
Hier op GeenStijl moeten we niks van de Koeweitse moslimbroeder trekpop Yassin Elforkani hebben, Vrij Nederland vinden we een verwerpelijk huis-aan-huis blaadje voor naïeve fatsoenshufters in Het Reservaat, en Blendle is een smerige gesubsidieerde freelancers uitzuig-tool dat met clandestiene NPO-exposure in de markt is gezet, maar het interview van Greta Riemersma (trut) met imam Elforkani (quote boven) moet u toch echt even
L.E.Z.E.N.
Reaguursels
InloggenDe islam heeft geen schuld, ze zìjn de schuld.
Allemaal hun eigen schuld, als ze zich zouden aanpassen en zich inzetten voor de maatschappij dan had niemand reden tot klagen, en had de pvv lang niet zoveel aandacht gehad. Maar in Nederland is dit zeker geen uitzondering, de minachting, parasiterende houding en vooral criminele houding is een kenmerkend verschijnsel overal ter wereld waar ze wonen. Dus in ons land ook geen verassing. Het enige wat ik vind is dat Nederland hun idealisme en politiek correcte houding moet laten varen, het heeft geen zin namelijk, dus stop ermee. Repressie en bronbestrijding en maak een klimaat waarin die criminelen zich niet meer in een hotel wanen. Voer een exit beleid in en gooi de grens dicht. Iemand moet het voortouw nemen.
Volgens deze twee bronnen heeft het Vaticaan de islam in het leven geroepen. Doel: Jeruzalem.
Als dat werkelijk waar is dan breekt de pleuris uit.
www.chick.com/reading/comics/0117/thep...
www.redicecreations.com/specialreports...
Ze zeggen altijd dat Islam de religie van de vrede is, maar dat vind ik zo hypocriet want als ik vraag soennie of sjit dan beginnen ze meteen met elkaar oorlog te voeren.
@mallekater | 20-06-15 | 14:58
Welke goeie dingen over islam heb jij in dat stuk gelezen dan?
Mening bijstellen? Mening bevestigd zien!
Islam is kut met peren, het ergste wat de mens ooit bedacht heeft. Maar dat weet intussen ieder weldenkend mens.
Er staat niet iets in dit artikel over de islam dat we hier al niet weten. Waarom moeten we dat lezen?
I love linkjes naar blendle, lekker snel klaar met lezen;
static.dyp.im/OV7JwUSCuD/897c6dd15810...
Een prima stuk tekst in VN. En een goeie Imam.
Waren er daar maar meer van, dan hadden we al die problemen niet.
Xalex, ja, stel je voor dat je op wat voor manier dan ook geinformeerd zou raken omtrent belangrijke nieuwsdingetjes.
Daar heb je niks an, dan moet je zelfs - mogelijk - je mening bijstellen en dat kán natuurlijk niet.
Het beste kan je het bij die quote houden, want de rest was slaapverwekkend. En nooit meer naar Blendle linken aub!
Neem het voorbeeld van Femke halsema maar, links lullen en afgeven op kritiek, dan de kindjes maar experimenteel naar een zwarte school en dan vrij snel toto de conclusie komen dat het volledig niet werkt en dat alle vooroordelen een feit zijn. Iedereen krijgt ermee van doen, ongewenst en ongevraagd helaas. Mensen hebben het wel eens over baten? Nou wat dan? kebab? dat bedorven vlees dat enkel fatsoenlijk smaakt met veel saus? Het mag van mij gestolen worden. Iemand anders nog baten kunnen verzinnen?
wie t wil lezen kan toch via proxy en wegwerpemail (die n uur tot 24 uur bestaan) invullen?
Nu Greta Riemersma maar weer eens aan aan het woord:
www.vn.nl...
philia | 20-06-15 | 13:27
domme, zoveel woorden, weinig inhoud, en toch maar weer de gebruikelijke slachtoffer rol.
@Handsomeboy | 20-06-15 | 13:05
... waarvan akte!
Nu Greta Riemersma maar weer eens aan aan het woord:
www.vn.nl/Archief/Samenleving/Artikel-...
Elforkani, maar de haat tegen de joden christenen en ongelovigen blijft! ook bij hem. Elke vorm van kritiek op de islam of hun god blijven ze als aanval zien.... Elforkani is een type dat ervoor moet zorgen dat er meer sympathie komt voor de islam en dat het allemaal wel mee valt. Binnen d66 zou het een topman kunnen wezen. Maar je kunt alles als incident zien echter kunnen wij ook wel zeggen dat er binnen kerk maar weinig pedo's zitten, op enkele incidenten daar gelaten waren het wel aardige mensen..... De islam is zoveel breder in de problematiek... en ja ook daar is pedofilie een standaard stukje dat gewoon geaccepteerd word onder de noemer cultuur en gewoonte.
wat een gedoe om een amailadres. Iedereen heeft toch op z'n minst 1 spammail adres voor al die zooi waar je je moet/moest inschrijven?
"Dat soort uitspraken accepteren we niet als hij in Nederland komt."
Dus haatimams mogen joden en christenen vervloeken, maar zolang ze dat niet in NL doen vindt hij het prima. Wat een bruggenbouwer is die man.
Mailaccountje aangemaakt, stuk leest voor geen meter want er ontbreken regels, dus gratis, dat terzijde; de typische wolf in schaapskleren; enerzijds dol zijn op alle extremistische griezels en die héél interessant vinden en uitspreken dat ze naar NL moeten mogen komen!! en dat de salafisten die blijkbaar zelf tegen moeten houden.. indien te etreem.. LOL, pure kolder dus en anderzijds beweren dat hij moslimjongeren laat zien wat de islam volgens hem betekent: "vrijheid, beschaving, rechtvaardigheid, barmhartigheid".
Ja ... dat kunnen we in praktijk zien wereldwijd in elk islamitisch land.... ook zonder IS zijn het rampzalige landen en van vrijheid, beschaving, rechtvaardigheid, barmhartigheid is daar weinig te merken, daarvoor moet je naar het seculiere westen met de humanistische roots.
Dat IS een gevolg van de Islam is kan iedere mongool bedenken, dus totaal irrelevante uitspraak, alsof je wijzelijk en na veel en lang studeren concludeert dat een bakker brood bakt..
En die walgelijk stichting van hem dat zichzelf 'contactorgaan' voor moslims met de overheid noemt, is enkel vanuit zijn richting ontstaan, de overheid heeft dat contactorgaan nooit opgericht (en zo moet dat ook blijven), een pure islamitische invloedmachine dus, die zich in een democratie niet met de regering zou moeten bemoeien.
Op zijn advies komen hier 53 Marokkaanse imams (tijdelijk) , dat zet ook geen zoden aan de dijk, want gebeurt onder t mom; hun ouders (van eventueel radicale) jongeren spreken toch marokkaans.. druppel , gloeiende plaat dus, volkomen zinloos, die ouders hebben toch al geen grip op hen.
Het mannetje neemt de islam doodserieus omdat ie als kind van 8 ergens door zn berberoom in t Rifgebergte de koran uit zn kop moest leren, leuk die indoctrinatie, maar het zal me verder een worst wezen, die ouders moeten echt gekotst hebben op NL en dat geeft hij ook aan.
Zolang hij de extremisten theologisch interessant vindt,deelt hij meer met hun gedachtengoed dat wij hier nodig hebben; aangezien we die middeleeuwse kul totaal niet nodig hebben en het niemand waar ook ter wereld goed doet.
Stukje is overduidelijk voor de VN-lezers geschreven en de eenvoudige vraagstelling is zonder goede kritiek, alles wat hij wil zeggen op zijn valse gematigde toontje zegt hij en tegengas ontbreekt, niets wordt goed doorgevraagd.
Doorsnee slap snertstuk dus, dat een extremist een podium geeft om zijn puur islamitische vaardigheid van taqiyya in de praktijk te brengen.
Dat lijkt allemaal heel mooi maar als je even doorleest zie je dat hij :
- Uitspraken van haatimams b.v. Kalbani verdedigd want die moet je "in de arabische context zien"
(want dan is jodenhaat etc. dus wel acceptabel)
- Om die reden haatimams niet wil weigeren want "de overheid kan die toetsing niet doen."
(Hij heeft dus liever een WC-eend toetsing)
- Zich uitspreekt tegen de slachtofferrol, maar een VMBO school bezoekt alsof die in het ghetto van Warschau ligt.
- Gebruik maakt van de oneindige "interpretatie" van de koran zodat niemand meer weet wat er nou eigenlijk bedoeld wordt. Hoe weet hij dan zo zeker dat zijn versie de juiste is? Hij geeft geen enkel voorbeeld van een vredelievende tekst of een tekst die door extremisten "verkeerd" is geïnterpreteerd.
- Salafisten blijft verdedigen terwijl hij weet dat hun prediking dichtbij IS staat, omdat "orthodoxie mag".
Nou dan mag ik hem ook een kwal met een dubbele tong vinden.
@Driewerf Hoezee | 20-06-15 | 11:18
Aah, de samenleving als een smeltkroes, de assimilatie en inseminatie van culturen die elkaar opslokken, uitbraken en roerbakken, tot er 1, energierijk en stralend schoon, type burger overblijft, de gutmensch
Geef die religie mongolen nog 5 jaar :
www.jwst.nasa.gov/
Waarschijnlijk zal een noodkreet uit het religiekamp alles uit de kast halen om dit ongedaan te maken.
James Webb gaat planeten gelegen naast andere sterren dan de zon vastleggen op de gevoelige plaat, waaruit zal blijken dat leven in de kosmos niets anders dan een universeel bijproduct is.
Dus kom maar op met je platte werelden, hemeltjes en paradijsjes. De predikers van deze nietige wereld hebben de ultieme waarheid in pacht, met hun fabels van een paar duizend jaar oud.
De man heeft aan het feit dat hij in Nederland is geboren (Heerhugowaard) en een glas melk per dag dronk (als oudste zoon van een Marokkaanse gastarbeider die werkte bij de Melkunie) een redelijk verstand over gehouden. Hij kan zijn geloof, zelfs als imam, van enige afstand bezien. Dus het kán wel.
Ook zegt hij duidelijke dingen over jongeren, die qua islam intens onwetend zijn, eigenlijk dezelfde oppervlakkige (meestal extreme) beelden die wij als NL'ers ook mee krijgen. "Ja, veel moslimkinderen krijgen de islam mee van vriendjes en vriendinnetjes op straat en lezen op internet religieuze teksten die bij elkaar zijn geplakt en geknipt."
.
Tot zover de samenvatting voor de ouderwetschen die bang zijn om een emailadres ergens achter te laten. (Nu weten ze alleen je ip-adres, lokatie, provider, besturingssysteem, schermresolutie, verwijzer (GS), duur van je bezoek, of je terugkerende bezoeker was, etc etc.)
De Islam is al eeuwen een probleem voor ons. Kwam per ongeluk een stuk tegen op een website betreffende de 1e wereldoorlog en wat schetst mijn verbazing? Wat hebben die Duitsers toch met de Islam?
Lezon!
www.telegraph.co.uk/culture/museums/11...
@Robin Hood | 20-06-15 | 10:56
"en Fahd resumeert: Jullie zijn door diepe dalen gegaan, hebben pijn en verdriet meegemaakt, maar er waren ook mooie momenten. Jullie verhalen hebben me heel erg geraakt."
Zie hier het uitgesproken voorbeeld van het implementeren van de islamitische slachtofferrol in de breinen van VMBO moslimjongeren,dat hen moet gaan helpen in het vingerwijzen naar anders of ongelovigen,in hun verweren van schuld,en het bedingen van hun dwingende eisen kracht bij te zetten.
Een betere verklaring van het ontstaan van de islamitische slachtofferrol ben ik nog niet tegengekomen.
Gewoon lezen. Goed intervieuw,.verfrissende ideeen. En de mail die je krijgt? Met 1 klik ben je ervan af.
horsteknots | 20-06-15 | 12:18
Achterlijkheid kan inderdaad zeer verfrissend werken. De komst van islam heeft in Europa de klok 1000 jaar terug gezet en dat schept nieuwe inzichten (..)
Ja, laten we blijven praten praten praten over islam en in de praktijk niks doen, werkt al jaren best goed
@horsteknots | 20-06-15 | 12:18
Verfrissende spelling ook.
Religie verdeelt al eeuwen lang mensen die in sprookjes geloven en mensen aan de andere kant die dat niet doen. Mensen die dat niet doen worden door de relidwazen met zo veel onzin bestookt dat ze - als ze niet opletten - door de bomen het bos niet meer zien.
Gewoon lezen. Goed intervieuw,.verfrissende ideeen. En de mail die je krijgt? Met 1 klik ben je ervan af.
@Aristotalloss | 20-06-15 | 11:42
Zoiets ja :-)
Iig hebben socialisten als Hitler, Mao, Stalin en Pol Pot ideologisch met islam gemeen dat ze niet religieus zijn, maar politiek gedreven.
Lupuslupus | 20-06-15 | 11:55
Mag ik je er wel even aan herinneren dat jouw 'Schepper' volgens de bijbel ook een massamoordenaar is ('Zondvloed' en 'Sodom en Gomorra'). En volgens de bijbel heeft hij de hele wereldbevolking vermoord. (Daarbij vergeleken is het gepruts van Stalin, Mao, Hitler en andere socialistische dictators slecht kinderspel!11) En wanneer het concept van de drieëenheid waar zou zijn dan is Jezus ook een massamoordenaar want: De Vader = De zoon = De Heilige Geest. ;)
Kortom jij aanbidt een massamoordenaar, punt!
Ik vind dat uiterst onsmakelijk. Wolfjedolfje.
Ach ja, eerst trapt minister Asscher erin door opeens te gaan samenwerken met islamitische organisaties die hij eerst niet vertrouwde. (Die 2 Turken hadden dus net zo goed in de PvdA kunnen blijven). En dan nu hangt de rest van links Nederland de vlag uit over hoe goed de 'gematigde' Islam wel niet is.
Aristotalloss | 20-06-15 | 11:42
.
Dank voor uw bericht. Voor mij als christen geldt dat het in uw rijte het "de Schepper vs satan is". De Here Jezus Zelf heeft satan "de overste van deze wereld" genoemd. Nou kijk maar om u heen zou ik zeggen. Satan zal zich steeds meer als een brullende leeuw manifesteren die verslinden zal wie hij kan. Maar daar kòmt een eind aan.! :-)
Lupuslupus | 20-06-15 | 11:44
Dat is precies datgene wat ik bedoel. Men moet meteen ingrijpen. Wij zijn al te laat, geloof me maar.
Nou, vertel dat ook maar eens aan die flikker van de EO
Die Elforkani, is het gewoon taqiyya of een begin van kritische reflectie op eigen handelen? Doctrine, geschiedenis en daden van de islam tonen een mensvijandige totalitaire psychose, die zeer intolerant is jegens: democratie, wetenschap, andersdenkenden, de multiculturele samenleving, universele mensenrechten, menselijkheid, vrouwen, kinderen, sexueel anders geaarden, joden, alcohol, humor, muziek, zelfstandig denken, plezier, vragen stellen, satire, sport, honden, varkens, dieren, logica, rationaliteit, niet-islamitische geschiedenis, science-fiction, vooruitgang, toekomst, ontwikkeling, innovatie, onderzoek, de waarheid vertellen over de islam, mensen die de islam willen verlaten, mensen die kritiek hebben op de islam, enzovoort. Je vraagt je af of moslims wel in staat zijn aan hun wrede doctrinaire gevangenis te ontsnappen, om te ontwaken uit eeuwen van duisternis, in het in het licht treden van zelfstandig denken en vragen stellen, en vrije ontplooing van creativiteit en menselijkheid.
Als de man dat inzicht heeft vind ik het opmerkelijk dat hij nog een islamiet is. Hij zegt precies zoals het is. Als je dat inzicht hebt wil je er toch niets mee te maken hebben?
Ik heb net bij de AH twee hoofddoeken gepasseerd en gekozen voor hoofddoekloze kassière, al stonden er wel meer mensen te wachten. Ik wil wel wat "pijn" lijden om dat kankergezwel te ontlopen.
In vrijwel alle landen die de islam heeft veroverd, kwam het inzicht te laat.
kwark001 | 20-06-15 | 11:30
.
Vrijwel alle landen die de islam heeft veroverd gebeurde dat door bloedige verovering, men werd voor een voldongen feit gesteld: islamiet worden (àls men die kans al kreeg) of kop er af. Zoek eens naar een artikel over de verovering door de Turken van het Christelijke Constantinopel. En dan speciaal wat er in de cathedraal gebeurd is (waar de Christenen bescherming zochten). Uw haren zullen ten berge rijzen.
@Lupuslupus | 20-06-15 | 10:41
""Atheïsme is bloeddorstiger en moordzuchtiger dan alle godsdiensten bij elkaar". Aldus Hans Jansen, arabist.
www.geenstijl.nl..."
Dat is de dappere titel. De inhoud betreft de socialist (ook atheïst).
sjoost | 20-06-15 | 11:09
-
Inderdaad, het socialisme heeft precies dezelfde structuur als judaïsme, christendom en islam: het verdeelt ten eerste de wereld in tweeën: het absolute 'goed' vs. het absolute 'kwaad' (Jahweh vs. Satan, God vs. Satan, Allah vs. Satan, Proletariaat vs. Bourgeoisie) en vervolgens is de opdracht het absolute 'kwaad' (Satan / Bourgeoisie) uit te bannen c.q. te vernietigen. Het socialisme (nationaal dan wel internationaal) noemt dat eufemistisch: de 'revolutie' maar het betekent zoveel als: we slaan ze de harses in, we snijden ze de strot af, we geven ze een nekschot, we verkrachten hun vrouwen, we roven hun spullen en dan doen we het op onze manier. Maar dan blijkt dat de socialistische heilstaat een utopie is want een dictatuur waarin je de tegenstander - en dat worden er steeds meer - moet blijven onderdrukken en uitmoorden.
Ofzoiets....... ;)
Heb het hele artikel aandachtig gelezen maar het heeft mijn mening over de islam voor geen millimeter veranderd. ALS hij "vernieuwend" ZOU zijn, had hij ook 24/7 bewakers om zich heen. ALS hij al "vernieuwend" zou zijn, nemen zijn moslimbroeders hem gewoon niet serieus want dan was er allang een aanslag op zijn leven geweest.
.
Elforkani kan hoog of laag springen: wat ISIS doet is het letterlijke uitvoeren van teksten uit de koran. En die teksten zijn NIET anders op te vatten dan zoals ze er staan. "Bij diefstal de rechterhand en de linkervoet van de dader afhakken". Púúr satanisch.
.
"Neem Joden en Christenen NIET tot uw vrienden". Of: "de stenen zullen roepen: moslim, er zit een Jood achter mij verscholen: kom, doodt hem". Er staan meer dan 350 van zulke haatverzen in de koran.
.
En in de hele islam overheerst de enorme angst voor allah. Behalve door "martelaar" te worden is er geen enkele "garantie" voor een moslim om in hun "hemel" te komen. Vandaar ook de oudere moslims met hun gebedskraaltjes die ze zelfs bij bezoek aan de supermarkt ronddraaien. Want stel je voor dat je in je leven nèt tekort bent gekomen en na dit leven alsnog in het hellevuur verdwijnt. Dus bidden, bidden bidden om alsnog een kans te maken.
.
Dhr. de Wit | 20-06-15 | 11:24
In vrijwel alle landen die de islam heeft veroverd, kwam het inzicht te laat.
Taqiyya in actie...
breng de domme ongelovigen op een dwaalspoor, lieg+bedrieg.
@kwark001 | 20-06-15 | 11:21
De tijd is nog niet rijp. Er moet _helaas_ eerst meer ellende komen voordat bij de meerderheid de ogen open gaan. En dat gaat gebeuren, de vraag is niet OF, maar WANNEER.
Simon_GS | 20-06-15 | 10:48
Leuk, maar deze mensen willen het tegendeel bewijzen, Elforkani wil doen geloven dat er een verschil is tussen extremisten en "de ware " islam. Het zal er enigzins best zijn. Ik ken ook best een "paar" moslims die gewoon een speklap eten of een frikandelspeciaal. Maar ook de " ware islam" is ruim oververtegenwoordigd in de criminaliteit! ruim oververtegenwoordigd in de werkloosheid en niet willen inzetten voor de samenleving of integratie. En je kan zeggen wat je wilt, je kan heel Nederland de schuld geven dat we niet tolerant zijn, islamofoob of wat dan ook maar de enige die schuld hebben zijn de allochtonen zelf. Ze maken zichzelf belachelijk, ze maken zelf de keuze om crimineel te zijn, ze misbruiken de rol "slachtoffer" en hebben nergens respect voor. Want deze mensen spreken over respect... Maar respect moet je verdienen! Dat verdien je door je aan de regels te houden, je positief in te zetten voor de samenleving en te werken! En vooral onze normen en waarden en regels te accepteren. Want alleen daar hebben velen allochtonen de grootste moeite mee > het naleven van onze regels, normen en waarden.
Al Sisi gaf een speech over de islam: www.youtube.com/watch?v=QmA9-RDTpWs
Dhr. de Wit | 20-06-15 | 11:18
Ben het wederom met u eens. Maar gelooft u werkelijk dat een meerderheid voor zal stemmen? Als zo'n referendum er al zou komen!
@Handsomeboy | 20-06-15 | 09:30
Maar net als bij een kerncentrale (en wat een vergelijking), duurt het vaak nog erg lang tot scheurtjes een meltdown worden...
@kwark001 | 20-06-15 | 11:08
Oud Minister van Justitie Piet Hein Donner (CDA) heeft ooit gezegd dat als een meerderheid van de Nederlanders dat wil, de sharia ingevoerd wordt.
Andersom zou dus ook gelden, als een meerderheid van de Nederlanders wil dat de islam verboden wordt, dan moet dat. Waar blijft dat referendum?!?
Wat moslims van zichzelf onder ogen moeten zien, is dat zich uiterst psychisch gestoorde, moordzuchtige elementen in hun midden bevinden.
Zij zijn niet bij machte om die ontsporing met een fatsoenlijke opvoeding, psychiatrische zorg, een stop op inteelt en veel gesloten paviljoenen tegen te gaan. Als Elforkani denkt dat dit met een andere uitleg van de islam bewerkstelligd kan worden, zijn de psychische problemen in de islamitische wereld nog veel groter dan in onze zwartste nachtmerries.
Klassieke taqiyya.
je kunt het hebben over hoe leuk het suikerfeest is, en hoe gastvrij moslims zijn, en "wie een mens redt" (plagiaat uit de Talmoed) etc. etc. Feit blijft dat de islam tot op de kern verrot is, en dat hun "profeet" alle mannen van een joodse stam liet onthoofden, slaven hield, meer als 10 vrouwen huwde en later ook met een kind trouwen. Daar kan Elfkorkani ook niet om heen.
Wat hij eigenlijk zegt. "Als ik niets wist over de islam, zou ik twijfelen." --> we moeten volgens hem meer dus over de Islam te weten komen .. nee dank je. rot op met krankzinnige woestijnideologie.
@Professor Superhirn | 20-06-15 | 11:04
Hehe, nou een regenjas is helaas wel nodig met dit qudtweer.
@Lupuslupus | 20-06-15 | 10:41
""Atheïsme is bloeddorstiger en moordzuchtiger dan alle godsdiensten bij elkaar". Aldus Hans Jansen, arabist.
www.geenstijl.nl..."
Dat is de dappere titel. De inhoud betreft de socialist (ook atheïst).
Robin Hood | 20-06-15 | 10:56
Lol, hij geeft dus toe dat de islam nu geen toegevoegde waarde heeft in Nederland maar dat dat wel gaat komen (dat zal nooit gaan gebeuren maargoed)
En als je het stukje leest over zijn opvoeding..... je kan gewoon zien dat deze mensen hier gekomen zijn uit financiele overwegingen... maar zich niet willen aanpassen aan het nieuwe land, men houdt vast aan de liefde voor het eigen land, cultuur, denkbeelden,geloof etc en voeden daarmee hun kinderen op. Daardoor krijg alleen maar meer een tweedeling.
WTF DOE JIJ IN EEN WESTERS LAND ALS JIJ NIET WILT DAT JE KINDEREN WESTERS WORDEN?
Ik ga ook niet in SaudieArabie zitten want ik zit niet te wachten op onderdrukking en denkbeelden,cultuur,normen en waarden die niet de mijne zijn.
Dhr. de Wit | 20-06-15 | 11:04
Klopt, dat viel mij ook op. Maar ja, we hebben het over moslims......
Interessant stukje. De meest duidelijke uitleg van de kloof tussen de moslimwereld en de westerse wereld is dit: "moslims verdelen al eeuwen de wereld in moslims aan de ene kant en ongelovigen met wie je oorlog mag voeren aan de andere kant."
Als je daarmee opgevoed bent en daarin gelooft dan is er geen hoop voor je. Het is als denken dat als je Hindoe bent je automatisch Indiër bent, als je Boeddhist bent je automatisch Tibetaan bent, als je Jood bent je automatisch Israëlier bent.
Nee, je kunt heel goed moslim zijn en Nederlander zijn en niet tegen "ongelovigen" moeten vechten.
Kijk eens om je heen. Zie je problemen met groepen Hindoes, Boeddhisten en Joden? Nee. Je kunt dus zonder probleem een ander geloof aanhangen zonder dat je mensen die dat geloof niet aanhangen moet aanvallen.
De eerste alinea uit het interview:
"Ongelovigen mogen de moslims niet, dat kunnen we overal in de wereld vaststellen en het staat ook in de Koran.", aldus een marokkaans-Nederlandse HBO student tegen Elforkani.
Gevalletje oorzaak en gevolg en moslims draaien dat altijd om. Als ik niet in de stront ga staan heb ik ook geen stront aan mijn schoenen, zo simpel is het!
Dhr. de Wit | 20-06-15 | 10:53
U klinkt verkouden. Doet u wel uw regenjas aan als u naar buiten gaat?
Dank overigens.
dolfi | 20-06-15 | 10:58
Dat klopt. Maar wanneer een ideologie zich zodanig gedraagt zoals de islam, kan er naderhand wel fascisme opgeplakt worden, maar dat was het al voordat de term bestond.
Artikel gelezen. Toch wel een verfrissend geluid vanuit Islamitische hoek. Zouden meer Moslims moeten doen.
@kwark001,De islam is ouder dan het fascisme.Je zou dus kunnen zeggen dat Hitler en Mussolini het ervan afgeleid hebben.Het enige aanknopingspunt is dan de groot-moefti van Jeruzalem destijds.Die vond genocide op joden op grond van de islam gerechtvaardigd.Het woord fascisme is afgeleid van de "fascis" of roeden-bundel (Romeinse rijk),die ook in ons rijkswapen voorkomt.Het symbool is dus ouder dan de islam.Het hakenkruis of swastika is afkomstig uit India,maar werd door Hitler ontdekt aan het west-front in de 1ste wereldoorlog: Het maakte deel uit van het vaandel van een Amerikaanse legergroep.
YASSIN ELFORKANI | IMAM
.
ECHT, HET IS EEN RAMP WAT JE MOSLIMS ZIET DOEN
.
Zodra er iets te doen is over de islam, verschijnt Yassin Elforkani in beeld. Radicale moslims schelden hem uit voor huichelaar, anderen zien juist een wolf in schaapskleren in hem. Maar de imam die een menselijke islam voorstaat, trekt zich terug als moslimwoordvoerder. Ik wil geen dominante positie houden waarin het allemaal via mij moet gaan.
.
Nog niet zo lang geleden liep imam Yassin Elforkani over straat in zijn woonplaats Amsterdam toen een langsjoggende jongeman hem herkende van zijn preken in de moskee. Imam! sprak de jongeman hem aan. Ik wil u wat zeggen: u vertelt onwaarheden. Elforkani was benieuwd wat hij fout deed en al lopend volgde er een gesprek van anderhalf uur. De jongeman bleek een Marokkaanse-Nederlandse hbo-student met tamelijk radicale godsdienstige opvattingen. Hij vond het niet kunnen dat Elforkani vrouwen een hand geeft. Hij zei ook: U maakt de dingen zo complex. Het is toch simpel? Ongelovigen mogen de moslims niet, dat kunnen we overal in de wereld vaststellen en het staat ook in de Koran.
.
Tijdens het gesprek viel Elforkani iets op. De jongeman hield zich bezig met de meest complexe theologische vraagstukken, maar de simpelste rituelen van zijn geloof kende hij niet. Al-Fatiha, het eerste vers uit de Koran dat veel moslims kunnen opdreunen zoals christenen het Onze Vader, was hem volslagen onbekend. Nog een constatering: de jongeman zag theologie als een stelsel van absolute waarheden. Elforkani probeerde hem aan het verstand te krijgen dat er in godsdienst geen absolute waarheden bestaan, alleen maar meningen en inzichten. Hij zou eens wat kritischer naar religieuze teksten moeten kijken en zélf moeten nadenken.
Geert Wilders en andere islamcritici zeggen dat voor moslims de Koran inderdaad de absolute waarheid is. Maar u zegt: je mag gerust interpreteren?
Wat zo grappig is: hierin vinden Wilders en de extreme moslims elkaar. Ze doen allebei alsof er in de islam geen interpretaties bestaan. Maar er zijn duizend-en-één islamitische theologen die voortdurend met een nieuwe uitleg van de Koran zijn gekomen en tot op de dag van vandaag gebeurt dat nog steeds.
.
Zelfs profeet Mohammed zou zich hebben uitgesproken voor de interpretatie van de Koran, toch?
Klopt. Volgens een hadith, een overlevering over hem, heeft hij gezegd dat er elke honderd jaar iemand komt die vernieuwend zal zijn en de religieuze teksten zal plaatsen in een nieuwe context.
Waarom richten radicaliserende jongeren zich nooit naar dit soort passages maar alleen naar de negatieve en gewelddadige?
Ze hebben weinig kennis van de islam en ze zijn boos op de samenleving en hun leefsituatie. Dat maakt dat ze vatbaar zijn voor extremistische religieuze teksten.
.
Er zijn nogal wat niet-moslims die vinden: als jij opgroeit in een schotelwijk of bij sollicitaties wordt geweigerd, hoef je nog geen hoofden te gaan afhakken in de Islamitische Staat. Met andere woorden: moslims, kijk eens kritisch naar je eigen geloof.
Ze hebben een punt. Alleen: het is én én. Ik spreek veel jongeren en ik merk dat ze het gevoel hebben dat ze in Nederland niet thuishoren omdat ze overal worden geweigerd. Ze vinden dat er met twee maten wordt gemeten: Wilders mag alles zeggen en zij niet. Bovendien komen ze vaak uit gebroken gezinnen. Je hebt veel echtscheidingen in de moslimgemeenschap en die worden meestal niet netjes afgehandeld, het is knokken. Als jongeren uit dit soort situaties in aanraking komen met een extremistische ideologie, is dat een gevaarlijke cocktail. Maar ik zeg ook: moslims moeten durven reflecteren op hun geloof. Zeggen dat IS géén product is van de islam, is onzin.
.
Een begrip
Yassin Elforkani (32) donker pak, onberispelijk wit overhemd zit in een Turks eettentje in Amsterdam-Slotervaart achter een glaasje muntthee. Het bedienend personeel kent hem, zelfs de eigenaar loopt speciaal langs zijn tafel. Elforkani is in Slotervaart een bekendheid. Hij begon er op zijn 24ste te preken in de El Ouma moskee en deed meteen van zich spreken. Anders dan zijn collegae drukte hij zich uit in het Nederlands en hij zei dingen als: Als je in een Opel Kadett rijdt die je met je eigen geld hebt gekocht, is dat prima. Maak je school af, bouw een toekomst op en doe geen dingen niet mogen. Hij dreigde niet met hel en verdoemenis noch hield hij historische verhandelingen. Hij preekte over het alledaagse leven van Nederlandse moslims. Ik heb het gevoel dat je het over mij hebt, hoorde Elforkani vaak na afloop.Acht jaar later is zijn naam ook ver buiten Slotervaart een begrip, in elk geval voor degenen die enigszins thuis zijn in het islamdebat. Hij zit in besturen van uiteenlopende moslimorganisaties, maar het bekendst is hij als woordvoerder van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO), dat 380 moskeeën vertegenwoordigt. Zodra er de laatste jaren iets te doen was over de islam, verscheen Elforkani in de media of bij publieke bijeenkomsten. Hij was het die de afgelopen maanden bemiddelde bij het verzet tegen nieuwe moskeeën en haatpredikers, hij was het die aankondigde dat het CMO tijdens de komende ramadan 53 imams uit Marokko laat invliegen. Maar Elforkani houdt er per direct mee op. Daar ligt naar zijn zeggen geen conflict aan ten grondslag. Het is gewoon mooi geweest. Hij is moe en wil bij het CMO ruimte maken voor iemand anders. Ik wil geen dominante positie houden waarin het allemaal via mij moet gaan. Het is de kritiek op hem van sommige moslims, die hem inderdaad te dominant vertegenwoordigd vinden in hun maatschappelijke en religieuze organisaties. Ik ben overal te vinden, erkent hij. En nee, antwoordt hij desgevraagd, hij stopt niet bij het CMO omdat hij in de knoop komt met zijn eigen bedrijf Vizea, dat adviseert op het gebied van diversiteit en maatschappelijke spanningen. Als ik bakken met geld had willen verdienen, had ik niet zo uitgesproken moeten zijn.
.
in zijn eentje naar Marokko
Yassin Elforkani werd geboren in Heerhugowaard als oudste zoon van een Marokkaanse gastarbeider die werkte bij de Melkunie. In hun familie leverde elk gezin al generaties lang een imam en dat was vaak de oudste zoon. Zo wist ook Elforkani al op zijn zesde dat hij imam ging worden, het werd hem zon beetje aangepraat. Maar ik heb er nooit spijt van gehad dat het zo is gegaan. Met het oog op de toekomst van de kleine Yassin sprak het voor zich dat hij rond zijn achtste in zijn eentje naar Marokko ging, waar hij introk bij een vriend van zijn vader in een dorpje in het Rifgebergte.
.
Bent u daar niet vereenzaamd?
Jawel. In Heerhugowaard speelde ik altijd in een speeltuintje en had ik broers en zussen. In de Rif had ik niets, er was geen licht en geen stromend water. Er waren alleen ezels en paarden die ik geweldig vond, voor de rest miste ik alles en iedereen.
.
Moeilijk.
.
Ik heb veel gehuild. Maar mijn vader had tegen zijn vriend gezegd: Hou hem daar. Als ik eraan denk Hij wrijft over zijn ogen. Je kon niet even een telefoontje plegen met je ouders. Als ik met mijn moeder wilde bellen, moesten we eerst 150 kilometer met de auto rijden naar Nador. Het was heftig, maar ik heb ook mooie tijden gehad. Iedereen was goed voor mij.
.
In de Rif begon u met de Koran uit het hoofd te leren. Wat is het nut daarvan?
Vooral in de Marokkaanse gemeenschap moet je als volwaardige imam de Koran kunnen memoriseren. Het is een schande in onze imamcultuur als je op de preekstoel een koran in je hand hebt, zoals het ook een schande is in de journalistiek om stukken van anderen over te schrijven.
.
Maar vindt u het nuttig om de Koran van buiten te kennen?
Heel nuttig. Als je de Koran kunt dromen, joh, dan krijg je heel veel inzicht.
.
Je bevraagt die teksten wel als je ze in je hoofd stampt?
Op een gegeven moment wel. Als ik nu de Koran reciteer, is het alsof ik adem. En elke keer als ik de Koran opzeg, kom ik tot nieuwe ontdekkingen.
.
Wat bent u gaan doen nadat het gelukt was met de Koran?
Ik ben naar Meknes gegaan, waar mijn vader een huis had. Ik woonde daar met mijn oma en ik ging er naar een traditionele imamschool. Op mijn zestiende ben ik teruggekomen in Nederland en daarna heb ik nog overal studies gevolgd, in Egypte, Dubai, Nederland.
.
Hoe bent u in Nederland gaan preken?
Ik kreeg een baan bij de Dienst Werk en Inkomen van de gemeente Amsterdam, ik spoorde uitkeringsfraude op. Ik ging wonen in Slotervaart en bezocht de El Ouma Moskee. Op een dag moest de imam met spoed weg en hij vroeg of ik de preek wilde doen. Dat heb ik gedaan en dat sloeg aan. Ik ben best een goeie spreker.
.
Hoe kwam u op het idee om het in het Nederlands te doen?
Daar ben ik meteen mee begonnen: het eerste deel is altijd in het Arabisch, het tweede deel in het Nederlands. De jongeren zagen het als aangenaam en hen wilde ik ook bereiken.
.
de krokodil en de aap
Met de populariteit kwam ook de keerzijde: hij kreeg bakken vol kritiek over zich heen, tot op de dag van vandaag. Radicale moslims zijn kwaad op Elforkani omdat hij niet hun strikte lezing van de religieuze teksten volgt. Via allerlei fora schelden ze hem uit voor misselijkmakende figuur, huichelaar of erger. Bijna dagelijks krijgt hij de boodschap dat hij spoedig aan zijn einde zal komen. Eind vorig jaar preekte hij wekenlang niet omdat het te gevaarlijk voor hem werd. Intussen is hij op vrijdagen weer te beluisteren in moskeeën in Utrecht en Amsterdam, maar overal waar hij gaat, let hij op. Ik betaal een hoge prijs voor wat ik doe, zegt hij.
Aan de andere kant van het spectrum staan de critici die in hem een wolf in schaapskleren zien, een moslim die een menselijke islam voorstaat maar stiekem heult met de radicalen en intussen geld verdient aan zijn positie. Publicisten als Carel Brendel en Annabel Nanninga lieten zich in deze trant uit. Elforkani: Bij alles wat ik zeg, zeggen zij altijd: ja maar Deze mensen hebben geen probleem met mij, ze hebben een probleem met de islam en het maakt niet uit wat ik zeg. Hij heeft hun verwijten zo vaak gelezen dat hij precies weet wat er gaat komen. Hij zou bijvoorbeeld de oerconservatieve Egyptische theoloog Yusuf al-Qaradawi bewonderen. Ik heb daar één keer iets over opgemerkt en het blijft me achtervolgen, zegt hij met een lachje.
.
U bent geen blinde bewonderaar van hem?
.
Ik ben tegen blinde bewondering van wie dan ook.
.
Hij heeft vreselijke dingen gezegd over joden.
Dat komt doordat hij is geïnspireerd door de Moslimbroederschap waardoor hij Hamas blijft steunen.
.
Is dat voor u niet genoeg reden om te zeggen: ik wil niets met die man te maken hebben?
Theologisch gezien vind ik het een interessante man, maar zijn opvattingen over waar het met de wereld naartoe moet, vind ik vreselijk. Hij en veel andere geleerden hebben opgeroepen tot de jihad in Syrië, een kwalijke zaak. Je moet geweld niet met geweld bestrijden. Overal waar dat na de Arabische Lente is gebeurd, is het een zootje geworden.
.
Bent u betrokken bij de FION, de Federatie Islamitische Organisaties Nederland, die de Nederlandse tak van de Moslimbroeders zou zijn?
Nee, daar ben ik nooit bij betrokken geweest.
.
U was in 2010 wel op een congres van de FION.
Ja, daar was ik, Carel Brendel heeft erover geschreven. Hij hanteert de volgende redenering: een krokodil komt een aap tegen, ze praten met elkaar en dus zijn de krokodil en de aap hetzelfde. Ik was op dat congres om te horen wat daar gaande is. En als ik voor de Moslimbroeders zou zijn, zou ik dat zeggen. Waarom zou ik dat verbergen?
.
Misschien omdat u dan bij nog veel meer mensen verkeerd valt?
Nederland heeft toch een AIVD? Ik ben kind aan huis bij verschillende ministers. Dus ja.
.
Nog een punt van kritiek: u bent in 2010 en 2011 betrokken geweest bij de bouw van de Blauwe Moskee in Slotervaart en Koeweit heeft daaraan tussen één en twee miljoen euro meebetaald.
Ik ben trots op die moskee, een van de weinige in Nederland met vrouwen in het bestuur en waar Nederlands wordt gesproken. We hebben in alle transparantie geld uit Koeweit gehaald, waar onze gesprekspartner de overheid was en we hebben afgesproken dat er geen bemoeienis komt. De enige Koeweiti die nu nog bij de moskee betrokken is, zit niet in het moskeebestuur maar in het bestuur van de eigenaar, Europe Trust Nederland.
.
Is dat verstandig in deze tijd?
Ik heb me uit het moskeebestuur teruggetrokken, maar mocht ik opnieuw in zon proces terechtkomen, dan zou ik alles in het werk stellen om Nederlandse financiering te krijgen om commotie te voorkomen. Ik ben van het principe: niet alles wat mag, hoef je te doen.
.
Publiciste Nausicaa Marbe noemt u een man van vage antwoorden.
.
Dat is onzin. Vage antwoorden, daarvoor word je niet bedreigd. Als er iemand kritisch tegenover de islam staat, ben ik het. Ik heb al zo vaak gezegd dat de Moslimbroeders, de salafisten en al dat soort orthodoxe gasten eens moeten gaan nadenken. Zij zorgen ervoor dat de islam over honderd jaar failliet is als ze zo doorgaan. Een wolf in schaapskleren? Ik ben een beschaafd iemand en de islam is niet los te maken van mij. Ik zal mijn fundamenten blijven verdedigen en ik heb tegen mezelf gezegd: ik ga nooit het salafisme tevreden stellen, als ik op de preekstoel sta, ga ik nooit mijn luisteraars tevreden stellen en ik ga nooit Carel Brendel, GeenStijl of Wilders tevreden stellen.
.
U vindt toch dat Wilders dezelfde tactieken gebruikt als radicale moslims? Ze gaan nooit in discussie, ze schelden alleen maar.
Ik heb Wilders vaak benaderd. Ik zou graag met hem willen praten, maar hij gaat niet op mijn uitnodigingen in. Het levert hem geen politiek gewin op om met mij te praten. Hij is op zoek naar extremisten, want die vertegenwoordigen de islam waarover hij het heeft.
.
U heeft hem een schijtbak genoemd.
Is-ie ook. Hij is laf. Maar ik heb bij Jinek ook gezegd dat ik respect heb voor die man. Hij wordt bedreigd en toch heeft hij de ballen om te zeggen waar hij voor staat. Dat hij onzin uitslaat, is een ander vraagstuk. Maar ik voel waar die man in leeft en dat gun ik hem niet.
.
U vindt wel dat Wilders en andere islamcritici een punt hebben: moslims moeten kritisch gaan nadenken over hun geloof.
Ja, want IS beroept zich wel degelijk op theologische interpretaties die moslims verdedigen. Toen IS die Jordaanse piloot verbrandde, schrok de hele Arabische wereld. Maar die daad was gewoon gebaseerd op een interpretatie van een theoloog uit de dertiende, veertiende eeuw die wij allemaal hoog hebben zitten: Ibn Tajmijja. Dus zegt IS: waar hebben jullie het over met jullie geschreeuw?
.
Kortom: radicalisering komt volgens u overduidelijk óók voort uit de islam zelf. Ontkennen veel moslims dat?
Het punt is dit: al dit soort teksten wordt bestudeerd aan onze universiteiten, in Saoedi-Arabië, Egypte, Marokko, overal. We leiden er nog steeds onze imams en theologen mee op. Maar op die universiteiten wordt geen kritische geest gekweekt waardoor studenten zeggen: Wacht eens even, wat deze meneer zegt, kan toch niet? O wee als je Ibn Tajmijja ter discussie stelt, dat is een heilige theoloog. Wanneer vonden we dit soort teksten pas eng? Toen IS ze in praktijk ging brengen.
.
Bent u tijdens uw studie deze gekkigheid ook tegengekomen?
Ja, maar ik ben tussen de andere studenten altijd een rare vogel geweest. Ik stelde vragen die in andere studenten niet eens opkwamen. Ik heb een deel van de basisschool in Nederland gevolgd, de kracht daarvan moet je niet onderschatten. Ik heb er de kritische westerse geest tot mij genomen en ik word alleen maar kritischer.
.
Zijn er ook theologische interpretaties die gaan over hoofden afhakken?
Ja, er zijn allerlei dogmatische interpretaties waarvan je schrikt. Nog zoiets: moslims verdelen al eeuwen de wereld in moslims aan de ene kant en ongelovigen met wie je oorlog mag voeren aan de andere kant. Dat is een fundamenteel concept, alle moslims kennen het en IS-leider Al-Baghdadi herhaalt het in al zijn preken. Ik ben niet tegen ons geloof, maar we moeten eerlijk en rechtvaardig zijn. Daarom zeg ik: alle moslims zijn verantwoordelijk voor de komst van IS. Wij hebben IS gecreëerd, ik loop daar niet voor weg.
.
Als ik dat als niet-moslim zou zeggen, zou de hel losbarsten.
Er zijn meer oorzaken voor het ontstaan van IS. Ook het Westen is schuldig met zijn steun aan dictators in de Arabische Wereld. Maar waar het mij om gaat: veel moslims doen alsof IS uit de lucht komt vallen en dat irriteert mij.
.
Wat kunnen individuele moslims nu dan doen?
.
Je kunt niet elke moslim persoonlijk aanspreken, want die lieve Fatima en Ahmed moeten een diploma halen en werk vinden. Maar instituties en imams moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Ze moeten onder ogen zien dat er een probleem is in de geesten van theologen. Die worden opgeleid met het idee: ik vertel de mensen hoe het zit. Als je geen theoloog bent en je gaat tegen zo iemand in, zegt hij: Snotneus, wie denk je wel dat je bent.
.
Hoeveel theologen denken nu hetzelfde als u?
Ik zie veel theologen die het debat op gang brengen. Ik was pas geleden in Marokko op een conferentie voor imams waar ik het heb gehad over de noodzaak om concepten die niet meer van deze tijd zijn, te herzien. Na afloop ontstond een heftige discussie, veel imams riepen hetzelfde als ik. Het leeft.
.
Leeft het ook in Nederland?
Er ontstaat een zekere volwassenheid in de moslimgemeenschap. Veel moskeeën hebben statements gemaakt tegen radicalisering, dat was tien jaar geleden ondenkbaar. Maar echte reflectie is nog lastig, daar maak ik me zorgen over. Zelfs in Saoedi-Arabië is dat anders, daar heeft meneer Al-Kalbani, die volgens heel Nederland een haatprediker is, hele vooruitstrevende dingen gezegd. Hij heeft het verbod op muziek binnen het salafisme ter discussie gesteld. En hij heeft gezegd dat het salafisme zich moet herzien omdat het IS heeft gecreëerd.
.
Deze man is volgens u geen haatprediker?
Ik vind dat niet, nee. Je wilt niet weten wat die man in Saoedi-Arabië heeft meegemaakt, hij is vanwege zijn uitspraken uit zijn functie gezet. Hij moet uitkijken. En dat zon persoon in de Arabische context soms uitingen doet die voor ons niet acceptabel zijn
.
Over christenen en joden bijvoorbeeld
Dat soort uitspraken accepteren we niet als hij in Nederland komt.
Hoe staat u in de kwestie van de haatpredikers?
Op dit terrein ben ik zeer teleurgesteld in de overheid. Het weren van predikers, zoals nu in een paar gevallen is gebeurd, is een abnormale interventie.
.
Wat mij verbaast: het CMO wil op het gebied van de islam samenwerken met Marokko, maar Marokko pakt de radicalen keihard aan. Waarom is het dan zo erg als Nederland een haatprediker weigert?
Ik vind dat elke haatprediker mag worden geweerd, van welk geloof dan ook. Maar wat is een haatprediker? Dat is een lastig probleem en de overheid wil niet aan ideologische toetsing doen. Kortom: we moeten het zelf oplossen en dat doen we ook, we hebben een lijst met criteria opgesteld. Maar ook de salafisten in Nederland moeten hun verantwoordelijkheid nemen, zíj nodigen die predikers uit.
.
Kijken de salafisten in Nederland even kritisch naar zichzelf als meneer Al-Kalbani?
Nee, dat doen ze niet. Ze zouden net als hij moeten pleiten voor een herziening van het salafisme. Ik vind dat orthodoxie mag, daarom blijf ik de salafisten verdedigen, maar ze prediken uitsluiting: jezelf superieur voelen, neerbuigend doen tegen de rest. Dan is het nog maar een kleine stap naar IS. En wat hoor je ze zeggen? Iedereen is tegen ons. Ze moeten uit die slachtofferrol, zich distantiëren van voormannen als imam Fawaz die schuldig zijn aan extremisme en radicalisering, en het probleem oplossen. Er moet een opstand komen in het salafisme.
.
Iets anders: het CMO nodigt tijdens de ramadan 53 imams uit Marokko uit, is dat nou slim? Iedereen is bang voor de lange arm van dat land.
.
Het is niet de ideale situatie, het beste is dat er imams in Nederland worden opgeleid. Maar dat is nog niet het geval. Dus heeft het CMO gezegd: we hebben last van radicalisme, een groot, hardnekkig probleem waarbij veel Marokkaanse Nederlanders zijn betrokken. We gaan zoeken naar imams die ons kunnen helpen en we tolereren niet dat er een lange arm is.
.
Maar veel jongere Marokkaanse Nederlanders verstaan geen Arabisch, die spreken Nederlands en Tamazight (Berbers). Wat heb je dan aan die imams?
De meerderheid kan het Arabisch wel volgen en zeker de ouders van de jongeren. En die imams zijn hier maar tijdelijk, hè? We denken niet dat we zo het probleem definitief kunnen oplossen.
.
chillen tot 3 uur s nachts
Goed, Elforkani draagt het zijne bij. Hij laat moslimjongeren zien wat de islam volgens hem betekent: vrijheid, beschaving, rechtvaardigheid, barmhartigheid. Hij werkt aan hun houding. Hoe kunnen ze kritisch zijn ten aanzien van religieuze dogmas? Hoe moeten ze omgaan met islamofobie? Hoe worden ze weerbaar? Dergelijke vragen behandelt hij tijdens preken in de moskee en lezingen voor studentenverenigingen en universiteiten. Op middelbare scholen geeft hij zogeheten socratische lessen die hij sinds 2009 verzorgt via zijn bedrijf Vizea. Met open vragen probeert hij de leerlingen te dwingen tot zelfreflectie.
Zo stapt hij op een zonnige ochtend een vmbo-school in Amsterdam binnen waarvan de naam niet mag worden genoemd. Ha Yassin! zegt een jongen met oortjes in. De les die hij gaat geven, wordt voorgezeten door Fahd, een collega van Elforkani. De leerlingen, een gemengd gezelschap van tien meisjes en één jongen, hebben mobieltjes en blikjes frisdrank in de hand. Het duurt even voor ze loskomen. Gespreksonderwerp is hun levensloop, die ze voor deze les op papier moesten zetten, en Fahd resumeert: Jullie zijn door diepe dalen gegaan, hebben pijn en verdriet meegemaakt, maar er waren ook mooie momenten. Jullie verhalen hebben me heel erg geraakt.Daarna staat Elforkani op en begint heen en weer te lopen door de klas. Ik heb ADHD, zegt hij. Dit is de kwestie die hij vandaag aan de orde wil hebben: Hoe kunnen we met elkaar een stap maken om een betere toekomst te krijgen? Wat zijn onze verbeterpunten? Een meisje met hoofddoek en lange rok antwoordt: Ik heb geen band met mijn vader, ik wil graag anders tegen hem doen. De reden voor de slechte verhouding is dat ze naar een internaat in Turkije wil om Korandingen te doen, maar haar vader verbiedt het.Waarom vind je het zo belangrijk om met de Koran bezig te zijn? vraagt Elforkani.Voor mijn geloof, zegt het meisje.Waarom is geloof voor jou zo belangrijk?Dat weet ik niet.Elforkani: Als ik het geloof weghaal, wat blijft er dan van je over?Het meisje: Moeilijke vraag. Ik krijg zelfvertrouwen door mijn geloof. Ik voel me niet alleen, want Allah is altijd bij me.Elforkani zwenkt naar anderen die pedagogisch werk willen doen of kraamverzorgster of kapster willen worden. Maar ze vinden het frustrerend dat hun omgeving soms zegt dat het hun niet gaat lukken. Wat moeten jullie doen om toch te bereiken wat je wilt? vraagt Elforkani. Ze moeten zich niet gek laten maken door dat soort opmerkingen. Maar al gauw dringt tot de dames en heer door dat ze ook iets aan zichzelf moeten doen. Sommigen zitten s nachts tot drie uur te chillen en te drinken. De volgende dag op tijd op school zijn is dan lastig. Puberachtig gedrag, vat een meisje haar lethargie samen.Elforkani: Kunnen jullie elkaar ook inspireren? Geven jullie elkaar wel eens complimenten? Hij is duidelijk bezig met de operatie: hoe zet ik negatieve gevoelens om in positieve. Hij vertelt over zichzelf, hoe hij een gat in zijn leven heeft gekregen doordat hij als kind naar Marokko werd gestuurd. Ik heb heel veel meegemaakt. Maar je moet vechten voor je succes en als het eenmaal is gelukt, zul je zien dat andere successen volgen.
angstbeleid
.
Later vertelt Elforkani over de boodschap die hij zelf thuis meekreeg. Studie en werk, die twee dingen waren belangrijk. Daar werd geen compromis over gesloten. Constant zei zijn vader: Succes heb je zelf in de hand, doe er iets voor. Maar op een ander vlak vonden zijn ouders het lastig hun kinderen te begeleiden in de Nederlandse samenleving. Van zijn moeder kreeg Elforkani vaak te horen: Yassin, je mag geen varkensvlees eten want jij bent moslim. Jij bent anders dan de christenen en de joden. Met hun leefwijze hebben we niets te maken. Hij zegt: Mijn moeder bedoelde het goed, maar zij was bang dat ik mijn identiteit zou verliezen en dus ging ze een angstbeleid voeren.
.
Ze dacht: straks wordt hij westers en gaat hij aan het bier.
Precies. Maar ze legde nooit uit hoe het zat, waaróm ik anders was. Ik hoorde niets over de fundamentele waarden van de islam. Dat miste ik in mijn opvoeding en datzelfde merk ik bij andere moslimkinderen van de tweede generatie.
.
Dus daardoor weten deze kinderen zo weinig van de islam, wat u steeds beweert?
Ja, veel moslimkinderen krijgen de islam mee van vriendjes en vriendinnetjes op straat en lezen op internet religieuze teksten die bij elkaar zijn geplakt en geknipt. En dan vindt een meisje van vijftien op Facebook haar droomprins, een jongen met een lange baard en een kalasjnikov. Dit soort jongeren wil op religieus gebied iets goeds doen, maar slaat de plank volledig mis.
Hoe kun je verliefd worden op een vent met een kalasjnikov? Hoe kun je een ideologie van de dood aanhangen?
Hij is even stil. Ja, onbegrijpelijk. Ik snap het ook niet. We moeten vechten tegen de keiharde campagne van IS. In Nederland is de aanhang van IS nu nog klein, ik denk dat hooguit drie procent van de moslims sympathiseert met dat gedachtegoed. Maar de aanhang is aan het groeien, écht aan het groeien.
.
U wilt moslimjongeren meer kennis van de islam geven zodat ze weerbaarder worden tegen extremisme. Maar is dat de oplossing? Als die jongeren willen, kunnen ze best zachtaardiger religieuze teksten vinden.
Goed punt. Maar ik kan iets doen op het gebied van kennis. Als deze jongeren opgroeien in gebroken gezinnen of worden geweigerd bij sollicitaties omdat ze Ahmed of Fatima heten daar moeten anderen iets aan doen.
.
Als u ziet wat mensen voor verschrikkelijks doen in de naam van uw geloof, twijfelt u dan wel eens?
.
Als ik niets wist over de islam, zou ik twijfelen. Echt, het is een ramp wat je moslims ziet doen. Maar omdat ik weet dat ons geloof anders in elkaar steekt, ben ik ervan overtuigd dat de islam in de Nederlandse samenleving ooit een toegevoegde waarde zal hebben. De islam moet harmonie creëren.
.
Dan is er nog een lange weg te gaan.
Op korte termijn komen we denk ik niet in rustiger vaarwater. Maar voor de lange termijn ben ik ervan overtuigd dat de evenwichtige krachten in de samenleving het gaan winnen van de radicalen. En in dat proces moeten ook mensen die angst zaaien voor de islam hun verantwoordelijkheid nemen.
.
Bent u wel eens bang in verband met de dreigende teksten die u krijgt?
Ja. Ik heb twee kleine kinderen, ik heb een vrouw en ouders. Los daarvan: ik krijg veel shit over me heen en er gebeurt om de haverklap wat. Het is zwaar, echt. Maar het geeft ook voldoening dat ik kan bijdragen aan een gezonde samenleving. Als je vernieuwend wilt zijn, is dit de weg.
.
Ook al stopt u bij het CMO, u wilt de islam niet overlaten aan een stelletje wilden?
Absoluut niet.
*kuch*
www.docdroid.net/1440g/elforkani-blend...
*kuch*
@Simon_GS | 20-06-15 | 10:48
Maarten 't Hart is een fantast met een hele grote duim! Bovendien lees ik absoluut geen links rioolblad als Vrij Nederland.
@Thomas333 | 20-06-15 | 10:1
Leuk citaat, maar de betekenis is anders dan jij aangeeft:
"Tot zoveel kwaad kon de godsdienst aanzetten"
Da's toch net iets anders.
Dat heeft ie echt gezegd? ik zweer je zeg wolla!?
"
Echt, het is een ramp wat je moslims ziet doen - Yassin Elforkani | Imam / tekst Greta Riemersma fotos Alek / Zodra er iets te doen is over de islam, verschijnt Yassin Elforkani in beeld. Radicale moslims schelden hem uit voor huichelaar, anderen zien juist een wolf in schaapskleren in hem. Maar de imam die een menselijke islam voorstaat, trekt zich terug als moslimwoordvoerder. Ik wil geen dominante positie houden waarin het allemaal via mij moet gaan. (en een andere halve zin..)
" Bron: paginabron.
Uit de titel "een ramp wat je moslims ziet doen" is Niet gelijk aan "wat moslims doen" Dat ziet er Lalalala.. uit ja. moslims zijn de gijzelaars van haatclausulen.
Jammer evengoed dat we niet het hele stuk kunnen lezen voor de fair en balanced (Pritt (knuppel) liev Greta/VN opbellen voor integraalsjoernalistiek ?)
Desondanks lijkt het wel geplempte knipsel op een verhelderd moment te duiden.
Het inzien van afbraak is een aanzet tot opbouw.
Het is zelfs niet strijdig met LZVE.
Toetsiemonster | 20-06-15 | 10:42
Ik vind El Forkani totaal niet extremistisch. Hij is zoekende naar een manier om in een moderne westerse samenleving moslim te zijn. Een worsteling die ook vele Christenen in vorige generaties hebben doorgemaakt toen ook nog alles aan regeltjes en dogma's hing. Lees de boeken van Maarten 't Hart maar over zijn jeugd.
Typisch, Greta Riemersma geboren in een door en door rood nest. Sowieso kun je mensen niet serieus nemen die uit het bovenste noorden des lands komen als het gaat om integratie en multiculturele samenleving. De mensen daar zijn geïndoctrineerd door hun ouders, waarschijnlijk voorgekomen uit 40-45. Daardoor zijn ze blind gemaakt voor de problemen die nu ons land rijk is. Maar wat mij vooral altijd opvalt, is dat blanke mensen uit een rood nest de wil hebben om het tegendeel te bewijzen, een moslim man aan de haak slaan, of de kinderen naar een zwarte school doen. Maar uiteindelijk zien ze zelf wel in dat ze het niet bij het juiste eind hebben, zelfs een Femke Halsema heeft haar hoofd gestoten in de echte wereld en heeft haar kids naar een "normale" school gedaan. Helaas dat deze idealistische mensen wel een groot podium krijgen in ons land om hun idealen te ventileren en de echte wereld proberen hun utopie op te dringen en er nog een nasmaak aan over te laten houden ( islamofoob of niet tolerant)
Het artikel gaf mij de indruk dat deze man een identiteit probleem heeft net zoals vele Moslims. Het nergens bij horen en wel ergens bij willen horen is een groot probleem voor hun. Vervolgens wordt dat omgezet door in de Islam te kruipen ieder met zijn/haar eigen uitleg. Dat leidt tot extremisme. Ook deze man is extremistisch op een manier welke hij zelf heeft ingevoerd. Hij ziet het zelf als verlichtend maar dat is niet aan de orde. Als hij niet wil dat zijn kinderen hetzelfde door moeten maken dan moet hij ze niet gelovig opvoeden, zodat ze er zelf als individu voor kunnen kiezen of niet. Maar dat gaat hij niet doen dus het probleem zal blijven bestaan.
De Koran is niet echt anders dan het Oude Testament wat dit betreft maar Christenen hebben nog wat geleerd sindsdien. Hoewel ...
Simon_GS | 20-06-15 | 10:31
.
"Atheïsme is bloeddorstiger en moordzuchtiger dan alle godsdiensten bij elkaar". Aldus Hans Jansen, arabist.
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/08/...
En dan als laatste toefje:
Mustafa Kemal Atatürk:
»Deze herdersreligie van een pedofiele oorlogshitser is het grootste blok aan het been van onze natie!«
»De islam hoort op de vuilnishoop van de geschiedenis!«
»De islam, deze absurde Godsleer van een immorele Bedouin, is een rottend kadaver, dat ons leven vergiftigt.«
Jaya Gopal (Indische schrijver):
»De leer van de koran, dat maatschappelijke en politieke systeem van de islam, zijn morele principes evenals zijn wetten stoelen op de autocratie van Allah. In de praktijk bevat de islam alle wezenlijke trekken van het fascisme.«
kwark001 | 20-06-15 | 10:31 - idd. zoals de burgemeester tegen meneer pastoor zei: "hou jij ze dom dan houd ik ze arm" - in dat scenario is de "hemel" met zijn gouden (!) straten een fata morgana die de meute zoet houdt. Daarna deed Calvijn ook nog een duit in het zakje..
'Maar er zijn duizend-en-één islamitische theologen die voortdurend met een nieuwe uitleg van de Koran zijn gekomen...'
er zijn 1001 manieren om ons te onderwerpen. Er zijn 1001 manieren om ons af te slachten. Er zijn 1001 manieren om je eigen cultuur monolithisch te houden.
Er zijn 1001 manieren om je gemiddelde iq achterstand van 15 punten van je geloofsgenoten overeind te houden.
Er zijn 1001 manieren om humanisme af te straffen. Er waren 1001 manieren van walging nodig om mij te veranderen, het is jullie moslims gelukt; Elforkani, jij bent nummer 1001.
Yassin: www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/articl...
De Koran is niet echt anders dan het Oude Testament wat dit betreft maar Christenen hebben nog wat geleerd sindsdien. Hoewel ...
Heinrich Himmler (Duits politicus en in de nazitijd Reichsführer-SS en chef van de Duitse politie):
»Ik moet zeggen, dat ik helemaal niets tegen de islam heb, want hij voedt voor mij in deze (islamitisch-Bosnische) SS-divisie genaamd Handschar (kromzwaard) zijn mensen op en belooft ze de hemel als ze hebben gevochten en in de strijd gesneuveld zijn. Een voor soldaten praktische en sympathieke religie!«
Intelligente man. En hij is een eenzame roeper in de woestijn. Hij bekritiseerd de islam wel. Maar alles wat uit het artikel spreekt, is hoe er door de overige 99,9% met de islam wordt omgegaan. En dat is afzetten tegen de maatschappij. En uiteindelijk extremistisch.
-----Nog een kwoot
Later vertelt Elforkani over de boodschap die hij zelf thuis meekreeg. Studie en werk, die twee dingen waren belangrijk. Daar werd geen compromis over gesloten. Constant zei zijn vader: Succes heb je zelf in de hand, doe er iets voor. Maar op een ander vlak vonden zijn ouders het lastig hun kinderen te begeleiden in de Nederlandse samenleving. Van zijn moeder kreeg Elforkani vaak te horen: Yassin, je mag geen varkensvlees eten want jij bent moslim. Jij bent anders dan de christenen en de joden. Met hun leefwijze hebben we niets te maken. Hij zegt: Mijn moeder bedoelde het goed, maar zij was bang dat ik mijn identiteit zou verliezen en dus ging ze een angstbeleid voeren.
-----
Ze worden dus discriminerend opgevoed met angst. Dat zijn anderen. Wij zijn moslims, wij zijn goed.
Verklaard veel. Verklaard de aantallen die zich volledig marokkaans en turks voelen. En niet Nederlands. Want dat zijn die anderen.
@Robin Hood | 20-06-15 | 10:24
Net als iedere andere moslim kruipt Elkorfani direct vuistdiep in de slachtofferrol en projecteert hij het slachtofferschap op het martelaarschap. Geen enkel nieuw inzicht, geen opzienbarende uitspraken, geen stellingname. Bespaar je de moeite.
@Thomas333 | 20-06-15 | 10:13
Daar waar de bijbelbelt en de islambelt elkaar kruisen, zal, als het stof is opgetrokken, de nieuwe wereld verrijzen.
Meh, de antwoorden komen mij veel te voorgekauwd over, alsof er een blik spindoctors en reclamemannetjes is opengetrokken om Elforkani bij te staan. En met name de "ik ken iemand die.." stukken doen mij verdomd veel denken aan de verkiezingsretoriek van PvdA-oppertrol Samsom.
Geef mijn portie maar aan fikkie.
Heb fake mailadres voor dit soort ongein, maar blendle doet ruk met accepteren wachtwoord. Heb geen zin om nog meer moeite te doen.. Heeft echt niemand het hele artikel voor hier??
Gustave Flaubert (Frans schrijver, romancier):
»In naam van de mensheid eis ik, dat de zwarte steen vermalen, zijn stof in de wind gestrooid, Mekka verwoest en het graf van Mohammed onteerd wordt. Dat is de manier om tegen het fanatisme op te treden.«
Op een lullig zinnetje met holle woorden na lees ik nergens, maar dan ook NERGENS, wat er goed is aan islam. Logisch natuurlijk, maar als deze Elforkani consequent zou zijn zou die van die islam weg moeten rennen, en dat doet ie niet. Hij is gewoon net zo schizofreen als de rest.
Btw, met een hotmail-alias kom je er ook in.
Een links haatblaadje vol alwetende vertellers 'Vrij Nederland' noemen. Ik vind het knap.
Leuke kwoot hierboven, maar IS maakt echt alleen andere moslims af. Iets met het 'echte' geloof, maar wij hebben het 'echte echte' geloof.
Alsof we niet allang weten dat de islam voor geen nanometer deugt: theoretisch (lees de koran, Al-Boekhari, Moslim ibn al-Hajjaj, Abu Dawud en andere licenses-to-kill), praktisch (zie de wereldomvattende Gordel van Bloed tussen Kreefts- en Steenbokskeerkring - and growing) en historisch (1400 jaar agressie met 270 miljoen offers aan Allah - still counting).
In de dagelijkse omgang als mohammedaan zijn ze ook al niet zo aardig, de volgende associaties schieten het bewustzijn vrijelijk te binnen: dramgeloof, kattengejank, allahverblinding, reliterreur, woestijngeteem, geitengeblèr, haatonderricht, dreigcultuur, gebedsgekletter, jihadmoordenaars, nazislam, et cetera.
Volgens alle fatsoensnormen, of die nu legitiem of wettelijk zijn, of populistisch of braaf, of shintoïstisch of protestants, of goddelijk of menselijk, of kunstmatig of natuurlijk, volgens welke fatsoensnorm dan ook, dit perverse als religie vermomde haatsysteem had in alle westerse naties in al zijn uitingsvormen allang verboden moeten zijn.
Titus Lucretius Carus (circa 99 - circa 55 v.Chr.) wist het al: TANTVM RELIGIO POTVIT SVADERE MALORVM - geen religie rechtvaardigt zinloos bloedvergieten.
Elforkani: bedankt, ik kan weer slapen...
goed stuk.
Partijtje slap geouwehoer van Elforkani, links lullen, rechts vullen, meer niet. Voor mij ben je nog verdachter nu.
Iets meer tekst www.elinea.nl/artikel/echt-het-is-een-...
www.throwawaymail.com/ Werkt maar toen ik er in zat had ik geen zin meer om het artikel te lezen
administrator@blende.com heeft 'm nu ook.
Ik heb info@blendle.nl gebruikt, maar die bleken het artikel al te hebben.
@ Necrosis
Hoho, de PvdA is al bijna een eeuw heel goed bezig met het slopen van de samenleving, zodat daarna op de puinhopen het nieuwe paradijs kan worden opgebouwd. Dat slopen lukt ze uitstekend. Het opbouwen daarentegen...
De meeste tijdelijke mailadressen worden gewijgerd, maar dropmail.me werkt (nog).
Ik kreeg zelfs een persoonlijk mailtje van Alexander Klöpping.
Beetje jammer, ik had eigenlijk een mail van zijn baas Matthijs van Nieuwkerk verwacht.
@Andreas B. | 20-06-15 | 09:48
Zeldzaam, een nieuwe vondst op planeet internet. Dank en +1
komt mijn alias fake email adres weer eens van pas,snap niet dat hier zovelen mouwen over email,maak gewoon een phoney aan voor deze avontuurtjes.......
Oorlogen eindigen tenslotte waar ook de woorden ophouden.Het beoorlogen van ongelovigen is van alle tijden en mensen.Ik verbaas me dan ook al heel lang dat de wereldbevolking toeneemt door verachting van de geopolitieke ideeën van "lebensborn" en dus kanonnenvoer.Helaas,velen en soms ook ik zijn er mee vergiftigd,ook in het geniep en ondanks de schaamte.Het lot van stervelingen.
"Ik ben niet tegen ons geloof". Daarmee is ALLES gezegd. Wat volgt is taqiyya, door onze - door mij zeer gemiste - arabist Hans Jansen uitgelegd op onderstaande link.
Leren we het nou nooit??
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/04/...
@McMarx | 20-06-15 | 09:36
Een land, waarin je dit soort dingen nog ziet, kan toch niets anders dan een gaaf en mooi land zijn?
oi61.tinypic.com/2uj42gk.jpg
Het is allemaal de schuld van Van Miltenburg.
@jemagookniksmeer | 20-06-15 | 09:39
PvdA creëert helemaal niets.
Het enige wat ze kunnen, is geld van een ander verbranden.
En zelfs dat kunnen ze niet, aangezien ze helft in eigen zak stoppen....
Meer over deze 'gematigde' moslimbroeder hier:
www.carelbrendel.nl/2015/06/18/cmo-woo...
@ Viejohuevon
Daar heb je wel een punt. De westerse wereldverbeteraars moesten zo nodig een paar dictators helpen afzetten. Met mooie maar compleet onrealistische dromen over de bloemetjescultuur die daarna zou ontstaan. Nu zitten we met de gebakken peren.
Als je niet je e-mail wilt ingeven gebruik je www.throwawaymail.com/
Ik vind Yassin Elforkani pas echt een vent met ballen als hij op het preekgestoelte gaat staan en verklaart: "We hebben mohammed, allah, de koran, de andere 'heilige' boeken, kortom de hele islam niet nodig; het is allemaal BS!!! We hebben wetenschap, een rationele filosofie en een rationele ethiek en .... democratie. Dus gooi al je religieuze shit in de plee en sluit je geheel en met volle overtuiging aan bij het moderne westen."
Next.
Gelezen. Mijn wereldbeeld is er niet ingrijpend van gewijzigd, noch ga ik van blijdschap en opluchting op mijn handen lopen.
-
Ergens niet heel ver op de achtergrond hoor ik nog steeds een zacht, maar helder alarmbelletje afgaan.
STOP DE PERSEN - moslim met greintje gezond verstand gesignaleerd - STOP DE PERSEN
Ivoren Toren | 20-06-15 | 09:37
Veel kudo's.
IS is helemaal niet gecreëerd door moslims.
IS is gecreëerd door de PvdA.
@VanBukkem | 20-06-15 | 09:31
Gematigde islam bestaat niet, dat is net zoiets als een beetje zwanger zijn.
Voor wie bang is voor blandle spam: 10minutemail.com/10MinuteMail/index.ht...
@Driewerf Hoezee | 20-06-15 | 09:25
Als je 'gaaf mooi' weg laat, kan ik het er mee eens zijn.
Door de vergroening voelen steeds meer dieren zich thuis in Amsterdam.
Momenteel komen er tienduizend verschillende dieren voor, waaronder zeldzame .
- www.nu.nl/wonen-en-interieur/4072102/a...
Dan plempen anders neen.
Yassin mag wel uitkijken. Ik herinner mij nog niet zo lang geleden een Parijse imam die vrede wou sluiten met de Joden in zijn wijk. Hem werd vervolgens het werken onmogelijk gemaakt door een enorme horde barbaarse fundamentalisten. Veel te veel moslims koesteren de haat die door de islamitische leer gezaaid wordt alsof het hun eigen kind is. En ook veel linkse gutmenschen zullen hem een onruststoker vinden, al zullen ze dat misschien niet openlijk zeggen. Een beetje Geert Wilders gelijk geven, dat is natuurlijk niet de bedoeling.
"Moslims verdelen al eeuwen de wereld in moslims aan de ene kant en ongelovigen aan de andere kant met wie je oorlog mag voeren. Dat is een fundamenteel concept..." aldus de _gematigde_ imam Elforkani.
I rest my case.
Blendle doet het niet in de VS, blijkbaar... nog niet beschikbaar.
@Driewerf Hoezee | 20-06-15 | 09:25
De multiculturele samenleving begint zo langzamerhand wat scheurtjes te vertonen.
Klinkt interessant, jammer dat ik het niet ga lezen
Voor dit soort dingen gebruik spamgourmet, nooit last van spam op mijn echte emailadres
Wat is een Blendle?
Eerst die dooie boom in het topic hieronder. Nu dit weer. Jongens, jongens, is GS een digitale leestafel geworden?
Sorry, niet zo happig mijn mailadres te droppen. Jullie hebben 'm al...
Ga mijn mailadres niet invullen, krijg maar ongezien de roze vlektyphus!
Ik werd vanochtend wakker en sprak de woorden: "Wat zijn we toch een waanzinnig gaaf mooi land."
(Sprak niet echt deze woorden)
@Moonwarrior: niet te vergeten kinderen verkrachten, deed Mohammed ook en vind onder die varkens gretig navolging
Beetje jammer GeenStijl, hoeveel betaalt Blendle jullie hier nou voor?
Vind die 40% nog verbazingwekkend laag. In mijn omgeving van weldenkende, goed opgeleide Nederlanders is iedereen 'niet zo positief over Marokkanen'.
Oorlog voeren met ongelovigen, slavernij, sexslaven hebben, vrouwen stenigen, krijgsgevangen executeren, plunderen en roven. Allemaal zaken die Mohammed, de profeet deed. Allemaal gewoon terug te lezen in de koran of hadiths. Waarom mensen dan nog altijd geloven moeten dat het allemaal niet zo is, is mij ook een vraag.
Als iemand dat stuk al gelezen heeft: Heeft deze meneer nog oplossingen of is het gewoon weer een verzoek om subsidie?
Hmm. Dus de beroepsmoslims lopen niet ALTIJD weg voor het probleem met de islam.
En wat de collega's zeggen over email/betaalmuur. Quote was vast genoeg.
@(c)ZWITSUL | 20-06-15 | 09:16
Tijd rek mechanisme actief in 3..2..1
Ik kan me niet voorstellen dat er in dat VN artikel iets staat wat ik nog niet weet of waar ik het mee eens ben.
Pas maar op met zulke gewaagde, anti mainstream uitspraken, straks kun je als politiek vluchteling uit Nederland nog asiel aanvragen in Canada
Taqqika in actie...
breng de domme ongelovigen op een dwaalspoor, lieg+bedrieg.
Ik kan nu even niet hierop reageren.
Ben aan het uitbuiken van de ramadan van vannacht.
Ja nee, geen mening | 20-06-15 | 09:15
En daarom moet IS die haatsteen vernietigen waarna de fans van de haatsteen met IS een strijd op leven en dood gaan uitvechten waarbij er aan beide kanten nog net één levende ziel overblijft om het licht uit te doen.
Al is de waarheid nog zo schel. De fatwa achterhaalt hem wel.
Sterkte Elfornikadi!
De islam is het karakter van de profeet, tot instituut verheven en gehouden door mannen die net zo zijn als hij. Godsdienstwaanzinning, gezond verstand bestrijdend, gemeen, leugenachtig, rovend, stelend, immoreel, uitzuigend, parasiterend, hegemonistisch, jodenhatend, vrouwenonderdrukkend, slaafse volgzaamheid eisend.
Fijn dat deze imam zich eens eerlijk uitspreekt. Het zou onze landverkwanselaars en wegmetons-partijen aan het denken moeten zetten. De islam is hier genesteld en gaat u langzaam maar zeker vernietigen, tenzij men zich krachtig verweert. Gaat niet gebeuren, want we zijn verworden tot een EU-provincie vol laffe betalende faciliterende en bukkende hedonisten.
Geloof graag dat dat zo is, maar door dictators zoals Saddam Hussein, Sadat, Assad, Qaddafi omver te gooien heeft het westen IS wel in de hand gespeeld. We bemoeien ons overal mee zonder de consequenties te aanvaarden. Nu ook weer met Rusland en de Oekraiene - meesten hebben geen weet van wat zich daar werkelijk afspeelt maar iedereen heeft een opinie en lopt achter de media info aan.
@McMarx | 20-06-15 | 09:13
Werkt niet. Je krijgt dan op dat adres een linkje om in te loggen.
Heeft iemand trouwens pica's van Greta Riemersma?
Rutte niet op de hoogte van rapport over aversie tegen Marokkanen.
- www.nu.nl/politiek/4072093/rutte-niet-...
Ik zou niet zo hard juichen, GS. Die Elforkani hoorde ik laatst in een item in Opgelicht over bezwendelde hadjreizigers in een bijzinnetje mompelen dat de NL overheid misschien maar beter zelf de hadjreizen kon gaan organiseren. Nog eens: als moslims door mede-moslims worden opgelicht, ligt er een taak voor de NL overheid om de reizen naar die haatsteen te reguleren. Mompelde Elforkani.
@McMarx | 20-06-15 | 09:13
Gelukt. Het artikel is naar info@volkskrant.nl gestuurd.
Kan ik het nog niet lezen natuurlijk.
Ik heb geen email...
Open deur. Natuurlijk hebben ze IS gecreëerd.
En ze hebben meer dan genoeg zand om de hele wereldbevolking in de ogen te strooien.
En daarom, de islam moet verboden worden. Het is een zieke fascistische ideologie. www.thereligionofpeace.com/Quran/023-v...
Alsof ik Blendle mijn email adres ga geven.
Ja doei! Die stijlloze promotie voor extreem links doe je maar in je eigen tijd.
Blendle advertentie.
Hmmmm.... toch maar stoppen met GeenStijl.
@necrosis | 20-06-15 | 09:09
Dan vul je toch iemand anders z'n Email in.
Hmm. Goed iedee. Ik zal even info@volkskrant.nl proneren.
Is dit een actie om mijn emailadres te krijgen? Ik sla even over.
Dat gaan we dus nie lezen nie, eerst je e-mail achterlaten.. Tssssss.
Plaats het artikel maar gewoon GS.
Zo zo. Dat is nieuws. Of zit hier weer een addertjes onder het gras?
Ik druk op de link en ik zie staan : VRIJ NEDERLAND.
En vervolgens moet ik mn email in vullen om het artikel te mogen lezen
Kunnen jullie niet het hele artikel hier weg plempen? Heb geen zin om bij Blendle mijn email achter te laten en bedolven worden onder spam van ultra links.
@Pritt Stift
Om te beginnen, moet ik mijn e-mail adres invullen om het verhaal te kunnen lezen.
Dat doe ik dus alleen op de GeenStijl en niet op een andere site....
REAGEER OOK