Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten - Loppersum is niet gered

feynmanenoffeiten100.jpg Floris en Sterre werden wakker van de middaghitte onder het karakteristieke zadeldak. Ze huurden de zolderkamer van het grachtenpand, midden in het uitgaansgebied van hun studentenstad. Dat hun waterbed poreus was, hadden ze op de koop toe genomen. Het zwetende bed was gratis en bracht in dit soort dagen extra verkoeling. De circa 300 gaatjes geven precies genoeg water af om te verdampen, zonder te escaleren naar een algehele zwembad-ervaring. Het was een ouderwets waterbed zonder foam of tussenschotten, zodat als de ene zich omdraait, de ander meegaat. Toen Floris vergeten was het bed bij te vullen, lag Sterre midden in de nacht met haar heup op de houten bekisting. Nadeel van slank zijn is gebrek aan een verzachtende vetmassa. Zij besloot toen de vijf gaatjes precies onder haar heup dicht te maken met een bandenplaksetje. Als u denkt dat Sterre een stomdronken blondje is, besef dan dat in de anekdote hierboven het voortschrijdende gezamenlijke technische inzicht staat van het Staatstoezicht op de Mijnen, minister Kamp én de Raad van State. Het aardgasveld van Slochteren, beter bekend als het Groningerveld, is een groot aaneengesloten veld. De aardgas-houdende laag is ongeveer honderd meter dik en strekt zich ruim voorbij de provinciale grenzen. Winning is makkelijk. Je boort waar je wilt een drie kilometer diep gaatje en het gas komt er zelf naar toe. Je hoeft niet met gestuurde boringen op zoek naar die laatste belletjes verstopt in aardlagen. Mocht je dus op vijf punten de kraan sluiten en eromheen gewoon doorgaan, dan veranderd er heel erg weinig. Het gas onder Loppersum zal vanwege de dalende druk in haar omgeving door een schijf van honderd meter hoog vanzelf vertrekken naar de plekken waar de kraan openstaat en netjes alsnog in uw ketel worden afgefakkeld. Soundbites Minister Kamp zijn “80% minder in Loppersum” is materieel hetzelfde als de “geen gas meer”-uitspraak, tenzij “de leveringszekerheid in gevaar komt”, van de Raad van State. Je gaat evenveel gas winnen in en evenveel onder Loppersum. Geen van de oppositie0partijen beschouwt deze Pyrrusoverwinning echter als marginaal en zinloos. Voor de dagelijkse risico's is het interessanter voor de kleinste Groningers of de Raad van State een gebruikersvergunningen van bijvoorbeeld schoolpanden wil vernietigen. Deze scholen zijn nog niet geïnspecteerd of ze de volgende aardbeving zullen overleven. Iets wat ook lastig ligt aangezien de norm over aardbevingsbestendig bouwen nog vastgesteld moet worden. Faal op faal op faal. Omkering bewijslast. De tweede nutteloze tempo-zet kwam deze week van de Partij voor de Dieren. Die overtuigde de Kamer dat van alle schade in Groningen moet worden aangenomen dat deze door de NAM veroorzaakt is. Op zich iets om een nacht lang in de Drie Gezusters te vieren. Maar de kater komt later. Een schade vergoeden is altijd achteraf, als de schade al bestaat. Niet alle schade is te vergoeden. Hoeveel euro is een dood kind waard? Repareren is door de komende decennia aan aardbevingen letterlijk dweilen met de kraan open. Een pand is niet geschikt voor bevingen en laat dat zien met scheuren. Dan kan je wel opnieuw laten voegen, maar dat gaat gewoon opnieuw scheuren. Blame game Veel interessanter is niet een verschuiving van bewijslast, maar een verschuiving van aansprakelijkheid. De Kamer zweeg over de staat als eigenaar & verkoper van bodemschatten, de staat als vergunningsverlener en de staat haar bouwnormen en bouwtoezicht. De staat maakt twaalf miljard per jaar winst via de gasbaten, ongeveer tien keer zo veel als de NAM. Er bestaat immers geen praktische methode het gas te winnen zonder aardbevingen te veroorzaken. Het gas wordt uit het zandsteen gehaald, dat stort in, geeft spanningen in bovenliggende aardlagen, die vrijkomen als aardbevingen. Überhaupt gaan winnen was een politiek besluit. Evenals de compleet lakse houding ten opzichte van preventie van schade. Epsilon Plan Na de watersnoodramp van 1953 is Nederland serieus dijken gaan bouwen. Ruim tien miljard gulden in de jaren tachtig. Bijna negen miljard euro aan huidige koopkracht. Er gaat nog 600 miljard kubieke meter gas gewonnen worden uit het Groningerveld. De staat gaat daar nog ruim honderd miljard euro aan verdienen. Tot zover de financiering. Het plan is heel simpel en ligt al tientallen jaren op tafel: laten we panden in Groningen net zo stevig maken als in Japan en Californië. Dat kost 6,5 miljard voor alle woningen en een vergelijkbaar bedrag voor de rest. Dat is gemakkelijk betaalbaar en aantoonbaar de enige oplossing die direct daadwerkelijk veiligheid oplevert. Zo snel als je bouwt. Het is extreem bedroevend dat Diederik Samson, academisch ingenieur uit Delft, kiest voor het partijbelang van de PvdA. De ene populistische maatregel na de andere komt uit zijn kabinet om zijn electoraat in Groningen zoet te houden. Er is symbolisch een miljardje gereserveerd, maar niet uitgekeerd. De werkloze aannemer krijgt de kans niet het probleem op te lossen door te gaan bouwen. Als het kalf verdronken is, dempt men de put. Redactie-update: Nieuws op Sikkom.nl: Het is niet de NAM, die door aardbevingen bedreigde panden opkoopt, maar Maatschap Groningen. In deze maatschap zit de NAM voor 60 % en EBN BV voor 40 %. EBN is een besloten vennoot met de Staat als enige aandeelhouder, zo betaalt de belastingbetaler mee aan deze uiterst dubieuze handel en wandel.

Reaguursels

Inloggen

@ redactie
erg jammer dat mijn contributie aan de discussie weggejorist werd. Op welke gronden? onwelvalligheid? Ik schreef slechts dat Feynman zijn stukje en jullie "update" nogal tegenstrijdig zijn.

omineuze omnipotent | 20-04-15 | 16:54

@ Deus
een geoloog weet niks van stroming van vloeistoffen, nog van krachten in gesteente. Een geoloog heeft geen wiskunde in de opleiding. Daar zijn ingenieurs voor. Just saying.

omineuze omnipotent | 20-04-15 | 16:51

Deus Absurdia | 20-04-15 | 10:52
Je mist even het punt dat niemand controle heeft over de zijwaartse verplaatsing van gas binnen het reservoir.

Feynman | 20-04-15 | 11:19

De staat betaalt Feynman,. Maar who the fuck cares.. Dat gas is ook van de staat. Het is nogal wiedes dat de staat betaalt... Drol..
.
Leuk stukje over gaswinning en hoe een simpele ziel denkt dat het werkt.. Maar zoals jij het beschrijft dus absuoluut niet. Ga eens praten met een geoloog. Die kan je dingen uitleggen over de krachten in gesteentelagen, de rol van de zoutlaag boven het Gronigenveld, de rol van compressoren om gas te produceren en de onzin dat het er vanzelf uitkomt ( al lang niet meer nl) en het feit dat als dat VMBO betoog van jou zou kloppen, er helemaal geen probleem zou zijn in groningen omdat overal de bodem even veel gezakt zou zijn.. Heb je wel door dat Loppersum in een kom ligt in het laagste gebied van het veld en dat dat het probleem is?
.
Ik weet niet of je voor jezelf schrijft of niet, maar je nickname ben je absoluut niet ward. Cargo cult wannabee

Deus Absurdia | 20-04-15 | 10:52

@WaarDeWindWaait | 18-04-15 | 22:36
Nee nee nee simpele napratende onderbuiktokkue.
De stad Rotterdam staat dat. Zowel procentueel als in absolute aantallen.

Deus Absurdia | 20-04-15 | 10:44

Let nou es op! Het mooie nieuwe in dit verhaal is, dat Shell/Exxon/NAM en de overheid eigenaar worden van een hele hoop "onbewoonbaar verklaard" onroerend goed, incl flinke percelen, in de provincie. Ja, grotendeels gefinancierd met belastinggeld. 6,5 miljard gaat pas geïnvesteerd worden wanneer het Maatschap Groningen eigenaar is van een voor de NAM en de overheid rendabel te exploiteren deel van voornoemd onroerend goed. Strakke bedrijfsvoering, prima vooruitziende blik. VOC-mentaliteit.

Onzichtbare Frederik | 20-04-15 | 09:30

-weggejorist-

omineuze omnipotent | 19-04-15 | 12:01

Raider Twix | 19-04-15 | 10:57

De staat heeft geen eigen geld!
Die haalt dat op bij de burger. Of beter gezegd, de werkende burger. Iedere dag.

duitse herder | 19-04-15 | 11:12

De belastingbetaler betaald via de Maatschap Groningen, waar de staat 40% belang in heeft.
De staat heeft ook een 50% belang in de NAM.
Dus de staat betaald altijd. Niet zo erg, de staat strijkt ook het meeste geld op, wordt gesteld. Dus wat is het probleem hier?
-
Het belangrijkste lijkt me dat bakstenen huizen worden vervangen door aardbevingsbestendige huizen. Dat zijn bijna per definitie geen bakstenen huizen. Maar bijvoorbeeld hout-skelet of beton (niet gieten tijdens het beven).
Daar lees ik niets over, dus de Groningers mogen gewoon nog in hun huizen omkomen. Zonneboilers waren belangrijker, die zijn gratis uitgedeeld. Want Diederik Samsom had, behalve 18 miljard voor zee-windmolens kennelijk ook nog zonneboilers nodig voor de EU doelstellingen.
Gefeliciteerd Diederik!
-
Al wat gaatjes in je agenda gereseerveerd voor de eerste begrafenis door gas-aarbevingen, omdat de staat de boel traineert?
-
Na 298 doden door dit beste kabinet ooit sinds WO2 na opzettelijk vliegen over een vliegtuigneerschietend oorlogsfront, ook nog doden in Groningen door gaswinning?

Raider Twix | 19-04-15 | 10:57

"er gaat niets boven Groningen wordt dus "er is straks niets meer ONDER Groningen".
De vergelijking van Feijnman is fenomenaal gevonden. Hulde!

R. E. Calcitrant | 19-04-15 | 09:54

De vraag is wie heeft er financieel belang boven aan de trap. Onze gaskraankeuning en aanhang blijft mooi buiten schot afgeschermd door de elitekruipers.

rechtsdwalendeautist | 19-04-15 | 09:51

necrosis | 19-04-15 | 09:30
In Denemarken vult men schappen voor 25 per uur.

FlitsPool | 19-04-15 | 09:49

@duitse herder | 19-04-15 | 09:23
Zal ik eens wat cijfertjes over Denemarken produceren?
Het Walhalla ligt namelijk niet in Denemarken!
Volgens mij probeer jij reaguurders te werven om voor €2,50 per uur de Deense schappen te vullen.....
*jawel; grinnik ende grijns*

necrosis | 19-04-15 | 09:30

De Nederlandse politici en de bijbehorende ambtenaren vrienden zal het verder worst zijn.

Zo opeens hebben ze de filosofie van dat het land niet van hun is, maar van de burger. Die moet dan ook maar betalen.

De werkelijkheid hoe Nederland wordt gefinancierd vindt je hieronder.
.
De staatsschuld verdeeld in 2 periodes van 10 jaar:

1994 - 218 miljard
2004 - 257 miljard
Dat is een stijging van 17%

2004 - 257 miljard
2014 - 462 miljard dwz t.m. december 2014
Dat is een stijging van 79,8 %
.
En er kan nog veel meer bij: www.destaatsschuldmeter.nl/

Wordt het percentage tov het BNP te hoog dan vindt het CBS en Eurostat wel een nieuwe wonderbaarlijke berekeningsmethode.
Die staatsschuld stijging gaat gegarandeerd door alsmede nieuwe belasting verhogingen.
.
Nederland is nog steeds een AA+ land.

duitse herder | 19-04-15 | 09:23

@eerstneukendanpraten | 19-04-15 | 09:08
En jij denkt dat ik daar geen rekening mee gehouden heb?
*gnehehe*

necrosis | 19-04-15 | 09:12

@Maaiveld | 19-04-15 | 08:54
Ik ben benieuwd wie jij 'dom Rechts' durft te noemen.
Doorgaans zijn dat mensen die belasting betalen om al het 'overbodige' mogelijk te maken.
Nou jij weer.....

necrosis | 19-04-15 | 09:08

necrosis | 19-04-15 | 08:47

Op Pluto hebben ze geen Belgisch bier...

eerstneukendanpraten | 19-04-15 | 09:08

NAM of banken, het is allemaal hetzelfde: als het misloopt draait de belastingbetaler ervoor op. Dom rechts, word eens wakker. Terwijl je je panisch zorgen maakt om een nauwelijks bestaand terrorismeprobleem word je uitgekleed door het witte-boorden kalifaat.

Maaiveld | 19-04-15 | 08:54

@necrosis | 19-04-15 | 08:16
Dat laatste neem ik terug, tenslotte heeft RVD destijds ten stelligste verklaard dat Rutte geen homo heeft, dus is het waar.
Iets wat niet wegneemt dat hij keihard loopt te liegen tussen het lachen door.....

necrosis | 19-04-15 | 08:47

@ben kokhals | 19-04-15 | 03:23
Ik hoef alleen maar even terug te kijken toen D'66 de gekozen burgemeester promootte terwijl Thom de Graaf werd GEVRAAGD om burgemeester te worden van Nijmegen.
Tenslotte was zijn vader ook burgemeester van dat gehucht geweest
En volgens mij was er ook een referendum waarbij je kon kiezen tussen een PvdA'er en....(hoe verrassend, badum , tsjing) een PvdA'er.
En dan vinden politici het raar dat burgers hun niet meer vertrouwen.
Het is dat ik zwaar verslaafd ben aan dit blog, anders was ik allang verkast naar Pluto, ver weg van zuipende burgemeesterinnen en liegende kasthomo's.

necrosis | 19-04-15 | 08:16

ben kokhals | 19-04-15 | 03:54

Ach wat ken het de a.a.theïsten schelen dat ze overboord zijn gegooid! (niet mijn mening overigens)

De productiekosten van aardgaswinning in Groningen zal niet op kunnen tegen de giga-kortingen van Gazprom op den duur. Maar de zieltoogde linksen willen onafhankelijk energie. Uiteindelijk subsidieert weer de btw-betaler de dure kostenpost. idem dito windenergie.

Ps: uw ps. gaf een wetenschappelijk expire mentioned link waar de vraag zich dient hoe deze idi dacht door lichaamlijk inertie zich de geestelijkheid te bemachtigen. alhoewel de vergelijkbaar connectie met H. Kamp trouwens wel. hihi

Dr. Frambozenjam | 19-04-15 | 04:29

@Guido | 19-04-15 | 04:03 : Heeft u @Gijsie (18-04-15 | 22:46) al gelezen?

ben kokhals | 19-04-15 | 04:09

Klagende Groningers willen geen aardschokbestendige huizen, ze willen alleen centen. Heel veel centen.

Guido | 19-04-15 | 04:03

Dr. Frambozenjam | 19-04-15 | 03:40 "... Kamp [is] een oen die, die zijn binnendringers door middel van boringen in zijn hersenpan de lucht uit laat sssssnappen. Deze binnendringers zijn de directie leden van NAM."

Inderdaad, en plek zat in dat hoofd. En wat dat gaatje betreft is Kamp misschien wel van de generatie Bart Huges www.nrcreader.nl/artikel/7808/de-man-m...
PS: Gaatje-in-schedel is in het zand-afrikaans vast "gaatje in boot", waar de onschuldige christenen aan boord dan voor moeten boeten, zoals de Groningers voor de verzakkingen.

ben kokhals | 19-04-15 | 03:54

@Jan Dribbel | 19-04-15 | 03:29 "Na den Uyl waren er slechts perfecte regeringen. En perfecte reaguurders zoals Kokhals."

Dank voor het onterechte compliment. En als u kan lezen dan weet u dat ik de PvdA niet uitzonder, maar over één kam scheer met de rest van de Haagsche uitbuiters en oplichters.

ben kokhals | 19-04-15 | 03:42

ben kokhals | 19-04-15 | 03:11

Ik zou deze bootjes aanbieden met de technische specificaties van de vliegende hollander..

Voor de rest is minister Kamp een oen die, die zijn binnendringers door middel van boringen in zijn hersenpan de lucht uit laat sssssnappen. Deze binnendringers zijn de directie leden van NAM.

Dr. Frambozenjam | 19-04-15 | 03:40

De Groningers moeten opschieten met "gasbaten voor bouwherstel", want over een paar jaar is die gasbel nagenoeg irrelevant en zijn er alleen nog eeuwenlange verzakkingen als herinnering aan de decennialange Haagsche uitbuiterij die de ondergang van Nederland heeft bespoedigd www.zerohedge.com/news/2015-04-18/gree...

ben kokhals | 19-04-15 | 03:37

necrosis | 19-04-15 | 03:18
Geef den Uyl maar weer de schuld.
Dat doet de VVD al 50 jaar.
Na den Uyl waren er slechts perfecte regeringen.
En perfecte reaguurders zoals Kokhals.

Jan Dribbel | 19-04-15 | 03:29

@Dr. Frambozenjam | 19-04-15 | 03:15 "Ach we krijgen er ingenieurs en technici en Dr. voor terug uit afrika"

Met bootjes tegelijk. En alleen doortastende moslimse professionals, want de christelijke concurrenten gooien ze onderweg overboord.

ben kokhals | 19-04-15 | 03:27

@necrosis | 19-04-15 | 03:08 En die 'gekozen burgemeester' neem ik niet serieus sinds Thom de Graaf en Guusje Nadorst (…) Alleen daarom al zou niemand op D'666 moeten stemmen..."

Mee eens. Slokop ter Horst heeft ook nog eens gelogen over de burg.verkiez. (had het al geschrapt) en gesaboteerd (met PvdA versus PvdA). Weet u, de hele oude politiek is een incompetente maffiose bende. Onbegrijpelijk daarom dat de burgers zich in deze tijd nog als kleine kinderen een burgemeester en commissaris laten opdringen, en zoiemand niet meteen afzetten of wegjagen.

ben kokhals | 19-04-15 | 03:23

'Dan' moet natuurlijk 'dank' zijn...
Het is al laat, of vroeg....
*mandje gaat opzoeken*

necrosis | 19-04-15 | 03:22

@Jan Dribbel | 19-04-15 | 02:59
Ze merken er misschien niet veel van, maar ze merken er minder van dan de taxpoetbetalende Nederlander die geld moet toeleggen om uiteindelijk te moeten eindigen in een 48-uurs luier.
Met dan aan Den Uyl......

necrosis | 19-04-15 | 03:18

ben kokhals | 19-04-15 | 03:11

Ach we krijgen er ingenieurs en technici en Dr. voor terug uit afrika. zeer goed voor dit landje (neder)

Dr. Frambozenjam | 19-04-15 | 03:15

@Dr. Frambozenjam | 19-04-15 | 02:58 "Nee uit Bergen (nog wat) ligt in Noorwegen. hihi"

Dus Flipje is nu ook al een expat:) Waar moet dat heen met dat ooit productieve nederlandje.

ben kokhals | 19-04-15 | 03:11

ben kokhals | 19-04-15 | 03:03

Een zeer bijzondere en levensbeschouwelijke persoon en rechtvaardigheid zijn grootste kwaliteit is.

Dr. Frambozenjam | 19-04-15 | 03:11

@ben kokhals | 19-04-15 | 02:57
Dan moeten we die mensen eerst weg zien te stemmen uit hun posities.
En dat gaan de lui natuurlijk nooit toestaan.
En die 'gekozen burgemeester' neem ik niet serieus sinds Thom de Graaf en Guusje Nadorst stuivertje wisselde op de posities van burgemeester en minister van binnenlandse zaken.
Alleen daarom al zou niemand op D'666 moeten stemmen....

necrosis | 19-04-15 | 03:08

@Jan Dribbel | 19-04-15 | 02:59 "Mijn psychiater heeft mij geadviseerd gele badeendjes in mijn bad te laten rondzwemmen."

Ja, dat vermoeden had ik al.

ben kokhals | 19-04-15 | 03:06

@Dr. Frambozenjam | 19-04-15 | 02:52 "ben kokhals; Bent u de enige echte Ben Kok?"

Nee, die ben ik niet. Maar ik waardeer hem bijzonder. Moedige en oprechte man, die Ben Kok.

ben kokhals | 19-04-15 | 03:03

necrosis | 19-04-15 | 02:41
Van die spaarpot merken de bewoners van Noorwegen niet veel van.
ben kokhals | 19-04-15 | 02:42
Mijn psychiater heeft mij geadviseerd gele badeendjes in mijn bad te laten rondzwemmen.
Wat is daar mis mee?

Jan Dribbel | 19-04-15 | 02:59

necrosis | 19-04-15 | 02:55

Nee uit Bergen (nog wat) ligt in Noorwegen. hihi

Dr. Frambozenjam | 19-04-15 | 02:58

@necrosis | 19-04-15 | 02:41 "Als alle regeringen van de afgelopen 50 jaar verstandig hadden gehandeld, hadden we nu ook een riante spaarpot zoals Noorwegen. Een hoop mensen zou je het actief kiesrecht moeten kunnen ontzeggen…"

Precies, de gasbaten zijn verjubeld, evenals de belastingpenningen. En die arme Groningers maar stemmen op maffiose-verkwisters van de PvdA. Dat krijg je ervan. Hoewel andere partijen ook boter op het hoofd hebben. Denk aan de multi-miljarden overschotten die Zalm niet wilde teruggeven maar in een AOW spaarpot zou hebben gestopt. Die geldbergen zijn verdwenen, verdampt, foetsie… Hoog tijd voor enkelpaspoort censuskiesrecht en verkiesbare burgemeesters en provincie-gouverneurs. Of secessie, dat kan ook nog.

ben kokhals | 19-04-15 | 02:57

@Dr. Frambozenjam | 19-04-15 | 02:52
Ben jij de enige echte geflipte uit Tiel?
*sorry, kon het niet laten, gnehehe*

necrosis | 19-04-15 | 02:55

ben kokhals | 19-04-15 | 02:42

Bent u de enige echte Ben Kok?

Dr. Frambozenjam | 19-04-15 | 02:52

@Jan Dribbel | 19-04-15 | 02:28 "Putin ontkent dat er russische soldaten in Loppersum zijn. (…) Want russische soldaten zijn bang voor aardbevingen."

Waar gaat dit paranoïde gesnotter over? Heeft u een gele Russische duikboot in uw badkuip gezien? Die Russische soldaten zijn in Rusland, zal uw psychiater u kunnen vertellen, en de NAVO soldaten ook als de Russen ze niet tegenhouden.

ben kokhals | 19-04-15 | 02:42

@ben kokhals | 19-04-15 | 02:33
Als alle regeringen van de afgelopen 50 jaar verstandig hadden gehandeld, hadden we nu ook een riante spaarpot zoals Noorwegen.
Een hoop mensen zou je het actief kiesrecht moeten kunnen ontzeggen, helaas is PvdA tegen....

necrosis | 19-04-15 | 02:41

@Gijsie | 18-04-15 | 22:46 "Als bewoner mag je 1/3e van het bedrag ophoesten en mag je een spreekverbod tekenen."

Dat is schandalig, en ook nog eens ordinaire chantage. Want waarom dat spreekverbod? De staat zou alle schade moeten en kunnen vergoeden uit de gasbaten. Er worden jaarlijks tientallen miljarden over de schouders geworpen naar Afrika, het subsiecircuit en asielcircuit, dus geen enkele financiële reden voor maffiose praktijken.

Terzijde: De ernstig overschatte "academisch ingenieur uit Delft" heeft net zo weinig officieel erkend verstand als een "academisch" historicus uit Leiden. Geeft niet, voor bouwconstructies heb je "academisch" bouwkundigen, die er ook voor zorgen dat de pretentieuze krabbeltjes van architecten niet omvallen.

ben kokhals | 19-04-15 | 02:33

@Jan Dribbel | 19-04-15 | 02:28
Poetin is echter niet bang voor de gaspijpleidingen die vanaf Groningen naar de rest van Nederland en Europa lopen.
Die pijpleidingen hoeft Poetin/ Gazprom in ieder geval niet meer te leggen.
En zijn dochter is nog steeds een mooie jonge vrouw....

necrosis | 19-04-15 | 02:32

Putin ontkent dat er russische soldaten in Loppersum zijn.
Voor één keer heeft hij gelijk.
Want russische soldaten zijn bang voor aardbevingen.

Jan Dribbel | 19-04-15 | 02:28

@INH.30CL | 19-04-15 | 02:05
Totdat het rendabel blijkt te zijn en het zin heeft om er belasting over te heffen....

necrosis | 19-04-15 | 02:23

als iedereen nu eens een aansteker voor zijn of haar windje houdt hebben we weer aardig wat nieuwe brandstof.... taxfree!

INH.30CL | 19-04-15 | 02:05

Die alinea's over het Epsilon Plan mag je van mij volgende week nog een keer plempen, waarde Feynman. Heb je die column alvast klaar.
*nogmaals hulde mompelt*

Lewis Lewinsky | 19-04-15 | 01:54

belastingopbrengsten = gasopbrengsten

roze_bril | 19-04-15 | 01:47

Briljant stuk, Feynman! Hulde, hulde, hulde.

Lewis Lewinsky | 19-04-15 | 01:46

@update, ten eerste heeft de Staat ook het meest profijt er van gehad. Dus dit feit lijkt me volkomen logisch. Ten tweede is de term belastingbetaler totaal uit de lucht gegrepen omdat er geen 1 op 1 verband bestaat tussen deze uitgaven en de inkomsten. Je kunt net zo goed zeggen dat ze door de belastingopbrengsten betaald worden.
Dus het komt nogal dom over zo.

roze_bril | 19-04-15 | 01:45

Gezien het aantal reacties mag Loppersum afzinken.

INH.30CL | 19-04-15 | 01:38

Daarom stikstof injectie, maak van 100 produktieputten injectieputten. Doet de Nam al bij Koekange onder het mom van laatste restje gas De Wijk veld, echter is dit de halve waarheid aangezien nu ook een ondieper (450m) reservoir produceerbaar is wat gestaakt is in de jaren 70 of 80 door bodembepaling.

Echter geen injectie in de ROSL formatie te Groningen betekent dat het een kwestie van tijd is tot nieuwe record beving(en) die veel schade gaat leveren en tot een volle productiestop gaat leiden. Maar aan de Schepersmaat heeft men geen ballen en/of de macht dit te beslissen, hier continueert men week in week uit nutteloze vergaderingen. 7 extra persvoorlichters hebben wel nieuw werk gevonden bij de NAM omtrent aardbeving problematiek.

Westheimer 2.0 | 19-04-15 | 01:13

Loppersum:
Een paar positieve punten.
Je zal er niet snel verdwalen.
Er wonen weinig jihadisten.
Er stopt een bus.
Het is er altijd rustig.
Er is een bosweg, het bos moet je erbij denken.

Jan Dribbel | 19-04-15 | 01:13

Joost Maghetweten | 19-04-15 | 00:34

In Den Haag betalen we voor een bouwvergunning 36,10 euro per 1.000 euro investering aan bouwkosten
Uitgaande van dat bedrag is alleen al voor de gemeenten een bedrag van 235 miljoen gemoeid.
Daarnaast komt het ook weer grotendeels terug middels BTW en loonbelasting.
De helft van de bouwsom aan loon keer 40 procent = 1.300 miljoen. BTW 1.130 miljoen plus bouwleges is totaal al 2,7 miljard wat er direct terugvloeit.

Bierosaurus | 19-04-15 | 00:42

Van die 6.5 Miljard investering in de her-verbouwing van Groningen, komt ook nog eens een enorme sloot geld terug naar 'de staat' doordat er door de bedrijven die het uitvoeren weer belasting wordt betaald. Ook zal het qua grootte van het project een enorm effect hebben op de werkgelegenheid en de economie lekker aanzwengelen.

Dus waar wachten ze nog op eigenlijk?

Joost Maghetweten | 19-04-15 | 00:34

minimá-armezusvan.. | 19-04-15 | 00:03

Je zou nog wat heibel kunnen veroorzaken.
Dat ze juist in Den Haag, die stad van (on)recht en (on)vrede, het verdrag van de rechten van het kind overtreden.
Elke (overheids)beslissing dient in het belang van het kind genomen te worden.
En volgens mij gaat hier hier even fout.
Daarnaast zou, als er slachtoffers vallen, de staat zich schuldig maken aan onvrijwillige doodslag. Hoewel je je af kan vragen met de voorkennis die ze nu al hebben of ze zich hier wel achter kunnen verschuilen.
Gewoon de kinderen thuis houden.
Met het hedendaagse onderwijs missen ze echt helemaal niks.

Bierosaurus | 19-04-15 | 00:30

Feynman:

"Als u denkt dat Sterre een stomdronken blondje is, besef dan dat in de anekdote hierboven het voortschrijdende gezamenlijke technische inzicht "

zeer technisch aspect? alleen bekend bij de daders?

Dr. Frambozenjam | 19-04-15 | 00:27

@Godsammekraken 22:17: Didi is geen kernfysicus, hij heeft kernfysica gestudeerd. Dat is echt iets heel anders.

Muxje | 19-04-15 | 00:27

De anekdote zal wel slaan op Feynman(floris) en Serre(Natasha). Is dit waar gebeurd Feynman? hoe kom je anders op deze anekdote?

Dr. Frambozenjam | 19-04-15 | 00:21

@minimá-armezusvan.. | 19-04-15 | 00:03
Als die grote klap zo zeker is, waarom laat je kinderen dan nog naar school gaan?

Mark_D_NL | 19-04-15 | 00:12

"I drink your milkshake."

realiteitswaanzin | 19-04-15 | 00:04

je kan stutten wat je wilt, maar niemand weet wanneer de grote klap komt. het is veel verstandiger om de bevingsgebieden tot natuurgebied te verklaren, desnoods het nationale pedo-dorp er vestigen, en al die mensen daar elders in het land huisvesten. heb je geen doden te betreuren, geef je minder geld uit en ben je van een boel gezeur af. uiteraard gaat dit niet gebeuren en binnenkort in dit theater: dag van nationale rouw met dikke willy en max in nieuwe zwartje pakjes die eventjes langskomen bij de rouwdienst in de martini-kerk voor de 123 omgekomen schoolkinderen. want dat moeten al die kletsmajoors zich wel realiseren, dit gaat gewoon gebeuren. de vraag is alleen nog, wanneer.

minimá-armezusvan.. | 19-04-15 | 00:03

Er is trouwens ook nogal weinig geschreven over dat we nu onder "Crisis-en-Herstel-Wet" vallen.
Zie ook de Volkskrant van gisteren: www.volkskrant.nl/opinie/groningen-hee...

Gevolg is dat je als burger/gemeente/provincie eigenlijk niet eens meer naar de rechter kunt stappen als je het ergens niet mee eens bent.

In al hun openheid naar de burger toe, zijn ze dat een beetje vergeten te melden in Den Haag, wat hiervan de gevolgen zijn.

Gijsie | 18-04-15 | 23:55

@FlitsPool | 18-04-15 | 23:06
Ik vind het best. *teil zoeken gaat voor naast bed *

- nu écht out gaan doet -

Botte Hork | 18-04-15 | 23:20

@Parel van het Zuiden | 18-04-15 | 23:07
Nog een (1) bier en ik lig mijn klamme klamme lappe onder te kotsen.

@ nachtploeg, have fun! En ongezien de tiephus natuurlijk.

- out gaat -

Botte Hork | 18-04-15 | 23:14

13 miljard: dat is een jaarwinst. Als je daar zo'n grote problemen mee opgelost hebt, doen.

frank87 | 18-04-15 | 23:13

@FlitsPool | 18-04-15 | 23:06

U vergeet de pompen aan te zetten...

Parel van het Zuiden | 18-04-15 | 23:08

@Botte Hork | 18-04-15 | 22:59

Ik zou lekker doordrinken. Het lijkt uw nuancerend vermogen ten goede te komen...

Parel van het Zuiden | 18-04-15 | 23:07

Botte Hork | 18-04-15 | 22:56
Alle Groningers naar de rest van het land verhuizen en alle moslims huisvesten in het kalifaat Groningistan.

FlitsPool | 18-04-15 | 23:06

Wie heeft aspirine?!

Botte Hork | 18-04-15 | 22:59

@FlitsPool | 18-04-15 | 22:50
Groningers zijn het ebola van de Nederlandse bevolking. Met uitzondering van de moslims, de besnedenlanders natuurlijk. Die zijn echt zum kotzen.

Botte Hork | 18-04-15 | 22:56

".... zo betaalt de belastingbetaler mee aan deze uiterst dubieuze handel en wandel."
Niet meer dan terecht. In zoverre dat die nu begrote 13 miljard verdisconteerd moet worden in de nog te verwachten 100 miljard. Oftewel een prijsstijging van 13% zodat ook ons exportgas duurder dient te worden.
Russisch gas kost 285 euro per 1.000 m3
28,5 cent per m3

www.elsevier.nl/Buitenland/nieuws/2014...

Wij betalen als consument 25,3 cent excl.de gelegaliseerde diefstal zoals btw en energiebelasting. Wat uiteindelijk neerkomt op 94 cent per m3. Oftewel 940 euro per 1.000 m3.
Economisch gezien moeten ze dus ophouden met exporteren en de energiezuinige ketels etc. verbieden, zodat de consumptie in het binnenland omhoog vliegt met navenante inkomsten, zodat we weer minder te besteden hebben in de winkels, zodat.....

Gas_____________________0,2528
Regio opslag____________0,1557
Energiebelasting________0,2300
Opslag duurzame energie_0,0069
Transport_______________0,1308
Subtotaal_______________0,7764
BTW_____________________0,1630
Totaal__________________0,9394

Bierosaurus | 18-04-15 | 22:53

Gewoon alle Groningers evacueren naar de rest van het land, er is daar niets bijzonders om voor te blijven.

FlitsPool | 18-04-15 | 22:50

Ik wil wel, maar KAN niet meer reaguren wegen té lam.

Botte Hork | 18-04-15 | 22:50

Het zit allemaal nogal eenvoudig in elkaar. De kwistzieke gevestigde politiek heeft altijd meer geld nodig om hun idiotie te bekostigen. Dat mag ten koste van welzijn, veiligheid, en welbevinden van de Nederlandse burger gaan. Interesseert een VVD-er, PvdA-er, CDA-er, of D66-er niets en dus gaat het ook vrijwel altijd ten koste van de Nederlandse burger.
.
Beste burger. Deze vier politieke partijen hebben u, uw kinderen, en uw kleinkinderen al lang geleden de oorlog verklaart. Massa-immigratie, Islam, dedemocratisering via de EU, het leegzuigen van uw beurzen, en de bodem waarop u loopt wegslaan, dat is waar die partijen voor staan. Dat is waar ze al dertig jaar mee bezig zijn.
.
Dit stopt pas als u het stopt.
.
En dat doet u dus niet.
.
Tot de volgende keer.

Parel van het Zuiden | 18-04-15 | 22:49

@Handsomeboy | 18-04-15 | 22:33
Yep. Welcome in Banana-NL.

Botte Hork | 18-04-15 | 22:48

@WillemRuis | 18-04-15 | 22:46
Sahara mensen ALTIJD -1

Botte Hork | 18-04-15 | 22:48

Netto gaat er geld van Groningen naar Den Haag. Neemt niet weg dat er behalve het gasmazzeltje nauwelijks noemenswaardige economische activiteit is.
Godsammekraken | 18-04-15 | 22:20

Dus daarom moeten de mensen in Groningen maar failliet geprocedeerd worden?
Leuk als je huis gesloopt moet worden om opnieuw gebouwd te worden.
Als bewoner mag je 1/3e van het bedrag ophoesten en mag je een spreekverbod tekenen.

Kortom, iemand komt je huis eerst slopen en presenteert dan nog een rekening die niemand kan betalen. Je kunt ook geen hypotheek krijgen en hebt er vaak al eentje lopen.
Daarnaast wil je niet weer voor zo'n bedrag je in de schulden steken omdat iemand anders geld verdiend aan jouw huis en leven slopen.

Gijsie | 18-04-15 | 22:46

Tijd om eens wat Japanse ingenieurs te importeren in plaats van die kanslozen uit de Sahara. Een beving van 8 op de schaal van Richter en nog klappen de gebouwen in Japan niet. Doe er je voordeel mee.

WillemRuis | 18-04-15 | 22:46

@Graaf van Egmont | 18-04-15 | 22:39
Samson is, naast Rutte natuurlijk, de grootste fout waar men op heeft gestempdt.

Botte Hork | 18-04-15 | 22:45

Wat plakbandje op je waterbed? Koop lekker een verenmatras van ikea.

koekje erbij? | 18-04-15 | 22:43

Mij noemen ze ook altijd het gasveld van Slochteren..

Botte Hork | 18-04-15 | 22:42

Samsom kan niks. Bij de eeg-top in Maastricht was ie namens Greenpeace aanwezig om actie te voeren. Was alleen vergeten zijn plannen mee te nemen uit de kroeg waar ie gelunched had. Was gewoon een appeltje eitje voor ons.

Graaf van Egmont | 18-04-15 | 22:39

En Goddomme, hij heet Samsom klojo's!

pikwieter | 18-04-15 | 22:38

@très cool | 18-04-15 | 22:24
Ik had dit staaltje van vmbo grammatica ook al gezien. Het is weer "fraai".

Het_Genie | 18-04-15 | 22:38

@ CH3-COOH

Groningen staat al jaren in de top qua percentage werkelozen en helemaal onderaan in de belastingopbrengsten per inwoner. Niet voor niets is het 1 groot rood bolwerk.

WaarDeWindWaait | 18-04-15 | 22:36

Dus 6,5 miljard (x 3, because fuck you) is alles wat het kost om v/h gemiep af te zijn. Da's ABN Amro v/d hand doen en je bent er.

Handsomeboy | 18-04-15 | 22:33

Godsammekraken | 18-04-15 | 22:20

Die activiteit komt vanzelf wel, gewoon een net iets lagere belasting dan Nederland invoeren. (kan makkelijk, want aardgas baten)

CH3-COOH | 18-04-15 | 22:26

veranderT er heel erg weinig

niks ergers dan een wijsneuzerig verhaal met dit soort fouten.

très cool | 18-04-15 | 22:24

@CH3-COOH | 18-04-15 | 22:16
Netto gaat er geld van Groningen naar Den Haag. Neemt niet weg dat er behalve het gasmazzeltje nauwelijks noemenswaardige economische activiteit is.

Godsammekraken | 18-04-15 | 22:20

Heeft iemand Samsons bul gezien en wat erop staat? ''Slechts na enige aarzeling?' 'Blij dat we van 'm af zijn?'

De man is een schande voor alle techneuten.

Jan de Schot | 18-04-15 | 22:19

@ProAsfalt | 18-04-15 | 22:15
Didi is kernfysicus die de wetenschap begrijpt maar de techniek van kernenergie onvoldoende wil begrijpen. Dat is het hoogste niveau van de technische kennis in Den Haag.

Godsammekraken | 18-04-15 | 22:17

Waarom worden die Gronningers niet gewoon onafhankelijk? Die aardgas baten worden vooral gebruikt voor de uitkeringen van tokkies in de randstad. Van al dat geld zien zij niets terug.

CH3-COOH | 18-04-15 | 22:16

@ Feynman
Bedankt!
En weer een stukje chagrijniger.
Trouwens dat je Samson erbij haalt.. het is dat er geen nuance in het woord onbetrouwbaar zit.
The party line staat boven welk intellect dan ook.
Alleen al daarom zou je dus geen vertrouwen in de politiek moeten hebben.

diddley2 | 18-04-15 | 22:15

".. hierboven het voortschrijdende gezamenlijke technische inzicht staat van het Staatstoezicht op de Mijnen, minister Kamp én de Raad van State.."

Politici hebben alleen verstand van politiek. Daarom moet je zo min mogelijk aan ze over laten. Niet alleen op dit dossier.

Godsammekraken | 18-04-15 | 22:15

"Het is extreem bedroevend dat Diederik Samson, academisch ingenieur uit Delft, kiest voor het partijbelang van de PvdA."

Hij is kernfysicus. Maar dat terzijde. Hij houdt zich alleen maar bezig met Afrika, EUSRR en de klimaatsverandering vermeend veroorzaakt door de mens.
Kortom: hoe krijg je zo veel mogelijk geld van Staat der Nederlanden naar het buitenland.

ProAsfalt | 18-04-15 | 22:15

Turkije in de Raad van Europa.
Consenting Opinions, maar dan heb je ook wat.

Piet Karbiet | 18-04-15 | 22:15

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken