Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De Ritzen-express...

Herinnert u zich deze nog?Grotere klagers dan universiteiten zijn er in Nederland niet. Oh, oh wat gaat het slecht met het wetenschappelijk onderwijs in Nederland en wat heeft hun universiteit een geldtekort. Wat klagen betreft haalt een boer het niet bij de wetenschappelijke bestuurders. Maar het kan nog gekker. De Universiteit Maastricht, waar notabene de voormalige Paarse onderwijsminister Jo Ritzen de baas is, stelt gratis bussen beschikbaar om komende woensdag studenten naar Den Haag te vervoerem om te protesteren tegen het beleid van Onderwijs-staatssecretaris Mark Rutte. Beste Mark, een betere aanwijzing dat je die Limburgse leerfabriek best wat kan korten is er niet. En dat notabene een paarse oud-minister dit hele plannetje heeft mee helpen bedenken is een gotspe!

Reaguursels

Inloggen

z´n ov-kaart naar de hemel ...

Age quod agis | 24-04-05 | 00:38

Menig 30+´er weet nog dat Ritzen de eerste is geweest die begonnen is met het om zeep helpen van het onderwijs.

Het lijkt meer alof hij met dit bustochtje zijn verleden probeert af te kopen.

Age quod agis | 23-04-05 | 22:19

Ja idd, een tegendemonstratie is een prima idee... Bussen van GS?

ikheetechtnietReinde | 23-04-05 | 10:04

Ja idd, een tegendemonstratie zou een goed idee zijn. Bussen van GS?

ikheetechtnietReinde | 23-04-05 | 10:04

Ja een tegendemonstratie zou een goed idee zijn. Bussen van GS?

ikheetechtnietReinde | 23-04-05 | 10:03

De Universiteit Leiden blijkt ook de treinkaartjes van demonstrerende studenten te vergoeden, zo las ik in de brochure die mij door de Leidse Studentenraad werd toegezonden.
Ik weet ook niet precies wat ik daarmee aan zou moeten... tijd voor een tegendemonstratie?

natanh | 23-04-05 | 01:14

@ . ikheetechtnietReinde
verschillende onderzoeken, uitspraken, waaronder van meneer (op)Rutte zelf enz. Volgens mij staat er niks op internet en ik heb geen zin om lang te zoeken dus kan ik hier geen linkje neerzetten.

King of controversy | 22-04-05 | 19:17

@. King of controversy: Nooit van gehoord, wat voor bron heb je?

ikheetechtnietReinde | 22-04-05 | 18:38

Ik heb ooit nog eens de school bezet om te protesteren tegen de bezuinigingen van Ritzen. Daar had hij maling aan. En ik nu aan hem. Als ze geld zoeken moeten ze eens ophouden met het aanbieden van Funjobs zoals hoogleeraar voor 1 uurtje in de week met volledig salaris. En dat je uberhaupt de volle mep collegegeld betaalt als je scriptie schrijft (meestal is ook nog de begleiding op vakantie)
Aangezien uni's per drs betaalt krijgt zullen zij wel wat gaan bedenken om het gat te vullen. Daar hoopt Rutten waarschijlijk op.

gavrillo | 22-04-05 | 18:10

@ . ikheetechtnietReinde 22-04-05 @ 16:58
Tuurlijk, dat is de theorie, de praktijk is echter anders, dat weet jij zelf ook wel neem ik aan. In de praktijk blijkt dat studenten uit armere gezinnen minder snel tot lenen over gaan.

King of controversy | 22-04-05 | 17:09

@. King of controversy: Het geld dat geleend wordt kan geleend worden, de hoogte van de aflossom van deze lening wordt bepaald op basis van het inkomen van diegene. Hierbij zou ik dan ook graag dat fabeltje dat door iedereen verkondigd word willen verbannen want het slaat echt als een tang op een varken!
Uni's en Hogescholen hebben andere belangen in deze zaak.

ikheetechtnietReinde | 22-04-05 | 16:58

Aah, krijg net ook van het college van bestuur een aanbod om vanuit Groningen gratis naar Den Haag af te reizen...
Ze kunnen het geld beter aan onderwijs besteden;)

ikheetechtnietReinde | 22-04-05 | 16:54

Het is een achterlijk plan van Rutte. Hij selcteerd met zijn beleid op geld en niet op kennis. Ik zou er voorstander van zijn als mensen van de Uni's worden afgetrapt als ze te weinig studiepunten behalen in een jaar. Nu wordt het alleen na 5,5 of 6 jaar duurder gemaakt, waardoor alleen VVD kiezertjes en andere rijkelui de opleiding kunnen betalen.

King of controversy | 22-04-05 | 16:11

@WWW
Er wordt helemaal geen ruimte geschapen voor persoonlijke ontwikkeling in besturen en commissies. Ga maar na: jaar bestuur kost 1 jaar. Voordat je dat bestuursjaar gaat doen: eerst commissiewerk. Je gaat dan zo over de 6,5 jaar heen. Zeker als je ook nog extra stages/studeren in het buitenland wil doen. Zodra daar rekening mee gehouden wordt, vinden de meeste studenten het nieuwe plan van Rutte geen probleem. (Die er afgelopen februari pas achter kwam dat niet alle WO studies 4 jaar duren....)

Roeler711 | 22-04-05 | 16:08

Als die bussen dan maar wel bestuurd worden dood de buschauffeur van Kouwes.

10votaal | 22-04-05 | 15:53

Even wat richting geven aan de discussie.

Deze regeling zal werken als stimulans.
Helaas lopen er nog wat premature breintjes rond op de universiteit. Deze zullen inderdaad niet allemaal de studie binnen 125% van de gestelde tijd kunnen afronden. Helaas Pindakaas! De grens is goed gekozen aangezien zo wel degelijk ruimte wordt geschapen voor persoonlijke ontwikkeling in besturen e.d.
De regeling treft juist diegene die er buitenproportioneel de tijd voor nemen.
Deze juistheid van deze regel neemt nog niet weg dat universiteiten idd te weinig geld krijgen!

Weer Warm Weer | 22-04-05 | 15:32

Ritzen is wel degelijk de beroepsleugenaar waarmee het mee begonnen is. Oh oh wat was ie "slim" door elke keer hetzelfde truckje uit te halen met de niveaulose rukkertjes die de studenten vertegenwoordigten (motivatie: dat staat aardig op de C.V.): je kondigt bezuinigingen x2 aan, laat wat studentjes in elkaar rammen door de ME, en speelt vervolgens de held met het oorspronkelijk bedachte bezuinigingspakket. Ja we moesten zo nodig het Amerikaanse model acherna. Penny wise, pound stupid natuurlijk, op de lange termijn is de schade voor de kenniseconomie, de hoogte van de lonen en de belastingopbrengsten vele malen hoger. Met pek en veren moet die gast de straat door. Alleen die VVD-acteur Kok, die zich jarenlang in linkse organisaties en polieke kleuren heeft weten te infiltreren, is nog erger en schadelijker geweest.

Henk Hunk | 22-04-05 | 15:15

Starfucker: waarom is een paarse oud-minister dit hele plannetje heeft mee helpen bedenken een gotspe?

ElEndoscoop | 22-04-05 | 13:33

@Pietje Bel: Ritzen is niet degene die ermee begonnen is. Dat was zijn voorganger. Ritzen is alleen doorgegaan. En dan kan je nog afvragen of je deze ministers het wel kan aanrekenen. Zij hebben niet bepaald dat het potje voor onderwijs kleiner moest, dat wordt door het gehele kabinet gedaan, op adviezen van organisaties als CPB, SER e.d.

Flapdrol | 22-04-05 | 13:08

Ritzen is zeker vergeten dat die zelf is begonnen met de afbraak van het onderwijssysteem

Pietje Bel | 22-04-05 | 13:06

Ach, studenten moeten zich niet aanstellen. Een beetje studieschuld kan geen kwaad. Als je eenmaal je baan op niveau hebt en nog een jaartje op je goedkope studentenkot blijft wonen heb je dat zo terugbetaald. En dan moest ik nog een studieschuld afbetalen omdat ik een 5 jarig programma moest doorlopen voor mijn bèta studie en er maar 4 jaar studiefinanciering stond voor álle studies.

Flapdrol | 22-04-05 | 13:04

@Tim de student diie dat mailtje van Ritzen kreeg.

Dat mailtje kreeg ik gisteren ook. :-)

Baaahahahahaha! Dat ik dat nog mag meemaken, zo'n bericht onvangen van nota bene de Uitvinder van de Tempobeurs. Maar goed. Ik zal dus mijn hand over mijn hart strijken. Studenten die volgende week woensdag wegblijven krijgen van mij een pakske minder slaag.

Arduenn | 22-04-05 | 12:48

@lellebel
Ik ben inderdaad geen ramptoerist

style.councillor | 22-04-05 | 12:45

Ik kan alleen maar zeggen: wat een nobel initiatief van al die universiteitsbesturen om uit het krappe budget geld vrij te maken om hun solidariteit te tonen met studenten en docenten die hard getroffen zullen worden door de plannen van staatssecretaris Mark Rutte zoals die er nu liggen.
En verder natuurlijk ongezien de tiefus aan alle rechtse rukkers die zelf nooit de moeite hebben genomen een universitaire opleiding met goed gevolg af te ronden en het daarom onmogelijk willen maken voor komende generaties ;)

cybe2001 | 22-04-05 | 12:19

@Piet Krediet 22-04-05 @ 12:06

Ik vrees van wel. Soms echter ook vanwege (soms extreem) lage vennootschapsbelasting. Niettemin levert de verplaatsing van werk naar dat soort landen ook nadelen op, maar da's te ver off-topic.

TheRealShowstopper | 22-04-05 | 12:15

Onder technici versta ik trouwens mensen die een technische studie hebben gestudeerd zoals werktuigbouwkunde, civiele techniek, elektrotechniek etc. Dat is toch niet zo'n heel moeilijk begrip lijkt me.

Piet Krediet | 22-04-05 | 12:10

@Style.coucillor

Om je maaginhoud te sparen zal ik dan ook niet uitwijden over wat ik heb gezien in de doucheruimtes tijdens een studiereisje.

Lellebel | 22-04-05 | 12:07

@TheRealShowstopper:
Laten we hopen dat ze niet voor die lage lonen naar andere landen gaan, want dan hebben we helemaal niets meer om te verkopen aan het buitenland.
Dat stuk in het Intermediair heb ik niet gelezen dus daar kan ik helaas niet over oordelen.

Piet Krediet | 22-04-05 | 12:06

@lellebel
Zolang dit niet samengaat met armpits en aanwervante oerwouden..

style.councillor | 22-04-05 | 12:05

@Piet Krediet

Ik kan weinig met containerbegrippen als technici en hoogopgeleiden, daar zit een hele wereld achter

style.councillor | 22-04-05 | 12:03

@Style.coucillot
Niet op mijn faculteit. Of je moet een voorkeur hebben voor geitewollensokken vrouwspersonen.

Lellebel | 22-04-05 | 12:03

@style.councillor:
Het VMBO als onderwijsvorm deugt niet. Een demonstratie organiseren is echter iets wat VMBO-leerlingen uitstekend kunnen, dus ik begrijp je uitroep niet helemaal.

Cpt. Iglo | 22-04-05 | 12:03

@Starf*cker

Je doet tegenwoordig vakantiewerk in de GS redactie?

TheRealShowstopper | 22-04-05 | 12:03

Maar wat is er mis met de OV? Welke student wil uren in de bus als hij ook met de trein kan?

spooky | 22-04-05 | 12:03

@ Piet Krediet 22-04-05 @ 11:36

In Intermediar werden nogal wat kanttekeningen geplaatst bij die vraag naar technici. Het blijkt dat de werkeloosheid onder technici niet onderdoet voor andere hoogopgeleiden (antropologen enz daargelaten). Ook de salarisontwikkeling staat haaks om de veronderstelling dat er te weinig technici zijn, ervan uitgaande dat er sprake is van enige marktwerking. Wat is waarheid? Misschien gaan de bedrijven toch voor de loonkosten naar bv. India.

TheRealShowstopper | 22-04-05 | 12:02

Is gewoon een 22 april grap wat GS kan kan Jo ook

spooky | 22-04-05 | 12:02

@lellebel
Ja studentes knabbelen wat af

style.councillor | 22-04-05 | 12:02

Hanzehogeschhol Groningen en de RUG zijn ook van de partij...

Bauk! | 22-04-05 | 12:01

@zuiver...
Zeker een VMBO demonstratie, wat een intellect!

style.councillor | 22-04-05 | 12:00

@Style.councillor

Met natuurlijk. Als hij zo rijk was geweest had ik helemaal niet meer bij te hoeven schnabbelen:)

Lellebel | 22-04-05 | 12:00

@Cpt.Iglo:
Inderdaad, het meest slechte van alles is dat ze zo'n ongeloofwaardig figuur laten vertellen dat je wel wat harder mag studeren. En dat terwijl geschiedenis een studie is die ik ook wel met twee vingers in m'n neus in 4 jaar zou kunnen doen.
Maar ja, ik moest weer zo nodig voor werktuigbouwkunde kiezen.

Piet Krediet | 22-04-05 | 12:00

@lellebel,met je vriend of van je vriend?

style.councillor | 22-04-05 | 11:58

doet me denken aan vrienden van me die ook naar Den haag gingen om te demonstreren.
Echter de demonstratie zelf was in amsterdam!

zuivergeweten | 22-04-05 | 11:58

Ja dat heb je er van als je onderwijs opgesteld voor iedereen en met name de Arbeitersklasse.

Vroegah werd e.e.a. gewoon grotendeels door de studenten c.q. hun families zelf bekostigd.

(duik weg achter m'n ME schild)

style.councillor | 22-04-05 | 11:57

@Style.councillor

Zeker! Ik heb de afgelopen jaren flink gereisd, gewerkt noem maar op. Afgelopen jaar een huis gekocht met mijn vriend, dus mij hoor je niet klagen.

Lellebel | 22-04-05 | 11:57

@Iedereen:
Probeer eens uit te rekenen hoe lang de staatssecretaris zelf over zijn studie gedaan heeft. Het resultaat van die berekening kan vast wel als oneigenlijk argument in de discussie worden ingebracht, door voor-, tegen- of omstanders.
www.regering.nl/bewindslieden/balkenen...

Cpt. Iglo | 22-04-05 | 11:56

@Qantrix:
En wie gaat dat prive onderwijs betalen?
Als alleen rijke mensen mogen studeren kunnen we ook wel meteen een derde wereldland worden.

Piet Krediet | 22-04-05 | 11:56

@qantrix ... deadlines zijn opzich niet slecht maar het is de bedoeling dat ze leren .. niet dat ze volledig meedraaien ... ken genoeg grote geesten die afgeremt worden door regelgeving e.d. ... eenheidsmeuk genoemd .. maar het is niet ondoenbaar ...

Draaitafel Demagoog | 22-04-05 | 11:55

@lellebel
Goed zo, jij maar jij hebt natuurlijk ok leker financieel kunnen bij-lellebellen.

style.councillor | 22-04-05 | 11:55

@Piet: Hell no, wat we hier nodig hebben is gewoon meer prive-onderwijs.

Qantrix | 22-04-05 | 11:54

bedrijfkundE

style.councillor | 22-04-05 | 11:54

Ach ik vind het allemaal gezeik. Ben momenteel vijdejaars student en hopelijk volgend jaar klaar. Als ik er harder aan had gewerkt had ik nu al klaar kunnen zijn, maar dat is mijn eigen keus(lees:schuld).
Die medestudentjes van mij moeten niet zo hard piepen.

Lellebel | 22-04-05 | 11:53

Zelf op faculteiten als bedrijfskunden is het zijn fenomenen als efficiency en effectiviteit niet van toepassing, dus wat wil je.

Universiteiten leven naar wat ze binnen krijgen, rupsjes nooitgenoeg!

style.councillor | 22-04-05 | 11:53

@Draaitafel: Tsjah, ze moeten ook maar eens leren dat de wereld hard kan zijn en dat je ook wel eens zoiets hebt als een deadline, en dat je dan niet maar aan de regering kan blijven vragen om toch maar een jaartje extra te geven.

Qantrix | 22-04-05 | 11:52

@Qantrix:
De kosten voor technisch personeel hier vallen wel mee. Die bedrijven willen ook best wel hier blijven maar alleen als ze hier ook mensen kunnen vinden. Als ze toch iedereen uit India moeten halen zetten ze daar wel gewoon een lab neer. In Nederland hebben we geen goedkope domme arbeid, en nouwelijks te verkopen hulpbronnen. Het enige wat we kunnen verkopen zijn onze hersens, dus die kan je dan maar beter ook goed opleiden, anders hebben we hier helemaal niks.

Piet Krediet | 22-04-05 | 11:51

@qantrix ... ach beetje zeiken moet kunnen hoor ... het zou wat zijn als we alleen maar van die hap, slik studenten krijgen ... das niks ... voor de rest mogen ze zich ook voor andere doeleinden inzetten ...

Draaitafel Demagoog | 22-04-05 | 11:49

Ook op de TU Delft is er een E-mail over gestuurd, met daarin een brief van het College van Bestuur, en één van de VSSD. Zij geven aan dat het net zo handig is om met de trein te gaan als je een week-OV hebt. Die bussen zijn dus overwegend bedoeld voor mensen die een weekend-OV hebben.
Verder is het zo, dat de meeste technische studies 5 jaar duren, zodat een uitloop van 1,5 jaar relatief korter is dan bij een studie van 4 jaar. Verder is het haast onmogelijk om de studie te doen in de tijd die er voor staat. Probleem hierbij is ook, dat wanneer er
één practicum gemist wordt, dit directe gevolgen heeft voor de rest van de practica, die dan namelijk ook niet gevolgd kunnen worden. Als er dan ook nog enige sociale ontwikkeling plaatsvindt, door actieve deelname aan een studenten/studievereniging, of zelfs een bestuursjaar, is het haast onmogelijk om de studie op tijd af te ronden.

------------------------------------
Geachte Geïnteresseerde,

In verband met de nieuwe onderwijsplannen van Mark Rutte, de
staatssecretaris voor Hoger Onderwijs, vindt er woensdag 27 april, om
12.00 uur, in Den Haag een landelijke demonstratie plaats van studenten van
universiteiten en hogescholen.

De studenten vrezen een verhoging van driemaal het huidige
collegegeld voor studenten die meer dan 1,5 jaar uitlopen op hun
studie. Uitzonderingen voor ambitieuze studenten (bijvoorbeeld extra vakken of
stages of verenigingsactiviteiten) of zware of langere studies worden
niet gemaakt. Velen zijn ook bang voor een afname van onderwijskwaliteit,
doordat universiteiten de onderwijsprogramma's kunnen verlichten om er
voor te zorgen dat studenten niet teveel uitlopen en daarmee niet in hoge
collegegeldtarieven terechtkomen.

Het College van Bestuur van de TU Delft steunt de studenten in
hun actiebereidheid. Aan de docenten vragen wij begrip voor het feit dat er studenten
zijn die deze demonstratie zullen laten prevaleren boven hun studie.

Wij hopen op de coulance van de docenten, door bijvoorbeeld waar mogelijk een les te verzetten of
een alternatief te regelen voor afwezige studenten.

Zie voor meer informatie over de bijeenkomst www.27april.nl

Met vriendelijke groet,

College van Bestuur TU Delft
Drs. Paul M.M. Rullmann

VSSD brief aan studenten

Beste medestudent,

We willen je graag uitnodigen mee te demonstreren tegen de plannen van staatssecretaris Rutte op 27 april om 12.00 uur op het Plein in Den Haag. Het College van Bestuur staat achter de demonstratie. Paul Rullmann, lid CvB: "Wij hebben sympathie voor de actie - het is in lijn met onze eigen bezwaren tegen de plannen". Het CvB heeft docenten verzocht colleges waar mogelijk te verplaatsen en stelt de mailing lijst van alle studenten voor één keer beschikbaar. Er zijn bussen om studenten naar Den Haag te vervoeren.

De demonstratie wordt georganiseerd door een aantal grote landelijke organisaties en ondersteund door veel plaatselijke verenigingen. In Delft staan de Studentenraad, alle studieverenigingen en studentenverenigingen achter de actie! Iedereen wil goed onderwijs en laat dit ook horen.

Het College van Bestuur van de TU Delft heeft op maandag 18 april een bericht verspreid onder alle docenten waarin het om begrip en coulance vraagt voor het feit dat er studenten zijn die deze demonstratie op dat moment als prioriteit stellen. Het CvB heeft de docenten verzocht waar mogelijk lessen te verzetten of alternatieven te regelen voor afwezige studenten.

Leerrechten
De staatssecretaris voor Hoger Onderwijs zou de Nederlandse studenten graag wat harder zien studeren. De uitwerking van de plannen omvat onder andere een verdrievoudiging van het collegegeld voor studenten die meer dan 1,5 jaar uitlopen op hun studie. Uitzonderingen voor ambitieuze studenten (die bijvoorbeeld stages lopen, maatschappelijke activiteiten ontplooien, commissiewerk of bestuur doen of andere verenigingsactiviteiten organiseren) en zware of langere studies worden niet gemaakt. Daarnaast zijn we bang voor een afname van onderwijskwaliteit, doordat universiteiten de onderwijsprogramma's kunnen verlichten om er voor te zorgen dat studenten niet teveel uitlopen. Demonstreer mee tijdens de landelijke demonstratie van studenten tegen de plannen van Rutte!

Houd voor de planning van de bussen de site van de VSSD in de gaten (www.vssd.nl). Trouwens, we verwachten zoveel studenten, dat het waarschijnlijk zelfs makkelijker is om met de trein te gaan. Zeker als je een week-OV hebt. Voor de voorlopige planning van de NS-treinen kun je natuurlijk kijken op www.ns.nl. Voor meer informatie over de plannen en actie zie www.27april.nl.

Tot 27 april op het Plein!

Bestuur van de VSSD
Vereniging voor Studie- en Studentenbelangen te Delft (VSSD)
-----------------------------------

BoyInBlack | 22-04-05 | 11:48

@knutsel:
Dan begrijpen wij elkaar. In verband met die topic zal ik straks eens proberen te achterhalen of die schorsingen al zijn ingegaan. Gisteren liepen de gearresteerden nog vrolijk in de school rond.
@Armageddon:
Als je studeren en kraken kunt combineren, is er geen enkel probleem. Luiheid en studeren gaan ook heel goed samen, maar je moet nu eenmaal af en toe wat doen om te slagen. Lukt dat niet op tijd, dan moet men natuurlijk ook niet zeuren, en je hoeft niet meer dan HAVO te hebben om een bezem te mogen vasthouden.

Cpt. Iglo | 22-04-05 | 11:46

@Draaitafel: Precies, en zo moet het. Het is daar nu al een paar jaar en iedereen accepteert het gewoon. Maar alleen die studenten gaan dan weer zitten zeiken.

Qantrix | 22-04-05 | 11:43

@Piet Krediet: Dat is ook niet zonder reden, alle bedrijven verplaatsen hun activiteiten naar Azie omdat we hier in een kk verzorgingstaat zitten waar je hoge belastingen moet betalen en elke sukkel zit te zeiken omdat ze afhankelijk zijn van de staat.

Qantrix | 22-04-05 | 11:42

Ik heb het niet zo op studenten. De meesten zijn lui rot volk. Een soort krakers zeg maar. Zal vanavond eens vragen wanneer die van mij nou eindelijk eens klaar is. ;-)

Armageddon | 22-04-05 | 11:41

Kan wel merken dat de redactie vanwege hun opleidingsniveau wat tegen uni's hebben :)

Ward | 22-04-05 | 11:40

Ben zelf na 5 jaar fluimen geswitched en heb die 4 jaar toen in 2,5 jaar gedaan. Het kan dus makkelijk.

Lucifer | 22-04-05 | 11:40

@Qantrix ... ipv demonstreren ? volgens mij horen we zo goed als niets van die mensjes ...

Draaitafel Demagoog | 22-04-05 | 11:39

Die studenten die daar gaan protesteren gaan er dus al vanuit dat ze meer dan 5 jaar over een vier jarige studie gaan doen. Niet echt een gemotiveerd zooitje, als ze die tijd die ze in die demonstratie steken nou eens in de studie staken had het er beter uitgezien voor de studentjes.

Opperhooligan | 22-04-05 | 11:37

Als je 5 jaar over een VMBO opleiding doet, moet je van de planeet geschopt worden. Niet alleen van de opleiding.

Devillionel | 22-04-05 | 11:37

@havana:
Jij bent duidelijk niet helderziende. Reeds in mijn tijd waren er studenten die zich eraan ergerden dat andere "studenten" meenden dat colleges, tentamens en referaten slechts een hinderlijke onderbreking van hun vrijetijdsbesteding waren.

Cpt. Iglo | 22-04-05 | 11:37

het werd ook een keer tijd dat er weer eens aktie's kwamen van studenten, maatschappelijke betrokkenheid hoort bij je studie!
Ennuh blij dat er eindelijk eens een club opstaat tegen dit kabinet!

Thygros | 22-04-05 | 11:36

Gratis openbaar vervoer?
Klinkt goed!

Lucasdelinkselul | 22-04-05 | 11:36

Als student aan de limbabwiaanse universiteit wil ik toch even vermelden dat de Maastrictse Universiteit niet de enige universiteit is die bussen stuurt. (zoals daniel_ev ook al zei)

----
Het mailtje dat ik van Ritzen kreeg:

Beste student,

Op 27 april a.s. besluit de Tweede Kamer of de nieuwe bekostigingsvoorstellen voor het Hoger Onderwijs, zoals die er nu liggen, doorgaan. Omdat deze voorstellen voor zowel studenten als universiteiten grote nadelige gevolgen hebben, organiseren de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb), het Interstedelijk Studenten Overleg en de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) een grote demonstratie in Den Haag.

De Universiteit Maastricht steunt deze actie en wel op twee manieren. Ten eerste wordt er gratis busvervoer beschikbaar gesteld voor iedereen die aan de demonstratie wil deelnemen. Ten tweede vragen we docenten om coulant te zijn met studenten die deelnemen aan de demonstratie en daarbij niet aan alle onderwijsverplichtingen kunnen voldoen. Desgewenst kan studenten die onderwijs missen om een bewijs van deelname aan de protestmanifestatie worden gevraagd. De organisatie overhandigt aan elke deelnemer een bewijs.


Met vriendelijke groet,

Namens het College van Bestuur,
Jo Ritzen

Tim | 22-04-05 | 11:36

Hebben jullie bij Geenstijl uberhaubt enig idee van de staat van het wetenschappelijk onderwijs in Nederland? Dat bedrijven als Philips en Shell al een paar jaar dreigen om hun onderzoek uit Nederland te verplaatsen naar een land als India waar nog wel beta's worden opgeleid?
In de laatste tig kabinetten is het onderwijs op de middelbare school zo ver uitgekleed dat je bijna alles wat je nodig hebt wel op de universiteit moet leren, simpelweg omdat je het op de middelbare school niet meer krijgt? Dan is het dus ook niet zo gek dat je zo lang over je studie moet doen, en dat veel studenten vroegtijdig afhaken.
Het probleem is niet luie studenten maar luie scholieren die na de middelbare school niet meer op gang kunnen komen, omdat ze zes jaar lang op de middelbare school geen reet hoefden uit te voeren, en dat is zeker de schuld van Den Haag.
Selectie bij de poort (wat is er mis met het eindexamen als selectiemiddel) is dus zeker geen oplossing, en hoger collegegeld al helemaal niet.

Piet Krediet | 22-04-05 | 11:36

Misschien moeten studenten gewoon maar eens studeren in plaats van demonsteren...

Qantrix | 22-04-05 | 11:35

Herkende hem bijna niet zonder snor.

Lucifer | 22-04-05 | 11:34

pfff, op VMBO is het ook gewoon zo dat als je er meer dan 5 jaar over dan word je er af getrapt... tsjah de wereld is hard, wen er aan.

Qantrix | 22-04-05 | 11:33

ach boeien .. is prima wat mij betreft .. die scholen willen meer geld .. het wordt pas erg als een minister je uitdaagt om te protesteren en vervolgens niet thuisgeeft ...

Draaitafel Demagoog | 22-04-05 | 11:30

@knutsel:
Wat bedoel je precies met Eftelingeffect? Die term is mij onbekend. Bedoel je dat men 280 onderbouwers van het Vader Rijn College op de staatssecretaris moet loslaten?

Cpt. Iglo | 22-04-05 | 11:29

@ Cpt.Iglo
Jij hebt duidelijk niet gestudeerd. Ik ga hier niet eens op in.

[havana] | 22-04-05 | 11:29

@ sputnik
Ben het volledig met je eens!

[havana] | 22-04-05 | 11:27

Voordat Ritzen die stek in Limbabwe bekleedde zat ene Job Cohen daar. Ook zo'n subsidieverstrekker van de partij van de armoede.(geestelijk gesproken dan)

fuckje | 22-04-05 | 11:27

@boggel: des te chronischer de budget-waanzin

Wolfgang | 22-04-05 | 11:27

@sputnik:
Studenten die hun studie niet binnen de gestelde tijd kunnen afronden, verdienen het niet om student te zijn, en moeten onverwijld van de universiteit geschopt worden, tenzij er sprake is van overmacht. Als ze niet genoeg vrije tijd hebben om daarnaast nog te kunnen studeren, moeten ze maar kiezen.

Cpt. Iglo | 22-04-05 | 11:27

Juist uitmelken die studenten... kunnen ze niet gelijk de stufi ook niet afschaffen? Toch nergens voor nodig.. stelletje profiteurs die studenten!

BadPinky | 22-04-05 | 11:27

@ Starf*cker

De grote Denkers van Paars buitelen over elkaar heen om in al hun schijnheilige hypocrisie de misstanden (waarvoor zij zelf grote verantwoordelijkheid dragen) in Nederland aan de kaak te stellen.

Wanneer worden deze lieden in beton gegoten en afgegleden in de Kaag?

Brusselmans | 22-04-05 | 11:25

Ritzen je hebt een kop om op te kitsen! : )

krullenbol | 22-04-05 | 11:25

Misschien hoopt hij op een efteling-effect ter lering ende vermaak voor Rutte. Rond '88 werd hij zelf ook uitgejoeld als ik mij goed herinner.

knutsel | 22-04-05 | 11:25

@[havana]:
Ja, de stemming zit er al vroeg in. Maar even een deel van de gekheid op een stokje: als universiteitsbesturen studentenprotesten gaan steunen en zelfs stimuleren, is er iets goed mis, dat snap je natuurlijk zelf ook wel.

Cpt. Iglo | 22-04-05 | 11:24

@havana,

Het gaat hier om het principe (^^)

litebyte | 22-04-05 | 11:23

Er wordt geprotesteerd tegen de hoge collegegelden die na 1,5 jaar studievertraging zullen gelden. Dat heeft niets, maar dan ook niets te maken met de geldstroom van ministerie naar de universiteiten. Of je nou bestuurswerk doet of niet, gewoon een verkeerde keuze hebt gemaakt, na je hbo nog aan de universiteit verder wil of niet; al die gevallen doe je er langer over en word je geconfronteerd met torenhoge collegegelden. De gemiddelde student doet er nu ook al ruim vijf jaar over, omdat je zo'n scriptie nu eenmaal niet even geschreven hebt.
Alle reden dus om te protesteren. Maar nee, GeenStijl blijft in zijn Telegraaf-reflex zitten van populair-rechts trappen tegen alles wat enigszins linksig overkomt, in dit geval omdat er ergens tegen geprotesteerd gaat worden. Pff.

sputnik | 22-04-05 | 11:22

Die paar bussen kosten geen ruk op het totale budget van een universiteit en daarom kun je deze log beschouwen als stemmingmakerij.

[havana] | 22-04-05 | 11:21

@Devillionel:
Dan zal het ook wel nix helpen als je er een paar keer mee langs de psychiater loopt.

Cpt. Iglo | 22-04-05 | 11:20

een Boer die klaagt niet, het is een realist.

hemaworstje | 22-04-05 | 11:20

@Capt. Iglo:
Zie je, hier leer ik nu al meer.

Devillionel | 22-04-05 | 11:19

@Passant:
Wie zei dat ik een studie gedaan had? Ik heb twee universiteiten doorlopen. Op een open dag. Heb er niks van meegekregen, nog geen tasje of foldertje of iets! Kan me er nog kwaad over maken.

Devillionel | 22-04-05 | 11:17

@Devillionel:
Een gotspe is een uitbarsting van goor lef, verregaande brutaliteit, en dergelijke. Komt vaak voor in combinatie met boter op het hoofd.
Zowel de staatssecretaris als Ritzen komt in aanmerking voor de titel 'Hondelul van de week'.
Plug: home.wxs.nl/~a.kuijk/muziek/hondelul.h...

Cpt. Iglo | 22-04-05 | 11:17

Ritzen... Is dat niet de uitvinder van het ritsen in de file?

AWACSone | 22-04-05 | 11:16

@Devillionel: Dan moet je een echte studie gaan doen, geen alfa studie.

/me gaat niet demonstreren. Ik heb de schurft aan demonstreren. Heb gewoon de planning om het netjes in de daarvoor gestelde vijf jaar te doen.

Passant | 22-04-05 | 11:16

Meteen een goede test voor die gasten. Kijken of die bus heel aan komt. Zou de bus chauffeur ook zeggen: "Kom allemaal onder de bank verstoppen dan denken ze dat we jullie vergeten zijn als we aankomen!"

AWACSone | 22-04-05 | 11:15

Geen idee wie er eigenlijk bij ons de Grote Baas is, maar ook op de TU/e worden er gratis bussen beschikbaar gesteld voor de aftocht naar Den Haag.

daniel_ev | 22-04-05 | 11:15

Onzin! beetje student heeft ov en dit niet nodig!

boggel | 22-04-05 | 11:14

Wat de fuck is een 'gotspe'? Is dat uit hetzelfde tijdperk als 'jottem'?

Verder een goed punt. Universiteiten worden zwaar overschat. Ik heb er zelf 2 doorlopen, en heb er niks van mee gekregen.

Devillionel | 22-04-05 | 11:13

Wie is ritsen...? (^^)

litebyte | 22-04-05 | 11:12

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl