Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Srebrenicamedailles? AFERIM!

aferim!Dit jaar even geen nieuwe vrienden in voormalig Joego. Weet u nog. Op een uurtje vliegen werden onder ogen van Nederlandse militairen moslimburgers in massagraven gedumpt. Tja, onze jongens hadden alleen maar rookgranaten, bier en kromme kogels. Ze konden er waarschijnlijk niets aan doen en gisteren kregen ze hiervoor een mooie glanzende draaginsigne. Echter, geen Nederlander is tot nu toe nog in staat gebleken dit aan Bosnië uit te leggen. Het land is in rep en roer. De ambassadeur is op het matje geroepen en er is een massale kaartenactie aan de gang. Blijkt dat oorlog mensen best sarcastisch kan maken. Check deze mooie site (mirror!) van een Bosnisch radiostation, alweer een massale e-kaarten *kuch* felicitatieactie bezig is, gericht aan onze jongens, Nederlandse ministeries en ambassades. In accordance with the acknowledgement to Holand batallion for their role during the stay in Srebrenica in 1995, now you can take part in the activity of congratulating for all their merits and send an e-card. Prettige feestdagen & een gelukkig nieuwjaar!

Reaguursels

Inloggen

@kadir 06-12-06 @ 21:22
Geytenneueqer de waarheid doet zeer he.
Natuurlijk ontken je het bestaan van janitsaren.
Natuurlijk ontken je de christen kinderbelasting.
Natuurlijk ontken je de ontvolking van de Donau vallei.
Ieslam is vrede
"slay all those who insult islam" Was een mooi bordje bij een demonstratie in Londen.

Weisse rose | 07-12-06 | 09:56

Ongezien de Typhus

Mr.Hornet | 07-12-06 | 08:51

Gaylord Focker 06-12-06 @ 23:11 en geiletruus94 06-12-06 @ 23:24

HELEMAAL MEE EENS!!!

EN DIE FOTO ROLLETJE MOET EN ZAL OOIT BOVEN TAFEL KOMEN!!!

kadir | 07-12-06 | 00:21

Het is inderdaad een beetje slap om de moslims een zootje zeer belegen feiten in de schoenen te schuiven. Wel is het schattig dat Weisse graag gebruik maakt van islamitische uitvindingen als het tellen met cijfers in zn argumenten gebruikt. Kennelijk is er toch wel iets van liefde te vinden. Overigens ben ik het wel eens met de stelling dat de VN nooit troepjes aan Holland had moeten vragen.

Feit blijft dat de Nederlanders de enclave niet echt verdedigd hebben. Ze hebben mensen die in nood waren, niet toegelaten tot de basis. Ze hebben toegekeken en meegeholpen met het scheiden van mannen en vrouwen als voorbereiding op de massamoord. Weerzinwekkend was het om de feestende militairen in gezelschap van kroonprins w.a., in Zagreb te zien.

De media, zowel internationaal als nationaal, heb ik zelden als anti-militair ervaren. Patriotistische verhalen doen het over het algemeen goed dus ik begrijp dat verwijt niet helemaal. Week in week uit krijgen we beelden van onze boys in Uruzgan, een provincie van een land dat we zijn binnengevallen zonder enig VN-mandaat. Afgelopen jaar plus/minus 3700 burgerslachtoffers.

Ik ben niet echt een pacifistische GL-stemmer maar laten we geen sacrosancte heldenverhalen maken over zaken die feitelijk horen bij mannen met kleine piemels.

geiletruus94 | 06-12-06 | 23:24

Ik vind het zielig van mensen hier die ouwe koeien uit de sloot halen, dingen die zich 500 jaar geleden zogenaamd hebben afgespeeld, om het drama van Srebenica en andere slachtingen op moslims goed te praten

Gaylord Focker | 06-12-06 | 23:11

Weise rose!! Voordat je de Ottomaanse rijk zwart maakt moet je maar eerst de geschiedenis ervan lezen!!!!Armeense droplxl

kadir | 06-12-06 | 21:22

@MrGG
Natuurlijk is het de schuld van de Serviers alleen. Zij hebben de moorden gepleegd, uit vrije wil. We hebben na WOII de geallieerden toch ook niet verantwoordelijk gesteld voor de 6 miljoen dode Jeauden (GS spelling).
De reden waarom Srebrenica in 0031 zo'n grote gebeurtenis is geworden is het onterechte schuldgevoel dat ons door de linkse, anti militaristische, onrealistische media is aangepraat. Oorlog en zeker een burgeroorlog is geen pretje. Excessen zijn onvermijdelijk zeker als er sprake is van ideologische tegenstellingen. Ook de moslims zijn zich te buiten gegaan aan dergelijke excessen in Bosnie en Servie, niet alleen tijdens de Ottomaanse bezetting maar ook tijdens de burgeroorlog.
Het staat los van het 'geciviliseerde' 0031.
Waarom zouden wij, de Nederlandse maatschappij, onze jongens niet eren met een insigne. Zij hebben hun taak verricht onder moeilijke omstandigheden, die zij, mede namens jouw, hebben uitgevoerd. Zij kozen voor een moeilijke taak en wij, ons 'geciviliseerde' Nederland weigerde hen de middelen te geven om deze moeilijke taak uit te voeren.

Waarom heb ik geciviliseerd tussen quotjes geplaatst? Als 0031 daadwerkelijk geciviliseerd zou zijn dan hadden we nu een oplossing gevonden voor een aantal social en maatschappelijke questies waar nu om heen gedraaid wordt als om de hete spreekwoordelijke hete brij.

En we zouden de Dutchbatters niet afvallen op hun falen. Maar ondersteunen in het verwerken van hun trauma wat hun ervaringen in Srebrenica geweest moeten zijn, zeker gezien de uitkomst. Door hun die erkenning in de vorm van een insigne te ontzeggen, en dat is wat je wil, straf je hen alsnog. Voor iets waarvoor de Dutchbatters onmogelijk verantwoordelijk voor zijn te houden. Hen medeplichtig te noemen is ook buiten proportioneel.

Ik hoor je ook niets zeggen over Darfur de slachting is daar nog groter dan in Srbrenica, het zijn dan ook maar minderwaardige negers, toch? Ik hoor je ook niets zeggen over de moordpartijen op christenen in Indonesië en de Philipijnen want ook zij zijn minderwaardig, toch?

Weisse rose | 06-12-06 | 14:33

Weisse rose 06-12-06 @ 12:28
Je argumenten kloppen. Ze kloppen helemaal. Ik heb er niets op af te dingen... Waar de discussie weer naar toe gaat is helaas weer de al oude klassieker: 'afhankelijk van hoe je ernaar kijkt' discussie. Als we Srebrenica plaatsen in een historisch context van de wereld is het inderdaad maar en 'kleine' gebeurtenis... Als we het in de hedendaagse geciviliseerde context van NEDERLAND plaatsen is het een enorme gebeurtenis...
Wat er bij mij niet ingaat is het gemak waarmee we onszelf onschuldig verklaren. Waarom zijn we akkoord gegaan met een missie dat achteraf een politiek moeras blijkt te zijn? Heeft Nederland destijds onder dwang mee moeten doen aan die missie? Wiens schuld was dat dan, de serviërs alleen?

Terug naar het onderwerp: waar hebben de betrokken militairen hun insignes aan verdiend na wat er allemaal is gebeurd? Wat hebben ze gedaan voor de bevolking? De lagere militairen hoeven niet gestraft te worden. Maar een onderscheiding (ook niet in vorm van een insigne) hoeft ook niet...

MrGG | 06-12-06 | 14:00

Daarom heb ik ook geschreven: de krijgsraad voor de politici enb de bevelhebbers. De politici sturen onze jongens met een onmogelijke opdracht weg, om zel een fijn baantje in Brussel o.i.d. te kunnen scoren. De bevelhebbers moeten gewoon de gore lef hebben om te zeggen: "Deze opdracht met DEZE uitrusting en DEZE beperkingen steken jullie als politici maar in jullie reet, maar WIJ gaan dit onmogelijke NIET uitvoeren. Zoek het maar uit!" Als jullie als bevelhebbers dan de pers hadden gezocht, was beslist de pleuris uitgebroken. Of er hadden duizenden moslimmannen nog geleefd OF er was geen schijnveiligheid opgeroepen door licht bewapende troepen, die door Europa genaaid werden ter plekke. Ja, dat had jullie carriere als bevelhebbers kunne kosten. Maar nu de levens van een paar duizend man 'ver weg van jullie bed'.... Schijtlijsters!

fokkenmast | 06-12-06 | 13:40

MrGG 06-12-06 @ 12:48
U wilt een inhoudelijke discussie voeren prima lijkt me een uitstekend plan maar kom dan met inhoudelijke argumenten en zie niet in alles wat in de wereld fout gaat de hand van het "slechte" westen. Natuurlijk maken we fouten, maar anderen ook.
De problemen op de Balkan spelen al vanaf de bezetting door het Ottomaanse Rijk (vijftiende eeuw), en de daaruitvolgende uitbuiting, volkerenmoord, godsdienstige zuiveringen, en de Pan Slavistische inmenging uit het Eausten namelijk het Tsaristische Rijk, de USSR en nu Rusland. Gecombineerd met het streven naar een ijsvrije winter haven. Pas later heeft het westen zich er mee gemoeid om de Status Quo te handhaven en onder andere Griekenland te bevrijden van een islamitische onderdrukking.
Dus als u uw anti westerse zelf hatende bril kunt laten vallen dan is een open inhoudelijke discussie mogelijk.
Uit uw opmerkingen betreffende het niet bemoeien met andere staten kan ik daaruit concluderen dat u isolationist à la Wilders of Maorijnissen bent?
Nogmaals de vraag, heb je mijn post van 09:59 goed gelezen? Het merendeel van de daar genoemde gebeurtenissen hebben plaatsgevonden voor de door jouw gehekelde Westerse inmenging.
De Turken en Russen hebben 10 oorlogen gevoerd, dan zijn er nog een suk of zes Balkan oorlogen geweest. Dit alles voor WO I zonder inmenging van de door jouw verfoeide westerse machten.

Weisse rose | 06-12-06 | 13:07

Weisse rose 06-12-06 @ 12:28
Dat er problemen zijn onstaan in de Balkan is ook deels onze schuld (het westen)... Wij (het westen) moeten ophouden met rommelen in politiek en regimes van andere landen.. Op den duur krijgen we het terug, maar in een voor ons kwaadaardige gedaante... Zie Iran (Frankrijk), Irak (Amerika), Afghanistan (Amerika).. en meer ... veel meer.
Graag had ik een inhoudelijke discussie met je gevoerd. Gezien je vorige reactie wordt dat steeds moeilijker. Zet je wel even spellingscontrole aan op jou 'veilige' computer??

MrGG | 06-12-06 | 12:48

MrGG 06-12-06 @ 11:57
Lezen is eauck een kunsjt ik vergelijk nergens de VN met het communisme, ik had ook nationaal socialisme, kolonialisme of socialisme kunne sgreiven. Niet alleen Sjtalin was een commie eauck Mao, Zakkenvöller's vrindje Pol Pot. Kim il Jung, Gromulka, Breznjev, Chroetjjev, het waren allemaal commies. Mogen die ook nog allemael op je leisje?
De beperkingen van de VN in Bosnie werden mede opgelegd door de opvolgers van de commies en de Pan Slavisten.
Jei gaat morgen naar Uruzgan? fast niet. Afgeleaupen zondag is een groep vertrokken zat je vast nie bei. Greaute mond, laat jei je een neqsgot zetten door een stel verwilderde debielen? Fast nie jei zitten bleif agter compjoeter ies veilig of gaat naar almere moskee ies safe haven.
Btw mijn post van 06-12-06 @ 09:59 goed gelezen?

Weisse rose | 06-12-06 | 12:28

Oke, oke.... Executie gaat een beetje te ver, ook voor Stalin ;-)

MrGG | 06-12-06 | 11:57

Weisse rose 06-12-06 @ 10:55
Het spijt me maar het is behoorlijk goedkoop om alles af te schuiven op een falenden VN.
Overigens, besef je wel dat je de VN nu vergelijkt met het Communisme? Srebrenica vergelijkt met wat wat de soviets destijds hebben gedaan?
Volgens mij hebben we het punt nu geraakt... en als de soviets nu hetzelfde hadden gedaan had ik ook van Stalin gewenst dat die geëxecuteerd werd.

MrGG | 06-12-06 | 11:56

MrGG 06-12-06 @ 10:00
Linkse rakkerts als jij hebben geen fatsoen. Onschuldige mannen doodwensen is trouwens niet toegestaan op Geen Stijl. Het communisme heeft bloed van ongeveer 250 miljoen mensen aan haar handen doe je daar dan ook wat aan?
Verzoekje van een falende VN daarom zijn we er heen gegaan.

Weisse rose | 06-12-06 | 10:55

Weisse Rose, waarom zijn we erheen gegaan als we vinden dat de Bosniërs zulke boemannen zijn?

MrGG | 06-12-06 | 10:02

* Nog even en we zullen trots zijn dat we in Srebrenica zijn geweest ;-)
* We zullen trots zijn dat we daar zo veel GOEDs hebben gedaan (voor de serviërs)...
Ik vind dat alle betrokkenen (incl. Karremans, Nicolaï), geëxecuteerd moeten worden (sorry jongens). Als voorbeeld voor de toekomst.... We hebbn toch een VN tribunaal in Den Haag, daar kunnen ze heen... Ze hebbn bloed van 8000 mannen aan hun handen...

Dit mag ons nooit meer overkomen....

MrGG | 06-12-06 | 10:00

flashkiddy 06-12-06 @ 02:31
De moslims hebben zich nog steeds niet verontschuldigt voor:
1- De bezetting van de Balkan plusminus 1500-1900,
2- De etnic cleansing van de Donau Vallei,
3- De genocide op niet moslims op de Balkan,
4- de ontvoering en gedwongen bekering van ieder 4e christen kind op de Balkan,
5- De moord op 23000 burgers op het Griekse eiland Chios
6- en het bloedig met overbodig veel doden neerslaan van diverse opstanden op de Balkan.

Weisse rose | 06-12-06 | 09:59

Maandag jl zag ik weer zo'n morele Uebermensch bij Netwerk (?) orakelen dat het een schande was dat die jongens de waardering krijgen die ze verdienen. Zolang politici van met name linkse signatuur onze jongens op praatmissies blijven sturen, komt er geheid weer een dergelijk debacle. Ik stel daarom voor om voor dergelijke missies dan ook ons geheime wapen in te zetten: sturen we Femke Halsema en haar pacifistische vriendjes, die de vijand dan kunnen komen doodvervelen met hun praatjes.

meijersan | 06-12-06 | 09:23

Op 16 april 1993 wordt na aandringen van de Franse VN-generaal Philippe Morillon de Bosnische moslim-enclave Srebrenica officieeël uitgeroepen tot Safe Area.Deze persoon werd daar gegijzeld en maakte die blofte mede om z'n eigen hachie te redden....
Door de ligging van deze "safe area" is ie slecht te verdedigen en vrij eenvoudig in te nemen (was er zelf met Lima 2 rotatie '94)
Door het peacekeeping i.p.v. peace enforcing-mandaat was de bewapening beroerd en werd mondjesmaat extra binnengesmokkeld in koel/vriescontainers. Helaas verre van voldoende.....
Er wordt nog steeds gespeculeerd(wat ik persoonlijk heel aannemelijk vind)over geheime afspraken tussen V.N. en Servie over deze overname n.a.v. het uitblijven van (lucht)steun.

Fappelsap | 06-12-06 | 03:20

Wat een schande. Jongens zullen het niet makkelijk hebben gehad daar, maar hier mag je geen medailles voor uitdelen. Klap int gezicht van die 8000 lijken. Ze hebben niets gedaan om het te voorkomen en er zelfs bij geholpen door ze te ontwapenen.

flashkiddy | 06-12-06 | 02:31

Ik weet me nog iets te herinneren over een programma een tijdtje na al het gebeuren en daar lieten ze een paar nederlandse militairen zien die zelf opnames hadden gemaakt van dat ze daar de bergen ingetrokken waren en die bosniers bestookte en draaide onder het beschieten riders of the storm want dat vonden ze wel passend werd gezegd door hun.Die militairen werden door dat programma hier in NL ook nog geïnterviewd,bleek dat ze oneervol ontslagen waren of zoiets.Heb ik verder ook nooit meer niks meer van gezien of gehoord in de media,misschien dat iemand hier iets meer over weet?

Fennek | 06-12-06 | 00:18

Die klachten zijn er geweest maar door het plotseling verdwijnen van o.a. filmrolletjes zijn er nooit veroordelingen gekomen. Jarenlang modderen we door met screbrenica en de rest van de internationale opinie heeft allang door dat de ollanders een scheve schaats gereden hebben. Iets wat men ook nog wel kan herinneren van wwII. Kijk eens naar zwartboek ofzo.
Het is een schande dat die laffe schoothondjes van de luchtdebiele brigade een lintje hebben gekregen. Ik maar denken dat Karremans voorgoed gevlucht was naar een dorpje in spanje. Niks geen respect daarvoor. Die dutchbatters hebben meegeholpen aan de grootste genocide sinds Hitler en zn kornuiten. Waar de geallieerde generale staf wel degelijk een 'go-ahead' hebben gegeven voor een gigantische slachting op een strand in Frankrijk. Anders sprak jij nu hoogstwaarschijnlijk Duits. Misschien nog niet eens zon gek idee want de Duitsers hadden anno 1995 geen troepen richting Bosnie gestuurd. Althans niet van die lieve poesjes zoals het hollandse eltiekorp de luchtdebiele brigade. Puike opmerking ook degene die zei waarom hebben ze uberhaupt wapens meegenomen. Ze wilden stoer krijgertje spelen maar dropen af met de staart tussen de benen toen de grote hond langskwam.

geiletruus94 | 05-12-06 | 23:40

Wat is belangrijker voor Europa?Zogenaamde armeense genocide 100 jaar terug of Europesche genocide op moslims door westeuropa 10 jaar terug?
De eerste natuurlijk he eerste kamer!!!

kadir | 05-12-06 | 23:27

Over mislukte militaire operaties gesproken, de Amerikaanse minister van defensie gelooft er niet meer in:
http://www.volkskrant.nl/buitenland/article376220.ece/VS_winnen_oorlog_in_Irak_niet

Patrick Bateman | 05-12-06 | 22:58

@mavaros 18:38

klopt... heeft voor mij meer dan een jaar geduurd voordat ik weer eens op een stukkie gras durfde te lopen, is wel lastig als je je hond wilt uitlaten...

faelinis | 05-12-06 | 22:58

Een lintje is misschien niet zo diplomatiek, maar de veteranen die daar hebben gezeten verdienen op zijn minst RESPECT.
Klachten over niet vechten kunt u kwijt bij de Tweede Kamer, UN en de legertop...

Patrick Bateman | 05-12-06 | 22:39

mavaros 05-12-06 @ 22:24
Mensen gaan op een bepaalde missie met een taak, die ze dienen uit te voeren.
Als die taak mislukt is een speldje overdreven.
Als ze ook nog meehelpen om de mannen van de vrouwen te scheiden en geintjes te maken met Mladic, en kadootjes aannemen, dan is de vertoning van de speldjes een groffe belediging van de mensen die daar vermoord zijn.
Excuses zouden nu wel eens op zijn plaats zijn.

bakoenin | 05-12-06 | 22:36

Irak is een aanvalsoorlog, Bosnië was een peacekeep operatie. Haal deze twee niet door elkaar. Zijn twee hele verschillende dingen.

mavaros | 05-12-06 | 22:24

ViagraFalls 05-12-06 @ 20:49
Irak is hopeloos, denk je nou echt dat er 1 Amerikaanse soldaat straffeloos wegkomt met te zeggen ik schiet niet want dan kan ik zelf sneuvelen, en het maakt toch niets uit..
If you cant stand the heat, stay out of the kitchen

bakoenin | 05-12-06 | 22:21

@tsar 05-12-06 @ 21:30:

Puntje B klopt niet echt hoor.

Er waren bij lange na geen miljoen bondgenoten in Joego. De NATO was toen helemaal niet bezig, het was de VN. De NATO is pas later gaan vechten, toen Sarajevo (De mortieraanval op de markt.) al jaren belegerd werd. Aan Rambo's heeft een leger niets. De VN zou zich ook niet met gevechtshandelingen moeten bezig houden, maar gewoon als burgerorganisatie moeten optreden. (UNICEF, UNHCR, etc) Het hele principe van Safe Area is (achteraf gezien) natuurlijk een GIGA blunder van de VN geweest, uitgeroepen in een vlaag van verstandsverbijstering door een Canadese officier. We waren absoluut niet voorbereid en in staat om oorlog te gaan voeren. Het is heel erg wat er is gebeurd, maar als je DIVERSE malen om luchtsteun smeekt, omdat het mis aan het gaan is, en er wordt welgeteld 1 tank door een F-16 uitgeschakeld (Een Nederlandse pilote.) en er staan 12000 wilden(Serviërs) met alles erop en eraan aan je deur te kloppen, dan ben je gewoon uitgeluld. PUNT. Het is ook geen onderscheiding, maar een insigne die is uitgedeeld. Is idd overdreven, maar voor velen misschien wel belangrijk om de hele zooi een beetje te kunnen afsluiten. Erkenning dat we aan een hopeloze missie waren begonnen was voor mij eigenlijk genoeg geweest.

mavaros | 05-12-06 | 22:09

Waarom nemen ze die wapens eigenlijk nog mee...

Fennek | 05-12-06 | 21:45

AK47 05-12-06 @ 20:26

Richt jij je verder de rest van deze avond op een fijne game.....
Command and Conquer, Medal of Honor ofzeau iets
Games zijn waarschijnlijk je enigste referentiekader (wellicht in combinatie met je VMBO opleiding)

Jean Bal-zac | 05-12-06 | 21:39

A : een goed officier onderscheid zich door de beslissing te nemen die de strategische ontwikkelingen op dat moment gebeuren
B : nederland was daar als navo bondgenoot oftewel deel van een leger met een miljoen man in de regio
C : zoals een israeliese vrouw ooit eens tegen me zei (officier in het leger) vrouwen kunnen best 2 dingen gelijk ik kan doorladen en op arabieren schieten en tegelijk in de radio om versterking roepen
D : volgens het internationaal volkenrecht & krijgsrecht dient dutchbat en op z'n minst de officieren ge-executeerd te worden voor lafheid in aangezicht van de vijand
E : klein punt van ahum hulde voor hun de strategiesche positie was onhoudbaar of op ze minst gezegd absoluut debiel gekozen
F : ze verdienen d'r lintje niet (sorry jongens) maar as zo'n klein kudtlandje meent de navo te kunnen aanvallen dan vuur je terug en roep ze vallen aan er liggen fransen engelsen en vliegdek schepen voor de kust ,boontje komt om ze loontje wie fokt met de nato gaat er an zo simpel hoort dat te zijn .. as een vuist van god

tsar | 05-12-06 | 21:30

Een held is iemand die straffeloos onvoorzichtig is geweest.
Als je wint heb je helden, als je verliest niet!

Nooit meer slapen | 05-12-06 | 21:24

@geiletruus94 05-12-06 @ 20:27 en bakoenin 05-12-06 @ 20:28 - Zal best zo zijn. Kweenie, ik heb nooit in het leger gezeten. In mijn optiek zou het best zo kunnen zijn dat vooral in de upper chains of command de enige plicht die die lui hebben is zorgen dat hun jongens levend terug komen.
.
Het enige referentiekader dat ik heb is als projectleider in de IT. Ik geef gelijk toe dat dat niet vergelijkbaar is, aangezien er geen mensenlevens op het spel staan. Maar als leider ben je persoonlijk verantwoordelijk voor het welzijn van je team. En als je daarin merkt dat bepaalde dingen gewoon niet kloppen, trek je je terug, in plaats van je team te offeren ten koste van je eigen politieke loopbaan.
.
Ik stel me zomaar voor dat dat in militaire kringen allemaal met een factor 1000 vermenigvuldigd wordt, juist omdat je het niet hebt over cijfertjes, maar over levens.
.
Hetzelfde geldt voor verantwoordelijkheid nemen. Als ik als militair opedragen krijg me terug te trekken, dan is "befehl ist befehl". Ik ga ervan uit dat mijn superieur verdraaid goede redenen heeft om mij weg te halen waar ik zit, ondanks dat ik van mening ben dat ik beter werk kan doen.
.
Als in het leger een sergeant roept dat je dekking moet zoeken, ga je niet eerst 50 formulieren invullen waarin je protest aantekent dat dat je blootstelling aan zonlicht wel eens kan beinvloeden.
.
En ja. Er zijn tig situaties te verzinnen waarin het wel goed ging. Er zijn waarschijnlijk net zoveel situaties te verzinnen waarin het fout ging. (Alamo, Arnhem, etc). Denken jullie echt dat als de generaals hadden geweten wat voor slachtingen dat werden, ze de go-ahead hadden gegeven?

ViagraFalls | 05-12-06 | 20:49

ViagraFalls 05-12-06 @ 20:18
Nope, een militair aanvaart een taak, en voert die uit waar dan ook.
Grootse overwinningen zijn bevochten terwijl het onmogelijk leek.
En enorme heldenmoed is ten toon gesteld .
Karel Doorman, de 80 jarige oorlog, Stalingrad.
El Alamein, ach noem het allemaal maar op, maar onze Nederlandse helden deden niets omdat ze het risico liepen om te komen.
En braaf op de film samen met Mladic en geintjes maken, terwijl verderop de mensen werden afgeslacht.
Geef mij ook even een speldje, en een koekje

bakoenin | 05-12-06 | 20:28

Wat jij schets viagra, is leuk voor een carriere, je hypotheek, de afbetaling van de opel astra. Maar zoals bakoekin al aangeeft militair zijn betekent dat je af en toe moet vechten op leven en dood. Geen credits, geen escape-clausule. En zelfs als dat geaccepteerd zou zijn.. het wordt ONZE boys vooral verweten dat ze de serviers hielpen met het scjeiden van de ouwe mannetjes en vrouwtjes, hielpen bij het inladen, etc. Hele kleine piemeltjes, die luchtdebiele rakkers.

geiletruus94 | 05-12-06 | 20:27

peasekeeper??? hmm is ze aardig gelukt dan.

AK47 | 05-12-06 | 20:26

@bakoenin 05-12-06 @ 20:06 - Er is een groot verschil tussen iemand die zijn vaderland verdedigd, of een militair die ergens als peacekeeper optreedt.

ViagraFalls | 05-12-06 | 20:18

@Scarblac 05-12-06 @ 20:05 - Heb jij ooit met pak-em-beet 5 man in een normaal huis gelegen, terwijl een meute kwaadwillenden je huis bestormen? De gast die ik ken dus wel. De strekking van zijn verhaal was dus dat ze met 5 man daar lagen, met hun uzi op scherp (opmerkelijk), terwijl er ongeveer 500 man buitenstonden, en die 500 waren tot de tanden bewapend, en hadden de bedoeling hun hele hut tot de grond toe gelijk te maken.
.
Op zo'n moment zou jij je broek volschijten, en zouden er nog 4 man over zijn. Deze lui hebben het aan hun sergeant en zijn onderhandelings-skills te danken dat ze niet in bodybags terug zijn gekomen.
.
Volgens mij is het feit dat ze zijn blijven liggen en afgewacht hebben terwijl hun leidinggevende misschien voor hun ogen gelynched werd absoluut een medaille waard. "Recommendation of valour" zoals de Amerikanen dat zo mooi zeggen. En die Sergeant zou godverdomme een standbeeld moeten krijgen.
.
Dat soort situaties was tekenend in die regionen. En als ik daar als opperbevelhebber zou hebben gehoord: "OF jij en je troepen verlaten het kamp en we knallen alle mannen neer, OF we knallen eerst jullie neer en daarna alsnog alle mannen", dan was ik 'm ook gepeerd als ik wist dat ik verder geen steun had.
.
Als er een (minieme) kans was geweest lag de situatie anders. Dan ga je als militair statistisch te werk. Maar je zal nooit het leven van je manschappen in de waag stellen als je weet dat je nul komma nul kans maakt.

ViagraFalls | 05-12-06 | 20:15

Prof. Hoxha Complimenten voor het plaatsen van dit artikel.

ViagraFalls 05-12-06 @ 19:56
Van Speyk zat ook in een hopeloze situatie, de verdedigers van Rotterdam ook, er zijn talloze situaties op te noemen waarin verdedigende militairen in een hopeloze situatie toch gepoogd hebben hun plicht te doen.
Ook al wisten ze dat de uitkomst het zelfde zou zijn.
Dat is inherent aan het vak militair.
Kadootjes accepteren van Mladic, en een borrel met hem drinken is te min voor woorden.
En nog een speldje voor die flapdrol ook.

bakoenin | 05-12-06 | 20:06

@ViagraFalls: uiteraard waren er omstandigheden, maar uiteindelijk hebben ze helemaal niets gedaan. Horen ze daar een _onderscheiding_ voor te krijgen? Dat is wel heel erg bot ten opzichte van de nabestaanden.

Scarblac | 05-12-06 | 20:05

Stel je nu eens voor dat je kleinkinderen hier nog mee worden lastig gevallen over 90 jaar, wat dat betreft begreep ik die turken wel die ziek werden van woutertje bos en zijn armenie lulverhalen.

baggerboer | 05-12-06 | 20:02

ViagraFalls 05-12-06 @ 19:56

Pfff gelukkig, nog iemand met feitenkennis....

Jean Bal-zac | 05-12-06 | 19:58

Oud-klasgenoot van me heeft in Bosnie gezeten in die tijd. De verhalen die die gozer vertelde waren echt niet fris. Als zijn verhaal tekenend was voor wat 'onze jongens' daar hebben doorstaan, hebben ze zeker hun medaille verdient.
.
Als je slecht bewapend zo'n wespennest wordt ingestuurd en vervolgens nog in de steek wordt gelaten door je coalitie, kun je nou eenmaal niet doen wat je graag had willen doen. Dutchbat kon niet veel anders.
.
Diegenen die in hoge posities stonden in de 0031 brigade hebben 1 enkele taak: Zorgen dat de veiligheid van je troepen voorop staat. En hadden ze anders gehandeld, wat het eindresultaat hetzelfde geweest. Het dodencijfer was alleen stukken hoger geweest. Eerst zouden de 0031 soldaten zijn neergepieft, en daarna zou alsnog de volledige enclave zijn uitgemoord.
.
Was er steun geweest, twijfel ik er niet aan dat Dutchbat getracht had een ander einde te bereiken.

ViagraFalls | 05-12-06 | 19:56

AK47 05-12-06 @ 19:49

Ben jij zelf wel verder dan de padvinders gekomen dan?

Jean Bal-zac | 05-12-06 | 19:55

@AK47 05-12-06 @ 19:49:

Ja, joh, wat een ruig comment. Ruige nick ook trouwens.

mavaros | 05-12-06 | 19:54

Krijg je tegenwoordig in de army ook al lintjes voor het van angst volschijten van je legerbroekje,ze hadden daar gvd flink moeten rammelen met of zonder luchtsteun en als je dat overleeft kan je wat mij betreft een klein lintje krijgen stelletje mietjes dat het zijn,kies dan een beroep als bejaarden verpleger ofzo.

AK47 | 05-12-06 | 19:49

de moslims daar hebben sinds hun alliantie met Hitler ook veel kapot gemaakt, en ze hadden veel al qaeda types rondlopen.

marktim29 | 05-12-06 | 19:38

De Economist besteed hier zelfs een top story aan: www.economist.com/daily/news/displayst...

"Dutch peacekeepers may not deserve blame for the 1995 massacre in Srebrenica. But nor do they deserve medals"

Scarblac | 05-12-06 | 19:28

De commandostructuur van de VN klopte totaal niet, de mannen hadden veel te lichte wapens (en waren met veel te weinig) en die kut Fransen lieten het afweten met de beloofde luchtsteun.
En wat denk ie??
De gemiddelde hersenloze reaguurder hier gaat onze eigen troepen zitten bashen.....
Ken de feiten voordat je je bullshit de wereld in slingert

Jean Bal-zac | 05-12-06 | 19:17

1. Ze (Dutchbat) gaan ernaar toe met de instelling: We komen jullie beschermen...
2. Zoeken de arme burgers hun toevlucht (op hun eigen grondgebied :-S) bij DutchBat....
3. Serviers worden toegelaten zonder enig verzet...
4. Nemen alle bosnische mannen mee en slachten ze als honden af (eigenlijk nog erger, honden worden tegenwoordig beschermd door de Partij voor de Dieren !!),...
5. en dan: Dutchbat kon er niets aan doen.....

NEE MENSEN, DIT IS EEN NEDERLANDSE GENOCIDE.... ONTKEN HET EN JE WORDT GESTRAFT..... DAT MAG IMMERS NIET MEER (Kijk maar naar de Turken en de Armeense fucking genocide kwestie ;-))

Grt

MrGG | 05-12-06 | 19:06

@faelinis 05-12-06 @ 17:56:

Helaas wel met ongeveer 7.000.000 AP/AT mijnen, wat nog wel 50 jaar gaat duren voor die "allemaal" gevonden en opgeruimd zijn.

mavaros | 05-12-06 | 18:38

ehh, WE komen er niet zo goed af op onafhankelijke sites als genocide.org... en wat mij betreft terecht. De luchtdebiele brigade, HET paradepaardje van onze waterpisteaullegertje, heeft zich toch wel behoorlijk fout gedragen daar. Onbegrijpelijk, die lintjes.

geiletruus94 | 05-12-06 | 18:38

Kudt-VN! Werd goedverdoemme hoog tijd dat ons Dutchbat es gewaardeerd werd

LibertasSimplex | 05-12-06 | 18:26

Wat een geluk dat er tussen al die sproei-poep (kuut-mentaliteit, indoctrinatie door het journaille, Dutch-disease-lijers en ik-was-er-niet-bij-maar-weet-wel-hoe-het-zit-volgelingen) een paar reaguurders zijn die met de simpele feiten het world-wide-bashen van Dutchbat III tegen gaat.
Wat die kaarten-actie betreft; Die lui hebben duidelijk teveel tijd over en vooral te veel geld (voornamelijk uit Ned.) gekregen.
(Vraagt bij deze om correcte vertaling voor een briefje aan de kaarten-actie-lobbyisten, met de woorden: "Wie schoon is van zonden, werpe de eerste steen". in de Koran verdraaien ze alles zo lekker!.)

Plurpje | 05-12-06 | 18:14

Ik zeg maar zo: don't shoot the pianoplayer!

Geert W | 05-12-06 | 18:03

Stel lutsers dat het benne! klein bataljon met alleen persoonlijke wapens tegen een klein leger (ss opvoeding) met alle toeters en bellen...
en dan een madaat van: 'Ga er niet alleen op af, onthoud de kenmerken van de dader'
dan krijg je dit soort peop.

Hek om het land, niemand erin maar zeker niemand eruit!
dan hebben we over 15 jaar een mooi leeg vakantieland!

int.tpt.plt Boznie-herz rear 94/95

faelinis | 05-12-06 | 17:56

Hmm lutsers hebben waarschijnlijk een vierrusje geplaatst onder de link www.efm.ba/aferim/ "deze mooie site", krijg een file downleaudt...

SpamHoer | 05-12-06 | 17:52

tsja... problemen...
Generaal pardon en/of overste karremans ??
Zeg 't maar....

oakie | 05-12-06 | 17:31

Het is dat ik een leuke Servische ken, anders zou ik iets van ongezien de tiefus of zo zeggen. *geeeeeeeuw* Het is niet goed of het is verkeerd.

poursuivant | 05-12-06 | 17:13

Is iedereen dat Hollandse jong van 19 vergeten die van zijn YPR geschoten werd door zo'n baardmans die zijn nieuwe kalashnikov wilde testen?
Volautomatische wapens tussen de "vluchtelingen"?
-
Generaal Mladic heeft wat mij betreft die jongen gewroken.
MINSTENS de helft van die "zielige afgeslachte bosniers" was mujahidien uit Afghanistan.
Verwacht van mij geen tranen, ik had ze ook afgevoerd en neergeknald als ik de kans en de middelen had gehad.

Jim Beam | 05-12-06 | 17:01

Zag vd week een zwitserse docu met o.a dat achterlijke gebakkje van een carla del ponte,dat mens bleef maar zwammen over geheime afspraken die amerika met servie en mladic en karadzic gemaakt zou hebben... uiteraard net als met het proces tegen milosevic had zij ook hier weer geen enkel bewijs.
del ponte is haar geloofwaardigheid kwijt. (als ze die al had) hoe dan ook , we hadden nooit daar heen moeten gaan das duidelijk, maaar laten we nou niet gaan zitten afgeven op die jongens die daar wel geweest zijn geef ze hun lintje en sluiten dat boek.

baggerboer | 05-12-06 | 16:51

@di1989 05-12-06 @ 16:33
Hear Hear!

Stijlloos Superieur | 05-12-06 | 16:39

*zucht bij handen uit de mouwen comments*

karremans drinkt een slibovitz met mladic, onze jongens maken er een puinhoop van en wat zeggen onze stoere reaguurders? 'Ze moeten blij zijn dat wij ze wilden beschermen.' Close your eyes and dream on.

finnish humor | 05-12-06 | 16:39

we kunnen natuurlijk ook allemaal van zulksoort lompe kaarten naar het radiostation zelf sturen. Ze moeten blij zijn dat wij ze wilden beschermen. Kijk naar Uruzgan. Nederland gaat tenminste, dat kun je niet van andere landen zeggen. Nederlanders halen tenminste de handen uit de zakken

di1989 | 05-12-06 | 16:33

@Stijlloos Superieur 05-12-06 @ 16:25 : Neem dan : Whatever happened to all the heroes? Alle the Shakespearos? They saw their Rome burn...

TM | 05-12-06 | 16:27

Sag mir wo die manner sind,
Wo sind sie geblieben?
Sag mir wo die manner sind,
Was ist geschehen
Sag mir wo die manner sind,
Zogen fort, der krieg beginnt!

Stijlloos Superieur | 05-12-06 | 16:25

Ach jongons, wat een woede. Zie die decoratieregen als een reünie. Tegenslag? Rampspoed? Niemand was erbij, iedereen heeft een mening, de vliegende tering aan alle deskundologen. Volgende keer beter, toch? Al doende leert men, door schade en schande enz. enz.

Er zijn in het verleden wel ergere dingen gebeurd en er zijn inmiddels weer vele ergere dingen gebeurd. Stop met dat gezever over 'nationale rampen', 'zwarte dagen uit de Nederlandse geschiedenis' en het bashen van soldaten die geen flikker konden doen anders dan sterven voor één of ander wespennest en daar geen zin in hadden.

Sadist_Pig | 05-12-06 | 16:25

Als die kleautzakken niet zelf waren begonnen met elkaar kapot te trekken dan hadden 'onze jongens' daar helemaal niet hoeven te zitten.

Dus wat nou? Rot even gauw op, ruim je troep dan *zelf* op.

TM | 05-12-06 | 16:23

Ik blijf het tragisch voor onze Jongens vinden, hun valt helemaal niks te verwijten!

LoL @ Sévèke | 05-12-06 | 16:22

finnish humor 05-12-06 @ 16:09
als humor wat weinig geslaagde wo2 shit, hoor.

Zie die lintjes maar als een doekje voor het bloeden voor de soldaten die niets meer of minder dapper waren dan de burgers die zij vertegenwoordigden.

Maar van diezelfde burgers intussen wel de stinkvinger kregen.

Jan Passant | 05-12-06 | 16:16

medailles: op zijn zachst gezegd ongelukkig, of ook anders tactloos en dom. Maar goed wat wil je ook met ministerts die kamp en bot heten en een generaal die berlijn heet.

finnish humor | 05-12-06 | 16:09

Ik ben overigens niet enthousiast met de NL opdracht in Aghanistan. Maar wel trots op onze troepen, die er maar weer het beste van moeten zien te maken.
Opdat zij er met Eer (en liefts gezond ook) weer vandaan mogen komen.

Jan Passant | 05-12-06 | 16:04

Sir EnemA 05-12-06 @ 15:43
Als nederland ooit de moed had gehad om trots te tonen voor haar krijgsmacht, dan zou je gelijk hebben. Nu krijgt nederland gewoon terug waar het zelf voor staat:
niets, want staat zelf nergens voor - en zeker niet voor nix.

Jan Passant | 05-12-06 | 15:59

Nee, Stinkpunker maakt ABSOLUUT geen geintje. Dit was een van de taken van Dutchbat. Over het algemeen waren het trouwens wel "antieke" wapens die in beslag zijn genomen, en opgeslagen. Het had dus nooit kunnen voorkomen dat ze uitgemoord zouden worden, wanneer die wapens weer waren teruggegeven.

mavaros | 05-12-06 | 15:54

@Sir EnemA 05-12-06 @ 15:43

HELD, tuurlijk. Die gasten hebben ook een thuis. Je laat je niet dood schieten voor de vorm.... LUTSER!

kw_nl | 05-12-06 | 15:49

Ik vind het jammer dat we niet achter onze jongens staan.
ik heb zelf ten tijde van de 2e golfoorlog een functie gehad in de woestijd en ben in die tijd in cairo en israel geweest. Niks geen direkte spanning dus niet zo spannend maar ik vind het tenenkrommend hoe sommige figuren hier tekeer gaan tegen de veteranen. Zij hebben er naar eer en geweten het beste van willen maken.

Ze waren destijds niet alleen kansloos maar ook in de steek gelaten door de rest van de bondgenoten, Zij hebben ze lekker laten verpieren.

Dat die Bosniers er ziek van zijn dat al hun mannen, vaders en zonen zijn omgekomen (afgeslacht door Mladic) en zij daar de nederlanders de schuld van geven is pure onmacht van die mensen. Als nederland een kans en een mandaat had gehad, tja dan....... maar dat zullen we nooit weten.

Ik ben zo blij dat ik in ieder geval niet in die groep en of lichting zat. Alleen maar omdat ik niet hoef te voelen wat zij waarschijnlijk nog dagelijks voelen.

El_Guapo | 05-12-06 | 15:46

De onderbewapende militairen hadden op zijn minst voor vorm een gevechtje kunnen aangaan en na een stuk of tien lijkenzakken zich heldhaftig kunnen overgeven.
Nu is er slechts manhaftig geassisteerd bij het inladen van de bussen richting executie.
Dat het speldje maar mag prikken.

Sir EnemA | 05-12-06 | 15:43

@Stinkpunker 05-12-06 @ 15:35

JE maakt een geintje hoop ik...

Anders snap je er echt helemaal niks van...

kw_nl | 05-12-06 | 15:41

-weggejorist-

F. Wood | 05-12-06 | 15:36

Randall Flagg 05-12-06 @ 15:27
Ja, dus niet meer de schuld geven aan wat goedbedoelende ambtenaren die aan handen en voeten gebonden zijn/ waren/ zullen worden.
Van mij mogen zij hun speldje - voor de kutbehandeling die zij kregen. Al zou ik dat speldje persoonlijk achter de stortbak op het toilet hangen.

Jan Passant | 05-12-06 | 15:35

@Lafayette
Volgens mij waren ze ontwapend door dutchbat, anders hadden ze wel gevochten

Stinkpunker | 05-12-06 | 15:35

@ Jan Passant 05-12-06 @ 15:31
Jan Pronk is nu toch zielige negerts aan het troosten in Darfur? Zit ie met hetzelfde probleem.

HJdeT | 05-12-06 | 15:34

-weggejorist-

F. Wood | 05-12-06 | 15:34

-weggejorist-

F. Wood | 05-12-06 | 15:33

Ik vind dat we ze daar schadeloos moeten stellen door de levering van enkele duizenden verse moslims.

Breinstein | 05-12-06 | 15:32

Voor mij zijn de hoofddaders van Srebrenica de heren Jan Pronk en Mient Jan Faber. Die 2 maakten het meeste lawaai dat er "iets" gedaan moest worden, zonder zich te storen aan de militaire onhaalbaarheid van dat avontuur. (Vervolgens kwamen de minster van defensie en de bevelhebber niet uit hun stoel omhoog om met aftreden te dreigen. Maar dat terzijde.)

Afijn, Mient Jan Faber is tot inzicht gekomen. Als dank is hij uit het IKV geschopt.

Jan Pronk is nog "at large"

Jan Passant | 05-12-06 | 15:31

@ Jan Passant 05-12-06 @ 15:22
Het resultaat van onze knuffelcultuur toch? We sturen wel militairen, maar geen munitie. We sturen wel F-16s, maar die mogen alleen verkenningsfoto's maken en vooral NIET schieten. De ME mag ook al geen voetbalsuporters knuppelen en een agent mag zijn dienstwapen niet gebruiken anders wordt-ie meteen op non-actief gesteld. Dat softe gedoe allemaal... Ons Poldermodel is een beetje doorgeslagen!

Randall Flagg | 05-12-06 | 15:27

Die Bosniers moeten niet zeiken. Geen Nederlandse militair die zonder kogels zijn leven op hoefde te offeren. Waarom hebben die Bosnische troepen/mannen zich dan zelf niet doodgevochten? Nu alle Nederlandse hulp aan die hufters stop zetten.

Lafayette | 05-12-06 | 15:27

Allemaal bekrompen kleine meninkjes hier, ga eens wat boeken lezen en met mensen praten die daar geweest zijn. De NL politiek was ronduit zwak te noemen in die periode maar reageer dat niet af op het voetvolk ter plaatse. De ware schuld ligt nog steeds bij Mladic en kornuiten, de VN voor het laten stikken van haar eigen mensen en Janvier als lokaal baasje daarvan. Oprecht medeleven aan de slachtoffers van dit drama maar leg de schuld wel even bij de juiste personen/organisatie neer.

chrizzzt...uz | 05-12-06 | 15:26

ik kan me voorstellen dat bosnische moslims die hier wonen nu niets meer met nederland te maken willen hebben *wave*

Roberto Carlos | 05-12-06 | 15:25

Laat dit trouwens ook een wijze les zijn voor de linkse rakkers in Den-Haag voor huidige en toekomstige missies. Al heb ik er een hard hoofd in eerlijk gezegd.

Jarhead | 05-12-06 | 15:24

lekker fapsletje waar die battert zijn spuug mee wisseld.

stekman | 05-12-06 | 15:23

Randall Flagg 05-12-06 @ 15:15
Een krijgsmacht is alleen maar een lachertje als de laffe kutburgers van het land van afkomst dat zo proberen te houden

Jan Passant | 05-12-06 | 15:22

Soggert, jij begrijpt het.
En mavaros, laat ze maar lullen hier. Zoals ik eerder al aangaf snappen ze er niks van.

Jarhead | 05-12-06 | 15:22

er zijn er blijkbaar niet genoeg afgemaakt. laat ze het de volgende keer lekker zelf uitzoeken.

Roberto Carlos | 05-12-06 | 15:22

@blikjegrolsch 05-12-06 @ 14:54
Grappig, ja. Je hebt precies dezelfde kritiek als de meeste hardliners. Vechten wordt door softies gezien als iets slechts en op het leger wordt dan ook steeds meer bezuinigd. Als er een conflict is dan wordt een roze bril opgezet. Men gaat er vanuit dat het wel goed komt.
Vandaar ook dat er wat militairen naartoe werden gezonden die amper bewapend zijn en ook nog eens niet mogen schieten.
Gevolg: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
We stonden erbij en keken ernaar.

Dezelfde slappe houding wordt (vooral in Amerika) de VN kwalijk genomen.
Zo nu en dan is hard optreden nodig.

Gekke Gerritje | 05-12-06 | 15:21

@kw_nl 05-12-06 @ 15:18
Daar gaat het niet om. Ze waren inderdaad kansloos. Maar dit is een beloning geven voor een prestatie die niet geleverd is.

-=PyP=- | 05-12-06 | 15:21

Een schande dat de PvdA (Koks) deze soldaten toen zo heeft laten vallen. Of Kok mede schuldig is aan dit drama laat zich raden. Hij heeft wel flink zijn conclusies getrokken en is richting Shell gegaan.

Contra | 05-12-06 | 15:19

Overigens, voor de moslimmannen van Srebrenica:

sorry hor!

Jan Passant | 05-12-06 | 15:19

@Der Icebear 05-12-06 @ 15:04

Observatiepost na observatiepost is opgegeven zonder dat er op Duchtbat is geschoten en zonder dat Dutchbat heeft geschoten. Ze hebben hun wapens en materieel afgegeven. In andere landen krijg je dan de kogel in plaats van een insigne

Sorry, maar als er 2 tanks aankomen met een 50 tot de tanden toe bewapende soldaten, wat zou jij dan doen. Je hebt geen anti-tankwapen en niet genoeg munitie.
Je leiding geeft opdracht tot overgeven, laat jij je dan kapot schieten?
HELD!

kw_nl | 05-12-06 | 15:18

Hebben jullie BF2 helden eens aan het feit gedacht dat dit voor velen de eerste keer is na dik elf jaar dat je je maatjes weer eens terugziet? We zijn voor altijd met elkaar verbonden, we hebben hetzelfde meegemaakt. Die insigne kunnen de meesten echt geen reet interesseren hoor. Ik ben niet naar Assen geweest, omdat ik er na vele jaren van ellende eindelijk een streep probeer onder te zetten, en ik weet dat er meerderen niet zijn gekomen, juist om niet weer opnieuw deze shit mee te hoeven maken. Het zal NOOIT uit mijn leven verdwijnen, maar ik wil nog wel een zo'n acceptabel mogelijk leven proberen te leiden.

mavaros | 05-12-06 | 15:17

Der Icebear 05-12-06 @ 15:06
De toenmalige minister; bevelhebber; en commandant ter plaatste waren geen sterke figuren. Maar wel een goede afspiegeling van hoe burgerlijk - en links - NL de krijgsmacht graag zag. Slappe figuren zonder ruggegraat.

Slappe figuren verder, die kindsblij waren met de belofte van wat helikopters in ruil voor de honderden tanks en andere pantservoertuigen die zij moesten inleveren omdat de krijgsmacht zwaar moest inkrimpen wegens het uitbreken van de wereldvrede.

Details overigens. Het heeft NL langd ontbroken aan militaire moed. Om redenen zoals ik eerder aangaf. (Dom; Belachelijk; enz)

Jan Passant | 05-12-06 | 15:17

Iemand gister de metro/spits gelezen? De militairen die daar zaten konden er idd niks aan doen, lijkt me duidelijk. Ze stonden daar met 350 man tegenover ettelijke duizenden Serviërs, zonder fatsoenlijke bewapening of voorraad (toevoer was allang afgesneden). Misschien hebben ze te weinig gedaan, maar wat de fuck hadden ze kunnen doen? Srebrenica is vooral een voorbeeld van falende politiek en -understatement- onderschatting van de situatie. Die medailles zijn een verkeerd signaal naar de buitenwereld, maar al die militairen die psychisch naar de klote zijn verdienen wel degelijk een compensatie.

soggert | 05-12-06 | 15:16

Waarom denken jullie dat er ook maar 500 man kwamen opdagen? ;)
Het grote deel wil dus ook helemaal geen medaille accepteren voor wat daar is gebeurd. En toch vind ik niet dat jullie die 500 militairen die dat wel doen hier gaan zitten veroordelen. Denk je dat zij niks deden omdat ze er geen zin in hadden ofzo? Of omdat ze te lui waren? Dat is allemaal bullshit. Ze MOCHTEN gewoon niet. Kan je lullen wat je wil, maar in het leger geldt nog altijd zoiets als discipline en gezag, en dus doe je wat je wordt opgedragen.
Nederland is overigens niet het enige land dat met zulke taferelen te maken heeft gekregen. Ook de Britten (die de eerste VN macht in Bosnie vormden) mochten geen poot uitsteken terwijl ze honderden mensenlevens hadden kunnen redden. Veel militairen zijn daar aan kapot gegaan uit schuldgevoel, maar als je daar eenmaail zit dan mag je nou eenmaal niks doen (Check de film/docu "Warriors" eens, dan begrijp je het wel). Nee, ik vind niet dat je het hun kwalijk kan nemen dat ze een medaille in ontvangst nemen, misschien is dat voor hun ook een middel om het hele proces af te sluiten en een plaats te geven. Mijn zegen hebben ze.

Jarhead | 05-12-06 | 15:16

Kan me niet voorstellen dat je als militair met zo'n draagbadge (schaambadge?) op je uniform gaat lopen rondparaderen. Het Nederlandse leger is een lachtertje, maar dat wisten we allemaal al...

Randall Flagg | 05-12-06 | 15:15

Geen 'generaal pardon', maar wel een 'pardon generaal'. Nederland op zijn smalst!

Joris Lutser | 05-12-06 | 15:10

Kansloos die lintjes. Echt onterecht, ik schaam me kapot voor Nederland.

-=PyP=- | 05-12-06 | 15:09

"Minister Henk Kamp says that in trading thousands of civilians under their protection, for summary execution in exchange for fourteen Dutch officers, Colonel Thom Kerremans and the rest of Dutchbat III "did their utmost." "
Hun 'utmost' voor die officieren dus, voor de goede orde.

Zeurders | 05-12-06 | 15:09

Ach, het verzet van na de oorlog zal wel even uitleggen wat men toen had moeten doen. Zijn de paperclips en nietjes al gearriveerd?

De intro is bezijden de waarheid. Dat weet L. Hannes Hoxha ook wel.

De bosniers hadden er beter aan gedaan geen oorlog te beginnen wetende dat ze zwakker waren. Ook had het geholpen zelf geen oorlogsmisdaden te plegen. Dan hadden de serviers ook niet zo´n kwaad gedaan (waarschijnlijk).

De tweede kamer had er beter aan gedaan een fatsoenlijke missie op te laten zetten en niet te vertrouwen op de stroperige en angstig politiek correcte VN.

antizanic | 05-12-06 | 15:08

@ Der Icebear 15.04, als je dan zo lekker luchtmobiel bent, dan zou je toch ook op iets meer luchtsteun mogen rekenen.

gentle giant | 05-12-06 | 15:08

Karremans heeft niet goed geregeerd, maar nederland ook niet. Waarom is nederland zelf niet in actie gekomen? We hadden toch binnen 12 uur ons eigen leger kunnen laten aanrukken om de boel te redden. Dus nederland heeft in eerste instantie zichzelf laten zitten. Dat is al een heel verkeerde instelling.

vlotterik | 05-12-06 | 15:07

Lijken wel loempias op dat plaatje

Spherix | 05-12-06 | 15:06

Jan Passant 05-12-06 @ 15:03
Uit mijn post van 15:04 volgt nu juist dat de slappe bewapening van DB niet het gevolg was van linkse klootjes, maar van legerbazen die de aankoop van mooie helikopters niet in gevaar wensten te brengen.

Der Icebear | 05-12-06 | 15:06

ik heb opzich wel bewondering voor zwitserland, ook na dienst mag je je vuurwapen thuis houden,
verder heb ik alleen maar goede ervaringen met SIG, echt top speelgoed.

CrazyWezel | 05-12-06 | 15:05

@ Lobo 05-12-06 @ 15:01
Zoals ik al zei, ook Karremans is daar heen gestuurd. Weigeren is een van de ergste dingen die je kunt doen als militair.
Hij was de baas ter plaatse, maar zijn bazen zaten veilig in NL. Leuk dat je al die negatieve punten weet op te sommen, maar daar kun je m.i. Karremans niet de schuld van geven.

HJdeT | 05-12-06 | 15:05

Jarhead 05-12-06 @ 14:54
Computerstoel? lol. Soldaten moeten oorlogsmisdaden melden. Er is daar in het zicht van Dutchbat gemoord, geplunderd, verkracht en mishandeld. Daar had een melding van moeten komen. Observatiepost na observatiepost is opgegeven zonder dat er op Duchtbat is geschoten en zonder dat Dutchbat heeft geschoten. Ze hebben hun wapens en materieel afgegeven. In andere landen krijg je dan de kogel in plaats van een insigne. Over je verdere juichverhaal over het leger nog het volgende. Er zijn destijds geen tanks meegstuurd, omdat die het onderscheidende karakter van Luchtmobiel zouden ondergraven. Luchtmobiel had de zinnen gezet op de aankoop van helikopters en de inzet van tanks zou die aankoop in gevaar brengen. Dat mocht natuurlijk niet, ook niet omdat men lekker aan het werven was met filmpjes op tv met helikopters. In die zin zijn die militairen wel genaaid ja.

Der Icebear | 05-12-06 | 15:04

Sja. Dutchbat3 was misschien niet zo dapper als de linkse knollenknagers onder leiding van Jan Pronk dat hadden gewenscht.

Maar aan de andere kant hadden diezelfde knollenknagers, tot de laatste dag vóórdat dutchbat met deze kutklus werd afgescheept, zich sterk gemaakt voor de aftakeling van de krijgsmacht. Zoals zij dat heden ten dage nog steeds doen.
Moedige soldaten waren tot de intocht van Mladic een onderwerp van allerdiepste minachting in die kringen. Belachelijk zelfs.

Duss: je krijgt waar je voor betaald in deze wereld. Zand erover.

Veel zand.

Jan Passant | 05-12-06 | 15:03

@ schoorsteenveger 05-12-06 @ 15:00

Daar sluit ik mij bij aan.

PietdePaljas | 05-12-06 | 15:02

@TS 05-12-06 @ 15:00

OK we schenken ze 7000 nieuwe uit NL, nu goed.......

cecotto | 05-12-06 | 15:02

@HJdeT 05-12-06 @ 14:49:

Als je als Karremans of Franken je troepen daar naar toe laat gaan:

*Op een missie met een zeer onhelder mandaat.
*Naar een gebied omschreven als een 'safe area' zonder dat daarvan een duidelijke definitie bestond.
*Om vrede te handhaven waar geen vrede was.
*Zonder diepgaande informatie in te winnen bij de Canadese voorgangers in de enclave (Canbat).
*Zonder adequaat te zijn opgeleid voor deze specifieke taak in die specifieke omstandigheden.
*Nagenoeg verstoken van militair-politiek inlichtingenwerk om de intenties van de strijdende partijen te peilen.
*Onder onvoldoende gefundeerd vertrouwen in de bereidheid om het luchtwapen in te zetten in geval van problemen.
*Zonder een duidelijke vertrekstrategie.

Dan ben je een lamlul-pur-sang.

Lobo | 05-12-06 | 15:01

Dat onze militatiaren niet schuld dragen voor de massaslachting vind ik ook. Maar om Overste Snorremans en zijn troepen er nu een speldje voor te geven, neuh. Ze hebben gedaan wat ze konden, maar konden de genocide helaas niet voorkomen. Volgens mij is dat geen reden voor een onderscheiding.

PietdePaljas | 05-12-06 | 15:00

Jarhead 05-12-06 @ 14:54
"Zij deden slechts hun werk, en volgen nou eenmaal bevelen op."
Als ze slechts hun werk deden en bevelen opvolgden deden ze niks wat een lintje waard is. Het lijkt me dat iemand die het leger in gaat en zich "ontzettend goed" laat trainen minimaal zijn werk moet doen en bevelen op moet volgen. Daar wordt-ie voor betaald.

Schoorsteenveger | 05-12-06 | 15:00

@ KaiserSoza 05-12-06 @ 14:54
Zwitserland IS een leger. En ze zijn idd ontzettend secuur en nauwkeurig.

HJdeT | 05-12-06 | 15:00

@cecotto 05-12-06 @ 14:58
ga eens deaud!

TS | 05-12-06 | 15:00

Als de Korps mariniers er zaten was het niet gebeurd. Maarja die pleunen moesten weer eens zo nodig.

Trouwens is het niet leuker om die gasten van het radio station zo'n e-card te sturen met de tekst..... Ga eens deaud ?

Mossad.il | 05-12-06 | 14:59

Schuld of geen schuld, als je een beetje een eergevoel hebt als soldaat ga je hiervoor heen medaille accepteren. Er zijn 7000 mensen vermoord die door jou als soldaat beschermd had moeten worden. Misschien had je er niets tegen kunnen doen door overmacht o.i.d, maar dan ga je geen medaille accepteren!

TS | 05-12-06 | 14:58

Maar missen we die moslims nu echt?

cecotto | 05-12-06 | 14:58

Geen slecht woord over de militairen die daar hebben gediend.
Zij deden slechts hun werk, en volgen nou eenmaal bevelen op. Als je dan iemand de schuld wil geven, geef die dan maar aan de VN en alle politieke zieltjes. Het mandaat dat militairen op VN missies mee krijgen is zo zwak dat de militairen geen poot mogen uitsteken (en doen ze dat wel, worden ze voor de rechtbank gesleept). Rwanda is daar ook een "prachtig" voorbeeld van.

En tegen de mensen die echt denken dat Nederlandse militairen weinig voor stellen kan ik alleen maar zeggen dat zij in een droomwereld leven. Nederland heeft een ontzettend goed getraind leger tegenwoordig. En dan bedoel ik niet alleen het KCT (Korps Commando Troepen) en het Korps Mariniers (welke beiden tot de beste eenheden ter wereld behoren), maar ook de reguliere landmacht en natuurlijk de luchtmacht.
Maar goed, het is altijd zo makkelijk om vanuit je computerstoel dergelijke denigerende uitspraken te doen over de krijgsmacht. Laat zelf maar eens zien wat je waard bent en doe maar een dagje mee met het Korps Mariniers ofzo, dan piep je wel anders haha.

Jarhead | 05-12-06 | 14:54

@HJdeT 05-12-06 @ 14:46

Zwitserland heeft het grootste leger in Europa, daarbij zijn ze niet alleen in staat mooie klokjes te maken, ze maken de meest acurate vuurwapens; SIG.

KaiserSoza | 05-12-06 | 14:54

Zo grappig!
In de tweede wereldoorlog hadden we een genocide. "Dat nooit meer!" dus een samenwerkingsverband werd opgericht.
60 jaar later, exact dezelfde genocide, ditmaal onder het stilzwijgende en toeziende oog van het samenwerkingsverband dat genocides moet voorkomen.
Life is a joke...

blikjegrolsch | 05-12-06 | 14:54

HJdeT 05-12-06 @ 14:50
Geen twijfel mogelijk dat 020-Gaza ook heel goed met wapens weet om te gaan. Alleen ik heb niet zo'n behoefte om genoodzaakt te worden dat ook te leren om me te verdedigen tegen tuig.

Der Icebear | 05-12-06 | 14:52

maar meteen het moslimleger bedanken dat zij hun broeders in de steek hebben gelaten. terwijl hun nachtelijke acties de aanval op srebrenica uitgelokt hebben.

fanta | 05-12-06 | 14:51

volgens mij gaat het hun alleen maar om het feit dat ze me bier die chicks daar verleidde .. niet zo zeuren hoor !

Draaitafel Demagoog | 05-12-06 | 14:51

@ Der Icebear 05-12-06 @ 14:48
Ik zei ook:"Ze (de Zwitsers) gaan daar heel goed mee om." Dat zie ik in Nederland idd ook niet zo 123 gebeuren.

HJdeT | 05-12-06 | 14:50

Hollandse militairen in het Buitenland?? Een lachertje,vechten nee hoor, konden wel eens dooie vallen, soft,soft!!
Wel medaille's, kunnen de hoge omes weer uitvreten gaan!!
Nee, dit is geen strijdmacht!!
Een euro verslindend gedoe..........

kwoot | 05-12-06 | 14:49

@ Lobo 05-12-06 @ 14:45
Karremans zat in het zelfde schuitje als zijn manschappen. De echte boeven zaten veilig verweg in een of ander hoofdkwartier. Beetje simpel om Karremans door de stront te halen.

HJdeT | 05-12-06 | 14:49

HJdeT 05-12-06 @ 14:46
Het laatste wat ik wil is dat 'Nederlanders' uit 020-Gaza legaal een wapen krijgen.

Der Icebear | 05-12-06 | 14:48

@ Achtertuyn 05-12-06 @ 14:39
Gelukkig maar, kunnen we snel weer beginnen.
Wist u dat in Zwitserland nog een fanatieke dienstplicht heerst? Men krijgt daar een zware training die ieder jaar wordt opgevolgd door een 4 tal weken herhaling. Iedere man tussen de 18 en weet ik veel heeft daar een fors wapen in huis. Ze gaan daar heel goed mee om.

HJdeT | 05-12-06 | 14:46

Idd, in plaats van dat de verantwoordelijken voor deze genocide voor de krijgsraad worden gesleept, worden er lintjes uitgedeeld door die lamlul van een Karremans. *kots*

Lobo | 05-12-06 | 14:45

Op de polonaise in Zagreb na, denk ik niet dat Dutchbat iets kan worden verweten, verkeerde tijd, verkeerde plaats, verkeerde sterkte, verkeerde NAVO, verkeerde UN, verkeerde luchtsteun, verkeerde leiding, verkeerde beschermelingen, verkeerde vijand, verkeerde bewapening.
Maar, het enge is, soms ga je je afvragen, wisten die Serviers iets, waar wij nu pas achter komen? ( maar dat zal dan wel een verkeerde gedachte zijn ).

gentle giant | 05-12-06 | 14:45

Majoor Franken, op pagina 339 van de samenvatting van het NIOD rapport:
'Op het momenty dat je roept: ‘We zijn inderdaad bang dat de mannen allemaal vermoord worden’, heb je gegarandeerd paniek binnen die hele vluchtelingengemeenschap. Onder die omstandigheden gaven wij prioritiet aan het lot van de vrouwen en kinderen. We accepteerden dat het lot van de mannen onzeker was en dat ze inderdaad onder de meest walgelijke omstandigheden terecht konden komen'
Op pagina 336 van de samenvatting van het Niod -rapport is beschreven hoe Dutchbatters een stapel identiteitsbewijzen van moslims aantroffen. Het Joegoslavietribunaal in zijn vonnis tegen Ratko Krstic onder punt 160:
‘at the stage when Bosnian Muslim men were divested of their identification en masse, it must have been apparent to any observer that the man were not screened for war crimes. In the absence of personal documentation, these men could no longer be accurately identified for any porpose. Rather, the removel of their identification could only be an ominous signal of atrocities to come.’
Duidelijk voor iedere observer, maar kennelijk niet voor Dutchbat. Geen melding van oorlogsmisdaden, geen optreden tegen serven. Het melden van oorlogsmisdaden op 12 of 13 juli 1995 was overigens zer relevant geweest, aangezien de meeste executies hebben plaatsgevonden tussen 14 en 17 juli 1995.

Der Icebear | 05-12-06 | 14:44

Ze moeten geen onderscheiding krijgen omdat ze geen invloed hebben gehad op wat gebeurt is. Leuk voor de militairen dat ze te horen krijgen dat het niet aan hun lag, maar ik zie liever degenen die ze daarheen gestuurd heeft verantwoordelijkheid afleggen. Die blijft weer lekker buiten schot.

Multikuli | 05-12-06 | 14:44

Ik ben er van overtuigd dat de militairen geen kant op konden en het gebrek aan munitie en mankracht schuldig zijn aan de gruwelijke afloop en niet de militairen zelf. Maar een onderscheiding is hier zeker niet op zijn plaats, aangezien dit niet 'missie geslaagd' is geweest!

Willy Vanilly | 05-12-06 | 14:44

De Nederlandse bevelhebbers hadden nooit mogen instemmen met deze missie omdat men een beetje logisch nadanken al op de vingers had kunnen natellen wat de eventuele gevolgen zouden zijn bij een directe confrontatie met de Serviers. Dat daarnaast het VN opperbevel ook nog eens weigerde om luchtsteun te verlenen maakte het voor de manschappen schier onmogelijk om ook maar iets zinnigs te kunnen doen. Wat mij betreft heeft "Jan Soldaat" recht op een stukje erkenning voor hun werk daar. Het opperbevel daarentegen moeten ze ophangen.

Achtertuyn | 05-12-06 | 14:43

Geen mandaad, geen middelen, geen leiding.
Allemaal waar, maar als je een echte kerel bent laat je geen duizenden mensen uitmoorden, al kost het je eigen leven.
Met name aan Karremans: de tiefus voor je, slappe lul

de veteraan | 05-12-06 | 14:43

volgende keer maar gewoon laten creperen zonder ook maar iets te doen

Pilshaas 861 | 05-12-06 | 14:42

[/offtopic]
CrazyWezel 05-12-06 @ 14:33
haha heel hard ja, maar hij deelt ze ook wel uit hoor. 2x wereldkampioen k-1
[/offtopic]
ze konden weinig tot niks doen en dat gebeurde dus ook. vind het alleen wel vreemd dat je er dan een aandenken aan krijgt.

:-) | 05-12-06 | 14:39

Bosnië is een broeinest voor terrorisme geworden. Ik ga hier geen moorden goedpraten maar Karremans had gelijk; no good no bad guys.
De moslims zijn in die tijd veels te rooskleurig afgeschilderd. De rol van Duitsland die als eerste hun voormalige nazi-vazal staat Kroatië erkenden moet óók niet onderschat worden.
Straks is heel Europa gebalkaniseerd dus we zullen nog wel eens op deze geschiedenis teruggrijpen.

vinque | 05-12-06 | 14:39

Je zou toch denken, als je die bosniers tekeer hoort gaan, dat Karremans himself met een zeis als een beest tekeer is gegaan daar. Wie hadden die bosniers ook alweer omgelegd? ...
.
Aan de andere kant, waren bosnische moslims... Boeiend!

dlseth | 05-12-06 | 14:39

@HJdeT 05-12-06 @ 14:31
.
Ter uwer info, de dienstplicht is nooit afgeschaft maar opgeschort. Dat wil zeggen dat het op ieder moment weer kan worden ingevoerd...

Achtertuyn | 05-12-06 | 14:39

het ligt wel anders. de mensen hebben begrepen na de verklaring van WIM KOK dat NL verantwoordelijk is en als ze maar lang blijven zeuren NL moreel zo onder druk is door de linkse kerk dat we grote sommen geld die kant op gaan sturen. HET IS TOCH GELD VAN EEN ANDER-denken de PVDA-jongens zo kunnen we weer eens nivelleren.WEDDEN??

frenchy | 05-12-06 | 14:39

Verstandelijk en gevoelsmatig hebben ze een eerherstel wel een beetje verdient maar pragmatisch is het heel vervelend dit. Off the record, jullie hebben gedaan wat je kon en officieel, het is een groot drama en onze gedachten gaan uit naar de gesneuvelde. Klaar en nooit meer over hebben das niet handig een zwarte bladzijde opnieuw promoten.

spooky | 05-12-06 | 14:35

Hoi JA! DIENSTPLICHT!
*druk op, leer moorden*
mooi man!

blikjegrolsch | 05-12-06 | 14:33

:-) @ 14:31,

sem is wel al een paar keer goed geraakt aan zn hoofd te zien..

[/offtopic]

ik vind de kwestie srebrenica gewoon triest.

CrazyWezel | 05-12-06 | 14:33

@HJdeT
U wilt ook een kaartje?

kapotte_stofzuiger | 05-12-06 | 14:32

En ze hebben groot gelijk!

DrJones | 05-12-06 | 14:32

@ Steen Geil 05-12-06 @ 14:28
Vechten tegen de bierkaai. Het word tijd dat er weer een serieuze dienstplicht wordt ingevoerd.

HJdeT | 05-12-06 | 14:31

ik vraag me wel eens af wat nederland daar eigenlijk te maken had,
het was tenslotte niet echt ons probleem, maar we worden door frankrijk er gewoon wel bij genaaid, janvier ga is ff lekker deaud.

CrazyWezel | 05-12-06 | 14:30

Eric Gordy said...
Greetings to visitors from the Netherlands! I believe that most of you are coming from the popular site www.geenstijl.nl/. Your contributions to the discussion are most welcome. I am afraid that I will not be around the computer much today, so my apologies if any replies from me are late or missing.
-
-
Tja...

topcat | 05-12-06 | 14:29

@Mavaros Gisteren was er ook een topic over het gebeuren. Het heeft geen nut je te verdedigen. Ze weten het allemaal beter terwijl ze niet eens weten wat echt heeft afgespeeld daar. @AdolfJoling Deze mensen werden niet voor onze neus afgeslacht want dat wisten we niet eens. Verdiep eens eerst wat beter in de kwestie lutser. En wat Mavaros al zegt : er waren 500 man bij de uitreiking dus niet iedereen was aanwezig.

Steen Geil | 05-12-06 | 14:28

@His Goofness 05-12-06 @ 14:23

Weinig aan toe te voegen, behalve dat het hier er wel vaker zo aan toe gaat, noem een Eric O.

KaiserSoza | 05-12-06 | 14:27

@ His Goofness 05-12-06 @ 14:23
Euh, volgens mij is paars II gevallen vanwege deze kwestie. Volgens mij heet dat wel degelijk verantwoordelijkheid nemen.

HJdeT | 05-12-06 | 14:26

stichting eigen belang van de heer Kamp lijkt me....

graetsken | 05-12-06 | 14:26

@AdolfJoling 05-12-06 @ 14:15

Hulde, helemaal met je eens. Nederlanders moeten maar eens toegeven dat ze waardeloze vechters zijn. Kijk naar de jongste geschiedenis en het voetbal.
*kijkt sip naar paspoort*

kapoerewiet | 05-12-06 | 14:25

Iedereen die er niet was weet het zo goed..........treurig.

bloke | 05-12-06 | 14:24

Patrick Bateman 05-12-06 @ 14:14

Volgens mij ben jij een van de weinigen die het wel begrijpt... Ik zeg hulde voor die militairen... Waarom durft niemand in de politiek op te staan en zijn schuld uit te spreken? Er zijn talloze jongens die kant op gestuurd die moesten toe kijken hoe genocide zich voor hun ogen afspeelde zonder dat ze iets MOCHTEN DOEN! Trauma's en ook dramas die zich daardoor ook hier hebben afgespeeld en niemand durft zijn verantwoordelijkheid te nemen... Ik kots op de politiek!

His Goofness | 05-12-06 | 14:23

@mavaros 05-12-06 @ 14:21
Omdat meer dan de helft er geen reet me te maken wil hebben...

kw_nl | 05-12-06 | 14:23

Lees anders het boek "Herinneringen aan Srebrenica".

kw_nl | 05-12-06 | 14:22

Laten van te voren met z'n allen afspreken wat onze jongens in Afghanistan moeten presteren om een lintje te verdienen. Maakt de discussie achteraf wat gemakkelijker.

Schoorsteenveger | 05-12-06 | 14:21

Ik ben er geweest, en lig niet eens meer wakker van alle helden die allemaal zonodig hun mening (kuch) moeten ventileren op halve waarheden.

Éën ding nog wel, waarom denken jullie dat er maar 500 man waren gisteren?????

mavaros | 05-12-06 | 14:21

@AdolfJoling 05-12-06 @ 14:15
Lees de verhalen van de militairen. Al weken zat het eraan te komen dat de enclave zou worden overlopen.
De meeste van heb dachten dat ze de stad zouden innemen en meer niet.
Toen ze eenmaal ontwapend waren begon de slachting...

kw_nl | 05-12-06 | 14:20

DE krijgsmacht kweekt mannen. Een echte vent had tegen Kamp gezegd steek dat lintje maar in je reet.

stevie wonder | 05-12-06 | 14:19

Kunnen ze dat niet alsnog?

harriedeparrie | 05-12-06 | 14:19

Het is dat ik twee knappe Bosnische meisjes ken, anders had ik schande gesproken van de Bosniers.

Teen | 05-12-06 | 14:19

@ harriedeparrie 05-12-06 @ 14:17
Ik neem aan dat jij de volgende keer dus vooraan staat?

HJdeT | 05-12-06 | 14:19

Menigmaal wordt nu door de apologeten van Dutchbat gezegd: "Ze waren met te weinigen, ze hadden geen goede bewapening en ze waren niet op de hoogte van de bedoelingen van de vijand."
In 1857 werd in een vergelijkbare kwestie aan de geschiedkundige Henry Thomas Buckle voorgelegd, wat ze nog meer hadden kunnen doen gezien de onvoordelige krachtsverhouding. Het antwoord was simpel, doeltreffend en onvergetelijk:
"Sterven!"

harriedeparrie | 05-12-06 | 14:17

"In accordance with the acknowledgement to Holand batallion for their role during the stay in Srebrenica in 1995, now you can take part in the activity of
cultural learnings of Srebrenica for make benefit glorious nation of Bosnia."

Nice, me like!

KaiserSoza | 05-12-06 | 14:15

@ kw_nl 05-12-06 @ 14:09

Ik denk niet dat het een afweging is geweest, dat het misschien wel "nog meer uit de hand kon gaan lopen." Als voor je neus duizenden mannen worden geexecuteerd, dan ben je de "titel" militair niet waard, als je dat laat gebeuren. Of je nu kans hebt of niet. Ik zeg niet dat ik zo'n held ben, maar ik ga dan ook niet het leger niet. En mijn belangrijkste punt was dat ik hoe dan ook vind dat die individuele militairen gewoon zo'n medaille moeten weigeren. Dit is gewoon wrang.

AdolfJoling | 05-12-06 | 14:15

Je moet de verantwoordelijkheid voor het falen in ieder geval niet bij de toen aanwezige militairen ter plaatse leggen!
Zij waren met handen en voeten gebonden door onwerkbare mandaten en gebrek aan steun.
Ik denk dat als zij het bevel daartoe hadden gekregen, ze zich dood zouden hebben gevochten in een poging de Moslim-burgers te beschermen.
Alleen kregen ze dat bevel niet van de legertop/politiek, DIE moet je op het falen aanspreken!

Patrick Bateman | 05-12-06 | 14:14


Dat Kamp zich druk maakt om hoe de Nederlandse krijgsmacht in het nieuws komt was dus ook alleen maar politieke stellingname om de VK te kakken te zetten?

goh,
ik dacht dat hij hetmeende vorige week....

commentaarderer | 05-12-06 | 14:14

@ fokkenmast 05-12-06 @ 14:09
Jij bent dus al naar Uruzgan geweest, of gaat binnenkort vertrekken? Je hebt namelijk nogal een grote mond.

HJdeT | 05-12-06 | 14:14

@Maaier 05-12-06 @ 14:08

De NAVO zou luchtsteun geven als het nodig was. Er is meerdere malen verzocht om luchtsteun maar deze kwam niet.

Ja een paar uur later verscheen 1 F16...

kw_nl | 05-12-06 | 14:13

@ kw_nl 05-12-06 @ 14:09
Lees even kritisch! Het is sarcastisch bedoelt. Tuurlijk zijn die Bosniers helemaal van de pot gerukt als ze zeggen dat onze jongens daar hun leven hadden moeten opofferen. Dat noem ik grootheidswaanzin.

HJdeT | 05-12-06 | 14:11

fokkenmast 05-12-06 @ 14:09

wat praat je een bullshit., Heb je enig idee hoe Srebrenica eruit ziet? Knappe jongen ben je als je je daar uit weet te vechten.

Maaier | 05-12-06 | 14:11

VrijMiBeau ideetje? Lekkere Balkan drankjes en gratis vrouwen!

Dr. Ammer | 05-12-06 | 14:10

@HJdeT en AdolfJoling
Hadden daar gewoon hun leven moeten opofferen.

Weet je wat je zegt? Ik denk het niet.
Ze waren volkomen kansloos, ik heb me verdiept in het gehele gebeuren. En niemand maar dan ook niemand had er iets aan als de Dutchbatters terug waren gaan schieten. Sterker nog, het was alleen maar erger geworden. De vrouwen zijn nu gespaard... hoe hard dat ook klinkt.
En dan nog, ze wisten ook niet wat er ging gebeuren...

kw_nl | 05-12-06 | 14:09

Ik heb direct na Screbrenica gezegd: laten we stoppen met die achterbakse huilerij op 4 mei, van 'dat nooit weer'. We hebben er godszakke nog actief aan de selectie in Screbrenica meegewerkt! Een beetje bataljon had gaan liggen, bajonet op het geweer en had gezegd: "Als jullie godverdomme hier komen hebben jullie een full-scale oorlog met de hele godvergeten wereld!"En waren blijven liggen.... Maar die Bosniers hadden meer mensenkennis dan die lamlullen van onze politici, ze wisten gewoon dat het boek Nederlandse oorlogshelden een der dunste ter wereld is... En bluften zich een weg naar de vernietiging... En wij maar lintjes uitdelen: de krijgsraad voor de bevelhebbers en politici zal je bedoelen. Wegens godvergeten lafheid in het zicht van de vijand! In een echte oorlog zou dit de kogel betekenen!

fokkenmast | 05-12-06 | 14:09

kw_nl 05-12-06 @ 14:06

de navo was daar helemaal niet actief , je weet niet waar je over praat.

Maaier | 05-12-06 | 14:08

@ kapotte_stofzuiger 05-12-06 @ 14:02
Volgens mij wordt het tijd dat jij eens een jaartje in militaire dienst gaat en wordt uitgezonden naar een conflict gebied, wordt je volwassen van! Laffe haas.

HJdeT | 05-12-06 | 14:08

Tja ze moeten die franse generaal janvier eens oppakken en voor de krijgsraad brengen. Die gasten van Dutchbat zijn er bewust bijgenaaid door die kudt.

scholieren.nrc.nl/weekkrant/2001/49/2....

superjan | 05-12-06 | 14:07

nou meteen iedereen ff een kaart stuuren en dan is iedereen blij jongens toen ik nog geen acount had was er spanender nieuws

greetz

kraakhet | 05-12-06 | 14:06

Die gasten konder er niks aan doen. Het waren de moslims die notabene een granaat gooide naar een Nederlandse panserwagen.
De NAVO moet zich schamen, die gaf geen dekking en liet het toe dat de Server stellingen bouwde in de bergen rond Srebrenica..

kw_nl | 05-12-06 | 14:06

Militairen moeten zich niet verschuilen achter een zwak mandaat. Ze hadden ook gewoon kunnen sterven in een poging die 7000 mannen te beschermen. Hadden ze van mij postuum een medaille mogen krijgen. Maar het is gegaan zoals het gegaan is: ze hebben gefaald. Over de verantwoordelijkheid daarvoor kun je twisten, maar heb dan als individuele militair iig het fatsoen om een medaille te weigeren.

AdolfJoling | 05-12-06 | 14:06

Achja, als je als soldaat wordt uitgezonden zonder fatsoenlijk materieel sta je vrij machteloos. Ik ben nooit zo van dat linkse jaloerse gewijs richting de top, maar er zijn hier een paar generaals etc in een of ander hoofdkwartier schuldig aan de wantoestand in Scebrenica en niet die militairen. Maarja, wij waren al jaaaaren de beste vrienden van de bosnische moslims, dus onze jongens hadden daar gewoon hun leven moeten opofferen. Volgens mij lijden die moislims aldaar aan grootheidswaanzin.

HJdeT | 05-12-06 | 14:06

Holand?! Leer spellen! Holland!

bwahaha | 05-12-06 | 14:05

met dank aan de VN en de fransen, die geen luchtsteun wilden geven.

Maaier | 05-12-06 | 14:05

'De mooie site' begint al lekker te piepen en kreken....

Traag | 05-12-06 | 14:04

Beetje hoog Borat gehalte op die site.

KaiserSoza | 05-12-06 | 14:04

falend beleid levert draaginsigne op. Weer een bevestiging dat het niet meer spoort in NL.

Allahwiedesniet | 05-12-06 | 14:04

Hadden onze jongens dan die Bosniërs vermoord?

oja? | 05-12-06 | 14:03

LOL, gelijk een kaartje gestuurd.
Iemand het emailadres van 'Kamp Holland'?

kapotte_stofzuiger | 05-12-06 | 14:02

ik zag het gister al op het nieuws, weet er niet zoveel van af dus kzal maar niet teveel zeggen... ik denk dat je van beide kanten wel wat kan zeggen... beetje jammer dat de nederlandse kant eerst doet, en dan pas praat(uitlegt)

Elmeuw | 05-12-06 | 14:02

Dutchbat heeft wrs wel fouten gemaakt, en die onderscheiding hebben ze niet verdiebd, maar die Bosniers dat waren ook geen lieverdjes.

langl8 | 05-12-06 | 14:02

Helemaal mee eens!
Driewerf hulde voor Hoxha!

Traag | 05-12-06 | 14:00

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl