Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ebru Umar - “It's not my job” #medewerker @Schiphol

ebrupica100pix11.jpegAls je twee keer in één week tijd ruzie krijgt met Schipholmedewerkers, ben je geneigd om te denken dat het aan jou ligt. Het ligt namelijk altijd aan mij. Maar soms ook niet. Want sinds wanneer worden service verlenende mensen betaald om klanten af te snauwen? Dat is niet mijn Schiphol vriend, en al helemaal niet mijn leven. Inmiddels kan iedereen een vliegvakantie betalen – de trein of bus naar Frankrijk zijn duurder dan een retourtje KLM – en kan Schiphol het aantal passagiers niet meer aan. Tel daarbij op dat winsten gemaximaliseerd moeten worden zodat Jos Nijhuis wél fatsoenlijk betaald kan worden, en het mag niemand verbazen dat er bezuinigd wordt op het personeel. Uitknijpen is één ding, externe partijen inhuren een ander, en het nieuwste ding heet automatisering. Om de lange rijen bij de nieuwe security gates te verminderen is iets bedacht wat er prachtig uitziet en snel lijkt te werken: de ronde balie. Met daarachter één medewerker in een kek pakje met strepen die je toeblaft je spullen in het bakje te doen. Schreeuw niet zo, wil je zeggen maar je houdt je in. ‘Pick your battles’ zeggen de Britten; ‘Ich kann nichts, ich bin nichts, bitte gib mir ein Uniform’ is de Duitse variant. Heus, Ik snap dat je je spullen in een bakje moet doen, ik vlieg pas een jaar of veertig maar waar o genädige Frau Obersturmbahnführer zijn die bakjes dan? Onder de ronde bar blijken openingen te zijn waar de bakken in verschijnen. Oké dan. “Ik heb er meer dan één nodig”, waag ik te zeggen. “Ze zijn gratis hoor,” bitst de blonde doos me toe. Het is half negen. Ademhalen: “En waar is de tweede bak?” Die blijkt vanzelf te verschijnen in diezelfde opening onder de ronde bar. Ook voor mij is het half negen en daarbij doe ik dit voor het eerst. Mijn MacBook haalt blondie nijdig uit de laptoptas, ze smijt ‘m over de balie naar me toe zodat ik ‘m, nadat ik net op tijd voorkom dat de laptop van de balie afvliegt, in een bak kan stoppen. En dan is het tijd om de aap in pak toe te spreken. Te dresseren zo je wilt: “Mevrouw! U kunt ook netjes met mijn spullen omgaan. U smijt met mijn laptop.” Een seconde of wat neigt ze ernaar om mij van repliek te dienen maar ook zij kiest haar battles. Er komt een sorry uit. Ik koop niets voor sorry. De enige reden waarom mijn laptop het nog doet is omdat ik ‘m heb opgevangen. Met je sorry. De passagier voor me kijkt me aan, fluistert “Wat een vreselijk mens, wat goed dat je er wat van zegt.” Opeens heb ik het idee écht in een strafkamp te zitten. Bang om hardop te spreken? Bang om vragen te stellen? Bang om iemand terecht te wijzen? Halló Schiphol!? modieuzesecurityhel.JPGDe tweede keer ben ik gewaarschuwd voor onbeschoft personeel. Ik kan dit aan. Geroutineerd glimlach ik vriendelijk tegen de meneer achter de ronde balie, pak als een echte pro een bak onder de balie voor mijn MacBook en iPad, nog een bak voor jasje en laarzen en een derde voor mijn tas. OMG wat ben ik góed! De spullen gaan op de band, door de machine en dan gaat het mis: de andere kant is volgelopen met bakken - lege bakken. Mijn bak met Apple toys ligt achter plexiglas, waar ik niet bij kan. Waar een mevrouw staat. Die mevrouw roept wat tegen de passagier voor mij. In het Engels. Ik luister niet, ik ben afgeleid: ik wil mijn spullen, waarom kan ik daar niet bij!? En dan zegt de vrouw tegen niemand in het bijzonder de woorden, de magic words waarvan je denkt: Hoor ik het nu goed? “That is not my job.” Ze kán het niet tegen mij hebben, ik praat niet met haar, gefixeerd als ik ben op mijn spullen. Mijn laarzen en jas heb ik weer aan, mijn laptoptas heb ik terug maar iPad en MacBook zijn buiten mijn bereik. Er liggen inmiddels vijf bakken op de band. Zelfvoldaan blaft de vrouw van haar kan van de band iets mijn kant op wat nog het meest lijkt op “OPRUIMEN!” Pardon!? Ze heeft het tegen mij. Ze blaft tegen mij. “Ik heb werkelijk geen idee wat u van mij wilt, en ik versta u niet. Kunt u gewoon Nederlands spreken?” “In welke taal moet ik zeggen, zegt u maar, Engels, Nederlands?” “Volgens mij spreek ik Nederlands tegen u, dus Nederlands is prima, ik wil mijn spullen.” “Die bakken moeten gestapeld, dáárin.” En dan flip ik. “Ik weet niet hoe lang u hier al staat mevrouw, maar dit is uw werk. Elke passagier die hierlangs komt, doet dit ook voor de eerste keer. U kunt wel lopen bevelen, maar u kunt het ook gewoon rustig en normaal uitleggen.” Ze staart me aan met open mond. Wil iets terugzeggen, dat ik brutaal ben of zo. Of dat zij juist behulpzaam is. Er verschijnt een zelfvoldane blik op haar gezicht. Mission accomplished, weer iemand die op reis gaat uitgescholden. Boos gekregen. Jij op vakantie gaan, zij hier bakjes stapelen!? Nee, gaat niet gebeuren. Zeg me Schiphol: uit welk hól halen jullie je medewerkers? Hoeveel meer kun je ze onderbetalen om zo met je passagiers om te gaan? In Düsseldorf staat ook een vliegveld, sterker nog: in Rotterdam en Eindhoven ook. En kuttekoppen met je pakje aan: geniet nog er maar ff van; ook jullie zullen straks worden wegbezuinigd. Vraag maar aan Jos. P.S. de Twitter van @schiphol is er als de kippen bij. Of ik een feedback formulier wil invullen. Tuurlijk. Maar misschien willen jullie ‘m ook even invullen. Geloof niet dat mijn volgers met soortgelijke ervaringen hetzelfde formulier hebben gekregen.

Reaguursels

Inloggen

het is dan ook schipHOL

Ozon | 16-06-15 | 04:31

En de afdeling "klanten afschepen met een formulier" was weer actief.
KLM en Schiphol, gouden duo klanten afpersen en schofferen.

Raider Twix | 15-06-15 | 16:29

welkom in de randdebielstad ..... jaja, het k#tvolk dat zelfvoldaanheid en misplaatste arrogantie tot de eigen standaard verheven heeft... Schiphol is een soort openbare zoo waar dit vreselijke gespuis hun sadistische dwangneuroses mag botvieren op iedereen die de stom is via een andere luchthaven zijn bestemming te bereiken... eigen schuld dikke bult... je kunt ze ook stangen hoor... muntjes in je broekzak... iets van ijzer aan je schoen, riem aanhouden, bril op en zeggen dat je zonder geen zak ziet... zijn ze weer helemaal in de stress van het gepiep... en jij niet

Riv | 15-06-15 | 16:04

@ Lichtstadfan | 15-06-15 | 11:30
Tien achtereenvolgende jaren voor Philips de wereld rond gereisd?
En dat allemaal met de KLM?
Arme jij:-)

Maya de Blij | 15-06-15 | 14:28

zou het stukje van Ebru niet weg gejorist moeten worden, want in de huisregels staat dat ze niet van huilios houden...

Aertheron | 15-06-15 | 14:04

Ik dacht dat ik een boze lezersbrief uit de ANWB-gids zat te lezen... #datniveau

L. Rakker | 15-06-15 | 13:09

Van die tokkies die een uniform aandoen en denken dat ze Napoleon zijn. Dat moet je ook tegen ze zeggen: "He Napoleon, kan het wat vriendelijker?". Dat trekken ze niet zo wat daarmee confronteer je ze met hun eigen zieligheid.

Anyway, hebben ze nu alleen maar van die bestralingskasten daaro op Schiphol of kun je ook door een gewoon poortje?

Zzzzooooffff | 15-06-15 | 11:49

Het is natuurlijk en kudtjob maar iets vrolijker en vriendelijker maakt het voor hun zelf ook prettiger...

BarneyBoner | 15-06-15 | 11:33

Met alle respect voor dit alleszins leesbaar stukje. Maar die verhuftering van het personeel op onze Nationale Luchthaven is al 25 jaar geleden ingezet. Toen al werd je als gepeupel behandeld door Parfum verkopende mutsen die zichzelf als PrimaDonna opstelden. De houding "Kijk mij eens jij gebruiker van het onrendabelenvervoer door de lucht" was en is stuitend. Ik praat als Platinum KLM reiziger voor het leven. Dus met redelijke ervaring. Kenners weten dan dat je niet alleen naar Londen bent geweest.

Lichtstadfan | 15-06-15 | 11:30

@Big Rick | 14-06-15 | 20:27
"Schiphol has developed the new security filter in an effort to radically innovate the passenger Security Control process. In doing so, we have taken into account the wishes, interests and requirements of a broad range of parties. We have worked on behalf of all these parties – especially our passengers – to make the process as pleasant, welcoming and intuitive as possible."

De enigste mensen waar ze naar geluisterd hebben zijn de aandeelhouders. Deze ordinaire kostenbesparing gespind als 'comfortverbetering' met buzzwords als 'intuitive' (gezien de locatie van de bakjes dus totaal niet) en 'welcoming' (hoeveel miljoenmiljard is er verspild aan dat faux-hout?) leidt alleen maar tot voordelen voor de aandeelhouders en nadelen voor alle passagiers (gecombineerd met een totale afname van veiligheid, want nu wordt de zwakste schakel wederom de (in)competentie van de beveiliging in andere landen (herinnering: Northwest 253 had een hogere kans op preventie als de beveiliging destijds bij de gate stond in Amsterdam, toen ging men ervan uit dat de beveiliging in Ghana en Lagos absoluut niet corrupt kon zijn - en nu dreigen we weer die fout te maken). Zelfs de TSA (eigenlijk geen slechte ervaringen mee gehad in Los Angeles interessant genoeg) behandelt mensen beter dan hoe Ebru werd behandeld. En hun laatste claim van kortere wachttijden is dus al helemaal verwoest gezien de lange wachtrijen van rond 2008 weer zijn teruggekeerd.

Kunnen we in plaats daarvan niet de beveiliging gaan afkijken van Israël (met een paar kleine tweaks gezien dat Schiphol wat groter is)? Er is in de afgelopen 23 jaar geen enkel vliegtuig van El Al neergestort (en dat was de Bijlmerramp, de laatste terreuraanval of kaping is nog veel langer geleden). En op vluchten vanuit Tel Aviv is er sowieso al lange tijd niks meer gebeurd. OK, van sommige methodes gaat de PvdA huilen, maar veiligheid gaat voor politiek correctheid.

Min-of-meer | 15-06-15 | 11:29

Geef wat vmbo-ers een uniformpje en het gaat mis.

3*links=rechts | 15-06-15 | 11:22

Ik krijg de indruk dat veel reaguursels zijn geplaatst door personen die blijkbaar zelf op Schiphol werkzaam zijn. Ook dat gezeur over Ebru's Turkse roots is gewoon zielig te noemen.

Schiphol hoort een visitekaartje voor Nederland te zijn. Veel buitenlanders hangen hier hun eerste en of laatste indruk op. Vooral de eerste indruk blijft juist hangen.

druipsmurf | 15-06-15 | 10:43

Prima dat je er wat van zegt, dat je op een andere luchthaven nog erger behandeld wordt is natuurlijk geen excuus. Gewoon elkaar netjes behandelen, open, correct en met gepast respect. Niet dat ik ik de term Takkenpersoneel in die categorie vind vallen trouwens. Kun je beter zelf even het goede voorbeeld geven, nietwaar. Zij hebben ook een hoop zeikerds aan reizigers en moeten correct blijven, dus als jij dan eens een zeikerd achter de balie hebt excuseert dat je niet om zelf uit de bocht te vliegen.
Niettemin, dit soort raar beveiligingssadisme mag wat mij betreft elke keer in het openbaar besproken worden. Nederland is niet zo'n land en ik neem aan dat we allemaal ook niet willen dat het zo wordt.

Tisnietanders | 15-06-15 | 10:34

volgens mij werken er ook vaak lui die langdurig van de bijstand leefden , verplicht solliciteerden , en per ongeluk een brief naar schiphol stuurde , met het idee dat ze types met dergelijke cv toch nooit aan zouden nemen .. Nu is het voor hun dus even tijd uitzoieken , totdat ze er uit getrapt worden , voor dit weer gratis advocaten inschakelen , en weer fijn hun uitkering terug krijgen .
.... jammer voor ons ...

sparrow | 15-06-15 | 10:28

Tsja het publiek dat tegenwoordig vliegt doet dit alleen maar om een beetje interessant te doen op Instagram, iets nuttigs gaan ze echt niet doen in NY, KL of HK. Dus logisch dat dat personeel, zelf ook niet gezegend met een hoog IQ en inlevingsvermogen, zich doodergert aan dit onnozele volkje. Ik heb zelf nooit problemen omdat ik altijd vriendelijk en geduldig ben, heb zelfs leuke momenten met die lui, maar ik zie ook wel hoe ze tegen andere, meer onzekere mensen doen. Dat beveiligingspersoneel is inderdaad het tokkie-publiek, Bijlmer, Purmerend en Leids tokkievolk met een beveiligingsdiplomaatje niveau 2. Maar zoals ik al zei Ebru, als je een beetje daarboven, en enige vorm van medeleven toont met deze sulletjes in pakkie dan lopen ze zo met je weg.

Copycrauw | 15-06-15 | 09:51

Is het nou takken of takke personeel?

Willem van Rood | 15-06-15 | 09:51

De medewerkers van schiphol onderscheiden zich met vier punten ten opzichte van de gemiddelde reiziger:
- Ze staan niet op tijd, zoals de reiziger die zijn vliegtuig wil halen.
- Ze dragen een uniform.
- Ze kennen de routine.
- Ze dienen een hoger doel, namelijk de veiligheid van Schiphol.

Ziedaar de ingrediënten voor onbeschoft gedrag.

Peter Spam | 15-06-15 | 09:51

je mag nog blij zijn dat je niet je laptop aan mocht zetten, in moest loggen en een medewerker toegang moest geven tot al je bestanden. Dat is in sommige landen heel normaal als ze je niet mogen of flauw willen doen. Dat doen ze voor de kinderen dus is het goed.

sufkut | 15-06-15 | 09:35

Goed dat dit weer eens wordt gezegd. Attitude daar is beneden ieder peil. Het publiek in 9 van de 10 gevallen overigens ook.

Der Icebear | 15-06-15 | 09:30

Privium member, - bijna- nergens last van.
Kost wat maar je ontloopt een hoop pleps.
En als je nu nog niet weet dat elektronica uit je handtasje moet ga je maar lekker met de bus of zo.
Ga dus ergens anders janken, die mensen staan daar voor een minimumloon jouw veiligheid te bewaken.

Maya de Blij | 15-06-15 | 09:21

Nog vervelender vindt ik om te zien dat echt iedereen van blanke baby tot katholieke non wordt onderworpen aan deze controles terwijl iedereen weet in welke hoek je die vliegtuig terroristen moet zoeken.

Mika6101 | 15-06-15 | 08:59

Ebru is vast nog nooit op een Amerikaanse luchthaven geweest.
Daar word je als Europeaan pas echt onbeschoft behandeld.

mallekater | 15-06-15 | 08:20

Meid wat erg, misschien moet je de volgende keer een stukkie schrijven dat je moest wachten in de rij bij de lidl en ging klagen dat er nog een extra kassa open kon. Of dat je iets op dealextreme gekocht hebt voor 90 cent en je 14 dagen inruil garantie niet gehonoreerd werd, of zelf moest betalen voor het retour zenden. Dat je shirtje van de Primark toch niet dezelfde kwaliteit heeft als bijna hetzelfde ding dat je in de Bijenkorf zag.

Het feit dat iedereen tegenwoordig voor een prikkie kan vliegen komt niet zo maar uit de lucht vallen, er is flink bespaard op allerlei kosten. Dit omdat ze verwachten dat elke domme doos wel even een bakkie kan weg leggen en van tevoren snapt dat die laptop uit de tas moet en los in het bakkie moet.

Om dan vervolgens het personeel nog te gaan lopen commanderen omdat je je te goed vind om een paar simpele taakjes zelf uit te voeren omdat jij, net als alle andere mensen in de fucking rij een vliegticket hebt geboekt, getuigd toch wel van een beetje narcisme.

Als iedereen in die rijen nou gewoon een beetje voorbereid is en oplet dan zou het allemaal een stuk sneller gaan en hoef je nauwelijks interactie te hebben met het beveiligingspersoneel.

Het zijn mensen zoals jij die zorgen voor de eindeloze rijen, en vervolgens zijn dat dezelfde mensen die daar dan weer over gaan lopen zeuren.

Terra | 15-06-15 | 08:15

Wsl > 50% van die column is verzonnen om maar weer columnvoer te hebben.

Nooit problemen, ligt ook vaak aan je eigen instelling. Klagen lijkt een soort tweede Nederlandse taal te worden, ik luister liever naar mensen met een positief verhaal. Veel minder vermoeiend en al helemaal op de maandagochtend.

NoNoVio | 15-06-15 | 08:04

Daarom neem ik altijd m'n eigen G6

Happy Atheist | 15-06-15 | 07:37

Jouw wekelijkse gezeur is net zo irritant. Jouw bijdrage aan deze wereld is zure stukjes schrijven over mensen die wel iets doen of laten.

3Xniks | 15-06-15 | 07:35

Veel erger is dat ze er ook stelen als de raven. Vriend van mij daar zijn nieuwe iphone gejat door het vriendelijke personeel. Kun je naar de marechaussee, formulier invullen, nooit meer van gehoord.

lijn5 | 15-06-15 | 07:27

Jan Mulder krijgt veel navolging als boze columnist , nu speelt Ebru weer de boze klant . Ik krijg er de schijt van . Gezegde : Wie goed doet die goed ontmoet . En wees niet hooghartig . Moet soms de rode loper uit vanwege je gestudeerde status ?
Ebru Umar is een Nederlandse columniste van Turkse afkomst. Haar moeder is oogarts, haar vader patholoog-anatoom. Zij studeerde bedrijfskunde en heeft vervolgens bijna tien jaar in het bedrijfsleven gewerkt.

alshetware | 15-06-15 | 06:24

Gouden tip voor Ebru, schaf een rolstoel aan. Je komt overal als eerste doorheen en wordt in 99% van de gevallen met alle egards behandeld. Alleen 1 keer een slechte ervaring gehad op Curacao, nota bene bij een tussenlanding.

Verder heeft de vliegtaks mij ooit over de grens gedreven en vlieg ik bij voorkeur niet meer over Schiphol. Slecht bereikbaar (drukte), duur (vliegtax, parkeren en consumpties) en inderdaad de nodige machtswellustelingen onder het personeel.

bergsbeklimmer | 15-06-15 | 06:04

nono_einstein | 14-06-15 | 21:34
Dat zeg ik,22% vd Nederlanders is geestelijk beperkt.

swassannuf | 15-06-15 | 04:57

Jammer dat Ebru niets mag zeggen omdat ze vrouw en/of Turks is. Mensen die klagen dat ze al heel erg lang saaie columns schrijft: sla ze over. Uiteraard heb je het recht je mening te geven, maar je gaat toch ook niet melden dat de laatste 90 afleveringen Boer zoekt vrouw niet leuk waren?

Net als de taxichauffeurs in Amsterdam zijn de beveiligers op Schiphol de eerste indruk die toeristen van Nederland krijgen. Daar hoeven we niet trots op te zijn.

Janloel7282 | 15-06-15 | 03:57

Go girl! Het zijn inderdaad de meest klantonvriendelijke medewerkers die ik ooit heb gezien. Ik vlieg zelden en liefst niet naar Nederland en het is een drama. Beetje hulpvaardig zijn kost niks en maakt het voor iedereen makkelijker, niet leuker.

mujer | 15-06-15 | 02:14

Zijvak, gewoon om een keer iets van de ellende recht te zetten

the_hammer | 15-06-15 | 01:34

Ow en als een yank die aansteker vind in je camera tas in je rugzak, in het zei vakje tussen adaptoren en kabelbossen, dan feliciteer je hem. Niet moeilijk over doen, je wist dat je fout zat. Je kunt er ook een stukje overschrijven. Net zoals dat je voor de tigste keer een vracht duracels in de bak mag deponeren. Je wist het. Beide mogen weer overigens.

the_hammer | 15-06-15 | 01:31

Ik was 20 jaar op pad, weet niet hoe vaak op schiphol, nooit, ik herhaal nooit een probleem gehad op die haven. Behalve de belachelijke prijzen voor overgewicht, waar ze jaren nooit moeilijk over gedaan hebben. Maar goed het zal wel aan het persoon liggen, ik heb ze wel gezien inderdaad de personen welke wel in conflicten belanden...
Ow en de laptop dient uit de tas gehaald te worden, mijn oma weet dat ook, wordt ook aangegeven meen ik op een bord voor de blijvend achterlijken, een bord met verscheidene hintjes voor de slow people onder ons. Laarzen is dom, veel werk, maar hoeven niet uit als er geen staal in zit. Werk laarzen met kevlar protectie neus bijvoorbeeld. Even een riem aanschaffen met afklikbare gesp... 2sec. En dan sta je nog aan de goede kant, stel je staat aan de andere kant en de hele dag door komen er domme kudten welke niet lezen, of gewoon ignorante want vliegen vaak en nog gewoon geen fuck geven, je zal aan die kant staan. Ow en ik had altijd twee stuks hand bagage om door de xray te drukken, kabels, 2 laptops, routers, switches, industriele communicatie middelen etc, een feest voor de xray operator, ik herhaal, nooit problemen. Enkel die enkele keer dat ik korte connecties had en de tassen er zo door gooide, een paar koppen die opkijken vanachter het xray scherm, "dat moet ik even opnieuw doen zeker?" Een glimlach van het personeel, "wel zet hem maar even in de reverse" maar zoals in zei, ik heb ze wel gezien welke in de conflicten lopen, meestal wil je ze niet als partner. Zeker niet als ze er mee blijven lopen en er een opstel van maken, aan de andere kant toch weer een paar eurootje scoren.

the_hammer | 15-06-15 | 01:22

Het gaat inderdaad niet goed onder die muppet (Nijhuis) momenteel. Een hoop mensen vrezen voor hun baan. Een idioot aan het hoofd van Schiphol die ook steeds Rutte's pleegt. Het hele security project blijkt flinke blunders gemaakt te hebben die te voorzien waren en dan alsnog arrogant als Rutte een het is allemaal goed gelopen en wij zijn trots lul verhaal ophangt. Pleurt nog een blauw pakje naast zich die alleen maar mooi zit te wezen. Alsof KLM nog een noodzaak voor Schiphol is. Met Franzen valt niet te werken, ga eens kijken naar andere maatschappijen en zij hun een basis bieden buitenom Air France, oh ik bedoel KLM!

Passagiers die gedupeerd worden. Nijhuis de drie aapjes doen want man man man zijn geweldige systeem! Verder weet ik het niet.

Bij mij kijken zij wel uit. Sturen zij een grote muppet met een V'tje die mij dringend vraagt mijn schoenen even uit te doen. Joh het zal wel! Ik word wel met meneer aangesproken en hij blijft van mij af en haalt het niet in zijn hoofd intimiderend te doen. Men moet ook niet verder gaan want ik zou zomaar tot aan mijn boxershort strippen en iets hebben van en nu? Welk gelul nu weer?

Gooien met mijn spul?! WuT!!!1! Bitch fight, battle gelul? Nee assertief Ebru. Gewoon kalm en netjes het mondje opendoen.

Vageling | 15-06-15 | 01:13

Wie goed doet, goed ontmoet.

ibo80 | 15-06-15 | 01:01

Ben het niet altijd met Ebru Umar eens, maar het security personeel vooral in West -Europa is bij de wilde spinnen af. Denk niet dat Schiphol hierin uniek is: Frankfurt is nog erger. Helaas loopt er tussen het betreffende personeel een categorie varkens die misbruik maken van de gespannenheid van de gemiddelde passagier en vanuit hun "machtspositie" veranderen in nazi's. Of het verveling in hun werk is of geilen op de machtspositie: ik ben er nog niet achter.

daytripper | 15-06-15 | 01:01

Ebru, nogal wat lezers hebben geen begrip voor je uitval naar onbeschoft Schipholpersoneel. Kon je voorkomen: herschrijf je stuk eens in een setting met onbeschofte Aldicaissières, die een mannelijke klant kleineren.

rootkapje | 15-06-15 | 00:51

Zeer herkenbaar Ebru! Terecht dat je dit aan de grote klok hangt. Ik heb de afgelopen twintig jaar heel vaak vanaf Schiphol gevlogen en ik werk altijd graag mee aan de veiligheidsmaatregelen, maar de gang van zaken bij die nieuwe controlebalie is om te janken zo onbeschoft.
Vaak gigantische rijen, mensen die je met een chagrijnig hoofd in krom Nederlands toeblaffen naar welke rij je moet, meer geblaf bij het vullen van de bakjes, bakjes die door elkaar raken, vervolgens kun je een hele tijd niet bij je spullen omdat die in die achterste rij liggen, weer geblaf dat je de lege bakken moet helpen stapelen in de machine en in mijn geval als klap op de vuurpijl een keer een controleur die werkelijk alles uit elkaar haalde en zelfs in mijn portemonnee ging zitten graven. Werkelijk nog nooit meegemaakt zoiets.
Hij liet me vervolgens in het muntenvakje meekijken, maar ik verdenk hem er sterk van ondertussen een briefje van twintig uit het andere vak gefrutseld te hebben. Ik kan mensen aanraden het geld in hun portemonnee vooraf te tellen. Dat met die portemonnee is me de keren erna niet meer gebeurd, maar het is elke keer een onbeschofte bende daar. Zo er was het vroeger bij lange na niet.

Dr. Snoepjes | 15-06-15 | 00:46

Fuck-a-duck | 15-06-15 | 00:16
Ik doe de styling van de kleding. Heeft niet al te veel om het lijf.

>>hier drukken | 15-06-15 | 00:41

U noemt een blonde mevrouw
A. een blonde doos
B. een aap in een pak

Het is maar goed dat de blonde doos in een apenpakkie geen bruin kleurtje heeft want dan was heel Nederland nu over u heen gevallen mevrouw Ebru. Maar gelukkig is de blanke mens wel gewend aan racisme (al is het in uw geval geen racisme maar scherpe plagerij). Wij doen daar (daadwerkelijk racisme) helemaal niet moeilijk over. Kunnen we van veel Arubanen en Surinamers en andere donker gekleurde medelanders niet zeggen en ook niet van Turken (niet allemaal en U ook uitgezonderd) en veel Marokkanen. Die maken ons iedere dag uit voor racist. En dat menen ze serieus ook nog. Eigenlijk wel van de zotte. Ik zou toch eerder denken dat de zaken zijn omgedraaid. Maar als ik dat zeg wordt ik ook door blanke soortgenoten uitgemaakt voor racist. Raar land. Rare bewoners.

Popcorn koning | 15-06-15 | 00:24

Beste Ebru Umar.
Meestal vind ik je "schrijfseltjes" wel leuk. Maar wat je nu bakt is echt zum kotzen. Die achterlijke Nazi vergelijking van je ben ik normaal gesproken gewend van allerlei linksmensjes en Gutmenschen. Waarom noem je dat service wijf niet Stalinistische trut, Jettetje Klijnsma, isiswijf, Le Pen trut of Erdoganistische hoer ofzo ? Het mag toch wel eens afgelopen zijn om een grote bek direct te koppelen aan het Duitse volk. Dit soort idioten vind je overal. Die Duitse open deur is allang geleden gesloten wat mij bereft. Het is ronduit schandalig om deze vergelijking anno 2015 nog te maken. De Duitsers die veranrwoordelijk waren voor de shit die Duitsland heeft aangericht zijn allemaal dood of dement ! Dat Duitsers een grote bek zouden hebben is allang achterhaald. Die grote bek waar jij het over hebt is universeel (of ben je nog nooit elders geweest dan Nederland en Turkije?)Het lijkt erop dat je nog nooit in Duitsland bent geweest. Ik woon in Duitsland en ik ervaar hier veel bereidheid om dienstbaar te zijn (zelfs meer als in Nederland)De ondoordachte shit die je nu neerkalkt slaat dus werkelijk nergens op. By the way... verdiep je eens in de Nederlandse geschiedenis wat betreft Indonesië. Want als het gaat over arrogantie vernederingen en een grote bek, dan vind je daar legio voorbeelden. Doe de wereld een lol en bied de Duitsers je verontschuldeging aan...... in de vorm van een wiedergutmachungs column. De groeten

vonStauffenberg | 15-06-15 | 00:22

Komt natuurlijk een dag dat dit gedrag klanten gaat kosten.

kloopindeslootjijook | 15-06-15 | 00:19

Reykjavik | 14-06-15 | 20:16
Þú býrð nú þegar um hríð á Íslandi?

kloopindeslootjijook | 15-06-15 | 00:17

>>hier drukken | 15-06-15 | 00:06
Klinkt goed, veel plezier. U is "acteur" of doet U het lichtere werk achter de camera? En als collega's opscheppen over hun activiteiten buiten het vliegen om, dan zit er dus toch een beetje waarheid in.

Fuck-a-duck | 15-06-15 | 00:16

"Geloof niet dat mijn volgers met soortgelijke ervaringen hetzelfde formulier hebben gekregen."

Messias complex?
Narcistische persoonlijkheidsstoornis?
Hallucinaties?

Zo'n twitter account is ook niet erg goed voor de geestelijke gezondheid, wel?

john4056 | 15-06-15 | 00:11

Fuck-a-duck | 15-06-15 | 00:01
Klopt. Ik kom tijdens mijn werk veel in aanraking met stewardessen en piloten. Ik ken de weg op Schiphol goed. Morgen weer naar LA vliegen voor de opnames van Ebony BJ-festival part 54.

>>hier drukken | 15-06-15 | 00:06

>>hier drukken | 14-06-15 | 23:45
Dat zal de wandeling naar de gate iets aangenamer maken, neem ik aan. En dat klopt, niet gebased op Schiphol en ook geen KLeM. Dank U voor de verduidelijking voor de te volgen route. En iemand schreef een paar dagen geleden op PowNed dat de ene helft Van de reaguurders in de porno industrie werkt en de andere helft is piloot. Dat blijkt toch redelijk te kloppen.

Fuck-a-duck | 15-06-15 | 00:01

@The_Master_Bear | 14-06-15 | 23:35
En het is takkepersoneel, zonder n. Heeft namelijk niets met bomen en takken te maken.

BekiekUtMoar | 14-06-15 | 23:48

Fuck-a-duck | 14-06-15 | 23:29
Dat hoeft dus niet meer ivm centrale security.
U bent niet Schiphol based begrijp ik of werkt bij de KLM met 1 vluchtje per maand...

>>hier drukken | 14-06-15 | 23:45

Overigens heb ik nooit problemen met Schiphol personeel.
Misschien ligt het toch aan dat zure wallen gezicht?

The_Master_Bear | 14-06-15 | 23:44

Voor de veiligheid? het is gewoon een Melkertbaan voor onnozele .Met een beetje eergevoel in je lijf ga je daar geen mensen controleren die een flesje water bij zich hebben, het dan vinden, afpakken, kunnen ze het om de hoek weer terugkopen en gewoon toch meenemen .

fleurtje | 14-06-15 | 23:40

Obersturmbahnführer moet met dubbel N: ObersturmbaNNführer.

Haaks op wat iedereen denkt heeft het niks met een stormbaan te maken.

The_Master_Bear | 14-06-15 | 23:35

Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik erger vind de aanvallen op Ebru of de natnek reacties als vlieg eerste klas.
Feit is dat het beveiligingspersoneel enorm onvriendelijk is en je enorm opjaagt.Kan nog leuk worden als ik komende maand met mijn kids ga vliegen.Vooral omdat een van hen in een rolstoel zit.Ik zie het lijk al drijven... EHV/ROT was helaas geen optie.

loeder47! | 14-06-15 | 23:30

>>hier drukken | 14-06-15 | 23:14
Dank U voor de uitleg, dat ga ik volgende maand eens proberen.

Fuck-a-duck | 14-06-15 | 23:29

Hm, zulke dingen heb ik nou nooit. Ja, ook ik tref wel eens servicemedewerkers die even niet heel vriendelijk zijn (het zijn net mensen, die hebben ook wel eens hun dag niet) maar deze extremiteiten?
Ik zal er wel teveel uitzien alsof ik elk moment "Raciesmus!!!!" kan gaan roepen.

Geile Markeerstift | 14-06-15 | 23:25

Een gebouw kan nog zo strak en gelikt eruit zien, zolang de mensen die er werken van geen niveau zijn ben je als klant nog steeds de lul, zij het in een voor het oog sterielere omgeving

Handsomeboy | 14-06-15 | 23:25

Op het journaal zag het er veel erger uit dan op de foto hierboven en zei een meneer dat men nog een beetje moet wennen aan het nieuwe systeem. Maar herkenbaar is het wel die bezuinigingen op servicegerichtheid trainingen van personeel. Bij de supermarkt erger ik mij ook vaak maar gelukkig zijn er ook natuurtalenten die een visitekaartje zijn voor het bedrijf. Maar die eerste groep moet gewoon op training.

Simon_GS | 14-06-15 | 23:21

Fuck-a-duck | 14-06-15 | 22:51
Gewoon in het crewcenter. Daarna ga je niet Lounge 1 in door de grote controle, maar het crewcenter uit naar Vertrek 1. Melden bij de paspoortcontrole in Vertrek 2 of 3 en pas bij de gate de grote check.
Maar met de centrale security hoeft dat niet meer.

>>hier drukken | 14-06-15 | 23:14

vond het allemaal nogal meevallen. Ongesteld?

Biff Everwood | 14-06-15 | 22:57

>>hier drukken | 14-06-15 | 22:36
Misschien makkelijk voor U maar ik word een beetje duizelig van Uw uitleg. En wat doe ik dan met mijn vrij grote koffer? Die moet je toch ergens afleveren, dunkt me.

Fuck-a-duck | 14-06-15 | 22:51

Mocht ik al eens vanuit Europa vertrekken, dan neem ik de ICE naar Frankfurt, taxi naar Brussel of Düsseldorf. Nooit via Schiphol. Liever een taxirit betalen dan vertrekken vanaf Schiphol.

Chiefmate | 14-06-15 | 22:43

Ik word daar al jaren direct tegen de muur gezet voor een anale visitatie. Dat weet ik van tevoren, dus ik stop er eerst een surprise chocolade-ei in. Dan lachen we er allemaal even om en dan kan ik weer verder.

Petskast | 14-06-15 | 22:43

Ik vlieg bijna dagelijks. En ik stapel dagelijks bakken van anderen op elkaar zodat de reizigers na mij een prettigere ervaring hebben. Ik kan wel gaan zeiken op het personeel, maar mensen, kom op! Hoe moeilijk is het om zelf die bak even op te stapelen? Je kunt natuurlijk ook gewoon als een arrogante reiziger op weg naar je all-inclusive bestemming wachten tot iemand anders het voor je doet, maar je reis wordt er niet beter op.
Overigens kies ik altijd DUS i.p.v. AMS als het kan.

BLR | 14-06-15 | 22:43

De stukjes van mme. Ebru gaan nergens meer over. Overigens is GS downhill gegaan. Stukjes overtikken uit andere media... leuke woordspeling erin. Beetje bot commentaar en weer een blogje gevuld..... El Cheapo media heet dat.

Stoker | 14-06-15 | 22:37

Fuck-a-duck | 14-06-15 | 22:25
Dat was inderdaad de oude situatie voor de centrale security en bij vluchten buiten Schengen. Tenzij je natuurlijk zo slim was om niet eerst door het Schengengebied te lopen (Lounge 1) maar direct (met voorrang) door de paspoortcontrole was gegaan in Vertrek 2 of 3. Scheelt toch weer 1x securitycheck.
Maar ja, dan had je zelf even moeten nadenken...

>>hier drukken | 14-06-15 | 22:36

Helaas is Schiphol nog niet in staat om controles efficiënt te laten verlopen: ze snappen nog steeds niet dat efficiency niet inhoudt dat je onbeperkt op je personeel kunt bezuinigen.

Brulboei_61SB | 14-06-15 | 22:34

Luxe probleem ... dus niet echt
..

Stoker | 14-06-15 | 22:34

gewoon standaard 020 als je 't mij vraagt

sarcastro | 14-06-15 | 22:33

Ja, ik zou die Vmbo'ers en allochtone beveiligers ook graag met snedige opmerkingen en bijdehante praatjes iets terugzeggen, helaas kom je dan van de regen in de drup, wordt de baas erbij gehaald, en ben je nog langer bezig.
Dus, slikken maar, en gewoon over meerdere bakjes je spullen verdelen als het niet past, lijkt me toch logisch.
Ik moest een extra controle krijgen met mijn schoenen, kon nog net op tijd inslikken: er zit een bom in, of zo. Je weet dat het onzin is, en dit hele gedoe is allemaal te danken aan onze moslim terroristen.
Wat schrijnend is, is dat de laatste 3 grote vliegtuig-rampen allemaal gebeurden door: zelfmoord-piloot (1e Malaysan Air vliegtuig, die vlucht uit Spanje naar Düsseldorf), en een BUK-raket.
Nou, daar zit je dan met je 25 ml flesjes met shampoo, en 20 cc mini-verpakking zonnebrand-crème, neerstortend door een raket.
Daar gaat je hele veiligheids-concept.

King of the Oneliner | 14-06-15 | 22:32

Ook slachtoffertjes moeten hun bakjes opruimen.

ren-forrest-ren-e | 14-06-15 | 22:31

Beste Ebru, dat is een lachertje. Afgelopen week had ik mijn maandelijkse trip naar het vaderland. Heerlijk weer trouwens, die twee daagies. Anyway, als crew ga je door het crewcenter op Schiphol. Als je dat gebouw binnen komt word je id gechecked, na dertig seconden lopen wordt je id weer gechecked, koffer gaat door de scanner, die lever je daarna af in een loods. Op de terug weg word je id weer gechecked door dezelfde lui die je een minuut daar voor ook al gechecked hadden. Voordat je de vertrekhal inloopt krijg je de grote check, id en body scanner met baggage scanner. Nadat je dat ding drie keer hebt laten afgaan en je broek op je kont hangt omdat echt alles piept bij dat ding, mag je na de verwijtende blikken gelukkig de vertrekhal in. Bij de paspoort controle word je paspoort gechecked en tien meter verderop doen ze een deur voor je open nadat je id weer eens gechecked is. Bij de gate aangekomen word je id weer eens gechecked en kan je weer door de volle security scan. Ook die gaan voor belachelijke dingen af maar dat kan de pret niet drukken, je bent er immers bijna. Daarna kom je bij de deur waar een busje staat te wachten die je meeneemt naar het vliegtuig maar eerst moet natuurlijk nog effe je id worden gechecked voordat je naar buiten gaat. Mooi man.
Het leven van een passagier op Schiphol valt reuze mee.

Fuck-a-duck | 14-06-15 | 22:25

Rotterdam Zestienhoven is ook eigendom van Schiphol

VuileGoreRat | 14-06-15 | 22:20

Nooit problemen met de security op Schiphol. Maar ja, ik vlieg pas 20 jaar en ga altijd voorbereid de controle in. Laptop klaar voor het grijpen. Riem af. Schoenen los zodat ze snel uit kunnen indien nodig. De troep uit mijn zakken in de handbagage en de vloeistoffen in een keurig zakje bovenin mijn handbagage.
Binnen 1 minuut door het poortje. Als lege bakje mijn spullen blokkeren stapel ik die zelf even op, want kennelijk weten de mensen voor mij niet dat je die zelf even aan het einde neer moet zetten.
na een vriendelijk goedendag naar de gate.
Maar ja, dat doe ik pas 20 jaar zo. Wellicht ben ik na 40 jaar vliegen ook wrl zo verzuurd als mevrouw...

>>hier drukken | 14-06-15 | 22:19

-weggejorist-

arretje | 14-06-15 | 22:19

-weggejorist-

arretje | 14-06-15 | 22:19

Vooral de Hollanders zijn hufters. Neem alsjeblieft buitenlands personeel aan, het liefst uit donker afrika of het verre oosten. Laat die takke(n?)hollanders maar lekker steun trekken.

Barry Hay | 14-06-15 | 22:17

Ik reis veel via Schiphol gemiddeld 1x per 6 weken. Onbeschaafd en onbeschoft zijn de meesten!

Maar wie schetst mijn verbazing toen er een vrolijke luid grapjes makende neger("neger"... mag ik dat zeggen in DDR Nederland..?) achter de balie stond en mij vrolijk en vriendelijk welkom heette. Ik kon het haast niet geloven na al die andere ellendelingen. Ik maakte deze man dan ook een welverdiend compliment en zei: als iedere medewerker zo vriendlijk was als U, dan zou de wereld er beter uitzien. De man glom van trots, maar hij verdiende dit compliment werkelijk.

Helaas, de keer daarna had ik weer een gewone hufter.
-

telelezer | 14-06-15 | 22:13

Als je tokkies in een uniform heist, dan denken ze 'naar beneden te kunnen trappen'. Daar zijn er in Amsterdam een hoop van. Vooral de eerste-lijn-ambtenaren en BOA's kunnen er wat van en die zijn voor een groot deel van kanseparels-komaf.

McMarx | 14-06-15 | 22:12

Klopt ZZP-er. Ze zou daar niet eens de kans krijgen zo tekeer te gaan en in meerdere landen niet. Ze mag blij zijn dat ze in Nederland nog de vrijheid heeft een column hierover te schrijven.

jadajada | 14-06-15 | 22:12

Het is alsof ik een recensie lees van een echtpaar uit een achterstand wijk die voor het eerst naar Torremolinos gaan.
Als juffie ebru zo'n wereld reiziger is dan weet ze dat haar lap toppie uit de sleeve of tas moet.
Hebben ze ook wat gezegd van je 4 liter Amsterdams water in je hand tasje???

Skunk57 | 14-06-15 | 22:11

Ebru mag nog dankbaar zijn dat haar spullen niet verdwenen zijn. Vaak genoeg grist het controlevolk wat uit een bakje als de eigenaar op dat moment word afgeleid door een collega. En daarna mag je kiezen je vlucht te missen omdat ze je aan het lijntje houden dat ze niks weten en je maar bij een balie aan het andere eind van de hal meen formulier moet invullen of je verlies nemen.

sinar2 | 14-06-15 | 22:11

Wim Venijn | 14-06-15 | 21:23
Denk je dat ze eerste klas vliegt dan?

ZZP-er | 14-06-15 | 22:09

Hoewel treiteren kunnen ze op veel vliegvelden, behalve in Azië, want daar hebben ze nog gevoel voor service.
Hier al lang niet meer.

ZZP-er | 14-06-15 | 22:07

DDR Schiphol

telelezer | 14-06-15 | 22:06

Ik ben er in China een keer uitgepikt omdat ik een aantal (mooie, fraai bewerkte) Tibetaanse messen in mijn koffer had.
Ging allemaal heel relaxt en fatsoenlijk. Ook met de opgetrommelde Security Officer.
Het kan dus wel normaal maar blijkbaar niet in Nederland.

ZZP-er | 14-06-15 | 22:06

jadajada | 14-06-15 | 21:38
Amerika is natuurlijk wel een heel ander verhaal, snap je zelf ook wel denk ik.

ZZP-er | 14-06-15 | 22:03

De Security van Schiphol is het allerkutste volk wat je maar kan vinden. Hoe ingeteelder je bent, hoe meer kans je maakt om hier een baan te krijgen.

Joop69 | 14-06-15 | 22:01

Nilfisk | 14-06-15 | 21:36
Ben je er niets wijzer van geworden joh..

Dr. Frambozenjam | 14-06-15 | 21:42

Ah ik kan mij wel een probleempje herinneren afgelopen december richting Hato. Moest door de security alles maar dan ook bijna alles in de bakjes gedaan. Moest toen in de scanner staan, besefte dat ik 3k cash in mijn broekzak had. Hierop vroeg de beveiliging waarom ik het niet in het bakje had gelegd. Keek haar aan zei het is maar papier, was geen probleem voor de rest, moest het in de hand vasthouden in de scanner.. Voor de rest nooit problemen op Schiphol gehad.

Dr. Frambozenjam | 14-06-15 | 21:40

Vreselijk mens met haar luxe problemen. Klagen over afgesnauwd worden, onbeschoft gedrag, werkster die ze wil ontslaan etc. Maar zelf respectloos over takkenpersoneel, het vuurpeloton is te mild voor ze en ze gaat maar door. Denk dat ze in een ander land niet zo'n grote mond zou durven opzetten. Ik ben vaak naar Amerika gevlogen waar mn koffer regelmatig overhoop gehaald werd door de douane. Daar hou je wijselijk je mond en blijf je vriendelijk als je verder wilt.

jadajada | 14-06-15 | 21:38

Eindhoven hoeft geen alternatief voor Schiphol te worden. Dat ,vliegveldje, wordt frequent gebruikt door de zuiderlingen, het noorden van België, en de vele Spaanse, Turkse Poolse en mediteriaanse landen, omdat het goed te bereiken is, via de diverse toegangswegen uit alle richtingen. Laat die Amsterdammers en randsteders maar via Schiphol gaan, scheelt een stuk in de heisa.

Archy Bunker | 14-06-15 | 21:37

@Dr. Frambozenjam | 14-06-15 | 21:23
Neem er nog een joh...

Nilfisk | 14-06-15 | 21:36

Trekvogel12 | 14-06-15 | 21:12
trekvogel en alle andere generiek uitgedaadgden hier in de panelen. Ebru heeft gewoon gelijk. Wat hier beschreven is is niet alleen maar een beetje janken voor de buhne over een onbeschofte medemens op een nat weiland ergens in de polder,.
Het gaat hier om grotere zaken. Het gaat hier om de koekwaus die op een lege A2 lekker anoniem links blijft rijden met 110. De lul met vingers die lachend met zalvende stem het eerlijke verhaal verteld voor de buhne en op straat scheit heeft aan de kiezer. Over het stuk onbenul aan de balie met een pakje aan dat weet te uitten dat het niet haar werk is. Over die ongelofelijke hufter die als agent met dienstnummer xxx wel even besluit dat de diefstal van jouw auto niet relevant is.
Daar gaat het over, over de aan de waanzin grenzende verhuftering in Nederland.

nono_einstein | 14-06-15 | 21:34

"Let op: Heeft u een klacht over de veiligheidscontrole/security check wordt u verzocht dit schriftelijk te melden aan onderstaand adres" - oftewel schijnformuliertje op die site. Vrijwel alle klachten gaan daarover, en in the heat of the moment online invullen op Schiphol kan niet. Ik hou me in, moet volgende maand deze hel door zonder blacklist :s

superlutser | 14-06-15 | 21:30

Op Schiphol hoef je je riem niet meer af te doen als je door die scanner gaat by the way dus er is vooruitgang. Ook mag je de schoenen aanhouden i.t.t. bv de USA.

Westheimer 2.0 | 14-06-15 | 21:29

Als het even kan probeer ik dat tokkiehol (shiphol) te mijden. En het gaat nog veel erger worden met die nieuwe centrale slave-scanner. Wat was er mis met dat aan de gate te doen?

Pimp my Voortuin | 14-06-15 | 21:25

Overigens @iedereen die roept dat Eindhoven Airport een alternatief gaat worden: Nee dat wordt het niet, het luchtruim van Eindhoven ligt praktisch altijd in het militaire luchtruim en daardoor komen er veel minder vliegtuigen doorheen dan wat Schiphol af kan handelen.

Tel Aziaat | 14-06-15 | 21:24

Wat een avonturen met je Macbook. Hoe is het met je designer tas. Of met jouw schoenen afgelopen? Die lieten ze wel met rust? Gaat het wel weer een beetje met je? Het lijkt me echt shockerend om dat mee te moeten maken. Gewoonweg afschuwelijk en schandalig dat ze zo respectloos met jouw designer spullen omgaan. Heb je nog foto's van je smaakvolle outfitje dat je toen droeg? Je hebt altijd zulke goede smaak. Altijd classy en zo stijlvol.

Wim Venijn | 14-06-15 | 21:23

Ebru, je kaart het hier terecht aan. Hang het maar goed aan de grote klok, worden ze eens wakker. Schiphol hoort een visitekaartje te zijn. Mij persoonlijk staat nog altijd een ronduit onbeschofte behandeling op Kennedy airport in New-York voor de geest. Sindsdien denk ik over Amerikanen eerder in termen van hufters, terwijl mijn beeld daarvoor veel genuanceerder en vriendelijker was.

druipsmurf | 14-06-15 | 21:23

De laatste keer dat we via Schiphol vlogen, is zo,n 15jr geleden. Toen waren de arrogante smoelen zat. Voor Europese vluchten en Mediterriane vakanties zijn we uitgeweken naar Eindhoven, waar het een stuk relaxter gaat. Die brabo,s doen niet zo moeilijk, en behandelen je normaal en volgens de regels met het nodige respect. Die kapo,s op Schiphol kunnen allemaal de boom in, waar ze thuis horen, incluis hun jatpersoneel in de bagageruimte. Als we de grote plas over gaan, is dat via Düsseldorf, waar de Duitse "höffendlichheit" nog hoog in het vaandel staat.

Archy Bunker | 14-06-15 | 21:23

-weggejorist-

Dr. Frambozenjam | 14-06-15 | 21:23

Wat hij zei.
vaas klaak | 14-06-15 | 20:18

Elspeth | 14-06-15 | 21:21

Istanbul, ong. 2 maanden terug, man achter me had een fles johnny walker black in zijn koffertje. De dame van de controle pakte de fles, schroefde hem open en wilde hem legen in de afvalbak. Algehele consternatie van de aanwezigen. De eigenaar kreeg de fles terug zodat hij een paar slokken kon nemen, vervolgens alle geinteresseerden ook, daarna pas de rest weggegooid. De dame van de controle stond mee te lachen, iedereen geamuseerd.

viejohuevon | 14-06-15 | 21:20

Alleen kudt dat Eindhoven minder bestemmingen heeft dan Schiphol. Het is de machtige positie die Schiphol arrogant laat zijn.

Meneer Reaguurder | 14-06-15 | 21:19

Laten we nou niet net doen alsof dit typisch is voor Schiphol. Bij de gemiddelde supermarkt, kledingzaak of horecagelegenheid in Nederland valt je een vergelijkbare behandeling van het personeel te beurt. Alsof je als klant in je handjes mag knijpen dat je daar mag kopen. Servicegerichtheid nul komma nul.

PietGeniet | 14-06-15 | 21:16

Ach ja, ik heb er altijd nog wel lol in het vliegen.
Verder is het gewoon een kwestie van alles kant en klaar hebben + laptops in een extra hoes.

Tel Aziaat | 14-06-15 | 21:13

-weggejorist-

Trekvogel12 | 14-06-15 | 21:12

Madame Poitiers | 14-06-15 | 20:07

nee madame, niet direkt willen wegwuiven met oneigenlijke argumenten die kritiek.
Ik sluit me in ieder geval 100% aan bij Ebru, Schiphol is gewoon een drama vergeleken met de omliggende grote luchthavens. Zowel tav de infrastructuur (parkeren, treinen waarbij je vanuit het zuiden op een of ander tochtig station moet overstappen in een boemel...), de balie tijden (vaak veel te laat open) , het geautomatiseerd in checken (ga eens kijken in Dusseldorf hoe het ook kan) en natuurlijk de apen achter de security check (dan heb ik het niet over de marechaussee, maar over die onnozele ingehuurde debielen met een iq van 70, wat een zultkoppenvolk zeg. Inderdaad allemaal bijna een eeuw te laat geboren.

nono_einstein | 14-06-15 | 21:12

Ja Ebru, je weet toch hoe Nederlanders zijn. Allemaal netjes in een rijtje achter elkaar aan. Met gebogen hoofd.

Bad Karma | 14-06-15 | 21:10

Op Schiphol werken ècht alléén maar imbecielen. Uitschot. Als je nergens meer terech kunt dan ben je altijd nog welkom op Schiphol. Achter de paspoortcontrole werken van die sneue marechaussee-kuttekoppen die thuis niets te vertellen hebben, bij de security werken ongemanierde hersenloze monosynaptische nageboortes. Werkelijk tenenkrommend. Waar halen ze al die mongolen vandaan. Ik haat Schiphol.

de_landloper | 14-06-15 | 21:10

Als je al 40 jaar vliegt, leg je toch zelf je macbook in die bak? Ik geef hem nooit uit handen. Raar hoor.

de Voorzittert | 14-06-15 | 21:03

Een heel column vol met gejank alleen omdat iemand op de vroege morgen een beetje chagrijnig tegen je deed. Wordt een beetje moe van al die jankbalkjes tegenwoordig met hun first world problems en hun god complex die bij het minst of geringste al op hun veel te kleine pikkie zijn getrapt. Aangezien je graag gezegden uit andere talen quote heb ik er ook nog wel één voor je. GROW THE FUCK UP!

thytus | 14-06-15 | 21:02

Formulier invullen? Not your personal army.

ca12nag3 | 14-06-15 | 21:02

Progresievelng | 14-06-15 | 20:49

Zo te lezen heeft u uw bril nog steeds niet terug ?

Rammstein | 14-06-15 | 21:01

-weggejorist-

tada | 14-06-15 | 21:00

Voor de vakantieperiode Schiphol weer even op scherp zetten lijkt mij een goede paginavulling voor GS hoor. Vorig jaar wilde we naar de VS vliegen en bij de laatste controle werden we nog even goed ondervraagd. Die private beveiligingslul probeerde de indruk te wekken dat we fout bezig waren geweest met iets, of dat er iets niet in orde was. Goed begin van je vlucht!

tada | 14-06-15 | 21:00

Ik reis internationaal per trein. Nooit problemen. Altijd vriendelijk personeel, ook van de NS.

lingo star | 14-06-15 | 21:00

Waar Ebru komt, komt ruzie. Want het hele universum draait om Ebru in Ebru's universum. Verder: laat Libelle ergernisje gewoon in de Libelle. Daar vinden ze dat wel interessant.

mindless | 14-06-15 | 21:00

@Flipus. Wat denk je mafklapper. FF een hint speciaal voor jou. Schiphol is een vliegveld.

sjaaktafel | 14-06-15 | 20:59

22% vd Nederlanders is geestelijk beperkt.
Als ze al werk hebben grote kans dat het 'beveiligers' zijn.

swassannuf | 14-06-15 | 20:56

Prinses Ebru... kan zeker ook niet slapen als er een erwt onder haar matras ligt...

De hersenloze | 14-06-15 | 20:56

Things to do in my life.
Naar Schiphol, reisje geboekt, geen onderbroek aan en al je dan je riem moet afdoen ( van je 5 maten te grote broek) en je broek zakt af... in je blote klabanus heel rustig door het poortje wandelen.

frank4444 | 14-06-15 | 20:56

@ VanBukkem | 14-06-15 | 20:43

"Dresseren & flippen" .. Enormemegazucht..

Veni_Vidi_Vici | 14-06-15 | 20:55

Bedankt Ebru. Veel buitenlandse gasten doen hun eerste indruk van Nederland op op Schiphol. Dus idd heel slecht als mensen daar zo onbeschoft doen. En verder wil ik me giga ver distantieren van sommige oelewappers hierboven, die meteen iets over Turkse luchthavens beginnen te ijlen vanwege je afkomst. Of dat het in Brussel ook kut is of zo.

sjaaktafel | 14-06-15 | 20:55

-weggejorist-

ursa_major | 14-06-15 | 20:53

Neem dan ook Previum!!

Glas Koning | 14-06-15 | 20:53

33 keer "Ik" geteld in dit persoonlijk drama. Ikke ikke ikke.. Zucht..

Botte Hork | 14-06-15 | 20:52

Er waren 24 politie arrondissementen (parallel schakeling) en men dacht dat het goedkoper en efficiënter was om alles in één landelijke slurf te persen (serieschakeling).

Iedereen die ooit bestanden heeft gekoppeld weet dat dit talloze nieuwe problemen oproept. Op Schiphol spaart men nu wat personeel uit ten koste van het gestolen bezit van de passagiers. Daar zal vast wel een economische berekening op los gelaten zijn. De wereld verandert wel maar niet altijd ten goede. Adembenemend beschreven Ebru, heel goed.

Basic Dimension | 14-06-15 | 20:52

Ik mag voor mijn werk vaak businessclass vliegen naar de VS. Mijn laatste vlucht via Schiphol leesbril in toestel laten liggen, vermeld bij verlaten vliegtuig bij eerst bij personeel, moest toen naar balie KLM. Waat ik daarna bespeur slaat alles. Miep a belt naar toestel op toontje val me niet lastig, dit staat niet in mijn opdracht. Haar collega ook geen moeite want zin in rookpause. Ik zou latet nog eens moeten proberen. Bril dus kwijt terwijl ik plaats stoelnr etc heb doorgegeven voor poetsploeg vliegtuig ingaat. Afgezien van de enorm verouderde stoelen in buisenessclass, straalt echt alles om KLM heen vergane glorie uit. Laatste jaar vlieg ik met plezier vanuit Dusseldorf. daar weet men nog wat klantvriendelijk is.

Progresievelng | 14-06-15 | 20:49

Nou nou jij maakt wat mee Ebru..

pluk-87 | 14-06-15 | 20:48

Een paspoortcontrole, dat is lang geleden. Werkt dat tegenwoordig zo? Ze hebben toch van die nieuwe scanners zodat je je minder schaap voelt?
Kijk, als je gepeupel bent, dan moet je ook zo behandeld worden, dat is logisch. En met klagen tegen andere onderknuppels hou je het fijn op hetzelfde niveau. Je klaagt dan tegen jezelf.

Jim Lovell | 14-06-15 | 20:44

@VanBukkem | 14-06-15 | 20:34
En ook weer de enige die het voor mekaar krijgt om haar bak met haar ... Apple toys achter het plexiglas terecht te laten komen. [diepe diepe zucht]

VanBukkem | 14-06-15 | 20:43

Even een vraag tussendoor, als het je niet aanstaat, wat doe je er dan?

Flipus | 14-06-15 | 20:42


Het enige wat er nog aan deze Linda column mist zijn de zakkenrollende moelanders & de vrolijke vrijbuiters vh Rifgebergte a.k.a de taxichauffeurs van deze teloor gegane nationale luchthaven. Beetje zoals KLM maar dan op de grond.
*
Quid, Bassie, Ebru & zak geld :--> Annabel!

Veni_Vidi_Vici | 14-06-15 | 20:41

In de USA alleen hebben ze al meer dan 3 miljard dollar uitgegeven en nog niemand betrapt.
ole guapa | 14-06-15 | 20:16
.
Da's niet helemaal waar wat je zegt, want een paar jaar geleden hebben ze nog een baby, die toevallig dezelfde naam had als iemand waarvan ze vonden dat dat een terrorist was, bij de poortjes tegengehouden. Want die naam stond op de zwarte lijst en of het dan een baby is of een echter terrorist, dat maakt dan niet uit......

frenkievee | 14-06-15 | 20:40

Macbook, Apple, iPad, 5x Apple stuff in het stukje. Heb je een nieuwe laptop nodig, Ebru?
Ik heb niks tegen appels verder. Na je cheesecake zou ik bv. een recept voor appeltaart wel kunnen appreciëren.

Zyprexa20mg | 14-06-15 | 20:40

Sorry Ebru.

Moet dat toch even rectificeren.

Schipholmedewerkers?? Blijkbaar nog niet helemaal boven de tafel aan het kijken, Ebru...

Je bedoelt die... eh... "Beveiligers" die toentertijd van straat zijn geplukt om capaciteit op te vangen??!

Hahahahhahahaha beste Ebru. Heb je in een grot geleefd? Koekoek!!

Wat daar staat is afspiegeling van Nederland. Pestzooi, lui die eindelijk wat legaal mogen zeggen. -lees- commanderen. Vandaar die diploma beveiliger2. Doe maar eens onderzoek naar het verschil tussen beveiliger2 (opleiding) en ABM2 (Algemeen Beveiligings Medewerker)

Significant verschil. ABM= echt vak onderricht door échte specialisten.
Beveiliger2 hahaha, intern opgeleidt.

Doei!!

jean claude d'Hommel | 14-06-15 | 20:38

Het aller slimste volk werkt er niet dat wist ik al jaren. Wat ook opvalt is dat ze verstoken zijn van enig gevoel voor humor. Zuchtende sloom werkende knorrige brom beren(in)en. Maar Schiphol is daar niet uniek in, op diverse met name Turkse luchthavens heb ik ook dat staaltjes mee gemaakt. Daar vragen ze niets daar commanderen ze. Maar goed ik doe er altijd maar wat mee heen, je zit in een afhankelijke positie. Zo dra ik er door heen ben steekt ik in mijn gedachte een dikke middelvinger op en klaar is Kees.

dwar | 14-06-15 | 20:38

Raar, ik heb nooit problemen op Schiphol. De echte machtstypetjes doen de beveiliging in Singapore. Vind ik dan.

Maar nou loop ik altijd ontspannen te lachen en ruim mee bakjes op. Dat scheelt.

vraagstaart | 14-06-15 | 20:38

@redactie
Hoe lang nog????

Swedish Chef | 14-06-15 | 20:38

Sta wekelijks in de zelfde ellende!! Schiphol moet eens aan de klant denken!!!

Glas Koning | 14-06-15 | 20:35

heb m'n beklag ook meteen maar even gedaan. Ben dat schurfterige gedrag daar ook meer dan zat.

doitdoit | 14-06-15 | 20:34

De Schipholmedewerkster zal wel gedacht hebben; [zucht] daar heb je weer zo'n zeikerd die niet genoeg heeft aan één bak...

VanBukkem | 14-06-15 | 20:34

De politie psychologische test 3 keer niet gehaald dus wordt men beveiligingsjoker op schiphol. Redelijk vermoeiend die mensen. Stel voor dat ze eens gaan kijken op bijvoorbeeld Heathrow terminal 5 of London City airport. Beleefd en correct.

Basil Fawlty | 14-06-15 | 20:34

Ebru. De volgende keer gewoon zeggen dat er een bom in je laptopje zit. Doen ze er heel voorzichtig mee en je krijgt een speciale behandeling met een kopje koffie in een plastic bekertje in een glazen huisje.

Plukkiehaar | 14-06-15 | 20:31

He hallo Ebru, het huidige tijdsgewricht en dit aan jou ter beschikking gestelde podium is te belangrijk om je met dit soort van futuliteiten bezig te houden. Helemaal besodemieterd? Juist jij, juist jij. Anders ga je je tweede huis maar financieren met kookcursussen, of desnoods als afwashulp, maar niet langer hier. Capice?

RobberenRukkie | 14-06-15 | 20:30

Ebru is aan het minnen geslagen onder haar eigen column hoor... hoe typerend.

overVecht | 14-06-15 | 20:29

Iets met "pay peanuts get monkeys"?

Schreeuwmeeuw | 14-06-15 | 20:29

Ik krijg toch de indruk dat het misschien wel een klein beetje aan jou ligt hoor.

Nilfisk | 14-06-15 | 20:29

takkenpersoneel? taalkundig OK, maar toch komt de boodschap beter aan als je het gewoon houdt bij TAKKEpersoneel :)

tip: vlieg NIET vanaf Schiphol, Eindhoven is 100x beter.

FW Ta-183 Huckebein | 14-06-15 | 20:28

Ik ga toch niet een beetje tussen die toeristen staan die daar staan te klungelen. Met mijn Priority Pass sta je zo vooraan. Prima, gaat allemaal vlotjes en personeel is een stuk beleefder!

denoorman | 14-06-15 | 20:28

Groot gelijk natuurlijk Ebru, maar toch klinkt het wel een beetje als een #firstworldproblem. Dat je wat problemen hebt op weg naar je (vakantie?)bestemming en de lopende band met je iToys wat tegenwerkt.
Maar goed, het lijkt me lastig om tegenwoordig nog goed laaggeschoold onderbetaald personeel te vinden wat met plezier naar het werk gaat.

Martinspire | 14-06-15 | 20:28


Deze column schreef ik vorig jaar al.
Keurig antwoord op klacht over lompe vlegels.
Date: 8-9-2014 Time: 8:48

/opmerkingen: Security in the Schengen area has been reorganized which should help speed up things. I went through a couple of times and things were smooth. But not today. This morning 08/9/2014 at 6am things were chaotic. The Privium queue was merged into another one which lead to confusion. While putting handluggage ready for the conveyor belt, the staff did not put people's stuff together but spread the white plastic bins out. As a result, I lost sight of my belongings. I think staff should have the discipilne to group passenger's belongings together. It was going better before but not today. Maybe because there were two staff members instead of one behind the conveyor belt, only interested in stuffing luggage as fast as possible into the xray. I did not find the experience pleasant. Hope this helps.
-------
Dear Mr...

On 08 September 2014, you wrote to us to express your dissatisfaction with the Security Control at Amsterdam Schiphol Airport's Departure Filter 1. As you mention in your letter, this security filter and the newly designed security lanes were recently taken into use. Naturally, we are sorry to hear that you are dissatisfied with this development. This letter will provide further explanation of the underlying decisions and choices, and offer a response to the points mentioned in your correspondence.

Schiphol has developed the new security filter in an effort to radically innovate the passenger Security Control process. In doing so, we have taken into account the wishes, interests and requirements of a broad range of parties. We have worked on behalf of all these parties – especially our passengers – to make the process as pleasant, welcoming and intuitive as possible. As you will undoubtedly understand, we have had to weigh various serious considerations in order to arrive at the best possible concept. These included the limited available space, technical possibilities and restrictions, the need to create an optimal flow and – crucially – the need to comply with all existing rules and regulations.

The new Schiphol Security Service will help ensure a more human and respectful security process, benefiting both passengers and security staff. We have achieved this goal by applying our service-oriented philosophy to every aspect of the filter, from security processes and designs to information provision and staff. This 'service' feature is reflected in even the smallest details.

According to your letter, you are dissatisfied with the new facilities in Departure Filter 1. You indicated that you disagree with the decision to mix your hand baggage with that of other passengers. You state that this new situation makes it difficult to keep track of your personal belongings. In some cases, hand baggage will arrive at the reclaim belts before you do due to the time needed for security scans. You indicate that this makes it difficult to keep track of your belongings, and could increase the likelihood of theft. We understand the reason for your dissatisfaction.

The issue to which you refer was taken into consideration during the development process. As we know from years of market research, short waiting times and flow rates are key criteria in how passengers rate the Security Control process. The introduction of parallel preparation has considerably improved passenger flow rates. Multiple passengers can now prepare for the Security Control without unnecessary delays. All passengers have their own space to prepare and can take the trays they need without further assistance. As a result, passengers spend less time waiting for one another. This 'catch-up' principle was key to the development process. The current solution is a direct result of the limited amount of available space, the need for agents to monitor the trays and the absence of more sophisticated technological alternatives. Unfortunately, personal belongings may get mixed together from time to time as a result. We were also able to choose this option due to the lack of any regulation specifying that passengers and their hand baggage must be processed simultaneously. In short, we consciously opted for a design that would optimise passenger flows.

As mentioned, we did take account of the potential risks perceived by passengers. The filter has been equipped with various cameras in order to minimise the likelihood of theft. Passengers who discover personal belongings are missing can immediately notify a security agent. A procedure established in collaboration with the Royal Netherlands Marechaussee will then immediately be put into action.

We greatly regret to hear that you had a negative experience at Schiphol. We would also like to thank you for sharing your experience. Your complaint will help us to further improve our services. We are currently still developing and optimising our process, and will certainly take your comments on board. We hope the above information offers you a clearer understanding of our current options and limitations, and reassures you that we are taking your concerns seriously.

We look forward to welcoming you to Amsterdam Airport Schiphol again in future, and hope your next experience will be more positive.

Yours sincerely,

Security Klachten

Big Rick | 14-06-15 | 20:27

Ik vlieg alweer geruime tijd (jaartje of 20) elke maand naar mijn werk en ik moet Ebru toch echt gelijk geven. Het security personeel is af en toe gewoon niet om uit te staan. De arrogantie en het gevoel krijgen dat ze het jouw wel eens heel moeilijk kunnen maken straalt er van af. De goeden daargelaten heb ik toch echt een idee dat de meesten van dit volk gewoon op een powertrip zit en daar niks tegenin gebracht kan worden op straffe van weggeleid worden voor een intern onderzoekje of iets dergelijks. Het is zeker voor de Europese vluchten op Schiphol momenteel een chaos voor mensen die moeten overstappen. Ik heb zelden overal zulke lange rijen gezien op Schiphol. Het systeem waar Ebru het over heeft was voor mij ook nieuw toen ik naar Milaan ging. Ze staan daar maar een beetje te lanterfanten en sturen iedereen naar een verkeerde rij zodat er een file ontstaat terwijl aan de andere kant de boel leeg staat. Ook wordt je altijd maar geacht alles meteen te begrijpen hoe het werkt en als je dan even een foutje maakt word je direct even afgebrand. Schiphol, we zijn klanten hoor en we wensen dus ook zo behandeld te worden. 99.9% van ons is geen terrorist maar wel worden we agv die 0.1% die dat wel zijn behandeld als een stuk vuil. Alweer zo'n fijn gevolg van die kalote moslims.

clockandhammergame | 14-06-15 | 20:26

Alleen al hoe denigrerend je praat cq. de medewerkers omschrijft zegt voor mij al genoeg over je Ebru. Wat een treurnis en arrogantie. Of om in het in het oud-Hollandsch te verwoorden... wat kom je als een 'zeikwijf' over.

overVecht | 14-06-15 | 20:26

@fredflange | 14-06-15 | 20:13
Ja, erg storend idd.

Joost Maghetweten | 14-06-15 | 20:25

@brutus68 | 14-06-15 | 20:08
Moet je daarom dat gesnauw van die lomperiken op schiphol Emsterdem maar accepteren?

MaisNon | 14-06-15 | 20:25

Schiphol security heeft een paar enorme egotrippers/draken rondlopen. Geef me een badge en ik zal je laten zien wat ik kan.

Maar dat is eigenlijk in de meeste landen zo. Macht corrupteert. Het maakt niet hoeveel macht, het zit in de natuur van de mens om te profileren hoe belangerijk men wel niet is.

Het mooie van dit stukje is eigenlijk dat hoewel Ebru natuurlijk gelijk heeft, dit gewoon een typische lagere school reactie is: Ik zal je wel eens laten weten wie ik ben: You fucked with the wrong one! Mijn papa is politieman!

Joost Maghetweten | 14-06-15 | 20:24

en het wordt nog erger: op die webcaremeuk aan de rechterkant: "Let op: Heeft u een klacht over de veiligheidscontrole/security check wordt u verzocht dit schriftelijk te melden aan onderstaand adres:

Ministerie van Defensie
District KMAR Schiphol / Handhaving en Toezicht
t.a.v. Bureau Klachten
Postbus 90615
MPC 58B
2509LP Den Haag"

de twitter webcare kan/wil niet eens naar de goede afdeling verwijzen.

spaans jantje | 14-06-15 | 20:23

Die van de security zijn normaal wel okay, maar die Marokkaanse honden die bij de douane werken (omwille van statistieke redenen) bij arrival moeten altijd Nederlanders er uit pakken met een zeer agressieve bejegening. En dan heb je met Westheimer paaaaaaaarty....

Westheimer 2.0 | 14-06-15 | 20:22

@brutus68 | 14-06-15 | 20:08
Nou, de laatste keer dat ik op een Turkse luchthaven was kon je een boete krijgen van honderdmiljoen voor roken.

Osdorpertje | 14-06-15 | 20:20

Zijn ze op cursus geweest bij de TSA?

DaZe | 14-06-15 | 20:20

Ebru, je hebt gelijk, en dit is niet alleen schiphol maar komt op veel andere luchthavens net zo voor (je komt overigens over alsof je eens per 3 jaar vliegt oid).

Live with it, pak die bakkies, stapel ze op en pak je eigen spullen, vul desnoods achteraf een klachtenformulier oid in. Je kan op je strepen gaan staan, maar daar schiet niemand, inclusief de rij achter je, ene reet mee op.

Wen er maar aan, vliegen doe je al een jaar of 15 niet meer voor je plezier.

Kapitein_Koek | 14-06-15 | 20:18

Je zou er ook voor kunnen kiezen om de grotere vrouw te zijn. Alles wat resteert; luxe problemen. Té gewend aan welvaart. Op het arrogante af, met een toefje slachtofferdenken. Bijna genant en inhoudelijk zeker geen column waardig.

vaas klaak | 14-06-15 | 20:18

En een kop koffie voor 4 Euro, nee dank u, mij daar niet gezien.

eerstneukendanpraten | 14-06-15 | 20:17

@Prof. Pim Pam Pet | 14-06-15 | 20:07
.
Een deel van de prijs van het vliegticket is bestemd voor de luchthaven; voor het gebruik van allerlei services zoals security, toiletten, balies, startbanen etc. Het is dan volledig terecht dat je dan enige service mag verwachten.

Bytemaster | 14-06-15 | 20:17

Klantvriendelijkheid gaat ten koste van een verstarde glimlach en stijve kaken. Maar daar moet nu eenmaal op getraind worden. Het is je job.... wel degelijk.

geeftnix | 14-06-15 | 20:16

Voorts dient te worden opgemerkt (het is immers de sterfdag van Drs. P) dat al die controles tot niets anders dan verregaande privacy-inbreuk leidden. In de USA alleen hebben ze al meer dan 3 miljard dollar uitgegeven en nog niemand betrapt.

ole guapa | 14-06-15 | 20:16

Vorig weekend hetzelfde meegemaakt. Mannetje in Feldwebel-pakje met irritant dikke kropkop snauwt iedereen af dat het een lieve lust is. Mij ook. Heb de droplul vervolgens in onvervalst IJslands totaal de grond ingescholden en voor rotte walvis uitgemaakt (in IJsland een zeer ernstige belediging). Hij snapte er natuurlijk geen jota van, maar begreep de intentie wel zo te zien aan zijn uiterst irritante blik. Geen enkele reactie natuurlijk... Man man man...

Reykjavik | 14-06-15 | 20:16

Ja Ebru het ligt aan jou. Nooit problemen daar als je beetje meebeweegt . Zeur.

Goatboy2014 | 14-06-15 | 20:14

waarom vullen ze dat formulier niet zelf in? is hun werk, toch?

--sql error-- | 14-06-15 | 20:14

Turkse luchthaven is driewerf kloten. Maar dat is geen reden voor Schiphol om mensen af te blaffen. Nog steeds kan de professionele zijde van de balie professioneel zijn werk doen.

ole guapa | 14-06-15 | 20:13

Wat ik uit de reacties tot nu toe begrijp, is dat klagen over Schiphol ok is. Behalve als je een naam hebt die niet autochtoon Nederlands klinkt. In dat geval moet je oprotten naar, in dit geval, Turkije.

fredflange | 14-06-15 | 20:13

Het is Obersturmbannführer.
Verder ben ik geen nazi of zo.

Stijlicoon | 14-06-15 | 20:12

Ik vlieg behoorlijk wat af en ben ook in aanraking gekomen met de nieuwe manier van bagage verwerken. Eén ding heb ik geleerd op Schiphol: blijf lachen. Zolang jij blijft lachen is er niets aan de hand. Op het moment dat ze merken dat je gefrustreerd bent, hebben ze je. En laten ze niet meer los. Gelukkig kan ik lachen.

nhxd | 14-06-15 | 20:12

hahahaha Ebro Arum gaat met webcare aan de slag.. leest jij zelf GeenStijl wel dame?
-
enne.. gaat mij veel te ver, je prive besognes oplossen door de roze horden een online formuliertje in te laten vullen.
gut gut gut 2 keer in 1 week dus dat moet de column worden.
ben fan van je, grote fan Ubre, maar dit vind enorm zwak.

2emeREP | 14-06-15 | 20:12

Ebru boos maken is niet slim.

snakeplisskin | 14-06-15 | 20:09

Hoi Youp, jij ook hier?

Rhayader | 14-06-15 | 20:09

Wat er nog ontbreekt is "ai"

th3freeze | 14-06-15 | 20:09

Gelukkig is de service op Turkse luchthavens veel beter.

brutus68 | 14-06-15 | 20:08

Wat een ontiegelijk slap geneuzel. Als het je allemaal niet zint, tieft dan een end op naar Dusseldorf of Brussel.

Prof. Pim Pam Pet | 14-06-15 | 20:07

Nee Ebru. Niet meteen gaan gillen. Of snauwen. We zitten hier niet in Turkije.

Madame Poitiers | 14-06-15 | 20:07

Prinsesjes blijven prinsesjes waar ook ter wereld

Berkemef | 14-06-15 | 20:06

Waarom moet jij dat formulier nog eens invullen? Kunnen ze dat niet zelf adhv je stukje erboven?

woestijnvos | 14-06-15 | 20:05

'wat vervelend om te lezen' ...........

rolandet | 14-06-15 | 20:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken