Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Architect station: "NS-poortjes blijven laag"

iedereenaanboorddefaaltrein.jpgNa 23 jaar, ruim 1 miljard euro en meer opeenvolgende blunders dan het kabinet rondom MH17(*), werkt de ov-chipkaart eindelijk en zijn de ov-poortjes op station Rotterdam gesloten. Einde zwartrijders, waar al dat geld, al die techniek en al die prifuckacy uiteindelijk om te doen was. Wat bleek ongeveer één uur nadat de poortjes na 23 jaar en 1 miljard euro gesloten waren? De poortjes waren te laag: zwartrijders sprongen er overheen. Zelfs degene zonder al teveel atletisch vermogen. Nogmaals, 23 jaar, 1 miljard euro en complexe technologie, en dan de poortjes te laag maken, zodat ze alsnog nutteloos zijn. Nou goed. In ieder geval is zoiets relatief snel gefixt. Maar neen! Architect Jan Benthem van Rotterdam CS wil geen hogere poortjes. Dat zou het uitnodigend karakter van het nieuwbakken station verpesten. Ja, vleesstengel, dat is juist het probleem: dat het uitnodigende karakter van de poortjes momenteel vooral veel aantrekkingskracht heeft op zwartrijders, die vervolgens conducteurs in elkaar beuken als ze gecontroleerd worden. Kijk, wij balen er ook van dat zwartrijders misbruik maken van de situatie en dus de goedwillende burger gestraft wordt met hoge, onuitnodigende gevangenispoortjes. Maar zijn in ieder geval pragmatisch genoeg om te beseffen dat, wanneer je kiest voor een systeem met de ov-chipkaart, dit nu eenmaal de realiteit is waarin we leven. Als we dan toch iedereen gaan behandelen als een potentiële crimineel, laten we het dan in ieder geval zo doen dat we de daadwerkelijke criminelen ermee afstoppen. Vraagje: nu we het toch over de ov-chipkaart hebben, we wachten nog op een verklaring waarom Arco Groothedde, directeur Translink Systems, tegelijkertijd als lid van het Adviescollege Review Board Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie de minister van Veiligheid en Justitie mag adviseren over opdrachten geven aan Translink Systems. Qua belangenverstrengeling naar de mensen toe.

Reaguursels

Inloggen

@Bokito ergo sum | 07-05-15 | 08:51
In Londen is het ook niet nodig, aangezien ze daar wel een fatsoenlijk en redelijk tarief hanteren.

Boris die Sauertopf | 07-05-15 | 18:02

Te vaak al, ben ik in mijn leven geconfronteerd met onbruikbare en/of onpraktische meuk op het gebied van inrichting van particuliere, maar vooral ook openbare ruimtes, ontworpen door architecten en design-nichten die allen denken dat ze op een wolk hoog boven het gepeupel zweven.

Er zijn architecten die hun leven dusdanig gedreven wijden aan de vervuiling van onze horizonnen en de verpesting van onze leefomgeving met hun door tocht omgeven giga-blokkendozen (Rem Koolhaas voorop) dat ik ze rijp acht voor gerechtelijke vervolging wegens misdaden tegen de menselijke maat.

En ik heb het helemáál met ze gehad als ze hun misplaatste baksels ook nog eens gaan beschermen met een verbod op verandering, zoals de architect van het NS-station Rotterdam nu in alle arrogantie doet, met een opgeheven middelvinger naar het publieke belang.

Peter Emile | 07-05-15 | 17:30

Gaat het hier nou om 'zwartrijders' (die er op een ander station, mogelijk met hoge poortjes, weer uit moeten) of gaat het om mensen die naar de andere kant van de stad willen en geen zin hebben om een takkeneind om te lopen? Ik denk het tweede en kan mij goed voorstellen dat je dan even een klein sprongetje over het hekje maakt.

Weird Guilders | 07-05-15 | 16:51

Onzinbericht. Met die "lage" poortjes voel ik me al opgesloten. Je moet er niet aan denken dat er wat gebeurt op zo'n station. Dan kom je er echt niet meer uit...

musicmouse | 07-05-15 | 16:14

Alle organisaties met gremia als een 'adviescommisie review board aanvalsplan X' of van gelijksoortige strekking zijn per definitie van 't padje. Als je kennelijk 3 overleg, bestuurs- en bewakingslagen nodig hebt in een organisatie is of A. je organisatie te groot en/of B. je middenkader (managers en/of specialisten) incompetent of onbetrouwbaar.

Either case wijst op bedrijfsculturele rot

F#ckingAwesome | 07-05-15 | 15:39

Gisteren bij DWDD (he, bah!) een stuk over architectuur in Belgie. In Brussel is "architect" een heel heftig scheldwoord.

Dhr. de Wit | 07-05-15 | 13:56

Door die poortjes kun je makkelijk de hordelopers onderscheiden van de betalende klanten.
.
Dusss, stationsbewakers er achter zetten met schietnetten of tasers oid ;-).
.
Of meer realistisch: Gewoon aanhouden mbt van incidentele politie teams en fikse boete geven. Niet kunnen indentificeren = meenemen + boeten.

hotmint | 07-05-15 | 12:58

Wacht maar tot een man/vrouw van dik over de 90 zwaar geblesseerd raakt bij het springen. Pure discriminatie dat zwartrijden leeftijdsgebonden wordt!

exkoppijn | 07-05-15 | 12:55

Ik heb al meer van die staaltjes gezien. Architecten (ik ken er toevallig een; Koen van Velzen) laten contractueel vastleggen dat er niets aan hun creaties veranderd mag worden, al functioneert het bouwwerk totaal niet (bioscoopcomplex Pathe Schouwburgplein), al dreigt het door hun 'unieke' ideeën letterlijk in te storten. Het. Gebeurt. Gewoon. Niet.
Aan de andere kant denk ik dat de NS deze autocratische architect ook als excuus gebruikt om onder de aanpassingskosten uit te komen, waarbij men tienduizend poortjesspringers per dag af zal doen als een 'verwaarloosbare verliespost'.

dedeurs | 07-05-15 | 12:55

Een architect die ik nooit meer een opdracht zou gunnen. Hij heeft niet meegedacht met de functie van het gebouw. Ook is hij niet flexibel genoeg om gewenste functionaliteit later in te passen. Het gebouw kan dus in de toekomst mogelijk niet aan zijn functie voldoen. Functionaliteit is dus ondergeschikt aan zijn ego.
Vervolgens zijn de opdrachtgevers te dom om te poepen al ze deze beperkingen door een over het paard getilde architect in een contract hebben laten zetten. Wie is nu de opdrachtgever en wie heeft het gebouw betaald?

Ze bouwen iets moois voor bezoekers en reizigers en gaan het afgrendelen voor bezoekers die een doosje bon bons of tompoezen willen halen,je zou dat eens in amerika moeten bekijken hoe welkom en vrij je bent in openbare gedeelte van hotels en stations om wat te kopen en hoe beveiliging daar werkt.

poetsnoet | 07-05-15 | 12:25

Ik heb de oplossing. Poortjes bij de ingang van de perrons. Kunnen mensen die niet met de trein gaan ook gewoon een doner kebap halen.

Als ik nu niet minister van verkeer word weet ik het niet meer.

DeKniesoor | 07-05-15 | 12:20

De poortjes zijn niet te laag. Het criminele gehalte van de gebruikers is te hoog, dat moet worden aangepakt. Maar dat schijnt "racisme" te zijn, mensen aanpakken.

Dhr. de Wit | 07-05-15 | 12:15

Net alsof de overheid zich ook maar iets aantrekt van de mening van de architect.

carramba | 07-05-15 | 12:08

De RET in hetzelfde Rotterdam heeft wel hoge poortjes en die worden constant opengetrapt door zwartrijders.

ZonderNaam | 07-05-15 | 12:06

Binnenkort in alle sportscholen, poortjeaerobics.

gebrokenvleugel | 07-05-15 | 11:53

bob de boarder | 07-05-15 | 10:32
Was onlangs nog in Londen. Heb geen poortjes van die hoogte gezien, schat de hoogte op 1.20 m. Wat ik wel zag was dat bij elke ingang/uitgang iemand stond te checken of je al dan niet een kaartje had. En heb geen springer gezien.

leef!! | 07-05-15 | 11:51

Hang er dan gewoon een stalen bint boven op 2.10 van de grond. Dan wil ik ze nog weleens zien springen.

centenkrabber | 07-05-15 | 11:48

Hulde voor de architect. Die poortjesspringers moeten door hun moeder opgevoed worden. Niet door van elk station een gevangenis te maken.

tipo | 07-05-15 | 10:54

Was het eerste filmpje op Youtube niet van een zwartrijder die in Parijs over de metropoortjes springt???

Die eeuwinge navelstaarders in Nederland: nooit iets van een ander aan willen nemen.

frank87 | 07-05-15 | 10:49

Sjaak Faal | 07-05-15 | 09:52
Je was in het verkeerde station, want Buitenzorg heet tegenwoordig Bogor (en niet Bandung)

batvoca2 | 07-05-15 | 10:42

Snap niet waarom iedereen zo euforisch doet over het nieuwe R'damCS. Die rare schuine punt is volkomen a-functioneel en het geheel doet me sterk denken aan de bunkers die Rem Koolhaas pleegt te bouwen. Het oude R'damCS was een schitterend gebouw en met wat goede wil en héél wat minder geld had men dat kunnen aanpassen.

oliebolletje123 | 07-05-15 | 10:40

Die architect lult natuurlijk dom uit z'n nek. Het is een station, geen nutteloos kostbaar kunstwerk. Dus functie moet ten aller tijde voor vorm gaan!
Maar vergeet even niet dat iemand (lees: overbetaalde domme, buiten de realiteit staande abmtenaar) zijn ontwerp heeft goedgekeurd. Wellicht heeft ie zelfs een briefing gehad van de gemeente met daarin de eis van lage poortjes. Zou me niet verbazen, het moet een agenda punt geweest zijn ergens voor de bouw en een mongool heeft toen gezegt: is niet nodig, doe maar lage poortjes. Van dit soort prutsers moeten we af.

Pieleke | 07-05-15 | 10:38

Wat een raar artikel. Er blijven honderden stations over zonder toegangspoortjes. Als je zwart wilt rijden ga je via die route. Inchecken en na binnenkomst direct weer uitchecken is ook een simpele methode. Is Geen Stijl wel eens in wereldsteden in het buitenland geweest. En gezien hoe daar n'importe wat poortjes omzeild worden door niet-betalers (bijvoorbeeld door snel achter een uitcheckende reiziger door de poortjes te gaan). Controle in buitenlandse metro's vind amper plaats, daardoor ook geen geweld tegen personeel. Geweld en zwartrijden hou je echt niet tegen met poortjes.

batvoca2 | 07-05-15 | 10:37

Mooi he, alleen maar dingen verzinnen om het probleem heen zonder het probleem zelf aan te pakken. Daardoor kan ik straks niet meer met de trein en word ik gestraft omdat ik fatsoenlijk ben en mij wel aan de regels houd. En zo gaat dit met alles in dit land. Iedereen is gelijk of gelijk volgens Animal Farm. En daar zit het fundamentele probleem.

Ronnie uit Helmond | 07-05-15 | 10:36

In heel de wereld zijn de poortjes 2,5 meter hoog Londen, Parijs, New-York noem maar op overal hoge poorten.
Misschien een idee voor Nederlandse eigenwijze architecten, kijk eens verder dan uw eigen neus......

bob de boarder | 07-05-15 | 10:32

GifKikkert | 07-05-15 | 09:56

Volgens mij bent u nog nooit verder geweest dan Schin op Geul, waar haalt u deze wijsheid vandaan. Als ik uw beweringen aanneem, dan barsten we van de aso's,
maar meestal zijn het kleine groepen die zich tekort gedaan voelen en zo nodig rotzooi moeten schoppen. Gezien uw schrijfwijze mag er hier en daar ook wel wat worden bijgeschaafd.

Een prettige dag verder, gewenst door een rechtse neus.

von Amsberg | 07-05-15 | 10:31

En wat die architect vindt of denkt is belangrijk omdat? Geeft hij zijn eigen huis en achtertuin maar lekker een uitnodigend karakter, zodat iedereen lekker bij hem in en uit loopt.

Capt. Iglo | 07-05-15 | 10:24

Ik hoorde een verhaal over station Amsterdam Zuid, waar passagiers uit een gestrande trein moesten, massaal met een roltrap naar beneden gingen en onder aan die trap zowat klem kwamen te zitten voor die OV-poortjes. Zoals het werd beschreven, gaan daar een keer dooien vallen.

simpelman | 07-05-15 | 10:24

Een architect die bepaalt? Neen, wie betaald bepaalt. Tenzij die lul zijn creatie uit eigen zak betaalt heeft hij uiteindelijk niets te zeggen. Zou hij niets te zeggen moeten hebben tenminste.

Het Vijfde Wiel | 07-05-15 | 10:15

Welk karakter? Die gek heeft een architectonisch gedrocht neergezet waar ooit een creatie van Sybold van Ravesteyn stond.

storagemaster | 07-05-15 | 10:08

Tjonge,waarom vinden ze in dit land altijd het wiel opnieuw uit.Hooligans bestrijdt je toch alleen maar door politie in te zetten ? Maar ja de een valt op door onbeschoft gedrag,de ander door afwezigheid met als oorzaak : Geen CAO. En.... de linkse politiek kijkt weg door een rare gedachten-kronkel in hun vrijheidsdenken.

dolfi | 07-05-15 | 10:04

@McMarx | 07-05-15 | 09:58
Dat komt omdat je over een tijdje alleen nog bonnen krijgt voor de Appie en Mosanta. De rest houdt de fiscus in.

Piet Karbiet | 07-05-15 | 10:04

Ze hadden het kunnen weten.
In de Parijse metro springt heel jeugdig en sportief Parijs soepel met een zijdelings bokkesprongetje over die poortjes heen.

Wat ik erger vind: Je kunt niet meer je ouwe moeder naar de trein brengen zonder afschrijving van de OV-chipper....of iemand in een rolstoel afhalen zonder gezeik.....

mallekater | 07-05-15 | 09:58

@Piet Karbiet | 07-05-15 | 09:52
Het verbaasd me dat we nog geen bankbiljetten hebben met de cijfers 1,2,3,4 en 5 erop gedrukt.

Rest In Privacy | 07-05-15 | 09:58

Het lijkt mij dat wij zo`n architect nodig hebben voor de bouw van een moderne gevangenis. Wat meer vrijheid voor de jongens.

geeftnix | 07-05-15 | 09:57


Nu je niet zomaar meer voor een bak koffie of andere zaken het station in kan lopen, krijgen dan al die ondernemers die daar een winkeltje hebben hun inkomstenderving gecompenseerd.
Want daar lees ik weer niks over.
Fuck de kleine ondernemer.

Bierosaurus | 07-05-15 | 09:57

@von Amsberg | 07-05-15 | 09:48
als je wat verder zou kijken dan je kromme rechtse neus dan zou je weten dat harder optreden, opressie en geweld geen positieve invloed hebben op de criminaliteitscijfers. Het werkt gewoon niet; kijk maar naar de VS, kijk maar naar Italië; kijk maar naar Rusland; kijk maar naar Brazilië; kijk maar naar, wel, kijk maar naar alle politiestaten.

GifKikkert | 07-05-15 | 09:56

Architect = narcistische bemoeial die in eigen wereldje leeft.

Mr.Red | 07-05-15 | 09:54

@mezelf sorry Bogor.

Rest In Privacy | 07-05-15 | 09:52

Het verbaast mij niks. In een land waar de postzegel nu 1 of 2 heet maar de prijs telkens wordt verhoogd, dat volk kun je alles wijs maken. Hoeveel verlies draait die Betuwelijn ook alweer?

Piet Karbiet | 07-05-15 | 09:52

Was laatst in Indonesië, station Bandung (het voormalige Buitenzorg). De "stationshal" kon je gewoon in, pas als je naar de sporen wilde moest je langs een mannetje, die wilde je kaartje even zien.
.
Geweldig.

Rest In Privacy | 07-05-15 | 09:52

Architecten hebben het voor het zeggen. Het gebouw is hun ontwerp en wijzigingen kunnen zeer moeizaam worden doorgevoerd. Zelfs de kleuren die vastgelegd zijn door een architect mag je niet zomaar aan tornen en zeker niet in een openbaar gebouw.

Dat zijn de leveringsvoorwaarden

dolffie | 07-05-15 | 09:51

Doe eerst een proef van een jaar met met beveiliging van de Marechaussee, dit zal een zeer groot gevoel van veiligheid geven bij de mensen en dat is toch het allerbelangrijkste en ga daarna evalueren. Ik weet zeker dat de mensen de NS dankbaar zullen zijn bij zo,n beslissing, behalve het tuig,aso's,krakers en het uitschot.
Maar voor deze groep uitschot hebben we links Nederland die gelijk zal roepen, jullie maken er een politiestaat van.

von Amsberg | 07-05-15 | 09:48

De toegangspoortjes staan in heel de EU wagenwijd open en dan gaan we hier zitten zeiken over iemand die illegaal het station betreedt terwijl illegaliteit al helemaal niet meer strafbaar is . En waarom word een station dat met algemene middelen bekostigd is en in stand gehouden word off limits voor iemand die gewoon wil zien waar zijn belastingcenten zoal voor gebruikt worden ?

Texacoballletje | 07-05-15 | 09:47

Met alle respect, poortjes... Wat is er mis met de good old controleur, die voldoende is uitgerust met peperspray, een slaglat, en een paar sm-speeltjes om handjes vast te binden, een beetje zoals de U-bahn Wache in München. www.toytowngermany.com/lofi/index.php/...

Stop met die laffe boetes van een paar tientjes en vergroot de pakkans. Die keren dat ik noodgedwongen met de trein naar Allahsterdam moest ben ik welgeteld op 5% van de reizen gecontroleerd.

Wedden dat je dan de poortjes gewoon open kunt zetten. Wie niet wil leren moet maar voelen. Alleen is het zo verdomd lastig om iemand op zijn gedrag aan te spreken, want dat heet communiceren en daar zijn we in Nederland niet zo goed in. Dus liever achter een boom struikrovertje spelen om vervolgens 14 dagen later een flauw briefje te vinden met een kinderachtige boete met een nog kinderachtige 7 euro aan administratiekosten. Zou dat trouwens via een aanbesteding zijn gegaan? volgens mij kan dat best wel goedkoper.

gummetjes | 07-05-15 | 09:45

dussszzsss ..... onze regering en volksvertegenwoordiging houden zich bezig met de hoogte van toegangspoortjes op een klein stationnetje 's morgens in de vroegte. wat een kleuterklas.

49 | 07-05-15 | 09:44

Vrij vertaald (heb de meeste moeilijke woorden er voor jullie uitgehaald) uit het Parool van gisteren.

GifKikkert | 07-05-15 | 09:44

De OV-chipkaart is een mooi voorbeeld van iets dat we gewoon niet hadden moeten doen. Het was gelijk bij het begin al duidelijk dat de kosten nooit de baten zouden overstijgen. Het project kost gewoon te veel. De maatschappij kan het niet dragen. Al dat geld dat in dat project is gestopt gaat nu niet naar welvaart, vakanties, kleding, enz. En het is nog kang niet klaar. De technologie slijt en verouderd. Over 15 jaar moet weer alles vervangen worden. Intussen gaat 10% van alles ieder jaar stuk en moet onderhouden worden. Dit project gaat ons tot einde van dagen miljarden kosten.

Bij alle technische implimentaties moet er gekeken worden wat de kosten en de echte baten voor de maatschappij zijn, en of we dit wel kunnen en willen betalen. Iedere aktieve verkeersdrempel, snelheidsbord, controlesysteem, poortje, brug enz. kost geld, niet alleen om te maken, maar ook om te onderhouden, tot aan lengte van dagen, alles gaat altijd stuk, en moet gerepareerd of vervangen worden.

Kortom, ieder project maakt ons permanent armer, en we moeten ons afvragen of we dit willen. Al dit soort prijecten moet eigenlijk via referendum goed- cq afgekeurd worden, ook de kleinere gemeentelijke projecten.

Hadden we niet beter, in plaats van dat OV-chipkaart monster, gewoon wat meer conducteurs in dienst kunnen nemen? Ik vermoed dat het veel humaner, veiliger en goedkoper zou zijn, en geeft nog werkgelegenheid op.

CornFlakey | 07-05-15 | 09:44

What The Fuck, wat een idioot, als je dat interview hoort ook, ja het station is een openbaar gebouw...
bArAbAts | 07-05-15 | 09:21
Dat argument van een openbaar gebouw zie ik vaker langs komen. Maar en station is geen openbaar gebouw, net zmin als een warenhuis. Het is de oprit van een snelweg (om bij auto-beeldspraak te blijven) en daar mag je ook niet op als je niet aan de voorwaarde van een motor voldoet. Bij stations is dat de chipkaart. Stations zijn gewoon particulier terrein.
Feynman hierboven heeft overigens gelijk: toegangspoortjes zijn levensgevaarlijk als er in het station een ongeluk gebeurt. Je kunt er dan niet vlot uit. Alleen al daarom zou het beter zijn geweest te investeren in beveiligers in plaats van poortjes. Werklozen genoeg.

Synecdoche | 07-05-15 | 09:44

Stuur eens een architect naar Parijs. Daar werkt het prima. Of beter, laat iemand uit Parijs hierheen komen. Kan die ook een lachen om onze flauwekul. We zijn zo slim. Treinen koop je in Duitsland. Vliegtuigen in Zweden. Poortjes in Parijs.

ristretto | 07-05-15 | 09:43

Die architect gewoon een dikke middelvinger geven, die is toch al lang blij dat zijn naam weer eens in het nieuws is geweest.
Vervolgens die poortjes voorlopig niet ophogen maar er extra personeel achter zetten. Elke springer / meeloper direct in zijn kraag vatten en leegplukken. Niet van die huppeltut boetes, gewoon een fikse boete.
Van het geld dat dit oplevert (want er zijn er genoeg in Rotterdam alleen al om een aardig bedrag bij elkaar te springen) kan je uiteindelijk de mensen achter de poortjes betalen én extra mensen op de trein plaatsen. Ook daarbinnen gewoon lik op stuk beleid invoeren; misdragen = zwaar betalen. Als je zo nodig stoer wilt doen tegenover een (in mijn ogen onderbetaalde) conducteur, prima. Maar dat zou je zo vreselijk veel moeten kosten dat je er vooraf al twee keer over na denkt. En dan niet een vast bedrag, maar een percentage van je salaris/uitkering met een minimum bedrag.
Tjemig, wat kan ik me boos maken over al het onbenul en onvermogen van de leiding van de NS.

EEnzame SchizofrEEN | 07-05-15 | 09:42

Breng gewoon het oude treinkaartje terug, en noem de controleur weer gewoon conducteur. De man die je in de trein tegen een kleine meerprijs een kaartje kan verkopen. Dat zou al een boel agressie schelen. Met de komst van de ov-chipkaart is de service enorm verslechterd, vooral voor ouderen en onrendabelen in de samenleving. Snel een kaartje kopen met reisadvies bij het loket is vervangen door een trage automaat waarde gemiddelde tokkie niets van snapt, zeker bij eerste gebruik. Om maar te zwijgen over toeristen.

Nu komt er meestal geen controleur meer langs, maar als hij dan toch komt, krijg je een flinke boete, ook als je dacht dat je legaal in de trein zat. Het wordt zelfs politiewerk als je je legitimatiebewijs in je andere jas hebt laten zitten. Het is toch niet raar dat één op de tienduizend gesnapten zo boos wordt dat er iets knapt? Geweld tegen controleurs is niet goed te praten, mensen die zich daar aan bezigen moeten hard worden gestraft. Maar het is wel enigszins te begrijpen waar de frustratie vandaan komt; en voorkomen is beter dan genezen. Daarbij komt nog dat de plegers van geweld vaak zulke onderontwikkelde tokkies zijn dat ze als ze worden geweerd van het station wel weer ergens anders met een hulpeloos persoon in elkaar trappen; het probleem wordt daarmee alleen verplaatst en zeker niet opgelost.

Ondertussen zijn de stations de laatste jaren omgebouwd tot complete winkelcentra. Je kunt nu zelfs in de provincie genieten van een bakje amerikaans hipsterslootwater met chocosprinkels en slagroom voor 6 euro bij de starbucks. De opbrengsten zouden ten goede kunnen komen aan de reiziger of aan de service, maar daar is helemaal niets van te merken.

Door alle bezuinigingen op service en de extra opbrengsten van de winkelmeters op stations zou je nog kunnen verwachten dat het reizen per trein dan goedkoper is geworden, of uitgebreider, of sneller of op zn minst meer op tijd. Helaas blijkt dat ook niet zo te zijn; de prijzen stijgen ieder jaar en er komen steeds meer storingen. Daar bovenop lopen wij als volk elk jaar extra miljoenen belastinggeld mis omdat de NS via fiscale sluiproutes (Ierland) handig de boel weet te flessen. Waar blijft al dat geld verdomme? Want in de aangeboden service zie je het niet terug. Nee, maar de poortjes, dát is het grootste probleem. Flikker toch op.

GifKikkert | 07-05-15 | 09:42

@McMarx | 07-05-15 | 09:37

Juist. Of een broodje halen, of een blikkie cola. Moet je inchecken. Waar zijn die gasten mee bezig vraag ik me wel eens af, want dit is gewoon dom getreiter.

bello | 07-05-15 | 09:41

@bello | 07-05-15 | 09:34
En iemand op de trein zetten of opwachten/afhalen kan dus ook alleen nog maar als je incheckt.

Rest In Privacy | 07-05-15 | 09:37

@enweereenmening | 07-05-15 | 09:23
Niet doen. Zit stront in, zeggen ze...

Driewerf Hoezee | 07-05-15 | 09:36

Het is natuurlijk knettergek dat je zonder OV kaart niet eens door het station kan/mag lopen. Die controle moet er zijn op de perrons, niet in de hal. Nu dwingen ze ( den architecten) mensen om een pokke-eind om te lopen van Centrum naar Rdam noord, en vice versa.En dat is allemaal niet nodig. Maar goed, krijg dat maar es in die botte harses.

bello | 07-05-15 | 09:34

@Feynman | 07-05-15 | 09:12
Precies, ik riep het ook al. Het kulargument wat je vaak moet aanhoren is 'jamaar de hufters zijn altijd zwartrijders'. Poortjes dicht zorgt dus voor 0 hufters. Dat terwijl, hoe je het ook went of keert, iemand in uniform die handwerk levert naast een controlerende ook een opvoedende functie heeft.

In elk Dumpertfilmpje van treinidioten hoort binnen een halve minuut al een conducteur te staan, die gaat zeggen dat iedereen z'n smoel NU houdt.

Driewerf Hoezee | 07-05-15 | 09:32

Nou ja ... complexe technologie .... de babyfoon bij ons thuis is nog complexer.

Rest In Privacy | 07-05-15 | 09:32

Beren klemmen installeren, niet inchecken is klap.

Castor12 | 07-05-15 | 09:26

en als ik nou alleen een broodje shoarma wil halen bij de doner koning ?

enweereenmening | 07-05-15 | 09:23

Ik keek onlangs om 6:30 uur het Journaal op de NPO toen de anti-zwartrijdcampagne in Rotterdam groots werd aangekondigd.
.
Bij het zien van de toegangspoortjes riep mijn dochter van 5 (ja echt, vijf jaar oud) luidkeels: "Huh, daar kunnen ze toch zo overheen?!".
.
En daarmee meteen het immens ver van deze wereld vervreemde inlevingsvermogen van onze politici.

frummel | 07-05-15 | 09:22

What The Fuck, wat een idioot, als je dat interview hoort ook, ja het station is een openbaar gebouw.... NEE klojo dat is het dus niet meer.... daar zijn die poortjes voor gekomen..... dus gewoon verhogen die krengen!!

bArAbAts | 07-05-15 | 09:21

Gelukkig zie ik die suffe stations slechts door
de ruiten van mijn kuch automobiel.

pennestront | 07-05-15 | 09:17

Dan maak die poortjes niet hoger dan, maar de vloer lager. Duh.

Charles de Batz | 07-05-15 | 09:17

Je hoeft die poortjes ook niet hoger te maken
je moet er gewoon op 1 meter 70 hoogte vd de grond
een dikke houten plank boven hangen.

Berthe | 07-05-15 | 09:17

Het doeltreffendst en goedkoopste is 2 beveiligers bij de poortjes aan de beide ingangen op Rotterdam CS stationeren, dat kost een paar ton per jaar, en een ieder die er overheen spring zo hardhandig aanpakken dat hij het nooit meer in zijn hoofd haalt. Het kan zo simpel zijn .... zucht!!!!

weetjenog | 07-05-15 | 09:16

Het station waar ik regelmatig langskom heeft de Smullers aan de binnenkant van de poortjes en de Starbucks aan de buitenkant. Gaarne omdraaien! Fukking nepkoffie.

Driewerf Hoezee | 07-05-15 | 09:13

@McMarx 08:56: Die *hebben* het soms voor het zeggen. Architecten hebben in het verleden bij de rechter met succes wijzigingen aan hun ontwerp tegengehouden. En juist daarom zouden de opdrachtgevers toch beter moeten weten: als je het ontwerp zelf wezenlijk verandert hebben die architecten misschien een punt, maar de fucking hoogte van de toegangspoortjes is een detail. En dat soort zaken leg je dus netjes in het contract vast.

Muxje | 07-05-15 | 09:12

Metalen poortjes zijn geen vervanging van conducteurs. Net zoals flitskasten geen vervanging van verkeersagenten zijn.
Wanneer gaan bestuurders eens leren dat echte veiligheid handwerk is? Dat zwartrijden niet het enige sociale probleem in het openbaar vervoer is?

Het openbaar vervoer heeft een 100% controle nodig op kaartjes én GEDRAG in de trein. Die metalen poortjes zorgt alleen maar voor geldklopperij bij minder atletische mensen, hoe hoog ze ook zijn. Het is een hindernis, geen oplossing.

Die poortjes gaan de eerzaam betalende reiziger nog eens hun leven kosten als er een keer echt stront aan de knikker is. Een situatie waar een conducteur wel een meerwaarde zou hebben, in plaats van een star obstakel in een vluchtweg.

Uitgangscontrole hoort op 1 lijn met café "Het Hemeltje" in Volendam.

Als ingenieur hoor je daar op ethische gronden niet aan mee te werken.

Feynman | 07-05-15 | 09:12

Wat hier in dit land zo krom is als een hoepel wordt door de hoge heren en de ambtenaren gewoon recht gepraat en klaar is Kees. Commentaar is overbodig want de geleerde heren weten toch alles beter.

jasser | 07-05-15 | 09:12

Goh. En dan te bedenken dat er in Parijs
al zo'n 40 jaar een perfect geautomatiseerd
systeem bestaat om de OV-lemmingen
te beteugelen. O.a. MET hoge, rubberen hekjes.
Omdat stouterikjes er anders overheen springen.

pennestront | 07-05-15 | 09:12

Ik ben nog steeds benieuwd naar de notulen van de eerste vergadering: "Ja, dan maken we een kaart en dan blokkeren we een doorgang, maar als je dan voor 15 gulden een kaart koopt en daar 45 gulden oplaadt dan kan je naar de overkant. Iedereen voor?"

Geenstijlfiguur | 07-05-15 | 09:11

Pas nog in Parijs geweest, daar werkt het systeem wel, heb slechts 1 persoon over een tourniquet zien springen die vervolgens mooi klem stond omdat daar de poortjes niet open gaan als je er tegen drukt.

Mr aarsch | 07-05-15 | 09:10

De veiligheid van NS medewerkers en de fraude door kwaadwillenden wordt NIET ondergeschikt gemaakt aan wat ene Jan Benthem , architect, wil. Het algemeen belang staat voorop.

langzullenweleven | 07-05-15 | 09:09

Bijkomend probleem is dat je als betalende reiziger regelmatig hard in het gezicht wordt geslagen door zo'n tiefuspoortje tijdens in- of uitchecken. Gewoon omdat iemand achter je zo nodig in je hol moet kruipen om er ook door te kunnen. Maar ook dat wordt bij iedere opmerking richting de aanbieder gedownplayed. Steeds. Maar. Weer.

lillendvleesch | 07-05-15 | 09:06

Ik wil de strippenkaart terug.

Piet Karbiet | 07-05-15 | 09:04

hoogspringers meteen taseren ,probleem opgelost

arretje | 07-05-15 | 09:04

Al maakten ze die poortjes tot aan het dak: je kunt ze met gemak open duwen.

Heibeltje | 07-05-15 | 09:02

De poortjes zijn bedoelt als vervanger voor de conducteur en beveiliging. Doe het dan goed, met hoge poortjes, of zorg gewoon voor meer mankracht. Dan ziet het station er ook gelijk mooier uit.

Driewerf Hoezee | 07-05-15 | 09:01

Is natuurlijk ook teveel gevraagd om normaal toezicht te hebben in stations zodat iedereen die eroverheen springt direct in de kraag te vatten en een boete van 1000 e te geven?

WatZalIkErvanZeggen | 07-05-15 | 08:59

Altijd mooi om bij GS de relaties en verstrengelingen te zien bij mensen en instanties. Iets dat bij de gecontroleerde pers krampachtig verzwegen wordt.

Chiefmate | 07-05-15 | 08:59

Toch bizar dat er niet 1 soort poortje is. In Almere zijn die poortjes wel hoog. Spring je echt niet overheen. Wel is het zo dat als je heel hard duwt de poortjes vanzelf open gaan. Schijnt dat dat verplicht is om te voorkomen dat mensen verdrukt worden als er iets op het station mis gaat.

Mesmer | 07-05-15 | 08:56

Tja, als architecten het voor het zeggen hebben...

Rest In Privacy | 07-05-15 | 08:56

Alsof mensen er bij haar hoge poortjes niet doorheen komen. Dat springen is over een maand ook niet meer leuk en als iemand springt kun je hem gewoon pakken.

Hermankannietplassen | 07-05-15 | 08:54

Ook hoge poortjes werken niet - kijk maar in Amsterdam. Zwartrijders lopen gewoon vlak achter de mensen aan door de poortjes.

Trekhaas | 07-05-15 | 08:52

Hogere poortjes, ik zeg DOEN! En niet alleen op de stations...

entiteit | 07-05-15 | 08:52

Gewoon beter controleren, in Parijs en Londen zou het nog veel makkelijker zijn maar niemand haalt het in zijn hoofd.

Bokito ergo sum | 07-05-15 | 08:51

Jalallala corrupte regering als de pest. Rutte: Houd mijn handje vast en ik doe de rest.

MiGi | 07-05-15 | 08:51

Ik houd toch al niet zo van treintjes...

lustkapper | 07-05-15 | 08:48

Lage actie van die architect.

B.agger | 07-05-15 | 08:48

Het gaat niet om welzijn, het gaat niet om veiligheid en ook niet om geld.

Het gaat om het principe.

Drumvogel | 07-05-15 | 08:48

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken