Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

HALT! POLITIE! STOPformulier invullen svp

etnischprofilerenbegintalvroeg.jpg Gisteren nog de koddige conclusie van een sociologisch onderzoek naar racisme bij de politie, vandaag werkelijkheid. "De roep om minder bureaucratie leidt tot meer discriminatie, dus agenten moeten bij iedere aanhouding een stopformulier invullen, om inzichtelijk te maken of er sprake was van etnische profilering", schreef antropoloog Paul Mutsaers onder zijn pliesie = rassies promotie-onderzoek. En jawel hoor. Vandaag in de Nauwelijks Racistische Courant: "Om discriminatie door de politie te bestrijden, zullen politieagenten in Tilburg in speciale formulieren gaan vastleggen waarom mensen worden staande gehouden en wat de nationaliteit is." Al is de sociale wetenschap nog zo schel, de Kafkaëske bureaucratie achterhaalt haar wel: Gisteren waren de stopformulieren nog een malle aanbeveling van een eenzame antropoloog, vandaag zijn ze praktische werkelijkheid. Dat klinkt alsof de formulieren al voorgedrukt klaar lagen. Of misschien zaten ze als bijlage printklaar bij het onderzoek van Mutsaers. De stopformulieren (waarop genoteerd wordt wat de etnische achtergrond van een aangehouden persoon is) moeten een einde maken aan het eeuwige kip/ei-verhaal tussen de twee theorieën 'allochtonen zijn oververtegenwoordigd in de misdaadstatistieken omdat ze vaker worden aangehouden' versus 'allochtonen worden vaker aangehouden omdat ze statistisch gezien vaker misdadiger zijn'. Mutsaers is openlijk aanhanger van de eerste theorie en gaat dus per definitie uit van discriminatie bij de nationale wetshandhaving, en niet van actieve uitlokking van stereotypering en profilering door etnische groepen die de wet overtreden. Maar de allergrootste grap is deze: volgens Mutsaers is discriminatie bij de politie het gevolg van ontbureaucratisering. Agenten (dat zijn die poppetjes in blauwe pakjes met gele streep waarvan je soms een stukje uit ziet steken van onder een enorme berg papierwerk) hebben te veel handelingsvrijheid. En daar worden dienders discriminatoir van. "Oplossing": Nog meer papieren werkelijkheid om de misdaadstatistische feiten mee weg te wuiven en de schuld bij onderbetaalde & ondergewaardeerde wetshandhavers te leggen!

Reaguursels

Inloggen

Vooroordelen bestaan niet.
Er zijn alleen statistisch relevante observaties.

Hemmenaar7 | 11-06-15 | 01:37

Bam! Wet op de privacy weer geschonden en dit is stigmatiserend voor de groepering <vul relevante minderheid met hoog percentage veroordelingen in> in ons land.
Dat bewijst opnieuw ons inherent racsimse.

xspalm | 10-06-15 | 17:56

Nouja zeg. Toen de politie mij een x had geholpen heb ik ze nog uitgebreid zitten waarderen. Nieuwe stelling: getoonde waardering voor de politie wordt niet gewaardeerd.

Ohja | 10-06-15 | 17:46

Piet Karbiet | 10-06-15 | 09:13
Oei Piet, dat was wel erg vroeg voor de Graaf om erin te komen. Nou dar komt ie dan: Toen de Graaf nog als jonge vent in politieuniform stapte, moesten we bij ieder misdrijf een formulier invullen betreffende het signalement van de dader en dat opsturen naar het CRI. Daar kwamen de formulieren in kaartenbakken. Op die formulieren stonden dus typekenmerken over de dader. Zoals onder andere jood, haakneus, homofiel, neger, zigeuner, wwonwagenbewoner enz enz. Daar moesten toen onder druk van de publieke opinie diverse typekenmerken verdwijnen. Zoals de hierboven beschreven kenmerken. Want dat werkte stimatiserend. (toen ook al de gutmensch) Gevolg was natuurlijk dat je aangifte deed dat je was gezakkenrold door een zigeunerachtig type, het CRI dus niet meer kon zoeken op zigeuner.
Hoe anders deze dagen, waarin de schaamhaartjes van een puber vermeld moeten worden in een jeugddossier!
Overigens ik praat hier over de jaren 75 ongeveer.

Graaf van Egmont | 10-06-15 | 15:20

Het wordt allemaal nog erger: www.nrc.nl/nieuws/2015/06/10/nationale...

Aan het eind van de ochtend veranderde die tekst. Nu staat er dat er geen sprake is van een proef.

“Noch zijn er concrete afspraken gemaakt om met dergelijke formulieren te gaan werken.”

Hoofdagent Karacan blijft echter volhouden dat er wel “een pilot” zal worden gedaan met de stopformulieren.

“Het was alleen niet de bedoeling dat we met het project naar buiten zouden treden. Dat had ik niet goed begrepen.”

Petrus de Rewa | 10-06-15 | 14:37

@Cuyahoga | 10-06-15 | 09:09
Wew hebben er maar 2 hoor...1 voor GFT en Rest en eentje voor Plastic en papier...
Overigens :
www.bd.nl/regio/tilburg-en-omgeving/ti...

lilluke halve hoan | 10-06-15 | 13:47

@Peter-k 12:05
.
Inderdaad. Spijtig helaas dat de Politie geen belang heeft bij het oplossen van misdaden en misdrijven, maar eerder bij het tegenovergestelde.
.
Denk er maar eens over na. Agenten, rechercheurs en andere medewerkers krijgen toch wel betaald, of ze nu presteren of niet. Prestatieprikkels zijn er niet. Dat geld wordt gestolen van burgers. Bij niet presteren klaagt de politie over te weinig middelen en ze krijgt meer gestolen geld van het Rijk. Concurrentie is er ook niet. Private politiediensten zijn van staatswege niet toegestaan. Nauwelijks een omgeving waarin prestatie centraal staat natuurlijk...
.
Daar komt bij dat de Staat zelf (als opdrachtgever van de Politie) al helemaal geen belang heeft bij Politie die er werkelijk in slaagt criminaliteit op te lossen en voorkomen. Het zou de burger doen afvragen of de Staat nog wel nodig is natuurlijk...De Staat heeft er dus alle belang bij dat burgers doorlopend met een redelijk onveilig gevoel rondlopen. Goed voor de vraag naar Staatsdiensten...;-)
.
Dus verordonneren de houders van staatsmacht de Politie om naast het handhaven van orde en oplossen van misdaden een zeer groot deel van de tijd te spenderen aan zaken die burgers verder frustreren. Boetes, controles, inningen, dat werk...
.
De Politie zal NOOIT meer gaan presteren zolang ze in dienst is van een criminele organisatie genaamd overheid, die juist het allergrootste belang bij een beetje chaos en criminaliteit heeft. C'est ca.

De Libertariër | 10-06-15 | 13:30

beste politie, ik heb nog een cursus rassenherkenning en schedelmeting in de aanbieding.

Risingson | 10-06-15 | 12:38

Ja, onverdund bleekwater enneh, kopje onder. Dàt zal ze leren.

islammoe | 10-06-15 | 12:17

Als ze allemaal die getintiërs een dag in bleekwater leggen is dat probleem weer opgelost.

islammoe | 10-06-15 | 12:11

Gewoon dat tuig de vrije loop laten, toch Mutsaers, lul. Heb je dat gezeik niet als agent. Dat krijg je als je principes prevaleert boven de realiteit. Zolang in dit land iedere keer de realiteit wordt achterhaald door principes zal misdaad welig tieren en de immigratie van kansenparels alleen maar vertienvoudigen. Maar sociomaffers en politici, het is maar Nederland toch, who cares?

Vindefin | 10-06-15 | 12:10

@De Libertariër | 10-06-15 | 10:00
Een verhelderende kijk.
Men zou haast vergeten dat de politie een resultaat van minder dan 2% haalt. Daar valt zeer veel te verbeteren zonder dat er meer mensen op straat gestopt moeten worden.

Peter_K | 10-06-15 | 12:05

Tekenend voor de verhoudingen, vooral bij de overheid, tussen management (lees overtollige en schadelijke bureaucratie) en de werkvloer. Wantrouwen is de norm dus laat ze maar weer extra formulieren invullen. De doelstellingen van het feitelijke werk verdwijnen meer en meer uit het zicht, overwoekerd door politiek correcte doelen met bijbehorende papierwinkel.

nlnl | 10-06-15 | 11:50

En wat gaat de plissie nu doen?
Juist, voor elke aangehouden criminele marokkaan ook ff een paar blanke autochtonen om hun papieren vragen. Statistiek weer opgelost en gauw naar het bureau formulieren invullen.
Foponderzoek van een broekie van amper 30 met een fopstudie (antropologie for christ's sake, ga bosnegerstammen bestuderen) die denkt de wereld wel even te kunnen verbeteren.

sjoost | 10-06-15 | 11:47

Dus als de burger aan de meldkamer doorgeeft dat hij net is overvallen door een donkergetinte jongen met een groen petje, dan moeten de dienders ook blanke jongens met een rood pet staande houden om de boel te compenseren???

sallandstrots | 10-06-15 | 11:41

Mag ik de pallet papier dat hiervoor per dag extra nodig is leveren?
Samen met de pennen?
Kan ik mijn huidige baan wel opzeggen.

Raider Twix | 10-06-15 | 11:40

Geschreven door een antropoloog..... ja,ja! Die houden er nu eenmaal van hun hersenspinsels over andere mensen, bevolkingsgroepen en gebruiken, vast te leggen op papier, dit te verspreiden en hopen dan dat er mensen zijn die óók gaan denken dat het allemaal waar is. Zijzelf zijn daar immer heilig van overtuigd, ingevolge les 1 van de cursus... oeps, sorry studie antropologie. Gewoon niet te veel aandacht geven, dan is het verder niet gevaarlijk.

awakened | 10-06-15 | 11:29

Deze meneer Mutsears zou eens een weekje met de politie mee moeten gaan, ook in weekend s'nachts
Dan piept hij wel anders en ziet hij (de zak) de andere kant van de maatschappij.
De deur open maken waar iemand weken dood ligt en vol vliegen zit.
Dan kotst hij wel zijn darmen uit.

TheNox | 10-06-15 | 11:29

geef diegene die aangehouden is meteen het tel. nummer van zo'n stinkadvocaat en een voorgedrukt 'aaaaaaaargh rasies' formulier .
Nederland... KNETTERGEK

(c)ZWITSUL | 10-06-15 | 11:28

.. aldus het politiek correct ingevulde stopformulier van de beambte:

"Na stopteken bleek dat de verdachte behoorde tot een etnische soort uit de lijst "gediscrimineerde mensenrassen". Derhalve werd de verdachte heengezonden en is in zijn plaats een etnisch niet-discrimineerbare persoon aangehouden en ingesloten."

Jan Passant mk2 | 10-06-15 | 11:26

Het kwartje is al jaren aan een vrije val bezig. Toch is het al eeuwen duidelijk dat een samenleving niet kan werken als je een deel opvoedt met het idee dat ze superieur is aan de rest. Noteer de religieuze achtergrond maar, misschien dat het kwartje dan een keer de grond raakt.

Suerte Piet | 10-06-15 | 11:07

Onderstaande geldt niet enkel voor dit topic maar ook voor alle nog te komen topics.
.
Dit land is verloren.
.
Zo! Hoef ik het verder niet meer over te hebben.

McMarx | 10-06-15 | 11:06

Nog steeds snap ik niet wat er mis is. Als er een inbraak of overval is gepleegd door iemand met roomblanke Kaukasische kenmerken wordt er toch ook sterker op die doelgroep gecontroleerd? Het blijft bijzonder dat discriminatie altijd maar één kant op werkt.

Mr Dixit | 10-06-15 | 11:03

Dus daarom komen ze nooit aan de internet stalkers van Petertje de Vries toe !

Castor12 | 10-06-15 | 10:51

Ik vind dit een goede zaak. Gezien het opsporingspercentage van rond de twee procent wordt het tijd dat er meer autochtonen aangehouden worden. Daar moeten tenslotte die andere achtennegentig procent gevonden worden.

Petrus Poortwachter | 10-06-15 | 10:42

Hahahaha u bent een racist. Dus moet u nu voortaan ook het ras noteren op een formulier. hahahahaha :D

lulkut | 10-06-15 | 10:38

Ik zie in het bericht niets over etnische achtergrond, wel de nationaliteit. Die is uiteraard bij allemaal de Nederlandse. Dus wat is de zin van die extra lading papier - of liever app want het zal toch wel digitaal gaan?

Synecdoche | 10-06-15 | 10:33

Wat is daar nou mis mee? In Engeland doen ze dat ook, ergens rond 2006 heb ik er zelf ook eentje gescoord bij een ''stop & search''. Op mij kwam het als super professioneel over. Je kreeg de rede, wie het was en een reference als je dit wilt opvolgen - hooguit 30 seconden invulwerk that's it! Het is echt geen moeite om zo'n carbon boekje bij je te dragen. Bij het bonnen boekjes gaat dat argument toch ook niet op? Het papierwerk argument is kul.

Maar in Engeland nemen ze bijvoorbeeld een aangifte ook nog serieus. In dit enkele geval en alhoewel er geen directe aanleiding voor was, ging de politie meteen over tot actie. Ik krijg het idee dat alles teveel gevraagd is van die eenstrepers hier. Toen ik laats een sleutel vond en dit wilde inleveren bij het politie bureau werd medegedeeld dat voor deze ene keer ze het nog innamen, maar dat het tegenwoordig bij het gemeente huis moet. Juist dit soort triviale voorvallen versterken de positieve band die er moet zijn tussen alle burgers en de sterke arm.

Natuurlijk moet je opletten dat agenten niet onterecht gestraft gaan worden voor het meer aanhouden van allochtonen. Maar als allochtonen zich statistisch vaker misdragen dan is het logisch dat er vaker een aanleiding voor is. Er is niks mis met mensen ter verantwoording te roepen, dat moeten de meeste loonslaven onder ons ook.

Ze doen vast goed werk, maar een beetje gezond verstand zou ze niet misstaan. Er is niks mis met de overheid, op welk vlak dan ook, accountable te houden. De rechten en weren van de burger, ja ook die van roomblanke Hollander die het niet wil weten, zijn de laatste jaren toch al ver genoeg uitgehold.

Wodger | 10-06-15 | 10:28

In het ziekenhuis hebben ze ook stopmomenten, maar daar hoef je niet vast te leggen of je in een neger of een Marokkaan gaat snijden. Zou niet uit moeten maken, als agent ben je automatisch een racist als je in de shariadriehoek werkt omdat je dan veel meer andersgekleurde medelanders aanhoud dan in Staphorst.

jip_86 | 10-06-15 | 10:22

Volstrekt onzinnige maatregel, bedacht door een linksdraaiende ambtenaar zonder verstand van zaken. Op je rijbewijs (een geldig legitimatiebewijs) staat je nationaliteit namelijk niet. Of hebben de Tilburgse bureaucraten tegelijkertijd in de APV vastgelegd dat iedereen vanaf vandaag zijn paspoort bij zich moet hebben? En dat dubbelepaspoorters voortaan allebei hun paspoorten op zak moeten hebben?

Ivoren Toren | 10-06-15 | 10:22

Wat een opluchting want ik ben 1000% racist.

eerstneukendanpraten | 10-06-15 | 10:12

Ja, oom agent; die jongeman had een lichtgetint- uiterlijk.
Eh, hiervoor geef ik U direct een boete meneer, want wat u nu zegt, gaat echt alle perken te buiten en is een rascistisch voor-oordeel.
Agent: dus de verdachte was een man.
Ja meneer agent, net zoals u en ik.

Alexander Pechkop | 10-06-15 | 10:12

@diek | 10-06-15 | 10:05
Precies, het is een kwestie van *mentaliteit*.
Als je uit een land komt waar het een teringzooi is en sowieso niemand zich aan de regels houdt dan heb je ook niet geleerd om je netjes te gedragen.

Je kunt de neger wel uit de wettenloosheid halen, maar de wettenloosheid niet uit de neger.

Dhr. de Wit | 10-06-15 | 10:11

Precies wat we nodig hebben, belemmering van uitvoering van werk van een agent door hem meer druk te geven: "ik moet bij deze persoon dubbel zeker weten dat hij iets gedaan heeft, anders wordt ik als racist beoordeeld". Een kind snapt dat dit tot "omgekeerd" racisme gaat leiden.

Praktisch probleem: de agent moet dus naar afkomst gaan vragen bij elk simpel gesprek met een burger? Alsof dat niet tot irritatie gaat leiden? Het gaat blijkbaar niet om mensen die echt aangehouden worden, dan is de naam en dus nationaliteit immers al bekend en te achterhalen voor deze meneer z'n controlbehoefte?

een_mike | 10-06-15 | 10:10

Op alle conclusies uit dit fop onderzoek:
YourF*****KiddinMe!

Dirk III | 10-06-15 | 10:09

Meten Is Weten, dus wellicht is het wel goed dat agenten raciale profielen gaan bijhouden, dan kan worden aangetoond dat allochtonen daadwerkelijk crimineler zijn dan autochtonen.

Dhr. de Wit | 10-06-15 | 10:08

Trouwens. Totaal nutteloos. Alleen nationaliteit wordt ingevuld.
Ze zijn allemaal Nederlanders (weliswaar met een dubbele paspoort, maar toch Nederlander).
Formulieren dus met vooral Nederlander, Roemeen, Bulgaar en de incidenteel Belg.

Wim Venijn | 10-06-15 | 10:06

Persoonlijk denk ik dat het juist andersom is. De allochtone medemens heeft er meer moeite mee zich te gedragen. Foutparkeren, kutrijden, rommel op straat gooien. Er wordt heel wat door de vingers gezien. Je kan als politie bezig blijven en ook die moeten zich concentreren op de begane minimale snelheidsovertredingen.

diek | 10-06-15 | 10:05

Gaan ze die nationaliteit aflezen van het paspoort. "Huh, Nederlandse? Maar je bent een neger?" [X] afgekeurd

Andiamo | 10-06-15 | 10:04

"moeten een einde maken aan het eeuwige kip/ei-verhaal tussen de twee theorieën"
Nou, nee dus. Als blijkt dat allochtonen vaker staande gehouden worden, weet je nog steeds niks.

Nietvoordekat | 10-06-15 | 10:03

De liquidatie in Zaandam is waarschijnlijk dan ook het werk geweest van een hoog-bejaarde vrouw, die zich voordeed als een sportief figuur, en van haar allerlaatste AOW zakcentjes in Maleisie een Kalashnikov heeft aangeschaft.
Het kan natuurlijk wel.....

Alexander Pechkop | 10-06-15 | 10:01

Ik ben er een groot voorstander van dat agenten exact bijhouden wie worden aangehouden, wat er voor nodig was en waarom mensen worden aangehouden. In het huidige gedrocht van een rechtsstaat is de burger vogelvrij verklaard. De schandalige wijze waarop agenten vaak met burgers omgaan moet tot een einde worden gebracht. Het aantal zware delicten dat we hier alleen op Geenstijl al voorbij hebben zien komen dit jaar (tot aan agenten die onnodig een man neerschieten) is nog maar het topje van de ijsberg. Agenten moeten terug het hok in.
.
En dan is het exact moeten documenteren een goede maatregel om staatsgeweld jegens burgers te minimaliseren een uitstekende maatregel die zonder meer een effect zal sorteren. Het dwingt agenten in ieder geval eens na te denken over hun handelingen in plaats van in blinde agressie op de staatsonderdanen los te gaan. Prima.
.
Hetgeen natuurlijk van een welhaast 'Atlas Shrugged-iaanse' idioterie is, is het in laten vullen van formulieren met geen ander doel dan inderdaad een papieren werkelijkheid te scheppen om aan te tonen dat de Staat het geweldig doet en haar multiculturele samenleving een groot succes is...
.
Het zegt eigenlijk alles over hoe de Staat haar eigen prestaties beziet. Men begrijpt dat er een noodzaak is om de geschepte chaos te verdoezelen achter een papieren werkelijkheid. Dat geeft eveneens aan dat de Staat door kwaadaardigen is gegijzeld die willens en wetens hun destructieve beleid voort willen zetten.
.
Overheden zorgen voor niets dan ellende. Opheffen! Allemaal!

De Libertariër | 10-06-15 | 10:00

Mutsaert moet eens met zn kop in de werkelijkheid. Een jaartje of 2 in Angola, 3 in Colombia en dan praten we weer.

omineuze omnipotent | 10-06-15 | 09:55

Sommige mensen hebben een hekel aan de waarheid. De waarheid is namelijk puur en daarom lelijk en confronterend. De waarheid dat minderheden vaker crimineel gedrag vertonen is voor velen te lelijk. Daarom zal men er alles aan doen om die lelijkheid te verzachten. Een papieren waarheid, moet haar vervangen. Een mooie waarheid.

Wat achter de facade van de papieren waarheid gebeurt, is niet van belang.

Statler en Waldorf | 10-06-15 | 09:55

@Realism Is All 09:44: Het kennisniveau van statistiek en kansberekening onder sociologen is *schokkend* te noemen, zeker gezien het feit dat die zaken behoorlijk belangrijk (zouden moeten) zijn bij een flink deel van hun vakgebied. Maar ja, rekenen is moeilijk.

Muxje | 10-06-15 | 09:55

Als een zgn VOOR-OORDEEL van de politie achteraf een misdrijf op zijn of haar geweten heeft, dan noemen gewone mensen dat ERVARING.
Maar niet in Nederland; daar roepen D66 aanhangers en D66 rechters dit een rascistisch vooroordeel.

Alexander Pechkop | 10-06-15 | 09:52

Vanaf nu zullen agenten dus meer allochtone criminelen laten lopen. Omdat ze anders racistisch zijn.

KlunsJohannus | 10-06-15 | 09:51

Als ik in huis last heb van bacteriën kakkerlakken ga ik achter de kakkerlakken aan, en de poes mag lekker op de bank blijven snorren.

Want die veroorzaakt het probleem niet, zeeeer waarschijnlijk. Statistikisch kanstechnischerig bekeken.

FOEI!!!!

Luid de alarmbel!! Hoe durf ik!! Het probleem aanpakken bij de statistisch kanstechnisch waarschijnlijke veroorzaker!!!

Racisme richting de kakkerlak! Pure discriminanienantiek!!!

De treinen rijden weer naar het Oosten!!!

Realism Is All | 10-06-15 | 09:44

Die quote van de NRC is veelzeggend. www.nrc.nl/nieuws/2015/06/10/politie-t...
Om discriminatie te bestrijden moeten er formulieren in worden gevuld.
Er wordt dus per definitie vanuit gegaan dat het om discriminatie gaat. Nu nog die discriminatie vastleggen op een 'stop-formulier'.
En antropoloog klinkt mij al geiten-wollen sokken links in de oren.
Oorzaak en gevolg worden door discriminatie roeptoeters vaak door elkaar gehaald. Oorzaak, allochtonen plegen meer misdaad. Gevolg, ze worden vaker gecontroleerd. Logisch. Maar niet in hun beeld.
Dit is het beeld van links:
Gevolg: Allochtonen plegen meer misdaad.
Oorzaak: Ze worden vaker gecontroleerd.
Of Oorzaak: ze hebben geen stage plekken.
Of Oorzaak: ze worden gediscrimineerd.
Alles wordt als oorzaak aangehaald om maar niet die lelijke waarheid onder ogen te hoeven zien.
Dit land is stuk.

Wim Venijn | 10-06-15 | 09:44

Waarom is de Schilderswijjk niet gekozen als experiment?
Oh, wacht..

Maya de Blij | 10-06-15 | 09:44

Je zou maar wijkagent in een kansengetto zijn: dan heb je bij je eerstvolgende functioneringsgesprek héél wat uit te leggen want 'rassiest'.

Gekheid, stokje: dit soort ideeën grenst aan krankzinnigheid. Dienders moeten doen waar ze voor aangenomen zijn en meer niet, dus voor de zoveelste keer: ik wil Bromsnor terug!

Reinaert | 10-06-15 | 09:42

Het is nu alleen nog maar wachten op het moment dat ik door een grote homofiele joodse neger met een houten poot gekleed in een politiepak word staande gehouden in het KKK bolwerk dat Tilburg heet. Ben benieuwd hoe wat dat samen zonder al te veel haken en ogen op papier gaan krijgen.

Texacoballletje | 10-06-15 | 09:39

Het wordt tijd dat we links zijn gaan kwalificeren als een mentale ziekteg, en ze samen met andere licht en zwaar gestoorden, zoals hun moslim vriendjes, op te bergen in gezellige instituten met een hek erom heen.

Gewoon als koekje van eigen deeg, want in Zweden word je binnenkort als psychiatrisch geval gezien als je het niet eens bent met de multicultinazis

GerMonster | 10-06-15 | 09:39

Aan de andere kant laat uitzoeken ,kan niet anders dan gunstig voor de autochtoon zijn ,mits natuurlijk naar waarheid ingevuld,daar zit hem de kneep ,en wie sorteert in welke openheid de handel?Als het er eerlijk toegaat horen we hier nooit meer wat van volgens mij.

gelukzoeker | 10-06-15 | 09:37

1. De agent gaat minder getinten aanhouden om extra papierwerk te voorkomen.
2. De agent doet gewoon zijn plicht, heeft daardoor veel extra werk plus dat hij in het hokje "racist" wordt geplaatst.
.
Lijkt me toch wel een dilemma, behalve dan voor de "politiek correcten" die zonder meer voor mogelijkheid 1 zullen kiezen: minder papierwerk plus je staat niet te boek als "racist". Win win.
.
Is er al commentaar van het betreffende corps of houdt men daar de kaken stijf op elkaar?

Lupuslupus | 10-06-15 | 09:37

Dit is in strijd met allerlei internationale strafrechtelijke verdragen, waar we nu eenmaal aan gebonden zijn en het is totaal onmogelijk om ons daar nu aan te ontrekke... Oh, nee wacht.

Piet Karbiet | 10-06-15 | 09:36

Het is de schuld van Opsporing Verzocht.

enohPi | 10-06-15 | 09:35

Mutsaers is de nieuwe Stapel.

swassannuf | 10-06-15 | 09:35

Zie je wel vaker.
opeens is er met iets een probleem,dan komt er een pers bericht over,dag later is er al maatregel.

Roger-Rabbit | 10-06-15 | 09:32

Sluiten die Tilburgse tent ,er is daar al veel te veel wereldvreemd onheil vandaan gekomen.Ben wel benieuwt wat voor mongolen daar de leiding hebben.

gelukzoeker | 10-06-15 | 09:32

Die Mutsaers moeten ze gewoon met zachte hand kalm naar zijn studiekamer begeleiden en een pijp voor hem stoppen, die types zijn al lang niet meer toerekeningsvatbaar, te links om te poepen.

Bokito ergo sum | 10-06-15 | 09:31

Ik snap niet dat er mensen zijn die hierop in gaan, Het is één complot deze de autochtoon.
Het is van te kotsen al deze achterlijke wetenschappers en hun proefschriftjes die een beetje aan rotzooien om dit volk een minderwaardigheids- complex te bezorgen. Nog een graadje erger is dan de leiding van de politie die kennelijk veel ontzag hebben voor die beroeps stokers, en dus hun eigen mensen een dolk in de rug steken!

lanexx | 10-06-15 | 09:31

@--sql error-- | 10-06-15 | 09:19
Bij 'antropoloog' moet ik altijd aan schedelmeten denken...

necrosis | 10-06-15 | 09:30

Dus... politieagenten moeten nu lekker iedereen op basis van ras in een hokje gaan duwen. Daar gaan leuke statistieken van komen! Dit kan nog wel eens gaan bijten met de daadwerkelijke bedoeling van meneer Mutsaers.

Ben het wel met hem eens dat de cijfers vertekend zijn. 2de en 3de generatie Marokkanen en andere 'allochtonen' worden bijvoorbeeld tot 'autochtonen' gerekend. Oeps.. sssst.. dat mag ik eigenlijk niet zeggen :(

PieterO | 10-06-15 | 09:30

Ben benieuwt naar het verschil in de ingevulde formulieren van een realistische agent,en die van een politiek correcte zich met de ellebogen omhoog werkende oetlul,waarvan we er door screening al veel teveel hebben.

gelukzoeker | 10-06-15 | 09:27

Steeds maar weer denk je: het kan niet erger.
Zwoele Parijse Nacht | 10-06-15 | 09:13

Het kan ALTIJD erger...

YMMMV | 10-06-15 | 09:26

Eerst Gouda met het giga haatpaleis, nu Tilburg. Meteen de aanbevelingen in de praktijk. Wat een heerlijke dhimmi-regio qua bestuurders.

de Voorzittert | 10-06-15 | 09:26

Want een ambtenaar in functie is niet te vertrouwen op zijn eigen denkvermogen, natuurlijk.
 
Zullen we direct alle ambtenaren dergelijke papiertjes geven? Denk aan bonnetjes voor bonnetjes bijvoorbeeld.
 
Een controlerend orgaan kan trouwens nog wat leuke bijbaantjes opleveren!

NLvoorwat | 10-06-15 | 09:26

HOU STAANDE EN FOUILLEER:

A) Een kantoorklerk met actentasje en bosje bloemen die vriendelijk dag meneer zegt

B) of een lichtgetinte medelander met capuchon en plastic boodschappentas, Hee mn iek mak jou dood man, vuile rascist

Ja ze KUNNEN allebei dat omaatje hebben overvallen, het KAN WEL. Uitstekend dat daar zo'n goed onderzoek naar wordt gedaan, prima.

Zwoele Parijse Nacht | 10-06-15 | 09:25

Is die registratie van etnische achtergrond niet juist illegaal / Nazi-achtig? Wat doet mijn achtergrond er toe als ik gestopt wordt voor 50 te hard. Ik wil helemaal niet dat hij opschrijft of ik Nederlander ben met een blanke huid.

Dima Beeline | 10-06-15 | 09:23

De zielige criminele allochtoon versus de door allochtonen in elkaar gebeukte bejaarde.
De bejaarde kan ongezien de typhus krijgen.
Want de pliesie is te druk met formuleren invullen zodat we daarna aan kunnen tonen dat ze racistich bezig zijn.
Wat zijn we toch een achterlijk land.

Schietmijmaarlek | 10-06-15 | 09:23

'antropoloog'
tsja, je moet wat met zo'n nutteloze titel waarmee je geen baan kan vinden in de echte wereld.

--sql error-- | 10-06-15 | 09:19

Ik weet het niet meer zeker, maar volgens mij mocht de nationalitiet niet meer ingevuld worden bij aangiften omdat dat discriminatie zou zijn. Ben even het pad kwijt. Nationaliteit in verband brengen met gevangenen is discriminatie, controleren in wijken waar een bepaalde etnische verdeling is is discriminatie en nu moet het opgeschreven worden...

TheseDays00 | 10-06-15 | 09:19

Wereldvreemde bestuurders en pseudo wetenschappers bepalen wel even hoe de maatschappij er uit zou moeten zien.
Buiten de ivoren toren rolt de maatschappij rustig verder.

TeeJee | 10-06-15 | 09:18

Mutsaers zou eens naar Casablanca moeten gaan om te kijken hoe Marokkaanse agenten omgaan met Berbers.
Ze drinken in ieder geval géén thee met ze....

necrosis | 10-06-15 | 09:18

Dit krijg je wanneer intelligente mensen dom zijn.

Zoltan | 10-06-15 | 09:17

Wat maakt het nog uit ,dit slapste volkje ter wereld heeft de ellende al +- 50 jaar over zichzelf afgeroepen,de een is nog toleranter dan de ander en laat zich bij iedere verkiezingen zwaar bedonderen en leren het nooit.Stem de PVV stelletje dwazen ,erger dan het nu al is kan het nooit meer worden,al word het er volgens mij flink beter van,in ieder geval eerlijker.

gelukzoeker | 10-06-15 | 09:17

Vind het niet zo gek. Kun je later turven welke bevolkingsgroepen voor de grootste overlast zorgen.
GS kan door middel van een WOB verzoek inzage krijgen in het wangedrag van de aangehoudenen.

Boy Cot | 10-06-15 | 09:16

Met als gevolg dat agenten straks minder mensen staande houden, want = meer papierwerk. Over 5 jaar komt er dan een onderzoek waarom de criminaliteit is toegenomen met als resultaat dat agenten minder mensen staande houden door de extra berg papierwerk die dit oplevert.

Ben Zine | 10-06-15 | 09:16

Waarom niet een extra managementlaag om dit in zijn geheel te faciliteren? Dan wel graag Zwart op Wit graag. Ow nee, is rassies. Doe anders maar een blanco formulier. Kut, ook te stigmatiserend. Nou eeuh, dan maar zo; Stop Rassies!

RobberenRukkie | 10-06-15 | 09:16

Dat de (vermeende) discriminatie door agenten veroorzaakt zou worden door een gebrek aan bureaucratie en een te grote autonomie, dat is nieuw voor mij. Ik ben benieuwd naar de onderbouwing. Maar dat de oplossing meer bureaucratie zou zijn is wel een heel erg grote sprong. En om discriminatie tegen te gaan door de etniciteit van elke arrestant vast te leggen is helemaal te bescheuren. Heeft die wereldvreemde onderzoeker niet toevallig ook meteen maar rassenquota's aangelegd? Dan krijg je straks dit: "Nog gauw even twee blanda's, een suri en een pinda staande houden en naar hun ID vragen, anders krijgen we weer gedonder omdat de verhoudingen niet kloppen".

Muxje | 10-06-15 | 09:15

@wakkere_nederlander | 10-06-15 | 09:09
Je vraagt aan een stel kantoorklerken met de oplossing voor minder bureaucratie op de proppen te komen, dan moet je ook niet raar staan te kijken dat die wereldvreemde pennenlikkers met een bureaucratische oplossing komen. Dat is de natuur.

SmegmaSmeer | 10-06-15 | 09:15

Of je erkend gewoon meteen dat allochtonen criminelen zijn, allemaal! (nou ja wel veel). Dat slappe gewauwel over rassies en discrimibami komt me nu wel weer de keel uit.

rotschopverkopert | 10-06-15 | 09:14

Steeds maar weer denk je: het kan niet erger.

Zwoele Parijse Nacht | 10-06-15 | 09:13

Over racisme gesproken, waar kunnen agenten aangeven dat het keer op keer Marokkaanse straatcriminelen zijn die hun slachtoffers stelselmatig uit een een andere etnische groep dan de eigen uitzoeken?

Professor Superhirn | 10-06-15 | 09:13

@Graaf van Egmond: Kom er maar in.

Piet Karbiet | 10-06-15 | 09:13

En sociologen..

ZZP-er | 10-06-15 | 09:12

Nederland gaat ten onder aan lamlendigheid en bureaucratie. Maar dat wisten we al.

ZZP-er | 10-06-15 | 09:12

En hoe doen ze dat nou met het flitsen: de kleur van de auto noteren?

ZZP-er | 10-06-15 | 09:11

Ineens heb je de oplossing: we gaan nóg meer formuliertjes invullen....
*facepalm*

necrosis | 10-06-15 | 09:09

Ontbureaucratisering. Mooi woord.
Was het maar waar.

wakkere_nederlander | 10-06-15 | 09:09

Volgens mij is Tilburg de enige stad waar iedereen standaard 4 kliko's heeft.
Één voor het GFT-afval, één voor papier, één voor restafval en nog een extra voor chemisch afval van XTC, Meth en de rest van die pillen-zooi.
Het lijkt me dat die Mutsaers en het plaatselijke hoofd van de politie daar iets te veel mee in aanraking zijn gekomen.

Cuyahoga | 10-06-15 | 09:09

Heeft Koewinsie terzake al met zijn kettingen gerammeld? Ik dacht dat ik iets hoorde in de verte.

Schoorsteenveger | 10-06-15 | 09:08

Bizar. Agenten die het door hebben dat bepaalde bevolkingsgroepen een probleem zijn, die gaan bestraffen met bureaucratie. Wat een wereld. Nederland.. kapotstuk alles.

023hard | 10-06-15 | 09:08

Het is geen racisme! Racisme is discriminatie op grond van ras. Discriminatie is wanneer iemand beoordeeld/veroordeeld wordt op een grond die er niet toe doet, zoals in dit geval ras. Wanneer uit de misdaadcijfers blijkt dat een bepaald ras oververtegenwoordigd is in deze cijfers, dan is het gegrond om dit ras hierop te beoordelen. Het is geen discriminatie en dus geen racisme!

Mestboerke | 10-06-15 | 09:07

Wordt ook etnische profiel van agent genoteerd. Ook niet ombelangrijk is demografische samenstelling wijk. Bij mij hangen allemaal blanke humanisten rondom de moskee

Kaas de Vies | 10-06-15 | 09:06

Dus dankzij deze maatregel kunnen alle omaatjes met rollator voortaan weer veilig pinnen als het donker begint te worden?
Mooi man.

Cuyahoga | 10-06-15 | 09:04

Ik snap het niet, het zijn toch allemaal nederlanders?

Kaas de Vies | 10-06-15 | 09:04

Dus de etnische achtergrond noteren op een formulier is niet racistisch?

BluRay | 10-06-15 | 09:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken