Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BNR: 'GeenPeil recept voor democratische revolutie'

Een heel fijn stukje luisterradio op BNR vanmiddag. GeenPeil is één van de belangrijkste ontwikkelingen in onze democratie sinds Thorbecke. Dat zei lifehacker en funtrepeneur Martijn Aslander (@), en hij legde op BNR juichend uit waarom hij dat vindt. Uit pure ontroering hebben we geen idee wat we moeten zeggen, maar we zouden Aslander toch niet kunnen overtreffen. Die legt namelijk feilloos uit waarom GeenPeil goed, belangrijk & allround heersende democratische betrokkenheid is. Luister hierboven het hele fragment, en voor de boeken hebben we hieronder een paar stijlloze powerquotes van Aslander helemaal uitgeschreven.

Kritisch en betrokken
"Ze hebben iets geflikt in een paar weken tijd waar de overheid drie, vier jaar over zou doen. GeenStijl heeft ongelofelijk veel slimme techneuten in hun community en achter de website zitten, want d'r zitten behoorlijk waar hoogopgeleide kritische burgers tussen - je kunt ze boos noemen, maar ze zijn kritisch en betrokken - en die hebben met elkaar iets in elkaar geknutseld wat rechtsgeldig is: online op een beveiligde site op een beveiligde manier een handtekening zetten voor een referendum. Dit had nooit iemand verwacht. Zeker niet zo snel. Ambtenaren die ik spreek vinden het fascinerend, maar politici hoor je bijna niet."
Recipe for disaster "Wat heel bijzonder is aan GeenPeil, is dat de maatschappelijk-technologische werkelijkheid weer eens vele malen sneller gaat dan de bestuurlijk-politieke werkelijkheid. Dat is wat mij betreft een belangrijk ijkpunt waarop je voor de zoveelste keer ziet dat die twee werelden volledig uit elkaar aan het groeien zijn. Gooi dan nog wat boze, ontevreden burgers in de mix en je hebt een recipe for disaster, óf je dwingt de overheid om eens opnieuw na te gaan denken. Als in: als de democratie iets is waar iedereen iets over mag vinden en iedereen mag meedoen, doe dan niet met zoveel dedain over dit soort acties. Dat is echt arrogantie ten top. Elke burger heeft evenveel recht op bijdrages leveren of een democratisch proces initiëren."
GeenPeil ownt de overheid "Op het moment dat je als overheid stelselmatig initiatieven uit de samenleving negeert, en dat wordt steeds zichtbaarder met dit soort technologie, op een gegeven moment moet je als overheid zeggen: 'Blijkbaar is de manier van burgers raadplegen aan herziening toe'. De grap is dat GeenPeil dat nu snoeihard aan het bewijzen is. En dat is het bijzonder voor onze democratie. Ik heb nog nooit zoiets potentieel heftigs meegemaakt."
DOE MEE. RED DE DEMOCRATIE. TEKEN.GEENPEIL.NL EN GEEF GUL VOOR DE CAMPAGNE!

Reaguursels

Inloggen

@pijko: t van boven naar beneden trekt. Sich magisch verandert in zich

pijko | 08-09-15 | 19:50

Ik heb natuurlijk meteen getekend. Ik ben echter een hoger opgeleide betrokken tokkie. Geldt mijn stem dan wel?

Andere vraag: Waarom zijn die politici eigentlijk zo bang voor een referendum? Het zou toch ook zo maar kunnen dat de meerderheid vóór het verdrag stemt? Te hopen valt dan natuurlijk dat de politici ook dan vinden dat het slechts raadgevend is en zij sich niet aan de uitslag hoeven houden...

pijko | 08-09-15 | 19:49

Jammer genoeg gaat dit alleen voor een EU verdrag. Waarom niet direct een referendum over onze uittreding uit de EUSSR?

Monsarrat | 08-09-15 | 16:49

Worden die 300.000 hand tekeningen gehaald?
Ik heb inmiddels 250 flyers geprint (nog weer 50) en ben deze in Schagen aan het rond brengen! Het valt mij op dat zo weinig mensen het weten!
Als het lukt dan graag een volgend referendum! Nederland uit de EU!

Lexus01 | 08-09-15 | 11:25

Als we een democratie willen dan hebben we 10.000 referendums nodig. Hoe mooi en symbolisch deze actie ook is, als enkel (niet bindend) referendum doet het weinig voor de democratie in letterlijke zin, maar hopelijk gaat dit een opstap worden naar grotere veranderingen (zeg ik tegen beter weten in). Intussen hebben we een week lang grote 'vluchtelingen' shows met gironummers op de TV waar het volk wordt voorgelogen over de status van de migranteninvasie en het falen van de EU. Dus welke democratie is er als het volk zowel op de Staatszenders als de commerciële voorgelogen worden. Zelfs huilnieuwszender CNN praat inmiddels over migranten ipv vluchtelingen. Het volk wordt dagelijks bespeelt, gemanipuleert en keihard voorgelogen, democratie en vrijheid zijn nep, we zijn slechts vee.

XaleX_2 | 08-09-15 | 10:51

Even off topic, Kan GS niet even roeren in het lot van Arnold Karskens!? Dit, aangezien de Gutmensch media hier geen enkel woord over rept.... Bij voorbaat dank...

PijlVader | 08-09-15 | 10:21

-weggejorist-

hetvolkspreek | 08-09-15 | 09:20

-weggejorist-

hetvolkspreek | 08-09-15 | 09:15

De overheid zou eerst een taskforce in het leven roepen die vooronderzoek zou gaan doen naar de mogelijkheden van een online referendum. Wanneer dit onderzoek gedaan is, en men concludeert dat dit wel erg democratisch gaat men eerst rekken, debatteren, meer rekken en uiteindelijk verdwijnt het rapport tijdens een reces in een stoffige la. Journalisten duiken er vervolgens op en men spreekt schande, politici raken in paniek en besluiten dat er alsnog een systeem moet komen.

6 jaar na het aanvankelijke onderzoek jaar huurt men capgemini in voor het bouwen van een systeem. Het blijkt echter dat dit Europees aanbesteed had moeten worden, en Cap moet de opdracht teruggeven. 2 jaar later is de aanbesteding dan eindelijk een feit en Cap haalt de opdracht alsnog binnen voor een bedrag van 500 miljoen euro. Diederik Samsom welke nu uit de politiek gestapt is wordt namens de overheid projectleider, en Cap zet uiteindelijk een systeem in elkaar wat niet blijkt te werken. Er komt weer een debat, en men besluit dat er een parlementaire enquête moet komen naar het falen van dit project, de teller staat inmiddels op 800 miljoen euro en een niet werken systeem.

paradoxical | 08-09-15 | 09:06

Mooi dat er steeds meer berichten komen met de strekking dat de Geenpeil actie eerst en vooral een toets is van het democratische gehalte van Nederland.
.
Als we de 300k handtekeningen halen, wat gebeurt er dan?
Maakt de politiek de verstandige keus door te kiezen voor een referendum of doen ze niks en laten ze onomstotelijk zien meer een politbureau te zijn naar Russisch model.

General McAuliffe | 08-09-15 | 08:51

Reclame op 1Limburg.nl: Dag van de Democratie www.democratielimburg.nl/
Wat betekent Democratie voor jou. Laat horen #dvddlimburg, stuur een tweet.
Nu heb ik geen twitter, maar ik wil iedereen oproepen om te laten horen wat democratie voor jou betekent. Ik wil je geen woorden in de mond leggen, maar geenpeil.nl betekent voor mij democratie.

Barry Hay | 08-09-15 | 08:41

Ik heb getekend! Ben niet perse tegen europa maar zeker wel voor democratie...
Ik ben voor europa maar dan zonder megalomaan corrupt bankenkartel en hun eigen privepolitici..

baard van troje | 08-09-15 | 08:37

Het gaat te langzaam, of niet?

Waarom geven jullie geen tussenstand?

Steen | 08-09-15 | 08:35

Volgens mij had die QG mediatraining gehad.
Of een pil.

Piet Karbiet | 08-09-15 | 08:22

Heee... als je iets tussen groter-dan en kleiner-dan zet valt het weg. Zou ie toch tegen moeten kunnen met een beetje parameter-werk in je database.

kloopindeslootjijook | 08-09-15 | 08:10

Kom op mensen tekenen.
Als je het niet voor de democratie doet doe het dan om Pechtold van D666 te jennen.

luto | 08-09-15 | 08:05

Hoor/lees niks over de tussenstand! *bezorgd*

daytripper | 08-09-15 | 08:02

kloopindeslootjijook | 08-09-15 | 08:01
Hee.. dat was in Advocaat van de Duivel modus. Maar dat is weggevallen...

kloopindeslootjijook | 08-09-15 | 08:01

<tegenargumentanalyse-modus aan>
<advocaat van duivel-modus aan>

Leuk allemaal dat we uit irritatie ergens tegen willen zijn, maar accepteren we dan ook de gevolgen? En beseffen Nederlanders wel voldoende dat ze op iets stemmen waar ze geen verstand genoeg van hebben? Uit puur onbenul gaan we onzelf in de voet schieten want je kunt als burger niet overal verstand van hebben. Daar zijn hele ministeries voor nodig.
<advocaat van duivel-modus uit>
<tegenargumentanalyse-modus uit>

Alsof je alleen specialist-in-alles bent of een compleet braindead schreeuwerd kunt zijn.

kloopindeslootjijook | 08-09-15 | 08:01

Getverdegetver. Zap je 's avonds nog even over de kanalen, blijft je afstandsbediening hangen op Ned1. Waar opperbedrieger, ras-charlatant en meester-fantast QG weer oreert over het leed dat hem is aangedaan. Echt, spuug, kots, braak NPO!

marcoplarco | 08-09-15 | 07:27

Democratie? Dat is de droom van mensen zonder macht.

Rest In Privacy | 08-09-15 | 06:33

"GeenPeil is één van de belangrijkste ontwikkelingen in onze democratie sinds Thorbecke."

Lievvv! Op naar de 300.000 jongens.

Rest In Privacy | 08-09-15 | 04:37

Jajaja die error Joris.

INH.30CL | 08-09-15 | 03:24

@Stormageddon | 08-09-15 | 02:18
de hoog opgeleide, phoe! Je kunt wat leren van de man op straat met vmbo of zelfs lager. Dit zijn de mensen die leven in en tussen de problematiek die Brussel omarmt. Brussel ontvangt, de laagopgeleiden moeten het oplossen. Juist de laagopgeleide mensen gaan in de toekomst het probleem, wanneer het escaleert,oplossen!

INH.30CL | 08-09-15 | 03:14

-weggejorist-

INH.30CL | 08-09-15 | 03:14

Geenpeil gaat de goede kant op.
Ik mis alleen nog wel een tellertje hier op de site.

Guy Veropzoudten | 08-09-15 | 02:41

@kositis | 08-09-15 | 01:50
Als ik het goed begrijp staat daar dat opleidingsniveau er geen reet toe doet. Diegenen die van zichzelf menen dat ze hoogopgeleid zijn snappen vaak de ballen van de wereld. Het is geen argument voor een stem in de democratie. Een boer heeft vaak beter door wat een goed beleid is dan een communicatie-trut. Dat staat er, denk ik.

Dat lijkt me ook. Zelfs als je oerstom bent (hoogopgeleid oerstom of laagopgeleid oerstom), heb je gewoon als individu nog wel belangen. En dan heb je een voorkeur voor bepaalde wetgeving afhankelijk van die belangen. Dan maakt je opleiding niet uit, ook niet of iets zogenaamd ingewikkeld is. Iedereen heeft een belang in het openbaar bestuur dus ook een stem.

Stormageddon | 08-09-15 | 02:18

De overheid is je vijand!
FCDenBosch | 07-09-15 | 21:02

Nee, jij bent hun vijand.

waragainstclimate | 08-09-15 | 02:08

@the_hammer | 08-09-15 | 01:35

Ik heb wat moeite met het lezen van je reactie, zou dat nu komen omdat je veel woorden in tweeën hakt of doordat het een erg warrig relaas is? Qua Ned. taal ben ik redelijk opgeleid dus daar ligt het niet aan. Graag enige verduidelijking.

kositis | 08-09-15 | 01:50

Zolang je geen technische natuurkunde afgerond hebt, ben je niet hoog opgeleid. Men heeft je voorzien van een hoog opgeleid markering in de vorm van een diploma, meer niet.

Doet er verder ook niet toe, ga eens rondkijken in de tweede kamer...
Daar lopen gasten rond met een hoge opleiding welke de ballen snappen van bijvoorbeeld Twitter, ik noem maar wat.
Dat is de hoge opleiding heden ten dage, ooit was het een gegeven dat het niveau van je opleiding iets zei over het gemak waarmee je kennis tot je neemt in een gezette tijd...

Dat is al een tijdje niet met zo, neem daarbij dat veel hoge opleidingen niets omhelzen, en je hebt het studie landschap in NL voor ogen.
Het vervelende is de arrogantie welke die diploma's met zich meedragen.

Afin, ik heb liever dat je wat beleidsproblemen met een doorgewinterde groot agrariër bespreekt dan een communicatie wetenschap neuqspleet.

In het kort, iedereen heeft recht op zijn stem. Schijn niveaus doen even niet terzake.

the_hammer | 08-09-15 | 01:35

Nee, je krijgt geen inspraak. Niet over de belangrijkste zaken want die besluiten worden voor je genomen. Democratie heeft niets met zelfbeschikking te maken. Het is een ritueeltje om je het idee te geven dat je invloed hebt, maar dat heb je niet. Prima initiatief hoor maar zo lang wij onze eigenaren vragen om een beetje zelfbeschikking komen wij nooit uit deze kooi van slavernij.

Balk-in-je-oog | 08-09-15 | 01:13

BluRay | 08-09-15 | 00:14
Wat ik zo mooi vond voor de start van Powned, was dat GeenStijl het voor een ieder een beetje spannend hield. Teller was niet realtime en bleek achteraf ook nog eens fake, de 50.000 waren al lang binnen.
.
+1 als ze dit nu herhalen, alleen maar om die kop met "ze-hebben-gefaald-grijns" van Pechtold te zien verzuren naar een angstig, bleek en stotterend oud mannetje.

Koekkeloere | 08-09-15 | 01:13

@eerstneukendanpraten | 07-09-15 | 22:34

Had je dit gelezen??? http://zaplog.nl/zaplog/article/een_nieuwe_dag_een_nieuwe_hoaxverhaal_aylan_compleet_in_scene_gezet

kositis | 08-09-15 | 01:04

Waarom "Geen Peil"?

Gevonden(parodie): maar nog steeds toepasselijk.

Deze man zegt het, alle andere partijen denken het.

Campagnespot Partij tegen de Burger: de kiezer kan dood neervallen.
www.youtube.com/watch?v=mZ4dJZAQzzc

Genex | 08-09-15 | 01:00

Vraag me af, kunnen we ook ttip gaan referendummen? Heb m'n handtekening al gezet maar daarvoor zet ik er 10.

atlaste2 | 08-09-15 | 00:51

BluRay | 08-09-15 | 00:14
Een onzichtbare vijand boezemt altijd meer angst in.

Ommezwaai | 08-09-15 | 00:35

@francisca van jole | 08-09-15 | 00:30
Natuurlijk is dit doelbewust. Bij GS weten ze wel wat een luie donders wij Nederlanders zijn. Als er staat dat de 300.000 handtekeningen binnen zijn gaat iedereen achterover leunen. Terwijl hoe meer handtekeningen er komen hoe beter het is.

Maria.1 | 08-09-15 | 00:34

@BluRay | 08-09-15 | 00:14
Dat er geen teller is zal doelbewust gedaan zijn.
Wat de gedachte is om dit niet te doen weet ik ook niet maar het heeft zeker niets met technische onkunde te maken.

francisca van jole | 08-09-15 | 00:30

Nou nou, poeh poeh. Intelligente techneuten? Een beetje techneut had een teller ingebouwd. Nu vraagt iedereen zich af hoeveel handtekeningen er zijn en of het nodig is om actie te voeren. Verder is dit een mooi initiatief maar Geen Stijl blijft een weinig objectieve journalistiek. Dus ook niet de slimste van de klas...

BluRay | 08-09-15 | 00:14

quincy heeft in opdracht van wat grachtengordeltuig de aanval op zwarte piet ingezet. in ruil heeft dat kreng wat subsidiegeld ontvangen. quincy is dom voetvolk, te koop voor wat centjes, het échte tuig beweegt zich hier achter de schermen

boefje_III | 08-09-15 | 00:07

@Borrelende Boris | 07-09-15 | 23:23
Ja, de autocorrect maakt een puinhoop van afkortingen. Geen idee wat TIPP is, maar ik bedoelde inderdaad TTIP. Maar goed, dat verdrag ligt er nog niet en is nog niet door het parlement behandeld, dus kan niet als onderwerp voor een referendum. Kan ook nog wel even duren. Eerst dit maar. Is een prima testcase.

Stormageddon | 08-09-15 | 00:03


@Jan Dribbel | 07-09-15 | 23:33
Je gelooft het niet, Quincy heeft het over racisme.
Is Quincy knetter, ja dat is hij.
.
_________
.
Ik denk dat we realistisch moeten zijn en erkennen dat het gewoon ‘n feit is.
Racisme is ‘here to stay’ en heeft altijd bestaan, in alle richtingen.
De maakbaarheidsgedachte, vanwaaruit men denkt dit uit te bannen, blijkt hardnekkig .
Ook na pakweg 500 jaar is racisme in Amerika (waarvan men zou verwachten dat het juist daar na zoveel jaren geen issue meer is) ondanks alle pogingen om het uit te bannen nog springlevend.
.
Racism, ‘If you can’t beat it recognize it’.

.

Rest In Privacy | 08-09-15 | 00:02

@Borrelende Boris | 07-09-15 | 22:29
Ik kreeg de vraag "of dat een poolse red bull was dat Oekraïne"

toetanchamon | 07-09-15 | 23:40

Je gelooft het niet, Quincy heeft het over racisme.
Is Quincy knetter, ja dat is hij.

Jan Dribbel | 07-09-15 | 23:33

Hoogbegaafden in het Reauze Legioen... Tja, dat ligt procentueel wellicht iéts hoger dan IRL inderdaad. Ietsies maar hoor....

F. von Zeikhoven | 07-09-15 | 23:33

Borrelende Boris | 07-09-15 | 23:26

Oh wacht, ze zeggen het zelf, gevechten tussen Syriërs en Afghanen.

Borrelende Boris | 07-09-15 | 23:31

Kuwinsie bij Pauw...

Ommezwaai | 07-09-15 | 23:27

Harlekijn | 07-09-15 | 22:55

Enige achtergronden bij deze clip? Naar welk gebouw gooien ze de stenen en waarom?

Borrelende Boris | 07-09-15 | 23:26

Het lukt me telkens weer om andere mensen ook te laten tekenen voor Geenpeil dus voorlopig moet het aantal nog blijven groeien.

kositis | 07-09-15 | 23:26

Stormageddon | 07-09-15 | 22:52

TIPP (ik neem aan dat u TTIP bedoelt) lijkt me inderdaad prima referendum materiaal. Verkeerde afspraken kunnen enorme gevolgen hebben voor individuele landen. Om eerlijk te zijn, als GeenPeil dit als testcase had genomen, was ik meteen de eerste dag gaan tekenen.

Borrelende Boris | 07-09-15 | 23:23

Vrije Nator | 07-09-15 | 22:58

De fotograaf dacht waarschijnlijk al aan een hoge notering bij de verkiezing van World Press Photo. En dan ga je gewoon echt over lijken als het zo uitkomt...

eerstneukendanpraten | 07-09-15 | 23:08

Allemaal leuk maar de link werkt al een week niet in Emmen en omstreken... Ben trouwens zelf een linkse "communist" zoals dat hier genoemd wordt. :D Goedendag. :)

wannabee nakko lenov | 07-09-15 | 23:01

Dhr. de Wit | 07-09-15 | 22:49

En wat dat laatste betreft met de knettergekke Sophie in't Veld van D666 voorop. Als zij het voor het zeggen had mag de sharia alvast in asielzoekerscentra worden ingevoerd als meer dan 50% van de bewoners dat zou wensen. Gestoord wijf...

eerstneukendanpraten | 07-09-15 | 23:00

wat maakt dat dit niet op de telegraaf staat!!!!!!!!!

nononse | 07-09-15 | 22:59

@eerstneukendanpraten | 07-09-15 | 22:34
Klopt, las ik vanmiddag ook een en ander over. Is toch in en in triest? Ga je al zo'n kinderlijkje figuurlijk misbruiken, leg je het ook nog even in de meest mediagenieke pose neer die je kan bedenken. Volgens mij heeft de EU hiervoor advies ingewonnen bij de Pallywood van die smerige palestijnen. Normaal zie je nooit kinderen, tenzij het zo uitkomt dat de cameracrew even langs komt, leuk gutmensch zijn. Ik kots op de mensen die zoiets doen, zoiets bedenken, en op degenen die er verantwoordelijk voor zijn.

Vrije Nator | 07-09-15 | 22:58

@Borrelende Boris | 07-09-15 | 22:29
Goed zo. Eerst maar eens zorgen dat dat referendum er komt. Dat is de eerste test. De test van de referendumwet en de ambtenarij, of ze deze wet ook kunnen uitvoeren.
Over het verdrag kunnen we het nog maanden hebben... En gaan we ook doen. En reken maar dat als de 300K worden gehaald dat de MSM daar zeker over berichten en dan zal er ook zeker een maatschappelijk debat komen van voor- en tegenstanders die heel simpel uitleggen kunnen waarom wel of waarom niet. Er zijn zeker argumenten vóór, staat buiten kijf. Maar ook tegen... En dat is test twee. Zijn er genoeg mensen naar de stembus te lokken door dat debat. Test 3 is wat de politiek vervolgens doet. Nou ja, zover is het nog lang niet.
En tja, het is geen sexy onderwerp, dit Oekraïne verdrag. Gaat het ook nooit worden, maar het is wel belangrijk en er wordt een principiële beslissing genomen. Als dit lukt staat het volgende voor mij ook vast: TIPP. Ook niet sexy, ook heel technisch, en ingewikkeld, maar wel eentje die mensen rechtstreeks aangaat en die je ook in simpele taal kan uitleggen. Het punt met de meeste wetgeving en verdragen is dat het zelden sexy onderwerpen zijn. Maar wel potentieel ingrijpend en precedent scheppend. En daar mag je de bevolking in een democratie best bij betrekken. Ik vind zelfs dat het moet.

Stormageddon | 07-09-15 | 22:52

@vaas klaak | 07-09-15 | 21:51
Heb ongeveer 5 seconden rtl late night gekeken, langer hield ik het niet vol. Komt ook door mijn emoties, maar dan het tegenovergestelde. Kan het gewoon niet aanzien hoe Europa overspoeld wordt door gelukszoekers. Alles waar we eeuwen voor gevochten hebben wordt verkwanseld door een kleine groep elitaire nazi's in Brussel.

Dhr. de Wit | 07-09-15 | 22:49

DEMOCRATIE IS TE BELANGRIJK OM ALLEEN AAN POLITICI OVER TE LATEN
@donjon | 07-09-15 | 22:13

Goede slogan.

ProAsfalt | 07-09-15 | 22:48

Zou er nu een referendum worden gehouden in de EU met de vraag ‘meer of minder islam in de EU’, dan zal een overgrote meerderheid voor ‘minder islam’ stemmen. Maar met het tempo waarin op dit moment de moslims worden binnengehaald, kan het over 10 jaar wel eens te laat zijn, en zal nog eens 10 jaar verder in diverse delen van de EU de sharia worden ingevoerd en de moderne open samenleving afgeschaft. En dit alles zal dus gefaciliteerd worden door de politiek correcte politici die niet zijn af te brengen van hun Efteling-illusie van de islam. En het zal uiteraard – megamoskee hier, megamoskee daar - fors gefinancierd worden door de oliestaten.

Benedict Broere | 07-09-15 | 22:42

vaas klaak | 07-09-15 | 21:51

Mijn vrouw kijkt bijna altijd naar die kale neger uit Suriname maar dit werd haar zelfs te veel.
Ze hebben dat kinderlijke trouwens nog verplaatst om het shot van de fotograaf te verbeteren. En daar word ik dan weer héél erg boos over.

eerstneukendanpraten | 07-09-15 | 22:34

Nogmaals, ik heb al getekend.

eerstneukendanpraten | 07-09-15 | 22:30

@sanderkoekoek
ik verbaas me graag maar ik verbaas me niet vaak.
Misschien zijn een hoop mensen "het" zat maar ik verwacht toch een lage opkomst bij een referendum over dit onderwerp.

Hersenloost | 07-09-15 | 22:30

Stormageddon | 07-09-15 | 22:08

Bedankt voor uw uitgebreide antwoord. Ik heb deze vraag al eens eerder gesteld en kreeg een soortgelijk antwoord (minder uitgebreid dan de uwe). Ik heb vandaag de proef op de som genomen en vier willekeurige mensen die ik tegenkwam gevraagd wat ze vinden van het associatieverdrag met Oekraïne. Zoals u misschien kunt vermoeden, waren de antwoorden voor mij aanleiding om nogmaals op dit onderwerp terug te komen. Niet vanwege elitaire redenen, maar puur omdat ik zelf (ondanks redelijk goede opleiding) moeite heb met het begrijpen van de inhoud van dit verdrag.
Uw antwoorden op mijn andere vragen hebben me overgehaald om GeenPeil te tekenen, u kunt een streepje achter uw naam zetten.

Borrelende Boris | 07-09-15 | 22:29

Ik krijg meer en meer het gevoel dat dit een historisch intitiatief aan het worden is. Go Geenpeil!

enternaar | 07-09-15 | 22:28

@Hersenloost | 07-09-15 | 22:20
Alle ambtenaren, vastgoed en heel unilever stemt natuurlijk massaal die dag. Met een lage omkomst is het altijd die groep die alles er even doordrukt. Ik hoop op een wonder dat BNR een hoek wakker heeft gemaakt dat in beweging gaat komen.

toetanchamon | 07-09-15 | 22:25

@noerg 20:22
dat bedoel ik.
stel dat die 300.000 gehaald worden door alle acties.
ik ben bang dat dan de opkomst op het referendum laag is. een handtekening op een papier voor je neus is simpel maar naar de stembus? voor zo iets ver van het bed.

Dat zou je nog verbazen, een hoop mensen zijn het zat en denken dat dit een manier is om de regering terug te pakken een soort van wraak acties dus

sander koekkoek4745 | 07-09-15 | 22:23

Mede dankzij de EU: Gerard Bakker van COA bij Nieuwsuur: per week instroom genoeg om 3 AZC's te vullen. Hij noemt het "druk". Dat lijkt mij behoorlijk eufemistisch. Het woord dat hij waarschijnlijk bedoelt is "zelfvernietiging".

Dhr. de Wit | 07-09-15 | 22:22

@noerg 20:22
dat bedoel ik.
stel dat die 300.000 gehaald worden door alle acties.
ik ben bang dat dan de opkomst op het referendum laag is. een handtekening op een papier voor je neus is simpel maar naar de stembus? voor zo iets ver van het bed.

Hersenloost | 07-09-15 | 22:20

vandaag ongeveer 1500 flyers verspreid morgen ga ik gewoon weer op pad :)

sander koekkoek4745 | 07-09-15 | 22:18

Diegenen die zich beroepen op parlementaire democratie als enige democratisch gekozen autoriteit die keuzes voor dit land mag maken, vergeet dat, destijds in de verkiezingsstrijd, heel vaak cruciale actuele thema's, zoals bijv. onze soevereiniteit en zoals nu de chaotische instroom van migranten, niet aan bod kwamen.
.
Dit soort voor de politieke partijen heikele thema's werd dan juist gemeden, en voor de kiezer uit het zicht gehouden, zodat het ook niet in het bewustzijn van de stemmer, als hij met het rode potlood in het stemhokje stond, opkwam.
.
Impliciet zeiden politici daarmee dat ze dit soort thema's belangrijk vonden, maar niet aan het volk wilden voorleggen,.... bang voor hun eigen hachje.
(Ja, in verkiezingsprogramma's staat alles, maar ze kunnen er op rekenen dat geen hond die leest)
.
Na de verkiezingen worden er dan beslissingen genomen over deze stiekem meegelifte thema's waarbij de politici zich dan ineens beroepen op de parlementaire democratie.
(We hebben met z'n allen besloten dat..., ... terwijl de burger van niets wist)
Hij heeft dan geen inbreng meer,... en enkel het nakijken.
.
Mooie democratie.
.
Daarom hebben referenda zin.
Om politici bij te sturen als ze besluiten nemen over achtergehouden en onverwachte thema's die veel impact hebben op de burger.
.
DEMOCRATIE IS TE BELANGRIJK OM ALLEEN AAN POLITICI OVER TE LATEN

Rest In Privacy | 07-09-15 | 22:13

Bijna alle Nederlandse politici staan met de dag meer voor gek. Ze negeren uit alle macht #geenpeil of maken het belachelijk, openlijk nog wel. Er kotm toch een een keerpunt. Ik ben benieuwd met welke excuses ze komen als ze het niet meer kunnen ontkennen of ontlopen.

Mark_D_NL | 07-09-15 | 22:11

@Borrelende Boris | 07-09-15 | 21:27
Dus.... Een een analyse van je kritiek....
1. Je vind het onderwerp te ingewikkeld en vertrouwt je medeburger niet en je vertrouwt er niet op dat journalisten, meningenspuiers en ander tuig elke referendumvraag in een heldere en duidelijke taal kunnen uitleggen, wat de voor en nadelen zijn.
Dat getuigt van een behoorlijk dédain en zelfoverschatting. Jij snapt het allemaal wel, maar een ander niet en daarom moet je het niet doen. Met datzelfde argument kun je nooit een verkiezing houden. Kamerverkiezingen gaan over nog veel ingewikkelder onderwerpen, over beleid op tientallen terreinen. Dan vertrouw je er dus op dat mensen in achterkamertjes het allemaal wel weten, het beter weten en zich niks van iemand hoeven aan te trekken. Technocratische dictatuur dus... Daar mag je voor zijn, ik ben dat niet.

2. Je denkt dat het bedrijfsleven deze referendumwet gaat misbruiken om hun onwelgevallige wetgeving terug te draaien. Dat is de wereld op z'n kop. De werkelijkheid is dat de wetgeving door lobbyisten wordt geschreven. Er komt nauwelijks een ambtenaar of politicus aan pas. Niet alleen gaat Brussel dus nooit zo'n wet aannemen, het referendum is het controlemechanisme van het volk. Een klein aantal belanghebbenden van een wet zoals in jouw voorbeeld zal nooit in staat zijn om die 300K handtekeningen bij elkaar te krijgen, en als dat al wel lukt zullen ze ook nog eens minimaal anderhalf miljoen mensen (de heldt van 30% van de kiesgeechtigden) tegen moeten laten stemmen. In een open samenleving met vrije nieuwsgaring en vrijheid van meningsuiting zal dat godsonmogelijk zijn. Maar stel nou dat jouw doemscenario wel uitkomt en 90% van de benodigde opkomst stemt inderdaad tegen, wat is dan je probleem? Dat is de democratische stem. Of wil je zeggen dat je eigenlijk geen kut op hebt met democratie? Mag, maar he alternatief is club ongekozen technocraten die voor jouw gaan bepalen hoe je moet leven. Vind ik geen goed idee.

3. Je vreest een te grote invloed van lobbygroepen etc. Het probleem is dus, dat die juist nu al een veel te grote vinger in de pap hebben. De lobbygroepen zitten bij de beleidsmakers aan tafel, in het voortraject van nieuwe wetgeving, in het natraject door inspraakprocedures tot aan de Raad van State. Of je het nu over milieuwetgeving hebt, dan zit Greenpeace aan tafel, of infrastructuur dan zitten de bouwondernemers aan tafel... Allemaal uit het zicht, allemaal zonder democratische controle. Het referendum maakt die invloed niet groter, maar kleiner. Want lobbygroepen zijn niet zo groot. De meesten niet, althans. Die kunnen nooit 300K handtekeningen organiseren en als dat lukt nooit anderhalf miljoen stemmen vergaren. No way.

Stormageddon | 07-09-15 | 22:08

Trots dat ik er aan meedoe. Stelletje dino's in Den Haag. Hier Arrogander 'Pang Pang' aka 'door de mand gevallen' aka 'miezerig mannetje' Pechvoorons. Nee draaikont muppet! Pech voor jou. Hier! Mijn lange vinger voor je rat. Met je hondeogen. Complex? Heh... Heet intelligentie druiloor. Drempels overwinnen. Nooit verwacht hé? Beetje de naakte uithangen die de blinde leid. Oops, zij zijn niet blind.

Vageling | 07-09-15 | 22:07

Op straat kom je ze allemaal tegen.
Mensen die de democratie haten.
Mensen die de democratie kwijt zijn
Mensen die de democratie ontkennen
Mensen die bang zijn voor democratie.
Mensen die niet gewend zijn aan democratie.
Mensen die de democratie opeisen.
En mensen die willen vechten voor democratie.(herkenbaar aan blauwe hesjes met de tekst; Red de Democratie!

deraderendraaien | 07-09-15 | 22:03

@BenBinnen | 07-09-15 | 22:01
+veel!

vaas klaak | 07-09-15 | 22:03

toetanchamon | 07-09-15 | 21:55

Die zou zo in een Trouw spotje kunnen.

Borrelende Boris | 07-09-15 | 22:02

@vaas klaak | 07-09-15 | 21:51

Pure poëzie.

Maar helaas wel waar. Het was naarstig zoeken naar een nieuw beeld waar niet teveel moeilijke vragen bij worden gesteld, want het negerjongetje met de toegeworpen vliegen kunnen ze hier niet geloofwaardig meer prostitueren voor hun onbetwistbare goede zak eh ik bedoel zaak.

Het is erger dat de Nederlandse modale burger volstrekt apathisch aan de buis gekluisterd zit om deze post-christelijke processie van schuld, boete en verlossing door te maken ten einde het gevoel te krijgen de wereld weer een stukje beter gemaakt te hebben. Geef ons heden ons dagelijks leed, de hulporganisaties en onze NPO-verlossers.

BenBinnen | 07-09-15 | 22:01

Was RTL4/ RTL Late Night, die zich hard inzet voor de 'vluchtelingen' maar net zo fanatiek om de democratie te redden.

ProAsfalt | 07-09-15 | 21:59

@andalucia
Chapeau voor uw handtekening.
Uw opmerking over het niet zo vriendelijke gezicht van Dhr. Pechtold is niet goed te plaatsen. D66 de referendum partij blijkt uit de ergste regenten te bestaan die ons land heeft gekend. Met als dieptepunt Dhr. Pechtold.

FCDenBosch | 07-09-15 | 21:56

vaas klaak | 07-09-15 | 21:51
.
Ik kijk niet.

Piet Karbiet | 07-09-15 | 21:56

@Kaas de Vies | 07-09-15 | 21:25
Moeilijk, moeilijk...
De laatste postkoala van jou heeft mijn gehele tuinvoorraad eucalyptus opgeknaagd...
Kun je ze voortaan een rugzakje eten meegeven ?

Wijze uit het Oosten | 07-09-15 | 21:55

@ProAsfalt | 07-09-15 | 21:38
Valt mij nog mee dat de gokindustrie geen boten heeft varen waar op ingezet kan worden. "Haalt ie het of haalt ie 't niet" Meer kans dan in de staatsloterij.

toetanchamon | 07-09-15 | 21:55

Zo. En dan schakelen we nu weer over naar rtl emo 4. Waar het kinderlijkje van een 3 jarig jongetje posthuum nog één keer keihard misbruikt wordt, in alle gaten geneukt wordt, ten gunste van de kas van volgevreten goede doelen directeuren, de ego's van camerageile B acteurs, mislukte artiesten en wereldvreemde narcisten. Rtl late night, aan elkaar gepraat door de goedlachse, innemende maar heimelijk fascistische zwart wit denker Hoemberto. Met lachende goedkeuring van zenderbaasje Erland. Want betrokkenheid, oprechtheid en heul veul tranen veinzen zijn goud voor reclame inkomsten. Ik vind het knap dat zo'n doorgesnoven malloot het echt op die manier durft te verkopen. Zeker in de wetenschap dat zijn echte wereld, die van de tv, er één is waar holle vaten elkaar een mes in de rug steken terwijl ze zich een plaatsje hoger op de ladder proberen te neuken. Dat hij daar moreel niet bijzonder wakker van ligt, blijkt wel uit het feit dat hij zonder gene iedere ochtend naast één van hilversums grootste h*eren wakker wordt.

vaas klaak | 07-09-15 | 21:51

Ghehe, vooral dat allerlaatste citaat is erg raak. 'Ik mis één knopje op elke overheidswebsite. Er staat nergens een knopje met "Help." Mijn neefje van zes heeft meer verstand van cookies dan de gemiddelde parlementariër, maar door pure ijdelheid en arrogantie zullen we altijd het slachtoffer blijven van het gepruts van dat soort lui.

His Lordship | 07-09-15 | 21:44

BNN heeft trouwens ook erg veel last van taxpoetgesponsorde concurrentie (we hadden het er vanmiddag nog over, met Erik de Zwart.)

VanBukkem | 07-09-15 | 21:44

Vandaag na vele jaren mijn abonnement op Het Financieele Dagblad opgezegd vanwege de stuitende anti-democratische en demoniserende column "Haatgevend Referendum" van D66-prominent Marcel Canoy. Een krant die dat soort bagger publiceert daar ga ik echt geen cent meer voor betalen.

Marcel Canoy (D66) over het Geenpeil initiatief in het FD van zaterdag: "Het referendum als zelfbevrediging van een haatbrigade... van de website GeenStijl, bekend om zijn constructieve oplossingen voor maatschappelijke problemen"

Je houdt het niet voor mogelijk maar deze Canoy heeft nog meer schijt aan de democratie dan z'n grote roerganger Alexander Pechtold. Wie had dat voor mogelijk gehouden.

Marcel Canoy publiceerde ook al eens zijn nare dromen over Thierry Baudet, heel eng kereltje deze Canoy, van de categorie Melkert/Volkert. Het FD zou hem echt op staande voet moeten ontslaan als columnist: www.dagelijksestandaard.nl/2014/06/mar...

Hier de column "Haatgevend Referendum" van Canoy: fd.nl/opinie/1117503/haatgevend-refere...

Outsider-Inside | 07-09-15 | 21:42

Verder stel ik voor dat iedereen bij geboorte blanco tekent voor alle toekomstige referenda. En dat als je een keer niet mee wilt doen je ergens een hokje kunt afvinken.

*applaus in ontvangt neemt*
.

Piet Karbiet | 07-09-15 | 21:42

Nee he, 1 of andere muts op RTL4 dat alle vluchtelingen fietsles moeten krijgen...

Temazepam60milligram | 07-09-15 | 21:41

'Geen Peil ownt de overheid'.
-
En dat is dus p r e c i e s wat arrogander zo dwars zit - terwijl een ware democraat (en: referendumkroonjuwelenbewaker) Geen Peil toch zou moeten omhelzen...

bisbisbis | 07-09-15 | 21:41

Het gevaar bestaat dat de 'regering' deze actie uiteindelijk gaat misbruiken om online stemmen in te voeren bij alle verkiezingen.
Natuurlijk zullen ze de vinding op hun eigen naam plaatsen.
zo van, zie je wel het kan best online, is ook veel sneller enzo met tellen (alsof dat een echt probleem is)
overheid en computers dat gaat best goed. toch?
stemmen in de cloud! kan bijna niets misgaan!

100monkeys | 07-09-15 | 21:40

Op advies van Martijn Aslander zijn op de websites van Bert van Oostveen en D.Blind ook snel de ´Help´ linkjes geinstaleerd.

Dum Fuk | 07-09-15 | 21:40

@BenBinnen | 07-09-15 | 21:35
Het zou mijn stem krijgen :)

toetanchamon | 07-09-15 | 21:39

@Kaas de Vies | 07-09-15 | 21:25
Slecht idee.
Ga nog maar even op je nieuwe vriendin broeden.

Piet Karbiet | 07-09-15 | 21:38

Semi off topic:
Maar gelukkig hebben wij nu op RTL 4 de 'vluchtelingen' propaganda.
A.s woensdag op de staatszender.

Dit onderwerp komt de Haagse politici goed uit daar het geenpeil.nl volledig ondersneeuwt.

ProAsfalt | 07-09-15 | 21:38

@BenBinnen | 07-09-15 | 21:35
Lol!

Botte Hork | 07-09-15 | 21:38

@Botte Hork | 07-09-15 | 21:33
Nee. Ik ben een wat ze noemen een 'modelburger'. Sorry.

VanBukkem | 07-09-15 | 21:37

Ik zeg het nog maar een keer. Bij heel de overheid werken mensen die HBO, UV afgestudeerd zijn, vele hebben een titel waar ze helemaal geil van worden, en zie de enorme tyfuszooi die zijn er van maken. Die mensen zijn tot bar weinig in staat en kosten klauwen en klauwen vol met geld. Deze top opgeleiden, huren voor al hun werk adviesbureau´s in. Iedere overheidbediel huurt zijn eigen zorg in laat maar zeggen.

toetanchamon | 07-09-15 | 21:35

Ik heb hier nog een paar handtekening liggen liggen die morgen op de bus gaan.

*Zwaait naar miezerig mannetje,... doeiii!*

deraderendraaien | 07-09-15 | 21:34

@VanBukkem | 07-09-15 | 21:31
Ben jij ook een hinderburger?

Botte Hork | 07-09-15 | 21:33

@noerg | 07-09-15 | 21:25
Ik meng me altijd graag in het debat.

VanBukkem | 07-09-15 | 21:31

Net als partijgenoot Boris vd Haam zojuist GeenPeil ondertekend. De foto van en opmerking over Pechtold bij ondertekening is te flauw voor woorden ( en overigens: ik ben vóór het associatieverdrag) maar het initiatief juich ik toe.

andalucia | 07-09-15 | 21:30


Gele Beer | 07-09-15 | 21:17
Heb je geen Nederlands paspoort (meer)? Met Nederlands paspoort is vanuit het buitenland snail mail een prima optie.

Vega Mindy | 07-09-15 | 21:29

Iedere veer die Aslander (terecht!) uit deelt mag wat mij betreft direct tussen de heldhaftige billen van ene Bart Nijman en de held die de technische realisatie verwezenlijkt heeft (ben zn naam even kwijt).
.
De ene voor het volhardend, scherp, humorvol doch met de bite van een terriër de roze luis in de pels van het politieke pluche zijn. De ander precies vanwege zoals Aslander het zegt; hij fixed in een paar weken wat de overheid in 10 jaar en met 20 miljoen niet zou lukken.
.
Mocht zowel de politieke, journalistieke als ict elite ook maar een beetje ballen hebben, dan mochten ze best eens een diepe buiging maken voor deze twee. Die zelingenomen, wereldvreemde D66'ers en PvdA'ers voorop.

vaas klaak | 07-09-15 | 21:29

@BlowingBubbles | 07-09-15 | 21:14

Behalve dat, is het maar hopen dat ze daarna in hun mailbox nog op het linkje drukken :( treurig maar waar...

peterdh | 07-09-15 | 21:28

@Jeff Hawke | 07-09-15 | 21:22
Probeer even:https://teken.geenpeil.nl

Jeroen10.000 | 07-09-15 | 21:28

Zal nogmaals proberen uit te leggen waarom ik het niet eens ben met Dhr. Aslander. Als de EU een wet aanneemt om woekerwinsten op bepaalde financiële producten tegen te gaan, geformuleerd in voor leken volstrekt onbegrijpelijke taal, dan kunnen financiële instellingen en banken een lobby starten, 300.000 handtekeningen verzamelen onder personeel en een referendum krijgen. De meeste mensen snappen niks van deze materie, of zijn niet geïnteresseerd, stemmen niet, waardoor alleen de belanghebbenden stemmen. Vervolgens is de uitslag dat 90% van de Nederlanders tegen deze wet is, terwijl dit een geheel verkeerd beeld geeft van de werkelijkheid. Dit soort referenda opent de mogelijkheid om belanghebbenden en lobby groepen meer macht te geven. Ik ben erg benieuwd of GeenPeil de 300,000 gaat halen. Hoop het wel. Ben nog meer benieuwd naar de nationale opkomst bij dit referendum. Die zou weleens dramatisch laag kunnen zijn.

Borrelende Boris | 07-09-15 | 21:27

VanBukkem | 07-09-15 | 21:21
Uw betrokkenheid siert u!

noerg | 07-09-15 | 21:25

Ik heb ook een goed idee.

In plaats van postduiven, postkoala's!

Kaas de Vies | 07-09-15 | 21:25

@Gele Beer | 07-09-15 | 21:17
Dat mag wel! Alleen moet het per post (omdat buitenland)

Kijk hier even (ietsje scrollen: ik woon in buitenland, en nu?)
geenpeil.nl/geenpeil-faq/

Iedereen die kiesgerechtigt is mag meedoen!

Jeroen10.000 | 07-09-15 | 21:25

@VanBukkem | 07-09-15 | 21:21
Als je er over nadenkt, ´burger´ alsof je het voer bent, tussen het brood zit van een ambtenaar. Hoe degenereren is en klinkt dat wel niet.

toetanchamon | 07-09-15 | 21:24

Hé, nu wordt er ineens beweerd dat er niet alleen onderbuiktokkievolk op Geenstijl zit, maar ook slimme, hoger opgeleide betrokken burgers!

Damn, ik dacht dat ik de enige was.

marcoplarco | 07-09-15 | 21:23

Geloof me, deze 'maas' in de wet van de digitale handtekening gaan ze heus wel dichten. Inspraak is niet de bedoeling. Eenieder die zich het vorige referendum nog voor de geest kan halen weet dat het voor de politici geen betekenis heeft. Het is alleen een naar pers-momentje dat ze de wil van het volk weer eens niet uitvoeren, maar meer niet. In Brussel wacht een vet loon op ze en de eigen beurs gaat nu eenmaal altijd voor het landsbelang of volk. En daarom is dit zo leuk. Ik stel voor dat we ook een referendum houden over die nieuwe wet die Plasterk er toch doorheen wil drukken...

derwilliemeister | 07-09-15 | 21:23

@VanBukkem | 07-09-15 | 21:21
Ik ben een hinderburger.

Botte Hork | 07-09-15 | 21:22

Als ik op het geenpeil venster hierboven klik, krijg ik steeds de melding: Deze webpagina is niet beschikbaar. Dat schiet dus niet op.

Jeff Hawke | 07-09-15 | 21:22

Hersenloost | 07-09-15 | 20:54
10 000 verzoeken
300 000 referendum aanvragen
30% opkomst voor een 'geldig' referendum
-
dat zijn de ingebouwde hindernissen. En dan is het 'slechts' raadgevend.

noerg | 07-09-15 | 21:22

@hotnot | 07-09-15 | 21:08
Dat zijn het aantal geregistreerde nicknames. Het aantal individuen daarachter is vele malen lager. Alle permabans zitten er in, maar ook mensen met 2, 3 of nog meer nicknames. Minstens de helft is een dubbele nickname. Bovendien bestaat GS al 12 jaar, en er zijn er nog kaar weinig van de eerste jaren, maar de nicknames tellen nog steeds mee. Plus dat je ook reaguurders hebt die nooit op GS komen, maar een nickname hebben voor Dumpert, PowNed en die anderen. En dan zijn er nog de reaguurders die ooit voor 1 specifiek topic (omdat ze zelf het onderwerp waren) zijn geregistreerd. Daar heb je ook niks aan. Dus als er 10% van dat aantal bovenin regelmatig leest, dan heb je het wel gehad. Maar, het bereik van GS is wel wat groter dan geregistreerde gebruikers. Ooit lag het op een miljoen unieke IP's per maand, maar ik heb gen idee hoe dat tegenwoordig zit.

Stormageddon | 07-09-15 | 21:21

Eindelijk een stuk niveau, Dank BNR. Duidelijk en goed interview.

toetanchamon | 07-09-15 | 21:21

Hoogopgelijde kritische burger... Ha, dat ben ik!

VanBukkem | 07-09-15 | 21:21

Awesomee. Helaas moeten we nog heel wat stemmen ronselen..

Hetissteedshetzelfde | 07-09-15 | 21:21

@bitterpete | 07-09-15 | 21:16
Zo zat de deal met -zijn-opdrachtgever- de regering nou eenmaal in elkaar.

Botte Hork | 07-09-15 | 21:19

Tussenstandje zou leuk zijn inderdaad...
En hoeveel papieren zouden er opgestuurd zijn ? Dat zal toch nu ook wel rond de 50K zitten ? Als dat zo is dan zitten we nu rond de 200K... dan moeten we het toch gewoon dik gaan halen ?

Jeroen10.000 | 07-09-15 | 21:18

Tussenstand???!?!

T.H. | 07-09-15 | 21:18

Dat ziet die Martijn haarscherp.
Helaas mag ik, wonend in het verre buitenland, niet meedoen met de aanvraag voor het referendum.

Gele Beer | 07-09-15 | 21:17

Volledig offtopic... hoe bestaat het dat Volkert van de Graaf nu al weer vrij is?

bitterpete | 07-09-15 | 21:16

Tip: Zet actueel de stand van het aantal deelnemers erbij.
Ten eerste spannender en als mensen zien dat de teller omhoog gaat, zijn ze zelf ook sneller bereid om te tekenen.
Trouwens ook leuk voor degenen die al getekend hebben.

forcone | 07-09-15 | 21:16

@hotnot | 07-09-15 | 21:08

Groot fan van GeenPeil, maar de campagne mag wat venijniger. Facebook en Telegraaf publiek aanboren zou helpen om buiten het trouwe roze leger zieltjes te winnen.

Ebert de R | 07-09-15 | 21:16

Maar vooralsnog is mijn score met handtekeningen jagen 100% als ik een papierenformulier onder de neuzen van mijn 'slachtoffers' duw, aanzetten tot digitaal is minder succesvol gebleken tot nu toe. En t is niet dat ik bejaarden benader.... Er moet nog heel veel gebeuren willen we aan de 300k komen. Niet te vroeg juichen. Zelf ga ik flyers verspreiden in mijn buurt van de week.

BlowingBubbles | 07-09-15 | 21:14

Ik ben wel benieuwd naar de tussenstand.

Henk de Vries2074 | 07-09-15 | 21:13

De afstand tussen burger en overheid wordt groter. Dat gaat een lange tijd goed, maar de kruik gaat te water tot hij breekt.
En wat dan ?
De Nederlander is een lijdzaam volk, wat mort en kankert (j'e m'excuse..) maar pas als het tegen de plinten klotst écht in verzet komt en maatregelen gaat nemen. Maar dan ook goed. (Hoi Alva !)
Het is waarschijnlijk geen twee voor twaalf, maar eerder tien voor twaalf. Maar wat als het verder gaat ?

Wijze uit het Oosten | 07-09-15 | 21:13

Amen!

Madrox | 07-09-15 | 21:13

Ik denk dat voor veel mensen de drempel ligt om hun complete gegevens in te vullen! Zoals adres etc..
Het ligt in den mens aard om een grote bek te hebben maar daarbij het liefst zo anoniem mogelijk te blijven..
Fucking pussys en straks wel mee juichen bah bah

Padre Pio | 07-09-15 | 21:12

Zojuist een donatie gedaan

MathiasRots | 07-09-15 | 21:09

Ik lees hier helemaal boven in de site een getal van 266444 leden. Mag ik aannemen dat dat het aantal geenstijl bezoekers is die zich hier geregistreerd hebben ? Dan is het beangstigend dat dat aantal nog niet gehaald is met deze handtekeningen actie.
Die 10000 was lastig, daarvoor benodigde je een printer, of je moest de moeite doen om met leesbaar handschrift een brief naar de kiesraad te maken.
En dan zijn er ook nog mensen, ik heb ze in m'n vriendenkring, die gewoon weigeren om mee te doen.
Morgen ga ik aan de slag, kijken of ik nog wat kan vangen.

hotnot | 07-09-15 | 21:08

Werd ook tijd voor een wakkerschudsessie :)

Padre Pio | 07-09-15 | 21:05

De overheid is je vijand!

FCDenBosch | 07-09-15 | 21:02

Ik stel voor het volgende referendum te houden over het aftreden van Mark Rotte.

Botte Hork | 07-09-15 | 20:58

Het moment is allang daar geweest dat de ogen open moeten gaan. Liever nog gisteren dan vandaag.

G,I. Jane | 07-09-15 | 20:55

Wat me opvalt, tussen de reaguur regels door en in dagelijkse gesprekjes is dat er ook veel formulieren direct naar de kiesraad worden gestuurd.

Mark_D_NL | 07-09-15 | 20:54

en als het referendum gehaald wordt maar de opkomst is dan zo laag dat het zielig wordt, wat dan? vraag ik mij echt af.

Hersenloost | 07-09-15 | 20:54

Zijn de benodigde handtekeningen nog steeds niet binnen?

King Kermis | 07-09-15 | 20:53

De echte digitale revolutie.

drammerd | 07-09-15 | 20:53

GeenPeil moet wel. Honderdduizenden handtekeningen in slechts enkele weken. In Zwitserland mag je die gewoon in anderhalf jaar sparen.

Echter, het opwerpen van Kiesdrempels, bureaucratie, hoge aantallen vereiste handtekeningen, verplicht een enveloppe en postzegels gebruiken, korte termijnen, het zijn allemaal zinloze hordes. Ook de Bastille in Parijs bleek geen hindernis voor het volk. nl.wikipedia.org/wiki/Bestorming_van_...

Hoe steviger je een drukvat maakt, hoe beter de klap als die een keer wel gaat. en.wikipedia.org/wiki/Boiling_liquid_... www.youtube.com/watch?v=UM0jtD_OWLU

Feynman | 07-09-15 | 20:53

Over die technologische werkelijkheid. Er moet een apart ICT-ministerie komen die de regie in handen neemt over alle projecten van de overheid, zowel lokaal en landelijk. Nu is het een regelrechte puinzooi want werkelijk NIETS sluit op elkaar aan, behalve dan de centrale login van DigId, maar dat is dan ook het enige.
Op dat ministerie werken dan geen traditionele ambtenaren maar slimme nerds die à la Google aan het werk gaan. Uiteraard met bijbehorend goed salaris, want de concurrentie is moordend. Als het kan voor bankiers en "topmensen" in de publieke sector, dan kan het ook voor nerds. Daarnaast zou dit ministerie gekoppeld moeten zijn aan een goede ICT-opleiding zodat er bijvoorbeeld mensen omgeschoold kunnen worden.

Dhr. de Wit | 07-09-15 | 20:52

Het gaat te moeizaam. Slechts 500 euro erbij in een dag pfff. Het naar de rechtse hoek trekken doet geenpeil geen goed. Niemand heeft van de campagne gehoord behalve alle twitteraars die vanuit links en rechts elkaar de godganse dag bestoken en bevlekken.
Ik doe natuurlijk mijn best en heb 20 euro gestort, maar kom op zeg met partijen als VNL en Leefbaar gaat het niet lukken.

- EDIT: Marijnissen gemist gisteren? Veel linkser wordt het niet -

Optelsommetje | 07-09-15 | 20:52

Heb uiteraard al getekend op 24 aug vanwege het democratische (geen)peil.

catastrofus | 07-09-15 | 20:49

Of we die 300.000 nu wel of niet halen: winnen doen we sowieso. Òf we winnen een echt referendum, òf we bewijzen met z'n allen dat die referendumwet er alleen voor spek-&-bonen is, want als we het met deze actie niet halen, dan haalt niemand het nooit nergens mee.

@Van Rossem: Hart v NL, BNR... Leuk, maar waar blijven die koppen in de Televaag enzo?

Robin Hood | 07-09-15 | 20:47

Democratie is iets waar politici over praten zoals een hoer over de liefde. Geenpeil zorgt er voor dat de politiek zo hard genomen wordt dat van liefde geen sprake meer kan zijn. Terecht.

Rollins | 07-09-15 | 20:47

Als Geenpeil gaat leven bij de mensen, dus niet alleen hier maar bij de hele bevolking, en politici negeren zo'n hard geluid vanuit de samenleving worden er misschien eens wat mensen wakker in dit land. Geenpeil heeft de potentie om de mentaliteit van De Nederlander radicaal te veranderen. Op naar een model zoals dat waar de Zwitsers zo veel profijt van hebben, op naar échte democratie!

Banco Suivi | 07-09-15 | 20:45

@Temazepam60milligram | 07-09-15 | 20:43
Op 60 milligram.

Botte Hork | 07-09-15 | 20:44

De overheid heeft zich afgekeerd van de burger, tijd voor de burger om zich af te keren van die overheid.

smdyasc | 07-09-15 | 20:44

Duidelijk: Overheid snapt moderne techniek niet (wil niet snappen)
Stemmen zou ook gewoon met DIGID moeten kunnen.
Om fraude te voorkomen en om er zeker van te zijn dat stemmen wel anoniem worden verzameld, dient dat platform open-source ontwikkeld te worden.

Mastermattie | 07-09-15 | 20:43

Maar op hoeveel staat de teller op dit moment?

Temazepam60milligram | 07-09-15 | 20:43

Kan ik ook ondertekenen met mijn persoonsgegevens die heb opgegeven bij het generaal pardon van 2007?

Bertus Brulbroek | 07-09-15 | 20:43

+veel @ Martijn Aslander.

Botte Hork | 07-09-15 | 20:42

-naar

Ommezwaai | 07-09-15 | 20:39

Uiteraard heb ik getekend.
Al was het alleen maar om naar die diknekken in Den Haag een vieze vinger te geven.

Ommezwaai | 07-09-15 | 20:38

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl