Plasterk (PvdA) wil niet genoeg taxpoet vrijmaken om het democratische proces deugdelijk uit te laten voeren, en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (een VVD-satelliet) kan het verschil niet bijleggen, beweren ze. We zeggen 'geldprobleem' maar dat is natuurlijk onzin. Kijk naar uw belastingafdracht en je weet: Nederland heeft meer dan genoeg geld. Als Brussel een miljard naheffing wil hebben, maakt Dijs het dezelfde dag nog over. Het probleem is dat VVD en PvdA geen geld willen vrijmaken voor het referendum. Omdat ze het referendum helemaal niet willen. Plasterk beweert dat de 25 miljoen die hij vrij wil maken, genoeg geld is. VNG zegt dat het te weinig is en schrijft (pdf) dat er 42,2 miljoen nodig is. En niemand wil het verschil betalen. Sterker nog, niemand weet hoe groot het verschil is, want niemand weet wat een referendum eigenlijk kost. Plasterk schreef dinsdag in een brief aan de Kamer dat het GeenPeil-referendum "kostenefficiënt" plaats moet vinden. Ook vindt Plasterk het dreigement van VNG om minder stemlokalen in te richten helemaal prima: "Het is naar mijn oordeel niet op voorhand bezwaarlijk dat gemeenten minder stemlokalen inrichten dan bij Tweede Kamerverkiezingen gebruikelijk is", schrijft hij. Verder laat de minister weten dat het kabinet de kiezers zal informeren over 'de datum van het referendum', middels 'abri-posters, advertenties in kranten en banners op websites'. Maar: "Het kabinet is niet voornemens extra financiële middelen in te zetten voor de argumentatie van het kabinetsstandpunt in het referendum." Klein houden dat klotereferendum, is het kabinetsbeleid. Deze slotopmerking in de brief van Plasterk lijkt trouwens in strijd met de antwoorden op Kamervragen die MinBuZa Koenders dinsdag naar de Kamer stuurde, want die zegt juist dat "Het raadgevend referendum een serieuze zaak [is] en vraagt om een debat over de inhoud van het verdrag. Het kabinet staat voor het associatieakkoord en zal uiteraard deelnemen aan dit debat en toelichten waarom de NL regering achter dit verdrag staat." Koenders wil dus wel debat over het associatieverdrag (zegt hij), maar het mag van Plasterk niks kosten. Na de breek nog meer ontluisterende politieke spelletjes over het GeenPeil-referendum. Maar wat kost zo'n referendum nou echt? In de Eerste Kamer in april 2014, tijdens behandeling van de Wet raadgevend referendum, werden al verschillende bedragen genoemd. Maar dat viel niemand in die vergadering op. Gerard Schouw (initiatiefnemer, D66) noemde een bedrag tussen de 25 en 30 miljoen euro per keer. Dat werd later in dezelfde (!) vergadering bij monde van Lokin-Sassen (CDA) opeens een bedrag tussen 35 en 40 miljoen: “Ik dank de heer Schouw dat hij cijfers heeft genoemd: 35 miljoen à 40 miljoen euro per referendum. Daar zitten niet de kosten van stembiljetten bij, noch de kosten van de vaste referendumcommissie die is voorzien in dit wetsvoorstel. Kan de minister misschien een indicatie geven van wat de commissie jaarlijks gaat kosten? Die commissie is immers permanent, als ik het goed begrijp.” Mevrouw Lokin-Sassen is kennelijk doof en de rest van de bijbaantjesbejaardensoos Senaat zat te tukken. De eveneens aanwezige minister Plasterk corrigeerde niks; hij hield alleen een verhaal over de Financiële-verhoudingswet. De vergadernotulen van die warboel staan hierrr (pdf). Plasterk noemde in april 2013, dus een jaar eerder, in de Tweede Kamer nog een bedrag van 30 miljoen. Weer een jaar daarvoor, september 2012, berekende De Rekenkamer (KRO) dat landelijke Tweede Kamerverkiezingen 50 miljoen euro per keer kosten, waarvan 24 miljoen voor gemeenten. Vingercondooms voor bij het stemmen tellen (rond minuut 14 in het filmpje) blijken de kosten in ieder geval niet te zijn. Van een kilometer afstand is dus te zien dat de VNG en Plasterk twee kale mannen zijn die vechten om een kam. Er wordt met volle overtuiging gestreden om iets wat ze beiden niet nodig hebben, niet willen – en al helemaal niet willen betalen. Ondertussen maken VVD en PvdA wél 35 miljoen euro vrij voor de "versterking van de democratie" in "crisisgebieden rond de Europese Unie." Hier past slechts een hartgrondig What the fuck!? Tot slot hebben we nog de bijdrage van Martin Bosma (PVV) aan het BiZa-begrotingsdebat van dinsdagavond, dat gehouden werd tijdens de ontruiming van Hannover. Nadat SP'er Van Raak eerder in die vergadering al nieuwe vragen stelde aan de minister over het gebrek aan financiering van onze nationale democratie, legde Bosma nog maar eens aan minister Plasterk uit dat er geen directere democratie bestaat dan een referendum. Bedankt, Ronald van Raak en Martin Bosma. Het is een kleine geruststelling dat er tenminste nog een paar Kamerleden rondlopen die wél de knip willen trekken voor de vaderlandse democratie.

Reaguursels

Inloggen

Wettelijk is men ook verplicht om belasting te betalen. Wat nou als we allemaal zeggen dat we het geld niet kunnen gebruiken om belasting te betalen. Dat zou dan ook mogen. Ik vraag me dan af of ze dan nog genoeg geld overhouden.

Mister Hong | 21-11-15 | 12:13

Men kan eenvoudig crowdfunden. Waarom zou de burgerij moeten betalen voor zo'n niet noodzakelijk referendum over een onderwerp wat eigenlijk niemand interesseert.

DreHa | 20-11-15 | 10:20

@datdantochweerwel | 18-11-15 | 15:08
Moet ik nou weer gaan uitleggen wat dat kutland de EU gaat kosten?
Je dacht dat Griekenland duur was?
Oekraïne wordt nog veel duurder!
necrosis | 18-11-15 | 15:14
.
@necrosis: daar heb je 100% gelijk in. Heb ik ergens iets anders beweerd?

datdantochweerwel | 20-11-15 | 01:56

Als de stembus 20km verderop ligt dan bedenk ik me nog wel

waragainstclimate | 19-11-15 | 23:20

Zou mooi zijn als hier de aap uit de mouw komt en het kabinet op z'n meul gaat. Kunnen we daar ook meteen voor stemmen, lekker efficient!

BertjeBraaf | 19-11-15 | 18:40

Haal het verschil uit de verkiezingskas van de PvdA. Om die paar kiezers te verschalken is niet veel geld nodig.

De langste thuis | 19-11-15 | 14:38

@GeenStijl, doe eens vergelijken met de kosten van het referendum over de Europese Grondwet. Als dat budget hoger was, dan hebben jullie een punt.

Moest dat nou? | 19-11-15 | 08:31

Gewoon dokken plassterk wij moeten ook belasting betalen...

Krielkip83 | 19-11-15 | 06:49

@kindapaas (=mezelf) (vervolg)
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat tijdens een discussie iemand inbrengt: "We zijn helemaal niet afgeweken, u zegt dat maar het is niet waar".
De onvermijdelijke tegenvraag: "Wat was dat oorspronkelijke plan, wie heeft het wanneer ontwikkeld en waarom, wat was het doel en hoe wilde men dat bereiken?"
Uweetwel, Rudyard Kipling's bekende quote:
“I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Theirs names are What and Why and When And How And Where and Who.”

kindapaas | 19-11-15 | 05:52

Dit betekent dat men bezorgd is voor de uitkomst.
Het gaat om het overtuigen van de middenmoot, die als hij van kamp wisselt de nieuwe verbondenheid zichtbaar zal willen etaleren. Dan is er slechts één antwoord:
Een intensieve klinische en zuivere campagne via social media, met aanvoering van heldere argumenten. Waarom zou je vóór zijn? Waarom zou je tegen zijn? Geen moddersmijten, helder overtuigend zijn en monitoren van de reacties. Er is nog tijd, Niet te snel reageren,
laat de tegenstanders van het democratische proces met de tegenargumenten en de modder komen, het werkt vanzelf in hun nadeel.
.
Komt het nog steeds niet van de grond dan is de volgende stap het voortdurend wijzen op de volkomen inconsistente koers die de EU op alle gebieden vaart. Er is geen gezamenlijke visie, geen gedeeld organisatiemodel, allerlei tegensgestelde belangen en gebrek aan diepgang over de hele breedte, gedragen door merkwaardig dicht bij elkaar zittende politieke partijen aller pluimage die zich in hoge mate verdacht maken een kartel te hebben gevormd.
.
Het grote nadeel van deze route: er bestaat een reëel risico op persoonlijke beschadiging, de overheid zal alle middelen inzetten om individuele initiatieven te ontmoedigen. Denk aan Neqschot en anderen. Dat is wat de EU verwacht van de lidstaten,naast afdragen van voldoende budgetten en "rubberstampen" van alle besluiten uit Brussel.
.
De bottom line: de Nederlandse lidstaat heeft het recht zijn burgers te dwingen terwijl de burger geen mogelijkheid van verweer heeft indien hij het er niet mee eens is, anders dan via politieke partijen die niet wezenlijk van elkaar verschillen: allemaal pro EU, ongeacht de opmerkelijke koerswijziging ten opzichte van de oorspronkelijke plannen.
.
Zodra de middenmassa daarover gaat nadenken is er al een hoop gewonnen!

kindapaas | 19-11-15 | 03:08

Lekker allemaal.
De policorruptelingen gunnen ons onze 5.000.000.000 niet en nu saboteren ze ook al ons referendum.
In ruil krijgen we ongeregistreerde potentiele terroristen uit Idiotistan in onze woonomgeving.
Kan nooit lang meer goed gaan.....

pennestront | 18-11-15 | 23:54

Ik zie wel een blockchain open source stem systeem voor me waarvan we allemaal zien hoe het werkt en dat het werkt. 1 x stemmen op basis van een ID en alleen de resultaten worden opgeslagen.

Claude_Vieaul | 18-11-15 | 23:52

@smoelwerk | 18-11-15 | 14:53
Controle op 1 persoon per stemhokje oftewel niet onder druk kunnen stemmen is ook lastig via internet.

Claude_Vieaul | 18-11-15 | 23:41

Ik wil ook referendum over ABNAMRO, tis tenslotte staatsbank... helaas krijgen ze nog een kans om weer failliet te gaan....

fingers | 18-11-15 | 23:12

Kom op, Geenstijl. Maak eens stemmen per computer mogelijk! Dan gaan er veel mensen stemmen! Het lukte met het referendum toch ook?

Patatter | 18-11-15 | 23:06

PSYx | 18-11-15 | 14:27

inderdaad, of nog beter zoals in 2004 pim fortuyn tot grootste nederlander aller tijden is verkozen.
Gratis telefoonnummers, pincode verstrekken, kan ook gebruikt worden voor normale verkiezingen en lokale/regionale referenda en niks wachten op tellen en hebben we toen gezien foolproof anders was willem van ornaje verkozen.
Extra voordeel, geen 10.000 stemlokalen nodig en geen ambtenaren die niet "kunnen" werken.

En bejaarden,chronisch zieken en gehandicapten kunnen altijd wel bellen.

Ceesboogaart | 18-11-15 | 21:53

Regering neemt strijd tegen Geenpeil serieuzer dan strijd tegen Daesh. Kwestie van prioriteiten pluche of people.

Holein1 | 18-11-15 | 21:53

@Radio Sydney | 18-11-15 | 21:38
Jawel, laten we ook nog betalen voor iets waar we recht op hebben; we betalen al genoeg belasting.

Maria.1 | 18-11-15 | 21:41

Crowdfunding dan maar. Zal ik een site opzetten?

Overigens kan het kabinet geen partij in deze zijn. De politieke partijen ja, kabinet moet zich met de uitvoering bezighouden.

Radio Sydney | 18-11-15 | 21:38

De geschiedenis kent toch een redelijk groot aantal voorbeelden van burgerhatende regenten die dat flink hebben moeten bezuren, zoals (ik noem er zo maar eentje) een Lodewijk de Zestiende. Het lijkt wel of regenten als Plasterk, Dijsselbloem, Juncker en Verhofstadt denken dat zoiets anno 2015 niet meer kan gebeuren. Ik zou wel eens een poll willen zien hoe de gemiddelde reaguurder hierover denkt.

Professor Superhirn | 18-11-15 | 20:18

@W_F | 18-11-15 | 19:50
Goed gedaan jochie.
In 2005 max € 21 miljoen.
Tel er 20% bij, zitten we krap aan € 25 miljoen.
Prima, dat is het budget.

Peace Rider | 18-11-15 | 20:04

Ongelooflijk.
Maar ja. Had iemand iets anders verwacht.
Ik denk dat het referendum er komt als het half jaar voorzitterschap voorbij is.
Zullen ze wel zichzelf hard op de borst kloppen dat ze ergens een potje gevonden hebben.

Peace Rider | 18-11-15 | 19:59

dat rapport splitst ook alles mooi uit naar kosten per uitgebrachte stem, Waar de grote gemeentes met veel grotere aantal stemmen _toch_ de hoogste kosten per stem maken.

W_F | 18-11-15 | 19:55

Schandelijk,....! Dan zie je wat voor een arrogante lul Plasterk is, alleen democratisch als het hem uitkomt! Wat mij goed doet, dat bij de volgende verkiezingen heel de PvdA weg gevaagd wordt!!

Lexus01 | 18-11-15 | 19:55

joehoe GeenStijl, lees de comments eens, ik heb dit volgens mij al vaker gepost. Het is ook 0.51 seconden zoeken op Google:
Onderzoek kosten raadplegend referendum Europese grondwet 2005:
vng.nl/onderwerpenindex/bestuur/verki...

W_F | 18-11-15 | 19:50

Luister is ies heeft de defensie wel zoveel budget voor de lucht verkeersleiders en technici promotie. Wordt er dood mee gegooid en heb nogsteeds geen interesse

Mirakutinho | 18-11-15 | 19:31

Het volk wordt aan alle kanten uitgeknepen, terwijl ons geld met bakken richting buitenlanders gegooid wordt. Wij hebben de spelregels gevolgd om tot een referendum te komen en hebben nu RECHT OP een referendum! Krijgen we die niet (of met zwaar onvoldoende stemlokalen), dan is het wat mij betreft tijd voor een coupe. Genoeg is genoeg!

Maria.1 | 18-11-15 | 19:08

Heeft iemand er al aan gedacht om even met Zwitserland te bellen en gewoon even te vragen wat een referendum nou zoal kost?

Opslag Medium | 18-11-15 | 19:03

Mensen ook laten stemmen zoals de handtekeningen voor Geenpeil zijn binnengehaald dan verificatie via digiID
moet toch niet zo moeilijk zijn toch. Maar tis weer gevalletje schijt aan de burger die moet gewoon eens in d 4 jaar zich voor de gek laten houden met loze beloften en verder de bek houden.

Umberto die trotzoni | 18-11-15 | 18:34

Heb net gekeken , ik hield het net nog uit. Raak (SP) was echt weer goed bezig .
Maar die Plaskop , die schoft, die wil niet hoor, en zal NIET zijn best doen. Zelfs D66666 kwam er voor op.

Wat een schofterig Kabinet hebben we toch .
We moeten echt de straat op , voor alles. Het kan niet meer zo langer door gaan. Ik kijk nu niet meer, ik word er onpasselijk van.

edelweiss | 18-11-15 | 18:26

@InAnumPerRegimine | 18-11-15 | 15:16
En vergeet niet dat al die biljetten ook per post verstuurd worden. Dan ben je de eerste euro al kwijt.

frank87 | 18-11-15 | 18:22

@PSYx | 18-11-15 | 14:42
Kijk deze eens: www.youtube.com/watch?v=w3_0x6oaDmI
Een samenvatting van overheidsfalen, en beschrijving waarom paranoia terecht is bij stemmen.

frank87 | 18-11-15 | 18:10

@smoelwerk | 18-11-15 | 16:31
Het gaat er niet alleen over wat mogelijk is, het gaat er ook om hoe robuust het is. Een softwarematig systeem kan door 1 enkele persoon helemaal aangepast worden.
Het huidige systeem wordt iedere stap gecontroleerd, en als er iemand iets wil uithalen heeft dat maar beperkt effect (natuurlijk kan 1 teller structureel bepaalde partijen fout lezen)

frank87 | 18-11-15 | 18:07

baard van troje | 18-11-15 | 17:22

Of beter nog, als het voor de Kiesraad (door het initiatief van Geenpeil) juridisch acceptabel is geworden om mijn 'handtekeningen' via het internet te versturen, door Geenstijl uit te laten printen en over te hevelen naar de Kiesraad . . . dan moet dat toch ook juridisch mogelijk zijn voor een vergelijkbaar velletje dode boom waarop ik als extra 'Ja' dan wel 'Nee' heb aangekruist.
.
Stemmen via Geenpeil! Goed, dat kost je een miljoen of 2 maar goedkoper kunnen je het niet krijgen Plasterk. Dan heb je alleen nog maar een paar stemhokjes in bejaardentehuizen of zo nodig voor de digibeten.

Guiermo | 18-11-15 | 17:54

Ja, het is echt tijd voor nieuwe verkiezingen. Dit kabinet neemt het volk niet serieus. Dat wisten we natuurlijk allang, maar het wordt maar weer eens pijnlijk duidelijk door de lakse houding van dit kabinet omtrent dit referendum.

Sioux | 18-11-15 | 17:52

Nu dan de laatste keer, deze variant;

Plasterk en het kabinet,
Hebben 't referendum koud gezet.

Ze trekken er zich niets van aan,
DE DEMOCRATIE IS ( HIER) VAN DE BAAN!

Uw kreupel-dichteres,......

mevr.Kribo | 18-11-15 | 17:38

Echte democratie, daar kan nooit genoeg geld voor vrijgemaakt worden. Haal het anders maar uit Jeroens EU-nafheffingspot cq Jeroens persoonlijke investeringspot.

ad melkert | 18-11-15 | 17:26

E mail je ja/nee tjes maar naar mij ik tel ze wel even... klaar is kees. Gratizzz..

baard van troje | 18-11-15 | 17:22

Toen ooit de mogelijkheid voor het houden van referenda werd ingevoerd moet er toch in dat beleidsvoorstel een dekkingsplan hebben gestaan voor het geval dat er een gehouden zou moeten worden? Geen geld is onzin dan kan je beter het referendum als democratisch instrument afschaffen. En neem de Tweede Kamer dan ook maar mee: scheelt bakken vol geld.

Koonkluk Huis | 18-11-15 | 17:18

Goed, dan dit plan.
Stop de provinciale verkiezingen waarbij de meeste stemmers alleen gaan stemmen uit plichtsbesef en om hun politieke voorkeur/afkeur te uiten, maar niet omdat zij feeling hebben met de provinciale besturen (zonder zelfkritiek) of wat zij eigenlijk doen.
www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-mi...
www.volkskrant.nl/binnenland/provincie...
Of sterker nog los die hele -zichzelf in stand houdende- bestuurslaag op en geef het MinBiZa een departement Waterschap.
Moet je kijken wat je uit kunt sparen!
Daar kun je 10 referenda per jaar voor houden.

Guiermo | 18-11-15 | 17:16

PvdA = tuig. En niet alleen daklozenkrant berover Bertje van der Roest.

Raider Twix | 18-11-15 | 17:13

smoelwerk | 18-11-15 | 17:01
Gerrit Zalm is trots op u.

Feynman | 18-11-15 | 17:10

De échte terroristen zitten in Den Haag en hun bazen in Brussel.

jouwgedachte | 18-11-15 | 17:08

GEENSTIJL: Why you are you trying, so hard, to fit in this world? This world is not designed for your upliving, but for your fall.

GEENSTIJL heeft al die handtekeningen ook zonder subsidie voor elkaar gekregen!
Je leert pas iemand kennen als je tegen hem vecht!

Heb vertrouwen in je achterban.

Op mij kan je rekenen!

You win battles by knowing the enemy's timing, and using a timing which the enemy does not expect.

JdelaT | 18-11-15 | 17:07

@Feynman | 18-11-15 | 16:56

"... heeft discussie inderdaad geen enkele zin."

LOL. Jij hebt gelijk, hoor. O&O

smoelwerk | 18-11-15 | 17:01

smoelwerk | 18-11-15 | 16:52
Als u stelling inneemt waarvan u gewoon weet dat die niet waar is, als reactie op een tegel waarin ik aantoon dat die stelling niet waar is, om daarna aan te komen met een bron waarin staat dat diezelfde stelling niet waar is, ...

heeft discussie inderdaad geen enkele zin.

Feynman | 18-11-15 | 16:56

Volgens mij hebben ze straks 5 miljard over die ze niet aan de burgers 'hoeven' te geven, geld zat dus!

Autochtonie | 18-11-15 | 16:55

@klaaaaz | 18-11-15 | 16:31
Onzinnig. Als je dit gaat crowdfunden dan:
A. Verkeerd signaal. Volgende keer maximeert overheid dan sowieso tot 25 mln of zelfs minder want de rest "crowdfunden ze zelf maar".
B. Als ik 50 euro besteed, wil ik volledig achter doel staan: kortom waarom is die extra 17 mln nodig? Hoe zien die kostenposten eruit en waarom uberhaupt zoveel nodig?

de Voorzittert | 18-11-15 | 16:53

@Feynman | 18-11-15 | 16:42

Als je zegt dat ik lieg (jouw vrijheid uiteraard) dan heeft verder discussiëren geen zin.

smoelwerk | 18-11-15 | 16:52

Helemaal met Plassterk eens, dat geld kunnen we veel beter investeren in snelle WiFi, en een gratis LCD-tv voor iedere Oekraiener die we kunnen overtuigen dat het hier veel beter leven is. Stem PvdA!

El Muñeco | 18-11-15 | 16:50

Als je belastingaangifte kunt doen met DiGiD zal stemmen ook wel lukken...
Al met al een goed teken dat er weinig medewerking of zelfs tegenwerking is; dat geeft alleen maar aan dat wij het bij het rechte eind hebben !

bitvakker | 18-11-15 | 16:47

kan Wilders dit niet uitlaten zoeken die zal toch wel een jurist in zijn partij hebben .om die comunist plasterk bij zijn flaporen te pakken als hij willens en wetens de democratie ondermijnd ?

wat mijn trouwens nog opviel over die klacht van die gast die bij geenstijl in het pand zit. zou die die slinkse regering daar niet achter zitten om jullie te pesten?

apestertje | 18-11-15 | 16:46

In de tijd van de vele kabinetten Balkenende moesten we om het half jaar naar de stembus en was daar gewoon geld voor. Nu hebben we voor de verandering eens een kabinet dat het langer dan een jaar volhoudt en zou er ineens geen geld zijn. Dat gelooft toch geen mens.

Tapu | 18-11-15 | 16:43

smoelwerk | 18-11-15 | 16:31
U liegt in: "voor iedereen die dat wil te auditen is" daarna verwijst u naar een artikel wat zelf al bestaat uit een pagina argumenten tegen en de kans nihil acht dat een kiezer überhaupt zijn eigen stem controleert, laat staan het geheel of het proces.

1) Je hebt kennis nodig over computers, dat heeft niet de hele populatie.
2) Je moet toegang hebben tot de code die daadwerkelijk door alle user op hun pc gedraaid wordt, die toegang heeft niemand.
3) Je moet toegang hebben tot de servers die de stemmen tellen. Die heeft alleen een admin.

Bent u bekent met de actie van Geenstijl om door in alle stemlokalen aanwezig te zijn en daarmee de uitslag drie dagen eerder bekend heeft gemaakt? Hoe was dat mogelijk geweest bij een verkiezing verstopt op een groene printplaat?

Het probleem is dat een computer geen ingebouwde ethiek heeft, een lid van een stembureau heeft dat wel. Een computer is niet bang voor celstraffen. Een lid van een stembureau is dat wel. Die fundamentele verschillen negeer je.

Feynman | 18-11-15 | 16:42

Met crowdfunding kan je misschien wel 1 ton binnenhalen, maar dat zet ook niet echt zoden aan de dijk als je een heel land wil bereiken. Verder is de antidemocratische kramp waar de politiek nu in zit aangaande het referendum volledig verwacht. Meer democratie en inspraak staat gelijk aan minder politieke macht en dat is niet de bedoeling. Democratie is alleen leuk zolang het volledig nep is om het volk een deken voor de ogen te houden.

XaleX_2 | 18-11-15 | 16:39

Alleen dat is al een reden tegen te stemmen...

arretje | 18-11-15 | 16:37

@Doper | 18-11-15 | 15:09

Ik ben voor een internet-gebaseerd stemsysteem dat het stemgeheim garandeert, en waarbij als belangrijke pluspunten gelden dat de uitslag een precieze weergave zal zijn van de werkelijk uitgebrachte stemmen, en dat mensen (anoniem) zelf kunnen vaststellen of hun stem is meegenomen in de uitslag. De overige voordelen zijn evident: de organisatie zal een stuk efficienter *en* goedkoper kunnen en de drempel om een stem uit te brengen wordt lager. Het enige probleem dat zich (weliswaar slechts op een andere wijze) manifesteert is dat van 'family voting'.

Tsja, ik snap dat je mij vanaf vandaag wantrouwt. Het moet maar, ik heb het risico ingecalculeerd.

smoelwerk | 18-11-15 | 16:37

Het is al vaker geopperd zie ik, een crowd fund actie opzetten dan maar? Iedereen die de enquête heeft ingevuld ff 50 eypo lappen.

klaaaaz | 18-11-15 | 16:31

@Feynman | 18-11-15 | 15:06

Ik heb zeer uitgebreid gekeken naar de voors en tegens van stemmen per internet. Ik hoef niet op het linkje te klikken, dat had ik allang gedaan. Het stemgeheim is niet zomaar gegarandeerd bij een systeem waarbij je per internet stemt. Maar als je correcte cryptogtafie gebruikt, die bovendien voor iedereen die dat wil te auditen is, en de transactie lokaal doet op de machine van de kiezer (nadat je authenticeert) dan is het zeker goed mogelijk om het stemgeheim te bewaren. Zie ook het wetenschappelijk artikel www.cs.ru.nl/B.Jacobs/PAPERS/compsac20... dat ook al weer tien jaar oud is.

Er wordt veel gezegd, gedacht en geroepen over internet-gebaseerde verkiezingen, weinig daarvan lijkt op feiten te zijn gestoeld.

smoelwerk | 18-11-15 | 16:31

De Nederlandse overheid die haar eigen democratie saboteert, what else is new? "Corruptie bestaat niet in Nederland" hahahahaha trolololol

watismuziek | 18-11-15 | 16:26

En wat was het antwoord van die nutteloze zakkenvuller?

Fundament | 18-11-15 | 16:13

De echt gevaarlijke strijders zijn onze eigen politici. Niet dat gore islamitische isis tuig, maar onze slappe politici

nukkie | 18-11-15 | 16:07

Dat er geld betaald wordt voor de boot van Beatrix, een hek om een vakantiehuis van Willem A., is voor dit kabinet geen probleem. Zelfs niet terwijl dit pure luxe is en dat de betrokken personen al zo rijk zijn dat het woord nivelleren klinkt als een soort van eczeem.
Maar wel een dikke middelvinger naar het initiatief en de rechten hiervan.
Ik denk dat de regering nog steeds de kracht die nu borrelt onder de huid van vele burgers en paar knappe koppen die alles handen en voeten geeft.

ET007 | 18-11-15 | 16:04

-weggejorist-

quasipas | 18-11-15 | 15:59

Doe het dan digitaaaaaaal stelletje kneuzen. DigID invullen en NEE stemmen. Ik bouw die site voor 10k

WatZalIkErvanZeggen | 18-11-15 | 15:59

Nooit begrepen dat GS deze mijnheer ome Roon noemt. Is gewoon een PvdA tokkie.

Apollo | 18-11-15 | 15:52

@smoelwerk | 18-11-15 | 14:53
En wie garandeert dat? De overheid zeker, die is nogal betrouwbaar. Daarbuiten kunnen andere de DigiD logins gebruiken of misbruiken (Stemmen ronselen is dan een stuk eenvoudiger) Ook is DigiD nogal fraude gevoelig, voor je het weet worden ook Roemenen uitgenodigd om te stemmen

Tostiman | 18-11-15 | 15:51

Natuurlijk wordt dit referendum negeert en het verdrag doorgedrukt.
Maar dan hebben we iets in de hand. Het moet toch mogelijk zijn om als bevolking een regering te kunnen jorrissen en dat volgens regels en zonder geweld.
Ik ben ervan overtuigd dat geweld nog het enige is, dat Plasterk en consorten bewust maakte van hun positie.
Maar voordat geweld toegepast wordt, moet alles mogelijke geprobeerd zijn om het anders te doen.
De regering maakt de fout om ook met alle beslissingen tegen de bevolking in te gaan.
En zeker nu de financiele meevaller tegengehouden wordt omdat alles nog niet groen genoeg is en de onmacht tegen de assieltsunami met de dag groeit, is het inmiddels 10 voor 12 op de klok als het gaat om onrust.
Waarschijnlijk kan via de EU nu steun gezocht gaan worden, aangezien de EU geld kost maar absoluut niet gek is als het gaat om eigen behoud van banen en privileges.
Als Sinterklaas via buitenaf aangevallen wordt, dan moet het toch ook mogelijk zijn om via externe kanalen de nederlandse regering onder druk te zetten als het gaat om het negeren van de democratie.
Uiteindelijk is het een daad van list, bedrog en manipulatie dat enkele ministers te wijten is.
In ieder geval voor Plasterk zou dit eigenlijk het einde moeten betekenen.

ET007 | 18-11-15 | 15:50

Als Plasterk de knip niet wil trekken, dan moeten we dit maar met crowdfunding oplossen.

Brulboei_61SB | 18-11-15 | 15:48

Eindelijk heet ie Plasterk en niet dat tergende Ome Roon.

lingo star | 18-11-15 | 15:45

Zoals hierboven als meerdere malen is geschreven, is stemmen via DigiD een prima oplossing.
Een applicatie die dat mogelijk maakt kan makkelijk binnen het budget worden gerealiseerd.
Neem dan gelijk nog wat vragen mee, zoals EU: JA/NEE, Kabinet: JA/NEE, asielzoekers: NEE/NEE, enz.
Voor mensen zonder computer kan een eenvoudig formulier (met antwoordenummer) worden verstrekt of worden ingevuld op het gemeentehuis / stadsdeelkantoor.

wooky | 18-11-15 | 15:45

@InAnumPerRegimine | 18-11-15 | 15:10
En hoe controleren wij dat als burger? Nee gewoon ouderwets kleuren op een analoog blaadje

Tostiman | 18-11-15 | 15:39

Het kan natuurlijk voor een fractie van de kosten op betrouwbare wijze plaats vinden maar daar hadden ze wel wat eerder over na kunnen denken natuurlijk. Maar het gaat maar om democratie die we liever met een tank verdedigen dan met behoorlijke stemprocedures.

Simon_GS | 18-11-15 | 15:38

Mao zou GeenStijl al lang weggezuiverd hebben.

Abu al Uitkering | 18-11-15 | 15:38

€42mln? Ik kan mijn stem zeker niet terugtrekken😊?

skoennie | 18-11-15 | 15:38

Tsja en dat terwijl ik hoop dat het volgende referendum wat georganiseerd wordt degene zal zijn met de vraag willen wij plasterk en dit kabinet nog wel. Naa dit straks succesvolle raadgevende referendum Stel ik voor om dat te veranderend in een referendum waar de conclusie verplicht moet worden opgevolgd.Daarna een zajenkabinet waar bij grote vraagstukken echt voortaan democratisch bepaald worden met een referendum. Moet geen probleem zijn omdat aan digiD te koppelen.Al hoewel met digitaal zijn die breins niet echt geweldig mee in de politiek. Ze lachte kok uit met zijn vliegende muis maar wij hebben nog veel dommere twitter pechtolds met onzin. Sterker nog die zijn schadelijk voor nederland.

tweetybird | 18-11-15 | 15:34

Begrijpen jullie het niet mensen, we leven al in een snel uitgerolde politiestaat. Democratie en vrijheid van mening is dood.Wen er maar aan , het zal de komende maanden wel duidelijk worden voor iedereen.

Maco3key | 18-11-15 | 15:32

Hier gaat het geld heen: 3.000.000 uitkeringsgerechtigden. En 10.000 erbij. Per maand.
.
Aantal doen iets ambtenaren 1.000.000

duitse herder | 18-11-15 | 15:32

Denk dat Oekraïne ons tientallen miljarden meer gaat kosten....

forcone | 18-11-15 | 15:30

Kan dit schandaal niet ergens in de (buitenlandse) pers?
Is er niets wat we kunnen doen om dit referendum in goede baan te krijgen?
Kunnen we bv niet spotprenten van plasterk en arrogander uitdelen met daarop de datum van het referendum?
Het is duidelijk dat de regering het referendum boycot. Kan er geen Europese Expertise ingeschakeld worden?
Als de burger door heeft dat de regering een referendum boycot, schiet de regering zich hiermee in eigen voet.
Persoonlijk ben ik wel weer bereid geld te doneren voor bekendheid en duidelijkheid onder de bevolking.

ET007 | 18-11-15 | 15:29

niet alle politieke partijen zijn er tegen, er komt zeker een oproep in de tribune (partijblad van de sp) van maart om actief te gaan stemmen en andere te motiveren om te stemmen.

sander koekkoek4745 | 18-11-15 | 15:28

En wederom trekt men een lange neus naar het volk/de kiezer. Gajes is het!

e.l.vis | 18-11-15 | 15:26

Dit zegt genoeg over het antidemocratisch gehalte van deze regering. Men heeft meer over om de democratie om zeep te helpen dan om de democratie na te leven.

miss error | 18-11-15 | 15:26

@smoelwerk | 18-11-15 | 14:36
"Plasterk zakt steeds verder weg in het moeras van het morele verval. Ik vraag me af hoe dat komt: is zijn onmetelijke ijdelheid hem fataal geworden? Van een fatsoenlijke en zeker vooraanstaand wetenschapper tot een politieke marchandeur die het met de waarheid en de moraal niet zo nauw neemt, het is een adembenemende carrièrewending. BiZa blijkt een zeer, zeer slecht departement voor hem."

----

Die ijdelheid van Plastuit was me ook al opgevallen destijds, toen hij na zijn op zich wel aardige [semi-] wetenschappelijke Buitenhoflezingen ineens met een Al Capone-hoed en lange pooierjas van dure kashmir op het politieke toneel verscheen. Die vent is vast ooit naar voren geschoven om zijn ogenschijnlijk trouwe hondenogen, maar ook hij blijkt slechts een valse hond te zijn.

Macht corrumpeert en doet decadentie hoogtij vieren. Het is droef gesteld met de heren en dames politici. Ik denk echt dat alleen een massaal volksverzet nog soelaas biedt. Dit is toch je reinste kiezersbedrog, welke democratie?!

Really? | 18-11-15 | 15:25

@telelezer | 18-11-15 | 15:11
Nee, dat deed hij niet. Wat hij wel deed was uitmaken voor alle Nederlanders dat de aangebrachte wijzigingen (ik geloof exact 1 punt en 2 komma's) voldoende was om het volk ja te laten zeggen en een tweede referendum daarom niet meer nodig was.
Wel de feiten de feiten laten en niet gaan veranderen.

InAnumPerRegimine | 18-11-15 | 15:25

Het is duidelijk dat het volk niet, een als 'handelsverdrag' vermomde inlijving van Oekraïne in de EU wil.
Als de regering nu gewoon de wil van het volk uitvoert is er ook geen referendum meer nodig. En dat is dus kostenbesparing.
Als de regeringspartijen dus zitten te mekkeren over te hoge kosten dan kunnen we constateren dat ze deze kosten zelf veroorzaakt hebben.
Blijft het kabinet echter dwarsliggen, dan kunnen we het altijd nog aanklagen wegens sabotage van de democratische rechten van de bevolking.

rijk | 18-11-15 | 15:24

@verlegenmaarlief | 18-11-15 | 15:09
Ja... Je brengt me op een idee, verkopen we toch gewoon dat schilderijtje van 80 miljoen en we kunnen gelijk twee referenda houden. (huidige inleg meegerekend)

InAnumPerRegimine | 18-11-15 | 15:23

Jos Tiebent | 18-11-15 | 15:09
Ook goed, maar dat was het punt niet. Je kan alles programmeren, leuke systemen met kiesgeheim en zo, maar ook alle systemen die erop lijken en de verkiezingen manipuleren zonder dat het eenvoudig gevonden wordt. De kans dat een paper trail ook echt gelezen wordt is immers aanvaardbaar voor fraudeurs.

De om de hoeveelheid controle op een verkiezing te maximaliseren moet je dus eerst het aantal kiezers maximaliseren die in staat zijn zo`n controle uit te voeren. Dan heb je geen andere keuze dan iedere stukje automatisering te recyclen.

Feynman | 18-11-15 | 15:21

Een wassen neus dat referendum, geen geld aan verspillen. prima.

Misc | 18-11-15 | 15:18

Een wassen neus dat referendum, geen geld aan verspillen. prima.

Misc | 18-11-15 | 15:18

Een politiek-achtige construktie.

Normpje | 18-11-15 | 15:18

De financiële paragraaf van de Memorie van Toelichting bij het oorspronkelijke wetsvoorstel raadgevevend referendum is vrij uitvoerig:

18. Financiële gevolgen
Het wetsvoorstel regelt dat gemeenten gehouden zijn allerlei activiteiten te ontplooien in geval van een referendum. Aan die activiteiten zijn uiteraard kosten verbonden. Het zal met name gaan om kosten die verband houden met de stemprocedure. Te denken valt aan kostenposten als: de kosten van de productie en verspreiding van oproepingskaarten en stembiljetten, de huur van stemlokalen, de inzet van stemmachines, de meerkosten van het bijhouden van het kiezersregister, ambtelijke kosten en presentiegelden. Het Rijk dient op grond van de vigerende regelgeving compensatie te bieden voor de kosten die het houden van een referendum
bij gemeenten en provincies met zich brengt. Uit de evaluatie van de Wet raadplegend referendum Europese Grondwet blijkt dat de uitvoeringskosten voor gemeenten bij dat referendum € 22, 7 miljoen bedroegen. De voorlichtingskosten worden door het Rijk zelf gedragen. De gemeente Den Haag zal kosten maken om Nederlanders in het buitenland in de gelegenheid te stellen deel te nemen aan een referendum. De gemeente zal daarvoor een passende tegemoetkoming worden verstrekt. Ook de hoogte daarvan zal aan de hand van de praktijkervaring worden
vastgesteld.
Naast de kosten die worden gemaakt ter compensatie van de feitelijke uitvoering van een referendum door provincies en gemeenten, leidt de invoering van het referendum als instrument tot structurele uitgaven bij het Rijk, die samenhangen met uit dit wetsvoorstel voortvloeiende extra
werkzaamheden voor het Rijk. Het gaat hier onder andere om de kosten die verbonden zijn aan de werkzaamheden van de referendumcommissie, bij voorbeeld de vaststelling of het inleidende en definitieve verzoek worden toegelaten, de controle van de verzoeken en ondersteuningsverklaringen
alsmede de extra taken voor de Kiesraad bij de vaststelling
van de uitslag. Daarnaast zijn er extra taken voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, zoals de toetsing of bij het parlement aanhangige wetsvoorstellen na bekrachtiging referendabel zullen zijn, de bekendmaking van de bekrachtiging en vindplaats van een
wet en de bekendmaking van het besluit over de referendabiliteit. Ten slotte brengt het verstrekken van subsidies ook een kostenpost voor het Rijk met zich mee

henkvaningrid | 18-11-15 | 15:17

Het is dat de belastingdienst haar campagne voor het digitaal versturen van berichten aan elke Nederlander heeft uitgesteld. De 'blauwe brief' stopt er mee.
Velen zullen zich al gemeld hebben bij 'Mijn Overheid' waar je met DigiD naar toe kunt om je emailadres in te voeren en derhalve deel te nemen aan 'Mijn Overheid'.
Dat was tot voor kort vrijwillig en je kon al post ontvangen van b.v. je gemeente, het UWV en de SVB e.v.a.
De belastingdienst haalt nu de vrijwilligheid er af ! Kijk de database is er al (lang) alleen deed je misschien nog niet mee, want men heeft daarvoor je meest actuele emailadres nodig om je te waarschuwen dat er een brief of zo voor je beschikbaar is.

Er lijkt mij één dikke fout in het systeem te zitten. Zo krijg ik het BSN te zien van de vrouw waar ik al 40 jaar van gescheiden ben ! Dat lijkt me niet correct.

Echter omdat we toch allemaal 'verplicht' gaan worden om lid te worden van onze 'eigen' overheid (vanaf volgende week dus inzake de BD) zou 'Mijn Overheid' wel gebruik kunnen worden voor referenda. Dat lid worden kan dus mooi gecombineerd worden dit keer. Technisch gezien lijkt mij het stemgeheim ook wel uitvoerbaar, want zodra men op 'Mijn Overheid' zit kan men wel doorgeleid worden naar een of andere secure server.

Het kan ook anders natuurlijk, want ik ben 'vrijwillig' lid geworden en als u dat niet wenst, verliest u het contact met de BD en dat heeft ook zo zijn voordelen.

Uilenspiegel | 18-11-15 | 15:17

Laat Poetin dit maar betalen

Konijn7003 | 18-11-15 | 15:17

Kreeg GeenPeil geen subsidie? Misschien eigenhandig maar de boel fixen? Zoals wel vaker?

HMCuiteraard | 18-11-15 | 15:16

@Lalala Geld! | 18-11-15 | 14:32
De stempassen kosten echt wel meer als 20ct (dat formulier wat je thuisgestuurd krijgt) dit is omdat het van diverse veiligheidskenmerken is voorzien (papiersoort, hologram, watermerk ed). Het a4-tje is eerder een aA2-tje met alle partijen en verkiesbaren erop. (Stemformulier), dan de kosten voor koffie, verwarming, zaalhuur, onkostenvergoedingen en vooral: Iedere partij krijgt een budget om campagne te voeren. Dit gaat op aan posters, lijm, borden, commercials, advertenties, flyers ed.
Ik geloof die 42 miljoen wel, ook dat niemand er enorme winsten op maakt (behalve misschien de drukkerijen)

InAnumPerRegimine | 18-11-15 | 15:16

wat een onzin bericht weer, er is geld genoeg om in elke gemeente een aantal stembureaus te openen... dat Geenpeil dit niet genoeg vindt (omdat ze bang zijn voor een lage opkomst!) tja das een keuze van GeenPeil...
.
GeenPeil wil op elke hoek vd straat een stembureau om zo iedereen het stemhokje in te duwen... maarja wat verwachten ze nou... je dwingt de politiek tot een referendum... en dan zeuren over een minimalistisch budget... minimalistisch is het minimum dus genoeg!

bArAbAts | 18-11-15 | 15:16

Democratie zegt men. Door alle geluiden die uit Den Haag en Brussel moet de definitie van democratie worden veranderd.

EmilioEsteves | 18-11-15 | 15:15

@InAnumPerRegimine | 18-11-15 | 15:10
Daar kan de burger dus hoegezegd totaal geen controle op uitoefenen. Dat is dus ook het hele probleem.

Nietvoordekat | 18-11-15 | 15:14

@datdantochweerwel | 18-11-15 | 15:08
Moet ik nou weer gaan uitleggen wat dat kutland de EU gaat kosten?
Je dacht dat Griekenland duur was?
Oekraïne wordt nog veel duurder!

necrosis | 18-11-15 | 15:14

@smoelwerk | 18-11-15 | 14:53
Het probleem is dat je dan als burger er maar vanuit moet gaan dat de overheid dat ook daadwerkelijk doet. Dat de overheid niet bijvoorbeeld bij een stem ook je IP-adres opslaat, of een sessievariabele of een cookie bijhoudt.

Die technologische mogelijkheid is er namelijk. Dat is dus ook de reden dat het stemgeheim (vanuit het standpunt van de burger) niet gegarandeerd is. En niet alleen voor leken: als die stem-app bij het registreren van een stem bijvoorbeeld ook meteen je IP-adres vastlegt, is dat voor een gebruiker (ook een technisch onderlegde) niet zichtbaar. En een IP-adres valt makkelijk te herleiden naar een fysiek adres, en dus naar een persoon.

Digitaal stemmen klinkt interessant, maar dat is absoluut niet te combineren met het stemgeheim.

Nietvoordekat | 18-11-15 | 15:13

Wat plasterk? Voor straf maar meteen nog een referendum......... Uit de EU!

forcone | 18-11-15 | 15:12

Waar hebben we de overheid dan precies voor nodig?
Ze zorgen voor stemkliko's, aankondigingen voor de datum en de oproepbiljetten.
Het leger GeenPeil vrijwilligers zal vast weer beschikbaar zijn en dat enthousiasme zal nog meer vrijwilligers aantrekken.
Iedereen die het kan/wil betalen, betaalt zijn eigen foldertjes en crowdfunding doet de rest.

domheid regeert | 18-11-15 | 15:11

""(..)niemand weet wat een referendum eigenlijk kost(..)""
@ Van Rossem | 18-11-15 | 14:24
We hoeven alleen maar simpelweg terug te kijken naar het nep-referendum over de Lissabon grondwet (waarmee Balkenende (CDA) zijn democratische achterwerk afveegde) en we weten precies tot op de laatste cent wat een referendum kost..!

telelezer | 18-11-15 | 15:11

@Tostiman | 18-11-15 | 14:44
Het kan net zo anoniem als stemmen zelf: Aanloggen en doorsturen naar een "stemhokje" alwaar de identiteit wordt losgelaten. Dan kun je wel zien wie er gestemd heeft, maar niet wat. ennuh.... Hoeven geeneens twee database te zijn, zolang in de tabel met de stemvoorkeuren maar geen koppeling is (obv tijd, ip, id oid) naar de tabel met mensen die gestemd hebben.
Ter vegelijking:
Nu kom je ook met een stemkaart en een identiteitsbewijs, dan krijg je een formulier en dat vul je in en doet het in de bus. omdat geen persoonlijke gegevens op het formulier staan kun je niet aangeven wie er wat heeft gestemd. (Alhoewel obv de laag waarop het formulier zich bevind toch een beetje de tijd valt te herleiden, dus in die zin, als men echt wil, kan men bij een stembureau meer achterhalen als bij een hierboven aangegeven Internet stemsysteem.

InAnumPerRegimine | 18-11-15 | 15:10

'De crisisgebieden rond de Europese Unie moeten de komende jaren extra hulp krijgen. Het gaat dan om steun aan vluchtelingen en versterking van de democratie. Regeringspartijen VVD en PvdA willen hiervoor volgend jaar 35 miljoen euro vrijmaken.

Hiervan moet 20 miljoen naar vluchtelingen in landen zoals Libanon en Jordanië gaan. De rest van het geld is bedoeld voor een fonds om de democratie in de het Midden-Oosten, de Westelijke Balkan en Oost-Europa te stutten.'
- www.nu.nl/politiek/4167138/pvda-en-vvd...

aha dus de democratie wordt buiten Nederland wel gestut terwijl die hier zienderogen dagelijks in elkaar dondert.

(c)ZWITSUL | 18-11-15 | 15:10

@smoelwerk | 18-11-15 | 14:53

Je wijst iemand erop dat hij niet volledig correct is. Je laat echter in het midden of je elektronisch stemmen een goed idee vindt, het lijkt nu van wel.
.
Iedereen die voor is wantrouw ik, en heeft de tegen argumenten niet helemaal goed begrepen vrees ik. Ben jij voor of tegen? Ik ben voor meer democratie en tegen elektronisch stemmen voor alle duidelijkheid.

Doper | 18-11-15 | 15:09

Feynman | 18-11-15 | 14:35
Hij heet Rop met z'n voornaam

Jos Tiebent | 18-11-15 | 15:09

Er is voor alles (gratis) geld in Nederland.
Schilderijtjes, gelukszoekers, zakenreisjes naar verwegistan, bodemloze putjes in Brussel,faalende ICT projectjes, subsies op allerlei vage clubjes en weet ik wat. Gratis geld, echt voor alles...
Behalve de kiezer, die zijn recht uitoefend. Die kan barsten als het hun niets opleverd.

verlegenmaarlief | 18-11-15 | 15:09

@Dhr. de Wit | 18-11-15 | 14:50
Ik zat verschrikkelijk te balen dat je meer plusjes heb gekregen dan ik, maar je 14:50 comment verdient gewoon een hele hoop plusjes!
*op +1 drukken doet*

necrosis | 18-11-15 | 15:09

Plasterk heeft gelijk. Zonde van het geld. Zo weinig mogelijk aan uitgeven. Uitkomst maakt namelijk toch geen moer uit. Interesseert echt niemand wat in Den Haag. Of denken jullie serieus dat dat associatieverdrag de prullenbak in gaat? Get alive! Hoe naïef kun je zijn.

datdantochweerwel | 18-11-15 | 15:08

Laten we het simpel houden door gelijktijdig vervroegde twee kamer verkiezingen te houden. Eenmaal uit de EU houden we miljarden over.

HenkyPanky | 18-11-15 | 15:07

Ik heb een volledig vertrouwen in de politiek en de onpartijdigheid van het volstrekt onafhankelijke medialandschap.

Leve de Koning.
Hoera!
Hoera!
Hoera!

hallevvezool | 18-11-15 | 15:07

@smoelwerk | 18-11-15 | 14:53
Zou best kunnen maar het lijkt mij simpel om een progje te schrijven die alsnog de hele zaak aan elkaar koppelt en weg is het kiesgeheim.

ProAsfalt | 18-11-15 | 15:05

M.H.Roberts | 18-11-15 | 14:46

Hoe meer de overheid weigert het volk te informeren en hoe meer ze het referendum (en de democratie) proberen te saboteren hoe meer het referendum een onderbuik-stemming wordt om tegen de overheid te schoppen.

Chtulhu | 18-11-15 | 15:05

Door dit soort berichten wordt ik in mijn overtuiging gesterkt dat ik tegen moet stemmen, en dat ik daar mijn omgeving ook van moet overtuigen. Gek dat zo'n stukje tekst dat voor elkaar krijgt. Ik zit er wel vaker naast, ook al denk ik goed geïnformeerd te zijn. De overheid zal me vast weten te overtuigd voor te stemmen. Oh wacht.

Doper | 18-11-15 | 15:03

Stemmen via digiD is natuurlijk een belachelijk idee, aangezien dat verkiezingsfraude enorm in de hand werkt.

Gestrekt been | 18-11-15 | 15:02

Wat een schandelijke overheids manipulatie zeg, het lijkt hier wel de nieuwe DDR (Dutch Democratic Royalkingdom)

telelezer | 18-11-15 | 15:02

Dit probleem is simpel op te lossen. Je laat de zorgverzekeraars (Achmea, CZ, VGZ, Menzis en DSW) het referendum sponsoren. Zij hebben toch een potje waar ze niets mee doen.

En dan verpak je het met een slogan:

Wandel eens naar het stemlokaal;
gezond, gezellig en sociaal!

?....?....? | 18-11-15 | 15:01

Digitaal zou alleen goed uitvoerbaar zijn als de stem 2x gedaan wordt op twee onafhankelijke systemen beheerd door twee onafhankelijke niet verbonden partijen en de stemmer zijn stem kan volgen middels een token (id) die het meekrijgt vanuit het stemhokje.
Daarna thuis even kijken in welk kamp je stem is terecht gekomen als controlemiddel.
Alleen maar op een rode knop drukken in een hokje is vragen om manipulatie. En via digid is niet unaniem.

Dirk III | 18-11-15 | 15:01

Van die 20 miljoen tekort voor de democratie die "ze niet hebben" kun je immers weer zo'n 550 extra asielzoekers a raison van Eypo 36.000.00 per persoon per jaar binnen halen, en dat is veel belangrijker dan het Nederlandse schapenvolk, want dat zijn immers toch maar domme werkmieren die alleen goed zijn om zonder enig protest als naieve slaven de rest van de wereld te onderhouden

telelezer | 18-11-15 | 14:59

Wil niemand ophitsen, maar dit doet mogelijk iets met het wantrouwen van burgerman in overheid.

RickTheDick | 18-11-15 | 14:58

Rembrandtje verkopen misschien?

nietvaneergister | 18-11-15 | 14:58

Zegt....... Had een waas voor mijn ogen!

pibasso | 18-11-15 | 14:57

Wat Madame Poitiers zeg. Godverdomme helemaal waar.

pibasso | 18-11-15 | 14:56

(Behind)Doors | 18-11-15 | 14:53
Er zijn redenen waarom digitaal niet altijd een optie is. Belangrijkste reden: digitaal is in een hogere mate manipuleerbaar dan analoog.

Dirk III | 18-11-15 | 14:56

Crowdfund misschien?

nietvaneergister | 18-11-15 | 14:55

Tom Hagen | 18-11-15 | 14:52
En een legertje vrijwilligers.

nemoj me jebat | 18-11-15 | 14:54

@Feynman | 18-11-15 | 14:35

Dat is niet per definitie het geval. Je kunt de authenticatie (DigiD) en de transactie (het uitbrengen van een stem) goed scheiden.

smoelwerk | 18-11-15 | 14:53

kan ome roon [niet mijn oom gelukkig] want ik zou me schamen met zo'n familielid. niet gewoon geld vrij maken voor dit referendum ach ja de hoog opgeleide vluchtelingen zijn meer waard zie potentiele pvda stemmerts natuurlijk
nogmaals weg met ons

zandkopvogeldier | 18-11-15 | 14:53

als eerder gezegd: wij pompen dagelijks miljarden euro's digitaal rond, en digitaal stemmen zou niet kunnen? come on

(Behind)Doors | 18-11-15 | 14:53

Dus er is wel een paar miljard voor asieleisers die land na land hebben doorkruist op weg naar het land met de leukste voorwaarden.
Maar er is geen cent voor de mensen die dit allemaal dag in dag uit betalen en mogelijk maken en namens wie de volksvertegenwoordigers er menen te zijn.
Zotter dan dit kan welhaast niet.

Ik zeg, frustreren ze dit democratisch verkregen referendum dan gaan we even met een zelfde aantal demonstreren. De kosten die zo'n mensenmassa met zich meebrengen aan politie-taxpoet en wat zo meer komen al in de buurt van het referendum volgens mij.

Stommer en dommer dan onze politieke elite bestaat er welhaast niet.

Dirk III | 18-11-15 | 14:52

Crowdfunden iemand?

Tom Hagen | 18-11-15 | 14:52

Ineens geen ''Ome Roon'' meer, GS? De verhoudingen hebben wel ooit anders gelegen, kan me een hoop knuffels, een hoed als cadeau en een boel champagne herinneren. En nu zijn de druiven zuur. Ach, familie, altijd een bitch.

DeZitzak | 18-11-15 | 14:51

Even een WOB-je doen waar dat geld aan op gaat / op is gegaan bij het vorige referendum? Lijkt me dat de spilzucht de porien uit spuit bij dit bedrag.

Wilhelmina Kuttje | 18-11-15 | 14:51

Als wij burgers democratie niet mogen brengen, dan komen we het op een gegeven moment vanzelf halen. Brengen is goedkoper trouwens, maar dat wist u zelf ook al.

Dhr. de Wit | 18-11-15 | 14:50

Gelaagde democratie is het enige dat ons allen beschermt tegen de idioterie van het volk. Nu vindt men dat hier misschien nog cru omdat het ook geldt voor onze eigen idioterie, maar vergeet niet dat er nog een hoop andere idioterie in het land is waar we het niet mee eens zijn (Denk aan Anti-Pieters, Partij voor de Dieren, grefo's, jihadi's)

M.H.Roberts | 18-11-15 | 14:49

@smoelwerk | 18-11-15 | 14:36
Ome Roon voelt de hete adem van de EU adepten in zijn nek. Nederland slaat in hun ogen een pleefiguur als tijdens het voorzitterschap dit referendum gehouden wordt.
Er schijnt al een prijs in het vooruitzicht te zijn gesteld vanuit de krochten van het hoofdkwartier in Brussel voor degene die dit referendum weet onderuit te schoffelen ofsterk te marginaliseren.

Eppo | 18-11-15 | 14:48

Heel eerlijk: dat referendum en de niet-bindende uitslag die toch genegeerd gaat worden is nog ons minste probleem.
.
De ophanden zijnde shootouts in onze binnensteden, de islamisering die bezig is met een indrukwekkende versnelde uitrol in ons land en de zwijgende "meerderheid" Weg-met-onzers die straks bloedrode handen heeft als u uw zoon of dochter aan het begraven bent. Dat houdt me meer bezig. Ik stem trouwens tegen natuurlijk.

de Voorzittert | 18-11-15 | 14:47

Er zijn nog wel andere wetten op wiens uitvoering bespaard kan worden? Als we toch bezig zijn!

pokdaelig | 18-11-15 | 14:47


Ergens kan ik het overigens wel begrijpen. Toen ik hoorde dat ze de wet (die dit referendum mogelijk maakte) invoerde vroeg ik me al direct af hoe ze dat zouden gaan doen met de kosten. Wat als men massaal hier gebruik van zou gaan maken, dan zouden de kosten nogal hoog kunnen worden.

De oplossing leek voor mij gemakkelijk. Plan vooral 2 referendum / verkiezingen per jaar in en reserveer daar geld voor. Is er geen referendum dan bespaar je je dat geld, zijn er meerdere dan laat je die samen vallen.

Maar zo ver vooruit denken is misschien ook wel erg veel gevraagd voor onze politici (die zo vol van zichzelf zijn). Zelf als de politici deze wet puur als symbool invoeren en hadden verwacht nooit een referendum te krijgen (omdat je het systeem bewust moeilijk maakt), dan nog moet je zorgen dat je het toch goed plant.

DerUnterMensch | 18-11-15 | 14:47

Beste Redactie, het ging om het statement,.niet om de uitkomst.

horsteknots | 18-11-15 | 14:47

42 miljoen om maar even te schoppen, schaam jullie! Duidelijk leeft dit onderwerp niet bij een groot deel van het electoraat, en is het meest nieuwswaardige aan dit referendum dat er een referendum is.

Tengevolge zal de typische Hollander met zo veel mogelijk onderbuik stemmen (want tegen EU en nog steeds omrekenen in guldens, alsof dat er mee te maken heeft) met een compleet onbruikbare uitslag als gevolg. En 42 miljoen in het putje.

M.H.Roberts | 18-11-15 | 14:46

@waarisdelol | 18-11-15 | 14:42
U heeft een goed punt.

Ik zal mij in ieder geval als vrijwilliger aanmelden om anti EUSSR folders de brievenbus in te slingeren.

ProAsfalt | 18-11-15 | 14:46

Voor een miljoen regel ik dat er op elk gewenst moment met max een maand vooraankondiging een referendum opgezet kan worden voor 500K per referendum.

F#ckingAwesome | 18-11-15 | 14:46

Dat heeft Geen Peil helemaal niet.
Op het moment dat GP voldoet aan de wettelijk eisen voor een referendum dient de overheid daarvoor de kosten te betalen.
Roontje zit weer eens voor de zoveelste keer helemaal verkeerd.
Roontje, ome Roon, wordt met de dag gekker.
Ome Roon is ernstig aan het dementeren.
Ga er maar mee naar de rechter, jongens.
Jullie winnen.

mallekater | 18-11-15 | 14:45

De eerste zouden ze juist extra moeten uitpakken om mensen ook even uit te leggen hoe het allemaal werkt enzo.

jip_86 | 18-11-15 | 14:44

@appeltjesgroeneweide | 18-11-15 | 14:38
Als jij een manier weet om de anonimiteit te waarborgen, dan vind ik het goed, maar hoe voorkom je dat men weet wat je gestemd hebt?

Tostiman | 18-11-15 | 14:44

@PSYx | 18-11-15 | 14:27
DigiD is alleen een ongelofelijke puinhoop waar zwaar mee wordt gefraudeerd.

Min-of-meer | 18-11-15 | 14:42

@PSYx | 18-11-15 | 14:27
@Dat zeg ik ! | 18-11-15 | 14:37

Lijkt mij lastig om anoniem te stemmen.

PureYak | 18-11-15 | 14:42

Jammer dat GeenPeil niet over TTIP gaat, dan ging het nog ergens over.

dezenicknameisbezet | 18-11-15 | 14:42

Is toch prima dit? Tegenstemmers zijn over het algemeen gemotiveerder om te stemmen.Zolang de drempel gehaald wordt is de kans dat de tegenstem wint alleen maar groter hierdoor. Geen campagne van de overheid betekent geen valse propaganda. (Behalve dan de propaganda die de EU zal voorschotelen die nog valser is en waarschijnlijk zo 50-100 miljoen mag gaan kosten, om het project Europa te "beschermen").

waarisdelol | 18-11-15 | 14:42

Uiteraard, geld voor naheffingen wordt er meteen op de tafel neer gelegd maar een beetje geld voor een stukje democratie is natuurlijk weer teveel gevraagd in de heilstaat EUSSR.

Balaverde | 18-11-15 | 14:42

Vanilla | 18-11-15 | 14:36
Het valt opzicht wel anoniem te maken, maar dat is lastig/niet te controleren door de gebruiker.
Twee databases gebruiken: 1 met BSN die gestemd hebben en 1 met de stemmen.

PSYx | 18-11-15 | 14:42

Zie enkele bovenstaande reaguursels: je bent dan je anonimiteit kwijt met alle gevolgen van dien.
ProAsfalt | 18-11-15 | 14:38
In zekere zin wel maar zoals ik zeg is daar best een mogelijkheid voor te bedenken lijkt me. Voordelen zijn dat er niet handmatig meer geteld hoeft te worden, je vanuit elke positie kan stemmen en niet fysiek aanwezig hoeft te zijn en je sneller/meer van dit soort referenda's kunt houden. Slimme koppen (waaronder ik niet meegeteld) steek ze maar is bij elkaar.

CopyCat | 18-11-15 | 14:41

Beste overheid, Uw sabotage van de democratie kan U nog duur komen staan. De *sloop* verbouwing van het parlementsgebouw zou weleens in handen kunnen vallen van mensen die U nu zo hard in de kondt naait.

Methylfenidaat | 18-11-15 | 14:41

Meneer Plasterk,
Ik meld mij aan als vrijwilliger. Kost u helemaal niets! En ik zorg ook nog voor roze koeken tijdens het zitten, tellen of welk klusje u dan ook voor mij in gedachten hebt.
Alles voor de democratie!

nemoj me jebat | 18-11-15 | 14:40

Kan er iemand niet even in de regel dingetjes van de wet kijken wat er staat over het bewust tegenwerken van een democratisch gekozen mandaat dat in stand is gebracht door het volk en keurig elke stap van de wet heeft gevolgd ?

Dit is geen democratie meer in dit land maar een financieel corrupt vorm van dictatorship waar de top 1% de gewone man de middelvinger kan geven.. wat deze regering nodig heeft is een purge van iedereen die politiek gezien alleen maar voor zichzelf bezig is en niet voor het volk.

FailingHumanity | 18-11-15 | 14:40

Kudos voor Cortés! Mooie stijl, lekker losjes maar toch strak.

Dhr. de Wit | 18-11-15 | 14:39

Gelukkig is er voor de gelukszoekers wel geld beschikbaar in de vorm van gratis geld, gratis zorg, woningen, werk etc.
Kan IS niet een enorme bom flikkeren op Den Haag?

JohnnyBGood | 18-11-15 | 14:39

het kabinet speelt smerige spelletjes en lapt democratie aan zn laars. En waarom pakken andere journalisten dit niet op verdomme??

LeBlanc | 18-11-15 | 14:38

@CopyCat | 18-11-15 | 14:37
Zie enkele bovenstaande reaguursels: je bent dan je anonimiteit kwijt met alle gevolgen van dien.

ProAsfalt | 18-11-15 | 14:38

Stemmen via DigiD. Lijkt me serieus iets wat niet meer dan 3000,- hoeft te kosten.
PSYx | 18-11-15 | 14:27
---
Ik ben het met je eens. We moeten naar een internetbases stemgebeuren omdat dan veel meer mensen zullen stemmen (dus hogere 'opkomst') en omdat er dan vaker gestemd kan worden tegen de fractie van de kosten van een klassieke stembusronde.
-
Dit is de wenselijk toekomst.

appeltjesgroeneweide | 18-11-15 | 14:38

PSYx | 18-11-15 | 14:27

Werkt niet ivm met 1. Stemgeheim en 2. Gegarandeerde totaalfaal van overheid + ICT.

Chtulhu | 18-11-15 | 14:38

Huh, en we waren toch vier handen op 1 buik met ome Roon ?

Dat zeg ik ! | 18-11-15 | 14:37

Stemmen via DigiD. Lijkt me serieus iets wat niet meer dan 3000,- hoeft te kosten.
PSYx | 18-11-15 | 14:27
Ik zat al precies het zelfde te denken. Iedereen heeft toch Digid? Hier valt vast wel een goed werkend systeem voor te creëren? Belachelijk dat dat in 2015 nog niet benoemd is.

CopyCat | 18-11-15 | 14:37

@David de Dorstige | 18-11-15 | 14:31
Zo doen ze dat wel in Zwitserland, maar ja, nu blijkt, hetgeen verrassing is, dat het kabinet, de Tweede/Eerste Kamer, uitgezonderd de PVV, helemaal geen directe democratie wil. Het volk blijft op de gevestigde orde stemmen. Dan houdt het op.

ProAsfalt | 18-11-15 | 14:36

Plasterk zakt steeds verder weg in het moeras van het morele verval. Ik vraag me af hoe dat komt: is zijn onmetelijke ijdelheid hem fataal geworden? Van een fatsoenlijke en zeker vooraanstaand wetenschapper tot een politieke marchandeur die het met de waarheid en de moraal niet zo nauw neemt, het is een adembenemende carrièrewending. BiZa blijkt een zeer, zeer slecht departement voor hem.

smoelwerk | 18-11-15 | 14:36

PSYx | 18-11-15 | 14:27
Lekker anoniem ook ja!

Vanilla | 18-11-15 | 14:36

En weer laat politiek Den Haag zien hoe je de democratie een dikke middelvinger geeft. Oké, geen democratie, dan ook achteraf niet janken als de tendens omslaat naar anarchie.

kaplaarzenverkoper | 18-11-15 | 14:35

Eens even kijken: aanbestedingskalender.nl/
60 miljard pleuro voor aanbestedingen pontificaal op de voorpagina, daar kan vast wel iets van af geschaafd worden.

Dhr. de Wit | 18-11-15 | 14:35

Ik blijf het zeggen. De regering kan het zelf kosten efficienter maken door gelijktijdig de verkiezingen te houden.

Dlareg | 18-11-15 | 14:34

Bouw een app en geef iedereen stemmerT een unieke inlog, men kan thuis onderweg of op kantoor stemmen. Voor de oudjes en digibeten open je wat plekken waar een aantal tablet liggen die toch al betaalt zijn met belastinggeld.

toetanchamon | 18-11-15 | 14:34

@PSYx | 18-11-15 | 14:27
Klinkt ludiek maar dan is het anoniem stemmen voorbij. Het niet anoniem stemmen gebeurd alleen in dictatoriale landen met alle gevolgen van dien.

ProAsfalt | 18-11-15 | 14:34

@Ruler | 18-11-15 | 14:29
Die vrijwilligers krijgen ook een geldje hoor. Van 50 euro voor de tellers, tot meer dan 150 euro voor de heledagzitters.

Driewerf Hoezee | 18-11-15 | 14:33

@24^7 | 18-11-15 | 14:28
Vergoeding naar prestatie zou een goede zijn, maar dan ook door middel van referenda bepalen of de gestelde "targets" zijn gehaald.

Mastermattie | 18-11-15 | 14:33

Hoe kunnen een paar kliko's voor de stembiljetten op een gemeentehuis nou 42 miljoen kosten? Die lui die er bij zitten ter controle zijn vrijwilligers. Waar gaat dat geld aan op?
Ruler | 18-11-15 | 14:29
Zal wel een hele dure commissie zijn dan zeker...
Voor iedere inwoner een geprint a4tje á 20ct?

Lalala Geld! | 18-11-15 | 14:32

PSYx | 18-11-15 | 14:27

Uitstekend idee, ware het niet dat 95% van de bevolking net zo handig is met 'dat internet' als een vleermuis met het ontmantelen van een kernraket. De meeste mensen lukt het al niet eens om in te loggen als het om hun eigen belastingaangifte of toeslagen gaat, hoe zou men dan ooit gemotiveerd moeten worden om het te proberen voor een referendum? Mij lijkt het vrij duidelijk, indien ons kabinet het vertikt om voldoende budget vrij te maken voor een fatsoenlijk referendum, terwijl het volk daar volgens onze wet recht op heeft, zullen we ze moeten bestoken met rechtsgeldige referenda tot ze hun lesje leren. Me dunkt dat het via geenstijl mogelijk moet zijn om een referendum te scoren over het wel of niet verplichten van onze volledige ministerraad tot voor eeuwig rondlopen met ezelsoren.

Alca | 18-11-15 | 14:32

Goh, je verwacht het niet.

Welkom in het dictatoriale Koninkrijk der Nederlanden, die alleen de wil uitvoert van de werkgevers, de multinationals en de Groene Khmer.

ProAsfalt | 18-11-15 | 14:32

Mooi gesproken door Bosma.
Feit is dat de meeste volksvertegenwoordigers vooral zichzelf of Brussel willen vertegenwoordigen. "De belastingbetalende kudtburger moet gewoon z'n snuit houden en dat zootje ongeregeld blijven financieren".

Mastermattie | 18-11-15 | 14:32

Ik ben niet verrast. Maar zeker doordat Ome Roon ons dit lijkt te flikken ben ik uiterst teleurgesteld. Ik ga nog maar eens House Ibiza terugkijken...

Driewerf Hoezee | 18-11-15 | 14:31

Ruler | 18-11-15 | 14:29
Aan de NPO salonsocialisten natuurlijk!Wat denk je zo'n tv avondje kost exclusief bier en chips?

pim achtertuin | 18-11-15 | 14:31

Ik zeg meerdere referenda tegelijk houden over onderwerpen die ook onder de bevolking spelen:
- Wilt u een verbod op de graaicultuur bij de publieke omroep?
- Wilt u dat de wachtgeldregeling wordt afgeschaft?
- Wilt u dat landsbelang boven journalistieke bronbescherming gaat?

David de Dorstige | 18-11-15 | 14:31

Hoe hoog zijn destijds de kosten geweest voor het georganiseerd aangiftes doen tegen Wilders?

Atlantis-95 | 18-11-15 | 14:31

@PSYx | 18-11-15 | 14:27
maar verhuis je dan niet direct na het uitbrengen van je nee-stem direct naar het lijstje 'potentiële staatsgevaarlijken' van de regering, met je DigiD nr erbij?
Lijkt mij wel.

Tyromancer | 18-11-15 | 14:31

Europese druk wordt ze te veel mensen! we moeten zo door blijven gaan, de gaten zijn al zichtbaar.

vidoonl | 18-11-15 | 14:30

Na het referendum ga ik voortaan kostenefficiënt stemmen.
Ik blijf thuis

Islamofiel | 18-11-15 | 14:30

Korten op Brussel of vluchtelingen is ook goed.

24^7 | 18-11-15 | 14:29

Ga er maar vanuit dat er geen referendum en als die er wel komt, dan Afrikaanse toestanden alhier: enorme wachtrijen voor het enige stemhokje in Nederland.
Democratie is voorbij als het aan de politici ligt. Nu revolutie!

Klunhel | 18-11-15 | 14:29

Hoe kunnen een paar kliko's voor de stembiljetten op een gemeentehuis nou 42 miljoen kosten? Die lui die er bij zitten ter controle zijn vrijwilligers. Waar gaat dat geld aan op?

Ruler | 18-11-15 | 14:29

Het probleem is heel eenvoudig op te lossen.
Laat het kabinet klappen op het lek uit de commissie Stiekem. Schrijf verkiezingen uit en neem het referendum gelijk mee.
Win - win.

Eppo | 18-11-15 | 14:29

We wisten toch allang dat dit zo zou gaan gebeuren?

Jamal | 18-11-15 | 14:29

Dit is een groot schandaal. De overheid heeft een wettelijke taak om dit referendum te organiseren.

Realisties | 18-11-15 | 14:29

De banlieus kweken extremisten, zeggen 'ze'. De flipside is dat onze overheid Breiviks kweekt. Met dit soort acties.

Madame Poitiers | 18-11-15 | 14:28

Laat de heren maar wat salaris inleveren.

24^7 | 18-11-15 | 14:28

Klote vluchtelingen ook altijd.

Madrox | 18-11-15 | 14:28

Stemmen via DigiD. Lijkt me serieus iets wat niet meer dan 3000,- hoeft te kosten.

PSYx | 18-11-15 | 14:27

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken