
De EU gaat
220 miljoen euro doneren aan Turkije, zodat het niet-EU-land de
Kalin Railway Line tussen Sivas en Samsun een flinke upgrade kan geven. Er kunnen straks ruim twee keer zoveel treinen over het spoor en de reistijd wordt ingekort van negen naar vijf uur. Zelf steekt Turkije 'slechts' 39 miljoen euro in het project. De
Europese aanbesteding is de deur al uit. Waarom geeft de EU zomaar 220 miljoen euro aan subsidie weg aan een land dat geen lidstaat is? Turkije is bezig om een
hogesnelheidslijn van west naar oost aan te leggen. Niet alleen voor zichzelf, ook voor de EU. Dit traject is één van de commerciële en strategische
TEN-T transportcorridors die de EU beter bereikbaar moeten maken. Haha. Sivas ligt
centraal op deze specifieke corridor, die deel uitmaakt van
TRACECA: een samenwerkingsverband dat het transport tussen de EU en de olie- en gasstaatjes rond de Kaspische Zee moet bevorderen. Nu snapt u ook waarom de eerste Europese Spelen onlangs in Baku, Azerbeidzjan georganiseerd werden. Brood & spelen in ruil voor olie & gas. Door het treintraject tussen Sivas en Samsun enorm te verbeteren middels subsidie, koppelt de EU de TRACECA in Sivas aan een
centrale haven aan de Zwarte Zee, Samsun. Oftewel, nog meer commerce & influence in het Zwarte Zee-gebied. Ironisch: de Kalin Railway Line tussen Samsun en Sivas is aangelegd door de Amerikanen in de jaren '20, middels de
Ottoman-American Development Company. Zie ook het
contract. De VS kregen vrij spel, mochten omliggende grondstoffen exploiteren en investeerden zo voor het eerst in invloed & macht in het Midden-Oosten. En we weten allemaal hoe dat afgelopen is. De Turken hebben dus zelf nog nooit echt geld gestoken in dit treinspoortje, maar verpachten het gewoon aan supermachten die op zoek zijn naar invloed in dit geopolitieke epicentrum. De expansiezieke EU krijgt nu dus ook een klein stijfje van de potentie van dit spoor en geeft 220 miljoen euro aan Turkije. In ruil voor economische, politieke en strategische invloed in een gebied dat centraal ligt tussen Rusland, het Midden-Oosten en de oliestaten rondom de Kaspische Zee. Wat kan er mis gaan?
Reaguursels
Inloggenhier wat meer uitleg over met welke belangrijke (nieuwe) spoorlijn deze is verbonden
Het luistert naar de naam Baku-Tbilisi-Kars New Railway. En ja het gaat vooral over olie.
www.azpromo.az/3/en/236#.Vaa3_EuFRc8
Maar dat is wel een heel mooi lijntje. Tot in de tachtiger jaren reden daar locomotieven die in duitsland, waar ze vandaan kwamen, al in de jaren zestig buiten dienst waren gegaan.
www.youtube.com/watch?v=nH3-RPHUdIM
Mooi...
Binnenkort nog een naheffing dus.. Lekker hoor
Met een beetje zakelijk denken hadden ze die Fyra's voor de hoofdprijs verkocht aan Turktreinistan.
Europa moet zo snel mogelijk zelfvoorzienend worden met energie.
nl.wikipedia.org/wiki/Thoriumreactor
Echt schandalig dat Turkije zelf óók nog 39 miljoen moet bijpassen.
Turkije wordt al jarenlang overspoeld met Saoedisch geld, het klotst er tregen de plinten op. En dan bij ons bedelen om nog meer bakshish?
Hier de schokkende documentaire betreffende mijn vorige reactie: www.youtube.com/watch?v=dgXPrnzCTTg
De EU is bezig met subsidies uitdelen in gans de wereld. In Zuid-Amerika worden, landbouwsubsidies verstrekt onder zeer strenge voorwaarden die er voor zorgen dat totale lokale economieën in elkaar storten, boeren van hun land verjaagd worden en het land in totale armoede wordt achtergelaten, want de enige winnaar is de EU. Soortgelijke praktijken (ala TTIP) voert de EU ook uit in Afrika.
Ik kan mij vaag herinneren dat er ook al eens snelwegen zijn aangelegd in Turkije met EU subsidie. Ze zijn he Le maal knettermesjokke. En we kunnen er weinig tot niets aan doen idd. Je zou bijna van gekheid de Libertariër gaan aanhangen ;-)
James Lastig | 15-07-15 | 11:26
Dan maar een racist, dat woord heeft toch geen betekenis meer in Nederland.
Enige tips voor aanbesteding:
- NS afwijzen wegens voorkennis en tegenwerken van andere gegadigden
- Als er een Italiaan langskomt die nog 10 Rood/Wit/Rose treinstellen in de aanbieding heeft: NIET KOPEN!
- Onderhandelen alleen door Belgen laten doen (huur Marc DeScheepmaeker maar in, die weet hoe je leveranciers een poot uitdraait en de NS voor gek moet zetten)
- De Turkse Riviera in onderpand nemen, anders geen geld naar Erdogan!
Waar kan ik op mijn belastingformulier aankruizen dat ik hier niet aan mee wil betalen?
Nergens zeker hè?
Nee.
Dacht ik al.
Om GEK van te worden!
Cool. Buster Keaton voor op de loc.
Ik kijk nergens meer van op.
Dit kan niet waar zijn.
Wegens weerzinwekkend bestuur en mentaliteit die gek buiten de Eurozone houden en vervolgens geld spenderen?
Wie is er nou gestoord?
Want de democratie was immers een trein die genomen moest worden om het "helige doel" te bereiken. De EU zou wel sto zijn dát niet te stimuleren middels een spoorweg met gouden rails..
Ah, we geven de frya kado?
harstef | 15-07-15 | 11:37
Mwah.. de Turken hebben voor zover ik weet zelf wèl binnen tijd en budget een HSL-netwerk aangelegd dat ook al gewoon een paar jaar functioneert (kochten de treinstellen in Spanje..). Geeft ook aan dat het best wel gênant is wat hier gebeurd is met die Fyra..
Pauperturken hebben weer een handout nodig, slap kutvolk.
Kunnen ze niet bij het 1e station i.p.v. een kaartjesloket een uitdeelpunt met NL paspoorten neerzetten?
Plus nog een goedgevulde picknickmand voor onderweg, natuurlijk. Het is nog 60 uur treinen naar Amsterdam CS.
MarcS | 15-07-15 | 11:41
Het ontsluiten en controleren van de rijkdommen in Centraal Azie. De strijd is al een paar eeuwen aan de gang en is tot op heden nog niet gestreden.
Kijk,En daar komt Exmar België om de hoek kijken. Exmar heeft de grootste vloot van LNG tankers en staat te trappelen om LNG te vervoeren van Samsun naar Antwerpen. (Waar de grootste LNG terminal van West Europa ligt)
En raad eens wie er het bestuur van Exmar zit? Guy Verhofdstadt..
Uiteindelijk draait het allemaal om energie.
Lijkt me een fantááástische investering met Europees geld,maar het moet érgens vandaan komen.
Waarom dan geen 48 uur-luiers in de zorg verstrekken ipv de huidige 24 uurs en gedetineerden terugbrengen van 3X douchen per dag naar 2 keer..?Tel uít je winst.
En hier ligt die treinlijn....
--
simendiferdotorg.files.wordpress.com/...
@harstef De Turken hebben de V250 treinstellen inderdaad bekeken..
Dragi drukt die 220 miljoen wel even bij. Kosten: wat papier en inkt.
220 miljoen van de EU plus 7 miljoen van de Turken, dat is samen 227 miljoen. Voor een "flinke upgrade" van een spoorlijn? Heeft Quid enig idee hoe duur de aanleg (want daar zal het op neerkomen) van een spoorlijn is? Een paar kilometer snelweg kost al miljarden. Dit is een envelopje met smeergeld, meer niet.
EEG. Dat was een voorloper van L.EEG.
Je valt van de ene in de andere verbazing hier
Zolang wij toestaan dat onze politici en EU geldstromen geheimhouden (naheffing) kunnen ze doen en laten wat ze willen en zal oneigenlijk veel geld de EU uitgesmeten worden.
Er is helaas weinig kwaliteitsjournalistiek over die zich hier in vastbijt, follow the money en je zult zien.
Hé van Boxtel ga eens een paar jaar bij de TS ipv bij de NS je zakken vullen.
Heb ik weer een ergernis minder.
wij weten vast nog wel een goede leverancier voor snelle treintjes die het op dat traject uitstekend zullen doen
Lijkt me duidelijk dat we de EU zo spoedig mogelijk moeten opdoeken. Het was ooit bedoelt om de economie te bevorderen, maar nu bedrijven ze overduidelijk geopolitiek, en proberen soevereine staten te vernietigen, en nationaal beleid te ondermijnen. Not to mention de oorlog die ze in Oekraïne hebben veroorzaakt. Genoeg is genoeg, ik heb geen zin in een 3e wereld oorlog met Rusland omdat een paar machtsgeile uitgerangeerde politici in Brussel een megalomaan project willen uitvoeren.
@Durotar | 15-07-15 | 11:29
Zou u een samenvatting of een conclusie kunnen posten? Op de huidige manier dwingt u ons te lezen, om daarna pas te kunnen besluiten of wij bij de geïnteresseerden behoren.
Democratie = Geld afpakken en uitgeven waar het volk het niet wil. Uitmelken van het volk en vullen van de eigen zakken, elkaar nutteloze baantjes geven en in stand houden. Had ik al geschreven dat ik er klaar mee was ? Ik ben er klaar mee !
@spuitje11 | 15-07-15 | 11:26
Omdat de trein geen echt alternatief is.
In 1400 nam ook niemand de trein van Amsterdam naar Haarlem.
Investeren in geopolitieke strategie en infrastructuur! Zijn ze nu helemaal gek geworden!
@ole guapa | 15-07-15 | 11:24
Op zich zijn wij het eens, maar ik ben iets realistischer denk ik. In de EU zit veel te veel lobby van die olielandjes.
Daarnaast is de EU op geen enkele wijze een homogene organisatie, er is geen WIJ gevoel zoals de Amerikanen wel kennen. De EU is een samengeraapt zooitje, waarvan de politici enkel en alleen voor hun eigen glorie hun ding doen.
Ah, we geven de frya kado?
Ligt iets genuanceerder. De subsidie gaat vaak linea directa naar Duitse bedrijven als Siemens die meeschrijven aan de aanbesteding en wonderbaarlijk het dan vervolgens ook winnen. Siemens heeft bv ook veel nutteloze projecten in Griekenland gedaan met EU subsidie. Wie weet gaan er straks in Turkije ook nog Italiaanse treinen op rijden...
Is dit soms een cadeautje vanwege het nakende islamitische volvreetfestijn dat Suikerfeest wordt genoemd?
@VolleZak | 15-07-15 | 11:17
Ik verbaas me hier zo erg over, ik heb er bijna geen woorden voor. Als wij dit allemaal weten, dan weten zijn collega's dit toch ook allemaal? Waarom stemmen ze dan voor.
Eigenlijk zeg ik dat ik maar een bedroevend dom provinciaaltje ben die geen enkel idee heeft hoe de wereld nu echt in elkaar zit. Als ik zoiets zou doen bij de bedrijven die mij inhuren, zo'n duidelijke persoonlijke agenda, dan had ik minder werk dan ik nu heb denk ik.
Handig voor als het Neo-Ottomaanse Rijk van Erdoğan straks Europa weer wil binnenvallen.
Løk! Straks dagkaarten voor 17,50 bij Döner kebab. Ik ben voor.
Graag zou ik de geïnteresseerden onder ons vragen het volgende te lezen: en.wikipedia.org/wiki/The_Great_Game
@doskabouter | 15-07-15 | 11:17
Een massale anti-EU stem zal in de praktijk inderdaad niets uitrichten. Maar het zou wel een signaal zijn dat burgers in NL beginnen te begrijpen dat die EU slecht voor ze is. Dat ze een verband zien tussen het gedrag van de Eurofiele partijen en de voortwoekerende EU. Het zou ook een startschot kunnen zijn voor echt protest.
.
Het is dus prima om burgers aan te spreken op de discrepantie tussen hun stemgedrag en het klagen over de EU. U reaguurt een beetje als door een wesp gestoken. Toevallig toch Eurofiel gestemd de laatste verkiezingen? Pijnlijk inderdaad.
@doskabouter | 15-07-15 | 11:17
+ HEEL VEEL!
Als toevoeging, ben ik dan altijd benieuwd wat wij voor alternatieven hebben. De libetarische Partij? Man dat zijn me toch een stel kneuzen. De anti-EU partijen in ons politieke stelsel. Grappig, maar door ESM / TTIP etc kunnne die geen eens uit de EU stappen. Revolutie door goede politici naar Brussel te sturen? Zolang er niet meer mensen als Farange opstaan, die welbespraakt zijn en ook nog eens een team hebben die de zin van de onzin weet te scheiden, zijn we kansloos.
Ik denk dat ik wel snap waarom Verhofstadt een Europees leger wil... dan kan ie lekker in het nabije Oosten Oliebaronnetje spelen.
doskabouter | 15-07-15 | 11:17
Er zijn twee partijen die zich fel uitspreken tegen deze EU verspilling.
Maar als je voor de ene stemt dan wordt je voor Maoist of communist uitgemaakt en bij de andere ben je een racist.
EN dat wil het klootjesvolk niet horen dus stemt men braafjes PVVD66A en geeft elk jaar meer geld af,
Reizen in Turkije gaat zo: je neemt een snelle comfortablele en goedkope bus, met flesjes water en een aardige steward die met verfrissende cologne langsgaat, en als je te weinig tijd hebt neem je een vliegtuig. Kost ook niet veel. In GEEN geval overweeg je een trein . duh!
Ik ben blij dat wij, stinkend rijke Nederlanders hier aan bij hebben kunnen dragen. Ons land is helemaal af, dus geld goed besteed, dacht ik zo. Meer EU-Europa!
Het enig juiste beleid is wat ze in de USA doen: zo snel als mogelijk zelfvoorzienend zijn qua energie.
Je hebt daar twee wegen voor: de groene (met name zon en soms waterkracht) en de grijze weg (fossiel, kernenergie). Korte termijn: grijs, lange termijn: groen.
Maar het hoe is niet zo interessant; veul interessanter is het waarom. Door, net als de VS, onafhankelijk te worden van energie importen sla je de bodem onder de machtspolitiek van zowel het Midden-Oosten als Rusland vandaan. Olie? Ach, drinkt u het maar lekker op. Dan kunnen we ons met een gerust hart (en warme voeten) terugtrekken uit Zandbakkië, Poetin een lange neus maken en ons lekker bezig houden met eigen welvaart en welzijn, samen met landen die wel de verlichting hebben doorstaan.
Het mooiste van het hele verhaal is dat je de machtsbasis al overhoop haalt als je het aankondigt. Je hoeft nog niet eens energieneutraal te zijn, de intentie voor over 10 jaar is voldoende.
Helemaal in de lijn en de gedachte van Peggold.. het straatje wordt helemaal geplaveid voor hem als hij dalijk het stokje van Rutte overneemt, geweldig, walgelijk politiek volk!
Goed om te weten dat de Orwelliaanse varkentjes in Brussel de allerlaatste Nederlandse naheffing goed spenderen. Waar zijn deze lieden in godsnaam mee bezig. Zonnekoninggedrag.
En onze bejaarden liggen in 24-uurs-luiers.
James Lastig | 15-07-15 | 11:07
Hou nou is op met dat cliché! Alsof je stem maar iets te maken heeft met het gevormde kabinet en de belofte's aan de kiezers. Onze democratie is doodt.
Kijk op 925 naar Verhofstadts belangen in die geografische hoek en alles is duidelijk: wij moeten betalen voor 'zijn' toekomstige gas- en olie-stromen. Enge man die zich democraat noemt !
Ook het vierde rijk wil kunnen beschikken over een adequaat spoornetwerk. Wel handig dat men synergie zoekt met Turkije. Een beetje samen oefenen en de volgende genocide kan gezamenlijk worden opgepakt....
TGV = Turks Gelukszoekers Vervoer.
Ja, dat is hoe de EU rolt. Iedereen die gratis geld wil kan het zo krijgen.
Waarom zo negatief.. Moet het geld anders uitgegeven worden aan hoeren en bier?
Mijn fucking portemonnee is LEEG, eikels! Ik kan mijn auto nog maar nauwelijks bijtanken. Als er straks iemand komt die het Binnenhof of nog beter Brussel opblaast gaat iedereen verbaast roepen "ik zag het niet aankomen, echt niet!" Nou, ik wel! En ik ga het nog terecht vinden ook!
QBert | 15-07-15 | 11:11
Sneller hoeft niet, maar dan wel op tijd graag.
Dat krijg je met Turken in de politiek.
Ook dit is een investering in de depopulatie agenda: ze verwachten dat ook daar meer mensen voor de trein willen springen...
Handig, dan kunnen de treinen straks nog sneller naar het (Midden)Oosten.
Badumtssshhh
Der Theo | 15-07-15 | 11:05
Uiteraard, want het is maar behelpen als je voor vijfduizend dollar een ticket naar Europa hebt gekocht en dan afgescheept wordt met een gammel bootje vanaf de Libische kust en dan zijn er ook nog Christenen aan boord! Alexander "Mussert" Pechtold heeft al voorgesteld om airconditioned treinstellen die kant op te sturen om de vluchtelingen maar zelf op te halen.
Ah goede investering, krijg ik daar een bonnetje van?
www.beursgeschiedenis.nl/sites/default...
Beetje tegenstrijdig jongens, als we te afhankelijk zijn van Rusland voor olie en gas is het niet goed, doet de EU aan spreiding aan de aanbod kant is het ook niet goed. Je kunt veel van de EU vinden maar het is cruciaal voor onze toekomst dat we diverse bronnen hebben voor olie en gas.
De vraag is inmiddels niet meer of ze gek zijn geworden maar hoe gek... Uit andermans leer is het prettig riemen snijden.
Gewoon pro-EU blijven stemmen, mensen.
Dit is nog niets, met 3miljoen eigen investering heb je met EU subsidies na een paar jaar, een boerderij met 1000 koeien met een waarde van 10 miljoen in Turkije, dank u EU voor de 7 miljoen.
Iedereen mag weer even klagen en stemt straks weer braafjes op de pro-EU partijen.
Komt er ook subsidie vanuit de EU om de dobbernegers via een veerdienst van Turkije naar Griekenland te brengen? Dat met die kleine kutbootjes is tenslotte maar behelpen voor die arme mensen......
wat er mis kan gaan? geen idee. Rusland is ongetwijfeld heel blij met deze hulp en zal extra voortvarend het huidige beleid voortzetten. ideaal!
Een HSL zodat asielzoekers snel en comfortabel naar het vrije westen kunnen reizen?
Gelukkig heeft het allemaal niets met politiek te maken.
Hoe dubbel. Volgens de EU moet het allemaal 'groener', maar ondertussen wordt er wel geinvesteerd in spoorlijnen naar olie- en gasstaten. Waarom dan, gas om de windmolens te laten draaien?
REAGEER OOK