Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

EBRU UMAR - GEEF GUL AAN GIRO 555

ebrupica100pix11.jpeg Gesprek van de avond. Een worsteling met het geweten: hoe asociaal ben je als je je afwendt van het leed in de wereld? Als je immuun wordt voor de Giro 555-oproepen? Heb je er weer een: tsunami of aardbeving, vul het land in, zet er een camera op, het knalt via de tv en zelfs laptopscherm je geheugen in. Zelfs als je niet op de linkjes klikt, krijg je via Twitter of Facebook de beelden voorgeschoteld door hen die het hart nadrukkelijk op de juiste plaats hebben. Er is geen ontkomen aan. Zie mij goed zijn, schreeuwen de tweets. Zie mij medeleven – in your face. Het is een variant op oorlogsleed waar trouwens veel minder medeleven voor is dan natuurrampendrama’s. Heeft ongetwijfeld een politieke reden, variant op 'you’re either with us or against us'. Totdat er een aardbeving plaatsvindt, dan zijn we opeens allemaal wél voor de Syriërs. Of Palestijnen. De hypocrisie van de mens is uniek. Maar wee je gebeente als je dat hardop uitspreekt. Nee, we eten er geen boterham, zalm, friet of biefstuk minder om als we wat euro’s overmaken naar 555. Maar waar komt die behoefte om de hele wereld te redden toch vandaan? Is het iets christelijks? Iets kerkelijks? Neemt iedereen stiekem toch het zekere voor het onzekere, bestaat die hemel dan toch en is geld storten dan een poging om er ooit terecht te komen? Je dit afvragen is al schandalig. Onmenselijk. Je moet helpen. Je moet storten. Het hoort. Het wordt door je strot geduwd. Eerlijk? Ik wil best wat doen. Puinruimen en stukjes schrijven. Maar ik heb in het verleden keurige hulporganisaties aan het werk gezien: zonde van je geld, tijd en energie. Al die gedoneerde centen zijn goed voor de aanschaf van prachtige 4WDs en mooie salarissen. En een enkele tent. Ik ben er klaar mee. Daar: ik heb het gezegd. Maar dan die Facebookpost van de vriendin die met vakantie is in Bali. En nu halsoverkop naar Nepal gaat om te helpen. Ze heeft geld ingezameld, laat artsen invliegen uit Brazilië, heeft sponsoren bereid gevonden om te doneren en doet er verslag van. Zowel op camera als online. Wat drijft zo iemand? Als het geen vriendin was, zou ik het zeggen. Hardop zeggen. Ik vind er alles van. Maar ik steun mijn vriendin en koop mijn geweten af. Ja, het is goed dat er mensen zijn die zich druk maken over het leed van anderen in de wereld. Maar als Nederland onder water loopt, reken ik er niet op dat er ook maar iemand een zwemvest onze kant uit gooit.

Reaguursels

Inloggen

De hulpverleningsorganisaties verschillen nogal. Net als Ebru vertrouw ik de grote organisaties niet. Een groot deel van hun motivatie is 'prestigevergroting' en niet het redden van mensenlevens.

Echter zijn er ook kleinere organisaties die duidelijk goed werk verrichten. Niks mis mee.

van heinde en verre | 04-05-15 | 12:01

Ik ken er ook zo een. Alleen is ze al meer dan 10 jaar bezig in Nepal. Blijkbaar is het een roeping, ontwikkelingswerk of zo. Was ook heel populair in de katholieke landsregio's.

Maar ik ben asociaal. Mijn geld gaat niet naar giro 555. Ik koop er wel een extra pilsje voor.

Barry Hay | 04-05-15 | 11:21

Ik steun ze door alleen nog maar Nepal te roken! Daarmee helpen we ze d'r wel boven op.

Sjeez | 04-05-15 | 10:28

Geef aan deze doelen al jaren niets meer. Steun alleen nog vrijwilligers die dieren helpen...

BarneyBoner | 04-05-15 | 10:26

-weggejorist-

Marie Tiem | 04-05-15 | 10:26

Het vervelende is dat "de goede doelen" nooit al het geld daar besteden.
Maar verdelen over al hun "projecten"zoals zij dat goeddunken.
Zal mij niet verbazen dat alle geflopte geld-akties een groter deel krijgen dan Nepal.......

enra | 04-05-15 | 10:06

Heb gelezen dat er net weer 6000 toekomstige arbeidskrachten uit zee zijn gehaald.
Stel die daar maar te werk. hebben ze bed brood en bad en ook nog iets te doen.nl puinruimen dat is beter dan er hier een puinzooi van te maken.
Alt | 03-05-15 | 23:01
Goed idee en laten ze er meteen blijven om dat land weer helemaal op te bouwen. Ze verlangen toch naar een goede toekomst.

Therapietje | 04-05-15 | 09:25

Maar als Nederland onder water loopt, reken ik er niet op dat er ook maar iemand een zwemvest onze kant uit gooit.

Eehhh Ebru....

www.zeeuwsarchief.nl/zeeuwse-verhalen/...

Zelfs uit Nigeria kwamen 500 dekens...

DSM IV: 302.89. | 04-05-15 | 09:24

Doneren is misschien niet iets kerkelijks of Christelijks, maar in ieder geval niet iets islamitisch!

DonBasco | 04-05-15 | 09:19

Knap van die vriendin dat ze jou geen hypocriete huichelaar noemt. Maar als je wat hoger zou staan in de hierarchy van de bn'rs zou je er zelf net zo hard aan meedoen net zo als Weesie en de dobbernegers, die sinds ze de grens bij hongarije te voet nemen ook wel marcheernegerts genoemd worden.

myrna1965 | 04-05-15 | 08:55

Ben veel meer begaan met de Nepalezen dan met al die bootvluchtelingen op de Middelandse Zee.
'Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen!

Pattaya | 04-05-15 | 07:46

Ik geef altijd al mijn belastingvoordeeltjes aan goede doelen. Tot op heden nog niets gestort dus...

Bill le Koek | 04-05-15 | 05:28

Alweer een poos geleden, maar toen stond er iemand namens het Wereld Natuur Fond aan de deur voor de actie: "Red de Jaguar".

Dat is tenminste eerlijk geld bedelen: geen kleffe praatjes, maar meteen zeggen welke auto de direkteur gaat kopen.

kanAnaalBeter.nl | 04-05-15 | 02:53

Alle CEO's en topmanagers-ook-belangrijk- zeker hen die boven de Balkenendenorm zitten, hun bonus zouden inleveren voor Nepal? Het is een bonus he, dus bovenop je al reeds onbegrijpelijk hoge salaris (ze zullen wel moe zijn aan het einde van de dag als ze de volle spitstrein of airco’d-limo instappen.
Die mensen in Nepal hebben soms wel een hypotheekje maar geen huis meer. Die hebben helemaal niets meer.
Maar ja, als je dat doet als CEO, dan ben je natuurlijk weer slim jezelf aan het marketen.Niemand gelooft dat je dat uit medemenselijkheid doet. Dus kun je het net goed laten. Of juist dan niet? Of juist wel? En in Nepal zitten Boeddhisten. En dat zijn over het algemeen, heel geen onaardige mensen die vanwege hun geloof de ellende in de wereld willen beperken. Make some good Karma...

kloopindeslootjijook | 04-05-15 | 01:49

Doneren ? Met al die rampen van de laatste tijd begint het meer op donaneren te lijken...

Zo niet, dan | 04-05-15 | 01:24

@Evocatus | 04-05-15 | 00:31
De Nepalezen hebben echter de pech dat het geen islamieten zijn. En ach al waren ze dat dan bleef de knip van de oliestaten toch wel dicht. Voor Pakistan heb ik destijds ook niet gegeven omdat ik vond dat ze met 1,5 miljard vrienden het wel zouden redden. Maar zo werkt islam niet. De beurs van islamieten gaat pas open als er wat stuk te maken is, dus niet voor salvage en wederopbouw. Als dat zo zou zijn woonden de palestijnen nu in gouden huizen.

PrinsesStoepje | 04-05-15 | 01:15

Ik ben tegen alle types nood- en ontwikkelingshulp. Gewoon survival of the fittest. Darwinisme. Als de mensheid gewoon de natuur z'n gang liet gaan zou dat een hoop gedoe schelen. En gezeik en gejammer.

de_landloper | 04-05-15 | 01:11

"Die zitten nu allemaal hier. Maar gaan wel op verkantsie naar hun moderland"
.
ik neuq jou de moder :-)

bbg123 | 04-05-15 | 00:51

@necrosis | 03-05-15 | 20:44
Die zitten nu allemaal hier. Maar gaan wel op verkantsie naar hun moderland.

PrinsesStoepje | 04-05-15 | 00:45

@Osdorpertje | 03-05-15 | 20:40
Niet om me ervan af te maken maar: Nepal bevindt zich letterlijk aan de andere kant van de aarde. Waar ook rijke landen zijn zoals China en Japan. De Japanse bijdrage voor de watersnoodramp in 1953 heb ik op mijn rekening staan. We kunnen veel leed verzachten maar we kunnen niet alle leed van de wereld op onze schouders nemen.

PrinsesStoepje | 04-05-15 | 00:44

Not a penny! Maar dat wil niet zeggen dat ik een racist ben. Want daar draait het uiteindelijk toch weer op uit.

hero_of_heaven | 04-05-15 | 00:41

"maar dat islamitische landen consequent verstek laten gaan, zowel financieel als met hulp.
.
je kan een hoop zeggen van die moslims maar ze zijn wel consequent asociaal !
.
daarentegen zijn wij, het grotendeels westerse deel, consequent hypocriet....
bbg123 | 04-05-15 | 00:02
!!!
Ja, maar dat ziet u verkeerd, de Saudi's c.s. doneren al zo veel om het ware geloof te propageren (sic) dat dit soort noodhulp er echt niet meer af kan.
!!!
Bovendien moeten ze van de VS de olieprijs laag houden om Rusland te pijnigen, dus de inkomsten zijn wat aan de lage kant. Ik bedoel die speciale Ferrari, de 320ste of zo moet ook betaald worden.
!!!
Wees nu redelijk, we kunnen toch niet verwachten dat ze zo'n land als Nepal gaan helpen.
!!!
Overigens doen die Golfstaten al genoeg toch; bieden van die prachtbanen aan in de hotelbouw. Sow fantastisch dat de Nepalezen en andere minvermogenden maar wat graag helemaal in die zandbak daar willen komen werken.
!!!
Die nepalezen moeten gewoon niet zeuren en weer flink aan de slag gaan om weer een giga-idioot-hoog gebouw neer te zetten. Kost een paar doden, maar ach dat is collateral damage, zo gaat dat nu eenmaal.
!!!
Nee, die witte-kaftan-jongens doen meer dan genoeg... Toch...?
Salu† Evocatus

Evocatus | 04-05-15 | 00:31

Ik ga er altijd vanuit bij dit soort acties, dat de eerste miljoenen gebruikt worden voor het betalen an de veel te riante salarissen van de goeddoeners. En dat zijn er nog wel wat. Heb het bij de tsunami in Thailand gezien. De meeste arme restaurantbezitters die aan de kust de vloed hadden overleefd en alles verder hadden verloren, kregen niks. Ze konden het geld lenen bij een bak, als iemand garant voor ze wilden staan. De miljoenen uit Nederland hebben ze nooit gezien. Let wel, een restaurantje wat ongeveer 1500 euro zou kosten. Walgelijk.

Graaf van Egmont | 04-05-15 | 00:26

Dop in Osaka | 04-05-15 | 00:05
=
Jij komt ook nog wel aan de beurt in jouw kut-koopwoning tussen d66-ers en VVD-ers.
Denk maar niet dat jij de dans ontspringt lulhannes.
Om het enorme komende begrotingstekort te financieren ga jij ook flink dokken.

meneer Q | 04-05-15 | 00:13

Oh ja Ebru, nog niet zo lang geleden stond de wereld klaar om Turkije te helpen: en.wikipedia.org/wiki/1999_%C4%B0zmit_...
Waar was jij on 1999? Wat was je bijdrage? Een doosje sarcasme en een zakje gezeur?

De Veerboot | 04-05-15 | 00:07

Is de Industrie van Nepal ernstig geraakt? Want 15% van Nepal's export bestaat uit Geknoopte Tapijtjes. Het is hiermee het Nr. 1 export product van Nepal. Daar zal wel vraag naar komen. atlas.media.mit.edu/en/profile/countr...

Mark_D_NL | 04-05-15 | 00:05

meneer Q | 03-05-15 | 23:54
Ebru ziet u niet staan, laat staan liggen als de tijd daar rijp voor is, in uw klote sociale huurwoning in die met tokkies gevulde hollandse aso wijk.

En ja, ik heb al gestort, alleen niet in Nederland.

Dop in Osaka | 04-05-15 | 00:05

goed stukkie, alleen zonde van de laatste alinea.
zogenaamde goedmenselijke vriendin gaat de wereld redden.
het zou die dame sieren als ze anoniem zou blijven, maar nee, fijn eigen pijperij doen, kijk mij eens !
.
.
wat mij ook opvalt is dat de hele westerse wereld doneert als een malle en hulp biedt, maar dat islamitische landen consequent verstek laten gaan, zowel financieel als met hulp.
.
je kan een hoop zeggen van die moslims maar ze zijn wel consequent asociaal !
.
daarentegen zijn wij, het grotendeels westerse deel, consequent hypocriet....
.
met doneren ben ik allang gestopt, ik betaal al teveel belasting...

bbg123 | 04-05-15 | 00:02

Op 2 Mei heb Joeri Boom betwittert:
!
@joeri__boom What's in the #SwissBankAccount of the #Rana clan? After the #Dipendra #KillingSpree, they became poor or what? Report pls
en
@joeri__boom How much #Money is the rich #Elite of #Nepal coughing up to help? We t people of the world donate. What do they do? Report pls
Resultaat: Zilch
!
Al jaren geef ik met enig onregelmaat, gezien mijn zeer matige inkomen, geld aan de VSO. Die heb ik zelf aan het werk gezien in o.a. Bhutan in 1983 en dat deden ze toen goed. D'r werden toen geen gigasalari betaald.
!
Dus check de VSO en als ze het volgens jou goed doen. Doneer!
Salut! Evocatus

Evocatus | 04-05-15 | 00:02

Aleen Ebru wil ik wel redden :-)

meneer Q | 03-05-15 | 23:55

Eerst maar weer eens proberen geld bij elkaar te sprokkelen om de nieuwe komende kloot-huurverhoging te kunnen betalen.
Bij mij aan de deur hoeven ze niet langs te komen ik gooi de deur voor hun hebberige neuzen dicht en voel mij TOTAAL niet verantwoordelijk voor wat er in de rest van de wereld gebeurd; ze kunnen verrekken!

meneer Q | 03-05-15 | 23:54

Ebru er kan jou toch niets door je strot geduwd worden? Waarom heb je zo'n moeite met hypocrisie van anderen en de pogingen tot morele chantage, je kent de wereld toch? Als je niets geven wilt, bijv. omdat je er weinig nut in ziet, of je niet betrokken voelt dan doe je dat toch niet? Zoek er alleen geen argumenten bij die jou keuze tot de waarheid maken.

VictorF | 03-05-15 | 23:46

Geen cent van mij, simpeler kan het niet.

Lum-chan | 03-05-15 | 23:36

Doe alsjeblieft niet zo hypocriet.. er gaan verdomme elke dag 165.000 mensen dood en de meest niet van ouderdom. Erger is misschien nog wel dat er elke dag ook 370.000 mensen worden geboren. Een plus van 205.000 per dag dus! Probeer je eens in te denken wat de invloed daarvan is op het aantal doden bij rampen als deze...

synchronicity | 03-05-15 | 23:33

-weggejorist-

Wachtmeester R | 03-05-15 | 23:24

Heb gelezen dat er net weer 6000 toekomstige arbeidskrachten uit zee zijn gehaald.
Stel die daar maar te werk. hebben ze bed brood en bad en ook nog iets te doen.nl puinruimen dat is beter dan er hier een puinzooi van te maken.

Alt | 03-05-15 | 23:01

Om dekens en tenten te sturen moet er wel invoerrechten betaald worden, anders mag het het land niet in zoals gebruikelijk.
Wanneer stoppen we eens met onze bemoeizucht in andere landen?

Alt | 03-05-15 | 22:59

Giro 555 bestaat niet meer, Brussel vindt NL08 INGB 0000 0005 55 makkelijker om te onthouden.

Mastermattie | 03-05-15 | 22:54

Ben als zelfstandige netto belasting betaler dus genoeg bijgedragen via mijn belastingaanslag.

kua | 03-05-15 | 22:50

Geef lul aan giro 555, ik las het gewoon, op Geen Stijl kun je alles verwachten, maar er stond dus geef gul... tegenvallertje...

Zo niet, dan | 03-05-15 | 22:50

Ik kan geld storten wat ik wil, maar komt toch nooit meer goed. Net als Tahiti, heel Afrika, enz. enz.

kua | 03-05-15 | 22:48

Ploumen geeft gul uit naam van mij. Mijn geweten is schoon.

Stonecity | 03-05-15 | 22:45

Er is geen land in de wereld met zoveel hulporganisaties. Met grachtenpanden, leaseauto's en andere toeters en bellen. Van het geld wat je geeft wordt de helft alvast vastgezet voor de eigen salarissen en luxe veilig te stellen voor de komende vijf jaar, mochten er geen nieuwe rampen zijn. Hulp via kleine een-op-een organisaties is wel ok.

070 | 03-05-15 | 22:41

'gedoneerde centen zijn goed voor de aanschaf van prachtige 4WDs en mooie salarissen......'
dat is de reden dat geen enkele cent meer geef dan wat mij per belasting al afgenomen wordt.

|skander | 03-05-15 | 22:38

Damn spellingscorrectie. Gesocialiseerd moet natuurlijk gespecialisseerd zijn.

Osdorpertje | 03-05-15 | 22:34

@Cuyahoga | 03-05-15 | 21:16
Er zijn te veel goede doelen met allemaal hun overhead. En specialisatie. Het ene goede doel maakt geld over aan het andere goede doel die daar meer gesocialiseerd in is en kan zo zijn uitgaven bestempelen als goed besteed. Alleen heeft dat andere goede doel ook weer 37% kosten/overhead. Zo'n organisatie als giro 555 kost geld en zij verdelen het geld over goede doelen die ook weer geld kosten en die verdelen het geld over lokale goede doelen die ook weer geld kosten. En dan worden er allemaal duur betaalde hulpverleners ingevlogen.
In het geval van een humanitaire ramp zou je nog beter het leger kunnen inzetten, dan krijg je 2 keer zo veel hulp voor de helft van het geld. Maar daar zitten al die goede doelen niet op te wachten.

Osdorpertje | 03-05-15 | 22:32

Wat een bitterzure ondertoon toch weer. Laat iedereen lekker zelf weten of ie doneert. Helemaal eens met Tsjakka en Henk Vintage.

Opinion1970 | 03-05-15 | 22:25

@Cuyahoga | 03-05-15 | 21:47
Top gozer!

Botte Hork | 03-05-15 | 22:15

Het moet zijn 1953 dus 62 jaar geleden.

henk vintage | 03-05-15 | 22:12

Als ik die minister Ploumen zie bedelen voor geld geef ik spontaan niets meer. Ik betaal al voldoende aan haar ministerie via de belastingen.

Marc52 | 03-05-15 | 22:12

Bij de Watersnood in 1954 zijn wij wel degelijk door veel landen in de wereld geholpen Ebru.
Maar ja dat ia alweer 61 jaar geleden, dus dat weet jij niet.

henk vintage | 03-05-15 | 22:09

Er zijn in Nederland genoeg mensen die nooit zalm, friet of biefstuk eten. Daar hebben ze geen geld voor. Laat staan om te doneren.

MacMiep.nl | 03-05-15 | 22:08

Ik doneer al meer dan de helft van mijn salaris aan Vadertje Staat. Die geeft daar weer een groot gedeelte van weg aan allerlei zielige mensen.
Dat lijkt me genoeg.

J. Jarig | 03-05-15 | 22:03

Geef, geef, geef! Ik heb dat meerdere
keren gehoord van Gerrit Zalm en kornuiten
bij ABNAmro in iets andere vorm: Graai, graai
en graai!

gjd | 03-05-15 | 22:01

Ik doneer al onvrijwillig 40 jaar lang 80 procent van mijn salaris, daar moet de rest van de mensheid het maar mee doen.

De Geus | 03-05-15 | 21:59

Weet je wat hypocriet is? Geld verdienen met een stukje waarin je mensen die aardbevingsslachtoffers willen helpen de maat neemt.

tsjakka | 03-05-15 | 21:56

Ik denk dat Ebru die vriendin JUIST moet steunen. Nadrukkelijk. Dat soort initiatieven heeft meer effect dan wat euro's doneren aan megalomane organisatie's.

BeunDeHaas | 03-05-15 | 21:51

En dan over 5 jaar weer horen dat niemand enig idee heeft waar al "onze" miljoenen zijn gebleven. Ik ben er net als Ebru klaar mee.

Kameroudste | 03-05-15 | 21:49

@necrosis

dat lijkt mij een weinig aansprekend idee, maar ook k opteer voor het ook mij goed bekend staande www.tamsarya.nl/

en sla de giro 555's van deze wereld over
maar die pechvogels in Nepal overslaan: no way

boefje_III | 03-05-15 | 21:48

@Botte Hork | 03-05-15 | 21:36
OK thanks, voordeel van de twijfel wat mij betreft.
*bankdingetje zoeken gaat*

Cuyahoga | 03-05-15 | 21:47

Zou wel eens willen weten of de ons omringende landen ook TV akties houden?? Ik geef NIKS meer aan al die zgn goede doelen.
De voorzitter van giro 555 vertelde op TV dat 10% opging aan kosten, dus bij 1 miljoen opbrengst is dat een ton en bij 10 miljoen opbrengst 1 miljoen, wie kan mij dit uitleggen?? de kosten zijn hoe dan ook 10 %.

fokerpace | 03-05-15 | 21:44

Natuurlijk moeten deze mensen geholpen worden. Waar EBRU UMAR duidelijk voor waarschuwt is de bijkomende hypocrisie. +++

De*correcte*kerstman | 03-05-15 | 21:42

hadden die instanties dat geld dat ze al jaren hebben al in Nepal uitgeven dan ?
of is onze bijdrage nu bedoeld om de lege kas weer aan te vullen voor de volgende ramp in bijvoorbeeld
Iran ?

Berthe | 03-05-15 | 21:39

@Cuyahoga | 03-05-15 | 21:16
Het is behoorlijk goed zelfs. Ik ken ook de oprichtster. Leeft een haast schamel bestaan.
Gunt zichzelf geen luxe.
Stopt AL haar geld en energie in Nepal. Scholen, kindertehuizen, medische voorzieningen en alles in samenwerking met de lokale bevolking zodat ze leren zelfvoorzienend te zijn.

Het lot van de Nepalezen gaat haar zeer aan het hart. Al ruim 25 jaar.

Giro 555 kan ongezien de typhus krijgen van mij.

Botte Hork | 03-05-15 | 21:36

@Le Roi | 03-05-15 | 21:06
'Stuur mij', 'zet me'. Wat let je om uit jezelf te gaan? Zo klinkt het nogal loos namelijk.
Voor de rest eens met je punt!

Drewnant | 03-05-15 | 21:36

Ebru, je zit er gelukkig naast: het land dat je omarmd heeft en de wereld waarin je grootgebracht bent is beter dan je denkt: www.npogeschiedenis.nl/nieuws/2003/jan...
De vraag is nu: laat je de wereld beter achter als dat je hem gekregen hebt of consumeer je zonder aan je kinderen of de kinderen van de vrienden en familie te denken.
Oh ja, het is natuurlijk geweldig dat je goed kunt inparkeren maar er zijn zaken die verder reiken . . .

De Veerboot | 03-05-15 | 21:35

@mindless | 03-05-15 | 21:30
Je kunt nu wel stoppen met op 'post' drukken, je comment is geland, vier keer zelfs.....

necrosis | 03-05-15 | 21:35

@boefje_III | 03-05-15 | 21:27
Doneren aan goede doelen die geld in beleggingen steken is wel een goed idee?
Ik vraag me af wie er eigenlijk beter wordt van die goede doelen.

necrosis | 03-05-15 | 21:33

Het enige goede doel waar ik geld aan geef is de Bassie en Adriaan foundation. Ze halen geld op om binnen 5 jaar het monument op de dam te vervangen door een beeld van deze 2 jeugdhelden. GEEF GEEF GEEF... De rest ongezien de thypus.

frank4444 | 03-05-15 | 21:32

Jessica is gewoon een mediahoer want ze wil beat helpen maar er natuurlijk wel mee in de Linda komen. En op Veronica. Zoiets als Warschild en Pink Ribbon eigenlijk.

mindless | 03-05-15 | 21:31

Jessica is gewoon een mediahoer want ze wil beat helpen maar er natuurlijk wel mee in de Linda komen. En op Veronica. Zoiets als Warschild en Pink Ribbon eigenlijk.

mindless | 03-05-15 | 21:30

@Cuyahoga | 03-05-15 | 21:26
Ik las een regeltje wat me helemaal niet beviel, namelijk: beleggingen.
Hoe halen die lui het in hun hoofd om geld, wat bestemd is voor mensen in nood, een beetje te gaan lopen vergokken in beleggingen?

necrosis | 03-05-15 | 21:30

Jessica is gewoon een mediahoer want ze wil beat helpen maar er natuurlijk wel mee in de Linda komen
En Veronica. Zoiets als Warschild en Pink Ribbon eigenlijk.

mindless | 03-05-15 | 21:30

Mwoah Umar, wat deed jij toen die aardbeving in Izmit (1999) was? Puinruimen of stukjes schrijven?
Geef niet aan 555, geef aan Artsen zonder Grenzen als je verder toch niets doet. Koop je meteen je cynisme mee af.

boasatlas | 03-05-15 | 21:28

Jesica is gewoon een mediahoer want helpen is prima maar je moet er natuurlijk wel mee in de Linda komen en bij de Veronica. Zoiets als Warschild en Pink Ribbon eigenlijk.

mindless | 03-05-15 | 21:28

@julia

beschrijf je nu je eigen levensstijl, of die van 'anderen.' het is zelden zo zwart/wit als je stelt

zijn er excuses niet bij te dragen? genoeg
zijn er valide excuses dat niet te doen? nope

dus jah iedereen mag best naar vermogen wat bijdragen en als daar (fictief) 90% niet van aankomt, dan zuigt dat zwaar, maar blijft er nog steeds wel (fictief) 10% over

er is maar 1 ding écht zeker: wat u niet overmaakt, kán simpelweg niet aankomen

boefje_III | 03-05-15 | 21:27

@Eduardo- | 03-05-15 | 21:02
En een uur later krijgen ze een zenuweninzinking/huilbui als het kopieerapparaat in storing schiet.

toetanchamon | 03-05-15 | 21:25

"Maar als Nederland onder water loopt, reken ik er niet op dat er ook maar iemand een zwemvest onze kant uit gooit."

Het probleem is dat de mensen die zelfredzaam zijn uiteraard niet geholpen gaan worden.
Die moeten altijd anderen de helpende hand bieden.
Maar ik heb toch minder moeite met vreedzame Nepalezen die door een natuurramp getroffen worden, dan de handophouders hier, die vanwege hun religieuze (lui)aard van mening zijn dat ze ook nog wel in die helpende hand mogen bijten.


Bierosaurus | 03-05-15 | 21:25

@Cuyahoga | 03-05-15 | 21:16
Die 37% zijn waarschijnlijk de salarissen en de huur van het pand.
Van die 63% gaat nog een hoop af voor (oa) de logistiek (vervoer) en andere operationele kosten.

necrosis | 03-05-15 | 21:23

Achja,het is gewoon dat mensen hun schuld proberen af te lossen, want ze voelen zich schuldig dat zij het goed hebben plus bijkomend voordeel dat je aan iedereen kan laten zien hoe goed je wel niet voor anderen bent en mededogen hebt.
Dus dan vraagt men een plaatje aan bij serieus request en doneert geld, wel zo makkelijk en kost niet zoveel tijd.
Maar hun eigen oma bezoeken ze 1x per jaar en de buurman die ziek is moet het zelf maar zien uit te zoeken, want men heeft het druk, tot zover het mededogen en omzien naar elkaar in je eigen omgeving.

Julia | 03-05-15 | 21:22

@ klaas.heitinga | 03-05-15 | 21:16
Dat zullen er niet veel zijn, nee.
Zolang we er geen last van hebben (en me dunkt dat dat voor de Nepalese gemeenschap geldt) heb ik daar persoonlijk geen problemen mee.

Lewis | 03-05-15 | 21:22

Doneren doe ik aan mijn naaste die (te) weinig hebben als ik weer eens wat meer heb.

McMarx | 03-05-15 | 21:16

Bij Pauw zat het van de week weer vol Nepalesen. Kijk even op internet, is er een "Nepalese gemeenschap" van meer dan 1700 personen in Nederland. Niet om het één of ander, maar is er een geloof, nationaliteit of anders verbindende eigenschap waarvan er niet honderden of duizenden in Nederland zitten?

klaas.heitinga | 03-05-15 | 21:16

@Botte Hork | 03-05-15 | 20:54
Als ik de jaarrekening zie gaat er 63% naar het goede doel en 37% naar kosten.
Is dat goed?
Zit te twijfelen om ook wat te storten.
Weet iemand wat er netto overblijft van 555 of het rode kruis.
Even voor de duidelijkheid, ik ga bijna blind op jouw oordeel af, maar wil het gewoon even weten, 63%, is dat goed of niet?

Cuyahoga | 03-05-15 | 21:16

Zolang er zoveel van het gedoneerde geld aan de strijkstok blijft hangen, en directeuren van organisaties als de Hartstichting exorbitante salarissen opstrijken ben ik er wel klaar mee.
En helemaal met linksgutmensch Ploumen die alleen maar overal rondstrooit met andermans geld, omdat ze zichzelf zo lief, goed en gul vindt.

G,I. Jane | 03-05-15 | 21:11

Gringo81 | 03-05-15 | 21:02
Ach ja, afkopen van een door deze "Goede Doelen" aangepraat schuldgevoel.
Morele chantage, daar zijn deze "Goede Doelen" organisaties echt heel goed in geworden.

Moi2 | 03-05-15 | 21:09

@Eduardo- | 03-05-15 | 21:02
De hypocrisie ten top natuurlijk, als je bedenkt dat giften aan goede doelen ook nog eens fiscaal aftrekbaar zijn.

VanBukkem | 03-05-15 | 21:09

Hier, nog zo'n (ouder) Giro 555 schandaal.
Met deze keer in de hoofdrol, onze aanstaande -GayFestival- Eurovisie Songfestival 'ster'
-Trijntje-Oosterhuis- Tjoek Tjoek Schele Oosterhooer. 250.000,- euro in de pocket!
Graaien maar. Walchelyck. www.nujij.nl/algemeen/schandaal-trijnt...

Botte Hork | 03-05-15 | 21:09

Zou ze best willen helpen die mensen, maar heb gezien hoe dat met de Tsunamie hulp gegaan is. Daar staan in de haven van Surabaya nog tientallen containers met hulpgoederen te verrotten, omdat er net als bij Nepal geen invoerrechten over betaald is. Het zelfde kunstje flikken ze in Afrikaanse landen ook, terwijl in moslim landen de goederen vernietigd worden of niet gebruikt, want niet haram. Corruptie speelt een grote rol bij dit soort acties, het Nederlandse zoekteam komt terug. omdat hen het werken onmogelijk wordt gemaakt door Nepalese ambtenarij, terwijl deze mensen zeer veel ervaring hebben, en over de gehele wereld gewerkt hebben. Sorry maar dat je middeleeuws wilt leven moet je zelf weren, maar in dit geval middeleeuws wilt denken is uit den boze. De miljonairs die per man een 100k kunnen betalen om een berg te beklimmen, die moeten die mensen maar helpen die sherpa,s verdienen ook niet slecht.

Archy Bunker | 03-05-15 | 21:08

@Zoetwaterpanharing | 03-05-15 | 21:03
Het is makkelijk om te smijten met andermans geld.
Ongezien de typhus voor Ploumen!

necrosis | 03-05-15 | 21:08

T'is allemaal een beetje aan mij voorbij gegaan die hele actie. Maar ik was dan ook best druk aan het werk afgelopen week.

Chow | 03-05-15 | 21:07

Ik geef per definitie geen geld aan 'goede doelen'. Stuur mij maar naar een arm Afrikaans dorp om waterputten te graven, zet me op de eerstvolgende vlucht naar Nepal en ik ga stenen sjouwen om overlevenden te zoeken, maar ik ga NIET de volgende topbonus of nieuwe bolide van een of ander bestuurslid of directeur bekostigen. Dan maar geen maatschappelijk gutmensch-seal-of-approval.

Le Roi | 03-05-15 | 21:06

@Moi2 | 03-05-15 | 20:58
Zoek eens op internet naar de salarissen van de heren en dames directeuren, onderdirecteuren en de huur van het pand waarin ze zetelen.
Een hoop van die toko's zijn NGO's zodat hun personeel alleen een kleine interne belasting betalen over hun salaris.
Ik weet er alles van aangezien ik zelf voor een NGO heb gewerkt die kosten noch moeite spaarde om het kantoor zo duur mogelijk aan te kleden.

necrosis | 03-05-15 | 21:05

Ik heb een klein lijstje met "goede doelen" waaraan ik al jaren af en toe iets doneer. Dat hoeft niet in de krant, niet op feestboek o.i.d.
-
Maar desondanks heb ik destijds toch een bedrag voor Pakistan overgemaakt en tot mijn afgrijzen werden de getroffen Christenen aldaar van hulp uitgesloten(!). Daarna nooit meer 1 cent van mij naar welk rampgebied dan ook.
-

Lupuslupus | 03-05-15 | 21:05

"Maar waar komt die behoefte om de hele wereld te redden toch vandaan?"
-
Decennialange morele chantage en indoctrinatie door walgelijke organisaties die onder de mom van "Goede Doelen" héél veel geld aan de ellende van anderen verdienen.

Moi2 | 03-05-15 | 21:04

sickstyle | 03-05-15 | 20:32
Dat hebben ze wel. Te over. Bij elke oorlog, conflict of ramp staat glunderend goedvrouwtje Ploumen klaar met alweer 5 miljoen.

Zoetwaterpanharing | 03-05-15 | 21:03

Misschien moeten ze in het water springen, haalt europa ze wel op

Bassie B | 03-05-15 | 21:03

@necrosis
Ieder zijn ding toch. Respect voor jouw mening. Ik stort wat en maak me verder niet zo druk wat ermee gebeurd. Maak me meer zorgen om andere dingen en anders blijf ik me de hele dag druk maken om vanalles;)

Gringo81 | 03-05-15 | 21:02

Ah de Giro 555 hypetrain! Goedendoelenporno. Morgen bij de koffieautomaat: "Heb je ook gedoneerd?" "Ohhhh ja, ik ook. Vreselijk hè?"

Eduardo- | 03-05-15 | 21:02

Ik heb nog wel een paar dobbers over...

eerstneukendanpraten | 03-05-15 | 21:00

En zoals we al zo vaak (bv Tsunami en Haïti) gezien hebben... over een paar maanden zijn de opgehaalde miljoenen verdwenen en niemand weet waar ze aan op zijn gegaan gegaan.
Maar maar slachtoffers waarvoor de miljoenen eigenlijk bedoeld waren hebben nauwelijks of niets van dat geld gezien.

Moi2 | 03-05-15 | 20:58

Botte Hork | 03-05-15 | 20:54
Goeie tip, dank je.
Ik erger me aan de zogenaamde liefdadigheidsorganisaties. Ooit kwam uit dat ze samen 4 miljard beheerden, en de directeuren speculeerden met dat geld op de beurs. Erg teleurstellend.

Madame Poitiers | 03-05-15 | 20:57

@Gringo81 | 03-05-15 | 20:49
Ik kan dat ook wel missen, maar morgen moet ik weer tanken, en de helft van dat geld gaat naar de staat.
Als men geld van mij wil, deel ik ze mee dat ruim de helft bij Dijsselbloem in zijn zak zit.
Ga het daar maar halen!
En wat betreft huizen bouwen; zet er een zooi 40Ft containers neer, die zijn aardbevingsbestendig en niet duur.

necrosis | 03-05-15 | 20:56

Ik neem aan dat als Turkije binnenkort weer getroffen wordt door een aardbeving (in-sha'Allah!) Ebru dan ook zegt van dikke vinger. Dat zou wel zo consequent zijn namelijk.

VanBukkem | 03-05-15 | 20:55

@ Barchimes | 03-05-15 | 20:47
Die gevers heb je inderdaad. Net zoals er mensen zijn die eenvoudigweg geraakt worden door het leed van anderen en een fianciële bijdrage leveren om wat aan de ellende te doen. Prima toch? Niet te moeilijk over doen verder.

Lewis | 03-05-15 | 20:54

Eens hoor met het stuk. Het is een verrot systeem, doordrenkt van emoporno.

Maar er zijn ook goeie clubs, vaak minder bekend, want geen geld voor reclame etc.
Voor wat betreft Nepal, heb dit al eerder gepost:

Een kennis van mij werkt (vrijwillig) bij Stichting Tamsarya.
Deze stichting doet heel goed werk in Nepal (hoofdzakelijk voor kinderen). Al heel erg lang. Stichting Tamsarya steekt geen cent in eigen zak, in tegenstelling tot de grote zakkenvullend goede doelen. See for your self www.tamsarya.nl/nieuws/

Mijn donatie gaat naar hun. Omdat ik zeker weet dat het dan wél goed terecht komt.

Botte Hork | 03-05-15 | 20:54

Ik geef geen rooie cent, maar ik ga gewoon kei- en keihard bidden voor die reserve chinezen. En dat helpt echt prima, bovendien is het gratis.

King of the Oneliner | 03-05-15 | 20:53

Beste Ebru
Na de watersnoodramp in 1953 kregen wij hulp van andere Europeanen. Voedsel, hulp, mankracht.
Arabieren (Syriërs of Palestijnen) krijgen van mij geen cent meer, omdat zij nooit iets voor een ander zullen doen.
Nepalezen mag ik wel. Ingetogen mensen, en die arme drommels sterven bij bosjes omdat ze voor die afgrijselijke Arabieren beulen onder deplorabele omstandigheden, voor een habbekrats.

Madame Poitiers | 03-05-15 | 20:49

@Ebru Umar | 03-05-15 | 20:25
Heerlijk herkenbaar stukje, hulde & dank!
Dit is precies hoe ik er zelf ook over denk...

saintinel | 03-05-15 | 20:49

@necrosis

Kan best. Maar ik mis die 25,- ook niet.
Ik verwacht ook niet gelijk dat er een rijk land staat na de hulp. Als er maar weer wat huizen gebouwd worden en medische zorg.

Respect voor mensen die daar (kosteloos) hulp verlenen.

Gringo81 | 03-05-15 | 20:49

Goede doelen is water naar de zee dragen.
Tijdje terug kreeg ik zo'n bedel verzoek van de stichting vrouwen voor vrouwen. Of ik als man wilde helpen en doneren. Fuck dat! Is toch vrouwen voor vrouwen?
Hele club van die vrouwen naar Nepal geweest voor schaamlip correctie en verzakkingen tegen te gaan.
Iedere vrijwilliger moest 9000 inzamelen een week later een aardbeving in dat gebied....... zoals ik al zei goede doelen is water naar de zee dragen.

toetanchamon | 03-05-15 | 20:48

@VanBukkem | 03-05-15 | 20:42
Ik doneer alleen aan mezelf, dat vind ik meer dan zat.

necrosis | 03-05-15 | 20:47

Ik durf er veel om te verwedden dat de meeste gulle gevers amper weten waar Nepal ligt, wat het regime daar is en wat ze zelf doen of hebben gedaan om voorbereid te zijn. Deze ge4vers geven om inderdaad hun ziel en fatsoen af te kopen. Ik geef daarom ook niet aan de hartstichting, het astmafonds of dergelijke organisaties. Zoal zij en hun graaidirecteuren te veel voor zichzelf nodig hebben blijf ik dat doen. Niet omdat ik het niet kan missen maar ik betaal mijn belastingen en daarvan wordt al een deel besteedt aan goede doelen en onderzoek. Bovendien hebben de bewoners van Nepal of ontwikkelingslanden niet veel aan geld op dit moment maar hebben ze behoefte aan middelen zoals graafmachines, medicijnen, kleding en bouwmaterialen. Ik moet de eerste graafmachine nog zien die van dit geld is gekocht...

Zie ook;
nos.nl/artikel/211030-merendeel-geld-n...

Barchimes | 03-05-15 | 20:47

@Ommezwaai | 03-05-15 | 20:42
zie VanBukkem 20:37

VanBukkem | 03-05-15 | 20:44

@Gringo81 | 03-05-15 | 20:40
Kan jij je Band-Aid nog herinneren?
Er werden miljarden opgehaald voor Ethiopië en wat is er van dat land geworden?

necrosis | 03-05-15 | 20:44

is van de meest corrupte landen van de wereld

EvertsNL | 03-05-15 | 20:43

@necrosis | 03-05-15 | 20:29
Ik heb giro555-blocker geïnstalleerd op mijn pc.

VanBukkem | 03-05-15 | 20:42

@sickstyle | 03-05-15 | 20:32
Dat is er gewoon. We betalen zat aan ontwikkelingssamenwerking. Aan Liliane Ploumen -of all people- om een zooi euro's van bestemming te doen wijzigen...

de Voorzittert | 03-05-15 | 20:42

Psies!
Ben benieuwd wat Nepal ooit heeft bijgedragen aan (financiële) noodhulp ten tijde van de Zeelandse watersnoodramp in 1953...

Ommezwaai | 03-05-15 | 20:42

@Realism Is All | 03-05-15 | 20:37
Kijk om te beginnen eens naar de netto bijdrage per hoofd van de bevolking aan de EU.

necrosis | 03-05-15 | 20:41

De komende weken eet ik wel degelijk een boterham, zalm, friet of biefstuk minder als ik daaraan doneer. De kosten rijzen de pan uit!

Abject | 03-05-15 | 20:41

Ik heb wel gedoneerd.

Ben in de positie dat ik er geen biertje minder om hoef te drinken en al wordt daarvan € 5,- nuttig besteedt is het tenminste iets.

De reden waarom er weinig voor oorlogsgeweld wordt gestort is omdat dat als een bodemloze put voelt. Eerst de oorzaak moet worden aangepakt anders blijf je bezig. Na een natuurramp krijg je het gevoel dat je met het geld weer gelijk kan opbouwen van een land.

Gringo81 | 03-05-15 | 20:40

Ik heb een lijstje met wat de directeuren van diverse goede doelen verdienen.
Als ik een keer niet aan een goed doel geef dan kijk ik naar dat lijstje en dan verdwijnt mijn schuldgevoel als sneeuw voor de zon. Die ene enkele keer dat ik wel heb gegeven was voor Haiti, ook weer zon giro 555 actie. De helft van dat geld, waaronder mijn bijdrage is nog steeds niet in Haiti aan gekomen.

Osdorpertje | 03-05-15 | 20:40

Ik doneer helemaal niks, laat Rothschild maar eens over de brug komen...

wiener mit pommes | 03-05-15 | 20:40

Goed stukje weer Ebru.

Frie60 | 03-05-15 | 20:38

@Ebru Umar
Als jij dreigt te verzuipen, kom ik je redden!

necrosis | 03-05-15 | 20:38

"Maar als Nederland onder water loopt, reken ik er niet op dat er ook maar iemand een zwemvest onze kant uit gooit."

www.youtube.com/watch?v=zUEfU0P92Ws

VanBukkem | 03-05-15 | 20:37

Precies.

Nederland wordt door alle kut-heiligen cq. fatsoenlijken cq. linkse wegkijkers in Europa en de wereld de laatste tijd te pas en te onpas aangeduid als een institutioneel racistisch land, egoistisch en totaal de weg kwijt.

He stelletje KUT-idioten: doe es optellen!!

Doe es kijken hoeveel Nederlanders geven aan goede doelen en aan ramp-fondsen ivm andere landen...???

Alleen daarom al vertik ik het. Krijg de kolere maar met zijn allen. Superhelaas worden al die onschuldige slachtoffers in rampgebieden daar de dupe van.

Maar ja, daar voel ik me absoluut niet verantwoordelijk voor. Dat zijn al die heiligen met hun grote bevooroordeelde bek als Nederland eens niet in de pas loopt van Het Grote Fatsoen.

De tering met hun!

Realism Is All | 03-05-15 | 20:37

@RickTheDick | 03-05-15 | 20:34
Die geven toch al veel arbeid aan die landen?

miko | 03-05-15 | 20:36

Waarom moeten wij als Nederlanders / Europeanen ons al het leed van de wereld aantrekken?
Ik voel me totaal niet meer aangesproken. Als mensen aan de deur aanbellen doe ik na een kort maar beleefd gesprek de deur weer dicht.
Het is mooi geweest.

MyCatIsDoingThis | 03-05-15 | 20:36

Ik doneer zat via mijn land.

pluk-87 | 03-05-15 | 20:35

En de Arabische landen, die kijken toe en wachten af...

MyCatIsDoingThis | 03-05-15 | 20:34

Ben daar goed beroofd.
Ik vergeef het.

RickTheDick | 03-05-15 | 20:34

Goede doelen? Die komen mij te vaak naar ons toe om ze het geld voor een ticket te willen sturen.

Jan Passant mk2 | 03-05-15 | 20:33

Ik geef hier ook nooit iets aan. Waarom hebben overheden niet een calamiteiten potje?

sickstyle | 03-05-15 | 20:32

Ik ben niet vatbaar voor emotionele chantage, ik doneer niets!

necrosis | 03-05-15 | 20:29

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken