Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Anonieme insider mailt details IT-troep SVB

pgbalarmdriehoek.jpg Nadat D66 de bizarre draai maakte waardoor Martin van Rijn voor de zesde keer zijn baantje als zorgsloper kon behouden, is het PGB-debacle weer naar de achtergrond gezakt. Niet alleen PvdA-stas Van Rijn ontspringt de dans, ook de ICT-prutsers die in overheidsdienst de puinhopen hebben veroorzaakt, blijven op de achtergrond. In onze mailbox troffen we echter onderstaand relaas aan, met namen & rugnummers van de aanstichters van alle ellende. De mail spreekt over een angstcultuur, en is daarom anoniem verzonden. Hieronder plakken we 'm integraal op de front page. Omdat de namen en functies kloppen, en omdat falende overheids-ICT bij de SVB wel de verantwoordelijkheid is van Klijnsma en Van Rijn, maar niet fysiek door hen is veroorzaakt. Daar kwamen falende IT'ers, projectleiders en directeuren op de werkvloer aan te pas..: Beste lezer, Voor u ligt een brief met daarin wat saillante details over het reilen en zeilen bij de SVB. U weet wel, die van de PGB en natuurlijk MRS. Het stoort me erg dat binnen de SVB niemand verantwoordelijk wordt gehouden voor alle problemen (PGB, MRS) die er zijn binnen de IT afdeling, en dat de verantwoordelijke projectleiders, managers en consultants overal mee weg komen. Kritiek hierop is binnen de huidige SVB-cultuur niet meer mogelijk. Velen zijn bang om bij de eerst volgende reorganisatie ontslagen te worden. Laat ik eerst beginnen met het MRS. Een project van bijna 100 miljoen euro (officieel minder maar dat gelooft niemand) dat nu ten einde is zonder dat het iets heeft opgeleverd. Hoofdrolspeler in dit project is de heer Hans Louwhoff. Deze meneer werd hoofd van de IT-afdeling om van het MRS-project een groot succes te maken. Het eerste wat hij deed was alle bestaande managers en teamleiders vervangen. Hierdoor ontstond er een complete chaos waar we nu pas een beetje bovenop komen. Na het opruimen van zijn tegenstanders besloot deze man ook nog eens een affaire te beginnen met de partner van een van de ontslagen managers, zijnde Martine Vos (de ex van Marcel Gutz, ontslagen manager). Tijdens het MRS-project heeft Hans uitdrukkelijk iedere vorm van kritiek op het project verboden. Degene die wel (zoals nu blijkt) gefundeerde kritiek hadden, kregen daarvoor een slechte beoordeling. Uiteindelijk is het MRS een groot fiasco geworden. Deze zelfde meneer Louwhoff is nu, geloof het of niet, ook de verantwoordelijke voor de IT van de PGB! Hoe dat project verloopt, hoef ik u niet te vertellen. Nog een mooi voorbeeld van hoe consultants blunderen en ermee weg komen zijn Joop Groen en Ron Roozenboom. Dit duo adviseurs begeleidde het MRS-project. Ook zij waren doof voor iedere vorm van kritiek. Tijdens de aanbesteding waren zij al duidelijk voorstander van de uiteindelijk gekozen leverancier (Oracle/CAP). Tijdens het punten geven aan de verschillende offertes hebben zij in 'hidden' columns in excel deze leverancier extra punten gegeven. Naast deze fraude bij de aanbesteding hebben zij het project lang laten voortduren (en daarmee ook hun inkomsten). Terwijl iedereen zag dat dit nooit ging werken hebben zij in rapportages aangegeven dat tests voor bijna 90% goed gingen terwijl in werkelijkheid er nog niet 1 testscenario (van de vele honderden) door het systeem kwam. Kritiek hierop was zoals al gezegd uitdrukkelijk verboden. En nu zijn deze twee bij de IND de boel waarschijnlijk weer aan het belazeren. Voorlopig het laatste voorbeeld is het duo Patrick Gerrits en Chiel Kramer. Dit tweetal waren de linker en rechterhand van Hans Louwhoff. Ook zij dulden geen kritiek en waren lovend over het MRS. Deze twee heren hebben nu een eigen bedrijf, Apatchi (terwijl ze nog in dienst zijn van de SVB, maar niemand weet wat ze doen) waarmee ze waarschijnlijk dezelfde onzin nu bij andere organisaties gaan spuien. Vertrouwend u voldoende geïnformeerd te hebben, in de hoop dat u hiermee verder kan. Met vriendelijke groet, [Anoniem]

Reaguursels

Inloggen

VOF? Kunduh net zo goet trouwen in gemeenschap van...

Tizzum | 16-06-15 | 20:16

CAP = rot. Kanker gezwel. Voorgoed op de zwarte lijst zetten.
Cap = CapGemini, naar ik aanneem.

Raider Twix | 16-06-15 | 11:35

En politiek Den Haag staat er bij en kijkt er naar.

Willem van Rood | 16-06-15 | 10:57

Joris Draaksteker | 16-06-15 | 10:20

Het MRS project is met de watervalmethode gedaan. Dat was mi juist een van de problemen. Minder ambitie zou trouwens wel aan te raden zijn.

MperR | 16-06-15 | 10:54

@MarcS | 16-06-15 | 07:37
Helemaal mee eens. Er is geen enkele methode heilig. De methode die werkt, is de methode die het doel bereikt. En dat is voorzien in de klantbehoefte.
Maar de praktijk is dat één methode gebruikt wordt, en dat is het doel. Nee. Die methode is niet het doel. De methode is een handvat om een project te leiden. Maar moet het niet dicteren.
En voor die methode worden onnodig veel papier gecreëerd, en wordt het project vanuit excellijstjes gemanaged.
De common sense ontbreekt volledig. En ze gaan maar door met het project, terwijl iedereen weet dat ze geld over de balk aan het smijten zijn. Teveel mensen op het project en die niets aan het doen zijn en veel geld verbranden. Uurtje factuurtje.
En de klant krijgt nooit waar hij om gevraagd heeft.

Wim Venijn | 16-06-15 | 10:45

Het wordt tijd voor een ministerie van ICT

bal op t dak 6 | 16-06-15 | 10:34

En [Anoniem] is wel te vertrouwen?
sastro | 15-06-15 | 20:10

Ik heb er een paar jaar gewerkt. Ik herken me in het geschetste beeld.

MperR | 16-06-15 | 10:30

Dat die Louwhoff een lul is, is duidelijk. Waar ik wel aan twijfel is dat dit soort types en hun onderknuppels bewúst de kwaliteit en snelheid van hun projecten verkloten en vertragen. Ik denk gewoon dat dit soort trajecten te ingewikkeld zijn voor 95% van de mensen (en managers); er wordt een soort controle verondersteld die niemand kan waarmaken. Toch blijft iedereen er heilig in geloven dat al die Lean Sigma Six, Agile en Scrum methodes een soort wondermiddeltjes zijn waarmee alles wel goedkomt. Is gewoon niet zo. Wat wél werkt is minder ambitie. Wel een groot eindplaatje maar vervolgens véél kleinere projecten draaien. Of is dat precies waar voorgenoemde methodes vanuit gaan? Indien zo, dan wordt er niet genoeg uitvoering aan gegeven in de praktijk.

Joris Draaksteker | 16-06-15 | 10:20

Onbegrijpelijk dat met zoveel illuster gedraai, gejat en gefaal zo'n slechtste kudtkabinet ooit nog steeds aan de macht is.
Democratie werkt niet, blijkbaar!

pennestront | 16-06-15 | 10:12

Er is en word 2 1/2 miljoen Euro uitgegeven aan een FYRA debacle onderzoek!!!
Over een paar maanden komt er een lijvig rapport uit (wat dus ruim 2 1/2 miljoen Euro heeft gekost) en dat verdwijnt dan in honderden bureau lades en boeken kasten.
Komt nog bij dat die FLUT FYRA treinen ons 800 MILJOEN Euro belastinggeld hebben gekost (weggegooid, over de balk)
Waarom nu niet eens de IT, automatisering, kortom het hele computer gebeuren bij de RIJKSOVERHEID grondig onderzoeken?
Mij dunkt dat alle burgers in dit land (Nederland) daar veeeel meer aan hebben.
Leve de staatssecretarissen, rolstoelterroriste Jetta Klijnsma en miljonair (in Euro's) Martin van Rijn want beiden zijn politiek verantwoordelijk voor PGB en MRS.

kippevlees | 16-06-15 | 10:10

Excel, daar heb je 't al...
psychonaut | 15-06-15 | 20:08

Wat is er mis met excel dan? Zie alleen maar geklaag, maar in elk bedrijf waar ik werk wordt het gebruikt.. dat zal dan toch een reden hebben. Ik ken geen betere alternatieven, het ligt er alleen aan hoe en waarvoor je het gebruikt. Dat belangrijke aanbestedingen via een puntensysteem op excelsheets worden uitgevoerd kan je jezelf natuurlijk wel bij af vragen hoe fraudegevoelig dat is. Excel is gewoon niet toepasselijk voor dit soort zaken. Maar dat maakt het programma niet slecht.

hadsjikidee | 16-06-15 | 09:45

Deze knakker, www.linkedin.com... werkt gewoon al 20+ jaar! Bij de SVB. Dat is dus vragen om gerotzooi, vriendjespolitiek en andere onvolkomenheden. Dat kun je die man eigenlijk niet meer kwalijk nemen. Die is compleet vergroeid met die SVB toko. Politiek had moeten ingrijpen.
Mark_D_NL | 15-06-15 | 22:05

Dat is dezelfde 'knakker' die tijdens de hoorzitting het woord "toegeëigend" gebruikte!

LostSandWich | 16-06-15 | 09:32

Een mooi voorbeeld van de ernstige nederlandse managements ziekte.

Mr.Red | 16-06-15 | 09:03

@Le Roi | 15-06-15 | 22:49

u slaat de plank volledig kapot, ik ben het er helemaal mee eens. En ook met de Untermensch en verder. Daar komt nog bij: Pas een half jaar geleden werd ingehuurd door een bedrijf Schouw Informatisering te Etten-Leur. Dat werd ik wel vaker. Maar nu ineens gingen ze via de "Scrum" methode werken. Ik snapte niet waarom. Maar goed ik werd ingehuurd, dus het zal mijn reet roesten. Na een paar keer een scrum sessie meegemaakt te hebben, heb ik vriendelijk bedankt voor de afgelopen samenwerking. Hier weiger ik aan mee te doen. Iedere onbenul gooit wat in de groep en iedere keer moet dat de molen in. Ook al is het niks. En iedereen schrijft zijn uren. Er is geen bewaking, geen overzicht, geen lijn. Schandalig.
Zo wordt ons mooie vak kaputt gemaakt.

Delfts Blauw | 16-06-15 | 08:43

@--sql error-- | 15-06-15 | 21:59
Kijk eens naar de gemiddelde vacature in het overheids ICT bedrijf. 1. Ervaring met overheid is een must. 2. Als je iets beter vacatures kunt lezen, dan zal je zien dat ze inderdaad een functie hebben geschreven met dito eisen dat er maar 1 mens kan voldoen. Hoe toevallig ...........

En maar roepen dat ze open zijn, maar zonder overheids ervaring (of kruiwagen) kom je gewoon niet door de 1e selectie. Ik kan dat weten, heb het geprobeerd omdat ik denk een verschil te kunnen maken.

Bijna alle zzp'ers die werken voor de overheid hebben ooit bij de grote ICT jongens gezeten op projecten bij de overheid.

MarcS | 16-06-15 | 08:37

Als D'66 draait, is dat niet bizar.

Dat hebben ze altijd al gedaan op het moment suprême.

Steen | 16-06-15 | 08:35

@Berbaar | 15-06-15 | 21:48
Ze kan alleen functioneren omdat ze zo corrupt is als het maar kan. Was ze niet in de politiek beland dan was ze een huilende vrouw die nooit iets zou bereiken in haar leven. Nu is ze slechts een zeurende vrouw die niets kan.

MarcS | 16-06-15 | 08:33

@michello | 16-06-15 | 00:00
Wat is de taak van een IT manager in jouw ogen dan?
En daarop voortbordurend, wat zouden 3 kernwaarden moeten zijn van een goede IT manager?

MarcS | 16-06-15 | 08:31

@jan-lul-de-behanger | 15-06-15 | 21:22
Dit valt niet goed te praten, men blijft inderdaad aan (ver)ouderde systemen vasthouden. Maar heeft u ook enig idee waarom? Ik ben ook wel actief geweest in de bank en verzekeringswezen. Als je binnenkomt dan denk je inderdaad GVD doe eens een robuust systeem bouwen! Maar dan doe je een paar weekjes mee en dan opeens zie je een fenomeen aan het werk. De overheid .......
Banken en verzekeraars worden constant overspoelt met nieuwe regels, nieuwe wetgeving. Op zich niet erg, maar het gaat om timing. Zoals altijd, bedenkt men dat alles per 01-01-2016 anders moet in de politiek. Dan gaat men bedenken wat dan anders is, de tijd loopt het is inmiddels juni. Dan gaat men met reces, de banken en verzekeraars weten niet wat ze moeten doen. Dan is het inmiddels september, 6 weken duren lang. Prinsjesdag, even wachten met de beslissing wat er anders moet. Shit tegenvaller / meevaller dat moet eerst opgelost / opgemaakt .... tijd loopt het is inmiddels october. Dan overleg over wat er anders moet, zonder uiteraard een doel of het oplossen van een echt probleem, het moest anders en dat gaan we doen ook!

Eind van het liedje is dat de banken en verzekeraars aan regels moeten voldoen die op een druilerige achternamiddag in december worden gekunsteld. Maar wel op 01-01-2016 voldoen, anders dikke boetes.

MarcS | 16-06-15 | 08:29

@MarcS | 16-06-15 | 07:37
@roze_bril | 16-06-15 | 08:11
Dit dus. Maar je ziet dus ook hier in de reactiepanelen en bij sommige reaguurders: er MOET iets toegepast worden bij projecten, zij het Scrum of Prince2. Waarom? Omdat het kan/moet/lekker hip is. Inderdaad, in de praktijk ervaar ik ook vaker dat projecten tot een goed eind komen ONDANKS methoden die toegepast moeten worden, in plaats van dankzij. Het is allemaal overhead waardoor je in de praktijk als ontwikkelaar tegenwoordig al snel 2 à 3 van de 8 uren in je werkdag bezig bent met administratieve cq. overbodige zaken die niets met ontwikkeling te maken hebben.
.
Prima dat ik als ontwikkelaar hier en daar mijn voortgang eens moet verantwoorden en eventueel eens iets moet laten zien, maar non-techies zouden geen inspraak moeten hebben op hoe iets gemaakt moet worden, hoe lang dat zou moeten duren, en hoe complex (of niet) iets is.

Le Roi | 16-06-15 | 08:26

@roze_bril | 16-06-15 | 08:11
Nee, ben ik het niet mee eens.

Een project met enige kans van slagen is een project die ontstaat vanuit een echte behoefte, die geleid wordt door mensen die echt snappen wat scope creaps zijn en wat belangrijk is. Maar vooral met een realistische doorlooptijd. Projecten moeten op Kwaliteit, Kosten en tijd gemanaged worden .... maar dit kan in tegenstelling tot wat men beweerd nooit tegelijk. Althans niet zodra er 1 niet haalbaar blijkt. Meestal rekent men de verkeerde kant op. We hebben een deadline, daarvandaan wordt gekunsteld een tijdspad verzonnen. Maar men vergeet dat sommige dingen gewoon tijd kosten. Meer programmeurs heeft zelden tot een goed resultaat geleidt.

Een zwangerschap duurt 9 maanden, het gebruik van 9 vrouwen geeft geen kind na 1 maand.

MarcS | 16-06-15 | 08:18

@MarcS | 16-06-15 | 07:37

Helemaal mee eens. Een project is het gevolg van een aantal goede! programmeurs, architecten , designers.. en de rest heeft geen invloed. Laat deze mensen hun werk doen en je zal zien dat ze uit ervaring alle goede dingen van deze methoden vanuit common sense al doen.

roze_bril | 16-06-15 | 08:11

Dergelijke situaties zijn zeker niet uniek. Ik kan een vergelijkbare brief schrijven over andere ICT projecten; ik hoef dan alleen de namen aan te passen.

hopsieflopsie | 16-06-15 | 07:44

@Wim Venijn | 15-06-15 | 22:58
Welja, daar hebben we er weer 1 die een methode heilig verklaard! Prince, ITIL, Scrum, Agile, Lean 6 Sigma .... ALLEMAAL pure BS! Papieren tijgers zijn het, en er komt geen project door van de grond laat staan in productie. Ja jij leest het goed! Projecten die op deze manier aangevlogen worden en toch live zijn gegaan is eerder ONDANKS dan dankzij.

MarcS | 16-06-15 | 07:37

Het bewijs is geleverd dat democratie niet op alle momenten (!) functioneel is. Ondanks dikke wetboeken, hooggeleerde (!) vergaderaars en regelgeving tot 50 plaatsen achter de komma wordt nog steeds niet naar de wil van het volk geluisterd. Sterker nog, democratische processen worden, wanneer de uitkomst niet politiek gunstig zal zijn, gewoon overboord gekieperd (Nu: vvd en pvda willen ACHTERkamertjesoverleg; jl. Kerst: nix stemming in de eerste kamer maar het wapen van de 'algemene maatregel van bestuur' is ingezet..... enz.).
Als democratie betekent dat een kabinet mag en kan blijven dooretteren met 50 virtueel verloren zetels gaan er belangrijke dingen fout. Doel? De volgevreten vrinden lobbyen in puur eigenbelang leuke vette eurobaantjes bij elkaar. Gemaxhalve worden problemen gewoon niet opgelost want politiek gevoelig. Voorbeeld: de NL en EU beleidsmakers laten liever 500 mensen per etmaal zichzelf dooddobberen in de Middellandse Zee ipv een krachtig EU-beleid (zie Australie!) te formuleren en uit te voeren.
Allemaal voor het eigen, persoonlijk cv. Allemaal om er zelf prive beter van te worden.
Aantoonbaar wanbeleid waar de EU-burger nagenoeg geheel machteloos tegen is.
Of niet?

pennestront | 16-06-15 | 07:19

Nederland bananenland.
De kleine man wordt keihard gepakt en bestraft. De grote mannen komen overal mee weg. Dat de regering na de mother of all fuck ups van de SVG niet haar verantwoording hoeft af te leggen en niemand tot verantwoording wordt geroepen is verdomme niet meer uit te leggen.

Het moet afgelopen zijn. Nog even en wij zorgen zelf wel effe dat het afgelopen is. Mes steek pijn.

limburgspatatje | 16-06-15 | 07:16

@DerUnterMensch | 15-06-15 | 22:38
Het zijn inderdaad de externe bedrijven die de zooi niet klaar krijgen. Vaak echter zijn het de interne managers en leidinggevenden die voor geen enkele reden vatbaar zijn en (omgekocht?) de meest megalomane eisen tijdens het project op tafel leggen. Nooit is de insteek een in de basis werkend systeem te bouwen en dan de tierelantijnen erbij te bouwen. Het moet altijd de meest nieuwe techniek (kijk naar Haags ondergrondse zwembad) en de meest prestigieuze oplossing worden (bijv kantoren met gouden kranen in de toiletten) zodat ze hun marktwaarde kunnen vergroten. Kritiek, hoe gefundeerd en onderbouwd ook, is fataal. De externe bedrijven geven garanties af die ze niet waar kunnen maken, gedekt door de onprofessionele houding en werkwijze van interne managers en leidinggevenden. Juridisch afgedekt door de megalomaanheid van de internen, kunnen die bedrijven nooit aan hun initiële beloften gehouden worden. ( bewijs maar eens dat een auto op 1 wiel niet rijd als tijdens de ontwikkeling de auto steeds meer wielen, tot wel 100, wielen moeten krijgen. De mislukking is die auto met 100 wielen, maar juridisch alleen aansprakelijk voor auto met 1 wiel welke door de managers niet meer gebouwd hoeft te worden en elk additioneel wiel op basis van "best effort" is toegevoegd.

Verwilder(s)t Niet | 16-06-15 | 07:00

Dankzij Geenstijl wordt nu wederom pijnlijk duiselijk in wat voor bananenrepubliek wij leven.
Maar voorlopig komt iedereen er elke keer mee weg.

Waakvlam | 16-06-15 | 06:42

Hoezo? Het werkt toch prima? Er wordt toch geen geld uitbetaald? Prima bezuiniging dus! Gezeur allemaal.

killermiller | 16-06-15 | 06:17

Grappig is dat wij altijd een mening hebben over corruptie in andere landen terwijl het hier toch wel heel erg stinkt. Fraude zelfs. Maar dat je incompetent als je bent een project te runnen gewoon kunt blijven zitten is ontluisterend. Het is bij dit soort types altijd hetzelfde. Het installeren van vriendjes direct onder je en dan op macht spelen. De incompetentie druipt er vanaf. Bij die Louwhoff moet je je afvragen wie er bovenin belang bij heeft dat hij daar blijft zitten. Dat kunnen verschillende belangen zijn.

namensmijnhond | 16-06-15 | 03:18

@Draaikolk | 16-06-15 | 01:25 Och, ik ken 'dat wereldje' ook een beetje. Alleen, ik draai bedrijven of overheden geen poten uit, noch trek ik het vel over de oren. Eerlijk en oprecht zakendoen. Vóórdat je begint is het wensenpakket duidelijk en je houdt rekening met de 'Nice-To-Haves'. Want dat heb je onderzocht en van tevoren bepaald. Ik ben blij dat ik bij een bedrijf werk dat aan (zeer grote) bedrijven en overheden levert zónder al deze leugenachtige poespas. Vieze, kruiperige, incompetente bloedzuigers.

McShamus | 16-06-15 | 03:12

Hans Louwhoff: het voorbeeld van falend Nederland.
Zijn CV: veel mislukkingen maar een hoog inkomen.
In Falend Nederland is dat een uitnodiging voor een nieuwe uitdagende klus voor deze faalmanager.
Met een overdreven gage voor deze faalmanager en een gegarandeerd nieuw falen van het project.
Hans Louwhoff: Een garantie voor toekomstig falen.

Jan Dribbel | 16-06-15 | 02:03

Och, ik ken dat wereldje een beetje.
Fors geld verdienen aan een programma is niet erg, maar iets leveren wat niet aangepast kan worden naar de toekomst... Gaande het proces van ontwikkeling worden ook de wensen aangepast... weer een nieuwe database... etc. Alsof het er voor gemaakt is om geld te blijven vangen. Want = overheid.
Ging vroeger al zo met websites bouwen. Internet bedrijven die klauwen met geld verdienden met door telkens maar aanpassingen te doen en gefingeerde facturen stuurden. Zelf meegemaakt en facturen gezien met (foutje om deze mee te sturen) de bij elkaar gelogen urenverantwoording/tijden etc.
Afspraak gemaakt met de directeur. Toen deze man kwam vroeg hij zich openlijk af of wij wel de juiste partij waren voor zijn bedrijf...
Dezelfde zelfvoldane arrogantie als ik hierboven lees.
Onze bek viel open. Let wel, deze man doet/deed ook voor grote (inter)nationale bedrijven dit werk. Kan je na gaan hoe je door dit soort bedrijven wordt belazerd.

Draaikolk | 16-06-15 | 01:25

*2: Na twee ict-debacles binnen één jaar is de SVB een zwaar getraumatiseerde organisatie.
-
*2:René Veldwijk-zinsdeel: Na twee ict-debacles binnen één jaar is de SVB een zwaar getraumatiseerde organisatie.

Dr. Frambozenjam | 16-06-15 | 01:12

"Anoniem" Colombo hanteert vergrootglas bij zijn recherche werk.

1: GS-zinsdeel: De mail spreekt over een angstcultuur, en is daarom anoniem verzonden.
2: Na twee ict-debacles binnen één jaar is de SVB een zwaar getraumatiseerde organisatie.
-
1: GS-zinsdeel: Velen zijn bang om bij de eerst volgende reorganisatie ontslagen te worden.
2: René Veldwijk-zinsdeel: Mensen vrezen voor hun baan en het vertrouwen in het bestuur is intern volledig zoek.
-
1: René Veldwijk meldt: En GeenStijl schreef een botte maar rake analyse.
2: GS-topic: Email heeft raakvlakken in verhaallijn met deze site : www.computable.nl/artikel/opinie/overh...
-
Heb ik de mol gevonden? of zie ik overal spoken?

Dr. Frambozenjam | 16-06-15 | 01:10

En bedankt heren. Door oplichters zoals jullie moeten de IT-ers die wel eerlijk handelen, steeds meer verantwoording afleggen en dus nog meer administratie invullen.
We hebben het niet druk ofzo! [\sarcasm]

Wel fijn dat hier even de vuile was wordt uitgehangen.

Maar nu de volgende. Wat gebeurt er met deze oplichters?
Worden ze op het matje geroepen en krijgen ze een nog betere functie? Of worden dit soort lui nu eens echt aangepakt.
Op straat geflikkerd op een zwarte lijst gezet en een sanctie gelijk aan de geleden schade?

Eveneens is het een cocktail van ICT en overheid. Er zijn mi. nog veel te veel foute ambtenaren, waardoor het weinig tot geen verschil maakt als je alleen de foute IT-mensen aanpakt. Dat is slechts uitstel van executie.
De oorzaak zit hem in het feit dat sommige ambtenaren elkaar tegen werken omdat een groot deel tegen zijn/ haar pensioen aan zit te hikken en te lam zijn om hun werkwijze alweer aan te moeten passen.

Dit is waar de schoen wringt, want juist door die mentaliteit lopen onderhandelingen over een nieuw te implementeren ICT systeem veelal te moeizaam alsook de werking na implementatie.

Zodra de contracten etc. is besproken, ondertekent en alle licenties en systemen zijn geïnventariseerd blijken er altijd nog miljoenen (lijken uit de kast te vallen) extra wijzigingen achteraf te worden doorgevoerd. Deze waren niet aangegeven en nu is het iets waar niemand zich meer mee bezig wil houden en waar het systeem in 1e instantie ook niet voor ontworpen is.

Alsook "de mensen van de ICT lossen dit wel op". Die wapperen een keer met hun handjes en dan floeps. ofzoiets.

We vragen het straks wel even om 17:55uur zodat het morgenvroeg gereed is. We hadden het de IT ook vanmorgen of vorige week al door kunnen geven, maar toch. Morgenvroeg moet het gereed zijn, dus vragen we het op het laatste moment.

TP 1984 | 16-06-15 | 00:22

@batvoca2 | 16-06-15 | 00:04
Zo werkt de overheid. Niet voor het groter belang. Maar voor hun eigen belang. Niemand neemt verantwoordelijkheid. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid, zodat niemand aansprakelijk is. Kijken niet verder dan hun eigen hokje. En houden geen rekening met andere afdelingen. Zodat ze kunnen zeggen 'dat wist ik niet'. Het is een spel van geen verantwoordelijkheid dragen, geen kennis hebben van iets, en hun eigen zakken blijven vullen. Zie de Fyra parlementaire-enquete.
Een normaal bedrijf zou allang failliet zijn geweest. De overheid legt gewoon hogere belastingen op. Wij, de hardwerkende burger moeten boeten. Niet die graaiende managers. Die komen er nog mee weg ook.

Wim Venijn | 16-06-15 | 00:16

Bananenmonarchie!!! Mo-nar-chie! *was* het maar een republiek, dan kon je tenminste de huidige kliek het vuur aan de schenen leggen.

Lord Flashheart | 16-06-15 | 00:11

Whats new, dit is schering en inslag bij alle, herhaal alle overheidsorganisaties. en niemand in de besliskolom die er een fuck om geeft, want geen eigen geld en hogere echelon graaien net zo veel. Je verbaast je dat er nog iets werkt...

batvoca2 | 16-06-15 | 00:04

Verreweg de meeste IT-managers zijn gewoon veels te dom voor IT. Daar begint de ellende.
Lagonda | 15-06-15 | 21:23
---
Daar raak jij de kern inderdaad.

michello | 16-06-15 | 00:00

We zouden als mensheid er beter voorstaan als er geen namen zouden bestaan. Namen duiden op families. Racisme weet je wel. Sommige families klitten nou eenmaal samen, ook in de ICT, hoe raar dit ok moge klinken. Wie zegt hè, ik ben dit of dat, maakt zich hier al schuldig aan.
En nogmaals, als je je afvraagt wat dit met ICT van doen heeft, tsja, check de namen. Wie denkt beter te zijn dan een ander, die pleegt al overspel aan 't menselijk ras. Eén zijn wij en wie daar onderscheidt in wil maken heeft gedeeltelijk gelijk. Sommige families zijn nu eenmaal slimmer en intelligenter, maar of ze ook beter zijn? Meer zeg ik niet. Maar onderzoek de leugenaars die zwetsen over rassen en soorten. Jakkes.

AntiSoof | 15-06-15 | 23:58

@Le Roi | 15-06-15 | 23:43
Die personen horen niet in een scrum meeting. Eruit flikkeren. Als hij wensen heeft, mag hij naar de productowner gaan, die kan het op de product backlog zetten. Wanneer het wordt opgepakt is aan het scrum-team en de productowner die de prio's vaststelt. Zo te horen wordt scrum bij jullie verkeerd gebruikt.

Wim Venijn | 15-06-15 | 23:48

@[Anoniem]
Beste Anoniem, bedankt voor deze extreem waardevolle bijdrage. Dit soort verhalen vertellen de redenen waarom wij in Nederland zoveel belasting betalen. In het bedrijfsleven zou zoiets volstrekt onaanvaardbaar zijn, maar bij de Overheid is er toch altijd wel geld genoeg. Als het potje op is, dan is er altijd wel weer ergens een ander potje dat gebruikt kan worden. Dat het om geld gaat, waarvoor talloze burgers 2 tot 3 dagen van de week voor hebben moeten werken, dat lijkt allemaal niet door te dringen. Geld is maar een middel en de herkomst is anoniem en abstract.
Ik hoop vurig dat er nog veel meer verhalen volgen van mensen, die wantoestanden bij de Overheid signaleren. Want dat hebben we nodig: échte transparantie. Weg met de achterkamertjescultuur en weg met de doofpotten. Het is óns geld en wij hebben het recht om te weten of ons geld juist wordt besteed. Kennis van het functioneren van de Overheid is een belangrijk onderdeel als het gaat om het afrekenen in het stemhokje. Het wegmoffelen van deze kennis is een vorm van bedrog jegens het volk!
Bedankt [Anoniem]!

michello | 15-06-15 | 23:46

Mevrouw Vos werd undercover door Gutz aan Louwhoff gehangen denk ik. Zodat ie in ieder geval op de hoogte bleef van het debacle. Tenminste zo zou ik het gedaan hebben......

Graaf van Egmont | 15-06-15 | 23:46

@Wim Venijn | 15-06-15 | 23:39
Om er nog een buzzword tegen aan te gooien: in de praktijk zijn het vooral vaak de "Hippos" (Highest Paid Person's Opinion) die het hele verloop van het project (en de bijbehorende scrum standups) naar zich toe trekken en de developers hebben maar naar zijn/haar pijpen te dansen. En alles moest natuurlijk gisteren al af zijn. :) Nogmaals, het kan best werken, maar men moet "scrummen" of andere methodieken geen heilige graal gaan maken. Dat is net zoiets als developers die altijd te pas en te onpas dezelfde programmeertaal of framework inzetten, alleen omdat dat stiekem het enige is waar ze kaas van hebben gegeten.

Le Roi | 15-06-15 | 23:43

Mevrouw Vos besloot een affaire te beginnen met Louwhoff, mag ik toch aannemen.

Jan de Schot | 15-06-15 | 23:41

@Vageling | 15-06-15 | 23:26
Psst, geheimpje: wij developers maakten al decennia lang coole dingen die stabiel en wel op het Internet draaiden vóórdat hippe marketinglui er buzzwords als "De Cloud" aan gingen hangen. Het Internet biedt eindeloze mogelijkheden, maar dat is natuurlijk preken voor eigen parochie als devver die voornamelijk web applicaties maakt. Dat applicaties tegenwoordig allemaal véél te snel onder grote druk gereleased moeten worden met alle gevolgen van dien, is eerder een fout van managers en consultants met dollartekens in de ogen, dan de grappen en grollen die ontwikkelen voor "De cloud" (*snif*) met zich mee brengen.

Le Roi | 15-06-15 | 23:39

@Le Roi | 15-06-15 | 23:21
Helemaal met je eens. En dat is precies wat er misgaat als een bureaucratische organisatie die scrum wil gebruiken.
- De 15 min. is max. De vraag in die meeting is, of je een blocking issue waardoor je niet verder kunt. That's it. Als je niets te melden hebt, kan je gewoon doorwerken. 1 min. mag die meeting ook duren.
- Je hoeft geen 'realisable product' op te leveren. Het kan zo zijn dat pas na 10 sprints (van 2 weken), dus na 20 weken iets van een product kan opleveren. En misschien is dat maar één schermpje. Prima dus.
- Belangrijkste is transparantie. Inzichtelijk maken. En laten zien waar je mee bezig bent. Ook als het kut gaat.
Maar scrum is nu het buzzword. En ze gaan er mee aan de haal op een verkeerde manier. Scrummaster wordt als een projectmanagers gezien terwijl dat maar veredelde secretaresse is. Hij moet je faciliteren om je werk te kunnen doen. Het team beslist. Niet de scrummaster, niet de manager. Het team met ontwikkelaars beslist.
Eigenlijk is alles wat jij zegt, het idee van scrum. In praktijk wordt het helaas niet zo gebruikt. En zitten er weer 10 lagen managers erboven, ertussen en ernaast.

Wim Venijn | 15-06-15 | 23:39

@Vageling | 15-06-15 | 23:26
Vreselijk is dat, werken via de browser.
Direct contact, dus zonder poespas zoals een browser is je van het.
Vergelijk het met een altijd werkende (oudere) Rolls Royce die het gewoon doet en een Japanse automobiel, fraai om te zien maar o zo kwetsbaar. Die ouwe Rolls is gewoon in te stellen, vanaf het ontstekingsmoment tot de opening van de kleppen.
Hoe minder opleuk, des te krachtiger het resultaat.
Eerlijk, fantastisch en nog goedkoper ook.

AntiSoof | 15-06-15 | 23:34

@Dysphemian | 15-06-15 | 23:23
WBSO heeft sinds een jaartje of 2 een hele nieuwe markt gecreëerd. Maar niet voor daadwerkelijk innovatieve R&D projectjes waarvoor het bedoeld is. Ik heb inmiddels al een handjevol projecten mogen aanschouwen waarbij er hevig uit de WBSO-ruif werd gegeten, en deze applicaties waren allesbehalve innovatief. Denk aan iets onnozels als een CRM of ledenadministratiepakket voor een sportvereniging terwijl hier al een miljoenmiljard (gratis) alternatieven voor zijn. Je moet vooral vriendjes zijn met iemand die bij de RVO een grote vinger in de pap heeft.

Le Roi | 15-06-15 | 23:33

@AntiSoof | 15-06-15 | 23:12
Amen! ZIt er hier eentje. Wat heb ik mij opgevreten tijdens het meehelpen opzetten ervan. Ik en de IT mensen hadden een consensus dat het gewoon niet ideaal was. Nou ben ik geen expert noch programmeur maar geen IT leek. Dat ik weet hoe ik data bij elkaar kan rapen en in een excel kan pleuren is geen norm. Kan dat programma ook en zels heel simpel als een programmeur even de tijd krijgt het in elkaar te zetten. Het praktisch nut is vaak ondergeschikt. Omdat die lullo's alleen maar hun sales willen zien en zichzelf willen profileren. Kijk ons bobo's eens! Succesvol opgezet. Verder interesseert het systeem hun geen ruk. Gebruiken doen zij amper die liggen de hele dag in outlook en aan de telefoon.

Vageling | 15-06-15 | 23:31

dus dat it gedoe zijn de alchemisten van deze tijd.
maar het politiek onbenul is wel verantwoordelijk voor deze rotzooi.
het barst van de onbekwame bestuurders
ze storten dit land steeds verder in een chaos.
de grootste holtorren staan met een bic smile op de plaat,er is er 1 daar komt een lucht uit zijn bakkes,daar zou een varaan jaloers op zijn.
dat krijg je als je alles aan elkaar liegt.

soledad | 15-06-15 | 23:29

@AntiSoof | 15-06-15 | 23:05
Zoiets zei ik al. Het moet allemaal via de browser tegenwoordig. Dat zet een deur met obstakels open. Maar de mensen die beslissen. Ik wil een programma! Werkt beter en sneller zonder al die kudt restricties met dat cloud gezeik omdat een browser beperkingen hebben die een programma niet heeft. Data is data. Fuck eye candy nee ik wil data en een programma dat werkt. Niet dat leuk oogt en shit (kost alleen maar onnodig capaciteit)

Vageling | 15-06-15 | 23:26

@ Le Roi | 15-06-15 | 22:49
Over WBSO gesproken... Goedverdoemme !
Die gasten hebben 1/8 van het totale WBSO budget opgebrand voor 2015. Jezus, denk eens na over deze orde van grootte van getallen. Te gek dat niemand aansprakelijk is/wordt gesteld en dat er niet gruwelijk wordt ingegrepen. Van Rijn kan hier niks aan doen. Die zit er net. Maar 'onder water' kan hij wel behoorlijk gaan ingrijpen en ik hoop dat dit gebeurt. Incompetentie ten top bij het SVB en het begeleidend management....

Dysphemian | 15-06-15 | 23:23

@Wim Venijn | 15-06-15 | 23:12
Het kan zeker werken, maar het kan vaak ook prima zonder. Zo bureaucratisch als we in Nederland zijn doen we het te pas en onpas inzetten. Relatief eenvoudige projectjes (want nogmaals, een relationele database opzetten en daar een web applicatie voor plakken is in wezen kinderspel) moeten gewoon eenvoudige projectjes blijven waar geen hoempapa bij komt kijken. Alles dwangmatig op de SCRUM-wijze doen resulteert in de praktijk vaak in:
.
- Vervelende overlegjes/vergaderingen op de vroege morgen die eigenlijk dwangmatig een kwartiertje moeten duren, maar die altijd uitlopen. Terwijl je eigenlijk helemaal niks zinnigs te melden hebt.
- Een raar streven om elke week of twee weken een nieuwe push/release klaar en bruikbaar te hebben. Werkt af en toe gewoon niet. Er zitten ook, vooral voor mij als developer, fases in een project waar ik gewoon wekenlang, maandenland, mijn gang moet kunnen gaan en daadwerkelijk moet ontwikkelen, zonder daarbij wekelijks naar een half werkende schijnversie toe te werken.
- Tenzij je met allemaal externe of ge-outsource`de lui werkt, zit je toch al de hele dag met je mede-ontwikkelaars en teamgenoten samen en los je problemen ter plekke op. Dat ga je niet 'opsparen' tot de eerstvolgende "standup".
.
En zo is er nog wel meer dan Scrum/Agile. De crux is, dat we helemaal door aan het slaan zijn in 'de IT' in Nederland. Softwareontwikkeling wordt onderhand steeds minder daadwerkelijke ontwikkeling. Goede software wordt gemaakt door goede ontwikkelaars, niet door managers en consultants met een vlotte babbel.

Le Roi | 15-06-15 | 23:21

@DerUnterMensch | 15-06-15 | 22:38
Ik richt mijn pijlen ook op die faal manager muppets. Altidj het onmogelijke willen. En dan die aasgieren (zogenaamde ingehuurde experts van het Orakel) die beetje hier en daar wat advies geven. Tonnen met geld binnen harken. Terwijl overduidelijk is dat zij aangepaste pakketten niet ondersteunen. JA als men er lekker veel geld tegen aan smijt ontwikkelen hun het wel maar geven geen garanties. Gewoon luisteren naar je mensen. Die programmeurs hoorden mijn klaag zang aan en hadden ook iets van ik ben het volkomen met je eens maar hogerop he? Heb zo'n faal project ook eens mogen meemaken. De typhus gewoon een basis systeem waarbij niet alles goed uitgewerkt is. EN dan focking verdomme web based gaan werken? Helemaal van de pot gerukt!!!1! Zelfde van de IT, deelden mijn mening, maar hogerop he! Oftewel weer data extraction en verder in excel. Aan de schandpaal die zogenaamde IT bobo's!

Vageling | 15-06-15 | 23:19

Wel heftige mail, als het waar is natuurlijk. Het verbaast niet, maar je kan niet alles klakkeloos aannemen.

Gespuis, dat is het. En het ergste is dat zij nog altijd de dienst uitmaken. Over het geheel genomen. Dat volk. En maar interessant doen.

Het is dat het tegen mijn natuur is, anders had ik allang de hooivork opgenomen.

Organische evolutie | 15-06-15 | 23:16

Ik kan gewoon echt niet begrijpen waarom iedereen in Nederland hier mee wegkomt. In de ICT is jaarlijks miljardenoplichting en naast dat hebben we ook nog een hoop andere foute dingen in Nederland zoals miljarden aan mislukte subsidies. Kan IEMAND gewoon eens een keer hier wat aan gaan doen!?
.
Wat is er nog erg aan een juweliersroof van een paar duizend euro of een bankroof van een miljoen als hier niemand wat om geeft?

area78 | 15-06-15 | 23:15

Ben als IT-er werkzaam voor een commercieel bedrijf dat dagelijks quadratisch meer verwerkt dan wat PGB en MRS te verstouwen hebben.

Nee, het is niet eenvoudig, maar 1 verstandige manager en veel ervaren personeel klaren de klus. Tuurlijk gaat er wel eens iets mis. Maar dat is binnen een uur weer gefixed.

Lijkt me logisch... | 15-06-15 | 23:14

@Le Roi | 15-06-15 | 23:07
Wat je beschrijft is scrum. Geen overbodige documentatie. Team van ontwikkelaars, architecten en ontwerpers. Scrum sessie is 15 min. per dag. En dat is gewoon de sprint backlog bespreken. Welke items staan nog open. Daarna aan het werk.
Google zweert erbij, spotify en nog meer van die grotere ontwikkelsoftware-bedrijven.

Wim Venijn | 15-06-15 | 23:12

Goed zo joh!! Zo moedig!
Je geeft het goede voorbeeld.
Ooit zag ik docu over een onderzoek dat aangaf dat de meeste top leiders psychopaten zijn, per definitie.

SaintNick | 15-06-15 | 23:12

@DerUnterMensch | 15-06-15 | 23:06
Mijn ervaring is dat de analyse van het bedrijf soms armzalig is.
Analyse is zeer moeilijk.
Dat vereist niet alleen technisch inzicht, er speelt ook psychologie, en inlevingsvermogen mee.
De belangrijkste personen (zij die uiteindelijk ermee moeten werken) worden bijvoorbeeld vaak niet goed gehoord en/of serieus genoeg genomen. Ook wordt er vaak niet doorgepakt op de materie zelf. Ingesleten gewoontes (soms zeer onlogisch) worden als goed gezien.

AntiSoof | 15-06-15 | 23:12

@geenstijl.
Waarom gebruiken jullie rose balkjes in kvk-uittreksel? Wat is dat voor nonsens, open kvk.nl en klop vestigingsnr in.
Dorsvlegel 36, kost helemaal gratis zelfs :)

Sexpresso | 15-06-15 | 23:08

Daarom moet je ook in het contract zetten dat ze bij een succes een miljoen krijgen en bij een fiasco mee mogen betalen aan de oplossing.

Alsof Almere dan nog steeds een ijstempel zou krijgen. Of al die hogescholen en universiteiten nog steeds zouden stunten ket vastgoed. Of woningbouwverenigingen nog steeds zouden beleggen en handelen in deriviaten. Of de NS nog in de Fyra. Of de overheid nog in de betuwelijn. Dacht het niet dus.

Heeft met verantwoordelijkheid te maken. Dat ontbreekt.

Meeroever | 15-06-15 | 23:07

Krijg nou wat. Mijn linkjes gaan hier stuk.

AntiSoof | 15-06-15 | 23:07

@Wim Venijn | 15-06-15 | 22:58
Eerlijk gezegd word ik onderhand erg moe van "Prince2" en "Scrum". Het schiet zijn doel onderhand voorbij, en naar mijn ervaring zijn het lui die to-taal geen verstand van ICT, laat staan softwareontwikkeling, ontwerppatronen, programmeertalen, severarchitectuur, etc. hebben die als manager of projectleider ergens binnen komen gerold en roepen dat er 'gescrumd' moet worden. Of alles "Agile doen".
.
Ik ben met mijn 15 jaartjes programmeerervaring wellicht van de oude stempel, maar als je een goed stuk software wilt ontwikkelen dan heb je in een ideale situatie één persoon/team aan de tekentafel en die het denkwerk doet (en daarbij een DEFINITIEF ontwerp uittekent waarbij ook inhoudelijk goed is nagedacht), dan de daadwerkelijke ontwikkelaars/programmeurs, en daarnaast misschien nog wat andere specialisten (DBA's, UX/UI specialisten, etc.) afhankelijk van diepgang. Wil je een goed stuk software, dan moet er gewoon ontwikkeld worden, minimaal 7 uren van je 8-urige werkdag. En niet de helft van de dag bezig zijn met overbodige scrum sessies ("standoffs", brrr), administratieve overhead, voortgangsrapportage, overbodige documentatie en drievoudige urenregistratie.

Le Roi | 15-06-15 | 23:07

-weggejorist-

AntiSoof | 15-06-15 | 23:06

@mr. Quispel  | 15-06-15 | 22:44
Dat heeft geen nut, de software voldoet namelijk vaak wel aan de (in eerste instantie) gestelde basiseisen. Maar vervolgens blijkt er toch iets anders te moeten, iets iets niet helemaal beschreven enz enz (iets dat op zich niet heel vreemd is) en dan begint het gezeur pas.

Zie het als een trein. Men zet op papier dat de trein x km per uur moet gaan en mensen van A naar B moet kunnen brengen en 50 zitplaatsen moet hebben. Vervolgens komt er een trein die dat kan maar niet in winterse omstandigheden kan reiden.. tja dat stond toch ook niet beschreven, en hij kan ook niet meer dan 50 mensen vervoeren, maar we bedoelde 50 zitplaatsen, hij zou er toch 100 moeten kunnen vervoeren, helaas niet beschreven en de trein heeft na elke dag een hoop onderhoud nodig, onze vorige trein had dat maar eens per maand nodig, tja stond niet beschreven hoor. De wet veranderd waardoor er andere lampen in moeten, tja die lampen krijgen we hier niet ingebouwd en de aanpassing daarvoor is enorm.
i3.kym-cdn.com/photos/images/original/...

Als jij een externe partij in huurt hebben die er geen voordeel bij om mooie flexibele, uitbreidbare software te ontwikkelen. Ze ontwikkelen wat op papier staat en niet bij. Daar komt nog eens bij dat veel managers in de IT geen IT-achtergrond hebben en daardoor het stuk flexibiliteit niet begrijpen. Ze willen zo snel mogelijk resultaat zien, waarom 3 maanden over iets doen als ik binnen een maand ook het gewenste resultaat kan hebben (zolang er maar vooral niets moet veranderen).

DerUnterMensch | 15-06-15 | 23:06

-weggejorist-

AntiSoof | 15-06-15 | 23:05

Succes kent vele vaders.
Mislukking louter wezen.
.
In de ICT is het niet anders.
Soldaten als kanonnenvlees.
De top vreet er niet minder om.

Piet Karbiet | 15-06-15 | 23:01

Oeps, al 2 linkedin-pagina's onvindbaar.

Tikkie Terug | 15-06-15 | 23:00

@Le Roi | 15-06-15 | 22:49
Vraag me dan af welke methode ze dan gebruikt hebben. Prince2 volgens de linkedin van die hoffmeister. Scrum zou beter geschikt zijn. Ook geen garantie tot succes, maar het houdt rekening met veranderingen van de functionele eisen.

Wim Venijn | 15-06-15 | 22:58

Als mijn manager er een maand niet is vanwege vakantie, draait alles gewoon probleemloos door. Een beter bewijs dat bedrijven die balast kunnen lozen is er niet.

Bigi Bana Boy | 15-06-15 | 22:50

"Hoe moeilijk kan het zijn om een fatsoenlijke webapplicatie + correcte relationele database in te richten?
Tel Aziaat | 15-06-15 | 20:37"
Als software-ontwikkelaar zijnde zeg ik: niet. Totdat je een horde consultants en manager op je dak krijgt, er dagelijks nieuwe features bij komen en het databasemodel aangepast moet worden, je 5 vormen van urenregistratie bij moet gaan houden (voor de vele subsidies als WBSO) en er structureel van het aanvankelijke functionele ontwerp/beschrijving wordt afgeweken omdat de hoge heren zich weer iets nieuws hebben bedacht. Extra leuk als zowel de database als de web-applicatie zelf al staat, en er 'effe een laagje' in de hiërarchie van de gegevens bij moet. Zit je dan, met je keurige relationele, geïndexeerde database.

Le Roi | 15-06-15 | 22:49

@roze_bril | 15-06-15 | 22:45
.
Toeschouwers noemen wij dat hier.
Je kunt er Arena's mee vullen.
Niksnutten.

Piet Karbiet | 15-06-15 | 22:48

IT, IS, één pot nat.

Pretzel Logic | 15-06-15 | 22:46

IT, IS, één pot nat.

Pretzel Logic | 15-06-15 | 22:46

Telraam weer invoeren met een papieren administratie is misschien goedkoper dan 100 m.

Petrus de Rewa | 15-06-15 | 22:45

Ik ken managers alleen maar van Excel. Die kunnen niks anders. Uurtjes invullen en mensen die wel werken lastig vallen. Een manager geeft alleen maar extra druk op een project. Eigenlijk zijn de beste managers die godweetwatzedeheledagdoen je nooit ziet. Een manager kost klauwen vol met geld voor een bedrijf. Het eerste wat ze doen is nl. een extern bedrijf inhuren om hun eigen verantwoordelijk weg te kopen. Dat het bedrijf dat in sommige gevallen miljoenen extra kost, zal ze een zorg zijn.

roze_bril | 15-06-15 | 22:45

Er moeten gewoon resultaatsverbintenssen gesloten worden in plaats van inspanningsverbintenissen. Inspanningsverbintenissen leiden tot het naar binnen schuiven van meer en meer collega's en het schrijven van meer en meer uren, zonder resultaat.

mr. Quispel | 15-06-15 | 22:44

De Sociale Verzekerings Bank (sinds 1901) moet gewoon nog meer externe managers inhuren en meer ICT systemen kopen. Dat is goed voor de sociale status van Martine Vos en de bankrekening van haar neukertje. Dat verzeker ik je.

Piet Karbiet | 15-06-15 | 22:44

@Joop69 | 15-06-15 | 20:08
Precies, feitelijk is het dus niet de overheid die hier faalt (tenminste, niet direct) maar is het wel de overheid die de slechte naam krijgt.

Overigens is het niet perse zo dat ze het zo slecht mogelijk willen maar ze stellen er kwantiteit boven kwaliteit, software is daardoor totaal niet flexibel en alles gebeurd op te letter, maar in IT blijken er altijd dingen toch anders te moeten (de opdrachtgever vergeet altijd iets) nog buiten het feit dat wetgeving blijft veranderen. Op dat moment is niet flexibele software een groot probleem, aanpassen duurt heel lang en is erg foutgevoelig.

De overheid kan juist beter zelf de mensen in dienst nemen en ook naar ze luisteren. Iemand die weet dat hij de software moet blijven onderhouden zal echt wel zorgen dat er goede, flexibele software komt.

DerUnterMensch | 15-06-15 | 22:42

Maar ze kunnen tegenwoordig wél kolommen verbergen. Ze worden steeds slimmer, die ambtenaren. En verder, the same old story wat betreft faalprojecten in Nederland. Een old boys network dat aan de top staat (en dat ook zo wilt houden) en als enig motief de reinste zelfverrijking heeft. Bureaucratie en managementellende ten overvloede.

Le Roi | 15-06-15 | 22:42

Contant geld en papieren kwitanties, wist precies hoeveel ik kreeg op vrijdag en van wie en waarvoor. Gouden tijd. Van hand tot hand op betaaldag, zonder IT-doolhof. (Nog maar 30 jaar geleden).

IQmin100 | 15-06-15 | 22:38

Jammer dat het weer wordt neergezet als 'overheids-ICT' en 'ICT-prutsers die in overheidsdienst', dat doet namelijk vermoeden dat het ambtenaren (IT-ers die werken / in loondienst zijn, bij de overheid) schuldig hieraan zijn. Echter vrijwel alle, zo niet alle, IT overheidsprojecten die zijn gefaald, zijn niet door programmeurs / mensen van de overheid gemaakt. Het zijn vrijwel altijd externe bedrijven die worden ingehuurd door de overheid. In de Randstad zitten veel IT-bedrijven die voor het grootste gedeelte draaien op overheids-projecten.

Een beetje als het Apatchi dat hier zou zijn opgericht. Ook in de afbeelding zie je weer zo'n externe partij voorbij komen.

DerUnterMensch | 15-06-15 | 22:38

Ik mis een foto van Martine Vos.

ad melkert | 15-06-15 | 22:38

Java zonder ondersteuning. Ik sidder nu al. Zonder de juiste mensen die niet alleen maar achter een kudt aanlopen is het vragen om een kudtsyteem. Zeker een maatje bij het Orakel. Trek deze put ook maar open inderdaad.

Vageling | 15-06-15 | 22:38

@eerstneukendanpraten | 15-06-15 | 22:08
Nee, smurfin zal wel boehoehoe doen nu.

miko | 15-06-15 | 22:35

Van de PRL tot de architectuur tot development tot testen tot implementeren.. Alles voor 1 prijs :-)

Handsomeboy | 15-06-15 | 22:34

Cap is niet meer dan een body shop. Zoveel mogelijk consultants naar binnen duwen en zo lang mogelijk rekken. Het enige waar een account manager van Cap op wordt afgerekend is gefactureerde uurtjes en steekt bij een club als het SVB een dikke 100K+ per jaar lachend in zijn eigen zak. En ja het is doodnormaal dat ze de meeschrijven en kijken aan een aanbestedings offerte die ze zelf gaan beantwoorden en dus winnen. De ene hand vult de andere.

mrvandale | 15-06-15 | 22:26

Dank voor het delen anoniem. Jij hoort vast bij de groep uitvoerenden die alles op kunnen lossen zolang er geen manager voor je voeten loopt. NL heeft gebrek aan jouw soort

3Xniks | 15-06-15 | 22:25

Het probleem is dat niemand voor dit soort onkunde en corruptie naar de zoutmijnen wordt gestuurd. In China ga je voor dit soort zaken tegen de muur en moet je zelf de kogel betalen. En terecht.

Zzzzooooffff | 15-06-15 | 22:22

Mijn schoonvader moet 4000 euro aan PGB terugbetalen omdat men meent dat hij teveel heeft ontvangen op basis van een contract dat een ander bedrag aangeeft dan de contractwijziging. Men stelt de wijziging nooit te hebben ontvangen en dreigen nu met van alles en nog wat. Navraag bij de PGB-instantie stuit op een hoop onwetendheid, domheid en geneuzel om niets.

Een hoop ellende is het! Dank aan D66 én CU die Van Rijn na het Zesde Debat evengoed lieten zitten...

Lamzakken!

Hyppo Kriet | 15-06-15 | 22:22

Wanneer gaan nu eens managers na het manipuleren van cijfers, het schuiven van vriendjes, het bewust met overheids geld rommelen richting broekzak het gevang in? De onrust die zij veroorzaken binnen de maatschappij staat gelijk aan land verraad!

ikdenkwat | 15-06-15 | 22:21

Naming & shaming in de ICT.
Briljant idee.
Heb zelf ook wel eens een criminele aanbesteding gekregen. Het liep toen ongeveer zo af ...
(maar ipv Dilbert zelf dan via zijn baas)
dilbert.com/strip/2015-06-14

hotmint | 15-06-15 | 22:20

Weet niet wie Anoniem is maar ik herken dit wel heul erg.

Piet Karbiet | 15-06-15 | 22:18

Maar........... is anoniem ook zijn concurrentie de poten onder hun stoelen aan het weghalen?

JayJay | 15-06-15 | 22:17

M'n lieve Kobus blijft het zeggen;'t zijn bijna allemaal verschrikkelijke lieden die top-ambtenaren,
Grote schoonmaak zeer wenselijk! Zo zijn er bijv. bij waterstaat z.g, hoofdingenieurs die geen bout van een moer kunnen onderscheiden, het elementair Nederlands niet beheersen, maar godgeklaagd, in een Mercedes met chauffeur rondtoeren. De overheid; het is om te kotsen!

mevr.Kribo | 15-06-15 | 22:16

De man ontslaan en de vrouw te grazen nemen, dan scoor je wel punten.

Alleen niet qua integriteit en betrouwbaarheid.

KayakFun | 15-06-15 | 22:11

Hans Louwhoff krijgt nu een allervriendelijkste mailtje van Linkedin. "u wordt opgemerkt".

Wim Venijn | 15-06-15 | 22:10


miko | 15-06-15 | 20:39

Het wordt nooit meer zoals vroeger...

eerstneukendanpraten | 15-06-15 | 22:08

Deze knakker, www.linkedin.com/in/hanslouwhoff, werkt gewoon al 20+ jaar! Bij de SVB. Dat is dus vragen om gerotzooi, vriendjespolitiek en andere onvolkomenheden. Dat kun je die man eigenlijk niet meer kwalijk nemen. Die is compleet vergroeid met die SVB toko. Politiek had moeten ingrijpen.

Mark_D_NL | 15-06-15 | 22:05

gebrokenvleugel | 15-06-15 | 21:41
van een insider weet ik dat die kneuzen nu weer posities bij overheids-instanties krijgen. Het eerste wat ze doen is hun oude collega's een baan bezorgen bij de overheid, en de tegenstanders er uit werken.

--sql error-- | 15-06-15 | 21:59

Ik zeg: Parlementaire Enquete. Dat zal ze leren, die schobbejakken.
Oh, wacht.

boasatlas | 15-06-15 | 21:58

Dit gaat niet alleen bij de overheid zo. De meest overschatte idioot is de omhoog geschoten consultant die alleen maar weet hoe hij moet declarenen. Ik heb op Linkedin nog NOOIT iemand gezien die schreef dat hij zijn vorige project volledig heeft ver-fucked terwijl ik uit eigen ervaring zo een aardig lijstje kan samenstellen.

Skunk57 | 15-06-15 | 21:57

laat een 'ict-manager' eerst maar eens een stukje code schrijven in een beetje serieuze taal (dus niet VB). Als dat niet eens lukt dan nooooit zo iemand aannemen. En als je met dat type manager te maken krijgt als programmeur dan gelijk een andere baan zoeken, want komt alleen maar veel ellende van.

--sql error-- | 15-06-15 | 21:56

Niet alleen de overheid huurt dure externen in. Ik werkte jaren voor een groot retailbedrijf als externe tegen een zeer aardig tarief en weet nog steeds niet goed waarom ze me dat betaalden (en aan vele anderen met mij).

Elmauro | 15-06-15 | 21:54

Handsomeboy | 15-06-15 | 21:34
Ja, dat is de andere helft van 't probleem

Lagonda | 15-06-15 | 21:52

@Bigi Bana Boy | 15-06-15 | 21:27
COBOL compileren op een VAX/VMS vanaf een IBM RT grafische terminal..
*Godskolere, ben ik echt al zo oud ?..*

Wijze uit het Oosten | 15-06-15 | 21:52

En het is dus niet zo dat de Kamer zit te slapen. Nee, er wordt actief stemming gemaakt tegen ICTers die melden dat het foute boel is in de publieke ICT. En guess who: www.computable.nl/artikel/opinie/overh...

AlanTuring | 15-06-15 | 21:51

Een moestuin op d'r gezicht, lekker lelies omhoog douwen
Handsomeboy | 15-06-15 | 21:30
Gaat me te ver mijn waarde.
Jetta bedoelt het vast goed, heeft principes en toont in de praktijk dat de gehandicapte medemens ook prima kan functioneren.
Maaaarrr het gedachtengoed is verderfelijk en helaas ik moet ook bekennen dat ik een zwak had voor die principiële Marcus Bakker terwijl ik verre van communist ben/was.
*in hoekje zich gaat zitten schamen&

Berbaar | 15-06-15 | 21:48

@Toetsiemonster | 15-06-15 | 21:32
Grote universiteit, zegt niet veel. Meestal is incompetentie een betere verklaring dan moedwillig wangedrag.

Bruine Beer | 15-06-15 | 21:46

@Bigi Bana Boy | 15-06-15 | 21:27
Ook Java applicaties kunnen robuust zijn. Maar dan moeten ze wel door vaklui worden gemaakt, niet door mensen die Cobol kennen en ook een boek 'OOP for beginners' hebben staan.

Bruine Beer | 15-06-15 | 21:44

Tsja dat krijg je als je managers, projectleiders, bedrijfskundigen opleidt die geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn tijdens hun opleiding. Maar wel lekker hun diploma cadeau doen zodat ze lekker arrogant meteen na hun opleiding de baas kunnen spelen en precies weten hoe alles moet. Tip aan bedrijven en instanties: kijk eens wat vaker of er binnen je eigen organisatie iemand is die zich kan ontwikkelen tot leidinggevende in plaats van meteen een extern persoon of zzp'er erbij te halen.

ronaldnh | 15-06-15 | 21:44

Half jaar geleden werd de beerput Ordina versus overheid gelicht, kalf is verdronken en put gedicht, hoor je niets meer over, zijn teveel die uit de ruif meegeplukt hebben.

gebrokenvleugel | 15-06-15 | 21:41

Managers = garantie om te falen. Zeker in de ICT want dat zijn lieden die van toeten noch blazen weten als het om de ICT zelf gaat.
Toch kan hen enig talent niet ontzegt worden. Het talent om te graaien zonder een positieve prestatie te leveren.

McMarx | 15-06-15 | 21:41

Handsomeboy | 15-06-15 |
Geweldig

metdedag | 15-06-15 | 21:40

Apatchi. . Dat lijkt me dan weer fonetische plagiaat.

Claude_Vieaul | 15-06-15 | 21:38

@Parel van het Zuiden | 15-06-15 | 21:34
Banken hangen hun vuile was nooit buiten, dat heeft met dat gekke webfenomeen te maken van ene P. Lakeman, zie Dirk Schurkinga en zijn bende rovers.

Handsomeboy | 15-06-15 | 21:37

Ik heb dat ook eens meegemaakt bij een grote onderneming. Door mij moest de hoofdfiguur verdwijnen. Het koste mij ook mijn kop. Ach ja ik was nog jong en dacht echt dat iedereen zijn best voor het bedrijf deed. Ik weet nu beter maar zou het zo weer doen.

metdedag | 15-06-15 | 21:36

@Bigi Bana Boy | 15-06-15 | 21:27

Die betrouwbaarheid...
Dat is dus zeer de vraag. Er wordt bijvoorbeeld veel gewerkt met batchprocessen en dat heeft een grotere foutkans. Je hoort wel eens verhalen over, zeg maar. We kunnen het eigenlijk niet weten. Banken zullen daar nooit transparant over zijn. Haalt de grondslag onder hun bestaan vandaan. Immers, administratie is feitelijk de core business van een bank. Accurate vastlegging van tegoeden, transacties, etc. Mensen moeten vertrouwen houden. Anders is het over.

Parel van het Zuiden | 15-06-15 | 21:34

@Lagonda | 15-06-15 | 21:23
Hoezo? De meeste hebben in Leiden een cursus Leiderschap gevolgd aan de LOI, dus wie zegt dat dat geen geboren leiders zijn?

Handsomeboy | 15-06-15 | 21:34

@jan-lul-de-behanger | 15-06-15 | 21:22
En onder het mom van vernieuwing steeds maar weer nieuwe bussen ertegenaan blijven plakken, het MF stort zowat in onder de non peak load, processortje erbij en iedere dinsdag een patch en het doet het gewoon nogsteeds deze pay day.. en anders plaats je een excuustweet en webcare baggelatiseert alles lekker onder het tapijt der liefde.

Handsomeboy | 15-06-15 | 21:33

Man man, wat zitten er nog veel Applemannetjes tussen de reaguurders.

The7thGuest | 15-06-15 | 21:33

Hans Louwhof Erasmus universiteit, Martin van Rijn Erasmus universiteit, toeval of een gevalletje "ouwe jongens krentenbrood"??

Toetsiemonster | 15-06-15 | 21:32

En waar dit toe leidt: de klokkenluider wordt opgespoord, ontslagen en vervolgd, en de falende managers blijven zitten en krijgen een salarisverhoging en /of bonus.

hunkerdrift | 15-06-15 | 21:32

-weggejorist-

Handsomeboy | 15-06-15 | 21:30

Weinig schokkende details. Kom op deepthroats, dat kan beter!

zonder_moeite | 15-06-15 | 21:29

@sickstyle | 15-06-15 | 20:42

Er zijn genoeg entiteiten waar je "terecht" kunt. Alleen die doen hun werk niet. Er zit immers over het algemeen een ex-politicus aan het roer. Die houden de partijvrienden wel uit de wind.
.
Dit voorbeeld. In het relaas zitten meer dan een dozijn aanleidingen om verschillende instanties te benaderen. Diverse rekenkamers, zorg- & consumentenautoriteit, ombudsman(nen), vakbonden, ministerie, VNG.
.
Gelukkig is er GeenStijl. Altijd GeenStijl nog...

Parel van het Zuiden | 15-06-15 | 21:28

Vera Bergkamp, in de kamer voor D66, was tot voor kort HR Directeur bij SVB. Die weet van binnenuit wat een zootje het is daar. Overigens, ik zou haar doen. d66.nl/mensen/vera-bergkamp/

Hans Kraay Sr. | 15-06-15 | 21:28

Naar boven likken en naar beneden schoppen. Martine Vos. Oh wacht, ze houdt echt van die louwlul.
Heel erg wat er hier gebeurd. Oplichting pur sang. Niets anders.

republikein72 | 15-06-15 | 21:28

jan-lul-de-behanger | 15-06-15 | 21:22
Die mainframes doen het tenminste altijd. Oude, doch robuste en betrouwbare technologie. Kun je van die hipster kudt Java Apps niet zeggen.

Bigi Bana Boy | 15-06-15 | 21:27

In een werkende democratie zou als het poppetje Van Rijn nu opsodemietert de boel klappen.
Helaas is het kabinet een voortwoekerende tumor die snel meer celletjes/poppetjes aanmaakt voor de vernietiging van zijn eigen omgeving.

Oktoberfest | 15-06-15 | 21:25

Berbaar | 15-06-15 | 21:18
Zeeuwse klei, zeer vruchtbaar .

fleurtje | 15-06-15 | 21:23

Verreweg de meeste IT-managers zijn gewoon veels te dom voor IT. Daar begint de ellende.

Lagonda | 15-06-15 | 21:23

@Mark_D_NL | 15-06-15 | 21:18

Letterlijk zelfs. Ik denk dat de helft niet eens weet waar de letters I, C, T voor staan. Gelukkig begrijpen ze net zo weinig van andere kapitaalintensieve takken van sport zoals infrastructuur, zorg, en niet te vergeten financiën. Gelukkig versterkt nu zo'n Jesse Klaver de gelederen. Dat kan alleen maar goed gaan.

Parel van het Zuiden | 15-06-15 | 21:22

ach, ik heb heel wat ICT afdelingen gezien.... Dit valt reuze mee. Moet je eens bij een grote bank gaan kijken waar drie man rondlopen die de centrale administratie op een nazaat van een IBM360 architectuur Mainframe draaiende houden en daarmee God zelf zijn (hoewel die geen COBOL en Fortran schijnt te kennen).

jan-lul-de-behanger | 15-06-15 | 21:22

Ja. Je kan verbaast doen. Maar als je kijkt naar de grote mate van ervaring en kennis (kots) die de 2e kamer herbergt (wat is ICT?). Dan denk je toch niet dat de onderbonzen echt veel meer kennis Hebben?

Mark_D_NL | 15-06-15 | 21:18

In reactie op het PGB drama, zei Jette Klijnsma: " Wie geen PGB krijgt, moet een moestuin nemen"
Handsomeboy | 15-06-15 | 21:15
Ik hoop dat Jetta ook een moestuin krijgt ipv wachtgeld.
Lekker ploeteren met je rollator

Berbaar | 15-06-15 | 21:18

@Fedor Emelianenko | 15-06-15 | 21:09

Dan wilt u vast niet van iemand met vrij veel relevante ervaring horen wat ze voor die honderd miljoen hadden kunnen bouwen. Minimaal de helft van de headcount svb op straat met snellere en kwalitatief betere en klantvriendelijkere processen.
.
Overigens ligt dit niet alleen aan zo'n ingehuurde partij. Management en medewerkers dragen actief bij aan de puinzooi. Onnozelheid, maar ook ter kwader trouw (bijv. behouden headcount om moverende redenen). Parlement met onmogelijke wetten en regels ook.
.
Laten we de burger niet vergeten. We laten het toe. 100 miljoen is de equivalent van duizenden afgeroomde graanschuren en akkers in oude tijden. Den Haag zou branden.

Parel van het Zuiden | 15-06-15 | 21:17

In reactie op het PGB drama, zei Jette Klijnsma: " Wie geen PGB krijgt, moet een moestuin nemen"

Handsomeboy | 15-06-15 | 21:15

Zonnekoningen die veelbetaald (vaak met gemeenschapsgeld, bedrijven die zo geleid worden gaan vanzelf over de kop) de boel verprutsen terwijl ze de medewerkers monddood maken met een angstcultuur..

Wat zou ons land toch een stuk beter af zijn zonder hen.

Muggenmepper | 15-06-15 | 21:13

@Handsomeboy | 15-06-15 | 21:00
Cupholders? gewoon een snolletje die je drankje vasthoud .

miko | 15-06-15 | 21:12

Capgemini: People matter, results count.

Results = €€€€€

Wat een kut bedrijf is dat zeg. Ik ken ze alleen maar van frustreren en geld melken. Ja, goede contractmanagers hebben ze...

Dat ambtenaren zich vuistdiep laten naaien door Capgemini snap ik wel... die incompetente ambtenaren hebben het vermoedelijk niet eens door...

100 miljoen HOLY FUCK, daar had je een hoop werkelozen het werk voor kunnen laten doen...

Fedor Emelianenko | 15-06-15 | 21:09

Angst en dreigcultuur. Het lijken wel fascisten.
En ik dacht dat we daar mee handen afgereknd. Not.

der cherusker | 15-06-15 | 21:08

Angst, angstcultuur. Wij zijn een bang volk geworden... En een bang volk valt het best te "besturen".

Death By Luchtbed | 15-06-15 | 21:07

Ben erg benieuwd naar de partijlidmaatschappen van genoemde heerschappen. Het zal hopelijk niemand toch verbazen als daar PvdA, VVD, D66, en CDA exemplaren opduiken.
.
Want opdrachten van 100 miljoen euro die gaan natuurlijk niet naar competente ervaren partijen, die gaan via het partijnetwerk. En omdat zo te houden gaat falen direct de doofpot in.
.
Tsja. Maar zo fatsoenlijk, hè.

Parel van het Zuiden | 15-06-15 | 21:01

Ik ben heeeeeel benieuwd wat Pia Dijkstra en de ARROGANDER van D'66 hier van vinden.
En Staats Martin van Rijn U laat deze (anonieme) aanklacht natuurlijk van uw brede PGB rug glijden, toch?

kippevlees | 15-06-15 | 21:01

Ben zeer benieuwd hoe Ton Elias hier over denkt.

snakeplisskin | 15-06-15 | 21:00

@Kaas de Vies | 15-06-15 | 20:09
Ik biedt mijzelf bij dezen aan. 10K netto, C-klasse met alles erop, cupholders, leather upholstry, alles, en een PMO met driedubbele zuigkracht en ik zeg ja.

Handsomeboy | 15-06-15 | 21:00

Het is om te huilen.

Rambo John J | 15-06-15 | 21:00

De reactie in het middenkader op de onduidelijke prl en de resource problematiek was steevast 'dan trekken we nog een blik Indiërs open'. Het resultaat moge duidelijk zijn: i1-news.softpedia-static.com/images/ne...

Handsomeboy | 15-06-15 | 20:58

En uiteraard zullen er geen koppen rollen.
Wanneer gaat Nederland eens wat doen aan dit soort zaken? In de vorm van alles afpakken, zware straffen. En voor het leven falliet verklaren van dit soort Achterlijke debielen die niets anders doen dan bla bla graai graai. En Nergens iets presteren.

023hard | 15-06-15 | 20:57

Of men is corrupt of gewoon een stomme ambtenaar, het eerste lijkt me het meest logische.

Uw Verzekeringsadvis | 15-06-15 | 20:57

In het land der blinden...

BrutusBosch | 15-06-15 | 20:53

@Wedstrijdkrokodil | 15-06-15 | 20:33
Onzin.

miko | 15-06-15 | 20:53

-weggejorist-

ablacadabla | 15-06-15 | 20:50

Die Marcel Gutz is wel een topper. Houdt volgens zijn linkedin profiel www.linkedin.com/in/marcelgutz 7 bedrijven in de lucht!!! Echte eindbaas of zzp loser?

Anhoudn Antydn | 15-06-15 | 20:46

Ha Snap ge me nie weer eens in de hoofdrol. Ultiem corrupt klote bedrijf.

faz | 15-06-15 | 20:45

Wedstrijdkrokodil | 15-06-15 | 20:33
Ik schijt liever mijn eigen nest vol dan dat ik de Nederlandse belastingbetaler een poot uitdraai.

snakeplisskin | 15-06-15 | 20:45

Deze managers komen dankzij hun vriendjes van het ene faalproject in het andere faalproject met vette bonussen terwijl het gewone gepeupel voor de kosten opdraait. Dat noem ik nu dikke ik mentaliteit.

lingo star | 15-06-15 | 20:44

@ kinky winky | 15-06-15 | 20:23

De man die MRS verneukte is ook het baasje bij het PGB project, volgens mij is dat de link.

Sjors W. | 15-06-15 | 20:44

Als je constructieve kritiek geeft en je wordt hier negatief op beoordeeld is het al veel en veel te laat. Daar gaat nooit iets positief uitkomen. Het wordt tijd dat de overheid een afdeling opzet waar kritiek alsmede zorgen naar toe kunnen worden gestuurd. Deze vallen dan onder de minister van de departement en kunnen wel degelijk ingrijpen als zo'n manager zijn ego zijn beslissingen laat lijden.

Er wordt hier duidelijke fraude aangekaart om bepaalde aanbestedingen van tientallen miljoenen in voorkeur te laten vallen van een bepaald bedrijf, dit hoort een strafrechtelijk onderzoek te zijn tevens of er financiële gewin was bij die graaiers.

De semi-publieke sector is een graai sector geworden die veel baat heeft bij het falen en zo lang mogelijk uitrekken van een project bij de overheid. Tijd dat daar eens zwaar op wordt gerekend.

sickstyle | 15-06-15 | 20:42

Wat een slet die Martine Vos.

Desmoulins | 15-06-15 | 20:39

@eerstneukendanpraten | 15-06-15 | 20:17
Die heeft ook geen stem meer.

miko | 15-06-15 | 20:39

Goed zo. Name and shame them. Ik zal wat van die arrogante en incompetente ICT klootzakken hebben bezig gezien en weg zien komen met catastrofale rampen. Dus zeg maar een keer waar het staat. Geniet van het idee dat die zelfingenomen plofkoppen bijkans uit elkaar zullen spatten van woede vanavond.

Bigi Bana Boy | 15-06-15 | 20:39

Apatchi... de originaliteit druipt er vanaf.

Knoopsgat | 15-06-15 | 20:38

@Joop69 | 15-06-15 | 20:08
Een makker van me zit ook in die vakrichting.
Als hij dan iets vraagt, maakt niet uit wat is onze reactie na het antwoord,maar verder onderzoek is wel vereist

miko | 15-06-15 | 20:37

Hoe moeilijk kan het zijn om een fatsoenlijke webapplicatie + correcte relationele database in te richten?

Tel Aziaat | 15-06-15 | 20:37

Brieven van advocaten van de genoemde personen in 3...2...1...

(Want daar hebben ze inmiddels geld genoeg voor).

Tegenvraag voor de reaguurders: Stel dat er iemand in de politiek opstaat om dit echt aan te pakken, die volledig transparant is en niet in de politiek zit om uiteindelijk een commissariaat te willen (want dat kun je daarna wel vergeten), maar... hij/zij is van een partij waar u nooit op zou stemmen... Zou u daar dan wel voor gaan?

EEnzame SchizofrEEN | 15-06-15 | 20:37

Klokkenluider heet dit. Kutkrokodil. Ken een van de consultants. Ron Roozeboom. Heeft ook ICT bij gemeente Amsterdam gedaan. Heb geen flauw idee wat ie doet en hoe ie het gedaan heeft.

ristretto | 15-06-15 | 20:37

Maar de grote vraag:Is die Martine Vos een lekker wijf?

miko | 15-06-15 | 20:35

En nu? Gespeeld verbaasd reaguren? Nah, dacht het niet.

@sjaakmats | 15-06-15 | 20:35

Eigen nest bevuilen heet dit. Ga dan weg als het je niet zint.

Wedstrijdkrokodil | 15-06-15 | 20:33

InHolland. Met de nadruk op Hup Holland.

Plukkiehaar | 15-06-15 | 20:31

En zo dames en heren, gaat men met u belasting centen om!!
Deze heren horen achter slot en grendel!

Glas Koning | 15-06-15 | 20:30

Ach ook dit lacht Rutte wel weer weg.
de rechtse doofpot is nog zo hol en gretig.....

Frankasd | 15-06-15 | 20:30

Leuk en aardig allemaal. Maar dit gaat blijkbaar niet over het PGB project. Ik zie alleen maar MRS staan.

kinky winky | 15-06-15 | 20:23

Geen bonussen meer naar corrupte bestuurders maar riante bonussen voor alle mensen die de transparantie geven waar iedereen recht op heeft. Daar wordt Nederland beter van. Op welk gironummer kan ik geld storten voor de helden die Nederland weer eerlijk maken en de rotte appels geven waar ze recht op hebben? Namelijk de rest van hun leven achtervolgd worden voor de ernstige gevolgen van hun corruptie en falen. Dat loutert. Dat zuivert. Dat zal ze leren en anderen tien keer doen nadenken voor ze dezelfde fout begaan.

Popcorn koning | 15-06-15 | 20:23

(En ondertussen staat oma de pis inmiddels tot aan de lippen.)

VanBukkem | 15-06-15 | 20:22

no Gutz no glory......(sorry Marcel :)).

Droef Toeter | 15-06-15 | 20:21

th3freeze | 15-06-15 | 20:18
Verder alles goed?..... Ik schat in van niet.

snakeplisskin | 15-06-15 | 20:21

Incompetentie en narcisme, daar kom je nog wel mee weg, maar dit klinkt toch als keiharde fraude. Als Oracle nu ook nog die "Apatchi"-toko heeft betaald is de tralie rond, zou ik zo denken.

Ooit_huisregelneef | 15-06-15 | 20:19

Dit bericht zou grote consequenties moeten hebben en een parlement in woede moeten doen ontsteken. Maar het zal wel weer: glas, plas, was en doofpotten/geheimhouding worden; de stijl van Rutte ... ja die met z'n grote teringmuil toen hij nog oppositie was.

Fijnstoffer | 15-06-15 | 20:18

@Kaas de Vies 20:10: Een beoordeling op resultaten, waardoor ze een welverdiende ban op welke verantwoordelijke functie dan ook krijgen, zou al heel wat zijn. Dat is trouwens de moderne ziekte in management die ik op andere plekken ook veel zie: men wordt nog maar weinig inhoudelijk afgerekend, en rolt van de ene miskleun probleemloos naar het volgende baantje.

Muxje | 15-06-15 | 20:18

Slappe zak deze gast. Bewijst zijn onkunde door bij zo'n hard falende organisatie te blijven terwijl het zo'n zooitje is. Bah, slappe zak.

th3freeze | 15-06-15 | 20:18

de overheid en ICT.. die beerput is groter dan EU naheffingen en Griekenland bij elkaar.

(c)ZWITSUL | 15-06-15 | 20:17

Bananenrepubliek Nederland. Corrupt tot op het bot. Fraude. En CAP die met 100 miljoen wegwandelt. 100 miljoen. Laat dat eens tot u doordringen.

Wim Venijn | 15-06-15 | 20:17


hotnot | 15-06-15 | 20:10

Wij herkennen ons in het geheel niet in de geschetste situatie. En ik ben Calimero!

eerstneukendanpraten | 15-06-15 | 20:17

Niet alleen bij de (r)overheid gebeuren dit soort zaken. Een studiegenoot heeft voor Oracle gewerkt en de drama's die hij bij bedrijven (tot multinationals aan toe) heeft meegemaakt waren niet van de lucht. Geloof me (ben zelf ervaringsdeskundige) het implementeren van een 'nieuw systeem' gaat zelden vlekkenloos en gladjes. En als je gaat klagen bij de projectmanager, dan krijg je te horen:" Over 5 jaar is iedereen dit vergeten." en ondertussen zie je collega's helemaal affikken tot hun veters aan toe. Ik kijk hier helemaal niet meer van op, en wens de dames/heren van 't svb veel sterkte en reken niet op uw chef, want hij weet het ook allemaal niet meer, maar zijn toekomst is verzekerd, die van u niet ...........

Anjin Mohammed | 15-06-15 | 20:16

Oracle en Excel... Altijd een winning combo...

WellusNietus | 15-06-15 | 20:16

Excel, elke prutsmanager verschuilt zich er achter.

sinar2 | 15-06-15 | 20:16

Het lijkt de FIFA wel.

VanBukkem | 15-06-15 | 20:15

Ik geloof dat zo langzamerhand heel leidinggevend en politiek Nederland verrot is.

doskabouter | 15-06-15 | 20:14

Die grote potten met geld werken als een magneet voor oplichters. Als de minister dat niet kan managen dan moeten we stoppen met het creeeren van grote potten met geld.

logicavanhetgevoel | 15-06-15 | 20:14

En de ministers kijken zoals gewoonlijk vrolijk de andere kant op in afwachting van hun commissariaat en de beloofde gouden handdruk. Schorriemorrie en dromers regeren Nederland .

fleurtje | 15-06-15 | 20:14

Hopelijk doet de politiek hier wat mee. Maar ik betwijfel het. Ze leren het nooit. En ze gaan weer op dezelfde manier te werk. Keer op keer op keer. Overheid en ICT. Geen gelukkige combo.

Wim Venijn | 15-06-15 | 20:13

"Velen zijn bang om bij de eerst volgende reorganisatie ontslagen te worden"
 
Goed idee. Jammer dat er nog geen overheid bestaat die snapt dat je een trap het beste van boven naar beneden schoonmaakt. Dat lijstje onder 'begeleidde' lijkt me een goed begin.
 
En dat die Louwman een faalhaas eerste klas is, geloof ik wel, maar wie heeft hem daar eigenlijk neer gezet?

pietvanvliet | 15-06-15 | 20:13

Iemand die hun SVN leeg kan trekken? Ik ben wel benieuwd.

Hoen | 15-06-15 | 20:12

Hallo Jumbo!

psychonaut | 15-06-15 | 20:11

Benieuwd wanneer de eerste brief van een advocatenkantoor binnenkomt, en wat daarin zal staan..

hotnot | 15-06-15 | 20:10

En [Anoniem] is wel te vertrouwen?

sastro | 15-06-15 | 20:10

Ik eis trouwens dat de verantwoordelijken strafrechtelijk worden vervolgd.

Kaas de Vies | 15-06-15 | 20:10

Oplichters pur sang. Mooi dat het nu duidelijk is. Ben benieuwd wat de gevolgen zullen zijn.
Sterkte voor alle medewerkers.

deluiegriek | 15-06-15 | 20:10

1. Alle consultants weg
2. Alle IT-managers opnieuw solliciteren bij 3.
3. Dream team samenstellen van kundige lui. Mag van mijn part 10.000 euro loon zijn maar 9 miljoen bonus.

Kaas de Vies | 15-06-15 | 20:09

Zeau, we hangen even wat vuile was buiten. Goedemorgen zeg.

snakeplisskin | 15-06-15 | 20:09

Fijn dat deze (onder)laag ook eens geschandpaald word. Transparantie geldt voor allen.

horsteknots | 15-06-15 | 20:09

Ik denk dat het ergste is dat niemand meer echt verbaasd is.

jpm77 | 15-06-15 | 20:08

Iedereen in de IT weet dat bij de NL overheid alleen externen werken, die er alleen baat bij hebben dat alles zo kloten mogelijk gaat = meer werk en meer uren. Het leukste is dat in het weekend zelfs vaak geen backup draait.

Joop69 | 15-06-15 | 20:08

Om te huilen.

Kaas de Vies | 15-06-15 | 20:08

Je verwacht het niet .....

Bazip Zeehok | 15-06-15 | 20:08

Het vervelende is dat dit, in mindere mate hoop, ook bij andere overheden plaatsvindt.

mkm.nl | 15-06-15 | 20:08

Excel, daar heb je 't al...

psychonaut | 15-06-15 | 20:08

De walm van deze beerput is nu al ondraaglijk.

Zaadhaan | 15-06-15 | 20:07

ICT en overheid: een eeuwigdurend drama.

BroodenSpelen | 15-06-15 | 20:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken