
Ingezonden door een boze aspirant-philosooph die mentaal ten onder gaat aan de fatsoens-bukakke waaraan hij dag in dag uit wordt blootgesteld op zijn geliefde faculteit aan de VU. "De filosofiefaculteit wordt godverdomme een seminarie waar iedereen de godganse dag religieusgekkie kan zijn en het Grote Berdt Brussen Fatsoen & Respect-lied al marcherend zingt", zegt de arme donder. "Filosofie was ooit een mooi vak vol kritisch denken enzo. Dit is terug naar de tijd van de scholastiek." Reden van deze meltdown? Een vragenlijst (
PDF). En inderdaad, de post-seculiere romantisch-relativistische-je leraar is je vriend-ideologie wordt vol gas in je mik gedouwd. Je komt er niet onderuit, die boodschap is helder. De vragenlijst is doordesemd van vragen als "Vergeleken met de start van je studie, hoe beoordeel je je kennis van mensen uit andere culturen? Je religieuze beleving? Je vaardigheid om met andersdenkenden om te gaan? Je acceptatie van mensen met een andere geloofs- of levensovertuiging? Je spiritualiteit? Je geloof?" Of wat dacht u van "Hoe vaak hebben docenten je emotioneel gesteund / bemoedigd? Je behandeld met respect? Je aangemoedigd religieuze of spirituele zaken te bespreken?
But wait, there'sh more. "Sinds het begin van je studie, hoe schat je het volgende in? Het doen van vrijwilligerswerk? Anderen helpen met persoonlijke problemen? God ervaren? Een nieuwe betekenis ervaren in je eigen overtuiging? Respect voor diverse levensovertuigingen? Het is tussen de regels natuurlijk volstrekt duidelijk welke "andere levensovertuiging" er zo gerespecteerd moet worden, maar dat terzijde. Nederland gaat langzaampjes aan stuk, en 's lands filosofiefaculteiten dragen daar graag aan bij. De enige filosofiefaculteit waar bij benadering nuttige dingen vandaan komen is de faculteit rechtsfilosofie te Leiden. Denk aan Afshin Ellian enz. Die vleugel wordt dan ook grondig beveiligd.
Reaguursels
InloggenDeze survey komt van faculteit GGL oftewel Godgeleerdheid. Filosofie valt onder faculteit Wijsbegeerte. Jammerrrrrrr. PS misschien dat de reactie van GS en de reaguurders juist onderdeel van de studie is, wat dacht je daar van..
ik heb t opgezocht !! Filosoferen is Fantaseren volgens Moeilijke woorden voor Dummy's !!
Afgestudeerden aan VU Filosofie verzinnen dus UTOPIA, FANTASY MOVIES in Hollywood en van die Fantasie games voor de X-box en PSP, dus met zo'n diploma heb je kans op een mooie toekomst!!
Want dat moeten wel FILOSOFEN zijn, die al die dingen VERZONNEN hebben die ik hierboven omschreef, dat is hun vak, FANTASEREN !!
@Martin_rsd | 22-02-15 | 13:13
Da klopt, iedereen mag daar heen, acht jaar van het leven vergooien zonder resultaten, beetje als politicus maar dan met minder gratis niet zelf verdiend geld per maand.
VU, da's toch voor SUKKELS en KANSLOZEN, die geen toegangsbewijzen hebben voor een normale universiteit zoals TU Delft enzowwwww ???? Of is da nie zo ???
@ZZP-er | 21-02-15 | 21:42
En buitenlanders, behalve het gebroed na hen wat ze hier fabriceren dat worden dan criminelen. Zo lees je maar, een normaal Nederland is een filosofie!!
@Professor Superhirn | 21-02-15 | 22:00
Dat komt omdat uiteindelijk iedereen werkzaam in het onderwijs een AMBTENAAR is. En dus, ... LINKS!!!
@Martin_rsd | 22-02-15 | 13:05
eeeh.... Filofosiel.... spelvaud... maar ik heb dan ook technische vakken gestudeerd.....
@Vageling | 21-02-15 | 21:11
Allah is een FILLOFOSSIEL !!
Inderdaad een afschuwelijk document. Hoe durven ze. Zomaar "God" schrijven in plaats van "Alla".
Op een dag weet je het. Je stemt voortaan PVV.
Wat een bullshit artikel? Deze vragenlijst komt helemaal niet van de faculteit filosofie en dat staat in de eerste regel van de survey. Stelletje napraters hier, klik zelf eens en kijk langer dan 2 seconden.
Klinkt meer als theologie, i.p.v. filosofie....
Het grootste deel van de gammawetenschappen en een aanzienlijk deel van de alfawetenschappen zijn gewoon verkapte linkse denktanks. Denk je eens in, als we die allemaal weg zouden bezuinigen, en het bespaarde geld in échte wetenschap en écht onderwijs zouden steken, wat een kenniseconomie we dan zouden kunnen zijn.
Maar goed, dan zou onze elite de voornaamste opleidings- en indoctrinatie-instituten van haar leden kwijt zijn, dus dat gaat niet gebeuren. Er moeten tenslotte voortdurend nieuwe ambtenaren, politici, journalisten, rechters, kunstenaars, activisten en "deskundigen" met correcte meningen worden opgeleid, om de rangen van de elite aan te vullen en hun monopolie op de waarheid in stand te houden.
Dat is ook de reden waarom er zoveel animo is voor al die fopstudies: het is simpelweg de snelste weg naar het subsidie-infuus.
Benieuwd naar de samensteller(s) van die vragenlijst. Wat zijn dat enge griezels
De VU is geen uni maar een beroepsopleiding voor gereformeerde dominee's. Zoiets als de McDonalds Uni voor hambobakkers. Daar ga je ook niet naar toe als je wilt leren koken.
@necrosis | 22-02-15 | 08:58
Immanuel Kant, duitse filosoof.
@eerstneukendanpraten | 22-02-15 | 09:09
Dat is geen biggetje, maar een walvis!
miko | 21-02-15 | 22:51
Ik stel ook niet dat filosofie wetenschap is. Ik stel dat wetenschap voort komt uit filosofie. Het kunnen maken van vuur door holbewoners is een geavanceerde vorm van conditionering: je slaat twee stenen boven een bosje droog hout tegen elkaar en je krijgt het warm. Van hetzelfde niveau is de otter die een steen gebruikt om een noot te kraken. Dat betekend nog niet dat zij er kennis over hadden. Vroeger (2000 jaar geleden tot pakweg 200 jaar geleden) waren alle wetenschappers first and foremost filosofen. Pas later is dat zich gaan differentiëren. Ik claim dus niet dat filosofie wetenschap ís, slechts dat wetenschap uit filosofie voort gekomen is.
Klisma? Iemand?
@eerstneukendanpraten | 22-02-15 | 09:09
Ik bewonder Agnes (en uiteraard worstendraaierT Jan) vanwege de standvastigheid.
Opvolger Fozzy Bear is, in tegenstelling tot zijn gewicht, geen zwaargewicht.
En ja, ik zou Agnes doen, die is echt mooi als ze boos is....
necrosis | 22-02-15 | 08:58
Agnes was een echte schreeuwlelijk maar alles beter dan dat volvette biggetje van de PvdA...
Is de tekst op de pica trouwens bewust verkeerd gespeld?
(I kant, ipv I can't)
Ik moest ineens aan Agnes denken, omdat ze altijd zo heerlijk met gestrekt been in een debat kon springen.
*toch op Fleur stemmen doet*
@Parel van het Zuiden | 22-02-15 | 08:34
Ik vraag me af of mensen met een diploma 'filosofie' zonder subsidie überhaupt aan de bak kunnen komen.
Met die geestelijke 'uitdagingen' hoef ik bij mijn huidige werkgever niet aan te komen.
@Maaiveld | 22-02-15 | 07:34
Dus dat was wat ggl betekend. Ik kon er al geen filosofie van maken.
Dus de VU is links garistelijk... schotelt een buitengewoon potente "weg met ons" cocktail voor, en zit dientengevolge vol met types die op geen enkele echte universiteit aan de bak zouden komen.
.
Vette scoop, zeg. Stop de persen, reboot internet, zeg het voort, het bericht moet door!
Onze poldermadrassa.
Verstuurt
Gaat lekker
Tieus
De faculteit die deze enquete verstuurd is niet Filosofie maar Godgeleerdheid (fac ggl). Geen wonder dat ze op de VU naar godsbeleving vragen.
Mooi ongefundeerd en tendensieus dus. ;)
@Niak | 22-02-15 | 01:49
Hoe komt het dat men pas 300 jaar na zijn dood over hem begon te schrijven? Ooit wel eens dat spelletje in de kleuterklas gedaan war de juf iemand iets influistert en dan fluistert iedereen door tot de laatste hardop zegt wat hij heeft gehoord. Moet je voorstellen als dat met 20 man gebeurd over 20 generaties.
Ik geloof zelf in de paashaas en klaas Vaak, die zijn een stuk minder agressief vergeleken alle religies.
En hier een hele intressant video over geluidjes in een nieuwe synthesizer Serum die net op de markt is gekomen.
www.youtube.com/watch?v=BH8bNHeS_hs
Kain_niaK groet U allen.
Hier! Alvast ter compensatie voor die schreeuwlelijkmuzak die necrosis eventueel nog gaat posten.
.
www.youtube.com/watch?v=1x0q1Gdiph0
.
Goedenacht.
@harry pikkel | 22-02-15 | 03:26
Jan-Gays de Jager schreef een modern sprookje, iets over geld lenen en er dik aan verdienen.
Geen idee wie er aan verdient, ik in ieder geval niet!
*met boos hoofd naar mandje gaat*
@necrosis | 22-02-15 | 03:14
Getatoeëerde spierballen zouden een verlichting kunnen zijn in de politiek.
@harry pikkel | 22-02-15 | 03:26
Sprookjes zijn voor kinderen, niet voor volwassenen!
Die zouden beter moeten weten aangezien ze diezelfde sprookjes aan hun kinderen voorlezen.
Overigens was ik vergeten dat de Nederlandse taxpoetbetalerT ook ongezien de typhus kan krijgen van Dijsselbloem.
Wanneer pleurt dit meest waardeloze kabinet sinds WOII eens op?
necrosis | 22-02-15 | 01:38
Waarom zou je een sprookje niet serieus nemen? Ik leer het meest van heel goede fictieschrijvers, fictie is een middel om diepe gevoelens in een vorm te gieten. De ellende begint als mensen hun zienswijze aan een ander willen opdringen, vanuit dat perspectief begrijp ik je aversie tegen religie.
@kloopindeslootjijook | 22-02-15 | 03:13
Met die hulpEuro's betalen ze de buitenlandse banken, ze proberen hun pensioenstelsel vanaf 55 jaar te handhaven, steenrijke Griekse reders betalen nog steeds geen belasting en Spiros-met-de-pet kan ongezien de typhus krijgen.
Mede mogelijk gemaakt door Mr. Euro, Dijsselbloem.
*hartgrondig vloeken doet*
Niak | 22-02-15 | 01:49
Jij snapt dingen. Vooral die laatste twee zinnen, geweldig.
@kloopindeslootjijook | 22-02-15 | 03:02
Vermouth herdistileren mischien.
Zelf de absintalsemplant kweken en extract van maken om Absint van de maken.
*Alvast oor afsnijdt*
Dat zou wel een hele rare trui worden.
*schaar pakken doet*
@McMarx | 22-02-15 | 03:10
Ik draag geen truien, dan kun je mijn getatoeëerde spierballen niet zien....
*gnehehe*
We krijgen het geld wel een keer terug. Over 10.000 jaar of zo.
Weet iemand inmiddels wat er met al die hulpeuro's gedaan is?
@neutron | 22-02-15 | 03:07
Wouter Bos deed dat ook niet toen hij in de oppositiebankjes zat, en toen hij in de regering zat, draaide hij zoals het een echte PvdA'er betaamt .....
En die Mafia-Grieken kunnen wat mij betreft ouderwetsch en ongezien de typhus krijgen!
@necrosis | 22-02-15 | 03:04
Spekmantrui wellicht?
@necrosis | 22-02-15 | 03:04
Als politicus hoef je geen stropdas te dragen; dat doet die mafia-Griek Varifocus ook niet.
@McMarx | 22-02-15 | 02:40
Ik wens niets met politiek te maken te hebben, pakken met stropdas staan me niet!
McMarx
"een slap aftreksel."
Ja, daarom.
Lees wel iets over zelf maken maar wanneer het Tujon-effect er dan ook inzit.. misschien bij een smartshop oid.
@kloopindeslootjijook | 22-02-15 | 02:53
Absint zoals het was in de tijd van Van Gogh wordt helaas niet meer gemaakt. Wel een slap aftreksel.
*thuisbrouwerijtje bedenken doet*
@kloopindeslootjijook | 22-02-15 | 02:49
Goed idee. Geniet ervan. Proost!
Eigenlijk zoek ik een goede Absint.
Iemand een ervaringsdeskundige?
Dit laffe, modieuze gekwijl van de VU-softies heeft inderdaad geen fuck met filosofie te maken.
McMarx | 22-02-15 | 02:46
"reeds ten onder gegaan "
#dan maar een glaasje inschenked#
@necrosis | 22-02-15 | 02:22
Ach zo,hij had doping gebruikt? Kaas, de Lance Armstrong van Geen Stijl.
@kloopindeslootjijook | 22-02-15 | 02:40
Geen idee! Het serieuze gedeelte van dit topic is reeds ten onder gegaan in gewauwel.
@necrosis | 22-02-15 | 02:39
Vergetelheid mijn waarde, vergetelheid. Mensen willen zo graag in een of ander god geloven omdat het besef van vergetelheid niet te harden is.
Filosofie overbodige hobby? Uiteindelijk maakt het verlichtingsdenken wel het verschil. Schijnt. Dus; ga dat nu eens haarscherp toegankelijk maken.
Een compacte uitgave met denkwijzen en argumenten die inzetbaar zijn door de jonkies voor de leeftijd dat ze in een sekte willen stappen en voor Henk en Ingrid iets zodat die voorbij het klagen kunnen komen. Denken in oplossingen. In een vervolg. Of is er al zoiets?
necosis | 22-02-15 | 02:35 Je bent proxyaandeelhouder? "aan biertje lurkt"
@necrosis | 22-02-15 | 02:35
Zoveel misverstanden kan niets anders betekenen dat je politieke aspiraties hebt. En nou niet gaan zeggen dat dit een misverstand is want, dat maakt extra verdacht (zie Mark en Mark).
@McMarx | 22-02-15 | 02:32
Welk lot staat me te wachten?
@necrosis | 22-02-15 | 02:35
Je m'excuse.
@necrosis | 22-02-15 | 02:29
Mijn zesde zintuig schreewt me toe dat je de zaak in de maling neemt.
@neutron | 22-02-15 | 02:29
Wederom een misverstand, ik ben hier ooit begonnen als 'necrosis' in 2008.
Ik ben er trots op nog steeds onder dezelfde nick te kunnen posten.....
@necrosis | 22-02-15 | 02:26
Teun van het Tuinpad is voor mijn tijd maar, ik begrijp wat je bedoeld (leuke nick ook). Dat lot staat jouw overigens ook te wachten.
Hoewel, was het miet zo dat de GS-comments als archief inmiddels beschermd gedachtengoed is verklaard?
@McMarx | 22-02-15 | 02:26
Ik ben niet edelmoedig, dat is een misverstand!
@necrosis | 22-02-15 | 02:26
Maar Teun van het Tuinpad was jij toch, in je vorige incarnatie?
@McMarx | 22-02-15 | 02:20
Ik vraag me af wat er met Teun van het Tuinpad is gebeurd, die scoorde de meeste fipo's ,noteerde de meeste comments ooit onder één nick en introduceerde 'een Teuntje doen'.
En ineens was hij 'weg' alsof hij nooit bestaan heeft.
Zou 'the Matrix' dan toch bestaan?
@necrosis | 22-02-15 | 02:22
In jouw edelmoedigheid, gun jj die sprookjesfiguur natuurlijk wel alle eer voor zijn sprookjes.
@miko | 22-02-15 | 02:16
De reacties staan er nog, de comments waarop men reaguurde zijn verdwenen.
Het lijkt de 'Twilight Zone' wel.
Enne... met het verdwijnen van de reacties van Kaas ben ik natuurlijk de rechtmatige winnaar van de trofee van reaguurder van 2013.
Ik eisch een nieuwe hertelling...
*gnehe*
@miko | 22-02-15 | 02:16
Kaas de vies? Is dat een typetje van Koot en de Bie?
@luchtledig | 22-02-15 | 02:08
Studeer eens op het correct schrijven van mijn nick, het staat netjes aangegeven onder elk comment.
*mep geeft met DOS-bijbel*
@necrosis | 22-02-15 | 01:25
Toon jij maar eens aan dat er ooit een Kaas de vies in de panelen rondliep.
@necrosis | 22-02-15 | 02:03
Met een toost op jou!
Ik werd zo vrolijk van dat reli-gewauwel dat het naar meer smaakte.
De VU.. een soort InHolland, maar dan verkleed als universiteit.
Niak | 22-02-15 | 01:49 Schoolkrant en Aldibier gaan niet samen bij Necrosis. "weer in studieboek duikt"
ik wil graag "het vrije woord" bestuderen; Dat kan, maar uitsluitend als je onze "taal" spreekt.
@McMarx | 22-02-15 | 01:56
Hoor ik daar het geluid van een vers geopend biertje?
Ik heb de 4 verschillende ooggetuigen verslagen over Jezus goed gelezen en ze komen geloofwaardig over
@Niak | 22-02-15 | 01:49
Die ooggetuigen heb jij gisteren nog gesproken?
Of vind jij getuigenverklaringen van 2000 jaar geleden betrouwbaar?
*Plop*
@trenthopper | 22-02-15 | 01:47
Ben jij BakEllende vergeten met zijn uitspraak 'Zonder geloof kun je niet functioneren'?
Ik wil Balkie best een weekje mijn werk laten doen, ik denk echter dat mijn werkgever zal zeggen dat juist BakEllende degene is die niet functioneert!
@ necrosis | 22-02-15 | 01:25
Ja en over 2000 jaar zijn jou comments echt niet meer te vinden op het internet en heeft niemand het over necrosis maar vermits men als 2000 jaar over Jezus lult is het vrij aannemelijk dat men over 2000 jaar nog over Jezus lult. In ieder geval meer aannemelijk dan dat er over 2000 iemand jou comment lees. Nu de historische figuur Jezus, er is meer bewijs voor dat hij echt heeft bestaan dan bewijs dat hij een compleet verzinsel is, daar zijn vrij wel alle wetenschappers het over eens. en.wikipedia.org/wiki/Historical_Jesus...
Of Jezus echt de Zoon van God was ... daar houdt bewijs op en begint geloof. Het is als het kijken naar een aflevering van Star Trek. Wat er ook misgaat ze kunnen altijd de boel redden door iemand aan boord te beamen. Sommige zien dat en ergeren zich eraan, andere accepteren het. Suspension of disbelief heet dat principe. Ik heb de 4 verschillende ooggetuigen verslagen over Jezus goed gelezen en ze komen geloofwaardig over. Zo geloofwaardig dat voor je je het beseft je echt gaat geloven dat er 2000 geleden een man 33 jaar op aarde heeft rondgelopen, dat hij gestorven is en uit de dood is opgestaan. Kan ik dat bewijzen, natuurlijk niet. Maar jij kunt ook niet bewijzen dat je ouders van je houden. Je kunt het aannemen en er argumenten voor geven (mijn moeder houdt van me want ze kookt zo lekker) maar zeker weten doe je het nooit. Wie zegt je dat ze je niet voor de gek houden? Met het geloof in Jezus is het exact hetzelfde. Wie het aandurft om in Jezus te geloven neemt een heel groot risico om volkomen voor gek te staan. Dat is erg vernedert voor het ego.
Religie is niet voor iedereen, gelukkig zijn de mensen met de echte macht juist degene die niet geloven. maar aan de andere kant is het super dat men gelooft. handig middel voor globale evolutie in het komen en gaan van denkwijzes. en het is natuurlijk een nog handiger middel om aan de macht te blijven.
Of Jezus bestaan heeft doet totaal niet ter zake.
@harry pikkel | 22-02-15 | 01:32
Als iemand kan aantonen dat jezus niet bestaan heeft, trekt die gelijk de bodem onder de ggristelijke religie uit.
Dan is 'religie' ineens een sprookje wat je niet serieus kan nemen.
*wat ik nu al niet doe*
@AntiSoof | 22-02-15 | 01:15
Ik heb liever dat mensen vluchten in drank, dat is schadelijk voor hunzelf.
Religie is schadelijk voor anderen.....
necrosis | 22-02-15 | 01:25
Of Jezus bestaan heeft doet totaal niet ter zake. Hij staat voor een idee.
Nietzsche was totaal geobsedeerd door Jezus. Grappige uitspraak:als Jezus net zo oud was geworden als ik, was hij tot dezelfde ideeën gekomen.
@Ik was in Haren | 22-02-15 | 01:21
Ik heb een gulle bui:
www.youtube.com/watch?v=t8roxM1k02g
Teksten zijn toegevoegd zodat je lekker kunt meezingen...
*moehaha*
@Niak | 22-02-15 | 01:15
Heb jij bewijs dat jouw jezus echt bestaan heeft en hetgeen hij gezegd zou hebben ook daadwerkelijk heeft gezegd?
Om maar een voorbeeld te noemen: mijn comments staan opgetekend op het grote verderfelijke internet en zijn aantoonbaar.
Gelul in de marge over 2000 jaar geleden is een stuk minder betrouwbaar.
necrosis | 22-02-15 | 01:16
Ik kan de teksten bij jouw muziek nooit verstaan, want ze krijsen er continu doorheen.
@Ik was in Haren | 22-02-15 | 01:13
Nee, dat ben ik niet met je eens!
Heb je de teksten van die muzakjes wel eens bestudeerd?
*broed op muzakje*
(Lans bedoelde ik land) Het land is dus ingepikt.
@ miko | 22-02-15 | 00:25
Geloof is niet hetzelfde als religie. Lees anders maar wat Jezus allemaal zei over de bijbelgekkies van zijn tijd, de pharizeen en de saduceen.
Je hebt zat goede wetenschapper die ooit ergens in hun leven in "rare" dingen hebben gelooft. Dat hoeft nog geen godsdienst te zijn. Denk aan Tesla die er van overtuigd was dat de aarde een grote elektromagneet is en dat het mogelijk zou moeten zijn om daar stroom van dan te halen. Geloof is het aannemen van iets wat je niet zeker kunt weten of niet kunt zien. Dat kan zeker een plaats hebben langs de wetenschap, iets dat alleen werkt op het aantoonbare of in ieder geval tot op zeker hoogte aantoonbaar. Zolang je beide gevallen maar niet door elkaar heen gaat halen. Dat jij gelooft dat elke wetenschapper die gelooft niet goed bij zijn hoofd is een vooroordeel.
@necrosis | 22-02-15 | 00:57
Dat denk ik ook. Maar je zult als nieuw-geborene maar deze wereld moeten zien. Georganiseerde waanzin vind ik het. Niks lans van allen. Niks eerlijkheid en rechtvaardigheid. Kunstmatige shit, vind ik het. En dan moeten mensen eigen verantwoording nemen? In deze kunst-wereld? Dan kan IK me voorstellen dat mensen vluchten in religie. Alles liever dan de infantiele immorele kolerezooi. En dier onwaardig.
necrosis | 22-02-15 | 00:57
Maar je bent toch hopelijk wel met mij eens, dat jouw muzakjes uit de diepste regionen van de hel komen?
Nieuwe poging tot comment wegens cloudflare-dinges:
@miko | 22-02-15 | 00:25
Religie is voornamelijk een teken van zwakte.
Als je de loterij wint, is het een geschenk van ...[vul hier je godje in].
Als je iets naars overkomt, is het een straf van....[vul hier je godje in].
Religie is iets voor mensen die hun leven niet in eigen handen willen nemen en liefst geen enkele verantwoording willen dragen.
*blegh*
@miko | 22-02-15 | 00:29,
Dat laatste filmpje vind ik wel redelijk overtuigend. Maar ook zéér vals. En een beetje dom. Maar ja. 't Is een wijf en ze kweelt lekker in 't gehoor. Maar het blijft toneel. En toneel is kwatsch, w.m.b..
Wat mis ik de ware filosofie soms ;( Waar zijn de werkelijk geleerde lieve mensen toch gebleven? Ik mis jullie zo...
@miko | 22-02-15 | 00:25
De naam 'wetenschap' zegt alles.
En wat betreft 'geloof', ik geloof dat ik een biertje ga ontkroonkurken....
Wat een sneu 'feel good' boodschappenlijstje. Wetenschappelijk zo dichtgetimmerd dat je met het resutaat ook werkelijk niets kan.
Gewoon overal een 5 invullen op het formulier.
@AntiSoof | 21-02-15 | 23:45
En haar alter ega
www.youtube.com/watch?v=GvYWaoJPJRQ
@Niak | 22-02-15 | 00:16
Agnost ok, maar werkelijk in een religie geloven? Dan ben je ook als wetenschapper niet goed bij je hoofd.
Hoe lang je lijst ook is.
Religie is namelijk aantoonbaar fout.
@AntiSoof | 21-02-15 | 23:45
er is maar een PJ.
www.youtube.com/watch?v=RzwG3r9_L9o
Nieuwe ideëen opgedaan in de studie. (vraag 5). Jammer, tikfout. Vraag 3 (3. In hoeverre is het volgende belangrijk voor jou persoonlijk:)is verdrietiger: De keuze "Kennis opdoen" ontbreekt. Al valt dat met een beetje goede wil te scharen onder "Goed worden in een vak"
Plato, Socrates, Spinoza, Erasmus.
Volgens vele klagers hier zijn dat wauwelende nitwitten.
Dat zegt genoeg over het niveau van deze klagers.
@ AnastasiaBeaverhause | 21-02-15 | 23:25
Klopt helemaal, als voorbeeld kunnen beter kijken naar iemand zoals Isaac Newton, die had een tyfus hekel aan dat stomme kut geloof. Schreef het ene na het andere boek over hoe stom de kerk was en hoe de bijbel een boek is vol met sprookjes.
Zie hier de wiki --> en.wikipedia.org/wiki/Religious_views_...
En hier nog een grote lang lijst vol dappere helden uit de wetenschap die maar EEN taak in hun leven hadden, het geloof KAPOT maken. Daar kunnen we allemaal wat van leren.
en.wikipedia.org/wiki/List_of_Christia...
En voor iedereen die al in slaap aan het vallen is. Ik ben uiteraard sarcastisch bezig. Ik snap niet waar dat idee van dan komt dat je geen wetenschapper kunt zijn en geloven. Zo'n idee strookt niet met de realiteit en zeker niet met onze geschiedenis. Maar goed, het is natuurlijk wel leuk om daar over te dromen als dat je ding is.
Tja. De politiek heeft zelf invloed in de universitaire wereld. En dat is niet vreemd. Zo een instituut wordt immers betaald door de (elitaire) macht. En wie betaalt die bepaalt nu eenmaal. En nu hebben zelfs commerciële ignorante wezens ook al invloed op de inhoudt van het curriculum. Potverdrie, de tamelijk nogal eenvoudig-ingestelde zakenmensen weten wel hoe het zit, denken zij. In plaats van verlichtende kennis wordt er nu een vorm van hebzucht onderwezen. Ik zeg, 'we' zijn decadent geworden. En decadentie luidt het einde van een tijdperkin. Dat is een Bijbelse 'wijsheid'. Geschiedenis, zeg maar. Een ervaren wijheid.
-weggejorist-
Memodido | 21-02-15 | 22:25
Ik heb aan de TU ook gewoon filosofie als vak gehad. Filosofie vormt de basis van het wetenschappelijk onderzoek.
een zin *zucht* "Just burn the whole fuckin thing to the ground and start again from scratch" misschien gaat take 2 beter en to save your own asses zeg dat take 1 gewoon een pilot was ok
O I O....
Onderdanig
Islamitisch
Onderwijs
Moet natuurlijk J P zijn. (Emoties doen rare dingen met het verstand)
@lanexx | 21-02-15 | 23:28
Zelfs zo een P J Balkenende met zijn vervloekte zeer onchristelijke VOC-mentaliteit heeft daar zijn 'opleiding'gehad. Vreselijk.
@miko | 21-02-15 | 23:25
Inderdaad, kennis zonder wijsheid is als dodelijke wapen geven aan een mannelijke pubers. Dat leidt dus tot niets.
Je mag er toch van uitgaan dat die studenten nu zo langzamerhand wel weten dat die VU een reli islam instelling is, waar een normaal denkende student in de verste verte niet wil studeren.
@Piet Karbiet | 21-02-15 | 21:53
Ik logde in om hetzelfde te melden, de VU heeft niks met vrij te maken. Voeg ik nog toe dat een filosoof wat mij betreft zich juist eerst van alle goden los moet maken voordat hij kan groeien in zijn vak.
@AntiSoof | 21-02-15 | 22:58
'Een vat vol geleerdheid is geen druppel wijsheid waard'
Zoiets was het toch?
Een universiteit waar ze lullen over God neem ik niet eens serieus. What's next: onderwijzen dat de zon om de aarde draait? De aarde plat is?
Een serieuze wetenschapper gelooft niet.
Wat een canard. De VU is christelijk. Met een ggggg. Het is dezelfde Vrij als in vrijgemaakt gereformeerd. Logisch dat zo'n vragenlijst daar vandaan komt. De maatschappelijke pendant is Trouw. Die linksdraaiende gristenen. Waar Elma Drayer vandaan komt. Hebben jullie haar laatste stuk in de Vrij Nederland al gelezen? Mooie duiding van het linksvolk.
www.vn.nl/Archief/Samenleving/Artikel-Samenle...
Kijk, de VU is nu eenmaal een van oorsprong protestantse universiteit. Voor zover van een levensbeschouwelijke achtergrond nog iets aanwezig is, is dat het belang dat de Uni hecht aan dialoog. Zie ook het Israëldebat dat niet plaats mocht vinden. Verder heb je er niet zoveel last van, heb ik tijdens mijn minor aan Letteren mogen ervaren.
Aan de Faculteit Godgeleerdheid is dat een heel ander verhaal. Daar kom je religekkies tegen die geloven dat God de wereld in zes dagen geschapen heeft. En de Faculteit der Wijsbegeerte is een heel lange tijd (tot vorig jaar, zit nu bij Letteren) met Godgeleerdheid verbonden geweest. De vorige decaan is zelf christelijk (heeft een boekje uitgebracht in samenwerking met Gijsbert van den Brink, broer van en nog erger peophoofd, getiteld "En God beschikte een worm: Over schepping en evolutie"). Én als academische (en niet wetenschappelijke) discipline is filosofie nu eenmaal makkelijk te verbinden met theologie. Het is iets typisch VU's.
Dus, Wijsbegeerte zit gevangen in de termen 'religieuze dialoog', 'insider perspectief', 'het Transcendente'. Net als mijn oude faculteit, Godgeleerdheid.
Ik ben mijn master dan ook maar elders gaan doen. In Nijmegen erkennen ze óók het belang van levensbeschouwing. En houden ze zich niet bezig met dit soort onzin.
De VU is een open etterende wond die maar niet wil helen; een bres in een verdedigingsmuur. Zoals bijv. D66 en de PvdA dat zijn in politiek opzicht.
Er wordt gretig ge/mis-bruik van gemaakt.
Als je Peter Breedveld in dienst hebt, spoor je sowieso niet.
Ik deed vroeger heel wat anders met studentes.
Zatkniss | 21-02-15 | 22:22
Tuurlijk. Geen probleem. Laat ik je luiheid vooral aanmoedigen...
lmgtfy.com/?q=history+of+philosophy
Nadat je de vragen onder 1 hebt beantwoord, geven de vragenlijstverwerkers van de zgn 'Vrije' Universiteit er verder wel een eigen interpretatie aan.
Dus nog een argument erbij voor waarom nog invullen??
@miko | 21-02-15 | 22:51
Volgens mij is filosofie wijs-begeerte. Kennis is echt wat anders dan wijsheid.
@Zatkniss | 21-02-15 | 22:45
Geen problemo. Hier een korte cursus.
Finale WK Filosofie tussen de Duitsers en de Grieken:
www.youtube.com/watch?v=-2gJamguN04
miko | 21-02-15 | 22:48
Je hebt gelijk dat joden niet bekeren, maar ze hebben wel degelijk een missie, namelijk het vervolmaken van de beloften uit de Thora door rein te leven. Daarbij kun je je voor zover ik weet wel bekeren tot het jodendom maar dat prediken ze niet. Bij de volgelingen van zoaster kun je je niet bekeren maar moet je erin geboren worden
nl.m.wikipedia.org/wiki/Zoroastrisme
@Memodido | 21-02-15 | 22:25
Dat is makkelijk gezegd maar mensen hadden al kennis voor ze besefte wat kennis vergaring was. Menig oermens had de kennis(wetenschap) om vuur te maken ,gereedschappen etc. Maar of hij daar een filosofische gedachte over had.
Onzin. Filosofie is kennis begeerte geen wetenschap.
Schokkend. Smurfenniveau.
@Zatkniss | 21-02-15 | 22:18
Wanneer heb jij voor het laatst joden met een missie langs je deur gehad?
Niet ieder geloof heeft een missie.
@Jezus_Boeddha | 21-02-15 | 22:29
Nee.
@ZZP-er | 21-02-15 | 21:44
Een atheïst hoeft niets te verdedigen. Je snapt het niet helemaal. Atheïsme is geen keuze geloven wel.
@Zatkniss | 21-02-15 | 22:22
Geeft niet. U zit nog in de grot van Plato.
Piet Karbiet | 21-02-15 | 22:34
nl.m.wikipedia.org/wiki/Allegorie_van_...
Idd met dit soort zaken hou ik me niet bezig. Ik ben geschoold op de universiteit van het leven. Vooral het feit dat mijn moeders familie in wit Rusland grotendeels afhankelijk is van mij on te vreten geeft mij weinig tijd voor het elitaire denken. Plato houdt de haard niet brandend, maar interessant.
GGL in de PDF staat voor Godgeleerdheid.
@ Memodido | 21-02-15 | 22:23
AAAAAAUW, pijnlijk misser inderdaad.
Als je liever geen vragen over God hebt moet je uiteraard geen godgeleerdheid gaan studeren.
Auw auw auw.
@Memodido | 21-02-15 | 22:23
O! Dat verklaart heel veel. Maar de vragen blijven 'raar'. Als dat het nivo is van de VU. Tja.
Filosofie lijkt mij een prachtige studie waarmee men onder andere de relativiteit van denken kan leren begrijpen en waarmee men de schitterende inzichten en geestelijke vergezichten van grote (vaak) mannen kan leren kennen. Nietzsche, Schopenhauer, Heidegger, Plato, Spinoza etc., allemaal stuk voor stuk briljante en diepe denkers. Deze studie zou volkomen onafhankelijk moeten zijn en vooral niet gepamperd moeten worden door een universiteit, eerder het tegendeel daarvan zou ik eerder zeggen. Men moet het 'tuig' kort houden, dunkt mij. Filosofen zouden zeker een verrijking kunnen beteken voor het onderwijs en de samenleving. Maar ja. Deze maatschappij waar alles om omzet en macht draait zit nou niet bepaald op té vrije denkers te wachten. Want met waarlijk denken is weinig te verdienen hè? En of de mensen werkelijk gelukkig zijn is bijzaak, zo lijkt het.
@Zatkniss | 21-02-15 | 22:22
Geeft niet. U zit nog in de grot van Plato.
J. Jarig | 21-02-15 | 22:13
Niet mee eens. Voorbeeldje. Vaak genoeg wordt er, ook op Geenstijl, in discussies verwezen naar uitspraken van beroemde filisofen om argumenten kracht bij te zetten. En daar de discussies op Geenstijl meestal maatschappelijk relevant zijn, is de filosofische verwijzing dat ook. Algemener gesteld: filosofie biedt een raamwerk van argumenten en stellingen om in bepaalde kwesties naar te verwijzen, en om de validiteit van bepaalde redeneringen aan te toetsen. Dat is vaak nuttiger en efficiënter dan in elke kwestie of discussie opnieuw het wiel uit vinden.
Overigens ben ik wel voorstander voor een numerus fixus op de filisofieopleidingen. Want de B.V. Nederland zit niet bepaald te springen om diepzinnige denkers.
@Niak | 21-02-15 | 21:55
Ik ben ook voor meer Jezus hoor. En ik ben ook voor de vrije universiteit van Amsterdam. Ik krijg die pdf niet open. Staat daar iets belangrijks in?
Memodido | 21-02-15 | 22:25
Doel je nu op empirisch onderzoek? Of kun je meer aandragen? Wiki link mag ook?
Zatkniss | 21-02-15 | 22:22
Filosofie is de basis van alle moderne wetenschap. Elke vorm van kennisvergaring is gestoeld op filosofische ideeën over wat kennis is en hoe het te vergaren.
Een kleine google check van de faculteit waar de vragenlijst van afkomstig is, is niet filosofie maar Godgeleerdheid. Lijkt me vrij eenvoudig uit elkaar te halen, een voor een heel groot deel de vraagstelling van veel vragen te verklaren..
Weer een spijtige miskleun van Geenstijl
stoethaspel | 21-02-15 | 22:20
Kun je dat nader verklaren? Ben blijkbaar te dom om de link te leggen.
J. Jarig | 21-02-15 | 22:13
Filosofie is de bron waar al het andere uit voortgekomen is. Je kunt ook te dom zijn om er iets van te snappen, natuurlijk.
Zatkniss | 21-02-15 | 22:18
Klopt. En als je hun boek in twijfel trekt zijn ze snel geïrriteerd.
Chow | 21-02-15 | 22:12
Aanhangers van een godsdienst willen per definitie bekeren en verdedigen. Ze vreten dus altijd de vrijheid van anderen op.
ProAsfalt | 21-02-15 | 22:03
Als ze ambtenaar of politicus zijn wel maar dat geldt volgens mij voor de andere partijen ook.
Filosofie is sowieso al een vaag geneuzel waar niemand op zit te wachten. Dus doek maar lekker op.
Niak | 21-02-15 | 22:05
Jouw denkfout is deze."Wat ik bedoel te zeggen is dat als je goed idee hebt het niet veel uitmaakt vanuit welk denken dat goed idee komt. Zolang je maar kunt verdedigen WAAROM het een goed idee is." Waarom zit dat verplicht verdedigen er in. Het klinkt als een soort moeten en dat is het niet. Ik kan er vrij voor kiezen of ik mijn ideeën of gedachten wil verdedigen maar ik hoef dat natuurlijk niet. Als ik tot de conclusie kom dat er geen God is dan hoef ik niemand uit te leggen in een debat hoe ik tot die conclusie ben gekomen. Ik kan er uiteraard voor kiezen om dat wel te doen maar ik hoef dat niet. Ik proefde uit jouw betoog dat je dat wel vind. Als ik dat verkeerd heb begrepen mijn excuses.
Trouwens hoeveel van die vrije filosofen trappen we de krimp markt jaarlijks op? Die enkele echte denker van nature die red zich wel in dat hypocriete circus. Alle andere doe je inderdaad beter klaarstomen voor alles in de multicult sfeer. Dat is waar ze uiteindelijk toch aan het subsidie infuus getrapt worden wanneer niet werkloos, het beslaat inmiddels direct en indirect toch zo ongeveer 50% procent van de infantiel arbeidsmarkt welke we hebben.
Chow | 21-02-15 | 21:58
Oh ja daar staat een grote fout in.
"Wat het wel bekend is dat je samen tot eenheid in denken komt, zonder je druk te maken over de irrelevante details"
Het moet irrelevant zijn ipv relevant. Sorry.
Wat ik bedoel te zeggen is dat als je goed idee hebt het niet veel uitmaakt vanuit welk denken dat goed idee komt. Zolang je maar kunt verdedigen WAAROM het een goed idee is.
Zolang je geen theologie of filosofie studeert aan een universiteit is het wel of niet geloven of het wel of niet religieus zijn nogal irrelevant. In dit geval gaat het over een filosofie student, maar dan nog is het erg stom om er in zo'n vragenlijst vanuit te gaan dat elke student in God gelooft of spiritueel is. Je kunt best vragen geloof je in God, maar als je dit niet vraagt ga het dan niet invullen voor andere mensen. Dat bedoel ik met weinig respect. Kijk, ik heb respect dat jij geloof in de atheistisch levenvisie, maar ik heb niet altijd respect voor elk argument daar voor. Daar zit wel een verschil tussen. Iedereen mens mag geloven wat hij wil, en hoort daarin gerespecteerd te zijn. Maar als je gaat uitleggen waarom je zo gelooft en je argument is bullshit dan hoef ik voor het argument geen respect te hebben, maar voor jou wel. Dat bedoel ik er mee dat het verkeerd is om blind aan te nemen dat iedereen dezelfde overtuigingen heeft. Maar het is ook verkeerd om te zeggen dat elke overtuiging even veel waard is.
Ik heb veel antwoorden, nu alleen de vragen nog bedenken.
@Zatkniss | 21-02-15 | 22:01
De schoffelplicht geldt voor elke bijstandsgerechtigde behalve voor VVD'ers.
Voor de fijnproevers:
Dit topic raakt Kant noch Wal.
Goet he?!
-weggejorist-
Deze veredelde uitkeringstrekkers kunnen mij de anus oxideren. Voor dit soort lieden juich ik een schoffelplicht in de bijstand toe. Ik stel voor om afgestudeerden van de vu die in de bijstand komen een collectieve schoffelplicht op te leggen.
Ah, dit zijn weer van die strikvragen waarbij het lijkt alsof je om je mening gevraagd wordt, maar waarbij je wel degelijk een fout antwoord kunt geven. Ik zou erin trappen.
ProAsfalt | 21-02-15 | 21:18
Helaas... ik spreek uit ervaring en er zitten veel linkse wetenschappers tussen, ook bij de beta's. Dat varieert van een milde PvdA/GL affectie tot 'Volkert for president' statements bij borrels.
Ze zijn er wel, rechts-realisten, maar de dominante sfeer is links-politiek correct. Wetenschappers met een rechtse voorkeur spreken die vrijwel nooit hardop uit.
Niak | 21-02-15 | 21:59
Dat krijg je als iemand je een lul noemt.
-weggejorist-
@Chow | 21-02-15 | 21:49
Je zei net dat je geen zin had om je standpunt te verdedigen en nu zit je je standpunt te verdedigen.
Lekker belangrijk wat ze op de uni doen. Nederland doet er niet meer toe, is bijkans bankroet en heeft geen identiteit. Droog gepompte bagger achter dijken, met een heleboel slappe zakken en hypocrieten. Een zielige economie van dienstverlening welke elkaar bijten voor een stukje kaas. Wie in godsnaam geeft het een f*ck wat ze op de uni doen en wat er van een uni komt, zolang die jongens en meisjes het leuk en gezellig hebben en met een papiertje tot eigenpijperij de werkloosheid in rollen. Ik zit op 9000 km van Nederland, elke dag zo ook vandaag vragen over mijn beschikbaarheid om projecten aan te pakken in Nederland, een miljoen werklozen, en elke dag zonder uitzondering krijg ik die vragen binnen. Of ik niet alsjeblieft iets wil aanpakken in de gesubsidieerde pauperbende daar, tegen wat is het tegenwoordig 56% belasting o.i.d. Laat die jongens en meisje en die uni lekker doormodderen. Des te eerder stoppen die mails, wanneer de zaak daadwerkelijk failliet is.
Dat betekend dus niet dat je je eigen overtuiging bij iedereen naar binnen rost en het betekend al helemaal niet dat elke overtuiging even veel waard is. Wat het wel bekend is dat je samen tot eenheid in denken komt, zonder je druk te maken over de relevante details. En als iedereen over iets essentiels anders denkt dan moet je je standpunt zo goed kunnen verdedigen dat je de ander overtuigd van niet jou gelijk maar van de waarheid. In zo verre mate de rede iets te zeggen heeft over waarheid.
Niak | 21-02-15 | 21:33
Dit was de trigger ;)
"Het doel is onderwijs beter te laten aansluiten bij de verwachtingen van de studenten"
Sinds wanneer is dat belangrijk? Je betaald toch om onderwijs te ontvangen van professoren die bekwaan zijn in hun vak?
De -mama zegt 'kaas is gezond' maar ik wil chocopast- genertie.
@ eastender | 21-02-15 | 21:44
Ik heb niks gerookt, jij word getriggered door het word Jezus en dan stop je met lezen en doe je exact hetzelfde wat die repectloze meneer of mevrouw van deze vragenlijst doet, alleen dan omgekeerd.
@mrplado | 21-02-15 | 21:45
.
Correct. Oprichter van de VU Abraham Kuyper (ARP) bedoelde met dat "Vrije" los van de Staat en op grond van de Bijbel. Daar zijn politieke vluchtelingen later wel achter gekomen toen ze dachten in Amsterdam aan een soort hippyschool te gaan studeren. Moeha! In KFC zit ook geen kip.
@ Chow | 21-02-15 | 21:39
Waar zeg ik dat? Ik zeg juist
"Enfin, dit soort vragenlijsten tonen geen respect. Niet naar gelovigen en niet naar ongelovigen."
Waarom getriggered worden door mijn statement van geloof en dan over alles heen lezen en het met mij oneens zijn om het oneens zijn?
Heb je uberhaupt gelezen wat ik schreef en waar ik het over had? Het laatste stuk had niks meer met geloof of niet geloof te maken. Het had er mee te maken wat de taak van een universiteit is en dat het ironisch is dat een universiteit zijn leden behandelt alsof het één persoon is ipv een hele zooi mensen met allemaal verschillende opvattingen. En dat vele opvattingen lang niet altijd relevant zijn. Precies zoals jij zegt: Jij schaart je achter de atheistisch levensvisie en voelt geen druk om die te verdedigen. Ben ik het helemaal mee eens.
ZZP-er | 21-02-15 | 21:44
Je bent zelf een lul. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er een opperwezen zou zijn. Als je verstandelijk gaat redeneren kom je altijd op hetzelfde uit. En dat is dat we op deze aardkloot echt niet belangrijk genoeg zijn om goddelijke wezens te zijn. We zijn niet anders als andere levensvormen. En dus sterven we uiteindelijk gewoon uit. En dood is dood. Of denk je dat we belangrijker zijn dan mieren bijvoorbeeld.
@ZZP-er, men hoeft niks te verdedigen. (On)Geloof en (niet) denken zijn privé aangelegenheden. Dus wat nou lul?
De VU heet "Vrije Universiteit", maar is het niet, het is een achterlijk grefo bolwerk. Denk ook aan landen die "democratisch" in hun naam hebben, zoals de voormalige DDR, de Democratische Volksrepubliek Korea en de Democratische Republiek Kongo. Hoeveel daarvan zijn echt democratisch?
Chow | 21-02-15 | 21:39
Je kunt t niet verdedigen, je geeft alleen maar af op anderen die het niet met je eens zijn.
Lul !
Wat heb jij gerookt, @Niak? Ik sta achter @Chow.
Professor Superhirn | 21-02-15 | 21:28
Je hebt dan toch recht op een uitkering?
Wat wil je nog meer. Toch niet echt werken of zo, dat doe je niet na een universitaire opleiding.
Da's voor ZZP-ers en andere klunzen.
En daar ga je straks ook nog eens een studieschuld voor aan van 40.000 euro. Het is nog de verkeerde studie ook. Want al die competenties, kniebuigingen/hielenlikkerij etc. vallen onder politiek.
Bij de VU twijfel ik soms of die technische vakken wel zo goed zijn.
for i in "Allah Akbar'
do
echo $i
done
@Professor Superhirn | 21-02-15 | 21:28
Niks (of Stas).
Maar het gaat niet om het doel maar om de weg ernaartoe.
Die is geplaveid met gespreide meisjesbenen voor pokdalige studentjes uit Putten en Katwijk. If lucky.
Niak | 21-02-15 | 21:33
Ik heb helemaal geen zin om mijn standpunt als atheist te verdedigen. Ik wil ook helemaal geen eenheid van denken. Geloof in een opperwezen is primitief en daar heb ik helemaal niks mee.
Kijk als ze dit in de kerk vragen heb ik er geen problemen mee maar het getuigt van weinig mensen kennis als er altijd maar vanuit gaat dat iedereen hetzelfde denkt. Ik zelf ben een die hard volger van Jezus. Maar dat wil absoluut niet zeggen dat ik geen respect heb voor het atheistische standpunt. Ik vind beiden aannemelijk, alleen geloof ik zelf in het eerste, door persoonlijke redenen. Geloof is één ding, religie is een ander ding. Als Christen geef ik eerlijk toe dat religie het meest effectieve instrument is om mensen te controleren via hun denken. Máár dat wil niet zeggen dat geloof zelf ook slecht is of dat elke religie precies hetzelfde is. Enfin, dit soort vragenlijsten tonen geen respect. Niet naar gelovigen en niet naar ongelovigen. Op geenstijl kan ik mij achter vele standpunten scharen als gelovige, niet achter allen, maar achter velen.
Unity without uniformity, het is mogelijk hoor!
En de ironie? Universiteit komt van het latijnse "universitas magistrorum et scholarium"; alle verschillende scholen vormen samen een eenheid.
Dat betekend dus niet dat je je eigen overtuiging bij iedereen naar binnen rost en het betekend al helemaal niet dat elke overtuiging even veel waard is. Wat het wel bekend is dat je samen tot eenheid in denken komt, zonder je druk te maken over de relevante details. En als iedereen over iets essentiels anders denkt dan moet je je standpunt zo goed kunnen verdedigen dat je de ander overtuigd van niet jou gelijk maar van de waarheid. In zo verre mate de rede iets te zeggen heeft over waarheid.
Wat doe je dan op de VU.? Ga je lekker elders studeren.
Karl Popper: Geen tolerantie voor de intoleranten.
Meer heb je niet nodig.
En wat kun je met een bachelor of master in de filosofie worden eigenlijk?
In Leiden hebben we echter ook nog de grifformeerde gek met kort lontje Kinneging - om toch nog een beetje te balanceren.
Gezellige stad, maar je zou er niet moeten willen studeren tenzij drs in politieke correctheid wil worden
Ja, da's een héél kleffe doos die dat heeft bijeen geraapt, onbekend met het idee dat men op een universiteit aan wetenschap moet doen en niet aan religie tenzij dat het studie onderwerp is. Maar wat let die filosofen in spé om te zeggen 'tief op met je vragenlijst!'? Dáár heb je toch geen studiepunten/ cursus/ graad voor nodig? Eis god is dood/ leve god / douw het mij niet door mijn strot. Klaar.
Alleen de harde technische opleidingen en sommige wetenschappelijke opleidingen zoals Wiskunde, natuurkunde, informatica, elektrotechniek, scheikunde zijn niet Links. De rest is allemaal links en links ertussen.
Het is niet voor niets dat als er een echt rechts kabinet er komt, het land toch links geregeerd wordt.
Ik irriteer me bij die vragen vooral aan het feit dat ze het steeds over "god" hebben. Hoezo vragen ze niet naar "het bovennatuurlijke" of "de goden"? Voor een studie filosofie is dat inderdaad wel erg bekrompen.
Haha! GO! youtu.be/rgTTLWIZJYw
Wat een universitaire vragen, nou nou nou.
Allah is geen filosofie! Hebben taggiya geript van Machiavelli en bij oorlog zijn ze al helemaal de weg kwijt. Arr of War door Sun Tzu gaat hun pet helemaal te boven.
Grappig en triest. Enige filosoof dat hun kennen is Mo. En die snapte niks.
Zelfs Plato veegt zijn reet af met het boekje. Zoals velen na hem.
Filosofie gaan studeren aan een christelijke universiteit. En dan vraag je er niet om, ofzo?
Islamitische Universiteit.
Vrij is al lang onderdanig aan Islamitisch.
Misschien is het een goed idee als meer mensen gewoon weer een vak gaan leren. Daar hebben we *wel* wat aan.
VU wordt IU.
Maar wie is Joke van Saane?
De VU is net zoveel vrije universiteit als de DDR een democratisch republiek was.
Het is de Vrije Universiteit. Dit kan toch niemand verbazen. Als je hier problemen mee hebt, moet je niet aan de VU gaan studeren.
Sja, wetenschap aan de universiteiten van Nederland is al een poosje linkse politiek - of opzouten.
REAGEER OOK