Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NS & ProRail nemen groter risico op tunnelramp

oie_mVeBgixpJPEe.jpgBenieuwd waar vandaag de spoorregeling standje burgeroorlog gaat. Het is tot nu toe elke werkdag raak. Gelukkig gaat de NS maatregelen nemen. Samen met ProRail, Rover en het ministerie willen ze soepelere veiligheidsmaatregelen voor tunnels. Zodra er één rookmelder afgaat, ligt het treinverkeer in de Schiphol stiller dan de passagiers van MH370. Maar dan voor een langere periode. Kortom, niet meer janken als kleine meisjes wanneer er veiligheidssignalen gaan loeien. Nou, GeenStijl, de spoorlui nemen maatregelen om vertragingen tegen te gaan. Goed, toch? Nee? Niet goed? Is het weer niet goed, zure zeikstengels? Nee, het is inderdaad niet goed. Dat de railsverantwoordelijken maatregelen nemen om vertragingen tegen te gaan, appreciëren we. Maar is dit echt de beste maatregel die je kunt nemen? De grootste recente storingen, bij Utrecht, hadden te maken met onsamenhangende software en een geknapte bovenleiding. Waarom daar niet in investeren? Maar nee. In plaats van reizigersveiligheid te vergroten door verouderd materiaal, software en systemen te verbeteren, wordt de reizigersveiligheid juist verslechterd. Kortom, dit plan faalt weer harder dan een intercity die met 120 kilometer per uur tegen een blaadje aan rijdt. Wij geven het op. De NS en ProRail kunnen officieel niks. Tjoeke tjoeke faalhazen.

Reaguursels

Inloggen

Sorry mensen. Ik stond op het eind van het perron stiekum een peukie te roken. Ik zal het nooit meer doen wetende dat ik daarmee het hele treinverkeer rond Schiphol platgelegd heb.

drijfkip | 05-03-15 | 03:44

Nou heb ik me door mijn oude vader laten vertellen dat de treinramp bij Harmelen in 1962 ook was ontstaan doordat een machinist vergeten was tegen de seinpaal te trappen. Die gaf altijd groen aan, maar dat wilde niet zeggen dat het ook groen was. Een keer flink trappen gaf de juiste kleur. Iedere machinist wist dat. Zo rolde de NS toen ook al.

Graaf van Egmont | 04-03-15 | 19:17

Raakt kant noch wal dit stuk, de computersystemen hebben niks met een brandmelder te maken. Als die dingen zo gevoelig zijn dat ze op stof reageren, moeten ze bijgesteld worden, of vernieuwd...

Gezwelgje | 04-03-15 | 19:03

Net als met het wegpompen van gas uit de ondergrond zijn er grote veiligheidsrisico's.Bij het gas gaat het dus om mensen boven de grond en bij tunnels onder de grond.Trouwens bij mensen in de lucht ook,vanwege val mogelijkheden i.v.m. Newton's gravitatie-wetten.Kortom alle dynamiek van mensen (en dieren) draait om veiligheid in,op of boven de grond.Filosofisch kan je echter stellen,dat vanuit veiligheid geredeneerd,elke dynamiek gefrustreerd wordt.M.a.w. elke veiligheid is tenslotte alleen gediend met dood op bed of in de grond liggen.Dood ? ja dood,want je gaat ook dood aan doorliggen en nog sneller door stil blijven staan of zitten.Veiligheid is dus voor een dynamisch mens een eeuwige dooddoener,die verzet oproept.In wezen altijd een achteraf-bezigheid en het grootste deel van alle media-inhoud.Maar troost u,er zijn nog ca. 7 miljard potentiële slachtoffers van veiligheid en dus dynamiek,voordat er niemand meer over is om het na te vertellen in de media.

Dolphi | 04-03-15 | 16:35

Natu-San | 04-03-15 | 16:23
Nope voorbeeld

Feynman | 04-03-15 | 16:26

@Feynman | 04-03-15 | 11:25
Familie?

Natu-San | 04-03-15 | 16:23

De veiligheid van spoortunnels kan me gestolen worden. De veiligheid in auto-tunnels is echter wel belangrijk voor me en wel de "tunnel" van de A2 bij Utrecht. Daar wordt voor elke poep en scheet tunneldosering gedaan terwijl dat totaal niet nodig is. Niet alleen omdat de file heel voorspelbaar is en het probleem opgelost kan worden door elders wegen aan te leggen om bv de ring noord te voltooien, maar ook omdat het gewoon onzin is. De tunnel beschikt over high-tech blusinstallaties, veel nooduitgangen, legio brandblussers, goede rookafhandeling, prima verlichting en een vluchtstrook. Er is werkelijkwaar geen enkele reden om aan te nemen dat een file de oorzaak kan zijn van een grote ramp. Een olietanker die hem in de muur boort waarna die in de hens vliegt kan misschien voor een probleem zorgen, maar files echt totaal niet. Het zorgt voor een ongelofelijk verkeersinfarct die niet alleen de A2 treft, maar ook de Utrechtse binnenstad (waar flink gereden wordt als het vast staat en meer auto's doorheen komen dus meer overlast), de A27, de A12, de A15 en de A1.

Martinspire | 04-03-15 | 15:05

@Driewerf Hoezee | 04-03-15 | 12:04
Ja, de espresso doet goed zijn werk vandaag.

Dhr. de Wit | 04-03-15 | 14:16

Ik snap niet dat de NS niet gewoon instapt en gaat rijden!
Tevens snap ik ook niet waarom de handbediening van de wissels verdwenen is...

Maargoed onze "treinen" zijn dan in feite eigenlijk ook gewoon "trams".

Rest In Privacy | 04-03-15 | 13:09

De A73 tunnel was ook al zo'n succes, doorgeschoten veiligheidswaan...

zweistein2000 | 04-03-15 | 13:05

@Sano | 04-03-15 | 12:12

Juist! En ik zal het nog een stukje erger maken: Wedden dat bij de volgende verkiezingen het schaap-volk gewoon weer de huidge mensen kiest...

Zelfs een godvergeten kruisje op een andere plek zetten is nog te veel gevraagd, tot zo ver de "betrokkenheid", "correctheid", "mededogen" en "compassie" van alle mensen...

peterdh | 04-03-15 | 12:58

@necrosis | 04-03-15 | 11:27

naja een tunnel vol rook wil je ook niet... zelfs zonder hitte...

peterdh | 04-03-15 | 12:50

@Boerenvlapropaganda | 04-03-15 | 11:12

Nogal ja... Ook hun interpretatie van het probleem en de oplossing die ze daarbij kiezen.. Man man man:

"„omdat reizigers de treinverbinding niet meer vertrouwen door de vele incidenten”"

En daarom schaffen we gewoon de veiligheidseisen af.... Jaja.. Daar zal het vertrouwen door toenemen. Tot de volgende tunnelbrand omdat de rookmelder uit stond.

Man man man nogmaals.

peterdh | 04-03-15 | 12:49

@FredPretRaket
Zolang er nog 0 demo's zijn waar mensen om gerechtigheidheid schreeuwen ent aftreden van een Rutte die overduidelijk heeft staan liegen geloof ik geen fuck van dat mensen in NL dat vliegtuig ongeluk daadwerkelijk intereseert. Mensen zeggen "och wat erg" om kudos bijelkaar te halen, om de wereld te zeggen: "kijk mij, IK ben WEL ok". Zeg maar de essentie van de huidige wegkijk politiek.

Rest In Privacy | 04-03-15 | 12:12

in de schiphol-TUNNEL Kwit. Even nalezen dus.

pibasso | 04-03-15 | 12:10

Ja belachelijk al die veiligheidsmaatregelen.

Zo'n tunnelramp is namelijk goed voor ons, de reaguurders. Dan kunnen we weer allerlei politici de schuld geven, ambtenaren op het schavot hijsen en pleiten voor een stem op Geert want die hep gelijk!

Bakito | 04-03-15 | 12:09

-weggejorist-

FredPretRaket | 04-03-15 | 12:08


necrosis | 04-03-15 | 11:52

Ja, die ook!

eerstneukendanpraten | 04-03-15 | 12:05

@FredPretRaket @ongelofelijktoch
Wat is de titel van deze site? Juistem. Persoonlijk krijg ik schurft bij mensen die betrokkenheid faken.

Rest In Privacy | 04-03-15 | 12:04

@Dhr. de Wit | 04-03-15 | 11:20
'topreaguursel!'

Driewerf Hoezee | 04-03-15 | 12:04

Ach. Het is toch al gebeurt, en er worden ook regelmatig Hitler en kaaskopgrappen gemaakt hier.
En daar wordt ook nooit zo over geklaagd.

Krantlezer | 04-03-15 | 12:02

FredPretRaket | 04-03-15 | 11:54
Praat voor jezelf.

Billy Cockring | 04-03-15 | 11:56

-weggejorist-

FredPretRaket | 04-03-15 | 11:54

Excuses van QUID lijkt me op zijn plaats

ongelofelijktoch | 04-03-15 | 11:54

@eerstneukendanpraten | 04-03-15 | 11:47
Inderdaad, die kolenmijnen in Limburg waren hartstikke gevaarlijk ;)

necrosis | 04-03-15 | 11:52

Ken een provincie waar men het met de veiligheid ook niet zo nauw nam.

eerstneukendanpraten | 04-03-15 | 11:47

Goed artikel, echt heel goed.

Een paard | 04-03-15 | 11:47

@de Voorzittert | 04-03-15 | 11:38
Als ik benzine tank voor €82,50, breng ik je van Utrecht naar Antwerpen en weer terug.
Haal ik je voor de deur op en zet ik je weer voor de deur af en is mijn tank nog steeds niet leeg.
Daarom, GEEN OV voor mij!

necrosis | 04-03-15 | 11:46

Zeikstengels. Tuurlijk kunnen investeringen ook. Dan wordt een retourtje Amsterdam-Utrecht gewoon EUR 82,50.

de Voorzittert | 04-03-15 | 11:38

Over het randje John. Dit onderwerp is een dergelijke vergelijking niet waard wat mij betreft.

Igor Putkin | 04-03-15 | 11:38

Ik denk dat de VVD dit als inspiratie kan gebruiken
"Als VVD zin wij eigenlijk te goed in het.....
We hebben daarom besloten dat het daarom wel wat minder kan.
Immers door zo goed te zijn op een enkel punt worden we niet beter op zwakkere punten....'
Zoiets?

Einde van de Domheid | 04-03-15 | 11:37

"De NS en ProRail kunnen officieel niks"

Ze kunnen geld uit je zak kloppen en daar zijn er erg goed in. Investeren is een rotwoord waarvan ze een nare smaak in hun mond krijgen. Het motto is: meer is niet genoeg!

Bad Karma | 04-03-15 | 11:31

Allemaal niet leuk en aardig, wat is echter de rol van Movares? https://movares.nl/werkvelden/ Zij doen de RVT railverkeerstechniek en het ERTMS (European Rail Traffic Management System). Daar zitten lui heel veel centjes te verdienen, denk ik weleens.

Piet Karbiet | 04-03-15 | 11:31

Als het risico voor reizigers omhoog gaat, vind ik wel dat er een gevarentoeslag op het kaartje moet komen, om de NS te compenseren. Als er slachtoffers vallen onder reizigers levert dat immers een hoop extra werk en vooral ook gedoe op.

Veldmaarschalk Sorry | 04-03-15 | 11:30

@Godsammekraken | 04-03-15 | 11:20
Je zou de rookmelders kunnen vervangen door hittemelders.

necrosis | 04-03-15 | 11:27

.... ligt het treinverkeer in de Schiphol stiller dan de passagiers van MH370....
Toen ben ik gestopt met lezen.
(bovendien zou dat Schipholtunnel moeten zijn)

Klier van Bartholin | 04-03-15 | 11:25

Hadden die NS treinen in '41'45 ook zoveel problemen? En kregen de Nazi's dan korting? Hoeveel Joden zijn er gered omdat hun trein die dag niet reed. Vragen, vragen, vragen ...

Piet Karbiet | 04-03-15 | 11:24

Investeren in betere systemen en een upgrade van de software leidt tot hogere kosten.
Wie gaat dat betalen?
[ ] treinkaartje duurder
[ ] accijns op benzine omhoog met een Euro per liter
[ ] meer en vaker flitsen op alle snelwegen
[ ] alle bovenstaande opties

necrosis | 04-03-15 | 11:22

" ligt het treinverkeer in de Schiphol stiller dan de passagiers van MH370"
.

Johnny Quid
[X] Ongeschikt

vaas klaak | 04-03-15 | 11:20

Die valse brandmeldingen worden vaak veroorzaakt door slecht onderhouden remmen die warm worden en gaan roken, zo heb ik ergens opgevangen. Dan zou je verwachten dat er iets aan die remmen gedaan zou worden, maar we hebben het over de NS dus dat wordt niets.
rara | 04-03-15 | 11:13

Typische geval hoe de ns iets oplost. Het gevolg bestrijden en de oorzaak niet aanpakken

dolffie | 04-03-15 | 11:20

Samenvattend: de oplossing voor slecht werkende rookmelders is het negeren van die rookmelders.

Godsammekraken | 04-03-15 | 11:20

eMz | 04-03-15 | 11:16
Een meldknop, en waar wordt het dan gemeld? Bij het BVATDNK (Bureau Voor Artikelen Die Niet Kunnen)? Rechts boven op deze site staat een meldknop, zoek maar even naar de fel groene pixel!

PoepHoofdSr | 04-03-15 | 11:20

Zo doe je dat, schijt aan de reiziger tot een hoger nivo tillen. Laat dat maar aan de NS en Prorail over.. Hahaha

IgNOraNcE | 04-03-15 | 11:20

Dat komt omdat er bij de NS tegenwoordig zoveel managers rondlopen die allemaal 'iets' managen, maar die dus geen idee hebben wat er op de werkvloer gebeurt en/of zelfs nooit een trein van binnen zien.
En dan ga je dus op verkeerde seinen af, dan spoort je beleid niet en heb je de stoomloc horen fluiten maar weet je niet op welk spoor ie staat.

Dhr. de Wit | 04-03-15 | 11:20

Waar rook is, is niet altijd vuur. Ik zie het probleem niet.

Rest In Privacy | 04-03-15 | 11:18

Ben ik de enige die valt over die MH17-"grap". Ik wil eigenlijk wel een meld-knop op artikelen die niet kunnen.

eMz | 04-03-15 | 11:16

Die valse brandmeldingen worden vaak veroorzaakt door slecht onderhouden remmen die warm worden en gaan roken, zo heb ik ergens opgevangen. Dan zou je verwachten dat er iets aan die remmen gedaan zou worden, maar we hebben het over de NS dus dat wordt niets.

rara | 04-03-15 | 11:13

Profail.

Boerenvlapropaganda | 04-03-15 | 11:12

In een land waar elk risico wordt vermeden is iedereen slachtoffer.

kapotte_stofzuiger | 04-03-15 | 11:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken