Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

En de loser van de dag is...

nuon.jpgTopman Boersma van Essent is een watje! De grootverdienende energieboer gaat de helft van zijn bonus aan een goed doel schenken. In plaats van zichzelf een dikke Hummer cadeau te doen, gaat meneer plotseling zwichten voor vakbonden en opgeheven vingertjes. Hij wil zo een eind maken aan de maatschappelijke en politieke ophef over de hoogte van zijn salaris. Wat een ruggengraat heeft die man: gewoon direct toegeven dat hij zijn geld ook eigenlijk helemaal niet waard is. Dan kan er best nog wel een paar ton vanaf!

Reaguursels

Inloggen

Ooh, dit is wel zo'n onzin. Wat? Je dat stukje wat ik nu lees op geenstijl. Het is toch goed dat ie wat aan een goed doel schenkt, of ben ik nou gek?

Btw, wat boeit het nou hoeveel wie verdient? Ik hoef toch ook niet de weten hoeveel de leden van geenstijl verdienen (Oké, dat zijn ook geen bekende nederlands, mja ander keer beter voorbeeld).

Gegroet,

Faraleth | 22-04-05 | 18:59

Het enige wat zinnig is: energieprijzen verlagen zodat er wat minder overblijft om die bobo's te betalen.
Nu vangt hij met zijn "gift" weer veel terug via de belasting (ook gemeenschapsgeld). En maar zielig doen, dat hij zo gepakt wordt door Christenbroeders en pers. Wat een nep-emoties. Als ie zo goed is laat hem dan een andere zakkenvullerbaan zoeken. Hij mag voor mij 2x modaal verdienen. Niet meer.

Krities@ | 22-04-05 | 15:33

Net rondom tien gezien wat hierover ging.
Ik hang toch meer naar de professor Tinbergen (rip) versie

Pannie | 22-04-05 | 14:50

Pannie > vast geen acht ton. Dat vind ik ook terecht. Wanneer het aanbod groter is dan de vraag, dan daalt de prijs. Iedereen kan een opa wel de billen wassen. Aan de top van een energiebedrijf staan vereist echter wat meer.
Let echter wel op, ik vind het werk van iemand in de zorg niet minder waard dan dat van Boersma. Mensen in de zorg doen goed werk. Ze hebben alleen de pech dat veel mensen hun werk kunnen doen, waardoor er geen 8 ton voor wordt betaald.

* Jorgen knipoogt naar Sunnygirl

Dacht dat ik de enige was in deze discussie die niet zeikt over het salaris.

Ik zie echter ook niemand reageren op mijn inverdien effect argument. De staat krijgt nota bene miljoenen extra binnen, de aandeelhouders worden er beter op. Boersma wordt daar verantwoordelijk voor gehouden en krijgt een bonus. Het is toch logisch dat de verantwoordelijke de bonus krijgt? Hij wordt immers ook afgestraft als het fout gaat.
OmeJanus > Wie is god om mij te straffen voor een hoog inkomen? Wat voor reden zou hij aandragen bij zijn 'oordeel'?

Jorgen | 22-04-05 | 11:58

Wat verdient iemand in de zieken- of bejaardenzorg eigenlijk?

Pannie | 22-04-05 | 11:05

"Jantje wat wil je later worden?"
"Directeur van een energiebedrijf meester!"

Pannie | 22-04-05 | 11:02

Wat een paardegezeik allemaal. De topman van RWE (een Duits energiebedrijf) én ook Nederlander strijkt 4,7 Millioen Euri per jaar op.

Om Kouwes te citeren "waar hebben we het over"

Bugger_Me | 22-04-05 | 10:45

@ . dikke deur 22-04-05 @ 00:08
Dat verdwenen heet gewoon ontslag. Dan vlieg je er direct uit en daarom vind ik een dergelijk salaris wel acceptabel. Je heb in een dergelijke functie een groot afbreukrisico. Je noemt er ook Ahold bij. Dat is een goed voorbeeld, Cees van der Hoeven komt, de rest van zijn leven niet meer aan de bak. En zijn vergaarde kapitaal slinkt in raptempo. Begrijp me goed, ik heb er geen medelijden mee. Zijn overmoed heeft een imperium bijna ten gronde gericht. Van voetballers vinden we het wel acceptabel dat ze een nog grotere bak geld verdienen omdat ze bijvoorbeeld plotseling een zware blessure kunnen krijgen en weinig perspectief hebben op een carrière van het voetbal.

Sunnygirl | 22-04-05 | 10:05

Als het geld uit de lucht kwam vallen had je uiteraard gelijk trouwens.

Pannie | 22-04-05 | 02:18

Boersma onderhoud inderdaad met z'n 50% belasting (er voor het gemak van uitgaande dat z'n huis afbetaald is, wat me overigens heel sterk lijkt) in z'n eentje een stuk of dertig werkeloze gezinnen.
Je hebt gelijk, de man is eigenlijk een filantroop.
Ik zit er verder in het geheel niet mee, zoals ik al eerder aangaf, ik vind het alleen een beetje veel, maar jij niet blijkbaar.

Pannie | 22-04-05 | 02:11

Maar je mag best je mislukte date op mij afreageren hoor....
als je maar niet gaat schelden a.u.b.

Pannie | 22-04-05 | 01:43

Sunnygirl
21-04-05 @ 23:07
Je hebt weer niet goed gelezen zoals gewoonlijk, ik doelde op de opmerking: "Het zijn wel de topmanagers die overal hun krabbel onder moeten zetten en daarmee de verantwoordelijkheid op zich nemen. Tijd om alles tot in de detail door te lezen is er vaak niet. Zo kan je maar opeens betrokken zijn bij een groot boekhoudschandaal. Want wiens handtekening staat er onder? Precies..."
Dat noemde ik dus half serieus een katvanger.
.
En maak je maar geen zorgen om mij, ik werk momenteel weinig wegens geen zin, maar als eenmanszaakje krijg ik geen uitkering, dus ik teer gewoon in op m'n eigen geld.
Je date heeft trouwens niet erg lang geduurd valt mij op maarja....

Pannie | 22-04-05 | 01:40

hoezo? die man is gewoon slim. Twee vliegen in een klap!! Goede naam, en de centjes blijven lekker bij hem omdat hij ze kan aftrekken van de belasting

hondsdolle baas | 22-04-05 | 00:56

Sterruf het af met zoveel poen,denk ook eens aan andere mensen,one of these days,tjaha,een dezer dagen zult gij ter verantwoording worden geroepen,net als ik ,dan weet ik niet waar ik zal beginnen of eindigen

OmeJanus | 22-04-05 | 00:49

STERRUF

OmeJanus | 22-04-05 | 00:43

jorgen
de topmanagers die zo veel verdienen dragen de verantwoording zeg jij. dat zeggen ze wel als het goed gaat met het bedrijf. maar wat als het niet meer goed gaat?neem nou enron je weet wel ook een energiebedrijf,fraude en failliet.maar dan zijn de managers in geen velden of wegen meer te bekennen.zo zijn er nog wel meer voorbeelden[ahold,world-online,laurus,etc.]

dikke deur | 22-04-05 | 00:08


verdomme ik kan er echt maar moeilijke bij hoe mensen die het minder hebben zitten te jammeren. We zouden ons druk moeten maken om al die schoften van het VMBO waarvan 50% zijn school niet afmaakt. Daar gaat pas veel belasting verloren!

gladjanus | 21-04-05 | 23:55

@ HyBriD VorTeX 21-04-05 @ 19:04
Vooraf afspreken van een prestatiebonus is heel gebruikelijk voor managers.
@ Pannie 21-04-05 @ 17:51
Kan me bijna niet voorstellen dat jij iets mist op GS. Jij zit hier 7 X 24 uur. Denk dan ook niet dat jij recent nog enige praktijkervaring met prestatiebonussen en arbeidscontracten hebt opgedaan. Heb jij niets beters te doen? Get a life. Voer mensen zonder andere zinvolle dagbesteding is een vent als Boersma top, die sponsort in z'n eentje indirect vele werkloze gezinnen!

Sunnygirl | 21-04-05 | 23:51

Sterf het af

OmeJanus | 21-04-05 | 23:25

@ Pannie 21-04-05 @ 19:00
En de heer Boersma zal best een aantal auto's op zijn naam hebben staan daarmee is hij nog geen katvanger. Een katvanger is een sttroman bij illegale of criminele activiteiten, een koppelbaas. Voor meestal wordt de term katvanger gebruikt voor mensen (veeal junks) die 10-tallen auto's op hun naam hebben staan van anderen. De eigenlijke auto-eigenaren ontkomen zo aan belasting en boetes worden zo ontdoken.

Sunnygirl | 21-04-05 | 23:07

@ Pannie 21-04-05 @ 19:00
Betaal jij geen inkomstenbelansting? Bij een salaris van 800.000 gaat al gauw de helft naar de fiscus, schat! Hoe minder de man verdient hoe minder het de staatskas oplevert.

Sunnygirl | 21-04-05 | 22:56

Laffe achterbakse actie om over de rug van een goed doel proberen je imago te herstellen Boersma, je doet je naam eer aan, gelang de morele betekenis want een echte boer weet tenminste wat werken is. 170 miljoen winst? En wij maar ieder jaar meer betalen, terwijl we minder gebruiken.
Van mij mogen ze allemaal doodvallen.

..zapper | 21-04-05 | 22:39

DarkeyeTR > modale gezinnetjes hebben het niet hard nodig. Modale gezinnetjes lijden aan een luxe probleem. Zolang je gezondheidzorg, een dak boven je hoofd en, te vreten hebt en onderwijs kan genieten, heb je het niet hard nodig.

Jorgen | 21-04-05 | 21:18

Hallo, de aandeelhouders (provincies en gemeentes) krijgen wel even 170 m i l j o e n euri overgemaakt. winst!! en wij maar betalen (dan kunnen die lullige 8 ton van die Boersma er ook wel bij. dus waar hebben we het over.

HaJoGe | 21-04-05 | 21:17

@Wolf17: Ja, dankjewel, IK vat het heel goed. Maar in het rekenvoorbeeld van "We laten het erbij zitten" zou-ie de bruto donatie aftrekken. Dat feest gaat natuurlijk niet door, hij kan alleen uit z'n netto salaris doneren en alleen dat bedrag aftrekken. In plaats van EUR 1.000 kost het hem dus zo'n EUR 20.000. Maar waar hebben we het over...

Breinstein | 21-04-05 | 20:58

Salaris en de bijbehorende bonusregelingen van de bestuurder worden aangereikt door de raad van commissarissen. Die er persoonlijk belang bij hebben op goede voet te staan met de bestuurder.

ledwatch | 21-04-05 | 20:51

En dan altijd dat gezwets over marktconform en anders gaan de beste managers naar het buitenland blah blah.

Pas geleden is onderzocht dat 30 of 40 procent van de grote beursgenoteerde Nederlandse bedrijven een buitenlandse bestuurder aan het hoofd hebben. Dat die blijkbaar graag hun land verlaten en hier aan de slag gaan bewijst wel dat het salarisniveau voor topbestuurders hier meer dan marktconform is!

Het probleem met de energiebedrijven is dat er heel veel gaat veranderen, splitsing van de bedrijven en daardoor overname door (buitenlandse) partijen. Het is zaak nu dus nog even goed te cashen, temeer omdat aan de salarisregelingen van de energiebazen vastzit dat ze, ook al werken ze verder geen dag meer, tot hun dood tussen de 70 en 80 procent van hun laatstverdiende loon krijgen doorbetaald. En ik weet het want ik werk zelf bij één van de drie grote energieboeren.

ledwatch | 21-04-05 | 20:44

Pecunia non olet...

Hoewel die drie woorden precies dekken wat ik wil zeggen, leg ik het toch even uit. Geld stinkt niet; winst is winst.

Jorgen | 21-04-05 | 20:26

@Jorgen
Hij heeft geprofiteerd van de koppeling van de gasprijs aan de olieprijs. Daarnaast heeft hij geparasiteerd op het uit algemene middelen betaalde verdeelnet middels desinvestering.
-
Verder heeft ie flink bespaard op de fte'etjes van de administratie..

Frids | 21-04-05 | 20:16

Jorgen ik zal je maar geloven dan....
Ik hoop voor je dat je verkering met z'n dochter hebt trouwens...;)

Pannie | 21-04-05 | 20:11

@Muxje juist.

Frids | 21-04-05 | 20:10

Hij heeft simpelweg een beter netto resultaat geboekt over 2004 dan over 2003. Daar is de staat beter van geworden, daar zijn de aandeelhouders beter van geworden, daar is hij nu beter van geworden.
De vraag blijft; wat iss Boersma aandeel in deze prestatie. Ik ben van mening dat hij een groot aandeel daarin heeft. Hij leidt het bedrijf en bepaalt de te volgen strategie. De overheid heeft nota bene vorig jaar miljoenen extra inkomsten gehad en de aandeelhouders hebben de er ook wat aan overgehouden. Diefstal van de aandeelhouders snap ik niet...

Jorgen | 21-04-05 | 20:01

Jorgen, ik ben zelf iemand die volledig achter het idee van de vrije markt staat. Maar met die risico's die topmanagers zouden lopen valt het wel mee. Er zijn er zat die van de ene blunder naar de andere misser zwalken en toch altijd wel weer een baantje kunnen scoren. En zeker in Nederland is een manager in loondienst vrijwel nooit hoofdelijk aansprakelijk voor missers... als hij de boel verprutst vliegt hij er hoogstens uit... een risico dat wij allen in loondienst lopen. En lange weken draai ik ook... dat zijn dus allemaal flauwekulargumenten. Het enige dat telt is: wat brengt een topmanager op voor een bedrijf? Oh, een capabele manager is noodzakelijk voor het voortbestaan van een firma, en een goede manager brengt zelfs een veelvoud van zijn miljoenensalaris op. Allemaal prima, en, zoals men terecht zegt, dat is geen zaak van ons of van de overheid, maar van de aandeelhouders.
Ik weet alleen wel hoe veel van die topsalarissen tot stand komen; niet door een rationele afwegen van de kosten ten opzichte van de baten, maar door een old boys-netwerk waarin men over en weer met geld naar elkaar smijt. In de meeste van dat soort gevallen noem ik dat diefstal. Niet van de werknemers (die kunnen zelf ook een hoger salaris uitonderhandelen of vertrekken naar betere oorden), niet van de klanten (die kunnen een andere leverancier kiezen als ze het er niet mee eens zijn), en niet van de staat (die er geen flikker mee te maken heeft). Het is diefstal van de aandeelhouders, die hier in Nederland helaas geen fuck te vertellen hebben. Bovendien zijn de grootaandeelhouders veelal institutionele beleggers, waarvan de managers in hetzelfde old boys-netwerk zitten. Als zij te hoge salarissen toekennen bij magere prestaties, dan stelen zij op hun beurt van het aan hen toevertrouwde vermogen.
.
In dit geval is er echter iets anders aan de hand; de staat heeft, via de gemeenten, het gros van de aandelen in handen. Zij kan dus iets doen aan het salaris van de baas. Helaas hebben ze zich door dit flauwe gebaar laten misleiden en er zelfs voor staan applaudiseren. Bedenk wel dat het uiteindelijk dus niet de staat is die dit salaris betaalt, maar wij met z'n allen.

Muxje | 21-04-05 | 19:46

Jorgen Boersma is daar niet verantwoordelijk voor, daar is heel het bedrijf met alle werknemers verantwoordelijk voor.
Jij zit blijkbaar in die hoek maar als jij na een jaartje inwerken op die stoel had mogen zitten was je ook wel aan dat bedrag gekomen lijkt mij.
vind het trouwens nog steeds een hoog percentage.

Pannie | 21-04-05 | 19:41

Ik ben zo vrij geweest de jaarcijfers erbij te pakken. Iedereen weet dat het moeilijke tijden zijn. Boersma is er verantwoordelijk voor dat de overheid vorig jaar 58.4 miljoen euro meer aan belastingen heeft mogen ontvangen. Erg vervelend... Ik vind - nu ik dit weet - de bonus eigenlijk wel meevallen.

Jorgen | 21-04-05 | 19:28

jorgen waar veel wordt omgezet kan een hoop verdient worden, dat is waar.
Ik heb het trouwens altijd wel leuk gevonden dat Nederland het land was waar de inkomensverschillen het kleinst zijn moet ik zeggen, levert wel een redelijk relaxed land op moet ik zeggen.

Pannie | 21-04-05 | 19:26

Jorgen iedereen mag van mij verdienen wat de gek ervoor geeft. Een manager mag van mij verdienen wat hij wil, als het maar niet van (gedeeltelijk)gemeenschapsgeld is vind ik. Ik heb begrepen dat er nogal veel geprutst wordt bij de energiebedrijven, bovendien ik weet niet wie die 'men' zijn die bepalen wat deze kerel mag verdienen.
Ik kan me haast niet voorstellen dat deze kerel z'n 800.000 euris waard is eerlijk gezegd, voor de rest lig ik er ook niet echt wakker van.

Pannie | 21-04-05 | 19:21

Pannie > inlikken bij de redactie is niet echt mijn bedoeling. Dat komt voornamelijk omdat ik dit nogal een kut site vind. De mensen die over de ruggen van anderen hun stem laten horen kan ik werkelijk waar wel afschieten. Ik noem een Dave die tot de grond toe aan afgebrand wordt. Ik dwaal af...

HyBriD VorTeX > Een bonus is inderdaad prestatie gebonden. Dan heeft hij blijkbaar wel iets gepresteerd. Ik ken de jaarcijfers niet, maar blijkbaar vond men zijn management de bonus waard. Als je goed presteert - veel winst maakt, of het verlies in een slechte periode goed binnen de perken weet te houden - dan mag je wat mij betreft rijkelijk beloond worden. Stel even voor het gemak dat Boersma verantwoordelijk is voor 30 miljoen meer staatsinkomsten, dan kan die paar ton er wel van af toch?
Ik ken mensen die verkoper zijn bij Oracle en een target van 10 miljoen hebben en daarmee 2 ton bonus halen. Leuk voor hun, leuk voor het bedrijf, leuk voor de overheid. Niemand die klaagt.

Jorgen | 21-04-05 | 19:13

Jorgen mongool schrijf je om te beginnen mongeaul..

Pannie | 21-04-05 | 19:10

. HyBriD VorTeX
Bill Gates heeft zelf iets bedacht, zelf een bedrijf opgebouwd en zelf zijn product 'in de markt gezet'.

Pannie | 21-04-05 | 19:09

@Pannie > Dit heet toch niet voor niets geen stijl? Hoe botter, hoe beter... Borderline types kunnen hier lekker uit hun dak gaan.

Dat zulke bedragen betaald worden is een logisch gevolg van ons kapitalistische systeem. Blijkbaar vindt men zijn werk bijna 9 ton per jaar waard. Hij is misschien in loondienst. Ik zie echter geen verschil tussen in loondienst veel verdienen of als zelfstandig ondernemer. Stel ik ben freelancer en bedrijven vinden het waard om mij in te huren voor 800 euro per uur, dan zeurt ook niemand; ho es effe, hij verdient te veel. Het wordt allemaal weer ontzettend opgeblazen. Waarom mag iemand als 'vrij ondernemer' wel 9 ton per jaar verdienen en een topmanager niet? Als je dat even voor me uiteen kan zetten, dan ben ik een gelukkig mens.
Zijn werk bestaat natuurlijk niet alleen uit handtekeningen zetten, maar ook vergaderer, afspraken etc. Hij heeft gewoon een hoop verantwoordelijkheden en kan echt wel wat. Als hij een nietsnut zou zijn en slecht werk zou afleveren dan was hij nu al afgevoerd.
Het is trouwens zelfs 800.000 euro... In mijn ogen niet teveel. Zelf zou ik het accepteren, en ik kan haast niet geloven dat jij dat geld zou weigeren. Daarom vind ik het nogal hypocriet om het nu te veroordelen, maar als puntje bij paaltje komt wel je handje ophouden. Heet dat niet meten met twee maten?

Jorgen | 21-04-05 | 19:07

@Jorgen
Op zich wel mee eens, maar een bonus blijft prestatiegebonden en wordt bepaald door anderen (ie; aandeelhouders). Het tegen gas van Pannie volg ik evenmin overigens. Maar goed, nogmaals, dat is mijn kromme wereld.

HyBriD VorTeX | 21-04-05 | 19:06

Wat wel grappig is, vind ik, dat zo een bonus vooraf al geregeld wordt. Meestal beloon je iemand met een bonus ACHTERAF. Maar goed, dat zal in mijn kromme wereld wel zo zijn.

HyBriD VorTeX | 21-04-05 | 19:04

Ik zie trouwen dat je je wel gelijk probeert in te likken bij de redactie met je laatste opmerking.
Manager in de dop?

Pannie | 21-04-05 | 19:03

Ik hoor ook niemand over de bonus van Bill Gates... of is dat wat anders?

HyBriD VorTeX | 21-04-05 | 19:02

Jorgen
21-04-05 @ 18:43
Netjes praten graag!
800.000 gulden is natuurlijk een belachelijke berg geld wat niemand in loondienst verdient te verdienen natuurlijk.
Die man verdient meer als 800 euris per uur, om handtekeningen te zetten onder formulieren waarvoor hij volgens jou geeneens de tijd heeft om ze te lezen.
(In Rotterdam heet zo iemand een katvanger trouwens)
Kijk als je vrije ondernemer bent dan bepaal je dat zelf, maar dat is deze man niet.
Sunny hij levert niet de helft van z'n salaris in maar van z'n 'bonus', zie de link.

Pannie | 21-04-05 | 19:00

@ We laten het erbij z 21-04-05 @ 17:00
Zijn salaris is 800.000 euro. De helft levert hij dus netto bij de fiscus in. Dus op die manier levert de beste man meer dan een flinke bijdrage aan de staatskas. Het enige waartoe de man moreel verplicht zou moeten worden is dat zijn geld in Nederland wordt uitgegeven en niet wordt gebrast in het buitenland. Dan pikt de lokale middenstand er ook nog een graantje van mee.

Sunnygirl | 21-04-05 | 18:46

Alle dozenpakkers hier kunnen gewoon met hun kleine hersenen niet bevatten dat zoiets marktwerking heet. Wat mij betreft had hij het dubbele mogen verdienen. Mensen vergeten vaak dat de top in het bedrijfsleven vaak 80 uur in de week werkt. De verantwoordelijkheden van een topmanager zijn ook *iets* groter dan die van een dozenpakker uit de lokale fabriek.
Het zijn wel de topmanagers die overal hun krabbel onder moeten zetten en daarmee de verantwoordelijkheid op zich nemen. Tijd om alles tot in de detail door te lezen is er vaak niet. Zo kan je maar opeens betrokken zijn bij een groot boekhoudschandaal. Want wiens handtekening staat er onder? Precies...

Dat gezeik over salarissen ook altijd. Men is gewoon jaloers dat ze zelf niet zo veel verdienen. Vraag eens bij jezelf af of jij zo'n topbaan zou weigeren? Ow, jullie bieden me acht ton? Nee joh, dat is toch van den zotte? Zoveel kan ik echt niet aannemen. Right...

Acht of negen ton is een hoop geld, waar ook veel inspanning en kennis tegenover staat. Je wordt niet zomaar topmanager, je moet blijkbaar iets kunnen. Je kan je wel met ellenbogenwerk naar de top stoten, maar als je prutswerk aflevert, dan wordt je daar vanzelf op afgestraft.

Robben strijkt per week 148.000 euro op. Per week! En waarvoor? Vermaak... Kan hij iets? Ja, verdomd goed voetballen! Waarom hoor ik toch nooit iemand daar over zeuren. Zeuren we ook over te dure Cola wanneer Beckham die aanprijst? Nee.

Een stelletje hypocriete mongolen zijn jullie bij elkaar. De redactie zal zich af en toe wel kapot lachen.

Jorgen | 21-04-05 | 18:43

Hmm ik lees net op nu.nl dat het nieuws van Boersma door de aandeelhouders "met applaus is ontvangen". Zucht... nou ja, die aandeelhouders (een aantal gemeenten) zitten zelf ook in het wereldje van de grote meneer uithangen met onverdient geld. Dit gebaar zal ze maar al te bekend voorkomen.

Muxje | 21-04-05 | 18:39

Ontslaan, zo'n laffe incompetenterik.

raggers | 21-04-05 | 18:13

Zolang zijn bedrijf winst maakt mag een topman wat mij betreft zo'n groot salaris hebben als ie wil...

Qantrix | 21-04-05 | 18:11

Als tevreden Essent-klant kan ik dit alleen maar toejuichen.(?)

Don Quichote | 21-04-05 | 18:10

Haha, ik ben het met je eens. leuke opmerking, ik heb ook wat op me site gdaan.
www.marocboy.8m.net/

www.marocboy.8m.net/

Een bonus krijg je als je iets goed hebt gedaan, dat heeft deze joker dus niet. Dan ook geen bonus. Dus als je iets goeds doet DAN krijg je een bonus, zoniet, geen bonus. Staat los van zijn salaris, daar heeft ie tot nu toe recht op, kan me wel voorstellen dat voor het volgende jaar het salaris een tikkeltje naar beneden gaat.

www.marocboy.8m.net/

KEStik | 21-04-05 | 18:09

hoor dat het maar om 80.000 eurie gaat

ThE_ED | 21-04-05 | 18:03

. paradoxxx
21-04-05 @ 17:14
Sorry ik mis iets
Wie geven buitenlanders waar de schuld van?
Jou loservriendjes geven buitenlanders toch niet de schuld van het feit dat ze hun hoofdjes niet meer boven water kunnen houden hoop ik?

Pannie | 21-04-05 | 17:51

Ben wel jaloers, wou dat een gek mij zoveel geld bood om normaal mijn werk te doen en nog meer om het te verziekstralen

Thygros | 21-04-05 | 17:49

@. Breinstein
Ja en dan gaat hij met de jaarlijkse belastingaangifte dit opvoeren als aftrekpost, vat je het?

Wolf17 | 21-04-05 | 17:36

@ Loutje : Moberg speelt ten eerste niet met een voormalig nuts-bedrijf. Overigens mag ie van mij ook gekort worden. Maar ik kan kiezen waar ik mijn inkopen doe. Dat is bij de energiebedrijven al heel wat moeilijker want ik kom de ene na de andere energie-topman tegen in de media en altijd weer over die topsalarissen. Het is 1 pot nat blijkbaar.

@ Even aan... : Dus die man iedere beloning/salaris gewoon zonder enige ethische of morele afweging aannemen omdat er toch iemand anders fout zit? Het is je goed recht om die mening te hebben maar mag ik het ten ene male met je oneens zijn? Iedere persoon heeft zijn eigen verantwoordelijkheid en zijn eigen afwegingen te maken. En dat kan alleen ALS je een afweging kunt maken(lees : ALS je zo'n achterlijk salaris krijgt aangeboden).

TM | 21-04-05 | 17:35

@We laten het erbij zitten: volgens mij maak jij een denkfoutje. Hij kan die helft niet vanuit een bruto salaris doneren! Hij ontvangt het eerst netto, waarna hij de helft van de netto bonus wegschenkt.

Breinstein | 21-04-05 | 17:32

@je moeder Het Philharmonia Bijlhout Effect.
-
Ontslaan is net zo duur als in dienst houden. Welkom in de verzorgingsstaat.
-
De staat die vooral voor zichzelf zorgt.

Frids | 21-04-05 | 17:24

Nou, ik ga nog even iets doen, moet immers wel iets presteren om aan het eind van het jaar mijn vette bonus te halen ;-))
de groeten...

even aan mijn moeder | 21-04-05 | 17:22

dan moeten ze dat dus snel regelen. Kijk als ze de bonus kunnen schrappen of kunnen minimaliseren, perfect. Maar nu is het zo dat die man gewoon krijgt wat er met hem afgesproken is. Dus die ambtenaar of RvC gewoon de zak geven (ik weet niet of ze dan weer jaren gebruik mogen maken van de ambtenaren regelingen...)

even aan mijn moeder | 21-04-05 | 17:21

@.Brutus68
Dat bedoelde ik dus maar te zeggen! Vandaar ook dat zijn Excellentie minister Brinkhorst de energiebedrijven wil splitsen in een netwerkgedeelte en een leveranciersgedeelte. En juist om deze redenen vind ik dat hij daar erg veel gelijk in heeft. Wanneer die splitsing (waar de directeuren van de energiebedrijven dus zo vel tegen zijn, misschien begrijpt iedereen nu waarom.....)doorgaat, dan is het ook snel afgelopen met de hoge bonussen....

Loutje | 21-04-05 | 17:17

Ik ken zoveel mensen die het financieel niet meer redden sinds dit kabinet.En deze gast kan gewoon 80k weggeven! Doet hem niet eens pijn. Hij is natuurlijk wel slim geboren en goed in ellebogenwerk maar dat de verschillen in dit land zo groot worden is vragen om problemen en criminaliteit. Maar daar geven we de buitenlanders gewoon de schuld van

paradoxxx | 21-04-05 | 17:14

. Loutje

Dat is dus het gevaar van privatiseren. De zaak wordt bedrijfsmatig gerund worden, er is dus een winstoogmerk, dat maakt zoveel mogelijk omzet maken over de ruggen van de consument en cashen. Doe je dat als manager goed dan vang je dus een bonus. Legitiem in het particuliere bedrijfsleven, maar niet als semi-overheid. Als je als particulier bedrijf niet investeert in je eigen infrastructuur, krijg je vanzelf een probleem, want dan koopt de consument je product niet meer etc. etc. Van dit soort bedrijven zijn we echter afhankelijk, met al het arrogante gedrag van Essent tot gevolg...

brutus68 | 21-04-05 | 17:12

brutus; Ik snap het wel, maar jij niet. Als die man dit soort afspraken kan maken met zijn bazen, dan zijn de bazen fout en niet hij. Je kan het verwerpelijk vinden, dat is iets anders. Als ik bij mijn baas betere arbeidsvoorwaarden kan afspreken zal ik het zeker niet laten! Misschien had die vent bij een ander bedrijf wel net zo veel kunnen verdienen. Ik blijf erbij dat je die vent niet moet veroordelen, maar degene die zo'n enorm bedrag als bonus mogelijk hebben gemaakt in de arbeidsvoorwaarden onderhandelingen.
Nogmaals, als mijn baas het me morgen zou aanbieden (maakt niet uit waar hij het geld vandaan haalt) dan teken ik direct de verbeterde aanbieding. Een voetballer verdient ook vele tonnen meer dan de arme arbeider die naar het stadion komt en met zijn zuurverdiende geld een (te duur)kaartje moet kopen (feyenoord). Is hun prestatie dan wel naar behoren. Ga toch weg joh. Een kwestie van goed onderhandelen....

even aan mijn moeder | 21-04-05 | 17:07

. We laten het erbij

Bij mij thuis heet dit gewoon crimineel gedrag..., het zit juridisch wel snor, maar moreel natuurlijk niet, als ik hem as zou ik me kapot schamen...

brutus68 | 21-04-05 | 17:05

@brutus68
Die toestanden in Californie werden voornamelijk veroorzaakt door zogenaamde price caps aan de producenten kant.... Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, de traditionele energiebedrijven verdienen nog steeds erg veel geld. Dit wordt vooral verdiend doordat ze eigenaar zijn van de energienetten waarvoor iedere Nederlander veel geld betaald via zijn energierekening. De investeringen in het netwerk blijven echter achter zodat je de netten kunt zien als een zgn 'cash cow' van de energiebedrijven. Het is voor de bestuurders dan wel erg leuk om hun bonussen af te laten hangen van deze makkelijk te behalen winst, maar gaan ze dat geld straks ook weer teruggeven als blijkt dat we te maken krijgen met ernstige stroomstoringen die veroorzaakt worden door achterstallig onderhoud aan het elektriciteitsnetwerk?

Loutje | 21-04-05 | 17:03

Die man verdient minder dan bv Barend en van Dorp en die lullen alleen maar over goede doelen, dus over zichzelf

Karel kwakbol | 21-04-05 | 17:02

@Sunny
Daar gaat het ook niet om. Een ambtenaar mag gewoon geen 8 ton weggeven aan een bestuurder van de lokale energiemaatschappij.

Frids | 21-04-05 | 17:02

Die man verdient minder dan bv Barend en van Dorp en die lullen alleen maar over goede doelen, dus over zichzelf

Karel kwakbol | 21-04-05 | 17:01

Ik vind dat hij het goed doet.
-Hij zei dat de bonus 165.000 euri bedroeg.
-Zijn totale belastbaar inkomen is zo'n 800.000.
-De helft van de bonus gaat (natuurlijk in zijn naam) naar een goed doel.
-Je mag maximaal 10% van je inkomen aftrekken van de belasting als gift, met een drempel van 1%.
Ofwel: hij hield eerst over aan die bonus:
165.000* (100%- 52%)= 79.200
Nu houdt hij over:
82.500* (100%- 52%) = 40.800
+ extra aftrekpost van 72.000 (9% van 800.000). Die aftrekpost levert hem 37.440 op. Totaal 78.240.

Hij levert op deze manier slechts 1000 euro in! Die gemeenten en provincies zijn natuurlijk kippig genoeg om dit niet op te merken.

Hij is wel slim! Nu moet hij die intelligentie nog goed inzetten!

We laten het erbij z | 21-04-05 | 17:00

@ Frids 21-04-05 @ 16:56
Met een salaris van 8 ton kom je niet eens in de top 50 voor van grootverdieners in Nederland.

Sunnygirl | 21-04-05 | 16:59

. even aan mijn moeder

Je snapt er dus geen ruk van..,hij heeft misschien wel goede afspraken gemaakt om z'n zakken te vullen, en daar zijn dus mensen, lees de directie van Essent, plus een raad van toezicht mee akkoord gegaan wat de zaak nog kwalijker maakt... We hebben het hier over een semi-overheidsbedrijf, en dar gelden andere regels dan in het particuliere bedrijfsleven. De hele top van Essent verdient een schop onder hun reet...

brutus68 | 21-04-05 | 16:59

@ even aan mijn moeder 21-04-05 @ 16:53
Helemaal met je eens. Die suffe aandeelhouders hebben zelf ingestemt met het contract. En de beste man wordt niet uitsluitend op klanttevredenheid afgerekend. Hij voert een beleid uit waar de aandeelhouders mee ingestemd hebben.

Sunnygirl | 21-04-05 | 16:58

geld weggeven maakt niet gelukkig zo te zien.

bensi | 21-04-05 | 16:56

@je moeder

Die vent heeft met een vleesgeworden ambtenaar, die de belastingcenten van de Nederlandse burger zou moeten beheren, lekker gehandjeklapt.
-
Sinds meneer de provinciale bestuurder het toch geen ene flikker kan schelen, het is immers niet zijn eigen geld, is ie met het exorbitante bedrag van 8 euroton accoord gegaan.
-
En nu zitten wij er aan vast.... goede baas, dat zijn we zelf.

Frids | 21-04-05 | 16:56

jullie moeten niet zo mauwen. Die vent heeft gewoon goeie afspraken gemaakt mijn zijn "bazen". Daar is nou eenmaal een bonussysteem voor. Als hij er volgens zijn contract geen recht op zou hebben en hij heeft het toch gekregen, moeten ze de raad van comissarissen eruit flikkeren. Ik vind trouwens het een beetje jammer dat hij het op de rekening van een goed doel stort. Weet hij het mijne niet? En al die klagers... zorg zelf dat je een goede baas vind waar je ook een bonus kan verdienen. Of maak eerst de BLO af..

even aan mijn moeder | 21-04-05 | 16:53

.Frids

Jij hebt hem door...

brutus68 | 21-04-05 | 16:49

@brutus68

Vandaar dat ze de gasprijs aan de door de OPEC hoog gemaakte en gehouden olieprijs hebben gekoppeld.

Frids | 21-04-05 | 16:48

Door zijn "schenking" zal hij er netto waarschijnlijk niet op achteruit gaan.
Wie naait wie eigenlijk ?

kneuterzak | 21-04-05 | 16:46

Het is sowieso al een slechte zaak dat dit soort bedrijven met alle geweld geprivatiseerd moeten worden, je loopt dan de kans op Amerikaanse toestanden, kijk naar Californie, dit soort nutsbedrijven zijn er voor de burgers, en de overheid wordt geacht een vorm van bescherming te bieden aan de consument, en de energievoorziening betaalbaar te houden...

brutus68 | 21-04-05 | 16:44

@Lucas Dat rekenen gaat steeds beter...

Frids | 21-04-05 | 16:43

Ik heb totaal geen probleem met bonussen in private bedrijfen. Maar onze energie bedrijven zijn niet geheel privaat en niet geheel publiek. In dit geval zit er nog veel te veel geld in van het publiek en dan is het niet kies om dergelijke bonussen te geven, zeker als de bedrijven niet onomstreden zijn. Ik stel voor dat de regering OF deze bedrijven ECHT privatiseert OF ze weer ECHT publiek maakt.

CaptainGrunn | 21-04-05 | 16:42

Anders Moberg had natuurlijk ook allang gekruisigd moeten worden.

Lucasdelinkselul | 21-04-05 | 16:41

3,46 * 2,20 = 7,612

Lucasdelinkselul | 21-04-05 | 16:40

@.tiswat
En die arme mensen moeten ook brood bij AH kopen....

Loutje | 21-04-05 | 16:36

@.TM
Anders Moberg is toch ook geen eigenaar van AH en die verdiend 3,46 mln euri. Althans dat krijgt hij......
O ja, kun je me nog even vertellen hoeveel dat in ouderwetse guldens is?

Loutje | 21-04-05 | 16:34

Persoonlijk zou ik met een dergelijk salaris geen problemen hebben. Maar ja, als dat door mensen opgehoest moet worden die afhankelijk van energie zijn. En dat zijn we allemaal, rijk, modaal of arm. Dan heb ik voor de laatste groep wel mijn bedenkingen. Ze hebben al zo weinig te besteden. En dan gaat zo,n directeur er met acht ton vandoor. Dat doet pijn!

tiswat | 21-04-05 | 16:33

Het is allemaal nog veel beter: deze mensen verdienen bonussen als ze 'het bedrijf meer winst laten maken'. Oftewel: als ze de loonksten drukken door mensen te ontslaan en de klant meer laten betalen. Hoe meer bonus een topman krijgt, hoe slechter het voor u. arbeiders en betalende klanten, is.

Lucasdelinkselul | 21-04-05 | 16:32

. TM

Zo is het maar net. Als het nou een particulier bedrijf zou zijn etc. dan maakt mij geen fuck uit wat ie verdient,
maar in dit geval heb je het in principe nog altijd over een semi-overheidsbedrijf
en behoor je niet dit soort streken uit te halen...

brutus68 | 21-04-05 | 16:31

@Albert Heijn
Dus jij hebt in je hele leven genoeg aan 800 K euri's. Knap van je..... maar mij gaat het niet lukken. En je redenatie dat het geld niet door een directeur verdiend wordt maar door zijn medewerkers slaat natuurlijk ook nergens op.

Loutje | 21-04-05 | 16:30

harder schreeuwen heeft dus zin!

SSSCCCCCHHHHRREEEEEEUUUUWWWW

pimpstah | 21-04-05 | 16:28

Het hoort terug te komen bij de betalers Lucas, zo kan ik ook mooi weer spelen.

Een salaris van 8 ton is toch ook gewoon obsceen voor iemand die gewoon in loondienst is? Als ie nou eigenaar zou zijn met alle risico's van dien o.k. Maar die man 'speelt' gewoon met andermans geld en verdient er een heerlijk en obscene 2.000.000 ouderwetse guldens Per Jaar mee.

TM | 21-04-05 | 16:28

.Lucasdelinkselul

Dus je vindt dat deze aasgier een applausje verdient?? Een trap onder z'n dikke reet verdient ie, die inhalige gier.

brutus68 | 21-04-05 | 16:26

Het lijkt net of nederland echt mee mag doen met de grote jongens...'onze' top-mannen worden weliswaar nog steeds uitgelachen op de jaarlijkse wereld rotary-bijeenkomst, maar elk jaar komen ze dichterbij een marktconform salaris zo als ze dat in bijv. de Us of ai kennen..... Krijgen wij nu ook een Enron schandaal?.. Ik koop iig nog maar ff geen aandelen....

hans of harry... | 21-04-05 | 16:25

Applausje voor deze man! Eindelijk eens een goede daad van die vrijemarktenergiefascisten.

Lucasdelinkselul | 21-04-05 | 16:23

Doen alsof je neus bloed, nep kapitalist. Ik vind het jammer dat Herr Direktor zelf actie ondernam, we zouden als comsumenten gewoon kappen met het in zee gaan van die grote verwende bedrijven zoals de KPN en de belastingdienst. Eén vuist moet worden gemaakt, consumenten verenigd u! Loop mee met de mars, kapitalisten in Nederlands laat u stem horen!

Jan onder Modaal | 21-04-05 | 16:23

Het is gewoon een fiscale truc, hij kan de euri's die hij nu "weg schenkt", gewoon fiscaal aftrekken, hij wordt er dus nix armer van. Overigens ben ik persoonlijk van mening dat de overheid, als zijnde grootaandeelhouder van dit soort toko's wel degelijk een morele verantwoordelijkheid heeft, want uiteindelijk wordt dit alles met ons belastinggeld gefinancierd. Verder heeft de overheid deze ellende over zichzelf afgeroepen om zo nodig te moeten privatiseren, dan vraag je erom om dit soort aasgieren als die Boersma binnen te halen...

brutus68 | 21-04-05 | 16:22

Het is een start...

da wizard | 21-04-05 | 16:19

Ondertussen staat de 30% loonsverhoging voor ministers nog vrolijk op de rol...

Maar die verdienen het dan ook, 'onze jongens' in Den Haag. Remkes wil zijn playboymansion in Thailand namelijk voorzien van een tsunamiwall en een lekker groot plasmascherm voor de porn.. natuurdocu's.

Boris Borsthaar | 21-04-05 | 16:17

kinderachtige actie, geef het dan terug aan die duizenden gedupeerden die rekeningen krijgen waar geen hol van klopt.

Hop-SaSa | 21-04-05 | 16:16

Wat een verspilling van energie zeg...

Evil D. | 21-04-05 | 16:16

Het is allemaal wel heel leuk dat hij de helft van zijn bonus weg geeft. Maar die pik heeft nog steeds een asociaal hoog salaris van een aantal ton. Dus die 80 000 euro gaat die nou niet bepaald missen. En al die suffe aandeelhouders maar klappen om een dooie mus.

HarryBaf | 21-04-05 | 16:15

@bwahaha, soms lijkt het wel of je het snapt.... maar in dit geval heeft de overheid in elk geval juist wel een punt om zich er mee te bemoeien. Ze zijn namelijk grootaandeelhouder in veel van de energiebedrijven (inclusief Essent geloof ik). Kortom, het is hun zaak dat de tent op een normale manier gerund wordt.

Muxje | 21-04-05 | 16:11

Het is zeer terecht dat de enorme salarissen van de topmanagers onder vuur liggen. Wat is het nut om iemand meer geld in een jaar te laten verdienen als wat hij in zijn hele leven kan opmaken? En uiteindelijk wordt het geld niet door de directeur maar door de medewerkers verdiend.
Het gedeeltelijk doorsluizen van de bonus lijkt nobel maar is het niet; het is als een oplichter die zijn illegaal verkregen geld aan de armen geeft.

Albert Heijn | 21-04-05 | 16:10

Voor je het weet heeft ie dankzij het belastingvoordeel netto evenveel geld over :P.

Maar goed. Die bedrijven zijn commercieel. Dus ik snap niet waar de politiek/bonden zich in roeren. Moeten ze zelf weten. Wij kunnen al overstappen, als we willen.

bwahaha | 21-04-05 | 16:05

Een bonus krijg je als je iets goed hebt gedaan, dat heeft deze joker dus niet. Dan ook geen bonus. Dus als je iets goeds doet DAN krijg je een bonus, zoniet, geen bonus. Staat los van zijn salaris, daar heeft ie tot nu toe recht op, kan me wel voorstellen dat voor het volgende jaar het salaris een tikkeltje naar beneden gaat.

Zildjan | 21-04-05 | 16:05

80,000 euri, hahaha dat wordt elke maand in z'n pensioen bv'tje gestort.

Frids | 21-04-05 | 16:05

Wat een mooi gebaar. Ik volg zijn voorbeeld en doneer ook de helft van mijn bonus van vorig jaar aan een goed doel.

yanqui | 21-04-05 | 16:05

Ik weet nog een goed doel, michiel, als je dit leest, mail me FF, dan kan ik mijn rekeningnummer doorgeven

Snijbonenmolen | 21-04-05 | 16:04

Ik hoop dat ze nu zijn bonus gaan verdubbelen, om op het zelfde bedag te blijven.

TripleR | 21-04-05 | 16:04

Managers: de nieuwe prooidieren. Want iemand zou eens meer verdienen dan een ander.

Boris Borsthaar | 21-04-05 | 16:03

tja, dat kost hem wel 40.000 netto
is toch ongeveer wat ik in een jaar bruto binnensleep (helaas)

hAl | 21-04-05 | 16:03

en die bonus is nou niet echt te recht tenzij hij hem krijgt vanwege kudt management.

bakaa | 21-04-05 | 16:02

Zucht... ik hoop alleen dat de gemeentes-aandeelhouders meer ruggegraat hebben, en hem alsnog die bonus afpakken. Het probleem is dat je die bonus krijgt, Boersma, niet waar je hem aan uitgeeft.

Muxje | 21-04-05 | 16:02

denk dat zo zijn hoge salaris blijft staan in de statuten zodat zijn collega's weer het argument kunnen gebruiken om loonsverhoging te vragen. Dan kan hij vervolgens weer zeggen "kijk hun verdienen het ook het is dus marktconform dat salaris, is maar weer goed dat ik die gift nog niet had overgemaakt"

bakaa | 21-04-05 | 16:01

Michieltje BOER sma.
( verder heb ik niks tegen boeren hoor)

fuckje | 21-04-05 | 16:01

Contract is contract roept de wijsneus. Hahaha. Contract is contract. Stoer hoor!

Wat een on-ge-lo-ve-lijke trieste sjaak ben jij! Klein snikkel directeurtje van een Boersma. Ongeloofwaardig als leider. Dat dit soort amoebe zo'n paarde salaris krijgt. Tsjonge jonge jonge. Gepruts op top niveau. Ruggegraad??? Precies... Amoebe!

Deepnez | 21-04-05 | 15:59

Volgend jaar dan maar de bonus verdubbellen. Kun je weer de helft weggeven.

k3 | 21-04-05 | 15:55

Hij bedoelt niet: Ik neem mijn morele verantwoordelijkheid... Maar: Ik creeer een aftrekpost van 80 ruggen. Deze gift is volledig fiscaal aftrekbaar. Goeie adviseur heeft die gast!

Redwatch | 21-04-05 | 15:53

Ik zag hem ook net, je hoeft hem alleen nog maa knorren te leren en dan kan die op stal

Burp201 | 21-04-05 | 15:51

Beetje vreemd om de helft van je bonus weg te geven aan een goed doel. Waarom niet de volledige bonus -welke ie gewoon onterecht heeft ontvangen- en waarom niet gewoon terug storten aan de klanten?

Ik vind niet echt dat ie zowieso een bonus verdient heeft. Hij heeft toch gewoon z'n werk te doen? Ik krijg ook geen bonus aan het eind van het jaar of ik m'n werk goed heb gedaan of verkloot. Dat heet salaris.

AWACSone | 21-04-05 | 15:51

echt laf ja.. gewoon houden dat geld, en alsut even kan nog uitgeven aan iets compleets onbelangrijks zoals 20 nieuwe autobanden ofzo..

vinnus | 21-04-05 | 15:50

Ik zag dat volgevreten varken zonet op RTL5, wat een patsertje! En nog een valse blik naar de burgermeester van, of all places, Dalfsen.

fuckje | 21-04-05 | 15:49

Wat een loser, wat tie eikel gaat doen is nog een extra aftrek postje creeeren voor de belastingdienst en dat over de rug van zijn klanten

Burp201 | 21-04-05 | 15:49

belachelijk !
het is wel geld van zijn klanten wat ie weggeeft.
laat ie het gewoon ten goede komen aan al die klanten die blijkbaar teveel hebben betaald voor hun energie.

B0b | 21-04-05 | 15:49

Geeft ze weer moed om andere bestuurders op te jagen. Bah.

OurHero | 21-04-05 | 15:48

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl