Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

EBRU UMAR - Vrouwen zijn kermisattracties

ebrupica100pix11.jpegGeminacht, mishandeld, verkracht en vermoord worden omdat je vrouw bent: ik wil er niets mee te maken hebben. Vrouw-zijn betekent wereldwijd het onderspit delven; in onze westerse wereld op een andere manier dan in nog achterlijkere gebieden van de aardkloot. In Nederland hebben we het relatief goed – vrouwen worden onderbetaald maar hey, we hebben wél recht op twaalf jaar alimentatie bij scheiding. Je kunt niet alles hebben. Afgelopen week verscheen dit op m’n Facebook startpagina, en ondanks dat mijn Turks ver achterblijft bij dat van Frederike Geerdink, draaide mijn maag zich om. Toegegeven: ik kende niet alle woordjes. Ik kende niet alle uitdrukkingen. Laat staan dat ik de hoofdrolspelers ken anders dan de opperislamist Recep Tayyip Erdogan, President van Turkije. Maar dan weet je eigenlijk al genoeg. En omdat genoeg niet voldoende is, toch het woordenboek erbij gepakt. En de vrouwonvriendelijke uitspraken van de sleutelfiguren uit de Turkse politiek onder elkaar gezet. AKP kamerleden, AKP ministers, AKP burgemeesters, AKP politiechefs, AKP journalisten en artiesten. “Geweld tegen vrouwen wordt overdreven.” Erdogan “Als een vrouw verkracht is, waarom zou je de baby dan aborteren?” Gökcek (burgemeester Ankara) “Draag je een decolleté, dan vraag je om verkrachting.” Prof Ceken, Universiteit van Selcuk “Een verkrachter treft minder blaam dan de vrouw die abortus pleegt.” AKP kamerlid Ayhan Ustun “Een vrouw dient kuis te zijn, in gezelschap hoort ze niet hardop te lachen.” Bulent Arinc, voorzitter van het parlement. “Hadden ze maar op hun meisjes moeten letten.” Celalettin Cerrah, voormalig politiechef “Het moederschap zou voldoende carrière moeten zijn. Heb je thuis niets te doen dan?” Minister van volksgezondheid Muezzinoglu “Laïcisme leidt tot moraalvervaging. Je moet dan niet gaan zeiken in je minirok als je verkracht wordt.” Zanger Nihat Dogan “Vrouwen die buitenshuis werken, bereiden zich voor op prostitutie.” “Als meisjes gaan studeren vinden de jongens niemand meer om mee te trouwen.” “Geweld tegen vrouwen is een selectieve perceptie.” “Alleen vrouwen die erom vragen worden verkracht.” Etcetera.... En dan die laatste onvertaalbare uitspraak van Erdogan: “Yalniz kalan ya davulcuya ya zurnaciya.” Van alle vier woorden ken ik de betekenis. Maar ergens vrees ik dat ik alleen maar kan hopen dat Erdogan zegt dat alleenstaande vrouwen kermisattracties zijn.

Reaguursels

Inloggen

Sja Hollemans en alle anderen.

Je mag vooral niet boos zijn. Want het leven is vol met ellende maar je moet absoluut conformistisch wegkijken en blijven lachen, dan komt het allemaal vanzelf wel goed, Onze lieve heer regelt dat toch allemaal wel, dus ga jij maar lekker punniken.

Sta je met 40 graden koorts op blote voeten in de sneeuw omdat je man je begint te slaan, ik zou zeggen niet klagen maar dragen; als iemand je been afzaagt, wel vrolijk blijven. Ontslagen? Huis kwijt? Liefde kwijt? Kinderen van school getrapt? Weggepest?
Maak het vooral niet erger dan het al is, door je kwaad te maken en het op te willen lossen. Leg je er maar gewoon bij neer en denk erom: altijd blijven lachen.

zazkia | 25-02-15 | 18:01

@Psychopatenaantroer! | 23-02-15 | 13:21
Jou vraag UI is meer. Hoe dom ben je! ALs je nog steeds niet weet wat een echte nee en een nep nee is. Pas maar op, komt ome agent langs. Wordt een dure kermis rit. Muppet!

Vageling | 24-02-15 | 03:02

@ISIS_Strijder | 23-02-15 | 03:15
LoL! EN Ebru bewijst haar punt. Ah fijn laten we het houden op een lone wolf / verwarde (Yeah right!). Enneh niet meer terugkomen. Volk zoals jou wordt niet erg op prijs gesteld hier.

Vageling | 24-02-15 | 02:48

@zazkia | 23-02-15 | 18:39
Ik luister. En vooral dat polsje toonen. U gaat beter u best moeten doen want daar, nou ja als visje hap ik niet. Aas is nogal mager.

En ik zie goed in de spiegel. Geen haat op vrouwen. * knipoogje *

Vageling | 23-02-15 | 22:32

Lieve Zazkia, pfff zit je altijd met zoveel boosheid en woede, je moet het allemaal niet zo serieus nemen. Het verandert niets, je krijgt er alleen een slecht humeur van. Doe rustig en lach wat vaker, dan gelijk te bijten. Er zijn altijd mensen die andere kijk, meningen hebben of proberen je uit de tent te lokken. Tel tot 10 en lach erom, dan wordt je leven een stuk aangenamer. Groetjes van een Nederwijf

Hollemans | 23-02-15 | 22:00

Ja, meneer de poortwachter. Ik zal bovendien ook niet meer zo met mijn mouw over de muispad vegen ter vergroting van de algehele leesbaarheid.
Blijkbaar valt het voor de rest van de reaguurders zwaar om in de spiegel te kijken. Ja ik kom vreselijk veel te kort, wat zielig voor mij. Hang me maar op want ik heb nog meer slecht nieuws.

zazkia | 23-02-15 | 18:39

Tja, turkije is een gek land maar dat wisten we gelukkig al

En over het verschil in hoe managers betaald worden, heel simpel. Ik krijg ook meer betaald dan een vrouwelijke collega op mijn functie, Reden? Ik heb bij mijn contractverlenging om meer opslag gevraagd en het gekregen, collega ging meteen akkoord met wat haar aangeboden werd. Is het mijn schuld dat zij niet kan onderhandelen?

niemand specifiek | 23-02-15 | 17:05

Vrouwen zijn ook Kermisattracties. Zij lopen er zelf mee te koop. Opvallend kleden felle schmink attitude. Wat voor signalen wil je dan afgeven. Geef zelf een keer duidelijkheid. Anders wordt deze onduidelijkheid onderhevig aan (verkeerde) interpretatie.

Psychopatenaantroer! | 23-02-15 | 13:21

Hup Ebru,laat deze impotente moslim mannetjes maar lullen.Deze vriendjes van Turkije zijn allemaal wezenloze leeghoofdige onbenullen die alleen een vrouw kunnen krijgen met geweld.Waarom zou je anders een mongool als Erdogan verdedigen.Hopelijk zorgen de koerden er voor dat die gek niet te lang mee gaat.

pejoar | 23-02-15 | 13:21

Ebru heeft denk ik een obsessie voor Turkije... Wordt het niet tijd voor een nieuwe columnist? Dit begint echt vervelend te worden.

Isszo | 23-02-15 | 13:16

Fijnstoffer | 22-02-15 | 20:29 Ja, bizar hé. Dat mensen nog geloven in die middeleeuwse verzinsels. (moslim) Vrouwen laten zich helemaal daardoor gek maken. Zonde dames, een hoofddoek is echt niet nodig!!!!!

Hollemans | 23-02-15 | 12:04

Met stijgende verbazing heb ik in de commentaren op uw perfecte stukje /column het grootste hersenloze gewauwel aangetroffen van trollen die er ofwel genoegen in scheppen om slechts als een hooligan pijn te doen danwel intrinsiek ook werkelijk vrouwenhaat tentoon spreiden. Veel constructiefs was er niet bij. Ik hoop oprecht dat u meer van dit soort stukken blijft schrijven, al was het maar ter ondersteuning van mijn vrienden in Turkije (vaak minderheden en allemaal seculier), die momenteel een heel moeilijke tijd doormaken omdat Erdogan en zijn AKP de strop aantrekken. Erdogan onderscheidt zich langzamerhand niet meer van Mugabe, Poetin of Khamenei in Iran. De achterbakse hond steunt stiekem ISIS, omdat ze tegen de Koerden vechten. Erdogan voelt zich inmiddels zo machtig dat hij (bijna) geen moeite meer doet om zijn werkelijke agenda te verbergen, de terugkeer van het kalifaat en het Groot Ottomaanse Rijk waarbij hij als Fuhrer de leiding heeft. Zie ook zijn wetswijziging, net zoals Mugabe en Poetin voor hem, die het mogelijk maken om nooit meer de macht af te hoeven geven. Mevrouw Umar, ga zo door ! Mijn steun heeft u !

giuseppen | 23-02-15 | 11:47

@zazkia | 23-02-15 | 00:57

Voor zover ik u kan volgen, komt u over als een gefrustreerde vrouw die geen idee heeft hoe schoonheid, intelligentie en sociale vaardigheid zich in Nederlandse vrouwen kunnen verenigen en manifesteren. En al lopen er best veel arrogante lelijkerds rond, ze bestaan! Dat u het niet ziet, ligt niet aan die mooie en intelligente sociaalvaardige Nederlandse vrouwen maar aan uw beperkte wereldbeeld.

Schaaldier | 23-02-15 | 11:02

“Als meisjes gaan studeren vinden de jongens niemand meer om mee te trouwen.”

Een waarheid als een koe.
Ik snap eerlijk gezegd niet wat er mis is met deze uitspraak.
VanBukkem | 22-02-15 | 19:33

Wat een kul, dan zoek je als jongen toch gewoon een studerend meisje op de uni tijdens je studie? En de rest van de jongens moeten we dan maar naar het front sturen om de Middellandse Zee dicht te houden ...

Hemmenaar7 | 23-02-15 | 10:23

@zazkia | 23-02-15 | 00:57
Ik zou eens beginnen met op tijd naar bed te gaan.
En vooral je pilletjes blijven slikken...

Petrus Poortwachter | 23-02-15 | 08:59

Heei mannen..., aan de meeste botte reacties te zien, kan ik concluderen dat er hier een hoop onzekere, zielige mannetjes zijn, die geen (leuke) vrouw kunnen krijgen, omdat jullie een hoop inhoud missen. (LOL, hier lach ik alleen om.) Ga maar lekker uithuilen bij mammie, de enige vrouw in jullie miserabele leven.

Hollemans | 23-02-15 | 08:46

@ISIS_Strijder | 23-02-15 | 03:15
De CAPSLOCK zit links op het toetsenboard.
*Zwaait*

McMarx | 23-02-15 | 04:10

-weggejorist en opgerot-

ISIS_Strijder | 23-02-15 | 03:15

@Lil 1 | 23-02-15 | 02:23
LOL. (Trol-lol-lol) Maar lieverd. Die is om de 3 maanden zwanger! Een kind ho maar. Of Wes zijn soldaten schieten niet of Yo haar eitjes zijn niks waard. Valt niet overmeestert te worden door marcherende soldaatjes. Ja dan ben je fucked daar.

Vageling | 23-02-15 | 02:57

Dat Yolante dit pikt, die moet wel als een hele grote h.. r gezien worden daar in dat achterlijk land,

Lil 1 | 23-02-15 | 02:23

@zazkia | 23-02-15 | 00:57
*boink* Goed koeltuur clash. Trek de boerka verder weer aan meid. En nee ik zie je niet. En ja ik heb wat je zomaar kan slikken. Het is wit goud. Maar zelfs dat mag je niet. Gun het je niet. Daarom moet ik je niet als 'Blanke'! Oh en dat komt niet door je 'grote' bek. Meer dat je wereldvreemd bent en compleet gehersenspoeld door een boekje. Nu jij weer.

Oh blijf vechten meid. Lastige wereld. Genoeg vrouwen die wel iets bereikt hebben. Maar janken niet zoals jij. Gun het je meid.

Vageling | 23-02-15 | 02:06

@Mopane | 22-02-15 | 23:27
LOL! Boefje. Ga er een plusje voor geven. Omdat u durft.

Vageling | 23-02-15 | 01:59

Ebru je hebt helemaal gelijk maar je vergeet het belangrijkste.
Fuck dat Turkije. Kijk hoe het hier is! Dat je denkt dat dit land ook maar een haar beter is.
De moraal hier:
`een vrouw en een kip, das de pest op een schip` en
`vrouwe, die moete der bakkes lere houwe`

We vinden t normaal dat al die jan-willems en de vrijmetselsjakies vrouwen der massaal buiten houden. Dat dat Trouwen zich moeten laten prostitueren om voor de studie van de kinderen te betalen. Dat die bouwjongens naar de hoeren gaan, das allemaal de normaalste zaak van de wereld. Iets van 20% van de hoogleraren is vrouw. Iets van 20% van de wethouders is vrouw.
Kom er eens om. Nee wij hadden hier ooit een Koningin dus in Nederland kun je als vrouw alles. Kijk maar naar eh. hebben we hier nog een domme corporale snol rondlopen oh ja eh schuif die Terpstra maar weer naar vore want die is wel zo lelijk als de nacht maar die doet tenminste wat we zegge"
Nee jij ben een wijf met een mening , wat moet jij nou worden... eh je mag deeltijd luiers wassen in de verpleging. Moeten ze je niet? Das dan vast omdat je een te grote bek hep. Die moe je ns dicht lere houwe.
En als het echt niet anders kan dan en godbetert redacteur van de omdat je Emmercompascuümse krant.
Dus jij hebt het goed.
Ebru zeg me dat t anders is. Zeg me dat t toeval is dat je schrijft. Dat je makkelijk jurist had kunnen worden na je rechtenopleiding. Dat je alleen geen advocaat of
Ik geloof er namelijk geen barst van. Ik heb ook rechtentjes gedingesiet. Stelt geen fuck voor die hele kutopleiding. Veredelde secretaressevak. Dus dacht je, ik word makkelijk hoogleraar. Ha.
Alle vrouwen die ik ken die wat geworden zijn in die sector, hebben zich vakkundig leren knechten in hun slachtofferrolletje en een totaal inferieure positie waar ze moeten slikken of stikken. En je WEET wat ik met slikken bedoel, Ebru.
En als er dan godbetert eindelijk een vrouw op staat die knap is en wel iets kan... Wat gebeurt er dan. Dan zal ze het wel aan haar slikvaardigheid te danken hebben of niet soms. Want die Jinek heeft toch met die Moskowicz... Vandaar dat ze bij de NOS... Stel je voor dat ze misschien een brein zou kunnen hebben, nee dat is echt uitgesloten. En de reden waarom dat ook bijna uitgesloten is, is omdat al die Nederwijven zich zo enorm kapot LATEN MAKEN.
Ok wat zegt u nou dan stelt u mijn contracturen maar naar beneden bij. Ja meneer de directeur. Wat u zegt meneer de directeur. Waarom op mijn kniëen?

zazkia | 23-02-15 | 00:57

turkije is een echt kutland met een klotebaas.
nooit bij de eu of nato laten en laat ze maar fundi gaan

pejoar | 23-02-15 | 00:56

-weggejorist-

Mopane | 22-02-15 | 23:27

Archy Bunker | 22-02-15 | 21:51
Turkije is een groot land, en niet iedere Turk is hetzelfde, maar mijn ervaring is dat Turken niet wegkijken. Ze hebben een soort Middeleeuws Ridderideaal, en zullen te hulp snellen als ze zien dat een vrouw/meisje wordt lastig gevallen door (jonge)mannen van wat voor nationaliteit dan ook.

Ci Ty33 | 22-02-15 | 23:13

@ET007 | 22-02-15 | 20:55
Lol

Pieter V | 22-02-15 | 23:13

@hØjre vær så venlig | 22-02-15 | 20:42

Inderdaad:
"In der Beschränkung zeigt sich der wahre Meister".

Pieter V | 22-02-15 | 23:11

@Vageling | 22-02-15 | 22:39

Plusje toegekend namens Vageling. Geen dank.

Pieter V | 22-02-15 | 23:07

@Veel Vaak | 22-02-15 | 20:21

Je opvoeding is jammerlijk mislukt dus.

Pieter V | 22-02-15 | 23:05

@Maria.1 | 22-02-15 | 20:03

Ik moet helaas bekennen dat ik me geneer voor een veel te fors aantal onbehoorlijke uitlatingen over vrouwen gedaan door onbehouwen "heren".
Nou ja, "heren", eerder hufters die denken dat ze grappig zijn. Niet dus.

Ik vraag me dan altijd af of ze ook in die termen over hun moeder, vriendin of echtgenote spreken.

Pieter V | 22-02-15 | 23:02

Och, als je in dit land de hoofddoek van de islamieten bekritiseerd krijg je te horen dat je respect moet hebben voor gelovigen.
What's the difference...

de honden blaffen... | 22-02-15 | 22:59

Laat ik het generaliseren naar macht. Sexy zijn is ook macht. Kan heel eng zijn voor machtige manmensen.

Zeker als je ook nog eens niet mag drinken.

LetTheSunshine | 22-02-15 | 22:56

maar vertel
Turkije is erg?
goh... Je bent leuk, scherp, en ik lees t altijd met plezier maar.. kom eens los van Turkije
ofzo

2emeREP | 22-02-15 | 22:50

Abri Umer slikt niet meer. Das wel duidelijk

2emeREP | 22-02-15 | 22:49

@Schaaldier | 22-02-15 | 21:53
Amen!

Kan helaas niet plusje geven vanaf mijn tel.

Vageling | 22-02-15 | 22:39

Als vrouwen geen AKP zouden stemmen zou er een andere regering zitten en Erdogan geen president zijn. Het spijt me Ebru, maar vrouwen vragen er echt zelf om.
Morgenhout | 22-02-15 | 22:05

Dus, zoals ik van nu begrijp, als vrouwen in Turkije op een andere partij stemmen, stoppen ze ook met vragen om verkracht en gestenigd te worden?
Enne, hoeveel vrouwen zouden ooit aan een toevallige voorbijganger op straat gevraagd hebben om haar asjeblieft te verkrachten en te stenigen?

Schaaldier | 22-02-15 | 22:22

De column van Ebru (weekje te laat) vertrekt van de massale protesten tegen wat gebeurde met Özgecan Aslan. En ook in India is het weer van dat. Wat mij betreft, negatief reisadvies en toerisme boycot van deze verkrachtingsappeaserslanden.
Maar ook het Westen mag wel eens in eigen boezem kijken. De pornoficatie van het dagelijkse leven met bv de iconisatie van aandachts- of geldgeile domme jonge grieten als miley cyrus is verregaand vrouwonvriendelijk en schept een klimaat waarin domme achterlijke narcistische mannen denken dat zij beter zijn, dat alle vrouwen op hen zitten te wachten en dat zoniet, alles mag.

sad | 22-02-15 | 22:17

Saaie column.volgende week een andere columnist graag

3Xniks | 22-02-15 | 22:13

Het Turkse stemsyteem is hetzelfde als het nederlandse, er kan altijd mee gesjoemeld worden.

Archy Bunker | 22-02-15 | 22:09

Als vrouwen geen AKP zouden stemmen zou er een andere regering zitten en Erdogan geen president zijn. Het spijt me Ebru, maar vrouwen vragen er echt zelf om.

Morgenhout | 22-02-15 | 22:05

Sommige reaguurders hierboven zouden zich best thuisvoelen in het Kalifaat.

Elmer Fudd | 22-02-15 | 21:58

saidnowomanever | 22-02-15 | 20:22

U begint met het terechte verschil tussen vrouwen en mannen, waarmee u de ongelijkheid aangeeft. Vervolgens gaat u verder over dezelfde rechten en plichten en maakt u een feministische opmerking, dat "we" niet moeten piepen. U doet uzelf zo als vrouw tekort, want dat piepen gebeurt juist vanwege de ongelijkheid. U draagt een wel heel achterhaald idee aan, volgens mij stammend uit de tijd van de dolle Mina's. De ongelijkheid maakt het juist mooi en zou beter ook door iedereen moeten worden erkend. Wees als vrouw gewoon vrouw. Dan kunnen mannen ook gewoon weer begrijpen wat er van hen als beschermer van zijn vrouw wordt verwacht. Gelijkwaardigheid is waar het juist wel om zou moeten gaan. Wat inhoudt dat je vanuit de ongelijkheid dezelfde waarden nastreeft met respect voor de verschillen. En ieder doet waar hij en zij zelf het beste in zijn. Gelijkwaardigheid betekent zeker niet dat vrouwen zich als man moeten gedragen, is alleen maar irritant en verwarrend.

Schaaldier | 22-02-15 | 21:53

Bij een turk is vrouw, een langharig huisdier wat onder de tafel hoort. Turken zijn heersers, en onderdrukkers, ze passen ook makkelijk geweld toe op vrouwen, zie Saban Baran &co. Voor turken zijn vrouwen alleen een soort vee, bedoeld om mee te fokken en verder geen rechten, en verder je kop houden. Leer ze mij kennen, hun ,mindset, is totaal een andere, dan van een Europeaan Amerikaan of enig ander land. Ze missen wat verbindingen binnen hun neuronenbol, (hersenen) ze denken nlm. alleen met hun knop, dat dingetje daar beneden. Voor de rest hebben ze ergens wel een mes.

Archy Bunker | 22-02-15 | 21:51

@MrWorf:

Het zijn maar vijf betekenissen, want één woord komt tweemaal voor.

Laatmaarwaaien | 22-02-15 | 21:39

LoL @ comments! Vrouwen in opstand. Altijd leuk om te zien. Gaat helaas altijd maar om de gleuf. Rollenspel ja. Er is niks gelijk!

Met dat soort uitspraken zou ik ook kunnen stellen dat vrouwen stom zijn. Waarom kan ik geen kind baren? Discriminatie! Nee gelijkwaardig ja.

Om het maar normaal te vinden om ze te verkrachten omdat ze simpelweg leven. Nee dan heb je kortsluiting in je hoofd als man. Vrouw wil ook verleid worden en van haar emoties genieten. Jah klote als ze je niet moet he? Nee muppet zoek een ander en laat haar in der waarde.

Ga nu maar onderduiken want ik zie vrouwachtige met hooivorken komen :P

Vageling | 22-02-15 | 21:33

T blijft bizonder je denkt in 2015 te leven blijkt dat men terug wil naar het jaar 700, blijf me verbazen over de islam gekkies.
Of we gaan echt in 2015 en ruimen die gekken op of we gaan terug naar 700.
Terug naar 700 gaat echt wel lukken dank zij de boven ons, ongekozen leipen a.k.a. politici.

Uw Verzekeringsadvis | 22-02-15 | 21:27

@ Ik reaguur al 5 jaar
Of je bent al heel oud of je zussen hadden andere troeven. Feit is wel dat meisjes het doorgaans beter doen (minder mislukkingen) in het onderwijs dan jongens.

sad | 22-02-15 | 21:24

Wat ik nog erger vind is dat onze pubers in tien jaar tijd veel kuiser zijn geworden. En met kuiser bedoel ik niet dat er voorheen zulk losbandig gedrag was.
Maar de pubers van vandaag sluiten 's morgens de badkamerdeur en de eerste voorzichtige vrijpartij is in het donker.

BraadWorstLul | 22-02-15 | 21:14

United Nations Gender Inequality Index 2013: Nederland op plaats 4, Turkije op plaats 69.
Islam is oorlog tegen vrouwen, kinderen, menselijkheid, creativiteit, welzijn, welvaart. Al 14 eeuwen. Zie de leer, de geschiedenis, de daden. Nog tien jaar en mensen eisen dat het verboden wordt. Wereldwijd.
hdr.undp.org/en/content/table-4-gender...

Benedict Broere | 22-02-15 | 21:14

In die hormoongestuurde religie is het altijd de schuld van een ander, nog nooit heb ik een moslim de schuld ergens van op zich horen nemen. Alles wat fout gaat is de schuld van de Joden, van de Christenen, de Jazidis, de homo's, de kameel, de geit, de hond en vanzelfsprekend ook van de vrouw. En die moeten allemaal hun hele armzalige leven lang tot in de dood zwaar gestraft worden, nooit de moslim zelf want die is altijd zonder fouten en mag dus de eerste steen werpen.

Suerte Piet | 22-02-15 | 21:08

De o zo ontzettend stoere kerels die hier bijdehand en grappig doen over verkrachting van vrouwen hebben hopelijk zelf geen vrouw of vriendin, en al helemaal geen dochters. Gelijkheid bestaat niet, gelijkwaardigheid wel. En aan ieder zichzelf respecterende man de schone taak om zijn vrouw/vriendin en dochter te respecteren en te beschermen.

Schaaldier | 22-02-15 | 21:06

@Ebru, ik vind het ook schokkend wat ik daar lees. Ik had oudere zussen, en een paar broers. De broers hebben allemaal middelbare school afgemaakt en 1x hbo en 2x universiteit. De zussen leerden echter geen moer, geen van allen is verder gekomen dan 2e las middelbaar. Eentje zelfs twee keer blijven zitten en moest toen van school af. Ik kom na hun, ik was niet lui, ik maakte wel mijn huiswerk, ik ben ook een keer blijven zitten. Maar uiteindelijk haal ik toch universiteit. Waarom wilden mijn zussen niet goed leren? Ze zijn latr een rijke vent getrouwd en hebben hun hele leven alleen de sjieke kakmadam uitgehangen en nooit een flikker gewerkt. Kom mij niet vertellen dat ze van thuis uit niet mochten of niet werden gesteund, want mijn ouders hebben zich kapot gewerkt, toen nog 48 urige werkweek. Ze konden het wel maar waren gewoon lui.

Ik reaguur al 5 jaar | 22-02-15 | 21:05

Rutte voelde zich wel thuis bij hem, net zoals bij Poetin.

KarelMarks | 22-02-15 | 21:01

Vorige week is er in Turkije een jonge studente verkracht, vermoord en vervolgens verbrand door een taxi-busje chauffeur. Een slim meisje (alevitisch) van 20 doodmaken.... Ik mag toch hopen dat de daders zich niet gesterkt voelen in hun daad door dergelijke uitspraken van de politieke leiders en andere sujetten. Wat een walgelijk land met walgelijke leiders. *kots*

Drs.. Gelul | 22-02-15 | 20:57

AKP keuring verplichten .... allemaal anders ben je een racist en en neuk je moeder.

ET007 | 22-02-15 | 20:55

@Ebru
Het is gewoon pure indoctrinatie. Echter, aangezien we niets over Turkije te zeggen hebben maar wel over NL, aan U en mij de schone taak om dat achtergebleven middeleeuwse gedachtegoed hier uit te bannen.
Gewoon niet politiek correct wegkijken, zoals ons geleerd wordt door de staatstelevisie, met betrekking tot de achterlijke facetten van een andere cultuur maar gewoon durven (en moeten) zeggen dat dat niet past in onze Cultuur.
Klaar, basta.

Dirk III | 22-02-15 | 20:51

@saidnowomanever | 22-02-15 | 20:22
Dus de kop maar in het zand steken en willens en wetens de ellende maar verder dichterbij laten komen?
Briljant.

G,I. Jane | 22-02-15 | 20:42

Les is more principal. Works all the time. Meer is wollig, leid af en ondermijnt je punt. Waarbij ik gelijk maar de vraag stel wat is je punt?
Veel Vaak | 22-02-15 | 20:31

Less is more principal? ;) @#@S#

højre vær så venlig | 22-02-15 | 20:42

Google translate:
Enige overgebleven of een drummer of Zurnacı

hfakker | 22-02-15 | 20:41

@--sql error-- | 22-02-15 | 20:24
Bedankt voor de geruststelling! Kan ik vanavond goed slapen!

G,I. Jane | 22-02-15 | 20:40

Als je de eerste cruciale 7 jaren van je leven met deze kennelijk bij Turkse leiders alomvattende ideeën wordt gehersenspoeld (bijv via familie of Turkse tv-zenders) gaat het heel, heel lang duren voordat vrouwen als gelijkwaardige vrije mensen tov mannen worden gezien. Combineer dat met de Nederlandse gezelligheidswegkijken en dan wordt het voor vrouwen in Nederland een gure periode de komende jaren.

Haagse Tokkie | 22-02-15 | 20:37

@maandag2010 | 22-02-15 | 20:09
Misschien heeft dat ook een beetje te maken met het feit dat er de laatste ook niet veel positiefs te melden valt over Turkije. Vakantiebrochures uitgezonderd.

VanBukkem | 22-02-15 | 20:33

leidt af @#$#

Veel Vaak | 22-02-15 | 20:32

Ebru probeer nou eens met iets minder woorden je frustratie te uiten.
Les is more principal. Works all the time. Meer is wollig, leid af en ondermijnt je punt. Waarbij ik gelijk maar de vraag stel wat is je punt?

Veel Vaak | 22-02-15 | 20:31

Religie/godsdienst is voornamelijk door mannen verzonnen, en dus voor vrouwen een vreselijke shit-versterker. Des te verbazingwekkender dat vrouwen niet in groten getale godsdiensthaters zijn en zelfs meegaan in het versterken en onderhouden van de onderdrukkende religieuze vehikels. Er is een merkwaardige lijden-zoekende neiging in vrouwen. Doe het weg, dames. Nu het nog kan.

Fijnstoffer | 22-02-15 | 20:29

".. in onze westerse wereld op een andere manier dan in nog achterlijkere gebieden van de aardkloot.."
Om vervolgens af te geven op de Turkse politiek.
Beetje vals toontje. Hou je het nog wel een beetje vol hier in Nederland, Ebru? Of delf je dag in dag uit het onderspit, en is het hier voor een vrouw niet uit te houden? Ik zou zeggen, je paspoort houdt je niet tegen, meid.

Schoorsteenveger | 22-02-15 | 20:26

G,I. Jane | 22-02-15 | 20:19
Die onderhandelingen zijn een tijd geleden al gestopt.
Er is momenteel geen enkele kans at Turkije bij de EU zou komen.

--sql error-- | 22-02-15 | 20:24

Wij vrouwen zijn ook helemaal niet gelijk aan mannen. We verschillen behoorlijk en niet alleen in uiterlijk. Wij vrouwen verdienen dan weer wel dezelfde rechten als mannen maar dan moeten we ook een leren minder te piepen over de daarbij komende plichten. Verder zou ik willen dat we ons in sommige gevallen eens wat minder met het buitenland bemoeien. Dit zijn discussies die we hier ook allemaal hebben gevoerd, het zijn processen die elke beschaving doormaakt en wij moeten dat niet altijd willen forceren. Zeker gezien we hier hard op weg zijn verworven vrijheden weer in te leveren doen we er beter aan eerst eens naar onszelf te kijken.

saidnowomanever | 22-02-15 | 20:22

-weggejorist-

Veel Vaak | 22-02-15 | 20:21

@vaas klaak | 22-02-15 | 19:37
En een te warm klimaat is ook niet gezond voor het zaad. Dan moet de handel flink wapperen om af te koelen. Hoe dichter bij de evenaar, des te achterlijker.

McMarx | 22-02-15 | 20:21

En wat vindt de rest ervan die beslist dat Turkije bij de EU komt?
O, wacht dat hebben ze natuurlijk niet gehoord voor de goedkeuring er definitief door was.

G,I. Jane | 22-02-15 | 20:19

nope | 22-02-15 | 19:29

Ja, zegt u het maar!

eerstneukendanpraten | 22-02-15 | 20:18

@MrWorf | 22-02-15 | 19:27
Ze telt de voorzetsels niet mee en ja, dan kom je op 4 woorden. Best slim voor een... laat maar ;-)

McMarx | 22-02-15 | 20:16

Voor de sneue lui die hier posten dat ze het met erdogan eens zijn, als julie vanm de zomer weer en masse naar antalya gaan, blijf er dan lekker wonen in plaats van vakantie houden. Jullie zullen niet worden gemist.

Turkije is IS in praktijk, en de grenzen tussen IS en turkije zullen vervagen. Het Ottomaanse kalifaat, dat is wat turkije inmiddels aan het worden is.

Mr.Red | 22-02-15 | 20:15

Heeft niks met islam te maken.

cocalola | 22-02-15 | 20:15

Diotima | 22-02-15 | 19:38
Wel gelijkwaardig, daar kom je tegenwoordig moelijk meer onderuit. Maar niet gelijk, en dat heeft voor- en nadelen.

aardappelninja | 22-02-15 | 20:11

-weggejorist-

maandag2010 | 22-02-15 | 20:09

het zou interessant zijn als de vrouwen in Turkije ook eens hun mond open doen en laten weten hoe ze over dit soort achterlijkheid denken.
(En dan bedoel ik dus niet alleen maar 'klagen', maar echt iets doen)

--sql error-- | 22-02-15 | 20:08

@mindless | 22-02-15 | 19:49
Ze hebben niet voor Erdogan gekozen. Ze hebben voor een koelkast gekozen.
Erdogan kregen ze erbij.
Maar inderdaad, dat doen ze zelf.

VanBukkem | 22-02-15 | 20:08

Soms deed mijn ex ook aan selectieve perseptie van de afwas en het stofzuigen.

analcharist | 22-02-15 | 20:04

@Wilhelmina Kuttje | 22-02-15 | 19:56
Helemaal mee eens! Girlpowerrrrrr!

Maria.1 | 22-02-15 | 20:03

zeg ebru, je woont toch hier. Verwacht jij dat de westerse samenleving de last van de rest van de wereld op haar schouders neemt.
Hou eens op met janken en wees gewoon blij en tevreden dat je hier leeft.

Skunk57 | 22-02-15 | 19:57

Brrr… aan de rand van Europa staan dus al malloten die mijn lijf te grazen mogen nemen, omdat ik toevallig met kuttje geboren ben. En hier staan reaguurders die denken dat het grappig is om dat te vergelijken met een menstruerende vriendin of - godbetert - Jorritsma.
Heren. Dit is niet grappig. Sneu dat we dat moeten uitspellen.

Wilhelmina Kuttje | 22-02-15 | 19:56

Vrouwen blijken helemaal niet te worden onderbetaald (en ergens op deze site staat een link) Het loon van vrouwen is in Nederland gemiddeld juist 10 % hoger dan dat van mannen, nl. als men het relateert aan het aantal daadwerkelijk gewerkte jaren en uren. Het salaris is afhankelijk van werkervaring, en daarvoor zijn vrije woensdagen, bevallingsverlof, zorgverlof enz. niet relevant.
En verder heeft Ebru uiteraard gelijk, en is het maar goed dat Turkije vooralsnog geen lid wordt van de Eu, dat heeft ook als belangrijk voordeel omdat we zo geen Eu-buitengrens met het MO krijgen. Dat had Wilders toch maar goed gezien, toen hij hierom 10 jaar geleden brak met de VVD.

Ci Ty33 | 22-02-15 | 19:55

"Vrouwen zijn kermisattracties"
Ech nie!
Thuis ben ik de kop van Jut.

Bierosaurus | 22-02-15 | 19:54

Ik weet wel een leuke kermisattractie. Verkrachters publiekelijk de ballen laten afsnijden door hun slachtoffers met roestig bot mes.
Ze hebben daar immers om gevraagd.

MacMiep.nl | 22-02-15 | 19:52

In theorie klinken die uitspraken allemaal goed, maar werkt zoiets nou in de praktijk?

Hank Chinaski | 22-02-15 | 19:52

een kermisattractie... iedereen mag erop
Trekhaas | 22-02-15
-
Alleen als je betaalt, domoor!

Elspeth | 22-02-15 | 19:52

witchmaster | 22-02-15 | 19:42
Ja, en dan als meisje in Turkije.
In de metro van Istanboel mogen meemaken dat je luchtig kleden door de groezeligste types wordt gezien als een uitnodiging tot je personal space. Nouja, eigen schuld, daar vraag je dan om, toch?

Diotima | 22-02-15 | 19:50

Mwah, dat lijken mij toch wel allemaal gewone beginselen van de islam. Een verrijking voor onsche cultuur, vraag dat maar aan het eerste de beste Gutmensch.
Wat jij Pechtold?

Jan Passant mk2 | 22-02-15 | 19:49

Ze doen maar in Turkije. Ze hebben zelf die mafkees gekozen.

mindless | 22-02-15 | 19:49

Niet klagen heren maar verdragen.

Gravin v Kippenbouth | 22-02-15 | 19:43

witchmaster | 22-02-15 | 19:42

White Knight Mangina!

Bad Karma | 22-02-15 | 19:43

die gene die hier een beetje laatdunkend over een vrouw doet , die mag van mij morgen ochtend als meisje wakker worden ik denk dat geen enkle dit zou overleven

witchmaster | 22-02-15 | 19:42

MrWorf | 22-02-15
Voegwoorden aftrekken cultuurbarbaar.

Pinocchio | 22-02-15 | 19:41

De natte droom van iedere seriemoordenaar/verkrachter.
Eerst rapen en dan met z'n allen (ongestraft) stenigen. Ik zeg "importeren die mannen". Kopje thee erbij, komt allemaal goed. O Wacht... hebben we al gedaan.

frank4444 | 22-02-15 | 19:41

een kermisattractie... iedereen mag erop

Trekhaas | 22-02-15 | 19:41

En toch hadden ze in Turkije jaaaren geleden al eens een vrouwelijke premier.
Dat zie ik hier nog niet zo gauw gebeuren.
En als ik dan hoor dat de naam 'Annemarie Jorritsma' genoemd wordt, als mogelijek eerste vrouwelijke premier van Nederland, dan denk ik dat we dat voorlopig ook maar zo moeten houden.

VanBukkem | 22-02-15 | 19:40

Wat een misogynie hier. Kennelijk is een pietsie meer beschaving het verschil tussen een Turks politicus die verkrachting goedpraat en een reaguurder die mekkert over zeurende vrouwen, maar beiden zijn ze niet in staat man en vrouw als gelijkwaardige wezens te beschouwen.

Diotima | 22-02-15 | 19:38

Gelukkig komt Rukije binnen niet al te lange tijd bij de EU-familie.
Eat that! Ebru.

Plukkiehaar | 22-02-15 | 19:37

Ik heb in mijn omwentelingen op deze aardkloot met menig moslimman het gesprek mogen aangaan. In bijna 100% van de gevallen is steevast de conclusie dat een gebrek aan intelligentie en/of ontwikkeling gecombineerd met een overdaad aan testosteron en indoctrinatie met islam leidt tot achterlijke schepsels. De door Ebru genoemde uitspraken verbazen mij dan ook geenszins. Integendeel.

vaas klaak | 22-02-15 | 19:37

Maarre: "Alleen vrouwen die erom vragen worden verkracht".
In sommige landen geldt het islamitisch rechtssysteem. Dat hebben we te respecteren. Vrouwen die verkracht zijn worden gestenigd. En terecht. Je hebt je te houden aan de geldende wetten in het land, dat doen wij toch ook? Een ieder dient zich te houden aan de wet en deze te respecteren. Dus verkrachte vrouwen, terecht, je hebt je niet gehouden aan de wet en dus krijg je de doodstraf. Had je je maar niet moeten laten verkrachten. Kuch......

nope | 22-02-15 | 19:36

Gaat het weer over Turkije ? We wonen in Nederland...

De hersenloze | 22-02-15 | 19:36

Sinds wanneer trek je je aan van religie gezinde en anti-laïcistisch ideologie? Waarheid is dat Turkije met de komende verkiezingen opnieuw massaal op AKP zullen stemmen. Gewoon omwille van economische welvaart (waar ik heel veel vragen bij heb). Maar er groeit iets, vooral bij de jeugd. Die nog niet gaan stemmen omdat ze andere prioriteiten hebben. Maar stilaan maar zeker komt het daan. Ooit zal op papier geschreven secularisme opnieuw heersen en dat kan wel eens veel sneller komen dan dat je zou kunnen denken. Jeugd is niet dom en zij zien gelukkig meer dan wat er gepubliceerd wordt.

@baybabmus | 22-02-15 | 19:35

Bij alle hoofden haak ik al af, wat een bullebakken !

Magic | 22-02-15 | 19:33

“Als meisjes gaan studeren vinden de jongens niemand meer om mee te trouwen.”

Een waarheid als een koe.
Ik snap eerlijk gezegd niet wat er mis is met deze uitspraak.

VanBukkem | 22-02-15 | 19:33

Vrouwen moeten eens ophouden met zeiken over gelijkwaardigheid. Het zijn nou eenmaal inferieure wezens tov mannen.

KidC | 22-02-15 | 19:32

Ik ken de situatie in Turkije niet, maar hier in het Westen wordt geweld tegen vrouwen zeer zeker overdreven. De overgrote meerderheid van geweldslachtoffers zijn mannen, maar we moeten dat allemaal opzij zetten omdat feministen er een vrouwenprobleem van maken. Ach ja, ook die kapotgedraaide plaat over de salaris-mythe laat weer mooi zien hoe feministen een kleuterschoolniveau begrip van statistiek hebben.

Martijngamer | 22-02-15 | 19:32

Ik geloof niet in religie.
Ik geloof in vrouwen.
Ebru voorop!
xxx

wakkere_nederlander | 22-02-15 | 19:32

Vrouwen zijn slechts drie weken per maand productief. Die andere week lopen ze alleen maar te zeiken en te zeuren. Logisch dat ze minder betaald worden. Daarnaast moet ik al hun drankjes afrekenen in de club.

BLR | 22-02-15 | 19:31

Zo snel mogelijk bij de EU dit prachtige land. Gaarne meer subsidie naar Turkije om het hierop voor te bereiden.

MaisNon | 22-02-15 | 19:30

eerst neuken dan praten

nope | 22-02-15 | 19:29

Wat doe jij uit de keuken, Ebru? Ga es bier halen!

ShizzleNizzle | 22-02-15 | 19:28

6 ebru. 6 woorden. Tellen lijkt in Turkije ook aan mannen gegeven.

MrWorf | 22-02-15 | 19:27

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken