Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Emergency! #KL1277 halverwege vlucht omgekeerd

kl1277omkeer.png Een Boeing 737-700 van KLM, en route van Amsterdam naar Edinburgh, is vlak voor de Britse kust omgekeerd en terug richting Nederland gevlogen. Vlucht KL1277 zond een squawk code 7700 ( = emergency) uit en zette een forse daling in. Het zou gaan om een technisch mankement (1). Om 9 uur 20 wordt het toestel terug verwacht op Schiphol. We wachten op de geruststellende melding 'witte rook uit de cockpit'. Live tracker via Airlive.net. Duimen voor een goeie afloop. Update: Waarom eigenlijk keren in plaats van doorvliegen? Het toestel was dichter bij Edinburgh dan bij Amsterdam. Update 09u17: Final approach op de Polderbaan. Update 09u19: Touchdown op Runway 18C (= Zwanenburgbaan). Geen vooralarm op SPL. Kennelijk had omkeren de voorkeur in verband met beschikbare reserve-onderdelen in de KLM klus- en knutselhangar (2). Carry on. (Maar toch spannender dan heel Koningsdag, dit.)

Reaguursels

Inloggen

Vast een sterretje in de ruit en die aanbieding van Garglass met de gratis ruitewissers van Bosch erbij, wil je natuurlijk niet mislopen.

Eeeek-A-Mouse | 29-04-15 | 06:09

"Update: Waarom eigenlijk keren in plaats van doorvliegen? Het toestel was dichter bij Edinburgh dan bij Amsterdam."

Is goedkoper repareren..

Neut | 28-04-15 | 19:41

Squack 7700 ( voor general emergency) wordt dagelijks meerdere keren gebruikt maar betekent zelden dat het toestel vleugellam is..
Meestal lossen ze het probleem in de lucht al op door links en/of rechts wat zaken te resetten en daarna verdwijnt de 7700 melding en kunnen ze de vlucht gewoon afmaken.
Krijg deze meldingen heel regelmatig op de ipad via FR24 en was nog nooit getuige van een crash of ernstige schade bij landing van de kist.

loze stijl | 28-04-15 | 13:52

@Zure Sigaar | 28-04-15 | 11:30

kwestie van logestiek en planning en schemas.
en de kosten voor passagiers zijn lager als wat jij voorstelde.

Umberto die trotzoni | 28-04-15 | 12:58

De grote vraag is natuurlijk: Wist het kabinet al langer van dit mankement en waarom hebben ze niet eerder vliegtuigen terug laten keren... vragen vragen vragen....

elco485 | 28-04-15 | 12:47

Lampje op toilet kapot, rook uit pantry door aangebrande tosti, stoel uit de vergrendeling?
Allemaal redenen om terug te keren naar de hub en het gekwalificeerde personeel..... als pax baal je dan hevig......

captainobvious | 28-04-15 | 12:27

Lex Trumbauer | 28-04-15 |

Ook interessant: bijna alle vliegtuigen boven Amerika vliegen niet op tijd.

Next.

Brainless talent | 28-04-15 | 12:14

Je kan wel merken dat jullie onderdeel zijn van de televaag groep wat een sensatie om niks... Het gebeurt dagelijks dat er vliegtuig motoren uitzetten in de lucht of terug keren (avherald.com/). De landing was niet op de Polderbaan (18R) maar op de Zwanenburgbaan (18C), een simpele blik op Google Earth had dat ook kunnen zien...

Je zat je zeker te vervelen Van Rossem?

Sand0rf | 28-04-15 | 12:06

Even een vliegtuigje of desnoods een ferry met reserveonderdelen en een paar monteurs sturen met een goed gevulde gereedschapskist was geen optie? Me dunkt dat de schadeloosstelling van de passagiers ook wat gaat kosten?

Zure Sigaar | 28-04-15 | 11:30

Storm in a glass ale !

Lichtstadfan | 28-04-15 | 11:02

Een fotootje van zo 'n scharminkelige 737 is De Telegraaf natuurlijk weer te min, dus weet je wat, we plakken er een 747 bij. Voor extra gemoedsrust zullen we maar zeggen.

hardhorendhert | 28-04-15 | 11:02

Chiefmate | 28-04-15 | 09:30
Ja, werkt precies hetzelfde in de luchtvaart, maar helaas niet in de media. Daar maken ze van dit gevalletje non-nieuws een grote emergency.. Alles voor de viewers..
Ik denk dat het voor meer dingen geldt, maar alles in het nieuws over luchtvaart mag je met een enorm pak zout nemen.

ArjenLS | 28-04-15 | 11:01

Zat Poetin er weer achter of was het afgesproken met Klimkin?

bruin kikkertje | 28-04-15 | 10:57

En lijn 18 is ook 10 minuten te laat. Next.

Lex Trumbauer | 28-04-15 | 10:34

Misschien hebben ze nog wat kerosine gedumpt boven zee.

Simon_GS | 28-04-15 | 10:12

Ze zullen die passagiers toch iets moeten vertellen. En die vertellen het wel weer aan anderen. Dus de KLM kan net zo goed meteen verklappen wat er loos is.

kloopindeslootjijook | 28-04-15 | 10:08

Zit er eigenlijk een 12V sigarettenaansteker zoals in een auto in een zo'n vliegtuig?

kloopindeslootjijook | 28-04-15 | 10:01

@necrosis| 28-04-15 | 09:43
Bij een probleem aan de turboflaps mag je over gras rijden.

Lewis Lewinsky | 28-04-15 | 09:56

Standaard procedure. Niets aan de hand. Gewoon doorlopen.

Mark_D_NL | 28-04-15 | 09:54

Zeker weer een schreeuwbaby of zeurkind aan boord. Of een dronken schreeuwlelijk van koningsdag.

kloopindeslootjijook | 28-04-15 | 09:53

KLM kwebbelt op twitter over van alles en nog wat, maar geen woord over deze vlucht.

Lewis Lewinsky | 28-04-15 | 09:49

Lees hierboven dat dergelijke procedures normaal zijn voor KLM, vanwege de kosten. Ik dacht dat in de luchtvaart de veiligheid centraal staat/stond, niet de kosten. Als kosten central staan, snap ik ook wel dat je niet een uurtje extra wilt vliegen om Oost-Oekraine te vermijden (KL4103, ook wel bekend als MH17).

DutchMountain | 28-04-15 | 09:47

Zie foto laatste update:
Het witte lijntje laat zien dat de piloot over het gras heeft gereden.
Mag dat wel?

necrosis | 28-04-15 | 09:43

Glas, plas, was.
Nu weer fijn aan het werk allemaal.

Ergernis! | 28-04-15 | 09:42

KLM piloten zijn ook zeer bijzonder!

www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/239774...

Wie kan mij eigenlijk vertellen wat hier zo bijzonder aan is? Was hij de enige die die dag daar geland is?

DerWaarheid4 | 28-04-15 | 09:40

Eigen klanten laatst!

Botte Hork | 28-04-15 | 09:40

@Lewis | 28-04-15 | 09:32
Ben benieuwd naar je spannende avonturen met je wapperende vlaggetje in je oranje tenue op de tochtige kade van Dordrecht!1!!

Botte Hork | 28-04-15 | 09:36

@Botte Hork | 28-04-15 | 09:33
Nee. Het is te vroeg voor een conclusie. En het kan nog steeds een kaping zijn door een gematigde moslim.

Lewis Lewinsky | 28-04-15 | 09:36

waarschijnlijk wilden ze ook eerst hun brandstof zoveel mogelijk opmaken.

B. Randnetel | 28-04-15 | 09:35

Schijt aan de passagiers, het énige feit dat we alvast kunnen concluderen.

Botte Hork | 28-04-15 | 09:33

Waarom zou Koningsdag spannend moeten zijn? Koningsdag is gewoon leuk.

Lewis | 28-04-15 | 09:32

Iedereen aan boord heeft vast een gratis bekertje Spa blauw gekregen voor het ongemak.

Botte Hork | 28-04-15 | 09:32

DerWaarheid4 | 28-04-15 | 09:18
Als ze nog trug kunnen vliegen dan was het ook geen noodgeval.
Op zee maken we onderscheid in "echte" noodgevallen waarbij onmiddellijke hulp geboden is. Dan wordt niet teruggekeerd en iedereen draagt zijn steentje bij om direct te redden. Dat was vroeger de SOS, nu Mayday.
Een niveau lager, waarbij niet direct noodhulp noodzakelijk is, dat is panpan. In dat geval is er een ernstig probleem, maar geen onmiddellijk gevaar voor vaartuig, passagiers, lading of bemanning. Waarschijnlijk is dit de situatie vanhet betreffende vliegtuig.

Chiefmate | 28-04-15 | 09:30

Terugkeer naar Schiphol was vermoedelijk makkelijker/goedkoper voor de KLM. De belangen van de klanten spelen geen rol.

De Geus | 28-04-15 | 09:28

Bij KLM op Schiphol werken allemaal Schotten... Dat zou de reden voor terugkeer kunnen zijn.

Barco van Masten | 28-04-15 | 09:28

Er wordt omgedraaid en naar Schiphol gevlogen omdat KLM dan weer het vliegtuig op de homebase heeft staan. Voordeel is
- Nieuwe machine kan naar Edinburgh worden gestuurd
- Passagiers vanuit Edinburgh kunnen dan weer naar Schiphol
- Vliegtuig kan gerepareerd worden op Schiphol

Mocht de nood zodanig zijn dat er meteen geland moet worden, dan wordt dat uiteraard gedaan.

floridah | 28-04-15 | 09:28

De KLM heeft geen HUB in Verenigd Koningsrijk, maar wel gewoon in Amsterdam. Als het probleem niet ernstig genoeg is, vliegt ment altijd naar de dichtstbijzijnde hub. Dan kan het toestel worden gecontroleerd en gerepareerd worden door 'eigen' personeel. KLM toestellen mogen alleen door personeel van SkyTeam worden onderhouden.. Landen op een 'vreemd' vliegveld en later terug vliegen is zeer zeer dure oplossing. Omdat men nog niet boven de Britse eilanden was, vliegt men dan terug. Ook kan het zijn dat de Britse luchtverkeersleiding door de storing geen toestemming heeft gegeven om het luchtruim te betreden..

TuurlijkNiet | 28-04-15 | 09:27

Landing was op 18C, Zwanenburgbaan

gozoman | 28-04-15 | 09:26

Gebeurt wel vaker dit soort zaken. Niet flightradar24 gaan checken en iedere keer melding hierover maken.

Chef-70 | 28-04-15 | 09:23

Vlieg regelmatig met die lijn, blij dat het goed afgelopen is anders had ik nog een paar extra biertjes moeten drinken voor ik weer instapte.

Het Streepje | 28-04-15 | 09:23

stel dat het neerstrot in nederland dan koemn er geen andere teams om het te onderzoeken. Er kan dan een onderste steen worden gecreerd die boven komt en de echte zal nooit gevonden worden.

dolffie | 28-04-15 | 09:22

staat op de grond en taxiet naar het terminalgebouw.

minimá-armezusvan.. | 28-04-15 | 09:21

Ik ben een vliegtuig!

eerstneukendanpraten | 28-04-15 | 09:21

@ update omdat Amsterdam de thuis basis is van KLM ..

en hier alle spullen zijn om hem te maken en weet je wat het kost om een vliegtuig ergens te stellen en te maken?

Dus de nood was dus niet zo hoog..

indeklit | 28-04-15 | 09:20

Piloot met heimwee.

wakkere_nederlander | 28-04-15 | 09:20

Vliegtuig taxiet zo te zien. Pfff.

balustrade | 28-04-15 | 09:20

Ze waren vast een koffer vergeten...

Maxx! | 28-04-15 | 09:19

Ik snap sowieso niet hoe het nou zit:
In de getallen staat 67 Miles, volgens de tekening waren ze al bijna op hun bestemming.
67 mijl is nog niet eens halverwege Londen.

necrosis | 28-04-15 | 09:19

One small step for mankind

SiSidriver | 28-04-15 | 09:19

Waarom niet op Edinburgh landen? Vreemd.

wakkere_nederlander | 28-04-15 | 09:18

Waarom eigenlijk keren in plaats van doorvliegen? Het toestel was dichter bij Edinburgh dan bij Amsterdam?

Omdat het nog mogelijk was, en omdat er in Amsterdam nu eenmaal meer KLM toestellen zijn om de passagiers verder te vervoeren?

DerWaarheid4 | 28-04-15 | 09:18

Hij vloog waarschijnlijk terug omdat hij op schiphol makkelijker gerepareerd kan worden.

je moehar | 28-04-15 | 09:18

KLM was vergeten de de vluchtroute door te geven aan Edinburgh?

--sql error-- | 28-04-15 | 09:18

Ze vliegen liever terug als dat kan, omdat de KLM op Schiphol veel betere voorzieningen heeft. En het feit dat ze terugvliegen, geeft al aan dat de problemen zullen meevallen.

shakermaker | 28-04-15 | 09:18

The eagle has landed!

eerstneukendanpraten | 28-04-15 | 09:18

Netjes geland.

Zuurteregelaar | 28-04-15 | 09:18

Volgens FR weer op Hollandschen bodem

#34 | 28-04-15 | 09:18

Geland?

balustrade | 28-04-15 | 09:18

Geland!

wakkere_nederlander | 28-04-15 | 09:17

Dit krijg je als de uitgekotste hardwerkende Nederlandse belastingbetaler voor asiel aanvraag naar de UK vliegt.

Botte Hork | 28-04-15 | 09:16

De fuck? Waren bijna op bestemming

Bokito ergo sum | 28-04-15 | 09:16

De eerste en de beste:
Dit gaat hoogstwaarschijnlijk goed aflopen, er staan weinig BUK's onderweg.

rara | 28-04-15 | 09:07

uberbear | 28-04-15 | 09:16

Pöllön poikasia | 28-04-15 | 09:13
omdat ze geen idee hebben wat ze doen. Maar misschien kun jij ze eens een master-class geven, want ze hebben jou hulp hard nodig.

--sql error-- | 28-04-15 | 09:16

Over 2 minuten landt het toestel.

wakkere_nederlander | 28-04-15 | 09:16

De piloot was z'n pakkie shag vergeten?

Bert M. | 28-04-15 | 09:15

In een noodgeval zoek je altijd de dichtsbijzijnde uitwijk luchthaven (met een landingsbaan die lang genoeg is). Ik vraag me af wat de reden is om helemaal terug naar EHAM te vliegen.

Chuck the plant | 28-04-15 | 09:15

Technisch probleem. Is dat codetaal voor gekaapt?

Lewis Lewinsky | 28-04-15 | 09:15

Technisch mankement?!?
Je bent bijna bij je bestemming, ontdekt een technisch probleem, vervolgens vlieg je in plaats van die paar km naar je bestemming, OVER ZEE, tien of twintig keer zo grote afstand?
Technisch mankement?!?

Aristotalloss | 28-04-15 | 09:14

Ik hoop niet dat #KL1277 net zo beroemd wordt als die andere vluchtnummers.

wakkere_nederlander | 28-04-15 | 09:14

Zo te zien gaat hij bijna landen,gelukkig loopt dit goed af.

ron78 | 28-04-15 | 09:13

Waarom laten ze hem niet landen in Schotland als het allemaal zo erg zou zijn?

Pöllön poikasia | 28-04-15 | 09:13

Bij problemen zo lang mogelijk op zee blijven?!?

Feynman | 28-04-15 | 09:12

*Flightradar24 aanslingert*

wakkere_nederlander | 28-04-15 | 09:12

Waarschijnlijk is de bandenservice op Schiphol goedkoper dan in Edinburgh?

Bubba de Vuystneuqer | 28-04-15 | 09:11

@Botte Hork | 28-04-15 | 09:09
De piloot gaat straks met de pet rond om geld op te halen voor de kerosine....

necrosis | 28-04-15 | 09:11

Ik denk dat de UK gewoon geen Nederlandse vliegtuig multikul meer toelaat.

Botte Hork | 28-04-15 | 09:11

Houden jullie de onderste steen in de gaten?

Klukkluk | 28-04-15 | 09:10

Dus vliegen we dat stuk weer terug. Handig!

Botte Hork | 28-04-15 | 09:09

Ik duim mee.

Willem van Rood | 28-04-15 | 09:09

Of iemand vergeten z'n mobiel mee te nemen, en hij wilde hem nog even halen?

appelboor | 28-04-15 | 09:07

-weggejorist-

rara | 28-04-15 | 09:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken