achtergrond

Geenstijl

Racistisch Goed Volk steekt vlaggen in de fik

endaisydukeiseenhoer.jpgNa de racistische terreurdaad in Charleston, South Carolina, waar een blanke terrorist negen zwarte kerkgangers doodschoot en achteraf verklaarde dat hij een 'race war' wilde starten, komt de onvermijdelijke blame game: It was the whites who dun did it. Allemaal. Feit: veel meer kampertroep blanker dan Dylann Roof komen ze inderdaad niet. Negerhaat, Hitlerverheerlijking en een ongezonde overtuiging van blanke suprematie: Roof verzamelde ze allemaal. Maar omdat Dylann een Confederate Flag op de kentekenplaten van zijn auto (van een Aziatisch merk - lol.) had staan, is zijn daad nu allemaal de schuld van witte zuiderlingen en hun vlag. Wie zichzelf in de nasleep van de Charleston Church Massacre in het goeie hoekje wil plaatsen, vertrapt de Rebel Flag, en de rednecks die hem een warm hart toedragen. Ook in Nederland, natuurlijk. Want Nederlanders zijn allemaal goed na de oorlog en staan dientengevolge altijd als eerste bij de dranghekken als er vingers gewezen kunnen worden naar anderen. Voorbeeldje: Racisme, haat en diepe culturele kloven afschuiven op een vlag: het is weer van een onverdraaglijke intellectuele luiheid die doet denken aan hoe Quinsy Gario uit alle macht een onschuldig kinderfeest probeert om te katten tot een blanke belijdenis van maatschappelijke zwartenhaat in een whites only-kringetje rond Grand Wizard Sinterklaas, en hoe zelfhatend progessivië hem daarin laf gelijk geeft. Het motief dat fatsoenlijk-moralistisch vingerwijzië nu doet overgaan tot deze symbolische vlagverbranding, is geen inhoudelijke, ter meerdere eer en glorie van het maatschappelijk debat. Het is helaas precies dezelfde als bij het Sinterklaasfeest: om het eigen geweten te kunnen verschonen. Scheer alle South Carolinians over één moreel verheven kam als "achterlijke, racistische rednecks", leg de oorzaak van die zelfbedachte en discriminatoire degradatie ongezien bij 1 vlag die talloze historische en huidige connotaties heeft en hoppa, schoon is het progressieve geweten. De vlagverbranders verraden zichzelf daarmee als domme generalisten die er geen moeite mee hebben een staat, een half land en een nationale historie tot 'redneck racists' te degraderen om zichzelf toegang tot het policor hokje van de white guilt te kunnen verschaffen.
LP-030-2.jpg De parallel met de racisme-discussie in Nederland is opvallend. Los je diepgeworteld racisme en een maatschappelijke strijd met de historie van het slavernijverleden op met het verketteren van een vlag of een kinderfeest? Nee, natuurlijk niet. Maar in beide gevallen is het wel leidend in een "debat" dat nooit dieper graaft dan wat krassen in het oppervlak van de schrale ophef. Klaar. En zelf je handen nog schoon gehouden ook. Zwarte Piet is in de beleving van een meerderheid van Nederland géén racistisch symbool. Hetzelfde geldt voor de Confederate Flag in de ogen van veel Southerners: "People make too much of the Confederate flag. We need to keep it around to remember our history and learn from it. The state flies it because it is part of its history and I agree with that." De vlag is een symbool met vele betekenissen. Some good, some bad, some terrible, maar allemaal historisch en dus leerzaam: van de principes over belastingheffing, overheidsbemoeienis en (persoonlijke) vrijheid, via een banier dat voorop marcheerde in de Civil War tussen het Noorden en het Zuiden van de Verenigde Staten, tot een door white supremacists gekaapt symbool van negerhaat. Ja natuurlijk hangt de historische geur van slavernij rond de Rebel Flag, maar in de nasleep van de Charleston Massacre is het te makkelijk en te lui om een vlag aan te wijzen als dader van een negenvoudige racistische moord die door 1 rabiate blanke rassenhater is gepleegd. Dat is een zelfde "logica" die docenten half jaren negentig hanteerden toen ze Nederlandse vlaggetjes op de bomberjacks verboden, omdat een klein hoekje van de gabbergemeenschap zich als white power kaalkopje liet gelden. Is er een greintje racisme verdwenen met het strijken van dat vlaggetje? Nou, om zelf het antwoord maar te geven met een retorische tegenvraag: Heeft het verbod op Pedovereniging Martijn een einde gemaakt aan kindermisbruik? Nope. Erger: met het verwijderen van symbolische elementen aan de oppervlakte van een dieper liggend probleem, ontneem je de samenleving een kans om de confrontatie met zichzelf aan te gaan, en er van te leren. En toch doet policor Goed Volk het: Generaliseren om generalisatie te bestrijden. Schmink Zwarte Piet af want iedereen die zijn feest viert, is een racist. Strijk de Rebel Flag, want iedereen die hem commercieel exploiteert, koestert als symbool van vrijheid of erkent als historisch artefact, is een racist. Daarvoor in de plaats lossen deze moralisten echter niets op. De progressieve vlagverbranders hijsen slechts de brandschone vlag van hun eigen generaliserende gelijk in de top van hun ivoren toren. Maar in een natte wind kun je niet wapperen.
Tot slot een QUIZ! Wie is de racistische moordenaar op deze foto? CIBa_AEUcAA27lU.jpg A. De bloemetjes natuurlijk B. Duidelijk dat handvuurwapen C. De korte broek. Korte broeken zijn moord. D. DIE VLAG! VERBRAND DIE VLAG! NU!

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.