Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten - Werk en Zekerheid

feynmanenoffeiten100.jpgWoensdag 1 juli aanstaande gaat de nieuwe wet Wet Werk en Zekerheid in. PvdA-minister Lodewijk Asscher roept nu al op om te handelen in "de geest" van de wet. Zegt hij dan niet zelf letterlijk dat zijn eigen wet nu al dood is? Overheid en semi-overheid halen het bedrijfsleven rechts in bij het ontlopen van die wet. Niet te handhaven, dus een dode letter. Deze wijzigingen blijven een beetje theatraal aan knoppen draaien. Maximale flexibele periode van drie naar twee jaar, de lasten van re-integratie worden met de nieuwe modewoorden transitievergoeding en scholingsbudget verhuisd van het UWV naar de werkgever, de duur van de WW halveert, de ene ontslagprocedure verhuist naar de kantonrechter, de andere gaat richting het UWV. Same shit, different day. Letterlijk. Echte antwoorden op de verschuiving van de wereldproductie naar lagelonenlanden ontbreekt. De ideologie wordt uitgerold zonder het in pragmatisch of internationaal perspectief te plaatsen. De exploderende werkeloosheid in mediterrane landen en onderste Nederlandse sociale klassen leiden tot een uitzichtloos bestaan in werkeloosheid. werknaarwerk534.pngVoor u denkt dat ik een mooie cartoon heb gemaakt van het nieuwe werken, bovenstaande afbeelding is onderdeel van de Memorie van Toelichting Wetsvoorstel Werk & Zekerheid van 29 november 2013. Een halve eeuw aan re-integratiemaffia en dwangarbeid onder het minimumloon wordt samengevat met "activerende WW". De Nederlandse staat huurt aannemers in zonder te vragen eerst naar werkelozen te kijken voordat buitenlanders worden ingevlogen en uitgebuit. Zelfs het aanpakken van een Ierse koppelbaas die in Maastricht zijn Portugese werknemers via Cyprus onverzekerd liet werken en maandelijks duizend euro per werknemer snaaide voor buskaartjes en stapelbedden is een brug te ver. Werkeloos Nederland importeert zich voor haar consumptie drie slagen in de rondte. Vroeger stond daar een vergelijkbare productie tegenover. Textiel, lampen uit Eindhoven en sigaretten uit Bergen op Zoom, allemaal verdwenen. Nederland wil zich met de Maasvlakte en de gasrotonde ontwikkelen tot een handelsplatform en met de innovatie illusie tot een kenniseconomie. Ruim een miljoen Nederlanders zitten werkloos thuis. We kunnen naar Griekenland kijken en ze verketteren voor hun fouten in hun verleden, of we kunnen beseffen dat de Grieken ons nu een inkijkje geven in onze eigen toekomst. Wat voor werk is er straks voor de helft van de bevolking zonder beroepsdiploma? Voor mensen die niet vol gas meer kunnen? Uitzichtloos De belangrijkste reden om iemand geen contract te gunnen, is helemaal niet de ontslagbescherming. Werkgevers mogen minimaal twee jaar doorbetalen bij ziekte, tegen een Europees gemiddelde in weken. Terwijl beide partijen al volksverzekeringen betalen. Werkgevers kunnen zich privaat nogmaals verzekeren om ook nog een winstopslag over deze kosten kwijt te zijn. Tweede reden is de arbeidsethos van uitkeringsgerechtigden. Een parttime baan betekent wel extra werken, maar geen extra geld. Een nieuwe fulltime baan begint bij een euro per gewerkt uur erbij. Sowieso jaren nieuwe administratieve ellende en onzekerheid met toeslagen, uitkeringen en belastingen. Derde is belastingdruk. Het is goedkoper werk naar het buitenland te verhuizen dan hier te doen. Grenzeloos We zijn altijd bang dat de unieke bancaire talenten naar het buitenland vluchten en vergeten de vlucht van ongeschoold werk. Door de groei van de EU, verdragen zoals TPP en TTIP en wereldvrede wordt dergelijke handel steeds makkelijker. Werk verschuift naar de lagelonenlanden, belasting naar paradijzen en zware industrie naar landen zonder milieuregels. Bij de huidige onderhandelingen zullen de chloorkippen wel verboden worden, maar hoe zit het later? Zijn nieuwe regels over voedselveiligheid straks een illegale handelsbelemmering? Kristalsuiker is de tabak en alcohol van de toekomst. Mogen er regels komen over te zout en te zoet eten? Hoort bij een systeem van internationale handel geen systeem voor belasting, veiligheid en arbeidsrechten? Een level playing field? Wetteloos Nederland en al haar handelspartners hebben trias politica en een drietrapsrechtssysteem. Toch willen deze nieuwe internationale verdragen dat multinationals -met een tribunaal wat ze deels mogen samenstellen- landen gaan aanklagen als hun volksvertegenwoordiging een wet aanneemt die hun handel bemoeilijkt. Dan neem je in 1 stap afstand van soevereiniteit én de rechtsstaat. In onze huidige grondwet is al opgenomen dergelijke internationale verdragen boven onze wetten gaan. Is handel echt zo zaligmakend? Het doel van een economisch systeem is toch een zo groot mogelijke koppeling tussen vraag en aanbod? Dus ook arbeidsaanbod? Hoe gaan deze nieuwe internationale regels normaal werk creëren binnen de EU? Hoe blijven we in control? Weten we wat we aan het doen zijn en kunnen we het ooit terugdraaien? Zijn dit soort verdragen niet vergelijkbaar met de invoering van de euro? Aan de ene kant jubelende voorstanders, aan de andere kant doemdenkers, maar vooral in het midden een totaal gebrek aan draagvlak onder de bevolking, academische onderbouwing en pragmatische uitwerking. De enige zekerheid die deze wet en de verdragen bieden, is een nog snellere exodus van productie naar derdewereldlanden.

Reaguursels

Inloggen

"... kunnen we het ooit terugdraaien?"
Dat soort verdragen is als een huwelijk: je sluit het in principe tot aan de dood, maar als het niet blijkt te werken beëindig je het gewoon. Wij moeten er wel voor waken dat het soort instanties als de EU nooit een leger zal krijgen. De EU droomt daar overigens wel van, en is hard aan het werken om een leger te krijgen.

Peter_K | 18-05-15 | 17:48

Het is het over de schutting gooien van kosten door De Staat. Logisch, met zoveel werklozen, ambtenaren, failliete EU landen, aanzwellende stroom dobbernegers raakt de schatkist snel leeg. En meer belasting heffen durven ze niet dus dan maar dit.
Deze wetten maken NL uiteindelijk toch duurder doordat de consument het gaat betalen via boodschappen en andere gekochte goederen. Je zou dan denken dat de belastingen verlaagd worden maar niets is minder waar! Hier steekt Brussel mede een stokje voor want er zijn nog vele miljoenen Zuid EUers die hard geld nodig hebben. Ons geld.... uw geld.....
Maar..... uiteindelijk gaat dit toch falen. De politiek noemt het "hervormen" maar het is gewoon afschuiven en doorschuiven naar volgende regeringen en generaties.
Het geld raakt op! En dan kan Brussel nog biljoenen eurootjes bijdrukken..... het maakt de munt alleen maar waardelozer en de zeepbel groter!

Thorolf | 18-05-15 | 01:22

@Eurotokkie | 17-05-15 | 00:19
Als je dr uit wordt gelazerd kun je in de hangmatten gaan liggen.

Error 404 | 17-05-15 | 20:34

@Parel van het Zuiden | 17-05-15 | 09:19 "U laat het toe. Dit stopt pas, als u het stopt!"
.
Goede commentaren hier van u. Kan het alleen maar beamen. Weinig aan toe te voegen. Chapeau.

ben kokhals | 17-05-15 | 18:45

@Osdorpertje | 16-05-15 | 22:13 : "... Nederlanders [wilden] geen vies en zwaar werk meer doen tegen het minimumloon. Dus lieten de VVD en het CDA toe dat er hele volstammen analfabeten uit ontwikkelingslanden werden geïmporteerd"
.
Precies! Gastarbeid werkte met tijdelijke contracten: na afloop terug naar huis. Het ging pas mis toen de overheid dat werven en contracteren overnam, ermee doorging toen de productie moderniseerde, en de contractarbeiders liet gezinsherenigen en meeprofiteren van regelingen die juist door arbeiders en werkgevers moest worden betaald voor de eigen "extra zekerheid" (kinderbijslag, wao, ww, enzovoorts).
Daar moest dus meer geld bij, dus meer belasting en minder in het loonzakje, dus looneisen en stakingen, dus werkgever helemaal kotzen en kaput of ervandoor, waardoor meer werkloosheid. Daar moest dan alweer meer geld bij, dus nog meer belasting en wéér minder in het loonzakje, dus looneisen en stakingen, dus werkgever helemaal kotzen en kaput of ervandoor, enzovoorts. Als er geen wiel was, en iemand die nu zou uitvinden, dan ging die niet in eigen dorp een bedrijfje beginnen, en mensen uit de omgeving inhuren, maar ermee vandoor. Uit de EU, wegwezen. Dus bedrijvigheid stageeert en daar zitten we dan, met een plan om de laatste ondernemer gillend weg te jagen. Zoals ik elders heb uitgeflapt: de overheid schept geen "growth and jobs', maar vernietigt het. Beroepspolitici en ambtenaren hebben nul komma nul verstand van ondernemen, en moeten zich er dan ook niet tegenaan bemoeien. Laten we daarom eerst eens die overheid (incl. bestuur, politiek en EU) halveren en dat geld terug geven aan de arbeiders en ondernemers.

ben kokhals | 17-05-15 | 18:24

@3*links=rechts | 17-05-15 | 10:26
Ik zou 'vollidioot' gebruikt hebben, bekt lekkerder.

gentle giant | 17-05-15 | 17:20

Parel van het Zuiden | 17-05-15 | 10:00 .

Je kunt daar je twijfels bij hebben .Zolang pensioenfondsen met fictieve rendementen werken,zijn de tegoeden die tegenover de verplichtingen (hypo) staan boterzacht.

arlen | 17-05-15 | 16:15

@LuckyGirl | 17-05-15 | 10:46
Ik zeg niet dat jij een onmens bent, ik zeg slechts dat jouw redenering rond onmensen jou zelf tot een onmens maakt volgens jouw eigen logica. Meer niet.

Je reactie van 10.46 kan dus naar de prullenbak...

rara | 17-05-15 | 15:08

@Luckygirl

Dit staat oorlogsvoering toe met populatie. Gewoon kinderen gebruiken als soldaten. Zoveel mogelijk populatie genereren voor de overwinning.

Universele rechten werken enkel als hen waar ze toepassing op hebben in ieder geval een paar beginwaarden gemeen hebben. Dit is nog niet het geval in deze wereld.

Anoniem5k | 17-05-15 | 13:44

@Raider Twix | 17-05-15 | 11:07

Die 30 jarige heeft nog 30 jaar te gaan. Met een beetje meer ruimte in z'n portomonnee gaat dat ook wel lukken. Overigens was mijn voorstel eerst het economische probleem oplossen, niet de schulden. Zonder draaiende economie is elke oplossing voor de schuldenberg kansloos. Problemen los je op door stapsgewijs het probleem in te kaderen. Er is geen "silver bullet" voor dit soort problematiek. First things first, dus...

Parel van het Zuiden | 17-05-15 | 11:16

Van werkgevers verwachten dat ze naar de geest van een wet handelen is belachelijk. Het moet zwart op wit staan hoe het spel gespeeld moet worden, anders zullen ze er mee weg komen als ze het niet doen.

Voor de laag opgeleiden ziet het er enorm somber uit.

Janloel7282 | 17-05-15 | 11:15

De ellende begon pas met de EU die met handels-belemmerende regeltjes kwam, vaak ten nadele van landen als Nederland.
necrosis | 17-05-15 | 09:54
-
Het Nederlandse bedrijfsleven heeft een vrij gezonde schuldenpositie, de Nederlandse burger heeft wel schulden (hypotheek) maar kan daar pensioen en spaargeld tegenover zetten.
Parel van het Zuiden | 17-05-15 | 10:00
-
Ik week niet welke handelsbelemmeringen je bedoelt, maar b.v. niet het NL CAO salaris betalen op bepaalde ritten binnen NL (aan Poolse chauffeurs) is gewoon illegaal. En vrachtwagens 94 km/h laten rijden ook: 80 is de limiet in NL. En dat Duitsland de uurlonen stevig handhaaft, daar hebben ze het grootste gelijk van de wereld in: in DE geldt de Duitse wet, niet die van de jungle. Kan NL nog wat van leren.
-
Veel eigenaren met hypotheekschulden hebben amper pensioen opgebouwd. Dit is een statistisch sprookje: een 30 jarige heeft 2 ton schuld, een 50 - 60 jarige heeft de boel redelijk afgelost en flink pensioengeld.
Dit lost het probleem dus niet op.

Raider Twix | 17-05-15 | 11:07

@rara: maar als jij mij een onmens vind, dan ben jij ook een onmens in jouw theorie. Gelijke monniken, gelijke kappen, toch?
Maar je hebt met deze opmerking verloren.
We hebben het over gedrag, daar zijn we net over uit.
Jij kent mijn gedrag niet en mij niet, slechts mijn reaguursel waarin ik hypothesen, eventualiteiten en inzichten uiteenzet.
Mijn mening uiteenzetten is geen gedrag.
Je veroordeelt mij op mijn oordelen die ik schrijf.
Daar zijn deze panelen voor maar je komt nogal dom over.
Ik beoordeel mensen op waarneembaar gedrag, ik ken jou niet, je gedrag niet maar ik heb nergens een oordeel gegeven over dat je bepaalde meningen niet mag hebben omdat bepaalde meningen je een onmens maken.
Denk je nou echt dat ik een heel stuk ga schrijven over dat er mensen met slechte meningen bestaan?
Ik heb het over handelingen verrichten, waargenomen gedragingen die ik zo afkeurenswaardig vind dat ik de term onmens heb gebruikt. Naam en waarneembare handeling.
Nou, geef me nou nog een keer de reden dat ik een onmens ben maar nu met als onderbouwing een handeling die ik verricht heb.

LuckyGirl | 17-05-15 | 10:46

Basisinkomen, je ontkomt er niet aan.
Of totale anarchie, kies maar ...
gentle giant | 16-05-15 | 22:01
De eerste idioot heeft zich alweer gemeld.

3*links=rechts | 17-05-15 | 10:26

@Van Duyvenbode | 17-05-15 | 09:48

Hoeft niet per se oorlog te worden. Voor een jaar geleden waren ze in Duitsland al bezig met een wet die het mogelijk maakt om mensen hun spaargeld te confisqueren. Weet niet hoe het daar mee staat. Maar men is er mee bezig. Eigenlijk wordt het heel simpel. De mensen die vermogend zijn, zijn dat minder dan ze dachten. Probleem opgelost. Verder draait gewoon alles door. Het probleem is wel dat door deze maatregelen het vertrouwen in de overheid niet zal toenemen. Dus dat zal ook zijn weerslag hebben op de economie. Het ziet er allemaal niet geweldig uit.

@Parel van het Zuiden | 17-05-15 | 10:00

Nee, je kunt niet zomaar hypotheekschulden tegenover pensioengelden zetten. Ze zijn niet per definitie bij dezelfde mensen in het bezit.

roze_bril | 17-05-15 | 10:14

@necrosis | 17-05-15 | 09:54

De EEG was ook geen "overheid". Slechts een stelsel van afspraken. Overigens natuurlijk veel korte termijn gewin. Immers feitelijk wist iedereen dat na een aantal jaren heel veel markten zouden indikken (ook transportsector) door afvallen niet-levensvatbare overcapaciteit en synergiezucht, waardoor het aantal banen per saldo is afgenomen. Ongeveer de effecten die een bedrijfsfusie ook heeft.
.
Supranationale samenwerking is niet in belang van de medewerker. Altijd banenverlies, terwijl er vrijwel geen nieuwe banen uit voortkomen. Wel grotere marges voor bedrijven maar die vallen meestal niet naar medewerkers.

Parel van het Zuiden | 17-05-15 | 10:10

In een laagconjuctuur werkt het systeem het niet meer zoals bedoeld & dan krijg je een regelgeving met daarop een nog strengere regelgeving.
Ik zie politici dan ook als een stel jengelende kinderen die willens en wetens hun gelijk willen halen.
Overboord met die hele handel & verzin iets nieuws.

Geitenwollensokjuhz | 17-05-15 | 10:06

De produktie van sigaretten in Bergen op Zoom werd zwaar gesubsidieerd . De Btw mocht na een kwartaal worden betaald.Gratis eigen vermogen. Ze werden ook geholpen door healthfreaks(gesponsord door PM wellicht) ,die ze van hun gevangenendilemma afhielpen .Andere douceurtjes nog maar buiten beschouwing gelaten. Arbeid van multinationals is de laatste veertig jaar hevig gesubsidieerd geweest.Niet alleen landen met bijv. auto-industrie ,maar ook op lokaal niveau. Gemeentes en provincies overstelpten ze met geld of het wegstrepen van verplichtingen.
Robotisering,3D en 4D maar uit je verhaal gelaten.Ik dacht dat business weer lokaal zou worden

arlen | 17-05-15 | 10:03

@:
Heb ik niet genoeg voorbeelden van gedrag gegeven?
En je hebt het over de wet waar ik het heb over de uitvoerende macht van bijvoorbeeld een rechter.
En dat goede of slechte mensen gedoe was een versimpeling van mijn kant omdat mijn oordelen over gedrag necrosis in de war maakte en er een wie bepaalt dan wie blabla.
Laatste keer: met slechte mensen bedoelde ik in mijn reactie op necrosis mensen met hoge verantwoordelijkheden die hun eigen gemaakte wetten of
afgelegde eed bezoedelen (gedrag), lagere straffen uitdelen aan de één dan aan de ander bij vergelijkbare vergrijpen (gedrag) of een diplomaat de dood insturen omdat ze die macht hebben en om hun eigen positie te verdedigen zonder enig landsbelang te dienen (gedrag).
En je word in de rechtzaal al dan niet veroordeeld middels interpretaties van de wet door een rechter.
Je word niet veroordeeld door de wet zelf maar de vertegenwoordiger daarvan.
En als je geen slecht gedrag vertoont dan kan je ook niet veroordeeld worden want er werken geen helderzienden bij de rechterlijke macht.
Dat er rek in de wet zit is niet voor niets, een brood stelen is niet zo'n groot vergrijp als je eten ontzegt word en dood zou gaan als je het brood niet zou hebben gestolen. Dan wordt dat meegenomen in de strafzaak maar er zijn erg veel factoren in een simpele rechtzaak om over elk detail of combinatie van details een wet te schrijven. Maar interpreteren kan je ook met vooringenomenheid doen, je kan fouten maken, je kan bewust fouten maken.
Daarom onder andere zou je anders maar 1 rechterlijke gang maken en geen hoog gerechtshof hebben.Verschillende rechters, verschillende uitspraken, beide uitspraken kunnen legitiem zijn.
Maar laat me 1 ding zeggen, de kans op veroordeling hangt steeds meer af voor jou als burger van het kunnen betalen van een goeie advocaat.
Bij het UWV zitten een hoop ziektewetters die naar de arbeidsarts moeten klaar met een consulent naast zich. Gesprekken mogen niet meer opgenomen worden met de UWV arbeidsarts.
Maar als je naar het UWV belt dan is het eerste dat je hoort "dit gesprek wordt opgenomen voor servicedoeleinden".
En het UWV is dan nog een "onafhankelijke instelling".
Dat komt op mij over alsof ze me willen 'pakken' als ik over de telefoon iemand bedreig (goede zaak) maar ik vraag me af wat de reden is dat ik het gesprek niet op mag nemen met een 'arts', anders dan wanneer ze iets te verbergen hebben.
Ik ben dol op recht.
Maar ik ben niet begonnen de rest van de wereld te wantrouwen.
En plak het woord keurings- of arbeids- voor arts en ze lijken heel wat, maar het zijn GEEN artsen die benieuwd zijn naar jouw gezondheid.
Ik kom daar voor mijn depressie en ze gaan mijn gewicht meten. Dat werk.

LuckyGirl | 17-05-15 | 10:01

@Van Duyvenbode | 17-05-15 | 09:38

Het Nederlandse bedrijfsleven heeft een vrij gezonde schuldenpositie, de Nederlandse burger heeft wel schulden (hypotheek) maar kan daar pensioen en spaargeld tegenover zetten. De overheidsschuld is wel een probleem maar kan met het rigoreus insnoeien van de "operating cost" managebaar gemaakt worden. Zeker als de private economie weer loskomt als zij onder de belastingdruk worden weggehaald.
.
Er wordt complexiteit geveinsd om maar door te kunnen gaan op oude voet. Hele grote overheden en veel bemoeizucht. Zoals onze politici het graag zien. Zodra je die premisse laat gaan is er heel veel mogelijk.
.
Moet ook want met de huidige koers is oorlog het enige dat rest om de zaak weer te resetten. Nou ja deels resetten natuurlijk, de huidige plucheklevers willen blijven zitten...

Parel van het Zuiden | 17-05-15 | 10:00

@Barani517 | 17-05-15 | 09:50
Ik opteer voor minder Jesse Klaver.

necrosis | 17-05-15 | 09:57

@LuckyGirl | 17-05-15 | 08:08
Dus: als mensen denken dat ze boven anderen staan dan zijn ze onmensen.

Jij denkt dat je boven die onmensen staat. Dat maakt jou dus ook een onmens.

rara | 17-05-15 | 09:57

@Parel van het Zuiden | 17-05-15 | 09:34
De vrije handel tussen EG landen was anders een prima stimulans voor de economie.
Ik zit zelf in de internationale transportsector en die is nog altijd groot in Nederland.
De ellende begon pas met de EU die met handels-belemmerende regeltjes kwam, vaak ten nadele van landen als Nederland.

necrosis | 17-05-15 | 09:54

Appeltjesgroeneweide 22:38:

De Pnume zijn wel wat meedogenloos bij het uitbouwen van hun museum:)
Ik denk dat de Wankh (vergeleken met de Dirdir of de Chash) misschien met het meest sympathiek zijn? In ieder geval maken ze korte metten met hun onbetrouwbare vazallen?

CugelTheClever | 17-05-15 | 09:51

Gelukkig heeft Jesse Klaver de oplossing; meer overheid!

Barani517 | 17-05-15 | 09:50

De schulden kunnen uiteindelijk niet worden afbetaald. Toch moeten de schuldenaren ervan af, willen ze nog een toekomst hebben. En dus betalen ze niet. Schuldeisers boos. Bam! Oorlog.

Van Duyvenbode | 17-05-15 | 09:48

Het is gewoon eigenlijk een grote cyclus. Schulden lopen langzaam maar zeker steeds verder op in de loop der decennia, totdat het punt van is bereikt van verzadiging. Ga maar eens zwemmen met een stoeptegel aan je been, of hardlopen met 40 kg op je rug. Good luck.

Van Duyvenbode | 17-05-15 | 09:45

Parel van het Zuiden | 17-05-15 | 09:34

Nog ee complicerende factor is de schuldenberg, bij de overheid, burger en bedrijfsleven.

Van Duyvenbode | 17-05-15 | 09:38

@necrosis | 17-05-15 | 09:25

U maakt dezelfde fout als veel politici. De economie en de eenvoudige werknemer los zien van elkaar. De burger, de werknemer, dat is de economie!
.
En zo lang niemand zorgt dat die burger weer kan leven, werken, ondernemen, en spenderen blijft de economie in het slop.
.
Deze wereld draait op diverse wetmatigheden en paradigma's. Die kan je niet zomaar loochenstraffen. Als je het probeert krijg je dus de huidige situatie. Stagnatie in het feite.
.
Het is allemaal niet zo moeilijk. Moeten mensen alleen wel even die politiekcorrecte vermolmde deken van de kop trekken.

Parel van het Zuiden | 17-05-15 | 09:34

@Raider Twix | 17-05-15 | 09:20
Mensen met onzekerheid over hun toekomstige inkomen, kopen geen huis of auto en dat sloopt de economie.
Helaas hebben we een geschiedenisleraar als MinPres met nul verstand van economie.
En we hebben een minister van Economische zaken die Havo heeft gevolgd en van 1977 tot 1980 volgde hij de controleursopleiding aan het Opleidingscentrum Belastingdienst te Utrecht. Tot 1986 was hij daarna rechercheur bij de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD).
Dit land is stuk, mag ik een nieuwe?

necrosis | 17-05-15 | 09:33

@Parel van het Zuiden | 17-05-15 | 09:19
Volgens mij zit de obese EU op de borst van de eenvoudige werknemer en lulletjes als Rutte zitten weer bij hun op schoot.
Ik wil terug naar de EEG!

necrosis | 17-05-15 | 09:25

De nieuwe wet werk en (on)zekerheid luidt het einde van het vaste contract definitief in.
Einde vast contract = einde deel van je economie. Mens met onzekerheid over hun toekomst geven amper geld uit. Dat kunnen ze morgen nodig hebben om te overleven.
Nederland is het Mozambique van Moegabe van morgen: compleet berooid door malloten in Den Haag.
-
Een eventueel TTIP luidt het einde van een de rechtstaten in Europa. Dan zijn de grote concerns eindelijk de baas.
Een wetje maken dat bedrijven schaadt in hun handel? X Miljard schade betalen graag.

Raider Twix | 17-05-15 | 09:20

@LuckyGirl | 17-05-15 | 09:03
Er bestaat wel degelijk slechtheid in de mens.
Het probleem is echter wie er op een gegeven moment IRL bepaalt wie een slecht mens is en daar naar handelt.
Het verleden kent een aantal illustere namen die bepaalden wie er wel of niet deugde, met de nodige slachtoffers als gevolg.
Gelukkig mag je je (net als ik) heerlijk op de GeenStijl uitleven en is iedereen gelijk voor Joris-de-Almachtige.
Tenzij je je misdraagt tav de huisregels, dan krijg je met de mattenklopper.
En nee, in tegenstelling tot hardnekkige geruchten ben ik géén lid van team moderatie.
Ik ben hier slechts ter leering ende vermaeck....

necrosis | 17-05-15 | 09:19

Nederland heeft ademruimte nodig. Op dit moment zit de obese overheid op het borstkas en wordt de adem ontnomen. Gigantische belastingdruk, onzinnig regels, en een spilzucht die geld volledig onttrekken aan onze eigen economie.
.
Op zich al genoeg voor harde actie van de burger maar deze politiek weet het nog bonter te maken en breekt tegelijkertijd ook de democratische rechtstaat af zodat de burger straks helemaal geen rechtsborging heeft.
.
U laat het toe. Dit stopt pas, als u het stopt!

Parel van het Zuiden | 17-05-15 | 09:19

Een beroepsdiploma gaat je niet helpen, kijk maar naar de Rabobank.

Willem van Rood | 17-05-15 | 09:16

De VVD is al jarenlang vaste deelnemer van de diverse kabinetten. Samen met de ver-liberalisering van de PvdA lachen de werkgevers zich de laatste 40 jaar rot. De nadruk op 'handel' en 'economische groei' is inmiddels zo groot dat iets als 'arbeid' wordt beschouwd als een grondstof. Het lastige is alleen dat die 'arbeid' vast zit aan een vervelend gegeven; een mens. Die kan door z'n rug gaan, pensioen nodig hebben, kanker krijgen, wil graag een kantine met gevulde koeken. Erg vervelend allemaal. Maar met het Trio Of Doom Kamp/Zijlstra/Schippers gaat ook dat wel goedkomen.

Donkersloot | 17-05-15 | 09:06

"maar ik kan niet vinden waarom dan wel. "
@roze_bril | 17-05-15 | 08:53
Zou het doorbetalen bij ziekte een te groot risico zijn voor werkgevers? Stapels regels, wetten en regelingen waar je rekening mee dient te houden als werkgever? Een bedrijf wil gewoon produceren/ diensten verlenen. De rest is ballast. Hoeveel ballast kun je redelijkerwijs bij de werkgever neerleggen?

@LuckyGirl | 17-05-15 | 08:35 @necrosis | 17-05-15 | 08:47
Daar hebben we de wet voor, en ik mag hopen dat de wet mij niet beoordeelt op mijn persoon (of ik goed dan wel slecht ben), maar op mijn gedrag. Ik snap je teleurstelling @Lucky, maar vind je verder ook wat vaag.

atheïstisch stemvee | 17-05-15 | 09:05

@necrosis:

Maar nu ben jij wazig.
Beweer je dat er geen slechtheid bestaat in mensen om dat jij geen oordelen wil geven.
Je richt je tot de verkeerde persoon: ík ben het niet die de hogere macht toebedeeld heeft gekregen met de daarbij behorende hogere verantwoordelijkheden.
En ik heb denk ik een aardige opsomming gegeven van rechterlijke machtsmisbruik tot lage straffen voor pedoseksuele priesters.
Op een gegeven moment moet je toch toegeven dat er mensen zijn die hele slechte dingen doen maar door hun positie een heel andere behandeling krijgen dan 'gewone burgers'.
Maar voor iemand die niet van oordelen houd, ben je toch vaak in de reaguurderspanelen te vinden.
Ik ventileer een mening, visie of oordeel en iemand anders, bijvoorbeeld jij, oordeelt weer over mijn bevindingen, enzovoort.
Zo werkt dat, heb ik begrepen.
Helder.

LuckyGirl | 17-05-15 | 09:03

Wat TisNieZoMoeilijk | 16-05-15 | 22:26 schreef.

CynicalBastard | 17-05-15 | 09:02

2015 en dan beginnen over productie naar lage lonen landen. Terwijl er juist nu al voorbeelden van bedrijven die juist het omgekeerde doen. Terwijl de landen waarbij die productie het meest werd overgenomen, nu al een middenklasse aan het ontwikkelen zijn. Ik vind het nogal een late discussie.
Daarbij stel je dat "De belangrijkste reden om iemand geen contract te gunnen, is helemaal niet de ontslagbescherming." maar ik kan niet vinden waarom dan wel. De maffiapraktijken die in Nederland plaatsvinden, is gewoon een kwestie van handhaving. Maar ook dat zie je al meer in de bouw en transportsector.
Op de verdragen na, waar ook al vrij uitvoerig is bericht. Ook hier. Lijkt het er op dat je er deze keer weinig tijd in hebt gestoken.

roze_bril | 17-05-15 | 08:53

De bedoeling was ten slotte dat democratie zó werkt dat het volk de regels tijdens het spel mag veranderen, niet zozeer de regering.
En volgens de regering betekend bijvoorbeeld 'zekerheid' heel wat anders als je er het woordje 'sociale' ervoor plakt.

LuckyGirl | 17-05-15 | 08:48

Er bestaan gewoon simpelweg slechte mensen.
@LuckyGirl | 17-05-15 | 08:35

Het probleem is, dat andere mensen kunnen besluiten dat ik een slecht mens ben, op basis van HUN ideeën/ omgangsvormen/ whatever.
WIE bepaalt wie er een slecht mens is?

necrosis | 17-05-15 | 08:47

@necrosis:
Bovendien schreef ik dat de ander het wapen en slagveld mag kiezen.
Dus ervan uitgaande dat deze hypothetische 200 man ook mij naar het leven staan spreek ik beter van zelfverdediging dan moord, mijn fout.
En het leven zit vol tegenstrijdigheden maar vertrouw erop dat ik in mijn levensdagen niet op conflicten, moord en/of oorlog zit te wachten.

LuckyGirl | 17-05-15 | 08:42

Ik lees een opsomming van de problematiek zonder oplossingen.
Een oplossing zou kunnen zijn dat iedere werknemer over de eerste 42.000 euro bruto geen loonbelasting betaald. De werkgevers blijven wel het werkgever deel loonbelasting betalen. Het verschil tussen uitkering en werken wordt dan veel groter waardoor werken interessanter wordt. Inkomsten derving hierdoor compenseren door de hypotheekrente aftrek af te schaffen, werknemers hebben veel meer netto waardoor deze zelf kunnen beslissen een hypotheek te nemen, onafhankelijk van met hulp van de belastingdienst het verschil tussen bruto en netto te verkleinen door die aftrekpost. Doordat je over de eerste 42000 euro geen loonbelasting betaald, bepaal je zelf welke woning je koopt met welke maandlasten, het maximale lenen is dan eindelijk ook voorbij, het gaat immers om iemands eigen netto geld waarbij rente aftrek per maand geen issue meer is. Nivelleren dient namelijk aan de onderzijde plaats te vinden, lage- en middeninkomens moeten NETTO naar boven, dichter bij het BRUTO salaris. Nivelleren van topinkomens naar beneden, dichter bij midden inkomens is economisch simpelweg ontzettend DOM. Dus: Belastingvrije werknemers voet omhoog naar 42.000 euro, en we kunnen weer 15 jaar vooruit!!! Langer kun je momenteel economisch echt niet plannen!!!

Martin_rsd | 17-05-15 | 08:36

@necrosis:
Goed lezen, ik schreef hypothetisch:"bij wijze van".
Niet persoonlijk worden, zeker als je niet de context waarin ik iets schrijf meeneemt in je commentaar.
Ik wil graag van gedachten wisselen maar in jouw bewoording kom ik over als een gestoorde moordenaar.
Er bestaan gewoon simpelweg slechte mensen.
Niet mijn wens, niemands schuld maar een feit.
Ik gaf een extreem voorbeeld, maar de werkelijkheid begint helaas extremer te worden dan ik aan vuiligheid kan bedenken.

LuckyGirl | 17-05-15 | 08:35

Voordeel is wel dat per 1 Juli de concurrentiebedingen de nek worden omgedraaid. En dat is goed, omdat flexibilisering van de arbeidsmarkt nu nog opeens niet meer geldt wanneer een (tijdelijke) werknemer naar een concurrent verhuisd.

El Gouda | 17-05-15 | 08:29

Wederom een ijzersterk stuk, zoals er hier regelmatig zeer goede artikelen te lezen zijn hier. Maar wat kunnen wij er eigenlijk mee? Hopen dat een politicus dit oppikt en denkt 'ja dit moet anders heur'. En stel dat we zouden kunnen stemmen op een partij zonder wensdenkers en met redelijke voorstellen. Die partij zou moeten onderhandelen met minstens twee andere partijen en een eerste kamer vol schimmige graaisenatoren. Stel dat ook dit positief samenvalt, dan heb je nog een Brussel dat eist dat de begroting op orde is op de *korte termijn*. Daar gaat je lastenverlichting.

Eerst werden de kosten bij ziekte al bij werkgevers over de schutting gegooid. Nu vind een partijtje dat diezelfde werkgevers eerder een vast contract moeten aanbieden en verandert de wet. Ik vraag mij zo langzamerhand af wat voor beeld politici eigenlijk hebben van werkgevers. Of dat beeld nog wel strookt met de werkelijkheid.

Hoe is het in godsnaam mogelijk, dat een land dat Deltawerken realiseert, zich niet gewonnen geeft tegenover een oprukkende zee. Dat zo'n land volkomen lethargisch, moe gebeukt zich dreigt neer te leggen bij toenemende concurrentie? Zich alleen nog maar bezig houdt met details en randvoorwaarden. We doen het licht uit, maar dit doen we wel sociaal.

Misschien had die Klijnsma wel een punt met haar moestuintje.

atheïstisch stemvee | 17-05-15 | 08:27

@necrosis:

En ik ben zoals velen de thuiszorg uitgegooid.
Voor 3 verschillende bedrijven gewerkt om 8 jaar te kunnen werken.
"beschermings"maatregel:na de 4e contractverlenging verplicht vast contract, daar hebben de zorgboeren geen zin in.
En inderdaad zoals in sommige reaguursels: Bij het UWV is het in- or out.
En na wat mijn gemeente met de zorg heeft gedaan en geen enkele hulp van het UWV, moest ik omwille van zelfbehoud voor "in" kiezen.
Ik had na die 3 verlengingen met 1 handtekening al mijn ww rechten kunnen verliezen en een uitkering van €300 per maand is wat krap in NL.
Zit nu aan mijn 2e anti-depressivum want ik had mijn baan lief, ook al verdiende het kudt.
Dus ik geef je 't: ik kan wel eens wazig overkomen, ben boos, verdrietig en teleurgesteld.

LuckyGirl | 17-05-15 | 08:23

De beste katalysator voor een slecht draaiende economie is een oorlog. Wat dat betreft zitten we op het goede pad. En anders kunnen die werklozen altijd nog aluhoedjes komen vouwen bij mij thuis.

Handsomeboy | 17-05-15 | 08:21

@LuckyGirl | 17-05-15 | 08:03
200 mensen vermoorden om 'de goede zaak te dienen'?
Je spreekt jezelf niet alleen tegen, je ontneemt die 200 mensen tevens het recht op leven.
De opmerking 'wazig' neem ik terug, je lijkt me eerder compleet van de pot gerukt!

necrosis | 17-05-15 | 08:15

@necrosis:

Ik ben wat traag, dat bericht waar je op reageerde was geschreven voordat ik je commentaar las.
Onmensen zijn alle mensen die zich boven een ander vinden staan. laat ze hun gang gaan, geef ze macht en rijkdom en ze misbruiken het tot aan moord toe.

LuckyGirl | 17-05-15 | 08:08

Heb net een 7 maanden contract getekend, ipv een jaarcontract. Allemaal te danken aan het naïeve gedram van de vleesgeworden middelmatigheid Lodewijk Asscher..

très cool | 17-05-15 | 08:05

Wat vind je er wazig aan?
Misschien in 4 zinnen:
1.We zijn allemaal gelijk en elk individu die anders suggereert, suggereert in de regel dat diegene zelf boven anderen staat, zelden suggereert een individu dat hij/zij onder anderen staat.
2.Alle mensen zijn in díe zin gelijk, dat we eten, drinken, zuurstof en onderdak nodig hebben om te overleven.
3.Universele gelijkheid verlangt dat je deze middelen een ander niet kan ontzeggen omdat dat gelijk staat aan moord.
4.De overheid heeft het monopolie op geweld en heeft moord daarmee legaal gemaakt, maakt gebruik van dit alleenrecht voor alles tussen een onbetaalde rekening tot (illegale) oorlogsvoering en lokt nu pro-actief een oorlog met Rusland uit.
Conclusie: iemand die op werkelijk álle humanitaire gebieden totaal faalt en compleet onvoorspelbaar gedrag vertoont, eigen regels overschrijd, waarheden vertekend en geen verantwoordelijkheid neemt voor eigen gedrag en anderen in gevaar brengt om zichzelf te redden,
zou jij zo iemand een monopolie op geweld toestaan?
Wat ik zeg is dat als ik, bij wijze van, 200 mensen moet vermoorden om de mensheid te redden, dat ik van een universeel recht, zelfs plicht gebruik maak en de moeilijke taak op mij zou nemen de politiek desnoods te bestrijden met haar eigen monopolie op geweld omdat ik daarmee een universeel humanitair belang dien.
De politiek kiest het wapen en het slagveld, ik kies voor zelfbehoud en dat is het dan.
Noem me een potentiële moordenaar, overheden zijn actieve massamoordenaars.
Charles Manson zit in de gevangenis maar heeft zelf nooit iemand (bewezen) vermoord.
Hij heeft tot moord aangezet maar niemand vind het erg dat hij gevangen zit voor moord.
De meeste huidige westerse regeringen wat mij betreft precies hetzelfde.
Practice what you preach.
Hillary Clinton met Bengazi-gate (een U.S.ambassadeur de dood ingestuurd, zó walgelijk dat 2 mariniers in de buurt orders om niet in te grijpen hebben genegeerd!).
Rutte met zijn 'we willen onze relatie met de Russen niet op het spel zetten maar ze hebben MH-17 wel neergehaald'.
Ik zeg verraad, hoogverraad, moord met voorbedachte rade en er is vast wel iets illegaals aan Rutte die met zijn €1000 belofte de verkiezingen koopt.
Meineed, ontwrichting van de samenleving, pedopriesters zichzelf laten berechten en rechters die hun machtspositie misbruiken voor persoonlijke vendetta's.
Wat begrijp je er niet aan?

LuckyGirl | 17-05-15 | 08:03

@dubbelq | 17-05-15 | 07:03
Ik had ooit een contract met een detacheringsbureau.
Ik kreeg een topbaan bij een 'inlener' die zolang duurde als dat 'het project' duurde.
Ik vervulde echter gewoon een vaste functie bij de 'inlener'.
Na reorganisatie bij de 'inlener', kreeg ik bij het detacheringsbureau te horen dat ik ook daar niet meer welkom was, ondanks de (destijds) nieuwe wet 'Flex en Zekerheid'.
Dat heeft het detacheringsbureau (naam ga ik niet noemen) héél wat duiten gekost na bijna 10 jaar onafgebroken dienst.
Natuurlijk zijn uitzendbureau's en detacheringsbureau's nuttig als het werkelijk gaat om korte termijn/ projectwerkzaamheden.
Maar mensen die een vaste baan vervullen en overgeleverd zijn aan moderne koppelbaasjes, zijn de lul.

necrosis | 17-05-15 | 07:16

@LuckyGirl | 17-05-15 | 06:50
Dat was geen antwoord op mijn vraag, sterker nog, er kwam een tweede vraag in me op:
Wat is jouw definitie van 'onmensen'?

necrosis | 17-05-15 | 07:03

necrosis | 17-05-15 | 06:23

Het bedrijf waar ik zit heeft sommige uitzendkrachten al 6 jaar of meer in dienst. Deze mensen zijn in dienst van het uitzendbureau. We kunnen niet zonder ze. Onder tussen worden er wel vaste krachten ontslagen in het kader van reorganisatie. Juridisch blijkt het allemaal te mogen. De nieuwe wet voegt totaal niks toe als het bij de oude ook al niet werkte. Ze moeten gewoon mensen "vast" aannemen en indien geen werk dan weer op een nette wijze afscheid nemen. Fifo systeem. De niet goed functionerende werknemer of bijscholen of via herplaatsing aan het werk helpen zodat deze van nut blijft voor de maatschappij.

dubbelq | 17-05-15 | 07:03

Ik wil alleen nog toevoegen:
Ik wens iedereen het beste in de nabij komende tijden,
solidariteit vooral met je directe omgeving en sociale contacten en schaam je er niet voor je nemesis met de door hen gekozen wapens te bestrijden als je intenties puur zijn.
De prijs van vrijheid is oneindige waakzaamheid.
De voornaamste kracht van burgers ligt in de getallen als wij ons ver/herenigen.
Alleen dán heeft een volgende generatie wellicht land waar werkelijke universele gerechtigheid bodem kan vatten, en onmensen de plek krijgen die ze verdienen.

LuckyGirl | 17-05-15 | 06:50

@LuckyGirl | 17-05-15 | 06:17
Mag ik vragen wat je doet 'voor de kost'?
Ik vind je verhaal nogal.... wazig.

necrosis | 17-05-15 | 06:39

@dubbelq | 16-05-15 | 22:32
Je kan een nieuwe werknemer natuurlijk ook eerst 6 maanden via een uitzendbureau laten werken (met 'uitzicht op vast dienstverband').
Als ze voldoen, geef je ze DAARNA pas een 7 maanden-contract met een maand opzegtermijn.
Zelf werk ik bij een zeer succesvolle toko, die durven nog te investeren in goed personeel.
Die heeft belang bij betrokken, gemotiveerd personeel.

necrosis | 17-05-15 | 06:23

Feynman, wie je ook bent, ik lees mijn eigen gedachten, overwegingen en conclusies 1 op 1 terug in je artikel.
Bijna eng gewoon.
Het komt neer op maar 1 vraag.
De vraag is:
Wat maakt "land" "een land"?
-De stichter(s), (dynastie of gedachtegoed van de stichter(s)?
-De lijnen op een kaart (statisch of dynamisch)?
-Oorlog (of een gezamenlijke vijand)?
-Overheid (iedereen die verheven is t.a.v. burgerschap?)
-De massa (meerderheid inwoners en conformisten?)
Een land is een illusie om 1 simpele reden die alle bovenstaande antwoorden wegvaagt: de menselijke behoefte gerust gesteld te willen worden, bevredigd door onverdedigbare vergezichten over een geregelde, eerlijke, georganiseerde overzichtelijkheid en veiligheid, een illusie bedacht door machtswellustelingen.
Geld bestaat niet, een volk bestaat niet, grenzen bestaan niet, onafhankelijkheid bestaat niet, zonder conflicten leven bestaat niet, maar politici zijn op geheimzinnige wijze in staat de massa's wijs te maken dat alleen door hún de sleutels van je huis te geven, je nooit meer bang hoeft te zijn als je maar stemt en goed "verzekerd" bent.
Elke stem is er één voor de gehele politiek, omdat de "partijen" slechts verschillende namen hebben en allemaal 1 ding gemeen hebben: Wij weten beter wat jouw leven de moeite waard maakt dan jijzelf en lever je zelfbeschikking in voor macht aan een totale vreemdeling
(En Rutte is een vreemde snuiter).
Elke stem voor welke partij dan ook valideren die macht en bevestigen dat de illusie door velen als waarheid geaccepteerd is.
Ik zelf ben iemand van universele rechten, intuïtie, behandel een ander zoals je zelf behandeld zou willen worden en bevecht wat belooft is maar niet geleverd is, zeker als je ervoor betaald hebt.
In die zin heeft Fynman de pijnlijke waarheid blootgelegd: stemmen is vóór stemmen en de gehele politiek geeft geen enkele plausibele oplossing voor universele problemen van ons voortbestaan, ze noemen ze liever niet eens.
Schoon drinkwater, wat is er met mijn kind gebeurt in de MH-17, waarom geven we wapens aan mensen die vechten i.p.v. verdedigen als we onszelf wél een vredig bestaan gunnen.
We moeten afbreken voordat we kunnen bouwen en daarbij zal conflict niet te vermijden zijn.
Om positief te eindigen: Vooruitgang gebeurt vanzelf, het tegenhouden of remmen ervan is hard werk.
En dank, GeenStijl, voor het kunnen uiten én lezen wat mensen écht denken. Jullie redden levens. Hulde!

LuckyGirl | 17-05-15 | 06:17

Al het goede wordt u ontnomen en dit proces is al 2 decennia gaande. *Zij* hebben een plan en wij domoren slikken het als zoete koek.

INH.30CL | 17-05-15 | 02:48

Maline Genie | 17-05-15 | 01:43
'(Tijdelijke) toename', u masturbeert nog op Wim Kok?

(Behind)Doors | 17-05-15 | 02:39

Stop met stelen van de hardwerkende burger.
Solidariteit heeft z'n grenzen.

Lijkt me logisch... | 17-05-15 | 02:31

Maline Genie | 17-05-15 | 01:43
Het zal waarschijnlijk ook in de richting van verhoogde vermogensbelasting gaan. Zelf denk ik dat er wel meer gaat en moet gebeuren. Men zal straks oa willen ontmoedigen dat mensen met een bijstandsuitkering alléén een woning betrekken met een forse huurtoeslag. In Portugal bijvoorbeeld blijven families zo lang mogelijk bij elkaar één huis betrekken. Moeten ze wel. Na ontslag krijgt men een half jaar een uitkering. Daarna.. niets meer.

druipsmurf | 17-05-15 | 01:55

Appeltjesgroeneweide 22:38
Tschai lijkt me wel wat:) De Pnume lijkt mee een sympathiek volkje.

K1100 | 17-05-15 | 01:45

Blarrie blaf blaf | 17-05-15 | 01:26
"Het kernpunt is dat de vermeende trickle down doctrine niet werkt zonder overheidsingrijpen "

Stel dat land A de werkgevers zwaar blijft belasten en land B verlicht de belastingdruk. Dan hoop je dat werkgevers in land B eerder geneigd zijn een mannetje extra aan te nemen. Dan zou dit toch betekenen dat deze trickle down toch gewoon werkt voor land B?.. Of zie ik iets over het hoofd?

druipsmurf | 17-05-15 | 01:45

Dit zal op Geenstijl geen populaire mening zijn, maar ik denk echt dat we de komende jaren de belasting op inkomen drastisch moeten verlagen, gecompenseerd door een extreme (tijdelijke) toename van de vermogensbelasting. Het is toch van de gekken dat miljoenen van ons zwemmen in de schulden, terwijl er duizenden zijn die miljoenen bezitten.

Hebzucht is de kanker van het kapitalisme, werk zou beloond moeten worden, het bezitten van geld moet worden ontmoedigd, zodat er meer geld wordt uitgegeven.

Ik noem maar iets: 90% belasting op rendement boven de 5 miljoen? Werkte in de jaren '60 uitstekend in Amerika. En ja, ik wil ook graag ooit miljonair zijn, maar we moeten de boel wel draaiende houden. En nu niet gaan janken dat mensen dan het land verlaten, moeten ze vooral doen, maar dan zal de overheid hard moeten optreden, en die parasieten niet meer toe moeten laten tot ons land. We moeten ons in deze huidige shit niet laten gijzelen door hen die deze problemen grotendeels hebben veroorzaakt.

Oh en een beetje haast zou fijn zijn, het liefst voor de nieuwe crisis er is.

Maline Genie | 17-05-15 | 01:43

Ja maar Rutte zegt toch dat dit het beste kabinet sinds 70 jaar is. Hij zou toch niet liegen?
Dat in het bedrijf waar zoonlief werkt alleen nog maar 2x 6-maanden contracten worden aangeboden, daarna exit, dat is toch beter voor onze economie?
Dat als ik 2 dagen te laat btw afdraag wegens sterfgeval ik alsnog een boete krijg is toch goed voor mijn ondernemingsgeest?
Dat mijn ex meer dan een jaar moest wachten op woonruimte terwijl ze zag dat tientallen asielzoekers voorrang kregen is toch begrijpelijk?
We zijn overgelaten aan een stel randdebielen....

R. E. Calcitrant | 17-05-15 | 01:33

Van de bovenonsgestelden moet het kapot, en kapot zal het gaan. Itt wat iedereen denkt is Griekenland wat ze willen. Dus trek je conclusie: het gaat niet beter worden, maar slechter, en dat is allemaal onderdeel van Het Plan, want het moet kapot.

PollekePot | 17-05-15 | 01:28

We gaan het gewoon afleggen tegen Azië, ooit 'onze' kennis, zij bouwen erop voort, de schoolsystemen daar worden zo enorm keihard, dat wij alleen nog maar gemiddelden zullen opleveren, soit.
Hier wordt alles ('sociaal') gemiddeld.. dat is gewoon een exit als het om vooruitgang gaat.

Dibe | 17-05-15 | 01:27

Het kernpunt is dat de vermeende trickle down doctrine niet werkt zonder overheidsingrijpen (ironie). Dat inzicht is nog niet overal geland. Probleem is dat wanneer de markt geglobaliseerd is, die overheid dat ook moet zijn, anders worden landen tegen elkaar uitgespeeld. (of maken dankbaar gebruik van belasting-regeldruk ontwijkende multinationals) Deze politieke samensmelting van landen gaat niet gauw lukken, landen verschillen teveel, alles delen zou een enorme impact hebben op onze welvaart, en dus zal de markt vast nog een tijdje amoreel blijven, en proberen wij aan te haken. De vraag rijst, wie is hier nou de baas?

Blarrie blaf blaf | 17-05-15 | 01:26

De wereld is klein geworden, te klein wellicht voor kleine landjes met oude systemen die niet opwegen tegen grote landen met totaal andere systemen.

Dibe | 17-05-15 | 01:24

Men handelt zoals vanouds weer alleen in het belang van de werkgever. De ontslagregeling was op zich al heel soepel en is alleen maar als een vals excuus gebruikt.
Maar niet alleen deze regering maakt zich hier schuldig aan, met name de EU zal er alles aan doen om de concurrentie op de wereldmarkt aan te kunnen. Ten koste van veel werknemers in west-europa, welteverstaan. Die zijn namelijk relatief duur. Ook zijn de loonverschillen tussen de lidstaten te hoog.

De EU dient namelijk NIET het belang van de burger (werknemer) maar is eigenlijk ontstaan door lobbywerk van grote multinationals.
Niet voor niets is vrij verkeer van werknemers daarbij een speerpunt. Doel is om op deze wijze goedkoop personeel aan te kunnen trekken en zo de hoge lonen in noord en west Europa naar beneden te kunnen drukken. De vroegere EEG had voor de gewone burger en Nederlandse werknemer echt toegevoegde waarde (oa opheffing exportbarrierres zonder vrij verkeer van werknemers). De EU voegt voor de gewone Nederlander niets positiefs meer toe. Wel voor de multinationals.

druipsmurf | 17-05-15 | 01:22

Feynman is in z'n hart een romanticus en nee, we kunnen de tijd niet terugdraaien, Feynman, nooit.
Helaas?
Dat telt niet, want het kan niet en het Nu is nooit wat Was.

Dibe | 17-05-15 | 01:20

Feynman en zijn wekelijkse Sombermans verhaal.

Jan Dribbel | 17-05-15 | 01:12

Beste oplossing :
In Star Trek is er een Federatie van Staten
Het begrip "geld" bestaat niet meer, dus is er geen macht, hebzucht etc.
Dit moet onze toekomst worden!!

TheNox | 17-05-15 | 01:04

Ik word hier heel depressief van
Heeft iemand een pistool voor me?

TheNox | 17-05-15 | 01:01

omdat al die graaiende linkse gutmenschen samen met al dat binnengelokte stemvee uit verweggistan op die rooie kudt pvda gestemd hebben krijgt iedereen die nederlands is en afgekeurd/invalide is elk jaar nòg minder dan het jaar daarvoor. hypocriet leugenachtig stinkvolk met hun kudt pvda. gelukkig maakt de natuur ze allemaal binnen 120 jaar dood.

kobuskamper | 17-05-15 | 00:36

"Nederland importeert zich een slag in de rondte", tja.. er komt ook nog heel veel ongewilde import binnen... ik hoop alleen dat we heel veel van dit gaan importeren of produceren; www.newscientist.com/article/mg2263021... zodat de golf van in t vuil creperende oudjes geen analfabete Somaliër meer nodig heeft om de vensterbank af te stoffen en het scheelt veel niet gewenste BOA's ook nog, want die baantjescarrousel draait op ongewenste import.

Dibe | 17-05-15 | 00:33

duitse herder | 16-05-15 | 23:50
Wouter Bos.

de honden blaffen... | 17-05-15 | 00:23

Beetje dom wel die wet. In feite is het zo dat hoe langer je jaarcontracten kan blijven geven hoe hoger de gemiddelde diensttermijn wordt in het bedrijf. Hoe korter de flextermijn hoe lager de gemiddelde diensttermijn. Door deze wet neemt dus de gemiddelde diensttermijn af in Nederland. We worden dus weer eens misleid.

Dat is ook de feitelijke doelstelling van Brussel, hoe korter de gemiddelde diensttermijn, hoe hoger de kans dat oost europeanen aan het werk kunnen in de rijkere westerse delen. Gevolg: europese nivellering, iets wat een hoofdprioriteit is in het Brusselse Bureaucratenland. In Brussel is niks wat het lijkt !

Dit staat de haaks op de belangen van de Nederlandse bevolking. Voor de zoveelste keer.....

Tee Of Cup | 17-05-15 | 00:21

Ik werk nu al een paar jaar in een fabriek die hangmatten maakt en ik wil graag hier blijven werken.
Ik hoop dat ze me vanaf Juli niet eruit gooien.

Eurotokkie | 17-05-15 | 00:19

De Nederlandse staat huurt aannemers in zonder te vragen eerst naar werkelozen te kijken voordat buitenlanders worden ingevlogen en uitgebuit....

Voor die Portugezen is "het hout nooit op". Steeds Maar Weer! Zelfde bedrijf ander sausje:
www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2092028/...

gemeentereiniging | 17-05-15 | 00:11

@duitse herder | 16-05-15 | 23:45
Meld er dan ook gelijk bij dat in Denemarken de vakbonden een stuk meer macht hebben dan in Nederland. En meld daar dan ook even bij dat er een rode regering in Denemarken zit en de vakbonden zo rood zijn als je kan bedenken. Je kan wel personeel krijgen, maar je bedrijf krijgt een blokkade. In Denemarken zijn veel arbeidsrechten in de wet vast gelegd omdat de vakbonden hun macht grof misbruikten in de jaren 60 en 70 in Denemarken. Dat was niet wegens de rechten van de arbeider, maar om werkgevers te beschermen tegen situaties waar de bouwvakkers 100 euro meer in loon vroegen en als je niet betaalde, dan gingen ze staken en gebeurde er niets.

Agent Milton | 17-05-15 | 00:03

@bakoenin 23:42: Wat wel gebleken is dat je werknemersrechten en minimumlonen maar tot zekere hoogte kan afdwingen. Maak je het als overheid te gek, dan verzinnen bedrijven ontwijkende constructies of ze gaan gewoon ergens anders heen. Ook de staat moet veel meer naar de oorzaken dan naar de gevolgen kijken; dit is symptoombestrijding.

Muxje | 16-05-15 | 23:56

eerstneukendanpraten | 16-05-15 | 22:07

Dan moet de bevolking wel over een competitief kennisniveau beschikken. Er zit nogal een verschil tussen de Nederlandse en Duitse schooltas.

Rätselhaft | 16-05-15 | 23:55

TisNieZoMoeilijk-22:33
+100 voor uw betoog.

DonBasco | 16-05-15 | 23:52

bakoenin | 16-05-15 | 23:42
Je kunt de economie van landen niet met elkaar vergelijken. Er is steeds een ander verband tussen oorzaak en gevolg.
Wat Nederland wel moet doen is zijn staatsschuld heel goed in de gaten houden. Deze is thans 75% van het BNP.
.
De staatsschuld verdeeld in 2 periodes van 10 jaar:

1994 - 218 miljard
2004 - 257 miljard

Dat is een stijging van 17%

2004 - 257 miljard
2014 - 462 miljard dwz t.m. december 2014

Dat is een stijging van 79,8 %

duitse herder | 16-05-15 | 23:50

De Noorse en de Deense werkgever kan zelf ontslaan als dat nodig is. Dat houdt in: er wordt niet naar leeftijd gekeken en als het bij een bedrijf wat beter gaat dan wordt veel eerder een werknemer aangenomen.
.
Werkgevers die misbruik maken van deze positie zijn binnen de korst mogelijke keren verdwenen. Dat is namelijk zo bekend binnen deze landen. Die komen niet meer aan personeel.
.
Maar de belangrijkste winst is wel dat de werkloosheid Altijd de helft minder is dan die in Nederland. In goede en in slechte tijden.

duitse herder | 16-05-15 | 23:45

duitse herder | 16-05-15 | 23:34
Daarentegen bestaat in Spanje, Italië, Griekenland, UK en de USA geen ontslagbescherming en kampen ze daar ook met een structurele werkloosheid. Of met legioenen van sappelaars met 3 baantjes die niet eens rond kunnen komen.
Daar zit het probleem niet. Je gaat dit niet oplossen met het steeds goedkoper maken van werk en met het totaal afbreken van werknemersrechten.

bakoenin | 16-05-15 | 23:42

Misschien dat het eens tijd wordt om per 1 juli een landelijke stakingsweek te houden. Geen bus, trein, winkelpersoneel, fabriekspersoneel, ambtenaar enz. die naar zijn werk gaat. Weekje volhouden. Kijken naar de reacties. Komen die niet, een landelijke staking van 2 weken. Enz. enz.

Graaf van Egmont | 16-05-15 | 23:38

Een jaar of 10 geleden kon de Zweedse werkgever zelf beslissen of hij iemand wilde ontslaan. De Zweedse regering heeft toen gezegd: Nee dan doen wij, de ambtenaren, in het vervolg. Je moet dossiers aan ons voorleggen.
.
Het gevolg was dat de werkloosheid van circa 3% binnen 1 jaar opklom naar 8%. Dat cijfer is structureel zo gebleven.
Behalve de jeugdwerkloosheid, die is thans in Zweden circa 27%.
denieuwezweed.com/2014/05/16/banenplan...

duitse herder | 16-05-15 | 23:34

Chapeau bakoenin! Niets aan toe te voegen!

Opinion1970 | 16-05-15 | 23:34

"Zelfs het aanpakken van een Ierse koppelbaas die in Maastricht zijn Portugese werknemers via Cyprus onverzekerd liet werken en maandelijks duizend euro per werknemer snaaide voor buskaartjes en stapelbedden is een brug te ver."
Hr. Feynman, het is nog veel erger, dat waren waarschijnlijk geen Portugezen, doch achterbuurt Brazilianen met valse paspoorten. Zie b.v.
www.vacature.com/artikel/deel-2-waarom... en www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article...

Ci Ty33 | 16-05-15 | 23:33

duitse herder | 16-05-15
Als werkgevers kansen zien op de binnenlandse markt komen ze echt wel.
Dus kansen om producten of diensten te slijten tegen een redelijke marge.En die kansen zijn er nauwelijks. Omdat importeren goedkoper is.Van high tech tot aan zeepbakjes van Blokker alles importeren we.
Nu hadden we de briljante gedachte van kom we zetten iedereen op de nullijn, we maken van iedereen een flexwerker, dan worden we vanzelf goedkoper en kunnen we concurreren.
Jammer alleen dat we daarmee die op de nullijn zittende flexwerker dwingen om nog goedkoper zijn spulletjes te kopen of helemaal niet meer.
En die race to the bottom gaan ze in India en Bangladesh graag aan. Het heeft niet zoveel om zaken te produceren als niemand ze meer kan kopen.
VVD\CDA\PvdA\D66 beleid heeft er voor gezorgd dat onze overheid van iedereen 50% van het inkomen op snoept. Van sommige mensen nog meer en datzelfde beleid zorgt er voor dat ze er steeds minder voor doet. Met de zaken naar gemeentes kieperen wordt het alleen maar duurder, nog meer management lagen. Uiteindelijk zullen er in Nederland op iedere werknemer die iets verdiend 10 managers zijn.
Die allemaal ruim boven de balkenende norm verdienen.
Daar zit de ziekte.
Het wordt tijd dat de staat Nederland eens een keukentafel gesprek krijgt. Om te kijken naar verbeterpunten. Dat doen ze ook zo graag met hoogbejaarde mensen.

bakoenin | 16-05-15 | 23:13

@Sjefke7807 | 16-05-15 | 22:25
Ja, daar heeft u ook weer gelijk.

Osdorpertje | 16-05-15 | 23:08

Maffiapraktijken van de EU , dat is het probleem.

nemeton | 16-05-15 | 23:01

/De enige zekerheid die deze wet en de verdragen bieden, is een nog snellere exodus van productie naar derdewereldlanden./
Niet helemaal, de techniek helpt om massaproductie weer kleinschaliger te maken. Met name 3D printing. Zo wordt het mogelijk om just in time tal van artikelen altijd daar te hebben waar je ze wilt hebben zonder enorme distributie kanalen en opslag.
Met het hergebruik van plastic zou dit wel eens een doorbraak kunnen worden wat het verplaatsen van werk naar lage lonen landen gaat stoppen.
Maar het is die zelfde techniek die er ook voor gaat zorgen dat er een heleboel mensen werkloos blijven of gaan worden.
En daar moeten we iets mee, willen we niet in totale anarchie gaan vervallen.
De huidige economische modellen kunnen hier niet mee omgaan, en de debiele oplossingen van Klijnsma en voor haar Kamp betekenen nog meer werkloosheid en rondpompen van geld.
Ik voel inderdaad heel veel voor een basis inkomen met daarnaast het stimuleren van kleinschalige initiatieven gericht op de binnenlandse markt. Dat lijkt mij de enige manier om geldstromen en werk niet naar andere landen te laten vloeien.

bakoenin | 16-05-15 | 22:58

Hoe meer regels, voorschriften en bepalingen gekoppeld worden aan het bedrijfsleven, hoe meer het bedrijfsleven wordt gedwongen om de gevolgen van onwerkbare eisen te beheersen en te beheren.
Dat houdt in 2015 in dat bedrijven weggaan uit Nederland. Die uittocht is al begonnen in 2009. Deze nieuwe maatregelen is een stimulans om het te blijven doen.
.
2013: 129.000 bedrijven werden gesloten excl faillissementen
2014: 120.000 bedrijven werden gesloten excl faillissementen

In deze periode 149.000 nieuwe bedrijven. Waarvan er 95% ZZP-ers zijn, die andere 5% beginnen niet met 2-3 man personeel.
Er is dus geen banentekort maar een werkgeverstekort.

duitse herder | 16-05-15 | 22:57

@VanBukkem | 16-05-15 | 22:46 As dead as a Dodo.

gentle giant | 16-05-15 | 22:51

-weggejorist-

de rijdende betweter | 16-05-15 | 22:50

@VanBukkem | 16-05-15 | 22:46
Ja.

Botte Hork | 16-05-15 | 22:47

TisNieZoMoeilijk| 15-05-15|22:26| Vrees dat ie niet op je verzoek zal ingaan, omdat hij weet waar zijn beperkingen liggen. Hij fungeert als praatpaal, en signaleert alleen maar, de zaak verder laten escaleren zal hem niet in dank afgenomen worden.

Archy Bunker | 16-05-15 | 22:47

Dus als ik de heer Feynman goed begrijp zitten we gewoon met zijn allen aan een dood paard te trekken en kunnen we maandag eigenlijk net zo goed thuisblijven.

VanBukkem | 16-05-15 | 22:46

@dugo | 16-05-15 | 22:11 Daar hebben we al die islamitische import toch voor?

gentle giant | 16-05-15 | 22:44

@Osdorpertje | 16-05-15 | 22:13
wat sjefke zegt

koekje erbij? | 16-05-15 | 22:43

@TisNieZoMoeilijk | 16-05-15 | 22:33
Het is toch gewoon bezopen? Ik geef je geen ongelijk.
Als slaaf wordt je behandeld in dit afgegleden land. Met dank aan de PvdA. Minder!

Botte Hork | 16-05-15 | 22:42

Ik mis de jaren '70 & '80. Wat was ons landje mooi.

Botte Hork | 16-05-15 | 22:18

Topless meiden op het strand, altijd prachtig weer, tijd dat we het gaan terughalen, klaar met de zombies.

gentle giant | 16-05-15 | 22:40

@dugo | 16-05-15 | 22:11
Ja wel tijd,maar als je ontslagen wordt moet iemand anders bipsen vegen ,he.

koekje erbij? | 16-05-15 | 22:39

De 2 grote problemen van Nederland en de Europese landen in de 21st eeuw: islam en de EU.
Daarnaast een uitgehold en kapot gemaakt politiek systeem waarin non valeurs als Rutte en consorten in kunnen fungeren.
--
Van tijd tot tijd lees ik de scifi boeken van J. Vance. En dan wil ik weg van hier. Weg van deze waanzinnige planeet en op naar een andere waanzinnige planeet.
-
Of gewoon naar Canada.

appeltjesgroeneweide | 16-05-15 | 22:38

Nederland kenniseconomie. Haha & laat me niet lachen.
Met Philips was Nederland jarenlang trendzetten met gloeilampen, verlichting, televisie & geluidsdragers.
Maar waar de fuck is het misgegaan?
Waarom doen we niet mee op wereldniveau met computers, smartphones en tablets?
Nederland heeft die plank to-taal misgeslagen.
Nederland kenniseconomie. Haha & laat me niet lachen.

wakkere_nederlander | 16-05-15 | 22:35

@Botte Hork | 16-05-15 | 22:18
Ik was een jaartje of 9-10 een maand of 5 werkeloos. Ik wilde graag doorwerken bij het baantje dat ik al had, terwijl ik officieel nog bij mijn ex-werkgever op de loonlijst stond.
Mocht wel, maar dan alleen tegen dat salaris. Dat was ongeveer de helft van wat ik verdiende bij mijn ex-werkgever, terwijl ik in de WW ~70-80% had.

Dus ik vroeg ze om simpelweg het gat aan te vullen voor zolang als nodig. Dat zou niet zo lang moeten duren, want ~70-80% van mijn vorige salaris was me toch echt te min, dus ik moest en zou door solliciteren.

Maar liever energiek en toch het grootste deel van mijn doordeweekse uren productief zijn, dan alles in het handje vangen en het grootste deel van mijn tijd op mijn reedt zitten.

Mocht niet. Je had een baan of een uitkering. Maar als je een baan had die 2/3 van de uitkering terugverdiende, dan had je geen recht meer op die uitkering.
Nou heb ik zeker een stuk eergevoel, maar ik ga mezelf niet voor €500,-/maand in de voet schieten.

Dus ik bleef thuis en vind de hele WW.
Wilde wel werken. Maar werken betekende daadwerkelijke een halvering van mijn inkomen. Terwijl WW een verlies van 25% betekende.

En ik wilde de staat nog wel 2/3 van mijn WW-uitkering besparen.
Regels zijn regels....

Opdoeken die handel!

TisNieZoMoeilijk | 16-05-15 | 22:33

Contract van 6 maanden mag niet meer met proeftijd, doen we toch gewoon contract van 7 maanden en dan mag het wel. Uitzendkrachten die volledig meedraaien kunnen weg naar 2 jaar. Wat een prutswet van die Asscher maar ja dat kan je ook verwachten van zo'n prutser

dubbelq | 16-05-15 | 22:32

Echte antwoorden op de verschuiving van de wereldproductie naar lagelonenlanden ontbreekt.
@Feynman

Beste Feynman, schrijf eens een stukkie over oorzaak ipv gevolg. Indien de Westerse wereld en in smaller spectrum, Nederland, niet kapot gebelastingd werd door haar roverheid, dan...
- maakte het geen ene reedt uit dat de mensen hier meer pecunia per uur verdienen. Want ze maken het waar!
- Dan had Jan Doedel (doorsnee voel ik me allang niet meer) pecunia genoeg om de slapende economie wakker te schudden.
- Van al die niet weggesmeten pecunia, innoveerden, stimuleerden en motiveerden de werkende Westerlingen een economie waar nog geen Aziaat of Afrikaan in duizendmiljoenmiljard jaar tegenop kon boksen.
- En hoefde ik en met mij velen iedere dag met lede ogen aan te zien hoe dit land en de rest van de Westerse wereld kapot gemaakt wordt door incapabele overheden.

11.000.000.000,-, Frya gelden, niet betaald aan belastingen is zo'n €1500-2000 per WERKENDE NL-er.
= 1 weekend Centerparcs
+ 1 nieuwe laptop
+ 1 nieuwe TV
+ 6 tanks benzine
+ 3x uiteten

En dan hebben we het slechts over 1 (ja ok, ietwat grotere) druppel op de gloeiende plaat.

Maar ga mij GVD niets vertellen over flexibeler werken, of ingrijpende ("pragmatische" KOTS) veranderingen in ons systeem die nodig zijn om de "concurrentie" voor te blijven. Of ons "uit de klauwen" van het groot kapitaal te houden.

De Westerse wereld heeft geen concurrentie. Alleen een vijfde colonne die onze gemeenschap voor eigenbelang ondergraaft!
Als de Roverheid niet zoveel poen roofde met vrouwe Justitia aan de hand, dan zag het bedrijfseconomische landschap er heel anders uit.
En de kentekenplaten op 's Herenwegen ook, om maar een voorbeeld te noemen.

Alles is tegenwoordig politiek, dus geef die grootgrutters eens ongelijk om politiek te bedrijven zodat hun indices vaker groen dan rood staan.

Hoe erg ik het ook vind, ik geef ze geen ongelijk.
De overheid, dat is de schuldige. Schuldig tot op het bot. Schrijf daar maar week na week een stukkie over.

TisNieZoMoeilijk | 16-05-15 | 22:26

@Osdorpertje. Het ligt iets genuanceerder. Nederlanders willen het werk best doen, maar de werkgevers willen zo laag betalen dat je daar als Nederlander niet van kan leven. De lasten zijn hier zo belachelijk hoog dat je van dat soort hongerloontjes simpelweg niet kunt bestaan. Verder werd ons, met name door Links, te verstaan gegeven dat iemand in een overall een domme viezerik is die met de nek mag worden aangekeken. Dus hoeven we die ook niet te waarderen of fatsoenlijk te betalen. Verder zou alle handwerk toch door robots gedaan worden dus trots zijn op vakmensen was ook vloeken in de kerk. En aldus geschiedde.

Sjefke7807 | 16-05-15 | 22:25

dugo |

het is geen kwestie van er tijd voor hebben, in de sector "reedt van een bejaarde afvegen" zijn betaalde banen opgeheven vanwege er is geen geld voor.

Entergava | 16-05-15 | 22:24

@gentle giant | 16-05-15 | 22:01
Die totale anarchie komt nog wel. Door heel Europa. Vraag is in welk land het begint en hoe snel die vlam over slaat naar de rest van de EU. Griekenland? We zouden ze eigenlijk dankbaar moeten zijn.

Botte Hork | 16-05-15 | 22:24

Dit hele verhaal is al van toepassing sinds de EG de EU werd. Maar nu de USA erbij komt, vliegt de linksch mens ineens in de gordijnen.

Winston1 | 16-05-15 | 22:19

@dugo | 16-05-15 | 22:11
Genoeg mensen die in de WW zitten en het graag zouden willen doen.
Aber das ist verboten!1!! door onze debiele overheid.
Vrijwilligerswerk mag alleen maar bij organisaties die ANBI zijn gelabeld. www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect...

Ik mis de jaren '70 & '80. Wat was ons landje mooi.

Botte Hork | 16-05-15 | 22:18

Goed geschreven stuk. We are all doomed.

070 | 16-05-15 | 22:17

* productie van wiet
* productie van XTC
* import/export cocaïne
* wapenhandel

ik zie zat mogelijkheden !

FW Ta-183 Huckebein | 16-05-15 | 22:16

Hoe je het ook wendt of keert, de macht ligt bij de werkgevers. In de jaren 70tig wilde Nederlanders geen vies en zwaar werk meer doen tegen het minimumloon. Dus lieten de VVD en het CDA toe dat er hele volstammen analfabeten uit ontwikkelingslanden werden geïmporteerd om dat werk wel tegen het minimumloon te doen. Door de toenemende wetgeving werd het uiteindelijk aantrekkelijker dit zware en vuile werk naar het buitenland te exporteren. De werkgevers zagen hun winstgevendheid toenemen. En die geïmporteerde werknemers? Dat was een probleem van de samenleving die de kosten van de werkeloosheid mochten betalen.

Osdorpertje | 16-05-15 | 22:13

Weinig nieuws met je analyse. Alles al gezegd en geduid in vele stukken eerder.
Er komt geen verandering. Niet vanzelf. En de tekenen van een aanstaande revolutie zijn vooralsnog te mager en te verbrokkeld.
Een burgeroorlog dan? Ook daar is de vlam nog te zwak voor. De kosten te hoog ten opzichte van de verwachtte winst.
Een uittocht van capabele mensen is al aan de gang. Die zal alleen maar toenemen. En ik zou niet binnen de EU je heil zoeken.

Helder Groentje | 16-05-15 | 22:12

Les voor Ascher : Deze wet gaat niet werken. Bedrijven gaan hun flexibele schil subiet inwisselen voor nieuwe medewerkers die geen transitievergoeding kosten. Elke flexwerker met een contract langer dan twee jaar vliegt per 1 juli de deur uit.

Wijze uit het Oosten | 16-05-15 | 22:12

Beetje gek, allemaal werkelozen, maar niemand die meer tijd heeft om de reedt van een bejaarde af te vegen, heel apart..

dugo | 16-05-15 | 22:11

Het antwoord is: kenniseconomie.

eerstneukendanpraten | 16-05-15 | 22:07

Basisinkomen, je ontkomt er niet aan.
Of totale anarchie, kies maar ...

gentle giant | 16-05-15 | 22:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken