Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Niemand wil een onderzoek naar Indonesië

bassiehof100xxx.jpgHet was niemand minder dan vadertje Drees die in 1954 als eerste PvdA-premier eigenhandig een rapport over Nederlandse oorlogsmisdaden op Zuid-Celebes in de doofpot stopte. Nog voor de politionele acties had het Nederlandse Depot Speciale Troepen (DST) tussen december 1946 tot februari 1947 een ware slachting aangericht op het eiland. Het rapport laat zich lezen als een orgie van geweld. Eén van Drees’ overwegingen was dat niet alleen de militaire maar ook de burgerlijke autoriteiten er slecht vanaf kwamen. En nadat Indië verloren was moesten die natuurlijk ook weer gewoon aan het werk kunnen. Een kleine zestig jaar later lag het rapport nog zó gevoelig dat Kamerleden het zélfs in 2012 slechts ‘vertrouwelijk’ mochten inzien. Daar hebben we bij HP/De Tijd destijds een stokje voor gestoken. D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma riep dit weekeinde op tot een ‘allesomvattend onderzoek naar Nederlands geweld in Indonesië. Maar dat gaat er niet komen. En het is wederom een PvdA’er die dat gaat blokkeren. In datzelfde jaar 2012 werd er ook al gepleit voor een uitgebreid onderzoek naar het militaire optreden van Nederland in voormalig Nederlands-Indië in de jaren 1945-1949. Drie onderzoeksinstituten riepen daar destijds toe op in de Volkskrant. Harde feiten waren nodig, onderzoek in Nederlandse en Indonesische archieven. Kosten: 2 tot 3 miljoen euro. Frans ‘Two-Face’ Timmermans Toenmalig minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans (PvdA) draait het plan op 19 december dat jaar echter de nek om. Hij had contact gezocht met de Indonesiërs. Tijdens de begrotingsbehandeling van zijn ministerie zegt hij daarover in de Tweede Kamer na vragen van diezelfde Sjoerdsma en SP-Kamerlid Harry van Bommel: “Wat vinden jullie ervan als wij samen met jullie zo’n onderzoek doen? Indonesië is daarover heel helder geweest tegen mij: dat vinden wij geen goed plan, dat willen wij niet. Ik vind dat een helder signaal.” Het typeert Frans ‘Two-Face’ Timmermans; het jaar daarvoor had hij als Kamerlid aan zijn ministeriële voorganger Uri Rosenthal (VVD) namelijk nog gevraagd om ‘nieuw wetenschappelijk onderzoek naar de gebeurtenissen in het dorp Rawagede in 1947’. Handelen met de Gordel van Smaragd Natuurlijk speelde er meer mee bij die beslissing van Timmermans. In november 2013 vertrok namelijk een top-delegatie van het kabinet naar de voormalige kolonie. Onder leiding van minister-president Mark Rutte – gesecondeerd door minister voor Buitenlandse Handel Liliane Ploumen (PvdA) en staatssecretaris van Economische Zaken Sharon Dijksma (ook van de PvdA zoals u weet) – reisde een handelsmissie met ruim honderd Nederlandse bedrijven in het kielzog af naar de Gordel van Smaragd. Ook hier toonde PvdA wederom twee gezichten. Als regeringspartij vinden de sociaal-democraten de handelsmissie een prima initiatief, in de oppositierol werd de tank-deal met de Indonees een jaar eerder echter afgeschoten. Hoi, Bert Koenders Zal er ooit een ‘allesomvattend onderzoek’ naar de Nederlandse oorlogsmisdaden in Indonesië komen, met steun van de Nederlandse en Indonesische overheid? Vermoedelijk wel. Voorwaarde is dan echter dat alle direct betrokkenen overleden moeten zijn. Zolang daders en slachtoffers van beide zijden (De Bersiap iemand? Collega Quid schreef er dit weekeinde ook al wat over) nog leven, liggen schadeclaims op de loer. En schadeclaims leiden tot ophef en ophef is het laatste waar het driftig met elkaar handelende Nederland - tweede handelspartner van Indonesië binnen de EU - en Indonesië op zitten te wachten. Tot die tijd zullen we het dus moeten doen met wat Sjoerdsma noemt ‘druppelsgewijs’ binnenkomende nieuwe feiten. Ironisch element in dit alles is natuurlijk dat de Eerste Minister zich er op voor laat staan historisch geschoold te zijn. Het zal echter wederom een PvdA-minister van Buitenlandse Zaken zijn die het verzoek van D66 zal afwijzen. Hoi, Bert Koenders.

Reaguursels

Inloggen

G*dT, dat ik als zoon van de krokodillenstad op de dag dat Boeng Karno, bij ons thuis bijgenaamd de aap, de onafhankelijkheid uitriep weer moet schrijven dat we de ingenieur/collaborateur geen seconde serieus hebben genomen!
Incompetente Haagse weekdieren missen de wil en volharding om te doen wat militair noodzakelijk is. Meedogenlozer zijn dan je tegenstander.
*CcMed*

kapitein oosterlng | 17-08-15 | 14:57

@Ben Kokhals 18:48 u .Ja hoor er zijn veel prima mensen daar. (ook in Turkije overigens), maar o wee als het geloof in het geding komt dan zijn mensen bestiaal en maken hun (niet erkende) naasten tot slaven en lijken/as.Zeker op dit moment is de wereld weer het verst af van een paradijs,maar we dromen idealistisch lekker verder.We geven en nemen een kans,maar leren dat we onze waakzaamheid NOOIT kunnen verdringen. Ironisch genoeg zijn we gelukkig stervelingen.

dolfi | 17-08-15 | 10:18

wat er daar gebeurt is zal verschrikkelijk zijn geweest. dat drees alles onder de mat geschoffelt heeft is zoals de politiek was en is. geen goed woord voor. nederlanders hebben zich door de eeuwen heen zwaar misdragen en nog steeds. zelfs de eigen bevolking word niet gespaart.. de verzorgingstaat afgebroken de prijzen extreem hoog te houden hogere belastingen te innen lonen te bevriezen bezuinigingen op personeel matrialen instrumenten etc. om zoveel mogelijk geld uit te sparen om het weg te geven aan de eu en de bodemloze put griekenland. kop in het zand steken over vele hele grote problemen die eraan zitten te komen en het land instromen. de regering kan geen deuk in een pakje boter slaan laat staan eerlijk te zijn en de gebeurtenissen op tafel te leggen. en toen in 1940 de pleuris uitbrak wisten ze niet hoe snel ze als lafbakken het land moesten ontvluchten in plaats vooraan te staan hun volk te verdedigen. toen ze terug kwamen werden ze weer omringt met pluche en het volk werd weer onderdrukt voorgelogen en in angst gehouden. de regering straalt geen daadkracht uit staat niet voor of achter zijn volk. misbruikt misleid vernedert de bevolking. we zijn on interessante domme slaven die een keer boe mogen zeggen daarna weer de schouders er onder jongens want er moet gebouwd worden denk maar aan de goede tijd van de v.o.c.

jitro | 17-08-15 | 09:38

@sastro | 16-08-15 | 20:56
Precies, en dezelfde "wereldvreemdheid" heerste ook in polderesk Den Haag, tot en met de dag van vandaag aan toe. Maar denk ook aan de "anti-koloniale activist" van het comite ereschulden, die kennelijk een fittie met de Nederlands-Indische geschiedenis heeft.

ben kokhals | 17-08-15 | 01:55

Onzinnig stuk dit. Maar echt.

1) handelsmissies is iets anders dan tanks verkopen
2) voor 2-3 miljoen bereik je niets
3) Indonesië wil liever zelf die geschiedenis schrijven en de invulling van NL bezetter is erg gekleurd.

Ofwel: prima beslissing. Gaat speculeren worden en jarenlange wel/niet discussies. En herstelbetalingen.

MrWorf | 16-08-15 | 21:50

Ach hypocriet zijn ze allemaal. In de oppositie ben je overal tegen gewoon omdat het kan en als je in de regering zit ben je opeens voor. Kleine kinderen zijn het, ze lijken op mijn zoon van 7 alleen heeft hij een ruggengraat.

EmilioEsteves | 16-08-15 | 21:19

ben kokhals | 16-08-15 | 20:47

Eind jaren 50 terug in Nederland moest mijn vader ook van z'n 2e vrouw horen dat alles in Nederland veel erger zou zijn geweest. Pas toen ze foto's zag van de ellende in Indonesie, was het 'Dat kan toch niet waar zijn!'

sastro | 16-08-15 | 20:56

@sastro | 16-08-15 | 19:21 "Ga maar naar Soekarno, zo reageerde men in Nederland."
.
Ik ken ook dergelijke verhalen van familie. En die kampen, daar moesten ze niet over zeuren. Het was toch altijd mooi weer daar? Nee, hier was het pas erg. Ook voor de archieven haalden de Haagse polderaars hun neus op. Gelukkig hebben de Indonesiers uit eigen beweging het meeste bewaard.

ben kokhals | 16-08-15 | 20:47

Ongeblustekalk | 16-08-15 | 19:36

Ongeschikt!

sastro | 16-08-15 | 19:56

Uit het net.

Ongeblustekalk | 16-08-15 | 19:43

Wel klaar met dat bashing op het leger. Sterf

Ongeblustekalk | 16-08-15 | 19:36

Ja, dat ook nog. Maar dat was misschien ook niet iemand die daar geboren was.
ben kokhals | 16-08-15 | 18:57

Die man was inderdaad daar niet geboren en/of getogen. Het was in de laatste dagen van strijd tegen de Jap een enorme chaos. Mijn vader was op zeker moment de hoogste in rang in Zuid Sumatra, dienstplichtig sergeant. Tegelijkertijd vierden officieren feest in Hotel Lohman te Bandoeng. Daar zullen ze ongetwijfeld, 'Leve de koningin' hebben gebruld. Toen wist hij niet dat Nagasaki, en 2 politionele acties nog in het vat zaten. Het grootste deel van zijn soldij nooit ontvangen. Ga maar naar Soekarno, zo reageerde men in Nederland.

sastro | 16-08-15 | 19:21

Ey, wanneer gaan we neuqen?

Roffel | 16-08-15 | 19:16

@ST18 | 16-08-15 | 12:13
Nee, dat klopt niet. Indonesiers behoren tot het aziatische ras, de Molukkers tot het Melanesische ras. Het waren de Indonesiers die de Molukken en Papoea hebben geanexeerd.

SuperBruut | 16-08-15 | 19:09

@Mr.Red | 16-08-15 | 11:52
Klopt niet helemaal. De Molukkers zijn op dienstbevel naar Nederland gehaald, terwijl zij liever daar waren gebleven op de Molukse opstand te steunen.

SuperBruut | 16-08-15 | 19:06

Dat gezeik over die "erfenis" doet me denken aan kringloop interieur spulletjes. Ook jaren 40.
Pauperzooi, veel hout en alleen tokkies maken zich er druk om. Erg smaakvol.
Nu even mijn pijp stoppen en mijmeren terwijl ik de krant lees.
En de praktijken van de turk zullen navolging hebben.

Je maakt af en toe wat mee, WTF

Ongeblustekalk | 16-08-15 | 18:57

@sastro | 16-08-15 | 18:47 "'Wat een idioot!' was de reactie van mijn vader."
.
Ja, dat ook nog. Maar dat was misschien ook niet iemand die daar geboren was.

ben kokhals | 16-08-15 | 18:57

@dolfi | 16-08-15 | 18:07 "Kortom ,we hebben er niets te zoeken."
.
Niet mee eens. Wij hebben daar een eeuwenlange geschiedenis (die je behalve in de architectuur, infrastructur en wetgeving, ook terug vindt in de taal) en de Indonesiers zijn over het algemeen bijzonder hartelijke mensen, zeker ook ten opzichte van Nederlanders. Daar is geen afgesloten resort nodig.

ben kokhals | 16-08-15 | 18:48

Ja, en begrijpelijk. Westerling was er immers niet namens zichzelf, maar mede namens oranjeboven.
ben kokhals | 16-08-15 | 17:35

Ja oranje boven. Mijn vader zat na de overgave aan Japan in een tijdelijk kamp. Op zeker moment werd een militair onthoofd. Voor het zwaard viel riep hij 'Leve de koningin!'. 'Wat een idioot!' was de reactie van mijn vader.

sastro | 16-08-15 | 18:47

Ach dat hele gedoe over schadevergoedingen n.a.v. de politionele acties heeft helemaal niets te maken met historische feiten in context met de vreselijkste misdaden die islamisten (en Japanners) in Indië pleegden.Toen ooit mij de idiote wreedheid ter ore kwam dat deze barbaren altijd de penis van een gedode blanke in zijn mond stopten,begrijp ik volkomen waarom Westerling ze standrechtelijk op een rij,executeerde.Hij begon ook altijd met de kamponghoofden, want die ruiden die barbaren op.Mijn vader was als dienstplichtige daar geenszins iets te verwijten en wie heem voor racist uit zou maken,verdient ook de kogel maar nog beter: Een napalmbom als op Japan.Laat al die watjes in het Den Haag van nu dit eens in hun oren knopen,i.p.v. het paaien,om economisch gewin,van Indonesië.Kortom ,we hebben er niets te zoeken.East is east and west is west and the twain shall never meet.Toerisme kan ermee door,maar wel in afgegrendelde resorts zoals in Egypte en straks ook Turkije.

dolfi | 16-08-15 | 18:07

@sastro | 16-08-15 | 17:20
Ja, en begrijpelijk. Westerling was er immers niet namens zichzelf, maar mede namens oranjeboven.

ben kokhals | 16-08-15 | 17:35

ben kokhals | 16-08-15 | 17:14
Bernhard heeft zich tenminste ingespannen voor een onderscheiding voor Westerling.

sastro | 16-08-15 | 17:20

@sastro | 16-08-15 | 16:58
En daar heeft u helemaal gelijk in. Het is indertijd wederzijds uit de klauwen gelopen, maar dat is "tempo doeloe". En wilmax gaat voortaan naar het bevrijdigsfeest in Jakarta. Waar is wilmax eigenlijk als je hem nodig hebt.

ben kokhals | 16-08-15 | 17:14

ben kokhals | 16-08-15 | 16:39

Sjoerd Sjoerdsma zou zich moeten afvragen, hoe komt het dat een eenling als Jeffry Pontdaag met zijn Indonesisch-Nederlandse comité Nederlandse Ereschulden (samen met Liesbeth Zegveld) zo naarstig op zoek zijn naar Indonesische slachtoffers. Logischer zou zijn geweest als Indonesie dat initiatief zou hebben genomen, echter niets van dit alles in afgelopen 70 jaar. Denk dat het indertijd als volgt is gegaan,’ Wij dienen geen claims in bij jullie, en jullie dienen geen claims in bij ons’.

sastro | 16-08-15 | 16:58

By the way, als Sjoerd Sjoerdsma geinteresseerd is in de lange geschiedenis die Nederland deelt met Indonesie, waar de oorlog van na de oorlog een kort maar dramatisch dieptepunt van is geweest, moet hij maar eens de onvolprezen historische stedenboeken van uitgeverij Asia Maior (Purmerend) op de kop tikken. Denk aan het uitstekend gedocumenteerde 'Soerabaja - Beeld van een stad', door A.C. Broeshart ea. Want het kan goed zijn dat hij geen ene bal weet van onze geschiedenis daaro.

ben kokhals | 16-08-15 | 16:39

En wat wil die spuit elluf van VVD66 met dat eenzijdige onderzoek naar oude koeien bereiken? Ga eerst de betrekkingen met Indonesie maar eens meer dan goed maken.
Moeten we niet eerst een onderzoek doen naar de immigratiepolitiek van de afgelopen halve eeuw(mag ook een tribunaal zijn)? Naar de besluitvorming rond de euro, de EU, Lissabon en de overheveling van soevereiniteit en multimiljarden aan belastingelden naar Brussel (mag ook een tribunaal zijn)? Er zijn namelijk wel prangender kwesties om onder de loupe te leggen.

ben kokhals | 16-08-15 | 16:21

Donder toch op met je allesomvattend onderzoek naar Nederlands geweld in Indonesië. Wat heeft het voor zin om 70 jaar na dato nog te willen onderzoeken wat er in die tijd allemaal aan gewelddadigheden is gebeurd, van beide kanten, anders dan dat er lieden zijn aan de andere kant van de aardbol die hier naar voorbeeld van de Rawagede-slachtoffers ook wel een slaatje uit willen slaan.
Klaag dan ook de Indonesische regering aan voor de meer dan gruwelijke gewelddadigheden die Nederlandse onderdanen zijn aangedaan in de Oost.
De overdreven grote aantallen slachtoffers aan Indonesische kant zijn overigens allang gedebunked als zijnde pure propaganda van de Soekarno-kliek, wat overigens niet wil zeggen dat er veel slachtoffers zijn gevallen aan Indonesische zijde.
Voor mij is kapitein Westerling een held, die op een bepaalde manier moest handelen omdat de omstandigheden daar naar vroegen, niets meer niets minder! Je moet erbij zijn geweest om dat werkelijk te begrijpen.

BadLieutenant | 16-08-15 | 16:08

vander F | 16-08-15 | 15:25

Het feitelijke probleem in Sulawesi/Celebes was niet zozeer de plaatselijke bevolking. Het waren extremisten uit Java. Die verscholen zich in de kampongs met als oogmerk het doden van de Europeanen. Het ingrijpen van Westerling heeft vele mensen het leven gered. Triest blijft echter dat een aantal mensen die niets met de strijd te maken hadden het leven lieten. Maar die doden zou je voor een niet onaanzienlijk deel kunnen toerekenen aan de tegenstander. Dus als Jeffry Pontdaag met zijn Indonesisch-Nederlandse comité Nederlandse Ereschulden en Liesbeth Zegveld, ballen zouden hebben gehad was ook de Indonesische overheid aangeklaagd

sastro | 16-08-15 | 15:52

Westerling was stiekem best n held.

Afgeschminkte Bassie | 16-08-15 | 15:30

Gek genoeg hebben Westerling en consorten laten zien hoe je een opstandig gebiedsdeel kunt pacificeren.
Dat dit alleen met harde hand gaat zal niet verbazen,
en verbaast het nog minder dat dit niet meer op deze wijze gebeurt.
De huidige, verschrikkelijk dure, Groen-links aanpak werk niet tegen een vastbesloten tegenstander, nu niet en nooit niet.

Dus of je gaat all the way of je bemoeit je niet militaire acties overzee.
ISIS?
Botweg afslachten, winnen en zo de plaatselijke bevolking dwingen IS af te zweren, dat laatste zal overigens niet al te moeilijk zijn maar dan moet wel de zekerheid op een overwinning worden geboden.
En zoals de geschiedenis laat zien doe je dat door het meedogenloos uitroeien en opjagen van je tegenstander.

vander F | 16-08-15 | 15:25

DreHa | 16-08-15 | 14:54

Wat je het toenmalige kabinet mogelijk wel kan verwijten is de 2e politionele actie. In de ogen van vele Nederlanders in Indie (incl. Generaal Spoor) een overbodige.

sastro | 16-08-15 | 15:07

Een doorzichtige en kansloze poging het verlies van Indië aan Nederland en het Kabinet van toen te wijten. Het had ieder kabinet gebeurd omdat Nederland door de oorlog verzwakt was en de Amerikanen van dat andere (kleine) landen geen koloniën mochten hebben. Zelf mochten zij natuurlijk wel bezetten en behouden naar eigen inzicht.

DreHa | 16-08-15 | 14:54

Synecdoche | 16-08-15 | 13:11

Waar haalt u de kennis vandaan dat pas na WO2 de islam over de rest van Indonesie werd verspreid?

sastro | 16-08-15 | 14:49

naraga | 16-08-15 | 14:20

Door beide partijen werden oorlogsmisdaden begaan. Niet te vermijden. Het verschil is dat Nederlanders tot de dag vandaag zich daar druk over maken. In Indonesie haalt men de schouders op.

sastro | 16-08-15 | 14:37

F. von Zeikhoven | 16-08-15 | 12:39,

Heb je de column niet gelezen?
Doe dat dan eerst.

Je weet ook precies niks van de geschiedenis van Indonesië af?
Verdiep je daar dan eerst even in.

In principe respecteer ik jouw wens om helemaal niks te weten.
Maar alleen als je je dan ook helemaal nergens mee bemoeit.

Dandruff | 16-08-15 | 14:37

Onderzoek maakt me niet zo uit dat gaat toch onbetrouwbaar zijn, waarom zo'n belangrijk deel van de geschiedenis niet op zijn minst geen onderdeel van de lesstof is wel. De gemiddelde scholier weet helemaal niks.

Bokito ergo sum | 16-08-15 | 14:35

Ja, een onderzoek na bijna 70 jaar. En dan? Excuses, schadevergoeding?

Mij best, maar dan ook niet meer piepen over Quincy 'ik ben gediscrimineerd want ik stam af van slaven' Gario.

Bruine Beer | 16-08-15 | 14:32

Rapporten over hoge Nederlandse ambtenaren en officieren die voor veel geld heulden met de vijand, verdwenen ook in de doofpot.

sastro | 16-08-15 | 14:25

Er zijn door de Nederlanders geen oorlogsmisdaden gepleegd. Niet alles wat daar gebeurd is was even netjes, maar terroristen die zich als beesten gedragen moet je soms ook als beesten behandelen. Dit is volkomen te begrijpen.

naraga | 16-08-15 | 14:20

-weggejorist-

SeeMore | 16-08-15 | 14:19

Waarheidsvinding prima. Maar dan het totale plaatje en niet specifiek inzoomen op Nederlandse misdaden. Natuurlijk zijn die er geweest. Wordt ook door niemand ontkent. Maar Indonesië zit zelf helemaal niet te wachten op Nederlandse of Japanse excuses. Handel en subsidies zijn veel belangrijker. Dus stop maar met de dominee.

www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel...

paddy | 16-08-15 | 14:15

@Mike Oxlong | 16-08-15 | 12:49
En Frans Timmermans is door Geenstijl als personificatie uitgeroepen van het verschijnsel dat de "wenselijkheid" van de mening steeds groter wordt naar mate de persoon dichter bij de macht komt.
"Wenselijkheid" zet ik tussen aanhalingstekens omdat ik ook niet precies weet vanuit wel perspectief ik wenselijk moet bekijken. Ik zie namelijk een hoop mensen die de redelijkheid volledig verliezen omdat ze denken dat ze zo hun positie of achterban vertegenwoordigen: "Ja natuurlijk heb je gelijk, maar dit kan ik niet uitleggen..."

frank87 | 16-08-15 | 14:12

@Piet Karbiet | 16-08-15 | 11:41
Die "bekering" van Snouck Hurgronje was vrijwel zeker uiterlijke schijn, een truc om makkelijker toegang te krijgen tot zijn onderzoeksobject.

Wim Denkbaar | 16-08-15 | 14:10

Iepjesziekte.12.39
Mis!!
Cases is het latijnse meervoud van casus, of casussen, het vernederlandste meervoud.

mallekater | 16-08-15 | 13:45

@Thunderbird | 16-08-15 | 11:24
Daarom had Den Uyl alvast in de toekomst gekeken en besloten dat als Turkse en Marokkaanse gastarbeiders werkloos werden ze niet weg hoefden (in tegenstelling tot wat er in de contracten stond) - integendeel zelfs, gezinshereniging (ook expliciet niet toegestaan in de contracten) werd toegestaan! Vervolgens liet Den Uyl ook nog eens Suriname onafhankelijk worden wat leidde tot het verhuizen van de halve bevolking van Suriname naar Nederland, grote corruptie en uiteindelijk een coup van Desi Bouterse. Dezelfde Bouterse waar de huidige PvdA BuZa minister voor buigt. Dit alles om het PvdA-electoraat te vergroten.

En om het er even in te wrijven is Joop.nl vernoemd naar deze uilenbal die het verval van de Staat der Nederlanden heeft ingezet.

Ik kan hem op zijn minst een compliment geven voor zijn langetermijndenken. Dat is hem voorlopig goed gelukt.

Min-of-meer | 16-08-15 | 13:34

@Synecdoche | 16-08-15 | 13:11
.
Dank voor deze aanvulling. Die verspreiding van de Islam is zeker de bekende Javanisering? Werd op school niet veel over verteld. Wel over Multatuli.

Piet Karbiet | 16-08-15 | 13:26

Vadertje Drees zou postuum voor het vuurpeleton gezet moeten worden.

Piet van den Hoek | 16-08-15 | 13:22

@Litsehimmel | 16-08-15 | 12:47
Is het niet volkomen logisch dat de inlanders samenwerkten met de Japanners in plaats van met de Nederlanders? Voor hen waren de Japanners de bevrijders. Nederland heeft daarna niets bijgedragen aan de strijd tegen de Japanners - het was tenslotte zelf bezet - en na de oorlog heeft het hardnekkig vastgehouden aan herstel van de oude situatie, zonder in te zien dat het volk van Indonesië nu wel eens klaar was met de Nederlanders.

Veder onderzoek naar oorlogsmisdaden aan weerskanten heeft weinig zin. Aan Indonesische kant zal er weinig vastgelegd zijn en wat er toen allemaal gebeurd is interesseert tegenwoordig geen hond meer. Aan Nederlandse kant wordt nog steeds te weinig beseft dar oorlog een smerige bezigheid is waar we destijds ijverig aan meededen. Kun je nu verontwaardigd over doen maar dat helpt niet erg voor de toekomst.

Synecdoche | 16-08-15 | 13:22

Ja en?

carel5014 | 16-08-15 | 13:19

Zo ken ik D66 weer: "weg met ons" Diezelfde D66 drijft ons steeds verder de EU wat voor mij voelt als oorlog 3.0

doskabouter | 16-08-15 | 13:16

Als auto's ouder zijn dan 70 jaar vervalt de wegenbelasting. Hoe zit dat bij oorlogen? Of mogen de Kananefaten in principe ook nog een zaak aan aanspannen omwille van onmenselijke toestanden van de Romeinen?

CrapoTheGreat | 16-08-15 | 13:12

@Piet Karbiet | 16-08-15 | 11:29
Nederlands Indië was geen enorm islamitisch rijk. Er zat alleen wat islam in het noorden an Sumatra; vandaar dat Snouck Hurgronje juist daarheen is gestuurd om uit te vissen hoe dat aangepakt diende te worden Islam is pas na WO2 verspreid over heel Indonesië, met veel actieve steun van de regering.

Synecdoche | 16-08-15 | 13:11

Ik denk dat een onderzoek naar het verraderlijke gedrag van de Nederlandse politieke elite van de afgelopen 20 jaar meer op zijn plaats is, deze gasten kunnen we dan nog publiekelijk aan de schandpaal nagelen. Dat kan in dit onderzoek niet, daarvoor is het veel te laat.
Dit soort populisme leidt enkel tot huichelachtige publieke excuses van waardeloze 6-jes cultuur politici die hiermee de aandacht kunnen afleiden van de zaken die ons nu de das omdoen.
Excuses? Ga dan excuses eisen van de Fransen en de Spanjaarden, de Italianen en noem maar op. Geschiedenis is een aaneenschakeling geweest van landjepik en geweld, get over it!

Rest In Privacy | 16-08-15 | 12:53

Doe anders eerst snel een onderzoek naar de huidige overname van Nederland door Brussel en de invasie van moslims op de Europese stranden. Anders komt dat onderzoek over Indonesie er natuurlijk nooit.

Piet Karbiet | 16-08-15 | 12:53

PvdA is van roze wolkjes, appeltjesgroene weiden, rode roosjes, homosensuele regenboogjes, lieve mohammedanen en dik gevulde bankrekeningen. Alles wat dit wereldbeeld tegenwerkt is minstens populist.

Vervelende dingen moet je niet uitzoeken, want vervelend.

bergsbeklimmer | 16-08-15 | 12:52

Niemand wil een onderzoek naar oorlogsmisdaden. Daar had Bassie moeten stoppen want daarna werd het stemmingmakerij.

Sinds Drees is het spel dat de regering verzoeken naar oorlogsmisdaden van de oppositie torpedeert. En iedereen doet mee. Indonesië incluis.

De affaire Heuting leert dat de oppositie (toen den Uyl-PvdA) aandringt op openbaarheid en onderzoek en zelfs een parlementaire enquête. En dit vervolgens wordt geblokkeerd door wie er aan de macht is. In dit geval de Jong (KVP)
Dit heeft niets te maken met partij politiek, zoals Bassie suggereert.
Nu dat GeenStijl steeds meer een politieke beweging wordt in plaats van een nieuwsblog stoor ik me minder aan dit soort onzorgvuldige plempsels maar toch.

Mike Oxlong | 16-08-15 | 12:49

Laten we het eens over de daden van de Inonesiërs zelf hebben, in plaats van ze vergoedingen te geven. Mijn eigen grootvader - KNIL-kapitein - vocht zich in maart 1942 gek om de opmars van de Jappen te stuiten, een gevecht dat aan alle kanten werd gehinderd door sabotage-acties van de inlandse bevolking, die continu zijn positie aan de Jappen doorgaven. Het directe resultaat van deze acties was dat grote aantallen van de bevolking - zowel Europeanen als autochtonen - door de snel oprukkende vijand gevangen werden genomen. Mijn vader heeft o.a. daardoor in de periode 1942-1946 als kind in 3 verschillende jappenkampen gezeten. Uiteindelijk werd mijn grootvader, die weigerde zich met zijn manschappen aan de Jappen over te geven, medio maart 1942 's nachts in zijn slaap overvallen en de volgende ochtend standrechtelijk ge-executeerd. Nederlanse oorlogsmisdaden? Evenals indertijd de houding van de VS-soldaten in Vietnam, werd het gedrag van de Nederlandse soldaten in NI voor een groot deel bepaald door de houding van de Indonesiërs zelf. Laat dat nu eens een keer óók duidelijk zijn!

Litsehimmel | 16-08-15 | 12:47

@DeMof | 16-08-15 | 12:19
De opvatting dat vluchtelingen een Miele moeten krijgen, een huurwoning en huur, is nog geen 50 jaar oud.

frank87 | 16-08-15 | 12:44

Kom we gaan alsnog de Romeinen aanklagen vanwege onmenselijk oorlog voeren

CrapoTheGreat | 16-08-15 | 12:44

@mok | 16-08-15 | 11:56
• Goh, wat weet jij dat allemaal goed ! Wat een gedegen kennis van de ID cultuur !
- Zou best kunnen dat er misdaden begaan zijn -
Ja, dat is tot heden onbekend. - Waarschijnlijk is in ID, in die 350jr niets gebeurd.
Jij hebt vast 2 dikke duimen en een vette nek.

h65485665 | 16-08-15 | 12:42

@Parel van het Zuiden | 16-08-15 | 11:48
Casus is het meervoud van casus.

Iepjesziekte | 16-08-15 | 12:39

Waarom copy pasten wat al bekend is van de Nederlanders sinds die al als VOC-paramilities de Indonesische bevolking tot zowat de laatste dag structureel deaudvermoordde als dat meer cash opleverde voor de *kuch* aandeelhouders. Logisch dat Indonesië zegt dat 0031 moet opt*fen met dat 'onderzoek'. Den Haag weet donders goed hoe Germaansch daar tekeer is gegaan door de VOC-mentaliteit al die eeuwen. Japan heeft helemaal niet de bevrijding van Indonesië van de Nederlanders in gang gezet. Die eer komt geheel de Indonesiërs zelf toe. Het huidige Nederland is nog geen reedt veranderd, voor geldelijk gewin voeren we nog steeds illegale oorlogen tegen burgers van minder ontwikkelde landen...

F. von Zeikhoven | 16-08-15 | 12:39

@Piet Karbiet | 16-08-15 | 11:29
@rene p1438 | 16-08-15 | 11:32
Idd! Dat Snouck Hurgronje is vergeten, komt doordat het onderwijs om zeep is geholpen door de PvdA. En "onderwijspartij" D66 werkt hard mee aan de verdomming van de Nederlanders. (De moslims spinnen hier garen bij.)

Iepjesziekte | 16-08-15 | 12:35

Mijn grootvader heeft er gevochten. Erover praten heeft hij echter nooit gewild. Dat zal niet zonder reden zijn geweest...

Eagle_Eye | 16-08-15 | 12:35

@RepubliekNederland | 16-08-15 | 12:07
Juistem !

Uw Verzekeringsadvis | 16-08-15 | 12:33

Vrij vertaald: excuses kan wel, maar het mag geen geld kosten. Raar eigenlijk, want als het om moordpartijen/genocides in en over andere landen gaat dan hoor je er weer wel van.

Mark van Leeuwen | 16-08-15 | 12:31

Nederland = mijn Nederland niet meer en als het even kan weg hier ver vandaan maar helaas kan dit niet want je wordt keihard terug gepakt op je pensioen en opbouw door de Staat der Nederlanden en dat na 41 jaar trouwe dienst! Nederland is een zwak aftreksel verworden wat eens sterk herkenbaar Nederland was maar nu verworden tot een bananenrepubliek der Lage landen. Criminelen, sociale misstanden mbt uitkeringen, kinderbijslag uitkeringen die nog steeds wegvloeien naar het buitenland en waar het kabinet plechtig beloofd had dit in te willen dammen. Verkiezingsretoriek? Helaas niets van alles waar en alweer een zoveelste belofte gebroken! Een paradijs voor asielzoekers met verkeerde en valselijke bedoelingen, vergelijkbaar met een epische sprinkhanenplaag met als doel de sociaal economische voorzieningen van Nederlanders compleet uit te zuigen. En daar zijn de zogenaamde beleidsmakers in Den Haag verantwoordelijk voor. De werkenden en gepensioneerden die Nederland opbouwen en opgebouwd hebben na de WII worden stelselmatig door dit soort lafhartige politieke personages gepakt met diverse bezuinigingsmaatregelen. Hoe kan het zijn dat dit soort politieke "Haagse"wangedrochten de weduwen en nabestaanden een financiele vergoedingen toekennen en hoe zit het dan met de Indische Nederlanders die voor "Volk & Vaderland " Nederland hebben gevochten en velen hun leven verloren hebben en hebben en goed hebben gegeven. Nooit en te nimmer enig financiele tegemoetkoming hadden ontvangen en tot op de laatste cent moeten terug betalenen van het meubilair en andere huishoudelijke benodigheden om hier te kunnen leven. Asielzoekers met geheel andere bedoelingen en denkwijzen mbt democratie en disrespect van de Nederlandse Grondwet, normen en waarden woren hier met open armen ontvangen met een uitgerolde rode loper en alles staat tot hun beschikking.

RICKROI | 16-08-15 | 12:30

Quote> D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma riep dit weekeinde op tot een ‘allesomvattend onderzoek naar Nederlands geweld in Indonesië. Maar dat gaat er niet komen.<einde quote.
Geen belasting geld naar peperdure onderzoeken en schadevergoedingen, valt een beetje tegen ???

NB-Stb | 16-08-15 | 12:24

ST18 | 16-08-15 | 12:13,

Dat zie je inderdaad helemaal verkeerd.

Onder Nederland hadden de Molukkers meer vrijheden dan onder de sultanaten, en de latere republiek Indonesië. Hetzelfde geldt voor oa Papoea Nieuw Guinea en Timor. Indonesië is vooral "Java", en heeft altijd haar best gedaan om de rest van het grondgebied te "Javaniseren", wat regelmatig leidde tot grootschalige moordpartijen en zelfs genocide (Oost Timor). Ook de Chinese, christelijke en andere minderheden op al die eilanden waren regelmatig het slachtoffer van grootschalige moordpartijen, al dan niet georganiseerd door de regering.

Dandruff | 16-08-15 | 12:24

Even kort door de bocht: Poncke Prinsen was een landverrader.

Ruud Hazes56616330 | 16-08-15 | 12:21

@Meeroever | 16-08-15 | 11:56
Wetenschap wordt er niet beter van als het met politiek besmet wordt. cult.tpo.nl/2015/06/25/het-is-tijd-om-...

Historisch onderzoek is goed en fantastisch, maar doe het niet in het kader van politieke termen als oorlogsmisdaden, schulderkenning, etc.

frank87 | 16-08-15 | 12:21

@Meeroever | 16-08-15 | 11:56
Wetenschappelijk historisch onderzoek voor zeker, maar niet een schaamlap met vooraf bepaalde uitkomst, met Nederlandse politici als opdrachtgevers.

Guido | 16-08-15 | 12:20

En allesomvattend onderzoek zal er toch nooit komen. Daarvoor zijn de belangen van het Nederlandse bedrijfsleven in en opkomend land, zoals Indonesië, gewoon te groot. Oud zeer weer opraken, verstoord alleen maar het bedrijven van handel en geld verdienen. Volgens mij aan beide kanten. Nederland kiest er duidelijk voor, om af en toe schadevergoedingen aan overlevenden in Indonesië uit te keren. Maar werkelijk verantwoordelijkheid nemen zit toch blijkbaar niet echt in de Nederlandse volksaard. Bijvoorbeeld hoe Nederlandse joden bij hun terugkomst "verwelkomd" werden. Maar niet alleen maar zij konden toen niet op hulp rekenen. Nederland heeft de toenmalige militairen en terugkeerders uit Nederlands-Indie gewoon in de steek gelaten.

DeMof | 16-08-15 | 12:19

en bedenk maar eens waarom Molukkers liever hier kwamen dan daar blijven, over politieke vluchtelingen gesproken .....
Mr.Red | 16-08-15 | 11:52

De Molukkers zijn hier onder dienstbevel gekomen, met valse beloften.

Druk | 16-08-15 | 12:19

Als je maar genoeg advocaten blijft opleiden dan krijg je een overschot. En aangezien ledigheid des duivels oorkussen is, gaan die dan allerlei zaken onderzoeken en misstanden bestrijden. De realiteit is dat schone oorlogen niet bestaan en schone guerillaoorlogen helemaal niet, vreemd genoeg is bij andere koloniale machten aanzienlijk minder gezeur/ gedoe om excuses en financiele genoegdoening, denk dat de honorering van advocaten anders geregeld is aldaar.

bijna_raak | 16-08-15 | 12:19

de getuigen uit die tijd zijn vrijwel allemaal dood,
met de ogen uit die tijd was het een rechtvaardige strijd.
toen de jongens terug kwamen werd ze verteld,dat ze beter konden emigreren,er was geen werk in nederland.
de zaken staan nu een beetje anders.

soledad | 16-08-15 | 12:16

Nou, de vele publikaties over kapt.Westerling zijn er anders een bewijs van dat er niets onder tafel is gemoffeld, hoor.
Wat wel schandalig is en was is de manier waarop Ponce Prinsen is behandeld door de opeenvolgende Nederlandse regering(en).

mallekater | 16-08-15 | 12:14

-weggejorist-

ST18 | 16-08-15 | 12:13

Onderzoek is heel simpel: alle partijen hebben zich slecht gedragen. Sorry sorry, en gewoon richten op de toekomst.

Dutch_Holland | 16-08-15 | 12:12

Men moet weten wat er gebeurd is.
Alleen dan kunnen we leren van de geschiedenis.

Als "schadeclaims" een serieus onderzoek in de weg staan dan lijkt me dat een goede reden om dat eisen van schadeclaims aan banden te leggen. Dit is 70 jaar geleden gebeurd, in een bepaalde context (wreedheden over en weer in een chaotische situatie). Het gaat niet eens om nazaten van slachtoffers en nazaten van daders, maar om onafhankelijke landen onderling; die elk zowel daders als slachtoffers herbergen.

Dandruff | 16-08-15 | 12:11

hoeveel miljard is er, als 'ontwikkelingshulp', vanaf zeg 1950, die kant op gegaan om het NL geweten te sussen en de diepe zakken van de bekende, door en door corrupte, families te vullen ?

(c)ZWITSUL | 16-08-15 | 12:10

Gewoon het boek van de Ratu Adil (RPPW) lezen, en dan wordt het een en ander duidelijk...

number668 | 16-08-15 | 12:09

Tja. En vlak na de tweede wereldoorlog zijn vele, vele duizenden Nederlanders afgemaakt door Indonesiërs. En we zullen vooral collectief even het Goebengtransport vergeten, wat in een bloedbad eindigde door toedoen van al die zielige Indonesiërs. Ongewapende vrouwen en kinderen zijn toen collectief afgemaakt.
Wat is dat toch in Nederland, dat verlangen naar het zijn van lijdzaam slachtoffer? Ander volk eerst, lijkt wel de volksmentaliteit van de Nederlander te zijn.

RepubliekNederland | 16-08-15 | 12:07

@Toontje-lager | 16-08-15 | 11:50
Kapitein Westerling kun je het niet kwalijk nemen. Dat was gewoon een militair van de oude stempel die de opdracht kreeg om 'in naam van de koningin' en _tegen_ _elke_ _prijs_ de rust op (volgens mij was het) Sulawesi te doen wederkeren. Dus dat heeft ie gedaan, met de kennis en de middelen van die oude stempel waartoe hij behoorde. En met succes. Zo succesvol zelfs dat de Amerikanen, toen die in het Vietnamese moeras dreigden weg te zakken, hem op het Pentagon hebben uitgenodigd om onder het genot van een bakje koffie gedachten uit te wisselen, over wat nou precies de beste tactiek is tegen 'insurgents'. De methode Westerling ging de Amerikanen echter te ver. 'Dat moeten we niet willen' dachten de Amerikanen in hun naïviteit. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze die oorlog niet gewonnen hebben. Oorlogen, en al helemaal oorlogen tegen 'insurgents', win je niet op een nette manier.

VanBukkem | 16-08-15 | 12:05

Opheldering van Nederlandse misdaden in Indonesië is belangrijk, maar ik plaats vraagtekens bij de motivatie van hen die zo een onderzoek willen. Zijn het human rights advocaten die hopen aan schadeclaims wat te verdienen? Ik heb het vermoeden dat net zoals bij de Caricom eisen voor slavernij reparaties, hier toch geld de voornaamste motivatie is. En mochten die schadeclaims er dan uiteindelijk komen, blijft dat geld waarschijnlijk aan de strijkstok van schimmige advocaten, corrupte ambtenaren etc hangen.

DubbelDibbel | 16-08-15 | 12:03

Niemand zit trouwens te wachten op "waarheidsvinding".
De NL staat niet: het was niet fraai wat zij deed
De Indo staat niet: het was ook niet fraai wat zij deed
De daders niet: duh
De slachtoffers niet: want ook dader
.
Waar wel een aantal mensen op zit te wachten is een politiekcorrecte fictieroman. Op dat de Nederlandse burger opnieuw de portomonnee kan trekken voor zielige mensen.
.
Ik snap niet dat de PvdA dit onderzoek niet steunt. Het beschadigt Nederland, kost de NL burger veel geld, en zal handophouders belonen. Kan zo in het partijprogramma...

Parel van het Zuiden | 16-08-15 | 11:58

@VanBukkem | 16-08-15 | 11:44
Helemaal mee eens. Veel te praktisch voor de huidige politiek, maar het zou wel de oplossing zijn.
Vanaf dat moment zouden trouwens ook onze parlementaire enquêtes weer nut hebben. Nu zit iedereen daar een beetje totale amnesie te veinzen.

TheEgg | 16-08-15 | 11:57

Zou best kunnen dat er misdaden begaan zijn. Diegenen die daar geweest zijn hebben daar nooit over gepraat en zijn geestelijke wrakken geworden. Maar denk je dan er in Indonesië nog iemand mee zit? De cultuur is daar anders, ze leven daar meer in het heden. Wij zijn altijd bezig met wat er vroeger gebeurd is en kunnen daar nooit over ophouden. Ze zitten ook helemaal niet op excuses te wachten. Zijn oude koeien.

mok | 16-08-15 | 11:56

Malle moer | 16-08-15 | 10:14
Daarom steun jij die volksverlakkers die bakken vol geld overmaken naar deze landen.
Want er mocht eens een bank (het grote geld) omvallen tgv bv Griekenland

Toontje-lager | 16-08-15 | 11:56

De ironie is dat de vader en tante (de vrouw van zijn vader) in een jappenkamp hebben gezeten. De tante is daar overleden.

giechelmeisje | 16-08-15 | 11:56

@Guido | 16-08-15 | 11:41

Ga jij nu lopen zeggen dat historisch onderzoek niet plaats moet vinden? Historisch onderzoek moet altijd plaatsvinden.

Meeroever | 16-08-15 | 11:56

@Piet Karbiet | 16-08-15 | 11:41

Die ligt in de lade. Defensie, politie, justitie en dergelijke mogen er niet aankomen van VVD, PvdA, D66, CDA en consorten. Liever offeren we meer Nederlandse levens op het multiculti-altaar. Een Nederlandse burger is in Haagse ogen een kakkerlak waar je zonder problemen op kunt staan terwijl je oreert over al die arme mensen in de wereld. Dat die ons naar het leven staan is alleen maar goed. Wat heb je immers aan kakkerlakken.
.
Heerlijk, zulke politiek..

Parel van het Zuiden | 16-08-15 | 11:53

Natuurlijk moet dit 'rapport' gewoon verdwijnen. Het gaat de indonesiers dan ook enkel om geld. Al dat gelul van d66 over de waarheid is gewoon om zichzelf weer eens te profileren. En om jouw en mijn belastingcenten te gebruiken voor hun gutmensch gefuhl te kopen. Weg ermee en zand erover. Ook de indonesiers hebben fiks gemoord en bedenk maar eens waarom Molukkers liever hier kwamen dan daar blijven, over politieke vluchtelingen gesproken .....

Mr.Red | 16-08-15 | 11:52

Uit de verhalen van m'n overleden vader was een van de grootste oorlogsmisdaden die van kapitein Westerling die behoorlijk huisgehouden heeft nadat een aantal van zijn mensen vermoord was.
Verder waren de Molukkers die aan de zijde van de Nederlanders vochten ook niet mis die roeiden met hun klewang bv een mitrailleurnest uit.
Het lijkt erop dat er weer gezocht word naar een motief om weer wat euries over te maken.

Toontje-lager | 16-08-15 | 11:50

@Dutch_Holland | 16-08-15 | 11:43
Het gaat om geld. En dat is waarschijnlijk ook de reden dat het complete interview met kapitein Westerling nog steeds in de doofpot zit.

VanBukkem | 16-08-15 | 11:50

Aha, ik zie dat er een Christiaan Snouck Hurgronje Home staat in Leiden. Onderdeel van de Universiteit. Jammer dat de huidige hoogleraar een puppet van financierder Qatar is. Islam is nu liev.

Piet Karbiet | 16-08-15 | 11:49

De PvdA is altijd al ervan overtuigd geweest moreel superieur te zijn. Daarom is alles wat ze doen per definitie goed. Ook hier dus. Het probleem is een totaal gemis aan zelfreflectie.

Rest In Privacy | 16-08-15 | 11:49

Toendertijd vocht Nederland deze "counter insurgency" zoals deze gevochten moet worden om te winnen. Dat is geen fraai proces. Iets wat het Westen nu nalaat terwijl ze wel de strijd soort van aangaat. We hebben er de maag niet meer voor. Daarom "verliezen" we de laatste decennia veel expeditionaire operaties. Wat mij betreft het argument om die operaties niet meer uit te voeren. Als we niet gaan om te winnen moeten we niet gaan.
.
Ik denk dat het zinloos is om er opnieuw onderzoek naar te doen. We weten heel goed wat daar heeft plaatsgevonden. Sowieso is het tijdperk aangebroken dat we een hoop verse vergelijkbare casi aangeboden gaan krijgen. Voor het geval u het nog niet door heeft. "The world is already at war" en dit is het begin.
.
Over een tijdje hebben we er weer de maag voor, omdat het nodig zal zijn. Het zou mij ook niet verbazen als er diverse operaties in Europa zelf gaan plaatsvinden. Immers u heeft via uw stemgedrag aangegeven dat u persé een grotere vijfde colonne in de rug wil.
.
We hebben de cirkel bijna rond. U mag het in levende lijve gaan aanschouwen. Dan is zo'n onderzoek naar het verleden behoorlijk saai niet waar?

Parel van het Zuiden | 16-08-15 | 11:48

Ik vind het jammer dat het altijd weer om geld draait in dit soort zaken. Als we/ze de waarheid boven tafel willen hebben, dan moeten we/ze eens ophouden met prijskaartjes aan de slachtoffers hangen. Die prijskaartjes staan de waarheid namelijk danig in de weg.
Wat dat betreft kunnen we nog wat leren van die Zuid Afrikanen, met hun waarheidscommissie: Amnestie voor de daders aan beide zijden (en geen gezeik om geld) in ruil voor de waarheid.

VanBukkem | 16-08-15 | 11:44

Nederland heeft in 2013 excuses aangeboden aan Indonesië. Of gaat het om geld?

Dutch_Holland | 16-08-15 | 11:43

Een onderzoek zal niets anders zijn dat gesubsidieerd revisionisme, en het resultaat zal nooit goed zijn. Als de Bersiap wordt meegewogen, is links-liberaal boos, als het grotendeels wordt genegeerd zijn de oud-strijders (terecht) boos. Je mag gebeurtenissen van 70 jaar geleden niet langs de slappe meetlat van nu leggen.

Guido | 16-08-15 | 11:41

@rene p1438 | 16-08-15 | 11:32
Neen. Ik lees dat hij zich tot de islam bekeerde, in Leiden promoveerde op een dissertatie over Mekka en met zijn kennis over de tactieken van moslims de islamitische hordes op Atjeh wist te verslaan.

en.wikipedia.org/wiki/Christiaan_Snou...
Waar is al die kennis gebleven?

Piet Karbiet | 16-08-15 | 11:41

Laat maar zitten dat soort onderzoeken.In oorlogen gebeurt altijd shit.
De grootste shit is echter dat het hier altijd waanzinnig veel geld moet kosten en dan heb je nog steeds niet de waarheid gevonden.
De pvda sucks al 30 jaar, dus die club is net zo betrouwbaar als een bermbom.Maak me meer druk om die 60 miljoen per week die de asielindustrie kost

pejoar | 16-08-15 | 11:39

Heeft iemand de wandaden van de Pemoeda's ooit opgetekend?

Flink Ployd | 16-08-15 | 11:38

@Thunderbird | 16-08-15 | 11:24
Je zit op het totaal verkeerde continent knul.

TheEgg | 16-08-15 | 11:36

@Mastermattie | 16-08-15 | 11:20
Ik ben echt benieuwd hoeveel zetels de pvda krijgt bij de komende verkiezingen. Ik vrees dat er weer voldoende sukkels op gaan stemmen.

Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Zathras | 16-08-15 | 11:34

Als er schadeclaims zijn, mogen die lekker door de betrokkenen zelf betaald worden. Ik begrijp niet hoe je 70 jaar later mensen (die er niks mee te maken hebben) hier nog mee wil belasten.

heldheino | 16-08-15 | 11:33

Kent iemand tegenwoordig dr. Snouck Hurgronje nog?
Ons geheime wapen tegen de islamgekkies van Atjeh?

rene p1438 | 16-08-15 | 11:32

Het blijft ook merkwaardig dat Nederland 350 jaar een enorm Islamitisch rijk heeft bestuurd en de huidige regering over vrijwel geen enkele kennis over deze ideologie beschikt. Er moet toch heel wat know how beschikbaar zijn geweest. Of waren we echt alleen maar geinteresseerd in de kruidenhandel? De gemiddelde D66-er ziet de islam als een nieuwe verschijning terwijl hun opa daar nog langs de plantages werd getild.

Piet Karbiet | 16-08-15 | 11:29

Ruilen? Nederlandse oorlogsmisdaden tegen Indonesische genocide?

frank87 | 16-08-15 | 11:27

Hoe later men aan zo´n onderzoek begint hoe minder betrouwbaar en hoe minder feiten er boven tafel komen. Het is een grof schandaal dat er niet al veel decennia eerder een goed onderzoek opgezet is.

Meeroever | 16-08-15 | 11:26

Heeft iemand nog een hardwerkende koelie in de aanbieding want de tuin is er weer aan toe? Op Marktplaats zijn ze niet meer te vinden...

eerstneukendanpraten | 16-08-15 | 11:26

PvdA is veel te druk om de belangen van Hamas te behartigen, Israël te boycotten en een onderzoek te willen naar alle verschrikkelijk zogenaamde oorlogsmisdaden die Israël tegen de Palestijnen zou hebben gepleegd. Totaal voorbij gaande aan het feit dat het Hamas is die de oorlogsmisdaden begaat. Het is niet voor niets dat de achterban van de PvdA nog hoofdzakelijk uit het verkeerde soort moslims bestaat.

Thunderbird | 16-08-15 | 11:24

PvdA is dus altijd verrot geweest. Virtueel hebben ze al nauwelijks bestaansrecht meer maar omdat ze dat dondersgoed weten hebben ze zichzelf vastgelijmd aan het pluche om toch die 4 jaar maar vol te maken.
Ach, er zijn kabinetten gevallen om minder

Mastermattie | 16-08-15 | 11:20

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland