Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Verrassend: NS rijdt met levensgevaarlijke treinen

stapnooitindezetrein.jpgIn 2008 waarschuwde de Inspectie Verkeer en Waterstaat dat het type Mat 64-trein makkelijk ontspoort en dan een enorme ravage achterlaat. In 2015 rijdt de NS nog steeds met 47 van dergelijke treinen. Je kunt beter in een vliegtuig stappen waar Andreas Lubitz de co-piloot is dan in een Mat 64, zeggen ze bij de NS wel eens gekscherend. Wij schrijven overigens al jaren dat het spoor in Nederland onveiliger is dan een gesloten afdeling voor pedofielen met een inpandig kinderdagverblijf. Maar we maken ons geen illusies. De NS luistert al niet naar de Inspectie van Verkeer en Waterstaat, laat staan naar de GeenStijl. Met alle mogelijke gevolgen van dien. De bijnaam van de Mat 64 is trouwens de apekop. Dus het zal niet lang duren voor de 'knights who say ni racisme' van Quinsy Gario protesteren tegen de Mat 64. Een trein die makkelijk ontspoort en gevaarlijk is voor forenzen 'apekop' noemen, dat is natuurlijk racisme. Aan de andere kant, als Quinsy Gario ergens tegen protesteert wordt het meestal wel afgeschaft. In tegenstelling tot wanneer de Inspectie van Verkeer en Waterstaat iets aankaart. Dus wellicht is dit iets wat we juist moeten aanmoedigen. Hup Quinsy, maak jezelf eens echt nuttig en zorg dat de Mat 64 echt afgeschaft wordt! Gelukkig hebben we de beelden nog.

Reaguursels

Inloggen

Oeps "apekop" dus.... gaat zich schamen....

Focus | 28-03-15 | 00:20

@ Duck Twacy; andersom: 54 = hondekop (zonder tussen "n"), 64 = apenkop. Beide treinen die het gewoon ruim 50 jaar uithouden. Neerlands kwaliteitsproduct.

Focus | 27-03-15 | 23:59

Mat'54 is de apenkop (sterkste trein die ooit in Nederland heeft rond gereden). Mat'64 de hondenkop. Beide nog echte treinen. Na de koploper (ICM) rijden er in Nederland alleen nog maar mietjes treinen. Zelfs in Belgie doen ze t beter.

Duck Twacy | 27-03-15 | 23:39

Wat een gelul. Deze treinen rijden hier al sinds de jaren 60. Is al die tijd goed gegaan dus waarom nu ineens niet? Bovendien is dit oerhollands en oerdegelijk materieel. Rijdt altijd, weer of geen weer en je kunt er ook nog eens normaal in zitten. Ik zit liever in zo'n ding als in een sprinter.

Chatslet | 27-03-15 | 23:06

Ik ben opgegroeid in zo'n trein.

Janee ??? | 27-03-15 | 22:21

Ja, als de telegraaf het schrijft, moet het wel waar zijn.

Pikkestrijder | 27-03-15 | 19:10

Wel zijn ze ruimer dan de nieuwe sprinters, dat dan weer wel.

DerUnterMensch | 27-03-15 | 18:35

Als die treinen echt zo gevaarlijk waren geweest was hun inzetvergunning wel ingetrokken. Of ingezet voor combivervoer voor voetbalhoolies.

algoritmos | 27-03-15 | 18:21

Quid heeft gelijk. In ben bijna een keer verongelukt door zo'n trein. Gelukkig ben ik voor de gesloten spoorbomen blijven staan.

Exilium | 27-03-15 | 16:49

Heerlijke trein met een super geluid en dynamiek!

VerenigingVanDieven | 27-03-15 | 15:47

wat een peop praat...... die treinen rijden al sinds 1964..... ja, echt, elke week ontspoort er wel een, pffffffff

seconda | 27-03-15 | 14:17

Wat een onzin.

Cidiood | 27-03-15 | 13:33

Dit is juist een echte trein!
1. in Nederland gebouwd
2. rijdt wel 's winters
3. groot en geel
4. nooit last van blaadjes op de rails
5. geen robotstem Dames en heren ... pauze ... Goedemorgen.'
6. skai banken ipv suffe zitjes
7. maakt herrie
8. bagagerekken
9. heet nog gewoon 'stoptrein' ipv suffe bijnaam (maar Quids bron is kennelijk het spreekbuis- euh spreekbeurtpakket van de NS)
10. jeugdsentiment

Diotima | 27-03-15 | 13:27

Zo'n trein doet mij denken aan kapingen in Drenthe.

brienenoord | 27-03-15 | 13:07

https://www.google.nl/search?tbm=isch&q=mat+64+apenkop is wel de trein die in alle weersomstandigheden wel altijd rijdt.
Helaas worden dit soort treinen steeds zeldzamer..

Boris die Sauertopf | 27-03-15 | 13:03

@tegekvoorwoorden | 27-03-15 | 11:38

Jaja, we hebben twee bijna identieke treinen en we noemen de een honde- en de ander apekop? Bullshit. JQ heeft de klok horen luiden of had hele originele ouders die zelf bijnamen verzonnen voor treinen. Het is HONDEKOP, niemand noemt die dingen Apekop of heeft dat ooit gedaan.

63116114 | 27-03-15 | 12:40

Onbegrijpelijk dat er nog automobilisten zijn die hun auto voor dit type trein gooien. Ophangen, allemaal! Oh, wacht...

Megalomaniak | 27-03-15 | 12:37

Overdrijven is ook een kunst...

hotmint | 27-03-15 | 12:25

Plan V. Zijn super treinen wel een beetje aan de oude kant maar het werkt nog steeds.
www.youtube.com/watch?v=4ecS_7G08dc
Een Plan V. Sleept hier zelfs een moderne VIRM die het niet meer doet.

simpel_vruchtje | 27-03-15 | 12:15

@tegekvoorwoorden,
Klopt, maar zoiets uitleggen heeft geen zin. Dat komt toch niet aan. Dit is het internet, weet je wel.

zuiderduin | 27-03-15 | 12:02

Helemaal niks mis met dit type trein. Rijdt al meer dan vijftig jaar rond. Zit geen onbetrouwbare computerelektronica in en doet het dus gewoon. Dat laten ontsporen geen goed idee is, lijkt me nogal vanzelfsprekend.

zuiderduin | 27-03-15 | 12:00

Er zijn nauwelijks veiligheidseisen voor het trein-interieur. En zo kan het gebeuren dat bij een botsing het veel te dunne en hoekige klaptafeltje een passagier perforeert die daardoor overlijdt, zoals in 2012. www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/article...

Ci Ty33 | 27-03-15 | 11:53

@Ars Vivendi: dat was mij ook duidelijk, ik wilde maar laten zien dat er geen grote zijdelingse krachten nodig zijn om zo'n trein te laten ontsporen.
Aan Nonkel Frituur: ook in Belgie gaat het wel eens mis: nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwegongeval#...
Aan Dr.Dexter | 27-03-15 | 10:58
Die ouwe treinen doen het tenminste altijd, zoals ik al in een eerdere post uiteen zette.

hotnot | 27-03-15 | 11:39

@ iedereen die denkt dat het om de hondekop gaat: Dat was de voorloper van dit type, de MAT '54.

tegekvoorwoorden | 27-03-15 | 11:38

Wel jammer dat ze er straks niet meer zijn; met zo'n trein op pad is tenminste nog spannend.

mijnvaderheetklaas | 27-03-15 | 11:33

Ik dacht ook al, wat zijn er de laatste tijd weinig treinen op die schroothoop in Zaandam. Maar nu snap ik het :-)

Brulboei_61SB | 27-03-15 | 11:26

Bij ons het durp werd deze gewoon nog Hondekop genoemd hoor. Mooi spul was dat. Hier konden de raampjes nog open. Lekker als je van een avond stappen uit Arnhem kwam.

Pieleke | 27-03-15 | 11:18

Dus, hoe energie-efficiënt zijn die ouwe hokken eigenlijk?
Dr.Dexter | 27-03-15 | 10:58
Heel weinig, ze wegen al gauw tweemaal zoveel als modern materieel. En het is des te gekker dat ze dus als stoptrein orden gebruikt. Sprinten doen ze al helemaal niet.

Synecdoche | 27-03-15 | 11:16

Die ouwe troep is allemaal gedumpt in de provincies, hoe dichter je bij de randstad komt hoe mooier en schoner de treinen worden...
BozeHenk | 27-03-15 | 09:58
Zeg dat niet te hard. Bij mij in het Noorden is geen sprinter te bekennen; daar rijden koplopers als stoptrein. Een op de lijntjs van Arriva moderne light rail.

Synecdoche | 27-03-15 | 11:11

Burgers worden uit hun oddtimers gepest vanwege het milieu, de NS rijdt er gewoon mee door. Misschien moet er eerst licht hysterisch over 'milieuschade' worden gekrijst? Dat vindt de politiek kennelijk vaak belangrijker dan de veiligheid van de burger.

Dus, hoe energie-efficiënt zijn die ouwe hokken eigenlijk?

Dr.Dexter | 27-03-15 | 10:58

Ik vermoed dat er een manager leuke steekpenningen kan incasseren als er treinen vervangen moeten worden. We zijn echt wel corrupt in 0031

centenkrabber | 27-03-15 | 10:50

Quid is een beetje ontspoord.

doskabouter | 27-03-15 | 10:37

Als Quincy Gario zich gediscrimineerd voelt als we een trein "apekop" noemen ga ik even uitgebreid lachen om zijn zelfbeeld.

Vogelbeest | 27-03-15 | 10:36

Ik begrijp ook niet uit het stukje waarom je nooit in dit type trein zou moeten stappen.

wapster | 27-03-15 | 10:35

e kunt beter in een vliegtuig stappen waar Andreas Lubitz de co-piloot is dan in een Mat 64, zeggen ze bij de NS wel eens gekscherend.

te vroeg Quid, te vroeg...

Uyl1984 | 27-03-15 | 10:35

Ik ben een enorm fan van geenstijl, echter voor Johnny is het tijd om iets anders te gaan doen. Je shockeffect is weg.

Audio | 27-03-15 | 10:31

Zal wel meevallen, als dat ding al sinds 1964 rondrijdt.

wapster | 27-03-15 | 10:29

@hotnot | 27-03-15 | 10:23
En het is geen 'apekop'

Ars Vivendi | 27-03-15 | 10:29

@hotnot | 27-03-15 | 10:23
En volgens het commentaar is de oorzaak een wissel, en niet de trein...

Ars Vivendi | 27-03-15 | 10:28

Zoals alle NS-treinen, veel te goedkoop gebouwd, zo zuinig als maar kan zijn. Onze trams zijn degelijker dan de treinen van onze noorderburen. Die koekenblikken zijn de naam 'trein' niet eens waardig.

Nonkel Frituur | 27-03-15 | 10:23

Dit ding heette gewoon jarenlang Plan V of "standaard stoptrein".
.
De naam apekop is pas iets van de laatste jaren. Echte spoormensen en kenners noemen het ding gewoon plan V.
.
Het gaat hier om oerdegelijk materieel dat vanaf eind jaren 60 tot begin 70 is gebouwd in Nederland and over de grens in Duitsland.
.
De nog oudere treinstellen met zo'n (ietsjes andere) neus waren van 1954 e.v. en waren nog stabieler.
.
In dit soort treinen kan ik tenminste fatsoenlijk mijn koffers kwijt als ik weer eens in NL ben.
.
Mss moet de NVBS een rechtzaak aanspannen vanwege racisme tegeb deze betrouwbare treinen.

SDI | 27-03-15 | 10:23

Interessant dat de nieuwe sprinters die deze oude treinstellen zouden vervangen niet besteld mochten worden omdat er geen toilet in zit. Dat vergeet de politiek deze dagen even..
Verder is meer materieel op de baan dat op deze manier 'gevaarlijk' is... Lees ik ook niets over.

Hoeki Oekema | 27-03-15 | 10:21

Ik vind het wel gaaf dat dat ouwe spul gewoon blijft doorkachelen.
In Den Haag laat de HTM 's-zomers wel eens oud tram- en busmaterieel rijden. Vind ik leuk!

Ars Vivendi | 27-03-15 | 10:20

Het hele punt is, dat bij de nieuwere treinstellen en lokomotieven, er certificaten zijn en worden afgegeven door de bouwers en z.g. notified bodies. We hebben bij de affaire met de Fyra kunnen zien wat dat betekent. Als er problemen zijn, zijn die lui plotseling onzichtbaar, maar de ILT zegt dan: wij zijn onschuldig.
Die treinstellen mat 64 zijn destijds grotendeels bij Werkspoor gebouwd, dat is degelijk materieel. Er rijden in nl ook nog wat treinen rond met een z.g. stuurstandrijtuig, zo'n trein word geduwd door een lokomotief. Ook de z.g. koplopers hebben de motorloze draaistellen aan de uiteinden. Ook deze treinen staan er gauw naast bij een aanrijding, maar misschien staan die dingen ook wel in de aanbevelingen van de ILT.
Over Werkspoor heeft de VPRO een tijdje terug nog een mooie reportage gemaakt.
Als laatste: al die moderne treinen gaan kapot als het een beetje vriest, als er een beetje ijzel aan de bovenleiding zit, raken de software en de tractieinstallaties van slag. Dan moet ProRail oude treinen inhuren om dat ijs van de draad te rijden, dat ouwe spul rijd tenminste in de winter.

hotnot | 27-03-15 | 10:19

Het basisontwerp van deze trein gaat al 52! jaar mee. Geloof niet dat ze ineens zo onveilig zijn, meer dat de ILT iets zoekt om haar eigen bestaan te rechtvaardigen. Dezelfde instantie die de V250 toeliet overigens....

kolonel bromsnor | 27-03-15 | 10:18

Die trein is zwart

enohPi | 27-03-15 | 10:17

Ja, ook een auto uit 2006 is minder veilig dan één uit 2015. Open deuren intrappen is toch geen doelstelling van GeenStijl ??

Oldtimer50A | 27-03-15 | 10:15

Het leuke is dan weer wel, dat die apenkoppen in de winter als enige trein nog gewoon blijven rijden. Misschien niet de meest veilige trein, maar wel heel degelijk.

zeertegendradig | 27-03-15 | 10:13

Materieel dat al ruim een halve eeuw dienst doet zou ineens onveilig zijn? Tuurlijk joh. IL&T draaft soms wel een beetje door. Bovendien, wat heb je liever: goed nadenken over nieuwe treinen en dan na een weloverwogen beslissing nieuwe treinen bestellen, of hals over kop bij het eerste de beste materieeltekort een emmer Fyra's kopen? Soms is zeiken op het spoor best terecht, maar dit artikel slaat gewoon nergens op.

Dafman | 27-03-15 | 10:13

Voor zover ik weet ontsporen en nagenoeg nooit treinen zomaar. Dus ik pak ff een korreltje zout. Zeker zo'n e sigaret onderzoek. Pak alle extremen bij elkaar, overdrijf ze met een factor 10 en dan zou het kunnen dat...

centenkrabber | 27-03-15 | 10:11

Bart_Geenstijl | 27-03-15 | 09:59
Grap is niet te vroeg Quid, goed bezig.

Ik vind 'de grap' te makkelijk en te voorspelbaar. Weinig creatief ook.

WillemRuis | 27-03-15 | 10:11

Apekop?
Is dat ergens streektaal, want ik heb er nog nooit van gehoord.
Kan me ook niet herinneren dat dit materieel met bosjes tegelijk uit de rails vlogen.
Lijkt me eerder een probleem van slecht onderhoud aan de wissels.
Die werken tegenwoordig ook niet meer als er 2 vlokjes sneeuw vallen.
Ze hadden de NS nooit op moeten splitsen.

Schietmijmaarlek | 27-03-15 | 10:10

@smartexpat
Hondekop heeft een langere neus en is nog ouder.

Andersdenkend | 27-03-15 | 10:06

Nu nog maar 46, wel altijd een mooi beeld die apekoppen, maar dat is ook het enige wat ik aan ze zal missen.

dugo | 27-03-15 | 10:04

Euh.. apekop? Ik ken hem als de hondekop...

smartexpat | 27-03-15 | 10:02

Die hondenkoppen rijden tenminste nog want beresterk. Het is niet voor niets zo moeilijk afscheid nemen van dat oude materiaal.

zevensprong | 27-03-15 | 10:01

Quid.... dit is over het randje

petomaan | 27-03-15 | 10:01

Deze treinen kunnen sowieso niet meer in 2015, wanneer krijgen we eens hoge snelheidstreinen binnen Nederland?

Maxx! | 27-03-15 | 10:00

Grap is niet te vroeg Quid, goed bezig.

De voorkant van die trein lijkt inderdaad op een aap uit Planet of Apes.

Bart_Geenstijl | 27-03-15 | 09:59

Kwit, zou jij niet eens met je psycholoog/psychiater of andere begeleiding je mentale uitdaging cq fascinatie voor pedo's en pedo misdaad wat steviger moeten uitwerken? De dagelijkse verwijzing begint toch wat exhibitionistisch te worden.

eastender | 27-03-15 | 09:59

Die ouwe troep is allemaal gedumpt in de provincies, hoe dichter je bij de randstad komt hoe mooier en schoner de treinen worden...

BozeHenk | 27-03-15 | 09:58

Gisteren een epos over de zegeningen van de vrije marktwerking in de taxibranche, vandaag in het spoor...?
Dan schrijft Feynman morgen over energiereuzen en kabelaanbieders! Cha Boom!

Einde van de Domheid | 27-03-15 | 09:58

En wat vinden de apen hier zelf van?

WillemRuis | 27-03-15 | 09:57

doe niet zo naief, Sjonnie.
De NS directie probeert ons weer een peperdure aanschaf door de maag te splitsen. Ze hebben de enveloppen van de Italianen al ontvangen, enige wat ze nog even moeten doen is een persberichtje naar de televaag en GS sturen met een bangmaakverhaal waar ministers (en redacties) gelijk in trappen.
Zo doen ze dat al jaren bij de NS (zie tunnelsystemen, etc).

--sql error-- | 27-03-15 | 09:57

Lubitz wie?
Maar die ouwe stinkbakken moeten gewoon weg ... ze zijn ook extreem brand gevaarlijk, wisten jullie dat al?

Mr.Red | 27-03-15 | 09:57

Co-piloot Lubitz heeft die crash drie dagen geleden veroorzaakt. Misschien kunnen je grapjes nog een weekje uitblijven Quid...

Decibyte | 27-03-15 | 09:56

En in die 7 jaar zijn hoeveel van deze treinen ontspoord?

Igor Putkin | 27-03-15 | 09:56

Hoeveel van deze treinen er inmiddels zijn ontspoord en hoeveel doden dit heeft opgeleverd, wordt me in dit verhaal niet helemaal duidelijk.

roze_bril | 27-03-15 | 09:56

Lubitz grap is te vroeg, Quid. Te vroeg.

lillendvleesch | 27-03-15 | 09:55

TeGekVeurWeurden | 27-03-15 | 09:53
Word eens wakker jonguh. De eerste goede grappen verschenen woensdag al op d'n twitters

leef!! | 27-03-15 | 09:55

Als het rijden buiten de rails wat geperfectioneerd wordt kunnen de vertragingen bij de NS wellicht snel tot het verleden behoren.

goedverstaander | 27-03-15 | 09:54

Andreas Lubitz grap... Too soon maybe?

TeGekVeurWeurden | 27-03-15 | 09:53

Sommige mensen mogen van mij wel in zo'n trein......

Snackbar van Allah | 27-03-15 | 09:51

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken