Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

ZorgDebat: #pgbalarm, massa-ontslag, topsalarissen

oie_dE58BnjilLUi.gifDe Nederlandse zorg is lekker bezig. Het AD mocht alvast de Actiz Top 50-lijst van grootverdieners in de zorg inzien en concludeert: directieleden in de zorg verdienen tonnen. Inclusief ook in 2014 weer diverse loonsverhogingen, bonussen en ontslagpremies. Wat het zo wreed maakt. Wander Blaauw van Zorgpartners Friesland verdiende 392.928 euro, inclusief een salarisverhoging van 3000 euro, terwijl zijn zorgfabriek verlies draait en in 2014 zo'n honderd man zorgpersoneel er uit flikkerde. Sjiek, Wander. Intussen draait #pgbalarm op volle toeren. Om 11.00 is het zesde pgb-debat. Tenminste, als de PvdA het debat niet wederom uitstelt om de kont van Martin van Rijn te redden. Volgens insiders kan Van Rijn makkelijk het debat overleven als hij een toneelstukje opvoert waarin hij net doet dat hij een bezorgde staatssecretaris is die enorm meeleeft met de nog steeds tienduizenden zzp'ers in de zorg die witte rijst met gebakken ei moeten eten, omdat onder zijn bewind de SVB een zooitje heeft gemaakt het uitbetalingssysteem van de pgb. Hierrr, lees hoe groot de ellende is. Wat niet helpt, is als Van Rijn liegt tegen de Kamer. Wat hij volgens experts bij Nieuwsuur tegen gedaan heeft. Kortom, leugens en politiek toneel, terwijl intussen essentiële zorg in Nederland kapot gemaakt wordt. Net als Wander Blaauw en andere topverdieners in reorganiserende zorginstellingen: sjiek. PGBDEBAT! Update: een vrij heldere samenvatting in één tweet:

Reaguursels

Inloggen

Volgens Rutte is de man een zeer goed bestuurder..... Dit zegt meer over Rutte dan over de PGB bestuurder.

En wat gooien ze na het geleuter van Marcel van Dam op zender, de Bijlmerramp.

Vond andere tijden altijd een tof programma, maar niet als dit wordt uitgezonden na het op zwart gooien van de 2e deze keer niet in slaap gevallen kamer.

Dames van de oppositie waren zeer scherp.

Mag niet van de uitzendende macht.

CarelJan7937 | 04-06-15 | 21:48

CarelJan7937 | 04-06-15 | 21:23 Ghe, fyi: moties zijn al verworpen (20:40) en we gaan weer over tot de orde van de dag, dat wel natuurlijk.

bij gelegenheid | 04-06-15 | 21:35

@bij gelegenheid | 04-06-15 | 21:11

Geeft hetzelfde beeld als kanaal 502 op TV (leuterende Marcel van Dam) ipv livestream vanuit de vergaderzaal.

Mogen dus niet zien wat er besproken wordt.

CarelJan7937 | 04-06-15 | 21:23

@Spittertje | 04-06-15 | 20:54
Klopt ook wel. Denk dat stas van Rijn &z'n ministerie plus de SVB de handen vol hebben aan onvolledige- en/of niet juist ingevulde declaraties. En ja, dit is niet zo 1,2,3 hen te verwijten dat er niet binnen een tijdsbestek van 5 tot 10 dagen wordt uitbetaald doch m.i. eerder een probleem die de declaranten te wijten is?

bij gelegenheid | 04-06-15 | 21:18

@CarelJan7937 | 04-06-15 | 21:04 Voortaan deze link in de favs plaatsen. Werrukt altijd. nos.nl/livestream/npo-politiek

bij gelegenheid | 04-06-15 | 21:11

En pats, 2e termijn gaat u geen reet aan.
Stream en TV kanaal mag u niet zien.

CarelJan7937 | 04-06-15 | 21:04

Het leek me duidelijk dat D66 (echt niet mijn favo partij) eigenlijk liever de motie van wantrouwen had gesteund, maar vanwege de mensen met de problemen in het land liever niet nog meer uitstel had. Ik kan me d'r iets bij voorstellen, hoe graag ik het huidige kabinet ook zie vertrekken.

Spittertje | 04-06-15 | 20:54

En hoppa, after all-mda het beste kabinet sinds WWII, weer een nodeloos debat gedaan.

bij gelegenheid | 04-06-15 | 20:40

de landverraders die hen 0nder steunen zijn D66, ChristenUnie en SGP onthoud het als je gaat stemmen

witchmaster | 04-06-15 | 20:31

Staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) behoudt de steun van D66, ChristenUnie en SGP om de problemen rond de uitbetalingen van de persoongebonden budgetten op te lossen.

De drie oppositiepartijen steunden donderdagavond de motie van wantrouwen van SP, PVV CDA en GroenLinks niet.

Met het vertrouwen van de drie oppositiepartijen, die het kabinet geregeld te hulp is geschoten, behoudt Van Rijn de steun van de Kamer en overleeft daarmee het zesde pgb-debat.

Een opgeluchte Van Rijn toonde zich dankbaar en gemotiveerd om de problemen rond betalinge zo snel mogelijk op te lossen.

"Ik stel het op prijs dat een meerderheid van de Kamer mij de gelegenheid biedt de problemen op te lossen."

SP, PVV CDA en GroenLinks hebben er geen vertrouwen meer in dat staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) de juiste man om structuur in de pgb-chaos te brengen

tot zo ver het overzicht

witchmaster | 04-06-15 | 20:29

Zeg Van Rijn. U had samen met uw ministerie en SVB al eerder kunnen overpeinzen of de invoering van deze wet per 1/1/'15 nu wel zo slim bleek. (open deur)

bij gelegenheid | 04-06-15 | 20:15

dit was te voorzien dat de partij van het Beest D666 en die andere satanisten de christen unie al voor dat het debat begon , de intentie hadden om NIET tegen te stemmen

witchmaster | 04-06-15 | 20:12

Hm, ook heren nu. Ze lezen blijkbaar mee. Let op wat je zegt.

Spittertje | 04-06-15 | 20:04

Alleen maar dames aan het woord. Betekent dat wat?

Spittertje | 04-06-15 | 19:53

bij gelegenheid
Hij kan zich niet verdedigen... hij zit fout. Aftreden die man! Massaal contactformulieren invullen via de site van de 2e kamer en vragen of ze alsjeblieft deze man kunnen ontslaan?

Anno Niem facebook | 04-06-15 | 19:38

Anno Niem facebook | 04-06-15 | 18:54
Van Rijn kan tot op heden, op vragen uit de Kamer, niet aangeven hoe te specificeren wie er verantwoordelijk zijn voor a/ onjuiste decraraties en tevens b/of dit een structurele fout is bij de SVB. (de uitbetalingen idd waar een 5 á 6%-75.000 personen maandelijks mee te kampen hebben)) We gaan dit dadelijk beleven hoe van Rijn zich te weer stelt op de vervolgvragen 2e termijn Kamer.

bij gelegenheid | 04-06-15 | 19:07

Op facebook is een actie gestart. Er word opgeroepen om vandaag massal via het contactformulier van de tweede kamer te verzoeken om van Rijn te ontslaan.Ik heb meegedaan. Het zou toch leuk zijn als er vandaag duizenden verzoeken binnenstromen om van Rijn te ontslaan? Kijk eens bij "Ordeopzaken"op fb. Een van de sites die de oproep doen.

Anno Niem facebook | 04-06-15 | 18:54

Kletsma en van Rijn lullen 5 kwartier in een uur, maar zeggen niets. Begrijp de irritatie van onze volksvertegenwoordigers dan ook volledig.

CarelJan7937 | 04-06-15 | 18:09

Nu schorsing voor 2e termijn Kamer.19:30 verder.

bij gelegenheid | 04-06-15 | 17:58

Kleinsma nu. Begint al goed met termen als :
waarborgen, methodiek, uitvoeringstoetsen, herijking,..
(ff moestuintje begieten)

bij gelegenheid | 04-06-15 | 17:51

En nog steeds aan het vergaderen...

CarelJan7937 | 04-06-15 | 17:43

Keijzer stelt precies deze vragen. Niet geheel toevallig.

bij gelegenheid | 04-06-15 | 17:37

Die 5 á 6 % waar stas v. Rijn de Kamer over informeert: zijn dit de henkies, de ingrids et cetera die telkenmale hun declaratie foutief indienen , en zodoende meer werk geven aan de uitvoerende-controlerende instantie of is dit percentage a/ uit de duim gezogen? b/ structureel?

bij gelegenheid | 04-06-15 | 17:35

Waren ze maar net zo snel als het overmaken naar de E.U ,dan was dit debat niet nodig

witchmaster | 04-06-15 | 16:18

PPPfff alles voor de bhune

witchmaster | 04-06-15 | 16:17

Nounounou Nomo, je hebt die ene nog die alleen maar ergens gaat eten als je er gratis een mongool bij krijgt...

BarneyBoner | 04-06-15 | 15:51

Anouchka is hard op weg om ergens burgemeester te worden. Arme gemeente. Zelden zo domme muts gezien.

nomo | 04-06-15 | 15:41

@Stormageddon
De gemeenten zijn bij wet verantwoordelijk voor het uitvoeren van de PGB wet, dus ook voor het uitbetalen, dat die sukkels door aanbsteed hebben aan een partij die daar geen kut van kan terwijl er een miljoenmiljard payroll bedrijven zijn in NL die dat zonder problemen kunnen is 100% de verantwoordeling EN HET PROBLEEM van de gemeenten (want opdrachtgever)
Maar kutambtenaartjes zoals jij zien dat het schuld wijzen mooi in een cirkeltje gaat en zien dat het goed is.
In de echte wereld waren er al LANG dozijnen hoofden gerold.

Rest In Privacy | 04-06-15 | 15:11

Van Rijn houdt steun van de coalitiepartijen en daarom heeft zijn wanbeleid geen consequenties.
Nog maar een keer dan:
Het wordt tijd dat parlementsverkiezingen en kabinetsverkiezingen van elkaar gescheiden worden.
En bij voorkeur de partijen/personen voor de respectievelijke verkiezingen niet aan elkaar gelieerd zijn.
Want als één ding ondertussen pijnlijk duidelijk is geworden, is het dat onze gekozen volksvertegenwoordigers er niet voor het volk, maar voor hun partij zitten.
En dat dat zonder noemenswaardige consequenties blijft.
Ook na de volgende verkiezingen.

jemagookniksmeer | 04-06-15 | 14:48

oei kom net binnen en zie dat joris boos op mij is , en hij heeft nog gelijk ook ,zal minder schreeuwen ja ik ben ook iemand die toegeeft

witchmaster | 04-06-15 | 14:39

de ministerpresident wil niet met de kamer bespreken wat het standpunt van de Nederlandse regering in Brussel is mbt het verplicht opnemen van een bepaald aantal vluchtelingen.
-
wat een blamage.. ik moet helaas Pechtold gelijk geven.

(c)ZWITSUL | 04-06-15 | 14:18

VVD en PvdA.. wat zijn het weer ratten in dit debat bah

(c)ZWITSUL | 04-06-15 | 14:08

Misschien die van Dijk (in rolstoel, PvdA) zelf eens van het PGB afhankelijk maken?
Hij zit daat alles wat krom is recht te praten, terwijl je zou denken dat hij toch enige feeling zou moeten hebben met hulpbehoevenden. Van de andere kant, een rechtschapen iemand gaat niet voor de PvdA in de kamer zitten (no pun intended).

bart1234 | 04-06-15 | 13:43

Je kan zien dat Den Haag hier onwijs mee bezig is en het onwijs vervelend vind allemaal de kamer heeft nog nooit zo vol gezeten. *slikt sarcasmus door*

saidnowomanever | 04-06-15 | 13:40

@Sano | 04-06-15 | 12:49
Je gaat niet over je nek, je lult eruit. En behoorlijk dom ook.

De gemeenten zijn verantwoordelijk voor het toekennen, maar niet voor de betaling. Daar zijn hele goede redenen voor om dat uit elkaar te trekken. Als je dat namelijk allebei onder 1 dak doet is de kans op fraude en misbruik ook groter, maar veel belangrijker: je kunt voor zorgverleners (zowel instellingen als zzp'ers) die in meerdere gemeenten werken en verschillende contracten hebben, de betaling van al die verschillende contracten maandelijks in keer 1x, met een bedrag voldoen.
De verantwoordelijkheid voor de betalingen is uitbesteed aan de SVB. De gedachte was (en is niet zo raar): die doen de kinderbijslag en de AOW ook al, die hebben dus al korte lijntjes met de gemeenten, dat komt best goed. En dat had best goed kunnen komen als de SVB een jaar langer de tijd had gehad voor de invoering van de nieuwe systemen het stroomlijnen van de informatievoorziening en het inwerken van nieuwe medewerkers. De invoering is gewoon veel te snel geweest en dat zag iedereen, behalve blijkbaar de verantwoordelijke minister en staatssecretaris, 2 jaar geleden al aankomen.

Stormageddon | 04-06-15 | 13:18

Lollig, die docent op de tribune legt even uit wat volksvertegenwoordiging betekent in de lege kamer, nogal ironisch.

Sleutelplanktovenaar | 04-06-15 | 13:05

En gaan we de volgende keer met zijn allen weer het zelfde clubje stemmen, oja niet allemaal de grootste zeikers stemmen niet want 'het heeft geen zin', en eigenlijk blij toe, het zal maar gebeuren als een vet lui varken eens verder loopt dan naar zijn kratje Schultenbräu en ook daadwerkelijk het kruisje zet!
Even voor de duidelijkheid dit kabinet is niet door de meerderheid gekozen maar door stemmers, door mensen die niet te lui zijn om iets te ondernemen, mooie afspiegeling van de Nederlandse maatschappij bah

NB-Stb | 04-06-15 | 13:04

Ik snap de ophef niet zo. In de NRC stond een paar jaar geleden een grafiek van het salaris van een fabrieksdirecteur en een arbeider. Dat was in 1850 een honderdvoud. Dat aan het einde van de grafiek een paar duizendvoud.
Als iedereen hier zijn/haar salaris mag bepalen en niemand zegt er iets van: waarom dan niet? Ethiek? Dat hebben topbestuurders al jaren niet meer. Eigenwaarde? Het zijn de politiek en het systeem die het mogelijk maken.
Politici hebben al een plekje in het hoger kader als ze uit de politiek stappen. Kok nam zetel in t-w-a-a-l-f raden van commissarissen na de PvdA. Carl Marx zou zich rechtsom in zijn graf omdraaien.

LogicaOverwintAlles | 04-06-15 | 12:58

Wander Blaauw van Zorgpartners Friesland verdiende 392.928 euro, inclusief een salarisverhoging van 3000 euro
.
___________
.
Waarom wordt er toch altijd in termen van verdienen gesproken?
Bij zulke bedragen kun je je twijfels hebben of de betreffende persoon het wel verdient om zoveel te krijgen.
Je kunt in deze gevallen (te)vaak eerder van ontvreemden/verdonkeremanen spreken ipv. verdienen.

.

donjon | 04-06-15 | 12:55

Mar er zal NOOIT een uitbetalings probleem zijn voor kamer leden, of andere "manager" ambtenaren. In die kamer zit werkelijk waar niemand met echte ballen. Die zegt, he hier heb je mijn paar duizend euro voor een maand. Wat een slappe hap.

Mark_D_NL | 04-06-15 | 12:54

Gewoon voortaan elke maand 95% van de kabinetsleden uitbetalen. Elke maand is er dus een zo'n knuppel die geen centen krijgt. Kijken of ze dan ook zo tevreden zijn.

Geenstijlfiguur | 04-06-15 | 12:51

Dat bagatelliseren van alle uitbetalingsproblemen door beide regeringspartijen is werkelijk een gotspe. Blijkbaar houdt de marsroute in dat je de kamer verkeerd kan voorlichten, dat bijna op orde ook goed is en die twintig- of dertigduizend die niet betaalt worden, acht dat hoort erbij. Het systeem is niet op orde maar dat komt door de mensen zelf. Moet je maar niet zo'n ingewikkeld geval zijn. Werkelijk..... Ik zit met stijgende verbazing naar dit debat te luisteren. De cursus "Creatief Liegen & Draaien" is begonnen.

DeGlimmendeAtheïst | 04-06-15 | 12:51

Maw "de gemeenten zijn bij wet verantwoordelijk maar om een of andere bullshit reden toch niet, dus gemeentes zijn toppiejoppie OK!" ga ik een beetje van over mn nek.

Rest In Privacy | 04-06-15 | 12:49

@Stormageddon
Ugh gemeente ambtenaar die zn straatje schoonveegt met meer zieke ambetnarenlogica.
Je kan immers niet verantwoordelijk worden gehouden als je het ehle uitbetalen doet.

Rest In Privacy | 04-06-15 | 12:47

witchmaster | 04-06-15 | 12:25
Zeker, dat ben ik helemaal met je eens. Dit bewijst dus eens te meer, dat landsbelang en burgerbelang volstrekt ondergeschikt is aan de partijbelangen van regerende partijen.

Vigil | 04-06-15 | 12:47


Gewenst resultaat: conclusies uit het verleden trekken.
Eindresultaat: lessen trekken uit het verleden.

Pinocchio | 04-06-15 | 12:43

Ik heb even kort naar deze poppenkast gekeken. Maar mijn complimenten voor de acteer prestaties!

Mark_D_NL | 04-06-15 | 12:43

@Dop in Osaka | 04-06-15 | 12:17
Dan begrijp je het probleem niet. Vanaf 1-1-2015 zijn de gemeenten al verantwoordelijk voor de uitvoering van de zorg. Het zijn dus de gemeenten die de indicatie van de zorgvrager moeten regelen en daar waar nodig een PGB toekennen en dus goedkeuren. Gemeenten hebben dus al de eindverantwoordelijkheid als het gaat om het toekennen van een PGB. Maar, nu is het niet meer zo dat een PGB houder zoals tot vorig jaar, een zak geld krijgt van de overheid om zijn eigen zorg te betalen, maar dat is een trekkingsrecht bij de SVB.

Logisch ook, want met een PGB werd ontzettend veel gefraudeerd door zorgbureautjes en allerlei tussenpersonen die zich "zorgbeheerder" noemden en namens patiënten de zak geld inden en dan vervolgens geen of slechte kwaliteit zorg leverden. Dat is nu op de schop. De indicatiestelling wordt onder auspiciën van de gemeenten gedaan en dan wordt er per geval bekeken hoe er zorg verleend moet worden, en dat kan een PGB zijn. Als dat zo is, dan wordt de zorgvrager geacht een contract met de instelling en/of zzp zorgverlener te sluiten en dat contract moeten de gemeenten dan sowieso hebben. Dus die administratie voeren de gemeenten sowieso al. Het probleem zit hem in de betaling bij de SVB die van de zorgverleners de declaraties krijgt en van de gemeenten de contracten en dus de goedkeuring moet krijgen. Die twee informatiestromen lopen dus bij de SVB in de soep. Dáár gaat het fout, niet bij de gemeenten.

En tja, dat de gemeenten geen geld hebben om dat voor te schieten is helder, maar daar kun je in een noodwetje wel in voorzien door een vorm van schatkistbankieren (lenen bij het rijk tegen 0%). Feitelijk is dat niet zo'n heksentoer om die geldstroom apart in een gemeentelijke begroting op te nemen. In een aantal gemeenten is de het hele zorgbudget voorlopig ook helemaal los van de rest van gemeentelijke begroting gehouden om inzicht te kunnen houden in de zorgkosten. Overigens hebben de meeste Nederlandse gemeenten hun administratie en boekhouding veel beter op orde dan het Rijk. Maar dat terzijde.

Stormageddon | 04-06-15 | 12:43

het lijkt wel een Furby debat.
de oppositie kan zich het vel van de tong lullen.
ze geven geen krimp toe.
het overmaken van miljoenen aan brussel,zonder verantwoording af te leggen evenzo,dat is geheim diplomatiek verkeer mogen ze niet openbaar maken.
we hebben hier te maken met een regering,die zijn bestaansrecht verspeeld heeft,ze rusten nog op 1 stoelpoot,zie de peilingen van de bevolking.
rot op.,en maak de democratie niet verder kapot.
en schop de graaiers er eens een keer uit,die zich zelf steeds weer verrijken in zorginstellingen waar de handen van het bed er uitgeknikkerd worden,
en zij die overblijven op hun tandvlees lopen.

soledad | 04-06-15 | 12:42

@ViagraFalls
Ik kan geen enkel scenario verzinnen waar in het een dag duurt en veel capaciteit kost om een query te draaien, stond zo letterlijk in het artikel, stond niets over query schrijven, neem aan dat ze na een half jaar van problemen deze bedrijfskritieke query hebben liggen.
Die uitspraak is je reinste bullshit, het kabinet wordt voorgelogen en ze slikken het als warm zaad.
Minister van ICT blabla gaat toch nooit gebeuren.

Rest In Privacy | 04-06-15 | 12:41

kort overzicht :
Volgens de PVV zou Van Rijn zich kapot moeten generen en de eer aan zichzelf houden en moeten opstappen. Dat zei PVV-Kamerlid Fleur Agema.

Volgens Agema dringt tot Van Rijn maar niet door dat hij heeft gefaald en dat hij de Kamer onvolledig heeft geïnformeerd, een politieke doodzonde. Er is volgens Agema „in de verste verte” geen systeem dat de uitbetalingen nu goed en op reguliere basis verwerkt. „Er wordt hoogstens handmatig aangeklooid”.

Agema sprak verder van een cultuur van „vuige politieke spelletjes“ bedoeld om de verantwoordelijken uit de wind te houden. Dat premier Mark Rutte geen excuses heeft gemaakt voor de pgb-problemen noemde ze een „klap in het gezicht van de hardwerkende Nederlanders”.

witchmaster | 04-06-15 | 12:39

@Dhr. de Wit | 04-06-15 | 11:55 - Klopt. Als het een dag duurt om een query te draaien is je DB rot, of je indexes kloppen niet. Kan natuurlijk ook gewoon dat degene die de query moet bouwen volledig incompetent is; het blijft uiteindelijk de overheid.

ViagraFalls | 04-06-15 | 12:33

Van Dijk van de PvdA is even door de fractie neergezet als whippingboy, mag alles even opvangen.
Wat een compleet Circus is het weer.
Hoe doorzichtig is de PvdAchterlijken toch.
Schorem is het.

Wout Strooizout | 04-06-15 | 12:28

-weggejorist-

witchmaster | 04-06-15 | 12:27

@Vigil | 04-06-15 | 12:21
je denk toch niet dat partij leden hun eigen beleid aan gaan vallen , en weer wordt het woord liegen gebruikt

witchmaster | 04-06-15 | 12:25

@Vigil | 04-06-15 | 12:21

Je haalt me de woorden uit de mond. Het hele debat gaat natuurlijk nergens over. Want niks aan de hand volgens Van Dijk. Je zal toch verdomme maar hulpverlener of pgb-houder zijn.

DeGlimmendeAtheïst | 04-06-15 | 12:24

Die verdediging van die Van Dijk van de PvdA is om kotsmisselijk van te worden.

Vigil | 04-06-15 | 12:21

De Brabantse zanger Albert West is vanochtend overleden. Hij was 65 jaar. West werd vorige week aangereden en lag sindsdien in een ziekenhuis in Tilburg. ff tussen door dus oftopic voor die het willen weten (excuus)

witchmaster | 04-06-15 | 12:20

@Graaf van Egmont | 04-06-15 | 12:03
Kundige samenvatting van de deprimerende status quo in de BV Nederland.
En ondertussen zitten de terrassen weer vol, vliegen de smartphones over de toonbank, besteden de media rondom de klok aandacht aan een voetbalboboboevensoap. Kortom, het leven achter de dijken gaat gewoon zijn gangetje. Alsof je naar een film kijkt waarvan je het verhaal simpelweg niet kunt begrijpen.

De Vrijlansier | 04-06-15 | 12:19

Hier wordt toch kip en klaar gezegd dat de regering gewoon liegt (zucht)

witchmaster | 04-06-15 | 12:18

@Stormageddon | 04-06-15 | 12:04

Nederlandse gemeenten laten voorschieten? En dus ook administratief laten regelen?
Volgens mij zijn een groot aanral gemeenten in NL niet eens in staat om hun eigen adm.
en financiele zaken op orde te krijgen... dan zadel je ze op met meer adm. chaos... bovendien zie ik DH nog niet even zakken met geld overmaken naar gemeenten met de boodschap: 'regel het alvast maar even, halen we het later wel weer terug'

... misschien dat er sinds de afgelopen 3 jaar dat ik weg ben op gemerntelijk niveau veel veranderd is in NL, maar ik ga ervan uit dat het nog steeds een puinzooi is.

Dop in Osaka | 04-06-15 | 12:17

@rara | 04-06-15 | 10:59

Dan snapt u de Griekse crisis niet.

Dop in Osaka | 04-06-15 | 12:09

oppositiepartijen SP, PVV, PvdD en 50plus zeiden in maart geen vertrouwen meer te hebben in Van Rijn. D66 en de ChristenUnie overwogen twee weken geleden bij het afgelaste debat een motie van wantrouwen te ondertekenen, maar zeggen nu het verloop van het debat te zullen afwachten, tijdens de wandelgangen naar de kamer zei zowel D666 en het C.U geen motie op zak te hebben dus is het al geregeld , dat torentje van rutte levert wit goud op

witchmaster | 04-06-15 | 12:07

Het wordt al 2 jaar geroepen door iedereen in het werkveld, van zorginstanties en verpleegkundigen tot verzekeraars, van gemeenten tot de SVB: de invoering van het nieuwe zorgstelsel per 1-1-2015 is een jaar te vroeg. Zo'n gigantische stelselwijziging kun je niet in anderhalf jaar voor elkaar krijgen. Onmogelijk.

Enfin, het moest en zou en nu krijg je dit soort geouwehoer. En ze kunnen nog wel 10 debatten houden: het lost niets op. Van Rijn en Klijnsma kunnen wel opstappen, maar ook dat lost niets op en daardoor wordt geen enkele declaratie sneller uitbetaald en krijgt niemand sneller z'n poen. Zolang de SVB de administratieve problemen niet op orde krijgt verandert er niets.

Het kan maar op 1 manier, als de gemeenten worden verplicht alle declaraties voor pgb's die ze zelf hebben goedgekeurd ook voorschiet totdat de SVB de systemen op orde heeft. Maar ja, dat initiatief zie ik het kabinet niet nemen. En de kamer komt zelf ook niet met zo'n noodwet. Al die oppositiepoppetjes hebben wel een grote bek, maar zelf met een oplossing komen ze ook niet.

Dus... Wederom een stukje kwaliteitsduiding naar demense toe...

Stormageddon | 04-06-15 | 12:04

Democratie bestaat al lang niet meer in Nederland. Het is een tussenvorm tussen technocratie en corporatisme, gerund door incapabele partij elites.

Graaf van Egmont | 04-06-15 | 12:03

Premier Rutte ziet het debat met vertrouwen tegemoet. "Ik ga ervan uit dat Kamerleden niet uit zijn op een rel, maar zich zullen richten op de inhoud." Volgens de premier is Van Rijn de juiste man om de problemen op te lossen. "Wat zou je ermee oplossen als Van Rijn vervangen wordt door iemand anders?" met andere woorden er is achter de schermen allang handje klap geweest met zowel D666 als die zogenaamde christelijke partij waarvan de een bij het bestuur der graaiers zit met een meer dan riant salaris+pensioen regeling

witchmaster | 04-06-15 | 12:01

Heb NPO Polemiek weer afgezet want kan het niet verdragen dat om de hete brij heen gedraai. Grrrrrrrrr....

Dhr. de Wit | 04-06-15 | 12:00

In een nieuwsuitzending hoorde ik zeggen dat Van Rijn een politieke wonderboy was en vanwege zijn oplossende capaciteiten, speciaal door Wouter Bos was aangedragen voor een zeteltje in het kabinet.
Ik vraag me toch af, wie die titel politieke wonderboy verzonnen heeft en hoe ver die persoon van de werkelijkheid af staat.

Graaf van Egmont | 04-06-15 | 11:59

(c)ZWITSUL | 04-06-15 | 11:51
Dat er iets mis is in onze democratie is al jaren het geval. En je kunt je afvragen in hoeverre de democratie al niet is , afgeschaft door dit burgerminachtende kabinet van PvdA en VVD.
Zie ook de verwerping van de motie Omtzigt.

Vigil | 04-06-15 | 11:59

@(c)ZWITSUL | 04-06-15 | 11:51
Dat is sowieso al jaren het geval.
Is ergens rond mei 2002 misgegaan.

Mastermattie | 04-06-15 | 11:57

@Boris die Sauertopf | 04-06-15 | 11:55
HoaxQuatsch

Dhr. de Wit | 04-06-15 | 11:57

Van der Staaij praat alsof hij kinderen als toehoorders heeft, man, man, kan er nou niet iemand opstaan die de vuist op tafel slaat, in plaats van die halve pacifisten die daar parlementair raaskallen!

lanexx | 04-06-15 | 11:56

Waar staan bij de NOS eigenlijk de letters HQ voor?

Boris die Sauertopf | 04-06-15 | 11:55

@Sano | 04-06-15 | 11:22
Dat ruikt heel erg sterk naar een zeer slecht ontworpen datamodel en/of een zeer brak database systeem.
Ben eigenlijk niet verbaasd, eerder verdrietig.

Dhr. de Wit | 04-06-15 | 11:55

Aktie! Even allemaal melding doen van misbruik op basis van de Wet Normering Topinkomens: de Wet normering topinkomens uit 2013 bepaalt dat bestuurders niet meer dan de premier mogen verdienen (178.000 euro).
.
Kan eenvoudig online, via de site van het Ministerie:
www.jaarverslagenzorg.nl/wnt/wntmeldi...
.
Kies je favo graaier, en vul de lijst in. Geenstijl FTW!

DutchMountain | 04-06-15 | 11:54

Albert heeft in ieder geval 'zelf' maar 'gekozen' om op gezondheidskosten te besparen..

Boris die Sauertopf | 04-06-15 | 11:54

Tjonge, staat die van de Staaij te wauwelen, wat een droeftoeter is die man toch.
Zou een hele goede begrafenisondernemer zijn geweest.

Wout Strooizout | 04-06-15 | 11:52

als die Van Rijn, na vandaag en 6 debatten, NOG niet uit zichzelf opstapt cq door de kamer wordt weggestuurd wegens falen, dan is er echt iets fundenmenteels mis in ONZE democratie.
-

(c)ZWITSUL | 04-06-15 | 11:51

De oppositie is weer eens te soft. Gaat dus niets gebeuren.

lady blabla | 04-06-15 | 11:51

Dit is allemaal terug te voeren tot de EU, het ~gaat goed voor die maffia club, Nederland verarmt waar je bijstaat, en die schandalige bestuurders komen ermee weg omdat de burger lamgeslagen is, anders hadden ze toch wel de straat opgegaan!!!

lanexx | 04-06-15 | 11:50

@Sano | 04-06-15 | 11:47
Ja dat had ik ook ergens gezien,maar ze durven hier geen conclusie aan te geven , ouderen die alleen zijn willen nog wel eens vallen ect ect vaak zien ze niet goed wat voor medicijnen ze moeten innemen hier door kan best veel slachtoffers vallen

witchmaster | 04-06-15 | 11:50

@witchmaster
Las ook een artikel dat afgelopen winter een record aantal oudjes was overleden ondanks dat het een superzahcte winter was. Het was een groot mysterie voor het CBS, verbanden leggen kunnen ze dus niet meer, lastig voor een club die betaald word om verbanden te leggen.

Rest In Privacy | 04-06-15 | 11:47

@Sano | 04-06-15 | 11:43

dit is een regelrechte drama , ik hoef die zorg niet ik verzorg zelf mijn vrouw en met veel liefde die zij nooit te nimmer kunnen geven

witchmaster | 04-06-15 | 11:45

hear hear hear zij zegt het al , het moet nog na gekeken worden ............ik zeg u dit wordt een volgend debat over een half jaar

witchmaster | 04-06-15 | 11:44

@witchmaster
Draaideur politici?

Rest In Privacy | 04-06-15 | 11:43

@Rick degene in de zorg die niet ontslagen worden moeten vanaf 1 juni geld inleveren.
Ze krijgen minder salaris.
Dit land is knettergek geworden.

Lilia2 | 04-06-15 | 11:43

Ik maak me hier druk om, maar het raakt me -persoonlijk- niet. Maar wat doen al die ontslagen zorgverleners dan? Niemand die de pan uit flipt? Niemand die een opstand organiseert? Waar zijn FNV of De Unie om een massale staking/werkonderbreking te organiseren? Allemaal gelaten naar huis en de UWV kaartenbak...?

DutchMountain | 04-06-15 | 11:42

Het trieste is ook dat zodra van Rijn opgehoepeld is
dat er niemand van die kuit mafklappers capabel genoeg is
om het wel op te lossen.
Niet dat van Rijn daarom maar mag blijven, maar er is zo weinig
kwaliteit in dit kabinet dat je je afvraagt hoe het kan dat deze lui
met goed gevolg de lagere school hebben afgemaakt.

Berthe | 04-06-15 | 11:42

HERINNERING :
Staatssecretaris Van Rijn moet vanochtend voor de zesde keer in de Tweede Kamer verschijnen om zich te verantwoorden over de problemen met het persoonsgebonden budget (pgb). Nog steeds wachten tienduizenden Nederlanders op uitbetaling van hun declaraties.

hoeveel malen moet deze pias nog naar de kamer> het begint op een marathon te lijken

witchmaster | 04-06-15 | 11:41

Goeie speech van Fleur. Fleur schopt kont.

ViagraFalls | 04-06-15 | 11:39

een directeur verdient een kwart miljoen per jaar en je hebt er 155 en daarbij zijn niet de bestuurders mee gerekend + de onderdirecteuren , en de conclusie is juist dit land is niet ziek maar van binnen uit verrot

witchmaster | 04-06-15 | 11:37

als ik een van de vele in de zorg ontslagen zou worden en dan wetende dat de zorg bobo's zich zelf een loonsverhoging geven dan kunnen ze maar de rest van hun leven over hun schouder kijken bij elke stap die ze zetten want eens sta ik achter ze en het wordt dan geen fijn gesprek.

rick42 | 04-06-15 | 11:35

@RobberenRukkie | 04-06-15 | 11:29
Terminaal.

Mastermattie | 04-06-15 | 11:32

Wat een schande die graaiers. Ze zijn nog smeriger dan de FIFA want die roven tenminste niet ten koste van armen en oudjes..!

telelezer | 04-06-15 | 11:31

@Sano | 04-06-15 | 11:22
Wel als ze dat door de stagaire laten doen.

Mastermattie | 04-06-15 | 11:31

Wat is dit land ziek.

RobberenRukkie | 04-06-15 | 11:29

De angel die onder het gras ligt moet nog komen , ze hebben zonder controle geld gegeven waarvan NU al bekent is dat zeker 25 % aan het terug storten komt , hier door worden velen gedupeerd maar dat is voor het volgende debat geld wat niet meer terug komt wat u en ik betalen via premie heffing

witchmaster | 04-06-15 | 11:29

@Mastermattie | 04-06-15 | 11:27
dit = de

Mastermattie | 04-06-15 | 11:27

@witchmaster | 04-06-15 | 11:21
Precies. Veel geschreeuw, geen enkele oplossing en Van Rijn blijft gewoon zitten.
.
En daarom ga ik nu verder met onkruid wieden in mijn moestuintje.

Lupuslupus | 04-06-15 | 11:27

@Abject | 04-06-15 | 11:10
*Putin dit getallen 52.079215 en 4.314652 mailt...*

Mastermattie | 04-06-15 | 11:27

Nederland wordt gerund door een stelletje incapabele niksnutten.

Waarom moet heel BV Nederland elke 4 jaar compleet op de schop? Die onzin kost tientallen miljarden. Wat is dat voor waanzin?

Willianus Wortelus | 04-06-15 | 11:25

het is maar goed dat ze verlies draaien bij Zorgpartners Friesland anders was de loonsverhoging nog vele male hoger geweest.

dehondvanodysseus | 04-06-15 | 11:22

SVB is ook lekker vol aan het liegen, onderaan het NOS artikel:
"Om aan te kunnen geven welke maandloners er op 31 maart zijn betaald, moeten we een query draaien, dat kost meer dan een dag en veel capaciteit."
Dit is de grootst mogelijk bullshit die ik in tijden heb gelezen. (nuja vandaag, tis een bullshit heavy periode)

Rest In Privacy | 04-06-15 | 11:22

dit is dus nu al een verloren debat !!

witchmaster | 04-06-15 | 11:21

D66 staat te raaskallen, ze zijn echt niet van plan te bijten of Van Rijn weg te sturen, vals en hypocriet als D66 is!
lanexx | 04-06-15 | 11:10

pcies.. zonde van de tijd dit kabinetspoedeltje

[img]http://s17.postimg.org/lmiktmp67/gs2_pgpdebat.jpg[/img]

(c)ZWITSUL | 04-06-15 | 11:20

Nieuwe aflevering van "So you think you can lie" / "Hollands next top lier", live from The Hague

Mastermattie | 04-06-15 | 11:20

van rijd de nederige overleeft het debat gewoon:

Hij heeft brede steun in de top van de coalitie en oppositiepartijen D66 en ChristenUnie zeggen niet met een motie van wantrouwen op zak te lopen.

met nog geen 100 paarden gaat tie weg

witchmaster | 04-06-15 | 11:19

Wat is er mis met rijst met gebakken ei? Zoek buiten graties naar brandnetel, paardenbloem en zevenblad. Voila een heerlijke & gezonde maaltijd.

Pimol | 04-06-15 | 11:19

Maar gelukkig spenderen we 36000 Euro aan asielzoekers. Dus dat maakt de pis langs de benen van onze oude van dagen wat dragelijker...

Mark_D_NL | 04-06-15 | 11:18

Een smeerlap (Van Rijn) die zijn eigen ouders in hun tehuis in hun pis laat rotten, waarover zijn eigen vader zelfs op TV kwam klagen(!) zou NIET met zijn graaivingers over de zorg van miljoenen Nederlandse ouderen en zieken mogen beslissen. Zelfs de buitenlandse pers spreekt men hier schande van! Het is een GROVE NALATIGHEID van dit kabinet dat ze die vent niet "wegjorissen" en het kabinet is daarom de hoofdschuldige.

Maar ach we kiezen volgende keer weer allemaal het zelfde gespuis.

telelezer | 04-06-15 | 11:16

Hoewel in de zorg flink bezuinigd wordt, verdienen veel directeuren van zorginstellingen nog steeds bakken met geld. Vakbond FNV heeft uitgezocht dat er 152 directeuren van een zorginstelling voor ouderenzorg zijn die meer verdienen dan onze minister-president, Mark Rutte

FNV bekeek voor het onderzoek de jaarverslagen van ouderenzorginstellingen over 2014. Daarin vallen niet alleen de salarissen aan de top op, maar ook valt op dat er nog steeds grote financiële reserves zijn.
Geld geparkeerd

In totaal hebben ruim 500 bij brancheorganisatie Actiz aangesloten zorginstellingen een eigen vermogen van bijna 4,8 miljard euro, aldus FNV. Dat is geld dat als buffer geparkeerd staat en dus niet direct aangewend wordt voor zorgdoeleinden

Uit de dooiekrant van vanmorgen dus op zouten met die van rijn maar helaas dekken ze elkaar dat was tijdens de gang naar de kamer al bekent

witchmaster | 04-06-15 | 11:14

Grote instellingen die stelselmatig de boel bedonderen. Directeuren die zichzelf absurd belonen. Zzp-ers die hun geld niet krijgen, gemeentes die tijd rekken met de toezegging van PGB trajecten en cliënten proberen over te halen om reguliere zorg te nemen (die meestal veel meer geld kost). Jippie, gaat dit echt geld opleveren?

Zonietoch | 04-06-15 | 11:13

@McMarx | 04-06-15 | 11:01
.
Ja, mijn mooiste tegel ooit is ook foetsie.

Piet Karbiet | 04-06-15 | 11:11

Jetta ziet er weer, zo als altijd snoezig uit. Zou ze haar kapper willen verraden aan mij? Ik wil ook zo een makkelijk kapsel .

queenmary | 04-06-15 | 11:11

Met mijn eigen constatering dat zorg in Nederland voor een snel groeiende groep onbetaalbaar is geworden (terwijl ze wel meebetalen), een bedroevende kwaliteit en dat de zorg in willekeurig welk buitenland goedkoper en beter is, zouden we serieus moeten overwegen de gehele zorg in Nederland af te schaffen en het bespaarde geld terug te geven aan de burger.
Die vervolgens zijn zorgbehoefte ofwel in het buitenland ofwel in Nederland via kleinschalig opgezette particuliere initiatieven (bij voorkeur via het zwarte circuit) in kan kopen.

jemagookniksmeer | 04-06-15 | 11:11

@Ko Ranzig | 04-06-15 | 11:09
Herstel, Beste Kabinet sinds de Tachtig Jarige oorlog. Kom op, niet zo bescheiden!

Mark_D_NL | 04-06-15 | 11:11

*container fakkels&hooivorken bestellen doet*
Oh wacht, dit is Nederland, hier komt men nimmer in opstand.
*bestelling afzeggen doet*

Abject | 04-06-15 | 11:10

D66 staat te raaskallen, ze zijn echt niet van plan te bijten of Van Rijn weg te sturen, vals en hypocriet als D66 is!

lanexx | 04-06-15 | 11:10

Later zullen we deze klucht zien als 1 van de laatste stuiptrekkingen van de Nederlandse Zorgstaat.

Mark_D_NL | 04-06-15 | 11:10

En dat allemaal tijdens het beste kabinet sinds de 2e wereldoorlog.

Ko Ranzig | 04-06-15 | 11:09

Alle leiders eruit ,meer verpleging erin.... handen aan het bed thats all we need..

arretje | 04-06-15 | 11:08

Prachtig Nederlands gebruik ... als er bespaard moet worden dan flikker je degenen die het werk doen eruit en geef je de bestuurders extra geld omdat ze zo'n prachtige reorganisatie hebben geleid.

Dat het niveau van de zorg hollende de berg af gaat en steeds meer mensen hun heil in Duitsland en België zoeken is dan zo'n feitje dat je gewoon negeert.

Ik stel voor om in het onderwijs en het OV hetzelfde te doen. Gewoon alle uitvoerenden ontslaan, service afschaffen zodat de bestuurders ongestoord het geld onder zichzelf kunnen verdelen.

James Lastig | 04-06-15 | 11:08

Net meteen M gebeld dat ik die twee gevaarlijke criminelen, mevrouw J.K. en heer M.v R. op TV heb gezien in Den Haag. Die ene is gewapend met 2 stokken.

Piet Karbiet | 04-06-15 | 11:07

Ik heb haar boek nog niet gelezen, maar ik vraag me af hoe Fleur Agema het zou doen als staatssecretaris of minister volksgezondheid.
Oh en vuige graaiers!!

MaisNon | 04-06-15 | 11:07

STEEDS.MAAR.WEER!

STEEDS.MAAR.WEER!

STEEDS.MAAR.WEER!

STEEDS.MAAR.WEER!

The Gymp | 04-06-15 | 11:07

Een zorg bestuurder die zichzelf CEO noemt.
.
Gast hard van de trap gevallen??
.
De man heeft niet eens een medische achtergrond. Het is gewoon een advocaatje die via zijn vrienden een baantje heeft gelobby'ed

fifi23 | 04-06-15 | 11:06

Stemmen op snelle corrupte jongens is krijgen snelle corrupte jongens, heel simpel.
Ik heb er niets mee te maken.

baard van troje | 04-06-15 | 11:06

@rara | 04-06-15 | 10:59

Griekenland doet alsof alles normaal is? Oudjes sterven? Vorig jaar alleen al 4000 zelfmoorden door, bij lange na niet allemaal oudjes. Tevens schreeuwt Griekenland al jaren moord en brand?! Ik ga het niet eens uitleggen ook

Hem | 04-06-15 | 11:06

Nou van Rijn gooi de handdoek maar in de ring. De Nederlandse bevolking is helemaal klaar met jou!

Toetsiemonster | 04-06-15 | 11:06

staat zijn moeder nog tot haar enkels in de zeik ?
vragen vragen

(c)ZWITSUL | 04-06-15 | 11:05

Ministeries kunne perfect goochelen met cijfers. Heb je een probleem laat een audit doen door je eigen audit dienst en probleem is opgelost. Audit diensten van de ministeries zijn voor geen meter onafhankelijk en produceren cijfertjes die wenselijk zijn. Zodat de ministers of de staats. hier mee kan paraderen. Klassiek gevalletje van slager die zijn eigen vlees keurt. Vraag in deze is dus dat je kan discussiëren over de percentages op tijd betaalde zaken, maar wie zegt dat die percentages kloppen?

dwar | 04-06-15 | 11:04

Goed zo Quid, pak die grootgraaiers aan. Zij zien zichzelf als de oplossing, maar zij zijn het probleem. Ja, allemaal.

sjoost | 04-06-15 | 11:02

"Ze keetterden wat, noemden 't debat, en veegden het burgerbelang aan hun gat."

simpelman | 04-06-15 | 11:02

Schrijf ik eens een keer wat zinnigs, gaat de server moeilijk doen.

McMarx | 04-06-15 | 11:01

ElMatadero | 04-06-15 | 11:00
w = gebeuren

ElMatadero | 04-06-15 | 11:00

Het zorg motto onder die lui is: ZORG dat je zoveel mogelijk graait, dan ZORG ik dat niemand het in de gaten heeft.

Suerte Piet | 04-06-15 | 11:00

Er zal wel niet veel w, Rutte is al door zijn drie wissels heen.

ElMatadero | 04-06-15 | 11:00

Ik ben even kotsen.

Piet Karbiet | 04-06-15 | 11:00

Van Rijn is net Griekenland: gewoon doen alsof alles okee is terwijl de oudjes sterven.

rara | 04-06-15 | 10:59

Jetta kijkt heel blij.....

fuckje | 04-06-15 | 10:59

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken