Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

EBRU UMAR - columnist, meester, moordenaar en premier

ebrupica100pix11.jpegAndermans kinderen zullen me werkelijk aan m’n reet roesten en als ze afreizen naar China om kapitalistje te spelen zal het me jeuken, als ze afreizen naar Afrika om koloniaaltje te spelen zal het me jeuken en als ze afreizen naar Syrië om jihadistje te spelen zal het me ook jeuken. Als ze maar gelukkig zijn hé? Niet mijn kinderen. Niet mijn bloed. Niet mijn toekomst. Niet mijn trots. Niet mijn drama. En zeker niet degene die ooit op een dag mijn billen zal mogen vegen. Not gonna happen. Maar de afgelopen weken probeert de een na de ander mij ervan te overtuigen dat kinderen die naar Syrië afreizen om jihadistje te spelen op een bepaalde manier ‘gered’ moeten worden. Want het zijn kinderen. Collega Paternotte heeft de diverse politieke meningen van kopstukken keurig op rij gezet. De een blaft, de anderen bijten – much ado about nothing. In het FD komt Ferdinand Grapperhaus ook met een menig. Een geleerde mening. De meester is advocaat, hoogleraar arbeidsrecht en kroonlid van de SER – je kunt er dus voor het gemak van uitgaan dat mr Grapperhaus zelden een islamitisch gekkie van dichtbij heeft gezien, laat staan dagelijks meemaakt tot wat voor terreur dit volk in staat is (hint: het komt in de buurt van de krijsende buurkinderen in een willekeurige Amsterdamse woonwijk op een zonnige dag). Zijn theoretische mening klopt: de misdadigers zijn Nederlanders, die moeten zich ten overstaan van een Nederlandse rechter volgens de Nederlandse wet verantwoorden voor hun daden. De misdadigers moeten dus niet sterven maar terugkomen naar Nederland, waar de meester het debat aan wil gaan over de pluspunten van de Nederlandse samenleving met deze in Nederland geboren moordenaars. En ja, dat ‘moordenaars’ daar neem ik maar alvast een voorschot op. De theorie is prachtig. Maar de praktijk is anders. Ten eerste omdat misdadigers annex moordenaars hier wegkomen met wat uurtjes schoffelen: hier, hier en hier . Ten tweede omdat deze moordenaars in de dop in Nederland geboren jongens en meisjes zijn die heus wel weten hoe gaaf het hier is. Hoeveel vrijheid we hier genieten. En dat niet waarderen, het juist veroordelen en ervoor kiezen om af te reizen naar burkaland om met stenen, sikkels, seizen en kalashnikovs anderen om te leggen. Tja, hoe plat, onintelligent, egoïstisch, gemakzuchtig, kortzichtig, hatelijk dat ook mag klinken: die kids jeuken me nog minder dan alle andere kids. Die kids mogen wat mij betreft zelf op islamitische grond de dood vinden. Die kids hoeven van mij niet ook nog eens op kosten van de Nederlandse overheid (= belastinggeld!) gerepatrieerd te worden om hier een begrafenis te krijgen. Maar ondanks dat we in Nederland allemaal in dezelfde mate vrijheid van meningsuiting hebben, is de doelstelling bij het spreken van een columnist een andere dan die van een premier. De columnist reageert op haar leefomgeving, haar dagelijkse lijden over de teloorgang van de Nederlandse jeugd en daarmee Nederland. De premier staat te springen om zetels. Zetels die hem in het torentje houden.

Reaguursels

Inloggen

Ik wou dat ik op Ebru kon stemmen.

gjk4all | 09-03-15 | 20:38

En als ze dan in Nederland voor de rechter moeten komen, gaat Ferdinand Grapperhaus hoogstpersoonlijk naar Syrie om bewijs te verzamelen. Heeft hij er wel voor over om de zuiverheid van onze rechtsstaat hoog te houden.

Bena | 09-03-15 | 20:22

MarcS | 09-03-15 | 08:08
Dalende criminaliteitscijfers zijn een soort Orwelliaanse goednieuwsberichten. In Den Haag mag je simpelweg niet altijd aangifte doen en dan is het nog de vraag of ze terugkomen in de statistieken. Los van het feit dat je wel heel blond bent - of erg principieel - als je aangifte doet voor fietsdiefstal. Zouden daar de cijfers ook spectaculair van dalen?

Haagse Tokkie | 09-03-15 | 16:23

Alle verwarde mannen hebben simpelweg een tekort aan liefde en eigenwaarde. Ik zeg bij de onvermijdelijke terugkomst naar Nederland (Nederlandse cultuur is geen grenzen stellen ivm onvermijdelijke schrijnende incidenten in de geruststelmedia) laten kiezen tussen knuffeltherapie waarbij je dagenlang geknuffeld wordt door mannen en vrouwen en LGBT's en al je positieve kwaliteiten worden genoemd (12 uur per dag voor een half jaar) met op de achtergrond rustgevende muziek of terugkeer naar het land waar je stoute dingen hebt gedaan. Zo doen wij dat in Nederland!

Haagse Tokkie | 09-03-15 | 16:20

@Stormageddon | 09-03-15 | 02:38
Als een feit strafbaar is in beide landen, kan er uitgeleverd worden, of kan het woonland de vervolging overnemen (bijvoorbeeld als vervolging daar niet kan.)

Moeten we dat willen? Nee, liever daar vervolgen.

Bruine Beer | 09-03-15 | 13:14

@taxhond | 09-03-15 | 00:40
Als jihadi worden doodgeschoten door een aangeschoten vrouwelijke soldaat. Ik vermoed zo dat dat geen maagden worden dan.

Bruine Beer | 09-03-15 | 13:08

IQmin100 | 09-03-15 | 10:23
Ies voor soepsiedie

A la snackbar | 09-03-15 | 12:44

-weggejorist-

IQmin100 | 09-03-15 | 10:23

Hoe meer je vertek verbiedt, hoe liever ze naar Syrie/Irak willen. In die zin voert de regering een prima beleid.

louis6227 | 09-03-15 | 10:21

Ebru Umar | 08-03-15 | 20:29
"En zeker niet degene die ooit op een dag mijn billen zal mogen vegen."
Gezien waar onze 'verzorgingsstaat' naar toe gaat zal dat één van je eigen kinderen zijn. Of een machine.

De waard zijn gast | 09-03-15 | 10:14

grappenmaker ik heb de oplossing voor je probleem /bezwaar:
Boek een reisje naar Syrie of Irak en ga naar IS gebied. Ga aldaar uw discussie aan met al die jongeren die u vindt dat ze nederlands zijn of waren. We zien de resultaten wel op TV of internet. Vergeet niet uw nek soepel te houden met nivea; dat kan van pas komen.

EvertsNL | 09-03-15 | 10:13

Wat zijn "seizen" ? Bedoelt ze "zeisen? ?

Sarcasper | 09-03-15 | 09:42

@Glas Koning | 08-03-15 | 23:08

Welke "vorige keer" zwetst u over?

Pieter V | 09-03-15 | 09:33

Is het einde van het stukje weggevallen?

Spielmacher | 09-03-15 | 09:19

Grapperhaus, ouwe koekwous. Echt? Debatteren met compleet gebrainwashte jihadisten? Die waarschijnlijk meerdere oorlogsmisdaden op hun naam hebben staan? Die heaumeaux van flatgebouwen afgooien en vervolgens stenigen. Die mogelijke afvalligen het hoofd afsnijden. Die vrouwen verkrachten om ze vervolgens te stenigen. Daar wilt u mee in debat? Fijne werkdag toegewenst in uw waarschijnlijk zeer luxe kantoor. En kijkt u eens naar buiten want misschien spot u er een. Zo'n goed geïntegreerde moslim. Dan kunt u weer met een gerust hart verder leven na het doen van zulke stupide uitspraken.

Sliptong | 09-03-15 | 08:48

@Lewis | 08-03-15 | 23:25
.
Tja...

Frikandel_met_mayo | 09-03-15 | 08:39

Waarom zouden ze hier in Nederland moeten worden berecht? Ze moeten daar worden berecht (Assad moet ze zien te vangen), daar hebben ze die misdaden begaan. In Indonesie weten ze er wel raad mee. Jij hebt drugs gesmokkeld, jammer voor je dat we je hebben gepakt. Maar morgen sta je voor het vuurpeleton. Of je nu Nederlander, Australier, Amerikaan of wat voor nationaliteit hebt.

Deze monsters (lees duivels) verdienen het niet om in een vrije samenleving terug te mogen komen. Maar misschien zoeken ze wel een stageplaats. En wil dhr. Grapperhaus ze die plaats wel aanbieden. Hij kan dan volop met hem in debat gaan.

Ja echt ik ben het | 09-03-15 | 08:24

Hey de servers doen het weer! Gefeliciteerd, wat een geluk dat alles er nog is.

michello | 08-03-15 | 23:16
Valt wel mee hoor, die van PowNed doen het nog niet lekker.

Sjaak uit Dordt | 09-03-15 | 08:11

@Bakito | 08-03-15 | 20:44
Niet waar wijsneus! De criminaliteit neemt toe, echter noemen we veel dingen geen criminaliteit meer. Het feit dat er minder feiten vastgelegd worden zegt meer iets over vastlegging dan over het aantal feiten.

MarcS | 09-03-15 | 08:08

Precies wat ik gister al zei. Het gaat er niet om of ze daar deaud gaan. Het gaat er om dat ze daar blijven, deaud of levend.

roze_bril | 09-03-15 | 07:54

Heeft zich verdiept in het schoffelen en nodigt Bakito uit de schoffelende taakstraffers te bewonderen. Zinloze bezigheid zowel de straf als het schoffelen. Wie heeft ooit verzonnen dat taakstraf helpt? Iemand van de Vu of de Uva?

ristretto | 09-03-15 | 07:53

@protonplof | 09-03-15 | 06:28
Die arbeidskrachten waren nodig, omdat Drees (PvdA) 550.000 Nederlanders naar den verre had gestimuleerd.
www.npogeschiedenis.nl/.imaging/stk/ge...

michello | 09-03-15 | 06:57

@Glas Koning, met je eens... nu jij dat zo zegt moet ik ineens aan dat ene liedje denken 15 Miljoen Mensen, uit de tijd dat het inderdaad nog gezellig was in Nederland. Wat zijn we afgegleden in 20 jaar tijd.

Opinion1970 | 09-03-15 | 06:47

Den uyl zei in het verleden eens over de instroom van moslims het volgende.
Je helpt de landen niet, waar ze vandaan komen.
Je help uiteindelijk Nederland er niet mee.
Je helpt de moslims er niet mee.
In die tijd waren ze alleen maar geil op arbeidskrachten en verder niets.
En de opvolgende regeringen hebben het probleem alleen maar verergert.

protonplof | 09-03-15 | 06:28

Glas Koning | 09-03-15 | 05:42 | | Reageer+ |0

Het is jammer maar u heeft gelijk, Nederland heeft vele nationaliteiten opgenomen, Russen, Indiërs, alle westerse landen, Chinezen, Japanners, etc etc etc. Het ging pas echt mis toen we er moslims(klopt geen nationaliteit) aan toevoegden, de reden is ook erg simpel, hun ideologie maakt een democratie onmogelijk, hun ideologie maakt samenleven met ongelovigen onmogelijk.
Dus inderdaad, met mohammedanen word het er niet gezelliger op

Flipus | 09-03-15 | 06:18

Het is triest, dit land is niet meer zo gezellig als het ooit was.

Glas Koning | 09-03-15 | 05:42

Lewis | 09-03-15 | 00:47
Het nadeel is. wanneer je ze niet laat vertrekken worden ze gefrustreerd en gaan ze hier aanslagen plegen. weliswaar minder professioneel dan een getrainde moslim extremist maar nog steeds gevaarlijk. Dus als ik de keuze moet hebben dat ze daar doodgaan of hier een aanslag plegen, kies ik er voor om ze daar lekker een bom op hun hoofd te laten krijgen

Stargate | 09-03-15 | 05:36

@necrosis | 09-03-15 | 03:09
Heb een goede nacht. Werk ze.

K1100 | 09-03-15 | 03:11

@K1100 | 09-03-15 | 03:05
Dan weet ik het ook niet meer.
En nu tijd om te gaan werken.....
*out*

necrosis | 09-03-15 | 03:09

@necrosis | 09-03-15 | 02:54
Nee, is niet zo. Laatste bericht was over jihadi's in Duitse leger. Alle comments stonden op nul en de oudsten hadden "Comments op dit topic zijn gesloten".
In de rechter kolom van GS staan Pow berichten die niet op POW2.0 te vinden zijn.
Er is daar iets goed mis.

K1100 | 09-03-15 | 03:05

@Peter Emile | 09-03-15 | 02:53
Dat geldt ook voor politici van linkse signatuur.
Immers, wat je niet ziet is er niet.

necrosis | 09-03-15 | 02:55

@laatmaargaan | 09-03-15 | 02:46
Als nu even klikt op 'powned 2.0' kun je gewoon de berichten lezen.

necrosis | 09-03-15 | 02:54

Bij de Grapperhausen onder ons wordt het uitzicht op de échte wereld en de realiteit geblokkeerd door torenhoge boekenkasten in villa's in lelieblanke buurten met een uitzicht op louter lommerrijk groen.

Peter Emile | 09-03-15 | 02:53


powned 2.0
Page Not Found

Page not found

laatmaargaan | 09-03-15 | 02:46

erratum @ 02:38
Ik dacht dat we dat nu juist *niet* moeten willen.
Enfin. Het punt lijkt me gemaakt. Grapperhaus lult maar wat.

Stormageddon | 09-03-15 | 02:40

@Graaf van Egmont | 08-03-15 | 23:44
Voor zover mij bekend wordt het afhakken van hoofden, het vermoorden van burgers en het houden van seksslavinnen (onder andere...), zelfs in het wetboek van achterlijke landen als Syrië en Irak als strafbare feiten gezien, zelfs als die feiten worden begaan in naam van allah.
Dus als de jihadist met een Nederlands paspoort aldaar dergelijke feiten pleegt, dan hij is voor de wetten aldaar strafbaar. Dan gaat een Nederlandse rechter er dus niet over, maar een Iraakse of een Syrische. Exact mijn punt. Tenzij we opeens Syrië en Irak niet meer erkennen als onafhankelijke landen en IS wel... Ik dacht dat we dat nu juist moeten willen. Dat is een hele andere geopolitieke, diplomatieke en juridische can of worms die we nu juist niet willen openen. Daarom laten we onze F16's daar toch bommetjes droppen? Omdat we de erkende staat Irak willen bevrijden van dat tuig? Nou, dan zijn we er toch? Dan lult Grapperhaus dus uit z'n nek met z'n theoretische lulverhaal dat Nederlandse jihadisten in Nederland moeten worden berecht. Nee, dat moet dus de Iraakse rechter doen. (Of de Syrische.)

(Met excuses voor de late reactie, ik moest even Jan Roos en Jan Heemskerk luisteren, en dergelijke.)

Stormageddon | 09-03-15 | 02:38

@Homer P. Simpson | 09-03-15 | 02:28
18 maart komt snel dichterbij.
Het zijn helaas geen TK verkiezingen, maar het begin was er al sinds GR14.
En nu maar hopen dat men niet weer strategisch gaat stemmen....

necrosis | 09-03-15 | 02:33

Om politiek te bedrijven moet je blijkbaar een hypocriete opportunist zijn, liefst met en flinke klont boter op je hoofd.
Politici geloven blijkbaar in onze (antieke en daardoor volstrekt ontoereikende) grondwet zoals genoemde jihadisten geloven in de Koran: De absolute waarheid en het nastreven ervan verschaft nastrever morele superioriteit over degenen die haar ter discussie stellen. Gewoon weer een ander geloof dus.
Voor mij geldt ondertussen helaas dat de vijand van mijn vijand mijn vriend is. Aangezien ik tegenwoordig misselijk wordt van fossielen als Opstelten, Pechtold en opportunist Rutte, kotsmisselijk wordt van hypocriet en naïef socialistisch Nederland en me ronduit kapot schaam voor decadente fenomenen als "Partij voor de Dieren" (alsof er geen mensen meer te redden vallen, ga godverdomme helpen in een bejaardentehuis of de daklozenopvang, meisje).

Ik had het nooit van mezelf gedacht want ik verafschuw zijn simpele retoriek, maar ik weet het echt niet meer: Er is maar één politicus die al jaren onafgebroken en dwars door alle politieke correctheid heen, zijn eigen leven opofferend en zichzelf in levensgevaar brengend, standvastig dezelfde dingen roept.
In het licht van het drama dat de Europese eenwording is, het opkopen van staatspapier door de ECB en het misbruik dat Grieken blijkbaar van ons mogen maken, gecombineerd met de opkomende radicale Islam en de apathie die gevestigde partijen hierover hebben, rest mijn niks anders. Rutte is gewoon weer de zoveelste hypocriete opportunist die zeteltjes zoekt, net als de rest.

Homer P. Simpson | 09-03-15 | 02:28

@Goatboy2014 | 09-03-15 | 02:00
Je zou patat-jihadi's wel kunnen vervolgen voor landverraad.

necrosis | 09-03-15 | 02:17

Excuses voor de aaipad fouten.

Goatboy2014 | 09-03-15 | 02:02

Ik snap dat geleuter over sneuvelen in plaats van terugkeren niet. Incl dat stuk van Ebriu, maar die begrijp ik meestal niet.
Een vergelijk, het oorlogsrecht. In een oorlog schiet je mekaar bij voorkeur door, maar geeft de vijand zich over dan mag je ze niet alsnog afknallen. Wel interneren en ventiel berechten. Geneefse conventie etc. Volgend mij is dat wat Grappenhuis bedoelt.
Tuurlijk zie je ze liever dood, goedkoper, je hoeft krijgsgevangen niet te voeden en te verzorgen maar als je het niet doet ben je ook een beest.
Ergo alles wat dood gaat de zandbak prima, wat daar zijn of haar droom nastreeft zonder geweld en dasr blijft nog beter. Het gast on zij die terugkeren. En diekan jenu eenmaal niet op Schiphol een spuitje geven. Rutte weet dat dondersgoed en speelt weer eens toneel.
Verder ben ik het qua vertrek richting kalifaat helemaal met Abulaadklep eens. Rot maar op.

Goatboy2014 | 09-03-15 | 02:00

Ik vind dat NL geen verantwoordelijkheid moet dragen voor diegene die al weg zijn. Zij hebben het zo ver gebracht en mogen levend of dood daar blijven. Voor diegene die nog niet vertrokken zijn moet NL net wel de nodige inspanningen doen om hen te 'genezen' van hun ziekelijke salafistische ideologie.

Ik begrijp Ebru met haar standpunt als columnist.

@baybabmus | 09-03-15 | 01:44

@Graaf van Egmont | 09-03-15 | 00:45
Wil je nog steeds een linkje van mij?

necrosis | 09-03-15 | 01:42

@de grote Anti | 08-03-15 | 23:38 "Stiekem zitten we te wachten dat amerika voet aan grond zet daar.. Dan hebben die jihadis een probleem."
.
Was dat maar zo. Want Amerika is juist dat hele ISIS probeem begonnen. Het wordt niet alleen beschermd door de VS-NAVO maar daar ook door getraind en bewapend (dus direct/indirect ook door Nederland). Met ondersteuning van Amerika's bondgenoten in de Golf-regio www.globalresearch.ca/america-created-... Onze vrienden Washington en Londen zijn pas nog weer betrapt op het droppen van wapens en munitie voor ISIS: "US and British aircraft carrying arms to ISIS have been shot down by Iraqi forces".
Nederland is dus niet alleen medeplichtig aan de "opruiming" van Ghadaffi ten behoeve van Al Qaida, en de fascistische staatsgreep in Oekraïne, maar in ekere zin ook medeplichtig aan ISIS en diens uitspattingen. Absurd en pervers, maar helaas de waarheid.

ben kokhals | 09-03-15 | 01:27

@Ebru
Gesneuvelde Nederlanders met Marokkaanse roots worden begraven in Marokko.

necrosis | 09-03-15 | 01:27

Laat maar mooi staan, het is leesbaar, en we begrijpen wat je bedoeld. Wij gebruiken onze eigen natuurlijke edit. Wil er zelf, ook wel eens naast kleunen.

Archy Bunker | 09-03-15 | 01:23

Redactie mag mijn reatcie wegtyfen wegens de typefouten zo het blieft. Ik eis eigenlijk een edit-funtie die voor 1 minuut geldt. Please?

Psychopatenaantroer! | 09-03-15 | 01:19

De grote anti|09-03-15|00:56| ""Ach, het is lente dus mensen gedragen zich anders"" Klopt inderdaad, maar daarin zit ook het gevaar, mensen vangen meer zonlicht {UV) en vitaminen, na een meestal saaie depriwinter. Men is eerder geneigd toe te geven aan het euforisch gevoel van meer serotonine in de hersenen. Dit wil wel eens een vertekend beeld opleveren van de wekelijkheid, omdat het werkt als een lichte drug. Blijf met beiden benen op de grond, zeker in deze belangrijke verkiezingstijd. Ook al is het maar de PS, het is een belangrijk signaal naar de politiek.

Archy Bunker | 09-03-15 | 01:17

Nederland is een maatschappij grootgebrahct met de (vals-)linkse visie van de salonsocialisten van de Nederlandsche Publieke Omroep. Het is enerzijds links praten maar rechts de zakken vullen. Bepaalde groperingen oeverloos in beeld brengen en zelfs demoniseren omdat eenieder hen de keel gewoon uitkomt je kunt niet meer zpapen en ze zijn weer in beeld!. het is expres zeg ik je!

En dan zeggen de salonsocilaisten, nee wij willen ze eigenlijk knuffelen.

Het is om den nederlandsche volk te brainfucken. Waarop het utlieme plan, elke burger naaien waar zij bijstaan opdat zij niet meer weten hoe zij alles moeten bezien, waarop zij rustig 'The New World Order' wordne introkken. En het zélf nog willen ook!

Zeg nou zelf, ISIL is een lelijke lappen deken van talloze kleine groeperingen die zg. 'één' zijn. Bij elkaargebrahct door de sleutelfiguren onder invloed van MK-ultra brainwashing van den CIA en Britse inlichtingen... ofcourse. Denkt heel NL nogsteeds dat die 'op het randje na net niet' debiele salafisten (tegenhanger amerikaanse trailerpark rednecks) al die aanslagen zo sucesvol hebben kunnen volbrengen, zónder organisatie/hulp vanuit het wetsen zelf, opdat het westen deze aanslagen kunne gebruken voor politiek gewin?

Slaap ze tot de volgende aanslag!

Psychopatenaantroer! | 09-03-15 | 01:16

@Graaf van Egmont | 09-03-15 | 00:45
Hmm. Was Gouden Dageraad niet zowat rechts-radicaal? Meestal botst dat nogal fors met links-extremisme.
Ik denk dat Gouden Dageraad dan ook niet op die open grenzen zit te wachten. Wat een situatie trouwens: Als Syriza faalt in haar opzet, doordat de EU de hakken in het zand zet, dan zal Gouden Dageraad er goed garen bij spinnen. Maar daar zitten de gevestigde sociaaldemocraten van Europa ook niet bepaald op te wachten. Moeilijk! Moeten we ons alles laten welgevallen van Syriza, of gaan we op ramkoers?
Ramkoers = chaos en dus moeten er troepen naartoe.
Dus invasie. Lijkt mij een enorm gezichtsverlies voor de EU. Aan de andere kant, ons door Griekenland laten naaien is ook een enorm gezichtsverlies voor de EU. Maar hiervoor kunnen wij hen bij de eerstvolgende gelegenheid weer terugnaaien.. Ergo, we gaan toch wéér betalen. fd.nl/economie-politiek/1092341/rutte-...

michello | 09-03-15 | 01:00

Zoals iedereen inmiddels weet ben ik focking ziek, terwijl ik normaal gesproken onverwoestbaar ben.. Dus ik heb koninginnen honing in mijn thee gepropt. Kijken of dat helpt. Maar @ebru, ik lees graag je stukjes hoor. Ach, en het is lente dus mensen gedragen zich anders.

de grote Anti | 09-03-15 | 00:56

Wat ze nu doen is het toepassen van de ,salamitechniek, telkens andere peilingen en berichten de wereld insturen, zodat de kiezer hoorndol wordt van de info. Zaak is je eigen verstand en instinct te gebruiken, en je niet te laten piepelen door die gasten. Je eigen natuurlijke antenne werkt het beste.

Archy Bunker | 09-03-15 | 00:53

Mr Grapperhaus en vrijwel de gehele politieke elite leeft nog in de naoorlogse, 60-jarige politiekcorrecte droom die al een jaar of vijftien aan het uiteen spatten is. Er is nu een generatie islamisten die zich niet laat straffen in een Nederlandse gevangenis, die zich niet laat corrigeren door een tijdje in de lik te zitten. Maar deze islamisten kosten dan wel ongeveer een ton paar jaar. Wie moet dat ophoesten? Juist.

Knoopsgat | 09-03-15 | 00:48

Denk dat ze beter een gratis ticket kunnen krijgen, met de mededeling dat het geen retourtje is. Paspoort gelijk in de versnipperaar pleuren op Schiphol, en het ,probleem, lost zich vanzelf op.

Archy Bunker | 09-03-15 | 00:48

Aan iedere "ik snap 'm niet hier", lees die twee laatste regels nog eens.

En de VVD stijgt ineens in de peiling, erger nog, de PVDA ook.

Ebru, hulde voor je relaas, ik kan niet anders zeggen.
Troost: niet iedereen valt voor die verkiezingsstunt.
Helaas: teveel kuddevolk wel.

Ommekeer helaas pas na extreem verval.
Dat dit al jarenlang stapsgewijs plaatsvind, is nog niet tot onze menigte doorgedrongen, onbegrijpelijkerwijs.

Crupus | 09-03-15 | 00:48

@ Brou Is Back | 09-03-15 | 00:41
Waar het (wat mij betreft in elk geval) ook om gaat, is of je mensen kunt laten vertrekken als je weet dat ze in een ander land willen gaan moorden. Natuurlijk zal niemand er in Nederland een traan om laten als bepaalde types weggaan, maar of je daar dan een ander land met kunt/moet opzadelen...

Lewis | 09-03-15 | 00:47

michello | 09-03-15 | 00:33
Weet het niet. Griekenland heeft tenminste de Gouden Dageraad nog. Niet echt miijn bier en dat van de grieken, maar ze kunnen wel zorgen voor een snelle doorvoer van mensen die in Griekenland niet gewenst zijn. Met dank namens Syriza

Graaf van Egmont | 09-03-15 | 00:45

Ik hoor fatsoensrakkers om mij heen (ja, ik heb linkse vrienden) steeds maar roepen dat NL een rechtsstaat is en dat we het ingeteelde, met Islam doordrenkte en volslagen mataklappe uitschot dus niet zomaar mogen laten vertrekken naar de Grote Zandbak om daar door Dronebama of een Kaaskop in een F-16 naar de 72 maagden te worden geschoten. Want het zijn NEDERLANDERS! Yeah, right.
.
De naïeve linksmensjes vergeten voor 't gemak maar dat deze "Nederlanders" niets van ons en onze, o zo beschaafde, rechtsstaat moeten hebben. En dat hun hoogst bereikbare doel in het leven is om mensen en cultuurgoederen, die niet aan hun enge geloofsregels voldoen, te vernietigen, liefst gevolgd door hun eigen martelaarsdood zodat ze zich in een gefantaseerd hiernamaals suf kunnen neuken met 72 maagden.
.
Tegen deze idioten helpt een rechtsstaat niet; het is net zo idioot om, als je in Yosemite park plotseling een beer tegenkomt, tegen de beer zegt: "Zoet maar, braaf zo, ik doe je niks, hoor!". De beer zal je niet-begrijpend aankijken en je vervolgens aan flarden scheuren; met beren valt namelijk niet te praten.
.
Net zo min als een beer boodschap heeft aan geruststellende tekst en beschaafd gedrag van een mens, heeft een haatbaard boodschap aan een beschaafde samenleving. Het is zij of wij, kortom zoveel mogelijk laten vertrekken en daar afknallen, anders komen ze terug en pakken ze ons. Wij blij, zij blij (72 maagden, wie wil dat nou niet!). C'est ça.

Brou Is Back | 09-03-15 | 00:41

de grote Anti | 09-03-15 | 00:38
Ik beschouw rugdekking als een normale uitdrukking in het militaire of politiebedrijf. Kreeg daar echt geen bijbedoelingen bij. We zitten niet op bivak met zijn tweeën in een tentje.

Graaf van Egmont | 09-03-15 | 00:41

@de grote Anti | 09-03-15 | 00:15
hihi.

miko | 09-03-15 | 00:40

Ik krijg hoe langer hoe meer zin om met Ebru een paar flessen wijn soldaat te maken.

taxhond | 09-03-15 | 00:40

Shidt, ik zei 'rugdenking'.. maar je weet wat ik bedoel. And thanks for de response dat je mijn rug ook hebt.

de grote Anti | 09-03-15 | 00:38

Als ik dat stuk van Grapperhaus zo lees en dat afzet tegen de maagdenhuisbezetting, de protesten tegen de Mega moskee en das gesunde Volksempfinden bij de bevolking, dan geloof ik dat er net zo als in de jaren 60 weer een formidabele generatiekloof aan het aandienen is. Er dient verandering te komen in Nederland en Europa. Daar gaan nog wat hete herfsten aan besteed worden.

Graaf van Egmont | 09-03-15 | 00:38

de grote Anti | 09-03-15 | 00:33
Dank je. Is wederzijds.

Graaf van Egmont | 09-03-15 | 00:35

@pejoar | 09-03-15 | 00:17
Ik denk dat de EU wel een deal met Turkije maakt.
Aan hun kant staat de grens namelijk ook.
Griekenland komt weldra van een hele koude kermis thuis.

michello | 09-03-15 | 00:33

@Graaf van Egmont | 09-03-15 | 00:30
Nee wij kennen elkaar niet, maar ik ben wel je rugdenking als het echt moet..

de grote Anti | 09-03-15 | 00:33

de grote Anti | 09-03-15 | 00:25
Ik wil maar zeggen: wij kunnen elkaar niet kennen.

Graaf van Egmont | 09-03-15 | 00:30

de grote Anti | 09-03-15 | 00:25
Hoeft niet want een gok gaat het niet doen. Jij kent mensen die slecht zijn. Ik leef er gewoon tussen. Dat is het verschil denk ik.

Graaf van Egmont | 09-03-15 | 00:29

En die mensen die daaro omgelegd worden door die schijtluizen van hollanders. Boeit dat ook niet ?

SnoopSloggiSlog | 09-03-15 | 00:28

@Graaf van Egmont | 09-03-15 | 00:21
Doe een gok zou ik zeggen..

de grote Anti | 09-03-15 | 00:25

@de grote Anti en vaas | 08-03-15 | 23:38
En waar ligt de ondergrens van ledenaantal dat je moet hebben om je eigen soevereine fasciststaatje op te kunnen richten, zonder dat je een pak slaag krijgt zoals het hoort?
 

pruimzuur | 09-03-15 | 00:25

de grote Anti | 09-03-15 | 00:15
Wij kennen elkaar toch niet echt? Of wel?

Graaf van Egmont | 09-03-15 | 00:21

@Lewis | 09-03-15 | 00:07
Zo is dat.
Plus het internet vergeet niets. Wat nu in vrijheid gezegd wordt, kan over 10 jaar tegen je gebruikt worden, als je 'met open visier' reaguurt.

michello | 09-03-15 | 00:17

@Lewis | 09-03-15 | 00:07
Klopt, daarom heb ik ook geen feestboek. En mocht er ooit iets met mij of de GS redactie gebeuren hebben die criminelen een probleem. Ik ken mensen die niet erg vriendelijk zijn. Soms nog erger dan IS.

de grote Anti | 09-03-15 | 00:15

Alle reaguurders staan op de dodenlijst van IS, dat weet iedereen.
Maar serieus, het is natuurlijk niet voor niets dat iedereen hier anoniem blijft. Diep treurig dat dat in Nederland nodig is, maar ja.

Lewis | 09-03-15 | 00:07

hoeveel wezenlozen zeggen hier weer onzin waar ze zelf in geloven

pejoar | 09-03-15 | 00:06

@vaas klaak | 08-03-15 | 23:49
Juist, wij hebben ook een shidtload aan problemen, en deze zandbakridders maken het alleen maar erger. Ik heb het idee dat zij beter dan hun IS gedoe kunnen doen ergens anders. En wat is dat 'IS' dan precies ? Het zijn moslim mannen die weer terug naar hun roots willen. Zolang dat niet hier is, zou ik zeggen doe je ding. Ze frustreren onze samenleving waar het al focking lastig is.

de grote Anti | 09-03-15 | 00:05

@Graaf van Egmont | 08-03-15 | 23:55
Very well. U heeft zich uitstekend voorbereid op dergelijke levensbedreigende situaties zie ik.

michello | 09-03-15 | 00:01

michello | 08-03-15 | 23:50
Simpel. Dan reset ik mijn Livebox en krijg meteen een ander IPadres.

Graaf van Egmont | 08-03-15 | 23:55

@Graaf van Egmont | 08-03-15 | 23:46
In jouw digitale wereld wel, dus prima dan toch?
Ben toch ook wel benieuwd.
Maar wat doe je dan als jouw IP nu in de verkeerde handen is gevallen en IS vanavond bij de Ziggo is binnengedrongen, nou? Ga je dan in het holst van de nacht vluchten naar Albanië of zo.
:)

michello | 08-03-15 | 23:50

@de grote Anti | 08-03-15 | 23:38

Lijkt mij ook prima. Stuk zandbak helemaal voor zichzelf. Mogen ze volledig naar eigen wens besturen. Ga je middeleeuwse gang maar. Wel dikke muren er om heen inderdaad. Eenmaal binnen is daarblijven. De reis naar je paradijs kent geen retour. Aangezien alles wat door de kuffar bedacht is haram is (electriciteit, verbrandingsmotor en dat soort zaken? Tfoe!) zal het wel kamelenpoephutjes bouwen worden. Maar hé je bent een echte moslim of je bent het niet.

vaas klaak | 08-03-15 | 23:49

VanBukkem | 08-03-15 | 23:39
Je maakt het ook steeds spannender. Rutte had het over sneuvelen. Dat kan in een split second gebeurd zijn, zonder lijden. Die pijnlijke langzame dood hebben wij die jihadisten toegedacht.

Graaf van Egmont | 08-03-15 | 23:48

michello | 08-03-15 | 23:43
Natuurlijk. Daarom wil ik het ook op mijn bureau hebben. Of is dat not done in de digitale wereld?

Graaf van Egmont | 08-03-15 | 23:46

Stormageddon | 08-03-15 | 23:37
Ik dacht dat de enige uitzondering was, dat als de dader in het buitenland een feit pleegt dat in dat betreffende land niet als strafbaar feit wordt gezien, maar in Nederland als misdrijf wordt aangemerkt.
Tot zover mijn juridisch overladen geheugen.

Graaf van Egmont | 08-03-15 | 23:44

@Graaf van Egmont | 08-03-15 | 23:40
Uh. Meld jij je dan niet met een obscuur mailadres aan dan?

michello | 08-03-15 | 23:43

@redactie
Als iemand er met de gegevens van ons vandoor is, mogen we dan een berichtje?
Zo wie zo zou een rapportje welkom zijn met aanleiding en aangerichte schade. Morgenvroeg op mijn bureau graag.
*We leven in gevaarlijke tijden*

Graaf van Egmont | 08-03-15 | 23:40

Trouwens, leuk om je weer te lezen @storm..

de grote Anti | 08-03-15 | 23:39

Ebru zegt dus eigenlijk precies hetzelfde als onze minister-president: "Liever dat ze een langzame pijnlijke dood sterven in Syrië, dan dat ze terugkeren naar Nederland!"

VanBukkem | 08-03-15 | 23:39

@vaas klaak | 08-03-15 | 23:34
Stiekem zitten we te wachten dat amerika voet aan grond zet daar.. Dan hebben die jihadis een probleem. Maar realistisch gezien zou ik zeggen, geef ze hun eigen focking IS paradijs. Muur er omheen, sorry kinderen en vrouwen, so be it.

de grote Anti | 08-03-15 | 23:38

Ho, stop, rem! Wat lees ik n u voor bullshit?

"Zijn theoretische mening klopt: de misdadigers zijn Nederlanders, die moeten zich ten overstaan van een Nederlandse rechter volgens de Nederlandse wet verantwoorden voor hun daden."

Dat klopt natuurlijk voor geen meter. Dat is niet waar. De misdadiger met een Nederlands paspoort die een misdrijf pleegt buiten Nederland moeten zich verantwoorden voor een rechter in het buitenland waar het misdrijf is gepleegd. De Nederlandse rechter heeft geen jurisdictie in het buitenland. De Nederlander die in de Verenigde Staten een moord pleegt moet zich op Amerikaans grondgebied voor een Amerikaanse rechter en een Amerikaanse jury verantwoorden en wordt volgens Amerikaans recht berecht. Daar komt geen Nederlandse rechter en geen Nederlands recht bij kijken. De cokesmokkelaar die in Venezuela wordt gesnapt gaat een Venezolaanse cel in. Joran van der Sloot zit niet in Nederland in de bak en is niet berecht door een Nederlandse rechter. Evenzo zal een jihadist die in Syrië een misdrijf begaat niet in Nederland kunnen worden berecht.
Dat kan alléén als die figuur een oorlogsmisdrijf heeft begaan, maar zelfs dan komt hij niet voor een Nederlandse rechter maar voor het internationaal hof (dat toevallig in Nederland zit), maar dat zou betekenen dat Nederland en de rest van de wereld IS moet erkennen en daarmee dus ook de oorlog als een echte oorlog moet erkennen volgens de Geneefse conventie en niet als een stel barbaren die een illegale guerilla voeren tegen de internationaal erkende staten Irak en Syrië. Die landen zullen de eerst aangewezenen zijn om de Nederlandse jihadist wegens misdrijven op hun grondgebied in hun jurisdictie begaan te berechten.
Die meneer Grapperhaus is jurist? Waar heeft hij zijn bul gehaald? Alsnog schrappen aub.

Stormageddon | 08-03-15 | 23:37

Laat ze lekker verder gaan met een Kalifaat stichten. En wat er van de jihadisten is overgebleven? Dat lossen we dan mutatis mutandis op de volgende wijze op.

www.youtube.com/watch?v=cMjUFBYEzqQ

geeftnix | 08-03-15 | 23:36

Lewis | 08-03-15 | 23:25
Ik denk dat die mensen gefrustreerd zijn omdat ze, denkend vanuit hun islamitisch superioriteitsgevoel, vinden dat ze alle kansen moeten krijgen. En dan echt krijgen, zonder er iets voor hoeven te doen. Ze zien Nederlanders die keihard werken rondrijden in flitsende auto's en wonen in mooie huizen. Dat willen zij ook. En niet morgen, maar vandaag. Dus ga je het halen waar het is: ouwe vrouwtjes met handtasjes, juweliers, geldautomaten.
Na enkele jaren hebben ze wel status bij hun jongere geloofsgenoten, maar hebben de gevangenis vaker van binnen gezien dan dat ze op bezoek zijn geweest bij tante Fatima in Marokko.
En dan komt de tijd dat iemand je het paradijs gaat beloven. Je eigen land, je eigen wetten, waarbij iemand doodmaken normaal is. Heel anders dan hier.
Dan is de keuze dus snel gemaakt.

Graaf van Egmont | 08-03-15 | 23:35

@de grote Anti | 08-03-15 | 23:29

Dat zou flink overwerken worden. Als antwoord op IS zijn zowel de sjiiten als koerden ook aan het koppensnellen geslagen.

vaas klaak | 08-03-15 | 23:34

GS wordt weer eens flink gehacked zo te zien, maar het kan ook dat @joris aan het knutselen is. We zullen het nooit weten. En @ebru heeft volgens mij ook de lente in de bol, want ik snap er geen reedt van. Maar oke, jihadisten die mensen het hoofd afsnijden zijn geen grap. Als iemand dat kan doen.. uhmm, verdienen ze een .50 in hun hersenpan.

de grote Anti | 08-03-15 | 23:29

Voor de rest; +1 voor de ict'er die het weer gefixed heeft.

vaas klaak | 08-03-15 | 23:28

@Graaf van Egmont | 08-03-15 | 23:22
Ik vertrouw die stagiaire ook voor geen meter, volgens mij is het zo'n linkse milieuautist.

michello | 08-03-15 | 23:28

@Bakito | 08-03-15 | 20:42
Hoe kom je daar nu bij? En het antwoord is nee.

Rest In Privacy | 08-03-15 | 23:26

Op zondagavond in een database van uitgesproken GS reaguurders rond (willen) snuffelen. Kan iemand daar een zinnige ClueDo op loslaten?

vaas klaak | 08-03-15 | 23:26

Ik maak me grote zorgen om mensen die voor IS gaan vechten en weer terugkomen naar West-Europa, naar Nederland. Ik vind het doodeng en kan niet begrijpen dat iemand die in het Westen is opgegroeid, zich er zó door het gedachtegoed van IS aangetrokken voelt dat hij daadwerkelijk naar het kalifaat reist om er te kunnen vechten. Het is voor Nederland beter als zulke mensen in IS-gebied het leven laten, omdat het gevaar té groot is dat ze hier vroeg of laat dood en verderf zaaien.
Dat staat voor mij allemaal als een paal boven water, maar diep treurig vind ik het wel. Treurig dat jongeren die in in dit land kansen krijgen die ze in het land van hun (voor)ouders, laat staan in het kalifaat, nooit en te nimmer zouden krijgen, maar die die kansen niet pakken. Treurig dat mensen zich zo laten meeslepen door een ideologie dat hun hele leven erdoor getekend wordt en dat ze er zelfs het leven voor laten. Ja, het is voor Nederland beter als een IS-strijder sneuvelt dan dat hij terugkeert naar dit land. Maar erg vind ik het wel, het blijven mensen die vanwege een verknipte ideologie vaak op jonge leeftijd het leven verliezen. Dat is toch ronduit vreselijk?
Voor mij staat dat allemaal naast elkaar.

Lewis | 08-03-15 | 23:25

michello | 08-03-15 | 23:16
Juich niet te vroeg. Pownews werkt ook nog voor geen meter. Snap ook niet dat ze de stagiaire zelfstandig weekenddienst laten doen.

Graaf van Egmont | 08-03-15 | 23:22

Ik heb Ferdinand Grappenhaus aangemeld bij schoonmaakbedrijf Breivik. Maar helaas is alleen AFA en Linksch Nederland in staat om echt stappen te ondernemen tegen "anders denkenden". Blijft over voor Rechts en democratisch Nederland: 18 maart stemmen en D66/PvdA/GL/CU wegstemmen. VVD reken ik niet meer tot rechts.

funkyd | 08-03-15 | 23:20

mindless | 08-03-15 | 23:10

bijna een jaar geloof ik

@redactie bijna niets werkt op jullie site:) hoe komt t

cryptolau | 08-03-15 | 23:19

Dat krijg je hé als joris op vrouwendag er 1 mee de serverruimte meeneemt. De boel gaat plat en niets functioneert meer. Leven de emancipatie!

toetanchamon | 08-03-15 | 23:19

Zo fijn altijd. De nieuwe inzichten die de columns van Ebru bieden.

DickMaas | 08-03-15 | 23:17

Hey de servers doen het weer! Gefeliciteerd, wat een geluk dat alles er nog is.

michello | 08-03-15 | 23:16

Hoe lang hangt Ebru hier nog eigenlijk al doelloos 1 keer in de week rond.

mindless | 08-03-15 | 23:10

@Glas Koning | 08-03-15 | 23:08

Wat drink je?

Zou ik mee stoppen.

Kameroudste | 08-03-15 | 23:10

Het grappige is dat Rutte dit in feite helemaal niet gezegd heeft. Het was een stelling die door de redactie was aangeleverd - ongetwijfeld met het idee Wilders in het zonnetje te zetten - maar in het geheel geen binaire keuze inhoudt. Behalve doodgaan zijn er immers meerdere andere opties tegenover terugkomen. Gewoon daar willen blijven bijvoorbeeld. Of levenslang in een vreemde gevangenis belanden omdat ze daar ook een mening hebben over de daden van deze mensen die om de een of andere reden een Nederlands paspoort hebben. Ze liever niet terug willen hebben is dus allesbehalve hetzelfde als ze dood wensen. Ongeacht of de praktijk uitwijst dat dit de voornaamste reden is die de terugkeer voorkomt.

Wat mij betreft reist iedereen die denkt dat de keuze die deze mensen maken ze tot goed staatsburger maakt ze vandaag nog achterna. Maar dat is dagdromen. De kans dat we zó makkelijk van Pechtold, Samsom, Asscher, Buma en wie je nog meer in dit rijtje kan plaatsen af zouden kunnen komen is natuurlijk nihil.

Pierre Tombal | 08-03-15 | 23:10

Gaat lekker hier! Stelletje amateurs, hebben jullie dan niets geleerd van de vorige keer?
.
En maar binnen harken die reclame inkomsten...

Glas Koning | 08-03-15 | 23:08

En daarom, jihadgangers: sterph, sterph, sterph, sterph, sterph, sterph, sterph, sterph, sterph, sterph, sterph, sterph, sterph, sterph, sterph, sterph! En ga eens deaud...

eerstneukendanpraten | 08-03-15 | 20:44

dedeurs | 08-03-15 | 20:41
Nope. Nederlandse rechters zijn aanzienlijk strenger gaan straffen de laatste jaren, zeker in vergelijking met omringende landen. En met succes, want de criminaliteit neemt sterk af sindsdien.

Bakito | 08-03-15 | 20:44

Ebru, wat fijn dat je er weer bent. Ach, was je maar hier in huize Boretti. Mocht mij lekker van mij BZV kijken, ruim ik ondertussen de keuken op. Zou ik vandaag lekker voor je gekookt hebben.

Je zou het hier prima naar je zin hebben. Weinig m*s*l*ms in deze straat. Wat oude dames die de hele dag uit het raam "glauwen", een geblondeerde jonge mevrouw met veel tatoeages die Kimberly heet. De Aldi is hier vlakbij. Ja, je zou hier heel gelukkig zijn.

Ik heb je stukje gelezen, ik begrijp er niet veel van, behalve van je moslims stom vindt. Kijk, dat vind ik ook. We passen heel goed bij elkaar, lieverd. Ik word altijd zo blij als ik jouw stukjes lees, het maakt niet uit waarover het gaat, ik vind het altijd prachtig.

Kusje, Boretti.

Boretti | 08-03-15 | 20:43

macmiep.nl | 08-03-15 | 20:40
.
Incluis een ongecontroleerde loei over een hakkebar

pluizigkroeshaar | 08-03-15 | 20:43

macmiep.nl | 08-03-15 | 20:40
Jij werkt in de bio-industrie. Kippen of varkens?

Bakito | 08-03-15 | 20:42

Oh, en "opgerot staat netjes".

Rest In Privacy | 08-03-15 | 20:41

@Bakito | 08-03-15 | 20:34
Ik ben ook een stedeling, maar ik begrijp dat er geen tuinieren aan te pas komt, en dat weet Umar ook. Wat zij er niet bij zet maar ik al jaren vermoed, is dat die taakstraffen een wassen neus zijn. De psychoten annex straatgangsters komen gewoon niet opdagen bij de Taakstrafmeester, en Justitie vind dat wel best zo.

dedeurs | 08-03-15 | 20:41

@Bakito | 08-03-15 | 20:34
Precies. Met een goed geslepen schoffel plus een beetje werklust steek je zo een hoofd af.

Rest In Privacy | 08-03-15 | 20:40

Even voor de goede orde. Het zijn geen Nederlanders, het betreft tegen de wil van de Nederlandse bevolking geimporteerden uit een ons vijandige cultuur of nageslacht daarvan, die door landverraders van een Nederlandse nationaliteit zijn voorzien. Ze haten ons en onze cultuur en het enige wat ze aan ons land bindt zijn alle gratis voorzieningen waarvoor de Nederlanders zich blauw betalen aan belastingen.

Barani517 | 08-03-15 | 20:39

Meneer Grapperhaus wil met ze in 'debat'- en DAAROM moeten ze terugkomen.
-
Meneer Grapperhaus kan zijn Noorwesteuropese Joods Christelijke erfenis niet afzweren.
-
Oehoe, Grapperhausemans: waar één waarheid prevaleert, kan geen debat zijn.
-

bisbisbis | 08-03-15 | 20:38

Aha, het gaat over de jeuk van tegenwoordig.

Piet Karbiet | 08-03-15 | 20:37

Ik heb het idee dat het in Utrecht veel relaxter is dan voorheen. Er is al veel kutvolk daarheen gegaan. NU de rest van dat hangvolk nog, dan kunnen we eindelijk zonder zorgen over straat.

Dus zonder om je heen te kijken naar 'verwarde mensen".

toerbaas | 08-03-15 | 20:37

Ondertussen in Duitsland... www.rssr.nl/buitenlands-nieuws/duitse-... Iets zegt me dat Greet hier op de ene of andere wijze bij betrokken wordt en dus logisch want kijk maar hoe die enge Rechtschen oprukken. Dus is de volkomen logische verdere stap Syrië. Tenzij we Greet kunnen stoppen want met islam heeft dat verder helemaal niets te maken

LeakyLeak | 08-03-15 | 20:37

Iets met preventief...
Het woord dat ik erachter zou willen zeten vindt dhr. von Loghausen weer niet zo'n goed idee. Dus ik laat het er maar bij.

Barco van Masten | 08-03-15 | 20:36

Snap het niet, gaat er eindelijk wat volk weer NL uit, gaan we daar weer moeilijk over doen.

droeveling | 08-03-15 | 20:35

Het valt mij op dat degenen die kritiek hebben op 'schoffelen' meestal stedelingen zijn met totaal geen sjoege van tuinieren. Verdiep je eerst eens in de materie denk ik dan.

Bakito | 08-03-15 | 20:34

Ik snap hem niet helemaal.

Piet Karbiet | 08-03-15 | 20:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken