
Webcareteams vinden veel dingen vervelend om te lezen. Ze gebruiken termen als 'ai', 'oef' en 'oei' om volwassen mensen met een klacht te benaderen. Webcareteams vinden klachten vervelend, vreemd en niet de bedoeling, maar ze begrijpen altijd de frustraties. Webcareteams zijn ook allemaal door dezelfde marketingpsychologen opgeleid en volgen vrijwel allemaal hetzelfde protocol om klachten zo snel mogelijk onschadelijk te maken. Wat vooral opvalt als je op bepaalde zinsneden zoekt in Twitter. De
tone of voice van de meeste Nederlandse webcareteams komt overeen met die van pedagogisch medewerkers, kleuterjuffen en zorgpersoneel in de dwangverpleging: meegaand, begripvol en altijd de-escalerend, maar nooit met een ondertoon waardoor mensen zich volledig serieus genomen worden als volwassenen met een gegronde klacht. Sowieso, waarom zou je als bedrijf een 'sociale media presence' willen? En ja, dan hebben we het tegen jullie, Vodafone, NS_online en PostNL. Wat is dat voor sadomasochistische houding? Check
deze scene uit Die Hard. Jullie zijn Bruce Willis met het 'I Hate Niggers'-bord, Twitter zijn de boze negergangsters en wij zijn Samuel L. Jackson die jullie proberen duidelijk te maken dat je weg moet wezen. Voordat jullie online reputatie een keer om zeep geholpen wordt en het bedrijf nimmer meer hetzelfde zal zijn. Even buiten het feit dat mensen die op Twitter gaan droeftoeteren over een bedrijf, in plaats van daadwerkelijk actie te ondernemen, enorme sukkels zijn. Webcareteams zijn alleen goed om te trollen. Maar goed, om een handje te helpen, even wat standaard protocolfrases van webcareteams vertaald naar normaal Nederlands. Want wat bedoelen die zogenaamd behulpzame Accent Circonflexjes nu eigenlijk met hun infantiele meelevendheid?
1.
Vervelend om te lezen - de veredelde telefoonmarketeer met een nulurencontract die het officiële twitteraccount van Nederlandse bedrijven beheert meent dit niet. Even je gevoelens bevestigen, daarna zo snel mogelijk zorgen dat je je muil houdt over hun bedrijf. Wat bij de meeste klagers al gebeurt zodra ze thuis kunnen vertellen dat Vodafone het echt vervelend vond. Om hun klacht te lezen, ja.
2.
Wat vervelend - Zie 1. Maar dan meer dat het klinkt als de tante die hoort dat je een miskraam hebt gehad en niet goed weet hoe ze nu verder met je moet communiceren.
3.
Dat is erg vreemd - Eentje in de categorie "dat doet 'ie anders nooit". Wat, een intercity met vertraging? Dat is erg vreemd. Een postpakketje dat plotsklaps verdwijnt? Heel vreemd. Zomaar een miljoenmiljard extra van je telefoonrekening afgeschreven? Nou, jongens, wat vreemd! Terwijl het niet vreemd is. Sterker nog, wat het webcareteam 'vreemd' noemt, heeft het bedrijf achter het webcareteam allang ingecalculeerd in de foutmarges die het zichzelf gunt. Geloof ons, er is geen enkele klacht die u kunt verzinnen die het webcareteam nog nooit gezien heeft, of waar ze daadwerkelijk van opkijken. Wat niet wegneemt dat u wel mag proberen om die klacht te verzinnen.
4.
We begrijpen dat dit - het enige wat webcareteams begrijpen, is dat ze zo snel mogelijk moeten zorgen dat jij stopt met negatief twitteren over hun bedrijf. De student die als bijbaan jouw online gezeik moet verwerken, begrijpt echt niet waarom jij over dat liflafje van een klacht zo'n grote bek moet opzetten op Twitter.
5.
Ik begrijp je frustraties - Zie 4, maar als klager de noodzaak ziet om scheldwoorden te gebruiken.
6.
Ik heb doorgezet - "bij je naam in onze klantendatabase is nu een vinkje gezet bij 'azijnzeikerd'".
7.
Bedankt voor het meedenken - Eén van de meest arrogante holle frasen die webcareteams hanteren. Als van die kneuzen ongevraagd bedrijfsadvies gaan geven, komen ze altijd met het 'bedankt voor het meedenken'. Het gedeelte 'maar we gaan er even niks mee doen' mompelen ze altijd binnensmonds.
8.
Ik heb even meegelezen - "Wij als bedrijf bemoeien ons even ongevraagd met jullie discussie, want hoogsensitief als we zijn Twittersearchen we constant op onze eigen naam."
9.
Dat is niet de bedoeling - Het was niet de bedoeling dat ons klantenhatende bedrijf aangesproken wordt op het feit dat we onze klanten haten.
10.
Ik snap dat je hier niet blij mee bent - Hoe irritanter webcareteams een klager vinden, hoe meer begrip ze gaan tonen. Deze vermoeide 'ja-ha, ik sna-hap dat je hier niet blij mee bent, maaaaarrrr' is speciaal gereserveerd voor de meest volhardende klagers.
11.
Dat is goed om te lezen - Iets is opgelost en het had waarschijnlijk niks van doen met handelingen van het webcareteam. De verbazing klinkt dwars door de opmerking heen.
12.
Ai, het zit niet mee - Ai? Serieus. Ai? 'Ai' zeg je als je op Dumpert een filmpje kijkt van iemand die de beruchte 'klap in de ballen met faceplant'-combo doet. Niet als beursgenoteerd bedrijf dat een serieuze klacht in behandeling neemt. Helemaal niet als je bedenkt dat deze 'ai, het zit niet mee' vooral gebruikt wordt als mensen echt enorm de dupe zijn geworden van falende service van het betreffende bedrijf.
13.
Oef, dat is zuur - De enige plek waar het woord 'oef' nog geaccepteerd wordt, is in een tekstballonnetje in de Donald Duck. Wie het woord in een andere context gebruikt, dient zonder shirt achter een paard aan getrokken worden over een grindpad vol roestige scheermesjes. Met je 'oef'.
14.
Oei, dat is idd balen - 'Oei' en 'idd' om als bedrijf een beetje jong, hip en online happening over te komen. Webcareteams zijn de serieverkrachters van de Nederlands taal. En heeft u door dat woorden als 'sorry', 'onze schuld' en 'wij zitten hier fout' nooit gebruikt worden? Ze praten er altijd omheen.
15.
Vet rot - Hier hebben we geen woorden voor.
Hier is ons advies: stop met online webcareteams. Het is de HIV van het internet: besmettelijk als een malle, kut als je er mee te maken hebt en niemand weet precies hoe ze er mee om moeten gaan. En als je dan toch zonodig nazorg wilt verlenen voor mensen die zwaar gedupeerd zijn door je bedrijf, dan volstaan twee replies:
A. Mensen die zeiken om niks: "Je moet niet zo janken. Sukkel."
B. Mensen met een gegronde klacht: "Sorry. Het spijt ons. Totaal onze faal. We zullen er alles aan doen dit zo snel mogelijk oplossen."
Elke andere online uiting is een belediging voor mensen met een IQ van boven de vijftig. Block & Report for spam. ^JQ
Reaguursels
InloggenKLM is hier wereldkampioen in. Ze krijgen er zelfs nog prijzen voor ook.
Indoneesje, kap ff lekker met die lange verhalen.
Oef, Indonesië wordt hier opgekauwd en uitgespuugd. Een echte callcenter medewerker dus.
Geld krijgen om een antwoord te roepen. Bah.
Het is net als in de tijd van de heidenen. Op de brandstapel met de mensen, die het woord vertolken, van de grote baas.
De grote baas doet aan kwakzalverij. Iets beloven, wat niet of gedeeltelijk waar blijkt te zijn.
De brandstapel Indonees. Want wat jij predikt...
Klopt gewoon niet. Je baas verdedigen voor een Leuk en dito salaris. Je bent gewoon een werkslaaf and you better recognise.
@EdwinKelder | 12-06-15 | 16:51
Vet rot voor Indoneesje
@pijko: veel schrijffouten goedkoop telefoontje, dan krijg je dat
...
@pijko: veel schrijffouten goedkoop telefoontje, dan krijg je dat
...
Ik ben een collega van Indoneesje en ik onderschrijf volledig zijn woorden. Mensen als Mark zijn precies de mensen die je her liefst door de telefoon wilt trennen: vor Een dubbeltje een auto kopen en dan verwachten dat de hele Familie plus bagage plus caravan met 250km per zur naar de franse kust kam reizen
Lol, Indoneesje is een webcare mederwerker. En nog een gefrusteerde ook. Begrijpelijk.
Internetstoring: krijg antwoord wat er aan de hand is en hoef er niet voor te bellen.
De PostNL bezorger heeft het weer op z'n heupen en verstaat z'n vak niet: PostNL kijkt het na en laat het weten en ik hoef er niet voor te bellen.
Heel Eindhoven heeft geen water: BrabantWater reageert dat er een storing is en dat er aan gewerkt wordt, met verwachte storingsduur en ik hoef er niet voor te bellen.
Ik vind die webcare teams wel fijn eigenlijk, en ik prefereer ze boven de uitgezakte Bijlmermoeders en zeikstudenten die bij een klachtenlijn werken.
@Indoneesje | 12-06-15 | 14:06
Voor geen notoire klagert, zeik en klaag je wel erg op klanten.
Misschien een baan zoeken waar je wel plezier in hebt? Al die zeurende klanten is niets voor je merk ik al.
@Indoneesje | 12-06-15 | 13:27
Je hebt duidelijk wat te verkopen. En jammer van die persoonlijke aanvallen. Maar het bewijst wel het niveau van de gemiddelde call center medewerker, onbeschoft en incompetent. Jij plaats je goed willende en nette collega's helaas in een kwaad daglicht. Jammer dat je zo met je collega's omgaat..
Indoneesje heeft een goed salaris en houdt zich niet op in (3-X)hotels. Hij/zij klaagt niet veel. Hij/zij vindt dat andere wel vaak klagen. Laat me raden, u bent een blue diamond.
Het interesseert me GEEN REET wat de ware intensies zijn achter uitspraken van de webcareteams; door webcareteams worden problemen doorgaans VEEL sneller opgelost. En daar gaat het mij om.
Dit artikel is dus een beetje misplaatst gezeik over webcareteams.
Ai, het zit niet mee. Moet ik intern weer een brainstorm organiseren om origineler uit de hoek te komen met ons webcare team. Maar bedankt voor het meedenken! Goeie tip, zet ik door!
Oef.
-weggejorist-
Wim Venijn | 12-06-15 | 13:40 Nee hoor. Ben nogmaals geen webcare medewerker. Ik verleen technische ondersteuning aan collega's die er met klanten niet uitkomen. Heb een leuke uitdagende baan met dito salaris. Ben geen notoire klagert. Beter nog ik heb nauwelijks problemen met bedrijven etc. Als ik een mooi hotel wil, boek ik geen 1,2 of 3 sterren hotel maar betaal ik wel liever iets meer dan achteraf klagen dat je 2 sterren hotel geen zwembad heeft of een fatsoenlijk ontbijt.
Herr Zimmermann | 12-06-15 | 13:40 Mark_D_NL is een typisch voorbeeld van een ontevreden klant die meer verwacht dan dat die daadwerkelijk hoort te krijgen. Vaak probeer je zo iemand echt te helpen maar gaat die nergens mee akkoord of verleend geen medewerking. Het beste is dan om afscheid van elkaar te nemen en gewoon naar een andere dienstverlener te gaan. Wat dat betreft net een beroepswerkloze, wel zeiken dat je geen geld hebt maar er ook niet voor willen werken.
xspalm | 12-06-15 | 13:33
Dat is geen geval niet willen of niet mogen, maar niet kunnen. Ziggo gebruikt voor een overgroot deel van de helpdesks, externe callcentra die geen fysieke verbinding met Ziggo hebben (behalve soms een vpn om in het ticketsysteem etc te werken)
Webcare zit voor zover ik weet wél gewoon bij UPC/Ziggo in dus die kunnen vaak meer voor je doen (of sneller).
Kan me weinig schelen hoe ze me te woord staan. Ze helpen snel. Werkt beter dan bellen.
Indoneesje | 12-06-15 | 13:27
Je trekt nu wel een heel grote broek aan, door een reaguurder te vragen niet meer te reaguren.
Je zou ook de reaguursels niet meer kunnen lezen, of de jouw onwelgevallige overslaan. Tis maar een idee hoor.
@Mark_D_NL | 12-06-15 | 13:13
Ja natuurlijk zijn het leugenaars en oplichters. De hele marketing steunt op dat idee. Dan toch principieel blijven volharden te willen wat ze z.g. beloven is als vechten tegen windmolens. Er zijn wel leukere dingen te doen.
@Indoneesje | 12-06-15 | 13:27
Dat is er eentje van het webcareteam.
Die treurige baan en bestaan kan nooit erger zijn als die van een webcaremedewerker. Maar dat hoef ik je niet uit te leggen. Wil je erover praten?
Dan moet ik per direct mijn mening over het team van de HTM herzien.
Die antwoorden namelijk altijd in de trant van 'jouw probleem, niet het onze'. Die zijn dus eigenlijk op de goede weg en verkondigen de houding van het bedrijf naar hun klanten het best.
Ik ga ze gelijk even mailen om ze te complimenteren.
Volgens mij heeft Quid providerproblemen....
Helpdesks net zo hoor. Laatst nog met Ziggo. Die medewerker begreep NIETS van het probleem, terwijl ik al exact kon aangeven waar het probleem zat. Maar die medewerker mocht me op straffe des dood NIET doorverbinden met mensen die wel iets van techniek begrepen. Maar wel: "erg vervelend voor u". e.d.
En eind van het liedje was, dat ik mijn applicatie maar opnieuw moest installeren. LOL, terwijl het probleem ook optrad zonder applicatie (ok, telnet).
De gasten die die help desks opzetten HATEN de klant en zitten in hu nbroek piesend van het lachen mee te luisteren. Weet ik zeker ;-)
Mark_D_NL | 12-06-15 | 13:10 Het feit dat je niet begrijpt wat ik bedoel maar jij precies beschrijft wat ik ermee bedoel geeft aan dat jij of ongelooflijk dom bent of het niet helemaal snapt. Voor een dubbeltje op de eerste rij zitten is precies van toepassing op Ryan Air. Je moet niet verwachten dat je dus kwalitatief goede service krijgt voor het dubbeltje dat je betaald. Dat is een vrije keuze van de mensen omdat ze dus te dom, naïef of achterlijk zijn om de voorwaarden te lezen die bij dat dubbeltje horen. Dus wie heeft er nu scholing nodig?
.
Helaas is het beeld van call centers allang niet meer van toepassing. Een ASC bied veel vaker service verlenende diensten. U weet wel; 'Serviceverlening'! Maar goed, u wilt niet weten of begrijpen wat een ASC werkelijk doet en u gaat volledig af op een populistisch achterlijk artikel van J.Quid en u neemt dat aan voor waarheid. Dan verzoek ik u ook niet meer te reaguren want wie niet wil luisteren moet ook niet klagen. Jou reaguursel van Mark_D_NL | 12-06-15 | 13:13 geeft trouwens aan dat je er werkelijk helemaal niets van begrijpt. Veel plezier bij je verdere treurige baan en bestaan en natuurlijk het eeuwige gejammer en gezeik wanneer u iets betaald voor een dubbeltje maar niet de behandeling krijgt wat u denkt dat u hoort te krijgen. Toedoeledokie!
Stuur eenvoudig een email met je klacht en vraag om schriftelijk antwoord. Dan leg je het probleem daar waar het thuis hoort.
@Lupuslupus | 12-06-15 | 12:50
De onofficiële GS tool lijkt dol.
Daarom dien een klacht bij een consumentenorganisatie en daag ze voor het gerecht. Via deze organisaties hen dagen kost een hele lange adem, maar zo heb ik al 3 keer schadevergoeding geclaimd bij 3 bedrijven. Alle drie die bedrijven hebben mij net voordat de rechtszaak zou beginnen een aanbod gedaan. Waarom: omdat ze wisten dat ze fout zaten en een rechtszaak hen tig keer meer ging kosten dan de schadevergoeding die ik had geclaimd.
@McMarx | 12-06-15 | 13:00
He, als een berijf iets voor een dubbeltje belooft dan hebben ze zich daar aan te houden. Als ze later met het "dubbeltje" argument komen. Dan zijn het gewoon een stelletje leugenaars en oplichters.
@Indoneesje | 12-06-15 | 12:53
Ik vlieg niet met Ryanair. Want ik weet welke verborgen kosten je hebt en wat het service level is wat je, niet, krijgt. Das is vrij duidelijk bij Ryanair. Dus ik snap je voorbeeld niet helemaal.
--
Jij moet nog heel wat commerciële scholing hebben. Als JOUW klant je Niet begrijpt heb JIJ niet goed gecommuniceerd. Dan kunnen jullie webcare loonslafen wel iets anders beweren, en alles bij de klant leggen. Maar jouw baas heeft waarschijnlijk een beetje lopen marketingliegen en dat mag jij met leuke dooddoeners zoals je hierboven plempt op lossen.
--
Ik zet geen stap in een call center. 1 van de meest treurige omgevingen die er in NL te vinden zijn. Allemaal in een hok, en proberen iets te verkopen en/of mensen af zeiken.
'Wat is er mis met m'n kleine klantie-wantie? Hé? Wat is er mis met mijn kleine klantie-wantie?'
@Mark_D_NL | 12-06-15 | 12:46
Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten omdat een bedrijf dat adverteerd/toezegt, dan ben je behoorlijk naïef en/of heb je niets begrepen van verdienmodellen.
"En heeft u door dat woorden als 'sorry', 'onze schuld' en 'wij zitten hier fout' nooit gebruikt worden?"
Nee duh..! Een webcare medewerker die dat op internet plaatst moet direct op het matje komen bij zijn werkgever.
@Jimmydepimmy | 12-06-15 | 12:35
Als het structureel is bij dat bedrijf, dan kies ik wel voor een andere leverancier.
Taalgebruik is herkenbaar maarrrrr mijn ervaring met webcare teams zijn positief. Het is de enige plek waar mijn klachten en problemen snel opgelost worden. Daar gaat het tenslotte om.
Mark_D_NL | 12-06-15 | 12:46 LoL! Dus jij vliegt bijvoorbeeld met RyanÀir naar Spanje en je verwacht dezelfde beenruimte te hebben als je vliegt met KLM en ook nog eens business class? Jij verwacht dat een iPhone 4S dezelfde kwaliteit etc herbergt als de iPhone 6? Jij koopt een goedkope Chinese telefoon en verwacht dezelfde kwaliteit als een Samsung? Jij boekt een 2 sterren hotel maar verwacht dus dezelfde faciliteiten en behandeling als een 5 sterren resort All inclusive? *rolt om van het lachen*
.
Maar beste man, je hebt wel degelijk een punt. De klant mag best wat verwachten van een bedrijf of instelling. Helaas zijn veel zaken simpelweg niet altijd direct op te lossen en zeker niet online. Als klanten zich daar ook bewust van zouden zijn lost dat een hoop frustratie en protocollen op. Maar ik heb het idee dat u nooit in de dienstverlening hebt gewerkt. 1 dag op een ASC bijvoorbeeld en uw ogen gaan open.
Verder wat Le Roi | 12-06-15 | 12:29 zegt! Beschamend het gedrag van de meeste Nederlanders om maar alles voor elkaar te krijgen.
Lekker dan, kom een tweet met schijnbaar een standaard afpoeierzin aan mijzelf tegen bij de twittersearchlink nummer 7. Zal nog eens testen op hun verzoek. twitter.com/KPNwebcare/status/6079749...
@Vogelbeest | 12-06-15 | 12:29
O gelukkig ben ik de enige niet.
@Indoneesje | 12-06-15 | 12:41
"Maar klanten zouden ook moeten beseffen dat ze niet gouden bergen moeten verwachten wanneer je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten."... Je bent dus echt een webcare medewerker. Als ik betaal al is het 10ct dan verwacht ik de wereld. De verkopert besluit iets te verkopen voor een dubbeltje. Niet de klant. Dus de klant mag ALLES verwachten. Zelfs voor een dubbeltje. Maar beste kerel, ik snap dat je de taal spreekt van "the hand that feeds you"....
Jimmydepimmy | 12-06-15 | 12:05 Ik ben geen webcare medewerker want ik heb meerdere middelen tot mijn beschikking en doe er alles aan om problemen op te lossen. Maar u bent zeker zo iemand die wel alles eist maar niet beseft dat niet altijd alles mogelijk is? Ook zo'n notoire klagert die bij ieder dingetje direct met het opgeheven vingertje wappert? Het mes snijd zich hier duidelijk aan 2 kanten. Ja, bedrijven zouden eerlijker en makkelijker moeten zijn in klant contact en veel betere service en dito producten moeten bieden. Maar klanten zouden ook moeten beseffen dat ze niet gouden bergen moeten verwachten wanneer je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten. Dat is namelijk hetzelfde dat je van een fiat panda hetzelfde gemak verwacht als dat van een Audi A8.
niemandhier | 12-06-15 | 12:35
Maar als bedrijf ben je ook wel echt wereldvreemd bezig als je individuele klachten online gaat oplossen. Want iedere verkeerde komma of letter maakt van Jezus nog een ketter.
Herr Zimmermann | 12-06-15 | 12:18
Cindy wil nog hogerop. D'r LinkedIn in 't nengels.
Le Roi | 12-06-15 | 12:29
Je komt ze tegen. Ik zou er eigenlijk een boek over moeten schrijven. Het leuke is wel dat als deze klachten hun weg maken tot klacht.nl of de consumentenbond bijvoorbeeld, dat ze door andere gebruikers snel worden afgezeken. Het is wel fijn om zo een legertje freelancers te hebben die zich wel vrijelijk kunnen uiten.
Wim Venijn | 12-06-15 | 12:34
Losgaan op internet, en dan volgende maand wél weer braaf je abonnementje betalen. Dát zal ze leren!!
Tip: Zet "Top 15" voor de titel. Voeg misschien nog toe dat we verbaast zullen zijn en dan is het duidelijker dat dit artikel click-bait content heeft.
Een webcare team kan vaak dwars door de hele organisatie banjeren waar een helpdesk gebonden is aan restricties en protocollen. Daardoor is een webcare team vaak effectiever dan bellen met een helpdesk. Dit alles omdat een bedrijf zo min mogelijk negativiteit online wilt laten zien en/of laten zien dat ze problemen heus wel oplossen. En daardoor is het zo effectief om je gal te spuwen via een facebook berichtje ipv een gevecht aan te gaan met een (telefonische) helpdesk.
Online is het 'iedereen' vs. 'bedrijf', aan de telefoon is het 'jij in je uppie' vs. 'bedrijf'.
Laat ze maar lekker bestaan, die webcare.
Het scheelt 1 euro p.m. om die shit-helpdesk te bellen. Eerst 30 menuutjes doorheen drukkken, alvorens met vreselijke muziek 20 minuten in de wacht moet staan. Dan krijg je zo'n miep van de helpdesk die hun standaard vragenformuliertje afdraait ('heeft u al op de resetknop gedrukt'), om vervolgens te horen dat de melding is gemaakt, om er nooit meer wat van te horen.
Ik geef toch de voorkeur aan het afzeiken van een bedrijf op twitter. Gratis en snel geholpen. En je kan even lekker goed los gaan.
@^JQ:
Je moet niet zo janken. Sukkel. #verwendkutkind
Dit verhaal heeft twee kanten. Ik ben iemand die zowel graag zijn gal spuwt op de social media kanaaltjes van malafide en prutsende bedrijfjes met bedroevend(e) (gebrek aan) dienstverlening, maar beheer voor enkele van mijn klanten ook enkele social media kanalen. Dat Nederlanders heer en meester zijn in zeuren, zeiken, mierenneuken en klagen wordt zo bijna dagelijks bevestigd. Uiteraard altijd met een motief om gratis spul te kunnen scoren of extra`tjes te kunnen krijgen. Zijn ook vaak dezelfde lui, doorgaans typische beroepswerklozen, die hier een ware kunst van maken. Ik noem enkele voorbeelden:
.
- Voor een klant die o.a. ballonnendecoraties maakt, mensen die klagen dat een ballonnenboog niet minimaal 2 weken buiten kan blijven staan, of dat ballonnen kapot springen door de prikkeldraad waar ze deze tegen aan zetten...
.
- Voor een klant die installateur is en CV ketels doet verhuren; een klant die continu zat te klagen dat zijn verwarming niet meteen warm werd na het insteken van de stekker van de CV ketel, terwijl hij zelf, als hij van huis ging, de stekker uit trok uit 'angst voor brandgevaar'.
.
- Voor een klant die daken doet coaten; klanten die klagen dat er blaadjes, stof en vogelpoep op het dak terecht komen want dat zou niet meer mogelijk moeten zijn na het aanbrengen van de coating (?)
.
- Voor een klant die een klein reisbureau`tje heeft; iemand die het hele internet vol heeft gepleurd met negatieve recensies en regelmatig de Facebookpagina volpleurt met (CAPS LOCK) gescheld. Waarom? Die klant heeft een vréselijke vakantie gehad omdat men nauwelijks Engels maar alleen maar Spaans praate, in Costa Rica...
.
De redelijkheid bij dit soort mensen is ver te zoeken. Maar zo'n azijnzeikerds op hun plek zetten, dat kun/mag je niet. Want dan gaat binnen de kortste keren een screenshot van jouw reactie 'viral' en mag heel de wereld zijn gal spugen op wat voor verschrikkelijk bedrijf jij wel niet hebt.
.
Nederlanders, best een pleurisvolk eigenlijk.
Wat is er met de serverT? Hij is nog rotter dan normaal.
Maar ergens moeten al de socialmediagoeroes toch werken nadat ze een Studie vrijetijdsmanagement achter de rug hebben
flame_me | 12-06-15 | 12:18
Met andere woorden; klanten dwingen deze lui tot zalvende woorden. Bovendien heb je geen lichaamstaal tot je beschikking, wat normaal gezien het merendeel van communicatie is, dus zul je het uit moeten typen.
Het beste werkt een brief naar de directie. Dan wordt het probleem opgelost door iemand die niet vastgetimmerd zit in protocollen.
Webcareteams zijn fantastisch. Bellen met een klacht werkt niet maar twitteren wel. Ze zijn als de dood voor negatieve publiciteit dus laat je niet weerhouden om even flink tekeer te gaan.
Klopt als een zwerende vinger. Bij Nuon hebben ze dat handiger opgelost. Daar zit ene Cindy Kroon. Alle brieven van Nuon worden door haar ondertekend, maar als je haar wil spreken is ze onbereikbaar, zowel telefonisch als mail, afgeschermd door de boys and girls van Webcare. ONDERTEKEN DAN DIE BRIEVEN NIET MET JE NAAM..... DOOS!!! Cindy staat 's morgens al vroeg voor de spiegelen zegt... wow... wat zie ik er weer fantastisch uit, en wat ben ik toch vreselijk goed. Voordat ze weg gaat naar der werkplaats, waarschijnlijk op de hoogste verdieping van een megalomaan Nuon gebouw, kijkt ze nog 1 x in de spiegel en zegt : "Nuon, wat heb je toch een geluk met mij". Als ze de deurknop van der voordeur al vast heeft, loopt ze toch nog 1 x terug naar de spiegel, en zegt tegen de spiegel: " ik bedoelde natuurlijk geen Nuon, maar Nederland... hihihih" Ik vraag me werkelijk af hoe dergelijke mensen deze posities in bedrijven bereiken, en of er ooit een kosten/baten analyse gemaakt wordt door de hoogste bazen. Ik ben er al jaren weg bij Nuon en kom daar ook niet meer terug.
En na het 'medeleven' volgt de volgende dag de enquete wat je vond van de service
^KJ is wel aardig
Tsja, wat Indoneesje | 12-06-15 | 11:54 zegt. Alleen vergeet hij energiemaatschappijen te vermelden.
Interessante gedachte. Vind ik de beste dooddoener. Zo ook die van de reliVVD 'wie zonder zonde is werpe de eerste steen op haar'.
Indoneesje | 12-06-15 | 11:54
Ah, kijk! Zó klinkt zo'n webcare-medewerker dus ÉCHT, als 'ie even niet vanuit z'n rol hoeft te reageren....
Kaas de Vies | 12-06-15 | 12:00
Als je een Koala bestelt, kun je die dan ophalen bij een Koala-Punt?
www.youtube.com/watch?v=6zXDo4dL7SU
Zocalo | 12-06-15 | 11:53
Mij irriteert het vooral als er direct ge-jij'ed wordt.
Ik vraag ook altijd of de helpdesker een ervaringsdeskundige is en dan blijkt vaak dat zij zelf geen account bij die club hebben.
Het moet trouwens zijn:
"Oef, dat benne van de zure"
Als je dan toch persé Klukkluks wil praten, doe het dan goed.
Hey Quid, wat betekent het als webcare team heel de tijd over Koala's heeft?
Ik word helemaal gek van die lui van Coolblue, Koala dit, Koala dat. Hier kijk eens.
www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=twitter+k...
Hoi Geenstijlwebcareteam. Mijn comments worden steeds afgevangen door jullie systeem maar ik heb geen ban. Ik moet m'n reaguursel soms 20 keer submitten, wat is deze? Graag hoor ik van u in de edit wat er aan de hand is. Mvg, rotschopverkopert
rotschopverkopert | 12-06-15 | 11:42
Dat systeem is zo gemaakt dat zwitsals het wordt ontmoedigd om te reageren
75% van de klachten kom door pure onnozelheid van de klant zelf. Daarnaast is het gros van de klanten arrogant, verwend, onbeschoft en ook nog eens volkomen a-technisch. Daarnaast verwachten klanten dat medewerkers bepaalde zaken moeten wijzigen, oppakken en oplossen etc zonder dat ze ook maar beseffen dat deze handelingen zonder juiste verificatie en processen ontzettend fraude gevoelig zijn. Meest lachwekkende voorbeeld (gebeurt dagelijks!!); 'Maar jullie kunnen toch in mijn computer meekijken wat ik doe?'? Typisch Nederlands, wel alles eisen maar eigen verantwoordelijkheid nemen ho maar! Wel voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en dan denken dat je dezelfde kwaliteit krijgt dan als je 10 euro betaald. Neem bijv. Internet Bankieren op een computer zonder goede anti-virus programma en tegelijkertijd wel op alle reclame pop-ups klikken en xhamster.com bijv bezoeken. En dan verwachten van je bank dat je schadeloos word gesteld wanneer je gehackt word. Het is soms stuitend wat je tegenkomt. Daarnaast is 25% volkomen terecht mede dankzij de arrogante k*dt houding van bedrijven, voornamelijk zorgverzekeraars en telefoonmaatschappijen. En de achterlijkheid van managers die continu moeten bezuinigen en verwachten dat personeel zonder adequate opleiding de boel wel even oplost, want goedkoop!
.
Verder Johnny Quid, raad ik je aan eens zo'n webcare team of ASC te bezoeken zodat je eens een echt bedrijf van binnen ziet. Na 8 uurtjes constant gejank, geklaag en gezeik aan te horen van in de meeste gevallen volkomen debielen klanten praat je wel anders.
Zijn toch allemaal studenten die je uitlachen, uhh die je helpen, bij zo'n team.
Leuk artikel, maar eerlijk gezegd irriteer ik mij meer aan bedrijven die volledig ABN mijn vragen/klachten behandelen en volledige zinnen gebruiken terwijl een "Oef, dat is zuur" toch net iets beter weg leest en juist meer betrokken voelt met de klant dan die afstandelijke "U/UW *een hele hoop tekst dat ook met 4 woorden kan*" mails.
Overheden en multinationals zijn de pest van de huidige wereld waarin we leven.
"We zullen jouw probleem escaleren naar het volgende level" = zak maar fijn verder in stront.
Stel je eens voor eerlijke bedrijven... 'Nee zeur zoek het maar lekker uit. Wist je dat onze concurrent een hele goede aanbieding had. Is je klacht bij ons meteen opgelost. Dag!'
Ik ben niet geschikt voor een wwebcarebaantje..
Volgens mij is er brand in het server hok, ik zou even de BHV'er op onderzoek uit sturen....
Helaas is klagen via social media bij veel bedrijven (zoals T-Mobile) de enige manier om iets gedaan te krijgen. Als je ze belt hang je eerst een uur in de wacht om vervolgens amper geholpen te worden, maar als je je klacht het wereldwijde web opgooit, dan zijn ze ineens heel behulpzaam. De toon die ze aanslaan is inderdaad behoorlijk kut, maar ze helpen je tenminste wel.
Kan ik ook even de geenstijl knokploeg op sanoma afsturen? Abbo op tina afgesloten (voor het nageslacht, ik hoef echt geen een poster van direct meer te hebben). Krijgen het voor elkaar om om meer informatie te vragen..... vanaf een no-reply adres (insert picard facepalm).... meerdere keren, al meerder weken lang.
Het is niet allemaal kommer en kwel.
debestesocialmedia.nl/awards/wp-conten...
Ik neem aan dat veel van die webcare-medewerkers niet eens bij het betreffende bedrijf op de loonlijst staan, maar gewoon ergens met z'n allen in een hok zitten waar ze de accounts van meerdere bedrijven beheren en voor meerdere bedrijven (dezelfde) reacties afleveren.
Geldt ook voor callcenters.
In de re-post. 5 social media klachten staat gelijk aan 3 uur lang de telefoon roodgloeiend op het call center. Want social media is exposure, en de directeur kan op zijn schnabbel of op de golfclub voor lul staat als hij A) niet weet van dit probleem en B) er laatdunkend op is gereageerd door webcare.
Die van het UWV: Misschien kun je even bellen ?
-weggejorist-
Opgeleid door marketingpsychologen? Eerder 2 jaar werkloze inHolland communicatie studentes.
REAGEER OOK