
Beetje priegelplaatje, maar
hierrr is de bron en
daarrr hebben we een grote opklikmirror. Vorige keer gokten we goed met Koenders die
stiekem naar Moskou vloog. Dit keer gaat het om het volgende: afgelopen zaterdag 11 juli vertrok de regerings-Fokker met call sign PH-KBX om 9u37AM vanaf Schiphol richting onbekende bestemming. Een regel hoger op het plaatje is te zien wat die bestemming was, want om 14u29PM vertok het toestel vanuit... Athene! Welke minister, staatssecretaris of MinPres was daar op bezoek en waarom? Was het Liliane Plumeau, die alvast contracten wilde tekenen voor gratis NL ontwikkelingshulpeuro's? MinBuZa Koenderbert, die het wel ff zelfstandig zou gaan oplossen met die Grieken? Was het toch MinPres Mark die persoonlijk de stekker uit de Griekse NPO ging trekken, een
eis die hij een dag later op de eurotop op tafel legde? Of hebben Hans van Faalen en Guy Verfopstadt in een dronken bui de Fokker 70 gepakt voor een joyflight naar Griekenland om tegen de Akropolis te schreeuwen dat ze gingen winnen van Tsipras? Hoe dan ook, de vraag staat: wie was er tijdens het Weekend van de Griekse Wurging namens de Nederlandse regering in Athene, en waarom?
Ondertussen in Athene...: Vanavond (laat) stemt het Griekse parlement over de derde bailout van 85 miljard euro. De helft van Syriza is - zoals voorspeld - aan het
muiten. De onderminister en staatssecretaris van
Financiën Lege Schatkisten zijn al
opgestapt. En wat ook nog een wereldoorlog waiting to happen is: Het bezopen bestuur in Brussel wil dat niet alleen de eurolanden, maar
alle 28 EU lidstaten
meebetalen aan een overbruggingskrediet richting de bodemloze bailout. Right. Succes met het verkopen van dát verhaal, Juncker...
Reaguursels
Inloggen@The walking bob | 15-07-15 | 15:35
ff geleden dus daadwerkelijk uitgevoerd...,geen uitkering, goh ze kennen me niet meer
@The walking bob | 15-07-15 | 15:35
ff geleden dus daadwerkelijk uitgevoerd...,geen uitkering, goh ze kennen me niet meer
Rothschild woont toch ook in Griekenland?
#enpassant | 15-07-15 | 20:20
Plus dat het uitstellen van faillissementen alleen maar zorgt dat er meer tegelijkertijd worden afgewikkeld, wat weer tot grotere schade leidt.
Wie er naar Athene ging? Ik denk dat iemand de sleutel van het hek was vergeten?.
@Feynman | 15-07-15 | 16:21
Het ESM doet precies wat al in de verwachting lag bij haar oprichting, nl. het functioneren als hefboom voor politieke beslissingen die betrekking hebben op de begroting van een soeverein land zonder dat daar nog enige democratische controle voor nodig is, Griekenland is de eerste in de rij, maar er gaan zeker nog meer volgen. De kans is inderdaad groot dat ditzelfde ESM ook een lastige schuldeiser wordt van de Nederlandse Staat (zie Artikel 25, lid 1&2). Op dat moment pas zal menig onvoldoende geïnformeerde Nederlander zichzelf realiseren waar op 24 mei 2012 mee is ingestemd, nl. het uitgestelde faillissement van de Nederlandse Staat.
Muxje | 15-07-15 | 18:19
Ach ach, je had me toch op zijn minst moeten vertellen dat de bijgeleverde foto daar niet klopt.
Het is jammer dat je geen jeugdwerkeloosheid per provincie van Europa op een landkaartje hebt. Dan kon je in 1 keer zien welk deel al een zombiestaat is. Maar goed, geheel in lijn met het quoten van totaal onhandige bronnen, geven de films ideocrazy en mad max een mooi inkijkje waar deze ellende op weg is.
Ik heb een clubje. Je mág meedoen, maar er zijn wel wat voorwaarden:
Ik beschik voortaan over jouw inkomen en bepaal waaraan dat wordt uitgegeven.
Ik zorg allereerst goed voor mijzelf.
Je mag inspraak hebben op alle gebieden, maar ik beslis.
Ik maak de regels die jij vervolgens op eigen kosten mag uitvoeren, of je wilt of niet.
Net als bij de islam, je mag wel bij mijn clubje, maar komt er nooit meer uit.
Ik zorg dat je rustige bestaan verwordt tot een leven vol chaos.
Ik ben de EU.
Om volstrekt onbegrijpelijke redenen willen er inderdaad landen lid zijn van dat clubje.
Wie naar Athene ging?
Onze geheime NL-beul natuurlijk.
Met het -vormige kromzwaard om daar wat GR-IS-filmpjes op te nemen met Grieks Orthodoxe Christenen, eh leden van de regering.
@Alt | 15-07-15 | 18:49
Waar het geld gebleven is? In de Duitse en Franse banken die ipv. failliet te gaan van hun leningen afgeholpen zijn. De Griekse schulden zijn overgenomen door de belastingbetaler in 2010.
@Alt | 15-07-15 | 18:49
Dat is toch inmiddels bekend. Eerst hebben ze op advies van Goldman Sachs een swapje gekocht, waarna het leek alsof ze minder schuld hadden nickdunbar.net/2012/01/24/goldman-swap... . Daarna hebben ze de OS2004 mogen organiseren met nog eens 15 miljard extra schuld tbv. stadions met mooie plaatjes voor McDonald's en Coca Cola. Daarna viel in 2008 in Amerika Lehman Brothers om, waarna ze ineens 25% rente moesten gaan betalen op 10-jaars leningen, omdat het risico wel wat groot werd geacht ineens en toen ging het snel, zie 4.bp.blogspot.com/-GU7YsJ6ErRM/VTimi0p... . In 2010 hebben Merkel c.s. die schuld van de banken overgenomen en op de nek van de belastingbetaler getild. En ... ABN AMRO gaan we straks verkopen via Goldman Sachs, want de elite die de fouten heeft gemaakt en de banken heeft geholpen ten koste van de bevolkingen van de diverse landen steunt elkaar natuurlijk in het onder het tapijt schuiven.
Alt | 15-07-15 | 18:49 Op alle drie je vragen één antwoord:
Heel simpel. Door handtekeningen te zetten onder idioot complexe financiële producten die enkel gemaakt waren om banken nog rijker te maken dan ze al waren.
De crisis is niet de schuld van de Grieken. Lees je eens in. Het internet staat vol met uitleg hoe het allemaal precies tot stand is gekomen.
Willy kon maar 60 euro pinnen en 5 pizza's is al snel ... dus regeringsvliegtuigkoffertje opgelost.
Maar.......
Nog een paar uur en we zijn van de Grieken verlost.
.
(Alvast een nieuwe buitengrens op de kaart aan het tekenen). hup Grieken bouw mee dan doen jullie tenminste nog iets en hou de dobberende dobbernegers aan jullie kant.
Zou weleens willen weten HOE ze die enorme staatschuld hebben gecreeerd, daar heb je nog nooit iemand over gehoord.
.
Hoe krijg je het in vredesnaam voor elkaar om zo'n schuld op te bouwen.
.
Wie was daar verantwoordelijk voor en waar is dat geld gebleven
Ruud5 | 15-07-15 | 17:29
De grieken hebben ons niet bedonderd. Diegene die Griekenland de eu in hebben getrokken zijn daar schuld aan want die hadden kunnen weten dat dit er aan zat te komen.
Die is ons geld + rente aan het ophalen natuurlijk.
@Feynman 17:12: Lol, Zerohedge. Dat is net als GS en DK een aardige site voor nieuwtjes en vaak interessante links naar andere artikelen, maar als bron van wijsheid of gedegen analyses zou ik het nooit durven quoten.
Ok al 2 griekse ministers opgestapt(weg getrapt). 28 to go! En de deal kan worden beklonken. En als dat zover is is de democratie, or whats left of it helemaal naar de juuh. Hadsjeeee top
Heb nog een paar duizend Drachmai liggen KOPER GEZOCHT
Varoufakis' Kloosriet van de deal: yanisvaroufakis.eu/2015/07/15/the-euro...
Hij heeft gelijk dat de meeste maatregelen niet of zelfs averechts zullen gaan werken.
Hij heeft geen gelijk, dat Griekenland iets opgelegd wordt. Griekenland kan vandaag nog kiezen voor een Grexit. Dan zijn de Grieken eigenaar van hun eigen probleem en kunnen ze daar op soevereine democratische wijze over beslissen.
Varoufakis heeft echter een slavenmoraal en geeft enkel zijn zelfverkozen meesters de schuld daarvan. Dat is een beetje sneu.
Je vraagt ja af hoeveel enorme persoonlijke economische belangen a la Verhofstadt er bij de Eurofiele elite gemoeid zijn met het in stand houden van de Euro... Het onlogische en spastische gespartel is onverklaarbaar en genant zonder dat er ergens geld aan de strijkstok blijft hangen. *Pek, veren en hooivorken tijd*
En als het lente wordt gooien we bommen op Brussel (en voor de zekerheid ook Straatsburg).
Mark D, het gaat weer goed.bedankt!
Parel van het Zuiden. Souvereiniteit afnemen, het zijn gewoon hele strikte voorwaarden. Als je al 250 miljard opgesoupeerd hebt en je hebt nog ruim 80 miljard nodig wordt het tijd om het hard te spelen. Ze hebben de zaak al jaren bedonderd, deze nieuwe regering heeft niets gedaan aan de door en door corrupte toestanden, dus zeg het maar. Willen ze niet, zoek het dan zelf uit. Ze kunnen zelf beslissen, aan het infuus of wegwezen.
Top onderzoekswerk!!
Wat een vertoning van de eurozone allemaal.Deze unie zou net als de USA en de Russische federatie, een eenheid moeten uitstralen maar koloniseert doodleuk een eigen provincie/staat. Stel je eens voor als een staat binnen de USA publiekelijk aan de schandpaal wordt genageld en zijn onderpand voor een shit-bedrag op het ongunstigste tijdstip moet verkopen.Echt idioot en ik mag lijden dat dat "Brussel daarmee zijn ondergang heeft getekend. Moeder Merkel zal daar hoofdschuldige aan zijn en haar schoothondje Rutte heeft ook geen toekomst.Kortom ze mogen blij zijn als de grexit toch nog een feit wordt,al zal humanitaire hulp onvermijdelijk zijn.Oud geld zijn we zonder meer al kwijt, maar daar zitten opportunisten als de onze, nooit mee.(zie pensioenrechten hier)Dankzij het internationaal recht schijnen we ook nog steeds onze staatsschuld van de Franse tijd te betalen. Staten zijn geen mensen,hun schuld-betalingen beslaan eeuwen en vele generatie's.Net of we het lot van onze kinds kinderen nog kunnen bepalen.Wat een megalomane arrogantie kan het mensengeslacht ten toon spreiden.Maar begin nu eens het verdrag van Versailles van 1918 te analyseren.Dat van 2015 met Griekenland zal qua knechting er niet voor onderdoen.
Terwijl Griekenland 1 grote bende is, is zerohedge er al achter dat het Marshallplan eh nee, Merkelplan ook in Portugal faalt. www.zerohedge.com/news/2015-07-07/mean...
Nu is waarschijnlijk niemand hier mijn werkgever. Toch vind ik dat u allen dient mee te betalen aan mijn nieuwe extra-hoge salaris. Dat lijkt me geen onredelijke eis. Want u heeft geld. En ik heb democratisch besloten dat ik 't wil hebben.
Jae, ik dank ook dat het onze gelievde veurst was!
@Ruud5 | 15-07-15 | 16:38
Hard aanpakken. Nou daar heeft volgens mij niemand, @vanrossum incluis, bezwaren tegen. Maar wat hier fout gaat betreft het "hoe". Schuldeisers, de EU, hebben het recht niet om een land haar soevereiniteit af te nemen. Dit is vergelijkbaar met iemand met een hoge studieschuld een pistool tegen het hoofd zetten.
.
Dit is overigens ook gevaarlijk voor u. Dit schept precedent. Welk land zal de volgende zijn? Nederland misschien, want poeh poeh Brussel heeft nu vaak genoeg gezegd dat de HRA wegmoet. En we hebben ons wate, pensioen, en gas ook nog steeds niet aan Brussel gegeven.
Parel van het Zuiden 16:42
Mr Schauble sees the turmoil not as an obstacle but a necessity. We can only achieve a political union if we have a crisis.
Schauble op 18 november 2011 in de NYT.
www.nytimes.com/2011/11/19/world/europ...
Crisis is een noodzaak om te komen tot Euroland als natiestaat. Schauble ligt op schema. Wij niet.
@Ruud5 | 15-07-15 | 16:42
Verder alles goed met je?
tipo | 15-07-15 | 16:14
Klopt van dat telefoonabonnement, maar dan hebben we het over een abonnement voor, ook de baby en opa en oma in het bejaardenhuis etc etc, dus ga maar uit van ongeveer 80 euro per maand per werkende belastingbetalende Nederlander, iedere maand weer, bijna wat we aan zorgpremie per maand betalen
Misschien is onze eigen Luca Brasi* daar ergens een paardenhoofd gaan bezorgen om Tsipras over de streep te trekken?
(* ik zie Fred Teeven wel in die rol )
Volgens mij ben je een dialoog met jezelf begonnen, Ruud5. Zeker omdat de meeste reacties niet adequaat, to the point en ronduit agressief zijn.
Grieken eruit, GeenStijl erin om maar eens wat raars te roepen.
@tipo | 15-07-15 | 16:31
Je kunt dan defaulten op je eigen factuur? Zonder dollen. De Brusselse bureaucratie probeert de afhankelijkheden tussen EU landen te vergroten door op zoveel mogelijk manieren exposure en liability van alle landen te laten toenemen. Dan kan niemand meer weg is de veronderstelling. Samen in het zinkend schip.
.
Revolutie is het enige wat ons als burger nog kan helpen om dit knechtingsproces te stoppen.
-weggejorist-
Nog geen week terug hadden ze 60 miljard nodig, toen ineens in de 70, , daarna toch maar in de 80, nog even en het is 90 en volgende week 100 miljard. Voor 10 miljoen grieken.
Een vierde wereldland dus.
Parel van het Zuiden | 15-07-15 | 16:31
Inderdaad, en de politieke verwarring zowel als de financieel-technische uitvoering wordt hoe langer hoe gekker.
Op zich wel zeer interessant om te volgen, zij het dat dat alleen maar kan via allerlei buitenlandse kanalen, want de Nederlandse (behoudens GS natuurlijk) proberen zo weinig mogelijk informatie te geven.
Het is me niet helemaal duidelijk waar Van Rossem voor staat. Hij vindt toch ook wel dat die Grieken er een puinhoop van gemaakt hebben? En dan lijkt het me logisch dat als Europa ze niet uit de euro wil gooien, en dat lijkt er helaas op, dat ze nu uitermate strenge voorwaarden opgelegd krijgen. Dat hij de Europese leiders uitscheldt omdat ze zich jaren hebben laten belazeren kan ik billijken. Maar dat ze het nu hard spelen is toch niet meer dan logisch.
@HotPotato 16:20
Deels gaat het ook naar het IMF. Naar de VS en de UK die zelf niet bijdragen.
Deels betalen we hiermee onze eigen ECB-facturen.
Maar een haircut is uit den boze... En van kwijtschelding kan absoluut geen sprake zijn. Dan betalen we de facturen die we zelf verstuurd hebben nog liever zelf.
Wie het verschil ziet tussen kwijtschelding en het zelf betalen van de facturen die je zelf verstuurd, mag zich hier komen melden.
Sowieso is die andere 80 miljard bail-out-lening geen nieuw geld, maar een vervanging van oude leningen onder andere voorwaarden. Een herprofilering van de bestaande schuld dus. Maar van herprofilering van de Griekse staatsschuld kan echt niet hoor...
@Vigil | 15-07-15 | 16:25
Mooi hè je doet niet eens mee en dan krijg je ook een rekening van Brussel. Bestuurlijke willekeur noemen ze dat. Krijg je in een antidemocratie zoals de EU. Potentaatjes die doen en roepen wat ze willen. Kim Juncker Un is er maar druk mee...
Sketcher | 15-07-15 | 16:18
Als ik jou was zou ik toch maar even via onderstaande link in de gaten houden wat er aan de hand is.
www.telegraph.co.uk/finance/economics/...
Sketcher | 15-07-15 | 16:18
Liever meebetalen aan de euro dan op dat grauwe kut eiland wonen.
tipo | 15-07-15 | 16:14
Als de boel klapt gaan wij ECB, ESM en EFSF garantstellingen uitbetalen. Natuurlijk klapt de boel pas als Nederland zelf ook in een diepere recessie zit. Wat wij tot nu toe betaald hebben zijn de broodkruimels, wat er komt, dat zijn de interessante bedragen.
Nederland is al afhankelijk van een sterk economisch herstel van Griekenland, net zoals de rest van Europa. Het is daarom extra vreemd waarom alle noodhervormingen zo`n herstel geeneens in de hand werken.
Nederland onder 19 wezen kijken op het EK aldaar?
@Sketcher
Maakt niet uit. Gaat het slecht met ons, gaat het slecht met jullie. Mazzel!
Sketcher | 15-07-15 | 16:18
Blijf maar dromen.....:-)
tipo | 15-07-15 | 16:14
Meeste gaat gelukkig naar de ECB waar we als EU belastingbetalers ook verantwoordelijk voor zijn. Dus gelukkig vestzak, broekzak.
Ha! Het is jullie euro, wij hier in het VK betalen niet mee, toedeledokie!
@HotPotato 16:06
Ja, en in de Eurolanden zijn wijzelf en is ons nageslacht het onderpand.
5,7% van 7 miljard = 400 miljoen Euro = 23,50 Euro per Nederlander enkel voor de maand juli. Dat kost Griekenland elke maand de komende decennia.
Griekenland is dus net zo duur als een eeuwig telefoonabonnement.
@hendrikjandetuinman | 15-07-15 | 15:32
Ik denk dat hij eerst even het goud en zilver heeft veilig gesteld. En en passant wat euri heeft gesmokkeld voor wat aankopen op de zwarte markt.
Alsof het hier stopt. Er blijft geld naar gyros gaan, tot de grexit of kwijtschelding! Mijn voorstel aan de regering: STOP WASTING OUR MONEY!!!
Nee joh, Max gaat de plantjes water geven in de vakantie woning. Vroeger deed buurman Putin dat bij afwezigheid, maar daar hebben we ruzie mee gemaakt.
Het is echt een mooi schouwspel dit Griekse drama. Tspiriiassssiss, kut naam, heeft zijn halve kabinet tegen zich, de EU wil geld gaan stelen van o.a. het VK en Noorwegen, het IMF is het ook even niet meer eens met wat details, Dijsselbloem is gewoon als een kind zo blij met zijn baantje. De "gewone" griek komt bijna om van de honger, Rusland wil wel gas leveren voor een prikkie en de griekse eilanden lopen vol met gelukszoekers en dobbernegers..... Ik ben vast iets vergeten...
@Feynman | 15-07-15 | 15:38
Ander toestelletje, om vervolgens een klap van geenstijl te krijgen wegens verkwisting?
Zal inderdaad wel voor die bolle nietsnut zijn geweest.
Gaat alleen maar over 7 miljard uit het ESFM en de niet-euro landen zullen onderpanden krijgen.
@J.R. Thorbecke | 15-07-15 | 15:55
Inderdaad. Als de Britten moeten bijdragen, dan zullen eurosceptici er niet meer over ophouden tot na het referendum. En waarom zouden ze ook, meebetalen zou schandalig zijn.
Was gewoon de koning die naar z'n huis ging. Op jullie kosten.
Enige verschil tussen timmerfrans en bertje lijkt me de wijze van zelffapperij:
.
Bij timmerfrans staat zn tranentrekkende MH17 toneelstukje op repeat. Trillend bovenlipje, beslagen brillenglaasjes en zn broek op de corpulente knietjes voor de laptop wanneer hij meertalig (vanzelfsprekend volledig vloeiend) zelf de woorden 'neuk me frans, neuk me!' uitschreeuwt.
.
Bertje is meer van de ontvangende soort, die wrapt zichzelf (behoudens de blanke bips) in een oversized palestina sjaal en laat zich rimmen door een colonne riffijntjes in willekeurig parkje in amsterdam west.
@The walking bob | 15-07-15 | 15:35
Stoere praat maar ondertussen sta je klaar voor de volgende afdracht.
Boordradio;(vrouwenstem met komisch accent);
"Willem, je moet het toestel recht houden,dus perfect horizontaal als wij de deur openen.
En Willem niet te hard hè!".
MaisNon | 15-07-15 | 15:49
Toen wij gingen rellen werd er subiet een anti-revolutionaire partij opgericht.
Niet Euro-landen die meebetalen aan een Euro-probleem. Potsierlijker moet het niet worden. De Grieken gaan dan de véél armere landen Bulgarije, Roemenië, Hongarije en Kroatië vragen of ze hun structurele budgettekorten gaan lappen. Met een héél magere terugbetalings-belofte. Dat werkt niet alcohol-junck(er). Mocht je een Brexit trouwens in de hand willen werken, dan helpt dit trouwens.
Ik roep: internationale volksopstand. Steun de Grieken door mee te staken! Behalve in de horeca, want wil wel bier en tieten.
AMS - ATH KL1573 08:35 - 12:50
AMS - ATH KL1575 12:05 - 16:20
Wat is er mis met een lijnvlucht van KLM?
Dat stiekem vliegen doet mij denken aan de cia vluchten
Misschien zijn ze aan het oefenen met de Fokker.
En hij vliegt gedeeltelijk boven zee dus kunnen ze mooi een oude Argentijnse traditie oefenen.
Mooi, meer van dat soort plannen. Meer rellende Britten en Finnen. En misschien ooit, ooit rellende Nederlanders, maar dat is nog ver weg.
Wiebes met in het vrachtruim alvast de eerste Nederlandse miljarden plus een kaartje van Pechtold met daarop: Voor Alexis, van Alexander xxx
Dus het Verenigd Koninkrijk, Tjsechië en al die andere niet-eurolanden mogen niet meebeslissen over de voorwaarden voor Griekenland, maar moeten wel meebetalen aan de bailout? En het IMF - dat wél meepraatte! - gaat niet meedoen?
Laat ze alsjeblieft het potje leeghalen.
Dan gaat Cameron zo verschrikkelijk af en stijgen de kansen voor een Brexit.
Koning Willy met zijn pampah.. Oeps wat zeg ik. Straks moet GeenStijl mijn IP adres afgeven. ZKH en zijn pampa koningin. Met de drie kaasprinsesjes. Op weg naar verkansie.
Ja, gewoon Wim Lex en fam. die op vakantie zijn gegaan na hun vakantieshoot.
Misschien zat er het vakantiegeld van WimLex in, gedrukt in briefjes van 5 euro? Voor onder zijn Griekse matras?
Al jaren is het bekend hoe de Grieken er voor staan en onze koning koopt in die chaos een villa. Krijg zo langzamerhand het idee dat ze Griekenland volledig in de uitverkoop gooien en dat de rijker er alles zullen opkopen en zich er zullen vestigen. Griekenland het Monaco van de EU.
Na de fotoshoot vrijdag...
nos.nl/artikel/2046241-koninklijke-fam...
... is Prins Pils inderdaad op vakantie gegaan naar Griekenland.
www.telegraaf.nl/prive/24267366/__Zorg...
@Feynman | 15-07-15 | 15:38
Of misschien is hij tussen Unknown en een andere Unknown gevlogen (verschijnt niet op deze site)... Is niet heel ongewoon voor de KBX zie ik.
Zal wel koning Pils zijn, op zijn zoveelste vakantie..
Kan onze regering nu echt _h e l e m a a l_ niets? Even een ander toestelletje regelen om zo`n actie geheim te houden? Of is die kist leeg heen en weer gegaan om de indruk te wekken dat de geluiden uit Athene ertoe doen?
Alvast voorzetje genomen op de grote uitverkoop genomen? Alles gaat voor een prikkie komende tijd. Zijn wij toch gek op?
De koning was thuis iets vergeten en dat heeft ie even laten brengen?
Onderpandje regelen denken ik
Het was Ton Elias die een Griekse Gyrostafel voor 12 personen ging halen als middagsnack.
's Ochtends voor dag en dauw naar de Sligro gaan maakt hongerig, tenslotte.
Ik heb mijn ontslagbrief al klaar, als er nog maar 1 euro naar het zuiden gaat neem ik ontslag, ik verdom het nog langer te werken en mee te betalen aan iets wat ik niet wil en wat een bodemloze put is. FUCK the EU.
In Londen wordt spontaan de Griekse vlag uitgestoken!
Brandend, dat dan weer wel.
Eh, WimLex? DIe zou toch na zijn fotoshoot op verkansie gaan?
Vakantie ZKH
REAGEER OOK