Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Laten we wat doen aan al dat plastic in de oceaan

plasticflesjesdoemaarnietindeoceaan.jpgWe gaan even helemaal Sargasso op jullie. Scientias publiceerde zaterdag een artikel over het plastic in de oceaan. Jaarlijks belandt er zo'n 8 miljard kilo plastic in onze grootste plassen water. Aldus telgeiten die het kunnen weten. Kun je nog zo'n stoere klimaatscepticus zijn, dit ontkennen als probleem is net zoiets als zeggen dat de islam alleen maar vrede en voorspoed brengt. Acht miljard kilo plastic, per jaar. Omdat al die Evian-kutjes zo nodig de hele dag hun lichaam schoon willen spoelen met duur plasticflesjeswater. Weet u hoeveel Kinder Surprise Ei-speelgoed je kunt maken van acht miljard kilo plastic? Iedereen en zijn moeder weet inmiddels dat er in de Grote Oceaan een flinke kluit plastic rond drijft. En die wordt elk jaar alleen maar groter. Mensen praten over oplossingen. Maar voorlopig blijft die drijvende vuilnisbelt uitdijen met een groei waar onze economie jaloers op is. Overigens niet een vuilnisbelt die zichtbaar is. Het merendeel van het plastic is kleiner dan de nagel van je pink. Het is ook nog niet zo wereldverwoestend als de wat meer verbeten milieugekkies u willen doen geloven, maar het is uiteindelijk vooral een probleem dat we kunnen oplossen. Laten we dat dan doen. Door er over te praten. Of gewoon te doen, zoals de Nederlandse post-tiener Boyan Slat. Die is lekker bezig met zijn concept Ocean Clean Up en haalt daarmee al een paar jaar de internationale media. Jong duurzaamheidstalentje, die wordt natuurlijk direct geadopteerd door alle wereldverbeteraars op deze planeet. Desalniettemin goed bezig, knul. Wij hebben de troep gemaakt, het is niet meer dan sympathiek als wij zelf ook die troep weer opruimen. Massaal plastic in de oceaan dumpen en dan niet opruimen is namelijk behoorlijk schofterig. Steun die Boyan. Denk mee. En pleur wat minder plastic in de oceaan, als het even kan.

Reaguursels

Inloggen

Verzamel het gewoon ergens in een bunker en als de technologie er is schiet je het gewoon richting de zon.

Wanneer het aankomt maakt niet uit, in de buurt van de zon blijft 't toch niet lang in 1 geheel

heeft de zon weer wat extra brandstof kan die ook weer een miliseconde extra langer mee.

niemand specifiek | 17-02-15 | 08:53

Tering, hij is wel erg vol van zichzelf..

WorkAholix | 16-02-15 | 17:57

Bij HPdeTijd staat een lijstje met de 20 grootste plasticdumpers. Nederland komt in dit lijstje niet voor, wel veel Aziatische landen met China op nummer 1. Ik voel me niet aangesproken.

Weerduivel | 16-02-15 | 09:58

Hier wordt het schoolplein elke dag door de leerlingen zelf opgeruimd, zoal dat hoort. Het is een kwestie van beschaving en van opvoeding. Helaas twee zaken die in onze "ik mag alles" maatschappij wat verloren dreigen te gaan.

goedemorgennederland | 16-02-15 | 09:20

@loekiekoch | 16-02-15 | 01:17
Wanneer 1% van de automobilisten en vrachtwagenchaffeurs hufters zijn dan wordt het al rommelig in de berm.
Die rommel wordt gelukkig zowat elke week opgeruimd op kosten belastingbetaler en verdwijnt alsnog de recyclingstroom in.
Wordt btw tijd voor echte boetes om dat asogedrag te stoppen.
Print maar eens een tijdje unieke codes op mac Donalds verpakkingen en leg de momenten van afgifte en kentekens vast met camera. ligt er daarna iets in de berm? Makkelijk zoeken, boete op kenteken, 1000 euro, bam!
Zo gaat het immers ook met verzekering, wegenbelasting, keuring, etc etc.
Die x% hufters moeten eens goed aangepakt.

Goktrommelkiller | 16-02-15 | 07:27

@loekiekoch | 16-02-15 | 01:17
Wanneer 1% van de automobilisten en vrachtwagenchaffeurs hufters zijn dan wordt het al rommelig in de berm.
Die rommel wordt gelukkig zowat elke week opgeruimd op kosten belastingbetaler en verdwijnt alsnog de recyclingstroom in.
Wordt btw tijd voor echte boetes om dat asogedrag te stoppen.
Print maar eens een tijdje unieke codes op mac Donalds verpakkingen en leg de momenten van afgifte en kentekens vast met camera. ligt er daarna iets in de berm? Makkelijk zoeken, boete op kenteken, 1000 euro, bam!
Zo gaat het immers ook met verzekering, wegenbelasting, keuring, etc etc.
Die x% hufters moeten eens goed aangepakt.

Goktrommelkiller | 16-02-15 | 07:27

Ze kunnen wel zo'n trechter ergens midden op de oceaan bouwen, maar ze kunnen ook 20 mijl uit de kust van Azië een muur maken. Want daar heb je een partij smerig volk. Geen afvalinzameling maar natuurgebieden/rivieren waar ze de zooi in gooien, soms een paar kilometer van de mooiste toeristische plaatsen vandaan. Of oude apparatuur in de fik steken, lekkere giftige rook. Om er een paar gram koper en aluminium aan over te houden ter waarde van een aardappel.
Hier in NL zijn we aardig bezig. Op het klootjesvolk na dan die dingen via de autoruit naar buiten donderen en pubers op straat. Kijk voor de gein (nouja, erg leuk is het niet) hoeveel zooi er in de berm ligt langs een provinciale weg...
Ook in Amerika zijn ze gewoon dom, koop je boodschappen, doet de kassiere standaard alles in plastic zakjes, die je vervolgens weer in je winkelwagentje zet.
Gaf ik aan geen 2 zakjes te willen, omdat ik die fles prima in de losse hand mee kon nemen, deed die troep alsnog de boel in een dubbele zak, omdat het ander wellicht kon scheuren. In de hotels had je ook geen kraan voor hard en zacht met ernaast warm en koud, maar dat ging van uit naar vol aan, en als je dan verder draaide werd ie warmer. Tegen de tijd dat ik klaar was met de snelle douche was het ligbad al halfvol.

fredjuhh | 16-02-15 | 07:22

Wat dachten jullie trouwens van die Tsunami laatste in Japan? Hele dorpen en steden meegesleurd met het water, alle rotzooi die wij dagelijks gebruiken in 1 keer de oceaan binnen getrokken. Ja, dat tikt al gauw aan hoor.

Sergeant_Peper | 16-02-15 | 04:32

In Bali is het ook zo'n groot probleem. Aan de buitenkant lijkt alles mooi daar voor de toerist, maar die ziet niet wat er met het afval gebeurt. Dat wordt gewoon uit het zicht ergens neer gepleurd.

Probleem in veel van deze gebieden is het gebrek aan infrastructuur. Het afval kan gewoon niet worden opgehaald. Daarnaast kost het bouwen van een vuilverbranding ook nog geld. Dus dan maar gewoon alles in de natuur flikkeren

cosmo kramer | 16-02-15 | 03:00
-weggejorist-
loekiekoch | 16-02-15 | 01:17
-weggejorist-
loekiekoch | 16-02-15 | 01:14

@
Hoe komt die zooi in de zee??
Dat snap ik dus niet.
klote land | 16-02-15 | 00:59
Azie
Rivier
Plastic afval
Dump
Stroom naar zee
Wordt meegenomen door stromingen.
.
Niet iets waar wij ook maar de geringste verantwoording voor hebben.
Toch tracht links ook dit ons aan te smeren als onze verantwoording!
Sick

Goktrommelkiller | 16-02-15 | 01:14

Hoe komt die zooi in de zee??
Dat snap ik dus niet.

klote land | 16-02-15 | 00:59

Goed.. Geen fotografisch bewijsmateriaal, dus wrs de volgende hype na de eindelijk door het ijs zakkende global warming hoax..
Verbaast me trws dat niemand nog de video van George Carlin heeft geplaatst..
".. The earth plus plastic.." :-D
youtu.be/7W33HRc1A6c

John Kenner | 15-02-15 | 23:37

Die discussie was er eind jaren '70 al. Gevolg was dat Albert Heijn zijn gratis plastic zakken afschafte en verving door papieren zakken. Nu is ook de papieren zak weg en kan je een dure tas kopen. De meeste plasic vervuiling komt van de Aziatische landen, daarna komt Amerika op plaats 20, en de overige westerse landen staan nog veel lager. Het heeft geen zin om die discussie hier te voeren als de 4,3 miljard Aziaten met stip de grootste vervuilers zijn. Of het is de campagnemakers slechts om de poet te doen bij de rijke westerse mens.
.
Per maand breng ik een kofferbak van een auto vol met gescheiden plastic naar de milieuwerf. De vervuiling komt niet van ons. Al die plastic halve liter drinkflesjes, dat zijn er een miljard per dag, doe daar wat aan. Verbiedt die dingen, voer statiegeld in, verplicht gescheiden afval van plastic en doe recycling. Laat de industrie onschadelijk afbreekbaar plastic maken, daar waren ze eind jaren '70 al mee bezig, en dan hoor je er sindsdien niks meer over. Totdat ze nu opeens roepen dar er 8 miljard kilo plastic in de Grote Oceaan drijft. Waar dan? Show me. Heeft al mijn 10-jaar-plasic-scheiden dan niets geholpen? Dan f*ck joe, dan stop ik met scheiden en ga dit verhaal ophangen in Azië! Vervang plastic waar het kan weer door gewoon ouderwets recycle papier. Maar dat zeiden ze eind jaren '70 al, daar is dus nooit iets mee gedaan.

Ik reaguur al 5 jaar | 15-02-15 | 23:33

inspirerend! stop daar nu eens een miljard in. ipv in een bank. Of laat die vvd-er zn declaratie-teruggaaf daarop storten.

xtree | 15-02-15 | 23:22

@Schaaldier | 15-02-15 | 22:31
Dat valt mij ook al tijden op. Het gros van de verpakkingen van de boodschappen die ik in huis haal is plastic geworden. Vooral de glazen flessen zijn langzaamaan aan het uitsterven. Soms best wel smerig, want zo had ik laatst zo'n fles Ketjap Manis die nu dus van plastic zijn ipv glas en ik proefde echt het verschil. Om nog maar te zwijgen over bijvoorbeeld chocomel in plastic flessen, bah.

Le Roi | 15-02-15 | 23:12

... maar bij de suprrmarkten is er nauwelijks ontkomen aan, je kunt niet eens kiezen voor ander verpakkingsmateriaal...
Schaaldier | 15-02-15 | 22:31

Alles in de supermarkt is verpakt om te voorkomen dat iedereen met zijn vieze tengels aan het voedsel zit welke jij later weer op zit te eten, Einstein.

Obstiopaat | 15-02-15 | 23:05

We zouden met zijn allen wat meer wijsheid in praktijk moeten gaan brengen. Opzouten met die petrochemische plastics, allen nog bioplastics gaan gebruiken. Zal aanvankelijk wel wat duurder zijn, maar nou en?
Zie: sensiseeds.com/nl/blog/hoe-worden-henn...

Ook zou het een geweldig goed idee zijn meer zuiveringszout te gaan gebruiken. Weg met de patenten zodat een kleine groep mensen al het geld in hun bezit hebben.
Zie: karbonat.nl

Piet van den Hoek | 15-02-15 | 23:02

Maar het is wel waar dat wij Nederlanders nog niet eens zo erg zijn, in vergelijking met andere plekken op de wereld. Vorige zomer nog in Zuid-Afrika geweest, en man, wat zien veel rivieren, plassen en bermen daar toch erbarmelijk uit. Iedereen smijt daar standaard zijn of haar afval uit het raam tijdens het autorijden. Afval scheiden kennen ze er niet, terwijl het toch wel een van de rijkere en modernere Afrikaanse landen is. In veel Latijns-Amerikaanse landen waar ik ben geweest is dat overigens net zo.

Le Roi | 15-02-15 | 23:00

Linksmensen in deze branche liegen dat het gedrukt staat.
Daarmee zekeren ze nl hun inkomsten.
Al die idioten die het geloven maken dat hun kostje gekookt is.
Mensen die geloven.....

Goktrommelkiller | 15-02-15 | 22:59

@Goktrommelkiller
Oke de volgende keer dump ik het direct in zee, lekker vuil he?

SilverSurfer1974 | 15-02-15 | 22:59

Hier ook een 'klimaatscepticus', maar wel eentje met fatsoen; eentje die zijn eigen rotzooi opruimt, iemand die nog netjes zijn afval in de prullenbak gooit en het lege dienblad in het rekje zet bij de Bakker Bart of de La Place, iemand die dat snoeppapiertje gewoon eventjes 5 minuten vast houdt om het in een prullenbak te deponeren in plaats van het op de grond te sodemieteren.
.
Deze wereld gaat kapot aan egocentrisch klootjesvolk. Enerzijds zijn dat geweldsverheerlijkende Islamaanbieders die alleen hun eigen wereldbeeld als het absolute gelijk zien, anderzijds zijn dat onopgevoede, nonchalante en brutale tokkies die zich nog te goed voelen om hun rotzooi op te ruimen en er gemakshalve wel van uit gaan dat iemand anders het voor ze doet.
.
Vanmiddag nog een ontzettend grote bek gekregen van een jongedame die een plastic flesje voor mijn neus in mijn eigen tuin gooide, en ik haar daarop vroeg of ze dat thuis ook deed. Van de week nog bij de Bakker Bart een broodje gehaald en het maar staand opgegeten, want alle tafeltjes waren smerig achtergelaten door vorige klanten. Wat zijn mensen toch ongelofelijk asociale smeerpijpen.

Le Roi | 15-02-15 | 22:57

@SilverSurfer1974
Ga gerust je gang met die verf, het komt niet door de zuiveringsinstallatie tot in het milieu.
Zelfs de miljoenen liters olie in de golf van mexico en die zooooooo'n enorm probleem waren zijn spontaan verdwenen.
Opgevreten door micro-organismen😄
Linkse schreeuwers hebben altijd ongelijk, met alles.

Goktrommelkiller | 15-02-15 | 22:55

@abje,
Het is niet ons probleem!
Waarom moeten wij daar dan voor zorgen dat het opgelost wordt en zeker ook nog op onze kosten? Ons belastinggeld?
Die gozer boyan is een complete mafklapper, jij hebt daar respect voor???
Stuur die gozer naar afrika/azie, dan kan hij zien dat die lui daar geen fuck geven, ook niet om boyan.
www.mnn.com/earth-matters/wilderness-r...

Goktrommelkiller | 15-02-15 | 22:51

Stop deze waanzin, wij mensen houden van vervuiling. Wij zijn een vervuilend en vernietigend wezen die alles kapot maakt dat op haar pad komt.

Ik stel voor om een jaarlijkse "vervuildag" te organiseren. 1 dag per jaar mag iedereen de meest vervuilende chemicaliën in het milieu dumpen. Lekker vervuilen dat is lekker. Ik spoel gewoon verf door de wasbak hahaha IK BEN EEN MENS.

SilverSurfer1974 | 15-02-15 | 22:50

Ps, zelfs je grote angst microbolletjes in tandpasta is ongegrond, waterzuiveringsinstallaties halen alles eruit.
Geen zorgen.
Het overgebleven slib wordt nog eens verbrandt.
De as daarvan gaat in cement.
Daarna zijn je bolletjes wel verdwenen.
Manmanman wat praten ziekelijke linkse idioten mensen toch een angsten aan zeg.
Geloof eens wat minder en onderzoek zelf!

Goktrommelkiller | 15-02-15 | 22:44

Wat serieuze kritiek op boyan's plan: inhabitat.com/the-fallacy-of-cleaning-...

Heb me laten vertellen dat boyan meerdere gesprekken heeft gehad met de grote schepenbouwers van nederland, omdat deze graag wilde helpen. Echter, uit berekeningen van de scheepswerven bleek dat het nooit heel zou blijven op de oceaan. Boyan geloofde de scheepswerven niet en is zijn eigen weg gegaan.

Uit mijn hoofd gaat hij in zijn laatste ontwerp uit van een veiligheidsfactor van 2,3. Volgens mij is op zee een veiligheidsfactor van 6-8 gebruikelijker.

Maar alsnog: toch knap wat boyan zo voor elkaar krijgt. Wat meer aandacht voor het probleem is nooit weg.

abje | 15-02-15 | 22:42

@Schaaldier | 15-02-15 | 22:31
Je hebt toch niet de herseninhoud van een schaaldier hoop ik?
Niets van wat jij aan verpakking afdankt/weg gooit, komt in het milieu terecht.
Niets dus ook om je schuldig over te voelen.
Je hebt gewoon wat last van linkse lasterpraatjes en stemmetjes in je hoofd dientengevolge.

Goktrommelkiller | 15-02-15 | 22:39

Sorry, boyan slut.
(De hijger en liegert)

Goktrommelkiller | 15-02-15 | 22:34

@Sset
Sssssst. Die zijn er niet in Azie. Afrika, etc.
Daar komt dat afval vandaan.
Val ons er niet mee lastig.
Linkse oikofoben willen de westerling serieus alle onrecht in deze wereld aansmeren, er zijn echter grenzen!
O ja, en f.ck boan of hoe die loser ook mag heten.

Goktrommelkiller | 15-02-15 | 22:31

Sinds we aparte afvalbakken voor plastic hebben gekregen, ben ik me er een stuk bewuster van geworden hoeveel we aan plastic verpakkingsmateriaal met de boodschappen binnen halen. En daar ben ik best van geschrokken. Ik probeer er beter op te letten, maar bij de suprrmarkten is er nauwelijks ontkomen aan, je kunt niet eens kiezen voor ander verpakkingsmateriaal, of los aanbieden bij de kassa. Daar ligt nog een belangrijke taak voor winkels en groothandel. Om nog maar niet te spreken van fabrikanten, wat een triestheid... zoals microbolletjes plastic in tandpasta. Is dat nu echt een noodzakelijk ingrediënt?

Schaaldier | 15-02-15 | 22:31

Wie tikt de afval verwerkingsbedrijven hiervoor op de vingers? #waternaardezeedragen!

Sset | 15-02-15 | 22:16

@J. De Hoop Schepper | 15-02-15 | 19:45
Preventief alle Rituals- en DeTuinenwinkels sluiten :)

Driewerf Hoezee | 15-02-15 | 21:41

Wat is er toch mis met de schrijver van dit artikel?
Eerst noemt ie deelnemers aan een protest tegen een gewelddadige sekte ongefundeerd verwarde mannen.
Nu noemt ie Nederlanders vervuilende wezens...
Is hem niet duidelijk dat wij als NL helemaal geen deel hebben aan evt plastic afval in oceanen?
We hebben een enorm recycling apparaat en de resten worden op schoonst mogelijke wijze verbrandt waarna gaswassing plaats vindt.
Geen flintertje plastic van ons komt in de zee terecht.
Ook ons afvalwater gaat volledig door zuiveringsinstallaties, ook op die weg komt er geen plastic in het milieu terecht.
Valse informatievoorziening derhalve.
Dankzij kortzichtige mensen als de schrijver krijg ik nu goedverdoemmie zelfs nog geen plastic tasje meer in de bouwmarkt als ik tig spullen koop...
Met vuige leugens proberen linkse leugenaars ons leven op alle fronten te verzieken.
Zelfs je geld afnemen op valse gronden en onder dwang daar schromen ze niet voor.
Wanneer roepen we de leugenaars een halt toe?
Ik ben ze helemaal zat!

Goktrommelkiller | 15-02-15 | 21:32

Gvd moet dat.

Beaulefermier | 15-02-15 | 21:27

Is er nog tandpasta, shampoo en wasmiddel zonder plastic bolletjes te koop dan???

Geert Linkers | 15-02-15 | 21:09

Zegt het blog dat pallets met plastic flesje water op de redactie liet afleveren. www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/11/...

Begin op het CDA te lijken hier...... wijzen ook graag naar anderen. ;)

toetanchamon | 15-02-15 | 20:57

Al jarenlang steek ik voor mijn werk oceanen over en vaar over heel de wereld. Nog nooit heb ik drijvende eilanden van plastic gezien. Zo nu en dan een emmer, een drijver van een vissersnet o.i.d.
Bovendien, het systeem van dat jochie zal niet bestand zijn tegen de woeste bewegingen van de zeetjes (golven dus voor de landrotten). Aan boord wordt een boekhouding van afval bijgehouden. Een reis van 3 weken achter de rug en te weinig afval aan boord? Uitleg graag en een flinke boete....

Chiefmate | 15-02-15 | 20:56

Een begin van een oplossing is statiegeld op flesjes van plastic

Swarthoogt | 15-02-15 | 20:35

Klimaat hype is mislukt, op naar een nieuwe hype.

watazooi | 15-02-15 | 20:34

John Kenner | 15-02-15 | 20:15 Je wordt voor de gek gehouden door grappenmakers als Boyan Slat met al die foto's van zichtbaar, tastbaar plastic.

Dat tastbare plastic bestaat niet. Er is ongeveer 5 kilo plastic aanwezig ver vierkante kilometer oceaan... waarvan je 4,9 kilo niet eens kan zien met het blote oog. 5 kilo per vierkante kilometer... een vierkante kilometer is groot. Erg groot.

Willianus Wortelus | 15-02-15 | 20:31

De plastic soep bestaat niet, net als zure regen, global woerming, klimaathoax, en Barbara Streisand. En die irritante stevejobs presentatie lookalike kan de typhus krijgen met zb gezeik. De grootste vuilnisbelt op aarde, in de oceaan, waar niemand komt, en conenuant genoeg issue onzichtbaar!, maar echt hij is er en we gaan allemaal dooohooooooood!!!!! Echt!!! Alweer ? Alweer ja !!!!

Badderbeest! | 15-02-15 | 20:22

"Iedereen" heeft het over een enorme klont plastic afval die ergens in de oceaan rond zou moeten drijven, maar ik heb nog nooit ergens een lucht/satelliet-foto hiervan gezien.. Niet in artikelen hierover, of waardanook..
Heeft iemand die wel? Graag posten.. Ik ben benieuwd!

John Kenner | 15-02-15 | 20:15

Maar dat er plastic dino's worden gemaakt van de geraffineerde olie van hun real-life voorouders vind ik dan wel weer prachtig.

Rest In Privacy | 15-02-15 | 20:07

Ow, de stijging van de zeespiegel komt dus door al dat plastic wat "we" alsmaar in het water flikkeren.
Zijn we gelijk van dat gezever over smeltende poolkappen af en mogen al die hipsters met hun flesjes het zelf op gaan lossen ipv normale mensen mee te vervelen.

happen naar de baas | 15-02-15 | 20:06

Ik voel een belastingmaatregel aankomen op plastic....

IkBetaalNixMeer | 15-02-15 | 20:04

Obstiopaat | 15-02-15 | 19:53

De oceanen zijn amper onderzocht door ons. Recentelijk zijn ze er ook achter gekomen dat de oceanen meer zuurstof produceren dan die paar bomen op aarde.
Ik ben ook nog steeds benieuwd waar de olie van de BP ramp in de golf van Mexico is gebleven.... Owja... dat is afgebroken door de zee, maar daar hoor je die groene ridders niet over.

højre vær så venlig | 15-02-15 | 20:03

Plastic komt toch uit aardolie? Welk schip heeft dus zijn bilge geloosd?

Graaf van Egmont | 15-02-15 | 20:02

Plastic wordt middels zonlicht tot miniscule deeltjes afgebroken. Veel kleiner dan die pinknagel van Quid.
Die deeltjes zweven tussen het krill en worden daarmee opgenomen in de bio-keten, smakelijk eten.

bodemloos | 15-02-15 | 19:53

Kan iemand mij dat 'plastic eiland' van miljarden kilo's plastic op de stille oceaan even aanwijzen? Dan ben ik over een half jaar multimiljonair want plastic is minimaal 400 Euro per ton waard.
Wel geinig dat de jongens / meisjes onderzoekers nergens een keihard bewijs leveren maar op basis van afval hoeveelheid, bevolkingsdichtheid en economische status een schatting maken van de hoeveelheid plastic welke in de oceaan terecht komt.
Ze tellen niet maar gokken maar wat, of moet ik zeggen 'wensen maar wat' want ze zijn 99% van die "enorme" hoeveelheid plastic die in de oceaan zou moeten drijven "kwijt". (ik verzin dit niet, ze zeggen het zelf)
www.sciencemag.org/content/347/6223/76...
Bullshit verhaal dus.

Obstiopaat | 15-02-15 | 19:53

Milieugekkies houden niet van oplossingen, want dan zou er geen reden meer zijn voor het doordrammen van nivellering, bbq-verboden, vuurwerk verboden, terrasverwarmer verboden, ongelimiteerde immigratie, ongelimiteerde ontwikkelingshulp, energielabels, energiebelastingen, verpakkingsbelastingen, uitkeringen zonder voorwaarden, milieusubsidies en weet ik wat allemaal nog meer.
Leuk bedacht, maar oplossingen worden aan deze kant van het spectrum niet gewaardeerd. Wel nieuwe nieuwe redenen waarom de aarde zal vergaan en bovenstaande riedel opgedrongen kan worden!

flashforward | 15-02-15 | 19:53

Ruim de helft van al dat plastic is weggewaaid plastic. Geen plastic waterflesjes, maar hele dunne plastic zakken en tassen. Die tasjes, die je in de supermarkt gebruikt om je fruit in mee te nemen en je boterhammenzakje. Scheurt snel, waait alle kanten op en spoelt uiteindelijk in alle slootjes en rivieren richting zee.

BraadWorstLul | 15-02-15 | 19:51

@J. De Hoop Schepper | 15-02-15 | 19:45
Inderdaad, micro-plastics is eigenlijk een nog groter probleem, zit ook vaak in tandpasta.
Je ziet het niet, maar komt wel overal in terecht.
Onder andere in de vissen, en dus ook weer in ons.
Er zullen vast wel millieuvriendelijker alternatieven zijn voor micro-plastics, maar ja, iesj doerder.

Slipsnifter | 15-02-15 | 19:51

@VanBukkem | 15-02-15 | 19:46
*proest* dat is ook een oplossing.

Slipsnifter | 15-02-15 | 19:47

Sunabalk | 15-02-15 | 19:04
Ik ken ook niemand maar dan moet je maar eens, zoals ik, met veerboten tussen eilanden in Indonesie gaan varen, achter elkaar flikkeren ze plastic over boord, flesjes bordjes bekertjes dus om de haverklap zie je iets hoppa door die open ramen overboord gaan
Indonesie is trouwens 1 grote berg afval, al eeuwen gooiden ze alles zo weg de jungle in maar tot voor kort was dat bio afbreekbaar bamboe, hout, riet etc en nu is dat grotendeels plastic. Op de stranden staan afvalbakken waar doorgaans niet de locals, maar wel de toeristen hun afval in gooien!!

weetjenog | 15-02-15 | 19:46

Kunnen we plastic niet gewoon wat zwaarder maken, zodat het naar de bodem zinkt?

VanBukkem | 15-02-15 | 19:46

Laten we Didi Samsong er in een opblaasbootje heen sturen om het op te ruimen, doet hij ook eens iets nuttigs.

Slipsnifter | 15-02-15 | 19:46

oja, de mensen die wel eens shampoo met scrub gebruiken... Dat scrub is meestal ook plastic!

J. De Hoop Schepper | 15-02-15 | 19:45

Zoals meer reaguurders ook bij mij de verontwaardiging. In Nederland scheiden we afval, plastic tegenwoordig voorop. Dat wordt - naar mijn weten - netjes gerecycled. Op de lutser die 's zomers op strand z'n zakje chips en flesje spa het water in keilt na, lozen wij met onze moeders volgens mij vrij weinig de zee in.
.
Probleem 'plastic eiland' moet zeker wel opgelost. Maar een beetje dwang daartoe richting veroorzakers is wel op zijn plaats. Ikzelf scheid het kartonnen etiket van het plastic bekertje yoghurt. *handen in onschuld wassen doet*

Driewerf Hoezee | 15-02-15 | 19:43

-weggejorist-

el jefe | 15-02-15 | 19:34

Oceanen schoonmaken? LMAO.

Geen enkele serieuze organisatie werkt samen met Boyan. Waarom niet? Omdat het allemaal sprookjes zijn.

Willianus Wortelus | 15-02-15 | 19:33

Zzzzooooffff | 15-02-15 | 19:24
Johnny Quid lijsttrekker voor de bakfietsmoeders.

Rest In Privacy | 15-02-15 | 19:30

Eens. Ben dan ook voor plastic recycling. En van de natuur houden kan heel rechts zijn. Weet je wie ook gek op de natuur was ?

Bigi Bana Boy | 15-02-15 | 19:29

Het zijn vooral de opkomende landen en 3e wereld landen die die troep dumpen. Als er een continent is dat vol ligt met plastic dan is het Afrika.http://www.france24.com/en/20130411-down-to-earth-rwanda-plastic-bag-free-utopia-ban-pollution-environment-ecosystem-contraband-trafficking/

Basil Fawlty | 15-02-15 | 19:28

Alles wat we proberen goed te doen wordt in de rest van de wereld teniet gedaan.
factor 200 ook nog eens dus stop maar met milieu correct gedrag.

Veel Vaak | 15-02-15 | 19:27

Alles weer van hout of papier maken, net als vroeger.

deoudererijperevrouw | 15-02-15 | 19:26

Wat? Johnny Quid die het opneemt voor natuur en milieu? Het moet niet veel gekker worden.

Zzzzooooffff | 15-02-15 | 19:24

@VanBukkem | 15-02-15 | 19:17
Uhum,.......
Latex /rubber is een natuurproduct dat wel afbreekt.
Dus niette oude condooms gebruiken anders krijg je of veel nageslacht of een,.. nu ja, ik ben ceviche aan het eten dus laat maar zitten.

miko | 15-02-15 | 19:23

Waarom ik heb er geen last van.

carramba | 15-02-15 | 19:23

8 miljard kilo zegt me niks. Voor anderen die hier last van hebben: Neem de complete vloot aan supercarriers die de V.S momenteel in dienst heeft (Nimitz en zusterschepen). Dit zijn tien gigantische schepen. Vermenigvuldig dat aantal met 8, dan kom je ongeveer op 8 miljard kilo.

arashimashou | 15-02-15 | 19:21

miko | 15-02-15 | 19:16
De tijd dat je van straat kon eten is trouwens ook al lang voorbij in Nederland.

Daarvoor moet je nu binnenshuis zijn. Bij veel huisvrouwen/mannen kan je vanaf de grond eten.
Omdat er genoeg ligt.

MeesterKwel | 15-02-15 | 19:20

Misschien is het een idee om met veel landen samen een oplossing te zoeken. Een soort EU. Die dan 2 hoofdkantoren, 5000 werknemets hebben en belasting op afval mogen heffen.

Zolang zelfs op eilanden als Curaçao de afvalwagens al het afval rechtstreeks in de oceaan flikkeren voel ik me niet aangesproken.

RoBD=Skullfucker | 15-02-15 | 19:20

@Feynman | 15-02-15 | 19:16
Plastic recyclen kost meer energie dan nieuw maken. de meeste vervuiling komt van energie verbruik.
Laat die troep gaan. Het valt uit elkaar komt in het syssteem en we eten het weer op als het in de vis komt.
Grote apex predatoren zitten vol met PCB"S kwik en andere zooi.
Denk daar eens aan als je weer aan de Sashimi gaat!
*bord ceviche leeg lepelt*

miko | 15-02-15 | 19:20

@vaas klaak | 15-02-15 | 19:13
Die is leuk :) !!

Watching the Wheels | 15-02-15 | 19:19

Ik zal geen gebruikte condooms meer door het toilet spoelen.
Ik zal geen gebruikte condooms meer door het toilet spoelen.
Ik zal geen gebruikte condooms meer door het toilet spoelen.
....

VanBukkem | 15-02-15 | 19:17

@--sql error-- | 15-02-15 | 19:11
Veel van de plastic troep in de grote oceaan is rechtstreeks te herleiden naar de USA.
Ook Nederland doet lekker mee ga maar eens kijken wat er op een strandje aanspoelt in Nederland. Dat komt echt niet alleen uit andere landen. de tijd dat je van straat kon eten is trouwens ook al lang voorbij in Nederland.

miko | 15-02-15 | 19:16

Plastic is olie. 8 miljard kilo olie, zo`n 10 miljard liter, 62 miljoen vaten à 60 dollar. Drijft gewoon 3,7 miljard dollar per jaar zinloos op de oceaan. Gratis geld.

Feynman | 15-02-15 | 19:16

Gitaar spelletjes, plastic in zee. Wtf is er aan de hand?

RoBD=Skullfucker | 15-02-15 | 19:16

@Sunabalk | 15-02-15 | 19:04

Tsja, dat heb je met die huidige, "Moeder ruimt het wel op generatie".
Flikkerstralen alles maar achter hun togus neer.
Heb je wel eens een vmbo/mbo kantine gezien na het vreten? Om het over de openbare ruimte rondom die ophokruimten, die ze vergoelijkend scholen noemen, maar helemaal niet te hebben.

MeesterKwel | 15-02-15 | 19:15

Als ik nu naar de site van GroenLinks ga, staat daar dan de column van Ebru?

vaas klaak | 15-02-15 | 19:13

@Biasmania | 15-02-15 | 19:08 Precies!

Ik recycle keurig al mijn plastic sinds 1 januari. Gemeente Oldambt ook wakker geworden, als een van de laatste hier.
Toevallig vanmiddag twee puber heren aangesproken die hun Aldi RedBull blikjes achteloos wegwierpen. "Meneer, u bent iets verloren." Ettertjes keken of ik gek was (ben ik ook, maar daar gaat 't niet om).

Rest In Privacy | 15-02-15 | 19:11

'we' hebben die troep gemaakt?
wacht ff, dombo..

Nederland heeft het beste afvalverwerkingssysteem ter wereld.
Het zijn juist de landen in z-amerika en afrika die al hun afval gewoon in de oceaan dumpen.

--sql error-- | 15-02-15 | 19:11

Jaar geleden al gesteund met 100 EUR (toen het nog wat waard was), positief joch, goed initiatief!!

Watching the Wheels | 15-02-15 | 19:11

@Sunabalk | 15-02-15 | 19:04
Run off. Een dopje en plastic fles op straat in de grachten noem maar op. Bij een flinke regenbui gaat het op pad en komt in zee.

miko | 15-02-15 | 19:09

Nooit geweten dat Nick of Simon zo begaan was met het milieu ...

basweetutwel | 15-02-15 | 19:08

Voel me niet echt aangesproken, die is hetzelfde gezeik als een lamp uitdoen, terwijl dat elders op de planet niet gedaan wordt. 60% van de bevolking woont in Azie, gaarne daar wat zieltjes gaan winnen voor dit soort geouwehoer!

Biasmania | 15-02-15 | 19:08

@Sunabalk | 15-02-15 | 19:04
Bijna niemand gooit plastic rechtstreeks in de oceaan. Masr ook jouw plastic drijft daar. Je gooit het op de grond, of in een vuilisbak, het waait weg, komt in het water terecht en drijft uiteindelijk de oceaan op. Dat is het vervelende van plastic, het vergaat niet.

medusa324 | 15-02-15 | 19:07

Komt toch gewoon uit de natuur dat plastic?

Cum grano salis | 15-02-15 | 19:05

Yup, ga al het plastic in de oceaan er uit filteren speciaal in de voedsel arme gedeeltes. prima plan! Ennuh hoe zit het met de enorme hoeveelheid aan kleine vissen crusteans en andere meuk? Die worden ook mee opgezogen uitgefilterd enz?
Ondanks het flotsam en jetsam op oceanen veel overlast geeft zijn het vaak,zeker in de voedsel arme gedeeltes hele micro ecosystemen op zich.
Op de open oceaan zie je heel weinig leven tot je een groot stuk touw of iets dergelijks tegenkomt.
Dit zit vol met leven.

miko | 15-02-15 | 19:05

Ik heb nog nooit plastic in de oceaan gegooid en ik ken ook niemand die dat doet. M.a.w., wie doet dat dan wel? En dan ook nog 8 miljard kilo???

Sunabalk | 15-02-15 | 19:04

Wat een droevig geschreven stukje weer.

Pater Piet | 15-02-15 | 19:04

Beperk de bevolkingsgroei.

bisbisbis | 15-02-15 | 19:03

Misschien kunnen we wat anders in de oceaan pleuren?

* kijkt naar Kopenhagen en Parijs.

Snackbar van Allah | 15-02-15 | 19:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland