Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gesprek op Niveau: Jan Roos en Pieter Omtzigt

Nieuw! Sinds vorige week, elke week op de doordeweekse donderdagavond. De nietsontziende interviewrubriek Gesprek op Niveau. Jan Roos praat 1 op 1, oog in oog én op locatie in ons schitterende Nederland met een actuele gast uit het nieuws, de media en de opinies. Vorige week beet de dappere D66'er Kees Verhoeven het spits af in een scherp gesprek. Deze week: Pieter Omtzigt, dossiervreter, bevlogen bemoeial en allround eenmansleger van het CDA. Ditmaal geen tennisstoelen (iets met hoogtevrees), Jan mocht aanschuiven in de werkkamer van Omtzigt. GespreksTopic du Jour: MH17, MinPres Rutte's onderste steen en de sturende rol (1) van de Onderzoeksraad.

"Ik sluit niet uit dat een aantal nabestaanden een overheid voor de rechter gaat slepen"

"Het verbaasde mij hogelijk dat [de OVV] degene die als laatste vanuit de verkeerstoren met MH17 gesproken heeft, niet gesproken heeft. Ze vonden de tapes genoeg."

"Er bestaat in Nederland een missconceptie dat dit een onafhankelijk, niet-politiek onderzoek is. Maar dit is één van de hoogste politieke onderzoeken die we ooit gehad hebben in Nederland. Dit is een geopolitiek onderzoek. De consequentie als je iemand aanwijst, is heel erg groot."

"De OVV heeft niet hard genoeg om de radar- en satellietbeelden gevraagd. Noch bij de ene kant, noch bij de andere kant. En dan nu zeggen: 'Dan moet de staatssecretaris van I&M maar een brief naar de Veiligheidsraad schrijven'? Ik denk dat het goed zou zijn dat de premier dat zou doen. En ik denk dat dat de kans zou verhogen, dat we er achter komen... in ieder geval wie het gedaan heeft."

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

JockeyM | 06-11-15 | 23:59

Ik ben bang dat we nooit achter de waarheid gaan komen...

JockeyM | 06-11-15 | 23:59

Met 15.000 voorkeurstemmen is Omtzigt in ieder geval geen nepparlementariër. En met zijn echte mandaat gaat hij naar eer en geweten om: hij doet zijn werk, als éen van de zeer weinigen.
Jammer dat een stem voor hem ook een stem voor het CDA is.

Trio Rimba | 06-11-15 | 22:55

Omtzigt is een goed politicus, hadden we er daar maar meer van. Helaas bestaat het merendeel uit (EU-)carrièremakers, meelopers en lege geesten.
De Psychiater | 05-11-15 | 21:24

Zo is dat> veel dank meneer Omtzigt voor uw vasthoudendheid in deze kwestie.

Paljas | 06-11-15 | 13:01

Jan Roo sis geen interviewer, dat moge duidelijk zijn. Zijn vragen komen hoekig uit zijn strot en hij weet niet de diepte in te gaan. Het is dat Omtzigt zelf onverveerd de diepte ingaat anders was dit helemaal een oppervlakkig gesprek geweest.

Nee, het wordt wel duidelijk wat de kwaliteiten zijn van Roos

Hyppo Kriet | 06-11-15 | 12:02

Het kan best zo zijn dat de Oekraïne de MH17 uit de lucht heeft geschoten en dat dit bekend is bij deze en gene... maar als het als een waarheid wordt gepresenteerd dan zijn de rapen gaar. De Oekraïne wil immers bij de EU aansluiten. Buiten dat, Poetin/Putin kan dan zeggen dat NL willens en wetens Rusland in een kwaad daglicht wilde stellen, sancties opgelegd kreeg om Rusland onder de knie te krijgen, etc., etc...

Nee, de onderste steen komt niet in beeld. Premier Rutte iets te stellig met zijn woorden destijds, zich niet realiserende wat de gevolgen zouden zijn. Nu hij daar meer kijk op heeft gekregen (meer dan het rapport beweert) krabbelt hij met omtrekkende bewegingen terug.

Wat Pieter Omtzigt aangaat, waren er maar meer in de Tweede Kamer zoals hij, vooral wat de VVD aangaat... en nu blijkt volgens onderzoek dat Mark Rutte lid is van die partij! Moet ik nog meer zeggen?!

Hyppo Kriet | 06-11-15 | 11:57

Pieter Omtzigt: De juiste man bij de verkeerde partij.

Brulboei_61SB | 06-11-15 | 11:40

Goed gesprek jammer van de uitkomst.

equal to condell | 06-11-15 | 11:31

@ Gootbalkoning
Klasse idee. Ik hoop dat Omtzigt je suggestie heeft gelezen, op zich laat inwerken en de potentie ervan inziet

Drekshon | 06-11-15 | 11:12

-weggejorist-

nonpissatinventum | 06-11-15 | 10:07

Omtzigt is een voorbeeld voor alle andere ministers.
Maar toch stem ik de PVV!

ET007 | 06-11-15 | 10:07

Ho ho ho, volgens de @Koreaanse Slet zijn alle data, opnames en satellietbeelden bekend en hier al uitvoerig besproken. Zij weet het beter. Verder was die cockpit reconstructie tijdens de 'persconferentie' walgelijke window dressing. Twee jonge extreem talentvolle vrienden verloren.

Piet Karbiet | 06-11-15 | 09:54

Goed gesprek. Mooie serie tot nu toe, kan nog veel verder groeien in kwaliteit. Alleen jammer van de beeldregie - ik word gek van die "hippe snelle" beeldwisselingen de hele tijd; het leidt nogal af en is volkomen onnodig.

smoelwerk | 06-11-15 | 09:43

Wat kost nou zo een fop-rapport van zo een fop-onderzoekscommissie? Zou het iets meer zijn dan de 35 miljoen die nodig is om de echte dader van deze aanslag uit de EU te houden?

Draaikonterij, halve waarheden en gewoon keiharde leugens in het gezicht van de burger!

Jammer dat Jan zijn interviewskills nog niet helemaal heeft fijngeslepen.

ik ken iemand die | 06-11-15 | 09:22

gas plas was elitebelang

rechtsdwalendeautist | 06-11-15 | 09:21

Tijd voor groep Omtzigt.

_Fly66_ | 06-11-15 | 09:19

Heeft de redactie zich verslapen of zo?

Lewis | 06-11-15 | 08:43

Godverdomme, honderden Nederlanders gewoon opgeofferd voor een of ander geopolitiek schaakspel lijkt het wel. Omtzigt is een profi politicus, ik mis de felheid van Wilders over MH17. Kan hij niet 's een keer flink tekeer gaan als welkome afwisseling op zijn one-issue dingetje? Geert, waar ben je?

Amish2 | 06-11-15 | 08:35

Met de Catshuis- en de Schipholbrand in gedachten, waarbij Mr. Van Vollenhoven nogal onder druk is gezet, was het mij wel duidelijk dat deze onderzoeksraad zonder de statut van Van Vollenhoven een papieren tijger is geworden.
De voorzitter is een vriendje van Rutte en heeft het VVD-programma meegeschreven. Hoezo onafhankelijk?

josef kuijpers | 06-11-15 | 08:34

In het land der blinden is eenoog koning.

McMarx | 06-11-15 | 08:28

Als interviewer moet je wel op de juiste momenten je mond weten te houden. Dit interview had nog meer opgeleverd als Omtzigt had kunnen uitpraten want er zijn verschillende momenten waarop hij iets wil nuanceren waar hij niet te kans toe krijgt omdat Roos zo graag weer zelf praat.

Eminence Grise | 06-11-15 | 08:11

Tip voor de student audiovisuele vormgeving: witbalans.
Daarnaast, regie is een vak. Voor dit format: alleen vaste camerastandpunten zou de boel goed doen. Wat resteert: les 1, niet van close naar wide gaan.

vaas klaak | 06-11-15 | 08:05

Gootbalkoning | 05-11-15 | 21:25

Geweldig idee.

t.zeefje | 06-11-15 | 07:54

hey, snorremans

tzaltochniet? | 06-11-15 | 07:40

-weggejorist-

eerstneukendanpraten | 06-11-15 | 07:02

Ik vind Jan een topgozer, maar sorry, dit was bar. Intro veelbelovend en daar houdt het goede nieuws mee op.
Een gesprek over een dergelijk gecompliceerd onderwerp vereist naast veel kennis ook niveau zoals op het juiste moment je mond houden.
Omtzigt was welwillend maar moet gedacht hebben : wat moet ik hiermee ?
Veel kijken Jan naar die gozer van de KRO en dan: wie weet.

daytripper | 06-11-15 | 05:58

Ik heb geen hoge pet op van Jan in zijn schijtlollige PowNed stukjes. Is mij te veel gebaseerd op de lachers op de hand krijgen met irritante montage trucen.Maar ik moet zeggen dat hij in deze 1 op 1 setting in een rustiger gesprek van pakweg 10 minuten een heel aardig niveau haalt. Als hij zo doorgaat dan kan hij zich wellicht ontwikkelen tot iemand die op het publieke bestel Pauw en Nieuwsuur rechts inhaalt, want die Rutger kan er geen kloten van met zijn show. Er ligt nog altijd een gapende gat op het terrein van intelligente rechtsgetinte interviews in dit links-verstikte land. Als ik kijk naar Bill Maher kijk dan hoop je telkens dat iemand hier naar zo'n niveau op onze tv kan groeien. Ik zat me laatst af te vragen wie dat hier zou kunnen en kon niemand bedenken. En zowaar dient Jan zich ineens aan. Geef hem vooral geen talkshow, kan ie niet net
als Rukter, blijf bij je leest en kies gewoon goed voorbereid telkens 1 gast uit die je door de grinder haalt.

Koettoerk | 06-11-15 | 04:09

@vrtx | 06-11-15 | 01:51
Die 'O' in NOS staat voor 'ontkennen'.
Wat verwacht je anders van een staatsomroep?

necrosis | 06-11-15 | 01:55

Ook de NOS heeft het bij het journaal nog steeds, zelfs na bekendmaking van het onderzoeksrapport, consequent over de ramp met de MH17. Er zijn 298 mensen vermoord!

Een ramp is een tsunami, orkaan of aardbeving. MH17 is een terreuraanslag.

vrtx | 06-11-15 | 01:51

Leg de claims maar lekker neer bij de vliegtuigmaatschappij.

miko | 06-11-15 | 01:47

@wakkere_nederlander | 06-11-15 | 00:52
Excuus de slachtoffers en wellicht getraumatiseerd daardoor. Maar het is simpelweg complete onzin om NL authoriteiten de schuld hiervan te geven. Zaten die soms ook in de Kiev control tower toen opdracht werd gegeven voor koers aanpassing? Waar zijn de audio tapes, black boxes read-outs. Waar is de Spaanse verkeersleider gebleven. Waarom nam de oekraiense veiligheidsdient de verkeerstoren over vlak na deze aanslag. Waarom liggen er nog steeds resten op crash plek en waar waren dak- en zij platen tijdens OVV rapport. Waarom liegt OVV (bewezen) over type BUK en laat daarmee nog steeds ruimte voor een air-2-air. Geen incident maar geplande criminele daad. Maar weinig landen die daartoe in staat zijn op deze schaal. Wie heeft het grootste voordeel van zoiets (iig niet Rusland). Vragen vragen...

opbokkennu | 06-11-15 | 01:44

@Driewerf Hoezee | 06-11-15 | 00:33 "iedereen die daar iets negatiefs over Jan Roos zegt wordt eindeloos geplust. Heeft iets sneus."
.
Jan Roos is een top-talent en zowat de enige reporter waar Den Haag peentjes van zweet als hij eropaf stapt. Dat dat is kennelijk niet de bedoeling, dat talent in "verkeerde" handen:)

ben kokhals | 06-11-15 | 01:23

@wakkere_nederlander | 06-11-15 | 00:52 "Dar vliegtuig had daar nooit mogen vliegen!"
.
Precies, daar begint het mee. De regering had kunnen weten dat het luchtruim er eigenlijk dicht moest. Samen met Eurocontrol en de European Aviation Safety Agency is er een breed spoor van nalatigheid getrokken, en ze komen er allemaal mee weg.

ben kokhals | 06-11-15 | 01:04

@francisca van jole | 05-11-15 | 21:49
When pigs fly and Hell freezes over!

necrosis | 06-11-15 | 00:57

Wederom een boeiend interview! Omtzigt is wat "haagser" aan het worden. Nog wel scherp, maar nu ook met u-bochten om zijn kabinetspotentie niet te verknallen. Ben benieuwd of het CDA die Omtzigt nu wél op een verkiesbare plaats gaat zetten:) En radarbeelden MH-17? Oekraine had ineens de wekker vergeten te zetten en de brug stond open, en wat de NAVO had was niet interessant voor de OVV, zei de NAVO, en satellietbeelden zijn geheim. Tsja, dan zeggen die verketterde Russen natuurlijk ook dat het zoek is en de OVV het met de schermbeelden moet doen. En waar zijn de cockpit-tapes? Oh...

ben kokhals | 06-11-15 | 00:53

@de Voorzittert | 05-11-15 | 21:20
Bij mij ook 3 mensen die ik bij leven heb gekend/ontmoet en die er nu niet meer zijn door dit vreselijke drama, waaronder een zeer levenslustig en talentvol kind. Ik weiger te geloven dat dit passagierstoestel met voorbedachte rade is neergehaald. Zowel de Oekraïners als de Russen weten dat een passagierstoestel vol onschuldige mensen zit.
De Nederlandse overheid probeert de onderste steen boven te krijgen om een schuldige aan te wijzen.
Laat 1 ding duidelijk zijn:
De Nederlandse overheid IS de SCHULDIGE!
Dar vliegtuig had daar nooit mogen vliegen!

wakkere_nederlander | 06-11-15 | 00:52

@Driewerf Hoezee | 06-11-15 | 00:33
Dumpert reaguurders zijn per definitie sneu. Dat waren ze vanaf het begin al en het is alleen maar erger geworden. Puberkindjes en mongolen, nog voor inachtneming van de eerste wet van Lucas. Maar ach, ook die moeten een virtuele hangplek hebben. Beter daar dan bij Vice of zo. Dan komen ze tenminste af en toe met de realiteit in aanraking.

Stormageddon | 06-11-15 | 00:42

Omtzigt is inderdaad een lichtend voorbeeld als het gaat om dossierkennis en dingen bij hun naam benoemen. Dat laat onverlet dat (goed) oppositie voeren velen malen gemakkelijker is dan (goed) besturen. Toch deel ik de mening van sommigen dat Pieter de kans op besturen zou moeten krijgen. Hup Pieter!

Magere Yoghurt | 06-11-15 | 00:36

@Stormageddon | 06-11-15 | 00:18
Waarom weet ik niet. Maar ik deed het toevallig: iedereen die daar iets negatiefs over Jan Roos zegt wordt eindeloos geplust. Heeft iets sneus.

Driewerf Hoezee | 06-11-15 | 00:33

Jan Roos, ik vind het niet leuk dat je Pieter Omtzigt meerdere malen in een positie probeert te manouvreren waarin hij dingen over anderen zou kunnen zeggen die hem in de problemen brengen. De manier waarop hij die aanvallen pareert laat zien dat dhr. Omtzigt talent voor politiek heeft.

VerenigingVanDieven | 06-11-15 | 00:24

@Driewerf Hoezee | 06-11-15 | 00:06
Waarom zou iemand voor de lol dumpert reacties lezen? Ik vind het hier soms al tenenkrommend erg....

Stormageddon | 06-11-15 | 00:18

@Stormageddon | 06-11-15 | 00:03
24/7 talkradio zoals de jannen.

Mark_D_NL | 06-11-15 | 00:11

Voor de mensen die zich vervelen: vergelijk het commentaar onder dit topic eens met het filmpje op Dumpert. Allemaal reaguurders, toch ander publiek.

Driewerf Hoezee | 06-11-15 | 00:06

Interessant gesprek. Dank Jan!
Pieter Omtzigt is echt een goeie. Een van de weinige politici van dit moment waar ik me geld nog op zo inzetten. Zegmaar: die de eer heeft om voor de politiek als geheel een beetje vertrouwen terug te winnen. Of: wantrouwen te verliezen.

Wat een dossier. Ik slaap er soms slecht van. Terwijl ik geen enkel slachtoffer ken: ik identificeer me met hun 'struggle'.

Driewerf Hoezee | 06-11-15 | 00:04

Jan zou het goed doen op de radio, denk ik. Op de late zondagavond of zo. En dan een uur lang met een gast babbelen. Zou wel aardig kunnen zijn.

Stormageddon | 06-11-15 | 00:03

Er zijn in het Duitse parlement vragen gesteld (en uitvoerig én openlijk schriftelijk beantwoord) over opzettelijk verstoring van de radar door NAVO troepen die in de omgeving oefenden.
.
Ook dat mis ik in het rapport. Het is namelijk wel heel erg toevallig.

LieberLiber | 05-11-15 | 23:53

@--sql error-- | 05-11-15 | 23:38
Inderdaad, hij mag wel uitkijken en Roos ook, 2 erbij en ze hebben een mooi rond getal 300.

Watching the Wheels | 05-11-15 | 23:46

Oekraïne heeft MH-17 als dekking gebruikt voor een van haar militaire toestellen. Er zijn dus drie schuldige partijen, en om die reden wil niemand de onderste steen op tafel hebben. Dat is de enige zinnige aanname.

Verder, Omtzigt is een prima kerel maar heeft verkeerde vrienden, en om die reden zal ik nooit op hem stemmen.

Rätselhaft | 05-11-15 | 23:44

Omtzigt leek zich trouwens niet helemaal lekker te voelen, of ligt dat aan mij? Beetje bleekjes en weinig energie. Hoop dat het hem niet opbreekt (kan ik me best voorstellen als eenzame strijder), want als hij niet meer kan bijten, zou dat een groot verlies zijn.

Doper | 05-11-15 | 23:42

kijk je uit, meneer Omtzigt.
Als het toch de Europeanen waren die eigenlijk Poetin hadden willen raken (die vloog er eerder die dag ook), dan zou ik niet meer in een onbekende taxi stappen.

--sql error-- | 05-11-15 | 23:38

Pieter van Vollenhoven is met 'Dikke BWM' bij Pauw. Net gemist, straks even terugkijken of hij iets over MH17 zegt.

Watching the Wheels | 05-11-15 | 23:35

@Gootbalkoning | 05-11-15 | 21:25

Helemaal mee eens. De mensen van de Piratenpartij hebben zijn politieke ervaring nodig, en Omtzigt heeft een goede nieuwe partij nodig. Als ze niet teveel vlees eten wil Dierenpoes misschien ook aansluiten, durft progressieve principes te hebben.

Zolang hij bij het cda zit kan ik niet voor hem stemmen, want ik stem uit principe niet op gelovige partijen. Vind je dat gek Pieter? Dat hijzelf religieus is moet hij lekker zelf weten en ben ik niet in geïnteresseerd, zolang hij zich er maar niet mee profileert. Zal ook niet op Wilders stemmen zolang hij alles alleen bepaalt in zijn partij.

Vorige Gesprek Op Niveau vond ik beter, meer vuurwerk. Kees Verhoeven als jij en Boris van de Ham de boel overnemen en niet meer gemuilkorfd zijn stem ik mogelijk op jullie, als ik er zeker van ben dat niet ook jullie wolven in schaapskleren zijn.

Gesprek met Omtzigt was aardig, maar preken voor eigen parochie. Jan Roos goed bezig, maar mag wel iets korter aan het woord.

Benieuwd naar de volgende aflevering!

Doper | 05-11-15 | 23:31

Omzicht +1 Maar houd gvd die camera eens normaal vast!

Woef! | 05-11-15 | 23:29

Binnen de bandbreedte een goed interview maar wanneer gaan zowel Jan als Pieter (CDA/Jalta) eens oprekken naar het grotere plaatje. Ik kan er werkelijk niet bij dat men de touwtjes qua wereldtoneel niet weet te knopen. Geplande immigratiestroom, gas- en olie pijleidingen, militair indistrueel complex omzet, UN Agenda 21. MH17 was helaas slechts druppel op gloeiende plaat om een volgende stap te zetten.

opbokkennu | 05-11-15 | 23:26

Het zijn bange mensen met grote belangen die aan de leiband lopen van Shell, Rusland en de VS. Ze belazeren liever de bevolking en nabestaanden dan ook maar enig risico te lopen met Shell en aandelenkoersjes.

Watching the Wheels | 05-11-15 | 23:24

"Wat onbreekt er? De radar en satellietbeelden.. Is dat het enige?"
- Spectraalanalyse van het materiaal dat te vinden is aan de randen van de inslagen ontbreekt. Cruciaal voor het onderscheid tussen raketfragmenten en raketbehuizing.
- Weergave van de schade in de verschillende scenario's aan motorgondels, vleugels en staartgedeelte in de simulatie van het TNO ontbreekt. Belangrijk voor de hoek van impact.
- Analyse van de schade van het dak achter de cockpit ontbreekt, ingebracht door RT, zie doc 'MH17: A year without the truth'. Belangrijk voor o.m. het type raket.

#enpassant | 05-11-15 | 23:24

Medy's list http://www.energie-nederland.nl/aangesloten-energiebedrijven/

Watching the Wheels | 05-11-15 | 23:21

In het bijzijn van premier Rutte tekende Shell een schaliegasdeal van 10 miljard met Janoekovits. Shell verloor in 2007 de controle over een project van 22 miljard in het Russische Sakhalin, maar is nog steeds partner van Gazprom? Medy van der Laan van Energie Nederland vertegenwoordigt Gazprom/Shell bij het Referendum van 6 april 2016. Democratie 666.

Watching the Wheels | 05-11-15 | 23:20

@Lewis | 05-11-15 | 23:00
MH17 is belangrijk. Maar scoort geen zetels. En de kans daarop in de nabije toekomst is nihil. Wil Omtzigt echt wat doen met MH17 is zetels scoren een betere tactiek. En dan eventueel met de PVV regeren. In de regering heeft hij meer mogelijkheden om bijvoorbeeld die radar beelden wel te verkrijgen. 2017 is snel en misschien zijn er wel eerder verkiezingen.

Mark_D_NL | 05-11-15 | 23:07

CDA-ers, boel geblaat maar uiteindelijk is hun enige doel de koopzondag verbieden.

supah | 05-11-15 | 23:06

Waarom zit Omtzigt toch bij het CDA? Waarom?
Ik zou zo graag stemmen op die man.

nemoj me jebat | 05-11-15 | 23:02

@ Mark_D_NL | 05-11-15 | 22:41
Er is hier op GS toch heel veel aandacht aan besteed. Kennelijk is het toch wel heel belangrijk.

Lewis | 05-11-15 | 23:00

@ BLR | 05-11-15 | 22:03
Ha ha, subtiel.

Lewis | 05-11-15 | 22:52

Wilders heeft net het bindende referendum omarmt. Omtzigt kan lekker blijven zoeken naar de onderste steen. Maar Wilders gaat er met de zetels vandoor. Met MH17 kan je nooit scoren, doodlopend onderwerp.

Mark_D_NL | 05-11-15 | 22:41

Leuk en aardig, maar als Het CDA regeringsverantwoordelijk krijgt, kruipt Omtzigt gewoon terug in zijn hok.
Hoezeer ik hem ook waardeer, de schapen moeten dan dezelfde kant op blaten.

zwartzondersuiker | 05-11-15 | 22:35

Wat een godsgruwelijk irritant camerawerk. Afgezet na de eerste 40 seconden, jammer.

Fatsoenskloof | 05-11-15 | 22:30


Wipkaboutert | 05-11-15 | 22:06

LOL. En als een kameel één bult had was het een dromedaris.

eerstneukendanpraten | 05-11-15 | 22:30

Jammer dat hij van de gristenparij is anders hand hij mijn stem.

Hunter S. Thompson | 05-11-15 | 22:28

By far : excellent(ste) Kamerlid maar ja CDA hé. Hij kan erg veel alleen en bewonder hem om de MAAT-(vasthoudendheids-)kwestie; chapeau en.... volhouden.

hetzwijns | 05-11-15 | 22:26

@BenHetZoZat | 05-11-15 | 21:52
Het is een loyale vent, die Omzigt en hij zal 't CDA niet verlaten. Dat loyale merk je zelfs aan zijn kritische, maar constructieve houding jegens het MH17 rapport. Hij valt Rutte aan, maar wil hem niet perse van de troon stoten. Ik heb alleen maar respect voor deze parlementariër.

Ebert de R | 05-11-15 | 22:26

Nog ff en GS vindt de onderste steen waar Rutte opzoek naar is #nepkabinet

Hasbara | 05-11-15 | 22:20

@De hersenloze | 05-11-15 | 21:32
Helaas niet, radio luisteren is om onbelangrijke redenen nooit echt mijn ding geweest, ik lees en internet liever.
Wat er nu gelukkig voor zorgt dat ik hem wel kan aanhoren. ^^

Sleutelplanktovenaar | 05-11-15 | 22:14

Jan Roos is een van de weinige journalisten die in de traditie van Orwell blijft roeren in de stinkende brei. Journalisme is to print what no one wants to see in writing, all the rest is public relations.

Onze gelijkgeschakelde media willen dat niet. Andere belangen. Tegenwoordig gesponsord uit de verkoop aan private equity van de Volkskrant en andere foute bladen. En door de Belgische belastingbetaler. En door Brussel in de corporatistische machtsgreep sinds het verdrag van Lissabon.

Machtige tegenstanders. Ik zou Jan Roos adviseren iedere ochtend onder zijn auto te laten kijken. Na het negeren volgt het ridiculiseren en dan - wanneer je daar tegen opgewassen bent - criminaliseren. Pim en Theo kunnen het niet navertellen.

Hysterisch? Laten we staan voor Jan Roos als journalist en voor kritische parlementariërs als omtzigt, bosma, dierenpoes en bontes.

De onderste steen boven laten komen is een lange, lange strijd. De geopolitiek vermorzelt alles wat in de weg staat. De EU is een machtsmachine die zich niets gelegen laat liggen aan de belangen van de domme belastingbetaler.

Glasgow Argus | 05-11-15 | 22:12

Jan Roos is een held. Als het niet zo'n lelijke gast was maar een lekker wijf met volle tieten, dan zou ik hem doen

Wipkaboutert | 05-11-15 | 22:06

Jan heeft een goede radio kop

BLR | 05-11-15 | 22:03

Omzigt is goed om te zien. Geeft de burger weer moed. Vertrouwen is echter te vroeg.

HetEindeDerTijden | 05-11-15 | 22:03

@ BenHetZoZat | 05-11-15 | 21:52
Ik overweeg het ook weleens serieus. Maar dat zegt veel over de politieke armoede in Nederland, want er moet wel heel wat gebeuren wil ik ooit weer op het CDA stemmen.

Lewis | 05-11-15 | 22:00

Kan die Omtzigt niet met wat intelligente figuren zoals Thierry Baudet en zo z'n eigen partij beginnen. Uitstekend Kamerlid, maar wat doet deze man in godsnaam bij het CDA?

Outsider-Inside | 05-11-15 | 22:00

Weer een gemiste kans voor "onderste steen boven" kletsmajoor Rutte. Geen woorden maar daden, leve Wilders 1!

Kaiser Wilhelm XV | 05-11-15 | 21:59

Jan, Prima interview, daar kan de npo nog wat van leren!
Omtzigt topper +1, zo moet het !

nononse | 05-11-15 | 21:58

En buiten die talent-discussie. Het is al bijzonder genoeg dat er door een ervaren journalist een goed voorbereid interview wordt gehouden. Ik denk eigenlijk ook dat het talent er niet toe doet. Net zo min als sensationele interrupties of brutale vragen. De meerwaarde zit hem er ruimte wordt gemaakt (en niet te vergeten ook gegeven door Verhoeven en Omtzigt) voor een gesprek net even ergens anders de diepte ingaat. Omdat nu een keer in betrekkelijk rust met ándere vragen over andere onderwerpen wordt gesproken. Democratie-minnend Nederland mag daar blij mee zijn. Ik hoop dat er nog vele politici, wetenschappers en opiniemakers zullen volgen. Denk (of hoop) straks misschien zelfs ook maar gewoon aan de Ewald Engelen's, Frank Ankersmits, de Wolfgang Streecks of de Jan Marijnissens van deze wereld.

waskuip-admiraal | 05-11-15 | 21:58

@ Padre Grassi | 05-11-15 | 21:35
Zeg, doe eens rustig. Met je Themas.
Roos valt de mensen die hij interviewt veel te vaak in de rede. Dat is irritant en jammer, want hij is inhoudelijk inderdaad een verademing als niet-politiek correcte, niet-linkse journalist.
En veel reaguurders, ook reaguurders die kritiek op Roos hebben, interesseren zich wel degelijk voor politiek.

Lewis | 05-11-15 | 21:57

Beste meneer Omtzigt, u maakt wederom een positieve en integere indruk op mij. Verlaat aub het CDA en ik zou serieus overwegen om mijn stem te veranderen

BenHetZoZat | 05-11-15 | 21:52

@waskuip-admiraal | 05-11-15 | 21:46
GS en Joop laten fuseren, is dat geen optie ?

francisca van jole | 05-11-15 | 21:49

Wat een man die Omtzigt. Durft zich uit te spreken binnen het politieke veld. Dat zie je nog maar zelden. Goed interview en dhr. Omtzigt kan ik alleen sterkte, wijsheid en succes wensen met het verder verloop. Ik heb vertrouwen in die man.

lillendvleesch | 05-11-15 | 21:49

... aan Poetin in het algemeen en homofobische (...) in het bijzonder...

waskuip-admiraal | 05-11-15 | 21:48

Het talent van Jan Roos kan ik niet beoordelen. Wat ik wel zie is een uniek gesprek. Voor het eerst zie ik dat in een praatje van 15 min precies precies wordt blootgelegd waar bij het MH17-dossier de schoen wringt. Voor het eerst wordt even voor een camera uitgelegd dat bij dit onderzoek de integriteit van de Nederlandse regering nihil is. Geen enkel betrokken land levert wat nodig is om fatsoenlijk feitenrelaas te krijgen. En geen enkel Nederlands medium heeft tot vandaag de moeite genomen om dat in een simpel tv-gesprekje uit te leggen. Kortom. Of vertaald in het Mediaparkiaans: Weblogs als Geenstijl doen weer eens niets anders dan ongefundeerde stemmingmakerij. Het is tijd voor vernieuwende internetjournalistiek die echt iets toevoegt aan het debat in plaats van vriendendiensten aan Poetin bijzonder en homofobische Tofikhaat in het bijzonder. Of zo.

waskuip-admiraal | 05-11-15 | 21:46

Voor Rutte natuurlijk makkelijk om het even weg te lachen en het een 'ramp' te blijven noemen, aangezien de peilingen al aangeven dat dit kabinet niet nog een kans krijgt. Kotsmisselijk word ik ervan dat dit hele politieke spelletje boven alle leed staat die de nabestaanden meemaken.

Flutverkoper | 05-11-15 | 21:46

Jan Roos is echt geweldig maar dat heb ik gelijk vanaf het begin gezegd.

francisca van jole | 05-11-15 | 21:46

Het zal we toeval zijn, maar mijn computer flipte compleet de pan uit bij het bekijken van dit filmpje. Dacht even dat ieder moment rookpluimen gingen opstijgen..
Tweede keer had ik meer succes en vind dat er logische dingen door Pieter Omtzigt gezegd worden. Zoals wel vaker, maar het is een CDA'er. Daar krijg ik altijd ontzettende krampen in mijn onderbuik van.....

Hof van Tuinslang | 05-11-15 | 21:44

MH17: "Gelukkig hebben we de (radar/satelliet)beelden niet."

WernerT | 05-11-15 | 21:43

@Wijze uit het Oosten | 05-11-15 | 21:10
Niets daarvan, ik ken ook mensen en families welke diep in de put zitten door dit "ongeluk"
Zware shit zowel persoonlijk voor nabestaanden en betrokken personen dat garandeer ik u.
Gewoon roeren waar het stinkt. Die steen moet boven! Al zegt mijn onderbuik dat het iets met de EU te maken heeft.
Mijn onderbuik borrelt en mijn bloed kookt!

P.S. Respect voor dit goed voorbereide interview van Mr.Roos.

Mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden welke deze politieke onzin dagelijks moeten volgen.

Flightless bird | 05-11-15 | 21:42

Ik zie het al: zondag 8 november 14.30 uur tegen F.C. Oss, in de Vliert.

FCDenBosch | 05-11-15 | 21:36

Waarom zit iedereen op Jan Roos te hakken. Hij is t grootste interview Talent van Nederland. Niet t sensationele uitlokken en gek doen van Rutger, Maar gewoon politiek doorvragen. Veel reaguurders lijken politiek absoluut oninteressant te vinden. Dat mag. Maar hou dan gewoon ff je bek bij deze Themas. En ga lekker reaguren bij een poezen filmpje!

Padre Grassi | 05-11-15 | 21:35

Ik denk dat we het boek MH17 wel kunnen sluiten. Die onderste steen van Mark Rutte komt toch nooit boven.
Het boek MH17 kan wel weer terug op de plank. (Tussen De Moord op JFK en Het Sprookje van Prinses Diana vind ik wel een mooi plekje.)

VanBukkem | 05-11-15 | 21:34

Juiste man, verkeerde partij!

PieterPassant | 05-11-15 | 21:33

Ik weet eigenlijk niet tegen wie wij het komende weekeinde moeten spelen.

FCDenBosch | 05-11-15 | 21:33

Kijk dat enge schilderij van Wim Camp op de achtergrond in het begin. Verder weer een top interview van Jan Roos! Echt lekker bezig!!

Balaverde | 05-11-15 | 21:32

@Sleutelplanktovenaar
U heeft meneer Roos zeker nooit gehoord in het inmiddels ter ziele radioprogramma: Echte Jannen ?

De hersenloze | 05-11-15 | 21:32

Wat doet die Omtzigt bij het CDA? Alhoewel welke andere politieke partij is wel transparant.
We zullen nooit weten wie het gedaan heeft.
Er spelen grotere belangen dan mensenlevens.
Er spelen grotere belangen dan rechtvaardigheid.
Er spelen grote persoonlijke belangen.
En vanwege die belangen mag er gescheten worden op de levens van een paar honderd Nederlanders.

bakoenin | 05-11-15 | 21:32

Lewis | 05-11-15 | 21:11
-
Helemaal met je eens, al hield Jan zijn treiter deze keer nog aardig dicht voor zijn doen. Maar dat altijd maar overal doorheen lullen is wel zwaar irritant.

herrieschepper | 05-11-15 | 21:30

Ik moet zeggen dat Jan Roos een onverwacht hoog niveau haalt qua interviews wanneer het allemaal wat rustiger gaat dan in z'n plopkap-video's.
Meer van dit!!+1!

Sleutelplanktovenaar | 05-11-15 | 21:27

Jan Roos met zijn ladders getuigd van stokoude tellevisie-concepten. Ben je dan toch een ouwe lul ipv vernieuwende nieuwsmedia-kameleon? Wel fijn dat de pollitiekers je wat serieuzer nemen,.. maar zij kennen die formule, Roosje-boosje. Je begint met achterstand.

horsteknots | 05-11-15 | 21:26

Fuck alle Roos haters. +Veel

trenthopper | 05-11-15 | 21:26

De sublieme ironie: het beste parlementslid van Nederland zit in de kamer namens een van de slechtste partijen.
De best geinformeerde, intelligentste en eerlijkste politicus van Nederland is lid van dezelfde partij als Wim van de Camp. It boggles the fucking mind.

Pieter, dit kan zo niet langer. Zeg die huichelclub vaarwel, begin je eigen politieke beweging op libertarische grondslag, lijf de bestaande Libertarische Partij en de Piraten in (en voor mijn part een paar degelijke PVV'ers), geef one-trick-pony Wilders het nakijken en word de volgende premier van Nederland. Doen!

Gootbalkoning | 05-11-15 | 21:25

Omtzigt is een goed politicus, hadden we er daar maar meer van. Helaas bestaat het merendeel uit (EU-)carrièremakers, meelopers en lege geesten.

De Psychiater | 05-11-15 | 21:24

Zolang we een regering hebben, die roept dat de onderste steen boven moet komen, maar belangrijke informatie pas geeft als er om gevraagd wordt (www.telegraaf.nl/binnenland/23964398/_...), kun je er van uitgaan, dat er geen belang is om een dader te vinden. Vandaar dat iedereen ook de satelliet/radarbeelden "kwijt" is.

The_Black_Knight | 05-11-15 | 21:23

Qua idolisering begint Jan Roos zo langzamerhand voor GS te worden wat den Uyl voor joop.nl is

Boutschefter | 05-11-15 | 21:21

@Wijze uit het Oosten | 05-11-15 | 21:10
3 bekenden in mijn directe omgeving. Zal nooit kunnen vergeven dat Timmerfrans niet zelf op de voorste truck klom -grote witte vlag wapperend in zijn hand- om dag erna gebied af te bakenen en de lichamen veilig te stellen.

de Voorzittert | 05-11-15 | 21:20

De schuldigen zitten in Nederland want dat vliegtuig had gewoon nooit boven een oorlogsgebied mogen vliegen...
Omzigt is overigens een goed Tweede Kamerlid maar hij laat zich continue met een kluitje in het riet sturen als hij de informatie waar hij om vraagt niet krijgt...

De hersenloze | 05-11-15 | 21:20

Goed gedaan Jan, al een stuk rustiger dan vorige week, en zonder dat geraas kun je ook een goed gesprek voeren.
Verder is de cameravoering ook een stuk minder irritant. Je zit niet meer recht in de snotkokers te kijken.

jack and friends | 05-11-15 | 21:16

Oekie nazi mensen hebben mh17 uit de lucht geschoten,daarom gaat het zo langzaam allemaal
.

hebbuh | 05-11-15 | 21:13

Goeie kerel is die Omtzigt toch. Niet alleen omdat hij bereid is tot dit gesprek, ook omdat hij zo open en eerlijk mogelijk wil zijn. Dingen durft te zeggen.
Wel zou zo'n man, misschien wel de beste en interessantste politicus die dit land rijk is, het grootste deel van zo'n interview aan het woord moeten zijn, maar als het de helft is, is het veel. Roos moet kiezen: interviewer of gesprekspartner zijn.

Lewis | 05-11-15 | 21:11

Ik vrees dat de onderste steen van de MH17 naast mijn 1000 Euro ligt..
Sorry,
I'm out.
MH17 heeft mij 7 (!) bekenden gekost.
Als ik nu ga reaguren hierop gaat de emotie de overhand nemen en heb ik een - Weggerot en opgeJorist - aan mijn broek..

Wijze uit het Oosten | 05-11-15 | 21:10

Helaas een gesprek waarin we voor de zoveelste met onze neus door de poep geveegd worden die Rutte praat.

Godsammekraken | 05-11-15 | 21:06

-weggejorist en opgerot-

Dijksterhuis | 05-11-15 | 21:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken