Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LOL - humor in de toon van het racisme-debat

straatkopie534.jpg'Heel Hilversum is wit, de redacties, de mensen, de muren, ja zelfs de stoelen. Het zijn altijd dezelfde mensen die programma's produceren, daardoor worden altijd dezelfde mensen gevraagd.' (Soundos El Ahmadi, cabaretreutel, in de Volkskrant. Foto via NPO) Ook een mensenmens van kleur (m/v) in een Nederlands tv-programma en/of commercial gezien? Meld het in de comments. Dan zullen wij Het Verschrikkelijke Zwartboek zsm aan dat roomblanke bolwerk Hilversum aanbieden. Amandla!

Reaguursels

Inloggen

Begin dat racisme gejank een beetje zat te worden, je ziet alleen maar topics en nieuws berichten over racisme waarbij zwarte mensen betrokken zijn, je ziet nooit topics of nieuwsberichten over racisme als het witte mensen betreft, beetje vreemd aangezien er net zo goed zwarte zijn die racistisch zijn naar witte.

AmericanDad | 11-11-15 | 21:01

Straks krijg je van die USA-Disney import met alleen maar zwarte acteurs. Cosby was ok want toen was Zwarte Piet ook maar een eenjarig feestje. Nu moet alles veranderen... ziek!!

fingers | 11-11-15 | 18:58

Nazi Volkskrant keurt mijn reaguursel niet goed. Ik kon het niet laten om een account aan te maken om (netjes!) op een zeikwijf te reageren.

Wendy: Elma Drayer zegt wat zij vindt van de toon van het debat. Dat mag in een debat. In plaats van in te gaan op haar standpunten valt u haar persoonlijk aan, en verwijst u nota bene naar haar huidskleur. Ik hoop dat u daar de ironie van inziet. U stelt aan Elma Drayer en gelijkgezinden voor om te luisteren naar wat 'zwarte mensen' hierover zeggen en hoe zij het debat willen voeren. 'Zwarte mensen' mogen van u kennelijk wel een oordeel geven over de toon van het debat. Daarmee impliceert u dat 'zwarte mensen' het alleenrecht hebben om de toon, inhoud en uitkomst van het debat te bepalen.

Een paard | 11-11-15 | 17:55

In de "goede oude tijd" was Nederland nog van ons Nederlanders. Dat was de tijd van de VOC, en van toen we daarvoor nog durfden op te staan tegen de Spaanse dictatuur.

Nu blijven we met z'n allen laf op de bank TV liggen kijken en velen zijn zelfs te lui om te gaan stemmen.

Geen wonder dat dit schapenvolk wordt overgenomen door een sterkere cultuur.
"Survival of the Fittest" heet dat, en dat is helaas een natuurwet..!
-
Tenzij we onmiddelijk, en ik herhaal onmiddellijk(..!) in actie komen, is ons goede oude Nederland voor altijd verloren en zitten wij en onze (achter-achter-klein)kinderen levenlangs opgescheept met de ellende, of we moeten emigreren, weg uit ons eigen vaderland.
-
Kort samengevat: Nederland is verloren, want niemand doet iets (behalve Wilders maar die wordt gedemoniseerd en weggehoond)

telelezer | 11-11-15 | 16:31

'Heel Hilversum is wit, de redacties, de mensen, de muren, ja zelfs de stoelen. Het zijn altijd dezelfde mensen die programma's produceren, daardoor worden altijd dezelfde mensen gevraagd.'

Misschien moet Opsporing Verzocht vaker worden uitgezonden, ik zie daar enkel medelanders met een kleurtje de hoofdrol spelen.

mirvink3478 | 11-11-15 | 16:11

Kan iemand mij één blanke (buiten de criminele autodealert) noemen in een zwarte amerikaanse serie?
Wie discrimineert nou wie?
Hoorde laatst dat mijn beste maat zwart blijkt te zijn , die zegt ook altijd dat de echte racisten de negers zijn.. Maar ja blanken discrimineren is niet erg niet.

kokkowitz | 11-11-15 | 15:29

Misschien Hilversum uitrijden dan?

van heinde en verre | 11-11-15 | 14:38

Waarom altijd maar dat zielige gedoe over racisme. De negertsz die ik ken zijn allemaal stoere Kunta Kintes met goede banen, humor, studies, geld, aanzien en in sommige gevallen 2 vrouwen aan iedere teen.
Ze hebben de Sunnies, Klarios en Anna Steyns van deze wereld niet nodig.


Où est Charlie? | 11-11-15 | 14:37

I see white people

Marcel66664746 | 11-11-15 | 14:33

Alsof ik mijn baan cadeau heb gekregen omdat ik wit ben. Alsof ik denk dat ik niet discrimineer en dat gekleurde zeurpieten mij moeten vertellen dat ze het beter weten en at ik wel discrimineer. Alsof alleen autochtonen generaliseren. Enzovoorts, enzovoorts. Ik vind dat hele gezeik over rascisme een regelrechte belediging. Laten we het daar eens over hebben: de stigmatisering van de autochtone man. Die overal voor mag betalen maar ook overal de schuld van krijgt. Walgelijk.

Hommel | 11-11-15 | 14:33

In deze tijd zie je vaak vrolijke donker gekleurde mensen op straat, meestal in gezelschap van een statige blanke man op leeftijd. Hoe multicultureel wil je het hebben, maar uitgerekend daaraan willen ze een eind maken....

Prince Buster | 11-11-15 | 14:22

Flauwekul, Pino is blauw.

neemjemoederindemali | 11-11-15 | 13:57

'Ook een mensenmens van kleur (m/v) in een Nederlands tv-programma en/of commercial gezien? Meld het in de comments.'

TV PROGRAMMAAS
NOS Journaal
Umberto Tan
Help mijn man is klusser
Koffietijd
Hart van Nederland
Raymann is laat
Flikken Maastricht
Goede tijden, slechte tijden.
NMO
Die ene hindu-omroep (naam ff kwijt)
Bij talkshow Eva Jinek
Bij actualiteitenprogramma Een Vandaag
Bij Nieuwsuur
enz
enz

Vult de lijst maar aan.

gaffelbaard | 11-11-15 | 13:50

Is die knakker in het Pinopak niet gigantisch zwart? En verder lijkt me een discussie over racisme pas zinvol als er duidelijkheid is over wat nou precies de gewenste kleur is. Zolang dat niet duidelijk is, blijft het bij geouwehoer.

De Mentalist | 11-11-15 | 13:42

Dit is geen humor, dit is zielig.

sportingact | 11-11-15 | 13:39

Ja maar, bij "Opsporing Verzocht" zijn toch altijd kleurlingen in de hoofdrol, dus ik snap niet wat ze nou zitten te zeiken..

Oblast | 11-11-15 | 13:37

ik dacht vroeger in oplossingen. nu laat ik alles lekker van mn grote brede witte rug afglijden. degene die een probleem heeft mag lekker zelf de oplossingen aanbrengen. moet je kijken hoe stil het dan wordt. zelf doen staat gelijk aan angststuip.

verbanden | 11-11-15 | 13:36

het wordt al weer vroeg donker deze tijd van het jaar.
Rasies!!!!

Nuchternederland | 11-11-15 | 13:25

ikke nie snappe, ikke blank, geef gelt.

verbanden | 11-11-15 | 13:15

Weet je wat pas racisme is..... Een blanke die 40 uur moet werken om daarna de helft van zijn centen af te moeten geven voor een ik heb niet zo zin om te werken donkere.

Krielkip83 | 11-11-15 | 13:06

Ik ben tegen racisme, gewoon omdat ik nikkers aardig vind.

Dat zeg ik ! | 11-11-15 | 13:04

Naar rato gerekend zie ik op tv te weinig mannen, conservatieven, hetero's, katholieken en blanken.

Thomas333 | 11-11-15 | 13:00

Mensen die geobsedeerd bezig zijn met het racisme van anderen, zijn in de regel zelf racisten. Ze beleven zelf de ander in termen van kleur, afkomst, ongelijkheid, etc. Het zijn vaak luie, krenkbare mensen, die liever op racisme hameren dan dat ze werken voor hun positie.
Politieke correctheid en het steeds maar hameren op racisme en gelijkheid, zorgen voorn een verkrampte omgang met elkaar. Hierdoor neemt de segregatie toe, omdat je niet meer een ontspannen contact met iemand van een andere ethnische afkomst kunt hebben. Voor je het weet ben je weer racistisch. Het werkt dus racisme in de hand.
Het beste is om er geen aandacht aan te besteden,, en je medemens te benaderen met respect, waarbij geldt dat je krijgt wat je geeft.

zeeman73 | 11-11-15 | 12:58

Een avondje karibian kombo, dat kan ik iedereen aanraden, vooral in een buurtje met veel donkere mensen, daar kan geen trip tegenop, wat een psychedelische ervaring, iedereen lachte aan één stuk door, zelfs in de pauze en na de voorstelling op straat, misschien omdat de humor niet altijd duidelijk was en iedereen bang was om als laatste te lachen, domme mensen snappen de mop altijd later, zelfs dagen later.

hovawart | 11-11-15 | 12:56

Welke troeladiee beweert dat Hilversum wit is?
Die is kleurendoof als een blinde kwartel.
Een zwarte nieuwslezeres, Umberto Tan, bijna bij elke uitzending van Pauw of van Nieuwkerk wel een knuffel gekleurde medemens, en kijk eens even bij de cabaretzenders, bijna uitsluitend gekleurde medemensen en allochtonen.....om van de sport nog maar te zwijgen.
Vermoeiende mensen, die zanikpatatten.

mallekater | 11-11-15 | 12:53

Groot gelijk..
Ik heb laatst bij de Oegandese televisie gesolliciteerd..
Raad eens... praktisch alleen maar donkere mensen daar aan het werk..
Ik dus maar verhuist.. naar China.. en ja hoor... alleen maar Chinezen daar aan het werk...
Racisme !!!
Ik vind heb ongehoord dat er zoveel mensen met dezelfde origine als het tv-station daar werken.....

†EVIL† | 11-11-15 | 12:51

Radio telt toch ook?
Ik zou zeggen luister ns naar npo radio 1, dagelijks een Marrokaan of Turk in de studio om met de staats journalisten de problemen van de massale instroom van gelukszoekers te downplayen.

phman68 | 11-11-15 | 12:51

Hoe moet dat straks met de toenemende islamisering in Europa en de donkergekleurde medemens ?
De Noord-Afrikaanse islamieten discrimineren alles wat een beetje donkerder is dat zij zelf helemaal kapot, ook al bekeren ze zich tot de islam zullen ze altijd tweederangs burgers blijven, probeer daar maar eens bij in de slachtoffer rol te kruipen .

Castor12 | 11-11-15 | 12:46

Strongbow | 11-11-15 | 12:32
Deze week op comedy central, een stukje uit de Key & Peele (?) show, heel grappig, waren ze 2 negers die uit handen van de Nazi's wilden blijven en zich dan maar wit schminkten. haha, wat een humor. Ik zie nog geen roti shops of belwinkels die geplunderd worden door verontwaardigde blanken die roepen white lives matter!!!1!een!

Sadomassochristus | 11-11-15 | 12:44

Ongeveer 10% van Nederland heeft een kleurtje. Ik denk dat de verhouding op TV heel redelijk is en in sommige programma's zelfs over the top. Ik noem uberracist Jörgen Rayman. Bij Umberto zitten ook wel eens veel meer mensen met een kleurtje, maar daar stoor ik me zelden aan, want daar is het kleurtje nooit een issue. Gasten zijn interessant of niet, ongeacht de kleur. Bij Rayman gaat het altijd alleen maar over het kleurtje en het cultuurtje.

Stormageddon | 11-11-15 | 12:35

Hoe denken de salsa lovers over het algemeen over de dans talenten van blanke mannen? De film White Men Can't Jump bijvoorbeeld ook zoiets. Hoe zat het met de facebook 'actie' tatta's be like? Zullen we die even omdraaien, 'zwarten' zijn als.... dan heb je de VN direct voor je deur staan. Kijk eens bij het Zomercarnaval in Rotterdam, een blanke carnaval koningin is niet te vinden, pure discriminatie!

Strongbow | 11-11-15 | 12:32

Goede foto. Ik vroeg me al een tijd af wanneer de GeenStijl bemanning eens een selfie zou plaatsen.

Nivelleermarionet | 11-11-15 | 12:32

Je verwacht ook geen blanke presentatoren op Suriname TV en MPO (Marokko TV), toch?

B!oo | 11-11-15 | 12:31

Er zijn welgeteld 3 procent negers in Nederland op de totale bevolking. Op tv is toch echt minstens 1 op de 10 poppetjes een neger.

Ik weet nog wel dat ik het enorm wennen vond toen er voor het eerst een negerin het achtuur journaal voorlas. Inmiddels zie ik de kleur(en) niet meer.

Volgens mij zijn ze dus gewoon zwaar OVERvertegenwoordigd op de TV.

Trouwens: hoeveel blanken denk je dat er op tv komen in Negeria, Kameroen, CAF etc.?

BLI | 11-11-15 | 12:29

Dat 'wit' wat je steeds vaker hoort vind ik toch zo grappig. De gefrustreerd verongelijkten die achter elke boom racisme willen zien krijgen het woord 'blank' niet meer over de lippen. Blijkbaar zijn zij degenen die alles zwart/wit willen zien en de boel steeds op scherp stellen met hun spijkers op laag water zoeken.

The Green*Machine | 11-11-15 | 12:28

is het verboden voor talentvolle ''allochtonen'' om tv te maken of om in hilversum werkzaam te zijn dan? Begrijp dit nooit dit soort berichten. Neem nou een jandino, grappig kereltje en maakt leuke programma's, en zo zijn er nog zóveel donkere, gele, en paarse mensen die tv maken. Daarnaast zijn er nog diverse gesubsidieerde omroepen die inspelen op culturele dingetjes.

gelachewoar | 11-11-15 | 12:27

Straks gaan roodharigen en mensen met flaporen ook nog stichtingen beginnen omdat ze steeds worden 'gekwetst'. Micro agressie. Gaat nog een heel leuk politiek correct dingetje worden. Zie USA

PopperFlopper | 11-11-15 | 12:24

We hadden toch een prachtig programma dat helemaal vol zat met donkere medemensen? Het Sinterklaasjournaal. Maar dat mag juist niet meer. Wat willen ze nou?

J. Jarig | 11-11-15 | 12:11

@Piet Karbiet | 11-11-15 | 11:15
Oh NEE!!!!!!

Mijn vrouw is deels Indo, mijn kinderen deels indo / surinaams / chinees. In mijn vrienden groep zitten Negers, Indo's, Limburgers, Duitsers, Zuid Afrikanen, etc etc.

En toch, zegt dat schijnbaar niets over mijn racisme. Heb ik hier geleerd in de panelen een (paar?) jaar geleden.

MarcS | 11-11-15 | 12:10

Hoe is de verhouding zwartmens/witmens eigenlijk in Nederland? Percentages of aantallen, dat maakt me niet uit.

J. Jarig | 11-11-15 | 12:09

"Ik heb het idee dat je hele legers aan autochtone negers en berbers etc vergeet in je telling waarvan beide ouders dus hier zijn geboren."

@pluk-87 | 11-11-15 | 11:08
Dat zijn er niet zo heel veel, vergeet niet dat tot nog geen 15 jaar terug, veel marokkanen massaal trouwden met importbruiden. kinderen zijn dus als allochtoon geregistreerd.

louis6227 | 11-11-15 | 12:08

Hebben jullie wel eens een Aziaat horen mekkeren over racisme of discriminatie? Nee? Hoe zou dat komen? Misschien omdat ze gewoon hard werken, ambitieus en leergierig zijn en zich nooit beroepen op hun afkomst.

datdantochweerwel | 11-11-15 | 12:07

Schoorsteenveger | 11-11-15 | 11:40
.
De glijdende schaal.
En zo wordt onze maatschappij verder en verder vergiftigd door giftige negers en berbers die andere giftige negers en berbers een vrijbriefje geven om blanken in het wilde weg te trappen, te verkrachten, te beroven of op hun zak te teren, want wij zijn immers racisten en verdienen niets beters.
.

Madame Poitiers | 11-11-15 | 12:06

Ik heb die Marokkaanse nog nooit een grap horen maken maken met een clue en toch zie ik haar overal en nergens opduiken, dus het zal wel meevallen met ons onbewuste racisme tegen anderskleurigen.
En vooral zeggen dat je niet met je afkomst geconfronteerd wil worden, terwijl je het er zelf al-tijd over hebt en het zelfs het handelsmerk is van al je shows + 99% van je grappen daarover gaat.
Vermoeiend dit soort mensen.

jeanmondo | 11-11-15 | 12:01

Ons hele nationale voetbalteam is overigens blank. Want niemand ziet onze internationals als gekleurd. Dat komt doordat in het voetbal iedereen wordt beoordeeld op wat hij kan en niet op zijn velletje.

datdantochweerwel | 11-11-15 | 12:00

Hoe eenvoudig was het leven toen. Een zwarte Milly Scott met kroeshaar-verhullende pruik die samen met twee geprivilegieerde witmansen Mexicanen belachelijk maakt.
www.youtube.com/watch?v=mVHqkE5Qx18

Schoorsteenveger | 11-11-15 | 11:59

@LangeTijdGeleden | 11-11-15 | 10:37
Gaan 'ze' klagen? Ze krijgen een podium!

Vroeger dachten wij in NL nog wel eens "Kindjes die vragen worden overgeslagen" Maar de rubbertegel is inmiddels op alle onderwerpen van kracht.

MarcS | 11-11-15 | 11:54

Bij debatten over allochtonen, vluchtelingen of feminisme luidt het verwijt altijd dat er wel over allochtonen, vluchtelingen of vrouwen wordt gesproken maar nooit mèt. Want hoor en wederhoor.

Bij debatten over de Islam luidt het verwijt altijd dat er wel over moslims wordt gesproken maar nooit mèt. Want hoor en wederhoor en je mag niet generaliseren.

Maar bij debatten over racisme werkt het net even anders.
In het racismedebat moeten de "witten", want zij zijn de enige daders, hun bek houden en luisteren.

Zelfs in een strafzaak mag de verdachte zich verweren. Hier niet, maar dit is dan ook geen gewone strafzaak.

En om de cirkel der krankzinnigheid helemaal rond te maken, worden goeie witten "helper whiteys" genoemd: die deugen niet omdat ze deugen en wit zijn.

Gaat helemaal goed komen.

Magdatkandat | 11-11-15 | 11:53

Nou, oké dan: Oboema.

robW | 11-11-15 | 11:51

@De Treinende Rechter | 11-11-15 | 10:32

Discriminatie is iets dat men ervaart.
Hoe vaak hoor jij een blanke roepen dat hij gediscrimineerd wordt? Als mensen het bijvoorbeeld hebben over white privilege, black lives matter (ipv matter to!).

Vroeger zat er een donkere jongen bij ons in de klas (Een Ambonees). Als iemand tijdens de tekenles vroeg om een zwarte potlood, ging hij al over de rooie. Die vent ging echt door het lint zoals ik later nog maar zelden gezien heb.

Donkere mensen vinden het niet raar om ons witmens te noemen, ze bedoelen er immers niets slechts mee. Maar als ik neger zeg, dan kwets ik opeens allerlei zieltjes. Dat is raar, dat beide keren iets vanuit hen bekeken kan, mag nee zelfs MOET worden.

Laatst hoorde ik weer zo'n verhaal. Een vriendin van mijn dochter was haar bijbaantje kwijt geraakt. Dus ik vroeg goh, wat is er gebeurd dan. "Nou ze zeggen dat ik vaak te laat was gekomen, maar ze bedoelen natuurlijk omdat ik een zwarte ben!" Dan wordt ik wakker, ik wil meer feiten omdat ik die supermarkt wel even de oren wil wassen. Dus vraag ik; "Kwam jij dan zo vaak te laat? Het lijkt mij namelijk raar dat ze jou eerst aannemen om jou later te ontslaan omdat jij zwart bent." ... "Echt niet! misschien maar 3 keer in de week, dat is toch niet vaak?" Ja maar, lieverd, hoeveel dagen per week werkte jij dan? "3, hoezo?" En hoeveel te laat kwam jij dan telkens? "Nou soms maar een uur, maar dan moest ik thuis eerst nog iets op facebook doen"......... Ik vraag dan niet eens meer WAT ze dan zo nodig moest doen, het licht is uit bij haar. Uiteraard verteld ze haar verhaal discriminatie uiteraard wel constant aan iedereen.

MarcS | 11-11-15 | 11:50

In Amerika hebben zwarten moeten vechten voor hun plek.
In Holland komen ze in een gespreid bedje.
Omdat het in Amerika cool is om te vechten proberen ze hier ook een coole status te bereiken.
Het blijft hier gewoon Nederland al doe je nog zo cool joh!
En nou graag je bek houwen, het is genoeg zo.

rooiesaus | 11-11-15 | 11:43

De Psychiater | 11-11-15 | 11:23
De wal zal het schip keren. Eerst was het racisme, toen werd het een meer subtiel 'institutioneel racisme', en nu is het 'white privilege'. Let op de verschuiving.
Eerst ging het om racisten, lui die duidelijk niet deugen, bewust racistisch zijn in denken, spreken en handelen. Maar ja, je kunt niet iedereen zomaar voor racist uitmaken, dus werd opgeschoven naar institutioneel racisme. Nu waren het niet de individuen die een voor een op hun racisme moesten worden aangesproken, nee, nu was het de structuur van de samenleving die ons, of we het nu willen of niet, tot racisten maakt. Er ligt een wollige deken van racistisch denken over ons heen, en zelfs als we er van overtuigd zijn geen racist te zijn, dan nóg zijn we het, onbewust.
Maar goed, ook zo'n benadering werkt op den duur niet meer. Alle mensen die het traditionele Sinterlaasfeest vieren betichten van institutioneel racisme zet geen zoden aan de dijk, want velen van die institutioneel racisten zijn evident hele lieve mensjes die hele lieve leventjes leiden en geen vlieg kwaad willen doen.
Dus wordt er opnieuw verschoven, iets radicaler dan voorheen. Het is niet wat iemand denkt, bewust off onbewust, wat het racisme bepaalt, nee, het is iemands positie. Ben je geen racist, heb je zelfs onbewust geen racistische neigingen, dan nog deug je niet want je bent geprivilegieerd.
Hier ontkomt inmiddels niemand meer aan. Je wordt niet aangesproken op wie je bent, want je denkt of hoe je handelt, nee, je wordt aangesproken op enkel je huidskleur.
Dat de discussie nu wel erg complex wordt moge duidelijk zijn. De witmans kan zich op geen enkele wijze verdedigen, precies zoals de zwarte zich niet kon verdedigen. Omgekeerd racisme.

Schoorsteenveger | 11-11-15 | 11:40

@Realism Is All | 11-11-15 | 10:29
Precies de reden dat er meestal niet te veel donkere mensen in een publiek horen. Ho redactie dit is geen racisme!
-
Donkere *kleuren* eten al het licht op. Daar valt niet tegen aan te belichten en om mensen nu naar een zwart (omdat er geen licht is!!!!) scherm te laten kijken is ook een beetje sneu. Dan kunnen ze beter de radio aanzetten, zelfde effect.

MarcS | 11-11-15 | 11:39

En die zwarten willen maar wat graag een witte partner , want dat is status.

edelweiss | 11-11-15 | 11:31

Pietje Paniek bijna vergeten

Watching the Wheels | 11-11-15 | 11:30

de Voorzittert | 11-11-15 | 11:26
Pim & Pom

Jos Tiebent | 11-11-15 | 11:30

Ik zou graag zwart zijn, dan mag mijn huidskleur misbruiken om te zeuren.

deepblue | 11-11-15 | 11:29

Vergeet Jip en Janneke niet. Pikzwart. De indoctrinatie begint al vroeg.

de Voorzittert | 11-11-15 | 11:26

Een greep; Donald Jones, de meiden van Halal, Jurgen Rayman, Jandino, Hakim, Gerda Havertong, Harriet Duurvoort, Umberto Tan, Rocky Tuhuteru, John Williams, Diana Matroos, Hugo Walker, Noraly Beyer, Prem Radikshun, Anil Ramdas, Stephan Sanders, Hafid Bouazza, Jasmin Sendar, Zayrade Groenhart, Siham Raijoul, Milouska Meulens, Ali B, Yes-R, Ajouad El-Miloudi, Sylvana Simons, Laíla Abid, Esmaa Alariachi etc. etc.
Je zou kunnen zeggen dat Aziatische Nederlanders (vreemd genoeg) en Turken ondervertegenwoordigd zijn. Mediamensen met Afrikaanse roots zijn misschien wel oververtegenwoordigd

batvoca2 | 11-11-15 | 11:26

Arie Elshout in het stukje op de Volkskrant website:
"Zwarten in de VS kunnen trouwens ook een soort arrogantie hebben, die moeten ook niet altijd zoveel van blanken hebben, hoor. Is dat omgekeerd racisme?"

Nee, dat is geen omgekeerd racisme. Dat is gewoon racisme.

Soundos El Ahmadi:
"Doordat steeds meer mensen er openlijk over praten, weten mensen nu: ik sta niet alleen, ik laat me niet meer de mond snoeren."

Niemand snoert je de mond. Dat niemand naar je onzin wil luisteren is een ander verhaal.

"Ik sta in het theater en ben op televisie dat is mijn manier om racisme tegen te gaan."

Mooi. De enige manier om racisme de wereld uit te helpen is door negatieve stereotypen te doorbreken.

Asha ten Broeke:
"Een witte journalist die schrijft over racisme is een beetje hetzelfde als iemand zonder kinderen die schrijft over de opvoeding. Het betekent niet dat je het niet moet doen, maar je moet je er wel bewust van zijn."

Wat? Nee. Of in ieder geval niet op de manier die Asha (Asha?) bedoelt. Beiden kunnen prima iets vinden van die onderwerpen. Asha bedoelt dat racisme tegen 'witte mensen' niet bestaat, of zelfs niet kan bestaan. Verder polariseert Asha enorm door het te hebben over wit en zwart. Door het onderwerp als 'witte' Gutmensch op deze manier te bespreken levert Asha zelf een negatieve bijdrage aan racisme.
Dit is Asha ten Broeke:
www.volkskrant.nl/photoseries/articlep...

Jerry King Luther Afriyie:
"Ik ben blij met witte mensen als Sunny Bergman en Anja Meulenbelt die zich ook voor deze zaak inzetten. Zij kunnen het goed communiceren naar hun eigen omgeving. Alleen moeten niet vanzelfsprekend witte mensen voorop lopen. Zwarte mensen kunnen ook zelf het woord voeren."
Jerry 'King Luther' (dan heb je lef) doet hiermee enigszins afbreuk aan zijn eigen verhaal. Martin Luther King kon het zelf prima verwoorden. Obama heeft er volgens mij ook weinig moeite mee. Wordt racisme echt opgelost als een paar 'witte mensen' (daar gaan we weer) in essentie de boodschap uitdragen dat het hartstikke zielig is voor de 'zwarte mensen' dat 'witte mensen' zich zwart schminken? Ik denk het niet.

Ook tekenend dat de Volkskrant kiest om het citaat "Zwarte mensen kunnen ook zelf het woord voeren" in het groot neer te zetten. Terwijl bij het laatste verhaal, van Elma Drayer, het citaat "Wij zijn in Nederland vast heel slecht maar met droge ogen beweren dat het hier net zo verschrikkelijk is als daar?" wordt uitvergroot. Terwijl de kern van haar betoog juist is: "Ik vind dat het gehamer op het zogenoemde white privilege de verschillen alleen maar in stand houdt." Dat is dan ook de titel van haar stuk in Vrij Nederland.

Goed stuk, Volkskrant.

Een paard | 11-11-15 | 11:26

@ Piet Karbiet | 11-11-15 | 10:25

Inderdaad , woonden ...... mijn witte zus en haar witte man en kinderen moesten vluchten uit Grunder , omdat de zwarte mensen wellustig achter de witte dochters aan zaten.

edelweiss | 11-11-15 | 11:25

janjanjanjan | 11-11-15 | 11:19

Rusland

Huftert | 11-11-15 | 11:24

Schoorsteenveger | 11-11-15 | 11:12
Krankzinnig is het. Lachwekkend vind ik vooral hoe progressief NL hier volledig in meegaat. Het rare is dat deze groep het laat lijken alsof NL enorm racistisch is, terwijl ze in 1 van de minst racistische landen ter wereld leven. Iedereen heeft hier alle mogelijkheden, we hebben er zelfs speciaal beleid voor. Deze zogenaamde nepslachtoffers zouden eens wat vaker de liberale kaart moeten trekken, ipv de eeuwige gemakzuchtige en goedkope racismekaart.

De Psychiater | 11-11-15 | 11:23

Het is nu al zo erg aan het worden dat we een Belgische komiek (Philip Goebels)als allochtoon gaan beschouwen.

Brulboei_61SB | 11-11-15 | 11:19

Dat gejank door lui met een minderwaardigheid complex, als je gewoon eens trots bent op wie je bent, en niet vanaf het moment dat je je bedje uitkomt op zoek gaat naar racisme, dat er niet is, altijd een slachtoffer rol aan nemen wordt afgezaagd.
Get a life zou ik zeggen.

animalia | 11-11-15 | 11:19

Noem mij a.u.b. een land waar ik als blanke niet automatisch als racist (of rijk) wordt gezien.

janjanjanjan | 11-11-15 | 11:19

Synecdoche | 11-11-15 | 11:06
Er zit wel iets meer verhaal in die commercial. Die neger heeft de telefoontjes van die zuipende witmansen aan zijn lijf hangen, om zo hun prestaties kunstmatig op te voeren. Kunnen ze thuis, zonder een poot verzet te hebben, indruk maken bij moeder de vrouw die hen ter beloning nóg eens zo'n lekker pilsje geeft.
Kwin Sigario maakte bezwaar tegen die commercial. Vond dat hier duidelijk sprake was van meester-slaaf: witmansen die een neger het zware werk laten doen...
Spijkers op laag water. In elke rap-video zie je pooiers die hoeren uitbuiten, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Schoorsteenveger | 11-11-15 | 11:18

@janjanjanjan | 11-11-15 | 11:13
Culturen mengen werkt ook niet, dat grapje van links is mislukt. Het kan alleen werken wanneer beide culturen elkaar een beetje met rust laten en wanneer er enigszins overeenkomende normen en waarden zijn evenals het IQ en de wil om wat van je leven te maken. De Aziaten en de westerlingen zijn een zeldzaam voorbeeld, voor de rest ken ik geen culturen in Nederland waarbij het lukt. En natuurlijk, we kennen allemaal een aardige Marokkaanse meneer, maar hun cultuur als geheel en de meeste mensen die haar vertegenwoordigen, passen nooit bij Nederland.

pluk-87 | 11-11-15 | 11:18

Misschien wordt het eens tijd voor televee-makend Nederland om Brabo uit te nodigen, zal de tv heel erg van opknappen. Maar de vraag is: wil Steven dat?

Digitaal Smoelwerk | 11-11-15 | 11:17

Mijn beste vriend was een halve Mulat.
Beste vriend van mijn zoontje is 1/3 Brabo Surineger.
Ik verdien een pluim.

Piet Karbiet | 11-11-15 | 11:15

Medelander ontmoet blanke; "jij bent onwetend!"
Medelander ontvangt uitnodiging voor integratie cursus: "Moet het leren voor bijstand"
Medelander bezoekt openbare NL school: "nee dankje; 'te wit', iz nie mei koeltoer vriend."
Medelander kan geen baan vinden; racisme!

Als je zelf niet kiest voor ontwikkeling om boven een van je perspectieven uit te stijgen óf om te mengen in (sub)culturen; dan bereik je helemaal nergens iets, zwart land, wit land, geel land; nergens..

Deze dames hebben;
A) Tijd om te zeiken (dus verdienen zat)
B) Een netwerk dat hen een mediapodium geeft

Twee belangrijke punten welk het leeuwendeel van Nederland niet heeft, en dan alsnog zeiken dat ze het lastiger hebben dan anderen? Hou je bek en ga werken; zoals iedere Nederlander. Niet lullen maar poetsen.

janjanjanjan | 11-11-15 | 11:13

LibertasSimplex | 11-11-15 | 11:04
Oja! Hahaha, de pratende tosti.

Poesmobiel | 11-11-15 | 11:13

De Psychiater | 11-11-15 | 11:04
Koekje van eigen deeg denk ik. Het is allemaal gram, zuur, verongelijktheid. Taal buigt mee met de haat. Plots hebben we het over 'white privilege', een begrip dat er uiteraard al lang was maar uit de lucht lijkt te zijn gevallen en als een begrip, als een waarheid in het midden der discussies is beland, als een as waar de hele walgelijke westerse wereld omheen draait. En alle verongelijkten duiken op dat begrip, op die vermeende waarheid, als vliegen op de poep, om hun haat te voeden en nog harder te schreeuwen dan voorheen. En de Pauws doen er hun voordeel mee.

Schoorsteenveger | 11-11-15 | 11:12

Let op: binnenkort in historische costuumdrama's en geheel naar analogie van Zweden en Engeland: de zwarte Michiel de Ruyter, de zwarte Johan van Oldenbarnevelt, de zwarte Wilhelmina van Pruissen en als kers op de taart: de zwarte Zeeuwse slavenhaler.
-
Kill de Boer? Neuh - kill de ouwehoer.

bisbisbis | 11-11-15 | 11:11

Blijft opvallend, dat aziaten/chinezen nooit zeiken over discriminatie, zij bouwen hun eigen toekomst met eigen bedrijven en veroveren zo hun machtspositie.
louis6227 | 11-11-15 | 11:06
.
En als die meer te zeggen krijgen, zijn de luie, aandachtsgeile en racisme-jankende negers de eersten die eruit zullen vliegen.
Aziaten hebben geen enkel geduld met luilakken die niets aan de samenleving bijdragen.

Madame Poitiers | 11-11-15 | 11:08

@louis6227 | 11-11-15 | 11:01
Ik heb het idee dat je hele legers aan autochtone negers en berbers etc vergeet in je telling waarvan beide ouders dus hier zijn geboren.

pluk-87 | 11-11-15 | 11:08

@necrosis | 11-11-15 | 10:23
Is niet zwart genoeg.

Guido | 11-11-15 | 11:06

Blijft opvallend, dat aziaten/chinezen nooit zeiken over discriminatie, zij bouwen hun eigen toekomst met eigen bedrijven en veroveren zo hun machtspositie.

louis6227 | 11-11-15 | 11:06

Er is een reclame voor bier waarin en stel blanke mannen van "stevig" postuur gezellig in een café aan de bar staan. Komt er een stoere bezwete neger binnenvallen die een biertje komt halen na een flink stuk hardlopen; wordt vriendelijke en zelfs bewonderend begroet omdat hij zo hard gesport heeft. En wie klagen er dat dit een racistische reclame is? Mensen met een kleurtje. Want de neger wordt afgebeeld als hard geploeterd hebbend. Gaan diezelfde mensen dan klagen dat Usain Bolt zo hard loopt omdat hij door de andere lopers opgejaagd wordt?

Synecdoche | 11-11-15 | 11:06

Geen commentaar. Eerst de negerzoen, de moorkop en de bruine suiker terug in de schappen.

Jos Tiebent | 11-11-15 | 11:06

Dat geklaag dat het altijd aan een ander ligt... Kijk in de spiegel en vraag je af of je er inderdaad alles aan doet om vooruit te komen (waar ook 'je aanpassen aan de groep waarin je vooruit wilt komen' bij hoort, geldt voor alle huidskleuren). En of je misschien je verwachtingen niet te hoog hebt liggen op basis van onrealistische voorbeelden.

Joris Draaksteker | 11-11-15 | 11:05

@Mark_D_NL | 11-11-15 | 11:00
Nee, blank ;)

Mastermattie | 11-11-15 | 11:05

@beschuitfluiter | 11-11-15 | 10:12
Als Marokkaan, naast de Turkse en de gitzwarte Surinaamse. Chinezen of andere Aziaten zitten NIET in Sesamstraat - maar die klagen dan ook nooit over racisme.

Guido | 11-11-15 | 11:05

Piet van het Padje | 11-11-15 | 10:55
.
Klabam - sterk, goed geformuleerd, raak. Mijn complimenten.

Madame Poitiers | 11-11-15 | 11:05

Mensen, kijken jullie wel uit met de waarheid te zeggen, daarvoor kan tegenwoordig de politie bij je langs komen.

Nuchternederland | 11-11-15 | 11:05

De Nederlander is ook wit...

de SENSEI | 11-11-15 | 11:04

Vroeger had je alleen Hans van Willigenburg, met duidelijk een donkere huidskleur.

LibertasSimplex | 11-11-15 | 11:04

Ik volg deze debiele onzin niet echt. Het gaat meestal het ene oor in en het andere weer uit. Maar waarom heten blanke mensen nu plots 'witte' mensen? Vroeger werden mensen boos als je 'zwarte' zei, 'kleurling' heette het dan. En wat de media betreft, denk ik dat er statistisch meer allochtonen te zien zijn, dan het landelijk gemiddelde. Deze mensen zouden geen podium moeten krijgen voor deze goedkope onzin.

De Psychiater | 11-11-15 | 11:04

Soundos doet hiet een typische Simone Weimans, iemand naar wie ik weiger te luisteren op het journaal sinds ik weet dat ze overal 'witten' loopt te tellen. Ik zie haar nog met een kladblokje de redacties in Hilversum doorstruinen terwijl ze, a la Bodysnatchers, overal naar wijst en 'wiit, wiiiiit, WIIIIT' krijst met uitgestoken linkerarm. Mijn litmustest? Keer het om naar zwart of jood of homo, en kijk of het nóg door de beugel kan.

Adversary | 11-11-15 | 11:04

Felicio? Klukkluk?

Schoorsteenveger | 11-11-15 | 11:03

Ze hebben het altijd over een afspiegeling van de samenleving wat er op TV moet komen, maar wat er op de Nederlandse TV gebeurt, is gelukkig (nog) verre van een afspiegeling van onze samenleving. Een afspiegeling van Amsterdam misschien, dat wel, maar Nederland is gelukkig geen Amsterdam, niet elke plek is zo verpauperd en besmet als de hoofdstad.
Ik woon ergens in Brabant met veel Marokkanen, maar hier heb je ongeveer NUL van die racismeroepende negers gelukkig. Wanneer de TV een afspiegeling zou zijn van mijn stad, kwam er op de helft van de zenders een addergebroed op TV die er qua racisme hooguit zelf nog een schepje bovenop zou doen.

pluk-87 | 11-11-15 | 11:03

*Doet zwart/wit-TV de deur uit*

Petrus de Rewa | 11-11-15 | 11:03

Zijn die aandachtsgeile negers en berbers weer aan het janken dat ze de showbaantjes willen?
.
Laat ze eerst maar eens evenredig aanwezig zijn bij pittige opleidingen als wiskune, physics, astronomie, geneeskunde. En evenredig in de misdaad- en uitkeringsstatistieken. Hm?
.
Maar zoals gewoonlijk willen die luie, aandachtsgeile negers zich zonder enige moeite in de schijnwerpers dringen van een wereld die door anderen - de blanken - gedurende vele eeuwen van ontwikkeling is opgebouwd, vormgegeven en verwezenlijkt.
.
Ga werken, negermannen, ga studeren, wees een fatsoenlijke vader voor je kinderen, wees een fatsoenlijke echtgenoot voor je vrouw, voordat je om aandacht begint te jengelen en zeurt om spotlightbaantjes.
.
Stelletje kleuters.

Madame Poitiers | 11-11-15 | 11:02

En zwarte piet op televisie moet dan weer wit worden..

Woef! | 11-11-15 | 11:02

Tante Lien?

Schoorsteenveger | 11-11-15 | 11:01

Bevolkingssamenstelling Nederland
Allochtoon 3.594.744
Autochtoon 13.234.545
Totaal niet-westerse allochtoon 1.997.584
Totaal westerse allochtoon 1.597.160
Totaal Afrika 612.627
Totaal Amerika 643.290
Totaal Azië 775.520
Totaal Europa (exclusief autochtoon) 1.542.277
Totaal Oceanië 21.030
Europese Unie (exclusief autochtoon) 984.106
Totale bevolking 16.829.289

ofwel +/- 1 op 9 heb een kleurtje.

louis6227 | 11-11-15 | 11:01

@Mastermattie | 11-11-15 | 10:49
Ik dacht dat er nechers waren die zaten te zeuren over de kleur van je huis? Wit zeker?

Mark_D_NL | 11-11-15 | 11:00

Piet Karbiet | 11-11-15 | 10:47

Hahaha, inderdaad. Ken ook een Surinamer (Kruiswijk was de achternaam), dat wordt dan Krottenwijk.

Maar in ieder geval, we hebben het over een probleem wat helemaal geen probleem zolang je er relaxed mee omgaat, van beide kanten. Deze mensen hebben trouwens nooit problemen gehad om aan het werk te komen.

Huftert | 11-11-15 | 10:59

SuperGrover | 11-11-15 | 10:56
Ook veel mensen uit Mongolië de laatste tijd.

Schoorsteenveger | 11-11-15 | 10:58

@De Tusschenspreker | 11-11-15 | 10:35
In de tijd van Donald Jones waren ze in de VS echt aan het discrimineren. Iets waar die huilebalken graag naar verwijzen zonder door te hebben dat ze er 8000km naast zitten.

frank87 | 11-11-15 | 10:57

Wel rottig om te weten voor de de donkere mens dat uiteindelijk en blanke man bepaalt of we meer diversiteit willen. Want de Blanke Witte man rules nog steeds the world. De NOS "top" bepaalt of er meer aandacht wordt gegeven aan dit zeur onderwerp. In het journaal of een nep praatprogramma. En Geen stijl bepaalt of ze erover willen schrijven.
--
Jullie moet eens stoppen met klagen en zien dat we in hetzelfde bootje zitten. ook jullie worden als oud vuil behandelt door de EU en de het NL Nep parlement. En dan gaan jullie, de NL nechert en kleurling, een beetje zitten zeuren over diversiteit bij een propaganda omroepje. Terwijl wij, jullie dus ook, overlopen worden door die haat religie.
--
Vergeet niet beste nechert, dat moslims nog een grotere hekel hebben aan zwart dan aan wit. De Moslim weet ook dat er bij wit meer geld te halen valt. Dus zijn jullie de eerste slachtoffers.
--
Maar ik ga zeker voor jullie op de barricaden. Net zoals voor de NL homo's, lesbi's en andere minderheden. Maar jezus wordt eens wakker. We are in this together sukkels, zeurpieten!

Mark_D_NL | 11-11-15 | 10:57

gesprek op de werkvloer bij een klant waar 40 nationaliteiten werken in alle kleuren.
"Zo bleekscheet zit je weer hard te werken om een wit voetje te halen bij de baas"?
antwoord aan zeer zwarte mw. "Sinds wanneer kan jij werk beoordelen, je kan het niet eens spellen en een wit voetje zit er voor jou niet in"
Beiden vallen elkaar lachend in de armen.
Zo gaan normale mensen met dit fenomeen om.
Tuurlijk wordt er soms een fout grapje gemaakt (Matroos en haar pepernoten) dat verkeerd valt. Als iemand dan zijn excuses aanbiedt en niet dezelfde fout herhaalt moet het ook klaar zijn. Niet lopen zeiken in de pers.

Goatboy2014 | 11-11-15 | 10:57

ox | 11-11-15 | 10:47
Ze willen de wereld mooier maken dan hij is. Grootheidswaanzin. Niet de 'whitey helper" maar de 'whitey God' is hier aan het werk. De multiculturele droom wordt op kunstmatige wijze tot leven gewekt in de studio, met bordkartonnen decors die als romanische schilderijen de idylle inkaderen. Het Holodeck van de Gutmensch. En op de tribunes het klapvee dat door het eerlijke verhaal in slaap gesust wordt, een katharsis ondergaat en verlicht de fanasiewereld verlaat, gelukkiger en afgestompter dan wanneer het ter kerke zou zijn gegaan en een donderpreek over zich heen zou hebben laten komen.

Schoorsteenveger | 11-11-15 | 10:56

Pino, da's toch ook een kleurling?

Woef! | 11-11-15 | 10:56

En Jandino dan met z'n Playback Je Gek. Da's toch reden genoeg om een permaban voor alle publieke media te krijgen? Kennen die lui dan geen enkele ondergrens?

dulcinea | 11-11-15 | 10:56

-Umberto Tan
-Roué Verveer
-Jurgen Raymann
-Dolores Leeuwin
-Murth Mossel
-Howard Komproe
-Elvan en Hakim van Sesamstraat
-Gerda Havertong
-Silvana Simons
-Quinsy Gario
-Prem Radhakishun
-Ali B
-Yes-R
.
Vroeger bij de VPRO een jeugdprogramma met 3 jongeren met een Aziatisch uiterlijk.
.
In Spangas ook een hele trits getintiërs (ben te lui om alle namen op te zoeken).
.
De rest in NPO land is of een De Mol nazaat, een lekker wijf of homo. Medialand is nog nooit een afspiegeling van de maatschappij geweest...

SuperGrover | 11-11-15 | 10:56

-weggejorist-

Piet van het Padje | 11-11-15 | 10:55

-weggejorist-

heilig varken | 11-11-15 | 10:55

Dat gezeik. Als ik in een Afrikaans land ga wonen, ga ik ook niet klagen dat de televisie daar zo zwart is. Tief op naar waar je vandaan komt als je daar niet tegen kunt.

Barani517 | 11-11-15 | 10:54

http://www.gemistvoornmt.nl/a.aspx/500841300/1

fart majeur | 11-11-15 | 10:53

hoeveel procent van de nederlanders heeft een kleur?
wat is de kans dat je geschikt bent voor radio of tv?
antwoord,wat je nu op tv ziet is al meer dan je kunt verwachten.
conclusie,er is nu al te veel positieve discriminatie!
jullie kunnen ook eens proberen echt werk te doen i.p.v. altijd hierover te zeiken

pejoar | 11-11-15 | 10:53

"Het is mijn ervaring dat als ik mijn mond over Zwarte Piet opentrok er beter werd geluisterd dan wanneer Quinsy Gario of Anousha Nzume dat deden." Zegt mw. Tuinbroek.
Geweldig, zet zich in een paar zinnen op een voetstuk tov de gekleurde/achtergestelde/mislukte/incapabele (doorhalen wat niet van toepassing is) medemens.
Naar de Tuinbroek wordt geluisterd... lololol mens ga Bart Smit pesten

Goatboy2014 | 11-11-15 | 10:53

feminisme, genderisme, anti-racisme, allemaal onderdeel van het cultureel marxisme. divisio et impere, verdeel en heers. zet zwart op tegen anders gekleurd, man en vrouw tegen anders-geaard, man tegen vrouw. of andersom. en zo maken we steeds weer een klasse van zieligerds, die op basis van iets ongrijpbaars een " handje geholpen moeten worden" . de marxisitische klassentegenstelling werd door de emancipatie van de arbeider en het ontstaan van een beetje meer welvarende middenklasse onderuit gehaald. weg verelendung. maar onder aanvoering van de frankfurter schule en de italiaanse eurocommunisten gaan we nu gebukt onder de dwang van het cultuurrelativisme. met de "publieke omroep" als grootste roeptoeter.

Glasgow Argus | 11-11-15 | 10:52

Het lijkt wel een wedstrijdje verpissen. Wie is het zwartst.

Rest In Privacy | 11-11-15 | 10:51

Sylvana Simons schijnt ook iets te kunnen

Maaiveld | 11-11-15 | 10:51

Waarom staat Umberto Tan niet op die foto, discriminatie! Trouwens alleen maar mannen ook discriminatie!

bijna_raak | 11-11-15 | 10:50

Sadomassochristus | 11-11-15 | 10:43
Nou ja, als de witmens a vanaf zijn geboorte een racist is, dan is hij bij uitstek geschikt om over racisme te schrijven lijkt me. Waarom zou enkel het slachtoffer of het vermeende slachtoffer het privilege mogen hebben om over racisme te schrijven? En bij opvoeden zijn het ook juist de daders, de ouders dus, en niet de slachtoffers, de kinderen, die volgens Tuinbroeke voldoende kwalificaties hebben om de pen ter hand te nemen.
Overigens, Tuinbroeke zou volgens haar eigen redenering dus maar beter niet schrijven over vrouwelijkheid en vrouwelijke schoonheid. Doet ze wel.
ashatenbroeke.nl/2013/07/29/mooi-snoet...

Schoorsteenveger | 11-11-15 | 10:49

@Mastermattie | 11-11-15 | 10:48
*huiDskleur

Mastermattie | 11-11-15 | 10:49

Negers die zeiken over huiskleur. Hoe triest kun je zijn.

Mastermattie | 11-11-15 | 10:48

Maar over dit hele racisme debat, het komt meer op mij over dat de nadruk op racisme tegen pigmentaal gehandicapten in het debat komt omdat de zielige zwartmensen merken dat ze minder gepamperd worden. Met de moslims en de vluchtelingen hebben we een nieuwe groep zielepieten die we positief moeten discrimineren. Onze gekleurde medemens is ondertussen zo ingeburgerd dat ze gelijk worden gesteld aan de blanke autochtoon, en daardoor merkt dat ze zich op eigen kracht moeten redden. Want op elke klacht vanuit deze groep wordt de nadruk gelegd dat ze anders zijn en dus ook zo behandeld willen worden, maar dan wel beter dan de gemiddelde autochtoon.

Sadomassochristus | 11-11-15 | 10:47

@Huftert | 11-11-15 | 10:40
.
Ha ha. Ik ook. We noemden elkaar simpelweg de Chinees, de Neger (of Vrijdag want hij kwam van het eiland St. Eustatius), Strontbek, die Rooie, Brillejood en de Molukker. Geen centje pijn.

Piet Karbiet | 11-11-15 | 10:47

Gekleurde racisten... nog geen 20% van de inwoners in Nederland is van een "andere" etnische achtergrond. Toch willen de NPO mafklappers in elke publieke TV uiting minimaal 50% andere culturen en religie's door de strot van de kijker persen. Steeds vaker krijgen dit soort racisme-kaart trekkers en podium op die gesubsidieerde staatszender.... elke dag weer!

ox | 11-11-15 | 10:47

Kleur bekennen:
wit = viez ende bah,
lichtbruin/donkerbruin/zwart = liev ende goed.

meneer Q | 11-11-15 | 10:46

Ze komen wel naar blankemansland Nederland uit Suriname en de Antillen, snap het wel, doorreizen naar the roots is levensgevaarlijk, een beetje echte neger uit het homeland heeft meteen in de gaten dat het eigenlijk gepigmenteerde blanken zijn, met al dat gezeur over niets. En maar door zeiken en mekkeren en zielig zijn, het zijn net blanke socialisten, negers.

Gargravarr | 11-11-15 | 10:46

Ik label die vier negers op de foto even van links naar rechts: 1 2 3 4.
Nu label ik ze van goedaardig naar kwaadaardig: 2 1 4 3.

pluk-87 | 11-11-15 | 10:45

Stel er moet een voorlichtingsfilmpje worden gemaakt over winkelovervallen. Als je blanke acteurs gebruikt hoor je niemand, als je er mensen met een kleurtje in zet dan breekt de pleuris uit: stigmatiserend! Racisme! Terwijl het wel de realiteit is....

Gaute | 11-11-15 | 10:45

Ik heb nog geen witte vluchteling gezien.
van stampij | 11-11-15 | 10:24
Ikke....

Chief-mate | 11-11-15 | 10:44

Een plek in een productieteam moet je blijkbaar verdienen. Iets met loyaliteit en hard werken.

ZwengelMeister | 11-11-15 | 10:44

@ deepblue | 11-11-15 | 10:31
Prof. voetbalteams dienen bindende quotas te krijgen van..., ja, van wat?

TheseDays00 | 11-11-15 | 10:43

P. Witteman heeft jaren de belangen van de gekleurde medemens behartigd- hier en in de wereld - het is ook nooit genoeg.

J.Slavink | 11-11-15 | 10:43

Schoorsteenveger | 11-11-15 | 10:40
Of een man die schrijft over feminisme. Of is het toch vrouwelijk?

Sadomassochristus | 11-11-15 | 10:43

Ik denk dat heel veel gekleurde mensen zich eens moeten gaan beseffen dat dat hele slavernij geklaag ook discriminatie is. Je hoort geen enkele blanke nakomeling van slaven klagen... En die waren er toch echt in grotere getalen! Dat bekt alleen niet zo lekker. Jij kunt er ook niets aan doen, dat het stamhoofd in donker Afrika je voorouder wilde verkopen voor een potje pepe, net zo min als wij er wat aan kunnen doen, dat onze voorouders ze van t strand haalden... Hou op met t gezeur en ga een constructieve bijdrage leveren aan deze maatschappij ipv de hele dag te janken over discriminatie. Iedereen wordt wel eens gediscrimineerd ; is t niet op huidskleur dan wel op geslacht, dik of dun, groot of klein etc. Deal With it!

Theodora | 11-11-15 | 10:43

Ze blijven wat oppervlakkig, met dat geloer naar de buitenkant.
Ergens is t wel zielig, dat je de hele tijd bezig bent met neger zijn, maar verhuizen naar donker Afrika, ho maar.

Gargravarr | 11-11-15 | 10:42

leo de pejo | 11-11-15 | 10:36
Ja, zo is de NPO dan weer wel.
Dat er ook een 'cabaret'programma is voor mensen die niet van humor houden.
Maar om dan weer verschil te maken tussen blanke mensen die niet van humor houden (JJ van der Wal) en getinte mensen die niet van humor houden (Raymann,) vind ik dan wel weer een neiging naar apartheid.

Cuyahoga | 11-11-15 | 10:42

Als ik kwaad word, word ik rood.
Als ik misselijk ben, word ik groen.
Als dood ben word ik blauw.
En dan noemen ze negers 'kleurlingen'?

necrosis | 11-11-15 | 10:42

Ah juist. Zwarten voelen zich meer op hun gemak bij zwarten, dat is groepsgevoel. En dat heet bij witten racisme.

Dat iemand zó dom is dat ze dat uit haar bek krijgt.

vraagstaart | 11-11-15 | 10:42

Dat mens snapt waarschijnlijk niet dat mensen een hekel aan haar krijgen om uitspraken als dit, iets wat zij vervolgens uitlegt aan een gebrek aan tolerantie en respect van anderen. Want het ligt nooit aan lui als dit. Het ligt altijd aan anderen.
Je zou er onderhand racistisch van worden. Misselijkmakend.

Ares | 11-11-15 | 10:41

Witte mensen deugen niet. Ze zijn racist of 'helper whitey'. Tuinbroeke:
'In het interview in NRC werd gezegd dat het voor een witte persoon statusverhogend werkt om tegen racisme te zijn, de Helper Whitey. Ik voel me aangesproken maar niet aangevallen. Het is zeker iets waar je over moet nadenken. Een witte journalist die schrijft over racisme is een beetje hetzelfde als iemand zonder kinderen die schrijft over de opvoeding."
Die vergelijking slaat overigens nergens op.

Schoorsteenveger | 11-11-15 | 10:40

Ik begrijp het hele verhaal niet en om heel eerlijk te zijn wil ik me er niet in verdiepen en gaat mijn interesse er totaal niet naar uit.
Toen ik op de op de lagere school zat, mid jaren '80 - begin jaren '90 zat er een neger/donker persoon bij mij in de klas. Zijn bijnaam was simpelweg 'Jos Bros' omdat hij donker was. Hij was gewoon een van ons, en er werd nooit aan racisme gedacht (terwijl zijn vader leraar was op dezelfde school).

Huftert | 11-11-15 | 10:40

@nogmoraine!! | 11-11-15 | 10:34
Noraly Beyer?

necrosis | 11-11-15 | 10:39

"In reclames zitten juist erg veel kleurlingen, zoveel zelfs dat het storend wordt. Kinderprogramma's idem."
@Ruler | 11-11-15 | 10:30
Inderdaad, ik begin het ook storend te vinden. Niet omdat ik negers of donkere mensen niet moet, maar omdat het er zó dik boven op ligt dat we aan een of ander raar neger-quotum moeten voldoen omdat anders de racismehel weer losbreekt.

Le Roi | 11-11-15 | 10:38

Geen tv gezien de laatste 7 jaar. Opzouten met die propaganda. En over donkermensen op posities in NL; de nederlander hoid van zichzelf en zijn land en komt op de eerste plaats. Doe je niks aan. Ook het koningshuis trouwt niet met donkermensen. Als geboren in NL dan heb je nog drie generaties je mentaliteit tegen dus die moet er eerst uitgewassen worden dat gaat nu averachts met dat losse flodder schieterij over rascisme. Leer er mee leven dat je niet op de eerste plaatst staa hier en dat de linkse maakbare maatschappij een illusie is want is theater, geacteerd. Jup je las het goed, alles dat donkermensen aanhalen en bewonderen in de linkse kliek is geacteerd voor de buhne. Klaag maar ergens.

tattooboer | 11-11-15 | 10:38

Ik maar denken dat de werkvloer de maatschappij moet weerspiegelen? Dus als je 12% 'anders gekleurden' hebt, je ook 12% in je bedrijf (probeert) te laten rondlopen mits ze een beetje hetzelfde opgeleid/ervaren zijn als hun witte medemens?

En vervolgens gaan ze klagen als bepaalde bedrijven geen 50/50 verhouding aanhouden... De "witmens" wordt weggepest uit z'n eigen land.

LangeTijdGeleden | 11-11-15 | 10:37

Overigens, pleurt-es op. 'k Ga toch zeker geen negers tellen.

robW | 11-11-15 | 10:37

xzaz2 | 11-11-15 | 10:24
Ja, we heten tegenwoordig kennelijk 'witte mensen'. Iek. Kaaskop of blanda vind ik vriendelijker klinken. Stomme negers.

KlunsJohannus | 11-11-15 | 10:37

Turven of de NPO redactie een echte weerspiegeling is van de NL samenleving, probleem is natuurlijk dat alle werkelozen natuurlijk moeilijk gespiegeld kunnen worden, ook niet mensen in de gevangenis, maar goed buiten dat natuurlijk.

bijna_raak | 11-11-15 | 10:36

Soundos El Ahmadi?
Ik zag haar onlangs bij Raymann en dacht dat het een omgebouwde kerel was.
Maar on topic:
Altijd als de carrière niet zo wil vlotten of überhaupt niet van de grond komt bij de gepigmenteerde medemens dan ligt het aan de witte meneer.
Aan de andere kant: als Raymann tot het blanke ras had behoord dan stond hij nog steeds met een soepjurk aan te performen in Rotterdamse achterafzaaltjes. Want van zijn gevatte humor moet hij het niet hebben. Het is dat de NPO aan het allochtonenquotum moet voldoen.

leo de pejo | 11-11-15 | 10:36

Herinnert iemand zich Donald Jones nog? Toen gekleurde mensen nog niet over alles klaagden en blij waren dat ze in Nederland waren? En ook nog hard werkten en gezellig met alles meededen?
Toen was geluk nog gewoon...

De Tusschenspreker | 11-11-15 | 10:35

Umberto Tan is zeker ook blank?

Long tall Ernie | 11-11-15 | 10:34

Elvan Akyuldiz, Mamoun Elyounoussi, Gerda Havertong en Hakim Traidia, dit zijn slechts de Sesamstraat allochtonen.

Duifmans | 11-11-15 | 10:34

Die nieuwslezeres, die ene donkere... hoe heet ze ook al weer.... (ik vindt haar altijd een beetje op een zwarte piet lijken)

nogmoraine!! | 11-11-15 | 10:34

Wat willen deze mensen nou eigenlijk precies? Behalve het bevel dat witte mensen moeten luisteren, zie ik geen concrete oplossingen of voorstellen.
Soundos El Ahmadi vertelde laatst op tv dat ze nooit iemand ziet zoals zij. Dat klopt helemaal. Maar ik kan er niet zoveel aan doen dat andere Marokkaanse vrouwen die ik zie onder hun lappen blijven zitten.

Poesmobiel | 11-11-15 | 10:33

En het is niet alleen de NPO hè.
Vergeet het Nederlands elftal niet, vooral Danny Blind is een echte racist.
"Het valt als kleurling niet mee om het Nederlands elftal te halen, alles is wit, het gras is wit, de bal is wit, ja zelfs de doelpalen zijn wit"
Aldus Depay, van der Wiel, Riedewald, Bazoer, Tete, Narsingh, Lens, Wijnaldum, Vermeer, Bruma, van Dijk, Kongolo, Elia, Affelay, El Ghazi en Promes

Cuyahoga | 11-11-15 | 10:33

Pigmentcellen tellen is net mierenneuken.

Gargravarr | 11-11-15 | 10:33

Eigenlijk vertegenwoordigt Elma Drayer als enige het redelijke verhaal.
Het is hier absoluut anders dan in de VS, en er zal inderdaad vast gediscrimineerd worden, maar dan eerder over en weer en zeker tussen minderheidsgroepen onderling.

De Treinende Rechter | 11-11-15 | 10:32

Het is ze misschien niet opgevallen, maar het stikt hier in NL ook van de witten. Kwestie van statistiek.

dulcinea | 11-11-15 | 10:31

Ik zie trouwens ook wel veel homo's op tv, mag dat ook eens bekeken worden / worden rechtgetrokken?

deepblue | 11-11-15 | 10:31

Discriminatie is volkomen normaal, het is zelfs officieel beleid van onze regering die discriminatie wettelijk oplegt aan lagere overheden en zelfs aan het bedrijfsleven. Ik zie derhalve geen enkel probleem in het segregeren van mensen op basis van huidskleur, haarkleur (niet te blond!) en afkomst. Zoals gezegd: het is wettelijk zo bepaald en word voorgeschreven door onze democratisch gekozen regering.

Dutchbeaurouge | 11-11-15 | 10:31

In reclames zitten juist erg veel kleurlingen, zoveel zelfs dat het storend wordt. Kinderprogramma's idem.

Ruler | 11-11-15 | 10:30

Ik zal de komende tijd eens goed op gaan letten of ik gekleurde mensen op tv zie. Voor nu kan ik me alleen nog van gisteren herinneren:

Sinterklaasjournaal - zwarte reporter (geen klachten over gehoord trouwens)
Item in jeugdjournaal (film Ronaldo) - alleen maar zwarte kinderen, zelfs niet 1 blanke (geweldig zeg!)

Vind het wel een beetje lastig om alleen naar de huidskleur van mensen te kijken, maar ik weet dat het voor een goed sociaal doel is! Dus doe mijn best!

deepblue | 11-11-15 | 10:30

Ik heb nog geen witte vluchteling gezien.
van stampij | 11-11-15 | 10:24

Niet? Ik wel, in een uitzending van Studio Powned, en wat blijkt?
Alleen de witte man wordt aangehouden op Europees grondgebied en bestempeld als illegale vluchteling...

briefpapier | 11-11-15 | 10:29

Herinner me dat een kwart eeuw geleden in Frankrijk er ook een roep was om evenredige verdeling der rassen op de buis.
Dat was heel snel voorbij toen bleek dat daardoor de meeste populaire presentatoren e.d. zouden moeten verdwijnen: de joden waren nl ver oververtegenwoordigd.
M.a.w. ook dit sub-onderwerpje - dat op het eerste gezicht sympathiek kan lijken - is een heel griezelig Trojaans paard.

Ci Ty33 | 11-11-15 | 10:29

Ik zou zeggen, zet Rayman eens op. Daar is het publiek donkerder dan donker.

Dat zou eens andersom moeten zijn...

Maar dat is zoals het werkt. Iets is alleen racisme als het van blank naar zwart gaat. Andersom niet.

Zwart... oeps sorry Links: ik bedoel getinte-en-net-zoveel-waard-zijnde mannen hebben vaak een groter geslachtsdeel is de mythe.

Je zou soms denken dat het in plaats daarvan om de tenen gaat.

Realism Is All | 11-11-15 | 10:29

Het is toch normaal dat er minder necherts gebruikt worden op TV. Het is een minderheid in Nederland. Snappie Nechert!
--
Ja, Wanner al die lui in Amsterdam of Rotterdam wonen dan hebben ze en punt. Dat is net Afrika of het MO. Maar dat is totaal niet representatief voor heel Nederland.

Mark_D_NL | 11-11-15 | 10:29

Gisteren Frits Barend met een item over succesvolle zwarte voetballers op TV. Je moest wel goed begrijpen dat ze helemaal uit de Bijlmer kwamen, hè? Neen. De Bijlmermeer was een van de modernste nieuwbouwwijken en niet het kansloze zwarte ghetto in de Bronx, hoewel veel onwetende provincialen dat nog wel altijd denken. Er waren ruime 5 kamerappartementen en een voor die tijd zeer moderne metro, volop groen en ruimte. Hé, Er woonden zelfs heel veel 'witte' mensen:

https://d13pix9kaak6wt.cloudfront.net/background/users/b/i/j/bijlmer.museum_1394013537_03.jpg
Dat de vaders van die voetballers niet deugden is een ander verhaal, Humberto.

Piet Karbiet | 11-11-15 | 10:25

Tsjah, afgeven is makkelijker dan vechten voor je dromen. Met een beetje geluk wordt daarna je droom cadeau gedaan.

Tuborg øl | 11-11-15 | 10:25

Cuyahoga | 11-11-15 | 10:23 En opsporing verzocht. Ook altijd met veel gekleurde mensen.

zeg maar jansen | 11-11-15 | 10:24

Ik heb nog geen witte vluchteling gezien.

van stampij | 11-11-15 | 10:24

> "Wij gaan aankomend weekend vreedzaam demonstreren tijdens de landelijke intocht van Sinterklaas in Meppel. Daar zul je een mix van mensen zien, niet alleen zwarten. Ik ben blij met witte mensen als Sunny Bergman en Anja Meulenbelt die zich ook voor deze zaak inzetten"
.
Witte mensen?

xzaz2 | 11-11-15 | 10:24

Ik kijk nauwelijks nog televisie, dus zou niet zo snel een TV-neger kunnen noemen. Valt Anouk tegenwoordig niet officieel onder het donkere ras?

KlunsJohannus | 11-11-15 | 10:24

Ik kijk nauwelijks nog televisie, dus zou niet zo snel een TV-neger kunnen noemen. Valt Anouk tegenwoordig niet officieel onder het donkere ras?

KlunsJohannus | 11-11-15 | 10:23

Karl Noten had toch zijn eigen tv programma?

necrosis | 11-11-15 | 10:23

www.vooreenveiligthuis.nl/campagne
Die spotjes tegen huiselijk geweld en oudermishandeling zitten anders echt wel mensen van gekleurde persuasie in hoor:
www.vooreenveiligthuis.nl/campagne

En zoals in de realiteit ook altijd het geval is, zijn de daders hier boze witte mannen en vrouwen, en de hulpverlenende buren zijn de aardige getinte medemensen.
100% overeenkomstig met de realiteit, deze spotjes van de Rijksoverheid.

Cuyahoga | 11-11-15 | 10:23

Dat vriendinnetje van Alfred Jodocus Kwak.

Watching the Wheels | 11-11-15 | 10:23

Besteed gewoon eens wat minder tijd aan zoeken naar discriminatie en wat meer aan goed worden in je vak. Dan zul je zien, écht zien.

robW | 11-11-15 | 10:23

Ach, de Quincy's zijn weer eens verongelijkt. Het is díe tijd van het jaar weer.


Zaterdag begint de Sinterklaastijd, traditioneel begint het gezeik één week van te voren in hevigheid toe te nemen.

zeg maar jansen | 11-11-15 | 10:20

Die keer dat ik eens sporadisch de televisie aanzet en op NPO 1, 2 of 3 uitkomt, valt het mij gewoon op dat er altijd en overal een of meerdere 'excuusnegers' in het programma moeten zitten. Je wordt doodgegooid met reclames met Ali B. Enzovoorts. Er wordt naar mijn idee al zo verschrikkelijk VEEL rekening gehouden met de lange tenen van onze racismeroepers, maar het is toch nooit genoeg.
.
Laten we derhalve dan ook per direct stoppen met deze schreeuwlelijkerds hun zin te geven en positieve discriminatie toe te passen, en gewoon zeggen waar het op slaat. Moslima-sollicitant die de discriminatiejoker speelt omdat ze niet wordt aangenomen? Jammer de bammer, maar fanatieke geloofsovertuiging hoort niet op de werkvloer. Donkere mensen die "racisme!" roepen vanwege zwarte piet omdat ze daarmee een link leggen met een vermeend slavernijverleden dat zij zelf nooit hebben meegemaakt? Geen podium meer geven en dat geblèr houdt vanzelf wel op.

Le Roi | 11-11-15 | 10:20

Als er zo hard naar racisme gezocht moet worden in Nederland dan kunnen we opgelucht vaststellen dat het is verdwenen.

Godsammekraken | 11-11-15 | 10:18

Het rare is dat door dit hele racismedebat het racisme opeens rijkelijk vloeit in Nederland. We gaan naar Amerikaanse praktijken toe, waarbij we bang zijn racistisch te zijn en daardoor racistisch worden...

Koloniale_Plicht | 11-11-15 | 10:17

"Het is inderdaad een schande, wit witter witst, echt niet normaal. Als ik de studio in kom heb ik een zonnebril nodig vanwege de weerkaatsing van de lampen."
Aldus Jörgen Raymann

Cuyahoga | 11-11-15 | 10:17

De enige die racisme aanwakkeren dat zijn die racisme-roepers zelf. Ik wordt er zo moe van en krijg daardoor gewoon een hekel aan dit soort lui. Het lijkt wel of ze van zwart zijn hun beroep hebben gemaakt.

David de Dorstige | 11-11-15 | 10:17

Eeeeh.... Umberto?

Lowdown | 11-11-15 | 10:17

Zandvolk kan goed mekkeren en slecht rekenen. Ik heb natuurlijk geen vooroordelen maar ze worden alleen zo vaak bevestigd.

Godsammekraken | 11-11-15 | 10:16

Logisch, allemaal capabele harde werkers daar in Hilversum. Dan vallen mensen met een bepaalde.... "instelling" vanzelf af.

Threesixty | 11-11-15 | 10:16

Deze telling gaat opleveren dat onze mediaas , vooral publiek, overbevolkt zijn door varieteevolk van tropische persuaasie.

Godsammekraken | 11-11-15 | 10:14

Hakim zit toch ook al even in Sesamstraat?

beschuitfluiter | 11-11-15 | 10:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken