Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Dood van koning Abdullah biedt mogelijkheden

ouegfwofgw.jpgHet blijft toch een prestatie van formaat dat je met je overlijden, zoals van koning Abdullah van Saudi-Arabië afgelopen vrijdag, vier procent prijsstijging teweeg kan brengen op de oliemarkten. Het lichaam van de beste man was nog niet koud of de angst rondom zijn opvolging was gestart. Wie neemt welke positie in na zijn dood en hoe lang duurt de strijd over de macht? Gelukkig was daar een lid van de koninklijke familie om ons gerust te stellen: de prijs van olie komt niet meer boven 100 dollar per vat. Los van het feit dat dit een sterke uitspraak is van een regime dat enkele maanden geleden stelde de olieprijs niet te kunnen beïnvloeden, voedt het slechts argwaan. De aanslagen op Charlie Hebdo, de arrestaties in Verviers en de talloze huiszoekingen in Europa bewijzen dat Al Qaida in Jemen sterker is dan ooit. De dood van koning Abdullah biedt een unieke mogelijkheid voor deze tak van Al Qaida om de 'ware' religie te herstellen op heel het Arabisch schiereiland. En als dat gebeurt is een prijs van 100 dollar per vat dichter bij dan we denken.

Reaguursels

Inloggen

En intussen gaat in het kader van de economische stimulering de benzineprijs weer omhoog. Want de energiekosten stijging is beperkt gebleven, net als het beperkte inzicht van onze overheid, om een schijn van opleving in de kiem te smoren. Je moet er voor gestudeerd hebben, net zoals je gisteren Klaas Knot zeer contraversieele omhalen hoorde maken in Buitenhof. Je moet er maar het talent voor hebben, het is een ,gecloonde, Nout Wellink, dus verder dutten. Komt allemaal goed, we worden allen 100jaar of meer.

Archy Bunker | 26-01-15 | 10:43

@maar_waarom_dan | 25-01-15 | 16:20
Ja, en waarom worden de trainingskampen van Al Kaaida in Jemen niet met de grond gelijk gemaakt?
Ze weten op de cm waar die liggen....
Zij eisten de aanslagen op Charlie Hebdo toch op?.....

lilluke halve hoan | 26-01-15 | 00:44

Ooit_huisregelneef | 25-01-15 | 20:35 Sterker nog, het lijkt er op dat veel van die Saoedie-Arabische prinsen vanuit het idee een goed moslim te zijn een substantieel deel van hun rijkdom doorsluizen naar het mondiale moslimterrorisme. Wat betekent dat in de rest van de wereld de budgetten steeds groter moeten worden voor geheime diensten en politie-eenheeden en bewakingsdiensten en militaire operaties, enzovoort, om te proberen de islamgekte nog enigszins in bedwang te houden. Velen zullen nu denken dat die gekte overgaat als de olie op is. Maar tegen die tijd heeft de islam zich al lang onwrikbaar genesteld in in ieder geval de Westerse wereld, en is er waarschijnlijk een burgeroorlog gaande tussen de ‘prachtwijken’ en de wereld daar omheen. De islam maakt ongeschikt voor constructieve deelname aan de Westerse cultuur, want de islam genereert een afkeer van Westerse cultuur, van Westerse kennis, van Westerse kunst, van Westerlingen zelf, van Westerse vrouwen, enzovoort. Ooit hebben we in een moment van peilloze domheid de islam binnengehaald, en nu zullen generaties Westerlingen zich het hoofd erover breken hoe dit probleem ooit weer opgelost te krijgen. Het zal er wel op neer komen dat er een heel totaalpakket aan maatregelen moet komen om te voorkomen dat de islam-aanwezigheid niet maar steeds groter en machtiger en destructiever wordt.

Benedict Broere | 25-01-15 | 22:20

Zeg Joseph, doe dan wel de goede foto posten, dit us niet Abdullah maar de vorige emir van qatar

prinses uit oman | 25-01-15 | 21:57

Deze angst is ongegrond. De koninklijke familie presenteert zich nadrukkelijk en met succes als hoeders van Mekka. Wie hen aanvalt is dus bijna per definitie al geen goede moslim. Het is echt voor helemaal niemand aantrekkelijk Saoedi-Arabië aan te vallen, maar *juist* niet voor moslimterroristen.

Ooit_huisregelneef | 25-01-15 | 20:35

In Buitenhof zat een Belgische professor met een heel zinnige analyse (over o.a. de gigantische propaganda vanuit Saoedie-Arabië):
programma.vpro.nl/buitenhof/aflevering...
Een kanaal verder suggereert Karen Armstrong toch weer dat het probleem vooral ‘Westers imperialisme’ is. En volgens Aboe Jajah wordt het terrorisme zeker niet veroorzaakt door ‘een essentialistisch kwade religie’ (Islam). Verder zegt hij dat salafisme vergelijkbaar is met tegenpool Wilders en met nazisme. En mevrouw Sterk laat dit allemaal kritiekloos passeren.
www.ikonrtv.nl/programmas/ikonhuis/18_...
Dames en heren van de maffia, noem jezelf ‘religie’ en je kan heel de Westerse wereld overnemen. Gefaciliteerd en wel, met subsidies, uitkeringen, zorg, integratieprojecten, alles!! En de goedmensen zullen beschermend om u heen gaan staan. En zij zullen welwillend begrijpend luisteren naar wat u maar ook te berde brengt. Gebruik regelmatig woorden als ‘vredevol’ en ‘barmhartig’, en men ligt ademloos aan uw voeten.

Benedict Broere | 25-01-15 | 19:14

@Godsammekraken | 25-01-15 | 18:35
Als we een goed voorbeeld zouden kunnen zijn voor andere landen hoe we de islam niet willen tolereren onder onze eigen gelederen, dan zou dat een inmense uitstraling hebben op wereldschaal.
Dat doen we helaas niet - integendeel.

Rest In Privacy | 25-01-15 | 18:57

De schrijvers die zich naar natuurkundigen noemen (Feynman en deze John Joseph Thomson) schrijven de slechtste stukken. Gek.

jeandubois | 25-01-15 | 18:53

@Ommie de HaatMoker | 25-01-15 | 16:39
Zo je maar weer dat het bij religie enkel om macht draait en diegene die de macht hebben tot in het diepst van hun tenen hyprociet, corrupt en verfoeilijk zijn. Dat is niet enkel aan de islam gegeven.

Rest In Privacy | 25-01-15 | 18:53

@McMarx | 25-01-15 | 18:21
Je hebt gelijk dat er urgentere problemen dichterbij zijn maar dat blijft tot op zekere hoogte symptoombestrijding.

Godsammekraken | 25-01-15 | 18:35

Alleen de intro is gepost. Wanneer komt de rest van het artikel?

omwenteling | 25-01-15 | 18:21

@Godsammekraken | 25-01-15 | 17:17
Los van dat, ik denk dat maatregelen die over onze grenzen rijken met een wereldwijde impact niet de oplossing is. Laten we eens beginnen met hier in eigen land duidelijke grenzen te stellen en onze constitutie te handhaven en te verdedigen.

Rest In Privacy | 25-01-15 | 18:21

De Saoedi's zijn natuurlijk blij dat een lage olieprijs de Iraniërs treft. Wat dat betreft zou die prijsval ook nog wel eens met die aanslagen te maken kunnen hebben. Khamenei slaat terug: De terroristen kwamen uit Jemen en de Iraanse Revolutionaire Garde is daar de baas (zoals op vele andere plaatsen).
Maar de hoge olieprijs van de afgelopen jaren heeft daar niet zo veel mee te maken. Die werd toch veroorzaakt door de QE van de Fed. En de prijsval is het barsten van de bubble.

hetbozeoog | 25-01-15 | 18:17

Veel interessanter is de opmars van de Houthis in Yemen. In tegenstelling tot Al Qaeda is dat een groep Sjiitische strijders. Eigenlijk is dat ook de grote verdeelsleutel van het Midden Oosten Soennieten aangevoerd door Saoudi Arabië aan de ene kant en de Sjiieten aangevoerd door Iran aan de andere kant. Net als in de koude oorlog strijden deze landen natuurlijk niet direct met elkaar, maar laten ze dat lekker opknappen door lokale strijders. Denk aan Hezbollah vs. ISIS in Libanon, Assad vs. ISIS in Syrië, Houthis vs Al Qaeda in Yemen, Fatah vs Hamas in Palestina. Maar in tegenstelling tot de koude oorlog zijn de beide partijen daar bijzonder gesloten over, liever doen ze alsof Israel, Amerika en de rest van het Westen de vijand zijn. Niet alleen omdat het tegen de eigen burgers niet zo goed verkoopt, maar ook omdat Saoudi Arabië moeilijk aan bondgenoot Amerika kan verkopen dat zij vaak verantwoordelijk waren voor het financieren van terreurorganisaties. En deze afstand zorgt er ook voor dat de lokale strijders veel meer autonomie hebben en zomaar zich tegenstander verklaren van de plek waar het geld vandaan kwam. Zo zijn ISIS en Al Qaeda absoluut uit de hand gelopen experimenten, maar Saoudi Arabië kan zich makkelijk verdedigen tegen dit soort organisaties, en eventueel leent Amerika graag een handje. Tuurlijk is dit wat kort door de bocht en zijn er nog veel andere lokale aspecten van belang, maar Iran en Saoudi Arabië schaken al een tijdje tegen elkaar in de regio direct om hun heen.

buitenspeler | 25-01-15 | 17:57

Duidelijke anaalyse maar wat mot ik er verder mee? Of beleggingstip voor Koning Willy Shell van Oranje? Een soort entre-nous zeg maar.

IQmin100 | 25-01-15 | 17:52

Ik krijg al lezende zo het idee dat een (financieel) hek om Saoedi Arabie ook een boel zou oplossen.

Spittertje | 25-01-15 | 17:41

-weggejorist-

DeAnaleAbortus | 25-01-15 | 17:27

@De Veerboot | 25-01-15 | 16:42
Sorry je hebt gelijk. VAE en velden in het OOSTEN en Mekka en Medina in het WESTEN.

Godsammekraken | 25-01-15 | 17:17

@De Veerboot | 25-01-15 | 16:42
Nee. Dan moet er dus slechts een *heleboel* olie uit de grond.

Godsammekraken | 25-01-15 | 17:12

Ik denk dat in dat laatste geval we helemaal geen vaten olie meer krijgen...

Reykjavik | 25-01-15 | 17:05

Schrijft Pinto nu ook stukjes onder een andere naam?

vaas klaak | 25-01-15 | 17:04

Die olieverhaaltjes van Joseph John Thomson zijn het wekelijkse dieptepunt op GS.

très cool | 25-01-15 | 16:58

daar=door

De Veerboot | 25-01-15 | 16:43

@Godsammekraken | 25-01-15 | 16:03
Wellicht is uw strategie niet succesvol omdat u west en oost daar elkaar haalt. Daarnaast ligt Riyad ongeveer in het midden van het land en op 600m hoogte.
Als ik u was zou ik mijn schoolgeld terugvragen

De Veerboot | 25-01-15 | 16:42

StoereHenk | 25-01-15 | 16:32

Bingo.. of nee.. Jackpot!

JohnnyLion | 25-01-15 | 16:39

Voor normale mensen een streng Islamitisch land, maar voor prinsjes en dergelijke gelden er in Saudi Arabie totaal geen regels en daarom gaan deze zich te buiten.

Ommie de HaatMoker | 25-01-15 | 16:39

Voor de US dus goed nieuws. Is die schalie-troep weer rendabel.

StoereHenk | 25-01-15 | 16:32

Al Qaida, schmaida.... Ik vermoed dat dit eerder IS in de kaart speelt. Vanaf nu wat onrust gaan zaaien, wat gedachtenkiemen leggen (die decadente prinsen kunnen nooit de ware Islam vormen), wat geweldadige incursies over de grens (hé, SA veiligheidsapparaat is kwetsbaar).
.
Even over die prinsen. Zie ook nog wel een successievraagstuk ontstaan die zomaar uit de hand kan lopen.
.
Enfin... Niet erg, hoor. Wellicht kunnen we onze bommen dan eens geen richten op het hart van de Islam

Parel van het Zuiden | 25-01-15 | 16:32

@rechtsdwalendeautist | 25-01-15 | 16:28

+1

Bac | 25-01-15 | 16:29

De keuning was daar slechts uit eigen shell belang.

rechtsdwalendeautist | 25-01-15 | 16:28

@maar_waarom_dan | 25-01-15 | 16:20
Die kosten alleen maar geld. Annexatie van olievelden levert geld op.

Godsammekraken | 25-01-15 | 16:24

Het wordt er niet beter op. De opvolger van Abdullah is een havik en Al Quaida verstevigt zijn positie.

Rest In Privacy | 25-01-15 | 16:23

@McMarx | 25-01-15 | 16:17
Zodra de geldstroom uit dat oord opdraagt is het gauw genoeg gedaan met hun geklier waar wij last van hebben. Terroristjes, nieuwbouw haatreactoren en politieke pressie. Opeens allemaal veel minder.

Godsammekraken | 25-01-15 | 16:23

Godsammekraken | 25-01-15 | 16:03

De VS heeft al meerdere basissen in Saudi Arabië.

maar_waarom_dan | 25-01-15 | 16:20

... kleine bounce meer niet, friday close van Brent en WTI gewoon onder(-1,5 dollar) de prijs sinds berichtgeving overlijden Abdullah...

Pieter3306 | 25-01-15 | 16:18

Joseph John Thomson?
Mooie naam.
Welkom!

wakkere_nederlander | 25-01-15 | 16:17

@Godsammekraken | 25-01-15 | 16:03
En wat ga je dan doen met die andere >10000000 booslims?

Rest In Privacy | 25-01-15 | 16:17

Dit artikel slaat kop nog spijker!

Glas Koning | 25-01-15 | 16:16

Oké. Nu koop ik een elektrische auto en zet ik zonnepanelen op mijn dak.

Zyprexa20mg | 25-01-15 | 16:14

Het was Koning Abdullah die 100,000,000 USD per jaar in fundamentalistische clubjes te Pakistan pompte. wikileaks.org/plusd/cables/08LAHORE30...

Still, donors in Saudi Arabia constitute the most significant source of funding to Sunni terrorist groups worldwide wikileaks.org/plusd/cables/09STATE131...

Misschien zal Al Qaida in Saudi Arabië opstaan, maar ze zitten er al een tijdje en de gulle hand is net gaan liggen.

Feynman | 25-01-15 | 16:14

Oliemaatschappijen grijpen alles wat ze kunnen om de prijs op te drijven. Of het nu Charley Hebdo is of een dode koning.

Tommygunner | 25-01-15 | 16:10

En nog geen halve eeuw geleden waren het zandapen in tenten die op een kameel reden, nu zijn het 'goede vrienden van ons koningshuis'.
Ik kijk uit naar het einde van die oliebronnen, dan zijn ze binnen no time weer terug bij af, want lekker resideren in t vrije westen is ze tegen die tijd, na nog 50 jaar islamitisch terreur, echt niet meer gegund.

Dibe | 25-01-15 | 16:08

De scholen zijn hier vandaag vrij vanwege de dood, zeker mogelijkheden!

Zoutepoel | 25-01-15 | 16:08

Zolang olijfolie maar niet 100 olie per vat doet kunnen bakito en ik nog lekker gesubsidieerd olieworstelen.

Kaas de Vies | 25-01-15 | 16:07

Zoveel olie uit de grond trekken als maar mogelijk is in de komende 20 jaar. Dan zakken Riaad en Mekka ook allebei minimaal 30 meter onder de zeespiegel. Kan daarna een ander probleem opgelost worden.

Godsammekraken | 25-01-15 | 16:07

@Joris je CMS is buggy. Waarom kan een item gepost worden met brakke comments link?

Bac | 25-01-15 | 16:06

Daarom gauw een bezettingsmacht in het westen van het schiereiland neerzetten en een wingewest van maken. Al die zandapen mogen in de oostelijke helft gaan wonen en daar als een stelletje zombies om hun zwarte blok gaan sjokken. Die olie is van ons wat toch alleen wat waard dankzij westerse verworvenheden.

Godsammekraken | 25-01-15 | 16:03

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl