Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Fucking A-Bomb: Obama sluit nuke-deal met Iran

Ondanks het beperkte aantal neuks dat gegeven wordt, is het toch echt een grote dag in de geopolitieke arena. Afgelopen februari kwamen het westen en Iran tot een conceptovereenkomst over een nucleaire deal, die in de daaropvolgende maanden tot wasdom moest komen. En nu, na maanden over en weer geschreeuw in hotellobbies- en gangen, en geschreeuw vanaf balkons naar journalisten, lijkt er een deal op tafel te liggen. Uiteraard vinden de Arabieren en Israeli's het allemaal kudt, maar onze belangen worden behartigd door de volstrekt ongekozen EU MinBuZa Federica - 'Ik wil meer politieke islam in Europa' - Mogherini, dus wij hoeven ons sowieso geen zorgen te maken. De deal komt, zoals voorspeld, grofweg neer op het volgende: sancties worden verlicht of opgeheven in ruil voor nucleaie inspecties van het Atoomagentschap op Iraanse plaatsen van belang. Zie voor details dit liveblog van het altijd optimistische The Guardian. Voor een iets meer gereserveerde achtergrondanalyse, zie bijvoorbeeld deze, uiteraard van Israeli's.

Reaguursels

Inloggen

Islam is verderf... laten we ze atoombommen geven! Mag ik alvast enkele anti-ICBM installatiea in zuid-oost europa er bij hebben? Ik voel me niet meer veilig; bedankt kut obamaap.

sickstyle | 15-07-15 | 15:28

@beetjemoe | 14-07-15 | 10:49
Perzen en Israëlis kunnen het goed met elkaar vinden. Het zijn de islamitische clerics die de boel ophitsen. Maar Israël is veels te klein om een atoombom op te gooien zonder minstens vier buurlanden te raken. Iran weet ook dat Israël hun wapens elk moment kunnen ontmantelen. Nee de grootste haat van Iran ligt bij de bling-bling Golfstaten.

PrinsesStoepje | 15-07-15 | 01:00

Opvallend is de niet-zo-kritische benadering van soennitische zender Al-Jazeera. Ondanks Sjia-Soenni vijandigheid hebben ze toch een zekere bewondering voor wat de mullahs met dat naïeve Westen hebben bereikt. Elke atoombom is weer een stukje dichter bij de vernietiging van Israël en dat verbroedert, maar verhevigt tegelijkertijd de strijd om wie de grootste heeft. Maar een atoombom op Israël zou ook het einde van Jordanië, Libanon en grote stukken IS-gebied betekenen. Ik denk dat die is gereserveerd voor het Arabisch Schiereiland, de Babylonische hoer van de islam.

PrinsesStoepje | 15-07-15 | 00:51

Heel goed, deze deal. Nu moet Iran normaal gaan doen tegen Israel en dan komt het eindelijk goed in het midden-oosten

lekker wijf | 14-07-15 | 20:20

@ Feynman | 14-07-15 | 15:30 :
Ze hebben geen Russen nodig in Iran. Ze hebben Pakistan al. Zonder twijfel komt daar een hoop know-how vandaan.

DutchMountain | 14-07-15 | 19:52

Het enige land dat ooit kernwapens heeft ingezet tegen burgers is....
Ach laat ook maar.

Goeie deal dit. Hoop dat het stand houdt.

zeiksmurf | 14-07-15 | 18:44

@Feynman: Ik snap de angst nog steeds niet.
Iran zal vast wat kernbommen hebben, maar het zijn alleen maar speeltjes om grootmachten uit de eigen achtertuin te houden.

Vanuit Iran een bom op Tel Aviv, betekend het halve arsenaal van alle andere landen ter wereld terug. Een bom vanuit Isreal op Iran, betekend ook dat het halve wereldarsenaal retour komt.

In casinotermen: The winning move is to have your money on the table, but to never join the game.

Gezien de enorme energievoorraad waar Iran op zit en de honger van de rest van de wereld daarnaar, begrijp ik best dat men adar een klein kernwapenarsenaal wil hebben.

Rest In Privacy | 14-07-15 | 18:08

Goed nieuws dat Israël óók inspecteurs toelaat! Oh nee, ze hebben de atoombom al..
Cidiood | 14-07-15 | 17:27
-
Mogelijk hebben ze voldoende verrijkt uranium.
Die bom bouwen ze later wel.
Dat krijg je er van als je Israël dat hele gebied laat terroriseren met onwettige bombardementen in buurlanden.
De kernbom verspreid zich al vanaf het ontstaan. En dat zal zo blijven. Israël heeft dat vooral zelf veroorzaakt met hun dreigementen.
En Israël had nooit bestaan, als in 1948 het midden oosten in grote mate lid was geweest toen van de VN.
Weeffoutje met grote consequenties.

Raider Twix | 14-07-15 | 18:03

Goed nieuws dat Israël óók inspecteurs toelaat! Oh nee, ze hebben de atoombom al..

Cidiood | 14-07-15 | 17:27

Kernbom heeft Israël ook.
Dan moeten die ca. 100 raketten ook weg.
Kernenergie is toegestaan, aan elk land.

Raider Twix | 14-07-15 | 17:27

@wakkere_nederlander | 14-07-15 | 09:53
Iemand die plusjes krijgt voor de suggestie dat IS een creatie was van de invasie. Interessant...

Suubi Musajja | 14-07-15 | 16:12

tweeny2.0
Waarom ben je zo voor?
Vind je het een heel goed idee?
Ik wil weten wat er bij jou achter zit!
Fan van het Iraans regime?

Ze hebben zich uitgesproken over het vreedzame progamma. In jou beleving is dit een argument om door te gaan met het atoom programma..
Ze hebben zich ook uitgesproken voor vernietiging van Israel.. blijbaar weegt dat iets minder zwaar en minder serieus.

Het is niet dat Iran het heel erg nodig heeft met hun olievoorraden.

Je kan dit maar 1 keer fout doen, en als het fout gaat gaat het goed fout..
Bij twijfel niet doen. Je kunt je hier niets maar dan ook niets veroorloven.

donkieshot | 14-07-15 | 15:36

TegenBeterWetenIn | 14-07-15 | 14:36
Oh de Russische staat zal dat nooit doen, maar dat zei ik niet. Beetje omkopen en iedere deur gaat daar open. www.spiegel.de/international/world/a-n...

Feynman | 14-07-15 | 15:30

Xirdalan, ja, Sharon was ook een schoft, maar uiteindelijk realiseerde hij zich dat het anders moest. En de rest van die intellectuelen die hier reageren, wie denken jullie wel dat jullie zijn met die soms ook totaal niet ter zake doende reacties.
NOgmaals, een land dat zo sterk is als Israel kan concessies doen, risico's nemen. Militair zijn ze vrijwel niet te verslaan en Iran laat het echt wel uit zijn hoofd om een kernbom te gooien. Dat ploft de volgende op Teheran. Denk daar maar eens over na, gure reaguurders!

Ruud5 | 14-07-15 | 15:26

-weggejorist-

sprx | 14-07-15 | 14:46

Rabin en Sharon, zeker geen doetjes, hebben het geprobeerd, de een werd vermoord en de ander werd ziek.... Helaas hebben de vredelievende krachten in Israel te weinig invloed.
Ruud5 | 14-07-15 | 12:41

Wat heeft Ariel Sharon geprobeerd dan? Vrede stichten in het Midden Oosten? Bedoel je met een invasie in Libanon zoals in 1982? en.wikipedia.org/wiki/Ariel_Sharon#19...

Iran gooit niet zomaar een bom op Tel Aviv, dat zou zelfmoord zijn.
Ruud5 | 14-07-15 | 12:41

Zelfmoord is een belangrijk wapen in de politieke en radicaal extremistische islam. Als je wel eens een krant had gelezen of eens naar het journaal had gekeken in de afgelopen 20-30 jaar dan had je daarvan op de hoogte kunnen zijn.

Goed verhaal Ruud5
Ruud5 | 14-07-15 | 12:42
Zo, ga nou maar verder met je eigen warrige flutverhaaltjes ophemelen!

Xirdalan | 14-07-15 | 14:36

@Feynman | 14-07-15 | 14:29

Ik geloof er helemaal niets van dat Rusland ooit een nucleaire bom zou verkopen aan een islamitisch buurland. Na Tsjetjenie en de vroegere avonturen in Afghanistan weten ze wel beter. Dan gaan ze liever hun eten militair binnenharken.

TegenBeterWetenIn | 14-07-15 | 14:36

mindless | 14-07-15 | 10:47
50 kilo U235. Dat is wat je nodig hebt voor 1 echte bom. Daarvoor heb je 7000 kilo onverrijkt uranium voor nodig. in 1989 had Iran al 3 000 000 kilo uranium uit de grond gehaald. Iets wat niet zo moeilijk is, want die erts ligt nogal ondiep. www.globalsecurity.org/wmd/world/iran/...

Die hebben ze ook nog eens verrijkt, anders kan je er geeneens energie mee opwekken, en Iran heeft werkende kerncentrales. Dat kunnen ze dus ook al decennia.

Ik moet dus geloven dat Iran al dertig jaar WEL uranium kan delven, verrijken en civiel gebruiken, maar NIET uranium kan delven, verrijken en militair gebruiken. Dat eerwaarde vind ik niet zo plausibel. Als ze het hadden gewild, was het allang gebeurd.

En dan hoef je nog geeneens te beginnen aan de tonnen volledig functionerende kernwapens die in moeder Rusland te koop zijn en zijn geweest omdat Jan Soldaat niet te eten had.

Feynman | 14-07-15 | 14:29

@Ruud5 | 14-07-15 | 12:41

Grote bullshit, Sharon was een van de grootste war mongers en hawks in Israel, iemand die graag een oogje dichtkneep als er een genocide aan de gang was in een Palestijns vluchtelingenkamp: en.wikipedia.org/wiki/Sabra_and_Shati...

Xirdalan | 14-07-15 | 14:27

Iran is een moslim land en moslims handelen nou eenmaal volgens taqiyya; oftewel de boel belazeren als het helpt om "ongelovigen" te vernietigen.

Deze kwoot zegt een hoop: "The Iranian missile arsenal, which could act as a delivery mechanism for a future nuclear weapon, is expanding. Iran has hundreds of liquid fuel missiles that can strike Israel and parts of Europe, and it is working on solid fuel missiles for much longer strike ranges."

www.jpost.com/Middle-East/Analysis-Isr...

Maar het domme westen laat zich weer eens in slaap sussen. Mensen, WEES GEWAARSCHUWD!

telelezer | 14-07-15 | 14:25

Het is een deal met de duivel. Ze roepen dood aan Amerika en dood aan Israël en toch teken je dat vod. Wat een dwaasheid. Onmetelijke stupiditeit.

nerugaer | 14-07-15 | 14:13

@De Libertariër | 14-07-15 | 11:15

Ik geloofde er vroeger ook in, maar toen was ik nog jong en naief. Macht corrumpeert, ook in de vrije markt.

TegenBeterWetenIn | 14-07-15 | 13:49

China en Rusland laten Iran nu toe aan de SCO, ze hebben india en pakistan nu ook al toegelaten. De reden hiervoor is vrij duidelijk omdat israel al heeft toegezegd dat ze aan zouden vallen(UAE) ook.) Vandaar dat gekut in Yemen.De reden waarom griekenland overeind word gehouden is omdat veel EU politici juist geld geld verdienen aan die crisis. Vandaar ook het opkopen van bijna alles in griekenland. Dat is nog niet eens het ergste, het ergste is dat ze dat met onze geld doen wat wij juist nodig hebben om ons land gezond te krijgen. Medelanders, jullie snappen het nog steeds niet. En ik weet echt niet hou duidelijk ik dat aan jullie kan uitdrukken. Rusland gaat een nationale roebel uitbrengen, gedrukt nu door Rusland zelf door hun EIGEN bank, gebackt met goud en hun grondstoffen. Ze gaan griekenland helpen, en dat betekend dat alle deals wat je nu ziet gewoon voor niks zijn. Putin weet dat de EU dan uitmekaar valt en economisch dan lekker daud gaat. Vandaar dat ie eens liet vallen dat er oorlog komt in europa. Atoomwapens zijn niks vergeleken met greed en lust voor macht.

Skadustav | 14-07-15 | 13:48

@Feynman:
De ironie van de kernbom, is dat het recept om zo'n ding te bouwen, het simpelste component is in de gehele keten.

Zonder de recepten voor hypercentrifuges en laboratoria die de wetenschappers beschermen tegen radiatie-vergiftiging, zullen de wetenschappers die zich ermee bezig houden, sneller uitsterven dan dat zij de volgende generatie kunnen opleiden.

Daarnaast is het nog verdomd moeilijk om de componenten voor dergelijke apparatuur te bouwen. De specificaties gaan namelijk alles te boven dat "gewoon op de markt te verkrijgen is". Daarnaast is UF6 ook niet echt een goedje dat zich makkelijk laat beheersen.

Rest In Privacy | 14-07-15 | 13:35

@Ruud5 | 14-07-15 | 12:41
Lol, val jij effe door de mand! Je verhaal sucks ook overigens.

Maria.1 | 14-07-15 | 13:29

@zwellevertje | 14-07-15 | 12:48
Lol, ik moest ook lachen, ik denk hij(m/v) vindt zichzelf leukste thuis! Haha. Oké, was het maar goed verhaal, het is eerder een onzin verhaal. Maar ik bemoei niet..

Wonderful-Life | 14-07-15 | 13:29

www.youtube.com/watch?v=IYBZaJKRe_0

Terug naar vervlogen tijden. Kan dankzij Amerika de wereld straks toch mooi groen oplichten in het donker.

Piet van het Padje | 14-07-15 | 13:27

Zwellevertje, leuk toch! Mensen zouden eens meer naar mij moeten luisteren.

Ruud5 | 14-07-15 | 12:57

In Nederland zijn de linkse landverraders TEGEN kernenergie, maar in Iran zijn ze VOOR. Snapt u het nog?

En achter ObamaCare en het homohuwelijk is Obama gewoon weer een typische, anti-Westerse "democraat". Komt die tweede Amerikaanse burgeroorlog...

Piet van het Padje | 14-07-15 | 12:51

@Ruud5 | 14-07-15 | 12:42
Haha,Ruud5 vindt dat Ruud5 een goed verhaal heeft,verkeerde fake accountje,knul?

zwellevertje | 14-07-15 | 12:48

Ach misschien leren ze elkaar daar eens te waarderen na een nucleo oorlogje.

miko | 14-07-15 | 12:46

Goede zaak als Iran ook zo'n speeltje krijgt,een beetje power evenwicht kan geen kwaad in die regio.

zwellevertje | 14-07-15 | 12:46

Goed verhaal Ruud5

Ruud5 | 14-07-15 | 12:42

Nukes zijn als maanlandingen of onbewerkte fotoos van de aarde gezien vanuit de ruimte.
Mr. President, we must not allow a mineshaft gap!

hallevvezool | 14-07-15 | 12:41

Netanyahu is een "war monger" van het ergste soort. We zullen de komende dagen ook poseur Leon de Winter op tv zien die Obama weer gaat belasteren, met types als Netanyahu wordt het nooit wat. Rabin en Sharon, zeker geen doetjes, hebben het geprobeerd, de een werd vermoord en de ander werd ziek, Netanyahu is de pest voor het Midden-Oosten. Een land dat zo sterk is als Israel kan akkoorden sluiten, concessies doen zonder de eigen veiligheid te verkwanselen. Iran gooit niet zomaar een bom op Tel Aviv, dat zou zelfmoord zijn. Door de Joodse lobby in de VS hebben de Amerikanen Israel nooit kunnen dwingen akkoorden te sluiten. Helaas hebben de vredelievende krachten in Israel te weinig invloed.

Ruud5 | 14-07-15 | 12:41

@MarcS | 14-07-15 | 10:02
Met Iran komt het nog wel eens goed.
Met ons gaat het nog wel eens fout.

wakkere_nederlander | 14-07-15 | 12:38

Obama is veruit de kudtste president die de US ooit heeft gehad. Wat een totaalmalloot is dat.
Stijlicoon | 14-07-15 | 11:29

Precies. Allemaal symboolpolitiek, zoals het feit dat hij zwart is, de Nobelprijs voor de Vrede heeft gekregen, gay marriages, dat hele gedoe rondom de Confederate Flag en nu deze deal met Iran.

Voor de zwarte man op straat veranderd er niets (zie Ferguson) en de 'Vrede' wordt er niet meer op. Obamacare is trouwens ook één grote farce, want weigeren mogen de verzekeraars niemand, dus schroeven ze lekker de eigen bijdrages omhoog zodat uiteindelijk het overgrote deel van de Amerikaanse bevolking weer uit de markt geprijsd wordt. Grote winnaars; de lobbyisten en de grote verzekeringsmaatschappijen.

Netanyahu heeft mijns inziens 100% gelijk: een historische fuck-up van enorme proporties.

vergeet niet Iran=Arier
kindapaas | 14-07-15 | 11:53

Precies! Veel mensen maken inderdaad de fout dat men denkt dat Iraniërs = Arabieren.

p.s. wil je een Golfstaat arabier over de zeik helpen? Heb het dan maar eens over "the Persian Gulf" i.p.v. "the Arabian Gulf!" :-)

Xirdalan | 14-07-15 | 12:21

Alleen het feit dat islam-knuffelaarster "EU MinBuZa" Federica mee deed aan de onderhandelingen, zegt al meer dan genoeg over dit akkoord, het is voor geen 1 cent te vertrouwen.

Wonderful-Life | 14-07-15 | 12:15

Iran atoomkennis geven is als een doos stanleymesjes achterlaten in een kleuterklas. Ongelooflijk.

Dhr. de Wit | 14-07-15 | 12:02

Wederom een grove fout van Obama. Luister nu toch eens naar Netanyahu.

nerugaer | 14-07-15 | 12:02

Overigens kudos voor de verwijzing naar Dr. Strangelove in de topictitel. Uit het zwart-wittijdperk, dus waarschijnlijk onbekend bij de meeste reaguurders.

bintang | 14-07-15 | 11:54

Xirdalan | 14-07-15 | 11:26
Allemaal juist, maar let op de uitkomst: Iran terug in de mainstream, vergeet niet Iran=Arier

kindapaas | 14-07-15 | 11:53

Obama is veruit de kudtste president die de US ooit heeft gehad. Wat een totaalmalloot is dat.

Stijlicoon | 14-07-15 | 11:29

Obama, ironisch genoeg ontvanger van de Nobelprijs voor de Vrede, zal vroeg of laat ontmaskert worden als een van de grootste brokkenmakers in de geschiedenis.

Syrië en zijn beroemde "red line?" Één grote puinhoop!
Irak? Één grote puinhoop!
Libië? Één grote puinhoop!
Iran? Één grote puinhoop!
Jemen? Één grote puinhoop!
Egypte? Één grote puinhoop!
Oekraïne? Één grote puinhoop!
De verhouding met Rusland? Één grote puinhoop!
Guantanamo? Nog steeds open!
De NSA? Die spioneert naar hartenlust verder!
De zwarte inwoners van de VS? Zie Ferguson!
De economie in de VS? Één grote puinhoop!
Burgerrechten en privacy in de VS? De "Freedom Act" (oh, de ironie!) is nog restrictiever dan de Patriot Act!

Barack moet het hebben van het feit dat hij een neger is, voor de verdere rest loopt hij, net zoals alle andere presidenten van de VS, keurig aan de leiband van de grote multinationals, de verzekeringsgiganten (Obama-Care) en de wapen- en olie-industrie.

Maar ja, neger hè, én "democraat!" En dus loopt de rest van de linkse clique met hem weg!

Die deal met Iran gaat nog eens een 3e wereldoorlog veroorzaken, want er zijn spanningen genoeg in het Midden Oosten. Die Saoedische koninklijke familie wordt door hun eigen onderdanen gehaat, de rest van de Soennitische Golfstaten op hun beurt haten weer de sjiitische Iraniërs.

Barack Obama heeft een tikkende tijdbom gecreëerd: Tik, tok, tik, tok, tik, tok, tik, tok, tik, tok, tik, tok!

Xirdalan | 14-07-15 | 11:26

Nu nog iets doen aan de Amerikaanse kernbommen die opgeslagen zijn op Volkel... Hypocriet!

Stijlloze Frank | 14-07-15 | 11:25

@ mindless | 14-07-15 | 10:47 :
Pakistan heeft deze (centrifuge-)technologie in huis, en tijdens een staatsbezoek in 2003 "Jamali (Pakistan) gave valuable advises to Iranian leadership on their nuclear programme".
.
Vervolgens verkondigt Iran in 2010 dat "nuclear know-how and other complex technologies are no longer considered inaccessible daydreams for Muslim nations of the region"
.
Vergeet in deze ook bijv. Stuxnet niet, de malware waarmee 'men' (Israel? USA?) de centrifuges getracht heeft te ontregelen.

DutchMountain | 14-07-15 | 11:22

TegenBeterWetenIn 11:06
.
Lol! U vraagt of zwart eigenlijk wit is.
.
Libertariers zijn juist voor gelijke rechten voor ieder mens en mordicus tegen het 'recht' van de sterkste, aangezien dit recht betreft dat uit de loop van een geweer komt. Daarmee is het geen recht maar plicht.

De Libertariër | 14-07-15 | 11:15

"The Christians have the bomb, the Jews have the bomb and now the Hindus have the bomb. Why not the Muslims too have the bomb?"
.
Citaat uit 1965(!), van een Pakistani. Pakistan heeft al sinds 1998 kernwapens. Mede dankzij een missend puzzelstukje afkomstig uit Nederland.
.
Afgelopen maart is de raket waarmee de Pakistaanse kernbom vervoerd kan worden getest. Reikwijdte 2750km., ver genoeg om vanuit Pakistan o.a. Tel Aviv te halen.

DutchMountain | 14-07-15 | 11:07

@Feynman | 14-07-15 | 09:51

U zou toch beter moeten weten. De VS had Feynman in het Manhattan Project. En dat was nog een van de mindere knuppels daar.

TegenBeterWetenIn | 14-07-15 | 11:07

De Libertariër | 14-07-15 | 10:55

Is een libertariër geen voorstander van het recht van de sterkste?

TegenBeterWetenIn | 14-07-15 | 11:06

Israël wordt al decennia lang omringd door vijandige Arabische staten en weet hoe daarmee om te gaan. Erg slim om als westerse leiders dan te denken dat je het beter weet en je eigen plan te trekken. Pffft.

Potloodduwer | 14-07-15 | 11:03

mindless | 14-07-15 | 10:10
israel gaat niks toestaan want israel heeft *kuch* geen kernwapens...

Flatulent | 14-07-15 | 11:03

@Dizzydent | 14-07-15 | 10:36
Ik hoor nog steeds jubel verhalen over Obama, maar schuld US omhoog + zaken die jij net noemde doet mij toch anders over dit heerschap denken.

MarcS | 14-07-15 | 10:57

Waar bemoeien die Amerikanen zich toch mee? Met zelf een berg atoomwapens andere landen dwingen om geen atoomwapens te ontwikkelen....? Zo zie je maar eens dat in een wereld vol rechtsstaten enkel het 'recht' van de sterkste geldt. Degene met de meeste wapens hangt illegitiem de politie agent van de wereld uit....
.
Die Amerikanen hebben zich in het geheel niet te bemoeien met Iran! Wegwezen.

De Libertariër | 14-07-15 | 10:55

@Thunderbird | 14-07-15 | 10:18
dezelfde gekken die graag meer moslims naar NL halen, ondanks dat ze "dood aan Christenen" roepen.

MarcS | 14-07-15 | 10:55

Iran verdient deze deal. Het zal snel blijken dat Iran een waardige partner van het westen zal zijn.

Mark_D_NL | 14-07-15 | 10:51

@Tweemy 2.0
Het internet staat er vol van. b.v. memri.org. Volg anders het nieuws over Jeruzalemdag in Iran aan het einde van het suikerfeest. De vernietiging van Israel en de inname van Jeruzalem is bij die manifestatie het belangrijkste thema.

robert1 | 14-07-15 | 10:50

robert1 | 14-07-15 | 09:54
Geloof je nou echt dat een zo groot en machtig land in de regio met zo'n grote geschiedenis dat allemaal op het spel zet door een atoombom op Israel te gooien? Allemaal zo'n onzin.

De Perzen zijn vele malen sympathiekere mensen dan Arabieren. Dat ze nu in een verschrikkelijke wurggreep zitten van een religieuze gek doet daar niks aan af. Ik denk zelfs dat met deze deal de invloed daarvan langzaam zal afnemen.

beetjemoe | 14-07-15 | 10:49


Feynman | 14-07-15 | 09:51
Je kunt je beter bij economische topics houden Feynman. De bom zelf maken is idd niet zo moeilijk. Het verrijken van uranium is de benodigde hoeveelheden wel. En dan heb ik het dus niet over een 'vuile' bom.

mindless | 14-07-15 | 10:47

Waar heeft Bintang ongelijk als hij/zij zegt dat Federica Mogherini even indirect gekozen is als Nederlandse ministers?

doedeljantje | 14-07-15 | 10:46

@Desmoulins | 14-07-15 | 10:27
"U heeft werkelijk geen idee.
Zij is ongekozen en heeft in feite geen enkel mandaat".
Volgens jou heeft de Nederlandse regering dus ook geen mandaat?

alcor | 14-07-15 | 10:43

MarcS | 14-07-15 | 10:17
Welke overeenkomst? Israel is geen lid van de P5, dus per definitie mag ze geen kernwapens hebben. Jouw opmerking slaat dan ook nergens op.

Desmoulins | 14-07-15 | 10:27
Noem mij één minister, wereldwijd, die wel is gekozen.

robert1 | 14-07-15 | 10:04
En die kernwapenambitie van Iran, waar is dat op gebaseerd? Enige bron? Of ye-good-old onderbuik?

Tweemy 2.0 | 14-07-15 | 10:41

Obama speelt voor Sinterklas voor linksch Amerika: gratie voor bijna 50 veroordeelde misdadigers. Politie niet steunen in hun werk, maar verraden. Obamacare. Een akkoord met Iran.

Hij vernedert de Republikeinen tot op het bot, hier gaan de Democraten een prijs voor betalen. Mark my words: de komende presidentsverkiezingen worden de heftigste ooit.

Dizzydent | 14-07-15 | 10:36

Prima. En Israël kan beter niets zeggen. Hun eigen stiekeme atoomprogramma in aanmerking genomen. De vrede in dat gebied is heel erg gebaat bij een machtsevenwicht en gelijkwaardige behandeling van staten.

Dikr | 14-07-15 | 10:31

Een atoombom maken is iets moeilijker dan het lijkt zie bv N-Korea.

bijna_raak | 14-07-15 | 10:29

MarcS | 14-07-15 | 10:09
Ik heb ook geen zin om het uit te leggen, dus hierbij een linkje:
nl.wikipedia.org/wiki/Europese_Commis...
Het gaat over een aantal schijven, maar in essentie komt het er op neer dat je slechts minister kunt worden wanneer je steun hebt van de regeringsleiders (die gecontroleerd worden door de nationale parlementen) en het Europees Parlement (rechtstreeks gekozen door de burgers).

bintang | 14-07-15 | 10:29

@bintang | 14-07-15 | 09:59

Wat MarcS zegt.
U heeft werkelijk geen idee.
Zij is ongekozen en heeft in feite geen enkel mandaat.
U verkoopt niets dan kletskoek over de EU. Veelzeggend ook dat u de EU formeel op één lijn stelt met onze democratie, of wat daar nog van over is.

Desmoulins | 14-07-15 | 10:27

Kan Iran niet beter zoals wij allemaal windmolens bouwen?

L. Rijk | 14-07-15 | 10:23

Welke gek gaat er een atoomdeal sluiten met een land terwijl de bewoners dood aan Amerika roepen?

Thunderbird | 14-07-15 | 10:18

@mindless | 14-07-15 | 10:10
Waarom zouden ze?
En ik denk overigens van wel hoor, Israel heeft immers niets te verbergen. Een van de landen die volgens de overeenkomst atoomwapens mag hebben.

MarcS | 14-07-15 | 10:17

@Pieleke | 14-07-15 | 10:07

Een linkje, man man man.
Ja, misschien heeft de NOS een krachtig artikel geschreven.
Iran is een mullah-staat en de openlijke retoriek liegt er niet om. Deze deal is een gedrocht en zorgt er alleen maar voor dat de binnenlandse positie van de Ayatollah versterkt wordt. De sleutel lag bij de toenmalige 'groene revolutie' niet bij het vertrouwen van een islamist. Uiteraard zijn Israel en de Arabische staten hier allerminst blij mee.
Het toont immers aan dat de VS een onbetrouwbare bondgenoot is.

Hier wat leesvoer:

www.memri.org/report/en/0/0/0/0/0/0/86...

www.memri.org/report/en/0/0/0/0/0/0/86...

www.nationalreview.com/article/421047/...

Desmoulins | 14-07-15 | 10:16

Wat ik ervan begreep is dat er niet overal geïnspecteerd mag worden. Lekker dan. hadden ze net zo goed Iran helemaal in alles de zin kunnen even. Die atoombom en nucleaire WOIII komt er, kwestie van tijd. Obama zal de geschiedenis in gaan samen met dat duivelse wijf Morgheri, als de verantwoordelijken van de vernietiging van 2/3 van de wereldbevolking.

Thunderbird | 14-07-15 | 10:15

@de Voorzittert | 14-07-15 | 10:06
Ja ja, maar dan wel afgeworpen door een vriend en niet door een of andere doorgedraaide haatbaard.

MarcS | 14-07-15 | 10:15

Maria.1 | 14-07-15 | 10:12
LOL, journalistiek hoogstandje, inderdaad.

Pieleke | 14-07-15 | 10:14

Madame Poitiers | 14-07-15 | 09:54
Juist! Over dat agendapunt is met geen enkele rede of gezond verstand over te praten. Uitgemaakte zaak.

aero911 | 14-07-15 | 10:13

Obama staat zijn geloofsgenoten toe een atoombom te maken.

sinar2 | 14-07-15 | 10:13

@keizeradmiraal4 | 14-07-15 | 10:02
@Tweemy 2.0 | 14-07-15 | 10:04
Lees dit zou ik zeggen:
www.dagelijksestandaard.nl/2015/04/oba...
Daarnaast wil Iran veel meer verrijkt uranium dan nodig is voor kernenergie. Waarom?!

Maria.1 | 14-07-15 | 10:12

Gaat Israël nu ook waarnemers toestaan. Ik dacht het niet hè?

mindless | 14-07-15 | 10:10

@bintang | 14-07-15 | 09:59
Niet waar!
Ik heb eigenlijk geen eens zin om het verder uit te leggen ook. Probeer u eens te verdiepen in de het EP en hoe ze gekozen worden.

MarcS | 14-07-15 | 10:09

@Tweemy 2.0 | 14-07-15 | 09:57
Zie: Feynman | 14-07-15 | 09:51, waarom gelooft u de propaganda mbt dit onderwerp?

Om een effectieve atoombom te maken, heb je apparatuur nodig. Dit gereedschap is tientallen jaren geleden al geleverd, ondanks sancties.

Ze hebben internet, ze hebben kennis (genoeg Iranezen zijn opgeleid in het westen), ze hebben een kernbom. Ze hebben waarschijnlijk nog geen effectief vervoer voor dat ding. Maar dat is een kwestie van tijd. En nee, je kunt zo ding niet op willekeurig een raket plakken en hopen op het beste. Als ze Israel aan willen vallen, en dat willen ze (ze zeggen het immers zelf aldoor), dan kunnen ze zich geen "foutje bedankt" veroorloven. Indien ze dat wel doen, zal Israel verschrikkelijk hard terug slaan.

MarcS | 14-07-15 | 10:07

robert1 | 14-07-15 | 10:04
"Vergeet niet dat het fabriceren en gebruiken van atoomwapens eerste priotiteit is en blijft voor Iran."
Plemp 's een linkie neer waar dit staat jongen.

Pieleke | 14-07-15 | 10:07

-weggejorist-

de Voorzittert | 14-07-15 | 10:06

Atoom was hier het excuus, het gaat uiteindelijk om de vaststelling "Shia = echte islam". Inmiddels is wel duidelijk dat de Sunnis teveel verdeeld, stuurloos en gewelddadig zijn.
Europa komt dan met shia-light als ideologische basis voor het beoogde Vi€rde Rijk en kan getrainde, gemotiveerde en gerespecteerde geestelijk leiders invliegen uit het dan inmiddels bevriende Iran.

kindapaas | 14-07-15 | 10:04

Maria.1 | 14-07-15 | 09:59
Voel je vrij om de CIA en Mossad te wijzen op de fouten die ze hebben gemaakt. Stuurlui, wal.

Tweemy 2.0 | 14-07-15 | 10:04

@Tweeny 2.0
Ik deel je optimisme niet. Iran gaat sarren, dwarsbomen en traineren met de inspecties. Rusland en andere landen kunnen weer volop technologie en knowhow gaan leveren aan Iran. Iran heeft veel olie en daarmee veel geld zodra de sancties van de baan zijn.
Mijlenver kan op die manier in een paar jaar centimetersver worden.

Vergeet niet dat het fabriceren en gebruiken van atoomwapens eerste priotiteit is en blijft voor Iran.

robert1 | 14-07-15 | 10:04

Dus de deal is dat inspecteurs alle toegang krijgen tot de atoomplants and Iran mag onder toezicht kerncentrales bouwen. Tevens worden de sancties opgegeheven. Prima toch. Enige probleem is dat de regimes in dit soort landen niet zo stabiel is. We shall see. Voor de Iraniers goed dat ze weer toegang krijgen tot de rest van de wereld. In Teheran lopen er bwvs minder theedoeken rond dan in Amsterdam.

Pieleke | 14-07-15 | 10:04

@wakkere_nederlander | 14-07-15 | 09:55
Iran was voor de mossel waanzin een prachtig land met vrouwen in minirokjes en vrouwen in de hoogste regionen in zowel bedrijfsleven als politiek. En meer dan stabiel!

Kortom: Stabiliteit van een land is net als beschaving, zo opgelost.

MarcS | 14-07-15 | 10:02

Maria.1 | 14-07-15 | 09:59
Wat voor voordeel zou de mossad halen uit het ontkennen van een atoombom?

keizeradmiraal4 | 14-07-15 | 10:02

@Tweemy 2.0 | 14-07-15 | 09:57
En gij geleuft dat?!

Maria.1 | 14-07-15 | 09:59

'de volstrekt ongekozen EU MinBuZa Federica'
Dan kun je ook wel zeggen dat Nederlandse minsters ongekozen zijn, en formeel klopt dat, want het volk kiest het parlement en het parlement bepaalt vervolgens wie er minister wordt.
Je kunt van alles over de EU zeggen, maar GS verkoopt kletskoek.

bintang | 14-07-15 | 09:59

robert1 | 14-07-15 | 09:54
Hoe draagt dit akkoord, dat voorziet in stricte controle van Iran's nucleaire programma, ervoor dat het kernwapens kan ontwikkelen? Juist het tegenovergestelde. Iran heeft meerdere keren aangegeven geen kernwapens te willen, en zowel de CIA als de Mossad hebben bevestigd dat Iran mijlenver is verwijderd van een kernwapen.

Tweemy 2.0 | 14-07-15 | 09:57

Nou, die Nobelprijs voor de vrede voor Obama en Rohani is alvast binnen.

Cuyahoga | 14-07-15 | 09:55

Iran is een van de weinige moslimlanden van waaruit geen vluchtelingen (meer) naar Europa snellen. Want politiek stabiel.
Houden zo.

wakkere_nederlander | 14-07-15 | 09:55

Gevolg: meer oorlog in het MO, mogelijk nucleair.

Zzzzooooffff | 14-07-15 | 09:55

US heeft het Iraanse leger nodig in de strijd tegen IS in Irak. Dus de vijanden van je vijanden zijn dan je vrienden.

mrvandale | 14-07-15 | 09:55

Als dit waar is is dit een zwarte dag. Iran wil een atoomwapen en Iran zal dat atoomwapen inzetten boven Tel-Aviv zodra het maar de kans krijgt. Hopelijk doet Israel nu wat het moet doen, anders is het einde oefening voor dat land.

robert1 | 14-07-15 | 09:54

Gedoemd tot mislukken.
Er zijn mensen die andere opvattingen hebben over 'deal'. Wie een deal heeft met God, lapt al het aardse aan zijn laars.

Madame Poitiers | 14-07-15 | 09:54

muthisch = mythisch...

IJzeren Hein | 14-07-15 | 09:53

Zo begon de oorlog tegen Irak ook. Met inspecteurs. Niets gevonden toch militair ingrijpen en voila de eerste stap richting ISIS was gezet.

wakkere_nederlander | 14-07-15 | 09:53

Wie drukt het eerst op de knop der knoppen? De meesten die de knoppen beheren spreken telepathisch met muthische entiteiten, what can possibly go wrong?

IJzeren Hein | 14-07-15 | 09:52

Mooi, nu nog een soortgelijk akkoord met Israel, die andere "vreedzame" staat in het M-O.

Tweemy 2.0 | 14-07-15 | 09:52

De eerste atoombom werd vanaf idee zonder computers in een paar jaar gemaakt, vervolgens moeten wij geloven dat Iran al decennia aan het falen is er eentje te maken terwijl de tekeningen gewoon op internet staan.

Feynman | 14-07-15 | 09:51

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl