Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Surprise! Griekenland heeft 60 miljard nodig

oaoatsiasspr.jpgGunst, totale verrassing: Griekenland heeft volgens het IMF een nieuwe bail-out nodig. Om het land enigszins terug op de rails te krijgen zijn er allerlei maatregelen nodig, te beginnen met een nieuwe bak geld van rond de 60 miljard euro om de afbetalingen van Griekenland te kunnen financieren. Maar volgens het IMF is dat waarschijnlijk niet eens genoeg: de schulden van het geplaagde land zouden ook voor tenminste 30% kwijtgescholden moeten worden. Of u even dik 200e per persoon wilt lappen, dus. Maar inderdaad: het IMF pleit voor dik meer geld voor Griekenland, een kwijtschelding van de schulden en een verlenging van de afbetalingstermijn van 20 (nu) naar in ieder geval 40 jaar. Als we de boys van de Wall Street Journal goed begrijpen tenminste, die hebben het wat uitgebreider opgeschreven. Het saillante aan de aanbevelingen van het IMF is dat ze tegen het zere been van de andere geldschieters zijn. Frau Merkel heeft helemaal geen zin in nog meer poen voor Griekenland, hetzelfde geldt voor de Duitse kiezer. Hoort u dat daar in de verte? Dat is Greet die Rutte pontificaal aan het uitlachen is. Desalniettemin wil 'Europa' het IMF graag bij de club houden, dat scheelt namelijk weer in geld omdat het IMF normaal gesproken een flink deel van de kosten op zich neemt. Enfin, alles ligt een beetje stil tot na het referendum van zondag, en dan is het nog maar de vraag wie er in Brussel mag aanschuiven namens Griekenland. Wat tamelijk zeker lijkt is dat het u geld gaat kosten. Spannend! Update: Volgens Varoufakis is een deal met de EU zo goed als rond. Wat een feest! Nu krijgen we alles terug. Met rente!

Reaguursels

Inloggen

@Skunk57 | 03-07-15 | 12:02
Steek er nog een op.

Afgeschminkte Bassie | 06-07-15 | 02:44

@Mark_D_NL | 03-07-15 | 12:03
Geenzins. Ik ben pro Putin. En doe wat aan je spelling tollenaar.

Afgeschminkte Bassie | 06-07-15 | 02:44

Rare broodjes Gyros zijn die grieken. Hadden alland het geld kunne besparen. Lijkt mij logisch om eerst maar eend te soppen met die stenen bordjes kapot te gooien en dat te vervangen voor plastic zo komen die grieken het financieel, onomkeerbare hellevuur door.

Denk dat die Tzipras te vaak en te veel met zijn giegel in de ouzo (niet de oeso) heeft gezeten.

Nog wat Griekse dansjes er bij. Hoppa die Souflaki of zo iets de financiële onderknuppel doet ook (iets veul rijker) aan politieke dansjes vrolijk mee. Die man is ergens en ooit in een dronken bui verwekt. Lang leve het immer in de schulden zijnde; immer te laat zijnde; op hun ezelreet rustende Grieken. Zo is het en blijft het. Viva Los griekenlandos.
Jamas. !

Albert van Rossum263 | 04-07-15 | 13:54

Frau Merkel heeft gelijk. Een afbetalingstermijn van 40 jaar?! Zelfs de Engelsen hadden na WOII een termijn van 'maar' 56 jaar (tot 2001) om alles aan de VS af te betalen. En zij hebben de Mof uit Afrika gehouden. Het moet pot-deurie niet gekker worden.

His Lordship | 03-07-15 | 20:51

Als Jamie Dimon de CEO van JP Morgan Chase bank de best verdiende bankster is ter wereld en deze bank meegeholpen heeft met o.a. Goldman Sachs en anderen om de Griekse schulden te maskeren en ze de Euro in te loodsen wat klopt er dan nog in de wereld van de banken? En waarom kan de politiek dit soort mensen niet aan? Omdat ze samen onder 1 hoedje spelen? Wij zijn verloren.

ecologiste | 03-07-15 | 19:38

Laten we de zaken nou eens helder stellen. De Grieken hadden nooit in de Euro gemoeten. Ze horen er nog steeds niet in. Laten we accepteren wat het kost om ze eruit te gooien (dat heet leergeld) en dan toedelodoki.

En als dat betekent dat ze hun bestaande schulden in Drachmes omzetten en die vervolgens als een gek laten devalueren... zo zij het. Dat heet leergeld.

jjg | 03-07-15 | 19:04

22.000 per Griek.
Gezin met 3 kinderen, dus 5 personen, zou dan in theorie 110.000 Euro kunnen hebben vangen... Althans dat hebben we met zijn allen nu wel aan hun "geleend" via de Griekse staat.
Ja... GELEEND... :/

Marco6134 | 03-07-15 | 19:00

Laten we de zaken nou eens helder stellen. De Grieken hadden nooit in de Euro gemoeten. Ze horen er nog steeds niet in. Laten we accepteren wat het kost om ze eruit te gooien (dat heet leergeld) en dan toedelodoki.

jjg | 03-07-15 | 18:55

Klopt wat ik hier bereken?

Totale "leningschuld" nu aan Griekenland

ca 240 miljard
ca 11 miljoen inwoners

240 miljard / 11 miljoen = 21818 Euro per Griek.
Dus bijna 22 duizend Euro per Griekse inwoner...? WAT THE HELL. Hoeveel mensen in NL hebben dit soort geld Niet... Waar zijn we in godsnaam mee bezig???

Marco6134 | 03-07-15 | 18:53

ojee en de vakantie komt d'ran! zeggen ze (de Grieken)nee zondag dan gaat het een hele leuke afvalvakantie worden voor onze EUlandgenoten. Zeggen ze ja (de Grieken)dan gaat het ons EUlandgenoten de vakanties kosten de komende jaren..

fikkieblijf! | 03-07-15 | 18:51

Geef die Grieken 60 miljard aan valse 500-jes en daar doen ze het maar mee. Hoeven ze ook niet terug te betalen, gewoon uitgeven alsof het echt is

Handsomeboy | 03-07-15 | 18:50

Vervolg , opgetrokken door de banken, het muntje heeft niets te maken met de Griekse toetreding, boterletter

NB-Stb | 03-07-15 | 18:24

Hahahaha, mensen laten we niet vergeten. Geert Wilders heeft voor gestemd om Griekenland de euro in te krijgen.
Dus als er iemand zou moeten worden uitgelachen dan is het hem.
Domination | 03-07-15 | 11:01
???
Als je iemand wil afzijken zorg dan dat je op de hoogte bent, Griekenland is sinds 1981 lid van EU en niet door Wilders maar door Frankrijk en het financiele rookgordijn opgetrokken

NB-Stb | 03-07-15 | 18:22

Feynman | 03-07-15 | 17:14
Kom op Feynman, niet zo heftig a.u.b.

Je kunt zaken terug rekenen en corrigeren voor bijv. inflatie etc. Ooit een grafiek gezien van de gecorrigeerde en dus vergelijkbaar gemaakte ontwikkeling van de huizenprijzen in Amsterdam vanaf ca. 1600

Maar kennelijk kletsen we langs elkaar heen.

Mark_D_NL | 03-07-15 | 16:58
Eens, zin was dom

Feynman | 03-07-15 | 17:14

"Zonnesteek?"

Nee hoor, lig op luchtbed in zwembad.
*gniffel*

PieterPassant | 03-07-15 | 18:16

-weggejorist-

Crash77 | 03-07-15 | 17:40

Alles wat nog uit Griekenland lijkt verdraaid wel onbetrouwbaar. Vanaf het moment dat ze zich met behulp van de Amerikanen de euro in lieten rommelen, zo ze zich lieten onderhouden met allerlei vette onzin-subsidies (onder de 10 miljoen controleert de EU niet wat er met het geld gebeurt dus was het kassa en potverteren), zo ze maar raak leenden tegen een in feite veel te lage rente en zo ze zich nu gedragen jegens hun geldschieters.

Angelica | 03-07-15 | 17:34

De kwestie van die 60 miljard was allang voorspelbaar.Het is gewoon de nagel aan onze doodkist.En die doodkist binnen de EU is niet te vermijden: De wanbetaling wissels,oftewel default swaps moeten opgehoest worden met het belastinggeld van de noordelijke staten van de EU. Zo niet dan betalen de grootbanken van de USA deze swaps vooruit en eisen alsnog de betaling op.Weer zo niet dan gaat de US-regering enorme defensie-uitgaven eisen van dit werelddeel maar ook inspanning in Noord-Afrika en MO.Kortom: De Bijbelse uitspraak dat we tot de laatste penning onze (historische) schuld moeten inlossen zal nog heel lang klinken.

dolfi | 03-07-15 | 17:18

PieterPassant | 03-07-15 | 15:47
Mark_D_NL | 03-07-15 | 16:58
Zijn EIGEN bron was zijn EIGEN link en dat ontkent hij om vervolgens zijn eigen bron niet te geven.

Er volgt een berekening die uitgaat van drachmes en D marken, terwijl de berekening duidelijk een 100% definieert uit een tijdstip, niet een munteenheid.

Zodra Pieter een standpunt inneemt, zonder een tegel later met een andere te komen ontstaat de mogelijkheid weer inhoudelijk te reageren.

Zonnesteek?

Welvaart van een land in zijn algemeenheid, zegt vrij weinig over de welvaart voor de gewone man. In USA is de welvaart ook prima, totdat je tot de middenklasse of onderklasse behoort. Dan heb je drie banen nodig om je huis, auto en studieschuld te betalen om via Obamacare nog een beetje gezondheidszorg te ontvangen.

De gezondheid van een samenleving kan je veel beter aflezen aan de onderkant. Is er kans om werk? En kan je van dat werk leven? Die laag van de piramide draagt immers de rest.

Feynman | 03-07-15 | 17:14

lees: betaalde.

kloopindeslootjijook | 03-07-15 | 17:11

Duuuus, de banken hebben geld nodig en dat gaan wij aan ze lenen met alle risico's van dien, omdat anders andere banken in de problemen komen? Maar Griekenland betaald met deze leningen weer andere schulden af? Dit kan zo wel even doorgaan.

Waar was de tijd dat banken er waren om de de gezonde echte economie in stand te kunnen houden. In plaats van andersom?

Maar als het stopt, gaan er dan publieke enquetes komen? Hoe kon het gebeuren? Waarom heeft niemand ingegrepen? Wat is er mis gegaan? Perverse prikkels? Vrije marktmodel verdient aanpassin? Kanniewaarzijn? We zetten de levenstandaard van anderen in om zelf beter van te worden maar gaan geen risico lopen?

kloopindeslootjijook | 03-07-15 | 17:10

@PieterPassant | 03-07-15 | 15:47
"Nou, dat is ten eerste niet mijn eigen bron, mijn eigen bronnen zijn wat ingewikkelder, maar daar wil ik u en lezers niet mee lastig vallen" - Pfffffff. Faalaap.

Mark_D_NL | 03-07-15 | 16:58

De econoom en nobelprijswinnaar Stiglitz denkt dat deze cisis met opzet wordt veroorzaakt door Brussel om de Grieken in de pas te laten lopen, want owee een echt referendum, dat is immers democratie en dat past niet in het straatje van het Brusselse Politburo!
-
Het Giekse probleem is ook ons probleem. Het heeft niet alleen met financieen of met politiek te maken, het gaat vooral om ons laatste sprankje hoop om de DEMOCRATIE in Europa te behouden.

Een economisch- politieke impasse doet de Griekse regering besluiten het volk mee te laten beslissen. Dat MAG en KAN niet volgens onze Europese leiders. Griekenland moet in lijn met Berlijn en Brussel blijven lopen. Mensen wordt wakker, de EU is puur fascistisch geworden.

www.theguardian.com/business/2015/jun/...

telelezer | 03-07-15 | 16:31

Feynman | 03-07-15 | 15:06
Jij deed een vergelijking in percentages, waarbij je voor twee verschillende landen, twee verschillende basissen definieerde. De Duitse 100% was niet gelijk aan de Griekse 100%.

Nee, Feynman, natuurlijk niet. Drachme toen terug gerekend naar harde euro's van nu en D-mark toen terug gerekend naar harde euro's van nu en dan percentueel vergeleken. Anders heeft het uiteraard geen zin om vergelijkingen te maken. Nogmaals, daarin kun je duidelijk zien, dat de Grieken zich de laatste jaren in snel tempo uit de markt hebben geprijsd.
Dat is het echte probleem.

"Nu kom je met een nieuwe link en daar maak je dezelfde denkfout. Duits BBP per persoon is 41k€, Grieks BBP is 30k€, volgens je EIGEN bron."

Nou, dat is ten eerste niet mijn eigen bron, mijn eigen bronnen zijn wat ingewikkelder, maar daar wil ik u en lezers niet mee lastig vallen.
Ten tweede zegt deze bron wel in algemene zin iets over welvaart/welstand van een land ten opzichte van andere landen. En dan is het met Griekenland niet zo slecht gesteld als sommigen doen voorkomen.

"Het is heel moeilijk in dit emotionele dossier bij de feiten te blijven." schrijft u op 11.06 in uw inleiding.

Geheel juist, naast mijn eerder genoemde inhoudelijke feiten, bestrijdt ik met mijn reacties uw sluipende emotie, langzaam maar zeker opgebouwd, in uw betoog.

PieterPassant | 03-07-15 | 15:47

Na een grexit ben ik vrijwillig bereid Griekenland te steunen, het door brussel inmiddels van ons afgepakte geld is nooit en zal nooit terecht komen bij de griek, maar bij banken en schuldeisers welke grotendeels verantwoordelijk zijn voor deze Griekse ellende, het land zal enkel nog aantrekkelijk worden indien zij hun munt goedkoper kunnen maken, anders met name met een euro zullen zij voor altijd de hand moeten ophouden.
Kotsmisselijk van dit Europa en zijn zelf benoemde dictatoriale bestuur, maar respect voor de Griek, deze bewijst maar weer hoe veel een mens kan verdragen.

NB-Stb | 03-07-15 | 15:43

Na een grexit ben ik vrijwillig bereid Griekenland te steunen, het door brussel inmiddels van ons afgepakte geld is nooit en zal nooit terecht komen bij de griek, maar bij banken en schuldeisers welke grotendeels verantwoordelijk zijn voor deze Griekse ellende, het land zal enkel nog aantrekkelijk worden indien zij hun munt goedkoper kunnen maken, anders met name met een euro zullen zij voor altijd de hand moeten ophouden.
Kotsmisselijk van dit Europa en zijn zelf benoemde dictatoriale bestuur, maar respect voor de Griek, deze bewijst maar weer hoe veel een mens kan verdragen.

NB-Stb | 03-07-15 | 15:43

Maar wat is het onderpand?

Rest In Privacy | 03-07-15 | 15:23

PieterPassant | 03-07-15 | 14:09
Jij deed een vergelijking in percentages, waarbij je voor twee verschillende landen, twee verschillende basissen definieerde. De Duitse 100% was niet gelijk aan de Griekse 100%.

Dat is geen vergelijking in harde euro`s. Het is een vergelijking in groeitempo tussen dat van een puber en dat van een volwassene. Volledig irrelevante economische informatie. Zegt niets over gezondheid of duurzaam houdbare situatie, en al helemaal niets over deze casus.

Nu kom je met een nieuwe link en daar maak je dezelfde denkfout. Duits BBP per persoon is 41k€, Grieks BBP is 30k€, volgens je EIGEN bron. Let wel dit gaat om BrutoBinnenlandsePRODUCTIE. Meerwaarde die per persoon in de bevolking GEMAAKT wordt, niet verzonnen.

Een Duitser creëert per hoofd van de bevolking slechts 33% meer, maar verdient als nieuwkomer op de arbeidsmarkt 300% meer. Die jonge Duitser kan rondkomen en leven van zijn werk en zijn binnenlandse economie sponsoren en de jonge Griek kan afsterven.

Dat zou je moeten hervormen, maar daartoe deed niemand een voorstel.

Feynman | 03-07-15 | 15:06

Compleet ongeloofwaardig die EU en de Grieken. Maar ze zijn bang dat we wellicht geld aan onze ouderen en de zorg gaan spenderen, dus kunnen we het beter overboeken naar de Grieken die er dan weer Franse en Duitse banken mee afbetalen.

funkyd | 03-07-15 | 14:56

@Dutch_Holland

Daar heb je een punt, in Nederland betaald ook zo'n 25% geen dubbeltje belastingen als je het verrekend met de toeslagen.

Maar er stond niets over belastingen.

TheStef | 03-07-15 | 14:54

Typisch dat na al die jaren van leugens en bedrog, er alleen bij de partij van Geert Wilders sprake is van voortschrijdend inzicht. Alle anderen zijn nog niet zo ver.

Ko Ranzig | 03-07-15 | 14:53

Ik kan het volgende artikel aanbevelen Geenstijl: decorrespondent.nl/2385/De-geschieden... Dat nuanceert het beeld van de Grieken een beetje en tevens de houding van de Duitsers........

Cruyffje | 03-07-15 | 14:52

Kan het land niet verkocht worden aan de onderdanen van Erdogan om met de opbrengst van de verkoop de schulden aan iedereen afgelost te krijgen? Of zijn de onderdanen van Erdogan zonder hun Qatarese sponsors al net zulke wanbetalers als de voor de huidige situatie volledig verantwoordelijke Griekse politici?

Takki Yah | 03-07-15 | 14:44

Ik wil hier ook een referendum...

Beetje apart dat degene met schuld wel mag kiezen maar de schuldeiser niet.

Plant77 | 03-07-15 | 14:43

Feynman | 03-07-15 | 12:59
Die vergelijking had meer zin in harde euro`s, dan had je een punt kunnen maken.

Ja Feynman, bedankt, de vergelijking is in harde euro's.

voldoen aan basale economische wetmatigheden, schijf je

Helemaal eens, dus concurrerend en dat is de essentie mijn punt.

En over arme Grieken gesproken, lees voor de aardigheid maar eens de (wereld)rangorde van dit soort simpele lijstjes.

nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_lande...

PieterPassant | 03-07-15 | 14:09

Griekenland is de beroepswerkloze, werkweigerende tokkie van de EU. En zo'n mensen moet je alles behalve geld geven, want ze kunnen er simpelweg niet mee om gaan en komen op den duur in nóg grotere problemen. Maar laten we vooral lekker lalala geld in bodemloze putten blijven gooien, komt helemaal goed!

Le Roi | 03-07-15 | 14:01

Wat worden toch allemaal geplayed door de Grieken en niemand heeft hem door.
Dat ze naar Putin zijn geweest dat is niet voor het geld, dat is voor de tactiek.

mennie | 03-07-15 | 13:55

Iedereen weer schelden, maar als er verkiezingen zijn, dan wordt er vooral niet op de PVV gestemd. Dus eigen schuld sukkels!

Jozes | 03-07-15 | 13:44

@roze_bril | 03-07-15 | 11:15
Dus de conclusie, als ik het goed interpreteer, is dat het geld in eerste instantie nooit uitgeleend had moeten worden?
Voor mij staat geld uitlenen aan de Grieken gelijk aan geld uitlenen aan een junk.

De Grieken hebben zoveel ambtenaren in dienst, laat die eens wat actiever belasting gaan heffen en ontduiking gaan opsporen. Het zijn allemaal bekende truukjes want de hele bevolking doet dat, zoals geen dak op je woning zodat er geen onroerend goed belasting kan worden geheven.
Er ligt gewoon ontzettend veel geld onder Griekse matrassen en die moeten een keer opgetild gaan worden.

Dhr. de Wit | 03-07-15 | 13:41

@ Diverse lui
Sorry, het was niet duidelijk : ik telde per Griek.. 20.000 euro had iedere Griek kunnen krijgen van wat er nu (bijna) weggepist is.

Kampfkartoffel | 03-07-15 | 13:36

@TheStef.

Sinds wanneer zijn er 520 miljoen Europeanen die belasting betalen?

Dutch_Holland | 03-07-15 | 13:33

@Kampfkartoffel.

Wij, Nederland, hoeven het niet te betalen, we zijn met z'n 520 miljoen in Europa

Dat is maar 310 euro per hoofd.

TheStef | 03-07-15 | 13:32

60 mrd / 520 mln / 12 is een luizige 9 eypootjes per maaand gedurende 12 maanden per persoon, en als je 2 keer de griek overslaat betalen ze het nog zelf ook nog

win/win

TheStef | 03-07-15 | 13:30

Dus na een economische crisis van vele jaren en lastenverzwaring van €17.000.000.000,00 wat Rutte overigens bezuinigen noemt, zouden we eindelijk een paar stuivers minder moeten gaan betalen.
Maar dat gaat dus niet door.

Dutch_Holland | 03-07-15 | 13:30

160 miljard tot 1 januari 2015 en nu nog eens 60 miljard er bij ? Dat komt even simpel gerekend uit op 20.000 per hoofd. Wat als dat geld idd in de handen van de burgers was gelegd ? Hoe had het er dan nu uitgezien ? Want met 20k kun je best *echte* schuld afbetalen, wat dan vanzelf weer bij de banken/geldschieters komt en de mensen zelf niet verder de put in schopt. Zal wel te simpel voorgesteld zijn zo, want op die manier kan er natuurlijk niet genoeg aan de duizenden strijkstokken blijven hangen her en der..

Kampfkartoffel | 03-07-15 | 13:22

Lol, nu gaat Feynman ook al een column schrijven in de panelen 😊
Feynman | 03-07-15 | 11:06

The7thGuest | 03-07-15 | 13:14

Als die Griekse bevolking nou eens gewoon allemaal netjes hun belastingen ging betalen...

a4p | 03-07-15 | 13:06

@Sey | 03-07-15 | 11:48

syntax error: expected ';'.

lulkut | 03-07-15 | 13:05

De uitslag is m.i.simpel te voorspellen. Het wordt een krappe overwinning voor Ja. Waarom? Als het een Nee wordt bestaat de EU en de Euro niet meer over 2 jaar want landen als Portugal, Spanje, Italie(relatief meer schuld dan Griekenland!) komen dan ook hun deel opeisen. Ook nog veel andere landen zullen dat doen. Duitsland Finland en Nederland kunnen dat giga benodigde bedrag niet van hun burgers stelen. Dus..... het moet een Ja worden ... en dan maar voorthobbelen tot de volgende crises

thesmul | 03-07-15 | 13:04

De banken lachen zich dood dat de internationale gemeenschap de rekening ophoest. We leven in een globaal crimineel systeem van hebzuchtigen.

XaleX_2 | 03-07-15 | 13:04

@Domination | 03-07-15 | 11:01
"Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.". Kent u die uitdrukking?

lulkut | 03-07-15 | 13:01

PieterPassant | 03-07-15 | 12:25
Die vergelijking had meer zin in harde euro`s, dan had je een punt kunnen maken. Nu doe je dat niet. Dat het inkomen van Grieken harder stijgt dan Duitsers is logisch. De ene hoort een opkomende economie te zijn, Duitsland heeft geen zicht meer op dergelijke groei.

De dertigers die nu een baan vinden verdienen zo`n 300 euro in Griekenland. Leuk dat je met 145% groei komt, maar dan is het dus eerder 200 euro geweest. Dat Duitsers slechts van 1000 naar 1270 euro stijgen lijkt in procenten heel schokkend. Totdat je bedenkt dat de stijging in Duitsland gelijk is aan de totale loonsom in Griekenland.

En dat zijn zaken, eerwaarde, die prima in een eindexamen thuishoren. Wat de politici, professoren en bankiers regelmatig vergeten, is dat zelfs het meest complexe beleid moet voldoen aan basale economische wetmatigheden om het enige kans van slagen te geven.

Feynman | 03-07-15 | 12:59

@Reinaart
Mee eens.
Solidariteit oke, maar er zijn grenzen.
Het moet eens stoppen deze waanzin.
We zijn geen zotjes..

luto | 03-07-15 | 12:56

Lachen. Niemand heeft zin om die 60 miljard over te maken. Merkel niet, de Duitse kiezer niet. Maar let op, straks is het overgemaakt. Men lult maar wat.

De Geus | 03-07-15 | 12:54

Mensen mensen mensen toch, als jullie allemaal zo boos zijn en niet willen betalen, DOE ER VERDOMME DAN EENS WAT AAN IPV EINDELOOS TE ZITTEN RAMMEN OP JE TOETSENBORD!
Ohw ohw ik ben zo zielig, huilie huilie, verandering komt nooit, nee dat klopt en weet je waarom? Hierom dus!
Omdat er WEER iets slechts aan de hand is en we WEER worden genaaid en WEER zegt het volk; dat ze het eens niet doen! Foei! Stouterts!
-
Bah. Geef het land aan de moslims, die doen er tenminste nog wat mee en komen op voor zichzelf.

Care | 03-07-15 | 12:53

Goh, zou die tekst iets te maken hebben met dat referendum?
Nu ineens is er overeenstemming ( bijna ).
Dus gaan de pinautomaten NA het referendum open.
Opdat de grieken niet ineens ja gaan stemmen omdat ze niet meer bij hun geld kunnen.
Want ja, dinsdag is alles goed........
shure.

helaas nederlander | 03-07-15 | 12:53

@bisbisbis | 03-07-15 | 12:33
En hoeveel kost het de netto belastingbetaler?

DKP | 03-07-15 | 12:46

@t warme zuiden | 03-07-15 | 12:35
Subsidie, uit jouw zak, natuurlijk. Een van der steurtje. IS, niet bang voor. Heb een foto van van Aarsen op de voordeur.

Mark_D_NL | 03-07-15 | 12:42

@t warme zuiden | 03-07-15 | 11:49
Die woning staat al aan het einde van die oprit. Heb het de naam "Acropolis 2.0" gegeven.
Mark_D_NL | 03-07-15 | 11:52

Orakel van Delphi lijkt me een betere naam op dit moment

PieterPassant | 03-07-15 | 12:41

Heb ik het al doorgegeven... bij deze dan... ik win vrijdag, vandaag dus, uiterlijk morgen de lotto of eurojackpot.

deEerlijkeLeugenaar | 03-07-15 | 12:40

Dus helemaal niets spannend, we krijgen alles terug mét rente. Nu nog Turkije aanschuiven en we leven nog lang en gelukkig in een welvarend Europa.

Pimol | 03-07-15 | 12:39

Mark_D_NL | 03-07-15 | 11:59

Een stukje hoogwaardige bouwtechniek lees ik wel. Maar aangezien het een monumentaal pand is, vraag ik me af of de onderhoudskosten gesubsidieerd worden door ons, of betaal je die wel uit eigen zak? En trouwens niet bang dat IS binnekort aan de voordeur staat, ivm met archeologisch sloop en rooftochten?

t warme zuiden | 03-07-15 | 12:35

Elsevier rekende gisteren voor dat het hele grapje ons nu al 1.100,= Euro per Nederlander heeft gekost.
-
Daar hadden wij toch een paar heel aardige bejaardentehuizen van kunnen laten neerzetten...

bisbisbis | 03-07-15 | 12:33

alles is al gezegd over griekenland,het is gewoon zo het houdt niet op,hierna moeten ze weer geld hebben.
wat ze zondag stemmen het maakt niet uit.
het geld is gewoon weg.
we kunnen verder zuchten onder de eu dictatuur.
er zijn meer landen die aan de latten hangen,die komen ook nog aan de beurd.
onze volksvertegenwoordigers gaan lachend verder met plunderen,het sociaal vangnet bestaat straks niet meer.
manipuleren nu 5 miljard met Prinsjesdag,ze hebben de pech van pechthold dat de btw niet door gaat.
maar de trukendoos is nog niet leeg,de terugtredende overheid geeft de gemeenten de gelegenheid om hun zakken te vullen,die zitten al op het puntje van de stoel,dat kost een hoop geld.

soledad | 03-07-15 | 12:31

@simpel_vruchtje:
Heb je het nog niet gehoord? De nieuwe slogan is
Geld UITlenen kost geld!

tegekvoorwoorden | 03-07-15 | 12:31

De totale Griekse schuld is 380 miljard euro (www.nu.nl/schuldencrisis/2790304/griek...). Daarvan moet 30% kwijtgescholden worden, dat is 114 miljard euro. Dat geld zijn de geldschieters dus KWIJT.

En dan vervolgens met droge ogen om 50~60 miljard extra leningen vragen. Welke gek trapt daar nou in (ik weet het, ik weet het, de Dijs en z'n vrienden!).

Van die 60 miljard moet minimaal 30% later ook weer kwijtgescholden worden (18 miljard) dus die kun je al aftikken bij het overmaken.

DKP | 03-07-15 | 12:31

@PieterPassant 12:25: Juist. Over die bezuinigingen moeten we niet moeilijk doen, en we moeten misschien wat schulden kwijtschelden, maar dat zijn lapmiddelen waarmee we wat tijd kopen. Uiteindelijk zie ik voor Griekenland maar twee opties: structureel hervormen, of een grexit.

Muxje | 03-07-15 | 12:29

Iedereen €200 lappen om een mede EU land te redden? Lijkt me het offer wel waard. Maar dan wèl economisch hervormen zodat ze niet weer in de problemen komen. Een ander probleem is natuurlijk dat €200 voor sommigen wel heel veel geld is, dus iedereen onder modaal betaalt minder, en iedereen in Polen betaalt minder, en ik zal wel weer een rekening van €4000 krijgen.

Muxje | 03-07-15 | 12:26

Feynman | 03-07-15 | 11:06
Helaas, u vergeet (of weet niet) een paar zaken die veel belangrijker zijn voor de Griekse economie.

Ik noem er twee:
Ten eerste de arbeidskosten per werknemer van Griekenland in vergelijking met bijv. Duitsland.
Beide landen in 1999 gesteld op 100%.
Ik maak maar twee sprongetjes:
In 2009 Griekenland op 170% Duitsland op 110%
In 2014 Griekenland op 145% Duitsland op 127%.
Deze cijfers zeggen op zichzelf niets zonder daar de productiviteitscijfers per werknemer tegenover te zetten.

Nou, daar komt die dan.
Beide landen in 1999 weer gesteld op 100%
2009 Griekenland op 117% Duitsland schommelde ca. 110%
Conclusie: hoe prijs je jezelf binnen de kortste keren uit de markt en help je je economie om zeep.
Dat is één van de echt belangrijke problemen van het land.

Want, dan rest er niets anders, zoals nu gebeurt, dat je het ene gaatje met het andere gaatje vult.


Of het alternatief, maar dat duurt wat langer, is je economie grootscheeps hervormen. En dat is nu precies wat de geldschieters in z'n algemeenheid willen. Maar ja, daar moet je dan wel voor hebben doorgeleerd voor bijv. macro-econoom of monetair-econoom. En dat is wel wat anders dan een scholier met economie in z'n pakketje.

Voor de aardigheid. Kijk ook eens naar het BBP per inwoner van landen als bijv. Slowakije en/of Hongarije, die dus ook meebetalen aan de Griekse welvaart!
Goh, goh, wat zijn die Grieken toch arm.
En dan heb ik het niet over de onderkant van de inwoners, want ja, die zijn het kind van de rekening en dat is triest.

PieterPassant | 03-07-15 | 12:25

@rara | 03-07-15 | 11:49

Nee, maar. Zomaar door universiteiten en andere onderwijsinstellingen. Nee, dan is het wel duidelijk welke belangen hij heeft.

roze_bril | 03-07-15 | 12:24

@eelko 1976 11:01 - ik vrees dat het nog erger is. Bij "follow the money" zijn uitstekende artikelen te lezen. De bedragen, genoemd door Kees de Kort, liggen rond de 340 miljard, waarbij de schulden waar nog steeds zogenaamd over onderhandeld wordt, in wezen al zijn kwijtgescholden. Luister "Echte Jannen" met Kees de Kort 15/6 jl, dl. 1 t/m 4.
Die uitzending is eigenlijk verplichte kost voor elkeen die een beetje probeert te snappen hoe we keer op keer in het pak genaaid worden.

t.zeefje | 03-07-15 | 12:16

Let op geld lenen kost geld. Hebben ze in Griekenland waarschijnlijk nog nooit van gehoord.

simpel_vruchtje | 03-07-15 | 12:15

Nu al een tijdspad van 40 jaar. De meeste reaguurders gaan het einde van deze crisis niet eens meer meemaken. Dit wordt de 80-jarige oorlog van de 21e eeuw!

de Voorzittert | 03-07-15 | 12:11

@loser 12:06
Als er marktwerking was in de EU, dan was Griekenland in 2008 failliet verklaard.

En wat redden we als we de Euro redden? Niet de nationale democratie. Niet de nationale soevereiniteit. Niet de Nederlandse welvaart op termijn. Enkel een EU die zonder electoraat de lakens uitdeelt en de naheffingen int zonder verantwoording aan wie dan ook.

tipo | 03-07-15 | 12:10

@ Feynman | 03-07-15 | 11:06
Goed verhaal. Nog wat adstructieve punten:

Een oude koe misschien, maar Griekenland, het sletterige, spilzieke achternichtje van de Europese familie is al meerdere malen en om verschillende redenen, bijgelapt door de rest van Europa, zelfs lang voor de Europese Unie. Onze vermaledijde Leopard 1V tanks bijv. werden na veel leuren en exportverboten van de Duitsers, aan ze weggegeven, want: NATO-partner. In de realiteit was het echter om tegenwicht te kunnen bieden aan hun Turkse buren. Hadden we die dingen destijds kunnen verkopen, dan hadden we er nog een paar miljoen aan over kunnen houden. Inmiddels heeft Nederland geen eigen tankcapaciteit meer, want: armetierige NATO-partner. De Griekse defensiepost was dus altijd al een relatief begrip.

De emotionaliteit laat ook onze bestuurders niet onberoerd. Vanochtend kwam kinderombudsman Marc Dullaert voor de camera vertellen dat een op de drie Griekse kinderen onder de armoedegrens leeft en uit vuilnisbakken eet. Ongeacht het Oxi- of Nai-kamp, de Griekse bevolking etaleert in interviews en nieuwsartikelen op dramatische wijze (Griekse uitvinding, zie: δρᾶμα) haar nationale betrokkenheid. Maar intussen lees ik ook ergens dat "Greek migrants flock back to Australia" om de crisis te ontlopen (www.dnaindia.com/world/report-fleeing-...). Kinderleed zie ik in ieder geval niet terug in de ziljoen Griekse human interest artikelen, behalve dan bij Marc Dullaert. Ook die eigen Griekse nationale betrokkenheid lijkt dus betrekkelijk en selectief. Maar ja, ook Marc moet z'n bestaansrecht ergens vandaan halen.

Wellicht zou het een oplossing zijn om, nu de Grieken afglijden naar een Albanees niveau van Hoxha-achtige proporties, ze direct uit willekeurig welk EU- of monetair verband dan ook te flikkeren, en het dossier over te dragen aan Ploumen's clubje, de UNDP, UNICEF enz. Kan ieder land elk begrotingsjaar zelf bepalen wat er overblijft voor ontwikkelingsbudgetten, en hebben we in ieder geval nog een goed en zelfgenoegzaam gevoel bij iedere cent die we vrijwillig (!) willen doneren.

PS. Zou er al een nieuw ontwerp voor de eurobiljetten bestaan zonder de ευρώ-tekst?

Suske | 03-07-15 | 12:10

Griekenland maakt gewoon nieuwe afspraken , krijgt geld en komt de afspraken niet na want.... Heel simpel

bijna_raak | 03-07-15 | 12:09

Makkelijk schelden op Griekenland. Maar Europa heeft ook boter op zijn kop. Wat te denken van al die internationale bedrijven die via allerlei constructies zorgen dat in Griekenland geen belasting wordt afgedragen. Of van die vele miljarden die door de rijken in de rest van Europa gestalt is maar die landen willen geen openheid van zaken geven zodat de Griekse regering geen belasting kan krijgen over dat geld. Maar ondertussen gaan wij door met een land compleet kapot te bezuiningen. Ik moet die vrouw van de IMF gelijk geven: bezuiningen is geen optie. Er groeit een generatie of 2 op die alleen maar werkloosheid zal kennen. Dat is lekker voor een economie en marktwerken. Maar goed: wij knijpen Griekenland af met rente op rente op geleend geld. Vindt men het gek dat Griekenland waarschijnlijk ooit in 2056 zijn schulden kan terug betalen. Maar ja: marktwerking, Euro moet gered worden bla bla bla

loser | 03-07-15 | 12:06

Ik blijf erbij: alle gelddrukmachines naar Griekenland en dag en nacht op volle toeren laten draaien.
Dàt zal ze leren.

islammoe | 03-07-15 | 12:06

@Afgeschminkte Bassie | 03-07-15 | 11:12
De Oorlogs taal van de EU heeft dus het gewenste effect op jouw. Laat je toch niet zo sturen man.

Mark_D_NL | 03-07-15 | 12:03

En omdat de Grieken een grote bek hebben krijgen ze het voor elkaar.
En omdat Nederlands domme eikels zijn die VVD stemmen en het overal mee eens zijn, te lamlendig om te demonstreren, gedwee doen wat de VVD roept, daar moeten zij betalen!
Onrusten/protest in Nederland wordt nooit veroorzaakt door autochtonen, zoals gezegd, te slap daarvoor, het zijn de allochtonen die roepen tot hier en niet verder!

Mega Mindie 2 | 03-07-15 | 12:03

slotbert | 03-07-15 | 11:23
Onzin ze hebben zich aan het programma gehouden met als resultaat 25% werkloosheid en 50% jeugdwerkloosheid.Griekenland heeft het meeste herwormt sinds 2010 van alle EU landen.

bakoenin | 03-07-15 | 12:03

@Reinaert | 03-07-15 | 11:51
De mensen hebben geen geld om uit te geven, dus er is geen sprake van verdringing. En: als ik sterf van de honger dan mogen ze me betuttelen, zolang ik maar te vreten krijg.

Dat je delen van de economie verder sloopt is waar, en dat zijn inderdaad de rotte delen zoals de bankensector en de overheid (die geen belastingen meer ontvangt omdat er sprake zal zijn van ruilhandel). De middenstand in G'land kan fungeren als distributiepunt, zodat ook zij de crisis kunnen overleven.

rara | 03-07-15 | 12:02

De mentaliteit van de Grieken moet veranderen, zolang dat niet verandert, blijft het een bodemloze put. En die mentaliteit verandert niet dus blijft het een bodemloze put. Simpel.

RepubliekNederland | 03-07-15 | 12:02

@Afgeschminkte Bassie | 03-07-15 | 11:12

Jij hebt liever dat IS meteen aan jouwe voordeur klopt???

Skunk57 | 03-07-15 | 12:02

@Lening om leningen terug te betalen hahaha,waar zijn ze toch mee bezig zelfs een mongool ziet dat dat nooit gaat werken... dit financiële systeem moet gewoon kapot zodat satan zijn nieuwe beest systeem kan gaan brengen chip in je rechterhand of voorhoofd zegt de bijbel......

tim2608 | 03-07-15 | 11:15
En volgend jaar een lening om de lening op de lening op de lening te financieren.
Die Grieken toch, gelukkig schrijft de Belastingdienst elke 30 e v/d maand een keurig afgesproken bedrag van mijn rekening, maar als ik 100 te weinig betaal halen ze mijn huis leeg, zo liggen de verhoudingen, 100 miljoen miljard doet niet terzake , 100 wel.

Uw Verzekeringsadvis | 03-07-15 | 12:01

-weggejorist-

richardsp1 | 03-07-15 | 12:00

-weggejorist-

richardsp1 | 03-07-15 | 12:00

@t warme zuiden | 03-07-15 | 11:57
En weinig onderhoud. Bewezen dat het hondereden jaren blijft staan. Het heeft Oorlogen overleeft, Linkse regeringen en overleeft zeker de EU...

Mark_D_NL | 03-07-15 | 11:59

Ik wist niet dat het IMF als curator optrad.

Bewustbeschonken | 03-07-15 | 11:59

@t warme zuiden | 03-07-15 | 11:55
Griekse lening Constructie. Zoveel geleend dat het mijn probleem niet meer is. Een soort Cobra Constructie, voor de banken dan ... gnegnegne....

Mark_D_NL | 03-07-15 | 11:57

Merkel en Schlaube wisten in 2011 ook al dat de Griekse staatsschuld onhoudbaar was en een haircut op kosten van ECB, IMF, EFSF, ESM en Eurozone onvermijdelijk. IMF weet dit ook: www.zerohedge.com/news/2015-07-02/nsa-...

Duitsland en Nederland houden het systeemrisico van Griekenland voor de Euro bewust in stand, omdat het de koers van de Euro laag houdt, wat goed is voor de Nederlandse en Duitse export.

De EU houdt het systeemrisico van Griekenland ook bewust in stand, omdat het een 'ever closer union' mogelijk maakt. Griekenland geldt daarbij als proeftuin voor het destabiliseren en verkrachten van de soevereiniteit en democratie in een natiestaat, waar de EU de macht vervolgens overneemt. Vervolgens komt de terugslag in overige EU-landen: Als de Grieken tot pensioenverlagingen gedwongen zijn, dan worden Nederlanders een poosje later ook tot pensioenverlagingen gedwongen, 'want gelijke rechten en plichten'.

Oftewel: de EU, Duitsland en Nederland hebben hun opportunistische strategie-en om Griekenland als land onhoudbaar te houden, maar dan net met genoeg cash voor een week. de Keerzijde van die goedkope Euro is het opofferen van de Nederlandse democratie en de Nederlandse soevereiniteit.

Een heel foute gang van zaken, maar zo denken de 'powers that be' in Brussel, Berlijn en Den Haag er nu eenmaal over. En we doen er niets aan...

tipo | 03-07-15 | 11:57

Mark_D_NL | 03-07-15 | 11:52

Wel relax trouwens, zon cabriowoning met dit weer, alleen die tocht lijkt me zo vervelend.

t warme zuiden | 03-07-15 | 11:57

Ooo is dat alles.. Wat maakt t uit het gaat hier toch van de grote hoop.

myrna1965 | 03-07-15 | 11:56

Mark_D_NL | 03-07-15 | 11:52

Behoorlijk hutje heb je dan Mark, toevallig ook betaald met een extra lening op de nog te betalen lening -30%?

t warme zuiden | 03-07-15 | 11:55

Afsteken en naar Afrika duwen met z´n allen.

Jos Tiebent | 03-07-15 | 11:55

Het is echt te zot voor woorden wat hier gebeurt. Tegelijkertijd is het slechts een noodverband. Op naar de volgende soap. Episode 3 zal Frankrijk zijn.

doskabouter | 03-07-15 | 11:54

Klinkt als een goeie deal: je belooft de Europese bankiers nog zestig miljard extra (met bijbehorende rente) en voor dat luttele bedrag – betaald door de Europese burger – draai je een regering van vuige sjosjalisten de nek om die het wagen om te twijfelen aan het onfeilbare Europese beleid.

simpelman | 03-07-15 | 11:53

@t warme zuiden | 03-07-15 | 11:49
Die woning staat al aan het einde van die oprit. Heb het de naam "Acropolis 2.0" gegeven.

Mark_D_NL | 03-07-15 | 11:52

@rara | 03-07-15 | 11:28

Voedsel en medicijnen sturen is natuurlijk wel heel erg betuttelend en ik vraag me ook af of dat wel zo goed is voor de interne Griekse economie (want verdringing).

Maar als je daarmee de overheid en bankensector buitenspel zet: prima. Want dáár komt alle ellende eigenlijk vandaan.

Reinaert | 03-07-15 | 11:51

Het houdt niet op niet vanzelf

Potloodduwer | 03-07-15 | 11:51

Dat wordt vandaag voor Griekenland werken. Maandag voor Oekraïne. Van Baalen en Verhofstadt met hun mooie beloftes. Wat zijn ze daar in Brussel sociaal met andermans geld.
Alleen Griekenland maar in de eurozone. Gaan wij eerst ook nog even flink schulden maken.

nietverdervertellen | 03-07-15 | 11:50

Mark_D_NL | 03-07-15 | 11:47

Doe is gek, en bouw een complete woning in plaats van een lullig opritje.

t warme zuiden | 03-07-15 | 11:49

@roze_bril | 03-07-15 | 11:45
Op de eerste link in je eigen link klikken, en dan rechts op de pagina.

The Conversation is funded by the following universities: Aberdeen, Bath Spa, Bangor, Bath, Birmingham, Bradford, Brighton, Bristol, Brunel, Cardiff, Cardiff Metropolitan, City, Coventry, Durham, Edinburgh Napier, Essex, Glasgow Caledonian, Goldsmiths, Huddersfield, Hull, King's College, Lancaster, Leeds, Leicester, Liverpool, Northumbria, Nottingham, The Open University, Queen Mary University of London, Queen's University Belfast, Salford, Sheffield, Southampton, Stirling, Surrey, Sussex, UCL, Warwick and York.

It also receives funding from: Hefce, Hefcw, SAGE, SFC, RCUK, The Nuffield Foundation, The Ogden Trust, The Wellcome Trust, Esmée Fairbairn Foundation and The Alliance for Useful Evidence

rara | 03-07-15 | 11:49

Met de 240 miljard is de Griekse schuld aan de banken afbetaald, die was ontstaan door risicovolle leningen aan allerlei projecten.
De banken zijn daarmee uit de brand geholpen, en de risicovolle leningen hebben wij dus nu in de portemonnee.
Daarna is de Griekse economie verder om zeep geholpen door ondoordachte bezuinigingsmaatregelen, kapitaalvlucht en belastingontwijking door rijken en bedrijven. Veel Grieken hebben daadwerkelijk erg veel ingeleverd.
Logisch dat ze moeite hebben met afbetalen.
Dus nu mogen wij ze verder op de been houden en zijn we het geleende geld kwijt.
Europees financieel beleid.

Schmalz | 03-07-15 | 11:49

Bodemloos vat.
Was het nou Einstein die deze omschrijving voor stupiditeit gaf?
"stupiditeit: "Hetzelfde blijven doen en dan tóch verwachten dat je een andere uitkomst krijgt"

Rico Tampeloerus | 03-07-15 | 11:48

INSERT INTO [Greece].[Account] (Balance)
VALUES ((SELECT SUM(Payers.[Account].[Balance]) FROM [EU].[Countries] as 'Payers' WHERE Payers.[GDP] >= 2000)

Sey | 03-07-15 | 11:48

@t warme zuiden | 03-07-15 | 11:41
En ik wil die wat van die oude rotzooi stenen die ze daar hebben. Je weet wel van die grote blokken en die palen met die gleufjes. Staat leuk op mijn oprit.

Mark_D_NL | 03-07-15 | 11:47

Ergens in mijn achterhoofd galmt er nog iets na van: "Geen cent meer naar Griekenland!". En iets met "Rutte". Ik zal me wel vergissen; het is warm.

Maria.1 | 03-07-15 | 11:47

www.youtube.com/watch?v=czOwOy194O0
.
Eigenlijk behoeft het geen motivatie. De tomeloze arrogantie van de macht. Wanneer alles geoorloofd is om de bevolking te misleiden, te bedriegen, keihard te liegen om dat ene in stand te houden: dat socialistische droomgedrocht van een europese unie. Een eerstejaars economie student kan uitleggen dat culturele verschillen als het gaat om financiele mores zich niet laten vormen tot een eenheidsworst. Not gonna happen.
.
Nog meer geld in Griekenland is als de nog meer chemo voor een terminale patient voor wie het al 5 over 12 is. Weten dat je de strijd gaat verliezen, maar vasthouden aan leven. Op persoonlijk niveau begrijp ik dat. Je wilt leven. En terecht. Om diezelfde wanhoop toe te passen op het welzijn, de welvaart en de portemonnee van miljoenen mensen is een vorm van financiele genocide. De Junckers van deze wereld staan aan uw ziekbed met een verhaaltje over hoop dankzij een glimlachende chemospuit, terwijl ze voorafgaand aan dat gesprek uw begrafenis al geregeld hebben. Alles met de goedkeuring en onder auspiciën van ijzeren Angela. Frau Merkel pleegt vivisectie op Europa op een wijze die Josef Mengele had doen watertanden.

vaas klaak | 03-07-15 | 11:47

Domination | 03-07-15 | 11:01
Inderdaad; op basis wat hij toen wist en hem toen verteld (en dus voorgelogen) is,maar.. (als enigste dan) geeft Geert wel blijk van voortschrijdend inzicht, want die heeft zn mening behoorlijk bijgesteld.
En dat kun je van de rest van die politieke klungels beslist NIET zeggen.

Alexander Pechkop | 03-07-15 | 11:45

Kortom als ze beginnen met afbetalen ben ik vrij zeker al lang het crematorium gepasseerd. Dan moeten we de voorschotterugbetaling maar neerleggen bij Jan Kees de Jager. Een man een man, een woord een woord. Toch Jan Kees?

ad melkert | 03-07-15 | 11:45

@rara | 03-07-15 | 11:22

Door?

roze_bril | 03-07-15 | 11:45

@beschuitfluiter | 03-07-15 | 11:38

De CPN was je in dat idee al voor. Weet niet of je je graag met de communisten in laat, maar het was toen al een solide punt en nu nog steeds.

Bart de Gelovige | 03-07-15 | 11:44

Heb mijn standpunt hierover vanochtend al geplaatst op Das Kapital: daskapital.nl/2015/07/grieken_hebben_5...

Laten we hopen dat de Grieken massaal "Nee/Oxi" gaan stemmen zondag. Hoe eerder dit escaleert en tot een definitief einde komt hoe beter voor de Grieken en hoe minder het ons uiteindelijk gaat kosten. Dat geld van Rutte zijn we toch al kwijt, laten we nu zorgen dat de rekening niet nog hoger gaat worden voor de Nederlandse belastingbetalers.

Outsider-Inside | 03-07-15 | 11:44

Dit is puur een bankenspelletje en dient per direct te worden gestopt! Griekenland is het schoolvoorbeeld van hoe je armoede onder een bevolking verspreidt en rijkdom bij de elite vergaart. Italië, Spanje en de rest van de EU zullen hierna volgen.

Eagle_Eye | 03-07-15 | 11:41

Deze komt toch niet als verassing he?? tijdens de reces is veel mogelijk .
na de vakantie hoort u wel wat we hebben overgemaakt en ondertussen fuck de nederlandsche belasting betaler

witchmaster | 03-07-15 | 11:41

recycledtoiletpaper  | 03-07-15 | 11:37

Jij Rhodos ik Kreta?

t warme zuiden | 03-07-15 | 11:41

Lees net dat Geert voor gestemd heeft van toetreding van Griekenland ultieme zet van hem, NL geloofde hem niet dat de EU een gedrocht is nu kan men zien en voelen dat hij wederom gelijk heeft gehad .

rukkieduck | 03-07-15 | 11:40

Dus de transferunie is een feit?

Muggenmepper | 03-07-15 | 11:39

Zo benieuwd naar de eerste persco waarop Dijsselbloem get persbericht verscheurd en met betraande ogen toegeeft ook geen idee meer te hebben. En dan breekt en losgaat met de bekentenis dat ze eigenlijk al jaren maar wat aan het aankloten zijn, de zaal toeschreeuwt om allemaal gyros te vreten, zijn badge wegtyft en er de brui aangeeft.

de Voorzittert | 03-07-15 | 11:39

.. de meest complexe problemen van de politiek zijn zo simpel, zo ook Griekenland.
Griekenland, dat nog minstens 100 allerlaatste waarschuwingen zal krijgen. Gevolgd door minstens 100 allerlaatste bailouts. Waarna de Grieken nog minstens 100 keer opnieuw geen belasting gaan betalen. Want waarom?

De gevaarlijkste EUrofielen laten de belastingbetalers van landen als Nederland toch wel opdraaien voor Griekse toestanden (geld zat).

Jan Passant mk2 | 03-07-15 | 11:39

@Domination | 03-07-15 | 11:01

Onder druk van de vvd-fractie om eensgezind te lijken misschien? Ging het alleen om zijn stem? Nee? Praat dan niet zulke onzin uit.
Later in de Turkije kwestie heeft ie gelukkig volgehouden. Met wie was die ruzie ook alweer? Oh ja, de tegenwoordige groot-moefti van Denhagistan.

The_Challenger | 03-07-15 | 11:38

Elke dag lijkt het er meer en meer op dat de E(M)U opgericht is om juist oorlog te creëren binnen Europa...

beschuitfluiter | 03-07-15 | 11:38

Over een tijdje sluit Griekenland zich gewoon aan bij Afrika en dan noemen we het humanitaire hulp, zolang de miljarden maar rijkelijk mogen vloeien. Leve Project-Europa, sinds '46 gedoemd te mislukken, maar goed, je waanideeën mogen wat kosten!

Bart de Gelovige | 03-07-15 | 11:38

Als een bedrijf failliet gaat dan worden alle bezittingen toch verkocht om de schuldeisers te betalen? Hoe zit dat dan als een land failliet gaat? Wanneer kan ik mijn eigen griekse eiland kopen?

recycledtoiletpaper | 03-07-15 | 11:37

Onder druk van de vvd-fractie om eensgezind te lijken misschien? Ging het alleen om zijn stem?
Later in de Turkije kwestie heeft ie gelukkig volgehouden. Met wie was die ruzie ook alweer? Oh ja, de tegenwoordige groot-moefti van Denhagistan.

The_Challenger | 03-07-15 | 11:36

@Domination | 03-07-15 | 11:01
Sukkel het was juist de PVV die hier voor waarschuwde , als je iets neer plemp onderbouw dit dan ff ondertussen hangt er iets uit je nek

witchmaster | 03-07-15 | 11:36

Ga het geld maar halen bij Goldman Sachs. Die hebben Griekenland de euro ingelogen. En die kunnen wel betalen.

Vogelbeest | 03-07-15 | 11:35

Ongelooflijk dit theater, en het ergste is nog dat mensen door de mainstream media gebrainwasht worden om te geloven dat dit "goed is voor Europa."

Net zoals het vernietigende 'vredesverdrag' van Versailles van 1919, wat Duitsland diep in het faillissement gedreven heeft en wat later door de nazi's als "Dolchstoßlegende" werd uitgelegd, zo zal de totale vernietiging van ons spaargeld en onze welvaart ten behoeve van de EUSSR en de €uro, later door extremistische elementen worden gebruikt om hun agenda door te drukken.

Wat "dat nooit meer," oh de ironie.

Xirdalan | 03-07-15 | 11:35

Afschrijven op de schulden van de Grieken is helaas de enige optie, of we doen het nu zelf of het gebeurt als de Grieken defaulten op al die schulden. Zonder schuldenkwijtschelding blijven de Grieken zo nog veertig jaar in de knel zitten. Volkeren in dat soort situaties maken rare sprongen.

supah | 03-07-15 | 11:35

Europa zal zich verenigen door de nieuwe inquisitie te vernietigen...
Europa bestond al duizenden jaren voordat er een corrupt bankenkartel aan de macht kwam.
En zal nog duizenden jaren bestaan zonder.
De banken zijn de nieuwe kerken en geld het geloof.. europa overwon al reeds: djengis kahn, moren, vikingen,de inquisitie, feodalisme, nazi's,
Dus megalomane papzakbankiertjes kunnen we gemakkelijk de kop indrukken..

baard van troje | 03-07-15 | 11:34

Een behoeftig volk die Grieken! Zo ben ik met 1 miljard al geholpen!

en zo | 03-07-15 | 11:34

slotbert
in principe wel,de moderne slaven mogen uiteraard niets merken en worden kort gehouden.
bedenke,als de bakker miljonair is, er geen brood bakt......

ohje | 03-07-15 | 11:33

Bijna akkoord is misinterpretatie van het niet horen van afwijzingen wegens niet onderhandelen...

Stropdasje | 03-07-15 | 11:32

Waarom niet gewoon 9865 miljard er heen sturen, zijn we gewoon in een keer van al het gezeur af.
Jeroen "Herodotus" Dijsselgeval hoeft het toch niet te verklaren.

Wout Strooizout | 03-07-15 | 11:32

-weggedijsselbloemt-

Sey | 03-07-15 | 11:32

MEES STOPPEN en wel direct. Bodemloze punt. Zo dra ze weer nieuw geld krijgen gaan ze metten weer achterover zitten. Zie ik dat nu alleen gvd. Zijn ook mijn belasting centjes.

dwar | 03-07-15 | 11:30

Ik vind het zum kotsen dat het enige voorstel dat gedaan wordt meer lenen is om de leningen af te betalen. Snappen die mafklappers nou helemaal niets van economie? Stap er maar uit Griekenland, ik ga wel blikken bonen inslaan en kaarsen voor wanneer de rest van de EU klapt. Dan spugen we die eurofielen een keer in de bek of gebruiken we pek en veren zoals de meesten graag willen hier en kan iedereen gewoon weer verder daarna.

Het Streepje | 03-07-15 | 11:30

Sinds 1922 is het een grote klere bende in Griekenland wat de economie betreft, altijd bergen geld te kort.
Je kan er geld inpompen wat je wil, nooit zal de Griek zonder het geld van suikeroompjes kunnen, zeker niet zolang de staat de bureaucratie die wurgend is voor elke ondernemende burger.
Tot nu toe weigerde alle regeringen aan het IMF en de EU het roer om te gooien, gezien de situatie hebben de laatste regeringen die onderhandeld hebben gefaald met de toegezegde hervormingen, het enige wat ze gedaan hebben is korte op de inkomens.

caralho | 03-07-15 | 11:30

What the fack? We gaan 60 miljard geven om ons uitgeleende geld terug te krijgen plus nog een kwijtschelding. Laat de boel gewoon falliet gaan en pak je verlies. 100% zeker dat we anders over 2 jaar weer bezig zijn.

je suis bier | 03-07-15 | 11:29

Dat is per Euro-Europeaan die 200 Euro? Reken er dan maar op dat Italië, Spanje, Portugal, Ierland niks bij hoeven te lappen.

Neem daarbij de hele kleine landen en de macht van Frankrijk dan komen we uit op een bedrag van 705 euro per inwoner van Nederland.

The_Challenger | 03-07-15 | 11:28

Geef ons Corfoe dan praten we nergens meer over.

Mac The Ripper | 03-07-15 | 11:28

@Reinaert | 03-07-15 | 11:23
We zullen moeten betalen, hoe dan ook. Maar dan kies ik er voor om de Grieken echt te helpen. Stuur voedsel en medicijnen die kant op en laat de Griekse overheid maar stikken in z'n eigen bedrog.

rara | 03-07-15 | 11:28

Gezeik over geld, de financiële wereld heeft de macht en de politici dansen als trekpoppen om de financiële dombo's aan hun gerief te laten komen. Leg beslag op alle bezittingen van die banken welke zo nodig in het zwarte gat Griekenland, Spanje, Portugal etc wilden investeren en nu de bevolking van die landen voor hun domme fouten laat opdraaien. Het kan toch niet zo zijn dat de bevolking moet bloeden omdat de financiële wereld zo verschrikkelijk naïef is maar wel gedekt wordt door instituties welke zich zelf hebben aangesteld? Schoon schip maken met die hele troep.

Toetsiemonster | 03-07-15 | 11:26

ohje | 03-07-15 | 11:16

Dus onze oudjes zitten virtueel met hun enkels in de zeik ?

slotbert | 03-07-15 | 11:24

@Ikdus | 03-07-15 | 11:17

Dat mag dan wel zo zijn, maar daar hebben 'we' allemaal mee ingestemd.

Een Grexit lijkt mij een wat te simpele oplossing, maar wat 'we' dan wel zouden moeten doen is me helaas ook een raadsel. Had ik het antwoord daarop paraat dan zat ik hier natuurlijk ook niet :-)

Ik heb diepdonkerbruine vermoeden dat het linksom of rechtsom toch weer betalen wordt.

Reinaert | 03-07-15 | 11:23

Laat ze maar naar de kloten gaan , als zij zich aan het programma hadden gehouden dan was de ergste ellende nu voorbij geweest maar , ze wisten het beter en konden het beter en zie het resultaat en dat allemaal van een ander zijn geld dus dikke bult eigen schuld de ballen het gaat je goed. (of niet?)

slotbert | 03-07-15 | 11:23

@roze_bril | 03-07-15 | 11:10
Barry Eichengreen (de schrijver van de analyse) wordt zwaarder gesponsord dan de NPO. Wie spreekt de waarheid en waar liggen de belangen?

rara | 03-07-15 | 11:22

Het eerste dat je mensen met schulden leert is toch om niet nog meer te lenen om je schulden af te betalen? Iets met vicieuze cirkel?

davimore | 03-07-15 | 11:21

Het gaat inmiddels alleen nog om het principe, liegen bij toetreding tot de euro en jarenlang door liegen en beloftes niet nakomen KUN je niet belonen met nog meer geld en soepeler laten afbetalen. Tenminste niet als je het kind normaal wilt opvoeden en zijn kans op een goede toekomst wilt vergroten.

Als het werkelijk zo is dat het EU schip zinkt als 3 van de 100 passagiers van boord moeten, dan is het overduidelijk dat het hele schip verkeerd gebouwd is, en het een kwestie van tijd is voordat het sowieso zinkt.

een_mike | 03-07-15 | 11:20

@Reinaert | 03-07-15 | 11:05
Daar is de ellende mee begonnn, het vervagen en later ongeveer helemaal afschaffen van grenzen.

Ikdus | 03-07-15 | 11:17

in principe gaat het enkel om virtueel geld.
ik geef je 100 miljard en je geeft de helft terug via knop druk techniek.

ohje | 03-07-15 | 11:16

Toch wel gek dat ook in dit geval de pensioenleeftijd omhoog moet om te bezuinigen.
Volgens mij zijn ook in Griekenland zeer veel werklozen dus wat lost dat dan op?
Die hele EU top is anti-burger en ziet de EU burgers dan ook als slaven die hun bek moeten houden en wij staan dat allemaal maar toe.
Nu is het Griekenland maar straks zijn wij aan de beurt.

Willem van Rood | 03-07-15 | 11:16

De schulden van Griekenland, zitten ook in de staatsschuld van landen, zoals Nederland. Als we dan toch gaan kwijtschelden, dan meteen ook voor iedereen die aan Griekenland geld heeft geleend.

Vaffanculo! | 03-07-15 | 11:16

Lening om leningen terug te betalen hahaha,waar zijn ze toch mee bezig zelfs een mongool ziet dat dat nooit gaat werken... dit financiële systeem moet gewoon kapot zodat satan zijn nieuwe beest systeem kan gaan brengen chip in je rechterhand of voorhoofd zegt de bijbel......

tim2608 | 03-07-15 | 11:15

Zoals de Grieken nu stellen: laat het IMF zelf eerst maar doen wat ze in hun EIGEN rapport aanbevelen: kwijtschelden.

Winston1 | 03-07-15 | 11:15

@Dhr. de Wit | 03-07-15 | 11:06

Stel je hebt iemand 10 euro geleend. Degene heeft gewoon werk. Maar ineens zeg je dat je het niet helemaal vertrouwt en wil elke maand 5 cent meer rente hebben. Hij kan daardoor niet meer met de auto naar het werk. Verliest daardoor zijn baan. Je zegt tegen hem dat hij moet bezuinigen op eten. Want anders ben je bang dat je het helemaal niet meer terug krijgt. Ook besluit je om hem 10 cent rente te betalen. Want he, zonder werk wordt betalen wel erg onwaarschijnlijk...

roze_bril | 03-07-15 | 11:15

Ik vraag me af wie die schuldeisers dan zijn. 60 miljard, zitten wij daar ook tussen? Dan is kwijtschelden en Grexit de beste/goedkoopste optie.

LogicaOverwintAlles | 03-07-15 | 11:15

Een dom volk dat op socialisten/communisten/extreemlinksen stemt, verdient niet anders dan ellende. Ik heb helemaal geen medelijden met domme mensen. Gewoon uit de Euro schoppen die domme Grieken, ze zoeken het maar lekker zelf uit.

Wonderful-Life | 03-07-15 | 11:15

Ik heb nog wel een paar tientjes en wat stuivers in de knip zitten. Ben ik bereid zomaar te geven. Wil ik wel 2x in jaar vakantie vieren in het huisje van Koning Pils. Beloof ik dat ik een paar Griekse tuinmannen en schoonmakers inhuur; goed voor de werkgelegenheid enzo.
Deal?

Hof van Tuinslang | 03-07-15 | 11:12

Hoe je het ook went of keert. Griekenland blijft in de eurozone. Anders zitten ze zo bij Putin op schoot. Dat moet koste wat het kost (uw geld) worden voorkomen.

Afgeschminkte Bassie | 03-07-15 | 11:12

Arme gewone griek....

De Huisfilosoof | 03-07-15 | 11:12

Hebben ze het godverdomme wéér voor elkaar he. Waarom ben ik niet verbaasd? Dijsellul met zijn stoere praatjes "dat de deadline nu echt vastligt" (een week geleden geloof ik, en daar vegen die Grieken dus gewoon weer hun reet mee af.

SCHOP ZE ERUIT!

Kameroudste | 03-07-15 | 11:12

Dit had in 2010 al moeten gebeuren dan had het veel minder gekost en hadden de banken de pijn gehad. Maar nee allemaal eigenwijs en spierballentaal.
2 smaken resten u nu nog.
Griekenland stabiliseren met inderdaad meer poen en soepelere regels en dan hopen dat er nog iets terug komt of nog meer spierballen en dan zeker poen kwijt en een chaos in de Balkan.
Het land is nu al terug gevallen naar het welvaartspeil van 1980, je kan niet verder gaan zo simpel is het.
In ieder geval de EU heeft verloren. Ja en natuurlijk de Griekse schlemiel,

bakoenin | 03-07-15 | 11:11

@Domination | 03-07-15 | 11:01
Pfff... ruik ik daar angstzweet?.. man.man man,wat een lucht.

deraderendraaien | 03-07-15 | 11:11

Ja je kunt idd zeggen dat ze 240 miljard hebben gekregen. Maar ik dacht dat dit soort leugens alleen voorbehouden waren aan de msm.
krugman.blogs.nytimes.com/2015/06/29/t...

Het is heel makkelijk om een land kapot te maken heur. Who`s next?

roze_bril | 03-07-15 | 11:10

Kunnen we de Schilderswijk niet snel verkopen voordat het gesloopt is? Dat geld kunnen we dan aan de Grieken geven.

rara | 03-07-15 | 11:10

het is tijd voor de sharia-politie.

ohje | 03-07-15 | 11:10

Uit mijn goeiigheid heb ik net 0.50€ cent overgemaakt naar Giro 555. Meer trek ik niet want de bodem van mijn portemonnee is in zicht. Sorry.

bolkebeer | 03-07-15 | 11:09

LOOOOL!!

tripledutch | 03-07-15 | 11:09

Domination | 03-07-15 | 11:01

Wilders wordt toch overal aan gelinkt als het negatief is. Dusja.

t warme zuiden | 03-07-15 | 11:08

> de schulden van het geplaagde land zouden ook voor tenminste 30% kwijtgescholden moeten worden.
.
Prima. Maar dan wil ik 30 procent van mn belasting dit jaar ook terug.
30% kwijtschelding op mn schulden (hypotheek, etc)
Zo niet? Tyf op, en betaal terug.

GateKeeperNL | 03-07-15 | 11:08

Nee.

Ivoren Toren | 03-07-15 | 11:07

Wat een circus. Daar gaan we weer. Trek de portemonnee maar weer. Rutte: "Er gaat geen cent meer naar Griekenland". Weer een leugen erbij dus...

Waakvlam | 03-07-15 | 11:07

Grappig Twee artikelen een van 2x 50 Miljard donatie aan de Grieken .... en nu zzou er dinsdag een deal kunnen zijn. GREXIT.. en als de EU na GB en scandinavie uit elkaar valt mag Griekendland iedere gedoneerde cent houden ALS DANK voor het imploderen het 4e Reich

angrybird | 03-07-15 | 11:07

@Domination | 03-07-15 | 11:01
Slechte grammatica is ook iets om te lachen. Dank je.

rara | 03-07-15 | 11:07

Leen bijna nooit geld uit aan bekenden, daar komt altijd ellende van. Ter vergelijking: stel dat iemand de 10 euro dat ik heb uitgeleend niet kan terugbetalen (2 miljard) dan ga ik diegene niet nogmaals 300 euro lenen (60 miljard).
Maar het is natuurlijk makkelijk geld uitlenen als je het eerst uit andermans zak steelt.

Dhr. de Wit | 03-07-15 | 11:06

Het is heel moeilijk in dit emotionele dossier bij de feiten te blijven. Een beetje verkeerde woordkeus en je schept een verkeerd beeld van de situatie of de lezer raakt dermate geëmotioneerd dat die stopt met denken. Of je schept een beeld dat ik de mening hebt dat er geld moet worden kwijtgescholden, of nog erger, nog meer overgemaakt aan de Grieken.

Toen de onderhandelingen stil vielen hebben beide partijen na mijn laatste column hun ingegraven posities gepubliceerd. Je kan het nalezen, maar er zit tussen het ene voorstel en het andere af en toe een procentje tussen, af en toe een maandje een ander tijdspad. Voor beide partijen het totaal niet waard om het op te laten breken.

Nu onder de Griekse communisten en de Troika is eindelijk het besef gekomen dat Griekenland niet meer in Amerikaanse verhoudingen geld naar defensie moet. Daar gaat nu pas het mes in. Daar kan al 1% BBP bespaard worden op import van nutteloze zaken. Voorheen bedongen Duitsers en Fransen winkelnering in hun wapenindustrie.

Sinds dinsdag zijn de Griekse communisten zelfs bereidt de pensioenen van 65 jaar naar 67 jaar te zetten voor 2020 en het douceurtje voor mensen met een pensioen onder de bijstandsnorm te schrappen. Merkel wacht liever eerst het referendum af, en wenst niet een
onderhandelingsvoorstel aan het Griekse volk voor te leggen.

De Troika heeft bij het aantreden van de communisten in Griekenland aangegeven dat er gepraat kon worden. Als je kijkt naar de afbraakpakketten van de afgelopen jaren, en die vergelijkt met de nieuwe zie je dat er niet gepraat kon worden én er dus geen enkele visie in het nieuwe voorstel zit. Zelfs het huidige IMF en de vorige IMF baas Dominique Straus Kahn zijn van mening dat deze koers via een recessie verdere wanbetaling heeft veroorzaakt en zal veroorzaken.

Griekenland heeft helemaal geen geld nodig. Heeft een primair begrotingsoverschot en is dus als een van de weinige Eurolanden meer aan het storten naar de financiële reuzen, dan aan het ontvangen.

De ene schuld wordt EU breed alleen afgelost met een nieuwe schuld, de rentes worden betaald met een nieuwe schuld en daarbovenop wordt het primaire begrotingstekort betaald met een nieuwe schuld. Dit feest van continue onttrekkingen uit de private sector naast de belastingen gaat goed zo lang er in een hoger tempo geld uit gebakken lucht gecreëerd wordt.

Die financiële reuzen, in deze casus voor driekwart Eurolanden, ESM, EFSF, ECB en andere politieke instrumenten hebben de komende jaren geen 60 miljard nodig. Hier wordt rente op rente opgeteld, samen met aflossing op aflossing. Het gaat om geld wat nooit uitgeleend had hoeven worden.

Ze willen voor dat bedrag schulden doorrollen. Aflossen met nieuwe schulden met een nieuwe looptijd, in plaats de huidige schuld een langere looptijd geven. Alleen een dwaas vindt dat tussen die twee opties een fundamenteel verschil zit.

Griekenland heeft net zoals de rest van de EU hervormingen nodig. Lees de voorstellen en je ziet een hoop markten die geliberaliseerd worden. Zodat meer buitenlanders geld kunnen verdienen en exporteren uit Griekenland. Dat betekend dat er minder geld daar in de economie blijft, er in totaal voor lagere prijzen gewerkt wordt en dus de economie verder krimpt.

Het vereist heel veel inzicht en rust om een economie zo te hervormen dat die echt groeit. Daarom is het idioot om jaarlijks te onderhandelen en jaarlijks met nieuwe hervormingen te komen. Idioot dat de hervormingen en bezuinigingen tot nu toe 30% BBP hebben gekost in zes jaar. Idioot dat de staat niet kan defaulten zonder de banken mee te nemen.

Europa wordt langzaam een consument van de wereld. Leent om te importeren. Dan kan je ruzie maken of mensen met 65 (nu) of 67 (2020) met pensioen mogen. Feit is dat de helft van de jeugd onbetaald al na de studie met pensioen gaat omdat er geen werk is. Feit is dat een kwart van de volwassen geen werk heeft. Feit is dat een miljoen Grieken geen werk of inkomen hebben.

Daarom is het wereldvreemd dat in de voorstellen van de Troika, nog de Grieken er geen enkel plan staat hoe Grieken gaan werken, hoe Griekenland gaat exporteren. Dat een scholier met economie in zijn pakket al kan uitleggen op zijn examen waarom de voorstellen van beide partijen een verdere recessie en wanbetaling veroorzaken in plaats van voorkomen.

Griekenland kiest zondag tussen zelfmoord plegen of de Troika het laten doen.

Feynman | 03-07-15 | 11:06

'Om de afbetalingen van Griekenland te kunnen financieren.'

Blijft een rare zin, een lening nodig hebben om een lening te betalen.

t warme zuiden | 03-07-15 | 11:06

Dat Griekenland begint zo langzamerhand wel een héél erg dure hobby te worden.

Solidariteit: prima. Maar er zijn grenzen lijkt me.

Reinaert | 03-07-15 | 11:05

Dit betekend weer een stel rijke Grieken er bij.

Rest In Privacy | 03-07-15 | 11:05

En dan te bedenken dat die €200 overeenkomt met slechts een paar procent van de eu-economie. Ga maar alvast sparen voor de rest van de landen (trouwens incl NL)

Eigenaar_IJsland | 03-07-15 | 11:05

Als een land niet met geld om kan gaan, dan geef je het geen geld. Desnoods geef je ze eten en medicijnen, daar hebben de zieke hongergrieken wat aan. Niet aan geld dat rechtstreeks naar andere banken verdwijnt.

rara | 03-07-15 | 11:04

Hahahaha, mensen laten we niet vergeten. Geert Wilders heeft voor gestemd om Griekenland de euro in te krijgen.

Dus als er iemand zou moeten worden uitgelachen dan is het hem.

Domination | 03-07-15 | 11:01

Boven op de reeds 240 miljard die al verstrekt is in de afgelopen jaren... Wanneer houdt deze waanzin op!?

eelko1976 | 03-07-15 | 11:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl