Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Leve de pijn van de vrijheid

DamCam. Ook te bereiken via NPO2. Om machteloos toe te kunnen zien hoe Mark 'Armeense Genocide Ontkenner' Rutte een krans legt voor slachtoffers van een politiek gezien makkelijker te vermarkten oorlog. En waarom eigenlijk nog? De Tweede Wereldoorlog is 70 jaar geleden, de verhalen komen steeds meer uit de overlevering, nauwelijks nog uit eerste hand. 4 en 5 mei zijn vervallen van een nationale herdenking tot een georganiseerde expressie van meute-moraal, gedoopt in sausjes van ceremonie (4 mei) en lauwe popmuziek met dito bier (5 mei). Vier de vrijheid, maar wel binnen de vooraf vastgestelde kaders. Zo mag je al het wereldlijke oorlogsleed herdenken zolang het maar WOII is, dien je alle gesneuvelden van die oorlog te herdenken zolang het maar geen Duitsers zijn, en mag je stilstaan bij alle slachtoffers als het maar vooral de joden zijn. Anders past het niet in de krappe 2 minuutjes die kennelijk genoeg zijn om ons aan de prijs van vrijheid te herinneren: volgens de meest stompzinnige poll aller tijden vindt 90 procent van Nederland de dodenherdenking 'belangrijk'. Maar met de blik naar achteren, naar Toen, maar Nie Wieder, lijkt het zicht op het heden, naar Nu, alsjeblieft Nie Wieder te zijn vertroebeld. Arabieren liggen met het hoofd op het eigen hakblok. Afrikanen dobberen hun dood tegemoet. Het Koude Oosten is een brandstapel. En hier vreten we een frietje voor de vrede, met zo'n leuk V-vorkje, mompelen een keer 'wat erg hè, toen', en dan vinden we het wel weer een jaartje best met de betrokkenheid bij een broze vrijheid die duur betaald maar goedkoop gebruikt wordt. Dit weekend was de streng beveiligde Balie een bewijs dat vrijheid achter hoge muren wordt gedwongen. Vannacht was Garland de zoveelste bevestiging dat het Woord moet vrezen voor het Wapen. Knellende angst, moedwillige onwil of domme naïviteit vervormen religiekritiek onderwijl valselijk tot racisme of fobie, maken van stokoude tekenaars met permanente persoonsbeveiliging 'haatcartoonisten' en degraderen (zwaar bewaakte) vieringen van het vrije woord bij monde van het staatspersbureau tot 'anti-moslimbijeenkomsten'. Als je voorvechters van de geschreven, gesproken en/of getekende vrijheid van meningsuiting in hetzelfde frame van fundamentalistische haat drukt als hun met Koran en kalasjnikov gewapende opponenten, dan blijft je knagende geweten om acht uur tenminste twee minuutjes stil. De lichtzinnigheid waarmee vandaag een mislukte aanslag op een democratisch gekozen politicus wordt weggewuifd, bewijst dat. Hij is weinig geliefd en dat is vaak ook heel begrijpelijk. Zijn gastvrouw in Garland is al helemaal niet goed snik. Maar nooit, nergens, heeft 1 van beiden een fysiek wapen getrokken tegen woorden, teksten of tekeningen. Het 'Ja maar ze vragen er wel een beetje om' doet derhalve pijn en degradeert hun volharding ten onrechte tot bekrompenheid. Het maakt ook de druk alleen maar groter op hen die vrijheid wél willen bewaken volgens Evelyn Beatrice Hall's kernachtige samenvatting (1) van de ideeën van Voltaire: "I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." Dat is zwaarder, moeizamer, gevaarlijker en pijnlijker naarmate minder, minder, minder mensen bereid zijn de risico's die deze overtuiging met zich meebrengt te delen. Angst, lafheid en islamterreur winnen terrein en alle ogen wenden zich af. Naar Toen, naar 70 jaar geleden, naar kransleggingen waar de monden mompelen 'dit nooit meer', zonder dat er daden hoeven volgen - gelijk de potloodjes in de lucht voor Je Suis Charlie. Maar laten we het niet cynischer maken dan het is. Daar zorgt de hondshypocriete selectieve genocide-ontkenner Mark Rutte wel voor, op de stiltestream hierboven. Doen wij een gedicht. Niet van een foute SS-oom. Eentje van de goede Ome Holman. Want: Leve de pijn van de vrijheid.

Reaguursels

Inloggen

Wordt het niet,langzamerhand tijd voor een NIEUWE BEVRIJDING ?

rijk | 05-05-15 | 17:22

Welke vrijheid? Vrijheid voor Geert, maar meneer Sheikh heeft geen vrijheid?

Grrrrbachov | 05-05-15 | 14:56

“Hij [Wilders] is weinig geliefd en dat is vaak ook heel begrijpelijk. Zijn gastvrouw in Garland [Pamela Geller] is al helemaal niet goed snik.”

Dat kan “Van Rossem” vast uitleggen.

En ik zou die uitspraak van chocolademelk-verslaafde Voltaire - dat hij ieders recht op de vreselijkste meningen tot zijn dood zou verdedigen - graag omdraaien. Ik verdedig tot mijn dood mijn recht om te zeggen: “Dát tolereer ik in mijn cultuur wel en dat niet.” Ik heb de neiging geen nazisme te tolereren en dus ook geen islam. Bovendien is nu een tijd van oorlog – we zijn namelijk in oorlog met de nazislam – en dan gelden er andere wetten.

Leo Sar | 05-05-15 | 12:45

-weggejorist-

zeikert1eklas | 05-05-15 | 10:57

De vrijheid is van iedereen, maar niet op de Dam. Als er iets niet verrijkt is door multicultureel Nederland dan is het wel de dodenherdenking (en dan te bedenken dat de NPO overdreven haar best doet de enkele aanwezige medenederlanders ruim in beeld te brengen, maar het kunnen ook toeristen zijn)

batvoca2 | 05-05-15 | 10:16

Ik moet kotsen van de oranjehypocrisie.

rechtsdwalendeautist | 05-05-15 | 10:02

Hier 2 minuten stil geweest. De helden herdacht waardoor ik nu in vrijheid mag leven.
.
Maar vooral ook aan het feit hoeveel we van die vrijheid al weer al dan niet sluimerend in hebben moeten leveren.
.
Nee... ieder jaar is de vrijheid niet meer de vrijheid van het jaar ervoor.

davimore | 05-05-15 | 09:18

Om met wijlen Theo van Gogh te spreken:

De 4-5 mei industrie draait deze dagen weer op volle toeren...
Het heeft niets zo veel meer van doen met de oorlog maar meer met schulkgevoel en gewichtig doen.

knerf | 05-05-15 | 08:11

Ik hoop dat de herdenking nog lang mag blijven. Zeker nu Nederland is bezet door een nieuwe agressor, de Islam. En om nog een artikel van ome Theo aan te halen, waar halen die vluchtelingen dat geld voor de overtocht vandaan? 6000 dollar... in het land van herkomst ben je rijk als je over zo'n bedrag kan beschikken.Maar het gaat goed hier in Nederland, zelfs ons aller Sait van altijd geslaagd is aan het radicaliseren compleet met bijbehorende baard.

pinkelotje | 05-05-15 | 08:08

@* | 05-05-15 | 07:23
Ja, de nieuwe rotmoffen zijn er weer.

Jan Passant mk2 | 05-05-15 | 07:29

De vrijheid is ver te zoeken in onze belastingvee gedreven cultuur.

* | 05-05-15 | 07:23

Herdenken en te gedenken staat los van wie als 'poppenkast' door deze en gene wordt aangemerkt.
Het gaat om jezelf, dat je de tijd neemt hen te herdenken en te gedenken die zijn omgekomen of omgebracht.
Herdenken en gedenken dat er mensen waren die het grootste offer hebben gegeven voor onze vrijheid.
Herdenken en gedenken dat er mensen zijn omgebracht om wie zij waren.
Het gaat om hen!

Hyppo Kriet | 05-05-15 | 04:53

Ik hoorde van me broer in nl, om 2000 uur precies schreeuwende, toeterende bontkraagjes door de straten van utrecht. Respectloos volkje is het toch. Maar goed, de meeste stemmen,gaan naar de knuffelpartijen van dit soort religekkies.
Zag op de damcam ook al die schijnheilige figuren weer zitten. Je word er misselijk van. Dezelfde mensen die de vrijheid van NL haten zitten vooraan. Bah bah.

klote land | 05-05-15 | 02:51

@Draaikolk | 04-05-15 | 20:46
Plusje voor de EDIT

Ars Vivendi | 05-05-15 | 01:16

goed stuk.
maar er komt een tijd

soledad | 05-05-15 | 00:40

@tipo | 04-05-15 | 19:17:
In principe ben ik het met je eens. De werkelijkheid is anders; de Holocaust ontkennen is verboden. En die is ook uitstekend gedocumenteerd .
Gelijke monniken, gelijke kappen. Dus zelfde ook voor de Armeense, die Hitler notabene als voorbeeld heeft genomen.

MacMiep.nl | 05-05-15 | 00:06

Vrijheid???? Pffff 90% van de mensen kan geen vrijheid aan. Kijk maar om je heen.

killermiller | 04-05-15 | 23:58

@Desmoulins | 04-05-15 | 20:46
Bij nader inzien heb je gelijk. Maar toch zal er gekozen moeten worden. Niet per se vandaag, nee, maar binnenkort wel.

Lewis Lewinsky | 04-05-15 | 23:49

@Glas Koning
Gehypnotiseerd door de bouncing boobies babe uit het artikel hieronder zeker!

Dirk III | 04-05-15 | 23:28

^^ Oeps, geplaatst onder het verkeerde artikel. ^^

Glas Koning | 04-05-15 | 23:23

-weggejorist-

Glas Koning | 04-05-15 | 23:22

@Ansjo
Moslims doen nog steeds aan slavernij. Punt uit. We kunnen het wel met een NOS mantel der liefde bedekken maar het is gewoon een feit dat al die Aziaten die in de islam zandbak komen werken zich in een slavenbestaan storten. Paspoort kwijt en werken zul je. Thee koud bloeden zal je! Kijk naar ISIS en dan leven we gvd in 2015!!!
Mensen met een geloof zullen dat geloof vormen naar hun mentale evenbeeld. Geloof zegt in dat geval meer over de mensen die het aanhangen dan over een mannetje wat vroeger geleefd zou hebben.

Dirk III | 04-05-15 | 23:20

Ik ben benieuwd wat de islam morgen voor ons in petto heeft. Ik ben zooooo ongelofelijk klaar met de islam.

Wasbakplasser | 04-05-15 | 23:18

Straks krijgen we hier ook die idioterie dat het "vrije woord" kapot is en zoiets simpels als het benoemen van problemen door bepaalde mensen in onze samenleving al strafbaar wordt. Dus Achmed de naakte schietkabouter die een hotel binnenstormt moeten we voortaan "verwarde man" noemen ipv Achmet de randdebiel-draaiduercrimineel. De twee mannen die een shootout deden in Texas zijn boze gekwetste mannen. Ik kan hier nog 50 A4tjes volplempen met voorbeelden van alleen 2015 maar we worden er alleen maar depressief van met zijn allen.
Feit blijft dat veel geweld in de samenleving afkomstig is van een kleine groep mensen die het voor de hele samenleving verpesten met daarboven een politieke kliek die het benoemen van dat probleem nalaat en de ellende zo laat door etteren tot we bloedvergiftiging hebben en dat is het te laat. Voor zo ver 4 mei.

Dirk III | 04-05-15 | 23:11

Nu begrijp ik waarom een grote zee tussen zuid Europa en noord Afrika zit ... Als je deze oversteek richting het noorden weet je dat je in een andere wereld trecht komt, als je daar tijdelijk niet mee om kan gaan blijf dan in godsnaam in het zuiden ... Het zal alleen maar erger en erger worden ... Men kan niet omgaan met vrijheden ...

FapMaster | 04-05-15 | 23:07

@eerstneukendanpraten | 04-05-15 | 22:25
Laat me raden... incidentje?!

G,I. Jane | 04-05-15 | 23:06

@De gelukszoeker | 04-05-15 | 22:18
Gelukkig maar. Je zou bijna iets met 'vijfde colonne' gaan mompelen.

Driewerf Hoezee | 04-05-15 | 23:02

@Eduardo- | 04-05-15 | 22:11
Diepe zucht...

Driewerf Hoezee | 04-05-15 | 23:01

Dat is het probleem van nu. Kan het niet vaak genoeg zeggen. Blanke linkse zelfhatende gutmenschen denken dat al het kwaad in de wereld door hen is veroorzaakt en niet door de achterlijke culturen en religies die als zwarte pestbulten door Azie en Afrika heen gaan en ook Europa hebben bereikt. De moslims hebben zich makkelijk tussen het slavernij verleden en de holocaust gemanouvreerd omdat die ook weten dat een groot deel van de Westerse bevolking is gehersenspoeld door de linkse weg-met-ons beweging. Terwijl de moslims vaak genoeg de slavendrijvers blijken te zijn geweest en overduidelijk de grootste joden haters zijn die er op de wereldbol rondlopen. En ze hebben helemaal niets om zichzelf te bewijzen dat ze dat kunnen waarmaken. De islam is dood, verderf, achterlijkheid en afbraak. Wij hoeven ons niet te verontschuldigen in het "vrije westen" voor achterlijke culturen zoals de islam en afrikaanse landen omdat de cultuur van hen nogal schril afsteekt tegenover de onze. Dat is hun probleem en niet de onze. Alles wat iedereen wilde na de 2e Wereld Oorlog was dit nooit meer. Het ironische is dat het soort mensen die daarop het hardst stonden te schreeuwen binnenkort verantwoordelijk zijn voor de 3e wereld oorlog. Met aan de ene kant normale mensen en aan de andere kant de moslims en de linkse wegkijk kliek. Dankzij de verwrongen zelfhaat beelden van linkse hippies hebben zij er voor gezorgd dat hele groepen normale fatsoenlijke Europeanen niet meer normaal een oordeel kunnen vellen over andere toonbaar achterlijke culturen. Want immers als je kritiek hebt op een andere cultuur dan ben je een rascist en nazi en daar volgen oorlogen op. En dan zo'n enorme bord voor je kop hebben dat 1 van de obstakels die de mensheid moet overwinnen om een betere wereld te krijgen dus de islam is. Het achterlijke barbaarse geloof dat gebaseerd is op het gebrabbel van een pedofiele kinderverkrachtende moordenaar. Zo tolerant willen zijn dat je een religie tolereert die niets anders dan de islam tolereert. Hoe dom kan je zijn?

Ansjo | 04-05-15 | 22:58

Twee moslim-randdebielen verstoorden de dodenherdenking in Bergen op Zoom.
Kameroudste | 04-05-15 | 22:12
Voor we het weten heeft Ahmed Marcouch, samen met foute Ascher, geregeld en geritseld dat u aangeklaagd kunt worden voor "moslimhaat" of "islamofobie", vanwege het hier plempen van dit waargebeurde feit. Rezzzpect, je weet togg...

appelvink | 04-05-15 | 22:56

De politicus en de moord op de vrijheids van meningsuiting
.
Hij heeft nog nooit gedanst. Hij kent zijn doel.
Nog nooit is op zijn vale klerkensmoel
Zomaar een lach verschenen, maar die nacht,
Nadat de gek de nar had omgebracht,
Kroop hij zijn bed uit, glimmend van de pret,
En maakte hij onbespied een pirouette.
Dank, dank, riep hij, het monster is geveld.
Hij oefende het woord ‘geschokt’ voor morgen
En sliep als twintig ossen kunnen slapen.
Straks is hij, voor de camera, vol zorgen.
Natuurlijk is hij zwaar tegen geweld.
Daar klinkt verdomd weer zijn belegen lied.
Hij loopt op straat, ondragelijk rechtschapen,
En ziet nog steeds het echte monster niet.
(Komrij)

donjon | 04-05-15 | 22:54

Om nog maar te zwijgen over de EU steun aan de neo nazis in de Oekrainehttp://21stcenturywire.com/2014/02/28/the-rape-of-ukraine-phase-two-begins/

pfffft! | 04-05-15 | 22:36

@Desmoulins | 04-05-15 | 20:49
Het grappige is dat het best overeenkomt met wat ik zie in Nederland.

Vrije Nator | 04-05-15 | 22:25

Het verstoren van de Dodenherdenking door Marokkaanse kansenparels heeft uiteraard niets met islam te maken, dat u het maar even weet!

eerstneukendanpraten | 04-05-15 | 22:25

Driewerf Hoezee | 04-05-15 | 22:10

Uit Elsevier,maar het schijnt dat onze medelanders zich ook op andere plaatsen zich van hun beste kant hebben laten zien!!

De gelukszoeker | 04-05-15 | 22:18

Twee moslim-randdebielen verstoorden de dodenherdenking in Bergen op Zoom.

"Palestina, Palestina, kankerhomo's, jullie zijn de volgende!"

http://www.nu.nl/binnenland/4043410/herdenkingen-in-zoetermeer-en-bergen-zoom-verstoord-.html

Kameroudste | 04-05-15 | 22:12

Driewerf Hoezee | 04-05-15 | 22:10
Hopla! De bontkraagjes laten van zich horen:
www.bndestem.nl...
-
twitter.com...
Eduardo- | 04-05-15 | 21:09

Eduardo- | 04-05-15 | 22:11

@De gelukszoeker | 04-05-15 | 22:06
Bron? Wel echt heel erg...

Driewerf Hoezee | 04-05-15 | 22:10

Ik lees net dat onze medelanders van marokkaanse afkomst zich in Bergen op Zoom tijdens de herdenking zich weer van hun beste kant laten zien.Tijdens de 2 min stilte schreeuwen de heren kreten als free Palestina en kanker homo's!

De gelukszoeker | 04-05-15 | 22:06

15 jaar geleden, op een verveelde zondag liep je zo met de kinderen het kamp Westerbork op, gaf je uitleg zoveel je wist.
Nu lees ik aan het eind van de dag tellen ze de kaartjes van de bezoekers, de keiharde euro's dus, Westerbork is ook geliberaliseerd een pretbark met winstoogdoel.

gebrokenvleugel | 04-05-15 | 21:57

ben kokhals | 04-05-15 | 21:36

Een aantal jaren terug stond ik met de kinderen bij het monument op 4 mei waar de herdenking zou plaatsvinden. Om 5 voor 8 kwam het twaalfjarige vadsige volgevreten Turkse vriendje van onze buurjongen genaamd Haroen aanfietsen met een ander Turks kameraadje. Om 2 minuten voor 8 begonnen zij op het belendende grasveld het spelletje "wie kan een voetbal het hoogste trappen met zoveel mogelijk lawaai" te spelen. Een winnaar kon niet worden bepaald want binnen een halve minuut had de politie ze tot de orde geroepen. Een paar jaar later werd Haroen nog gepakt voor diefstal van een scooter en iets met drugs, ook heel verrassend...

eerstneukendanpraten | 04-05-15 | 21:55

@Wasbakplasser | 04-05-15 | 21:03 Afijn ondertussen in de rest van Nederland..
@Eduardo- | 04-05-15 | 21:09 Hopla! De bontkraagjes laten van zich horen:
.
Nog geen halve eeuw geleden was er meteen en klopjacht opgezet om die lui in de kraag te vatten en mores te leren.

ben kokhals | 04-05-15 | 21:36

"Dat is zwaarder, moeizamer, gevaarlijker en pijnlijker naarmate minder, minder, minder mensen bereid zijn de risico's die deze overtuiging met zich meebrengt te delen. Angst, lafheid en islamterreur winnen terrein en alle ogen wenden zich af"
.
@ van rossem,
en dan gaan lopen schoppen tegen de hr wilders en mvr geller ?
wat wil je nou van rossem? je hele verhaal is 1 grote contradictie.

bbg123 | 04-05-15 | 21:36

Hartverscheurend gedicht van Jan Campert als verzetstijder gestorven door een duits vuurpeleton in 1943.

RonnieKray | 04-05-15 | 21:24

Een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht

FW Ta-183 Huckebein | 04-05-15 | 21:24

Voor al die respectloze weekdieren die hier hun drek Lozen

Het lied der achttien dooden

Een cel is maar twee meter lang
en nauw twee meter breed,
wel kleiner nog is het stuk grond,
dat ik nu nog niet weet,
maar waar ik naamloos rusten zal,
mijn makkers bovendien,
wij waren achttien in getal,
geen zal den avond zien.

O lieflijkheid van licht en land,
van Holland's vrije kust,
eens door den vijand overmand
had ik geen uur meer rust.
Wat kan een man oprecht en trouw,
nog doen in zulk een tijd?
Hij kust zijn kind,
hij kust zijn vrouw
en strijdt den ijdlen strijd.

Ik wist de taak die ik begon,
een taak van moeiten zwaar,
maar't hart dat het niet laten kon
schuwt nimmer het gevaar;
het weet hoe eenmaal in dit land
de vrijheid werd geeerd,
voordat een vloekbre schennershand
het anders heeft begeerd.

Voordat die eeden breekt en bralt
het miss'lijk stuk bestond
en Holland's landen binnenvalt
en brandschat zijnen grond;
voordat die aanspraak maakt op eer
en zulk Germaansch gerief
ons volk dwong onder zijn beheer
en plunderde als een dief.

De Rattenvanger van Berlijn
pijpt nu zijn melodie,
- zoo waar als ik straks dood zal zijn
de liefste niet meer zie
en niet meer breken zal het brood
en slapen mag met haar-
verwerp al wat hij biedt
of bood die sluwe vogelaar.

Gedenkt die deze woorden leest
mijn makkers in den nood
en die hen nastaan 't allermeest
in hunnen rampspoed groot,
gelijk ook wij hebben gedacht
aan eigen land en volk
- er daagt een dag na elken nacht,
voorbij trekt iedre wolk.

Ik zie hoe't eerste morgenlicht
door 't hooge venster draalt.
Mijn God, maak mij het sterven licht
- en zoo ik heb gefaald
gelijk een elk wel falen kan,
schenk mij dan Uw gena,
opdat ik heenga als een man
als 'k voor de loopen sta.

RonnieKray | 04-05-15 | 21:21

voor al respectloze weekdieren hier:

Een cel is maar twee meter lang
en nauw twee meter breed,
wel kleiner nog is het stuk grond,
dat ik nu nog niet weet,
maar waar ik naamloos rusten zal,
mijn makkers bovendien,
wij waren achttien in getal,
geen zal den avond zien.

RonnieKray | 04-05-15 | 21:17

Al die jong gesneuvelden zouden graag uit hun graf opstaan om ons iets te vertellen. Niet fluisterend, maar keihard in onze oren schreeuwend 'en dit maken jullie ervan...?'.
Honderden jaren geleden is er voor gevochten en dat is sindsdien altijd blijven gebeuren.
70 jaar hebben we er niets mee van doen gehad (dat is lang, heel lang) maar het wordt weer een keertje tijd...
Weer wordt de Nederlander (die geen kleur heeft, of een afkomst of wat dan ook) bedreigd. Bedreigd door religie, door foute politiek, door hufters op straat, door alles waar een Nederlander niet voor staat.
Wij zijn Nederland en vrij en we zouden ons eigenlijk nooit en te nimmer meer moeten bezighouden met geimporteerde troep. Of het nou de EU is of een geimporteerde kut religie (overigens geldt dat voor alle religies alleen, het was al zo'n bende).
Nederland is een tijd lang een prachtig mooi land geweest maar wordt nu geregeerd door handjeklap. Alles moet en mag, ondertussen krijgen we te horen dat onze komkommers niet recht (of krom?) genoeg zijn en staan we 'onder de vlag van vrijheid' toe dat een zich uitbreidend kankergezwel wordt genegeerd.

Gampel | 04-05-15 | 21:16

Vrijheid. Wat is vrijheid? Dat je gewoon je ding kunt doen. Zonder dat anderen je dat opleggen. Dus geen druk van je kerk of wat voor groepsdruk dan ook. Maar ook geen druk van je overheid. En die hebben we wel. Heel duidelijk wordt ons voorgehouden hoe we moeten denken. Het gaat slinks (des Links, dus dat klopt wel) en via spuien van meningen en iedereen die er anders over denkt uitmaken voor verschrikkelijke dingen. Maar de onvrijheid is er zeker wel. Zeker nu.

Patatter | 04-05-15 | 21:15

Het contrast tussen het roomblanke publiek op de dam en de donkere kinderen van de Amsterdamse school maakte wel duidelijk hoe het mis is gegaan. Dat toekomstige Nederlanders een andere kleur, gewoontes of zelfs religie hebben is geen enkel probleem. Het enige dat actief beschermd moet worden zijn de normen en waarden van de samenleving. zijn de normen en waarden van het land.
Er zijn in zo'n korte tijd zoveel allochtonen op dezelfde plekken gestopt, dat er geen enkele sociale druk bestond om te integreren. Meer nog dan leraren en bestuurders zijn het de kinderen zelf die elkaar vormen. De autochtone kinderen zouden de waarden normaal doorgeven aan de nieuwe minderheid, maar de cultuur in de klas is allang niet de Nederlandse. Juist de Hollandse kinderen zullen de waarden van de allochtone meerderheid overnemen om op zijn minst zich staande te kunnen houden in de groep. Opkomen voor homo's, vrijheid van meningsuiting, atheïsme? Vrijheid vieren, voor JODEN? social suicide.

stampertje85 | 04-05-15 | 21:14

Raak stuk.

Zonet bij de herdenking in mijn dorp een Canadese veteraan de hand geschud en bedankt. Hij was 19 toen die op Normandie arriveerde en vierde zijn 21e in Nijmegen.

Helden eren +veel
En ervoor zorgen dat we nieuwe helden kunnen maken.

Driewerf Hoezee | 04-05-15 | 21:13

Lupuslupus | 04-05-15 | 20:51
Mijn bijdrage aan alle verzetshelden welke gestorven zijn voor jou en mij. Gestorven voor een vrij Nederland, waar een ieder alles mag zeggen, of afbeelden, zonder dat hij/zij bang zou moeten zijn om hiervoor vermoord te worden. Vroeger was je ook bang om vermoord te worden als je je vrij uitsprak, op het plein of in de kroeg. Je vreesde voor je leven, en het leven van je gezin als je je werkelijke gevoelens uitsprak, als je opkwam voor het vrije Nederland. Dat was de tijd 40-45. Nu, is dat gevoel bij velen weer terug. Je kan niet zomaar alles zeggen of afbeelden zonder dat je moet vrezen voor je leven. Dat is voor mij de definitie van de vijand. De vijand van de vrede en vrijheid. Toegeven aan angst en terreur is toegeven aan minder vrijheid.

Kolbjorn Varmann | 04-05-15 | 21:13

Eduardo- | 04-05-15 | 21:09

En deze is speciaal voor onze Igor, zullen we maar zeggen...

eerstneukendanpraten | 04-05-15 | 21:13

@Kolbjorn Varmann | 04-05-15 | 20:47
Mooi verwoord.
Ook door Van Rossem trouwens.

nemoj me jebat | 04-05-15 | 21:12

Jammer, net als in dat andere Van Rossem-stuk vandaag, van de Pam Geller-opmerking. Ze heeft een grote mond, ja, en daar komt soms ook typisch Amerikaanse naïviteit en lawaaierigheid onzin uit.
En toch is zij die op de barricaden ging, met medestander Robert Spencer dingen voor elkaar heeft gekregen. Die, aanvankelijk vrijwel zonder fondsen en steun, onder de policor mediaradar door vloog en het Amerikaanse publiek attendeerde op de sluipende invloed van Islam in hun land.
Geller had na haar lucratieve scheiding een plezierig, onbezorgd cosmopolietenleventje in NY kunnen leiden en de boel de boel kunnen laten. Deed ze niet, doet ze niet. Ze verzet zich. Omdat, dat is dus de crux hier, vrijheid geen vast gegeven is. Je moet ervoor knokken, steeds opnieuw. En anno nu steeds meer, steeds vaker.
Mijn opa (hij ruste in vrede), die in de oorlog met een spade op z'n schouder naar zijn Duitse dwangarbeidadres moest lopen, zou Pamela Geller een interessante dame hebben gevonden. En met ongeloof en walging naar het oikofobe fatsoensfascisme van nu hebben gekeken.

De Vrijlansier | 04-05-15 | 21:10

@onnosel | 04-05-15 | 19:20
Dank voor de tip. Hier onze MP in de documentaire "De magie van het dagboek van Anne Frank" waar hij ons land verkwanselt aan de nieuwe moffen.
www.npo.nl/artikelen/de-magie-van-het-...

Dhr. de Wit | 04-05-15 | 21:07

Het zal allemaal wel.
Ik heb op de Dam gestaan als eerbetoon aan de Nederlandse slachtoffers van WOII. Prima om anderen te herdenken, maar doe dat een andere dag.
Ik laat mij 4 mei door niemand afpakken, zeker niet door gutmenschen.

Lewis | 04-05-15 | 21:05

Vrijheid, Duitse geheime dienst bespioneert Airbus voor de VS. Plasterk liegt over wat ze in NL verzamelen. De dikke Van Baalen staat met Wickie Verhofstadt 'we have won' te schreeuwen op een podium tijdens het omverwerpen van een gekozen president in een land buiten de EU en is nu weer aan het lobbyen voor extra geld naar defensie 'omdat het allemaal zo escaleert'. Van burgers wordt alles vastgelegd via de grote oren van Burum en de koekies van GeenStijl en Willy verdient weer een vermogen via TTIP en Shell http://daskapital.nl/2015/04/shell_verdient_in_een_klap_biz.html en https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=3NB-P8PhISA#t=77 . "Vrijheid".

Watching the Wheels | 04-05-15 | 21:05

Afijn ondertussen in de rest van Nederland..
http://frontpage.fok.nl/nieuws/699809/1/1/50/marokkanen-verstoren-dodenherdenking.html

Wasbakplasser | 04-05-15 | 21:03

Mooi geschreven Van Rossum!.... geen woord aan toe te voegen omdat het precies is verwoord zoals het is!!... ik drink er morgen een biertje op.. dat dan weer wel ;-)

Stijlloser | 04-05-15 | 21:03

Ik kijk liever naar de herdenking op de Waalsdorpervlakte dan naar die op de Dam waar de huidige landverraders kransen ophangen,en praatjes houden over de vrijheid die ze allang verkwanseld hebben aan Brussel en de mislukte multiculti droom.
Maxima met een gemaakte droevig gestemde grimas terwijl nog zij en haar familie,of schoonfamilie enig last hebben gehad van de oorlog waar velen het leven voor lieten.
De wederopbouw bracht economische vooruitgang,en zeker ook voor de die oranje vluchtelingen van toen.

Mooi gedigt van Holman btw.

deraderendraaien | 04-05-15 | 21:02

Stilstaan bi vrijheidj is nu meer nodig dan lange, lange tijd geleden. De dag nadat een bijeenkomst over het vrije woord alleen door kon gaan onder de strengst mogelijke beveiliging, de Russen die weer vervelend aan het doen zijn, Joden die het land uitgepest worden. Bevrijdingsdag is bittere noodzaak maar zelfs deze dag is verkracht door de policor multiculti maffia. Onze vrijheid is ernstig in gevaar. Het ergste is dat 'onze' leiders haar alleen maar meer in gevaar brengen door weg te kijken, te vergoelijken en te ontkennen. .

nlnl | 04-05-15 | 21:02

Weten die blanke mensen op de Dam dat rond 20.00 uur hun huis werd leeggeroofd?

Boutschefter | 04-05-15 | 21:01

@larie | 04-05-15 | 20:54

De Finnen zijn ook morgen pas aan de beurt. Dan komen ze voetballen.

ZKH EénOog | 04-05-15 | 20:58

Nou tijd voor de dohebo.
Ik ben niet anders gewend dan na een begrafenis te zuipen!

miko | 04-05-15 | 20:58

larie | 04-05-15 | 20:54
Morgen bij vieringen en concerten zullen ze massaal aanwezig zijn om de boel te verpesten zoals gewoonlijk.

Eurotokkie | 04-05-15 | 20:57

@swagmachine | 04-05-15 | 20:08
De meeste op die dam zijn e'moraal ridders en gutmenschen. Daar wil zelfs geen neger bij staan.

miko | 04-05-15 | 20:57

@Van Rossem

Wat een geweldig goed stuk. Ontluisterend, ontroerend en ontwapenend. Prachtig afgesloten met een link naar een even zo mooi gedicht. Mijn dank is groot!

Immortalles | 04-05-15 | 20:56

@Eshek | 04-05-15 | 20:04
Hoezo? Is er iemand dood gegaan?

miko | 04-05-15 | 20:55

Het is een observatie die ik maak omtrent de verdeling van de mensen die daar staan. Zij zijn toch zo goed geintegreerd volgens het gutmensch volk, waarom particperen er dan zo bar weinig? Ik heb er geen een gezien in ieder geval. Dat bevestigd maar weer eens dat zij schijten op Nederland en daar stoor ik mij aan als Nederlander. Zou jij misschien ook eens moeten doen.

swagmachine | 04-05-15 | 20:54

De toeschouwers op de dam waren duidelijk geen afspiegeling van de bevolking van Amsterdam. Niet één fin gezien, hoe de camera van de NOS ook zwenkte.

Dat beloofd niet veel goeds als je deze lijn doortrekt.

larie | 04-05-15 | 20:54

Hij, die een genocide probeert te bagatelliseren door het "een kwestie" te noemen. Hij, die onze hardbevochten vrijheid verkwanselt. Hij, die de scheiding tussen "wij" en "zij" dagelijks vergroot. Hij, die de vrijheid beknot met ongekend besprioneren in onze privé aangelegenheden. Hij is niet mijn Premier. Hij zou daar niet eens moeten mogen staan. Hij moet zich diep, diep schamen, de hypocriet.

Qwrk_II | 04-05-15 | 20:53

Ben jij familie van Maarten van Rossum? of ben je gewoon afgekeurd met S5 en ben je nu een gefrustreerd zaadbal stengeltje en totaal geen respect hebbende voor de helden van weleer?

opactje | 04-05-15 | 20:51

Kolbjorn Varmann | 04-05-15 | 20:47
-------
Wat ontroerend! Heel hartelijk dank.

Lupuslupus | 04-05-15 | 20:51

Nog 10 jaar VVD dan is het afgelopen met herdenken, dan mag het gewoon niet meer.

gebrokenvleugel | 04-05-15 | 20:50

@Eurotokkie | 04-05-15 | 20:46
ben bang

Genodigde | 04-05-15 | 20:50

@Vrije Nator | 04-05-15 | 20:45

Goed boek. Fijn om te weten dat er hier gelijkgestemden zijn betreffende de Amerikaanse politiek en de liberal waanzin die daar heerst.
Dit is ook een aanrader:

www.amazon.com/Liberal-Fascism-America...

Desmoulins | 04-05-15 | 20:49

Op het moment dat de avondzon in de zee zakte, de meeuwen in de lucht hun laatste kreten schalmden, voelden zijn ontblote voeten het warme zand. Naast hem stonden twee verstomd voor zich uit kijkende lotgenoten, berustend. De wind blies door het duingras zoals de wind dat alleen kan, maar altijd zal blijven doen. Ach, moest hij gedacht hebben, mijn leven is wat waard geweest; ik heb ergens voor gevochten. De vrijheid die we eens kenden, is niet meer, maar ik heb er alles voor gedaan om deze terug te krijgen. Velen anderen durfden niet, hadden kinderen, een baan, een toekomst. En mijn toekomst? Slechts 33 jaren oud, zal ik mij vermengen met het duinen-zand: voor eeuwig, gestorven voor een beter Nederland.

Kolbjorn Varmann | 04-05-15 | 20:47

@BenBinnen | 04-05-15 | 20:22
Als je van iemand historisch besef zou mogen verwachten, dan zou dat een historicus moeten zijn.
Rutte zou zijn eigen moeder nog verkopen, als zijn broer hem niet was voor geweest.
Leuk dat 'ie idioot meeleest!

Ars Vivendi | 04-05-15 | 20:46

@ Van Rossum.
Heb je wel goed geluisterd naar wat Rutte vertelde. Ga je diep schamen.

- EDIT: Nee sorry het was lastig te verstaan door zijn schreeuwende ontkenning van de Armeense Genocide heen -

Draaikolk | 04-05-15 | 20:46

@Eurotokkie | 04-05-15 | 19:50
Maar van de hypocriete met hun uitgestreken gezichten krijg ik ook braakneigingen.
de oranjes voorop.
Nu bedrukt kijken en innige stilte voor 'zij' die gevallen zijn voor onze vrijheid en over een tijdje zo een zelfde zwijgzaamheid voor de slachtoffers van de onmenselijke onderdrukking van het individu in Saudi Arabië.

miko | 04-05-15 | 20:46

Genodigde | 04-05-15 | 20:38
Democratie is dan ook flinterdun en moet met alle macht beschermt worden , dat de huidige regering hierin faalt is wel duidelijk.

Eurotokkie | 04-05-15 | 20:46

@Lewis Lewinsky | 04-05-15 | 20:16

Kom Lewis, chargeren in de zin van: 'jullie moeten nu kiezen'. In een ander topic heb ik mijn steun voor deze keuze waar uiteindelijk toch naartoe gaan al lang gegeven.
Leer mij de linksmens kennen; die gaan nogal los bij het poneren van zo'n soort stelling, en dat nog wel op 4 mei. Tjonge jonge, verschrikkelijk!
Israel demoniseren op Dodenherdenking aan diverse universiteiten daarentegen...
Tegen dit keiharde toekomstbeeld is de progressieveling niet opgewassen; dan gaat het morele paard van stal.

Desmoulins | 04-05-15 | 20:46

1935 werden al volop vijanden van het NAZI bewind vastgezet in kampen, tegen de Groningse en Drentse grens het Emsland een tiental kampen, waar men toen al tot de dood in het veen moest werken.
Uit deze kampen ontsnapte in die vijf jaar velen en kwamen dan over de Nederlandse grens, om daarna te horen dat ze teruggebracht werden, velen een directe dood tegemoet, Nederlandse slappe zakkenbewind wilde het neutraal zijn succes van de eerste wereldoorlog herhalen, ten kostte van deze mensenlevens.
Zullen we het maar niet hebben over de elite en zijn grote bouwbedrijven, die de bezetter rijkelijk bediende met bunkerbouw.

gebrokenvleugel | 04-05-15 | 20:45

De enige bontkraag op de Dam was de plopkap van Rutte.

Eduardo- | 04-05-15 | 20:45

@Brenoj |04-05-15|20:28
books.google.nl/books/about/United_in_...
Makkelijker kan ik het je niet maken. Boek over hoe links de dader de slachtofferrol toedeelt en hoe het zelf het liefste dood zou gaan om een soort van statement te maken. Gewoon kopen. Ik ben net in hoofdstuk 2 en weet nu al dat die man gewoon keihard gelijk heeft.

Vrije Nator | 04-05-15 | 20:45

@Apotheker | 04-05-15 | 20:25

Ik wou het eigenlijk al bijna posten. De Joden werden massaal verraden in Nederland, zodat mensen hun bezittingen konden stelen en doorverkopen. Laatst was er nog een artikel dat Joodse erfstukken in de Koninklijke familie terecht waren gekomen en ze wisten zogenaamd van niks.

Dat er in Nederland relatief veel steun was voor de Duitsers wordt liever ook verzwegen.

Trekvogel12 | 04-05-15 | 20:41

En weer die geronselde schoolkinderen. Het is n.m.m. überhaupt onjuist om kinderen te gebruiken dus misbruiken voor z.g. goede doelen zoals het milieu of ontwapening, maar het is idioot om een kind dat de oorlogsbelevenissen niet met de paplepel heeft meegekregen - zoals bv in het verhaal van Rutte - te dwingen zich in te leven en te herdenken. Dat gaat een kind boven de pet. Dus geacht Comité, laat die kinderen het volgend jaar maar met rust. En dan was er ook nog een behoofddoekte, die een maatschappijvisie aanhangt die diametraal staat op waar de hier herdachten voor stonden. Hoe bedenkt men het.

Ci Ty33 | 04-05-15 | 20:41

Niets en niemand ontziend, heeft men deze opdracht met genoegen uitgevoerd.
Dat is Nederland en overheid.
gebrokenvleugel | 04-05-15 | 20:34 ---
-----

Lekker kort door de bocht weer. Ja ook bij de overheid zaten NSB-ers maar een groot deel werd gedwongen. Net zoals er lukraak mensen van de straat werden opgepakt, tegen de muur gezet en doodgeschoten. (Zoals mijn vader meemaakte.Iedereen die daar in de buurt was moest gedwongen toekijken. Dat was simpelweg om de bevolking angst aan te jagen. Ga maar fijn de held spelen met een geweerloop in uw nek.

Lupuslupus | 04-05-15 | 20:40

@Eurotokkie | 04-05-15 | 20:19 "Ja koning willem alexander…heeft zelf ook geen vrijheid om te doen waar hij zin in heeft"
.
Dat is zo. Dat hoort bij het koning zijn. Aan de andere kant heeft hij wél een eed afgelegd, net als zijn moeder, grootmoeder en overgrootmoeder, en bestaat de regering officiëel uit kabinet én koning. Hij heeft dus geen passieve rol. Toch ziet het er naar uit dat hij alweer de vierde op rij wordt die zich niet aan de gelofte gaat houden, terwijl er velen zijn die er juist op vertrouwen dat hij dat wél doet.

ben kokhals | 04-05-15 | 20:40

Glas Koning | 04-05-15 | 20:26
Maar en of dat moet per se in 2 minuten per se op deze dag?
Draag in mn achterhoofd verhalen van beide opa´s en oma´s. Ben er sinds m´n 8e ofzo al jaren zoet mee. En nog lang niet klaar mee. Niks tegen de herdenking trouwens, laat dat duidelijk zijn. Het is alleen zo verdomd willekeurig en de kitsch ligt op de loer. Totdat de Marokaanse ´straatschoffies´ (Mkay Marchouch) gaan voetballen met kransen. Dan komt dat geallieerde bloed vanzelf kokend naar boven. RIP alle slachtoffers, dus ook jonge Duitse en Russische jongens. Wisten ook niet beter. Herdenken we die gozerts ook nog of mag dat niet, in die 2 minuten? Poppenkast.

chicago river | 04-05-15 | 20:40

democratie is niet opgewassen tegen theocratie

Genodigde | 04-05-15 | 20:38

@Igor Putkin
Trol. Dat dekt de lading wel. Niet?

Jim Lovell | 04-05-15 | 20:38

@Igor Putkin | 04-05-15 | 20:19
Als u GeenStijl al zuur vindt, hoe ziet u dan zichzelf? Aqua Regia?

VerenigingVanDieven | 04-05-15 | 20:38

gebrokenvleugel | 04-05-15 | 20:34
Dat de Nederlandse overheid in WOII fout was is nu wel duidelijk , door hun toedoen zijn heel wat mensen vermoord en de overheid is daar goed voor betaald , Want toen de tijd waren Joden geld waard.

Eurotokkie | 04-05-15 | 20:37

@Trekvogel12 | 04-05-15 | 20:27

Ook een belachelijke opmerking. Niemand bepaalt voor een ander hoe hij of zij invulling wenst te geven aan Dodenherdenking. Dat fatsoensfascisme, want daar lijkt het tegenwoordig op, is een vorm van terreur op zich.
Past goed binnen totalitair denken.

Desmoulins | 04-05-15 | 20:34

14 mei 1944 gaf de bezetter opdracht aan de geuniformeerde hermandad, om op 16 mei alle zigeuners in Nederland op te pakken.
Om die tijd wist men wat er in Duitsland gebeurde, na 16 mei waren alle zigeuners geinterneerd en op transport gezet.
Niets en niemand ontziend, heeft men deze opdracht met genoegen uitgevoerd.
Dat is Nederland en overheid.

gebrokenvleugel | 04-05-15 | 20:34

Trekvogel12 | 04-05-15 | 20:27

En waar waart gij?

eerstneukendanpraten | 04-05-15 | 20:32

@Eshek | 04-05-15 | 20:04
Beetje triest om daar commentaar op te geven.

Balletje Mayo | 04-05-15 | 20:31

jammer dat de nagedachtenis aan een paar mariniers vertroebeld is door lesbische wijven met een overspelige moffenhoer mentaliteit.

Jim Lovell | 04-05-15 | 20:31

@Igor Putkin | 04-05-15 | 20:23
Het woord negers komt maar 1 keer voor, en dat is in jouw reactie. Nu dus 2 keer, dankzij mij. Maar bedenk gerust nog wat woorden die niet gebezigd zijn erbij.

head_pend_jervin | 04-05-15 | 20:30

Glas Koning | 04-05-15 | 20:26
Klopt , vandaag herdenken we de doden en morgen vieren we Bevrijdingsdag , Wilders zal deze dag ook vieren met bewakers om zich heen , welkom in Nederland

Eurotokkie | 04-05-15 | 20:30

-weggejorist-

Brenoj | 04-05-15 | 20:28

@Igor Putkin | 04-05-15 | 20:23

Stoor je toch niet zo aan zaken die een logisch gevolg zijn van de wanhoop die nabij is...

Desmoulins | 04-05-15 | 20:28

Trekvogel12 | 04-05-15 | 20:24
Of hij staat tussen het publiek en heeft een mobiele telefoon.

ho4x | 04-05-15 | 20:28

@Wim Denkbaar | 04-05-15 | 20:23
Ik denk met je mee.
Maar als ik dan Rutte - die een andere genocide nota bene ontkent - met zo'n geforceerd gepijnigd gezicht (Maxima kan dat ook heel goed) zie spreken, dan denk ik - nee, laten we het dan maar niet meer doen.
In ieder geval niet zo.

nemoj me jebat | 04-05-15 | 20:27

@Igor Putkin | 04-05-15 | 20:23

Al die mensen die dat roepen waren zelf ook niet op de Dam of op een andere plek waar ze kransen leggen, maar zaten kansloos te reaguren op Geenstijl. Volgens mij hebben ze zelf niet door dat ze zichzelf belachelijk maken.

Trekvogel12 | 04-05-15 | 20:27

Hey Rutte met je schijnheilige rotkop.
450.000 onder de armoedegrens.
Duizenden kinderen verwaarloost en met honger naar school.
Dit jaar zeker 10 gasexplosies in woningen door uitgekotste GGZ patienten wegens bezuiniging, honderden woningen onbewoonbaar, Mensen hun verdere leven angstig dat het weer gebeurt.
250.000 analfabeten in Nederland.
Straks 40.000 afgestudeerden met €30-40.000 schuld hun levenlang.

gebrokenvleugel | 04-05-15 | 20:27

@Igor Putkin | 04-05-15 | 20:19
GS reaguurders betichten van discriminatie kan ik nog begrijpen, maar racisme daar bespeur ik hier weinig van.

head_pend_jervin | 04-05-15 | 20:27

Trekvogel12 | 04-05-15 | 20:24
De kloof is nog nooit zo groot geweest en deze zal als maar groeien , ook al denk links dat het met de volgende generatie wel goedkomt.

Eurotokkie | 04-05-15 | 20:26

Het blijft goed om te herdenken!

Glas Koning | 04-05-15 | 20:26

@Igor Putkin | 04-05-15 | 20:19

Staaf dat vermeende racisme -en publiek dat klaarblijkelijk aan de hand van tekst geclassificeerd kan worden als 'tokkie', met feiten beste Igor. Smaad staat ook jou niet en waarom afgeven op een site die jij, zelfs na diverse bans, op haast pathologische wijze blijft bezoeken? De vraag stellen is hem waarschijnlijk beantwoorden, vrees ik.

Desmoulins | 04-05-15 | 20:25

Ja koning willem alexander is ook maar een praatpop , heeft zelf ook geen vrijheid om te doen waar hij zin in heeft .
Eurotokkie | 04-05-15 | 20:19
..

Koning Christiaan van Denemarken reed in de oorlog op zijn witte paard door Kopenhagen, met een Jodenster op(!)om zijn volk een hart onder de riem te steken en geen mof die hem aanraakte.
..
Maar kijk, daarvoor moet je LEF hebben en dat is bij het Nederlandse koningshuis totaal afwezig!

Lupuslupus | 04-05-15 | 20:25

@ Swagmachine;

Opvallend, inderdaad vrijwel geen Moslims. Wat een verrassing (mwoa). En hoe walgelijk. Ik heb daar geen woorden voor.

Handschar wellicht? Voor wie enigszins is ingevoerd.

Maar laten we geen boter op ons hoofd hebben. Nederland leverde procentueel van de Westerse landen de meeste Waffen-SS-ers.

Procentueel overleefden ook minder Nederlandse Joden de oorlog dan de Belgische, Franse, Luxemburgse en zelfs Italiaanse en Hongaarse Joden.

Gelukkig hebben we het dagboek van Anne Frank nog, waarmee we de indruk kunnen hoog houden dat wij Nederlanders dappere verzetsstrijders waren die dapper streden tegen de Duitse onderdrukking en die arme Joden massaal onderduikmogelijkheden boden. Pffff.

Dat bij de dodenherdenking de Indiëgangers ook met het nodige lof herdacht worden geeft wel ons nationaal gebrek aan historisch besef aan.

KOTS

Apotheker | 04-05-15 | 20:25

Ben al jaren niet meer stil op befehl.
Ben daar dan ook weer niet trots op.
Ben het circus tot de macht 5 gewoon al jaren zat.
Ben vandaag wezen lezen in de bibliotheek (boekjes) in rust en stilte.

chicago river | 04-05-15 | 20:24

@Igor Putkin | 04-05-15 | 20:19
Er wordt hier in ieder geval even bij stilgestaan.
Hier in de straat reden de scooters luid brommend voorbij, speelden de buurtkinderen luid schreeuwend op straat en riepen hun ouders jolig iets naar de overkant.

nemoj me jebat | 04-05-15 | 20:24

Schrijnend ook dat er geen enkele moslim in het publiek staat, dat is het contrast hedendaags in Nederland. Het boeit ze geen fuck, ongelooflijk wat een nare mensen het zijn.
swagmachine | 04-05-15 | 20:08

En waar was jij? Juist, jij zat lekker kansloos thuis te reageren op Geenstijl.

Trekvogel12 | 04-05-15 | 20:24

" ik zie geen moslims" " weinig negers" hoogddoekje, staatsomroep" " landverrader".
Zum kotzen.

Igor Putkin | 04-05-15 | 20:23

@jasser | 04-05-15 | 18:58
Dat beslist iedereen wel voor zichzelf. Ik ben van na de oorlog maar heb er veel van ‘meegekregen’, in allerlei betekenissen van dat woord.
Zonder WO II zouden er van de jongste slachtoffers nu nog velen in leven zijn geweest. En mijn woonplaats Amsterdam zou een bloeiend Joods centrum in Europa zijn geweest. Er is geen week dat ik daar niet aan denk. Daarom heb ik daarnet de herdenking bij de Noorderkerk bijgewoond, en dat doe ik volgend jaar weer, ook als dat jou niet aanstaat.

Wim Denkbaar | 04-05-15 | 20:23

Bah Rutte jakkie bah!!

stegestijp | 04-05-15 | 20:22

@Ars Vivendi | 04-05-15 | 20:12

Rutte de geschiedkundige snapt niet dat hij daar niet hoort te staan. De verschrikkingen van de oorlog herdenken en niet de Armeense genocide erkennen.

"Onze kracht ligt in onze snelheid en in onze brutaliteit; Genghis Khan zond miljoenen vrouwen en kinderen willens en wetens de dood in en met een licht hart. De geschiedenis ziet in hem alleen de grote Stichter van Naties. Voor wat betreft de zwakke westerse Europese civilisatie over mij uitkraamt, dat is van geen enkele betekenis. Ik heb het bevel gegeven en zal een ieder neerschieten die ook maar één woord van kritiek uit, omdat het doel dat bereikt moet worden niet dat van het bereiken van bepaalde linies is maar het totaal vernietigen van je tegenstander. En derhalve heb ik voor nu in het Oosten mijn doodshoofdformaties klaarstaan met het bevel om zonder mededogen vele vrouwen en kinderen van Poolse afkomst en taal de dood in te jagen. Alleen zo kunnen we de nodige Lebensraum verkrijgen. *Wie spreekt er per slot van rekening heden ten dage nog over de vernietiging van de Armeniërs?* "

Onze minpres in ieder geval niet.

BenBinnen | 04-05-15 | 20:22

@halve pinda | 04-05-15 | 20:11
.
W.H. Auden, prachtig als altijd. Dank voor die vertaling.

ben kokhals | 04-05-15 | 20:21

@BenBinnen | 04-05-15 | 19:52
Hattip terug, mooi gezegd!

Gootbalkoning | 04-05-15 | 20:20

Ik heb '40-'45 aan den lijve meegemaakt. Het wordt hoog tijd dat de poespas die er nu nog aan besteed wordt door mensen die niets meer hiervan hebben meegekregen wordt afgeschaft.
jasser | 04-05-15 | 18:58
@jasser
Ik vrees dat je gelijk hebt.
Veel van die mensen die er niets van hebben meegekregen staan daar met zo'n geforceerde uitgestreken smoel.
En het trieste is; de meesten hebben er ook niets van geleerd.

nemoj me jebat | 04-05-15 | 20:19

ben kokhals | 04-05-15 | 20:15
Ja koning willem alexander is ook maar een praatpop , heeft zelf ook geen vrijheid om te doen waar hij zin in heeft .

Eurotokkie | 04-05-15 | 20:19

-weggejorist en opgerot-

Igor Putkin | 04-05-15 | 20:19

Nie wieder ist al lange daar.
Goede kennis zwaar gehandicapt wajong, perst alle kracht wat nog over is uit zijn lijf en werkt daags 5uur, eigenlijk gratis, inkomsten worden direct verrekend met wajong.
Maar toch met plezier.
Buiten het bijna gratis zijn van deze kracht voor de werkgever, is er geen cao in de sector dit heeft als gevolg alle feestdagen worden niet doorbetaald (jawel paasdag, koningsdag, hemelvaart 5mei en pinksterdag) maar moeten ingehaald met 1 uur extra daags.
Weigeren meer uren werken om in te halen mag niet dan komt het UWV met strafmaatregel of zelfs ontslag.
Es ist wieder da.
Jetta Klijnsma en Lodewijk Assher, zij weten en zagen dat het goed was.
Van mij de typhus allemaal PVDA, met je komedie dodenherdenking erbij.

gebrokenvleugel | 04-05-15 | 20:19

Ik las dit opiniestuk om na -het zeker relevante eerste deel van de herdenking- het smoelwerk van Rutte niet te hoeven zien. Ik begon met lezen zodra Rutte zijn bek opentrok. En ik las de laatste regel toen Rutte klaar was. Op exact hetzelfde moment. Van Rossem zou ghostwriter moeten worden.

VanDruten89 | 04-05-15 | 20:18

Het is natuurlijk goed om de gevallenen te herdenken. Logisch natuurlijk dat je die van de laatste oorlog herdenkt. Ik hoop dus van harte dat we nog honderden jaren 4/5 mei 1945 herdenken.

Het is dan wel nodig bedreigingen van onze cultuur weerstand te bieden, zeker als ze de geweldsweg naar de hemel als statussymbool zien....

Tee Of Cup | 04-05-15 | 20:17

Rutten met een toespraak. Met de onderste MH17 steen nog steeds niet boven...

VanBukkem | 04-05-15 | 20:09
Je komt stoer over.

kenny harder | 04-05-15 | 20:17

@Desmoulins | 04-05-15 | 19:51
Bosma chargeerde helemaal niet. Hij heeft gewoon gelijk. Het is vrijheid óf islam. Ik kies voor vrijheid en tegen islam.
*jesuisgeert*

Lewis Lewinsky | 04-05-15 | 20:16

Mooi geschreven. Pluim.

très cool | 04-05-15 | 20:16

eerstneukendanpraten | 04-05-15 | 20:12
Het valt natuurlijk niet mee dat er 1 dag in het jaar aandacht wordt besteed aan andere mensen , de rest van het jaar krijgen zij weer alle aandacht.

Eurotokkie | 04-05-15 | 20:15

Een premier die geonocide ontkent, een kabinet leidt dat nazis en jihaadis steunt, met een koning wiens familie zich de voeten maakte toen het erop aan kwam en kind aan huis is in het nazidorp Barioche, om over de rest nog maar te zwijgen. Nee, ik ben er wel klaar mee, met deze geënsceneerde hypocrisie.

ben kokhals | 04-05-15 | 20:15

Rutte hoort in 2 minuten stilte verhalen.
Daar zijn toch medicijnen voor, als je stemmen hoort?

Ars Vivendi | 04-05-15 | 20:15

@rmstock |20.09
Nee, hoor.
Ik zag Mark Rutte. Ril. Toen heb ik 'm zelf maar uit gezet.

nemoj me jebat | 04-05-15 | 20:14

swagmachine | 04-05-15 | 20:08

Krijg dat maar eens in die botte koppen, dat de vrijheden die ze zich hier permitteren, alleen maar mogelijk zijn, dankzij de toen bevochten vrijheid.

Bierosaurus | 04-05-15 | 20:14

Heeft Marc de onderste steen al gevonden?

eerstneukendanpraten | 04-05-15 | 20:13

Dacht net aan Wilders en dat was niet erg veel goeds.

Hendrick9075 | 04-05-15 | 20:13

Rutte is een vuile landverrader.
(Leest u mee, nagemaakte malloot?)
U weet wel, de Armeense genocide die u ontkent.
Huichelaar.

Ars Vivendi | 04-05-15 | 20:12


Eurotokkie | 04-05-15 | 20:09

Er valt voor hen hoogstwaarschijnlijk geen persoonlijk voordeel uit te halen of ben ik nu te cynisch?

eerstneukendanpraten | 04-05-15 | 20:12

Godverdomme, wordt hier stil van Van Rossem.

Coyote | 04-05-15 | 20:12

Bedankt Sacha Smit en kwark001! Mag ik ook herinneren aan W.H. Auden met Begrafenisblues
Zet alle klokken stil, snijdt de telefoonlijn af,
Weerhoudt de hond met een vet bot van geblaf,
Doe de piano's dicht en breng met befloerste trom
De kist naar buiten, wenk de rouwenden Kom.

Laat vliegtuigen erboven cirkelend in klaagvlucht
De tijding Hij is dood krabbelen in de lucht,
Doe om de witte halzen van de stadsduiven kripkragen,
Laat de verkeersagent zwartstoffen handschoenen dragen.

Hij was mijn Noorden, mijn Zuiden, Mijn Oost en West,
Mijn werkweek en mijn op zijn zondag best,
Mijn middag, mijn middernacht, mijn babbel en mijn lied;
Ik dacht dat de liefde eeuwig duren zou: mooi niet.

Doof de sterren, die hebben hier nu niets te zoeken
Ontmantel de zon, de maan mag je ook opdoeken,
Giet de oceaan uit en veeg het bos bijeen:
De kans op iets goeds is voor eens en altijd heen.

Vertaald uit het Engels door Huub Beurkens

Blijven lachen Theodor!

halve pinda | 04-05-15 | 20:11

Het verraad van onze politici die ons uitgeleverd hebben aan de EU met leugens en bedrog en ongegeneerd de 5 de colone binnenhaald.

In Nederland is er een bevolkingstransitie gaande, geleidelijk aan wordt de autochtone bevolking vervangen door allochtone, deze transitie gebeurt dmv allochtone baarmoeders. Dit land waar eeuwen aan gewerkt is en waar vrijheid een groot goed is wordt gewetenloos door (onze) elite verkwanseld aan Brussel in de hoop dat er straks nog een plaatsje over is voor hen. Zonder dat het grootste deel van de bevolking het door had hebben deze onbenullen onze soevereiniteit weggeven aan een ondemocratische instelling waar een van onze grootste clowns met gevoel met dramatiek zich goed thuis voelt.

Maar er komt een dag dat deze schuldigen verantwoording af zullen moeten leggen aan ons, hoewel jullie niet weten wat verantwoording afleggen betekent en het woord niet in jullie vocabulaire voorkomt. Nog even en jullie staan weer met een krans en een strak gezicht in de plooi bij diverse monumenten, laat het goed tot jullie doordringen dat de mensen die wij herdenken en hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid, die jullie nu ongenegeerd aan het verkwanselen zijn. De laffe houding van de regering vwb een standpunt in te nemen over de Armeense genociede is dodelijk en geeft aan dat jullie de nieuwe generatie NSBer's zijn die onze soevereiniteit hebben weggeven aan een ondemocratische instelling. Met dank aan het CDA (Balkenende),deze man stak zijn middelvinger naar u op en negeerde de wens van het volk om niet geknecht te worden.Ik als Nederlander schaam me dood als ik deze hypocriete snotneuzen zie staan bij de monumenten voor hen die vielen. En over de rol van mijn familie in oorlogstijd en hun vluchtgedrag zal ik het maar niet hebben.

von Amsberg | 04-05-15 | 20:11

Eigenlijk zou iedereen nu massaal weg moeten lopen, zodat Mark op een lege Dam staat.

ElMatadero | 04-05-15 | 20:11

Cuyahoga | 04-05-15 | 20:07

Zij schitteren echter door afwezigheid.

eerstneukendanpraten | 04-05-15 | 20:10

eerstneukendanpraten | 04-05-15 | 20:06
Ja de Dam is op 4 Mei een moslim vrije plek , dat ik dit nog mag meemaken.

Eurotokkie | 04-05-15 | 20:09

it's official : npo 1 and npo 2 live liggen eruit.
npo.nl is dood.

rmstock | 04-05-15 | 20:09

@Eshek | 04-05-15 | 20:04
Als ik reaguur dan reaguur ik. En dan ga ik echt niet op de klok zitten kijken hoe laat het is. En stil is het hier al vanaf een uur of half zeven. Dus.

VanBukkem | 04-05-15 | 20:09

Schrijnend ook dat er geen enkele moslim in het publiek staat, dat is het contrast hedendaags in Nederland. Het boeit ze geen fuck, ongelooflijk wat een nare mensen het zijn.

swagmachine | 04-05-15 | 20:08

@BenBinnen, goed gezegd. Zo zie ik het ook, vrijheid is niet alleen de vrijheid om alles maar goed te vinden, maar ook de vrijheid om te mogen zeggen dat je bijvoorbeeld je identiteit wenst te behouden, ook al gaat dit ten koste van andere belangen, en niet, onder sociale druk, alles maar moet slikken, wetende dat hierdoor uiteindelijk diezelfde cultuur die het mogelijk maakte vredig te leven om zeep wordt geholpen.

Sergeant_Peper | 04-05-15 | 20:08

De dam is weer voor 99 procent gevuld met Nederlanders van joods christelijke traditie, of hoe dat ook moge heten.
Kennelijk heeft een deel van onze medelanders daar niet zoveel mee, terwijl tofik toch zoveel raakvlakken zag.

zeeman73 | 04-05-15 | 20:07

@eerstneukendanpraten | 04-05-15 | 20:06
Geloof maar dat als er één hoofddoekje was geweest, die door de staatsomroep 30 seconden vol in beeld zou zijn gebracht.

Cuyahoga | 04-05-15 | 20:07

@Eshek | 04-05-15 | 20:04
Niet iedereen heeft een atoomklok...

Crematorium-de-Asbak | 04-05-15 | 20:07

Die zin is niet van Voltaire maar dat is weer wat anders.
Maar daar ben ik het niet mee eens.

miko | 04-05-15 | 20:06

Veel moslims ook op de Dam...

eerstneukendanpraten | 04-05-15 | 20:06

Wow, mooi gezegd hoor jongedame!
Touching.

geenstijlsteengeil | 04-05-15 | 20:05

@Hans Hillen | 04-05-15 | 20:03

Slechts één neger, één marokkaan en een quasi zwarte piet kunnen vinden.

BenBinnen | 04-05-15 | 20:05

@jasser | 04-05-15 | 18:58
Dank dat je dat zegt, als iemand die de oorlog heeft meegemaakt.

Lewis Lewinsky | 04-05-15 | 20:04

Beetje triest om precies om 20.00 uur te reaguren.

Eshek | 04-05-15 | 20:04

Hier is het sowieso wel twee minuten stil, aangezien hier toch niemand is die naar mij luistert.

VanBukkem | 04-05-15 | 20:03

De regie deed echt moeite om die paar allochtonen op de Dam in beeld te krijgen, zag ik. Het waren er wederom bijzonder weinig.

Hans Hillen | 04-05-15 | 20:03

2 minuten zijn voorbij, tijd voor humor..

Crematorium-de-Asbak | 04-05-15 | 20:03

Het blijft indrukwekkend.

Eurotokkie | 04-05-15 | 20:02

@VanBukkem | 04-05-15 | 19:49
Types als Rutte zijn glad zat, zodat die in 1946 al ergens in zuid Amerika waren.

head_pend_jervin | 04-05-15 | 20:02

Verdomme Zelfs Comedy Central houdt 2 minuten stilte...

Crematorium-de-Asbak | 04-05-15 | 20:00

En vanavond weer kransen voetbal met onze kansenjongens.

Balletje Mayo | 04-05-15 | 20:00

Zag net de camera over het publiek gaan, dat is voor 99,9% blank.
In Amsterdam.
Waarom is dat?
Cuyahoga | 04-05-15 | 19:55
.
Omdat onze medelanders zich zo met ons en ons land verbonden voelen dat ze spontaan blank zijn geworden. Denk ik. Maar het kan natuurlijk ook dat het onze medelanders geen fuck interesseert. Zo lang de uitkering en toeslagen maar overgemaakt worden. Je weet tog.

Hans Hillen | 04-05-15 | 19:58

Het is een ander type van oorlog maar die is nog steeds aan de gang, in plaats van te herdenken kunnen we niet gewoon het tuig aanpakken wat binnen een uur met een krans loopt te voetballen. En misselijk makend is helemaal de K-familie die even wat punten moet scoren met zo'n achtergrond ... walgelijk.

Andersom dag | 04-05-15 | 19:58

Cuyahoga | 04-05-15 | 19:55
Er zijn nu eenmaal mernsen die het afschuwelijk vinden dat we in vrijhield leven , en zijn dan ook afwezig.

Eurotokkie | 04-05-15 | 19:58

@Lupuslupus

helemaal mee eens...

PostNogLater | 04-05-15 | 19:55

Dodenherdenking vind ik belangrijk. Maar ik weet dat de grote hypocrieten Rutte cum suis een krans komen leggen. Dus kan ik niet kijken, want ik walg van die man en de zijnen. Met hoofdletters.

Hans Hillen | 04-05-15 | 19:55

Zag net de camera over het publiek gaan, dat is voor 99,9% blank.
In Amsterdam.
Waarom is dat?

Cuyahoga | 04-05-15 | 19:55

Het ziet er vrij 'wit' uit bij die herdenking op de Dam.

ElMatadero | 04-05-15 | 19:53

Gatverdamme wat word ik verdrietig van dit stukje... Goed stukje, dat wel....

entiteit | 04-05-15 | 19:53

-weggejorist-

loekiekoch | 04-05-15 | 19:52

Van Rossum; three thumbs up!

Qwrk_II | 04-05-15 | 19:52

Ieder jaar meer stoor ik me aan de misvattingen die worden uitgedragen naar aanleiding van de oorlog. Velen zijn nationalisme en wapens als oorzaak van alle kwaad gaan zien. Maar het was collectivisme in al haar verschijningen dat het continent in het duister stortte, en wapens zullen altijd nodig zijn ter verdediging, omdat alleen het recht van de sterkste daadwerkelijk op zichzelf bestaat.

Het is een van de meest tragische misvattingen van deze moderne tijd. We hebben niet door dat collectivisme, de kern van elke linkse ideologie die ooit bestaan heeft, de oorzaak is van tragedies als de Holocaust, de Holodomor, de "Grote Sprong Voorwaarts" of de Killing Fields. We zijn "links" gaan associeren met sociaal, vreedzaam en solidair gedrag, terwijl linkse stromingen als communisme, socialisme, fascisme en nazisme altijd gewelddadige revoluties hebben gepredikt, waar hun "rechtse" opponenten (liberalen, gematigde christenen en conservatieven) vrijheid, overleg en individuele ontplooiing en ontwikkeling prefereerden.

Het is een bizarre ommezwaai, dat links de ideologische geweldloosheid en martelaarsmentaliteit van het christendom heeft overgenomen, en het is dan ook niet gek dat het soms in buitengewoon schizofreen gedrag resulteert. Als sommige groepen, zoals bijvoorbeeld moslims, zich misdragen, wordt er typisch "christelijke" tolerantie aan de dag gelegd, terwijl ze voor andere groepen, zoals "rechtse" mensen, nog steeds de oudlinkse militante intolerantie laten zien, tot met moordaanslagen aan toe.

Het verachtelijke volk wat vanavond met uitgestreken smoelen de vrijheid murmelend predikt is hetzelfde volk wat u en mij stap voor stap onze zeggenschap ontneemt, ons volgt in huis, op het werk en onderweg. Hetzelfde NSB-volk wat uw soevereiniteit met een pennenstreek overdraagt aan een vreemde mogendheid. Het volk wat pleit voor vrijheid, maar zich druk maakt om pesten, uitsluiting en luchtjes op de galerij. En als u er wat van zegt, dan bent u een fascist en racist en een buitengewoon minderwaardig mens.

Vrijheid is tegelijk sterker en kwetsbaarder dan dit soort lieden denken. Sterker omdat het geen rubberen tegels nodig heeft om te overleven. En kwetsbaar omdat het een begrip is dat door iedere aanraking van een socialistenhandje besmeurd wordt. De beste manier om vrijheid om zeep te helpen is krampachtig proberen het te benoemen, het in te kapselen in maakbaarheids-idealen en te beschermen tegen de "boze buitenwereld." Vrijheid is een wild gewas, geen kasplantje.

Met een hattip naar Russels Teapot en Gootbalkoning.

BenBinnen | 04-05-15 | 19:52

@DickMaas | 04-05-15 | 19:45

Bosma chargeerde natuurlijk wat maar ga maar na.
Samen kan namelijk niet. Het is als de vraag: 'dag of nacht?'. Islam en onze vrijheid -dus zonder inperkingen, zijn onverenigbaar.

Desmoulins | 04-05-15 | 19:51

enra | 04-05-15 | 19:48
Jij bent zo iemand die vrijheid vanzelfsprekend vind .

Eurotokkie | 04-05-15 | 19:50

@brutus68 | 04-05-15 | 19:36
Types als Mark Rutte werden in 1946 voor het vuurpeloton gegooid.

VanBukkem | 04-05-15 | 19:49

-weggejorist-

enra | 04-05-15 | 19:48

pluk-87 | 04-05-15 | 19:43
Vertel.

Eurotokkie | 04-05-15 | 19:46

Desmoulins | 04-05-15 | 19:40
Oh, ik vind IS, Boko Haram, Al Qaeda en al die andere psychotische terreurbendes net zo zeer een stel nazi's. Maar ik ga speeches van Goebelliaanse proporties niet downplayen met Wilders stelde een vraag. Maar goed, je mag niet allebei vinden, he. Bosman zei het al vandaag Vrijheid of Islam. Daar wordt het dan op teruggebracht, op 4 mei nota bene.

DickMaas | 04-05-15 | 19:45

Over een kwartier rechtop en even stil.

meneer der meneren | 04-05-15 | 19:45

Kozak=opzak

enra | 04-05-15 | 19:44

@Eurotokkie | 04-05-15 | 19:30
Jezelf om 20u aftrekken en respect hebben voor de mensen die gevochten hebben voor onze vrijheid kan prima samengaan. Dat gedachtenpolitie-gedrag rond deze tijd dat is in ieder geval niet wat er met vrijheid bedoeld wordt.

pluk-87 | 04-05-15 | 19:43

Heb er al jaren niks meer mee.
We lopen nu met een ausweiss kozak en iedereen gelabeld met een burgerservicenummer. Al onze verplaatsingen worden bijgehouden en meningen die geuit worden.
Vrijheid????
Als beginnend tiener kan je voor de rest van je leven getekend zijn. Je wordt verplicht om het grootste gedeelte van je bestaan voor het collectief te geven en je wordt uitgekotst als je geen 100% meer kan afstaan.
Zuur is het dan dat er individuen hier komen die een totaal andere levensteil erop nahouden die vijandig is naar onze en alles krijgen. Zonder verplichtingen, in de hoop dat ze factor X vervullen in een rekensom van een econoom.
Vrijheid?????

enra | 04-05-15 | 19:42

@Jan de Schot | 04-05-15 | 19:38
Vandaag herdenken we onze landgenoten die gevallen zijn in de tweede wereldoorlog.
Morgen vieren we de Duitsers die gevallen zijn in de tweede wereldoorlog.

VanBukkem | 04-05-15 | 19:41

@DickMaas | 04-05-15 | 19:12

De typische progressief gebruikte Godwin kon natuurlijk niet uitblijven. Het historische referentiekader van de gemiddelde goedzak, u dus, gaat helaas niet verder dan de man met de snor en zijn linkse beweging.

Desmoulins | 04-05-15 | 19:40

Mooie bijdrage Van Rossem. Mijn complimenten.

padbuffel | 04-05-15 | 19:39

Gisteravond met diep respect en ontroering gekeken naar Jules Schelvis op NPO2, waar deze 94 jarige prachtige man, soms geemotioneerd, vertelde, prachtig omlijst met muziek, over zijn reis en deels verblijf in Sobibor. Met name het stuk waarin hij omschreef hoe hij zijn vrouw voor het laatst zag, onroerde mij enorm. Ik ben zelf Joods, net als mijn gehele gezin, en zijn hele verhaal hakte er weer eens enorm in.
Het gedenken moeten we blijven doen. Niet alleen voor alle omgekomen Joden, maar ook voor alle Roma's, homo's en alle anderen, die in de ogen van de Nazi's niet deugden en waar hele volksstammen Heil roepend blind achteraan liepen.
We hebben weinig tot niets geleerd en in de tijd dat jodenhaat onder het mom van anti-zionisme weer salonfahig is geworden, moeten we zeker blijven herdenken. Wat geleerd hebben we helemaal niets.
En als ik bijvoorbeeld op Joop.nl uitspraken lees als "Israel moet van de kaart geveegd worden", wat rapper Appa allemaal uitbraakt, wordt ik onpasselijk. Het moet mogen, uiteraard, want gelukkig VVMU, maar juist daarom moeten we blijven herdenken.

100pct Testosteron | 04-05-15 | 19:39

En straks de Dam gevuld met figuren die de vrijheid volop aan het verkwanselen zijn, de goeden daar gelaten....

Mark Verheijen | 04-05-15 | 19:39

Voor het herdenken van de goede Duitsers is er 8 mei, toen ze er officieel mee ophielden.

Jan de Schot | 04-05-15 | 19:38

Er worden morgen door links Nederland weer liederen ten gehore gebracht in verband met de vrijheid:

Antisemieten kom maar binnen met je beulsknechts
Want we zijn geen van allen rechts
Misschien hebben jullie nog even tijd
Voordat je de kelen van kuffars openrijt

Kom dan voor altijd bij ons aan
en laat je kameel maar buiten staan.
En we zingen en we springen en we zijn zo blij
Want er zijn geen vrijheidsstrijders meer bij
En we zingen en we springen en we zijn zo blij
Want er zijn geen vrijheidsstrijders meer bij

Ja het wordt morgen weer een dolle boel, de vrijheid vieren met geïmporteerde vrienden.

head_pend_jervin | 04-05-15 | 19:38

Veel +++ voor de gedichten van Holman. Raar idee dat er zometeen, bij de herdenking bij mij in de buurt, mensen tussen staan die menen dat de strijd tegen de “islamofobie” de hoogste prioriteit verdient. Goedvolk, blind volk.

Wim Denkbaar | 04-05-15 | 19:38

Opdat wij niet vergeten..... helaas....

Mark Verheijen | 04-05-15 | 19:37

Vergat ik het nog bijna: een geweldig artikel van Van Rossem. HULDE!

Lupuslupus | 04-05-15 | 19:36

Die lachende windbuil van een Mark R. is wel de laatste die daar op de Dam thuishoort. Hypocriete vlerk.

brutus68 | 04-05-15 | 19:36

Als jodenvervolging iets onzinnigs is, omdat het eigenlijk om mensenvervolging op basis van niks gaat, kun je ook dat onderscheid niet maken voor alle andere mensen op basis van afkomst. Het enige waar je mensen op kunt pakken is wat ze doen. Mensen zijn dus in beginsel gelijk. Zoals ook een baby blanco is. Maar ja, dan komen de angst en de haat, de wij en de jullie, de vlaggen , de leiders, de religies, de nationaliteiten, de sektes, het opgeven van de eigen identiteit voor een niksbetekende groep, het stoppen met zelf verantwoordelijk willen zijn, dat verlies als vrijheid ervaren. Niet eens meer durven zeggen dat je twijfelt aan iets, maar uit angst stoppen met twijfelen en het opgeven. We zijn er nog niet.

kloopindeslootjijook | 04-05-15 | 19:34

Sorry maar ik kijk straks naar de plechtigheid op de Waalsdorpervlakte want kan die scheinheiligen op de Dam echt NIET meer zien!
.
Die hebben ons land willens en wetens verraden aan Brussel en de islam en dat zal ik nooit vergeten noch vergeven.

Lupuslupus | 04-05-15 | 19:34

Het zal wel niet mogen, maar in plaats van te herdenken, heb ik besloten om na te denken. Hetzelfde onderwerp, maar herdenken kan pas als het niet meer gebeurd.

ho4x | 04-05-15 | 19:34

@Eurotokkie | 04-05-15 | 19:32
Bijvoorbeeld.

VanBukkem | 04-05-15 | 19:34

VanBukkem | 04-05-15 | 19:29
Ja idd , laten we het hebben over de vervolging van al die miljoenen moslims , toch .

Eurotokkie | 04-05-15 | 19:32


Is er al een veldje met voetbalkransen gereserveerd om de zich vervelende jeugd bezig te houden?

Bierosaurus | 04-05-15 | 19:30

frank4444 | 04-05-15 | 19:28
Je mag dan wel een pesthekel hebben aan al die gasten die hypocriet zijn als de pest , maar ik heb wel respect voor de mensen die zijn gesneuveld zodat we nu in vrijheid kunnen leven.

Eurotokkie | 04-05-15 | 19:30

Is de psyche zo veranderd hier binnen 1 of 2 generaties in het westen? Ik geef toe dat ik enigszins geobsedeerd ben door WW2. Je kunt de laatste paar dagen de klok rond op National Geographic naar WW2 documentaires kijken. Maar de schaal, de wreedheid, de vernietiging, het is bijna niet bevatten. Het is nu nog maar kleinschalig maar hetzelfde monster steekt weer de kop op in de vorm van IS, Boko Haram Al Shahab en alle andere compleet doorgedraaide terroristen. Dat vervult mij met diepe droefenis. Wat me beklemt is dat allemaal redelijk goed georganiseerd lijkt. We leren maar weinig van het verleden.

geengemaar | 04-05-15 | 19:30

Kunnen we niet een eens keer ophouden met zeuren over die Joodse kwestie. Het is 2015.

VanBukkem | 04-05-15 | 19:29

@frank4444 | 04-05-15 | 19:28
Zolang je maar geen geluid maakt.

Mark_D_NL | 04-05-15 | 19:28

Ik ga me om 20.00 'ns ff lekker aftrekken.

frank4444 | 04-05-15 | 19:28

@tipo | 04-05-15 | 19:22
Die broomer is waarschijnlijk een scooter met een wapperende bontkraag en heuptasje.

Mark_D_NL | 04-05-15 | 19:27

Prachtig tweedelig sonnet van Theodor Holman. Hulde!
Goed voor een nominatie als Dichter des Vaderlands 2017!

wakkere_nederlander | 04-05-15 | 19:25

De politiek is nooit iets wat gedefinieerde kan worden als correct, dus laten we dat dan maar eens afschaffen; 'politiek correct'.
Om de vrijheid te redden van een politieke ondergang.

Dibe | 04-05-15 | 19:23

[email protected] 19:18
Meestal denk ik heel verontwaardigd twee minuten lang aan die brommer die langs komt scheuren op 4 mei. "Moet die dan niet herdenken?" Steeds kwader wordend. En dan snap ik hoe oorlogen ontstaan.

tipo | 04-05-15 | 19:22

frisenfruitig | 04-05-15 | 19:20
Wilders de man van het vrije woord die het moet bekopen met de vrijheid , hoe dubbel wil je het nog hebben .

Eurotokkie | 04-05-15 | 19:22

Ik ben er ook een beetje klaar mee, in de zin van, het voelt onnatuurlijk als alleen met name de autochtone Nederlanders zich plechtig met deze gedenkdag bezig houden, een groot deel hypocriet overigens, en het andere deel alleen maar ons racisten noemt en spuugt op de verworvenheden. Ik heb soms het gevoel dat het allemaal voor niets is geweest en weet zeker dat de bevrijders dit niet in gedachten hadden voor ons land. Vrijheid is ook de vrijheid om je cultuur te mogen verdedigen, en het niet op te hoeven geven onder druk, wat eigenlijk gebeurt. Dit geldt overigens niet alleen voor Europese landen, alle landen, alleen zijn wij in het Westen verplicht onszelf weg te cijferen.

Sergeant_Peper | 04-05-15 | 19:21

Een aantal dagen geleden was er een documentaire over Anne Frank. Dan Brown mocht iets zeggen, Whoopy Goldberg ook. De Joden waren de slachtoffers. Men vond het vreselijk wat er was gebeurd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zoveel doden, zoveel moorden, zoveel bruut geweld. Waar komt die wreedheid vandaan. Dit mocht nooit meer gebeuren, daar was men het over eens.
Ook Mark Rutte mocht het zijne zeggen. Hij was het er helemaal mee eens: Dit mag nooit meer gebeuren. Die haat tegen mensengroepen, het kan niet.
Hij noemde een voorbeeld: Haat tegen ….., ja, Mark Rutte had het over moslimhaat. Hij zei het letterlijk in die aflevering. Hij zei het echt. In een documentaire over Jodenhaat, over antisemitisme, benoemt hij juist degenen die die groep, de Joden, haten.

Ik herdenk elk jaar. Op mijn eigen tijd, op een zelfgekozen plek. Ik herdenk, ik gedenk, ik bid voor allen die voor ons gevallen zijn. Wij zijn degenen die wij zijn omdat zij voor ons gevochten hebben. Daar ben ik dankbaar voor. Dit wil ik doorgeven aan mijn kinderen.
De oorlog en wat het losmaakt in de mens mag nooit vergeten worden.

onnosel | 04-05-15 | 19:20

@DickMaas | 04-05-15 | 19:12

Ik vind er niets hypocriet aan.

Die sheik mag zijn mening geven. Alleen niet van ons belastinggeld. En als ook nog blijkt dat zijn mening van haatzaaiende orde is, mag hij wat mij betreft zelfs uit het land geweerd worden. Indien dat gebeurt, ben ik zelfs verrukt, dat hij in alle vrijheid zijn mening heeft kunnen verkondigen.

Het is niet alsof er opgeroepen wordt die geweldsverheerlijker om te leggen, of zo.. Alleen dat hij zijn mening verder gaat verkondigen waar die wel in goede aarde valt. En ik ben van mening dat je knap geschuffeld in je bovenkamer bent, als je dat verschil niet kan onderscheiden (ook maar een mening, uiteraard).

ZKH EénOog | 04-05-15 | 19:20

Onze volksvertegenwoordigers in de tweede kamer zagen dat het goed was: de islamisering. Aleen PVV niet.

frisenfruitig | 04-05-15 | 19:20

Daar gaan we weer , in deze grootste theatershow van Nederland, de hele sterrencast zal voorbij komen.
Met als hoogtepunt meneer alles ontkenner Rutte .

Eurotokkie | 04-05-15 | 19:19

Ik hoop dat de kinderen van de buren om 8 uur ff 2 minuten stoppen met janken

Handsomeboy | 04-05-15 | 19:18

Theodor Holman is na de moord op zijn vriend Theo van Gogh steeds beter geworden in zijn columns.

frisenfruitig | 04-05-15 | 19:18

@Ci Ty33 | 04-05-15 | 19:12
Het is niet het feit dat de vader van onze koningin een misdadiger is waar ik een probleem mee heb. Mijn probleem is dat onze koning en koningin pal achter hem blijven staan. Dat is het verschil.

Nequebard | 04-05-15 | 19:17

@macmiep.nl 19:13
Ook het ontkennen van goed gedocumenteerde genocides is de vrijheid waar voor gevochten is. Die vrijheid doet pijn, zeker omdat Rutte daardoor erg vreemde meningen er op na mag houden, maar het zij zo.

tipo | 04-05-15 | 19:17

Ondertussen zomen de NPO's camera's straks weer keurig in op het multiculti klasje op de eerste rij, in een uiterste poging te verbloemen dat dodenherdenking eigenlijk een wit feestje is. Omdat we het fatsoen ontberen om juist op deze dag schrijnend in beeld te brengen dat oosterse en noord afrikaanse cultuurverrijkers geen ene fuck om onze doden geven, noch om onze cultuur. Diezelfde nieuwe nederlanders eisen respect voor hun middeleeuwse manier van leven. Maar wanneer je een willekeurige druk bellende moslima in een 2e klas ns coupe aanspreekt op de gewenste 2 minuten stilte, is van enige wederkerigheid wat betreft respect weinig te ontwaren. en toch zal de NPO uw huiskamer blijven vullen met fatsoen, dromen van multiculti en hetnajagen van gutmesch idealen. Zelfs als het nieuwe fascisme de landsgrenzen ruimschoots betreden heeft. Want niets is zo onfatsoenlijk als het gelijk van een populist. Vraag maar aan 'u bent een buitengewoon minderwaardig mens' Marcel van Dam. Of aan de Vara, die de uitspraak waarbij de ware aard van de socialist uit de mouw kwam, keurig weggecensureerd heeft. Stalin zou trots zijn op onze rooie rakkers.

vaas klaak | 04-05-15 | 19:16

Vrijheid vieren terwijl we in feite opnieuw bezet zijn.
De boodschapper van deze realiteit wordt echter verguisd; belachelijk gemaakt omdat men de vijand maar niet wil zien voor wat het werkelijk is. Op een dag als vandaag maken we ons dan liever druk om de vorm en andere gutmenschleugentjes om het geweten te sussen. Te naïef en beschaafd om door te hebben dat we aan de rand van de afgrond zijn beland.

Dan krijgen we vast zeer goedbedoelde maar veelzeggende passages als deze: ''De lichtzinnigheid waarmee vandaag een mislukte aanslag op een democratisch gekozen politicus wordt weggewuifd, bewijst dat. Hij is weinig geliefd en dat is vaak ook heel begrijpelijk. Zijn gastvrouw in Garland is al helemaal niet goed snik.''
Terwijl we godverdomme al meer dan een decennia compleet gegijzeld worden door een leugenachtige kliek van media en politiek. We zijn in oorlog en dan is het druk maken om dit soort triviale zaken die tevens door dezelfde vijandige elite juist zo geframed worden niets dan decadentie en policor gewauwel.

Desmoulins | 04-05-15 | 19:16

Tja, het is nu 19.00, om 19.15 is er een plechtigheid hier in het dorp.
Ga er dit jaar niet naar toe. Vorig jaar was er een spreker die op nauwelijks verhulde wijze de WWII zat te vergelijken met de "totalitaire krachten in de huidige samenleving", die de "vrijheid aan banden willen leggen". Voor de goede verstaander: de PVV en Wilders werden vakkundig door de Godwin-mangel gehaald.

Vrijheid, zo gekoesterd en zwaarbevochten, is tegenwoordig een begrip dat alleen door politiek links gedefinieerd mag worden. Een krans bij een monument mag alleen door een onbesproken Gutmensch gelegd worden.

De "World Freedom Index" kaart die hier afgelopen week gepost werd, was een goede illustratie van dit principe. Met de Scandinavische socialistische heilstaten stijf in de top 5, en Nederland daartussen.

Het is maar wat je vrijheid noemt. De vrijheid om machteloos toe te zien hoe je land naar de knoppen gaat. De vrijheid om op de socialistische partij van jouw keuze te stemmen. De vrijheid om steeds onvrijer te worden.

Gootbalkoning | 04-05-15 | 19:16

Amen!
Zolang er zo hypocriet wordt omgegaan met relinazi's en goed gedocumenteerde genocides en tekenaars met "maar maar" de schuld krijgen van geweld, kunnen we deze hele poppenkast beter afschaffen.
En omdat de mensheid er niks van geleerd heeft: Cambodja, Rwanda, Sebrenica en nu weer de Yedzidi's.

MacMiep.nl | 04-05-15 | 19:13

Als Rutte de vrijheid om genocides te ontkennen wil vieren, dan zal ik dat met lijf en lede verdedigen. Zo werkt dat met de vrijheid.

tipo | 04-05-15 | 19:12

Nequebard | 04-05-15 | 19:03
Nee, kinderen zijn niet verantwoordelijk voor de daden van hun ouders en grootouders.

Ci Ty33 | 04-05-15 | 19:12

ZKH EénOog | 04-05-15 | 19:08
Haha, oké, net als Goebbels geen Totale Krieg wilde, maar het enkel aan de opgehitste massa vroeg. Maar goed, ik reageerde gewoon op het hondshypocriet in dit stuk, want daar maken heel veel mensen zich schuldig aan. Geenstijl niet als laatste.

DickMaas | 04-05-15 | 19:12

Deze moet dan maar even............

Es gibt zwei Sorten Ratten:
Die hungrigen und satten.
Die satten bleiben vergnügt zu Haus,
Die hungrigen aber wandern aus.

Sie wandern viel tausend Meilen,
Ganz ohne Rasten und Weilen,
Gradaus in ihrem grimmigen Lauf,
Nicht Wind noch Wetter hält sie auf.

Sie klimmen wohl über die Höhen,
Sie schwimmen wohl durch die Seen;
Gar manche ersäuft oder bricht das Genick,
Die lebenden lassen die toten zurück.

Es haben diese Käuze
Gar fürchterliche Schnäuze;
Sie tragen die Köpfe geschoren egal,
Ganz radikal, ganz rattenkahl.

Die radikale Rotte
Weiß nichts von einem Gotte.
Sie lassen nicht taufen ihre Brut,
Die Weiber sind Gemeindegut.

Der sinnliche Rattenhaufen,
Er will nur fressen und saufen,
Er denkt nicht, während er säuft und frißt,
Daß unsre Seele unsterblich ist.

So eine wilde Ratze,
Die fürchtet nicht Hölle, nicht Katze;
Sie hat kein Gut, sie hat kein Geld
Und wünscht aufs neue zu teilen die Welt.

Die Wanderratten, o wehe!
Sie sind schon in der Nähe.
Sie rücken heran, ich höre schon
Ihr Pfeifen -- die Zahl ist Legion.

O wehe! wir sind verloren,
Sie sind schon vor den Toren!
Der Bürgermeister und Senat,
Sie schütteln die Köpfe, und keiner weiß Rat.

Die Bürgerschaft greift zu den Waffen,
Die Glocken läuten die Pfaffen.
Gefährdet ist das Palladium
Des sittlichen Staats, das Eigentum.

Nicht Glockengeläute, nicht Pfaffengebete,
Nicht hochwohlweise Senatsdekrete,
Auch nicht Kanonen, viel Hundertpfünder,
Sie helfen euch heute, ihr lieben Kinder!

Heut helfen euch nicht die Wortgespinste
Der abgelebten Redekünste.
Man fängt nicht Ratten mit Syllogismen,
Sie springen über die feinsten Sophismen.

Im hungrigen Magen Eingang finden
Nur Suppenlogik mit Knödelgründen,
Nur Argumente von Rinderbraten,
Begleitet mit Göttinger Wurstzitaten.

Ein schweigender Stockfisch, in Butter gesotten,
Behaget den radikalen Rotten
Viel besser als ein Mirabeau
Und alle Redner seit Cicero.

by Heinrich Heine (1797-1856) , "Die Wanderratten", from Nachgelesene Gedichte 1845-1856, no. 23

kwark001 | 04-05-15 | 19:12

@DickMaas
Oproepen tot geweld is geen mening.
Sano | 04-05-15 | 19:04
U bedoelt(?):
Oproepen tot geweld, discriminatie, intolerantie, haat, onderdrukking, willekeur en wat dies meer zij, is geen mening (maar een misdaad).

Aristotalloss | 04-05-15 | 19:11

Waarom wordt er geen enkele aandacht geschonken aan de plm. 3 miljoen (volgens NIOD, vgls. Indonesië zelfs 4 miljoen, door voedselgebrek, moord, represailes, dwangarbeid enz.) Indonesiërs die omkwamen door toedoen van de Japanners gedurende de Japanse bezetting aldaar. Is dat racisme? Is dat ergernis over verlies van ons Indië? Zijn dat de handelsbelangen met Japan? Lijst van wel herdachten: www.telegraaf.nl/binnenland/24003123/_...

Ci Ty33 | 04-05-15 | 19:09

@DickMaas | 04-05-15 | 19:05

Minder, minder, minder was niet van Wilders, dat was zijn publiek.

Hij VROEG om een mening, hij gaf hem niet zelf.

ZKH EénOog | 04-05-15 | 19:08

Mooi geschreven.

van stampij | 04-05-15 | 19:08

Als ik naar een dodenherdenking zou gaan, en ik zou een bord meenemen, met daarop mijn mening, zou ik niet heel thuiskomen, waarschijnlijk zelfs helemaal niet meer thuiskomen.

Cuyahoga | 04-05-15 | 19:07

@Klapleaupert | 04-05-15 | 18:54

Te laat.

ZKH EénOog | 04-05-15 | 19:06

Sano | 04-05-15 | 19:04
Net zo als minder, minder, minder van Wilders?

DickMaas | 04-05-15 | 19:05

Weet je wie ook massale ceremonies met veel mensen op de been kreeg?

Escovanity | 04-05-15 | 19:05

@DickMaas
Oproepen tot geweld is geen mening.

Rest In Privacy | 04-05-15 | 19:04

De ironie. Rubbere Rutte die pal voor onze vrijheid staat.

mindless | 04-05-15 | 19:04

Als werkende autochtone blanke man heb je geen vrijheid. Alleen het privilege om voor de rest van Nederland, Europa en de hele fokking wereld te mogen dokken, en word je ongevraagd beloond met de middeleeuwse verrijking van je cultuur.

En nu ga ik maffen. Morgen gewoon weer een werkdag.

ZKH EénOog | 04-05-15 | 19:04

De dodenherdenking. Waar de mensen die in hebben gestemd met dodelijke oorlogen (Irak, Afghanistan, Libië) en de mensen die in zouden hebben gestemd met nog meer dodelijke oorlogen (Syrië, Jemen) op de voorste rij mogen zitten.

Met een premier die de Armeense genocide ontkent om de Turkse kolonisten in ons land tevreden te houden. Met een minister van Defensie die nooit in het leger gediend heeft en zich letterlijk naar de top heeft geneukt. Met een koningin wiens vader minister was in één van de ergste Zuid-Amerikaanse dictaturen van de twintigste eeuw. En natuurlijk met onze koning, die zijn schoonpapa helemaal gelooft als die zegt dat-ie het niet geweten heeft.

Hypocrieten, opportunisten en misbaksels. Ik heb medelijden met de doden, dat hun dood door zulk volk misbruikt wordt.

Nequebard | 04-05-15 | 19:03

@pluk-87 | 04-05-15 | 18:59
.
Volgens mij bedoelen we ook het zelfde; de intoleranten die ik bedoel zijn onderdeel van deze maatschappij geworden. Dat accepteren, negeren of ontkennen zou een gevaar voor onze vrijheid zijn.

Klapleaupert | 04-05-15 | 19:03

Islam dogma = fascistisch, ga na vandaag moslims consequent islam-fascisten noemen.

Rest In Privacy | 04-05-15 | 19:03

@Wijze uit het Oosten | 04-05-15 | 18:58
En dat ben ik dan weer wel met je eens.

Mark_D_NL | 04-05-15 | 19:02

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." Geld niet voor haat-imams? Maar alleen voor onze blonde haatsmurf. Wees eens consequent Geenstijl.

- EDIT: lol je snapt het dus niet -

DickMaas | 04-05-15 | 19:02

Van de Duitsers heeft Rutte toestemming om te herdenken. Ze zijn de facto de meest trouwe bondgenoot van Israël. Van Turkije heeft hij echter geen toestemming gekregen de Armeense genocide te herdenken.

dubbert | 04-05-15 | 19:01

Soms denk ik wel eens hoe ver we met de vrijheid gesteld zouden zijn zonder GeenStijl. Of is dat een gedachte die niet binnen de vastgestelde kaders valt?

Knoopsgat | 04-05-15 | 19:01

Ik stel voor om bevrijdingsdag af te schaffen. We zijn het niet waard. Pas weer invoeren als we het verdiend hebben. Dan zal het naar alle waarschijnlijkheid niet meer op 5 mei vallen.

VerenigingVanDieven | 04-05-15 | 19:01

-weggejorist-

Sacha Smit | 04-05-15 | 19:00

@Specy | 04-05-15 | 18:55
Eens.

Mark_D_NL | 04-05-15 | 18:59

@Klapleaupert | 04-05-15 | 18:54
Ik denk dat het juist goed voor Nederland en de Nederlanders is als we minder tolerant zouden zijn.

pluk-87 | 04-05-15 | 18:59

Er zijn zoveel redenen om zo niet naar de lokale dodenherdenking te gaan, maar één om wel te gaan :
Om dochterlief te laten zien : "Nie mals wieder."
Al komt de haat, segregatie en intolerantie tegenwoordig op de scooter in plaats van met een tank..

Wijze uit het Oosten | 04-05-15 | 18:58

En pas op.... Als je aanwezig bent bij 1 van de local herdenkings plechtigehden. Dan heb jij een grote kans dat je wordt ingezet in, en gebruikt voor, het grote "Islam is liefde propaganda spel". Want geheid dat er weer wat verzonnen wordt om te zorgen dat we gaan denken dat er 666 Moslims zijn omgekomen tijdens de slag om Arnhem!

Mark_D_NL | 04-05-15 | 18:58

Ik heb '40-'45 aan den lijve meegemaakt. Het wordt hoog tijd dat de poespas die er nu nog aan besteed wordt door mensen die niets meer hiervan hebben meegekregen wordt afgeschaft.

jasser | 04-05-15 | 18:58

2 jaar geleden werd op 25 februari een Turkse op het podium gezet op het J.D. Meijerplein.
Wat heeft een Turk er in hemelsnaam mee te maken dat de Amsterdammers op 25 februari 1941 in opstand kwamen tegen de antisemitische maatregelen die de nazi's na de bezetting wilden doorvoeren? Een opstand die monsterlijk werd afgestraft om de angst er bij iedereen in te stouwen? Ik ben weggelopen.
4 en 5 mei zijn dagen voor de Joden, voor de Nederlanders, voor deze geschiedenis.

Madame Poitiers | 04-05-15 | 18:57

Wow. Geweldig stuk.

Specy | 04-05-15 | 18:55

Opdat wij het fascisme, antisemitisme en intolerante nooit meer zullen omarmen.

Klapleaupert | 04-05-15 | 18:54

Na lang nadenken besloten om NIET naar een herdenking te gaan. Voor het eerst sinds ik geboren ben. Maar ik kan het niet dit jaar. Ik kan niet ergens gaan staan om iets te herdenken wat zich aan het herhalen is. Maar nu met ons, de originele bevolking van Nederland. We worden weggezet, uitgezogen, bedreigd, neergezet als racisten....... Ik herdenk dit jaar de doden die IK wil herdenken achter mijn laptop, werkend en reaguurend.

Mark_D_NL | 04-05-15 | 18:54

Misbaksel Rutte op die plek is een belediging voor degenen die voor ons gestorven zijn.

whitechocolateface | 04-05-15 | 18:53

Het spijt me, maar ik heb mijn bekomst van deze herdenkingen in Amsterdam. Het moet om mensen gaan die echt de verschrikkelijkste nachtmerries hebben moeten doorstaan in WO2, maar in de afgelopen jaren werden dit soort gebeurtenissen steeds vaker gebruikt om de zogenaamd zielige moslims op een podium te zetten.
Gisteravond kreeg Jules Schelvis op NOP 2 gelukkig het podium dat hij verdiende, geheel en alleen voor hem. Dat was terecht, grote klasse, geweldig. Zo moet het zijn.

Madame Poitiers | 04-05-15 | 18:53

Onze vrijheid zijn we stelselmatig aan het inleveren en laten afbrokkelen. Daar doet 2 minuten niet praten (want dat is het...) niet meer aan...

Jimmydepimmy | 04-05-15 | 18:52

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken