Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Mysterieus aanhangerslingeren met dashcam gefilmd

Een busje met een aanhanger met daarop een zwaar busje. Dat is niet een hele stabiele combinatie, zo blijkt uit bovenstaand filmpje. Op de A1 begint de combi ineens te slingeren, zonder dat er een duidelijke oorzaak aan te wijzen is. Dit mysterie van de slingerende combi's komt vaker voor. Het lijkt te gebeuren uit het niks, maar meestal is er sprake van een te hoge snelheid voor de betreffende verdeling van het gewicht aan beide kanten van het scharnierende punt. Aldus het prestigieuze en toonaangevende caravantrekker.nl. En ze komen met berekeningen alsmede grafiekjes, dus ze hebben gelijk. Dit verklaart gelijk waarom mensen met een veel te dikke reet vaak omdonderen als ze proberen te rennen. Wat hilarisch is, maar dat terzijde. Afijn, mocht u nog met een caravan, aanhangwagen of ander mobiel trekwerk de weg op gaan, trap hem dan niet volle pijp op het gaspedaal #ProTip.

Reaguursels

Inloggen

Wel typisch dat de "working boy's"wel direct stoppen om te helpen.

ley007 | 03-06-15 | 07:48

Kan het trekkende voertuig niet helemaal zien maar een het lijkt me er geen die 3500 kg mag trekken.Dat zijn er namelijk maar enkele.

dehandigesmeerlap | 03-06-15 | 01:04

+1 voor ford focus

Wayoo | 02-06-15 | 21:45

Een kleine slinger wordt versterkt vanwege dubbele vering, van aanhanger en bus en dan ook nog de vering van de trekker die te slap is

priwax | 02-06-15 | 20:51

te vol aquarium vermoed ik.....

sjefdelimbo | 02-06-15 | 20:14

verkeerd geladen, onbalans kan al snel optreden. slecht opgelet van de bestuurder, zodra hij dat ding voelt slingeren direct flink snelheid minderen, aan de kant zetten en lading herverdelen

hakbarry | 02-06-15 | 19:15

Ik mis naast de goed onderbouwde grafiekjes,,,

-kaboutertjes.
-illegalen in busje.
-slecht onderhoud van wegen.
-busje kwam niet zo.
-niet genoeg getafeld.
-slechte nederlandse film met teveel subsidie.

leukhe1 | 02-06-15 | 18:50

Zo heb ik ook eens een geschaarde caravan mogen aanschouwen na een uur in de file gestaan te hebben. Er was niets van over behalve een stapel plankjes en huisraad.

voldemort | 02-06-15 | 17:58

Je ken lulle wat je wil,maar die Bus zat goed vast aan die aanhanger!!
Zooitje gelul allemaal hier,Coreolus effect,Kogeldruk...
Die Wagen reed gewoon veel te hard,en anders had ie er 80 spoilers op moeten bouwen.

Torquemada | 02-06-15 | 17:50

Lean on op de radio.. ook toepasselijk!

Meneer Meeuw | 02-06-15 | 17:34

Dat lijkt me zo'n busje waarmee op de zijkanten glasplaten vervoerd worden.

Der Schnitzeljäger | 02-06-15 | 16:54

Is maar een verklaring voor zwaartepunt is te hoog.
Dat kan wel maar da moet je heel rustig rijden, rustig de bocht om enz. De snelweg is in deze niet zo'n goeie optie. Zo te zien was de aanhanger ook niet helemaal in verhouding met de vracht die er op stond. Conclusie: niet goed over nagedacht.

dwar | 02-06-15 | 16:45

- te weinig kogeldruk op de trekhaak
- busje op aanhanger niet goed in de vering gesjord
- te hoog zwaartepunt
- te hoge snelheid van de combi
- te abrupt invoegen

- en de grootste misser van allemaal: denken dat je dat kan oplossen door gas bij te geven. Dan weet je zeker dat het fout gaat.

Enige remedie: gas los, rustig bijremmen. En daar op tijd mee beginnen, niet als de aanhanger al bijna dwars achter het trekkende voertuig hangt.

euroka | 02-06-15 | 16:32

Ik zie dit liever bij (alle) caravans gebeuren.

glebber | 02-06-15 | 16:13

Vanaf het invoegen slingerde hij al.
Te hard rijden, onvoldoende snelheid daarna verminderen.
En verkeerd beladen: te veel gewicht te ver naar voren of achteren.

Raider Twix | 02-06-15 | 16:06

speed wobble+overcompensatie

TDB | 02-06-15 | 16:05

Te zwaar, te snel...

Hyppo Kriet | 02-06-15 | 15:49

Zo heb ik ook eens een caravan zien gaan...

Thuisfluiter | 02-06-15 | 15:41

@ frank87 | 02-06-15 | 14:48
Precies, dan nog sneller te rijden is NIET de oplossing.

@ Martinspire | 02-06-15 | 13:45
Je ziet het busje ook loskomen, dus die is inderdaad niet goed in z'n vering getrokken en vastgemaakt.

PisFinger | 02-06-15 | 15:02

Overigens is dit heel normaal gedrag als een voertuig over de stabiele snelheid heen gaat. Het gaat even goed, en dan in eens gaat het mis.
Ooit eens een kind om een klein fietsje zo onderuit zien gaan: toen ze te hard te helling af ging, begon de fiets plotseling te wiebelen en te schudden tot het stuur overdwars stond.

frank87 | 02-06-15 | 14:48

als je remt of gas loslaat gaat je aanhanger je aanduwen waardoor je aanhanger schaart.

dutchghost | 02-06-15 | 14:48

de oplossing is gas geven.
gas loslaten of remmen is funest.
Daarom moet je zorgen dat je niet da max snelheid rijdt die je combinatie aan kan.

dutchghost | 02-06-15 | 14:43

@Kees de Vries8082 | 02-06-15 | 12:28
Gas loslaten is wel verstandig: hij met onder de maximumsnelheid komen waarvoor deze combinatie stabiel is. Maar dat had hij al meteen moeten doen bij de eerste aanwijzing dat hij misschien te hard ging (liefst nog daarvoor...)

frank87 | 02-06-15 | 14:36

Te hoge snelheid voor deze combinatie, is duidelijk. En dan zijn er hier die zeggen gas geven snelheid nog hoger. Snelheid moet juist naar beneden door geleidelijk te remmen. Laat u goed voorlichten, genoeg te vinden daarover.

behangtafel | 02-06-15 | 14:34

Volgende keer dan maar de aanhanger op het busje en busje slepen lijkt me.. Knap dat ze die bus op die aanhanger hebben gekregen.

deechteprins | 02-06-15 | 14:32

@rechtseliberaal | 02-06-15 | 14:05

Ja, doe maar. En doe de berger de groeten van me.

Pieter | 02-06-15 | 14:26

Het invoegen heeft m net een slingertje gegeven, niet zo mysterieus.

pfffft! | 02-06-15 | 14:15

Met een set turboflaps was dit nooit gebeurd.

Finnenhaaiensoep | 02-06-15 | 14:14

En die mini was waarschijnlijk een vrouw, die raken alleen maar in paniek in dit soort situaties. Misschien maar beter dat ze door reed.

rechtseliberaal | 02-06-15 | 14:08

Juist als een aanhanger achter je gaat slingeren moet je extra gas geven, dan trek je hem uit de slinger.. Langzamer gaan rijden is dodelijk. Waarom? Ik heb geen idee, maar het werkt.

rechtseliberaal | 02-06-15 | 14:05

"Ik zie geen mus vliegen" op de radio. Nee wel een busje :)

Joffri | 02-06-15 | 13:52

@PisFinger | 02-06-15 | 13:13
Ik heb niet het idee dat het komt door het trekkende voertuig, maar eerder dat die aanhanger niet echt geschikt is voor die lading. Vooral zo'n zware bus met lange veerweg op een aanhanger met redelijke veerweg is het grote probleem.

Martinspire | 02-06-15 | 13:45

@B*tchmeister | 02-06-15 | 12:19


@Klier van Bartholin | 02-06-15 | 12:46
Maar ook weer niet vol in de ankers gaan. Dan gaat het ook om.

Martinspire | 02-06-15 | 13:43

Mini had een sollicitatie.

maruyama | 02-06-15 | 13:40

nou een paar trekbanden die de vering uit de bus op de aanhangwagen blokkeren hadden het voorkomen, want de dempers konden het niet aan.

pedro300 | 02-06-15 | 13:28

heteffect | 02-06-15 | 12:32
u reed in die kutmini?
(Behind)Doors | 02-06-15 | 12:43

Wehehe, goeie, ik heb niks gezegd.

heteffect | 02-06-15 | 13:27

volgens mij kwam hij te snel de weg op bij invoegen

kimjongill | 02-06-15 | 13:22

Het trekkende voertuig is ook te licht voor deze last.
Of je 80 kan of mag is niet relevant; bij deze combinatie is 80 dus te snel.

PisFinger | 02-06-15 | 13:13

Stond ie er gewoon los op?

Uyl1984 | 02-06-15 | 13:03

Komt door de verticale torsiestijfheid in combinatie met rukwind x tarra gewicht.
Derde Wet van Carbid.

Piet Karbiet | 02-06-15 | 13:03

"En ze komen met berekeningen alsmede grafiekjes, dus ze hebben gelijk"
Ah de redactie is dus ook hierop http://www.cijfers.net/weetje/ geabonneerd, leuk om te weten.

Boris die Sauertopf | 02-06-15 | 12:59

@Klier van Bartholin | 02-06-15 | 12:43
Mini bestuurders zijn over het algemeen kaklui die niets te maken willen hebben met het gewone volk. En al helemaal niet met volk in een busje.

sinar2 | 02-06-15 | 12:58

Mooi... niet verzekerd dus...

dat gaat iemand heel veel geld kosten

Riv | 02-06-15 | 12:57

@ron78 | 02-06-15 | 12:16
NO SHIT... heb je dat helemaal elf bedacht ...

Rest In Privacy | 02-06-15 | 12:57

Ook een keer meegemaakt. Autoambulance begon op de A28 (indertijd een beruchte weg vanwege de mogelijkheid van aquaplaning) plots te slingeren. Rustig het gas losgelaten en de oplooprem deed de rest. Vanaf dat moment nóg vaker in m'n spiegels gekeken.

Pierre Tombal | 02-06-15 | 12:54

De slappe reactie van de eerste auto.. snel wegrijden. Kan dat niet even gezoomed worden op de nummerplaat?

larie | 02-06-15 | 12:54

buurman en buurman vervoeren een busje.

oafc | 02-06-15 | 12:53

Fake; is in scene gezet.

jemagookniksmeer | 02-06-15 | 12:51

De bestuurder is waarschijnlijk gaan corrigeren door tegen te sturen hierdoor wordt het alleen maar erger.

Gas loslaten en met de auto meesturen.

a4p | 02-06-15 | 12:47

@-Wil- | 02-06-15
Artikel 255 stelt het strafbaar om iemand in een hulpeloze toestand te laten. Weet niet of de toestand van de bestuurder i.d.d "hulpeloos" is, maar de muts (M/V) heeft dit niet eens geverifieerd.
Strafbaar of niet, het is hoe dan ook een zeer slechte beurt.

Deipnosophist | 02-06-15 | 12:46

.... Bij slingeren moet je juist gas bijgeven!...
zeefert | 02-06-15 | 12:39
Neen.
Dat is achterhaalde informatie, remmen is de beste optie.

Klier van Bartholin | 02-06-15 | 12:46

Eerst nadenken dan helpen. (zhkh) Je gaat toch niet midden op de weg rennen.

roze_bril | 02-06-15 | 12:45

Ik heb nog nooit van slingeren gehoord want Japan en AWD. Je kan er zelfs een vrachtwagen mee trekken maar daar is de techniek dan weer niet voor bedoeld natuurlijk.

PooPoo | 02-06-15 | 12:44

Kloothommel in zijn mini, gewoon doorrijden.

Klier van Bartholin | 02-06-15 | 12:43

Het rijden met een aanhanger is ook wel heel veel gevraagd van een Nederlandse automobilist. Die krijgt al kramp in z'n vinger als er richting aangegeven moet worden en gestresst als ie zijn lampen aan moet doen.

Parel van het Zuiden | 02-06-15 | 12:43

heteffect | 02-06-15 | 12:32
u reed in die kutmini?

(Behind)Doors | 02-06-15 | 12:43

De oplossing is een stoot meer gas geven.

Pimp my Voortuin | 02-06-15 | 12:42

typisch gevalletje resonantie!

HawkMoon | 02-06-15 | 12:40

Bij slingeren moet je juist gas bijgeven!

zeefert | 02-06-15 | 12:39

Wat mij betreft mag die muts (M/V) in de Mini ook even genamed en geshamed worden. Gewoon doorrijden als je dit zit gebeuren is m.i. strafbaar?
Deipnosophist

Wat strafbaar? die bus is leeg en de trekkende bus heeft niks geleden. wat moet je gaan doen dan?

Die idioot met camera lijkt overigens levensmoe..

-Wil- | 02-06-15 | 12:36

Wat mij betreft mag die muts (M/V) in de Mini ook even genamed en geshamed worden. Gewoon doorrijden als je dit zit gebeuren is m.i. strafbaar?

Deipnosophist | 02-06-15 | 12:34

Eh - hij kwam invoegen, en trok hem iets te snel recht, Dan gaat-ie slingeren, en dat effect versterkt bij elke slingering. Lijkt me een duidelijk aanwijsbare oorzaak in deze.

Spittertje | 02-06-15 | 12:33

en vooral niet kijken of je ergens mee kunt helpen
(Behind)Doors | 02-06-15 | 12:22

Filmpje niet afgekeken en gelijk maar zeiken?

heteffect | 02-06-15 | 12:32

dat is bij Barneveld/Voorthuizen... altijd vreemde dingen bij de biblebelt

petomaan | 02-06-15 | 12:32

Zwaartepunt lag veel te hoog voor deze snelheden. Hij had nooit de autosnelweg moeten kiezen. Dit kon gewoon niet goedgaan.

Reflexreactie van de meeste bestuurders is gas loslaten en remmen. Dat moet je dus juist niet doen.

Kees de Vries8082 | 02-06-15 | 12:28

Eerst nadenken, dan rijden.

eerstneukendanpraten | 02-06-15 | 12:28

een busje word ook vervoerd met of een trekstang of een auto ambulance. op een aanhanger krijg je topgewicht.

heytse-loco | 02-06-15 | 12:25

@ Styllurt | 02-06-15 | 12:19

Ja, ze hebben daar ook zo'n speciale strook naast de weg voor aangelegd, hoe heet die ook alweer..... Als je toch ziet/ voelt dat je landing gaat bewegen, stop je toch even langs de weg, op diezelfde strook. Volgens mij allemaal lui van hetzelfde bedrijf dus blijkbaar wordt er niet naar diploma's gevraagd als je daar gaat werken.

Capt. Iglo | 02-06-15 | 12:24

Hoax! De zon schijnt.

Derechtselutser | 02-06-15 | 12:23

en vooral niet kijken of je ergens mee kunt helpen

(Behind)Doors | 02-06-15 | 12:22

Lol, nog even die sneer naar vetzakjes :)

Flapuidt | 02-06-15 | 12:22

lol @ 'als dat maar goed gaat' op de radio.

Rest In Privacy | 02-06-15 | 12:20

Hey Quid, wakker worden! Als ik de dashcam zo zie, rijdt de vrachtwagen erachter (constante afstand tot voorganger) rond de 80km/u. Wat nou te hoge snelheid?

B*tchmeister | 02-06-15 | 12:19

Ja meneer, ik zou ook op de snelweg gaan rennen. Dombo.Helpen is natuurlijk prima, maar zorg ook voor je eigen veiligheid.

Styllurt | 02-06-15 | 12:19

Niet in de spiegel kijken, te hard, verkeerd beladen.
Kortom, pruts-werk!

Mac The Ripper | 02-06-15 | 12:19

Ding is topzwaar. Zeker met het corroliseffect in ogenschouw nemende kon je er op wachten. Je kon er ook niet op wachten en was je eerder thuis.

Kaas de Vies | 02-06-15 | 12:18

Met zo'n ding, of en vrachtwagen, rij je dan ook gewoon rustig 80 of 90, en geen 110 of hoger hetgeen ik dagelijks malloten op de weg zie doen. We hebben allemaal zo'n haast tegenwoordig. Vertrek toch gewoon eens een paar minuutjes eerder; geeft enorme rust tijdens het rijden.

Le Roi | 02-06-15 | 12:18

Haha, mooie timing van de radio presentator "als dat maar goed gaat"...

heteffect | 02-06-15 | 12:18

Ook wel eens gehad met een boedelbak vol rommel. Alleen door pompend te remmen voorkomen dat ie omsloeg. Was best wel geschrokken.

Dhr. de Wit | 02-06-15 | 12:17

Als er een spoor in de weg zit kun je daar ook van gaan slingeren.

bashghost | 02-06-15 | 12:16

Te zwaar beladen.

ron78 | 02-06-15 | 12:16

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken