Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

#GeenPeil Onderzoek! Heel Europa klaar met de EU

klaarmeteuu.jpgCijfertjes! VNL is weer eens lekker bezig, en presenteerde gisteren een onderzoek dat het met o.a. UKIP in zeven Europese landen heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau Market Analysis & Synthesis. Natuurlijk is dat een beetje als de muis die tegen de olifant zegt: 'wat stampen we hard hè?', maar gun die Klavermans en Moszko ook wat. De Nederlandse steekproef-grootte was 1000 zielen sterk, en de gepresenteerde uitkomsten lijken boekdelen te spreken. -58% van de Nederlanders wil meer soevereiniteit voor de EU-lidstaten -63% van de Nederlanders denkt dat de EU binnen tien jaar kan imploderen -60% van de Nederlanders wil de terugkeer van grenscontroles -67% van de Nederlanders wil een immigratiestop Toch is Nederland niet zo rabiaat anti-EU als deze cijfertjes doen vermoeden. Zo is 61% bijvoorbeeld tegen het verlaten van de EU en 63% tegen het verlaten van de euro. En ja, die twee stappen voelen natuurlijk ook wel heel erg spannend. Toch lijkt de overkoepelende tendens duidelijk. Nederland is een mishandelde vrouw wier partner haar heeft wijsgemaakt dat ze ondanks alle pijn toch het veiligst is bij hem, omdat er nog veel gevaarlijkere mannen rondlopen waartegen hij haar nu beschermt. "He hits me because he loves me". Dat referendum is natuurlijk een mooie eerste stap naar ons Blijf Van Mijn Soevereiniteit Huis, dus teken hier!

Reaguursels

Inloggen

ik wil gewoon een stofzuiger die keihard zuigt, klaar!

palingdroom | 03-09-15 | 05:47

2 van de 3 Nederlanders denken veiligheid te krijgen door Nederland in een gevangenis te veranderen. Vrije immigratie is een groot goed. Het is de uit de hand gelopen betuttelingsstaat die de sociale spanningen veroorzaken. Mensen die hier komen werken, bouwen mee aan Nederland. Mensen die hier komen om te profiteren wakkeren haat aan. De oplossing is om legale kanalen te creeren en vergemakkelijken zodat de hardwerkende mensen die hier willen wonen en werken dat kunnen en de klaplopers buiten de deur worden gehouden.

mh684 | 02-09-15 | 22:12

-weggejorist-

[ws] | 02-09-15 | 19:04

Sinds wanneer is de EU geinteresseerd in de mening van de burgers?
Dat zou pas echt nieuws zijn.

mallekater | 02-09-15 | 18:42

De EU zit denk ik gewoon met een imago probleem ;)

waragainstclimate | 02-09-15 | 16:58

Ik voorspel dat deze massa-immigratie de doodsteek voor de Eu wordt, waarin de laatst aangesloten landen als eerste weer vertrekken. Zij zijn namelijk zo verstandig om koppig NEE te zeggen tegen de moslim-problematiek die onze grote steden weldra in oorlogzone's veranderen zullen. En dat mag helegaar niet van Timmerfrans. Daarom zinspelen ze nu op het ontemen van rechten van EU-leden, inlcusief stemrecht, zoals bij Haider in Oostenrijk enkele jaren geleden (inclusief zijn als auto-ongeluk gemaskeerde executie).

"Maar wat nu als een lidstaat toch de fundamentele waarden van de Unie niet respecteert, maar dit buiten de jurisdictie van de EU valt? Er zijn geen Europese zogeheten inbreukprocedures die hierin voorzien, maar er is wel een speciale maatregel aanwezig in artikel 7 van het EU-Verdrag: het opschorten van de rechten van de betreffende lidstaat, inclusief het stemrecht.

De maatregel is er een met enorme impact, zegt Timmermans. Dat is dan ook waarom de EU hier uiterst zorgvuldig mee om moet gaan. Het is echter geen reden om de maatregel niet te gebruiken. Dat het niet vaker gebeurt komt volgens Timmermans door wat er in de jaren 90 gebeurde toen in Oostenrijk de extreemrechtse partij van Jörg Haider aan de macht kwam. De EU reageerde hierop door artikel 7 in werking te laten treden, wat achteraf zo’n enorme miskleun bleek, dat niemand het sindsdien heeft aangedurfd deze maatregel nog eens op te leggen."
www.joop.nl/politiek/detail/artikel/33...

Abject | 02-09-15 | 16:03

Helaas als je generaliserend naar de burger kijkt dan heeft die het geheugen van een gup en het verstand van een garnaal.
Dit blijkt uit het feit dat ze massaal blijven stemmen op de traditionele partijen zoals VVD; PvdA; D66 enz. Terwijl ze met eigen ogen kunnen zien hoe ze door de eigen regenten worden gemanipuleerd en achtergesteld. Stelletje stomme burgers laat het je niet gebeuren, was die criminele godvergeten regenten de oren en dwing ze om jouw belangen te behartigen en niet die van zichzelf of gelukzoekers.
Dit kabinet heeft aantoonbaar gefaald, straf ze af door nooit meer op ze te stemmen.

Aaai | 02-09-15 | 15:02

Daarnaast is het ook de vraag hoe de selectieprocedure is gegaan. Is het op willekeurige basis? Mensen die zich nauw betrokken voelen bij het onderwerp zullen eerder geneigd zijn mee te werken. Tis altijd maar de vraag in hoeverre zo'n rapport representatief en betrouwbaar is.

ikzalhandhaven | 02-09-15 | 14:44

Ik zou graag de vraagstelling willen lezen. Ik vertrouw onderzoeken met een politieke agenda niet.

ikzalhandhaven | 02-09-15 | 14:39

Net die onderzoekrapportage zitten doorlezen.

Dat Belgische onderzoekbureau MAS Research, lopen die 80 jaar achter in de tijd. Hoe kun je nu zo'n groot traject zo waardeloos opleveren. Is dat PowerPoint 1.0?

NoNoVio | 02-09-15 | 13:53

Do you support closing the borders to migrants and sending them back to their home country?

% affirmative (=yes)
Nederland 66,8
Frankrijk 73,0
België 66,3
Polen 58,4
Litouwen 59,8
Tsjechië 88,4
Zweden 42,1

Thomas333 | 02-09-15 | 13:49

Het volgende referendum graag over de EU! Ik wil eruit!

Lexus01 | 02-09-15 | 13:31

Onzin zelfs een vrouw die geslagen word neemt nog eerder de benen dan dat ze de vrienden van haar mishandelaar ook in huis neemt ;-)

saidnowomanever | 02-09-15 | 13:01

En nu allemaal de stickers, flyers e.d. aanvragen bij het "Burgerforum"!

lanexx | 02-09-15 | 12:45

@doskabouter | 02-09-15 | 10:37
Vergeet niet dat het geld wisselen-argument sinds de komst van buitenlands pinnen (en de creditcard) volkomen overbodig is geworden.

Min-of-meer | 02-09-15 | 12:35

@Driewerf Hoezee | 02-09-15 | 10:14
Dat 61% tegen het verlaten van de EU is en 63% tegen het verlaten van de euro. En alle andere cijfertjes worden weggemoffeld.

Hetgeen wat het moeilijkste gaat worden is het overtuigen van de burger dat ze geen EU en/of Euro nodig hebben.

Min-of-meer | 02-09-15 | 12:33

Nederland is echt geen vreemde eend in de bijt, heel Europa is het zat. Moet je eens comments in bijvoorbeeld de Kronen Zeitung (Oostenrijkse Telegraaf) lezen. Scheelt niets met hier www.krone.at/

Mark van Leeuwen | 02-09-15 | 12:28

Rammelen de printers nog?

Schietmijmaarlek | 02-09-15 | 12:09

Die Koolmees heeft heel vieze dikke billen.

succesvol | 02-09-15 | 12:05

@De echte Stolwijker | 02-09-15 | 11:57

Hoe kan dit een stap terug zijn als er sinds het vorige referendum geen moment van betekenis is geweest om iets te vinden van de Europese Unie?
.
Of deze poging gaat lukken is nog ongewis. Ik vind de tussenstand bemoedigend. Ben het overigens niet eens met de gekozen stijl, kan Jan Roos bijvoorbeeld niet luchten of zien. Maar zoals gezegd. Het is iets, en hoewel ik het beter denk te weten ben ik niet bij machte op het bereik van GeenStijl te evenaren. Dus moest ik kiezen. Toch een signaal, of de boel de boel laten. Er komen overigens nog kansen genoeg. Zowel Den Haag en Brussel zullen nog genoeg onzalige besluiten nemen waar tegen te weer gelopen kan worden.
.
Sowieso prefereer ik dit kleine democratische verzet boven wat komen gaat wanneer men op deze voet doorgaat. Voor mij persoonlijk is de zwaardmacht de grens. Zodra de EU die zonder grondwetswijziging overgedragen krijgt ben ik klaar. Fight or flight. De definitieve keuze hangt af van de alertheid van mijn medeburgers.
.
Laten we het dus maar eens zo proberen.

Parel van het Zuiden | 02-09-15 | 12:05

Dit bevalt me niets. 63% wil de euro??? 61% wil de EU?? Zo denk ik er niet over.

doskabouter | 02-09-15 | 11:58

Parel van het Zuiden | 02-09-15 | 11:53
Tuurlijk moet er iets gebeuren. Maar dit is een stap terug en zorgt enkel voor spraakverwarring en misbruik door degenen die alles erdoor willen drukken. Daarom noemde ik dit een gemiste kans. De mensen achter GeenPeil hebben het publiek en de inhoudelijke bagage om een doorbraak te forceren. Dat gaat nu niet lukken, referendum of niet. Een tweede kans komt er niet.

De echte Stolwijker | 02-09-15 | 11:57

En vergeet niet dat hij ook heel leuk is met kinderen, maar dat zien jullie dan weer niet.

trenthopper | 02-09-15 | 11:56

@De echte Stolwijker | 02-09-15 | 11:44

Natuurlijk kun je een orgaan mandateren. Echter voor enige democratische borging zal er toch ook controle & aflegging van verantwoordelijkheid moeten plaatsvinden. Dat gebeurt niet.
.
Ja/Nee is nu niet van belang. Dit is een aanvraag om eventueel Ja of Nee te mogen zeggen. U kunt dus de aanvraag steunen om vervolgens Nee te zeggen.
.
Het "misbruik" dat u schetst kan inderdaad plaatsvinden. Dat gebeurt wel vaker in de wereld. Risico van het vak. Kan ook weinig kwaad.
.
Maar toch weer even terug naar de praktische insteek. Als er niets gebeurt verandert er niets. Dit is iets. Een signaal. We hebben niet veel keuze weet u. Het EU onderwerp wordt door de grote politiek partijen en haar belendende media stelselmatig buiten de discussie gehouden.

Parel van het Zuiden | 02-09-15 | 11:53

De echte Stolwijker | 02-09-15 |

+1, helemaal mee eens. Dit referendum moet gaan om democratie, niet als doel tegen EU als geheel. Dat snapt Spartacus niet. Hij is begenadigd schrijver, maar wat betreft GP pent hij bagger.

Het Vijfde Wiel | 02-09-15 | 11:53

mom van avezaath | 02-09-15 | 11:46

Trots op je principes? Doe je energierekening een lol en koop een spaarlamp.

jawor36 | 02-09-15 | 11:51

Wij van WC-eend.............

De Bovenbuik | 02-09-15 | 11:51


necrosis | 02-09-15 | 10:37
Heb ik ook, overal. Er komt geen spaarlamp in huis hier. Alleen al die dwangmatigheid overal achter, walgelijk. Kennelijk vinden veel Nederlanders dit prima, gezien de uitslag.

mom van avezaath | 02-09-15 | 11:46

Parel van het Zuiden | 02-09-15 | 11:28
Dat is maar net de vraag, je kunt heel democratisch besluiten om een ander orgaan te mandateren over een aantal zaken. Inderdaad, een besluit inzake wàt je dan wel en niet mandateert, is nog niet op goede democratische grond genomen, vind ik. Maar een referendum, waarbij een associatieverdrag als vehikel wordt gepikt, is een brug te ver. Stel, ik stem NEE. Waar kies ik dan voor? Tégen Oekraïne? Of is het te interpreteren als een stok om mee te slaan richting degenen die zeggenschap willen overdragen?
Waar ik mee zit, is dat ik in dit geval toevallig voor het associatieverdrag ben, mits de Oekraiense bevolking dat ook wil. Daarmee maak je Oekraïne nog lang geen lid van de EU (waar ik tegen zou zijn). Anderzijds zou ik wel iets voelen voor een referendum waarbij we de regering al dan niet mandateren om bevoegdheden over te dragen. Maar ja, dat wordt dan een referendum over toekomstige referenda.
Daar komt overigens nog bij dat een nee-stem misbruikt gaat worden door Poetin en zijn westerse enablers. Hetgeen zonneklaar blijkt uit dit topic. www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/08/...

De echte Stolwijker | 02-09-15 | 11:44

Maar goed, als het volk wil dat we wel in de euro blijven, kunnen we het maar beter goed doen ook. Dus gewoon knalhard schulden aangaan, binnenlands bakken uitdelen en de cijfertjes manipuleren. Lekker dansen & swingen tot de muziek stopt. Net als de rest van Europa. Want als de munt ploft is iedereen de pineut, ook het braafste jongetje van de klas - nee, juist het braafste jongetje van de klas; die is alles kwijt, de rest had al niks om mee te beginnen.

En dat die munt gaat ploffen is wel duidelijk: ons in de loop der generaties met bloed, zweet en tranen verdiende (spaar- en pensioen-)geld wordt dagelijks vermengd met astronomische bedragen QE en andere onzin. Tegen die verwatering valt niet aan te produceren, zeker niet als half Europa gedwongen te werk gesteld wordt in de vluchtelingenindustrie, een internationale verliespost van pak 'm beet 50 miljard per jaar. Om nog maar te zwijgen over de immaterieële kosten.
Ook een soort QE trouwens, die gratis vluchtelingenstroom.

QE berust op een sprookje. Alleen Baron von Münchhausen kon zich aan zijn eigen haren optrekken.

Magdatkandat | 02-09-15 | 11:38

In Engeland lossen ze dit allemaal heel handig op en maken vanaf 6 weken voor het referendum een eind aan de politieke discussie: uk.businessinsider.com/eu-referendum-v...

Brulboei_61SB | 02-09-15 | 11:37

"67% van de Nederlanders wil een immigratiestop" dat zijn well allemaal vieze, vuige, extreem guur rechtse racisten! (Volgens Merkel, die milieurellende kutkabouter, kereltje peggold, die bruine neger in een Porsche, Tofoe Dibbes en meer van dat soort kaartspelers...)

ox | 02-09-15 | 11:35

@VanBukkem | 02-09-15 | 11:09

Ze worden dan ook al sinds het vorige referendum bang gemaakt voor de (vooral geveinsde) consequenties. Dat beklijft over het algemeen nogal. Angstretoriek is een bijzonder potent wapen.
.
Daarnaast zijn Nederlanders conformisten, stappen makkelijk in het gareel wanneer ze denken dat iemand autoriteit heeft. Nederlanders vinden zichzelf overigens erg assertief, maar dat komt voort uit een flink gebrek aan zelfkennis.
.
Toen de politiek voor die angstlijn koos hadden bij iedere Nederlander de alarmbellen moeten gaan rinkelen. Iemand die zo'n lijn van discussieren kiest heeft geen goed verhaal.

Parel van het Zuiden | 02-09-15 | 11:35

chicago river | 02-09-15 | 11:14

Verstand (gezond of niet) is toch echt iets anders dan gevoel. Als we die discussie moeten voeren kan het een lange dag worden en dan dwalen we wel erg af.

Hoe dan ook; ben voor een referendum, maar dan wel in een vorm dat er naast een ja of nee ook -bijvoorbeeld - een mits mogelijk is, of een manier waarbij je door meerdere indirecte vragen te stellen ook een antwoord krijgt op de vraag die je beantwoord wil hebben. Alsof alles met ja of nee te beantwoorden is...

jawor36 | 02-09-15 | 11:32

@De echte Stolwijker | 02-09-15 | 10:55

Een appel voor een wat praktischer insteek uwer zijde:
.
Met de huidige EU betekent een soevereiniteitsoverdracht per definitie minder democratie. Had niet gehoeven, maar men wilde het perse zo neerzetten. Dat is helaas de praktijk. Daar moeten we het mee doen.
.
Een referendumaanvraag hoeft eigenlijk niet neutraal. Keuzes maken, dat kan ten tijde van het referendum. Alle meningen kunnen rond die periode te berde gebracht worden. Tot nu vertikt het ja-kamp om ook maar iets inhoudelijks erover te zeggen, de discussie aan te gaan, laat staan een referendum aan te vragen. Dan houdt je het nee-kamp dus over.
.
Het referendum geeft in ieder geval een moment dat politici tekst en uitleg moeten geven in plaats van zo'n verdrag op een achternamiddag tijdens een mediastilte even te ratificeren. Het geeft iedereen, ja en nee stemmers, een kans om er wat van te vinden.
.
Ik hoop dat u bijdraait. Immers, zonder iets van (tegen)actie gaat die door u gewenste toename van soevereiniteit en afname van de EU sowieso niet plaatsvinden.
.
Iets. Over het algemeen beter dan niets.

Parel van het Zuiden | 02-09-15 | 11:28


necrosis | 02-09-15 |

Ik houd me echt in hoor mijn waarde. Ik vind Spartacus echt wel goed hoor, hij moet zich alleen niet bemoeien met GP. Hij geeft Pechtold/D66 gelijk zo dat het niet om Oekraine gaat, maar om iets groters. Laat de ervarener redactieleden zich met dit onderwerp bezighouden.

Het Vijfde Wiel | 02-09-15 | 11:21

Cuyahoga | 02-09-15 | 10:20
Precies. Ben de ´politiek onderzochten´ in het wild ook nooit tegengekomen.
Nooit.

jawor36 | 02-09-15 | 10:20,
Een ´onderbuikgevoel´ zoals jij denigrerend schrijft, is heel simpel. Het is niets anders als menselijke intuitie. In mijn geval gezond verstand.

chicago river | 02-09-15 | 11:14

duitse herder | 02-09-15 | 11:05
De doelgroep van VNL natuurlijk. Boze blanke man, 55+, Sittard/Hoogeveen/Spijkenisse. WAO/bijstand. Opleiding rijbewijs C. Muziek: heb je even voor mij.

De echte Stolwijker | 02-09-15 | 11:13

@De echte Stolwijker | 02-09-15 | 10:55
Teken gewoon en dan heb je daarna nog 6 maanden om je mening te vormen om ja of nee te zeggen. Je kan het in ieder geval een kans geven?

Mark_D_NL | 02-09-15 | 11:13

Zolang de huidige politici mer leuke baantjes aan overhouden, gaan de vingers in de oren, ogen dicht en lalalalalala.
Zolang het klapvee maar op hen blijft stemmen. Kijk naar de VVD. Onbeweeglijk. En mensen blijven er als een automaat op stemmen.

Kamervraag | 02-09-15 | 11:13

@Het Vijfde Wiel | 02-09-15 | 11:06
Kijk nou uit, straks moet je weer een nieuwe nick aanmaken....

necrosis | 02-09-15 | 11:13

@WaarDeWindWaait | 02-09-15 | 11:03
Het heeft geen zak met Poetin te maken.
Het heeft ermee te maken dat een associatieverdrag met een straatarm land (45 miljoen inwoners) betekent dat 'Brussel' weer bloedgeld van de bevolking gaat exporteren.
En wie betaalt de hoofdmoot van al dat ontwikkelingsgeld?
Nee, niet de zuidelijke EU-landen

necrosis | 02-09-15 | 11:11

@zwartzondersuiker | 02-09-15 | 10:54

De Tweede Kamer heeft geen mandaat om soevereiniteit over te dragen, hoewel ze dat regelmatig beweert.
.
Voor een soevereiniteitsoverdracht is een grondwetswijziging noodzakelijk. Dat betekent dat er nog een verkiezing tussen zou moeten zitten om zo'n wijziging te valideren.
.
Die procedure ontwijken ze angstvallig want dan gaan de verkiezingen dus over Europa. Niet afkopen met HRA beloftes, niet manipuleren met koopkrachtplaatjes. Die soevereiniteitsoverdracht is die ok? dat is dan de centrale vraag.
.
Overigens maakt de politiek het ons zo wel heel makkelijk. Een revolutie of revolte is hierdoor per definitie legitiem. Zij hebben namelijk een van de meest fundamentele regels van een rechtstaat overtreden.
.
Even los van het verkwanselen van het draagvlak dat ze menen gewonnen hebben tijdens de vorige verkiezingen.

Parel van het Zuiden | 02-09-15 | 11:11

Waar is de EU inzake vluchtelingen? Ja, ze beleggen een top op 14 september. Lekker snel ook. Als ze zichzelf en de burgers die zij vertegenwoordigen serieus nemen dan lagen er allang oorlogsbodems in de middellandse zee om mensensmokkelaars tegen te houden...
Het probleem met dobbernegers speelt nu al TWEE JAAR ! Zie bijvoorbeeld dit artikel:
nos.nl/artikel/560019-eu-plan-voor-boo...

Dat was een plan voor het "redden" van vluchtelingen naar aanleiding van de scheepsramp bij Lampedusa. Frontex werd er op af gestuurd, maar die kunnen helemaal niets want het zijn niets meer dan een stel ambtenaren zonder mandaat die flyers uitdelen.
GA WAT DOEN EU! Het is ruim over tijd!!!

Dhr. de Wit | 02-09-15 | 11:10

2/3 Van de Nederlandse bevolking blijft toch liever aan boord van de Titanic...

VanBukkem | 02-09-15 | 11:09

Rot op Spartacus. Dit gaat niet om de EU, dit gaat om democratie. Lekker he, jouw interpretatie van een uitslag spuwen op een pupulair weblog. Alsof jouw mening de waarheid is. Waarom laat de redactie jou je bemoeien met GP? Jij bent een slecht voorbeeld.

Het Vijfde Wiel | 02-09-15 | 11:06

@omanders | 02-09-15 | 10:52
Ik klikte op je linkje en kreeg "Only subscribers can access our premium articles and features."

necrosis | 02-09-15 | 11:06

Dan wil ik wel eens weten waaruit die selecte 1000 mensen groep bestaat.
Kwa opleidingsniveau, hoe kom je aan je inkomen, leeftijd en meer.

duitse herder | 02-09-15 | 11:05

@WaarDeWindWaait | 02-09-15 | 11:03

Ah, nu is het Putin? Niet meer, "De communisten"..
Dwaas.

Parel van het Zuiden | 02-09-15 | 11:05

Een WC eend onderzoek van een paar door Putin gesponsorde anti EU partijtjes, lekker betrouwbaar.

WaarDeWindWaait | 02-09-15 | 11:03

Het wel of niet voortbestaan van een land en alles wat daarmee te maken heeft.
.
Samen gaan met andere bevolkingen soms duizend kilometer verderop.
.
Accepteren dat een ander soort regering de dingen gaat regelen.
.
Wilt u dat? of wilt u dat niet?
.
Feitelijk zou je jezelf als Den Haag en Brussel al achter de oren moeten krabbelen bij slechts 40% NEE. Kan je zo'n groot deel van je bevolking vervreemden? Is 60% steun werkelijk voldoende draagvlak voor nieuwe natie? Ik denk van niet. Er is geen basis voor een sterke unie zo.
.
Wellicht had de politiek de afgelopen dertig jaar kunnen investeren in draagvlak, in een werkende unie die zijn toegevoegde waarde aantoont. Visie uitdragen, overtuigen, enthousiasmeren, inspireren.
.
Een eventueel NEE tegen de Europese Unie is de directe resultante van politiek broddelwerk. Ik vind dat tekenend. Ze willen zo ontzettend graag die unie, maar zijn niet in staat zoiets te realiseren.
.
Waar hebben we die politici eigenlijk voor? Zelfs hun corebusiness beheersen ze niet.
.
PS: Beste Eurofielen, kom. nou. eens. met. een. verhaal. Die angstretoriek en smeurcampagnes zijn te genant voor woorden. Een tokkie insteek die zijn weerga niet kent.

Parel van het Zuiden | 02-09-15 | 11:01

Hou diezelfde enquete eens in Brussel zou ik zeggen...

SapperDeFlap2166 | 02-09-15 | 11:00

BlowingBubbles | 02-09-15 | 10:36

Zeker, daarom probeer ik zo min mogelijk op pannenkoeken te stemmen. Toch denk ik dat mensen die dagelijks met wet en regelgeving bezig zijn bekwamer zijn om dit besluit te nemen dan de gemiddelde Nederland. Ook jij en ik zouden ons echt behoorlijk in moeten lezen om te weten wat een ja of nee betekend en ik geloof niet dat elke stem in het referendum een gewogen beslissing is.

jawor36 | 02-09-15 | 10:56

oftopic, voor iedereen die zeurt ja maar nu moeten we nog 200.000 handtekeningen dat halen we nooit en stuff, de komende 3 weken zullen een aantal vrijwilligers waaronder ikzelf ons best gaan doen. Zodra ik flyers binnenhebt ga ik huis aan huis in dordrecht bezorgen verder staan we met een groep op evenementen (zondag in rotterdam bij de wereldhavendagen en volgende week zaterdag in dordrecht) Dat referendum MOET er komen.

sander koekkoek4745 | 02-09-15 | 10:55

Dom plebs, de EU is goed voor u! Groetjes, Guy en Alexander.

Kapitein Stijlvol | 02-09-15 | 10:55

Wat wordt dit een episch gemiste kans om die 300.000 handtekeningen te halen! Want ook in dit topiv wordt het referendum weer in een anti-EU frame gegoten. Overdracht van soevereiniteit wordt namelijk heel gemakzuchtig geplaatst tegenover meer democratie. Maar misschien is het juist wel de kracht van democratie om op punten een vergaand mandaat te verlenen.
Voor de goede orde: ik ben voor meer soevereiniteit en minder EU, maar ik ga dit niet tekenen.

De echte Stolwijker | 02-09-15 | 10:55

Schoorsteenveger | 02-09-15 | 10:41

Mee eens. Hij moest ook benadrukken dat de tweede kamer een mandaat van de kiezer had ontvangen.
.
Klinkt allemaal leuk hoor, maar als je na de verkiezingen exact het tegenovergestelde doet als dat je beloofd hebt, is het niet zo raar dat er op een gegeven moment een tegenreactie komt.
.
En daar kunnen ze dus blijkbaar heel slecht tegen.

zwartzondersuiker | 02-09-15 | 10:54

Wij voelen met z'n allen aan dat het met de EU een beetje te hard gaat, dat we een stelletje enge klerken aan de macht helpen. Moeten we dat gevoel wegdrukken of zo? Want we hebben er geen verstand van en moeten het aan onze volksvertegenwoordigers overlaten?
Schoorsteenveger | 02-09-15 | 10:36

Maar dit referendum gaat er niet over of "de EU een beetje te hard gaat". Dit referendum gaat over het associatieverdrag, een heel concreet punt, waarbij een simpele ja/nee-vraag niet toereikend is.

jawor36 | 02-09-15 | 10:53

@Sjaak Faal | 02-09-15 | 10:23
Dus sinds de euro kun je een huisje kopen over de grens?
Hoe kochten al die babyboomers dan dat tweede Franse huisje in de jaren '80 ? Met kraaltjes?

Piet Karbiet | 02-09-15 | 10:53

Tip: plaats een vacature op bij lokale vrijwilligerscentrales. Zojuist geplaatst in Zutphen: www.vrijwilligerscentrale-zutphen.nl/v...
Ben benieuwd of dit gaat lopen, ik houd jullie op de hoogte.

Rest In Privacy | 02-09-15 | 10:52

@haidewietska: Simpel antwoord: JA! Opnieuw krabbelen.

Stichpimpelibock | 02-09-15 | 10:52

Eurpoa is juist heel blij met de EU. Alleen de Europese bevolking niet maar ja, dat is voor Europa slechts bijzaak.

Rest In Privacy | 02-09-15 | 10:52

Geen geld naar Juncker, Timmermans en de andere rovers.

succesvol | 02-09-15 | 10:51

@haidewietska | 02-09-15 | 10:45
ja,
geenpeil.nl/geenpeil-faq/
"Ik had al getekend voor het inleidend verzoek. Ben ik nu klaar?
Nee, helaas niet: we beginnen weer helemaal opnieuw. Dus ook die 14.441 krabbels moeten weer opnieuw gezet worden. Tot we er op 28 september 300.000 hebben."

mvdwarsligger | 02-09-15 | 10:51

Wel leuk dat referendum. Maar... stel dat we die 300K gaan halen (wat op zich al een absurd aantal is) dan gaat er waarschijnlijk een EU commissie / werkgroep / adviesorgaan vaststellen dat de manier waarop die handtekeningen verzameld zijn op de een of andere manier niet voldoet aan de criteria en dus niet "rechts"geldig zijn. Daar wachten ze natuurlijk mee tot het zover is. Vind het raar namelijk dat we daar nu níemand over horen uit het pro-eu kamp...

Stichpimpelibock | 02-09-15 | 10:51

Ik krijg langzamerhand de hik van al die onderzoeken. Duizend man vragen wat 15 miljoen vinden is een farce.
Gisteren op de Nationale Propaganda Omroep (EenVandaag)bleek dat de VVD ondanks zijn leugenachtige leider twee zetels winst heeft gemaakt.
Kijk, dat een harde kern VVD-ers een plaat voor zijn kop heeft wil ik geloven maar dat die kern groter wordt door de recente nieuwe leugens is grote onzin. Trouwens die andere hoaxer Maurice beweerde het tegenovergestelde.

Lichtstadfan | 02-09-15 | 10:50

Ik had al een formulier in enveloppe aan de kiesraad gestuurd om de eerste 10.000 handtekeningen bij elkaar te krijgen. Is het de bedoeling dat ik nu nog een handtekening zet voor de volgende ronde van 300.000 ? Gaarne antwoord.

haidewietska | 02-09-15 | 10:45

@necrosis | 02-09-15 | 10:37
Necrootje, als we een dikke 100watter gaan ophangen dan is in mijn metafoor de boel een beetje scheef. Het is nog net geen bouwlamp, maar het lijkt er wel op. FOEI NIET WEER DOEN!!

Vrije Nator | 02-09-15 | 10:42

zwartzondersuiker | 02-09-15 | 10:37
Ik had sterk de indruk dat Buma het helemaal niet nodig vindt om met argumenten te komen. Wij moeten onze bek houden en slikken. Hij kan niet om een referendum heen, want het is nou eenmaal democratisch besloten, maar hij baalt als een stekker dat hij met de uitslag van zo'n referendum werkelijk rekening moet gaan houden. Zo'n uitslag dwingt de politiek tot een beargumenteerde reactie, en dat is die politiek niet gewend. Die wil z'n gang gaan, vanaf het moment dat de stemmen geteld zijn, zonder nog door de burger te worden lastiggevallen.

Schoorsteenveger | 02-09-15 | 10:41

Fuck VNL en Fuck de EU.

Desmoulins | 02-09-15 | 10:37

Le Roi | 02-09-15 | 10:18

Het is ook moeilijk om nog positieve punten te noemen over iets wat op de tekentafel al mislukt was. Dan krijg je zoiets als: "niet meer geld wisselen", "vrachtwagens niet meer wachten aan de grens", "export". Die vrachtwagens staan nu trouwens 2x zo lang in de rij vanwege de vluchtelingen.

doskabouter | 02-09-15 | 10:37

En Nederland is klaar met de meest gevaarlijke partijen voor lands veiligheid PvdA, VVD, CDA en D'66.

DanBilzerian | 02-09-15 | 10:37

@Vrije Nator | 02-09-15 | 10:26
Niks spaarlamp, ik wil een ouderwetsch peertje van 100W

necrosis | 02-09-15 | 10:37

Als Buma gisteren bij Pauw een vent was geweest had hij gezegd: Kom maar op met je referendum. Dan kunnen wij gelijk de argumenten op tafel leggen waarom wij wel voor dit verdrag hebben getekend. Eerlijke zaak, niets mis mee.

Maar dat kan hij niet, want de argumenten die Buma gisteren benoemde, sloegen helemaal nergens op. Terecht dat Jan opmerkte: De burgers kunnen ook lezen hoor.

Ze hebben gewoon geen goede argumenten. Klaar.

zwartzondersuiker | 02-09-15 | 10:37

En precies daarom is het onderwerp van jullie referendum verkeerd. Het onderwerp moet zijn: wil u uit de EU stappen?

Nonkel Frituur | 02-09-15 | 10:37

jawor36 | 02-09-15 | 10:20
Er zitten ook heel veel pannenkoeken in het parlement. Laten we niet vergeten dat ook zij gewoon burgers zijn, uit ons midden gekozen om ONZE belangen te behartigen.

BlowingBubbles | 02-09-15 | 10:36

De laffe meerderheid wil in de unie blijven, veel plezier ermee.

compitaal | 02-09-15 | 10:36

jawor36 | 02-09-15 | 10:20
Vind jij dat de gemiddelde beroepspoliticus wél een gewogen, rationele afweging maakt? En is die onderbuik in alle opzichten verdacht? Wij voelen met z'n allen aan dat het met de EU een beetje te hard gaat, dat we een stelletje enge klerken aan de macht helpen. Moeten we dat gevoel wegdrukken of zo? Want we hebben er geen verstand van en moeten het aan onze volksvertegenwoordigers overlaten? Hen vertrouwen?
Ook vertrouwen, ook de gevoeligheid voor charisma, geloof, hoop, is onderbuik.
Of is er zoiets als een bovenbuik? Vertel mij maar hoe je onderbuikgevoelens kunt scheiden in goede en slechte varianten. Als je dat doet dan spreek je een moreel oordel uit. Laat ik hier maar zo'n moreel oordeel uitspreken: klakkeloos vertrouwen in de integriteit en de kunde van de politiek is onderbuik, en levensgevaarlijk voor het functioneren van een democratie.

Schoorsteenveger | 02-09-15 | 10:36

Graag gedaan Freddie. Stobart, dat is toch de grootste transportonderneming van het VK?

Berkemef | 02-09-15 | 10:34

Nederland is wel vaker overrompeld door anti-democratische, buitenlandse machten. Steeds kwam er na enige tijd wel een andere macht die ons bevrijdde om het gezapige leven te hervatten.
Dat maakt lui en gemakzuchtig.

De EU gaat niet vanzelf weg, niet zonder eerst de totale instorting van de samenleving te veroorzaken. Waarvan de eerste tekenen aan de wand staan.

Dus. Teken. Natuurlijk wordt dat genegeerd. Natuurlijk zijn er daarna hardere stappen nodig, uit zelfbehoud.

Jan Passant mk2 | 02-09-15 | 10:31

@Berkemef | 02-09-15 | 10:26
Dank voor de link. Ik was als expat niet op de hoogte van deze club.
Ik was bij deze zin al verkocht:
Bij ons is er geen ruimte voor socialistische ideeën over de maakbaarheid van de samenleving.

Freddie Stobart | 02-09-15 | 10:30

@Opinion1970 | 02-09-15 | 10:21
Ik ben al bezig met ronselen, en jij? ;-)

@telelezer | 02-09-15 | 10:21
Dat gevoel heb ik inderdaad ook… wat een ontzettend grote hoeveelheid achterlijke gladiolen lopen er hier in Nederland rond. Zelfs als je vóór de EU bent kun je stemmen, dus wat is er mis mee? Ik geloof echt dat het grootste deel van de "stillen", mensen zijn die gewoon niet meer gaan stemmen. Nu niet en nooit niet, want het vertrouwen en geloof is totaal weg. Dat zijn ook de mensen die nooit mee zullen doen aan de peilingen om te zien wat voor cijfer de overheid krijgt van de burger… anders kun je er nog wel een paar puntjes vanaf halen namelijk.

kanon0503 | 02-09-15 | 10:27

@kanon0503 | 02-09-15 | 10:17
Ze hebben er meer als 100k. Dat truukje hebben ze van Fleischbaum geleerd toen Powned de lucht in moest.

Freddie Stobart | 02-09-15 | 10:27

@Godsammekraken | 02-09-15 | 10:23
Op zijn minst krijgen we dan een spaarlamp, om in lampentermen te blijven. Beter dan een bouwlamp, die de hele buurt in een ziekelijk bleke kleur hult en ongevraagd bij mensen door de gordijnen komt.

Vrije Nator | 02-09-15 | 10:26

De houding van Sybrand van Haersma Buma bij Pauw (eindelijk weer een host die zijn gasten het vuur aan de schenen kan leggen in plaats van elke avond mooi zitten wezen!) was typisch die van de politicus die een referendum enkel ten eigen voordele, desnoods ten voordele van het vigerende politieke systeem in zijn algemeenheid, in wil zetten. Bracht nog te berde dat als een Parlement "op democratische wijze" een besluit over waar het met de EU naartoe moet heeft genomen, het ongepast is om daar dan nog een referendum over te houden. Wou ook nog zwaar in de fout gaan door te beweren dat al dat volk eigenlijk helemaal niet weet waar dat GeenPeil-referendum over gáát, maar werd -te vroeg naar mijn smaak- tot de orde geroepen door Roos. Ergerlijk, zo'n houding, vooral als je eerder hebt beweerd dat je als parlementariër via de stembus het mandaat van de kiezer hebt gekregen. Weet datzelfde volk dat verleid wordt om naar de stembus te gaan dan wél waar al die verkiezingsprogramma's over gaan? Je weet wel, die programma's waar niemand zich vervolgens aan houdt als men eenmaal het pluche zit en de macht heeft?

Schoorsteenveger | 02-09-15 | 10:26

@ kanon0503 | 02-09-15 | 10:17. MOCHTEN we de 300.000 halen (hetgeen ik hoop maar ik vrees alle vrezen) dan zal de Kiesraad gegarandeerd kraaien dat er teveel ongeldig zijn en het alsnog afkeuren.

Want dat willen de Haagse lakeien van Brussel nou eenmaal, en dus gebeurt het ook want wij Nederlandse burgers hebben NIETS te zeggen. Brussel bepaalt en Den Haag bukt, en de burger dokt.

telelezer | 02-09-15 | 10:26

Goed bezig dat VNL. Eerste keer van mijn leven dat ik lid ben geworden van een politieke partij. Wilt u in de toekomst meer onderbouwd rechts geluid wordt dan lid voor 12 euro en stem bij de volgende verkiezingen op die club. www.vnl.nu/word-lid/ Omdat logisch rechtse politiek een noodzaak is. De VVD doet dat niet meer en de PVV daar winig mis mee behalve het feitje dat het sociaal-economisch te links is.

Berkemef | 02-09-15 | 10:26

Ik begrijp het niet; binnen 2 dagen 2 miljoen likes op facebook voor de zwarte piet discussie, maar geen 300k handtekeningen bij elkaar te krijgen voor zo iets belangrijks?

Wat een volk in dit land... :'(

beschuitfluiter | 02-09-15 | 10:25

Prachtige metafoor waarde Spartacus.

Freddie Stobart | 02-09-15 | 10:25

@necrosis | 02-09-15 | 10:18
Ik heb vooral het gevoel dat het licht weer een beetje *aan* gaat als we uittreden.

Godsammekraken | 02-09-15 | 10:23

De euro is.wel.handig. Ook met zaken doen over de grens, en niet meer wachten bij de grens. Ook leuk is huisje kopen over de grens. Maar dat is het wel zon beetje

Rest In Privacy | 02-09-15 | 10:23

@necrosis | 02-09-15 | 10:18
Nee dat vergeet ik niet. Misschien had ik "minst slechte argument" moeten zeggen.

Godsammekraken | 02-09-15 | 10:22

Wat een beangstigend lage aantallen mensen tegen de EU in dat onderzoek.

Het blijkt dus dat het NL schapenvolk nog dommer is dan de spreekwooredelijke ezel die zich slechts 1x stoot aan dezelfde steen!

De linkse TV indoctrinatie werkt dus goed.

NEDERLAND IS VERLOREN!
Les jeux sont faits. Rien ne va plus!

telelezer | 02-09-15 | 10:21

Nou kanon0503... kom op dan, schiet je geweldige idee af!

Opinion1970 | 02-09-15 | 10:21

Ik ben in mijn leven nog nooit iemand tegen gekomen die aan wat voor politiek opinieonderzoek dan ooit heeft meegedaan.
Laat staan dat ik het zelf ooit heb meegemaakt.
Wie zijn die mensen?
En waar zijn ze?
Moet je je daar voor opgeven?
Lopen ze de straat op, vanuit hun grachtenpand, of vragen ze sowieso altijd alleen mensen uit Amsterdam?
Of den Haag.
Dit soort cijfers zeggen mij eerlijk gezegd niet zoveel.

Cuyahoga | 02-09-15 | 10:20

Ik ben voor de democratische gedachte achter een referendum, maar ik denk dat politieke keuzes niet gemaakt kunnen worden door het volk, omdat de gemiddelde Nederlander geen gewogen, rationele afweging maakt, maar een keuze gebaseerd op onderbuikgevoelens. Mocht je een referendum serieus nemen, dan moet je de deelnemers van dat referendum serieus kunnen nemen en ik vrees dat er gewoon teveel pannenkoeken in dit land leven die geen flauw benul hebben van de consequenties van de keuze die ze zouden maken. Er zit dus wel een risicootje aan dit idee (of je nou voor of tegen bent).

jawor36 | 02-09-15 | 10:20

Het zou al schelen als we weer baas in eigen buik waren.

Conan de Rabarber | 02-09-15 | 10:19

Ik hoop echt dat meer mensen de moeite nemen naar VNL te luisteren. Die lui zijn goed bezig.

spoiver | 02-09-15 | 10:19

Het is een cliché, maar vóór de EU wás ook alles beter! Vroeger kon je ook gewoon door Europa van land naar land reizen, in het buitenland pinnen, en ik vond het zelf altijd wel leuk om wat buitenlands geld op zak te hebben. Des te meer omdat ik vlak bij zowel de Duitse als de Belgische grens woon. Inmiddels zijn er honderden, zo niet duizenden nieuwe wetten en regels op Europees niveau bijgekomen, en hebben we als land eigenlijk niks meer te zeggen. En het ergste is, de meeste mensen waren vóór dat de EU door onze strot werd geramd al TEGEN, maar tóch hebben 'ze' het doorgezet. Weg met de EU!

Le Roi | 02-09-15 | 10:18

@Godsammekraken | 02-09-15 | 10:16
Je vergeet dat dan bij ons het licht uitgaat....

necrosis | 02-09-15 | 10:18

Met ruime 100.000 stemmen en nog 3,5 week te gaan, hebben we naast de huidige hoeveelheid aandacht ook écht meer mensen nodig die handtekeningen bij hun vrienden en familie ophalen volgens mij. Die 50.000 per week gaan ontzettend lastig worden nu de eerste horde met mensen die écht graag willen stemmen voorbij is.

kanon0503 | 02-09-15 | 10:17

Chicagoo | 02-09-15 | 10:15

1/3 in NL is allochtoon of lid van het -weg met ons- gilde, valt mij eigenlijk nog mee

Ouwe-RukkerT | 02-09-15 | 10:17

In het kort: terug naar de EEG!

necrosis | 02-09-15 | 10:16

Het meest steekhoudende argument voor de EU is dat uittreden als gevolg heeft dat de overblijvende EU ons de rug toekeert.

Dat dus. Chantage is het beste wat de voorstanders in te brengen hebben.

Godsammekraken | 02-09-15 | 10:16

Ach leuk zo'n onderzoekje, je heb het gisteren gezien bij de filmpjes van Jan Roos, de politiek dendert gewoon arrogant door en straks blijft er voor de bevolking niets anders meer over dan naar geweld te moeten grijpen....

Ouwe-RukkerT | 02-09-15 | 10:16

Blijkbaar wil een derde van de bevolking dat de immigratie gewoon doorgaat, dat is nog best zorgwekkend.

Chicagoo | 02-09-15 | 10:15

Benieuwd wat de uitkomst zou zijn als D66 een onderzoek zou organiseren.

Driewerf Hoezee | 02-09-15 | 10:14

Superhandig, een EU-controlestaat waar geld van Noord naar Zuid vloeit. Meer meer meer!

yamahaha | 02-09-15 | 10:13

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland